1.1. Maatschappelijke ondersteuning

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.  

Regulier werk

Doelstelling A: Versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners.

Thema 1 Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname.

Een zelfredzame samenleving met zoveel mogelijk gezonde inwoners is het doel van de gemeente Enschede. Hierbij ligt de nadruk op preventie, zodat op langere termijn minder ondersteuning vanuit de overheid nodig is en op kortere termijn meer en zwaardere ondersteuning voorkomen wordt. De rol die de gemeente hierin heeft is het organiseren van een aantal basisvoorzieningen en het faciliteren van initiatieven om het zelf organiserend vermogen van de samenleving te vergroten. Daar waar nodig blijft de overheid een vangnet bieden.

Gezonde leefstijl, kracht van (sport)verenigingsleven

  • Subsidiëren van sportverenigingen op basis van maatschappelijke inzet.
  • subsidiëren van de NV Enschedese Zwembaden en adviseren IJsbaan Twente BV.
  • Met de oprichting van het sportbedrijf gaan we de uitvoerende reguliere taken t.a.v. sportstimulering en sportaccommodaties op afstand zetten. 2015 is wat dat betreft een overgangsjaar.
  • Regie op de uitvoering van het sportbeleid.

Bevorderen sport- en beweeggedrag

Dit houdt in:

  • Sport draagt bij aan een gezonde leefstijl, talentontwikkeling en sociale binding. Daarmee is sport een interessant preventief instrument voor de uitdagingen die de gemeente op deze gebieden te wachten staan: tegengaan van overgewicht bij kinderen, actieve fitte ouderen, onderdeel sociaal vangnet, onze club maakt de wijk!, enzovoort. De speerpunten voor de komende vier jaar worden vastgelegd in een vernieuwde sportnota.
  • Daarbij hebben we een groot vertrouwen in de uitvoering door de partners in de stad. Belangrijke instrumenten voor de ondersteuning hierin worden de komende jaren verbeterd. Daarbij gaat het om de doorontwikkeling van het herziene subsidiestelsel sport en de oprichting van een maatschappelijke geëngageerd sportbedrijf. In dit bedrijf ligt de aandacht naast exploitatie van de huidige gemeentelijke sportaccommodaties en de zwembaden van de NV Enschedese Zwembaden op het ondersteunen en faciliteren van sportpartners bij hun maatschappelijke inzet voor buurt of wijk.

 Verminderen van kwetsbaarheid bij ouderen

Dit houdt in:

  • Bevorderen van maatschappelijke deelname onder ouderen door deelname aan (sport)activiteiten en vrijwilligerswerk. Dit houdt ook in dat het aanbod vanuit de reguliere sportverenigingen voor ouderen moet worden vergroot, zodat ze na de inzet van een stimuleringsprogramma als valpreventie ouderen ook door kunnen blijven gaan met sporten in een reguliere setting zonder doorlopende kosten voor de gemeente.
  • Behoud van de gratis OV70+ om te stimuleren dat ouderen zo lang mogelijk winkelcentra, instellingen en activiteiten elders in de stad kunnen bezoeken.

Voorkomen en terugdringen van verslaving

Dit houdt in:

  • Inzet van evidence based voorlichtingsprogramma’s bij kinderen en jongeren waar het meeste risico is op middelenafhankelijkheid. Dit betekent dat voorlichtingsprogramma’s ingezet worden waarbij sprake is van betrokkenheid van kinderen en de ouders, die meerdere jaren wordt voortgezet en waarbij sprake is van herhalingssessies. Het maatschappelijke effect hiervan zal niet in de periode van deze begrotingsperiode 2015 – 2018 zichtbaar zijn.
  • Basisvoorzieningen zijn en blijven beschikbaar voor mensen waar reeds sprake is van verslavingsproblematiek in afstemming met de gemeenten in Twente. Enschede heeft hierin een centrumgemeentetaak.
  • De gemeente blijft inzetten op het voorkomen van psychiatrische en verslavingsproblematiek bij kinderen van ouders met psychiatrische problematiek en kinderen van verslaafde ouders, in samenhang met de aanpak van Wijkcoaches Enschede.

Actieve samenwerking met zorgverzekeraars

Dit houdt in:

  • Nadere uitwerking van de landelijke Werkagenda samenwerking gemeenten met zorgverzekeraar Menzis en mogelijke uitbreiding naar andere verzekeraars. De Werkagenda zal in Samen 14 verband opgepakt worden. Onderwerpen die nader worden uitgewerkt zijn in ieder geval de positie van de wijkverpleegkundige, integrale aanpak in de wijken, gezamenlijke communicatie naar inwoners en inzet op preventie.

 

Thema 2 Aanbieden van algemene voorzieningen.

Door zoveel mogelijk voorzieningen als algemene voorzieningen aan te bieden kunnen kosten van maatwerkvoorzieningen voorkomen worden. Dit laat onverlet dat ook maatwerkvoorzieningen nodig blijven.

Versterken van de ondersteuning van vrijwilligers

Dit houdt in:

  • Voortzetten en mogelijk uitbreiden van de dienstverlening van het vrijwilligersservicepunt en inzet van vrijwilligerseducatie waarbij wordt gekeken naar een mogelijke combinatie met het Kennishuis en/of het Inwonerplein.

Faciliteren van initiatieven van inwoners

Dit houdt in:

  • Bieden van informatie aan inwoners over de ontwikkeling van initiatieven en bieden van toegang tot beschikbare netwerken. Onderzocht wordt welke rol het vrijwilligersservicepunt of andere instellingen hierin kunnen hebben, maar ook welke rol stadsdeelmanagement hierin heeft.
  • Financiële ondersteuning voor die projecten die bijdragen aan het bereiken van de gemeentelijke doelstellingen en voor zover financiën beschikbaar zijn. De gemeente kan voor een aantal initiatieven mogelijk fungeren als launching customer. Voorwaarde is altijd dat projecten kunnen leiden tot reguliere activiteiten waarbij geen financiële middelen van de overheid meer nodig zijn.

Basisniveau aan activiteiten in de wijken

Dit houdt in:

  • Er zijn voldoende activiteiten in de wijk om als algemene voorziening te kunnen dienen en er zijn voldoende accommodaties in de wijk om plek te bieden aan die activiteiten. De gemeente heeft hier een stimulerende rol en in enkele situaties een financierende rol. Wat in welke wijk het basisniveau is hangt af van de situatie en behoefte in de wijk. Stadsdeelmanagement heeft hierin een coördinerende rol in afstemming met inwoners en partners in de wijk, Wijkcoaches Enschede en andere gemeentelijke programma’s als Maatschappelijke ondersteuning, Economie, Werk & Onderwijs en Stedelijke Ontwikkeling,

 Individuele voorzieningen

  • Ook in 2015 e.v. wordt de toegang op een gekantelde wijze uitgevoerd. De eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid staan centraal. Er wordt gekeken vanuit de mogelijkheden die de burger zelf heeft, en welke mogelijkheden er aanwezig zijn in de omgeving. Op creatieve wijze wordt er samen met de burger gezocht naar oplossingen zodat mensen kunnen participeren. 

Vrijwilligersondersteuning 


Vrijwilligers053 is het vrijwilligersservicepunt van Enschede. Kernpunten hierin zijn: goede inzet van moderne ICT, E-matching, inzet van vrijwilligers ook voor de ondersteuning en samenwerking met het bedrijfsleven en een samenhangende ondersteuning, promotie en waardering van vrijwillige inzet waarvan NL Doet, de Beursvloer en de vrijwilligersprijs een onderdeel zijn. Er zal specifiek worden ingezet op “zilveren kracht”-vrijwilligers en werknemer-vrijwilligers om de vrijwilligersondersteuning met een breed palet aan deskundigheid en ervaring vorm te geven. De vrijwilligersondersteuning vindt door B-Leave plaats vanuit de HUB Twente. Het streven is om dit op termijn onder te brengen bij het nog op te zetten Kennishuis zodat kan worden geprofiteerd van de verbindingen met het bedrijfsleven en het maatschappelijk verantwoord ondernemen verder kan worden gestimuleerd.

Thema 3 Jongerenwerk en opvoedondersteuning.

We willen bereiken dat iedere jeugdige gezond en in een veilige omgeving opgroeit, zijn/haar talenten kan ontwikkelen en naar vermogen kan meedoen, rekening houdend met zijn of haar ontwikkelingsniveau, gezin en sociale omgeving.

Inzet van preventie-activiteiten voor kinderen en hun ouders, met name op het gebied van opvoedondersteuning, om de eigen kracht van jeugdigen en hun ouders te vergroten.

Dit houdt in:

  • Behoud van online opvoed- en opgroeiondersteuning.
  • Basisaanbod trainingen opvoedondersteuning en risicogestuurd aanbod waar nodig.
  • Faciliteren van initiatieven uit de samenleving die bijdragen aan dit doel.

Verbeteren van de vroegsignalering

Dit houdt in:

  • Versterken van de verbinding met onderwijs, verenigingen, huisartsen en verloskundigen. Deze verbinding wordt versterkt in afstemming tussen in ieder geval deze instellingen, Wijkcoaches Enschede, stadsdeelmanagement en wijkverpleegkundige.
  • Opzetten van een regionaal expertisecentrum om signalen over problemen met de ontwikkeling van een kind waar nodig integraal te bespreken om ouders vroegtijdig goed te kunnen ondersteunen. Dit wordt samen met de gemeenten in Twente georganiseerd met als voorwaarde dat voldoende capaciteit beschikbaar is voor te bespreken casuïstiek uit Enschede en in samenhang met de Wijkcoaches Enschede wordt gewerkt.

Risicogestuurd inzetten van jongerenwerk om problematiek te voorkomen en waar problematiek is ontstaan deze vroegtijdig terug te dringen.

Dit houdt in:

  • Inzet van jongerenwerk in wijken op basis van analyses gecombineerd met signalen uit de wijk, in samenwerking met partners in de wijk en stad. Hier wordt actief de verbinding gelegd met de aanpak door Wijkcoaches Enschede en stadsdeelmanagement. Kern hierbij is dat de eigen kracht van jongeren wordt versterkt door jongeren te stimuleren zelf actie te ondernemen. Hierbij zijn de ervaringen van de weegtafel in stadsdeel Zuid input voor de uitrol van de aanpak stadsbreed (in afstemming met Bestuur & Veiligheid).

 

Doelstelling B: Een kwalitatief goede en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen.

Thema 4 jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin).

Met het recent vastgestelde beleidsplan Jeugdhulp 2015-2018 hebben we tot doel de eigen kracht van de jeugdige en van het zorgend en probleemoplossend vermogen van het gezin en de sociale omgeving te versterken. Als jeugdigen en/of ouders er zelf of met hulp van hun sociaal netwerk niet uitkomen zetten we hiertoe maatwerkgerichte jeugdhulp en ondersteuning in voor de jeugdige en/of zijn ouders. Ook zetten we in op het verbeteren van vroegsignalering.

Uitvoering van lichte ondersteuning & regie door de wijkteams.

Er zijn 9 wijkteams, waarbij in stadsdeel Centrum één wijkteam werkt en in de andere stadsdelen ieder twee wijkteams. De wijkteams werken volgens het principe één gezin, één plan, één regisseur. De wijkcoach biedt zelf lichte kortdurende ondersteuning zoals opvoedondersteuning en gezinscoaching. Als er verschillende vormen van hulp nodig zijn in een gezin zorgt de wijkcoach dat dit goed is afgestemd (regie). De wijkteams leggen verbinding met belangrijke partners in de wijk ten behoeve van vroegsignalering en integraal werken; met name scholen (in de zorgstructuur in het onderwijs) en huisartsen.

Specialistische jeugdzorg (vrijwillig)

Voor sommige gezinnen is meer specialistische hulp nodig, zoals begeleiding, speciale dagbehandeling of specialistische geestelijke gezondheidszorg. De wijkcoach schakelt deze in. Het gaat om zowel ambulante als intramurale jeugdhulp.

Jeugdzorg gedwongen kader

Als de veiligheid van het kind in het geding is of wanneer de jongere een strafbaar feit heeft gepleegd is de hulp en ondersteuning niet meer vrijwillig (gedwongen kader). Het gaat om Jeugdreclassering, Jeugdbescherming en JeugdzorgPlus. De rechter bepaalt welke hulp en ondersteuning nodig is.

Regionale samenwerking

De inkoop van Veilig Thuis (samenvoeging Steunpunt Huiselijk Geweld en Advies- en Meldpunt Kindermishandeling), specialistische jeugdhulp, werving van pleegzorg, de advies- en consultatiefunctie, de crisisdienst (onderdeel spoedhulp) en het regionaal reflectiepunt worden regionaal georganiseerd door de organisatie voor zorg en jeugdhulp Twente (OZJT) bij de regio Twente. Specialistische zorg wordt afgerekend volgens het woonplaatsbeginsel.                                                  


Thema 5 Ondersteuning cliënten en mantelzorgers.

 

Mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en deelnemen aan de samenleving. Dat is het centrale uitgangspunt. Daarnaast kan de omgeving ( familie, vrienden, buren, vrijwilligers) helpen. Waar mensen het met hun eigen netwerk niet redden, of dat netwerk niet hebben, zorgt de gemeente voor ondersteuning, passend bij de persoon en zijn omstandigheden. We bewaken daarbij de belastbaarheid van mantelzorgers en vrijwilligers en we zorgen voor adequate cliëntondersteuning.

  • De positie van mantelzorgers en vrijwilligers moet versterkt worden en de verbinding tussen informele en formele ondersteuning en zorg verbeterd. Daarvoor wordt de mantelzorger betrokken bij de (aan)vraag van de burger die ondersteuning nodig heeft, om goed af te stemmen wat de burger en de mantelzorger zelf doen en waar ondersteuning door de gemeente nodig is. In het ondersteuningsplan van de cliënt nemen we op welke wijze de mantelzorger kan worden geholpen, mede om overbelasting van de mantelzorger te voorkomen. De mantelzorger kan ook zelf hulp (aan)vragen. In 2015 en 2016 helpen we (met de extra rijksmiddelen voor behoud van de werkgelegenheid in de huishoudelijke hulp) overbelaste mantelzorgers door inzet van huishoudelijke hulp.
  • We zorgen ervoor dat cliëntondersteuning beschikbaar is voor cliënten die een beroep willen doen op maatschappelijke ondersteuning en we wijzen hen ook expliciet op deze (onafhankelijke) cliëntondersteuning. De cliëntondersteuning wordt in Enschede georganiseerd via de wijkteams. Medewerkers van maatschappelijk werk, bureau Jeugdzorg en MEE maken deel uit van deze wijkteams en werken als wijkcoach in het belang van de cliënt. Daarnaast gaan we cliënten in de gelegenheid stellen zich bij te laten staan door andere (externe) ondersteuners bijvoorbeeld vanuit een bestaande cliënt –of belangenorganisatie.
  • Technologische vernieuwingen kunnen ook de informele zorg en eigen regie van mensen ondersteunen. WeHelpen.nl is een mooi voorbeeld: Vrijwilligers en mensen die om hulp vragen kunnen elkaar vinden. De rol van de gemeente is hier het aanjagen en stimuleren van de markt om de juiste zaken te ontwikkelen.

Thema 6 WMO-maatwerkvoorzieningen

Vanaf 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de nieuwe taken op grond van de Wmo 2015. Deze wet maakt deel uit van de rijkshervormingen in de langdurige zorg waarbij delen uit de AWBZ naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet gaan. De AWBZ verdwijnt en wordt vervangen door de Wet langdurige zorg voor de zware, intensieve zorg ( bijv. verpleeghuiszorg). In de Wmo 2015 is het uitgangspunt de zorg en ondersteuning dichtbij de burger te organiseren. Collectieve voorzieningen als verenigingen, buurthuis, bibliotheek etc. moeten toegankelijker en bruikbaarder worden voor mensen met beperkingen. Het inrichten van Algemene Voorzieningen in de zin van de WMO moet ertoe leiden dat inwoners van Enschede in hun eigen buurt ondersteuning kunnen vinden, zonder dat ze eerst voor een indicatie naar de gemeente hoeven. Als blijkt dat iemand, ook met inzet van zijn sociale netwerk of algemene voorzieningen, niet of onvoldoende in staat is zichzelf te redden of mee te doen in de samenleving, gaan we over tot een maatwerkvoorziening: een oplossing op maat die de cliënt in staat stelt tot zelfredzaamheid of participatie zodat deze zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven. Zoals gezegd gaat het hierbij om maatwerk: afgestemd op de individuele situatie en de specifieke omstandigheden en mogelijkheden van de cliënt.

Voor de periode 2015-2016 is het doel tweeledig:

  • Het uitvoeren van een zorgvuldige overgang voor de (ca. 3000) cliënten met een AWBZ indicatie die overkomen naar de gemeente ( per 1 januari 2015). Belangrijk uitgangspunt is een zachte landing van de veranderingen. We gaan hier zorgvuldig mee om en gebruiken 2015 als een overgangsjaar. Vernieuwingen worden geleidelijk ingevoerd.
  • Het versterken van de zelfredzaamheid en participatie van Enschedese burgers en het bevorderen van het zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen, door in te zetten op:
    • Inzetten op algemene voorzieningen;
    • Ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers;
    • Het waar nodig inzetten van maatwerkvoorzieningen ( ondersteuning schoon huis, ondersteuning en individuele voorzieningen als rolstoel en hulpmiddelen) ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie aan cliënten die daartoe op eigen kracht, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit het eigen netwerk niet of onvoldoende toe in staat zijn.

In 2015 start de pilot populatiemanagement in de wijken Wesselerbrink, Pathmos-Stevenfenne-Stadsveld en Glanerbrug. Samen met zorgverzekeraar Menzis en negen zorgaanbieders wordt er in deze wijken op een nieuwe manier samengewerkt. Dit houdt in dat ze een totaalbedrag voor de wijk ontvangen, waarmee ze zelf bepalen hoe ze zorg en ondersteuning in de wijk organiseren. De ervaringen en opbrengsten uit deze (Enschede Doen) proeftuinen betrekken we in de vernieuwingen en verdere beleidsontwikkelingen.

Thema 7 Woonbegeleiding.

Met de inwerkingtreding van de Wmo 2015 hebben gemeenten de taak te zorgen voor opvang en beschermd wonen voor hun inwoners die deze vorm van ondersteuning nodig hebben. Vooralsnog gaat het budget dat gemoeid is met beschermd wonen voor mensen met een GGZ-C indicatie voor een periode van 5 jaar naar centrumgemeenten, waaronder Enschede. Ook de cliënten hebben een overgangsrecht van maximaal 5 jaar. Enschede dient, in overleg met haar regiogemeenten, opvang en beschermd wonen in deze gemeenten te realiseren. In ons werkgebied wonen 891 mensen met zo’n indicatie. Allereerst moeten we zorgen dat de financiering voor deze plaatsen in 2015 wordt gecontinueerd en dat we de toegang voor nieuwe cliënten duidelijk geregeld hebben. In overleg met de regiogemeenten en corporaties zal de komende jaren gewerkt worden aan het realiseren van opvangplaatsen en –nieuwe- beschermd wonen plaatsen in de gemeenten van herkomst.

Wij willen bereiken dat mensen die niet zelf in staat zijn passende en stabiele huisvesting te verwerven en te behouden, daarbij ondersteuning krijgen, zodat zij kunnen wonen en zich kunnen ontwikkelen tot een goede buur(t)- en stadsgenoot.

Die woonbegeleiding kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de mogelijkheden van betrokkene, bijvoorbeeld:

  • Bij huurschulden: overleg met de woningbouwcorporatie over voorwaarden waaronder toch een woning beschikbaar kan komen;
  • Als hij/zij niet met geld om kan gaan: via een instelling een woning huren;
  • Als hij/zij het huis niet op orde kan houden en/of zichzelf verwaarloost: daarbij ondersteuning bieden zodat hij deze vaardigheden aanleert;
  • Als hij/zij geen sociale contacten heeft en -dreigt te- vereenzamen: ondersteunen bij het herstellen van of aangaan van duurzame sociale contacten en het vinden van zinvolle dagactiviteiten;
  • Als iemand niet langer alleen kan (blijven) wonen: helpen bij het vinden van huisvesting in een wooncomplex;
  • Beschermd wonen: voor mensen die door b.v. een psychische aandoening een beschermende woonomgeving nodig hebben via zorgaanbieders een combinatie van wonen, zorg en dagactiviteiten organiseren.

Thema 8 Maatschappelijke en vrouwenopvang.

Wij willen onderdak en begeleiding bieden aan mensen die geen thuis hebben of de thuissituatie hebben (moeten) verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Daar waar dit verband heeft met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld en of kindermishandeling willen we dat het geweld stopt, waar mogelijk voorkomen wordt en na ingrijpen de woonsituatie weer zo snel mogelijk genormaliseerd wordt.

Wij continueren het huidige beleid ten aanzien van opvang en begeleiding aan deze personen door het bieden van (tijdelijk) verblijf en ondersteuning bij het zich opnieuw een plaats in de samenleving verwerven. Wij zorgen voor een duidelijke toegankelijkheid en afspraken met partners om met name de veiligheid te borgen. Aan kinderen die meekomen met hun ouder(s) wordt specifiek aandacht besteed, zodat zij met zo min mogelijk schade verder kunnen opgroeien.

  • De compensatiemiddelen van het Rijk voor pakketmaatregelen AWBZ (voor ondersteunende begeleiding van kwetsbare groepen) en ontredderde gezinnen zijn samengevoegd tot één budget: pakketmaatregelen. De beschikbare middelen voor 2015 e.v. worden op basis van vastgestelde uitgangspunten verdeeld.
  • De nieuwe en sterk verbeterde huisvesting van Humanitas Onder Dak is gerealiseerd. Cliënten hebben de beschikking over een eigen kamer met eigen voorzieningen. Daardoor kan nu ook een kwaliteitsslag worden gemaakt in de begeleiding, de individuele trajectplannen van bewoners. Bovendien is het aantal opvangplaatsen voor jongeren uitgebreid. De opvangfunctie van het leger des Heils wordt verplaatst naar het pand van de VU. Beide operaties leiden uiteindelijk tot een verlaging van de capaciteit in de opvang, met uitzondering van de winterperiode, waarin bij vorst de winternoodnachtopvang wordt opengesteld om te voorkomen dat mensen bij vrieskou op straat overnachten. Het terugbrengen van de capaciteit in de opvang kan alleen slagen als het aantal woonmogelijkheden (al dan niet geclusterd) wordt vergroot. Er wordt gezocht naar nieuwe vormen van wonen voor jong, oud, en zonderling. Ook komt er meer aandacht voor ‘tijdelijk wonen’ mogelijk in de vorm van een voorziening vanuit het Twente samenwerkingsverband (z)onderdak.
  • Ondersteunende begeleiding en ambulante begeleiding. Ontwikkelen en implementeren van beleid ten aanzien van ondersteuning en positioneren van de gemeente(n) hierin als regievoerder. Afbakening taken Enschede als centrumgemeente en regulier werk gemeente Enschede.
  • Preventie maatschappelijke opvang. Optimaliseren samenwerking tussen centrumgemeente en regiogemeenten door uitvoering te geven aan het Convenant samenwerken aan opvang en zorg. Middels de inzet van een netwerkregisseur de afstemming tussen gemeenten, zorgaanbieders en corporaties verbeteren. Er zou geen sprake meer moeten zijn van huisuitzettingen, in het uiterste geval moet eerder gedacht worden aan een ‘gedwongen verhuizing’.
  • Zorg- en zorgtoeleiding. Inzet van bemoeizorg vanuit verschillende disciplines, voor verschillende groepen: jong, oud en bijzonder.
  • Inloopvoorzieningen. Bieden van laagdrempelige inloopmogelijkheden voor mensen die gebruiken (zowel alcohol als drugs) en mensen die nergens welkom zijn. In de zomermaanden een ‘inloop’ voorziening in de openbare ruimte.
  • (Dagbesteding) Activering. Zoeken naar nieuwe middelen en mogelijkheden om bezoekers te activeren en participeren, het eigen leven vorm te geven, deelnemen aan de samenleving, iets betekenen voor anderen mogelijk te maken. Het uitzendbureau UURwerk speelt hierbij een belangrijke rol.
  • Nazorg detentie. Ambitie Rijk en gemeenten: minimaal 80 % van de ex-gedetineerden beschikt bij ontslag over de noodzakelijke basisvoorzieningen. Voor het jaar 2013 zijn door het rijk –opnieuw- incidentele middelen beschikbaar gesteld. Sinds de gegevens uitwisseling met DJI (Dienst Justitiële Inrichtingen) is er een betere aansluiting tussen detentie en de periode daarna. Vanaf 2014 stelt het Rijk geen extra middelen meer beschikbaar. Getracht wordt nazorg detentie zoveel mogelijk in de reguliere werkprocessen onder te brengen.
  • CIMOT. Centrale Intake Maatschappelijke Opvang Twente, vaststellen regiobinding en eventueel toeleiding naar gemeente van herkomst. Opstellen van plan van aanpak voor cliënten. Versterken van de positie van de Centrale Intake Maatschappelijke Opvang (CIMOT) en uitbreiden met kennis over psychiatrie.
  • Huiselijk geweld. Uitvoering Wet tijdelijk huisverbod. Borging pilot “code rood” zaken/risicotaxatie etc. Door ontwikkelen Steunpunt Huiselijk Geweld (SHG)  in samenwerking met politie en Bureau Jeugdzorg Overijssel. Implementatie Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Uitvoering project multidisciplinaire aanpak kindermishandeling. Continueren van aanpak ouderenmishandeling.
  • Vrouwenopvang. Crisisopvang voor vrouwen, preventiefunctie SHG uitbreiden, hulpverlening slachtoffers mensenhandel continueren. Opstellen regiovisie (afspraken centrumgemeente en regiogemeenten). Anticiperen op herverdeling middelen centrumgemeenten vrouwenopvang en anticiperen op opvang van specifieke groepen (mannen etc.) dat nu nog door het Rijk gedaan wordt.

Thema 9 Inkomensondersteuning.

Onder de reguliere producten van de aanvullende inkomensondersteuning vallen:

  • bijzondere bijstand (noodzakelijke kosten in bijzondere situaties die niet kunnen worden betaald uit de uitkering of het salaris);
  • subsidie aan maatschappelijke organisaties die aanvulling leveren op het inkomensondersteuningsbeleid van de gemeente Enschede;
  • schulddienstverlening door de Stadsbank Oost Nederland;
  • het collectieve contract met Menzis voor minima in de gemeente, en
  • de langdurigheidstoeslag (vanaf 1-1-2015 heet deze regeling individuele inkomensondersteuning)

 

 

 

1.2. Versterken economie

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk

Dienstverlening aan ondernemers

  • Uitvoering accountmanagement voor ondernemers (integrale werkgeversbenadering en dienstverlening)
  • Uitvoeren bedrijvenbezoekprogramma (relatiebeheer)
  • Uitgiftebeleid: selectieve gronduitgifte
  • Organisatie (welkomst-)bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken B&W
  • Digitaal Ondernemersloket

Bedrijfsverzamelgebouwen 

Exploitatie Spinnerij Oosterveld en CeeCeeCenter

Versterken economische structuur

Adviseren en arrangeren op de beleidsterreinen detailhandel, horeca en hotels, bedrijventerreinen, recreatie en toerisme, kantoren (inclusief kantorenleegstand), internationaal vestigingsklimaat  en ambulante handel.

Samenwerken binnen de regio en netwerkstad aan uitvoering van de Ontwikkelagenda Twente

Projecten economische ontwikkeling 

Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: o.a. Kennispark, Luchthaven, Zuiderval, binnenstad, MST, Spoorzone (053STAD), Havengebied, XL Businesspark, Stadsweide en NOEK.

Innovatie en ondernemerschap
  • Blijven investeren in en verbinden aan Kennispark Twente en de Twentse innovatieagenda
  • Intensiveren van de samenwerking op regionaal niveau en waar nodig voortrekkersrol pakken. Zo coördineren wij de accountmanagement rol in acquisitie (in samenwerking met Port of Twente en Kennispark). We trekken ook samen op in marketing en promotie met Twente.com. Enschede is ook voor de regio actief in de Europese lobby.

Arbeidsmarktparticipatie

Vergroten arbeidsmarktparticipatie via het instrumentarium opgenomen in het uitvoeringsprogramma EAA 2014 (zie ook Politiek speerpunt, doelstelling C). Het betreft een integraal uitvoeringsprogramma voor de WWB- en SW-doelgroep. Centrale uitgangspunten zijn de “Werkgever op kop” en werken o.b.v. loonwaarde en loondispensatie. Werken o.b.v. loonwaarde sluit aan bij de op handen zijnde Participatiewet.
Vooral wat betreft het aspect loondispensatie is het onduidelijk of dit in de huidige vorm terug zal komen in de definitieve wetgeving.

Uitvoering WSW 

  • Plaatsen van mensen in Begeleid Werken.
  • Mensen detacheren met een SW-dienstverband.
  • Bieden van beschutte werkplekken.

Algemene bijstand levensonderhoud 

  • Verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud door de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB).
  • Het verstrekken van een uitkering voor oudere werkloze werknemers en zelfstandigen (IOAW en IOAZ).
  • Het verlenen van een bedrijfskrediet en het verstrekken van een uitkering voor levensonderhoud aan startende en gevestigde zelfstandigen door uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
  • Het teveel of ten onrechte uitbetaalde uitkeringen terugvorderen of verhalen.

Individuele bijzondere bijstand 

Het verstrekken van noodzakelijke kosten die niet kunnen worden bekostigd uit de algemene uitkering (WWB).

Bijzondere inkomensvoorziening 

Verstrekken van subsidies aan o.a. Voedselbank en Stichting Leergeld en uitvoering van het convenant met Menzis.

Schulddienstverlening 

Het bieden van ondersteuning aan Enschedese burgers om uit een problematische schuld te komen. Het betreft voornamelijk de werkzaamheden van de Stadsbank Oost Nederland

Handhaving en opsporing 

Het voorkomen en opsporen van oneigenlijk gebruik van de diverse uitkeringen die de gemeente verstrekt. De kaders voor de uitvoering zijn onder andere vastgelegd in het Handhavingsplan Werk & Bijstand 2011-2014.

 VVE en Kindcentra
  • Voor de periode tot en met 31 december 2015 zijn met het Rijk afspraken gemaakt om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen met een taalachterstand gebruik kunnen maken van hoogwaardige onderwijsvoorzieningen. Deze afspraken zijn o.a. vastgelegd in de bestuursafspraken G4/G33. Ter uitvoering van die afspraken stelt het Rijk middelen ter beschikking. De IKC's en de gemeente zijn verantwoordelijk voor het nakomen van de doelstellingen.
  • De gemeente stuurt actief op de ontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC's) en werkt daarbij intensief samen met de bestuurders van de kinderopvang en het primair onderwijs. De gemeente heeft hier de volgende rollen: 1. regisseur van de samenwerking, 2. subsidieverstrekker voor het peuterspeelzaalwerk, 3. toezichthouder en handhaver op de kwaliteit van de kinderopvang en 4. voorzien in onderwijshuisvesting.
 Toezicht en handhaving Kinderopvang
  • Toezicht houden op de kwaliteit en veiligheid van kinderopvanginstellingen en gastouders. Waar nodig handhavend optreden ter verbetering daarvan.
  • De uitvoering van de registratie-, toezicht- en handhavingstaak vanuit de Wet op de Kinderopvang
 Brede talentontwikkeling

  • Er is jaarlijks 400.000 euro beschikbaar gesteld voor niet-wettelijke taken in het onderwijs. Via een verordening wordt geregeld dat scholen aanvragen voor bijdragen in activiteiten kunnen indienen. Huidige focus ligt op beroepenoriëntatie, techniek, ICT/nieuwe media en gezonde leefstijl.

Aansluiting onderwijs arbeidsmarkt

  • De uitvoering van het Techniekpact Twente (o.a. via Brede talentontwikkeling), van Maatschappelijke stages, Voorlichting aan leerlingen en ouders, Voorkomen voortijdig schoolverlaten en de Monitoring Onderwijs-Arbeidsmarkt wordt de komende jaren gebundeld in een meerjarenagenda met de partners, waarin krachten en middelen gebundeld worden en gezamenlijk wordt verantwoord op de "staat van het onderwijs". "Arbeidsmarkt-gerelateerde" initiatieven van scholen en jeugdzorginstellingen worden beloond.

Leerplicht/RMC

  • Leerplicht: uitvoering van Leerplichtwet en RMC-besluit. Bestrijden van schoolverzuim en -uitval. Daar waar uitval al heeft plaatsgevonden bevorderen dat jongeren alsnog een startkwalificatie behalen via terugleiden naar school of plaatsing op een leerwerktraject. 
  • Passend onderwijs: het actief volgen van de schoolbesturen in hun opdracht om gezamenlijk een sluitend aanbod van thuisnabij passend onderwijs te realiseren. In het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de samenwerkingsverbanden PO en VO komen tot een goede samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Monitoring van de effecten (leerling-stromen en uitval), rapportage en indien nodig aanspreken van het onderwijs.
  • Onderwijskwaliteit: goede voorlichting over Enschedese PO- en VO-scholen aan leerlingen en ouders (o.a. via nieuwe website en bijeenkomsten) voor een betere schoolkeuze en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Opzetten van een monitor, waarmee ouders en leerlingen beter zicht krijgen op wat het onderwijs in Enschede te bieden heeft.   
  • Andere inzet onderwijsbegeleidinggelden voor gemeentelijke investeringen in de kwaliteit van het onderwijs en invulling van de bezuinigingsopdracht vanaf 2015.
Leerlingenvervoer
  • De Regeling Leerlingenvervoer is bedoeld om de toegankelijkheid van het onderwijs te waarborgen. De wetgeving verplicht de gemeente om - onder bepaalde voorwaarden - het vervoer naar school te bekostigen.
  • De gemeenteraad heeft de wettelijke taak om het vervoer in een verordening nader te regelen.

Bereikbaarheid

We werken samen met de Regio Twente aan het op peil houden en waar mogelijk verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid.  We zetten hierbij in op de lobby naar en relatie met de Regio Twente, Provincie, Rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid.

Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen

We ontwikkelen nieuwe instrumenten (waaronder SMART) met hieraan gekoppeld gedragscampagnes om mensen te verleiden om te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shit) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid per auto te verbeteren.  

Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten

We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de Regio en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. Daar waar mogelijk brengen we het aantal verkeersregelinstallaties terug.

Verkeersveiligheid

We investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied.

 1.3. Duurzame leefomgeving

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar. 

Regulier werk

Stadsdeelgewijs werken

  • Met bewoners en partners stellen we wijkprogramma’s op waarmee wijkdoelen en activiteiten worden bepaald. Stadsdeelmanagement voert de regie op de uitvoering door bewoners, partners en de gemeentelijke organisatie;
  • We stimuleren en faciliteren van initiatieven van bewoners en ondernemers;
  • We stimuleren en organiseren van het netwerk tussen bewoners, ondernemers partners en de gemeentelijke organisatie;
  • We faciliteren en adviseren van bewoners en commissies bij het proces rondom de wijkbudgetten;
  • Stadsdeelmanagement is “oog en oor” in het stadsdeel, hierdoor is het mogelijk om snel een beeld te hebben wat er in de wijken gebeurt. 

Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling

  • We zetten in op uniform, digitaal, toegankelijk en aanpasbaar beleid. Binnen de mogelijkheden van de techniek van de digitale structuurvisie kan sneller nieuw ruimtelijk beleid worden opgesteld.
  • Twee keer per jaar leveren we een monitor wonen en werken op.
  • We monitoren de behoefte aan studentenhuisvesting conform de uitvoeringsovereenkomsten met de partners. 
  • We werken binnen de Regio Twente aan een regionale Woonvisie.
  • We zetten in op de lobby naar en relatie met de provincie, rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op de aanpak van (boven)stedelijke thema’s.
  • We werken aan de stad-/landrelatie en de inzet van stadslandbouw. We nemen hiervoor deel aan verschillende landelijke en Europese programma’s op het gebied van stadsranden en plattelandsontwikkeling om kennis uit te wisselen en subsidies te verwerven.
  • We gaan onderzoeken of stadslandbouw een vorm van alternatief beheer van de openbare ruimte kan zijn.
  • We nemen deel in de landinrichtingen Enschede-Noord en –Zuid. Het gemeentelijke accent ligt daarbij op de afronding van routeonderdelen (aanleg fietspaden) in het kader van rondje Enschede. 
  • We bevorderen de biodiversiteit door aandacht te vragen voor bedreigde soorten als de boomkikker. De promotie als gevolg van de adoptie van de boomkikker wordt verder uitgewerkt.
  • De voorbereiding van de twentse landdag door STAWEL wordt programmatisch ondersteund. Samenwerking wordt gezocht met bestaande culturele instituten als de culturele zondag.
  • We faciliteren de educatieve ontwikkelingen rondom het “leserf” de lonnekermolen.
  • We blijven samen met Stawel en het landschapsfonds Enschede werken aan een duurzaam beheerd kwalitatief waardevol landschap, leggen de relatie met biomassa productie en inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en zetten ons in om het gebied en haar bewoners meer het voortouw te laten nemen.
  • Gids Buitenkans: nieuw beleid wordt binnen de organisatie vertaald en Lean gemaakt. Introductie van een klantvolgsysteem en digitale ontsluiting van de Gids.
  • De regionale samenwerking op het gebied van Flora en Fauna wordt versterkt.
  • Wij gaan samen met partners de ecologische waarden in het buitengebied in kaart brengen om beter richting te kunnen geven aan de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit bij nieuwe initiatieven Het product is de ecologische kansenkaart.  

Grondbeleid

  • We actualiseren jaarlijks onze grondprijzen.
  • We stellen het MPG 2015 op en werken aan een verdere vereenvoudiging ervan
  • We werken samen met de grondbedrijven Netwerkstad en gaan o.a. de uitgangspunten van beleid verder uniformeren.

Bestemmingsplannen

  • We hanteren nieuwe instrumenten om in te spelen op de behoefte om projecten en ontwikkelingen anders (o.a. organisch, flexibel) op te pakken.
  • We actualiseren bestemmingsplannen vanuit de wettelijke taak.

Binnenstad

  • We voeren het Actieprogramma Binnenstad uit via de Stimuleringsregeling van het Actieprogramma Binnenstad.
  • We gaan nauw samenwerken met de Netwerkstad partners bij het vitaal en toekomstbestendig maken van de binnensteden van de Netwerkstad. De uitvoering van het werkprogramma pakken we op.

Cultuurplan Enschede We implementeren het cultuurplan Enschede: “Enschede culturele hotspot van het Oosten” door:

  • Versterken van Nationaal Muziekkwartier en Kunstkwartier Roombeek via subsidiebeschikkingen en uitvoeringsovereenkomsten met de culturele instellingen. In de overeenkomsten stimuleren we ondernemerschap op het gebied van programmering, presentatie, promotie, nieuwe verdienmodellen en besparing op bedrijfsvoering;
  • Ondersteunen van een aantal kleinere instellingen, met name podia en presentatieplekken voor beeldende kunst, via subsidiebeschikkingen;
  • Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor amateurkunst, beeldende kunst en culturele activiteiten. De amateurkunst wordt verder ondersteund door inzet van de cultuurcoach en wijkprojecten;
  • Ondersteunen van cultuureducatie om tot een afgestemd aanbod van doorlopende leerlijnen voor het primair onderwijs te komen;
  • Versterken van de uitstraling van de stad door het uit laten voeren van kunstopdrachten, waaronder met name op het Koningsplein;

Visie Citymarketing en evenementenbeleid

  • We voeren de visie Citymarketing en het Evenementenbeleid uit, via (1) de jaarlijkse uitvoeringsovereenkomst met Enschede Promotie, (2) uitvoeren van het evenementenprogramma 2015, en (3) het voorbereiden en vaststellen van het  evenementenprogramma 2016.
  • We vermarkten Enschede als kennisstad, muziekstad en winkelstad. Focus daarin ligt op het terrein van intensivering van samenwerking met Twente Branding en het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes Enschede Winkelstad Duitsland & Nederland. Verder richten we de algemene stadspromotie op het Duitse deel van de Euregio en op Enschede als studentenstad. Alle acties staan in het teken van het merk van de stad: “Enschede, Stad van Nu”.

Bestuurlijke projecten

Project Boswinkel Oost
Vanaf 2014 t/m 2018/2019 zal de uitvoering van de herstructurering en de (her-)inrichting van de openbare ruimte worden uitgevoerd.

Project Auke Vleerstraat
Wij zijn gestart met de laatste fase, die wordt gecombineerd met een verbetering van de riolering Twekkelerveld.

Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ)
Aan de zuidwestkant van de binnenstad wordt flink geïnvesteerd door diverse partijen zoals Medisch Spectrum Twente (MST), Saxion Hogeschool en gemeente. Binnen dit gebied wordt de komende jaren gewerkt aan versterking en vitalisering van de binnenstad en de schil daarom heen. Dit gebeurt door te investeren in een kwalitatief hoogwaardige mix van voorzieningen, gebouwen en ontwikkelingen op het gebied van kennis, zorg en technologie. Binnen de Stadsweide ligt de focus op de hierna beschreven onderdelen.

Versterking Stadscampus (nieuwbouw Saxion en openbare ruimte van Galenstraat e.o.)
De Stadscampus wordt uitgebreid rondom de hoofdlocatie en rond het Epi Drost-gebouw aan de van Galenstraat. Mede in relatie tot de nieuwbouw van Saxion zijn er plannen in voorbereiding voor de herinrichting van de Van Galenstraat.

Nieuwbouw MST, aanpassing van Heekgarage en openbare ruimte Koningsplein en omgeving.

Op 1 januari 2016 wordt de nieuwbouw van het MST geopend. Dan is ook de openbare ruimte (aanleg Koningsplein, herinrichting Koningstraat, Beltstraat en Burg. Edo Bergsmalaan) gereed.

Ontwikkelstrategie Stadsweide: Kop Boulevard, Ariënsplein en andere herontwikkelingslocaties

De gemeente maakt in samenspraak met alle in het gebied betrokken partijen en mogelijke investeerders een ontwikkelstrategie voor Stadsweide. Hierbij ligt de nadruk op het gebied “Kop Boulevard”.  Het door een ontwikkelaar te realiseren plan “De Kroon” tussen de Koningstraat, Haaksbergerstraat en de Boulevard is daar een eerste stap voor. Een tweede stap zou de ontwikkeling van de (rest van de) “Kop Boulevard” moeten zijn, het gebied tussen Haaksbergerstraat, Nijverheidsstraat en Beltstraat. Voor dit gebied wordt gedacht aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Deze op zich wenselijke ontwikkeling is vanwege een gebrek aan passend programma en de grote financiële risico’s de komende 10 jaar naar verwachting nog niet haalbaar. Als gemeente nemen we daarin dus niet het voortouw. Maar wij zullen onze private partners zeker verleiden om dat voortouw wel te pakken en in samenspraak met de gemeente dit gebied nog dit decennium tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke opgave in de Stadsweide is om een passende functies te vinden voor het ziekenhuiscomplex aan het Ariënsplein dat vanaf 2017 vrij komt op het moment dat het MST geheel gebruiksklaar is. 

De Spoorzone
De Spoorzone is een stedelijk gebied waar wonen, creativiteit en ondernemerschap worden versterkt. De diverse deelgebieden hebben een eigen karakter. Daarbij wordt geanticipeerd op de actuele vraag naar stedelijke functies.

Middengebied
In dit gebied voor wonen en werken zijn de eerste woningen opgeleverd. De transformatie van het resterende deel van fase 1 (ten noorden van de Molenstraat) tot een hoogwaardig binnenstedelijk woonmilieu zetten we ook door, met uitzondering van de daar geplande appartementen en een kantoorgebouw. Het Leger des Heils wordt verplaatst naar het pand van de Volksuniversiteit aan de Molenstraat en nieuwbouw aan de Cultuurmijl. Het huidige pand van het Leger des Heils wordt gesloopt.De basisschool IOK De Globe verhuist naar de Benthemschool. Het huidige schoolgebouw wordt gesloopt. Met een passend programma kan de locatie “Eeuwige Lente” aan de Molenstraat worden herontwikkeld, net als de locatie van het voormalig het Arke-pand aan de Deurningerstraat (zorgontwikkeling).Het gebied tussen de Molenstraat en het spoor wordt voorlopig niet ontwikkeld. Alleen het gebouw “het Trefcentrum” wordt gesloopt.

Boddenkamp
Ook de ontwikkeling van de Boddenkamp tot een hoogwaardig woongebied met 120 woningen voor met name particuliere opdrachtgevers zetten we door, met uitzondering van een aantal kleine appartementen – en kantorencomplexen (bv aan de Hengelosestraat). We zetten ook in op de verkoop van de Ambachtsschool en de transformatie van dat monumentale pand.

Polaroid
Wij steunen Domijn om het complex van Polaroid verder te transformeren tot de Performance Factory voor talentontwikkeling en leggen daarbij de relaties naar de Bothoven (park) en Binnenstad. 
 
Project Centrumgebied Mekkelholt
In 2005 zijn afspraken gemaakt met De Woonplaats, Domijn en ING voor het afbouwen van het winkelcentrum Mekkelholt en de herontwikkeling van het gebied. Deze opgave is ten gevolge van de Stedelijke Koers stilgelegd en wordt nu weer opgepakt, waarbij De Woonplaats en de Gemeente Enschede uitgaan van een gezamenlijke integrale aanpak.  In 2015 zal het ontwerpproces starten, met daarin een grote mate aan bewonersparticipatie. 

Parkeerbeheer

  • We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2016 en verder op;
  • We bereiden ons voor op de aansluiting van de H.J. van Heekgarage op het nieuwe Medisch Spectrum Twente. Onderlinge taken en verantwoordelijkheden worden vastgelegd, parkeersystemen worden vernieuwd en aangepast. Tenslotte wordt in samenspraak met de stakeholders de routing, bebording en herkenbaarheid van de Van Heekgarage aangepast.
  • We digitaliseren ons parkeervergunningensysteem en maken het lean, waardoor aanvragen en betalingen vanuit huis vanachter de PC of tablet kunnen worden gedaan; daardoor verwachten we een hogere klanttevredenheid.

Begraafplaatsen

  • We beheren en onderhouden de Ooster-, Wester en RK begraafplaats;
  • Er worden per jaar circa 225 (her)begraafplechtigheden uitgevoerd in wand-, kelder- en reguliere graven;
  • We voeren een grafadministratie;
  • We zijn gastheer en staan nabestaanden te woord.
Beheer wegen
  • We voeren het Wegenbeleidsplan 2014-2018 uit;
  • We richten ons op 't dagelijks onderhoud van de wegen en verhelpen schades en meldingen;
  • We voeren het beheerprogramma op basis van veilig en functioneel uit;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.
  • Bij infrastructurele kunstwerken is er een meerjarig onderhoudsprogramma en doen we jaarlijks een visuele inspectie.

Gladheidsbestrijding

  • Via Twente Milieu geven we uitvoering aan het Beleidsplan Gladheidbestrijding;
  • Jaarlijks actualiseren we de strooikaart voor de volgende winterperiode november t/m maart;
  • We werken nauw samen met de andere Twente Milieu gemeenten en de provincie voor een goed aansluitende gladheidbestrijding in de regio.

Havens en Markten

  • Met betrekking tot de havens zorgen we voor een adequaat onderhoudsniveau van kades en oevervoorzieningen en voldoende diepgang voor scheepvaart in de haven;
  • We houden toezicht op de scheepvaart en innen van de haven- en kadegelden;
  • We onderhouden contacten met watergebonden bedrijven; waar mogelijk bevorderen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid;
  • Met betrekking tot de markt actualiseren we in 2015 het standplaatsenbeleid uit 2003, waarbij wordt aangesloten bij de uitgangspunten uit de Visie Ambulante Handel 2012;
  • In 2015 evalueren we de (uitvoering van) de marktverordening en de bijbehorende beleidsregels, om de praktische werkbaarheid te beoordelen;
  • Op basis van de Marktverordening en de APV (standplaatsen en venten) organiseren we én zien we toe op de warenmarkten, standplaatsen en venterij, naast het beheer en onderhoud van de marktterreinen.

Openbare Verlichting

  • We voeren het Beleidsplan Openbare Verlichting 2014-2017 – Veilig en effectief verlichten uit;
  • Er vindt dagelijks onderhoud (via aannemer) plaats: oplossen schades, controlerondes en kapotte lampen vervangen;
  • We vervangen lichtmasten en armaturen als ze kapot zijn;
  • We maken lichttechnische berekeningen voor nieuwe situaties;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.

Stadsdeelbeheer

  • Samen met bewoners en partners in de buurten van Enschede stellen we de wijkbeheerplannen op en voeren we deze uit, om hen meer zeggenschap en invloed te geven over hun eigen leefomgeving en de participatie te vergroten;
  • Ook geven we samen met bewoners en partners uitvoering aan de “Kaders voor het beheer en onderhoud van het openbare groen 2014-2018” via onder andere het traject “Veranderen en bezuinigen in de openbare ruimte” en de wijkbeheerplannen;
  • Vanuit de kaders voor het groen stimuleren we van de verkoop van restgroen aan bewoners en bedrijven;
  • We werken aan het vergroten van de participatie in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte door onder andere adoptie van de openbare ruimte te stimuleren en een pilot met zelfbeheer door bewoners uit te voeren.
Vergunningverlening Leefomgeving
  • We bereiden jaarlijks rond de 4000 besluiten voor, die vervolgens grotendeels in mandaat worden afgedaan;
  • In 2015 voeren we een zeer grote efficiencyoperatie door die de bezuinigingen op personeel moet opvangen;
  • We implementeren de eind 2014 genomen besluiten van de Raad inzake de voorgestelde 1e tranche dereguleringsvoorstellen;
  • We participeren in de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Twente.

Afvalstofffen

  • De reguliere werkzaamheden richten zich op de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval;
  • We streven naar meer afvalscheiding (hergebruik grondstoffen), optimalisatie van de service tegen lagere kosten en minder afval in de openbare ruimte;
  • Onze belangrijkste maatschappelijke partners zijn Twente Milieu (inzameling) en Twence (verwerking van restafval en GFT).
Beleid Leefomgeving
  • We voeren rijksgestuurde bodem- en geluidsaneringsoperaties uit. Vanaf 2015 begint een nieuwe programmaperiode met bijbehorende prestatieafspraken en financiële middelen van het Rijk;
  • We voeren de werkprogramma's bodem & geluidssaneringen uit;
  • We geven uitvoering aan de Beleidsvisie Externe Veiligheid;
  • We geven technisch advies op alle bouw- en milieugerelateerde werkzaamheden (bodemadvies, geluidadvies, licht, etc);
  • We exploiteren de buitenreclame in Enschede.
Riolering
  • We voeren het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2012-2015 – Scherper op Koers uit (gebaseerd op risico gestuurd beheer);
  • Hiernaast onderhouden we op dagelijkse basis kolken, riolering, bassins, pompen en gemalen, etc.
  • We stellen een beheerprogramma op en voeren dit uit. Veilig en functioneel (vervanging, renovatie, verbetering) zijn hierbij uitgangspunten;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats;
  • We werken samen met partners en kennisinstellingen.
Handhaving Bouwwerken en Bedrijven
  • We houden toezicht, en handhaven zo nodig, op bouwactiviteiten, gebruik van de ruimte(RO), handelingen op/in de bodem, milieuregelgeving bij bedrijven en het brandveilig gebruik van objecten;
  • we geven gevraagd en ongevraagd advies in diverse gremia als het gaat om handhavingsaspecten;
  • Het handhavingsbeleid Helder handhaven! en het bijbehorende uitvoeringsprogramma gericht op vergunningen-, toezichts- en handhavingstaken worden opgesteld en uitgevoerd;
  • We participeren in de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Twente.

Handhaving Openbare Ruimte

  • We voeren het handhavingsbeleid Helder handhaven! en het bijbehorende uitvoeringsprogramma gericht op vergunningen-, toezichts- en handhavingstaken (inclusief fiscale handhaving en de drank-en horecawet) uit;
  • Onderdeel hiervan is een jaarlijkse prioritering van de werkzaamheden op basis van beschikbare capaciteit, om te kunnen blijven voldoen aan de handhavingsopdracht;
  • We werken samen met Politie, Stadsdelen en overige partners aan de leefbaarheid, openbare orde en veiligheid van de stad, hierbij ligt de verantwoordelijkheid bij leefbaarheid;
  • Hiernaast voeren we de samenwerkingsovereenkomst BOA’s domein I met de 14 Twentse Gemeenten uit.

Duurzaamheid

  • We ondersteuning initiatieven die de stad duurzamer maken:
    • We richten ons op de aanpak van woningen, in samenwerking met de wijken.
    • Helpen uitvoeren Rijksbeleid; oa. Meer met Minder, Energiesprong, Blok-voor-blok
    • Reimarkt Enschede, buurtenergiebedrijven Beien (Enschede Noord), Boekelo en Zuid
    • Consortium GEAS/Energiebesparing Twente
    • Energieloket: informatie en verwijsfunctie tav energiebesparing woningen
    • Thermoscan en zonnekaart. Dit zijn instrumenten die inzicht geven in de energetische kwaliteit van  woningen in Enschede, respectievelijk de geschiktheid van daken voor de plaatsing van pv-panelen. Beheer van deze instrumenten.
    • We ondersteunen projecten ter bevordering van energie-efficiëntie bij bedrijven, oa. ism provincie Overijssel, Regio;
    • We ondersteunen van het convenant ‘Duurzame en Frisse basisscholen’.
  • We stellen een warmtevisie en -strategie op (oa. over warmtenet, collectieve warmtelevering) in overleg met partners;
  • We nemen deel aan de Duurzaamheidsagenda Regio Twente en voeren deze uit;
  • We nemen deel aan de adviesraad Overijsselse aanpak (woningen)
  • We voeren overleg met andere gemeenten (G32) en het Rijk;
  • We werken via projecten aan gedragsverandering (Klimaatverbond Energy Battle, HIER Klimaatstraatfeest, warmetruiendag);
  • Via het Kernteam duurzaamheid zorgen we voor afstemming tussen de programma’s (die afzonderlijk verantwoordelijk zijn voor verduurzamingsopgaven en borging hiervan) en ondersteunen we de verduurzaming van de eigen organisatie (advies, faciliteren).

Openbare Orde en Veiligheid

De burgemeester heeft op grond van onder andere de Gemeentewet een aantal bevoegdheden voor het bewaken van de openbare orde, welke bevoegdheden in toenemende mate om feitelijke toepassing vragen. Knelpunt bij het invoeren van deze nieuwe bevoegdheden is dat dit gepaard gaat zonder dat daarvoor vanuit het Rijk extra middelen beschikbaar worden gesteld. Het betreft onder meer:

  • Het uitvoeren van de Wet tijdelijk huisverbod;
  • Het toepassen van de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (MBVEO). De wet maakt het mogelijk om overlast door voetbal aan te pakken, maar ook om voor meer situaties gebiedsverboden op te leggen en een bestuurlijke aanpak van overlast door 12-minners;
  • De inzet van cameratoezicht ter bevordering van de signalering van (dreigende) verstoring van de openbare orde;
  • Sluiten van panden waarvan bewezen is dat vandaaruit harddrugs wordt verhandeld;
  • Toepassen BIBOB bij o.a. aanvragen horecavergunningen, coffeeshops, vechtsportgala’s.

Vanaf 2014 wordt binnen de beschikbare middelen uitvoering gegeven aan de prioriteiten zoals vastgesteld binnen het nieuw veiligheidsbeleid (IVP).

Daarnaast zal ook uitvoering gegeven worden aan:

  • de intensivering van de afstemming met FC Twente, OM en politie, met betrekking tot voetbalwedstrijden en mogelijke inzet bevoegdheden burgemeester.
  • Implementatie en handhaving van de nieuwe Drank- en Horecawet

Openbare Orde en Veiligheid (Beheerorganisatie Veiligheidshuis Twente)

Het veiligheidshuis verbindt netwerken in strafrecht, veiligheid en zorg om daarmee effectieve interventies te doen bij individuen en groepen met een hoog risico op recidive en/of complexe problematiek. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft besloten om per 2013 de bijdrage voor de veiligheidshuizen via het Gemeentefonds aan de 25 zetelgemeenten van de veiligheidsregio’s uit te keren. Enschede is de zetelgemeente voor de regio Twente en is daarmee de beheersorganisatie voor het Veiligheidshuis Twente. Vanaf 2014 leveren alle 14 gemeenten in Twente o.b.v. het aantal inwoners financiële bijdrage aan het Veiligheidshuis Twente.

Openbare Orde en Veiligheid (RIEC-ON)

In 2007 zijn op basis van het programma ‘Bestuurlijke aanpak van georganiseerde misdaad’ Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) opgericht. De RIEC’s stimuleren en ondersteunen de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit. Inmiddels is door het ministerie van V&J besloten in ieder geval voor de periode 2014-2017 subsidie te verstrekken voor het organiseren van RIEC’s in Nederland. De gemeente Enschede draagt hiervoor circa 23.000 euro bij als cofinanciering van 735.000 euro subsidie.

Brandweer en veiligheidsregio Twente

De uitvoering van de wettelijke taak crisisbeheersing is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. De burgemeester blijft echter verantwoordelijk voor de crisisbeheersing. De inrichting van de crisisbeheersing moet voldoen aan de landelijke regelgeving. De gemeente levert voor de voorbereiding op crises en bij calamiteiten capaciteit aan de Veiligheidsregio Twente om deze doelstelling te behalen. 

De uitvoering van de wettelijke taak brandweerzorg is per 2013 ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. Hier valt dan ook de Brandweer Twente onder. De burgemeester blijft verantwoordelijk voor de brandweerzorg in de gemeente. Brandweer Twente innoveert en werkt er zichtbaar aan om haar specialistische taken in (inter)regionale en landelijke samenwerking te organiseren. Brandweer Twente richt zich daarnaast op optimalisering van de dekkingsgraad en brandveilig leven.

1.4. Dienstverlening en financieel beleid

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk
Dienstverlening
  • Vaste dienstverlening naar bewoners, instellingen en bedrijven via de kanalen balie, telefonie, post en digitaal (beleidskader: Wet- en regelgeving, zoals Paspoortwet, de Wet GBA en de kaders van i-NUP).
  • De Wet GBA wordt vervangen door de Wet Basis Registratie Personen; daarvoor is een transitietraject ingezet.
  • Ondersteuning en advisering aan dienstverleningsactiviteiten binnen andere programma’s, voor zowel externe als interne dienstverlening (werken aan Stedelijke Dienstverlening).

Gemeentearchief

Beheren en openstellen van historisch stadsarchief Enschede en gevolg geven aan wettelijke eisen rondom de archiefbewaarplaats (beleidskader is de Archiefwet en digitale duurzaamheid en de Archiefverordening op basis van die wet).

Verkiezingen
  • In 2015 zijn de reguliere verkiezingen voor de Provinciale Staten (het beleidskader is de Kieswet).
  • In de ophanden zijnde Referendumwet is voorzien in 2 referenda per jaar. Het organiseren van verkiezingen is daarmee een continue activiteit.
  • De gemeente werkt actief mee aan het nieuwe (landelijke) verkiezingsproces.

Interne Dienstverlening: Documentair Diensten Centrum

Op orde houden en verder moderniseren (digitale postkamer) van de documentaire huishouding, rekening houdend met de Archiefwet.

CIO en CIO-office

In de samenleving neemt informatievoorziening en ICT – denk daarbij aan grote thema’s als bijvoorbeeld cloud computing en het nieuwe werken – een steeds belangrijke positie in. De Chief Information Officer (CIO) is binnen Enschede de functionaris die verantwoordelijk is voor de informatievoorziening. ICT, de bedrijfstrategie,en de organisatie zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden voor de CIO. wij geven de komende jaren vorm aan de rol van de CIO in nauwe afstemming met de andere programma’s en met het IT-bedrijf binnen BMO.

Basisregistraties
  • Zorgvuldige, betrouwbare en vertrouwelijke bijhouding van de gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (conform wet GBA als beleidskader); daaronder valt ook het regionaliseren van inschrijving van vreemdelingen in de GBA.
  • Op orde houden en verder moderniseren van de vastgoed- en gebouwen registraties volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving (wetgeving VROM; Kadasterwet).
  • Mogelijkheden van weergave met hulpmiddelen van de topografie verder ontwikkelen en uitdragen en verder werken aan regionale samenwerking.

Raad- en raadscommissies

Het doel van de Raad en het college is om meer betrokkenheid en zeggenschap van de burger te verkrijgen. De opgave voor de Raad en stadsdeelcommissies is om beter in te spelen op situaties waarbij insprekende burgers/wijkorganen pleiten voor hun eigen- en wijkbelang (wijkbudgetten). Daarmee willem wij het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het
stadsbestuur versterken. hiermee versterken wij ook het vertrouwen van de stad in haar bestuur.

Wij stellen een meerjarenprogramma op voor het bestuur van de stad. Daarbij heeft de raad ambities om de bovenlokale samenwerkingsrelaties van de stad (met buurgemeenten maar ook grensoverschrijdend) meer op de politieke agenda te zetten.

  • Meer samenspel met de burger te organiseren;
  • In een eerder stadium debatten met burgers organiseren
  • Optimalisatie inspraakproces burger  
  • Vergroting inzet moderne communicatiemiddelen.

College van B&W

Het College van B&W is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. 

Ondersteuning College en directie

Het product Ondersteuning College en directie bevat de werkzaamheden die verricht worden door de Concernstaf:

  • Kaderstelling (Financieel, juridisch)
  • Processturing (o.a. IPC-cyclus, indicatoren)
  • Bestuurlijke en strategische advisering  (o.a. versterken weerstandsvermogen en risicomanagement)
  • beheer en bewaking verdbonden partijen

Vastgoedbedrijf Enschede

In 2015 wordt verder gewerkt aan regie op vastgoed waarbij de focus is: vastgoed is geen kerntaak en wordt daarom afgestoten, tenzij het niet verkrijgbaar of duurder is in de markt.

Interne dienstverlening.

Interne diensteverlening betreft het hele palet aan Communicatie, Organisatie-ontwikkeling, Personeelsbeheer, Administratie, Financiën, Inkoop, Juridische Zaken, IT en Huisvesting,

Op het gebied van regulier werk wordt binnen de bedrijfsvoering specifieke aandacht gegeven aan:

  • De verregaande integratie van online systemen en online communicatie die ervoor zorgtdat we vanaf 2017 álle communicatie en interactie met de gemeente plaats- en  tijd-onafhankelijk vormgeven ;
  • De outsourcing van de uitgifte van IT-middelen volgens Gartner IS-Lite model in het nieuwe IT-bedrijf. Te beginnen richting Huisvesting & Services (serviceplein);
  • De operationele uitvoering van onze huisvestingsvisie naar werkplekken en benodigde IT-faciliteiten
  • De implementatie van eHRM tbv verdere digitalisering van personeelsmutaties en personeelsdossiers
  • Het verder automatiseren van ons inkoopbestelproces waarmee we invulling geven aan het concept van “purchase to pay”

Bezwaar & Beroep

Binnen het product Bezwaar en Beroep zijn er drie in het oog springende ontwikkelingen.

  • De ene is dat als gevolg van grotere instroom in de Bijstand, het aantal bezwaren toeneemt, enerzijds gewoon door het grotere aantal bijstandsgerechtigden, anderzijds door de hoge werkdruk in het primaire proces, waardoor de kwaliteit van de primaire besluiten vermindert.
  • De andere is dat in een groter aantal gevallen de bezwaarde wordt vertegenwoordigd door een professionele rechtshulpverlener, waardoor vaker een proceskostenvergoeding in de bezwaarfase optreedt.
  • Ten slotte is er de uitbreiding van het aantal terreinen waarop bezwaarschriften worden ingediend.Met name bij de decentralisaqties zal het aantal bezwaarschriften sterk toe kunnen nemen nu deze teaken ondergemeentelijke verantwoordelijkheid gaan vallen.

Regionale dienstverlening

Onder de regionale dienstverlening zijn alle activiteiten vanuit de bedrijfsvoering ondergebracht die we uitvoeren voor derden. Het gaat hierbij vooral om de verhuuractiviteiten in de wijkservicecentra, IT dienstverlening aan diverse partners (o.a. GBT, Stadsbank Oost Nederland en Dimpact) en de dienstverlening voor de gemeente Losser. Door synergievoordelen te delen tussen de opdrachtgevende en opdrachtnemende partij wordt bijgedragen aan de besparingen binnen onze eigen bedrijfsvoering. Aan de andere kant ontstaan risico's bij o.a. de verhuur van huisvesting en de IT dienstverlening door onder andere de afname van werkzaamheden bij de stadsbank Oost Nederland, de bezuinigingen bij het UWV en de terugtrekkende beweging van de politie in de wijkservicecentra. Ook andere maatschappelijke partners aan wie de gemeente ruimte verhuurt, bezinnen zich op hun huisvesting. In de komende begrotingsperiode.

Onderwijshuisvesting

Uitvoeren van het onderwijshuisvestingsplan 2011-2015, met aandacht voor duurzaamheid. In 2014 is een bezuinigingsopdracht uitgewerkt. Hiervoor is het investeringsplafond verlaagd voor de periode 2015-2018. Deze uitwerking hangt samen met de rijksmaatregel om het primair onderwijs met ingang van 2015 verantwoordelijk te maken voor het (groot) onderhoud en de motie Haersma-Buma. De bezuiniging en rijksmaatregelen hebben consequenties voor het onderwijshuisvestingsprogramma.In 2015 stellen we, mede daarom, een nieuw onderwijshuisvestingsplan op.

Sportvoorzieningen

  • Recreatievoorzieningen: subsidiëren van de NV Enschedese Zwembaden en adviseren IJsbaan Twente BV.
  • Binnen- en buitensportvoorzieningen: beheer en exploitatie van gemeentelijke sportparken, sporthallen, sportzalen en gymnastieklokalen. Er worden maatregelen uitgevoerd om de kosten van de exploitatie te verminderen, conform de besluitvorming over de bezuinigingen 2014 en 2015.
Wijkaccommodaties: beheer en exploitatie van negen wijkaccommodaties, met als opdracht de exploitatie te verbeteren en het aantal wijkcentra terug te brengen met minimaal 3. Vanaf 2016 moet de exploitatie sluitend zijn met inbegrip van een aanvullende taakstelling van 275k