Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.
Regulier werk | |
Doelstelling A: Versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners. Thema 1 Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname. Een zelfredzame samenleving met zoveel mogelijk gezonde inwoners is het doel van de gemeente Enschede. Hierbij ligt de nadruk op preventie, zodat op langere termijn minder ondersteuning vanuit de overheid nodig is en op kortere termijn meer en zwaardere ondersteuning voorkomen wordt. De rol die de gemeente hierin heeft is het organiseren van een aantal basisvoorzieningen en het faciliteren van initiatieven om het zelf organiserend vermogen van de samenleving te vergroten. Daar waar nodig blijft de overheid een vangnet bieden. Gezonde leefstijl, kracht van (sport)verenigingsleven
Bevorderen sport- en beweeggedrag Dit houdt in:
Verminderen van kwetsbaarheid bij ouderen Dit houdt in:
Voorkomen en terugdringen van verslaving Dit houdt in:
Actieve samenwerking met zorgverzekeraars Dit houdt in:
Thema 2 Aanbieden van algemene voorzieningen. Door zoveel mogelijk voorzieningen als algemene voorzieningen aan te bieden kunnen kosten van maatwerkvoorzieningen voorkomen worden. Dit laat onverlet dat ook maatwerkvoorzieningen nodig blijven. Versterken van de ondersteuning van vrijwilligers Dit houdt in:
Faciliteren van initiatieven van inwoners Dit houdt in:
Basisniveau aan activiteiten in de wijken Dit houdt in:
Individuele voorzieningen
Vrijwilligersondersteuning
Thema 3 Jongerenwerk en opvoedondersteuning. We willen bereiken dat iedere jeugdige gezond en in een veilige omgeving opgroeit, zijn/haar talenten kan ontwikkelen en naar vermogen kan meedoen, rekening houdend met zijn of haar ontwikkelingsniveau, gezin en sociale omgeving. Inzet van preventie-activiteiten voor kinderen en hun ouders, met name op het gebied van opvoedondersteuning, om de eigen kracht van jeugdigen en hun ouders te vergroten. Dit houdt in:
Verbeteren van de vroegsignalering Dit houdt in:
Risicogestuurd inzetten van jongerenwerk om problematiek te voorkomen en waar problematiek is ontstaan deze vroegtijdig terug te dringen. Dit houdt in:
Doelstelling B: Een kwalitatief goede en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen. Thema 4 jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin). Met het recent vastgestelde beleidsplan Jeugdhulp 2015-2018 hebben we tot doel de eigen kracht van de jeugdige en van het zorgend en probleemoplossend vermogen van het gezin en de sociale omgeving te versterken. Als jeugdigen en/of ouders er zelf of met hulp van hun sociaal netwerk niet uitkomen zetten we hiertoe maatwerkgerichte jeugdhulp en ondersteuning in voor de jeugdige en/of zijn ouders. Ook zetten we in op het verbeteren van vroegsignalering. Uitvoering van lichte ondersteuning & regie door de wijkteams. Er zijn 9 wijkteams, waarbij in stadsdeel Centrum één wijkteam werkt en in de andere stadsdelen ieder twee wijkteams. De wijkteams werken volgens het principe één gezin, één plan, één regisseur. De wijkcoach biedt zelf lichte kortdurende ondersteuning zoals opvoedondersteuning en gezinscoaching. Als er verschillende vormen van hulp nodig zijn in een gezin zorgt de wijkcoach dat dit goed is afgestemd (regie). De wijkteams leggen verbinding met belangrijke partners in de wijk ten behoeve van vroegsignalering en integraal werken; met name scholen (in de zorgstructuur in het onderwijs) en huisartsen. Specialistische jeugdzorg (vrijwillig) Voor sommige gezinnen is meer specialistische hulp nodig, zoals begeleiding, speciale dagbehandeling of specialistische geestelijke gezondheidszorg. De wijkcoach schakelt deze in. Het gaat om zowel ambulante als intramurale jeugdhulp. Jeugdzorg gedwongen kader Als de veiligheid van het kind in het geding is of wanneer de jongere een strafbaar feit heeft gepleegd is de hulp en ondersteuning niet meer vrijwillig (gedwongen kader). Het gaat om Jeugdreclassering, Jeugdbescherming en JeugdzorgPlus. De rechter bepaalt welke hulp en ondersteuning nodig is. Regionale samenwerking De inkoop van Veilig Thuis (samenvoeging Steunpunt Huiselijk Geweld en Advies- en Meldpunt Kindermishandeling), specialistische jeugdhulp, werving van pleegzorg, de advies- en consultatiefunctie, de crisisdienst (onderdeel spoedhulp) en het regionaal reflectiepunt worden regionaal georganiseerd door de organisatie voor zorg en jeugdhulp Twente (OZJT) bij de regio Twente. Specialistische zorg wordt afgerekend volgens het woonplaatsbeginsel. Thema 5 Ondersteuning cliënten en mantelzorgers.
Mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en deelnemen aan de samenleving. Dat is het centrale uitgangspunt. Daarnaast kan de omgeving ( familie, vrienden, buren, vrijwilligers) helpen. Waar mensen het met hun eigen netwerk niet redden, of dat netwerk niet hebben, zorgt de gemeente voor ondersteuning, passend bij de persoon en zijn omstandigheden. We bewaken daarbij de belastbaarheid van mantelzorgers en vrijwilligers en we zorgen voor adequate cliëntondersteuning.
Thema 6 WMO-maatwerkvoorzieningen Vanaf 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de nieuwe taken op grond van de Wmo 2015. Deze wet maakt deel uit van de rijkshervormingen in de langdurige zorg waarbij delen uit de AWBZ naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet gaan. De AWBZ verdwijnt en wordt vervangen door de Wet langdurige zorg voor de zware, intensieve zorg ( bijv. verpleeghuiszorg). In de Wmo 2015 is het uitgangspunt de zorg en ondersteuning dichtbij de burger te organiseren. Collectieve voorzieningen als verenigingen, buurthuis, bibliotheek etc. moeten toegankelijker en bruikbaarder worden voor mensen met beperkingen. Het inrichten van Algemene Voorzieningen in de zin van de WMO moet ertoe leiden dat inwoners van Enschede in hun eigen buurt ondersteuning kunnen vinden, zonder dat ze eerst voor een indicatie naar de gemeente hoeven. Als blijkt dat iemand, ook met inzet van zijn sociale netwerk of algemene voorzieningen, niet of onvoldoende in staat is zichzelf te redden of mee te doen in de samenleving, gaan we over tot een maatwerkvoorziening: een oplossing op maat die de cliënt in staat stelt tot zelfredzaamheid of participatie zodat deze zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven. Zoals gezegd gaat het hierbij om maatwerk: afgestemd op de individuele situatie en de specifieke omstandigheden en mogelijkheden van de cliënt. Voor de periode 2015-2016 is het doel tweeledig:
In 2015 start de pilot populatiemanagement in de wijken Wesselerbrink, Pathmos-Stevenfenne-Stadsveld en Glanerbrug. Samen met zorgverzekeraar Menzis en negen zorgaanbieders wordt er in deze wijken op een nieuwe manier samengewerkt. Dit houdt in dat ze een totaalbedrag voor de wijk ontvangen, waarmee ze zelf bepalen hoe ze zorg en ondersteuning in de wijk organiseren. De ervaringen en opbrengsten uit deze (Enschede Doen) proeftuinen betrekken we in de vernieuwingen en verdere beleidsontwikkelingen. Thema 7 Woonbegeleiding. Met de inwerkingtreding van de Wmo 2015 hebben gemeenten de taak te zorgen voor opvang en beschermd wonen voor hun inwoners die deze vorm van ondersteuning nodig hebben. Vooralsnog gaat het budget dat gemoeid is met beschermd wonen voor mensen met een GGZ-C indicatie voor een periode van 5 jaar naar centrumgemeenten, waaronder Enschede. Ook de cliënten hebben een overgangsrecht van maximaal 5 jaar. Enschede dient, in overleg met haar regiogemeenten, opvang en beschermd wonen in deze gemeenten te realiseren. In ons werkgebied wonen 891 mensen met zo’n indicatie. Allereerst moeten we zorgen dat de financiering voor deze plaatsen in 2015 wordt gecontinueerd en dat we de toegang voor nieuwe cliënten duidelijk geregeld hebben. In overleg met de regiogemeenten en corporaties zal de komende jaren gewerkt worden aan het realiseren van opvangplaatsen en –nieuwe- beschermd wonen plaatsen in de gemeenten van herkomst. Wij willen bereiken dat mensen die niet zelf in staat zijn passende en stabiele huisvesting te verwerven en te behouden, daarbij ondersteuning krijgen, zodat zij kunnen wonen en zich kunnen ontwikkelen tot een goede buur(t)- en stadsgenoot. Die woonbegeleiding kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de mogelijkheden van betrokkene, bijvoorbeeld:
Thema 8 Maatschappelijke en vrouwenopvang. Wij willen onderdak en begeleiding bieden aan mensen die geen thuis hebben of de thuissituatie hebben (moeten) verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Daar waar dit verband heeft met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld en of kindermishandeling willen we dat het geweld stopt, waar mogelijk voorkomen wordt en na ingrijpen de woonsituatie weer zo snel mogelijk genormaliseerd wordt. Wij continueren het huidige beleid ten aanzien van opvang en begeleiding aan deze personen door het bieden van (tijdelijk) verblijf en ondersteuning bij het zich opnieuw een plaats in de samenleving verwerven. Wij zorgen voor een duidelijke toegankelijkheid en afspraken met partners om met name de veiligheid te borgen. Aan kinderen die meekomen met hun ouder(s) wordt specifiek aandacht besteed, zodat zij met zo min mogelijk schade verder kunnen opgroeien.
Thema 9 Inkomensondersteuning. Onder de reguliere producten van de aanvullende inkomensondersteuning vallen:
|
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.
Regulier werk | |
Dienstverlening aan ondernemers
|
|
Bedrijfsverzamelgebouwen Exploitatie Spinnerij Oosterveld en CeeCeeCenter |
|
Versterken economische structuur Adviseren en arrangeren op de beleidsterreinen detailhandel, horeca en hotels, bedrijventerreinen, recreatie en toerisme, kantoren (inclusief kantorenleegstand), internationaal vestigingsklimaat en ambulante handel. |
|
Projecten economische ontwikkeling Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: o.a. Kennispark, Luchthaven, Zuiderval, binnenstad, MST, Spoorzone (053STAD), Havengebied, XL Businesspark, Stadsweide en NOEK. |
|
Innovatie en ondernemerschap
|
|
Arbeidsmarktparticipatie Vergroten arbeidsmarktparticipatie via het instrumentarium opgenomen in het uitvoeringsprogramma EAA 2014 (zie ook Politiek speerpunt, doelstelling C). Het betreft een integraal uitvoeringsprogramma voor de WWB- en SW-doelgroep. Centrale uitgangspunten zijn de “Werkgever op kop” en werken o.b.v. loonwaarde en loondispensatie. Werken o.b.v. loonwaarde sluit aan bij de op handen zijnde Participatiewet. |
|
Uitvoering WSW
|
|
Algemene bijstand levensonderhoud
|
|
Individuele bijzondere bijstand Het verstrekken van noodzakelijke kosten die niet kunnen worden bekostigd uit de algemene uitkering (WWB). |
|
Bijzondere inkomensvoorziening Verstrekken van subsidies aan o.a. Voedselbank en Stichting Leergeld en uitvoering van het convenant met Menzis. |
|
Schulddienstverlening Het bieden van ondersteuning aan Enschedese burgers om uit een problematische schuld te komen. Het betreft voornamelijk de werkzaamheden van de Stadsbank Oost Nederland |
|
Handhaving en opsporing Het voorkomen en opsporen van oneigenlijk gebruik van de diverse uitkeringen die de gemeente verstrekt. De kaders voor de uitvoering zijn onder andere vastgelegd in het Handhavingsplan Werk & Bijstand 2011-2014. |
|
VVE en Kindcentra
|
|
Toezicht en handhaving Kinderopvang
|
|
Brede talentontwikkeling
|
|
Aansluiting onderwijs arbeidsmarkt
|
|
Leerplicht/RMC
|
|
Leerlingenvervoer
|
|
Bereikbaarheid We werken samen met de Regio Twente aan het op peil houden en waar mogelijk verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid. We zetten hierbij in op de lobby naar en relatie met de Regio Twente, Provincie, Rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid. |
|
Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen We ontwikkelen nieuwe instrumenten (waaronder SMART) met hieraan gekoppeld gedragscampagnes om mensen te verleiden om te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shit) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid per auto te verbeteren. |
|
Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de Regio en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. Daar waar mogelijk brengen we het aantal verkeersregelinstallaties terug. |
|
Verkeersveiligheid We investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied. |
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.
Regulier werk | |
Stadsdeelgewijs werken
|
|
Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling
|
|
Grondbeleid
|
|
Bestemmingsplannen
|
|
Binnenstad
|
|
Cultuurplan Enschede We implementeren het cultuurplan Enschede: “Enschede culturele hotspot van het Oosten” door:
|
|
Visie Citymarketing en evenementenbeleid
|
|
Bestuurlijke projecten Project Auke Vleerstraat Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ) Nieuwbouw MST, aanpassing van Heekgarage en openbare ruimte Koningsplein en omgeving. Op 1 januari 2016 wordt de nieuwbouw van het MST geopend. Dan is ook de openbare ruimte (aanleg Koningsplein, herinrichting Koningstraat, Beltstraat en Burg. Edo Bergsmalaan) gereed. De gemeente maakt in samenspraak met alle in het gebied betrokken partijen en mogelijke investeerders een ontwikkelstrategie voor Stadsweide. Hierbij ligt de nadruk op het gebied “Kop Boulevard”. Het door een ontwikkelaar te realiseren plan “De Kroon” tussen de Koningstraat, Haaksbergerstraat en de Boulevard is daar een eerste stap voor. Een tweede stap zou de ontwikkeling van de (rest van de) “Kop Boulevard” moeten zijn, het gebied tussen Haaksbergerstraat, Nijverheidsstraat en Beltstraat. Voor dit gebied wordt gedacht aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Deze op zich wenselijke ontwikkeling is vanwege een gebrek aan passend programma en de grote financiële risico’s de komende 10 jaar naar verwachting nog niet haalbaar. Als gemeente nemen we daarin dus niet het voortouw. Maar wij zullen onze private partners zeker verleiden om dat voortouw wel te pakken en in samenspraak met de gemeente dit gebied nog dit decennium tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke opgave in de Stadsweide is om een passende functies te vinden voor het ziekenhuiscomplex aan het Ariënsplein dat vanaf 2017 vrij komt op het moment dat het MST geheel gebruiksklaar is. De Spoorzone |
|
Parkeerbeheer
|
|
Begraafplaatsen
|
|
Beheer wegen
|
|
Gladheidsbestrijding
|
|
Havens en Markten
|
|
Openbare Verlichting
|
|
Stadsdeelbeheer
|
|
Vergunningverlening Leefomgeving
|
|
Afvalstofffen
|
|
Beleid Leefomgeving
|
|
Riolering
|
|
Handhaving Bouwwerken en Bedrijven
|
|
Handhaving Openbare Ruimte
|
|
Duurzaamheid
|
|
Openbare Orde en Veiligheid De burgemeester heeft op grond van onder andere de Gemeentewet een aantal bevoegdheden voor het bewaken van de openbare orde, welke bevoegdheden in toenemende mate om feitelijke toepassing vragen. Knelpunt bij het invoeren van deze nieuwe bevoegdheden is dat dit gepaard gaat zonder dat daarvoor vanuit het Rijk extra middelen beschikbaar worden gesteld. Het betreft onder meer:
Vanaf 2014 wordt binnen de beschikbare middelen uitvoering gegeven aan de prioriteiten zoals vastgesteld binnen het nieuw veiligheidsbeleid (IVP). Daarnaast zal ook uitvoering gegeven worden aan:
Openbare Orde en Veiligheid (Beheerorganisatie Veiligheidshuis Twente) Het veiligheidshuis verbindt netwerken in strafrecht, veiligheid en zorg om daarmee effectieve interventies te doen bij individuen en groepen met een hoog risico op recidive en/of complexe problematiek. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft besloten om per 2013 de bijdrage voor de veiligheidshuizen via het Gemeentefonds aan de 25 zetelgemeenten van de veiligheidsregio’s uit te keren. Enschede is de zetelgemeente voor de regio Twente en is daarmee de beheersorganisatie voor het Veiligheidshuis Twente. Vanaf 2014 leveren alle 14 gemeenten in Twente o.b.v. het aantal inwoners financiële bijdrage aan het Veiligheidshuis Twente. Openbare Orde en Veiligheid (RIEC-ON) In 2007 zijn op basis van het programma ‘Bestuurlijke aanpak van georganiseerde misdaad’ Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) opgericht. De RIEC’s stimuleren en ondersteunen de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit. Inmiddels is door het ministerie van V&J besloten in ieder geval voor de periode 2014-2017 subsidie te verstrekken voor het organiseren van RIEC’s in Nederland. De gemeente Enschede draagt hiervoor circa 23.000 euro bij als cofinanciering van 735.000 euro subsidie. Brandweer en veiligheidsregio Twente De uitvoering van de wettelijke taak crisisbeheersing is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. De burgemeester blijft echter verantwoordelijk voor de crisisbeheersing. De inrichting van de crisisbeheersing moet voldoen aan de landelijke regelgeving. De gemeente levert voor de voorbereiding op crises en bij calamiteiten capaciteit aan de Veiligheidsregio Twente om deze doelstelling te behalen. |
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.
Regulier werk |
|
Dienstverlening
|
|
Gemeentearchief Beheren en openstellen van historisch stadsarchief Enschede en gevolg geven aan wettelijke eisen rondom de archiefbewaarplaats (beleidskader is de Archiefwet en digitale duurzaamheid en de Archiefverordening op basis van die wet). |
|
Verkiezingen
|
|
Interne Dienstverlening: Documentair Diensten Centrum Op orde houden en verder moderniseren (digitale postkamer) van de documentaire huishouding, rekening houdend met de Archiefwet. |
|
CIO en CIO-office In de samenleving neemt informatievoorziening en ICT – denk daarbij aan grote thema’s als bijvoorbeeld cloud computing en het nieuwe werken – een steeds belangrijke positie in. De Chief Information Officer (CIO) is binnen Enschede de functionaris die verantwoordelijk is voor de informatievoorziening. ICT, de bedrijfstrategie,en de organisatie zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden voor de CIO. wij geven de komende jaren vorm aan de rol van de CIO in nauwe afstemming met de andere programma’s en met het IT-bedrijf binnen BMO. |
|
Basisregistraties
|
|
Raad- en raadscommissies Het doel van de Raad en het college is om meer betrokkenheid en zeggenschap van de burger te verkrijgen. De opgave voor de Raad en stadsdeelcommissies is om beter in te spelen op situaties waarbij insprekende burgers/wijkorganen pleiten voor hun eigen- en wijkbelang (wijkbudgetten). Daarmee willem wij het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het Wij stellen een meerjarenprogramma op voor het bestuur van de stad. Daarbij heeft de raad ambities om de bovenlokale samenwerkingsrelaties van de stad (met buurgemeenten maar ook grensoverschrijdend) meer op de politieke agenda te zetten.
|
|
College van B&W Het College van B&W is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. |
|
Ondersteuning College en directie Het product Ondersteuning College en directie bevat de werkzaamheden die verricht worden door de Concernstaf:
|
|
Vastgoedbedrijf Enschede In 2015 wordt verder gewerkt aan regie op vastgoed waarbij de focus is: vastgoed is geen kerntaak en wordt daarom afgestoten, tenzij het niet verkrijgbaar of duurder is in de markt. |
|
Interne dienstverlening. Interne diensteverlening betreft het hele palet aan Communicatie, Organisatie-ontwikkeling, Personeelsbeheer, Administratie, Financiën, Inkoop, Juridische Zaken, IT en Huisvesting, Op het gebied van regulier werk wordt binnen de bedrijfsvoering specifieke aandacht gegeven aan:
|
|
Bezwaar & Beroep Binnen het product Bezwaar en Beroep zijn er drie in het oog springende ontwikkelingen.
|
|
Regionale dienstverlening Onder de regionale dienstverlening zijn alle activiteiten vanuit de bedrijfsvoering ondergebracht die we uitvoeren voor derden. Het gaat hierbij vooral om de verhuuractiviteiten in de wijkservicecentra, IT dienstverlening aan diverse partners (o.a. GBT, Stadsbank Oost Nederland en Dimpact) en de dienstverlening voor de gemeente Losser. Door synergievoordelen te delen tussen de opdrachtgevende en opdrachtnemende partij wordt bijgedragen aan de besparingen binnen onze eigen bedrijfsvoering. Aan de andere kant ontstaan risico's bij o.a. de verhuur van huisvesting en de IT dienstverlening door onder andere de afname van werkzaamheden bij de stadsbank Oost Nederland, de bezuinigingen bij het UWV en de terugtrekkende beweging van de politie in de wijkservicecentra. Ook andere maatschappelijke partners aan wie de gemeente ruimte verhuurt, bezinnen zich op hun huisvesting. In de komende begrotingsperiode. |
|
Onderwijshuisvesting Uitvoeren van het onderwijshuisvestingsplan 2011-2015, met aandacht voor duurzaamheid. In 2014 is een bezuinigingsopdracht uitgewerkt. Hiervoor is het investeringsplafond verlaagd voor de periode 2015-2018. Deze uitwerking hangt samen met de rijksmaatregel om het primair onderwijs met ingang van 2015 verantwoordelijk te maken voor het (groot) onderhoud en de motie Haersma-Buma. De bezuiniging en rijksmaatregelen hebben consequenties voor het onderwijshuisvestingsprogramma.In 2015 stellen we, mede daarom, een nieuw onderwijshuisvestingsplan op. |
|
Sportvoorzieningen
|