Toelichting:
Onder incidenteel wordt verstaan de baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Het is daarbij van belang dat het gaat om ‘eenmalige zaken’. Het zijn vooral de uitschieters die er echt toe doen. Bijvoorbeeld een eenmalige extra legesopbrengst vanwege een groot en bijzonder project, boekwinst bij de verkoop van eigendommen of een winst dan wel verlies in het grondbedrijf.
Programma - Product | Omschrijving | Lasten | Baten |
Economie en Werk | Eenmalige Koopkrachttegemoetkoming | 937.252 | |
Arbeidsmarktparticipatie | 1.795.180 | 1.795.180 | |
Versterken economische structuur | 30.000 | 30.000 | |
Bijzondere inkomensvoorzieningen | 19.768 | ||
Individuele bijzondere bijstand | -20.000 | ||
Opgroeien en Ontwikkelen | Jeugd & Jongeren: invoeringskosten decentralisatie jeugdzorg | 51.982 | 51.982 |
Jeugd & Jongeren: afschaffen maatschappelijke stages | 89.550 | 89.550 | |
Maatschappelijke educatie: beëindiging decentralisatie-uitkering LHBT-emancipatiebeleid | 20.000 | 20.000 | |
Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn | Maatschappelijke ondersteuning: taakmutatie | 284.000 | 284.000 |
Maatschappelijke ondersteuning: gemeentefonds | 55.000 | 55.000 | |
Dienstverlening | Verkiezingen | 367.462 | |
Basiskaart grootschalige Topo | |||
Bestuur en Middelen | Raad: verkiezingen | 76.180 | |
Raad: middelen tijdelijke commissie GLT | 23.152 | ||
Flankerend Beleid | 2.200.000 | ||
IZA kosten mobiliteit | 431.038 | ||
Detacheringsvergoeding SSNT wegens detachering medewerker en bijdragen partners transitie kosten IBO | 123.352 | ||
Bijdrage aan SSNT en transitiekosten IBO | 130.999 | ||
Afwikkeling werkgeverslasten/sociale premies | 27.872 | 145.837 | |
Dotatie aan voorziening personeel | 332.359 | ||
TV Enschede FM. 3 jaar lang wordt een extra bijdrage verstrekt (2012-2014) | 100.000 | ||
Vrijval voorziening ten behoeve van implementatiebudget | 1.000.000 | ||
Totaal | 5.774.044 |
3.594.901 |
Reserves | Stand per 01-01-2014 | Rente | Dotaties | Onttrekkingen | Stand per 31-12-2014 |
ICT | 1.979 | 32 | 4.659 | 4.203 | 2.467 |
Huisvesting & Services | 1.066 | 16 | 954 | 503 | 1.533 |
Vastgoed | 22.273 | 1.114 | 4.537 | 8.276 | 19.648 |
Rioleringen | 8.095 | 121 | 101 | 0 | 8.317 |
Parkeerbedrijf | 2.463 | 94 | 735 | 169 | 3.123 |
Grondbedrijf | -10.176 | -509 | 4.881 | 6.313 | -12.117 |
Afvalstoffenheffing | 2.803 | 42 | 0 | 537 | 2.308 |
28.503 | 910 | 15.867 | 20.001 | 25.279 |
|
Toelichting reserves
Reserve | Doelstelling |
Algemene reserve | |
Algemene reserve | De beschikbare weerstandscapaciteit van de gemeente Enschede is opgenomen in de algemene reserve. Het weerstandsvermogen betreft de mate waarin risico’s met substantiële (niet begrote) financiële gevolgen opgevangen kunnen worden. Voor de bepaling van het weerstandsvermogen zie de paragraaf Weerstandsvermogen. |
Weerstandsvermogen | De reserve wordt gebruikt om risico's op te kunnen vangen op basis van de geïnventariseerde risico's. |
Reserve Grondexploitatie | Buffer ten behoeve van het egaliseren van zowel positieve als negatieve resultaten op de exploitatie van gronden. Het verloop van deze reserve wijzigt als gevolg van de actualisatie van de grondcomplexen in het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG). Zie paragraaf grondbeleid. |
Bestuur en Middelen | |
Rekeningresultaat voorgaand jaar | De reserve betreft het nog te verdelen rekeningresultaat van voorgaande jaren. |
Reserve kapitaalslasten | De reserve is ingesteld om vrijvallende kapitaallasten te reserveren en om schommelingen in werkelijke kapitaallasten op te vangen. |
Incidenteel middelenkader | Deze middelen zijn bestemd voor incidentele mobiliteitsbevorderende maatregelen de komende jaren. |
Majeure investeringsopgaven | Dit zijn reserveringen ten behoeve van de door de raad aangewezen majeure stedelijke investeringsopgaven. |
Nog uit te voeren werkzaamheden | Betreft nog uit te voeren werkzaamheden ihkv beheer wegen en monumenten. |
Innovatiebudget | Reserve om het actieprogramma innovatie te bekostigen. |
Reserve Nationaal Uitvoerings Programma | Dit zijn middelen die de gemeente heeft ontvangen als een renteloze lening. Deze middelen worden niet ingezet. Deze middelen worden in 2015 teruggestort. Deze reserve zal in 2015 opgeheven worden. |
Flankerend beleid | Reserve bedoeld voor flankerend beleid personeel, IT en remweg. |
Investering externe activiteiten | Doel van deze reserve is tweeërlei, aan de ene kant het mogelijk maken om te blijven investeren in het product om het op de markt te houden. Aan de andere kant dient de reserve als egalisatie als gevolg van schommelende inkomsten en uitgaven. |
IM/Gemeente brede software | Reserve is bestemd voor de dekking van de kapitaallasten die voortkomen uit de vervanging van software voor applicaties. |
Vervanging ICT | Reserve is bestemd voor de dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de vervangingsinvesteringen voor ICT werkplekmiddelen en hardware en de kosten voor licenties van besturingssoftware. |
H&S/Werkplekinrichting | Reserve is bestemd voor de dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de investeringen voor de werkplekinrichting. |
H&S/Leegstandsreserve | Reserve wordt aangewend om de financiële gevolgen van niet verhuurde m2 van ambtelijke huisvesting op te vangen. |
Vastgoed | De reserve Vastgoed is bedoeld als buffer om de vermogensrisico’s en (tijdelijke) exploitatietekorten van het gemeentelijk vastgoed op te vangen. |
PD Digitaal Archief | Doel is het digitaliseren van het bouwarchief. Dit moet leiden tot een reductie van de fysieke archiefruimte en een lagere personele inzet. |
Economie en Werk | |
Reserve gemeentelijke sociale huisvesting | Reserve is gevormd uit een schenking en is bedoeld voor financiële hulp bij huisvestingsproblemen. |
Reserve egalisatie exploitatieresultaten bedrijfsverzamelgebouwen | Reserve om eventuele tekorten in de exploitatie van de bedrijfsverzamelgebouwen op te vangen. |
Dienstreserve DCW | Reserve bestemd om niet voorziene kosten aan het pand Kuipersdijk op te vangen. |
Leefomgeving | |
Egalisatiereserve riolering | Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende rioleringen ten einde fluctuaties in de tarieven aan de burger te reduceren. |
Reserve onderhoud havens | Middelen gereserveerd voor onderhoud haven (baggeren en oevervoorzieningen) voor het project Masterplan Havengebied. Uitvoeringskrediet is in december 2010 door de Raad vastgesteld. |
Herstel opgebroken bestrating | Reserve om de verschillen in de kosten en opbrengsten van partijen die toestemming krijgen om in gemeentelijke straten en wegen werkzaamheden te verrichten (bijvoorbeeld bekabelaars) op te vangen. |
Reserve egalisatie afvalstoffenheffing | Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende afvalstoffenheffing ten einde fluctuaties in de tarieven te reduceren. |
Reserve egalisatie exploitresultaat bouwvergunningen | Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende bouwvergunningen ten einde fluctuaties in de tarieven aan de burger te reduceren. |
Opgroeien en Ontwikkelen | |
Egalisatiereserve onderwijshuisvesting | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. |
Reserve vervangingsinvesteringen sport | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. |
Egalisatiereserve kapitaallasten Scholingsboulevard | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. |
Egalisatiereserve kapitaallasten Zwembad | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. |
Egalisatiereserve kapitaallasten Brede Scholen | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. |
Reserve Gezond meedoen convenant Menzis | Deze reserve is ingesteld om de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van het conventant tussen de gemeente Enschede en Menzis op te vangen. |
Stedelijke ontwikkeling | |
Reserve jaarlijkse bijdrage BWS | Reserve bedoeld ter afwikkeling van de regeling Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS). |
Reserve parkeren | Deze reserve van het parkeerbedrijf bestaat uit een drietal deelreserves, die bij besluit van de Raad (PB 2011-2014) zijn samengevoegd:
|
Reserve projecten mobiliteitsplan 2004-2015 | Reserve bedoeld ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende mobiliteitsprojecten. |
Reserve Landinrichting | Reserve bedoeld voor de financiering van het project Landinrichting. |
Reserve sparen voor bereikbaarheid & mobiliteit | Reserve bedoelt voor het sparen voor lange-termijn grote strategische verkeersprojecten. |
Reserve Gronduitgifte | Deze is bedoeld meer maatwerk te kunnen leveren bij de uitgifte van grond voor bedrijventerreinen, kantoren en wonen. Dit om de verkoop te stimuleren. Deze reserve is ingesteld bij de vaststelling van de nota grondprijsbeleid op 16-12-2013. |
Reserve Muziekfonds | Uit de reserve - die voortkomt uit een particuliere gift - kunnen bijdragen worden gedaan in de kosten van opvoeringen op muzikaal gebied. Bijvoorbeeld bijzondere orkest- of operavoorstellingen. |
Reserve Stadsverfraaiing | Uit de reserve kunnen bijdragen worden geput voor het realiseren van kunstopdrachten al dan niet geïntegreerd in of op een gebouw of bouwwerk. Het gaat in deze periode nog om twee kunstwerken op het Wilminkplein en op het Koningsplein. Daarnaast is de reserve een achtervang voor grootschalig onderhoud van bestaande kunstwerken (calamiteiten). |
Reserve Monumentenbeleid | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de middelen van het monumentenbeleid te egaliseren. |
Reserve rentebaten PBR | Betreft rentebaten op het door het Rijk ineens uitgekeerde kapitaal ten behoeve van de wederopbouw Roombeek. Bedragen zullen onttrokken worden ten behoeve van Twentse Welle, Tetem2 en Op de Brouwerij. |
Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn | |
Reserve WMO | De reserve wordt ingezet ter dekking van lasten die samenhangen met de decentralisatie van de ABWZ begeleiding, Jeugdzorg en CJG. |
Reserve vrouwenopvang | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de vrouwenopvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet. |
Reserve maatschappelijke opvang en verslavingszorg | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de maatschappelijke opvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet. |
Reserve wijkbudgetten | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de middelen voor wijken en buurten te egaliseren. De opgebouwde stand per 31 december 2013 wordt in 2014 ingezet ten behoeve van het financieel middelenkader 2014-2017. |
|
Toelichting voorzieningen
Voorziening | Doelstelling |
Bestuur & Middelen | |
Voorziening crisisbeheer | Voorziening ter dekking van de kosten voor camera's in de binnenstad. |
Voorziening oud wethouders | Op basis van de wet APPA (Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers) hebben politieke ambtsdragers recht op verschillende pensioenregelingen. de hieruit op termijn voortvloeiende financiële verplichtingen voor de gemeente worden in deze twee voorzieningen tot uitdrukking gebracht. Jaarlijks worden de toekomstige verplichtingen herrekend en eventuele toevoegingen of onttrekkingen die hiervan het resultaat zijn, worden bij de jaarrekening inzichtelijk gemaakt. |
Voorziening VBE | De kosten van planmatig onderhoud worden bekostigd uit deze voorziening. De mutaties in de onderhoudsvoorziening zijn gebaseerd op een meerjaren onderhoudsplanning. |
Voorziening H&S | Voorziening ter dekking van de kosten voor het uitvoeren van regulier binnenonderhoud van de gebouwen waar gemeentelijk personeel is gehuisvest. Onttrekkingen uit deze voorziening geschiedt op basis van werkelijk gemaakte kosten, toevoeging van middelen op basis van een berekening voor toekomstig verwacht onderhoud. |
Voorziening personeel | Uit deze voorziening worden de FPU-kosten, WW-kosten en kosten die voortvloeien uit overige personele regelingen vergoedt. |
Vooriening ADT | Voorziening om de tekorten volgens de grondexploitatie gebiedsontwikkeling luchthaven Twente af te dekken. |
Economie & Werk | |
Voorziening WWB-W-deel | In deze voorziening bevinden zich de middelen voor afwikkeling personele lasten SDWE. |
Voorziening ISV II BDU economie | Het restantbedrag van deze voorziening is ten behoeve van de subsidie "Breedband Onderwijs Netwerk Enschede" aan de Stichting Basis op Kop. |
Voorziening DCW | Deze voorziening is bestemd voor de verplichting spaarverlof van de WSW werknemers. |
Voorziening BF Economie & Werk | Deze voorziening is getroffen om de verplichtingen voor de bovenformatieven op te vangen. |
Leefomgeving | |
Voorziening afdekken WW-risico tijdelijke ambtenaren OE | Voorzieningen om WW-risico af te dekken van medewerkers met een tijdelijke ambtelijke aanstelling bij Onderhoud Enschede. Storting vindt plaats vanuit de hiervoor verkregen loonkostensubsidies. |
Voorziening grondwatermonitoring | Voorziening om monitorings- en nazorgkosten te dekken van reeds uitgevoerde saneringen. |
Voorziening Huisvesting Twente Milieu | Voorziening ten behoeve van de met Twente Milieu gesloten overeenkomst inzake een bijdrage in de huisvestingskosten. |
Opgroeien en ontwikkelen | |
Voorziening groot onderhoud atletiekbaan Wesselerbrink | Bedoeld ter egalisatie van kosten van (groot) onderhoud aan de atletiekbaan Wesselerbrink. |
Voorziening BOS-Kom in beweging voor jezelf | De kosten van het actieplan vitale sportvereniging (MIO) worden hieruit bekostigd. Daarnaast fungeert de voorziening als buffer voor mogelijke tegenvallers dan wel om initiatieven vanuit (partners van) het programma waar nodig aan te jagen en te stimuleren. |
Voorziening BOS-gezond bewegen door jeugd | Door de sterke groei van het aantal leden van de sportverenigingen was het budget niet meer toereikend. In de integrale afweging in april 2008 is besloten dit knelpunt tot en met 2011 af te dekken. Omdat het ledental nog steeds licht groeit is deze voorziening in 2012 en 2013 ingezet om deze groei op te vangen. In 2013 is door de Raad besloten om het subsidiestelsel met ingang van 1 januari 2014 te herzien. Met deze herziening is er binnen het product sport een bezuiniging uit de programmabegroting gerealiseerd. Om deze bezuiniging en herziening te realiseren wordt deze voorziening in 2014 ingezet. |
Stedelijke ontwikkeling | |
Voorziening ISV II BDU fysiek | Voorziening bedoeld om de rijksregeling Investeringsbudget stedelijke Vernieuwing II financieel af te wikkelen. |
Voorziening onderhoud parkeergarages | Voorziening bedoeld ter egalisatie van de kosten voor (groot) onderhoud aan de parkeergarages programma Stedelijke Ontwikkeling. |
In de financiële verordening van de Gemeente Enschede (artikel 4 lid 3 ) is vastgelegd dat in de jaarrekening wordt gerapporteerd over de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven
Hierbij geldt de regel dat een overschrijding van 5% of maximaal 50.000 euro is toegestaan. Grotere afwijkingen moeten volgens de financiële verordening tijdig aan de raad worden gemeld.
Uiteraard worden in de toelichting van gemelde overschrijdingen ook de dekkingsvoorstellen vermeld.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toelichting
Sportpark Boekelo
Het tekort betreft de grondpositie en conform het raadsvoorstel wordt dit tekort gedekt uit inkomsten van beperkte herontwikkeling.
Duurzaamheid
Door interne boekingen over en weer over de jaren heen in de baten en lasten is de realisatie op zowel de baten als de lasten administratief-technisch gezien 1.100.000 euro hoger. Feitelijk is er geen resultaat.
Stadsveld
Dit betreft een verzameling van deelprojecten in Stadsveld. Tussen deze deelprojecten zijn budgetten onderling verdeeld, waardoor financieel technisch bij een deelproject negatieve budgetten zijn ontstaan. De gerealiseerde lasten en baten vallen binnen het totaal van de oorspronkelijke kredieten in Stadsveld. Per saldo is er geen tekort.
Mooienhof
Dit betreft het deelproject verleggen kabels en leidingen Koningsplein / Tunnel Van Heek Garage. Het is een vanuit het Krediet Aanpassing Van Heek Garage geboekt budget en de gerealiseerde lasten passen binnen het budget dat onderdeel uit maakt van het Krediet Aanpassing Van Heek Garage.
Stationsomgeving
Het krediet is eind 2014 afgesloten. Het project gaat met een iets andere inhoud verder om fietsenstallingen te realiseren aan de noord kant van het station.
Incentive Zone
Hier zijn meer lasten gerealiseerd dan begroot. Hiertegenover staat een bijdrage van derden, die niet is begroot en per saldo ontstaat er geen tekort. Het project loopt door in 2015.
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2014 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 2 januari 2015 | ||||||||
OCW | D1 | Regionale meld- en coördinatiecentra voortijdig schoolverlaten Besluit regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten Gemeenten |
Besteding (jaar T) | Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1) | ||||
Aard controle R | Aard controle R | |||||||
Indicatornummer: D1 / 01 | Indicatornummer: D1 / 02 | |||||||
€ 1.076.985 | € 60.173 | |||||||
OCW | D9 | Onderwijsachterstandenbeleid 2011-2015 (OAB) Gemeenten |
Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 166, eerste lid WPO) | Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 165 WPO) | Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 167 WPO) | Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie |
||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||||
Indicatornummer: D9 / 01 | Indicatornummer: D9 / 02 | Indicatornummer: D9 / 03 | Indicatornummer: D9 / 04 | |||||
€ 4.319.341 | € 1.705.114 | € 383.644 | € 3.549.651 | |||||
I&M | E26 | Spoorse doorsnijdingen, tranche 1 Regeling eenmalige uitkeringen spoorse doorsnijdingen Gemeenten |
Aantal projecten (waarvoor een beschikking ontvangen is) Afspraak |
Aantal afgeronde projecten (jaar T) Realisatie |
Eindverantwoording Ja/Nee | |||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | ||||||
Indicatornummer: E26 / 01 | Indicatornummer: E26 / 02 | Indicatornummer: E26 / 03 | ||||||
2 | 0 | Nee | ||||||
I&M | E30 | Quick wins binnenhavens Tijdelijke regeling Quick Wins Binnenvaart Provincies en gemeenten |
Hieronder per regel één projectaanduiding en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie | Besteding (jaar T) ten laste van rijksmiddelen | Overige bestedingen (jaar T) | Eindverantwoording Ja/Nee | ||
Aard controle n.v.t. | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||||
Indicatornummer: E30 / 01 | Indicatornummer: E30 / 02 | Indicatornummer: E30 / 03 | Indicatornummer: E30 / 04 | |||||
1 | 500001130 | € 717.848 | € 2.802.404 | Ja | ||||
2 | 500001132 | € 1.117.704 | € 633.964 | Ja | ||||
SZW | G1 | Wet sociale werkvoorziening (Wsw)_gemeente 2014 Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of er in (jaar T) geen, enkele of alle inwoners werkzaam waren bij een Openbaar lichaam o.g.v. de Wgr. |
Het totaal aantal geïndiceerde inwoners van uw gemeente dat een dienstbetrekking heeft of op de wachtlijst staat en beschikbaar is om een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid, of artikel 7 van de wet te aanvaarden op 31 december (jaar T) | Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | ||||
Aard controle R | Aard controle n.v.t. | |||||||
Indicatornummer: G1 / 01 | Indicatornummer: G1 / 02 | |||||||
2.126,75 | Nee | |||||||
SZW | G1A | Wet sociale werkvoorziening (Wsw)_totaal 2013 Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Alle gemeenten verantwoorden hier het totaal (jaar T-1). (Dus: deel Openbaar lichaam uit SiSa (jaar T-1) regeling G1B + deel gemeente uit (jaar T-1) regeling G1C-1) na controle door de gemeente. |
Hieronder per regel één gemeente(code) uit (jaar T-1) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen | Het totaal aantal gerealiseerde arbeidsplaatsen voor geïndiceerde inwoners in (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren; inclusief deel openbaar lichaam |
Het totaal aantal gerealiseerde begeleid werkenplekken voor geïndiceerde inwoners in (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren; inclusief deel openbaar lichaam |
|||
Aard controle n.v.t. | Aard controle R | Aard controle R | ||||||
Indicatornummer: G1A / 01 | Indicatornummer: G1A / 02 | Indicatornummer: G1A / 03 | ||||||
1 | 60153 Enschede | 1.494,14 | 55,24 | |||||
SZW | G2 | Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 WWB_gemeente 2014 Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. |
Besteding (jaar T) algemene bijstand Gemeente I.1 Wet werk en bijstand (WWB) |
Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk) Gemeente I.1 Wet werk en bijstand (WWB) |
Besteding (jaar T) IOAW Gemeente I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) |
Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk) Gemeente I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) |
Besteding (jaar T) IOAZ Gemeente I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk) Gemeente I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||
Indicatornummer: G2 / 01 | Indicatornummer: G2 / 02 | Indicatornummer: G2 / 03 | Indicatornummer: G2 / 04 | Indicatornummer: G2 / 05 | Indicatornummer: G2 / 06 | |||
€ 95.367.474 | € 1.111.418 | € 3.727.595 | € 33.674 | € 283.421 | € 0 | |||
Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen Gemeente I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) |
Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen Gemeente I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) |
Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk) Gemeente I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) |
Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | |||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | |||||
Indicatornummer: G2 / 07 | Indicatornummer: G2 / 08 | Indicatornummer: G2 / 09 | Indicatornummer: G2 / 10 | |||||
€ 404.405 | € 46.203 | € 0 | Ja | |||||
SZW | G3 | Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (exclusief levensonderhoud beginnende zelfstandigen)_gemeente 2014 Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004 Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. |
Besteding (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) | Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) | Baten (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) (exclusief Rijk) | Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) aan onderzoek als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 (exclusief Bob) | Besteding (jaar T) Bob |
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||
Indicatornummer: G3 / 01 | Indicatornummer: G3 / 02 | Indicatornummer: G3 / 03 | Indicatornummer: G3 / 04 | Indicatornummer: G3 / 05 | Indicatornummer: G3 / 06 | |||
€ 1.099.796 | € 698.665 | € 76.407 | € 863.853 | € 198.836 | € 0 | |||
Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) aan uitvoeringskosten Bob als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 | Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | ||||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | ||||||
Indicatornummer: G3 / 07 | Indicatornummer: G3 / 08 | Indicatornummer: G3 / 09 | ||||||
€ 0 | € 0 | Ja | ||||||
SZW | G5 | Wet participatiebudget (WPB)_gemeente 2014 Wet participatiebudget (WPB) Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. |
Het aantal in (jaar T) bij een ROC ingekochte contacturen Let op: Dit is de enige gelegenheid om verantwoording af te leggen over deze taakuitvoering Let op: Deze verantwoording kan niet door een gemeenschappelijke regeling worden uitgevoerd, ongeacht de keuze van de gemeente bij indicator G5/07 |
|||||
Aard controle D1 | ||||||||
Indicatornummer: G5 / 01 | ||||||||
7.450 | ||||||||
Besteding (jaar T) participatiebudget | Waarvan besteding (jaar T) van educatie bij roc's | Baten (jaar T) (niet-Rijk) participatiebudget | Waarvan baten (jaar T) van educatie bij roc’s | Reservering besteding van educatie bij roc’s in jaar T voor volgend kalenderjaar (jaar T+1 ) | Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee De zelfstandige uitvoering betreft de indicatoren G5/02 tot en met G5/06 |
|||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | |||
Indicatornummer: G5 / 02 | Indicatornummer: G5 / 03 | Indicatornummer: G5 / 04 | Indicatornummer: G5 / 05 | Indicatornummer: G5 / 06 | Indicatornummer: G5 / 07 | |||
€ 13.696.848 | € 1.101.933 | € 415.734 | € 31.323 | € 219.028 | Ja | |||
VWS | H1 | Ministeriële regeling heroïnebehandeling Regeling heroïnebehandeling Gemeenten |
Gerealiseerde behandelplaatsen (jaar T) Afspraak |
Gerealiseerde behandelplaatsen (jaar T) Realisatie |
Besteding (jaar T) | |||
Aard controle D1 | Aard controle D1 | Aard controle R | ||||||
Indicatornummer: H1 / 01 | Indicatornummer: H1 / 02 | Indicatornummer: H1 / 03 | ||||||
30 | 30 | € 710.036 |
Project | Beschikkingsnummer provincie | Project afgerond/eindverantwoording ja/nee | In de verleningsbeschikking opgenomen subsidie voor dit project | Besteed tlv provinciale middelen t/m 2013 (conform baten/lasten stelsel) | Besteed tlv gemeentelijke middelen t/m 2013 (conform baten/lasten stelsel) | Besteed tlv provinciale middelen in 2014 (conform baten/lasten stelsel) | Besteed tlv gemeentelijke middelen in 2014 (conform baten/lasten stelsel) | Cumulatief besteed tlv provinciale middlen t/m 2014 (conform baten/lasten stelsel) | Cumulatief besteed tlv gemeentelijke middelen t/m 2014 (conform baten/lasten stelsel) | Geplande einddatum | Optionele toelichting op één van de voorgaande kolommen | |
Aard controle: | D1 | D1 | R | R | R | R | R | R | D1 | |||
EXTERNE VEILIGHEID | ||||||||||||
A | Externe Veiligheid deel 1 | 2011/0098238 | ja | 276.903 | 225.384 | 0 | 69.226 | - | 294.610 | - | 31-12-2014 | |
B | Externe Veiligheid deel 2 | 2014/0044625 | ja | 21.553 | 0 | 0 | 21.553 | - | 21.553 | - | 31-12-2014 | |
INVESTEREN MET GEMEENTEN | ||||||||||||
C | Spoorzone/Nieuwstad 9500300-309-310-3AO |
2010/0135771 | nee | 7.000.000 | 7.000.000 | 2.499.443 | - | 1.827.440 | 7.000.000 | 4.326.883 | 31-12-2015 | |
D | Stadsrandzone 7466904-907-909-910 |
2010/0206384 | ja | 1.650.000 | 1.650.000 | 1.169.903 | - | 240.614 | 1.650.000 | 1.410.517 | 31-12-2014 | 1) |
F | Energiebesparing particuliere woningbouw 6450207-7466970 |
2011/0044867 | nee | 500.000 | 24.376 | 2.880 | 157.755 | 41.062 | 182.131 | 43.942 | 01-01-2015 | uitstel aangevraagd op 27 maart 2015 |
G | Energiebesparing bestaande huursector 7450704 |
2011/0090659 | ja | 1.125.000 | 1.125.000 | 75.000 | - | 300.000 | 1.125.000 | 375.000 | 31-12-2013 | 1) |
Grote stedenbeleid - Investeren in Overijsel | ||||||||||||
I | Twekkelerzoom/Bothoven 7466210-7416101 |
2011/0091692 | nee | 500.000 | 53.981 | 122.528 | 12.836 | 4.176 | 66.817 | 126.704 | 31-12-2015 |
1) Fysiek is het project in 2013 afgerond, financieel heeft de afronding in 2014 plaatsgevonden.
Toelichting
Project Nieuwstad fase 1 (Spoorzone)
Oorspronkelijk beoogde resultaten:
Mijlpalen per 31 december 2014
Stand van zaken:
De samenwerking- en realisatieovereenkomst met de ontwikkelaar Proper Stok en woningcorporatie De Woonplaats regelt de processtappen om het stedenbouwkundige plan uit te werken tot concrete bouwaanvragen. De overeenkomst is zo opgesteld dat het initiatief ligt bij de private partijen en de gemeente toetst. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor het leveren van bouwrijpe gronden en uiteindelijk het woonrijp maken. Het gemaakte afsprakenpakket in de overeenkomst wordt inmiddels beïnvloed door de snel veranderende marktsituatie en de consequenties die de gemeenteraad voor geheel Enschede hier via de nieuwe Stedelijke Koers aan heeft verbonden, primair bestaande uit het schrappen en uitfaseren van programma. In november 2012 zijn hierover afspraken gemaakt met de Proper Stok en de Woonplaats. Partijen hebben het volgende geconcludeerd:
De voorziene einddatum van oplevering van de laatste woningen ligt nu in 2022. Door deze noodzakelijke aanpassingen is de overtuiging dat de kwaliteit van het project gehandhaafd blijft. Financieel betekent dit alles dat de kosten voor de gemeente Enschede gelijk blijven maar dat, ten gevolge van minder appartementen en kantoren, de opbrengsten minder worden. Voor die verminderde opbrengsten heeft de Gemeenteraad bij de vaststelling van de Stedelijk Koers een voorziening gemaakt.
Als uitwerking van de overeenkomst met ontwikkelaar Proper Stok, is de corporatie “De Woonplaats” gecontracteerd als bouwer van de eerste woningen op de locatie van de voormalige ijzergieterij Sanders. De eindgebruiker is de Van den Bentstichting, woonvorm voor mensen met een licht verstandelijke en/of een meervoudige beperking.
Wegens de gewenste inpassing van een bestaande karakteristieke gevel en vanwege aanloopproblemen met de innovatieve grindfundering verliep de eerst fase van de nieuwbouw met horten en stoten; nadat dit overwonnen was is het vervolg snel gegaan. Het gebouw is voor de zomer 2013 opgeleverd.
Om de geluidsbelasting vanwege verkeer binnen de normen te houden zal de aanpalende Molenstraat voorzien worden van geluid reducerend asfalt.
Planonderdeel Niermansgang
Gemeente en ontwikkelaar zijn in gesprek over de programmatische en stedenbouwkundige invulling van het plangebied Niermansgang. Inmiddels ligt er een conceptplan op tafel. Begin 2015 vindt er een marktverkenning plaats.
‘t Hofje
De architect heeft een aantal modellen voor ’t Hofje “Studie Beekveld” gemaakt. De studie met de verschillende modellen wordt nu tussen partijen besproken. Tijdens het bestuurlijk overleg wordt aangegeven welk model de voorkeur heeft. Dit model wordt verder uitgewerkt.
Het plan van Van der Jeugd architecten wordt in het plan van ’t Hofje geïntegreerd.
Met het Leger des Heils is gesproken over een alternatieve locatie voor de kortdurende opvang van het Leger des Heils. Nadat vele locaties de revue zijn gepasseerd is nu in oplossing gevonden in een bestaand pand aan de Molenstraat 27 in combinatie met nieuwbouw aan de CultuurmijlVerhuizing van IOK De Globe is in voorjaar 2014 door college van B&W bekrachtigd. Met het schoolbestuur is overeenstemming bereikt.
Stand van zaken 31 december 2014
Inpassing van een vestiging voor de opvang van kwetsbare groepen (zie aanvraag hier wordt het Leger Des Heils mee bedoeld): De aan en verkoopovereenkomst met het Leger Des Heils is gesloten. De start bouw van de nieuwe huisvesting zal begin 2015 plaatsvinden. De oplevering van de nieuwbouw zal eind 2015 begin 2016 plaatsvinden, afhankelijk van het bouwproces van het Leger. Na de verhuizing zal de bestaande huisvesting gesloopt worden. De kosten bedragen €2.580.000,-.
Project Energiebesparing bestaande woningvoorraad, particuliere woningbouw
Beoogde resultaten
Particuliere woningeigenaren worden actief begeleid en ontzorgd door een persoonlijke benadering. De begeleiding en ontzorging bestaat uit het bieden van maatwerkadvies, berekeningen, het uitzoeken van subsidiemogelijkheden, helpen bij offertebeoordelingen, ed.
In 2011 en 2012 worden elk jaar ten minste 335 woningeigenaren begeleid. Deze eigenaren realiseren daarmee een energiebesparing van hun woning van ten minste twee labelstappen.
In dit project wordt langs een viertal sporen uitgevoerd:
Stand van zaken
Met de Provincie heeft overleg plaatsgevonden over uitstel van dit IMG-project. Op dit moment zijn we nog in afwachting van ons verzoek tot uitstel (van 27 november 2013) en kunnen we geen aan dit project gerelateerde resultaten melden. De stand van zaken tot nu toe is dat er van de 670 woningen 250 woningen twee labelsprongen zijn verbeterd (resterende opgave 430 woningen). Aan het vereiste aantal begeleidings/adviestrajecten van 335 is reeds in 2012 voldaan”.
Op 1 mei 2014 heeft Reimarkt – low profile - haar deuren geopend. Op 9 juli vond de officiële opening plaats en konden partners en belangstellenden via het zomercongres kennismaken met de Enschedese werkwijze van verduurzamen van de woningvoorraad.
Sinds de start zijn er een viertal voorbeeldwoningen gerealiseerd en zijn er - naast de huurders - inmiddels circa 25 particuliere woningeigenaren gestart met een begeleidingstraject.
Het andere consortium bestaande uit Energiebesparing Twente (EBT) en GEAS heeft sinds de laatste rapportage van maart, ruim 50 begeleidingstrajecten uitgevoerd.
Voor de doelgroep “laag inkomen en hoog energieverbruik” is de pilot woonlastenstabilisatie opgestart, die dit najaar in een praktijkexperiment wordt omgezet. Doel is een goed, betaalbaar concept te ontwikkelen voor deze doelgroep. Het experiment heeft betrekking op 10 woningen in de wijk Mekkelholt.
Op basis van de Overijsselse aanpak zijn er tot nu tot 1.366 premies en 132 leningen verstrekt.
Advies- en begeleidingstrajecten
We verwachten op prestatie 1 tot eind 2014 nog eens 75 extra advies en begeleidingstrajecten te kunnen uitvoeren en op prestatie 2 nog tussen de 50 en 100 woningen te kunnen realiseren.
In totaal komen we dan op dan op ca. 500 advies en begeleidingstrajecten en 300 tot 350 verduurzaamde woningen.
Met het op eigen risico verlengen van de termijn met 1 jaar voor de consortia Reimarkt en EBT kunnen we nog eens 150 extra woningen realiseren.
Reimarkt
Sinds de opening in mei hebben bijna 12.000 mensen de website bezocht en zijn er 1200 quick scans uitgevoerd. Ruim 150 mensen zijn gestart met een begeleidingstraject en 25 particuliere woningen worden op dit moment verduurzaamd. Er zijn 5 pop-up stores gerealiseerd en opengesteld.
Energiebesparing Twente/GEAS
Er zijn een zestal voorlichtingsavonden georganiseerd in de kernen Lonneker, Boekelo, Glanerbrug en de stadsdelen Noord, Zuid en Centrum. Gemiddeld zijn er tussen de 25 en 40 inwoners op zo’n avond aanwezig.
Er zijn 84 maatwerkadviezen uitgevoerd en 15 begeleidingstrajecten uitgevoerd. Bij zes woningen zijn labelsprongen gerealiseerd, bij de overige 9 woningen was dit (economisch) niet haalbaar.
Gezamenlijke acties Reimarkt en GEAS/EBT
Beide consortia opereren niet alleen in eigen verband, maar hebben de samenwerking onderling ook opgepakt:
Op basis van de Overijsselse aanpak zijn tot eind 2014 1500 premies verstrekt, waarvan 172 voor 2 maatregelen. Het aantal leningen bedraagt ultimo 2014 140 (86 Overijsselse aanpak, 56 Energiearrangement Enschede). Het exacte aantal woningen dat 2 labelsprongen is verbeterd, wordt op dit moment inzichtelijk gemaakt door de marktpartijen en volgt bij de definitieve afrekening.
De pilot woonlastenstabilisatie is niet in een praktijkexperiment omgezet, vanwege het ontbreken van budget en capaciteit.
Project Twekkelerzoom/Collectieve warmtevoorziening Bothoven
Beoogde resultaten
Uitvoering van een praktijkproef warmteterugwinning van het riool en terugleveren van die warmte aan het warmtenet in de wijk Twekkelerveld. De ervaringen worden in een rapport opgenomen, zodat deze gedeeld kunnen worden met anderen. De energiebesparingen worden gemonitord en omgerekend in ton CO2 emissiereductie.
Deze prestaties zijn met in afstemming met de provincie Overijssel gewijzigd in:
Stand van zaken
Ondanks intensieve pogingen om met woningbouwcorporatie Domijn en Essent Local Energys Solutions (ELES) tot een sluitende businesscase te komen, is dit tot op heden niet gelukt. De projectkosten kwamen hoger te liggen dan vooraf was ingeschat. Zelfs de vereenvoudiging van het systeem heeft niet tot een sluitende businesscase geleid. Daarna stapte de belangrijkste partner, ELES, uit het project. Kort daarna lukt het om Cogas duurzaam te interesseren voor het project. Met Cogas zijn alternatieven onderzocht, maar ook die bleken niet haalbaar. Helaas hebben we moeten constateren dat ondanks alle inspanningen er geen mogelijkheden meer bestaan om een riothermieproject tot uitvoering te brengen.
Bij brief van 13 december is verzocht om deze subsidiemiddelen voor een ander doel te mogen inzetten, namelijk de ontwikkeling van een innovatief energieconcept voor de wijk De Bothoven. Dit verzoek is op 18 maart 2014 door de provincie Overijssel gehonoreerd.
De werkgroep bestaande uit de gemeente Enschede en woningcorporaties Domijn en De Woonplaats hebben een extern bureau ingehuurd om de mogelijkheden voor het verduurzamen van het warmtenet verder te onderzoeken en concretiseren. Dit bureau ondersteunt de werkgroep in het uitvoeren van een marktverkenning en het opstellen van een aanbestedingsaanpak ten behoeve van de energetische gebiedsontwikkeling in algemene zin en specifiek het verduurzamen van het warmtenet.
In september is gestart met een marktverkenning. Er zijn workshops gehouden met verschillende partijen (een bouwbedrijf, een energiemaatschappij en de eigenaar van het huidige warmtenet). Dit moet leiden tot inzicht hoe we tot een opgave kunnen komen die voor de markt interessant is; welke elementen maken de opgave aantrekkelijk voor de markt om tot investering over te gaan en wat zijn – vanuit het perspectief van de markt – geschikte kaders voor het doen van een goede inschrijving.
Woningcorporaties Domijn en De Woonplaats en de gemeente Enschede zijn in gesprek met de eigenaar van het warmtenet En natuurlijk over verduurzaming van het lokale net in de wijk Bothoven. Eind 2014 is gestart met de uitwerking van diverse scenario’s in business cases. De scenario’s zullen worden beoordeeld op diverse aspecten, te weten de toekomstbestendigheid van het concept - waaronder de mate waarin de warmtebron duurzaam is, de financiële haalbaarheid en de aantrekkelijkheid van het concept voor de gebruikers (bewoners en bedrijven). Vervolgens wordt dit scenario nader onderzocht, teneinde te komen tot een uitvoeringsplan.
Tegelijkertijd is woningcorporatie Domijn een business case aan het uitwerken voor het grootschalig uitrollen van pv-panelen op de daken van Performance Factory. Deze panelen zullen benut worden voor de energiebehoefte van de gebruikers van het PF-terrein, maar kunnen in de toekomst ook worden benut voor het warmtenet en de eventueel de energiebehoefte in de rest van de wijk.