10. Bijlagen bij de jaarrekening

10.1. Staat van reserves

OmschrijvingBedragen x 1.000 Euro's Stand per 01-01-2013 Rente Dotaties Onttrek kingen Stand per  31-12-2013
Algemene reserve
Algemene Reserve 1.609 0 0 0 1.609
Weerstandsvermogen 2.423 0 25.623 6.802 21.244
Reserve grondexploitatie -4.970 -248 330 5.288 -10.176
Bestuur & Middelen
Reserve stelposten concern 7 0 0 7 0
Rekeningresultaat lopend jaar 5.790 0 0 5.790 0
Bedrijfsvoeringsreserve 189 0 0 189 0
Reserve kapitaallasten 555 0 106 5 656
Incidenteel middelenkader 3.813 0 0 876 2.937
Knelpunten PB 2009-2012 243 0 0 243 0
Majeure investeringsopgaven 6.366 480 7.036 6.560 7.322
Nog uit te voeren werkzaamheden 744 0 0 742 2
Innovatiebudget 1.700 0 3.000 2.668 2.033
Reserve Nationaal Uitv.Programma 465 0 233 0 698
Flankerend beleid 0 0 3.981 3.981 0
Invest. ext. activiteiten 383 11 6 0 400
IM / Gem.brede software 725 13 1.249 1.878 109
Vervanging ICT 1.730 30 3.432 3.722 1.470
H&S / Werkplekinrichting 418 7 662 568 520
H&S / Leegstandsreserve 598 10 238 300 546
Vastgoed 25.696 1.285 5.270 9.978 22.273
PD Digitaal Archief 200 0 0 107 93
Reserve investering Brandweer 293 0 0 293 0
Economie & Werk
Reserve gemeent. sociale huisvesting 235 18 0 15 238
Reserve egal exploitresult bedr.verz 862 15 57 153 780
Stimuleringsmaatregelen binnenstad 13 0 0 13 0
Reserve Kennispark 1 0 0 1 0
Reserve Refunding FWI-budgetten 0 0 0 0 0
Reserve Integraal arbeidsmarktbeleid 0 0 0 0 0
Dienstreserve DCW 271 0 0 0 271
Leefomgeving
Egalisatiereserve riolering 7.638 134 323 0 8.095
Reserve egal exploitresult bouwvergu 0 0 0 0 0
Onderhoud havens 3.588 99 47 1.551 2.182
Herstel opgebroken bestrating 241 0 80 0 320
Reserve egalisatie afvalstoffenheffi 3.764 66 0 1.027 2.803
Opgroeien en ontwikkelen
Egalisatiereserve onderwijshuisvest. 162 58 1.115 403 932
Vervangingsinvestering sport 4.992 250 211 2.111 3.342
Res haalbaarh OS/WK voetbal 2018 50 0 0 50 0
Egalisatieres kaplst Scholingsboul 8.760 219 209 447 8.741
Res egalisatie kap. lasten Zwembaden 380 19 91 0 489
Res egalisatie kaplast Brede Scholen 200 5 427 0 632
Stedelijke ontwikkeling
Reserve rente jaarl. bijdr. BWS 863 0 2 52 814
Reserve parkeren 3.066 106 331 1.040 2.463
Brunink, Niet geleverde output 2005 395 0 0 395 0
Projecten mobiliteitsplan 2004-2015 6.529 0 5.384 4.030 7.883
Landinrichting 364 0 340 -159 863
Reserve Sparen voor Bereikbh & Mobil 4.420 0 0 130 4.290
Gronduitgifte 0 0 2.500 26 2.474
Reserve Muziekfonds 78 6 0 0 84
Reserve stadsverfraaiing 492 14 0 207 298
Reserve Monumentenbeleid 0 0 124 0 124
Reserve rentebaten PBR 905 34 0 905 34
Wijkontwikkeling, zorg en welzijn
Reserve WMO 233 0 2.698 0 2.931
Reserve Vrouwenopvang 92 0 75 0 167
Reserve Maatschap.opvang.verslav. 457 0 0 0 457
Reserve wijkbudgetten 1.203 0 625 603 1.225
Eigen vermogen 99.232 2.631 62.805 62.998 104.668
Toelichting reserves

Programma Reserve Doelstelling 
Algemene reserve Algemene reserve   De beschikbare weerstandscapaciteit van de gemeente Enschede is opgenomen in de algemene reserve. Het weerstandsvermogen betreft de mate waarin risico's met substantiële (niet begrote) financiële gevolgen opgevangen kunnen worden. Voor de bepaling van het weerstandsvermogen zie de paragraaf Weerstandsvermogen. 
  Weerstandsvermogen De reserve wordt gebruikt om risico's op te kunnen vangen op basis van de geïnventariseerde risico's.
  Reserve Grondexploitatie Reserve dient ter dekking van verliesgevende projectgebonden complexen.
     
Bestuur en Middelen

Reserve majeure investeringsopgaven Dit zijn reserveringen ten behoeve van door de raad aangewezen majeure stedelijke investeringsopgaven.
   Reserve kapitaallasten De reserve is ingesteld om vrijvallende kapitaallasten te reserveren en om schommelingen in werkelijke kapitaallasten op te vangen. 
   Incidenteel middelenkader Deze middelen zijn bestemd voor incidentele mobiliteitsbevorderende maatregelen de komende jaren. 
  Nog uit te voeren werkzaamheden Betreft nog uit te voeren werkzaamheden ihkv beheer wegen en monumenten. 
   Innovatiebudget Reserve om het actieprogramma innovatie te bekostigen.
  Invest. externe activiteiten  Doel van deze reserve is tweeërlei, aan de ene kant het mogelijk maken om te blijven investeren in het product om het op de markt te houden. Aan de andere kant dient de reserve als egalisatie als gevolg van schommelende inkomsten en uitgaven.
  IM/Gemeentebrede software Middelen ten behoeve van het egaliseren van de kosten van software-investeringen.
  Vervanging ICT Doel van de reserve is de bekostiging van investeringen in hardware en licenties voor systemen. Door structurele dotaties aan deze reserve worden schommelingen in de jaarlijkse investeringen en uitgaven opgevangen. Aan de toekomstige bestedingen ligt een meerjarige investeringsplanning ten grondslag. 
  H&S/Werkplekinrichting Deze reserve is bedoeld voor investeringen met betrekking tot werkplekinrichting. De ontwikkeling van de reserve laat een nadeel zien in 2014.
  H&S/Leegstandsreserve Deze reserve is bedoeld om de financiële gevolgen van niet verhuurde m2 van ambtelijke huisvesting op te vangen.
  Reserve Vastgoed De reserve Vastgoed is bedoeld als buffer om de vermogensrisico's en (tijdelijke) exploitatietekorten van het gemeentelijk vastgoed op te vangen.
   PD Digitaal Archief Doel is het digitaliseren van het bouwarchief. Dit moet leiden tot een reductie van de fysieke archiefruimte en een lagere personele inzet. 
  Reserve investering Brandweer Deze reserve is bestemd om de meerkosten van de benodigde (vervangings-)investeringen voor brandweermateriaal van de komende jaren te dekken.
     
Economie en Werk Egalisatiereserve bedrijfsverzamelgebouw
Reserve om eventuele tekorten in de exploitatie van de bedrijfsverzamelgebouwen op te vangen.
  Stimuleringsmaatregelen Binnenstad Reserve is ingesteld voor het ondersteunen van particuliere initiatieven voor het opknappen van het straatbeeld in de binnenstad.
  Dienstreserve DCW De reserve is bestemd om niet voorziene kosten aan het pand Kuipersdijk op te vangen.
  Reserve gemeentelijke sociale huisvesting  Reserve is gevormd uit een schenking en is bedoeld voor financiële hulp bij huisvestingsproblemen.
     
Leefomgeving Egalisatie riolering Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende rioleringen ten einde fluctuaties in de tarieven aan de burger te reduceren.
  Onderhoud havens Middelen gereserveerd voor onderhoud haven (baggeren en oevervoorzieningen) voor het project Masterplan Havengebied. Uitvoeringskrediet is in december 2010 door de Raad vastgesteld.
  Reserve opgebroken bestrating Reserve om de verschillen in de kosten en opbrengsten van partijen die toestemming krijgen om in gemeentelijke straten en wegen werkzaamheden te verrichten (bijvoorbeeld bekabelaars) op te vangen.
Reserve egalisatie afvalstoffenheffing Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende afvalstoffenheffing om fluctuaties in de tarieven aan de burger te reduceren.
     
Opgroeien en Ontwikkelen Egalisatiereserves Het programma kent een aantal egalisatiereserves voor kapitaallasten (onderwijshuisvesting, binnen- en buitensportvoorzieningen). Deze reserves zijn bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves.
     
Stedelijke ontwikkeling Reserve rente jaarlijkse bijdragen BWS Reserve bedoeld ter afwikkeling van de regeling Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS)
  Reserve parkeren
Deze reserve van het parkeerbedrijf bestaat uit een drietal deelreserves, die bij besluit van de Raad (PB 2011-2014) zijn samengevoegd:
  • de reserve Egalisatie Risico's Parkeergarage ingesteld ten behoeve van het opvangen van de aanloopverliezen van de H.J. van Heekgarage. De exploitatieresultaten worden afgewikkeld via deze egalisatiereserve;
  • de reserve Parkeergarage, ingesteld ten behoeve van het afdekken van de reserve egalisatie risico's parkeergarage;
  • de bestemmingsreserve Parkeren Roombeek. Hierin is de afkoopsom, voor een periode van 15 jaren, gestort voor de jaarlijkse kosten voor invoering, beheer, exploitatie en parkeerregulering in Roombeek door PBE en het beheer, de exploitatie en het onderhoud van de parkeergarage de Brouwerij.
  Reserve Projecten mobiliteitsplan 2004-2015 en Reserve sparen voor mobiliteit
Reserve bedoeld ter egalisatie van de opbrengsten en kosten van de betreffende mobiliteitsprojecten.
  Reserve landinrichting Reserve bedoeld voor de financiering van het project Landinrichting.
  Reserve monumentenbeleid Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de middelen van het monumentenbeleid te egaliseren.
  Reserve rentebaten PBR Betreft rentebaten op het door het Rijk ineens uitgekeerde kapitaal ten behoeve van de wederopbouw Roombeek. Bedragen zullen onttrokken worden ten behoeve van Twentse Welle, Tetem2 en Op de Brouwerij. 
  Reserve Gronduitgifte Deze is bedoeld meer maatwerk te kunnen leveren bij de uitgifte van grond voor bedrijventerreinen, kantoren en wonen. Dit om de verkoop te stimuleren. Deze reserve is ingesteld bij de vaststelling van de nota grondprijsbeleid op 16-12-2013.
  Reserve niet geleverde output 2005 (Brunink)
Deze  reserve wordt samengevoegd met de hierboven beschreven reserve landinrichting
  Reserve Muziekfonds Reserve om muzikale manifestaties in de stad te bekostigen.
  Reserve stadsverfraaiing Reserve om kunstopdrachten in de stad te bekostigen.
     
Wijkontwikkeling, zorg en welzijn Reserve WMO De reserve wordt ingezet in 2013 en 2014 ter dekking van lasten die samenhangen met de decentralisatie van de ABWZ begeleiding.
  Reserve vrouwenopvang Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de vrouwenopvang te egaliseren. Eventueel beschikbare middelen worden regionaal ingezet.
  Reserve maatschappelijke opvang en verslavingszorg Reserve is bedoeld om de jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de maatschappelijke opvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet.
  Reserve wijkbudgetten reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de middelen voor wijken en buurten te egaliseren. De opgebouwde stand per 31 december 2013 wordt in 2014 ingezet ten behoeve van het financieel middelenkader 2014-2017.

10.2. Staat van voorzieningen

Bedragen x 1.000 Euro's Voorziening Stand 01-01-2013 Dotaties Vrijval Bestedingen Stand 31-12-2013
Bestuur & Middelen Vrz. fac. crisibeheer 31 0 0 0 31
Vrz. Vastgoed
1.639 3.073 0 3.417 1.294
Vrz. Oud wethouders (wachtgeld) 0 0 0 0 0
Voorziening fisc en jurid procedures -1 0 0 0 -1
H&S vrz. onderhoud 1.510 274 187 234 1.363
Vrz. personeel 1.968 44 0 979 1.033
Voorziening BTW 0 0 0 0 0
Voorziening ADT 5.709 271 0 0 5.980
Voorziening RBT 2.600 845 0 0    3.445
Voorziening GEM Zuiderval 6.528 772 0 0    7.300
Vrz. oud wethouders (pensioen) 4.038 493 0 452 4.079
Dienstverlening ISC Voorz BGT Losser 90 0 0 90 0
Vrz. mobiliteit medewerkers 81 0 80 0 1
ISC Vooz Digitalisering Kranten 40 0 0 40 0
Economie & Werk Voorz. RIF, verbindende schakels 438 0 0 438 0
Voorz Efro gelden Stedelijk Hart 0 0 0 0 0
Voorziening BF Economie &Werk 400 300 0 400 300
Voorziening ISV II BDU economie 100 0 0 96 4
Voorz. integraal arbeidsmarktbeleid 0 0 0 0 0
Voorz DCW 387 101 0 0 488
Voorziening WWB-Werkdeel 572 0 0 244 328
Leefomgeving Voorz onderh/exploit huurwoonwg 0 0 0 0 0
Voorz huisvesting Twente Milieu 0 1.724 0 0 1.724
Voorz Grondwatermonitoring 170 75 0 0 244
Voorz Afdek WW-Risico tijd amb OE 212 0 0 86 126
Opgroeien en ontwikkelen Nat Actieplan Sport&Bewegen 0 0 0 0 0
BOS-Gezond bewegen door jeugd 115 0 0 29 85
Preventief Jeugdbeleid RSU-JGZ 12 0 0 12 0
BOS-Glanerbrug Zuid Sport en Bewegen 0 0 0 0 0
Voorz. regel.uitbr. kinderopvang 0 0 0 0 0
Voorz. inburgering educatiecomponent 0 0 0 0 0
Voorz. gr.onderh. atl.baan Wesselerh 34 5 0 0 38
BOS-Kom in beweging voor jezelf 468 199 0 283 384
Stedelijke ontwikkeling Voorzieningen 0 0 0 0 0
Voorziening ISV II BDU fysiek 78 0 0 0 78
Voorziening Cultuurber.2005-2008 0 0 0 0 0
Voorz herstr goedkope won voorr 0 0 0 0 0
Twentse Welle risico pand 0 0 0 0 0
Onderhoud parkeergarages 2.005 529 685 340 1.509
BWS soc hr/kp won/IGV 0 0 0 0 0
BKV 05-08 Ateliers 0 0 0 0 0
BKV 05-08 Stim.Kunst.initiatieven 0 0 0 0 0
Wijkontwikkeling, zorg en welzijn Voorz. maatsch. opvang en verslaving 0 0 0 0 0
Voorziening Rijksgelden 0 0 0 0 0
Voorzieningen 29.244 8.705 952 7.142 29.833
Toelichting voorzieningen

 Programma Voorziening
Doelstelling 
Bestuur en Middelen Voorziening crisisbeheer Voorziening ter dekking van de kosten voor camera's in de binnenstad.
  Voorziening oud wethouders Op basis van de wet APPA (Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers) hebben politieke ambtsdragers recht op verschillende pensioenregelingen. de hieruit op termijn voortvloeiende financiële verplichtingen voor de gemeente worden in deze twee voorzieningen tot uitdrukking gebracht. Jaarlijks worden de toekomstige verplichtingen herrekend en eventuele toevoegingen of onttrekkingen die hiervan het resultaat zijn, worden bij de jaarrekening inzichtelijk gemaakt.
  Voorziening Vastgoedbedrijf onderhoud De kosten voor planmatig onderhoud worden bekostigd uit deze voorziening. De mutaties in de onderhoudsvoorziening zijn gebaseerd op een meerjaren onderhoudsplanning.
  Voorziening H&S onderhoud Voorziening ter dekking van de kosten voor het uitvoeren van regulier binnenonderhoud van de gebouwen waar gemeentelijk personeel is gehuisvest. Onttrekkingen uit deze voorziening geschiedt op basis van werkelijk gemaakte kosten, toevoeging van middelen op basis van een berekening voor toekomstig verwacht onderhoud.
  Voorziening personeel Uit deze voorziening worden de FPU-kosten, WW-kosten en kosten die voortvloeien uit overige personele regelingen vergoed.
  Voorziening ADT Voorziening om de tekorten volgens de grondexploitatie gebiedsontwikkeling luchthaven Twente af te dekken.
  Voorziening RBT Voorziening om de tekorten volgens de grondexploitatie gebiedsontwikkeling RBT af te dekken. In de jaarrekening 2012 was deze post opgenomen als correctie op de voorraden gronden.  
  Voorziening GEM Zuiderval Voorziening om de tekorten volgens de grondexploitatie gebiedsontwikkeling GEM Zuiderval af te dekken. In de jaarrekening 2012 was deze post opgenomen als correctie op de voorraden gronden.
     
Dienstverlening Voorziening digitalisering kranten
Het gemeentearchief heeft in december 2007 een projectplan opgesteld om de bouwdossiers te digitaliseren en aan het publiek en de gemeentelijke organisatie beschikbaar te stellen. In 2013 zal dit project worden afgesloten.
  Voorziening mobiliteit medewerkers Vrijval in 2013 ten behoeve van asbestsanering werkplekken Stadhuis.
     
Economie en Werk Voorziening RIF, verbindende schakels Deze vooziening is bestemd voor de verplichting voor het onderdeel regionale coördinatie fraudebestrijding.
  Voorziening WWB-W-deel In deze voorziening bevinden zich middelen voor afwikkeling personele lasten SDWE.
  Voorziening ISV II BDU economie Het restantbedrag van deze voorziening is ten behoeve van de subsidie "Breedband Onderwijs Netwerk Enschede" aan de Stichting Basis op Kop.
  Voorzieningen BF Economie & werk Deze voorziening is getroffen om de verplichtingen voor de bovenformatieven op te vangen.
  Voorziening DCW Deze voorziening is bestemd voor de verplichting spaarverlof van de WSW werknemers.
     
Leefomgeving Voorziening grondwatermonitoring  Voorziening om monitorings- en nazorgkosten te dekken van reeds uitgevoerde saneringen
  Voorziening WW risico Voorziening om het WW risico af te dekken van medewerker met een tijdelijke ambtelijke aanstelling bij Onderhoud Enschede. Storting vindt plaats vanuit de hiervoor verkregen loonkostensubsidies.
  Voorziening Huisv  Twente Milieu Voorziening ten behoeve van de met Twente Milieu gesloten overeenkomst inzake een bijdrage in de huisvestingskosten. 
     
Opgroeien en Ontwikkelen Voorziening groot onderhoud atletiekbaan Wesselerbrink
Bedoeld ter egalisatie van kosten van (groot) onderhoud aan de atletiekbaan Wesselerbrink.
  Voorziening BOS-Gezond bewegen door jeugd Door de sterke groei van het aantal leden van de sportverenigingen was het budget niet meer toereikend. In de integrale afweging in april 2008 is besloten dit knelpunt tot en met 2011 af te dekken.
Omdat het ledental nog steeds licht groeit is deze voorziening in 2012 en 2013 ingezet om deze groei op te vangen. In 2013 is door de Raad besloten om het subsidiestelsel met ingang van 1 januari 2014 te herzien. Met deze herziening is er binnen het product sport een bezuiniging uit de programmabegroting gerealiseerd. Om deze bezuiniging en herziening te realiseren wordt deze voorziening in 2014 ingezet.  
  Voorziening BOS-kom in beweging voor jezelf
De kosten van het actieplan vitale sportvereniging (MIO) worden hieruit bekostigd. Daarnaast fungeert de voorziening als buffer voor mogelijke tegenvallers dan wel om initiatieven vanuit (partners van) het programma waar nodig aan te jagen en te stimuleren.
  Voorziening preventief jeugdbeleid RSU-JGZ
 Deze voorziening is in 2013 volledig besteed.
     
Stedelijke ontwikkeling Voorziening ISV II BDU fysiek
Voorziening bedoeld om de rijksregeling Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing II financieel af te wikkelen.
  Voorziening onderhoud parkeergarages Voorziening bedoeld ter egalisatie van de kosten voor (groot) onderhoud aan de parkeergarages programma Stedelijke Ontwikkeling.

10.3. Overzicht kredieten/onderhanden werk

In de financiële verordening van de Gemeente Enschede (artikel 4 lid 3 ) is vastgelegd dat in de jaarrekening wordt gerapporteerd over de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven.
 
Hierbij geldt de regel dat een overschrijding van 5% of maximaal 50.000 euro is toegestaan.  Grotere afwijkingen worden volgens de financiële verordening tijdig aan de raad gemeld.
 
Uiteraard worden in de toelichting van gemelde overschrijdingen ook de dekkingsvoorstellen vermeld.

Programma Projecten Begroting 31-12-2013 Realisatie 31-12-2013 Saldo 31-12-2013 Raming Raming resultaat Toelichting
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten totale lasten - = over-schrijding
Economie & Werk Binnenhaven 25.182 25.182 20.330 20.320 4.852 4.862 25.182 0
Havengebied 0 0 495 495 0 0 0 0
Technologiepark 17.006 17.040 15.808 15.808 1.198 1.232 17.006 0
Totaal Economie & Werk 42.188 42.222 36.633 36.623 6.050 6.094 42.188
Opgroeien & Ontwikkelen Buitensportvoorzieningen 554 0 386 0 168 0 554 0
Onderwijshuisvesting 10.999 0 2.015 0 8.984 0 10.999 0
Totaal Opgroeien & Ontwikkelen 11.553 0 2.401 0 9.151 0 11.553 0
Stedelijke Ontwikkeling Mobiliteitsprojecten:
Vri/'s en Duurzame verkeersmaatregelen 7.015 7.015 5.776 5.776 1.239 1.239 7.015 0
Totaal Fietsprojecten (uit oa fietsvisie) 8.426 8.426 3.958 3.957 4.467 4.468 8.426 0
Totaal HOV 3.411 3.411 2.837 2.631 574 780 3.411 0
Openbaar vervoer 2.492 2.492 1.215 1.207 1.277 1.285 2.492 0
Overige verkeersprojecten 3.429 3.429 2.471 2.449 958 980 3.429 0
Totaal studies 6.957 6.957 6.306 6.206 651 751 6.957 0
Verkeersveiligheid 2.372 2.372 1.485 1.485 887 887 2.372 0
Kotmanpark ontsluiting 985 985 733 733 252 252 985 0
Volksparksingel/parkweg 5.972 5.972 6.285 6.285 0 0 6.285 0
Hoofdwegenstructuur 12.080 12.080 5.139 4.128 6.941 7.952 12.080 0
Vereffeningsmiddelen mobiliteit 2.380 2.380 1.648 1.648 732 732 2.380 0
Totaal mobiliteit 55.519 55.519 37.853 36.505 17.978 19.326 55.832 0
Grondexploitaties:
Eschmarke 150.353 142.688 133.763 122.675 16.590 20.013 150.353 0
Diekman Wonen 15.317 21.615 16.144 20.139 -827 1.476 15.317 0
Brunink 31.461 42.317 28.683 24.988 2.778 17.329 31.461 0
Vaneker 65.428 35.943 30.596 2.342 34.832 33.601 65.428 0
Lonneker Spoorzone 549 482 516 446 33 36 549 0
Diekman Sport en Leisure 5.356 4.429 4.832 2.670 524 1.759 5.356 0
Beekwoude 7.792 4.958 3.117 0 4.675 4.958 7.792 0
Winkelcentrum Stokhorst 4.179 4.179 2.647 3.200 1.532 979 4.179 0
Rosinkweg 1.607 1.329 614 58 993 1.271 1.607 0
Lonneker Erf 602 433 598 433 4 0 602 0
Laares 35.769 29.383 32.638 28.521 3.131 862 35.769 0
Twekkelerveld 9.555 9.567 8.009 4.256 1.546 5.311 9.555 0
Geessinkweg-Bijvank 1.511 1.513 1.089 805 422 708 1.511 0
Brede School Stadsveld 1.673 2.638 530 1.545 1.143 1.093 1.673 0
Waalstraat / Dollardstraat 343 465 313 465 30 0 343 0
Binnenstad - Roombeek 238.740 246.010 213.192 224.890 25.548 21.120 238.740 0
Kansrijke Stedelijke lokaties 3.171 2.892 1.201 0 1.970 2.892 3.171 0
Bleekerij (v.m. Texoprint) 2.071 1.446 1.912 868 159 578 2.071 0
Stroinkslanden 2015 3.003 2.971 2.683 2.434 320 537 3.003 0
Velve Lindehof 21.163 22.118 10.859 21.376 10.304 742 21.163 0
Leeghwaterstraat 0 0 0 0 0 0 0 0
Euregio Bedrijvenpark II 14.146 21.296 13.463 -7.363 683 28.659 14.146 0
Josink-Es 28.849 25.730 25.481 -2.434 3.368 28.164 28.849 0
Unisson 778 867 647 0 131 867 778 0
Usseler Es 111.506 90.070 40.532 2.864 70.974 87.206 111.506 0
B en S Valley 6.886 12.032 6.365 3.192 521 8.840 6.886 0
Westerval 8.593 9.229 8.308 6.821 285 2.408 8.593 0
GEM Zuiderval 55.747 55.747 53.691 42.540 2.056 13.207 55.747 0
Muziekkwartier 31.781 14.425 24.759 12.922 7.022 1.503 31.781 0
Mobiliteitscentrum 18.592 7.976 17.732 7.976 860 0 18.592 0
Ossenboer 7.238 7.269 7.280 5.338 -42 1.931 7.238 0
Hardick en Seckel 14.495 7.587 10.949 4.103 3.546 3.484 14.495 0
MST Haaksbergerstraat 872 872 570 673 302 199 872 0
Totaal grondexploitaties 899.126 830.476 703.713 538.743 195.413 291.733 899.126 0
SO overige projecten
GRAP (groenactieplan) 3.686 3.686 3.161 3.161 525 525 3.686 0
Buitengebied 7.781 7.781 4.753 4.753 3.028 3.028 7.781 0
Stadsweide MST 4.425 4.425 3.117 3.089 1.308 1.336 4.425 0
Parkeren (oa 3e ontsluiting van Heekgarage) 27.029 27.029 9.611 2.729 17.418 24.300 27.029 0
Stationstunnel 13.356 13.356 1.017 1.017 12.339 12.339 13356 0
Woningverbetering 1.233 1.233 2.149 2.149 -916 -916 1.233 0
Stadserf 112 112 141 140 -29 -28 112 0
Stadsveld 660 720 1.800 1.800 -1.140 -1.080 660 0
Stroinkslanden groenstructuur 1.100 1.100 612 387 488 713 1.100 0
Gronaulijn 500 500 272 272 228 228 500 0
Actieprogramma binnenstad 2.469 2.469 911 911 1.558 1.558 2.469 0
Overig 375 375 1.346 1.327 -971 -952 375 0
Totaal SO overig 62.726 62.786 28.890 21.735 33.836 41.051 62.726 0
Totaal Stedelijke Ontw. 1.017.371 948.781 770.456 596.983 247.227 352.110 1.017.684 0
Leefomgeving Wegen 2.454 0 1.719 1.139 735 -1.139 2.454 0
Riolering 17.156 0 8.061 0 9.095 0 17.156 0
Duurzaamheid 2.349 2.349 2.433 2.433 -84 -84 2.433 0
Totaal Leefomgeving 21.959 2.349 12.213 3.572 9.746 -1.223 22.043 0
Bestuur en Middelen Vastgoed en ICT 19.231 5.614 5.632 3.809 13.599 1.805 19.231 0
Totaal B&M 19.231 5.614 5.632 3.809 13.599 1.805 19.231 0
Totaal Generaal 1.112.302 998.966 827.335 640.987 285.773 358.786 1.112.699 0

10.4. Sisa

Departement Nummer Specifieke
uitkering

Juridische
grondslag

Ontvanger
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2013 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa


I   N   D   I   C   A   T   O   R   E   N
OCW D1 Regionale meld- en coördinatiecentra voortijdig schoolverlaten

Besluit regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten

Gemeenten
Besteding (jaar T) Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1)
Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: D1 / 01 Indicatornummer: D1 / 02
€ 1.073.278 € 82.830
OCW D9 Onderwijsachterstandenbeleid 2011-2014 (OAB)



Gemeenten
Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 166, eerste lid WPO) Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 165 WPO) Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 167 WPO)  Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1)

Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: D9 / 01 Indicatornummer: D9 / 02 Indicatornummer: D9 / 03 Indicatornummer: D9 / 04
€ 3.603.414 € 721.636 € 255.940 € 2.064.193
I&M E26 Spoorse door-snijdingen, tranche 1

Regeling eenmalige uitkeringen spoorse doorsnijdingen

Gemeenten



Regeling eenmalige uitkeringen spoorse doorsnijdingen

Gemeenten
Aantal projecten (waarvoor een beschikking ontvangen is)

Afspraak
Aantal afgeronde projecten      (jaar T)                                                                               
Realisatie
Eindverantwoording Ja/Nee
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: E26 / 01 Indicatornummer: E26 / 02 Indicatornummer: E26 / 03
2 0 Nee
I&M E30 Quick wins binnenhavens

Tijdelijke regeling Quick Wins Binnenvaart

Provincies en gemeenten
Hieronder per regel één projectaanduiding en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Besteding (jaar T) ten laste van rijksmiddelen Overige bestedingen (jaar T) Eindverantwoording Ja/Nee
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: E30 / 01 Indicatornummer: E30 / 02 Indicatornummer: E30 / 03 Indicatornummer: E30 / 04
1 VENW/DGLM-2009-3147 € 0 € 0 Nee
2 VENW/DGLM-2009-3688 € 0 € 0 Nee
3
SZW G1 Wet sociale werkvoorziening (Wsw)_gemeente 2013

Wet sociale werkvoorziening (Wsw)

Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of er in (jaar T) geen, enkele of alle inwoners werkzaam waren bij een Openbaar lichaam o.g.v. de Wgr.
Het totaal aantal geïndiceerde inwoners van uw gemeente dat een dienstbetrekking heeft of op de wachtlijst staat en beschikbaar is om een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid, of artikel 7 van de wet te aanvaarden op 31 december (jaar T) Het totaal aantal inwoners dat is uitgestroomd uit het werknemersbestand in (jaar T), uitgedrukt in arbeidsjaren Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee

Zie de toelichting in de invulwijzer voor hulp bij het invullen en de mogelijke consequenties van een verkeerde keuze
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: G1 / 01 Indicatornummer: G1 / 02 Indicatornummer: G1 / 03
2.227,00 90,46 Ja
SZW G1A Wet sociale werkvoorziening (Wsw)_totaal 2012

Wet sociale werkvoorziening (Wsw)

Alle gemeenten verantwoorden hier het totaal (jaar T-1). (Dus: deel Openbaar lichaam uit SiSa (jaar T-1) regeling G1B + deel gemeente uit (jaar T-1) regeling G1C-1) na controle door de gemeente.
Hieronder per regel één gemeente(code) uit (jaar T-1) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Het totaal aantal geïndiceerde inwoners per gemeente dat een dienstbetrekking heeft of op de wachtlijst staat en beschikbaar is om een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid, of artikel 7 van de wet te aanvaarden op 31 december (T-1);

inclusief deel openbaar lichaam
Het totaal aantal inwoners dat is uitgestroomd uit het werknemersbestand in          (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren;

                                                     


                                    inclusief deel openbaar lichaam
Het totaal aantal gerealiseerde arbeidsplaatsen voor geïndiceerde inwoners in (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren;


                                                                                
                                           
                                            inclusief deel openbaar lichaam
Het totaal aantal gerealiseerde begeleid werkenplekken voor geïndiceerde inwoners in (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren;




inclusief deel openbaar lichaam
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: G1A / 01 Indicatornummer: G1A / 02 Indicatornummer: G1A / 03 Indicatornummer: G1A / 04 Indicatornummer: G1A / 05
1 0153 (Enschede) 2.312,25 121,79 1.622,21 46,78
SZW G2 Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 WWB_gemeente 2013  

Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             
Besteding (jaar T) algemene bijstand

Gemeente

I.1 Wet werk en bijstand (WWB)
Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk)

Gemeente

I.1 Wet werk en bijstand (WWB)
Besteding (jaar T) IOAW


Gemeente

I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)
Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk)

Gemeente

I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)
Besteding (jaar T) IOAZ


Gemeente

I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk)

Gemeente

I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: G2 / 01 Indicatornummer: G2 / 02 Indicatornummer: G2 / 03 Indicatornummer: G2 / 04 Indicatornummer: G2 / 05 Indicatornummer: G2 / 06
€ 87.416.376 € 1.145.716 € 3.266.722 € 13.839 € 290.382 € 0
Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen

Gemeente

I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004)
Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen

Gemeente

I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004)
Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk)


Gemeente

I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK)
Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee

Zie de toelichting in de invulwijzer voor hulp bij het invullen en de mogelijke consequenties van een verkeerde keuze.
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: G2 / 07 Indicatornummer: G2 / 08 Indicatornummer: G2 / 09 Indicatornummer: G2 / 10
€ 430.835 € 40.286 € 9.622 Ja
SZW G3 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (exclusief levensonderhoud beginnende zelfstandigen)_gemeente 2013

Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004

Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr.                                    
Besteding (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) Baten (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) (exclusief Rijk) Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) aan onderzoek als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 (exclusief Bob) Besteding (jaar T) Bob
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: G3 / 01 Indicatornummer: G3 / 02 Indicatornummer: G3 / 03 Indicatornummer: G3 / 04 Indicatornummer: G3 / 05 Indicatornummer: G3 / 06
€ 1.071.082 € 489.154 € 78.548 € 946.808 € 222.798 € 0
Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) aan uitvoeringskosten Bob als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee

Zie de toelichting in de invulwijzer voor hulp bij het invullen en de mogelijke consequenties van een verkeerde keuze.
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: G3 / 07 Indicatornummer: G3 / 08 Indicatornummer: G3 / 09
€ 0 € 0 Ja
SZW G5 Wet participatiebudget (WPB)_gemeente 2013

Wet participatiebudget (WPB)

Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr.                                    
Het aantal in (jaar T) bij een ROC ingekochte contacturen

Let op: Dit is de enige gelegenheid om verantwoording af te leggen over deze taakuitvoering

Let op: Deze verantwoording kan niet door een gemeenschappelijke regeling worden uitgevoerd, ongeacht de keuze van de gemeente bij indicator G5/02
Aard controle D1
Indicatornummer: G5 / 01
8927
Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee

De zelfstandige uitvoering betreft de indicatoren G5/03 tot en met G5/07

Zie de toelichting in de invulwijzer voor hulp bij het invullen en de mogelijke consequenties van een verkeerde keuze
Besteding (jaar T) participatiebudget Waarvan besteding (jaar T) van educatie bij roc's Baten (jaar T) (niet-Rijk) participatiebudget Waarvan baten (jaar T) van educatie bij roc’s Besteding (jaar T) Regelluw

Dit onderdeel is uitsluitend van toepassing op gemeenten die in (jaar T-1) duurzame plaatsingen van inactieven naar werk hebben gerealiseerd en verantwoord aan het Rijk
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: G5 / 02 Indicatornummer: G5 / 03 Indicatornummer: G5 / 04 Indicatornummer: G5 / 05 Indicatornummer: G5 / 06 Indicatornummer: G5 / 07
Ja € 17.213.329 € 1.431.119 € 392.990 € 0 € 0
VWS H1 Ministeriële regeling heroïnebehandeling

Regeling heroïnebehandeling

Gemeenten
Gerealiseerde behandelplaatsen (jaar T)

Afspraak
Gerealiseerde behandelplaatsen (jaar T)

Realisatie
Besteding (jaar T)
Aard controle D1 Aard controle D1 Aard controle R
Indicatornummer: H1 / 01 Indicatornummer: H1 / 02 Indicatornummer: H1 / 03
30 30 € 691.773

10.5. Investeren in Overijssel

Financieel overzicht van inzet provinciale subsidie en gemeentelijke middelen

EV / IMG / GSB-IIO - verantwoording gemeente Enschede over 2013
Project Beschikkings-nummer provincie Project afgerond / eindverant woording ja-nee In de verlenings-beschikking opgenomen subsidie voor dit project Besteed tlv provinciale middelen t/m 2012 (conform baten/lasten stelsel) Besteed tlv gemeentelijke middelen t/m 2012 (conform baten/lasten stelsel) Besteed tlv provinciale middelen in 2013 (conform baten/lasten stelsel) Besteed tlv gemeentelijke middelen in 2013 (conform baten/lasten stelsel) Cumulatief besteed tlv provinciale middelen t/m 2013 (conform baten / latenstelsel) Cumulatief besteed tlv gemeentelijke middelen t/m 2013 (conform baten / latenstelsel) Geplande einddatum Optionele toelichting op één van de voorgaande kolommen
Aard controle: D1 D1 R R R R R R D1 D1
EXTERNE VEILIGHEID
A Externe Veiligheid deel 1 2011/0098238 nee 276.903 156.158 0 69.226 225.384 - 31-12-2014
B Externe Veiligheid deel 2 2013/0109173 ja 23.289 0 0 23.289 23.289 - 31-12-2013
INVESTEREN MET GEMEENTEN
C Spoorzone / Nieuwstad 2010/0135771 nee 7.000.000 7.000.000 2.164.956 - 334.487 7.000.000 2.499.443 31-12-2015
D Stadsrandzone 2010/0206384 ja 1.650.000 1.650.000 936.990 - 232.913 1.650.000 1.169.903 1-1-2014
E Preventief beleid risicojongeren 2010/0096362 ja 3.400.000 2.516.294 4.063.611 483.745 - 3.000.039 4.063.611 31-12-2013
F Energiebesparing particuliere woningbouw 2011/0044867 nee 500.000 24.376 0 - 2.880 24.376 2.880 1-3-2013 uitstel aangevraagd zie brief 27-11-2013
G Energiebesparing bestaande huursector 2011/0090659 ja 1.125.000 825.600 0 299.400 75.000 1.125.000 75.000 31-12-2013
H Perronverplaatsing aanlanding Münster 2011/0332019 ja 165.000 22.335 11.106 142.665 96.313 165.000 107.419 31-12-2013
Grote Stedenbeleid - Investeren in Overijssel
I Twekkelerzoom 2011/0091692 nee 500.000 49.938 122.178 4.043 350 53.981 122.528 31-12-2013 wijziging aangevraagd zie brief 18-12-2013

Toelichting

Project Nieuwstad Fase 1 (Spoorzone)
  
Oorspronkelijk beoogde resultaten:
-       minimaal 180 woningen en bijbehorende parkeergelegenheden;
-       een plein met retail en horeca als onderdelen van de Cultuurmijl;
-       inpassing IOK school;
-       inpassing van een vestiging voor de opvang kwetsbare groepen.
 
Mijlpalen per 31 december 2013
- De nieuwbouw op de locatie van de voormalige ijzergieterij Sanders is in de zomer van 2013 opgeleverd. De Van der Bentstichting heeft het pand
  inmiddels betrokken.
- College van B&W heeft besloten om de kortdurende crisisopvang te huisvesten in een bestaand pand in het plangebied  en in een deel van daarnaast
  gelegen pand óf in plaats van het laatste, in een nieuw solitair gebouw aan de Cultuurmijl.
- De gemeente en de organisatie t.b.v. de crisisopvang hebben overeenstemming bereikt over het programma van eisen. Inmiddels is de nieuwe locatie
  vastgesteld en wordt in het voorjaar van 2014 een overeenkomst met het Leger des Heils vastgesteld.
- In september 2013 wordt gestart met het leggen van geluid reducerend asfalt aan de Molenstraat.
- Er is een definitieve aankoopovereenkomst met de coffeeshophouder/pension gesloten.  De coffeeshop heeft inmiddels  per 1 januari 2014 het pand
  verlaten. De sloop is in voorbereiding.
- Er is overeenstemming bereikt over een nieuwe locatie voor IOK De Globe.
  
Stand van zaken:

1)     Samenwerkings- en realisatieovereenkomst
        De samenwerking- en realisatieovereenkomst met de ontwikkelaar Proper Stok en woningcorporatie De Woonplaats regelt de processtappen om
        het stedenbouwkundige plan uit te werken tot concrete bouwaanvragen. De overeenkomst is zo opgesteld dat het initiatief ligt bij de private
        partijen en de gemeente toetst. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor het leveren van bouwrijpe gronden en uiteindelijk het woonrijp
        maken.

        Het gemaakte afsprakenpakket in de overeenkomst wordt inmiddels beïnvloed door de snel veranderende marktsituatie  en de consequenties die
        de gemeenteraad voor geheel Enschede hier via de nieuwe Stedelijke Koers aan heeft verbonden, primair bestaande uit het schrappen           en
        uitfaseren van programma. In november 2012 heeft verantwoordelijk wethouder Patrick Welman hierover afspraken gemaakt met de Proper Stok
        en de Woonplaats. Partijen hebben het volgende geconcludeerd:
         - partijen gaan volop door met de ontwikkeling van het project Nieuwstad. Terwijl andere locaties in de stad moeten sneuvelen, blijft  het project 
           Nieuwstad kansrijk vooral vanwege de goede ligging ten opzichte van de binnenstad.
         - De nadruk bij het project ligt op grondgebonden stadswoningen. Daarnaast waren er appartementen en kantoren voorzien. Het is in de huidige
           markt verstandig om deze functies te vervangen door grondgebonden woningen. Met name ten gevolge van het schrappen van           
           appartementen zal, bij gelijkblijvend plangebied, het totaal aantal woningen in het plangebied minder worden. Het exacte aantal woningen zal
           afhangen exacte stedenbouwkundige invulling.
 
        De voorziene einddatum van oplevering van de laatste woningen ligt nu in 2021. Door deze noodzakelijke aanpassingen is de overtuiging dat de
        kwaliteit van het project gehandhaafd blijft. Financieel betekent dit alles dat de kosten voor de gemeente Enschede gelijk blijven ·       maar dat,
        ten gevolge van minder appartementen en kantoren, de opbrengsten minder worden. Voor die verminderde opbrengsten heeft de Gemeenteraad
        bij de vaststelling van de Stedelijk Koers een voorziening gemaakt.
 
        Als uitwerking van de overeenkomst met ontwikkelaar Proper Stok, is de corporatie “De Woonplaats” gecontracteerd als bouwer van de eerste
        woningen op de locatie van de voormalige ijzergieterij Sanders. De eindgebruiker is de Van den Bentstichting, woonvorm voor mensen met een
        licht verstandelijke en/of een meervoudige beperking.

        Wegens de gewenste inpassing van een bestaande karakteristieke gevel en vanwege aanloopproblemen met de innovatieve grindfundering verliep
        de eerst fase van de nieuwbouw met horten en stoten; nadat dit overwonnen was is het vervolg snel gegaan. Het gebouw is voor de zomer 2013
        opgeleverd.
        Om de geluidsbelasting vanwege verkeer binnen de normen te houden zal de aanpalende Molenstraat voorzien worden van geluid reducerend
        asfalt.
 
        Planonderdeel Niermansgang
        Gemeente en ontwikkelaar zijn in gesprek over de programmatische en stedenbouwkundige invulling van het plangebied Niermansgang.
        Inmiddels ligt er een conceptplan op tafel. In de eerste helft van 2014 vindt er een marktverkenning plaats.
 
        ‘t Hofje
        De architect heeft een aantal modellen voor  ’t Hofje “Studie Beekveld” gemaakt. De studie met de verschillende modellen wordt nu
        tussen partijen besproken. Tijdens het bestuurlijk overleg wordt aangegeven welk model de voorkeur heeft. Dit model wordt verder             
        uitgewerkt.
        Het plan van Van der Jeugd architecten wordt in het plan van ’t Hofje geïntegreerd.

2)     In de uitwerking van de plannen is gebleken dat een buiten het plangebied gelegen bedrijf toch te veel geluidsoverlast veroorzaakte, met name 
        vanwege vroege aanrijtijden. Om dit op te lossen heeft de gemeente dit bedrijf in 2012 uit moeten kopen. Hiervoor heeft de gemeente vanuit eigen
        middelen extra moeten investeren in het project.
3)     Met het Leger des Heils is gesproken over een alternatieve locatie voor de kortdurende opvang van het Leger des Heils. Nadat vele locaties de 
        revue zijn gepasseerd is nu in oplossing gevonden in een bestaand pand aan de Molenstraat  27. College heeft  een principebesluit genomen en
        deze locatie vrij gegeven voor inspraak. Tevens zijn de onderhandelingen met het Leger des Heils gestart.
        Gemeente en het leger der Heils hebben inmiddels overeenstemming bereikt over het programma van eisen.  Een definitieve overeenkomst is in
        voorbereiding.
4)     Besluitvorming rond de verhuizing van IOK De Globe wordt eind 2013 verwacht.
        Met het schoolbestuur is overeenstemming bereikt.
  

Project Stadsrandzone Enschede
 
Beoogde resultaten
-       Realisatie van de inrichting van de stadsrandstrook Vaneker,
-       Uitvoeren van het kunst- en activiteitenprogramma voor de stadsrand,
 
Stand van zaken
Op 30 oktober is de schildering aan de Geerdinkweg ( tussen Marssteden en Usseler Es) geopend. De schildering is uitgevoerd door MAPH, na een selectieproces onder leiding van TETEM en een jurering van ontwerpen door een vakjury en betrokkenen uit de omgeving. Met deze schildering heeft het Rondje Enschede er een aantrekkelijke plek bij.
 
Er is een vijftal toeristische informatiepunten (TIP’s) langs de route van Rondje Enschede gerealiseerd. Deze TIP’s fungeren als informatie-, rust- en opstappunt. De lokaties zijn Usselo, Boekelo, Twekkelo, Buurserstraat en Hof Espelo. De TIP bij Boekelo is extra aangekleed met een muurschildering, tot stand gekomen in samenwerking met TETEM. Er volgen nog twee extra tips aan de oostzijde van Glanerbrug en aan de Telgendijk.
 
Ten aanzien van de stadsrandstrook Vaneker is met de kinderboerderij Noord overeenstemming bereikt over een verbeterplan, waarmee de uitstraling van het gebied een positieve impuls krijgt. Met behulp van inzet van de subsidie worden hagen opgeknap en krijgt het initiatief van de jeugdtuinen een kans. Zodoende wordt invulling gegeven aan het verbeteren van de aantrekkelijkheid en vergroten van de reuring in het gebied.
In samenwerking met de Dienst Landelijk Gebied is als finale afronding van de ecozone opdracht gegeven voor de realisatie van een ecopassage onder de Hengelosestraat door. Hiermee ontstaat een verbinding tussen de nieuw gerealiseerde ecozone bij het Kristalbad en het gebied ten noorden van de Hengelosestraat. Daarmee wordt de ecozone ook ontsloten op de faunagebieden aan de noordzijde van de Hengelosestraat.
 
Beoogd resultaat
Projectonderdelen A en B (2011):
-       Uitvoering door de jongerencoaches;
-       Begeleiding van de jongerencoaches door projectleider;
-       Uitvoering van de deelprojecten en het opleveren van de eerste resultaten;
-       Uitvoering onderzoek en evaluatie;
-       Opstellen voortgangsrapportages door projectleider per 1 februari en per 1 september;
-       Het delen van de opgedane ervaringen met partners en waar nodig bijsturen.

Projectonderdeel C (pilot in Zuid):
-       Afhankelijk van de resultaten in 2010, het opnieuw inzetten van straatcoaches
-       Jongeren toe leiden naar sport(projecten) door de inzet van sportbuurtwerk en door het organiseren van activiteiten door de jongeren zelf           
        (deelnamestijging van 100 jongeren);
-       Het realiseren van voorzieningen, waardoor het ontmoeten van jongeren in de openbare wordt gekanaliseerd;
-       Uitvoering van het project "Welkom in onze wijk" in samenwerking met scholen.
 
Stand van zaken:
In april 2013 is een gewijzigde aanvraag verlenging Fiche IMG Versterken preventief beleid risicojongeren ingediend bij de Provincie. Daarin is het verzoek neergelegd om in te stemmen met een verschuiving op het onderdeel Multi Functionele Accommodatie (MFA) en met het wijzigen van de einddatum van het project tot en met 31 december 2013.
De Provincie heeft in mei 2013 laten weten niet akkoord te gaan met het verzoek tot verschuiving, omdat dat zou leiden tot ongewenste precedentwerking ten aanzien van de andere IMG-projecten. Wel is toestemming gegeven tot het verlengen van de looptijd tot 31 december 2013.
  

Project Versterken preventief beleid risicojongeren
 
Beoogd resultaat:
A. Talentontwikkeling risicojongeren, bestaande uit:
     * Talentontwikkeling risicojongeren
     * Inzet vitale sportverenigingen
B. Transitie Jeugdzorg
C. Pilot in Zuid
 
A.  Talentontwikkeling risicojongeren
Talentontwikkeling risicojongeren
Het onderdeel talentontwikkeling risicojongeren is in december 2013 afgerond. De laatste cyclus talentbegeleiding, gestart in maart in de wijken Zuid, Pathmos/Stevenfenne en Velve-Lindenhof met de groepen 8 van 10 basisscholen heeft na de zomervakantie 2013  een vervolg gekregen op de VO-locaties. In december 2013 is deze cyclus afgerond.
De toolbox met praktische werkvormen van talentbegeleiding is gereed en ontsloten via de  website. Onder de noemer Beroepsvizier hebben 222 jongeren in 2013 meegedaan aan excursies beroepenoriëntaite. 17 Bedrijven maakten excursies mogelijk. De eerste rolmodel-lenmarkt waarin jong en oud elkaars beroepen en talenten ontdekken is in samenwerking met het onderwijs georganiseerd. Het thema beroepsoriëntatie krijgt in 2014 een vervolg in het kader van de Brede school.  
De coördinatoren talentontwikkeling blijven in de wijken actief om een betere verbinding op het terrein van sport, brede school, cultuur- en natuureducatie te realiseren.
De slotavond, waarbij alle resultaten en opbrengsten van talentontwikkeling gepresenteerd zijn aan gemeenteraad, Provincie, onderwijs en alle andere betrokkenen, heeft plaatsgevonden in oktober 2013.
  
Inzet vitale sportvereniging
Het Actieplan “Vitale sportverenigingen” zet in op de verbinding tussen vereniging en maatschappelijke vraagstukken in de stad of wijk. Daarmee draagt het Actieplan bij aan de persoonlijke ontwikkeling van jongeren en het meedraaien in een normale sociale context.
Het takenpakket en de functie van de verbindingsmanager is geborgd binnen de gemeentelijke organisatie.  Daarmee is dit onderdeel van het fiche afgerond.
 
De MFA is niet gerealiseerd. De partners bleken niet in staat te zijn de exploitatie en de financiering rond te krijgen.
De Provincie is niet akkoord gegaan met het vervangen van het onderdeel MFA door preventieve activiteiten gericht op jongerenproblematiek, met name in de stadsdelen.
 
B. Transitie Jeugdzorg
De voorbereiding op de transitie Jeugdzorg wordt stevig voortgezet. Inmiddels ligt het sturingsmodel voor regionale samenwerking – de zogenaamde governance – voor in de Colleges en gemeenteraden. De Provincie is op de hoogte van de keuze van Enschede om de taken van jeugdzorg, gecombineerd met de overige taken binnen het sociaal domein, te concentreren in de wijken. Dit besluit is vastgesteld door de Raad in de nota Sturing en Inrichting Jeugdzorg en WMO 2015 (februari 2014).
Met medewerking van diverse partijen wordt inmiddels volop gewerkt aan de pilots en het inzetten van capaciteit.
In overleg met de Provincie is ervoor gekozen om de Enschedese leerdoelen ten aanzien van de gewenste doorontwikkeling vindplekgericht werken in de wijken en het gewenste huisartsenmodel te realiseren in dit kader.
Hier wordt op verschillende fronten aan gewerkt.
In samenwerking met het onderwijs is uitvoering van het huidige schoolmaatschappelijk werk in het primair onderwijs geëvalueerd. Met de kindcentra zijn de eerste bijeenkomsten ingepland over de doorontwikkeling van het vindplekgericht inrichten van het jeugddomein in de wijken. 
Over het huisartsenconcept Eureka is inzicht verkregen in het doorverwijzen (frequentie en organisaties waarnaar doorverwezen wordt). Een onderzoeksvoorstel en methodiek is ontwikkeld om inzicht te krijgen in de resultaten en effecten van de verschillende handelingsafspraken die met huisartsen gemaakt kunnen worden; .
Een werkgroep is gevormd met diverse huisartsen en de JGZ waarmee aan de hand van de beoogde lokale zorgstructuur de  mogelijke handelingsafspraken in beeld zijn gebracht die met huisartsen gemaakt kunnen worden. Tevens is in samenwerking met de Werkgroep nascholing huisarrtsen van de LHV een bijeenkomst voorbereid voor alle Enschedese huisartsen.  In de verkenning zijn de ervaringen die er landelijk en regionaal zijn met huisartsen meegenomen. Tevens is er een eerste regionaal afstemmingsoverleg gevoerd tussen gemeente en LHV-kring Twente , zowel bestuurlijk tussen Samen14 en het bestuur van kring Twente als op uitvoeringsniveau, ambtelijk.
 
C  Pilot in Zuid
Pilot is afgerond.
  

Project Energiebesparing bestaande woningvoorraad
 
Beoogde resultaten
Particuliere woningeigenaren worden actief begeleid en ontzorgd door een persoonlijke benadering.  De begeleiding en ontzorging bestaat uit het bieden van maatwerkadvies, berekeningen, het uitzoeken van subsidiemogelijkheden, helpen bij offertebeoordelingen, ed.
In 2011 en 2012 worden elk jaar ten minste 335 woningeigenaren begeleid. Deze eigenaren realiseren daarmee een energiebesparing van hun woning  van ten minste twee labelstappen.
In dit project wordt langs een viertal sporen uitgevoerd:
a.     wijkgericht met een vast consortium
b.     stadsbrede met de thermoscan en de “vrije” markt
c.     maatschappelijk met de investeringsopgave duurzaam wonen en werken in Enschede
d.     van onderaf met buurtenergie
 

Stand van zaken
Wijkgerichte aanpak: Ribbelt/Stokhorst
In 2011 zijn 30 leningen verstrekt en is aan 50 bewoners in de wijk ’t Ribbelt/Stokhorst een advies- en begeleidingstraject aangeboden. Voor 2012 wordt deze “blok voor blok pilot” (die dit jaar in vier straten in genoemde wijk is gestart), breder opgeschaald.
In 2012 zijn 115 leningen verstrekt en is aan 25 bewoners in de wijk ’t Ribbelt/Stokhorst een advies- en begeleidingstraject aangeboden.
 
Opschaling in de wijk Ribbelt/Stokhorst heeft plaatsgevonden. Er zijn 500 adressen aangeschreven, waarvan 100 naast de uitnodiging voor de voorlichtingsbijeenkomst  ook een gevelscan voor de woning hebben ontvangen. Van deze laatste groep is de opkomst en uiteindelijke deelname significant groter dan van de groep die geen gevelscan heeft ontvangen.
 
De wijkgerichte aanpak met  een vast consortium heeft een pas op de plaats gemaakt , vanwege ontwikkelingen in de MIO duurzaamheid. Het consortium heeft  namelijk voorbereidingen getroffen om een BV te vormen in aanloop naar de aanbesteding van de Advies en Verkooporganisatie. Nu duidelijk is dat het consortium geen partij is in de MIO (gunning is naar Reimarkt gegaan), zullen zij de wijkgerichte aanpak dit najaar weer oppakken.  Een eerste concept plan om 200 woningen in de wijk ’t Wooldrik te verduurzamen is hiervoor reeds ingediend.
 
Stadsbrede aanpak: thermoscan
In oktober is gelijk met de openstelling van de Overijsselse aanpak de thermoscan gelanceerd. Dit heeft geresulteerd in een 30.000 unieke bezoekers van de website. Meer dan 15.000 mensen hebben de thermoscan ingevuld. Vervolgens hebben tot het eind van jaar gemiddeld 100 mensen per maand zich laten adviseren door het Energieloket en hetzelfde aantal mensen heeft ook een premie aangevraagd.
Tegelijk met het “bedienen” van de vraagkant is ook de aanbodzijde gefaciliteerd, geïnformeerd en de ruimte geboden om zelf de boer op te gaan. De firma Pluimers heeft hier gebruik van gemaakt en een andere groep marktpartijen zit nog in de opstartfase.
 
In september 2013 is  een nieuwe tool geïntroduceerd, de zonnekaart. Ruim twintig ondernemers uit Enschede en omgeving hebben de informatiebijeenkomst bezocht en gaan participeren in de bedrijvenmodule van de Zonnekaart. De verwachting is dat met de campagne rondom de zonnekaart en later in het seizoen, de herhaling van de campagne rondom de thermoscan weer een grote groep nieuwe geïnteresseerden ontstaat.                                                                                                                                       
 
Maatschappelijke investeringsopgave duurzaam wonen en werken in Enschede (MIO DWWE)
De maatschappelijke investeringsopgave verduurzaming woningvoorraad heeft meer voorbereidingstijd nodig dan aanvankelijk werd gedacht, waardoor er tot op heden nog geen concrete uitvoeringstrajecten zijn gestart.

Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen om een advies- en verkooporganisatie aan te besteden. De werkzaamheden van de advies en verkooporganisatie zijn erop gericht om middels het klantgestuurd uitvoeren van energiebesparende maatregelen op een zo efficiënt en effectief mogelijke wijze zoveel mogelijk van de 40.000 woningen te verduurzamen in Enschede om zo lagere woonlasten voor gebruikers te realiseren. De organisatie vormt de schakel tussen de klant, de opdrachtgever en de uitvoerende partijen en richt zich op:
1.     het vermarkten van verduurzamingsmaatregelen;
2.     het ontzorgen van de klant die verduurzamingsmaatrgelen wil treffen
De broker is bij uitstek de partij die zowel de particulier als de huurder kan begeleiden en ontzorgen.
Omdat dit traject nu in voorbereiding is, is uitstel tot eind 2013 wenselijk.
 
Op 12 september heeft de definitieve gunning van de Advies en Verkooporganisatie plaatsgevonden. Op dit moment vindt de contractvorming tussen corporaties en Advies- en verkooporganisatie plaats. De  Advies- en verkooporganisatie start  in januari 2014.
Het tempo (aantal woningen) is afhankelijk van de definitieve plannen van de partij die de A&V gaat vormen. De corporaties hebben  de verduurzaming van minimaal 500 mutatiewoningen toegezegd.
Hier bovenop komt de klantgestuurde verduurzaming van zowel huur- als koopwoningen.

De ambitie van de gemeente en de corporaties is om uit te komen op een tempo van circa 4.000 woningen per jaar, dit hoeft echter niet allemaal te lopen via de A&V-organisatie die nu opgezet wordt. Ook andere marktpartijen kunnen zich op de particuliere woningmarkt begeven en grote renovatie en herstructureringsprojecten dragen ook bij aan het realiseren van de ambitie.

De verwachting is dat met deze constructie een vliegwiel op gang wordt gebracht, waardoor vóór 1 januari 2015  het resterende deel van de prestatie “werkelijk uitgevoerde werkzaamheden” (500 particuliere woningen) kan worden gerealiseerd. Hoe e.e.a precies vorm gaat blijken kan na september,  samen met de geselecteerde partij bekend is, in een nadere onderbouwing worden toegelicht.

Buurtenergie
In het kader van het buurtenergieproject is aan circa 50 bewoners een begeleidingstraject via AT Osborne aangeboden.
Inmiddels is in ieder stadsdeel een groep van tussen de 10 en 20 mensen actief en is de verwachting dat deze groepen nog verder groeien (olievlekwerking).
 
Uit peiling Enschede Panel is naar voren gekomen dat de veronderstelde  olievlekwerking op gang is gekomen: maar liefst 900 mensen hebben aangegeven interesse te hebben voor buurtenergie.
Deze mensen worden bij de uitrol van de zonnekaart geïnformeerd en actief betrokken.
 
Samenvatting/resultaat

  adviezen

begeleidings-
traject
leningen
premies
 Wijkgericht   75
   
 Stadsbreed 200
  190
600
 Maatschappelijk        
 Van onderaf
  100
   
 Totaal 200
175
190
600


Na de laatste voortgangsrapportage van september 2013, heeft overleg plaatsgevonden met provincie Overijssel over verlenging  van dit IMG-project. Op dit moment zijn we nog in afwachting van ons verzoek tot uitstel (van 27 november 2013) en kunnen we geen aan dit project gerelateerde aanvullende resultaten melden. De stand van zaken tot nu toe is dat er van de 670 woningen 250 woningen twee labelsprongen zijn verbeterd (resterende opgave 430 woningen). Aan het vereiste aantal begeleidings/adviestrajecten van 335 is reeds in 2012 voldaan”.
  

Project Energiebesparing bestaande huursector

Beoogde resultaten
De woningbouwcorporaties investeren extra in maatregelen energiebesparing voor ten minste 1.000 huurwoningen. Deze huurwoningen behalen daardoor een extra labelsprong van label C of D naar label A of ten minste B.
 
Stand van zaken
Begin juni 2011 is de subsidiebeschikking voor het project van de Provincie Overijssel ontvangen.
Op 26 september 2011 heeft de gemeenteraad ingestemd met een begrotingswijziging verband houdend met de reservering van 1,5 miljoen Euro, ten behoeve van de verstrekking van een subsidie aan de 4 Enschedese woningcorporaties voor het nemen van extra energetische maatregelen bij de renovatie van huurwoningen.
Op 14 november 2011 heeft het college van B en W een subsidie verstrekt aan de SJHT tot een bedrag van maximaal € 6.000 voor het nemen van  extra energetische maatregelen bij de renovatie van 4 Enschedese huurwoningen.

Op 20 januari 2012 heeft het college van B en W een subsidie verstrekt aan Domijn tot een bedrag van
€ 1.026.000 voor het nemen van extra energetische maatregelen bij de renovatie van 684 Enschedese huurwoningen. De door Domijn ingediende aanvraag betreft tevens woningen die in eigendom toebehoren aan De Woonplaats en Ons Huis.
 
Op 28 februari 2013 heeft er overleg plaats gevonden met genoemde corporaties. In dat overleg is aangekondigd dat Domijn, mede namens Ons Huis en De Woonplaats, binnen 4 weken een aanvraag om subsidie zullen indienen voor de resterende 312 huurwoningen.
 
De woningcorporaties hebben in september 2013 meegedeeld dat er (meer dan) 1.000 huurwoningen zijn gerenoveerd en dat er bij die renovaties de gewenste extra energetische maatregelen zijn genomen. Partijen zijn op dit moment doende informatie te vergaren voor de definitieve vaststelling van de subsidie. Verwacht wordt dat dit verzoek nog het eerste kwartaal van 2014 zal binnenkomen.
  

Project Perronverplaatsing aanlanding Münster
 
Beoogde resultaten
Realisatie van de verplaatsing van het perron van spoor vijf naar spoor vier. Concrete werkzaamheden zijn de aanpassingen van de bovenleidingen en het opbreken en verplaatsten van perron / spoor en bouwkundige voorzieningen.
 
Stand van zaken
De startdatum van het project is 1 januari 2012, het project is inmiddels afgerond.
 
We zijn lang in gesprek geweest met Prorail om de aanlanding van de trein uit Munster te verplaatsen van spoor 5 naar spoor 4 zodat ze op een perron liggend aan het station kunnen uitstappen. Dit is een grote verbetering vooral voor mensen die overstappen op de trein naar Hengelo. In december 2011 is de overeenkomst voor de realisatie hiervan met Prorail ondertekend.
De verplaatsing van de aanlanding van de trein uit Munster liep  mee in de aanpassing van de gehele sporenlayout door Prorail. Omdat dit samen is uitgevoerd met een totale vervanging van het Enschedese emplacement heeft de voorbereiding veel tijd gekost. De aanbesteding heeft eind 2012 jaar plaatsgevonden.
In juli en augustus 2013 is het hele emplacement in Enschede vervangen. In diezelfde periode is ook het spoor vanuit Duitsland verlegd. Inmiddels komen de treinen dus aan op het perron 4 direct langs het stationsgebouw.  Prorail  heeft vervolgens nog enige tijd nodig gehad voor de  afwerking.
Inmiddels zijn  alle uitvoerende werkzaamheden afgerond. In december 2013 heeft de  definitieve eindafrekening plaatsgevonden,
 

Project Twekkelerzoom
 
Beoogde resultaten
Uitvoering van een praktijkproef warmteterugwinning van het riool en terugleveren van die warmte aan het warmtenet in de wijk Twekkelerveld. De ervaringen worden in een rapport opgenomen, zodat deze gedeeld kunnen worden met anderen. De energiebesparingen worden gemonitord en omgerekend in ton CO2 emissiereductie.
 
Stand van zaken
Ondanks intensieve pogingen om met woningbouwcorporatie Domijn en Essent Local Energys Solutions (ELES) tot een sluitende businesscase te komen, is dit tot op heden niet gelukt. De projectkosten kwamen hoger te liggen dan vooraf was ingeschat. Zelfs de vereenvoudiging van het systeem heeft niet tot een sluitende businesscase geleid. Daarna stapte de belangrijkste partner, ELES, uit het project. Kort daarna lukt het om Cogas duurzaam te interesseren voor het project. Met Cogas zijn alternatieven onderzocht, maar ook die bleken niet haalbaar. Helaas hebben we moeten constateren dat ondanks alle inspanningen er geen mogelijkheden meer bestaan om een riothermieproject tot uitvoering te brengen.
 
Bij brief van 13 december is verzocht om deze subsidiemiddelen voor een ander doel te mogen inzetten, namelijk de ontwikkeling van een innovatief energieconcept voor de wijk De Bothoven.