10. Bijlagen bij de jaarrekening

10.1. Incidentele baten en lasten

Toelichting:
Onder incidenteel wordt verstaan de  baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Het is daarbij van belang dat het gaat om ‘eenmalige zaken’. Het zijn vooral de uitschieters die er echt toe doen. Bijvoorbeeld een eenmalige extra legesopbrengst vanwege een groot en bijzonder project, boekwinst bij de verkoop van eigendommen of een winst dan wel verlies in het grondbedrijf.

 Programma - Product Omschrijving  Lasten  Baten 
Economie en Werk  Eenmalige Koopkrachttegemoetkoming  937.252  
  Arbeidsmarktparticipatie 1.795.180 1.795.180
  Versterken economische structuur 30.000 30.000
  Bijzondere inkomensvoorzieningen  19.768  
  Individuele bijzondere bijstand  -20.000  
Opgroeien en Ontwikkelen  Jeugd & Jongeren: invoeringskosten decentralisatie jeugdzorg 51.982 51.982
  Jeugd & Jongeren: afschaffen maatschappelijke stages  89.550 89.550
  Maatschappelijke educatie: beëindiging decentralisatie-uitkering LHBT-emancipatiebeleid  20.000 20.000
Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn Maatschappelijke ondersteuning: taakmutatie 284.000 284.000
  Maatschappelijke ondersteuning: gemeentefonds  55.000 55.000
Dienstverlening  Verkiezingen 367.462  
  Basiskaart grootschalige Topo    
Bestuur en Middelen Raad: verkiezingen   76.180  
  Raad: middelen tijdelijke commissie GLT 23.152  
  Flankerend Beleid 2.200.000  
  IZA kosten mobiliteit 431.038  
  Detacheringsvergoeding SSNT wegens detachering medewerker en bijdragen partners transitie kosten IBO   123.352
  Bijdrage aan SSNT en transitiekosten IBO 130.999  
  Afwikkeling werkgeverslasten/sociale premies 27.872 145.837
  Dotatie aan voorziening personeel 332.359  
  TV Enschede FM. 3 jaar lang wordt een extra bijdrage verstrekt (2012-2014) 100.000  
  Vrijval voorziening ten behoeve van implementatiebudget   1.000.000
       
  Totaal  5.774.044
3.594.901

 

Structurele stortingen en onttrekkingen

Reserves Stand per  01-01-2014        Rente          Dotaties       Onttrekkingen   Stand per  31-12-2014
             
 ICT 1.979 32 4.659 4.203 2.467
 Huisvesting & Services 1.066 16 954 503 1.533
 Vastgoed 22.273 1.114 4.537 8.276 19.648
 Rioleringen 8.095 121 101 0 8.317
 Parkeerbedrijf 2.463 94 735 169 3.123
 Grondbedrijf -10.176 -509 4.881 6.313 -12.117
 Afvalstoffenheffing 2.803 42 0 537 2.308
  28.503 910 15.867 20.001 25.279

10.2. Staat van reserves

OmschrijvingBedragen x 1.000 Euro's Stand per 01-01-2014 Rente Dotaties Onttrek kingen Overige mutaties Stand per  31-12-2014
Algemene reserve
Algemene Reserve 1.609 0 -1.608 1 0 0
Weerstandsvermogen 21.244 0 7.105 1.448 0 26.901
Reserve grondexploitatie -10.176 -509 195 1.626 0 -12.117
Bestuur & Middelen
Rekeningresultaat voorgaand jaar 2.081 0 -1.681 400 0 0
Reserve kapitaallasten 656 0 273 4 0 925
Incidenteel middelenkader 2.937 0 35 883 0 2.089
Majeure investeringsopgaven 7.321 480 1.748 4.054 0 5.495
Nog uit te voeren werkzaamheden 2 0 0 0 0 2
Innovatiebudget 2.033 0 2.016 1.605 0 2.444
Reserve Nationaal Uitv.Programma 698 0 233 0 0 930
Risico regionale dienstverlening 0 0 100 0 0 100
Flankerend beleid 0 0 5.132 2.949 0 2.183
Invest. ext. activiteiten 400 8 0 100 0 307
IM / Gem.brede software 109 2 1.196 822 0 484
Vervanging ICT 1.470 22 3.463 3.281 0 1.675
H&S / Werkplekinrichting 520 8 623 503 0 647
H&S / Leegstandsreserve 546 8 331 0 0 885
Vastgoed 22.273 1.114 4.537 8.276 0 19.648
PD Digitaal Archief 93 0 0 93 0 0
Economie & Werk
Reserve gemeent. sociale huisvesting 238 18 0 0 0 256
Reserve egal exploitresult bedr.verz 780 12 12 82 0 722
Handhaving inburgering 0 0 111 0 0 111
Dienstreserve DCW 271 0 0 0 0 271
Leefomgeving
Egalisatiereserve riolering 8.095 121 101 8.317 0 0
Reserve egal exploitresult bouwvergu 0 0 226 1 0 225
Onderhoud havens 2.182 41 103 1.452 0 875
Herstel opgebroken bestrating 320 0 108 0 0 429
Reserve egalisatie afvalstoffenheffi 2.803 42 0 2.845 0 0
Opgroeien en ontwikkelen
Egalisatiereserve onderwijshuisvest. 932 47 1.145 83 0 2.041
Vervangingsinvestering sport 3.342 167 226 591 0 3.145
Egalisatieres kaplst Scholingsboul 8.741 219 17 1.467 0 7.511
Res egalisatie kap. lasten Zwembaden 489 24 163 140 0 537
Res egalisatie kaplast Brede Scholen 632 16 500 451 0 698
Gezond Meedoen convenant Menzis 0 0 530 0 0 530
Stedelijke ontwikkeling
Reserve rente jaarl. bijdr. BWS 814 0 -487 77 0 250
Reserve parkeren 2.463 94 735 169 0 3.123
Projecten mobiliteitsplan 2004-2015 7.883 0 3.551 3.963 0 7.471
Landinrichting 863 0 0 387 0 476
Reserve Sparen voor Bereikbh & Mobil 4.290 0 0 0 0 4.290
Gronduitgifte 2.474 0 0 100 0 2.374
Reserve Muziekfonds 84 6 0 0 0 91
Reserve stadsverfraaiing 298 6 0 0 0 304
Reserve Monumentenbeleid 124 0 10 40 0 94
Reserve rentebaten PBR 34 1 -35 0 0 0
Wijkontwikkeling, zorg en welzijn
Reserve WMO 2.931 0 0 529 0 2.402
Reserve Vrouwenopvang 167 0 52 0 0 219
Reserve Maatschap.opvang.verslav. 457 0 0 300 0 157
Reserve wijkbudgetten 1.225 0 878 1.225 0 878
Eigen vermogen 106.749 1.947 31.645 48.264 0 92.077

 

Toelichting reserves

 Reserve Doelstelling 
Algemene reserve  
Algemene reserve De beschikbare weerstandscapaciteit van de gemeente Enschede is opgenomen in de algemene reserve. Het weerstandsvermogen betreft de mate waarin risico’s met substantiële (niet begrote) financiële gevolgen opgevangen kunnen worden. Voor de bepaling van het weerstandsvermogen zie de paragraaf Weerstandsvermogen.
Weerstandsvermogen De reserve wordt gebruikt om risico's op te kunnen vangen op basis van de geïnventariseerde risico's.
Reserve Grondexploitatie Buffer ten behoeve van het egaliseren van zowel positieve als negatieve resultaten op de exploitatie van gronden. Het verloop van deze reserve wijzigt als gevolg van de actualisatie van de grondcomplexen in het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG). Zie paragraaf grondbeleid. 
   
Bestuur en Middelen  
Rekeningresultaat voorgaand jaar De reserve betreft het nog te verdelen rekeningresultaat van voorgaande jaren.
Reserve kapitaalslasten De reserve is ingesteld om vrijvallende kapitaallasten te reserveren en om schommelingen in werkelijke kapitaallasten op te vangen. 
Incidenteel middelenkader Deze middelen zijn bestemd voor incidentele mobiliteitsbevorderende maatregelen de komende jaren. 
Majeure investeringsopgaven Dit zijn reserveringen ten behoeve van de door de raad aangewezen majeure stedelijke investeringsopgaven.   
Nog uit te voeren werkzaamheden Betreft nog uit te voeren werkzaamheden ihkv beheer wegen en monumenten.
Innovatiebudget Reserve om het actieprogramma innovatie te bekostigen.
Reserve Nationaal Uitvoerings Programma Dit zijn middelen die de gemeente heeft ontvangen als een renteloze lening. Deze middelen worden niet ingezet. Deze middelen worden in 2015 teruggestort. Deze reserve zal in 2015 opgeheven worden.
Flankerend beleid Reserve bedoeld voor flankerend beleid personeel, IT en remweg.
Investering externe activiteiten Doel van deze reserve is tweeërlei, aan de ene kant het mogelijk maken om te blijven investeren in het product om het op de markt te houden. Aan de andere kant dient de reserve als egalisatie als gevolg van schommelende inkomsten en uitgaven.
IM/Gemeente brede software Reserve is bestemd voor de dekking van de kapitaallasten die voortkomen uit de vervanging van software voor applicaties. 
Vervanging ICT Reserve is bestemd voor de dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de vervangingsinvesteringen voor ICT werkplekmiddelen en hardware en de kosten voor licenties van besturingssoftware.   
H&S/Werkplekinrichting Reserve is bestemd voor de dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de investeringen voor de werkplekinrichting.
H&S/Leegstandsreserve Reserve wordt aangewend om de financiële gevolgen van niet verhuurde m2 van ambtelijke huisvesting op te vangen.
Vastgoed De reserve Vastgoed is bedoeld als buffer om de vermogensrisico’s en (tijdelijke) exploitatietekorten van het gemeentelijk vastgoed op te vangen.
PD Digitaal Archief Doel is het digitaliseren van het bouwarchief. Dit moet leiden tot een reductie van de fysieke archiefruimte en een lagere personele inzet. 
   
Economie en Werk  
Reserve gemeentelijke sociale huisvesting Reserve is gevormd uit een schenking en is bedoeld voor financiële hulp bij huisvestingsproblemen.
Reserve egalisatie exploitatieresultaten bedrijfsverzamelgebouwen Reserve om eventuele tekorten in de exploitatie van de bedrijfsverzamelgebouwen op te vangen.
Dienstreserve DCW Reserve bestemd om niet voorziene kosten aan het pand Kuipersdijk op te vangen.
   
Leefomgeving  
Egalisatiereserve riolering Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende rioleringen ten einde fluctuaties in de tarieven aan de burger te reduceren.
Reserve onderhoud havens Middelen gereserveerd voor onderhoud haven (baggeren en oevervoorzieningen) voor het project Masterplan Havengebied. Uitvoeringskrediet is in december 2010 door de Raad vastgesteld.
Herstel opgebroken bestrating Reserve om de verschillen in de kosten en opbrengsten van partijen die toestemming krijgen om in gemeentelijke straten en wegen werkzaamheden te verrichten (bijvoorbeeld bekabelaars) op te vangen.
Reserve egalisatie afvalstoffenheffing Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende afvalstoffenheffing ten einde fluctuaties in de tarieven te reduceren.
Reserve egalisatie exploitresultaat bouwvergunningen Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende bouwvergunningen ten einde fluctuaties in de tarieven aan de burger te reduceren.
   
Opgroeien en Ontwikkelen  
Egalisatiereserve onderwijshuisvesting Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves.
Reserve vervangingsinvesteringen sport Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves.
Egalisatiereserve kapitaallasten Scholingsboulevard Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves.
Egalisatiereserve kapitaallasten Zwembad Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves.
Egalisatiereserve kapitaallasten Brede Scholen Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves.
Reserve Gezond meedoen convenant Menzis Deze reserve is ingesteld om de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van het conventant tussen de gemeente Enschede en Menzis op te vangen.
   
Stedelijke ontwikkeling  
Reserve jaarlijkse bijdrage BWS Reserve bedoeld ter afwikkeling van de regeling Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS).
Reserve parkeren Deze reserve van het parkeerbedrijf bestaat uit een drietal deelreserves, die bij besluit van de Raad (PB 2011-2014) zijn samengevoegd:
  • de reserve Egalisatie Risico's Parkeergarage ingesteld ten behoeve van het opvangen van de aanloopverliezen van de H.J. van Heekgarage. De exploitatieresultaten worden afgewikkeld via deze egalisatiereserve;
  • de reserve Parkeergarage, ingesteld ten behoeve van het afdekken van de reserve egalisatie risico's parkeergarage;
  • de bestemmingsreserve Parkeren Roombeek. Hierin is de afkoopsom, voor een periode van 15 jaren, gestort voor de jaarlijkse kosten voor invoering, beheer, exploitatie en parkeerregulering in Roombeek door PBE en het beheer, de exploitatie en het onderhoud van de parkeergarage de Brouwerij.
Reserve projecten mobiliteitsplan 2004-2015 Reserve bedoeld ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende mobiliteitsprojecten.
Reserve Landinrichting Reserve bedoeld voor de financiering van het project Landinrichting.
Reserve sparen voor bereikbaarheid & mobiliteit Reserve bedoelt voor het sparen voor lange-termijn grote strategische verkeersprojecten.
Reserve Gronduitgifte Deze is bedoeld meer maatwerk te kunnen leveren bij de uitgifte van grond voor bedrijventerreinen, kantoren en wonen. Dit om de verkoop te stimuleren. Deze reserve is ingesteld bij de vaststelling van de nota grondprijsbeleid op 16-12-2013.
Reserve Muziekfonds Uit de reserve - die voortkomt uit een particuliere gift - kunnen bijdragen worden gedaan in de kosten van opvoeringen op muzikaal gebied. Bijvoorbeeld bijzondere orkest- of operavoorstellingen.
Reserve Stadsverfraaiing Uit de reserve kunnen bijdragen worden geput voor het realiseren van kunstopdrachten al dan niet geïntegreerd in of op een gebouw of bouwwerk. Het gaat in deze periode nog om twee kunstwerken op het Wilminkplein en op het Koningsplein.  Daarnaast is de reserve een achtervang voor grootschalig onderhoud van bestaande kunstwerken (calamiteiten).
Reserve Monumentenbeleid Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de middelen van het monumentenbeleid te egaliseren.
Reserve rentebaten PBR Betreft rentebaten op het door het Rijk ineens uitgekeerde kapitaal ten behoeve van de wederopbouw Roombeek. Bedragen zullen onttrokken worden ten behoeve van Twentse Welle, Tetem2 en Op de Brouwerij. 
   
Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn  
Reserve WMO De reserve wordt ingezet ter dekking van lasten die samenhangen met de decentralisatie van de ABWZ begeleiding, Jeugdzorg en CJG.
Reserve vrouwenopvang Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de vrouwenopvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet.
Reserve maatschappelijke opvang en verslavingszorg Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de maatschappelijke opvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet. 
Reserve wijkbudgetten Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de middelen voor wijken en buurten te egaliseren. De opgebouwde stand per 31 december 2013 wordt in 2014 ingezet ten behoeve van het financieel middelenkader 2014-2017.

 

10.3. Staat van voorzieningen

Bedragen x 1.000 Euro's Voorziening Stand 01-01-2014 Dotaties Vrijval Bestedingen Stand 31-12-2014
Bestuur & Middelen Voorziening ADT 5.980 3.376 0 0 9.356
Vrz. oud wethouders (pensioen) 4.079 271 1.000 267 3.083
Vrz. fac. crisibeheer 31 0 31 0 0
Vrz. VBE BTW verrekenbaar 490 217 0 150 557
Vrz. VBE BTW niet verrekenb./compens -5.023 463 0 1.170 -5.730
Vrz. VBE BTW gemengd 5.180 1.055 0 876 5.359
Vrz. VBE BTW de Mast 68 0 0 0 68
Vrz. VBE BTW compensabel 256 181 0 105 332
Vrz. VBE BTW Sportacc. -806 393 0 444 -857
Vrz. VBE BTW Muziekkwartier 1.166 585 0 550 1.201
Vrz. VBE BTW Buitensport -37 57 0 18 1
Voorziening fisc en jurid procedures -1 0 -1 0 0
Voorziening RBT 3.445 995 0 0 4.440
Voorziening GEM Zuiderval 7.300 5.803 0 435 12.667
Voorziening BTW 0 0 0 1 -1
Vrz. personeel 1.033 332 0 620 746
H&S vrz. onderhoud 1.363 174 0 110 1.427
Dienstverlening Vrz. mobiliteit medewerkers 1 0 1 0 0
Economie & Werk Voorz DCW 488 11 0 0 499
Voorziening ISV II BDU economie 4 0 4 0 0
Voorziening WWB-Werkdeel 328 0 0 36 292
Voorziening BF Economie &Werk 300 200 0 270 230
Leefomgeving Voorziening Afvalstoffen 0 2.308 0 0 2.308
Voorziening Riolering 0 8.317 0 0 8.317
Voorz Afdek WW-Risico tijd amb OE 126 -3 0 13 111
Voorz huisvesting Twente Milieu 1.724 86 0 200 1.610
Voorz Grondwatermonitoring 244 0 0 0 244
Opgroeien en ontwikkelen Voorz. gr.onderh. atl.baan Wesselerh 38 5 0 0 43
BOS-Kom in beweging voor jezelf 384 202 0 140 446
BOS-Gezond bewegen door jeugd 85 0 0 20 65
Stedelijke ontwikkeling Onderhoud parkeergarages 1.509 540 0 357 1.692
Voorziening ISV II BDU fysiek 78 0 0 78 0
Voorzieningen   29.833 25.569 1.034 5.861 48.508

Toelichting voorzieningen

Voorziening  Doelstelling
Bestuur & Middelen  
Voorziening crisisbeheer Voorziening ter dekking van de kosten voor camera's in de binnenstad.
Voorziening oud wethouders Op basis van de wet APPA (Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers) hebben politieke ambtsdragers recht op verschillende pensioenregelingen. de hieruit op termijn voortvloeiende financiële verplichtingen voor de gemeente worden in deze twee voorzieningen tot uitdrukking gebracht. Jaarlijks worden de toekomstige verplichtingen herrekend en eventuele toevoegingen of onttrekkingen die hiervan het resultaat zijn, worden bij de jaarrekening inzichtelijk gemaakt.
Voorziening VBE De kosten van planmatig onderhoud worden bekostigd uit deze voorziening. De mutaties in de onderhoudsvoorziening zijn gebaseerd op een meerjaren onderhoudsplanning.
Voorziening H&S Voorziening ter dekking van de kosten voor het uitvoeren van regulier binnenonderhoud van de gebouwen waar gemeentelijk personeel is gehuisvest. Onttrekkingen uit deze voorziening geschiedt op basis van werkelijk gemaakte kosten, toevoeging van middelen op basis van een berekening voor toekomstig verwacht onderhoud.
Voorziening personeel Uit deze voorziening worden de FPU-kosten, WW-kosten en kosten die voortvloeien uit overige personele regelingen vergoedt.   
Vooriening ADT Voorziening om de tekorten volgens de grondexploitatie gebiedsontwikkeling luchthaven Twente af te dekken.
   
Economie & Werk  
Voorziening WWB-W-deel In deze voorziening bevinden zich de middelen voor afwikkeling personele lasten SDWE.
Voorziening ISV II BDU economie Het restantbedrag van deze voorziening is ten behoeve van de subsidie "Breedband Onderwijs Netwerk Enschede" aan de Stichting Basis op Kop.
Voorziening DCW Deze voorziening is bestemd voor de verplichting spaarverlof van de WSW werknemers.
Voorziening BF Economie & Werk Deze voorziening is getroffen om de verplichtingen voor de bovenformatieven op te vangen.
   
Leefomgeving  
Voorziening afdekken WW-risico tijdelijke ambtenaren OE Voorzieningen om WW-risico af te dekken van medewerkers met een tijdelijke ambtelijke aanstelling bij Onderhoud Enschede. Storting vindt plaats vanuit de hiervoor verkregen loonkostensubsidies.  
Voorziening grondwatermonitoring Voorziening om monitorings- en nazorgkosten te dekken van reeds uitgevoerde saneringen.
Voorziening Huisvesting  Twente Milieu Voorziening ten behoeve van de met Twente Milieu gesloten overeenkomst inzake een bijdrage in de huisvestingskosten. 
   
Opgroeien en ontwikkelen  
Voorziening groot onderhoud atletiekbaan Wesselerbrink Bedoeld ter egalisatie van kosten van (groot) onderhoud aan de atletiekbaan Wesselerbrink.
Voorziening BOS-Kom in beweging voor jezelf De kosten van het actieplan vitale sportvereniging (MIO) worden hieruit bekostigd. Daarnaast fungeert de voorziening als buffer voor mogelijke tegenvallers dan wel om initiatieven vanuit (partners van) het programma waar nodig aan te jagen en te stimuleren.
Voorziening BOS-gezond bewegen door jeugd Door de sterke groei van het aantal leden van de sportverenigingen was het budget niet meer toereikend. In de integrale afweging in april 2008 is besloten dit knelpunt tot en met 2011 af te dekken.
Omdat het ledental nog steeds licht groeit is deze voorziening in 2012 en 2013 ingezet om deze groei op te vangen. In 2013 is door de Raad besloten om het subsidiestelsel met ingang van 1 januari 2014 te herzien. Met deze herziening is er binnen het product sport een bezuiniging uit de programmabegroting gerealiseerd. Om deze bezuiniging en herziening te realiseren wordt deze voorziening in 2014 ingezet.  
   
Stedelijke ontwikkeling  
Voorziening ISV II BDU fysiek Voorziening bedoeld om de rijksregeling Investeringsbudget stedelijke Vernieuwing II financieel af te wikkelen.
Voorziening onderhoud parkeergarages Voorziening bedoeld ter egalisatie van de kosten voor (groot) onderhoud aan de parkeergarages programma Stedelijke Ontwikkeling.

10.4. Overzicht kredieten/onderhanden werk

In de financiële verordening van de Gemeente Enschede (artikel 4 lid 3 ) is vastgelegd dat in de jaarrekening wordt gerapporteerd over de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven
 
Hierbij geldt de regel dat een overschrijding van 5% of maximaal 50.000 euro is toegestaan. Grotere afwijkingen moeten volgens de financiële verordening tijdig aan de raad worden gemeld.
 
Uiteraard worden in de toelichting van gemelde overschrijdingen ook de dekkingsvoorstellen vermeld.

HoofdproductProjectBegroting LastenBegroting BatenRealisatie Lasten 2014Realisatie Baten 2014Raming LastenRaming Resultaat
Interne dienstverleningFlexwerken H&S CR 2014 (17113)63509506350
Vervangingsinvestering H&S PB 15-18 (BV14000380)1000001000
Vervangingsinvestering IT PB 13-16 (16158)600018606000
Vervangingsinvestering IT PB 14-17 (16693)1.652061301.6520
Vervangingsinvestering IT PB 15-18 (BV14000380)5.158-2.694005.1580
Interne dienstverlening - Totaal8.145-2.69489308.1450
PublieksdienstverleningVervangingsinvestering PDV PB 14-17 (16693)3200003200
Publieksdienstverlening - Totaal3200003200
Sport- en wijkaccomodatiesSportpark Boekelo (14117)68102.185-1.7102.193-1.512
Vervangingsinvestering Sport PB 15-18 (BV14000380)6650006650
Sport- en wijkaccomodaties - Totaal1.34602.185-1.7102.858-1.512
VastgoedBrede School (16154)5600005600
Herhuisvesting De Wissel (16791)1.5720801.5720
OHV prog 2009 (13681)1060001060
OHV prog 2013 (BV12000871)370081-103700
OHV prog 2014 (BV13000848)1.917016101.9170
OHV prog 2015 (BV14000380)1.1180001.1180
Vervangingsinvestering VBE PB 14-17 (16693)1.000033501.0000
Vervangingsinvestering VBE PB 15-18 (BV14000380)1.5000001.5000
Vastgoed - Totaal8.1430584-108.1430
Beheer wegenWegenbeleidsplan 2014-20184.049-1473.497-3.3994.0490
Beheer wegen - Totaal4.049-1473.497-3.3994.0490
DuurzaamheidDuurzaamheid (BV14000059)750-750468-4657500
INV Woningverbetering (13471)1.233-1.2332.333-2.3332.209-976
Duurzaamheid - Totaal1.983-1.9832.801-2.7982.959-976
Handhaving openbare ruimteVervanging HOR 2015-2018 (BV14000380)350140350
Handhaving openbare ruimte - Totaal350140350
Locatie ontwikkelingBinnenstad (15089)2.568-2.5681.235-1.2352.5680
Binnenstad (17084)320-32026203200
Stadsveld (12776)1.080-1.1402.443-2.4432.415-1.335
Stadsweide Kennishuis (16063)100-10080-1001000
Stadsweide Koningsplein (14234)2.890-2.8902.352-3.0502.8900
Stadsweide Koningsplein (17084)6.650-6.650835-7606.6500
Stadsweide Mooienhof (16062)480-480714-714714-234
Stadsweide Mooienhof (16732)1.075-1.075658-6581.0750
Stadsweide Westerlijke uitrit (16062)1.600-1.600101-1011.6000
Stadsweide van Galenstr (16075)1.600-1.6001-11.6000
Stationsomgeving (11155)13.857-12.4572.567-2.56713.8570
Stroinkslanden (16378)1.100-1.100845-3871.1000
Wesselerbrink Noord (15139)3.691-3.6913.692-3.6333.699-8
Locatie ontwikkeling - Totaal37.011-35.67115.785-15.65038.588-1.577
Openbare orde en veiligheidVervangingsinvestering B&V PB 13-16 (16158)1500001500
Openbare orde en veiligheid - Totaal1500001500
ParkeerbeheerAanpassing van Heekgarage MST (16062)25.799013.630-1.49225.7990
Parkeerbeheer - Totaal25.799013.630-1.49225.7990
RioleringGRP 2011-201519.224-1.36921.215-19.91122.441-3.217
Riolering - Totaal19.224-1.36921.215-19.91122.441-3.217
Ruimtelijke ontwikkelingBuitengebied (17113)32-3236-36320
GRAP (16693)833-833459-4598330
Ruimtelijke ontwikkeling - Totaal865-865494-4948650
Hoofdverkeersinfrastructuur en beleidDuurzame verkeersmaatregelen11.571-11.5714.852-4.85111.5710
Fiets3.267-1.432991-6873.2670
Fietsenstalling de Graaf expl (15005)3.062-3.0622.259-2.2593.0620
Fietsenstalling en oversteek NZ station E'de (1500008452)0085-8518-18
HOV364-364272-2723640
HOV Noord (15005)2.300-1.3002.301-2.3012.301-1
Hoofdwegenstructuur11.579-9.1347.842-5.89911.5790
Incentive Zone (15005)2.588-2.5883.300-3.4402.982-393
Mobiliteitsplan 2015 (1400317826)4.796-4.796004.7960
Openbaar Vervoer938-938859-8469380
Studies2.770-2.7702.073-1.7822.7700
Vereffeningsreserve (11943)1.997-1.497222-2221.9970
Verkeersprojecten overig2.210-2.2101.886-1.8862.2100
Verkeersveiligheid862-862438-2958620
Hoofdverkeersinfrastructuur en beleid - Totaal48.303-42.52327.379-24.82448.715-412
Projecten Economische ontwikkelingHavengebied25.182-25.18217.283-13.85625.1820
Kennispark17.590-17.59016.288-15.44617.5900
Projecten Economische ontwikkeling - Totaal42.772-42.77233.571-29.30242.7720
Geheel - Totaal198.145-128.023122.051-99.589205.840-7.695

Toelichting

Sportpark Boekelo
Het tekort betreft de grondpositie en conform het raadsvoorstel wordt dit tekort gedekt uit inkomsten van beperkte herontwikkeling.

Duurzaamheid
Door interne boekingen over en weer over de jaren heen in de baten en lasten is de realisatie op zowel de baten als de lasten administratief-technisch gezien 1.100.000 euro hoger. Feitelijk is er geen resultaat.

Stadsveld
Dit betreft een verzameling van deelprojecten in Stadsveld. Tussen deze deelprojecten zijn budgetten onderling verdeeld, waardoor financieel technisch bij een deelproject negatieve budgetten zijn ontstaan. De gerealiseerde lasten en baten vallen binnen het totaal van de oorspronkelijke kredieten in Stadsveld. Per saldo is er geen tekort.

Mooienhof
Dit betreft het deelproject verleggen kabels en leidingen Koningsplein / Tunnel Van Heek Garage. Het is een vanuit het Krediet Aanpassing Van Heek Garage geboekt budget en de gerealiseerde lasten passen binnen het budget dat onderdeel uit maakt van het Krediet Aanpassing Van Heek Garage.  

Stationsomgeving
Het krediet is eind 2014 afgesloten. Het project gaat met een iets andere inhoud verder om fietsenstallingen te realiseren aan de noord kant van het station. 

Incentive Zone
Hier zijn meer lasten gerealiseerd dan begroot. Hiertegenover staat een bijdrage van derden, die niet is begroot en per saldo ontstaat er geen tekort. Het project loopt door in 2015.

10.5. Sisa


SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2014 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 2 januari 2015
OCW D1 Regionale meld- en coördinatiecentra voortijdig schoolverlaten

Besluit regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten

Gemeenten
Besteding (jaar T) Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1)        
    Aard controle R Aard controle R        
    Indicatornummer: D1 / 01 Indicatornummer: D1 / 02        
    € 1.076.985 € 60.173        
OCW D9 Onderwijsachterstandenbeleid 2011-2015 (OAB)



Gemeenten
Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 166, eerste lid WPO) Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 165 WPO) Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 167 WPO)  Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1)

Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie
   
      Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R    
      Indicatornummer: D9 / 01 Indicatornummer: D9 / 02 Indicatornummer: D9 / 03 Indicatornummer: D9 / 04    
      € 4.319.341 € 1.705.114 € 383.644 € 3.549.651    
I&M E26 Spoorse doorsnijdingen, tranche 1

Regeling eenmalige uitkeringen spoorse doorsnijdingen

Gemeenten
Aantal projecten (waarvoor een beschikking ontvangen is)

Afspraak
Aantal afgeronde projecten      (jaar T)                                                                               
Realisatie
Eindverantwoording Ja/Nee      
      Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.      
      Indicatornummer: E26 / 01 Indicatornummer: E26 / 02 Indicatornummer: E26 / 03      
      2 0 Nee      
I&M E30 Quick wins binnenhavens

Tijdelijke regeling Quick Wins Binnenvaart

Provincies en gemeenten
Hieronder per regel één projectaanduiding en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Besteding (jaar T) ten laste van rijksmiddelen Overige bestedingen (jaar T) Eindverantwoording Ja/Nee    
      Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R    
      Indicatornummer: E30 / 01 Indicatornummer: E30 / 02 Indicatornummer: E30 / 03 Indicatornummer: E30 / 04    
    1 500001130 € 717.848 € 2.802.404 Ja    
    2 500001132 € 1.117.704 € 633.964 Ja    
SZW G1 Wet sociale werkvoorziening (Wsw)_gemeente 2014

Wet sociale werkvoorziening (Wsw)

Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of er in (jaar T) geen, enkele of alle inwoners werkzaam waren bij een Openbaar lichaam o.g.v. de Wgr.
Het totaal aantal geïndiceerde inwoners van uw gemeente dat een dienstbetrekking heeft of op de wachtlijst staat en beschikbaar is om een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid, of artikel 7 van de wet te aanvaarden op 31 december (jaar T) Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee        
    Aard controle R Aard controle n.v.t.        
    Indicatornummer: G1 / 01 Indicatornummer: G1 / 02        
     2.126,75  Nee        
SZW G1A Wet sociale werkvoorziening (Wsw)_totaal 2013

Wet sociale werkvoorziening (Wsw)

Alle gemeenten verantwoorden hier het totaal (jaar T-1). (Dus: deel Openbaar lichaam uit SiSa (jaar T-1) regeling G1B + deel gemeente uit (jaar T-1) regeling G1C-1) na controle door de gemeente.
Hieronder per regel één gemeente(code) uit (jaar T-1) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Het totaal aantal gerealiseerde arbeidsplaatsen voor geïndiceerde inwoners in (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren;


                                                                                
                                           
                                            inclusief deel openbaar lichaam
Het totaal aantal gerealiseerde begeleid werkenplekken voor geïndiceerde inwoners in (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren;




inclusief deel openbaar lichaam
     
    Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R      
    Indicatornummer: G1A / 01 Indicatornummer: G1A / 02 Indicatornummer: G1A / 03      
    1  60153 Enschede 1.494,14 55,24       
SZW G2 Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 WWB_gemeente 2014

Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             
Besteding (jaar T) algemene bijstand

Gemeente

I.1 Wet werk en bijstand (WWB)
Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk)

Gemeente

I.1 Wet werk en bijstand (WWB)
Besteding (jaar T) IOAW


Gemeente

I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)
Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk)

Gemeente

I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)
Besteding (jaar T) IOAZ


Gemeente

I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk)

Gemeente

I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
    Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
    Indicatornummer: G2 / 01 Indicatornummer: G2 / 02 Indicatornummer: G2 / 03 Indicatornummer: G2 / 04 Indicatornummer: G2 / 05 Indicatornummer: G2 / 06
    € 95.367.474 € 1.111.418 € 3.727.595 € 33.674 € 283.421 € 0
    Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen

Gemeente

I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004)
Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen

Gemeente

I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004)
Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk)


Gemeente

I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK)
Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee    
      Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.    
      Indicatornummer: G2 / 07 Indicatornummer: G2 / 08 Indicatornummer: G2 / 09 Indicatornummer: G2 / 10    
      € 404.405 € 46.203 € 0 Ja    
SZW G3 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (exclusief levensonderhoud beginnende zelfstandigen)_gemeente 2014

Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004

Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr.                                    
Besteding (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) Baten (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) (exclusief Rijk) Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) aan onderzoek als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 (exclusief Bob) Besteding (jaar T) Bob
    Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
    Indicatornummer: G3 / 01 Indicatornummer: G3 / 02 Indicatornummer: G3 / 03 Indicatornummer: G3 / 04 Indicatornummer: G3 / 05 Indicatornummer: G3 / 06
    € 1.099.796 € 698.665 € 76.407 € 863.853 € 198.836 € 0
    Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) aan uitvoeringskosten Bob als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee      
      Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.      
      Indicatornummer: G3 / 07 Indicatornummer: G3 / 08 Indicatornummer: G3 / 09      
      € 0 € 0 Ja      
SZW G5 Wet participatiebudget (WPB)_gemeente 2014

Wet participatiebudget (WPB)

Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr.                                    
Het aantal in (jaar T) bij een ROC ingekochte contacturen

Let op: Dit is de enige gelegenheid om verantwoording af te leggen over deze taakuitvoering

Let op: Deze verantwoording kan niet door een gemeenschappelijke regeling worden uitgevoerd, ongeacht de keuze van de gemeente bij indicator G5/07
         
    Aard controle D1          
    Indicatornummer: G5 / 01          
    7.450          
    Besteding (jaar T) participatiebudget Waarvan besteding (jaar T) van educatie bij roc's Baten (jaar T) (niet-Rijk) participatiebudget Waarvan baten (jaar T) van educatie bij roc’s Reservering besteding van educatie bij roc’s in jaar T voor volgend kalenderjaar (jaar T+1 ) Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee

De zelfstandige uitvoering betreft de indicatoren G5/02 tot en met G5/06
      Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
      Indicatornummer: G5 / 02 Indicatornummer: G5 / 03 Indicatornummer: G5 / 04 Indicatornummer: G5 / 05 Indicatornummer: G5 / 06 Indicatornummer: G5 / 07
      € 13.696.848 € 1.101.933 € 415.734 € 31.323 € 219.028 Ja
VWS H1 Ministeriële regeling heroïnebehandeling

Regeling heroïnebehandeling

Gemeenten
Gerealiseerde behandelplaatsen (jaar T)

Afspraak
Gerealiseerde behandelplaatsen (jaar T)

Realisatie
Besteding (jaar T)      
      Aard controle D1 Aard controle D1 Aard controle R      
      Indicatornummer: H1 / 01 Indicatornummer: H1 / 02 Indicatornummer: H1 / 03      
      30 30 € 710.036      
                 

10.6. Investeren in Overijssel

  Project Beschikkingsnummer provincie Project afgerond/eindverantwoording ja/nee In de verleningsbeschikking opgenomen subsidie voor dit project Besteed tlv provinciale middelen t/m 2013 (conform baten/lasten stelsel) Besteed tlv gemeentelijke middelen t/m 2013 (conform baten/lasten stelsel) Besteed tlv provinciale middelen in 2014 (conform baten/lasten stelsel) Besteed tlv gemeentelijke middelen in 2014 (conform baten/lasten stelsel) Cumulatief besteed tlv provinciale middlen t/m 2014 (conform baten/lasten stelsel) Cumulatief besteed tlv gemeentelijke middelen t/m 2014 (conform baten/lasten stelsel) Geplande einddatum Optionele toelichting op één van de voorgaande kolommen
    Aard controle: D1 D1 R R R R R R D1  
EXTERNE VEILIGHEID
A Externe Veiligheid deel 1 2011/0098238 ja 276.903 225.384 0 69.226 - 294.610 - 31-12-2014  
B Externe Veiligheid deel 2 2014/0044625 ja 21.553 0 0 21.553 - 21.553 - 31-12-2014  
INVESTEREN MET GEMEENTEN
C Spoorzone/Nieuwstad
9500300-309-310-3AO
2010/0135771 nee 7.000.000 7.000.000 2.499.443 - 1.827.440 7.000.000 4.326.883 31-12-2015  
D Stadsrandzone
7466904-907-909-910
2010/0206384 ja 1.650.000 1.650.000 1.169.903 - 240.614 1.650.000 1.410.517 31-12-2014 1)
F Energiebesparing particuliere woningbouw
6450207-7466970
2011/0044867 nee 500.000 24.376 2.880 157.755 41.062 182.131 43.942 01-01-2015 uitstel aangevraagd op 27 maart 2015
G Energiebesparing bestaande huursector
7450704
2011/0090659 ja 1.125.000 1.125.000 75.000 - 300.000 1.125.000 375.000 31-12-2013 1)
Grote stedenbeleid - Investeren in Overijsel
I Twekkelerzoom/Bothoven
7466210-7416101
2011/0091692 nee 500.000 53.981 122.528 12.836 4.176 66.817 126.704 31-12-2015  

1) Fysiek is het project in 2013 afgerond, financieel heeft de afronding in 2014 plaatsgevonden.

 Toelichting

Project Nieuwstad fase 1 (Spoorzone)

Oorspronkelijk beoogde resultaten:

  • minimaal 180 woningen en bijbehorende parkeergelegenheden;
  • een plein met retail en horeca als onderdelen van de Cultuurmijl;
  • inpassing IOK school;
  • inpassing van een vestiging voor de opvang kwetsbare groepen.

 Mijlpalen per 31 december 2014

  • College van B&W heeft besloten om de kortdurende crisisopvang te huisvesten in een bestaand pand in het plangebied en, in een nieuw solitair gebouw aan de Cultuurmijl. Daarnaast wordt een deel van de huidige opvang verplaatst naar een nieuw te realiseren opvanglocatie aan de Zenderenbrink. Hiertoe is in het voorjaar van 2014 een overeenkomst met het Leger des Heils vastgesteld.
  • Er is een definitieve aankoopovereenkomst met de coffeeshophouder/pension gesloten. De coffeeshop heeft inmiddels per 1 januari 2014 het pand verlaten en het pand is gesloopt en gesaneerd
  • Er is overeenstemming bereikt over een nieuwe locatie voor IOK De Globe, welke vastgelegd is in een B&W besluit.

Stand van zaken:

  1. Samenwerkings- en realisatieovereenkomst

De samenwerking- en realisatieovereenkomst met de ontwikkelaar Proper Stok en woningcorporatie De Woonplaats regelt de processtappen om het stedenbouwkundige plan uit te werken tot concrete bouwaanvragen. De overeenkomst is zo opgesteld dat het initiatief ligt bij de private partijen en de gemeente toetst. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor het leveren van bouwrijpe gronden en uiteindelijk het woonrijp maken. Het gemaakte afsprakenpakket in de overeenkomst wordt inmiddels beïnvloed door de snel veranderende marktsituatie en de consequenties die de gemeenteraad voor geheel Enschede hier via de nieuwe Stedelijke Koers aan heeft verbonden, primair bestaande uit het schrappen en uitfaseren van programma. In november 2012 zijn hierover afspraken gemaakt met de Proper Stok en de Woonplaats. Partijen hebben het volgende geconcludeerd:

  • partijen gaan volop door met de ontwikkeling van het project Nieuwstad. Terwijl andere locaties in de stad moeten sneuvelen, blijft het project Nieuwstad kansrijk vooral vanwege de goede ligging ten opzichte van de binnenstad.
  • De nadruk bij het project ligt op grondgebonden stadswoningen. Daarnaast waren er appartementen en kantoren voorzien. Het is in de huidige markt verstandig om deze functies te vervangen door grondgebonden woningen. Met name ten gevolge van het schrappen van appartementen zal, bij gelijkblijvend plangebied, het totaal aantal woningen in het plangebied minder worden.    

De voorziene einddatum van oplevering van de laatste woningen ligt nu in 2022. Door deze noodzakelijke aanpassingen is de overtuiging dat de kwaliteit van het project gehandhaafd blijft. Financieel betekent dit alles dat de kosten voor de gemeente Enschede gelijk blijven maar dat, ten gevolge van minder appartementen en kantoren, de opbrengsten minder worden. Voor die verminderde opbrengsten heeft de Gemeenteraad bij de vaststelling van de  Stedelijk Koers een voorziening gemaakt.

 Als uitwerking van de overeenkomst met ontwikkelaar Proper Stok, is de corporatie “De Woonplaats” gecontracteerd als bouwer van de eerste woningen op de locatie van de voormalige ijzergieterij Sanders. De eindgebruiker is de Van den Bentstichting, woonvorm voor mensen met een licht verstandelijke en/of een meervoudige beperking.

Wegens de gewenste inpassing van een bestaande karakteristieke gevel en vanwege aanloopproblemen met de innovatieve grindfundering verliep de eerst fase van de nieuwbouw met horten en stoten; nadat dit overwonnen was is het vervolg snel gegaan. Het gebouw is voor de zomer 2013 opgeleverd.

Om de geluidsbelasting vanwege verkeer binnen de normen te houden zal de aanpalende Molenstraat voorzien worden van geluid reducerend asfalt. 

Planonderdeel Niermansgang

 Gemeente en ontwikkelaar zijn in gesprek over de programmatische en stedenbouwkundige invulling van het plangebied Niermansgang. Inmiddels ligt er een conceptplan op tafel. Begin 2015 vindt er een marktverkenning plaats. 

‘t Hofje

De architect heeft een aantal modellen voor ’t Hofje “Studie Beekveld” gemaakt. De studie met de verschillende modellen wordt nu tussen partijen besproken. Tijdens het bestuurlijk overleg wordt aangegeven welk model de voorkeur heeft. Dit model wordt verder uitgewerkt.

Het plan van Van der Jeugd architecten wordt in het plan van ’t Hofje geïntegreerd.

Met het Leger des Heils is gesproken over een alternatieve locatie voor de kortdurende opvang van het Leger des Heils. Nadat vele locaties de revue zijn gepasseerd is nu in oplossing gevonden in een bestaand pand aan de Molenstraat 27 in combinatie met nieuwbouw aan de CultuurmijlVerhuizing van IOK De Globe is in voorjaar 2014 door college van B&W bekrachtigd. Met het schoolbestuur is overeenstemming bereikt.

Stand van zaken 31 december 2014

  • 180 woningen: De werkzaamheden van de Gemeente Enschede en kosten om de woningen mogelijk te maken worden in 2015 afgerond, het betreft het bouwrijp maken van het gebied inclusief het verleggen van de Visserijstraat. Het aantal woningen welke al door derden is gerealiseerd is 18. Tevens zijn er 65 appartementen in het muziekkwartier gerealiseerd, ook onderdeel van de spoorzone, In de loop van 2015 volgen er in elk geval32 . Het restant volgt door derden zodra de markt weer aantrekt., Een deel van de overige180 woningen zal in het aangrenzende gebied gerealiseerd worden, welke oorspronkelijk tot de 2de fase spoorzone behoorde, maar nu eveneens ontwikkeld wordt. Het woonrijpmaken van de openbare ruimte wordt gefinancierd met de opbrengst van de grondverkoop van 180 woningen.
  • Het plein: Door de verhuizing van het Leger des Heils in 2015 naar de Cultuurmijl zal het plein gerealiseerd gaan worden. Dit door de erfafscheidingen aan te pakken waarmee het het plein verwezenlijkt kan worden. De horecafunctie gaat geen onderdeel uitmaken van het definitieve plan.
  • De IOK school: Het college heeft in 2014 het besluit tot verplaatsing van de IOK de globe genomen naar het kantoor aan de dr Bethemstraat. Samen met onderwijshuisvesting en het schoolbestuur wordt de verbouw van dit kantoor tot school ingevuld. De verbouw start in 2015 en de verhuizing zal plaatsvinden in de schoolvakantie van 2016 De bijdrage in de kosten bedragen € 1.200.000.

Inpassing van een vestiging voor de opvang van kwetsbare groepen (zie aanvraag hier wordt het Leger Des Heils mee bedoeld): De aan en verkoopovereenkomst met het Leger Des Heils is gesloten. De start bouw van de nieuwe huisvesting zal begin 2015 plaatsvinden. De oplevering van de nieuwbouw zal eind 2015 begin 2016 plaatsvinden, afhankelijk van het bouwproces van het Leger. Na de verhuizing zal de bestaande huisvesting gesloopt worden. De kosten bedragen €2.580.000,-. 

Project Energiebesparing bestaande woningvoorraad, particuliere woningbouw

Beoogde resultaten

Particuliere woningeigenaren worden actief begeleid en ontzorgd door een persoonlijke benadering. De begeleiding en ontzorging bestaat uit het bieden van maatwerkadvies, berekeningen, het uitzoeken van subsidiemogelijkheden, helpen bij offertebeoordelingen, ed.

In 2011 en 2012 worden elk jaar ten minste 335 woningeigenaren begeleid. Deze eigenaren realiseren daarmee een energiebesparing van hun woning van ten minste twee labelstappen.

In dit project wordt langs een viertal sporen uitgevoerd:

  1. wijkgericht met een vast consortium;
  2. stadsbrede met de thermoscan en de “vrije” markt;
  3. maatschappelijk met de investeringsopgave duurzaam wonen en werken in Enschede;
  4. van onderaf met buurtenergie. 

Stand van zaken

Met de Provincie heeft overleg plaatsgevonden over uitstel van dit IMG-project. Op dit moment zijn we nog in afwachting van ons verzoek tot uitstel (van 27 november 2013) en kunnen we geen aan dit project gerelateerde resultaten melden. De stand van zaken tot nu toe is dat er van de 670 woningen 250 woningen twee labelsprongen zijn verbeterd (resterende opgave 430 woningen). Aan het vereiste aantal begeleidings/adviestrajecten van 335 is reeds in 2012 voldaan”. 

Op 1 mei 2014 heeft Reimarkt – low profile - haar deuren geopend. Op 9 juli vond de officiële opening plaats en konden partners en belangstellenden via het zomercongres kennismaken met de Enschedese werkwijze van verduurzamen van de woningvoorraad.

Sinds de start zijn er een viertal voorbeeldwoningen gerealiseerd en zijn er - naast de huurders - inmiddels circa 25 particuliere woningeigenaren gestart met een begeleidingstraject.

Het andere consortium bestaande uit Energiebesparing Twente (EBT) en GEAS heeft sinds de laatste rapportage van maart, ruim 50 begeleidingstrajecten uitgevoerd.

Voor de doelgroep “laag inkomen en hoog energieverbruik” is de pilot woonlastenstabilisatie opgestart, die dit najaar in een praktijkexperiment wordt omgezet. Doel is een goed, betaalbaar concept te ontwikkelen voor deze doelgroep. Het experiment heeft betrekking op 10 woningen in de wijk Mekkelholt.

Op basis van de Overijsselse aanpak zijn er tot nu tot 1.366 premies en 132 leningen verstrekt. 

Advies- en begeleidingstrajecten

We verwachten op prestatie 1 tot eind 2014 nog eens 75 extra advies en begeleidingstrajecten te kunnen uitvoeren en op prestatie 2 nog tussen de 50 en 100 woningen te kunnen realiseren.

In totaal komen we dan op dan op ca. 500 advies en begeleidingstrajecten en 300 tot 350 verduurzaamde woningen.

Met het op eigen risico verlengen van de termijn met 1 jaar voor de consortia Reimarkt en EBT kunnen we nog eens 150 extra woningen realiseren. 

Reimarkt

Sinds de opening in mei hebben bijna 12.000 mensen de website bezocht en zijn er 1200 quick scans uitgevoerd. Ruim 150 mensen zijn gestart met een begeleidingstraject en 25 particuliere woningen worden op dit moment verduurzaamd. Er zijn 5 pop-up stores gerealiseerd en opengesteld.

Energiebesparing Twente/GEAS

Er zijn een zestal voorlichtingsavonden georganiseerd in de kernen Lonneker, Boekelo, Glanerbrug en de stadsdelen Noord, Zuid en Centrum. Gemiddeld zijn er tussen de 25 en 40 inwoners op zo’n avond aanwezig.

Er zijn 84 maatwerkadviezen uitgevoerd en 15 begeleidingstrajecten uitgevoerd. Bij zes woningen zijn labelsprongen gerealiseerd, bij de overige 9 woningen was dit (economisch) niet haalbaar. 

Gezamenlijke acties Reimarkt en GEAS/EBT

Beide consortia opereren niet alleen in eigen verband, maar hebben de samenwerking onderling ook opgepakt:

  • inloopspreekuur voor medewerkers gemeente Enschede
  • bewonersavond Bolhaar (70 bezoekers)

Op basis van de Overijsselse aanpak zijn tot eind 2014 1500 premies verstrekt, waarvan 172 voor 2 maatregelen. Het aantal leningen bedraagt ultimo 2014 140 (86 Overijsselse aanpak, 56 Energiearrangement Enschede). Het exacte aantal woningen dat 2 labelsprongen is verbeterd, wordt op dit moment inzichtelijk gemaakt door de marktpartijen en volgt bij de definitieve afrekening.

De pilot woonlastenstabilisatie is niet in een praktijkexperiment omgezet, vanwege het ontbreken van budget en capaciteit.

Project Twekkelerzoom/Collectieve warmtevoorziening Bothoven

Beoogde resultaten

Uitvoering van een praktijkproef warmteterugwinning van het riool en terugleveren van die warmte aan het warmtenet in de wijk Twekkelerveld. De ervaringen worden in een rapport opgenomen, zodat deze gedeeld kunnen worden met anderen. De energiebesparingen worden gemonitord en omgerekend in ton CO2 emissiereductie.

Deze prestaties zijn met in afstemming met de provincie Overijssel gewijzigd in:

  • Duurzaam renoveren van het voormalige Polaroid gebouw.
  • Duurzame energie opwekken door middel van het plaatsen van zonnepanelen.
  • Duurzame warmte opwekken door het opnieuw benutten van het ketelhuis op het polaroidterrein als opwekinstallatie. 

Stand van zaken

Ondanks intensieve pogingen om met woningbouwcorporatie Domijn en Essent Local Energys Solutions (ELES) tot een sluitende businesscase te komen, is dit tot op heden niet gelukt. De projectkosten kwamen hoger te liggen dan vooraf was ingeschat. Zelfs de vereenvoudiging van het systeem heeft niet tot een sluitende businesscase geleid. Daarna stapte de belangrijkste partner, ELES, uit het project. Kort daarna lukt het om Cogas duurzaam te interesseren voor het project. Met Cogas zijn alternatieven onderzocht, maar ook die bleken niet haalbaar. Helaas hebben we moeten constateren dat ondanks alle inspanningen er geen mogelijkheden meer bestaan om een riothermieproject tot uitvoering te brengen.

Bij brief van 13 december is verzocht om deze subsidiemiddelen voor een ander doel te mogen inzetten, namelijk de ontwikkeling van een innovatief energieconcept voor de wijk De Bothoven. Dit verzoek is op 18 maart 2014 door de provincie Overijssel gehonoreerd.

De werkgroep bestaande uit de gemeente Enschede en woningcorporaties Domijn en De Woonplaats hebben een extern bureau ingehuurd om de mogelijkheden voor het verduurzamen van het warmtenet verder te onderzoeken en concretiseren. Dit bureau ondersteunt de werkgroep in het uitvoeren van een marktverkenning en het opstellen van een aanbestedingsaanpak ten behoeve van de energetische gebiedsontwikkeling in algemene zin en specifiek het verduurzamen van het warmtenet.

In september is gestart met een marktverkenning. Er zijn workshops gehouden met verschillende partijen (een bouwbedrijf, een energiemaatschappij en de eigenaar van het huidige warmtenet). Dit moet leiden tot inzicht hoe we tot een opgave kunnen komen die voor de markt interessant is; welke elementen maken de opgave aantrekkelijk voor de markt om tot investering over te gaan en wat zijn – vanuit het perspectief van de markt – geschikte kaders voor het doen van een goede inschrijving.

Woningcorporaties Domijn en De Woonplaats en de gemeente Enschede zijn in gesprek met de eigenaar van het warmtenet En natuurlijk over verduurzaming van het lokale net in de wijk Bothoven. Eind 2014 is gestart met de uitwerking van diverse scenario’s in business cases. De scenario’s zullen worden beoordeeld op diverse aspecten, te weten de toekomstbestendigheid van het concept - waaronder de mate waarin de warmtebron duurzaam is, de financiële haalbaarheid en de aantrekkelijkheid van het concept voor de gebruikers (bewoners en bedrijven). Vervolgens wordt dit scenario nader onderzocht, teneinde te komen tot een uitvoeringsplan.

Tegelijkertijd is woningcorporatie Domijn een business case aan het uitwerken voor het grootschalig uitrollen van pv-panelen op de daken van Performance Factory. Deze panelen zullen benut worden voor de energiebehoefte van de gebruikers van het PF-terrein, maar kunnen in de toekomst ook worden benut voor het warmtenet en de eventueel de energiebehoefte in de rest van de wijk.