De taken waarvoor we staan nemen toe en worden ingewikkelder. Om vooral de kwetsbare inwoner beter te kunnen ondersteunen, is meer aandacht nodig voor de uitvoerbaarheid van beleid en de menselijke maat bij het uitvoeren van beleid. De maatschappelijke opgaven zijn uitdagend (duurzaamheidstransities, zorg, kansengelijkheid, e.d.). Zeker omdat we leven in een tijd die ingewikkeld, verwarrend, onrustig en veeleisend is. Maar paradoxaal genoeg maakt juist de onrustige, onzekere en ongemakkelijke tijd de noodzakelijke verandering mogelijk. Daarbij is de rol van onze gemeentelijke overheid onmisbaar. Goed bestuur doet er nu meer dan ooit toe. Met oog voor de korte en lange termijn, op basis van een concreet verhaal van en voor de stad.
Open en integer bestuur Als gemeentebestuur dragen we verantwoordelijkheid voor de medewerkers in onze gemeentelijke organisatie. Als gemeente maken we onderdeel uit van de netwerksamenleving. Daarbij geldt dat medewerkers en bestuurders altijd hun onafhankelijkheid en integriteit moeten bewaken. Dat zijn waarden die onlosmakelijk zijn verbonden met het openbaar bestuur.Dat vraagt bewustwording en weerbaarheid van allen die opereren in die netwerken.
Procedurele rechtvaardigheid & menselijke maat We vinden het belangrijk dat we zorgvuldige besluiten nemen. Voor het overgrote deel doen we dat door te kijken naar het wettelijk kader, het beleid en de (aan)vraag van een inwoner of ondernemer. Als omstandigheden van de vraag nog niet helder zijn, zoeken we het persoonlijke contact. Zowel in het primaire proces als in de bezwaarfase. Daarbij is het niet het belangrijkste om juridische procedures te voeren en te “winnen”. We willen als gemeente weten wat de belangen achter de juridische standpunten zijn als iemand bezwaar maakt of een klacht indient. Dat kan alleen als we een goed gesprek voeren, luisteren, ons inleven in de ander. Waarbij we soms een bemiddelaar of mediator nodig hebben en inzetten. Daarbij hanteren wij de menselijke maat en bieden maatwerk waar dat nodig is.
Leren
Een sterke lokale democratie
Netwerksamenleving & doekracht
Als inwoners ideeën hebben die hun buurt, wijk, dorp of stad mooier en prettiger maken, bieden we hier ruimte voor. Als we zelf initiatiefnemer zijn, nodigen we inwoners en andere belanghebbenden uit om mee te doen, waarbij we vooraf duidelijk maken wat we precies vragen en welke invloed zij hebben. Het woondebat is een mooi voorbeeld. We zetten ons verder in voor de uitvoering van ons participatiebeleid en betrekken bij ieder proces inwoners en partners op een zorgvuldige manier.
Samenwerking met andere overheden en partners Waar we onze publieke taken, zoals afvalinzameling en beheer openbare ruimte, op afstand hebben gezet, beschouwen we samen met die partners de opgave en bepalen we samen het gewenste maatschappelijke rendement.
We zijn een samenwerkingspartner maar ook een duidelijke opdrachtgever; college en raad samen. De dialoog als partner krijgt meer vorm, naast de verantwoordingsrelatie. Onder andere in ons vergadermodel. Om te werken aan de strategische opgaven van de gemeente, zorgen we in nauwe samenwerking met onderwijs, onderzoek en ondernemers voor een krachtige sociaal economische positie van de gemeente Enschede en haar inwoners. We versterken de aantrekkingskracht van Enschede op ondernemers door onder meer aantrekkelijke vestigingslocaties te ontwikkelen, door te investeren in infrastructuur en voorzieningen en door samenwerkingen aan te gaan. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat Enschede toegankelijk en gastvrij is voor internationale bedrijven en internationaal talent. We zetten onze lobbykracht in voor onze opgaven. Daarbij zoeken we passende interbestuurlijke samenwerking. En spreken we Europese, landelijke en regionale fondsen aan.
Dienstverlening
Veilig Enschede Door Enschede goed te besturen, door samen te werken met partners en inwoners, door onze dienstverlening op orde te hebben en door Enschede veilig te houden dragen we bij aan een aantrekkelijke en kansrijke stad, waar we de komende jaren met trots en lef samen aan kunnen bouwen. |
1. Goed bestuur We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan. Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid. Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven. We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever voor verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
5. Openbare orde en veiligheid We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel inwoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit. Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners. Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
6. | 1. Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2020 | 110 | Bureau Halt |
8. | 1. Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2020 | 3,6 | CBS |
9. | 1. Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2020 | 4,9 | CBS |
10. | 1. Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 2020 | 2,7 | CBS |
11. | 1. Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2020 | 8,4 | CBS |
Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2022. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.
|
Toelichting
De lasten nemen in 2022 met circa 2,95 miljoen euro af en de baten met circa 3,3 miljoen euro.
Onderstaande effecten (totaal 3,3 miljoen euro) werken zowel in baten als in lasten door.
Daarnaast nemen de lasten toe met 350.000 euro conform het door de raad bij amendement incidenteel beschikbaar gestelde bedrag voor versterking van de ondersteuning van de raad.
De budgetten voor baten en lasten van de overige producten blijven in 2022 nagenoeg gelijk aan 2021.
Een opvallende meerjarige trendbreuk is dat er vanaf 2024 meer reisdocumenten zijn begroot. Hierdoor stijgen de lasten en baten van het product publieksdienstverlening vanaf 2024. Dit komt door het 10 jaren termijn van reisdocumenten waardoor er rond 2024 veel reisdocumenten verlopen en opnieuw moeten worden aangevraagd.
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Onno van Veldhuizen, Arjan Kampman, Niels van den Berg, June Nods |
Concerndirecteuren | Kees Meijer |