Enschede gaat voor een meerjarig sluitende begroting, zoals opgenomen in de financiële paragraaf van het coalitieakkoord. Uitgaven die jaarlijks terugkeren (structurele uitgaven), dekken we met middelen waarover we jaarlijks kunnen beschikken (structurele dekking). Uitgaven die we eenmalig moeten doen (incidentele uitgaven) mogen we dekken met middelen die we maar één keer kunnen inzetten (incidentele dekking).
Middelenkader in miljoen euro | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Structurele opgave juni 2013 | -8,4 | -12,0 | -17,1 | -20,4 |
Effect aanvullende Rijksbezuinigingen, september circulaire (paragraaf 2.4) | -2,7 | -3,3 | -3,2 | -2,3 |
Effecten Begrotingsakkoord oktober 2013 | -0,7 | 1,0 | 1,1 | 1,4 |
Incidentele opgave juni 2013 | -1,7 | -3,2 | -0,1 | |
Incidentele uitgaven Flankerend Beleid (paragraaf 2.3) | -2,5 | |||
Totale opgave structureel + incidenteel | -16,0 | -17,5 | -19,2 | -21,3 |
Structurele bezuinigingen 1 juli 2013 | 5,3 | 6,6 | 6,6 | 6,6 |
Structurele bezuinigingen Keuzenota + PB 2014-2017 (paragraaf 2.2) | 9,9 | 13,5 | 17,0 | |
Intrekken dekking "verschuiving binnen lokale woonlasten" | -0,3 | -0,6 | -1,0 | |
Incidentele bezuinigingen 1 juli 2013 | 4,9 | |||
Incidentele bezuinigingen PB2014-2017 (paragraaf 2.3) | 5,1 | |||
Extra incidentele bezuinigingen oktober 2013 | 0,7 | |||
Totale dekking structureel + incidenteel | 16,0 | 16,3 | 19,5 | 22,6 |
Saldo (keuzeruimte voor 2016-2017) | 0 | -1,2 | 0,3 | 1,3 |
(+) is voordeel,(-) is nadeel. De totale dekking in 2015 valt 0,1 hoger uit dan de optelling uit de kolom. Dit vanwege afrondingsverschillen.
Hierbij vindt u per post een beknopte toelichting:
Opgave
Dekking
De begroting is voor 2014 op basis van de voorwaarden van de toezichthouder niet materieel sluitend, omdat de structurele opgave niet volledig gedekt is met structurele maatregelen. Om toch voor het reguliere toezicht regime in aanmerking te komen, zal de provincie Overijssel beoordelen of de opgave voor 2016 en 2017 met voldoende concrete, structurele maatregelen is gedekt in deze Programmabegroting 2014-2017. Met de bezuinigingsmaatregelen die in deze Programmabegroting zijn opgenomen, zorgen we voor een materieel sluitend middelenkader in 2016 en 2017.
Programma | 2015 | 2016 | 2017 |
Economie en Werk | 680 | 760 | 850 |
Opgroeien en ontwikkeling | 1.350 | 1.725 | 1.825 |
Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn | 1.165 | 1.165 | 1.285 |
Stedelijke ontwikkeling | 900 | 1.760 | 2.660 |
Leefomgeving | 1.900 | 2.500 | 3.100 |
Dienstverlening | 350 | 500 | 600 |
Bestuur en middelen-BMO | 249 | 249 | 749 |
Bestuur en middelen-CS | 450 | 700 | 700 |
Programma-overstijgend | 2.600 | 3.500 | 4.200 |
Totaal structurele maatregelen | 9.644 | 12.859 | 15.969 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
Dienstverlening werkplein | Keuzenota | 350 | 350 | 350 |
Regionale samenwerking economie beleid | Keuzenota | 80 | 160 | 250 |
Werkbudget economisch beleid | Aanvullingen | 50 | 50 | 50 |
Taakstelling bedrijfsvoering stadsbank | Aanvullingen | 200 | 200 | 200 |
680 | 760 | 850 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
Niet wettelijke taken onderwijs | Keuzenota | 600 | 600 | 600 |
Krimp team leerplicht | Keuzenota | 100 | 100 | 100 |
Sportvoorzieningen | Keuzenota | 250 | 250 | 250 |
Besparing in wijkaccommodaties | Keuzenota | 275 | 275 | |
Gemeentelijke subsidie voor peuterarrangementen | Aanvullingen | 200 | 200 | 200 |
Leerlingenvervoer naar wettelijke grens | Aanvullingen | 100 | 100 | 100 |
Tijdelijk verlagen investeringsplafond onderwijshuisvesting | Aanvullingen | 100 | 200 | 300 |
1.350 | 1.725 | 1.825 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
Wijkgericht werken | Keuzenota | 260 | 260 | 380 |
Welzijn | Keuzenota | 575 | 575 | 575 |
Verhogen taakstellende bezuiniging welzijn | Aanvullingen | 200 | 200 | 200 |
Maatschappelijke opvang | Aanvullingen | 130 | 130 | 130 |
1.165 | 1.165 | 1.285 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
Prioritering in aanbod culturele voorzieningen | Keuzenota | 200 | 900 | 1.800 |
Stadspromotie | Keuzenota | 150 | 300 | 300 |
Verlagen uitgaven aan verkeersprojecten en onderzoek | Keuzenota | 300 | 310 | 310 |
Extra bezuinigen op verkeersprojecten | Aanvullingen | 150 | 150 | 150 |
Materiële uitgaven parkeren | Aanvullingen | 100 | 100 | 100 |
900 | 1.760 | 2.660 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
Vereenvoudiging openbare ruimte | Keuzenota | 1.000 | 1.500 | 2.000 |
Gladheidsbestrijding, geleidelijk afbouwen, onderscheid in wegen | Keuzenota | 200 | 200 | 200 |
Onderhoud Enschede verzelfstandigen | Keuzenota | 350 | 450 | 550 |
Handhaving openbare ruimte | Aanvullingen | 50 | 50 | 50 |
Beheer wegen: aanbestedingsvoordeel grootonderhoud | Aanvullingen | 300 | 300 | 300 |
1.900 | 2.500 | 3.100 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
Stedelijk loket | Keuzenota | 300 | 500 | 500 |
Publieksdienstverlening Zuid | Aanvullingen | 50 | ||
Dienstverlening, Stedelijk loket | Aanvullingen | 100 | ||
350 | 500 | 600 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
ICT | Aanvullingen | 160 | 160 | 160 |
Kerstpakket | Aanvullingen | 89 | 89 | 89 |
IBO | Aanvullingen | 500 | ||
249 | 249 | 749 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
Bezuiniging brandweer | Keuzenota | 250 | 500 | 500 |
Voordeel lagere pensioenpremie bij verbonden partijen | Aanvullingen | 100 | 100 | 100 |
Hondenbelasting verhogen | Aanvullingen | 100 | 100 | 100 |
450 | 700 | 700 |
2015 | 2016 | 2017 | ||
Bundel maatregelen lean organisatie | Keuzenota | 2.500 | 3.000 | 3.200 |
Bundeling handhaving | Keuzenota | 100 | 100 | 100 |
Budgetten onderzoek en advies | Aanvullingen | 400 | 400 | |
Lean en herijken taken | Aanvullingen | 500 | ||
2.600 | 3.500 | 4.200 |
Flankerend beleid en incidentele opgave (in miljoen euro) |
2014 |
2015 | 2016 | 2017 | Cumulatief |
Personeel | -2,00 | -2,00 | -1,00 | -5,00 | |
ICT | -1,00 | -1,00 | -2,00 | ||
Remweg middelen | -1,25 | -1,25 | |||
Totaal Flankerend beleid CFO 2014-2017 | -4,25 | -3,00 | -1,00 | -8,25 | |
Restant budget Flankerend beleid CFO 2013-2016 | 1,80 | -0,47 | 1,33 | ||
Totaal Flankerend beleid (2014-2017) | -2,45 | -3,47 | -6,92 | ||
Effecten septembercirculaire | -2,68 | -2,68 | |||
Incidentele opgave 2014-2017 | -5,13 | -3,47 | -1,00 | -9,60 | |
Extra incidentele bezuiniging effect begrotingsakkoord (oktober 2013) | -0,70 | -0,70 | |||
Totaal | -5,83 | -3,47 | -1,00 | -10,30 |
Reserve | jaarschijf | Saldo reserve per 2017 |
Bedrag vrijval (in euro) |
|
a. |
reserve ICT |
2014 | 583.000 | 300.000 |
b. |
reserve mobiliteit |
2014 | 881.235 | 1.075.000 |
c. |
reserve kapitaalslasten |
2014 | 4.414.730 | 1.000.000 |
d. |
diverse reserves |
2014 | 1.006.036 | 1.006.036 |
e. |
reserve landinrichting |
2014 | 758.261 | 100.000 |
f. |
pensioenvoorzieningen | 2014 | 1.000.000 | |
g. |
onderhoud parkeergarages |
2014 | 500.000 | |
h. |
budgetten onderzoek & advies |
2015 | 400.000 | |
i. |
publieksdienstverlening Zuid |
2014 | 50.000 | |
j. |
verkoop verlof afschaffen |
2014 | 200.000 | |
k. |
afschaffen kerstpakketten |
2014 | 89.000 | |
l. |
WMO septembercirculaire en individuele voorzieningen |
2014 | 1.618.000 | |
Totaal | 7.338.036 |
MSI-project | Stand gereserveerd obv besluitvorming | Ingezet in 2013 | Vrijval 2014/2015 | Gereserveerd in periode 2014 tot 2017 |
|
a. | Plankosten herstructureringsprojecten 2013-2014-2015 | 1.500.000 | 500.000 | 0 | 1.000.000 |
b. | Stroinkslanden | 500.000 | 0 | 500.000 | 0 |
c. | Velve Lindenhof | 1.850.000 | 1.035.000 | 0 | 815.000 |
d. | Boswinkel | 1.000.000 | 0 | 0 | 1.000.000 |
e. | Revitalisering Havengebied | 1.600.000 | 1.600.000 | 0 | 0 |
f. | Kennispark fase I | 500.000 | 500.000 | 0 | 0 |
g. | Stadsweide openbare ruimte | 3.032.000 | 0 | 0 | 3.032.000 |
h. | Stadsweide kennishuis | 2.000.000 | 100.000 | 900.000 | 1.000.000 |
i. | Stadsweide programmalijn | 1.300.000 | 300.000 | 500.000 | 500.000 |
j. | Spoorzone (stationsomgeving) | 400.000 | 0 | 400.000 | 0 |
k. | Spoorzone (fietsenstalling) | 200.000 | 0 | 0 | 200.000 |
l. | Correctie kennispark in verband met Stedelijke Koers | 500.000 | 500.000 | 0 | 0 |
m. | Vrijval reserve restant | 1.000.000 | 0 | 1.000.000 | 0 |
Totaal | 15.382.000 | 4.535.000 | 3.300.000 | 7.547.000 |
In deze paragraaf worden de resultaten van de septembercirculaire 2013 uitgewerkt. In de circulaire staat overigens geen nieuws over de verdeling van de middelen van de decentralisaties.
Resultaat september circulaire en pensioenakkoord (in miljoen euro) |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Netto resultaat septembercirculaire 2013 | -3,152 | -1,523 | -1,425 |
-0,549 |
Lagere werkgeverslasten pensioenakkoord | 0,470 | 0,470 | 0,470 | 0,470 |
Totaal | -2,682 | -1,053 |
-0,955 | -0,079 |
De daling van de uitkering uit het gemeentefonds voor de jaren vanaf 2014 is het gevolg van de rijksbezuinigingen van in totaal 6 miljard euro. In de Keuzenota 2015-2017 is rekening gehouden met een daling van het gemeentefonds met 2,2 miljoen euro per jaar vanaf 2015 als gevolg van de aankondigde bezuinigingen. Deze inschatting bleek te laag te zijn. Uiteindelijk blijken de rijksuitgaven meer te dalen dan verwacht en gaat de uitkering uit het gemeentefonds hiermee trap-af. Daarnaast heeft het rijk haar investeringsplan herzien en worden investeringen van de jaren 2014 en 2015 verschoven naar 2016 en 2017. Dit zorgt nog voor een extra daling van het accres in de jaren 2014 en 2015 terwijl de uitkering uit het gemeentefonds hierdoor in 2016 en 2017 juist stijgt.
Pensioenakkoord
De VNG, IPO en Unie van Waterschappen hebben zich met de andere overheids- en onderwijswerkgevers verenigd in de VSO. De VSO heeft een akkoord gesloten met de pensioenonderhandelaars van de vakbonden. Hierbij wordt de pensioenpremie per 1 januari 2014 verlaagd doordat jaarlijks lagere pensioenopbouw benodigd is omdat de pensioenleeftijd wordt verhoogd naar 67 jaar.
De ambtenaren verkrijgen hierdoor koopkracht als gevolg van de verlaging van de pensioenpremie. Voor de gemeente dalen de werkgeverslasten. Dit levert een geschat voordeel op van ongeveer 470.000 euro per jaar.
Herijking Gemeentefonds
In de septembercirculaire wordt het voornemen bekrachtigd om de definitieve uitkomsten van de herverdeling van het gemeentefonds vanaf 2015 te presenteren in de meicirculaire 2014. Het maximale jaarlijkse nadeel bedraagt 15 euro per inwoner en bedraagt daarmee voor Enschede bijna 2,4 miljoen euro structureel per jaar. Het maximale herverdelingseffect bedraagt overigens niet 15 euro per inwoner. Als Enschede bijvoorbeeld 30 euro per inwoner moet inleveren als gevolg van de herverdeling dan wordt 2 jaren achtereen een korting opgelegd. Vanaf het eerste jaar bedraagt de korting dan 2,4 miljoen euro en wordt de korting een jaar later 4,8 miljoen euro structureel. Op dit moment is niet duidelijk of de gemeente een voor- of nadeel zal hebben bij de herverdeling.
Invoering schatkistbankieren
Op 4 juli 2013 is de wijziging van de Wet financiering decentrale overheden door de Tweede Kamer aangenomen waarmee het verplichte schatkistbankieren wordt opgelegd. De invoering wordt uiterlijk eind 2013 verwacht. Vanaf het begrotingsjaar 2014 moet de gemeente rapporteren over de uitzettingen en de leningen die tussen overheidsorganen zijn verstrekt.
EMU-saldo
Het wetsvoorstel Houdbare overheidsfinanciën (HOF) is op 23 april 2013 aangenomen door de Tweede Kamer en ligt ter behandeling nu bij de Eerste Kamer. Naar verwachting treedt de wet per 1 januari 2014 in werking. Besloten is om voorlopig de EMU-norm van -0,5% voor de decentrale overheden te handhaven. Hiervan is -0,38% bestemd voor de gemeenten. Normaliter worden de individuele referentiewaarden gepubliceerd in de septembercirculaire. Er is echter nog overleg gaande over deze verdeling waardoor pas in de 2e helft van oktober 2013 de referentiewaarden gepubliceerd zullen worden.