Zowel landelijk als lokaal kruipen we, dankzij de inzet van velen, langzamerhand uit het dal van de crisis. De economie groeit weer licht en wij willen er klaar voor zijn om dat optimaal te benutten. Enschede komt uit woelige tijden: door de structuur van de gemeente is het moeilijk om op hetzelfde moment de problemen van vandaag op te lossen en te investeren in morgen. Toch is dat wel waar we naartoe willen. Dat betekent dat we verder bezuinigen om te kunnen investeren. Vanuit het realisme van weinig geld en hoge werkloosheid zetten we creativiteit en innovatie in om onze doelen te bereiken: het krappe kader waarbinnen we werken daagt uit: we lossen knelpunten op zodat we ambities kunnen verwezenlijken.
Economische groei als motor
Voorwaarde voor economische groei is onder meer een aantrekkelijk vestigingsklimaat en een zeer dienstverlenende overheid. Behalve goed onderwijs, prettig wonen & werken en een internationale school, dragen ook onze top-culturele instellingen op het terrein van muziek en kunsten in belangrijke mate bij aan een gezond en vitaal economisch vestigingsklimaat. De gemeente maakt de economie niet. Dat doen bedrijven en partners in Enschede. Onze rol is de ontwikkelingen te faciliteren en belemmeringen weg te nemen.
Naast het aanpakken van onze werkloosheid en de structurele problemen in onze grondportefeuille , investeren we in projecten die de structuur van de stad ten goede komen. Voorbeelden daarvan zijn het Kennispark en het gebied rond de voormalige luchthaven Twente. We zetten onder meer apps in om mensen aan werk te helpen en werken via co-creatie aan inhoudelijke onderwerpen, bijvoorbeeld bij de transities in het sociaal domein. Deze manier van werken leidt tot nieuwe oplossingen en draagt bij aan een van onze belangrijkste uitgangspunten: we doen het samen.
We transformeren als gemeente van ‘bepaler’ naar ‘facilitator’. Bijvoorbeeld door het geven van ruimte aan innovatieve oplossingen die in de Enschedese samenleving opborrelen. Eigen verantwoordelijkheid is leidend. De gemeente is transparant in wat zij wel en niet tot haar rol rekent.
Tegelijk is het een kwestie van én het een én het ander. Om de stad gezond te maken gaan we investeren en bezuinigen. Om de stad gezond te houden gaan we ook preventief te werk.
De arbeidsparticipatie in Enschede is nog steeds een aandachtspunt, zeker in combinatie met de hoge werkloosheid. De werkloosheid is in Enschede in 2014 met 0,6% gedaald, dit in tegenspraak met de landelijke trend (een stijging van 0,2% in 2014). We willen toekomstbestendig zijn en investeren in preventie. Dat betekent dat we oog hebben voor het risico dat we lopen op het gebied van (arbeids)participatie. Naast volle inzet op economische ontwikkeling, willen we mensen mogelijkheden bieden om onbetaald te werken en zo te participeren.
Investeren in de toekomst
“Wij zijn ons ervan bewust dat de komende periode bezuinigingsmaatregelen moeten worden genomen, die pijn doen. We zijn er echter van overtuigd dat het nodig is om te komen tot duurzame financiële soliditeit, terugdringing van de hoge werkloosheid en economische versterking van onze gemeente en regio voor de langere termijn. Wij blijven oog houden voor mensen die steun echt nodig hebben. Deze coalitie wil daarnaast ruimte voor nieuw beleid waarvoor wij verandergeld hebben gereserveerd.” (Citaat Coalitieakkoord, 15 mei 2014)
Dit citaat uit het coalitieakkoord is nu ruim een jaar oud, maar heeft aan kracht niets verloren. Daarmee vormt het de leidraad voor de Zomernota. De conclusie na 1 jaar luidt dat wij in het afgelopen jaar een basis gelegd hebben (aanpak sociaal domein, verbeterd MPG en realisatie taakstellingen), maar dat het tempo omhoog moet. We blijven kwetsbaar voor bijstelling van het gemeentefonds of eventuele bijstelling van het macrobudget BUIG.
Onze begroting kent een geschiedenis van steeds opnieuw meer middelen dan toegewezen vanuit het gemeentefonds, te bestemmen voor thema’s als werkloosheid, armoede, cultuur, zorg, welzijn. In het coalitieakkoord is de balans daarvan opgemaakt en de conclusie getrokken dat het roer om moet. De strategie verandert: We zetten meer in op eigen kracht, beroep op zelfstandigheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Daardoor worden we een faciliterende gemeente die initiatieven van inwoners en ondernemers ondersteunt en belemmeringen wegneemt.
Nieuwe ruimte voor de samenleving
Deze opstelling heeft ook gevolgen voor de verhoudingen in de driehoek ‘samenleving-markt-overheid’. De rol van informatisering en digitalisering is groot en biedt steeds meer kansen voor mensen om zelfstandig te leven of actie te ondernemen.
We zijn steeds meer onderdeel van een levend netwerk dat bepalend is voor waar het naartoe moet. Ons antwoord op de ontwikkelingen is enerzijds het verder ontwikkelen van het stadsdeelgewijs werken en de dialoog met inwoners. Anderzijds maken we onze dienstverlening toegankelijker, eenvoudiger en communicatiever. Het is van belang dat inwoners weten wat onze rol wel en niet is.
Financieel middelenkader en stand van zaken 2015
Begin juni hebben wij de meicirculaire ontvangen en doorgerekend voor Enschede. Het financiële beeld voor 2015 is verslechtert met 2,9 miljoen euro. Daarmee komt het verwachte tekort voor 2015 op 3,2 miljoen euro. Dat is meer dan de in het coalitieakkoord genoemde 1 miljoen euro. Het is niet mogelijk om op deze korte termijn in de zomernota al bijsturingsmaatregelen voor te leggen. Uiteraard gaat het college al wel maatregelen nemen om binnen haar bevoegdheid het tekort terug te brengen.
In de tabel hieronder staan de opgaven voor de komende 4 jaar overzichtelijk weergegeven:
in € mln | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Structurele harde opgave | 0,8 | -2,4 | -2,7 | -3,6 |
Structurele bezuinigingen | 2,5 | 1,9 | 2,3 | 3,9 |
Saldo structureel middelenkader | 3,3 | -0,5 | -0,4 | 0,3 |
Incidentele harde opgave | -6,5 | -3,8 | -1,0 | 0 |
Incidentele dekking | 3,1 | 2,2 | 0 | 0 |
Saldo incidenteel middelenkader | -3,3 | -1,6 | -1,0 | 0 |
Opgave Sociaal Domein | -4,2 | -12,0 | -16,1 | -16,9 |
Bezuinigingsrichtingen sociaal domein | 4,2 | 12,0 | 16,1 | 16,9 |
Saldo Sociaal Domein | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opgave Fysiek domein | -0,3 | -0,5 | -0,5 | |
Bestuurlijke prioriteit extra ruimte stedelijke ontwikkeling | 0 | -2,0 | -2,0 | |
Bezuinigingsrichtingen fysiek domein | 0,2 | 0,5 | 2,5 | |
Saldo Fysiek Domein | -0,1 | -2,0 | 0 | |
Opgave Onderwijshuisvesting en Vastgoed | -5,1 | -5,1 | -5,1 | |
Bezuinigingsrichtingen Programma Dienstverlening en Financieel Beleid | 2,8 | 3,7 | 5,1 | |
Saldo Dienstverlening en Financieel Beleid | -2,3 | -1,4 | 0 | |
Totaal Financieel middelenkader | 0 | -4,4 | -4,7 | 0,3 |
Een positief getal (+) verbertert het saldo. Een negatief getal (-) verslechtert het saldo.
Om te voldoen aan de richtilijnen voor het financieel toezicht, moeten we een sluitend structureel middelenkader indienen voor 2016. Datzelfde geldt ook voor het beeld tot 2019: daarmee laten we op lange termijn zien dat we onze financien op orde hebben. Het middelenkader is in 2016 sluitend en sluit ook meerjarig op een positief saldo van 0,3 miljoen euro in 2019:
In de vierjarenbegroting 2015-2018 zijn prioriteiten opgenomen voor de komende vier jaar. In het afgelopen jaar is de nadruk steeds meer komen liggen op integrale sturing op de beschreven ambities. Dit proces vraagt continue aandacht en scherpte. In elk planning en control product dat het college de raad aanbiedt, wordt gerefereerd aan de voortgang op de thema’s in het schema.
Het schema uit de begroting is hieronder opnieuw weergegeven.
Toelichting op de kolomkoppen:
De arcering verwijst naar de plek van dit thema in het oorspronkelijke schema uit de vierjarenbegroting 2015-2018.
In sommige gevallen verandert een onderwerp gedurende het proces van naam of wordt vervangen door iets anders (bijvoorbeeld: ‘Actieplan Banen’ wordt vervangen door ‘Twente Werkt’). De naamswijziging is terug te vinden in de vakjes in het schema. In volgende versies van het schema zal alleen de ‘nieuwe’ terminologie worden gebruikt.
Hierna volgt per thema de toelichting op het onderwerp in de linker kolom van het schema.
Werk: Een zinvolle invulling van het leven is de basis
Door de decentralisaties ontstaan steeds meer mogelijkheden voor een samenhangende aanpak op gebied van meedoen, opgroeien, leren, wonen en zorg. Nieuwe, meer integrale arrangementen zijn mogelijk en noodzakelijk om de krachten in de samenleving de ruimte te geven en anderen te helpen. We zetten volledig in op zoveel mogelijk mensen naar werk of een zinvolle dagbesteding. De ambitie om geen beroep meer te hoeven doen op de vangnetregeling (voormalige MAU) van het rijk, staat fier overeind. Dat betekent dat we de uitstroom uit de bijstand en beperking van de instroom, voortdurend in de gaten houden.
We hebben de ambitie om geen gemeentelijke middelen meer in te zetten voor uitgaven in de algemene bijstand. Dat doen we via het Deltaplan 'bijstandsuitgaven binnen rijksbudget'. We zetten extra in op het binden van (nieuwe) bedrijven aan Enschede. De concrete doelstelling die daaraan hangt is dat dit in 3 jaar tijd minstens 150 arbeidsplaatsen moet opleveren. En dat dit leidt tot vermindering van het aantal uitkeringen doordat mensen aan het werk gaan. Behalve op het inzetten van nieuwe bedrijven, zetten we ook in op de uitstroom naar werk. We willen de uitstroom verhogen met circa 100 werkzoekenden per jaar. In lijn met het Arbeidsmarktoffensief zetten we er op in om in 2016 en 2017 jaarlijks ongeveer 3000 uitkeringsgerechtigden per jaar te herbeoordelen. Bij die herbeoordeling kijken we zowel naar de rechtmatigheid (klopt het nog met uw uitkering?) als naar de doelmatigheid (wat doet u en wat zou u kunnen doen?). Op deze manier verwachten we de uitkeringslasten met circa 1,8 miljoen euro per jaar te kunnen verlagen. In de begroting werd nog gesproken over een actieplan banen; inmiddels is het instrument ‘Twente Werkt!’ opgesteld door de Twenteboard, in samenwerking met de provincie. In het kader van Twente Werkt! is een start gemaakt met een sector aanpak en er wordt zaken gedaan met partners zoals Kennispark en port of Twente om de acquisitie te verbeteren. Hierin speelt de provincie een actieve rol. Binnen Twente Werkt! ligt een duidelijke verbinding naar de Techbase op de voormalige luchthaven Twente.
Een belangrijk onderdeel van Twente Werkt! is de actieve benadering van de Duitse banenmarkt. Hiervoor is in regionaal verband een ambitie neergelegd, waar met grote inzet aan gewerkt wordt. We verwachten de doelstellingen die hiervoor in 2015 liggen ook dit jaar te behalen.
Het stadsdeel als invalshoek
Werken vanuit de behoefte van de inwoners en partners, betekent voor Enschede dat de rol van het stadsdeel belangrijker wordt. Daarom hebben we in deze zomernota een aparte paragraaf gewijd aan het stadsdeelgewijs werken.
Decentralisaties van vangnet naar springplank
Inmiddels zijn een groot aantal taken binnen het sociaal domein overgedragen aan de gemeente. Met ingang van 1 januari 2015 zijn de nieuwe WMO én de Jeugdwet een verantwoordelijkheid van de gemeente. Omdat de wijkcoaches al in wijkteams werkten vóórdat de transities werden geëffectueerd, verliep de overgang soepel. Tegelijkertijd zetten we de verdere stappen in de noodzakelijke transformatie. Daarbij zetten we in steeds meer in op preventie, eigen kracht en het ontwikkelen en realiseren van algemene voorzieningen. Zoals in de armoedenota al aangegeven, hebben we onderzocht of we één ‘regeling aanvullend inkomen’ kunnen vormen. Dit vanuit het idee dat dit tot besparing leidt. Uit het onderzoek blijkt dat ongewenste dubbelingen niet aantoonbaar zijn. Vanuit dit perspectief kiezen we er op dit moment niet voor om verder te werken aan deze mogelijkheid. We richten onze acties op het ontwerpen van een nieuwe (uitvoerings)aanpak in het sociaal domein. We werken dit de komende periode verder uit. Dit gebeurt in het bredere project ‘innovatie van het sociaal domein’.
Wie ondersteuning nodig heeft, helpen we. Dat doen we op maat en in overleg met mensen zelf, mantelzorg en familie. Waar maatwerkvoorzieningen nodig zijn zetten we die in. We gaan daarbij uit van het resultaat dat we bereiken; niet van het aantal uren dat wordt besteed. Dit beleid is nu in uitvoering en evalueren we voor 1 oktober 2015.
Gerichte stedelijke ontwikkeling
We zetten in op faciliterend grondbeleid en organische stedelijke ontwikkeling. Dat betekent een andere houding en werkwijze dan we tot voor kort gewend waren. Bovendien zijn wij volgend in initiatieven van anderen; met een focus op het binnensingelgebied en de verdere economische ontwikkeling. Onder de naam Richting aan Ruimte (RAR) treffen we voorbereidingen om een quickscan te ontwikkelen die gaat helpen een inschatting te maken van de meerwaarde die een nieuw initiatief kan toevoegen aan Enschede. Deze wordt in het najaar aan de gemeenteraad aangeboden. Randvoorwaarden voor deze ontwikkeling is dat er middelen beschikbaar zijn en komen die het mogelijk maken om deze transformatie vorm te geven.
De unieke kwaliteit van de voormalige luchthaven Twente wordt gebruikt voor het aantrekken van innovatieve bedrijven. Inmiddels zijn een Topteam en een Kwaliteitsteam in het leven geroepen. De provincie speelt een belangrijke rol in dit proces. Het Topteam heeft als opdracht om het bedrijven- en kenniscluster Advanced Materials en Advanced Manufacturing (AMM) te versterken. Het Kwaliteitsteam zet zich in om de kwaliteit, richting en ambitie van het gebied te benutten als drager voor de nieuwe ontwikkeling.
Op cultureel gebied leggen we meer en meer de verantwoordelijkheid bij de betrokken partijen. Dat levert soms een worsteling op: een goed cultureel klimaat is in het belang van een stad als Enschede. Cultuur maakt onderdeel uit van het brede palet aan taken en verantwoordelijkheden van de gemeente. Het maken van keuzes is onvermijdelijk.
Bruisende binnenstad
Op 2 april 2015 vonden in Enschede de opnames van ‘The Passion’ plaats. Het evenement heeft meer dan 20.000 bezoekers naar de binnenstad getrokken. Bovendien zagen meer dan 3 miljoen kijkers de live-uitzending op TV. Hiermee is een belangrijke doelstelling uit het coalitieakkoord -het binnenhalen van een toonaangevend binnenstadsevenement- gerealiseerd.
Als bevestiging van de ingezette lijn, werden we genomineerd als Binnenstad van het jaar 2015. Ondanks dat het geen vervolg heeft gekregen is het een compliment dat recht doet aan de inzet van alle betrokkenen voor een bruisende binnenstad. Niet alleen vanwege het winkelaanbod, maar ook vanwege de evenementen, zoals de Proefeet die dit jaar voor de 30e keer wordt georganiseerd.
In samenwerking met alle partijen in de stad is, in concept, een agenda centrum opgesteld. Deze geeft de visie op de binnenstad weer, in alle integraliteit die daar bij past.
De jeugd heeft de toekomst
Begin 2015 heeft de raad de Lokaal Educatieve Agenda 2015-2018 (LEA) vastgesteld. In deze agenda staan doelstellingen voor onderwijsvernieuwing. Daarbij ligt de nadruk op jongerenparticipatie, ouders als partner en techniek. Scholen en bedrijven kunnen initiatieven indienen die kans maken op subsidie van de gemeente. Op deze manier sluit de gemeente aan bij wat er in Enschede gebeurt, en geeft een impuls wanneer een initiatief aansluit bij onze ambities.
Duurzaamheid: de toekomst is nu!
De Co2 ambitie blijft onverminderd van kracht. Het accent op gezamenlijke actie, zoals benoemd in de begroting, is omgezet in ‘duurzame daden’. Tijdens de eerste bijeenkomst op 12 maart is samen met inwoners en partners een start gemaakt met het uitvoeren van de opgaven waar Enschede op het gebied van duurzaamheid voor staat. Via concrete deals zoeken de verschillende partijen naar optimale samenwerking. De resultaten die we behalen, maken we scherper en duidelijker. Deze hebben een plek gekregen in het Actieplan Duurzaamheid.
Compacte overheid met focus
Enschede is een brandpunt van dynamiek, waar ruimte is voor ondernemerschap en burgerschap. De verwachtingen die de samenleving heeft bij de rol van de overheid is aan voortdurende verandering onderhevig. De omvorming van een uitvoerende naar een vooral faciliterende compacte gemeente vullen we concreter in. Dit vraagt ook verandering van het gedrag van onze mensen. We hebben aandacht voor die verandering en geven ruimte aan goede voorbeelden. Immers: alleen als we allemaal meebewegen komen we waar we willen zijn. Daarom intensiveren we op de strategische eenheid en gebruiken we analyses op big data om beleidseffectiviteit te vergroten.
De ambities rond outsourcing blijven. Bijvoorbeeld met betrekking tot het Sportbedrijf en Onderhoud Enschede. Maar ook binnen andere clusters van werkzaamheden kijken we kritisch naar de mogelijkheden en willen we waar mogelijk versnellen.
Solide financieel beleid
In het coalitieakkoord is de duidelijke doelstelling opgenomen om de financiële situatie van Enschede te verbeteren en daarnaast minder financiële documenten op te leveren. Deze Zomernota is daar een concreet voorbeeld van: hierin komen de voormalige Kadernota en de Concernrapportage samen.
Bij de bespreking van de jaarrekening 2014 is 10 miljoen euro toegevoegd aan het weerstandsvermogen. Daarmee is de ratio op 1,1 uitgekomen. Uit de jaarrekening 2014 blijkt dat de schuldquote is gedaald naar 81%. Het streven is om in de huidige collegeperiode onder de 80% uit te komen.
Veiligheid
Wij zien dat de aanpak van radicalisering steeds meer inzet vraagt. Enschede is hierbij de trekker in regionaal verband. Onze focus ligt daarnaast op preventieve maatregelen gericht op dialoog en integratie. We werken actief samen met stadsdeelmanagement, onderwijs en politie om zo deskundigheid te bevorderen en eerder te signaleren en reageren.
Het aantal High impact misdrijven, vooral op het gebied van woninginbraken, daalt steeds verder. De nadruk ligt in de komende tijd op het verminderen van criminaliteit door veelplegers. Onder meer via de Top X in samenwerking met het veiligheidshuis Twente en de wijkteams. Daarbij is het van cruciaal belang dan deze doelgroep de benodigde maatschappelijke begeleiding krijgt en dat deze door de ketenpartners wordt geborgd.
Met betrekking tot het onveiligheidsgevoel richten we ons op een verdere verbetering van monitoring en beïnvloeding op buurt- en wijkniveau. Dit doen we niet alleen maar in samenwerking met twente safety & security (TS&S). TS&S biedt ons de kans gezamenlijk met onderwijsinstellingen, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en bewoners te investeren in veiligheid en het realiseren van nieuwe (innovatieve) oplossingen. Dit biedt kansen op zowel maatschappelijk rendement (het behouden van een veilig Enschede zonder groei in de kosten en ondanks nieuwe risico’s die ontstaan) en een economisch rendement (groei werkgelegenheid). In de komende periode kijken wij in het kader van onze speerpunten uit het integraal veiligheidsplan naar vernieuwende oplossingen om de veiligheid te vergroten en het anders en effectiever inzetten van handhavingsmogelijkheden in wijken, buurten en binnenstad. Bijvoorbeeld door het inzetten van “pleinbeheerders” zoals succesvol is gebleken bij de integrale aanpak Noorderhagen. Om dit structureel te kunnen blijven doen, zal er een herschikking van middelen moeten plaatsvinden.
In 2014 hebben wij een succesvolle pilot jeugdgroepenaanpak uitgevoerd in stadsdeel Zuid. Deze aanpak gebruiken we nu ook in de overige stadsdelen. Hierbij sluiten we aan bij de ontwikkelingen binnen het sociale domein.
Onze evenementen verlopen goed en veilig. De voor ons bruikbare aanbevelingen uit het rapport van de onderzoeksraad voor veiligheid m.b.t. evenementen d zullen wij mede in regionaal verband oppakken.
Bestuur dicht bij mensen
Dichtbij mensen staan, kansen pakken en ruimte geven, vraagt een verandering van onze opstelling als gemeente. We faciliteren steeds meer en nemen een houding aan van ‘samen mogelijk maken’. De klachtencommissaris, die op 1 april in zijn functie is begonnen, houdt ons scherp; bedienen en bejegenen wij onze inwoners op de goede manier?
Met de aanstelling van de klachtencommissaris geven we invulling aan de ombudsfunctie zoals we die in het coalitieakkoord en de vierjarenbegroting hebben beschreven.
Zoals in het coalitieakkoord benoemd, hebben we ook dit jaar de inwoners geraadpleegd. Het doel uit de vierjarenbegroting 2015-2018, om de methode van stadsdeelgesprekken verder uit te werken, hebben we uitgevoerd. De stadsdeelgesprekken zijn de kern van de impuls stadsdeelgewijs werken, die in het voorjaar van 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld.
De voorstellen die het college in deze zomernota aan de raad voorlegt, zijn voor een belangrijk deel gebaseerd op de stadsconsultatie. Deze consultatie bestaat uit een prioritering door het Enschede Panel en door de uitkomsten van de stadsdeelgesprekken 2015. Die laatste worden ook gebruikt voor de wijkprogramma’s die in de week van de wijken in de verschillende stadsdelen worden opgesteld. De resultaten hiervan worden in de begroting 2016-2019 verwerkt.
Het college hecht waarde aan de stadsconsultatie. Het geeft een beeld van de manier waarop inwoners tegen taken of een taakverdeling aankijken. Bovendien brengt het ons in contact met groepen inwoners die we niet met enige regelmaat ontmoeten.
Uit de gesprekken die we in voeren en ook uit de peiling in het Enschede Panel, blijkt dat niet altijd duidelijk is waar de gemeente een leidende rol heeft. We zien een duidelijke opdracht om de rol van de gemeente op de onderwerpen scherper te maken. Daarbij geven we uiteraard ook aan welke partij dan wel een leidende rol heeft.
In april 2015 zijn inwoners op twee manieren bevraagd, waarbij is aangesloten bij het landelijke onderzoek “Gewoon dichtbij, gedeelde verantwoordelijkheid voor lokale kwaliteiten” van de Denktank Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Belangrijk om te vermelden is dat het thema ‘Werk’ geen vast onderdeel was van de enquête en de stadsdeelgesprekken. Voor het college staat als een paal boven water dat dit nog steeds de belangrijkste opgave voor Enschede is. Daar zetten we hoe dan ook op in.
Opvallend is dat zowel het Enschede Panel als de deelnemers aan de stadsdeelgesprekken in hun top 3 dezelfde thema’s als relevant aanmerken:
Beeld van inwoners over verantwoordelijkheidsverdeling
Deelnemers aan beide raadplegingen (zowel Enschede Panel als tijdens de stadsdeelgesprekken) is gevraagd naar de verantwoordelijkheidsverdeling binnen een thema. Met andere woorden: wie zou er wat u betreft een rol hebben in de realisatie van een onderwerp?
Opvallend is dat inwoners soms een rol zien voor de gemeente op onderwerpen waar dit in niet op die manier aan de orde is. Bij het thema Jeugd & Onderwijs heeft een gemeente bijvoorbeeld wel een kaderstellende maar geen uitvoerende taak.
In de week van de wijken worden de thema’s per wijk en stadsdeel verder uitgewerkt in wijkprogramma’s. Deze programma’s worden voor vier jaar opgesteld, waarbij duidelijke afspraken worden gemaakt over de rolverdeling tussen inwoners, partijen in de wijk en de gemeente. Bij het opstellen van deze programma’s wordt ook gekeken op welke manier een eventuele bezuiniging op een voor inwoners belangrijk thema, op gepaste wijze kan worden ingevuld.
Effecten stadsconsultatie op de prioritering
Prioriteiten van inwoners voor de kwaliteit van hun leefomgeving en onze eigen belangrijkste thema’s liggen voor een groot deel in elkaars verlengde . Wel blijven er op een abstracter niveau onderwerpen belangrijk, die te maken hebben met de kerntaak van een gemeente. We willen de volgorde van onze prioritering aanpassen aan de volgorde zoals inwoners van onze gemeente die zien: dat betekent dat we vanaf de begroting 2016-2019 gaan werken met een herschikt prioriteitenschema. Dat ziet er dan als volgt uit:
Dit is de eerste Zomernota volgens de in mei 2014 door de raad vastgestelde nieuwe P&C rapportagestructuur. Via de Zomernota rapporteert het college aan de raad wat de stand van zaken is rond de in de vierjarenbegroting 2015-2018 benoemde thema’s.
Als er grote wijzigingen zijn opgetreden in de manier waarop een taak wordt uitgevoerd, is dat in deze Zomernota te lezen. Met de Zomernota stelt de raad het financieel middelenkader voor de begroting 2016-2019 vast. Uitgangspunt is om besluiten die bij behandeling van de zomernota worden genomen, te verwerken in de programmabegroting.
In hoofdstuk 2 van deze Zomernota wordt nader ingegaan op de stand van zaken 2015. Dit is de voormalige concernrapportage. In dit deel van de Zomernota wordt zowel financieel als beleidsmatig uitsluitend op afwijkingen gerapporteerd. Dit betekent dat groene bullets niet worden toegelicht. Uitzondering hierop is als het onderwerp zeer politiek relevant is.
Tot slot bevat hoofdstuk 3 het middelenkader, de informatie uit de voormalige Concernrapportage.