Doelenboom
Doelstelling Thema's Producten Wat heeft het gekost?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's
|
Stedelijke ontwikkeling
De stedelijke ontwikkeling van de gemeente is in transitie. In 2015 zijn daarvoor een aantal maatregelen getroffen en instrumenten ontwikkeld. Om ruimtelijke initiatieven van derden beter en sneller te kunnen faciliteren is het Kompas ontwikkeld, een instrument om plannen te toetsen aan het gemeentelijk beleid. Het Kompas is onderdeel van het proces Richting aan Ruimte (http://richtingaanruimte.enschede.nl/beleidsdocumtenten/). Daarnaast is de procedure rond nieuwe ruimtelijke initiatieven aangepast om sneller en integraler te kunnen reageren richting initiatiefnemers en ambtelijke capaciteit daar te kunnen inzetten waar nodig.
In 2015 zijn door derden verschillende nieuwbouwprojecten gerealiseerd, gefaciliteerd door de gemeente zoals: het MST en de verbinding met de Van Heek parkeergarage, het Koningsplein, de stadscampus van Saxion, de herbouw van Schuttersveld en woningbouw in de spoorzone. Ook is de particuliere woningmarkt aangetrokken en zijn meer woningbouwkavels verkocht dan geraamd. Vooral de Boddenkamp en het project Bouwen in de Wijk doen het goed.
Duurzame leefomgeving: ruimte voor bewoners en partners
Het stadsdeelsgewijs werken is doorontwikkeld tot samenlevingsgericht werken. Hierbij zijn de stadsconsultaties als nieuw instrument toegevoegd. De uitkomsten zijn meegenomen in de Zomernota en zijn de basis geweest voor de wijkprogramma’s en de te vormen stadsdeelagenda’s. Op diverse plekken is een goede dialoog ontstaan tussen stadsdeel, wijkraad en bewoners. Daaruit blijkt dat het overnemen van Eigenaarschap door bewoners soms lastig is. Met bewonersorganisaties en de ACWO (Advies Commissie Wijk Organen) hebben we samengewerkt om de regels over het besteden van de wijkbudgetten aan te passen. Ook is samen met bewonersorganisaties de website “Jij maakt de buurt” omgevormd tot een transparant, toegankelijk en bruikbaar platform voor bewonersparticipatie, wijkbudgetten en wijkprogramma’s. Hier wordt ook een digitale kaart geïntegreerd. Met deze acties geven we de samenleving in Enschede nog meer ruimte om invloed uit te oefenen op haar eigen woon- en leefomgeving.
Meer zeggenschap over de eigen leefomgeving
In 2015 hebben we net als voorgaande jaren het beheer en onderhoud van de openbare ruimte samen met bewoners en onze partners in de stad uitgevoerd. Daarbij hebben we het zelfbeheer verder vormgegeven, zoals de trajecten die nu lopen met alle samenwerkende bedrijventerreinen in Enschede en met Dorpsraad Boekelo. Ook zijn er duidelijke stappen gezet rond bestuurlijke doelen, zoals het verder vormgeven van het risicogestuurd beheer van de openbare ruimte en het samen ontwerpen van de Stadsbeek met bewoners en andere betrokkenen. Het project Stadsbeek heeft hierdoor veel draagvlak: bewoners vinden de beek een toevoeging voor de wijk en vinden het belangrijk dat de problemen worden aangepakt. In de straten met de meeste grondwateroverlast is gestart met de aanleg van drainage.
Ook hebben we invulling gegeven aan de verdere uitwerking en doorvoering van het traject rond het veranderen en bezuinigen in de openbare ruimte. Zo zijn de maatregelen rond het minder maaien en minder bladruimen doorgevoerd en is het verlagen van het serviceniveau voorbereid voor invoering per 1 januari 2016. Samen met vier regiogemeenten is een gemeenschappelijk havenbedrijf Twentekanalen opgericht. Tegelijkertijd lopen er trajecten rond de verdere verzelfstandiging van Onderhoud Enschede en het onderzoek naar de mogelijke meerwaarde van marktpartijen bij het onderhoud van de openbare ruimte.
In 2015 is de eerste fase van het project deregulering afgerond. Hierbij zijn meerdere vergunningstelsels afgeschaft of sterk vereenvoudigd. Hierdoor kunnen burgers en bedrijven eenvoudig zelf zaken regelen en meestal zonder tussenkomst van de gemeente. Eind 2015 is de tweede fase van het project opgestart met als doel lastenverlichting van burgers en bedrijven.
Een veilige stad
De vluchtelingenproblematiek zorgt voor veel sociale onrust in de samenleving. Signalen met betrekking tot maatschappelijke onrust en eventuele risico’s voor openbare orde en veiligheid zijn gemonitord en waar nodig is hier zorgvuldig op gereageerd. Met betrekking tot radicalisering is geïnvesteerd in het verstevigen van de signalerings- en interventiepositie in de stad. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).
Bij elk signaal van georganiseerde ondermijnende criminaliteit is samen met partners actie ondernomen, gericht op het opwerpen van barrières tegen het criminele netwerk. Bestuurlijke (o.a. samenscholingsverbod, preventief fouilleren), strafrechtelijke en fiscale instrumenten zijn hierbij gecombineerd. We hebben veel aandacht gehad voor het terugdringen van de misdrijven met een hoge impact op slachtoffers. Vanuit de stadsdelen is ingezet op bewustwording door o.a. het organiseren van preventie-avonden.
Om te bereiken dat wedstrijden van FC Twente veilig plaatsvinden zijn in een convenant tussen Gemeente, politie, OM en FC Twente afspraken vastgelegd over gezamenlijke taken en verantwoordelijkheden. Ook is de APV gewijzigd waardoor FC Twente in plaats van een meldingsplicht nu een vergunningsplicht voor wedstrijden heeft.
Duurzame toekomstbestendige stad
In juni 2015 is het actieplan Duurzaamheid vastgesteld door de raad. Wat voorafging was een periode van interactieve beleidsvorming, gesprekken met inwoners en bedrijven, een peiling in het Enschede panel en in de eigen gemeentelijke organisatie. Het actieplan is gebouwd op het fundament van de Natural Step. Dat houdt in dat we naast de focus op maatregelen die bijdragen aan CO2 reductie ook kijken naar maatregelen waardoor we de bodem niet uitputten, geen schadelijke chemische stoffen gebruiken, de natuur niet aantasten en waarin er aandacht is voor de mens. In het actieplan is Duurzaamheid vanuit 8 speerpunten vormgegeven en ligt naast kaderstelling het accent op de uitvoering. Door samen met inwoners en bedrijven te werken aan duurzame deals en het zichtbaar maken van duurzame daden willen we op een positieve manier werken aan een duurzaam Enschede. Na het vaststellen van het actieplan ligt de focus op uitvoering. Ten aanzien van de inzameling van huishoudelijk afval is door de gemeenteraad inmiddels besloten om in 2017 gedifferentieerde tarieven, het diftar systeem, in te voeren.
Cultuur
In 2015 heeft de raad ingestemd met drie transities binnen het culturele aanbod, in combinatie met de bezuinigingsopdracht van 1,2 miljoen euro:
Voor de frictiekosten die ontstaan met de transities heeft de raad eenmalig een verlichting van 600.000 euro goedgekeurd.
De Nederlandse Reisopera en het Orkest van het Oosten hebben in 2015 belangrijke stappen gezet waardoor zij een steviger basis in het cultureel aanbod van Enschede krijgen. De dertig Enschedese evenementen, mede mogelijk gemaakt door naar schatting 2.500 vrijwilligers, trokken samen 420.000 additionele bezoekers en leverde de stad ruim 4,5 miljoen euro aan economische spin-off op, boven op de 3,5 miljoen live tv-kijkers die naar de The Passion keken. Enschede Promotie heeft bij de uitvoer van het citymarketingbeleid vooral nadruk gelegd op het vermarkten van Enschede als winkelstad, muziekstad en studentenstad.
Financieel resultaat
Het programma Duurzame leefomgeving heeft in 2015 een negatief resultaat behaald van 955.000 euro ten opzichte van de actuele begroting 2015. In dit resultaat is nog geen rekening gehouden met taakmutaties uit de circulaires over het gemeentefonds; per saldo een verhoging van 936.000 euro. Dat betekent dat het uiteindelijke resultaat van het programma uitkomt op 19.000 euro nadelig. In de zomernota 2015 werd een negatief resultaat verwacht van 630.000 euro. Dat is een positief verschil van 611.000 euro. Dit wordt veroorzaakt door de taakmutatie (936.000 euro positief), Ruimtelijke Ontwikkeling (338.000 euro positief), bijsturing kostenplaatsen (260.000 euro positief), Stadsdeelgewijswerken (820.000 euro positief) en overige posten (257.000 euro positief). Daarentegen is een voorziening (2.000.000 euro negatief) getroffen voor nog te verwachten afboekingen op grondexploitaties voor zowel wonen, bedrijventerreinen en kantoren.
Doelstelling A: samen met partners behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad.
Actiepunt | Status Zomernota | Status 31/12/2015 |
Thema 1: stedelijke ontwikkeling | ||
1. Actualisatie van de Stedelijke Koers (programmering en strategie). | ![]() |
![]() |
2. Voorstellen voor het verkleinen van de risico’s en de omvang van grondportefeuille voor projecten die niet bijdragen aan de doelen. | ![]() |
![]() |
3. Adequate stedelijke instrumenten voor het begeleiden van initiatieven (waaronder een niet project gefinancierde projectorganisatie). | ![]() |
![]() |
4. Eén verkooporganisatie voor grond en vastgoed met een gezamenlijke verkoopstrategie. | ![]() |
![]() |
5. Opschonen van bestaand ruimtelijk beleid; minder en globaler, wat leidt tot minder en een globaler bestemmingsplan. | ![]() |
![]() |
6. Nieuwe omgevingsvisie voor het Binnensingelgebied. | ![]() |
![]() |
7. Afspraken voor vier jaar met de corporaties over de (ver)bouw, verduurzaming en verkoop van huurwoningen in de vijf stadsdelen. | ![]() |
![]() |
8. Bestemmingsplanproces wijzigen door iedere bestemmingsplanprocedure te beginnen met de participatie van inwoners, ondernemers en partners. Per plan kan de vorm van participatie verschillen. | ![]() |
![]() |
Legenda: = niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting
Ad 4: Onder andere doordat de afdelingen Vastgoedbedrijf en Makelaardij & juridische zaken fysiek bij elkaar zijn geplaatst, is de dagelijkse en praktische afstemming goed en functioneert deze als één verkooporganisatie.
Ad 1,5 en 6: Onder de titel "Richting aan Ruimte" is begin 2015 een afwegingskader voor projecten en nieuwe initiatieven ontwikkeld en vastgesteld door het college, waarmee de actualisatie van de stedelijke koers conform verwachting is uitgevoerd. De beoordeling van de lopende projecten is ambtelijk voorbereid in het najaar en wordt, inclusief financiële consequenties, in 2016 aan college en raad voorgelegd. Het opschonen van het ruimtelijk beleid wordt geformuleerd in het kader van de nieuwe omgevingsvisie die in 2016 en 2017 wordt opgesteld. Het grootschalig opschonen van ruimtelijk beleid is daarom vertraagd. Er wordt geen separate omgevingsvisie voor het binnensingelgebied gemaakt, maar een omgevingsplan (bestemmingsplan met verbrede werking). Dit plan wordt in het kader van de Crisis en Herstelwet opgesteld. Gestart wordt in 2016.
Doelstelling B: stimuleren van de bruisende stad.
Legenda: = niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting
Ad 15: Er is geen plan van aanpak duurzaamheid voor de binnenstad gemaakt. Wel zijn er verschillende duurzaamheidsmaatregelen getroffen en zijn gemeentebrede maatregelen in de binnenstad toegepast. Voorbeeld daarvan is de vergroening van de binnenstad zoals op het Koningsplein.
Doelstelling C: burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan.
Actiepunt | Status Zomernota | Status 31/12/2015 |
Thema 4: burger- en overheidsparticipatie | ||
23. Een basismodel stadsdeelgewijs werken, om gebiedsgerichte samenwerking voor en met bewoners, wijken en stadsdelen ten behoeve van zelf- en samenredzaamheid te bevorderen (implementatie burgerkracht). | ![]() |
![]() |
24. De ontwikkeling en invoering van de gebiedsagenda’s. | ![]() |
![]() |
25. De ontwikkeling en invoering van de wijkbegroting. | ![]() |
![]() |
26. We starten een project, waarbij we het onderhoud van een buurt of wijk zo veel als mogelijk bij bewoners leggen. Dit project moet leiden tot gezamenlijk vastgestelde randvoorwaarden voor succesvol zelfbeheer. | ![]() |
![]() |
27. Overzicht van activiteiten in de wijk maken. | ![]() |
![]() |
28. Het college zal de raad in juli 2015 een voorstel voorleggen voor een hernieuwd beheerssysteem en herziene spelregels voor toekennen van wijkbudgetten. | ![]() |
![]() |
Thema 5: openbare orde en veiligheid | ||
29. Het terugdringen van de misdrijven met een hoge impact op slachtoffers (‘high impact crimes’). | ![]() |
![]() |
30. Het vergroten van het veiligheidsgevoel van (en met) burgers in Enschede. | ![]() |
![]() |
31. Het terugdringen van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit. | ![]() |
![]() |
32. Heroriëntatie (uitvoering) camerabeleid. | ![]() |
![]() |
33. Verdere uitbouw regionale samenwerking en in het verlengde daarvan het Veiligheidshuis Twente. | ![]() |
![]() |
34. Het bevorderen van de inzet van ondersteunende en vernieuwende middelen voor veiligheid in het publieke domein. | ![]() |
![]() |
35. Het verbeteren van de informatieverwerking, informatievoorziening en monitoring (Big data). | ![]() |
![]() |
36. Het versterken van de ketensamenwerking met veiligheidspartners, burgers en ondernemers en het vergroten van de (interne) uitvoeringskracht. | ![]() |
![]() |
Thema 6: beheer en onderhoud openbare ruimte | ||
37. We starten met de verkoop van reststroken openbaar groen aan bewoners, naast tijdelijk gebruik van reststroken groen door bewoners en partners. | ![]() |
![]() |
38. Onder voorbehoud van positieve besluitvorming eind 2014 starten we in 2015 in de wijken Pathmos en Stadsveld met de aanleg van het eerste tracé van de Stadsbeek. | ![]() |
![]() |
39. Een nieuw rioleringsplan (GRP) voor de periode 2016-2020. | ![]() |
![]() |
40. In 2015 wordt op basis van de evaluatie over 2014 van onkruidbeheersing op verharding (zonder gebruik te maken van chemische bestrijdingsmiddelen) een nieuwe afweging gemaakt tussen het beeld buiten en de gemaakte kosten. | ![]() |
![]() |
41. Samen met bewoners en partners wordt invulling geven aan de voorbereiding en uitvoering van de noodzakelijke bezuinigingsmaatregelen uit het traject “Veranderen en bezuinigen in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte”. | ![]() |
![]() |
Thema 7: stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy) | ||
42. Een nadere uitwerking van het thema, inclusief de meest geschikte rol voor de gemeente, vindt plaats in het nieuw op te stellen Actieplan Duurzaamheid (zie ook thema 9). | ![]() |
![]() |
Thema 8: wettelijke taken en deregulering | ||
43. Na besluitvorming eind 2014 over het verminderen van de regeldruk bij een eerste tranche van gemeentelijke, autonome, vergunningstelsels, wordt in 2015 gestart met de uitvoering. | ![]() |
![]() |
44. We beginnen met het doorlichten van de overige gemeentelijke vergunningstelsels. Hierbij kijken we ook naar welstand, bestemmingsplannen, subsidieregels etc. Dit alles doen wij in een open en transparante discussie met de maatschappij. | ![]() |
![]() |
Legenda: = niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting
Ad 24. In 2015 is gestart met de stadsconsultatie en de stadsdeelgesprekken. Uitkomst: bewoners vinden dat er meer aandacht moet zijn voor veilige en schone leefomgeving, zorg en ondersteuning, jeugd en onderwijs, sociale leefomgeving en aan recreatieve gemeente. De uitkomsten zijn in een apart hoofdstuk meegenomen in de zomernota en vormen de basis voor de wijkprogramma's en de op te stellen stadsdeelagenda's. Hiermee is de basis gelegd voor verbinding tussen de stadsdelen en de programma's. De uitkomsten worden verder uitgewerkt in de Weken van de wijken. Daar wordt bekeken welke onderdelen bewoners en partners willen oppakken en hoe de gemeente daarbij kan faciliteren.
Ad.27. Mede door de implementatie van de digitale kaart is gewerkt aan het digitaal inzichtelijk maken van meldingen Openbare ruimte; het verbeteren van de interactie over activiteiten tussen de wijkbewoners en het digitaal "op de kaart zetten van de wijkprogramma's.
Ad 32. In samenwerking met de VRT is in 2015 de vervanging van de camera's gestart. Voor de zomer 2016 zal het nieuwe systeem opgeleverd zijn.
Ad 38: Positieve besluitvorming heeft eind 2015 plaats gevonden in de raad, daarmee kan worden gestart met de aanleg van het eerste trace van de stadsbeek.
Ad 40. In 2015 is er, zoals verwacht, een positief resultaat van 100.000 euro op onkruidbestrijding op verharding. Door de nieuwe werkwijze hebben wij de taakstelling voor 2016 reeds behaald. Vanaf 2017 is er wel een knelpunt, aangezien vanuit de bezuinigingsopgave weer twee maal 100.000 euro ingeleverd wordt op dit product. Dat lijkt nu onmogelijk haalbaar zonder het kwaliteitsniveau te verlagen.
Doelstelling D: stimuleren van een duurzame leefomgeving.
Actiepunt | Status Zomernota | Status 31/12/2015 |
Thema 9: duurzame energievoorziening | ||
45. Een in gezamenlijkheid met de stad opgesteld Actieplan Duurzaamheid met bijbehorend uitvoeringsprogramma. | ![]() |
![]() |
46. Verdere invulling van de gemeentelijke rol, waaronder een makelaarsfunctie rondom kennis over energiebesparing (onder meer voor bedrijven en woningeigenaren), een inventarisatie van de ruimte voor (grootschalige) opwekking van duurzame energie en het ondersteunen van initiatieven van partners door ruimte te scheppen op het gebied van vergunningen, regels en leges. | ![]() |
![]() |
47. Op het terrein van bewustwording van kinderen focussen we de natuur- en milieueducatie op duurzaamheid, zodat kinderen op een verantwoorde manier met energie, grondstoffen en hun (natuurlijke) omgeving omgaan. | ![]() |
![]() |
Thema 10: afvalstoffen: afvalloos Twente | ||
48. Doorontwikkeling van de Afvalvisie. Dit bereiden we met Twente Milieu en in regionaal verband voor, onder het motto ‘beter scheiden loont’. | ![]() |
![]() |
49. Maatregelen gericht op het aanpassen van de inzamelfrequentie van het restafval (met een prikkel op service en/of een prikkel op prijs). | ![]() |
![]() |
50. Maatregelen gericht op optimalisatie van de afvalbrengpunten. | ![]() |
![]() |
Legenda: = niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting
N.v.t.
Indicatoren
Doelstelling A: behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad
Waardering groene kwaliteit
Rapportcijfer voor de waardering voor de groene kwaliteit van het buitengebied (natuur, landschap, water, cultuurhistorie).
Toelichting
Uit de peiling van het Enschede panel blijkt de waardering voor de groene kwaliteit van het buitengebied onveranderd goed te scoren. Het instrumentarium van de Gids Buitenkans en de maatregelen in het kader van de Groene Diensten leveren hieraan een positieve bijdrage.
Ruimtelijke ingrepen
Het aantal vergunningen dat leidt tot ruimtelijke ingrepen.
Toelichting
Het aantal nieuwe initiatieven en aanvragen neemt toe door de verbeterende economische omstandigheden. De woningmarkt trekt aan en dat leidt ook tot meer verbouwingen en andere bouwactiviteit.
Index ruimtelijke kwaliteit
Geeft de verandering in ruimtelijke kwaliteit ten opzichte van 2012 aan, op onderdelen als woonaantrekkelijkheid, dichtheden, groen en water.
Toelichting
Bij het opstellen van de jaarrekening waren de realisatiecijfers nog niet bekend. Daarom is voor deze indicator geen grafiek opgenomen.
Doelstelling B: stimuleren van de bruisende stad
Cijfer binnenstad
Rapportcijfer voor de waardering van aspecten van de binnenstad (horeca, winkels, sfeer, veiligheid, etc.).
Toelichting
Bij het opstellen van de jaarrekening waren de realisatiecijfers nog niet bekend. Daarom is voor deze indicator geen grafiek opgenomen.
Imago kennisstad
Imago kennisstad op basis van een landelijke ranking.
Geen resultaten bekend. In 2015 geen imago onderzoek geweest.
Imago ondernemende stad
Image ondernemende stad op basis van een landelijke ranking.
Geen resultaten bekend. In 2015 geen imago onderzoek geweest.
Bezoekers culturele instellingen
Aantal bezoekers van de grote gesubsidieerde culturele instellingen (Wilminktheater & Muziekcentrum, ATAK, TwentseWelle en Concordia).
Toelichting
Een flinke stijging van het aantal bezoekers was in 2015 te zien bij Wilminktheater en Rijksmuseum Twenthe (zelfs 40% meer).
Percentage inkomsten t.o.v. de subsidie
Totaal van inkomsten van de grote gesubsideerde culturele instellingen ten opzichte van de subsidie.
Nog niet alle gegevens zijn beschikbaar om een betrouwbaar en vergelijkbaar % te berekenen.
Doelstelling C: burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan
Positie veiligheid
Positie veiligheid van Enschede ten opzichte van de overige twaalf gemeenten met meer dan 150.000 inwoners (top 5).
Toelichting
De positie is gelijk gebleven aan 2014 maar de ranglijst is wel uitgebreid van 16 naar 17 gemeenten met meer dan 150.000 inwoners. Daarnaast is deze opgemaakt op basis van een gewogen samengestelde index van het aantal geweldsmisdrijven en vernielingen. In objectieve cijfers gezien is het totaal van de veiligheids-/ criminaliteitscijfers in Enschede aanwijsbaar verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren.
Percentage inwoners onveilig
Percentage inwoners dat zich weleens onveilig voelt in de eigen buurt.
Toelichting
Het onveiligheidsgevoel in de eigen buurt is gestegen ten opzichte van 2014. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de veiligheidsmonitor is uitgevoerd op het moment dat de vluchtelingenproblematiek landelijk en lokaal prominent in het nieuws was.
Opkomstpercentage brandweer
Opkomstpercentage waarbij de brandweer na een melding tijdig ter plaatse is.
Toelichting
In 2015 is het percentage waarin de brandweer in de Gemeente Enschede tijdig ter plaatse was iets afgenomen van 93 naar 89%. Net onder de norm van 90%. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de iets langere aanrijtijden vanuit Boekelo en Glanerbrug. Stedelijk wordt de norm ruim gehaald.
Beoordeling schouwresultaten
Cijfer voor schouwresultaten "schoon"; 3 = hoog, 2 = basis en 1 = laag.
Toelichting
De stad is in 2015 onderhouden op kwaliteitsniveau ‘basis’ en het Stadserf op kwaliteitsniveau ‘hoog’. Dit is conform de daarover met de raad gemaakte kwaliteitsafspraken.
Rapportcijfer openbaar groen
Rapportcijfer voor de waardering voor de kwaliteit van het openbaar groen.
Toelichting
De kwaliteit van het openbaar groen is in 2015 gewaardeerd op het streefcijfer 6,7. In 2014 werd de openbare ruimte nog gewaardeerd met het cijfer 6,9. Oorzaak van de daling kan liggen aan de doorgevoerde bezuinigingsmaatregelen.
Percentage naleefgedrag milieuhandhaving
Percentage naleefgedrag milieugerelateerde handhaving.
Toelichting
De afwijking is verwaarloosbaar (2%) en een duidelijke aanwijsbare reden is niet gevonden. Gezien het aantal controles van ca 600 op jaarbasis is het vermoeden dat de afwijking veroorzaakt wordt door bedrijven die lange tijd niet gecontroleerd zijn en daardoor minder op de hoogte zijn van de milieuregelgeving. De controlefrequentie voor bedrijfscontroles is vastgelegd in het handhavingsbeleid.
Lokale duurzame initiatieven
Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy).
Toelichting
Met het vaststellen van het Actieplan Duurzaamheid zijn nieuwe indicatoren benoemd, deze zullen vanaf 2016 worden gemeten en verantwoord.
Doelstelling D: stimuleren van een duurzame leefomgeving
Programmaoverstijgende duurzaamheidsambitie
Programmaoverstijgende duurzaamheidsambitie - afname CO2-uitstoot met 30% t.o.v. 1990, (incl. opwekking van 20% duurzame energie).
Toelichting
Met het vaststellen van het Actieplan Duurzaamheid zijn nieuwe indicatoren benoemd, deze zullen vanaf 2016 worden gemeten en verantwoord.
Scheidingspercentage restaval
Toe-/ afname scheidingspercentage restafval.
Toelichting
In 2014 is door de gemeenteraad besloten de eerder besloten vierwekelijkse inzamelmethode voor restafval niet in te voeren. In plaats daarvan is in 2015 besloten over te gaan tot de invoering van Diftar met ingang van 2017. Hierdoor werden de eerder geprognosticeerde scheidingsresultaten in 2015 niet gehaald. De verwachting is dat met de invoering van Diftar deze ‘achterstand’ versneld wordt ingelopen.
Toelichting
In 2014 is door de gemeenteraad besloten de eerder besloten vierwekelijkse inzamelmethode voor restafval niet in te voeren. In plaats daarvan is in 2015 besloten over te gaan tot de invoering van Diftar met ingang van 2017. Hierdoor werden de eerder geprognosticeerde scheidingsresultaten in 2015 niet gehaald. De verwachting is dat met de invoering van Diftar deze ‘achterstand’ versneld wordt ingelopen.
In onderstaand taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.
|
|
Toelichting
Het programma Duurzame leefomgeving heeft in 2015 een negatief resultaat behaald van 955.000 euro ten opzichte van de actuele begroting 2015. In dit resultaat is nog geen rekening gehouden met taakmutaties uit de circulaires over het gemeentefonds; per saldo een verhoging van 936.000 euro. Dat betekent dat het uiteindelijke resultaat van het programma uitkomt op 19.000 euro nadelig. In de zomernota 2015 werd een negatief resultaat verwacht van 630.000 euro. Dat is een positief verschil van 611.000 euro. Dit wordt veroorzaakt door de taakmutatie (936.000 positief), Ruimtelijke Ontwikkeling (338.000 positief), bijsturing kostenplaatsen (260.000 positief), Stadsdeelgewijswerken (820.000 positief) en overige posten (257.000 positief). Daarentegen is een voorziening (2.000.000 negatief) getroffen voor nog te verwachten afboekingen op grondexploitaties voor zowel wonen, bedrijventerreinen en kantoren.