2.3 Duurzame leefomgeving

Doelenboom

Behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad 1. Stedelijke ontwikkeling Bestemmingsplannen Lasten 1.228
Baten 261
Grondbedrijf Lasten 32.568
Baten 38.786
Locatieontwikkeling Lasten 2.073
Baten 1.335
Ruimtelijke ontwikkeling Lasten 3.509
Baten 1.913
Stimuleren van de bruisende stad 2. Beleving in de (binnen)stad Cultuur Lasten 18.625
Baten 1.345
Evenementen en citymarketing Lasten 2.580
Baten 112
3. Binnenstad (centrum) Binnenstad (centrum) Lasten 0
Baten 0
Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan 4. Burger- en overheidsparticipatie Stadsdeelsgewijs werken Lasten 4.249
Baten 568
5. Openbare orde en veiligheid Openbare orde en veiligheid Lasten 15.125
Baten 1.944
6. Beheer en onderhoud openbare ruimte Begraafplaatsen Lasten 1.198
Baten 467
Beheer wegen Lasten 8.223
Baten 942
Beleid leefomgeving Lasten 2.550
Baten 1.341
Gladheidsbestrijding Lasten 833
Havens en markten Lasten 650
Baten 485
Openbare verlichting Lasten 1.350
Baten 60
Parkeerbeheer Lasten 11.593
Baten 12.792
Riolering Lasten 13.971
Baten 13.971
Stadsdeelbeheer Lasten 13.707
Baten 3.032
7. Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (WeEconomy) SGW aan lokale duurzame initiatieven Lasten 0
Baten 0
8. Wettelijke taken en deregulering Handhaving bouwwerken en bedrijven Lasten 1.560
Baten 287
Handhaving openbare ruimte Lasten 1.426
Baten 821
Vergunningen leefomgeving Lasten 4.435
Baten 3.978
Stimuleren van een duurzame leefomgeving 9. Duurzame energievoorziening Duurzaamheid Lasten 362
Baten 42
10. Afvalstoffen: afvalloos Twente Afvalstoffen Lasten 18.821
Baten 18.493

 Wat hebben we bereikt?

Ook  in het fysieke domein is het goed merkbaar dat de crisis voorbij is en de stad volop in beweging is. De vraag van ontwikkelaars en particulieren om mooie initiatieven te ontplooien in de stad, neemt toe. Als gevolg daarvan stijgt ook het  aantal vergunningaanvragen en de behoefte aan toezicht en handhaving. Tegelijkertijd zijn er meer (soms landelijke) ontwikkelingen die aandacht vragen, terwijl ook de Enschedese samenleving vaker een beroep op onze mensen doet.

Deze toename in vraag sluit niet aan bij de huidige capaciteit van de ambtelijke organisatie. Deze capaciteit is nog gebaseerd op de crisistijd, waarin er is gekrompen op de formatie omdat ook de hoeveelheid werk beperkter was. Dit maakt dat de capaciteit die er nu is, wordt ingezet op de grootste prioriteiten die we kennen binnen het fysieke domein. De consequentie hiervan is dat het regulier werk vaak blijft liggen of dat reguliere wettelijk verplichte werkzaamheden onder het met de raad afgesproken niveau wordt uitgevoerd. Tot slot leidt dit tot budgetoverschrijdingen omdat we ook op de hoogste prioriteiten soms bij moeten schakelen met personele inzet door in te huren, terwijl de middelen hier niet voor zijn. Dit is niet zichtbaar in de jaarrekening aangezien we deze overschrijdingen hebben opgevangen met incidentele voordelen, maar hiermee is het nog niet structureel opgelost. Tevens  is er in het kader van de selecte vacature- en uitgavenstop ook incidenteel bijgestuurd op de materiele budgetten.

Stedelijke ontwikkeling
Enschede legt prioriteit bij het verder versterken van de grootstedelijke kwaliteit. De energie en ambtelijke capaciteit zijn dan ook nadrukkelijk ingezet op de fysieke ontwikkelingen van het binnensingelgebied en binnenstad, de invalswegen van de stad, het Kennispark, het herontwikkelen van de voormalige vliegbasis en het buitengebied. Ook het leefbaar houden van de wijken is een belangrijk speerpunt in de stedelijke ontwikkelingsopgave.

Binnenstad
Het exploitatieplan voor het Ariënsplein is ondertekend. We hebben het bestemmingsplan Binnenstad vastgesteld. In het kader van de in 2016 afgesloten intentieovereenkomst voor de Kop Boulevard zijn de mogelijkheden voor verdere gebiedsontwikkeling met een ontwikkelende partij voortvarend onderzocht en we hebben middelen gereserveerd om uitgebreide investeringen in de binnenstad mogelijk te maken. In de binnenstad zijn verschillende projecten succesvol afgerond (o.a. Locatie Hema, Hofpassage, Zuidmolen). Ook in de rest van het centrum is de energie duidelijk voelbaar. We hebben afspraken gemaakt met ontwikkelende partijen over verschillende ontwikkelingen (o.a. Coberco terrein en Melkhal, Spoorzone 2e fase, Arke terrein, Lasonder Driehoek, Aldi Deurningerstraat). De bouw in het spoorzone Middengebied en de laatste fase van de Laares is gestart en de Boddenkamp afgerond.

In het kader van het Actieprogramma Binnenstad is de verbetering van de bewegwijzering projectmatig opgestart en de transformatie 'Post Pleintje' uitgevoerd, projecten die aansluiten bij de analyse, prioritering en wensen vanuit de partners in de stad en gemeente. De middelen die voor 2018 waren gereserveerd worden ingezet voor het in bedrijf laten van de fonteinen om zo het huidige hoge kwaliteitsniveau van de openbare ruimte in de binnenstad te handhaven. We zijn een verkenning gestart over de toekomst voor een bedrijfsinvesteringszone in de binnenstad.

Aantrekkelijke invalswegen 
Met het vaststellen van de ontwikkelstrategie Zuiderval hebben we een nadrukkelijke bijdrage geleverd aan een hoge beeldkwaliteit langs de zuidelijke entree van de stad. Gelet op externe factoren zoals economie en externe partners kan in 2018 de afweging worden gemaakt om maatwerk te leveren door het gebied te vergroten of de strategie aan te passen om wenselijke ontwikkelingen te faciliteren. Het bestemmingsplan van de Zuiderspoorflat is vastgesteld, deze ruimtelijke ontwikkeling geeft een forse impuls aan de uitstraling van Zuiderval, als de entree van de binnenstad. We zijn een pilot gestart voor de Hengelosestraat net buiten de singels om te komen tot een integraal ruimtelijk kader m.b.t. invalswegen. 

Buitengebied
De ruimtelijke kwaliteit van het buitengebied is het afgelopen jaar sterk verbeterd door verschillende ruimtelijke initiatieven en de eis dat initiatieven in het buitengebied altijd gepaard moeten gaan met een investering in die ruimtelijke kwaliteit. Daarnaast zal mede dankzij de medewerking met Stawel het buitengebied worden aangesloten op glasvezel. Tevens is de Natuurkansenkaart in foldervorm uitgekomen.

Leefbare wijken 
Voor het jaar 2018 zijn in 2017 prestatieafspraken gemaakt met de corporaties. Betaalbaarheid, beschikbaarheid en duurzaamheid zijn hierin nadrukkelijk aan bod gekomen. Om in de toekomst investeringen in de wijken slimmer te combineren en synergie te bereiken wordt gewerkt aan een gezamenlijke Dynamische Investerings Agenda (DIA). De DIA wordt in 2018 verder uitgewerkt samen met de corporaties. 

Vergunningen 
De jaren van economische crisis liggen inmiddels echt achter ons. Uit de ontwikkelingen in onder andere de binnenstad, bij invalswegen en het buitengebied blijkt wel dat er weer veel wordt geïnvesteerd in de stad en zien we in 2017 dan ook wederom het aantal bouwaanvragen stijgen. Zo waren er in 2016 631 aanvragen en in 2017 is dit met 9% gestegen tot 688 aanvragen.

Duurzame leefomgeving: ruimte voor bewoners en partners
In Twente wordt al enige tijd gewerkt aan de omvorming van de Regionale Uitvoeringsdienst Twente (RUD Twente) naar de Omgevingsdienst Twente (ODT), een gemeenschappelijke regeling tussen 14 Twentse gemeenten en de provincie Overijssel. De ODT wordt daarmee een afzonderlijke rechtspersoon met een eigen ambtelijke organisatie. De gemeenschappelijke regeling is in oktober ondertekend door alle deelnemers. De ODT zal uiterlijk op 1 januari 2019 operationeel zijn.

Samenlevingsgericht werken
We worden steeds meer een netwerksamenleving. Grenzen vervagen, verbindingen tussen inwoners en organisaties ontstaan steeds gemakkelijker. De verkenning naar vormen van zeggenschap, vertegenwoordiging en samenwerking is afgerond. We weten nu dat vooral de communicatie en de verwachtingen nauw op elkaar afgestemd moeten worden. Wij zoeken de mensen steeds meer op en nodigen hen uit. We geven ruimte aan en faciliteren de vele bewonersinitiatieven. Samen sturen we op doelen die aansluiten bij de energie in de samenleving. Punt van aandacht is dat het steeds moeilijker is bewonersvertegenwoordiging in klassieke zin, zoals in wijk- en dorpsraden, te organiseren. Maar we werken steeds meer samenlevingsgericht, dat wil zeggen dat diverse organisatieonderdelen integraal samenwerken. Succesvolle voorbeelden zijn: Nieuw Enschedees Welzijn (NEW), de pilots Zelfbeheer op bedrijventerreinen en de Vuurwerkdialoog. 

Ook op het gebied van duurzaamheid zoeken we de samenwerking met de stad. Met de Groene loper verbinden we bestaande initiatieven. We maken deze zichtbaar om de natuur zo dicht mogelijk bij de inwoners te brengen. Het Bloemenlint Enschede is hiervan een sprekend voorbeeld.

Het platform “Jijmaaktdebuurt”, de wijkbudgetten en de wijkbeheerplannen blijven een belangrijk instrument om de participatie te bevorderen en ondersteunen. In 2017 is de evaluatie wijkbudgetten uitgevoerd. De gebruikers zijn erg tevreden over dit instrument. Uit de voorlopige resultaten blijkt dat de budgetten in alle wijken op grote schaal gebruikt worden. 

Meer Zeggenschap over eigen Stadsdeelmanagement & Stadsdeelbeheer
Het maaibeeld is, na de bezuinigingen vanuit het afgeronde traject veranderen en bezuinigen in de openbare ruimte, weer op een voor onszelf en de samenleving acceptabel niveau gebracht. Dit hebben we gedaan door op delen weer vaker te maaien, conform het “Belevingsonderzoek Maaibeleid 2016”, uitvoering van het Amendement maaibeleid en de in 2017 en de met bewoners gehouden pilots rond het maaien. Door de gevarieerde inzet is de aanblik verbeterd en hebben we ook de biodiversiteit bevorderd. Verder is in het kader van Enschede bloeit op, een extra impuls geweest in de openbare ruimte. De fleurige bloemenlinten die de stad maandenlang heeft kunnen zien hebben waardering geoogst van inwoners, bezoekers en bedrijven. 

Voor een verkeersluwe en aantrekkelijke binnenstad lopen twee sporen. Ten eerste de voorbereiding van de overgang op kentekenherkenning en het mogelijk maken om digitaal je ontheffing aan te vragen. En daarnaast de voorbereiding van de invoering van het camerahandhavingssysteem (volgens raadsbesluit juli 2017). Beide trajecten worden in 2018 uitgevoerd in samenwerking met de binnenstad  partners. 

De evaluatie van de pilots ‘Zelfbeheer’ op het Euregio en in het Havengebied zijn positief verlopen en hebben geleid tot een verlenging van het zelfbeheer op deze bedrijventerreinen. Hiermee wordt er een belangrijke bijdrage geleverd aan het versterken van het Vestigingsklimaat en het vergroten van de zelfredzaamheid. Ook is er gewerkt aan het versterken van de duurzaamheid en biodiversiteit en de start van de aanleg van de Stadsbeek. 

Een veilige stad
Ook in 2017 zijn de criminaliteitscijfers gedaald. Het aantal woninginbraken daalde met ruim 38%. Wij hebben met onze investering in ons veiligheidsdashboard een beter inzicht in de cijfers per wijk en buurt. Hierdoor is gerichtere aanpak van veiligheidsproblemen mogelijk. Aard en omvang van ondermijning is beter zichtbaar geworden. De bewustwordingscampagne heeft hier aan bijgedragen. Een aantal concrete casussen zijn met succes aangepakt. De vernieuwde aanpak van de overlast aan het Wilminksplein (Aanpak Kameleon) heeft geleid tot een persoonsgerichte aanpak en gerichter cameratoezicht. Enschede is daarnaast het podium geweest voor diverse demonstraties. Deze hebben wij in goede banen kunnen leiden.

Duurzame toekomstbestendige stad
In november 2017 hebben we aan de Raad een overzicht aangeboden van de behaalde duurzaamheidsresultaten in 2017. In september 2016 ging de campagne ‘Enschede wekt op’ van start. Door middel van deze campagne zijn inwoners, bedrijven en instellingen uitgenodigd om mee te denken over de vraag welke locaties in Enschede geschikt zijn voor het opwekken van duurzame energie. De resultaten zijn in februari 2017 tijdens een goed bezochte slotavond bekend gemaakt. De Enschedese bevolking blijkt zich bewust te zijn van de noodzaak van de energietransitie, maar over de manier waarop dat moet gebeuren lopen de meningen uiteen.

Bij de bespreking van de resultaten van de campagne in de gemeenteraad is besloten tot het opstellen van een structuurvisie energie (Energievisie). Die visie moet de kaders scheppen waarbinnen in Enschede de transitie naar een volledig duurzame energievoorziening kan plaatsvinden. In het kader van de voorbereiding van deze visie zijn 2 themabijeenkomsten georganiseerd over draagvlak, geothermie, bronnen van duurzame energie en innovatie en de milieueffectrapportage. De Energievisie wordt medio 2018 ter vaststelling aan de raad aangeboden. 

2017 is ook het jaar waarin er binnen de ambtelijke organisatie een uitvoeringsorganisatie is ingericht voor het in behandeling nemen van energie-initiatieven, Twence haar eerste zonnepark heeft geopend, de Energie Coöperatie Buitengebied Enschede U.A is opgericht, Enschede Energie haar eerste project heeft opgeleverd (zonnepanelen op het dak van Twentemilieu), er op wijkniveau energiegesprekken zijn georganiseerd en er een aanzet is gegeven voor een Twentse energiestrategie. 

In 2017 is de regeling groene leges uitgebreid geëvalueerd nadat deze eind 2016 stopgezet was in verband met het ontbreken van financiële dekking. Uit de evaluatie blijkt dat de groene leges een effectief instrument en een succesvolle duurzaamheidsmaatregel zijn. Op basis van de uitkomsten is de regeling in 2017 met terugwerkende kracht voor particulieren gecontinueerd. Met ingang van 1 augustus 2017 is de regeling ook weer voor projectontwikkelaars opengesteld. In opdracht van de Raad is onderzocht of en hoe de tweejarige proef met de groene leges structureel vorm kan krijgen. De regeling is aangescherpt zodat voorzetting van de regeling in 2018 financieel mogelijk is. Verder is er een aanvraag ingediend bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu om deel te nemen aan het experiment om via de Crisis- en Herstelwet een lagere energieprestatie coëfficiënt (EPC) in Enschede te hanteren.

We hebben tariefdifferentiatie (Diftar) voor de inzameling van restafval ingevoerd, als eerste stap om de inzamelresultaten (toename scheidingspercentage en afname hoeveelheid restafval per inwoner) te verbeteren. Deze invoering heeft op onderdelen het gewenste effect gehad. We zien namelijk dat het percentage opgehaald restafval met ca. 40% is afgenomen en de inzameling van herbruikbare materialen is toegenomen. Sinds de invoering van Diftar is echter het bijplaatsen van zakken (zoals losse zakken van verpakkingsafval) bij containers en milieupleinen toegenomen. Hierop is actie ondernomen. Eind 2017 heeft de Raad een besluit genomen over het treffen van aanvullende maatregelen om bijplaatsen te voorkomen.

In het kader van het thema klimaat adaptieve stad hebben we onder meer ingezet op maatregelen die de mogelijke overlast na hevige regenbuien beperken. De aanleg van de Stadsbleek is in volle gang. Het proces van ontwerp en realisatie van de Stadsbeek is tevens een goed voorbeeld van geslaagde participatie. Inwoners zijn nauw betrokken bij het ontwerp en inrichting van de beek. Deze samenwerking is positief en levert veel aandacht voor het onderwerp klimaatadaptie. Ook is er een ontwerp voor de aanleg van een ondergronds bassin onder en een wadi langs de Oldenzaalsestraat gemaakt. De aanleg start in 2018 en vergroot de bergingscapaciteit van regenwater.

Bruisende stad: cultuur, citymarketing en evenementen 
Enschede is in het regeerakkoord genoemd als aanjager voor de stedelijke regio. Ook in het advies van de Raad voor Cultuur wordt het belang van werken in stedelijke regio’s genoemd. Samen met de andere stedelijke regio’s in landsdeel Oost is er gewerkt aan een inhoudelijk plan. 

Op het niveau van Enschede hebben de directeuren van de grote culturele instellingen het initiatief genomen op meer samen te werken op het gebied van inhoudelijke programmering en marketing. Een goed voorbeeld is de visie Muziekkwartier die in 2017 is gemaakt door de partners in het Muziekkwartier. Deze visie wordt nu uitgewerkt in concrete plannen en voorstellen op het gebied van de exploitatie, bedrijfsvoering, inhoudelijke programmering en gezamenlijke open uitstraling van het gebouw.

Ook op het gebied van de stedelijke regio worden stappen gezet om de samenwerking vorm te geven. Zo zijn zes theaters bezig om te komen tot een twents ticketing systeem. De directeuren gaan een sessie organiseren voor cultureel Twente om samen te bespreken op welke wijze invulling gegeven kan worden aan de stedelijke regio.

Een belangrijke transitie in het cultureel domein, de samenwerking tussen Twentse Welle en Rijksmuseum Twente, heeft concreet vorm gekregen. Er ligt nu een meerjarenplan om zich te profileren als academie van verbeelding.

De verhuizing van de NRO in het Muziekkwartier is gerealiseerd en de verbouwing voor hun ateliers op de Performance Factory is gestart. Het gebouw Zuidwest op de Performance Factory is opgeleverd en er zijn meer dan 20 nieuwe bedrijven gevestigd, waaronder een groot aantal culturele ondernemers. Er is een popschool, een dansschool, de theatermakerij, de stadswerkplaats en andere kleinere culturele ondernemers. Door het stopzetten van de subsidie aan Atak is de samenwerking met Metropool (Hengelo) in een stroomversnelling gekomen. Het poppodium Twente is 1 april 2018 gestart.

Op evenementengebied heeft de WEURO (EK Vrouwen) Enschede op een mooie manier op de kaart gezet. De sfeer en beleving in de stad en naar het stadion heeft laten zien aan het land waar wij als stad goed in zijn: in harmonie een mooi feest vieren.

 

Indicatoren

Doelstelling A: Samen met partners behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad

1. Rapportcijfer voor de waardering van de groene kwaliteit van het buitengebied (natuur, landschap, water, cultuurhistorie)

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.

Toelichting
Vanaf 2009 is de waardering van de groene kwaliteit van het buitengebied elk jaar gestegen, namelijk van 7,5 naar 8,0. Dit is het gevolg van een consequent beleid dat met behulp van de Gids Buitenkans is vormgegeven. Het beleid wordt samen met Stawel, agrariërs en inwoners uitgevoerd via de Groene- en Blauwe diensten. Bovendien wordt sinds kort meer gebruik gemaakt van de Natuurkansenkaart, waardoor investeringen nog beter kunnen worden ingezet voor natuur en biodiversiteit.

De indicator sluit aan bij thema 1 in de volgende paragraaf. 

 

2. Het aantal vergunningen dat leidt tot ruimtelijke ingrepen

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Door de steeds verder aantrekkende economie zijn de vergunningen die een ruimtelijke impact hebben zoals bouw, aanleg, sloop en inrit sterk gestegen. Er wordt veel gebouwd in de stad. Zo zien we dat de kavelverkoop gestegen is en dat het aantal nieuwe woningen van 599 in 2016 naar 662 in 2017 is gestegen. NB één vergunning kan meerdere woningen betreffen.

De indicator sluit aan bij thema 1 in de volgende paragraaf. 

 

3. Indexcijfer voor de stedelijke ruimtelijke kwaliteit (ten opzichte van 2012 op de onderdelen woonaantrekkelijkheid, dichtheden, groen en water)

 

Bij een betrouwbaarheid van 95% is de foutmarge 0,1% naar boven en naar beneden.

 

Toelichting
Het in 2017 gepresenteerde indexcijfer ruimtelijke kwaliteit betreft het jaar 2016, omdat het indexcijfer van 2017 pas in mei 2018 beschikbaar is. Het indexcijfer 2016 is nauwelijks gewijzigd ten opzichte van 2015 en ligt (net) boven het streefcijfer.

De indicator sluit aan bij thema 1 in de volgende paragraaf. 

 

Doelstelling B: Stimuleren van de bruisende stad

4. Rapportcijfer voor de waardering van aspecten van de binnenstad (horeca, winkels, sfeer, veiligheid, et cetera)

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Jaarlijks wordt aan bezoekers gevraagd om de binnenstad een rapportcijfer te geven. Dit is een algemeen rapportcijfer voor de hele binnenstad. In 2017 is het rapportcijfer gelijk aan 2016. De hoogste cijfers geven de bezoekers van onze binnenstad aan de horeca- en winkelvoorzieningen (7,9 respectievelijk 7,7). Met betrekking tot het winkelaanbod worden met name de omvang van het aanbod en de sfeer beter gewaardeerd dan in 2016. Uit de binnenstadmonitor blijkt ook dat bezoekers frequenter een bezoek aan Enschede brengen.

De indicator sluit aan bij thema 2 in de volgende paragraaf. 

 

5. Aantal bezoekers grote evenementen

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Deze indicator is in de programmabegroting 2017 voor het eerst opgenomen. Normaal gesproken komen de bezoekersaantallen van de grote evenementen uit de jaarlijkse evenementenmonitor. In het kader van de verplichtingenstop is echter afgesproken in 2017 de evenementenmonitor eenmalig niet uit te voeren. Hierdoor zijn er over 2017 geen bezoekersaantallen bekend.

De indicator sluit aan bij thema 2 in de volgende paragraaf. 

 

6. Aantal bezoekers van de grote gesubsidieerde culturele instellingen

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.

Toelichting
Voor deze indicator worden de bezoekersaantallen gebruikt van de Twentse Schouwburg, ATAK, Concordia en TwentseWelle.

 De stijging in het aantal bezoekers van de culturele instellingen zit vooral in een explosieve stijging van het aantal bezoekers van de Twentse Schouwburg.  Dit komt mede doordat de Twentse Schouwburg de  Twentse theaterproductie “Het verzet Kraakt” mede produceert deze aantallen (+/- 40.000) zijn meegenomen in de bezoekersaantallen. Daarnaast is er groei doordat de economie aantrekt en de programmalijnen van de Twentse Schouwburger scherper zijn neergezet. Dit brengt meer herkenbaarheid voor de bezoeker. De overige drie instellingen hebben ook een groei in bezoekers gerealiseerd.

De indicator sluit aan bij thema 2 in de volgende paragraaf. 

 

7. Percentage van inkomsten van de grote gesubsidieerde culturele instellingen ten opzichte van de subsidie

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Voor deze indicator worden normaal gesproken de inkomstenstromen gebruikt van de Twentse Schouwburg, ATAK, Concordia en TwentseWelle. ATAK heeft echter niet de benodigde gegevens hiervoor aangeleverd, waardoor de subsidieafhankelijkheid over 2017 niet vergelijkbaar is met de jaren ervoor.

Doordat ATAK niet is meegenomen in de grafiek en doordat de Twentse Schouwburg veel eigen inkomsten heeft gegenereerd is de subsidieafhankelijkheid enorm afgenomen. Ook TwentseWelle heeft, met dank aan het nieuwe concept dat in 2017 is ingezet, veel eigen inkomsten gegenereerd.

De indicator sluit aan bij thema 2 in de volgende paragraaf. 

 

Doelstelling C: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan

8. Positie veiligheid van Enschede ten opzichte van de overige twaalf gemeenten met meer dan 150.000 inwoners 

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting

Deze indicator is gelijk gebleven. Wij blijven op positie 6.  

De indicator sluit aan bij thema 5 in de volgende paragraaf. 

 

9. Percentage inwoners dat zich weleens onveilig voelt in de eigen buurt 

 

 

 

Toelichting
Het veiligheidsgevoel is erg afhankelijk van externe factoren waar een gemeenten weinig invloed op hebt. Het percentage is licht gestegen van 19% naar 20,1 %. dit is een marginale stijging en is al snel veroorzaakt door incidenten tijdens de uitvraag.

De indicator sluit aan bij thema 5 in de volgende paragraaf. 

 

10. Opkomstpercentage waarbij de brandweer na een melding tijdig ter plaatse is

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting

Het gemiddelde opkomstpercentage waarbij de brandweer tijdig ter plaatse is, is in 2017 wederom gedaald. Dit wordt wederom veroorzaakt doordat het aantal (loze) uitrukken sterk verminderd is. Hierdoor wordt de indicator in negatieve zin beïnvloed. Verder blijven de vrijwillige kazernes Boekelo en Glanerbrug moeite houden met het halen van de in het dekkingsplan vastgestelde uitruktijden. Dit heeft vooral te maken met de beschikbaarheid van voldoende vrijwilligers overdag.

 

De indicator sluit aan bij thema 5 in de volgende paragraaf. 

 

11. Beoordeling schouwresultaten 'schoon' 

 

 

 

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
De schouwresultaten geven aan dat de stad op niveau 'basis' is onderhouden en de binnenstad op niveau 'hoog'. Een en ander overeenkomstig de afspraken met de raad. 

De indicator sluit aan bij thema 6 in de volgende paragraaf.

 

12. Rapportcijfer voor de waardering van de kwaliteit van het openbaar groen

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
De waardering voor de kwaliteit van het openbaar groen is in 2017 iets toegenomen ten opzichte van 2015 en 2016. De waardering in 2017 is een fractie hoger dan de streefwaarde.

De indicator sluit aan bij thema 6 in de volgende paragraaf. 

 

13. Naleefgedrag milieugerelateerde handhaving

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
De analyse van de controlegegevens over 2017 laat een naleefpercentage zien van 78%. Het naleefgedrag is daarmee zeer licht (1%) gestegen. De stijging is zodanig klein dat er geen aanwijsbare reden voor te geven is. Het overgrote deel van de geconstateerde tekortkomingen was zo gering dat een waarschuwing voldoende was.

De indicator sluit aan bij thema 8 in de volgende paragraaf. 

 

 Doelstelling D: Stimuleren van een duurzame leefomgeving

14. Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (WEconomy)

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Gemeten wordt het aantal nieuwe collectieve bewonersinitiatieven met betrekking tot duurzaamheid. De geweldige toename in duurzame initiatieven wordt met name veroorzaakt door dat verduurzaming van wijken in de afgelopen jaren steeds meer gemeengoed is geworden en veel inwoners van onze stad zijn hier uit eigen beweging en met elkaar mee bezig. Dit heeft inmiddels geresulteerd in ruim 75 duurzame initiatieven en acties in de vijf stadsdelen. Dit zijn 65 meer dan in 2016. De meeste initiatieven dragen bij aan de speerpunten biodiversiteit en klimaatadaptatie, circulaire economie (afval) en energie. Daarnaast dragen de activiteiten vaak bij aan talentontwikkeling (educatie) en sociale duurzaamheid.

De indicator sluit aan bij thema 7 in de volgende paragraaf. 

 

15. Gemiddeld energielabel. Beoogde labelverdeling van de woningvoorraad

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
De huidige labelverdeling loopt achter bij de doelstelling. Veel energiemaatregelen worden echter vertraagd in een aangepast energielabel verwerkt. De indicator zegt daarmee slechts beperkt iets over de huidige stand van zaken. Met de corporaties zijn goede afspraken gemaakt mbt de (energie)kwaliteit van nieuw te bouwen woningen. In 2018 maken alle corporaties een roadmap die zich richt op een aardgasloze samenleving in 2050. Bij particulieren zien we een langzaam toenemende aandacht voor het nemen van energiebesparende maatregelen. De verwachting is dat in de toekomst andere indicatoren (dan het energielabel) relevanter zullen worden.

De indicator sluit aan bij thema 9 in de volgende paragraaf. 

 

16. Planologische reservering van het aantal locaties voor wind- en zonne-energie

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
In 2017 werd er één locatie aangewezen voor de realisatie van een zonnepark. Dit zonnepark heeft een oppervlakte van 20 hectare en zal verrijzen ten noordwesten van de bedrijfslocatie van Twence. Gelet op het aantal in behandeling zijnde projectvoorstellen wordt verwacht dat het verschil tussen het aantal geprognosticeerde (3) en het aantal gerealiseerde planologische reserveringen (2) in 2018 kan worden ingelopen.

De indicator sluit aan bij thema 9 in de volgende paragraaf. 

 

17. Energiebesparing per jaar:
Elektriciteit:

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
In 2017 zijn we meer, in plaats van minder energie gaan verbruiken. Deze ontwikkeling is waarschijnlijk toe te schrijven aan de aantrekkende economie.

Gas:

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
In 2017 zijn we meer, in plaats van minder energie gaan verbruiken. Deze ontwikkeling is waarschijnlijk toe te schrijven aan de aantrekkende economie.

De indicator sluit aan bij thema 9 in de volgende paragraaf. 

 

18. Toename scheidingspercentage restafval

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Het scheidingspercentage voor huishoudelijk restafval heeft een fikse sprong gemaakt van 47,7% in 2016 naar 62% in 2017. Dit is een direct gevolg van de invoering tariefdifferentiatie (Diftar) op restafval met ingang van 1 januari 2017. Met dit scheidingspercentage gaan we reeds richting de doelstelling voor 2019. Het doel van 60% in 2018 is nu al gehaald én overschreden. Met het behaalde scheidingspercentage liggen we op koers om in 2020 aan te kunnen sluiten bij de landelijke doelstelling van 75%. 

De indicator sluit aan bij thema 10 in de volgende paragraaf. 

 

19. Kg's restafval per inwoner/jaar (afname)

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
De hoeveelheid huishoudelijk restafval per inwoner is boven verwachting gedaald van 231 kg per inwoner in 2016 naar 146 kg in 2017. Ook dit is een direct gevolg van de invoering Diftar op restafval met ingang van 1 januari 2017. In dit geval komen we met deze doelstelling reeds in de buurt van de doelstelling voor 2020 en hiermee de landelijke doelstelling van 130 kilogram per inwoner per jaar. De stip aan de horizon in Twente is 50 kilogram per inwoner per jaar.

De indicator sluit aan bij thema 10 in de volgende paragraaf. 

 

20. Aantal ondersteuningsvragen aan de duurzaamheidsmakelaar

 

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Ondersteuningsvragen komen binnen via (lopende) duurzaamheidsprojecten (bv. Groene Loper), via de mailbox (www.enschede.nl/duurzaam053), via Jij maakt de buurt en via de stadsdelen.

In de stadsdelen worden zij begeleid door medewerkers van het stadsdeel en soms doorgeleid naar een van de speerpunttrekkers. Zij trachten de initiatiefnemer te ondersteunen en waar mogelijk te verbinden aan andere initiatieven in de stad.

Er wordt bijgehouden welke (ondersteunings)vragen worden gesteld via de mailbox duurzaam053 (cijfer 2017 is: 47 ondersteuningsvragen). Hierin is een dalende lijn te zien t.o.v. 2016.  Niet geteld worden ondersteuningsvragen via het ambtelijk apparaat.  Het aantal (ondersteunings)vragen maakt inzichtelijk wat het meerjarig gebruik is van deze “Enschedese digitale vraagbaakfunctie”. In het Actieplan Duurzaamheid zijn m.b.t. deze indicator geen streefwaardes vastgesteld.

Het is niet een indicator van kwaliteit of waardering. Het laat slechts zien of de mailbox duurzaam053 een veel gebruikt kanaal is om vragen te stellen zonder daar een waarde aan toe te kennen.

De indicator sluit aan bij thema 7 in de volgende paragraaf. 

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren vanaf 2017 verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

Beleidsveld Naam indicator Eenheid Score Bron
1. Veiligheid Verwijzingen Halt Aantal per 10.000 jongeren 137 (2016)  Bureau Halt
1. Veiligheid Harde kern jongeren Aantal per 10.000 inwoners 1,3 (2014)  KLPD
1. Veiligheid Winkeldiefstallen Aantal per 10.000 inwoners

3,0 (2016) 

CBS
1. Veiligheid Geweldsmisdrijven Aantal per 10.000 inwoners

5,9 (2016) 

CBS
1. Veiligheid Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners

5,0 (2016) 

CBS
1. Veiligheid Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners

7,0 (2016) 

CBS
7. Volksgezondheid en milieu Hernieuwbare elektriciteit % 0,4%(2016) RWS

Wat hebben we ervoor gedaan?

Doelstelling A: Samen met partners behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad

Actiepunten 2017 Status Zomernota Status
31-12-2017
Thema 1: Stedelijke ontwikkeling    
1. Samen met partners een groot deel van de gebiedsvisies op de wijken in de stad opstellen. Op basis hiervan maken wij gebiedsgerichte afspraken met de corporaties.
2. We stellen een agenda Wonen & Zorg op en voeren deze vervolgens uit.
3. We doen een voorstel voor de aanpassing van de Gids Buitenkans.
4. We passen de monitoring van de woningvoorraad aan.
5. We dringen de plannen voor appartementen buiten de prioriteitsgebieden terug.
6. We ontwikkelen een nieuwe strategie voor de Zuiderval en de aanpalende gebieden.
7. We leggen een nieuw bestemmingsplan voor de ontwikkeling van groene woonmilieus in het plan Leuriks-Oost voor aan de Raad.
8. We sluiten de grondexploitatie Twekkelerveld af.
9. We maken een nieuw voorstel voor een tweede fase van het project 'Bouwen in de wijk'.
10. We verminderen en stroomlijnen het fysieke, economische en sociale beleid en de beleidsregels die relevant zijn voor de omgeving.
11. We verbeteren de besluitvorming over de fysieke ontwikkeling van de stad.
12.  Vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet in 2019 gaan we experimenteren met een Omgevingsplan voor het Binnensingelgebied om leerervaringen op te doen.
13. We kiezen voor een globaal faciliterend bestemmingsplan voor de invulling van de voormalige luchthavenlocatie/TBT. 
14. Wij gaan de tijdelijke formatie voor omgevingsmanagement uitbreiden.
Verbonden partij: Regio Twente (RO en wonen)

Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang):

- In het verlengde van de regionale woonvisie die begin 2016 is vastgesteld, worden afspraken gemaakt over de omvang en kwaliteit van de woningproductie in Twente.
- Coördinatie van de inbreng in G32, VNG en dergelijke.
- Binnen de regio is de samenwerking met de NT-gemeenten intensiever, vooral op wonen en grondzaken.
 

Legenda: = niet, of slechts gedeeltelijk uitgevoerd; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Actiepunt 1 Opstellen gebiedsvisie i.s.m. partners
Om onze woon- en leefgebieden leefbaar en gezond te houden willen we samen met de corporaties en daarna ook met andere partijen werken aan een dynamische investeringsagenda. Veranderd ten opzichte van het voornemen (om gebiedsvisies te maken) is dat we hierbij:

  • beginnen met een gedeelde analyse van de wijken (in plaats van het breed opstellen van visies voor alle wijken);
  • starten met het uitwerken van een gedeelde visie wanneer we weten waar de urgentie en potentie om zaken aan te pakken het hoogst is;
  • niet stoppen bij het opstellen van de visie maar juist ook werken aan de gezamenlijke investerings- en uitvoeringsagenda.

Met deze aanpak delen we niet alleen de droom met elkaar, maar juist ook de weg naar resultaat. De grootste uitdaging zit hem namelijk niet in het visionaire, maar in het dichten van het gat tussen ambities en investeringsmogelijkheden. Het op buurtniveau zoeken naar synergie in samenwerking met andere domeinen en spelers (1+1=3) en het daarna strategisch kiezen en richten van de verschillende begrotingen is de sleutel die we de dynamische investeringsagenda noemen.

Actiepunt 4 Aanpassen monitoring woonvoorraad
Op basis van de Woonvisie en de regionale woonafspraken moet elke woning raak zijn. Om de woonwensen van de huidige en potentiële inwoners van Enschede beter in beeld te krijgen, wordt er gewerkt aan een flexibel en adaptief monitorsysteem ten aanzien van de Enschedese woningmarkt. Dit vergt een extra inspanning ten opzichte van de huidige monitoring, waarbij met name uitgegaan wordt van kwantitatieve data.

Ondanks de aantrekkende markt zal het aantal toevoegingen aan de huidige woningvoorraad beperkt zijn; elke woning moet dan ook van toegevoegde waarde zijn. Om hierin de juiste keuzes te kunnen maken en het aanbod goed af te stemmen op de huidige en toekomstige vraag, is een omslag nodig naar een monitorsysteem dat meer inzicht biedt in kwalitatieve wensen en ontwikkelingen vanuit de markt en samenleving.

Actiepunt 5 Terugdringen plannen appartementen buiten prioriteitsgebied
Elke woning moet raak zijn. Nadere bestudering van de appartementenprogrammering heeft opgeleverd, dat veel van de programmering ook raak is qua plek en type: het gaat vaak over relatief ruime appartementen in het centrum of in een groen woonmilieu. Op de TETEM locatie in Roombeek laat het vigerende bestemmingsplan de realisatie van ca 280 appartementen in twee gebouwen toe. Dat volume is op deze locatie minder wenselijk. Bijsturing is gelet op de bestemming niet of slechts tegen enorme kosten (afkoop) mogelijk te maken. De plannen van de corporaties liggen vaak buiten het centrum. Voorstel is om deze nader onder de loep te nemen bij de Gebiedsvisies.

Actiepunt 7 Nieuw bestemmingsplan Leurinks-Oost
Voorlopig wordt geen start gemaakt met een bestemmingsplan voor de ontwikkeling van groene woonmilieus in het plan Leuriks-Oost. Er wordt gewacht op de uitkomsten van een extern rapport over de behoefte aan diverse (stedelijk) woonvormen, bijvoorbeeld suburbaan wonen. De woningprogrammering wordt hierop afgestemd. 

Actiepunt 9 Nieuw voorstel 2e fase "Bouwen in de Wijk"
Vanuit prioritering op de aandachtgebieden heeft dit vertraging opgelopen. Er heeft in 2017 een ambtelijke verkenning plaatsgevonden die in 2018 aan de raad wordt voorgelegd.

Actiepunt 11 Verbeteren besluitvorming fysieke ontwikkelingen
We hebben nieuwe platforms ingericht waarin we snel een integrale en strategische afweging maken.

Actiepunt 13 Globaal faciliterend bestemmingsplan voormalige luchthavenlocatie/TBT
We kiezen voor een globaal eindplan voor de invulling van de voormalige luchthavenlocatie/TBT waarbij gebruik gemaakt wordt van de relevante onderdelen uit de Crisis- en herstelwet (experimentstatus/ontwikkelgebied). Het bestemmingsplan voor de gebiedsontwikkeling Luchthaven is 5 februari 2018 vastgesteld.

 

Doelstelling B: Stimuleren van de bruisende stad

Actiepunten 2017 Status Zomernota Status
31-12-2017
Thema 2: Beleving in de (binnen)stad.    
 15. In 2017 bespreken wij met de Openbare Bibliotheek, Twentse Welle, Wilminktheater, Atak en andere partners welke veranderingen nodig zijn voor een toekomstbestendige culturele sector voor Twente en Oost-Nederland op de lange termijn.
 16. We werken toe naar een toekomstbestendig cultuuraanbod door te experimenteren met podiumkunst, musea en erfgoed en educatie & talentontwikkeling.
 17. Poppodium Atak fuseert met het Hengelose Metropool.
 18. Museum Twentse Welle stemt haar nieuwe profiel en programmering verder af met partners binnen het Roombeek Cultuurpark, zodat de beleving en bekendheid van het geheel blijft groeien.
 19. De transitie van de bibliotheek vraagt in 2017 verdere concretisering van afspraken met partners in de stad.
 20. cultuureducatie met kwaliteit krijgt een  vervolgperiode van 4 jaar.
 21. Enschede Promotie stemt haar aanscherping verder af met partijen in de stad en stapt over op een doelgroepenstrategie.
 22. We stellen het evenementenprogramma 2017 vast.  
Thema 3: Binnenstad (centrum)    
 23. Verder uitwerken van acties/activiteiten binnen de speerpunten van de Agenda Centrum, onder andere het opstellen van wijkprogramma’s.
 24. Doorlopen van vaststellingsprocedure bestemmingsplan binnenstad.
 25. Een vervolg geven aan diverse stedelijke ontwikkelingsprojecten, zoals de Spoorzone, de Laares, de Boddenkamp en de Bothoven.
 26. Samen met marktpartijen verder vormgeven van de gebiedsontwikkeling Kop Boulevard en transformatie/herontwikkeling locatie Ariënsplein
 27. Begeleiden van marktpartijen bij in voorbereiding zijnde ontwikkelingen en nieuwe initiatieven, waar mogelijk ondersteund vanuit het Actieprogramma Binnenstad.
 28. Diverse mobiliteitsprojecten uitvoeren, waaronder wijkverkeerscirculatieplan Hogeland/Getfert en fietsmaatregelen.
 29. Diverse beheer- en onderhoudsprojecten (riolering, wegen, water en groen) en wijkbeheerplannen uitvoeren.
Verbonden partij: Twentsche Schouwburg

Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang):

Het voortouw om te komen tot regionale afstemming van de (meer vraaggerichte) podiumprogrammering en -marketing.
 

 

Legenda: = niet, of slechts gedeeltelijk uitgevoerd; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting 

Actiepunt 17 Fusie Atak en Metropool
In 2017 is de pilot gestart om de samenwerking te intensiveren. De resultaten van deze pilot waren zo positief dat april 2017 besloten is om het fusieproces te versnellen. Atak en Metropool hebben hiervoor een inhoudelijk plan gemaakt voor een gezamenlijk poppodium. Laatste stap hiervoor was de uitvoering van een accountantsonderzoek.  Op basis van een accountantsonderzoek is besloten om de subsidie aan Atak stop te zetten. De ontwikkeling van een bovenstedelijk poppodium is verder gegaan op basis van het plan dat reeds was opgesteld. Op 1 april 2018 is het nieuwe poppodium operationeel.   

Actiepunt 19 Transitie Bibliotheek
De bibliotheek heeft onderzocht of er voor hun mogelijkheden zijn om zich te huisvesten in het muziekkwartier om daarmee de samenwerking met de andere culturele partners te versterken. De eerste inschatting is positief. Daarnaast blijkt de vestiging van een lunchroom in het huidige gebouw een succes en lopen er overleggen met de scholen over het gebruik van leegstaande schoollokalen door de bibliotheek.  

 

 Doelstelling C: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan

Actiepunten 2017 Status Zomernota Status
31-12-2017
Thema 4: Burger- en overheidsparticipatie.    
30. Verkennen aan welke vernieuwingen behoefte is op het gebied bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap (zie ook thema Versterken samenwerking).
31. Onderzoeken of binnen het ontwikkelproces naar betere manieren van vertegenwoordiging en zeggenschap van inwoners verschillende verbetermogelijkheden en werkvormen mogelijk zijn, waaronder de mogelijkheden van een pilot 'wijkaandeel'.
32. Een methode ontwikkelen om niet-wijkgebonden bewonersinitiatieven te faciliteren.
33. Het Sociaal Economisch Plan (SEP) en Herontwikkelingsplan Wesselerbrink-Noord gaan we in 2017-2018 afronden. 
34. Het actieprogramma 'Thuisvoelen en Meedoen' uitvoeren en zorgen dat nieuwe stadsgenoten meedoen in Enschede en zich thuis voelen in de stad.  
Thema 5: Openbare orde en veiligheid.    
35. We stellen een ondermijningsbeeld op van de hele stad.
36. We organiseren een structureel 'Casusoverleg doelgroepen aanpak' om alle interventiemethoden goed op elkaar af te stemmen bij de aanpak van de (drugs)overlast.
37. In het kader van de aanpak van (drugs)overlast richten wij een meld- en analysepunt in met betrekking tot ondermijningssignalen.
38. We stellen een actueel veiligheidsplan 2017-2020 op en voeren dit uit.
39. We voeren een pilot uit om inwoners als partner op het gebied van veiligheid te betrekken.
40. We presenteren en passen onze resultaten en innovatieve oplossingen uit de Pilot Veilig Voetbal toe bij de wedstrijden van het EK Vrouwenvoetbal.
41. We verstevigen onze informatiepositie op het gebied van veiligheid met een veiligheidsdashbord, gebruikmakend van (big) data.
42. we voeren, samen met Twente Safety & Security, de City Deal Stedelijke Veiligheid uit.
Verbonden partij: Veiligheidsregio Twente

Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang):
Centrale regie voeren op het zoveel mogelijk voorkomen en bestrijden van rampen en crises in Twente, in samenwerking met diverse hulpdiensten en overheden.  
 
Thema 6: Beheer en onderhoud openbare ruimte.    
43. We actualiseren de 'Kaders voor het beheer en onderhoud van het openbaar groen 2014 – 2017' en het 'Openbare verlichtingsplan 2014 – 2017.
44. We starten een pilot (als eerste Dimpact-gemeente) samen met Dimpact voor het verder vereenvoudigen van de meldingen openbare ruimte via 'Slim Melden' voor bewoners, medewerkers en onze partners.
45. We onderzoeken samen met Duitse partners nieuwe mogelijkheden voor het beheer en onderhoud om zo meer kennis uit te wisselen.
46. We vullen van de resterende taakstelling in vanuit het traject conform raadsvoorstel. We gaan het maaibeleid heroverwegen om de ingezette verruwing deels terug te draaien.
47. We reconstrueren de Prinsessentunnel.
48. We starten met de aanleg van de stadsbeek.
49. We richten een kennispunt water in.
50. We evalueren de in 2016 met de ondernemers op de bedrijventerreinen Euregio en Havengebied gemaakte afspraken over zelfbeheer van de openbare ruimte.
Verbonden partij: Openbaar lichaam Crematoria Twente (begraafplaatsen)

Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang):

Dragen bij aan onze wettelijke verplichtingen op het gebied van de lijkbezorging.
 
Verbonden partij: Onderhoud Enschede

Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang):

Uitvoeren van het onderhoud van de openbare ruimte. Daarmee draagt zij bij aan de realisatie van de doelen voor de openbare ruimte en de arbeidsmarktdoelstellingen:
- Het behoud van het gewenste kwaliteitsniveau en het woon- en vestigingsklimaat van de stad.
- 60% van het personeel van Onderhoud Enschede BV bestaat uit mensen uit de arbeidsmarktdoelgroep.
- De werkzaamheden dragen bij aan de programma’s versterken economie en duurzame leefomgeving en zijn van invloed op de indicatoren 3, 11 en 12. 
 
Thema 7: Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy)    
51. We communiceren over duurzame daden via de 'groene' pagina in de Huis-aan-Huis.
52. We organiseren bijeenkomsten (duurzaam sportcafé) voor sportverenigingen, waarin verduurzamingsmogelijkheden voor sportverenigingen door ambassadeurs worden toegelicht.  
53. we ondersteunen duurzame bewonersinitiatieven.
Thema 8: Wettelijke taken en deregulering    
54. We breiden de handhavingscapaciteit uit in de openbare ruimte.
55. We breiden de handhavingscapaciteit uit voor de invoering van Diftar.
56. We implementeren de in 2016 opgestarte 2e fase Deregulering Fysieke domein.
57. We evalueren de gedereguleerde producten van de 1e fase.
58. We bereiden een sociaal plan voor de medewerkers van de 14 gemeenten en de provincie die overgaan naar de nieuwe OD Twente (voormalige RUD).
59. We ontwikkelen het instrument van de groene leges door.
Verbonden partij: RUD 

Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang):
De RUD is een organisatie van Twentse gemeente en de provincie die op het gebeid van met name toezicht en handhaving van milieuregelgeving, vergunningen en meldingen namens de partners en dus namens Enschede optreedt. Daarmee geeft de RUD gevolg aan landelijke, regionale en gemeentelijke beleidskaders. Uiterlijk per 1 januari 2019 dient de huidige netwerkorganisatie (RUD) omgezet te zijn in een formele gemeenschappelijke regeling (ODT)
 

 

 

Legenda: = niet, of slechts gedeeltelijk uitgevoerd; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Actiepunt 39 Pilot "gebiedsgerichte analyse"
Met de pilot "gebiedsgerichte analyse" hebben wij met inwoners, politie, woningbouw en gemeentelijke partners in een specifiek gebied een integrale analyse uitgevoerd naar subjectieve en objectieve veiligheidssignalen. Deze integrale aanpak samen met burgers heeft niet allen tot een integraal beeld en draagvlak in de buurt geleidt maar ook tot vernieuwende inzichten die verder gaan dan openbare orde en veiligheid. 

Actiepunt 40 Toepassen resultaten pilot Veilig Voetbal bij EK vrouwen
De ontwikkeling innovatieve oplossingen kost meer tijd dan verwacht en heeft door capaciteitsgebrek vertraging opgelopen. Wij hebben het project daarom overgedragen aan de Veiligheidsregio. Deze pakt het project in samenwerking met partners verder op in relatie tot de reguliere voetbalwedstrijden.

Actiepunt 41 Verstevigen informatiepositie veiligheid
De investering in data-analyse van onze veiligheidsgegevens in- en extern, levert nieuwe inzichten op met betrekking trends en locaties. zo kunnen we onze regierol op openbare orde en veiligheid beter invullen. Zie ook actiepunt 39.

Actiepunt 58 Voorbereiden sociaal plan ODT
De implementatie van het ODT en daarmee samenhangende voorbereiding van het sociaal plan zijn doorgeschoven naar 2018. De ODT zal per 1 januari 2019 van start gaan. 

Doelstelling D: Stimuleren van een duurzame leefomgeving

Actiepunten 2017 Status Zomernota Status
31-12-2017
Thema 9: Duurzame energievoorziening    
60. We vertalen de resultaten van het participatieproces 'Enschede wekt op'  in de uitwerking van enkele scenario’s voor de productie van duurzame energie tot 2030.
61. We toetsen die scenario's op de gevolgen voor het milieu in de vorm van een milieueffectrapportage.
62. We bereiden een voorstel voor, voor het aanwijzen van locaties voor de (grootschalige) productie van duurzame energie, die vervolgens vertaald gaan worden in een structuurvisie/omgevingsvisie.
Thema 10: Afvalstoffen: afvalloos Twente    
63. We voeren de tariefdifferentiatie in voor de inzameling van restafval als eerste stap om de inzamelresultaten (toename scheidingspercentage en afname hoeveelheid restafval per inwoner) te verbeteren.
64. We optimaliseren de afvalbrengpunten en de mogelijke inrichting naar één milieupark om aansluitend op de tariefdifferentiatie en de omgekeerde inzameling de mogelijkheden voor het aantal te scheiden grove afvalstromen verder uit te breiden
Verbonden partij: Twente Milieu

Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang):

Draagt bij aan de ambitie van de gemeente op het gebied van afvalloos Twente. Dit doet Twente Milieu door de inzameling van de door ons afgesproken afvalstoffen.
 
Verbonden partij: Twence

Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang):

Draagt bij aan de taak van de gemeente om te voorzien in een doelmatig beheer van afvalstoffen door de verbranding van restafval. Met het vergisten van GFT-afval, de productie van duurzame energie en het terugwinnen van grondstoffen draagt Twence ook bij aan de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.
 
Thema 11: Circulaire Economie    
65. De gescheiden inzameling van verpakkingsafval bij scholen en sportverenigingen combineren met de aanpak van zwerfafval.
66. Een project uitvoeren met het doel de organisatie van biomassaketens beter te stroomlijnen door de aanbodkant (buitengebied/landschapsonderhoud) beter te laten aansluiten bij de vraagkant.
67. Verkennen van de aanplant van biomassa (Olifantengras) op braakliggende gemeentelijke arealen.
68. De gescheiden inzameling van afval in openbare ruimte (proef in de binnenstad/stadserf).
69. Afvalcoaches inzetten die in de wijken burgers stimuleren tot preventie en een betere scheiding van huishoudelijk afval.
70. In samenhang met het thema WEconomy: het verbeteren van de afvalpreventie en de afvalinzameling en afvoer bij evenementen.
Thema 12: Klimaatadaptatie    
71. We leggen de stadsbeek aan.
72. We stimuleren de afkoppeling van riool in lopende projecten.
73. We vergroenen de daken en openbare ruimte.
74. We nemen deel als proefgemeente in de landelijke greendeal.
75. We faciliteren groen op dak op onder andere het voormalige V&D-pand.
76. We onderzoeken samen met Saxion de mogelijkheden van een klimaatactieve regenton voor waterberging bij stortbuien.

Legenda: = niet, of slechts gedeeltelijk uitgevoerd; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Actiepunt 64 Optimaliseren afvalbrengpunten tot een milieupark
Het haalbaarheidsonderzoek is afgerond en om financiële redenen wachten we op dit moment nog met de overgang naar één milieupark. 

Actiepunt 65 Combineren gescheiden inzamelen met zwerfafval
Het onderdeel inzameling van verpakkingsafval bij scholen en sportverenigingen is afgerond, maar wordt in de komende jaren nog wel verder uitgebreid. Het blijkt nog wel een uitdaging om de te betrekken partijen (scholen en sportverenigingen) te motiveren om structureel zwerfafval op te ruimen. De scholen hebben andere hoge prioriteiten (educatieve onderwerpen) die op dit moment voorrang krijgen. De bestrijding van zwerfafval in combinatie met verpakkingsafval loopt achter.

Actiepunt 70 Verbeteren van de afvalpreventie, de afvalinzameling en afvoer bij evenementen
Het verbeteren van de afvalpreventie, de afvalinzameling en afvoer bij evenementen is door gebrek aan capaciteit stil gelegd. 

Actiepunt 75 Faciliteren groen dak voormalig V&D gebouw
Er zijn diverse gesprekken geweest met de vastgoedeigenaar om een groen  op dak te realiseren. de gemeente stimuleert en initieert dit idee. De vastgoedeigenaar beraadt zich op de uitvoeringsmogelijkheden. 

Wat heeft het gekost?

In onderstaande taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.

 

Duurzame leefomgevingBedragen x 1.000 eurosBegroting (primair)Begroting(na wijziging)RealisatieSaldo (- = nadeel)
Lasten146.653166.311158.3537.958
Baten76.66296.013100.6924.679
Gerealiseerde saldo van baten en lasten69.99270.29857.66112.637
Storting reserves6.3026.78411.152-4.367
Onttrekking reserves7.2917.9762.314-5.662
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves-990-1.1918.838-10.029
Resultaat69.00269.10666.4992.607

Toelichting
Het financieel resultaat van het programma Duurzame leefomgeving bedraagt 2,6 miljoen euro positief ten opzichte van de actuele begroting 2017.

Dit wordt veroorzaakt door onder andere negatieve (0,3 miljoen euro) en vooral incidentele positieve (2,9 miljoen euro) resultaten.

  • Stadsdeelbeheer laat een voordelig resultaat zien van 0,7 miljoen door het vervallen van kapitaallasten woonwagencentrum en het moeten activeren van investeren maatschappelijk nut.
  • Het positieve product resultaat Beleid leefomgeving, ad 0,4 miljoen euro, vloeit voort uit het herijken van het Bodem Uitvoeringsprogramma, de afrekening AZC 2016 en  het niet besteden van een incidentele meevaller explosievensubsidie.
  • Bij het product stadsdeelsgewijs werken ontstaat een voordeel van 0,5 miljoen euro door het vrijvallen van een deel reserve wijkbudgetten, lagere uitgaven intensiveringsgelden en werkbudgetten als gevolg van de uitgaven stop.
  • Bij het product vergunningen is een voordelig resultaat ontstaan door het hoger aantal vergunning aanvragen dan begroot in totaal ruim 0,4 miljoen euro.
  • Bij het product Grondbedrijf is een voordelig resultaat te zien doordat ontvangen RO-bijdragen van derden hierop zijn verantwoord (0,3 miljoen euro).
  • In het eindproduct Locatieontwikkeling wordt het positieve resultaat (0,2 miljoen euro) vooral verklaard doordat de benodigde voorziening voor de verbonden partijen ADT en RBT zijn verlaagd.

Daarnaast waren er nog een aantal kleine meevallers o.a. in openbare orde en veiligheid, ruimtelijke ontwikkeling , openbare verlichting, etc. in totaal was dit 0,4 miljoen euro.

Bij een aantal producten zijn tekorten ontstaan . Bij het product Afvalstoffenheffing zijn de kosten voor calamiteiten en plaagdierbestrijding als gevolg van meer inzet 0,1 miljoen euro hoger geweest dan begroot.

Bij het product Gladheidsbestrijding zijn de kosten 0,1 miljoen hoger geweest door de weersomstandigheden in de eerste maanden van dit jaar. Het aantal gladheidsbestrijdingsacties waren daardoor hoger dan normaal.

Overige tekort van 0,1 miljoen euro bestaat uit diverse kleine tekorten waaronder de begraafplaatsen.