|
05. Enschede heeft veel baankansen
We willen Enschede economisch versterken. In regionaal verband steunen wij de Agenda van Twente. Op deze manier kunnen we kwalitatief groeien, baankansen bieden voor iedereen en daardoor ook sociale problemen beter het hoofd bieden. Eerste prioriteit om dit voor elkaar te krijgen is het vergroten van de bereikbaarheid van banen. Dit doen we op verschillende manieren: kortere reistijden naar aanliggende gebieden met banen, een betere interne bereikbaarheid, een sterkere verwevenheid/relatie met naastliggende economische centra (ook over de grens) en meer banen in de stad zelf.
|
05.01 Enschede/Twente is meer verbonden met aanliggende economische centra (agglomeratiekracht) Het beter verbinden van Enschede met aanliggende economische centra (Zwolle en Munster) is van belang om de euregionale agglomeratiekracht te versterken. Er komen meer banen beschikbaar binnen een redelijke reisafstand. Hierdoor kunnen meer mensen aan het werk en kan hier opgeleid talent in Enschede blijven wonen en elders werken. Van met name HBO- en universitair opgeleide mensen is bekend dat die verder willen reizen voor hun werk. Voor dit alles hebben we een betere externe bereikbaarheid (lobby op kortere reistijden), een betere interne bereikbaarheid (denk hierbij bijvoorbeeld aan een zo kort mogelijk voor- en natransport naar de OV knooppunten en werklocaties) en een verdere verweving van kennis en bedrijven met onze buren in Duitsland nodig (vergroting van het daily urban system).
Indicatoren Aantal indicatoren: 2 Toelichting In deze grafiek is te zien hoeveel banen binnen een redelijke reisafstand (1,5 uur) bereikbaar zijn voor de inwoners van Enschede. Hierbij is geen rekening gehouden met filedruk en ook de banen in Duitsland worden niet meegeteld. Hoe meer bereikbare banen, hoe meer baankansen voor de Enschedese inwoners. Streefwaarde: de bereikbaarheid van banen wordt verbeterd door infrastructurele projecten (projecten waardoor de reistijd naar aanliggende economische centra verminderd wordt), maar ook door groei van banen binnen de huidige cirkel van 1,5 uur reistijd. Dit gaat dan vooral om de banengroei in Twente zelf. Landelijk wordt verwacht dat de banen blijven groeien met 0,8% de komende 2 jaar (UWV arbeidsmarktprognose 2022-2023). Dit percentage is in deze grafiek doorgetrokken naar de komende 5 jaar. De effecten van een snellere en betere treinverbinding tussen Zwolle, Enschede en Munster zijn de komende jaren nog niet aan de orde. Daarom hanteren we enkel de autonome banengroei als basis voor het streven. Bron: Atlas Research Toelichting Om Enschede goed verbonden te krijgen met aanliggende economische centra is een voorspoedige first en last mile erg belangrijk. Hoe snel kom je Enschede in of uit met de auto? Om dit te meten is een bereikbaarheidsindicator samengesteld. Dit is een indexcijfer van de reistijden over een aantal invalswegen naar het centrum van Enschede. Een lagere waarde betekent dat de reistijd ten opzichte van 2011 verbeterd is. Streefwaarde: Het doel is om de bereikbaarheid van Enschede minimaal op peil te houden. Om dit te monitoren wordt jaarlijks de reistijd op de radialen bepaald. Het jaar 2011 wordt gebruikt als referentie en heeft de waarde 100 gekregen. Door de dalende trend is in 2015 besloten de streefwaarde te verlagen naar 80. Bron: NDW
Acties 2023 |
Aantal acties: 1
01. Met onze bovenregionale partners onderzoeken we het ruimtelijk-economisch profiel van de corridor Zwolle-Munster
Op initiatief van de Provincie Overijssel dragen wij bij aan de positionering van de corridor Zwolle-Twente-Munster als belangrijke verbindings-as op nationaal én internationaal schaalniveau. Door gezamenlijk het ruimtelijk-economische profiel te bepalen kunnen we scherper aangeven waar de kansen liggen voor de economische ontwikkeling van onze regio en zo gerichter lobbyen bij het Rijk en Europa. Hier werken we samen aan met andere gemeenten uit Twente en de Regio Zwolle, Twenteboard en Euregio.
|
|
Bijdrage verbonden partij: XL Businesspark Twente/Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT)
Maatschappelijk rendement:
De ontwikkeling en uitgifte van XL Businesspark draagt bij aan de regionale groei van bedrijven en het creëren van nieuwe banen. Een deel van deze banen kan door Enschedeërs worden ingevuld. Ook worden indirect banen gecreëerd door het versterken van de logistieke sector in Twente.
|
|
|
|
. |
05.02 In Enschede groeien de banen op de toplocaties Op de toplocaties Kennispark, binnenstad/stadscampus en Technology Base faciliteren wij de vestiging van bedrijven en de groei van banen. In de binnenstad groeien de banen in met name de horeca en detailhandel. De stadscampus, Kennispark en Technology Base gaan zorgen voor een internationaal aantrekkelijk profiel van onze stad en regio, een meer diverse economie, bieden een nieuwe inspirerende werkomgeving en dragen daarmee ook bij aan het aantrekken en vasthouden van talent.
Indicatoren Aantal indicatoren: 3 Toelichting In deze grafiek zien we de ontwikkeling van het aantal banen op Kennispark. Kennispark beslaat de gebieden: UT, Business and Science Park en Twente Village. Streefwaarde: we gaan uit van een banengroei van 300 banen per jaar op de toplocatie Kennispark vanaf 2018. Bron: VR beheer Toelichting In deze grafiek staan het aantal banen van de toplocatie binnenstad: het kernwinkelgebied, de kantoorlocatie Stationsomgeving (inclusief Centrumkwadraat) en de kantoorlocatie Stadsweide (inclusief het voormalige MST aan het Ariënsplein). Streefwaarde: De streefwaarde (een groei met 150 banen per jaar) is gebaseerd op de sterker wordende functie van de binnenstad in de Euregio (voorzieningen, komst bioscoop, vernieuwing van winkels en horeca) en de ontwikkeling van de stadscampus en Centrumkwadraat met woon/werkfuncties, onderwijs, bedrijvigheid, diensten etc. Bron: VR beheer Toelichting In deze grafiek is de ontwikkeling van het aantal banen op de toplocatie "luchthaven" te zien. Het betreft de banen op de werklocaties van de voormalige luchthaven (Technology Base, Deventer Poort en de werkparken van Van Eck). Streefwaarde: als streven gaan we uit van 50 banen per jaar vanaf 2021. Er zijn nog veel hectares beschikbaar voor groei van bedrijvigheid op deze toplocatie. Bron: VR beheer
Acties 2023 |
Aantal acties: 5
01. We voeren de gebiedsstrategie Kennispark uit
Samen met onze partners en private partijen realiseren we onderdelen van de eerste fase van het investeringsplan Kennispark. In 2023 ronden we de Slimme Verbinding af en richten we een groot deel van de Institutenweg opnieuw in. De realisatie van het parkeergebouw wordt voorbereid, zodat we in de startblokken staan om deze voorziening te realiseren als de eerste private ontwikkeling van bedrijfsvastgoed langs de Hengelosestraat vergund is (verwacht in 2024). De MedTech Factory wordt gerealiseerd. Alle regiodealprojecten op Kennispark worden afgerond en afgerekend. Ook in 2023 verwachten we weer diverse private ontwikkelingen in het gebied die we intensief begeleiden, zodat deze plannen optimaal bijdragen aan de gebiedsdoelen.
|
|
02. We beoordelen of de evaluatie van Technology Base consequenties heeft voor de koers en het onderliggende bestemmingsplan
Op basis van de behandeling van de evaluatie in de raad en Staten beoordelen we of er een bijstelling van onze koers noodzakelijk is en of dit consequenties voor het onderliggende bestemmingsplan heeft.
|
|
03. We scherpen onze rolopvatting en activiteiten t.a.v. Space53 op Technology Base aan
Space53 levert eind 2022 een nieuwe strategie op en focust hierin op het Safety en Security domein. Dit is een aanleiding en kans om onze gemeentelijke rollen zoals die van launching customer en gemeentelijke droneprojecten voor en binnen het dronecluster aan te scherpen.
|
|
04. We stellen de visie Spoorzone Hengelo-Enschede vast
De gezamenlijke spoorzone Hengelo Enschede (SHE) is het hart van een internationale top technologische regio Twente. In de Omgevingsagenda Oost is deze zone aangewezen als belangrijk verstedelijkingsproject voor het oosten van Nederland. Voortvloeiend uit de afspraken in de Omgevingsagenda Oost is inmiddels een concept visie geformuleerd op de verdere ontwikkeling van deze spoorzone als het nieuwe stedelijk visitekaartje van onze grensregio. Doel is om als OV-knooppunt op de strategische verbindingslijnen Zwolle-Münster en Amsterdam-Berlijn de kansen op doorgroei van onze innovatieve high tech sector te versterken en ruimte te bieden aan vernieuwende combinaties van wonen, werken, ondernemen en studeren. De beide steden willen met een langjarig programma de gezamenlijke agglomeratiekracht benutten om nog meer inwoners, kenniswerkers, studenten en (top)technologische bedrijven aan te trekken en te binden aan de regio. Met de ontwikkeling van SHE staat de vijfde agglomeratie van ons land met ca 250.000 inwoners voor de volgende schaalsprong in aantallen én leefkwaliteit. Samen met Hengelo stellen we de visie SHE vast en initiëren we benodigde projecten. Voor een goede propositie richting Rijk en provincie voor verwerving subsidie.
|
|
05. We werken verder aan de gebiedsontwikkeling Centrumkwadraat
Voor de tweede fase Centrumkwadraat onderzoeken we of voor Driehoek Noord een samenwerkingsovereenkomst met marktpartijen kan worden afgesloten voor gebiedsontwikkeling. We vernieuwen de openbare ruimte van de Deurningerstraat en Wenninkgaarde. En verleggen de entree van de Stationsgarage. Voor het stationsplein maken we een nieuw ontwerp.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Stichting Gebiedsorganisatie Kennispark
Maatschappelijk rendement:
De stichting Gebiedsorganisatie Kennispark is een ‘triple-helix’-samenwerking tussen de Universiteit Twente, ondernemers en vastgoedeigenaren en de gemeente Enschede. De stichting heeft de opgave het ontplooien van activiteiten binnen het innovatie-ecosysteem van Kennispark, zodat deze innovatiecampus een aantrekkelijke vestigingsplaats is en blijft voor zowel innovatieve bedrijven als het talent passend bij het profiel van het gebied.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Technology Base
Maatschappelijk rendement:
Technology Base/Area Development Twente (ADT) heeft de opgave het gebied van de voormalige militaire luchthaven Twente integraal te ontwikkelen tot een impuls en aanjager voor een economisch sterker en duurzamer Twente.
|
|
|
|
. |
05.03 In Enschede kunnen bestaande en nieuwe bedrijven verantwoord/duurzaam/groen groeien en innoveren De basis van onze economie zijn onze bestaande bedrijven. Voor alle bestaande en nieuwe bedrijven bieden we een goede dienstverlening, zorgen we voor ruimte om te ondernemen, digitale bereikbaarheid, bieden we ondersteuning van netwerken voor starters, start ups en scale ups en innovatie (Novel-T), bevorderen we internationalisering, hebben we aandacht voor het arbeidsmarktbeleid en voor een aantrekkelijke werkomgeving. Met het oog op de brede welvaart is de groei van bedrijven “verantwoord/groen” en gaat niet ten koste van mens of planeet.
Indicatoren Aantal indicatoren: 2 Toelichting In deze grafiek is de ontwikkeling te zien van het totaal aantal banen in Enschede. Hoe meer banen, hoe meer baankansen voor alle Enschedeërs. De banengroei is een resultaat van inzet op bereikbaarheid van banen, toplocaties, bestaande bedrijvigheid, innovatie en van het aantrekken en vasthouden van talent. Streefwaarde: bij de ambitie om door te groeien naar een inwonertal van 170.000 inwoners de komende 10 jaar hoort ook een groei in banen. In Enschede hebben we relatief weinig banen per inwoner. Hiernaast hebben we een relatief lage participatiegraad. Daarom streven we naar een banengroei die hoger ligt dan de groei in het aantal inwoners. Kennispunt Twente heeft berekent dat deze ambitie een banengroei nodig is tussen de 10.000 en 12.500 banen de komende 10 jaar. Bron: VR beheer Toelichting In deze grafiek is de ontwikkeling van het bruto regionaal product (BRP) van Enschede te zien. Het BRP zegt iets over de samenstelling van de economische sectoren in een gemeente en de toegevoegde waarde per baan. Innovaties kunnen leiden tot een groei van het BRP. Het BRP wordt berekend met behulp van gegevens van het CBS (nationale rekeningen) en werkgelegenheidsgegevens (LISA). Streefwaarde: Het streven is het BRP harder te laten stijgen dan de landelijke prognose (een stijging van 1,8% per jaar vanaf 2018, bron: CPB). We hopen met ontwikkelingen op de toplocaties, ondersteuning van innovatie en inzet op goede voorzieningen een sterkere samenstelling in sectoren te krijgen en meer toegevoegde waarde per baan. Bron: CBS en LISA
Acties 2023 |
Aantal acties: 8
01. We leggen de geactualiseerde economische visie voor aan de raad
In 2023 starten we met het actualiseren van de bestaande economische visie.
|
|
02. We zoeken naar een locatie voor een nieuw bedrijventerrein in Enschede en onderzoeken welke bestaande bedrijventerreinen we versneld kunnen uitbreiden
In 2022 is de zoekopgave en het programma van eisen voor een nieuw te ontwikkelingen bedrijventerrein vastgesteld. In 2023 geven we dat een vervolg en betrekken we het college en de raad in de vervolgstappen. Daarnaast geven we uitvoering aan de motie ‘bedrijventerreinen sneller uitbreiden’ die oproept om zo snel mogelijk met voorstellen te komen om bestaande bedrijventerreinen uit te breiden. Dit loopt gelijk op met en parallel aan de zoektocht naar een locatie voor een nieuw bedrijventerrein.
|
|
03. We starten met het bouwrijp maken van De Morshoek (voorheen Usseler Es Oostkrans)
In 2023 starten we met het bouwrijp maken van De Morshoek als bedrijventerrein en verwachten we de eerste gesprekken met geïnteresseerde ondernemers te kunnen starten.
|
|
04. We continueren de uitvoering van de gebiedsagenda’s voor een toekomstbestendig De Reulver en Euregio Bedrijvenpark
In 2023 werken we op basis van het plan van aanpak verder aan de toekomstbestendigheid van bedrijventerreinen De Reulver en Euregio Bedrijvenpark. Voor De Reulver gaan we het toekomstbeeld verder uitwerken en de mogelijkheden voor herontwikkeling onderzoeken. Daarnaast willen we de publiek-private samenwerking verder versterken en stevig inzetten op het realiseren van duurzaamheidsmaatregelen. Voor Euregio Bedrijvenpark gaat het project zich concentreren op het maken van een herstructureringsplan, het realiseren van duurzaamheidsmaatregelen en verkennen we de uitbreidingsmogelijkheden van het terrein voor nieuwe bedrijven
|
|
05. We ontwikkelen een gebiedsvisie voor de herontwikkeling van de verouderde bedrijventerreinen Kop Westerval en Rigtersbleek
Als onderdeel van de Spoorzone Hengelo-Enschede (SHE) en vanwege de strategische ligging en binnenstedelijk karakter van deze twee terreinen gaan we een nieuw toekomstperspectief en gebiedsvisie ontwikkelen. Het doel is om ze weer aantrekkelijk te maken voor nieuwe gebruikers en de maatschappelijke en economische waarde van deze werklocaties te verhogen.
|
|
06. We maken nieuwe regionale afspraken over de programmering van bedrijventerreinen in Twente
Op basis van geactualiseerde vraag- en aanbodcijfers van bedrijventerreinen maken we samen met de provincie en de andere 13 Twentse gemeenten hernieuwde programmeringsafspraken. Deze afspraken gaan onder andere over waar en onder welke voorwaarden er nieuwe bedrijventerreinen ontwikkeld kunnen worden. We verwachten de raad hierover in de eerste helft van het jaar te kunnen informeren.
|
|
07. We investeren in het versterken van het regionale onderzoeks- en innovatiesysteem
Samen met het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en expertisecentra verbeteren we de condities van het Twentse onderzoeks- en innovatie-ecosysteem door inzet op kennisuitwisseling- en overdracht. Dit doen we enerzijds via Novel-T en Enschedelab, door het verbinden van kennisinstellingen en bedrijfsleven met de maatschappelijke opgaven van stad en regio. In het verlengde daarvan verkennen we met de Wirtschaftsförderungen Gronau en Borken de mogelijkheden om dit ecosysteem ook grensoverschrijdend uit te breiden. Anderzijds werken we samen met partners als Twenteboard, Novel-T en het Netwerk Kennissteden Nederland aan clusterontwikkeling en versterking van de kennisinfrastructuur. Specifieke clusters die extra gemeentelijke ondersteuning krijgen zijn het MedTech cluster en Space053 (onbemande systemen). Met nieuwe samenwerkingspartners, zoals Dutch Innovation Days, ondersteunen we innovatieve samenwerkingsvormen tussen het bedrijfsleven en de creatieve en culturele sector.
|
|
08.. We ontwikkelen nieuw uitgiftebeleid en toewijzingscriteria voor bedrijfskavels
In 2023 gaan we ons uitgiftebeleid voor bedrijfskavels, met het oog op toekomstige ontwikkelingen, herzien en waar nodig aanpassen aan moderne maatstaven.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Twente Board
Maatschappelijk rendement:
Twente is een ondernemende regio met een krachtig technologisch profiel en internationale ambitie. Twente Board wil de economie stimuleren door te investeren in innovatiekracht met een focus op de topsector hightech systemen en materialen (HTSM). Dit om als regio door te ontwikkelen tot een toonaangevende technologische topregio in Europa waar hoogwaardige systemen, producten, materialen en diensten worden vervaardigd. Om de regionale arbeidsmarkt verder te versterken richt de board zich uiteraard ook op het bestaande bedrijfsleven met belangrijke sectoren zoals toerisme, logistiek en bouw.
|
|
|
|
. |
|
06. Talent wordt aangetrokken, vastgehouden en ontwikkeld
De beroepsbevolking en Enschede en Twente gaat dalen in de komende decennia. Dit kan er toe leiden dat bedrijven op de langere termijn gaan verplaatsen naar gebieden met meer potentiële werknemers. Daarom moet Enschede kwalitatief groeien om veerkrachtig te blijven als stad.
Over 10 jaar is het inwonertal gegroeid naar 170.000 inwoners. Al het talent is belangrijk voor de Enschedese/Twentse economie, maar vraagt om verschillende aanpakken. Het praktisch geschoold talent werkt veelal op de plek waar ze wonen en daarom koesteren we deze grote, waardevolle groep en zetten we in op ontwikkeling van deze groep. Het werken aan dit deel van de opgave hangt heel erg samen met het arbeidsmarktbeleid vanuit de opgave “inclusief Enschede”.
Voor de theoretisch geschoolden is de aanpak meer gericht op het aantrekken en vasthouden. We zien dat deze groep flexibeler is in het bepalen van hun woon- en werkplek. Bijvoorbeeld jongeren trekken wel naar Enschede om hier te studeren, maar verhuizen daarna naar een grotere stad. De bereikbaarheid van banen speelt hierbij een grote rol. Vandaar dat er inzetten op meer baankansen in onze stad/regio en aantrekkelijke en diverse voorzieningen.
|
06.01 De stedelijke voorzieningen zijn divers en attractief voor inwoners en bezoekers (nationaal en internationaal) Een aantrekkelijke stad heeft een bruisende binnenstad, goede culturele voorzieningen, evenementen en voorzieningen. De stad is verrassend en heeft mogelijkheden voor creatieve broedplaatsen.
Indicatoren Aantal indicatoren: 2 Toelichting Deze indicator geeft het gemiddeld aantal weekbezoekers weer aan de binnenstad tijdens winkeltijden. De tellingen zijn gebaseerd op de 1 jaarlijkse handmatige tellingen van Locatus in het voorjaar (april). Voor de jaren 2018-2020 zijn de tellingen gebaseerd op de wifitellingen in de binnenstad (omgerekend naar winkeltijden zodat het vergelijkbaar is met de tellingen van Locatus). Streefwaarde: we verwachten dat het aantal bezoekers aan de binnenstad vanaf 2022 weer langzaam gaat toenemen. Aan de ene kant omdat we geen coronabeperkingen meer hebben waardoor het winkelbezoek weer zal kunnen toenemen. Aan de andere kant omdat we verwachten dat met de plannen voor de binnenstad er ook meer bezoekers komen om te werken, ontmoeten of recreëren. Als streven houden we een herstel aan van de bezoekersaantallen naar het niveau van 2019 (niveau voor corona). Bron: Locatus, Bureau RMC voor de tellingen in 2018-2020 Toelichting Cultuur en evenementen zijn belangrijke factoren voor een aantrekkelijke stad en goede stedelijke voorzieningen. Doel is dat dit totaal aantal stijgt. Indirect effect zijn meer bestedingen (onder andere restaurantbezoek) in de stad. De grote gesubsidieerde instellingen rapporteren jaarlijks aan de gemeente. Zij zijn een goede graadmeter van hoe het in de culturele sector gaat met betrekking tot publieksbereik. Streefwaarde: De afgelopen twee jaar is de impact van corona op het publieksbereik van de culturele instellingen heel groot geweest. De sector werkt hard aan herstel. Het streven is dat in 2023 de bezoekcijfers weer op niveau van voor de pandemie zijn en dat de sector dat de jaren daarna weet vast te houden. Bron: culturele instellingen
Acties 2023 |
Aantal acties: 11
01. We werken aan 'Welcome in Enschede': informatie & integratie
We onderzoeken welke informatie over de gemeentelijke dienstverlening we voor de internationale inwoners in Enschede, van studenten en expats tot vluchtelingen en arbeidsmigranten, moeten ontsluiten en welke begeleiding er nodig is.
|
|
02. We ontwikkelen een kansenkaart met uitvoeringsplan voor de stadsrandzone en het Rondje Enschede
We maken een kansenkaart voor het toeristisch-recreatief versterken van de stadsrand en rondje Enschede in het bijzonder. Naast de kansenkaart maken we ook een uitvoeringsplan. De motie "Rondje Enschede' wordt hierin meegenomen.
|
|
03. Samen met onze binnenstadspartners geven we uitvoering aan het Actieplan Binnenstad
Om samen uitvoering te kunnen geven aan het actieplan Binnenstad is een professionele samenwerking tussen alle binnenstadspartners heel belangrijk. We gaan de huidige samenwerking evalueren en opnieuw vormgeven. In het bijzonder is daarbij aandacht voor het betrekken van de vastgoedpartijen.
|
|
04. We maken een plan voor de bewegwijzering, oriëntatiepunten en looproutes in de binnenstad
Om bezoekers aan de binnenstad te verleiden om ook op de minder bekende plekken in de binnenstad te komen, en om de binnenstad beter te verbinden met de bezienswaardigheden / hotspots in de nabijheid van de binnenstad, gaan we in 2023 een plan maken voor bewegwijzering, oriëntatiepunten en looproutes.
|
|
05. Voor creatieve ideeën voor de binnenstad stellen we een experimenteerfonds in
Voor creatieve ideeën die bijdragen aan de ambitie voor de binnenstad wordt 100.000 euro beschikbaar gesteld. De randvoorwaarden voor de subsidie worden uitgewerkt in een subsidieverordening.
|
|
06. We stellen een nieuw stimuleringsfonds in voor de binnenstad
Op basis van de evaluatie die heeft plaatsgevonden van het vorige stimuleringsfonds en de ambitie voor de binnenstad wordt in de loop van 2023 een nieuw stimuleringsfonds ingesteld. De kaders hiervoor worden vastgelegd in de subsidieverordening.
|
|
07. We stellen ruimtelijk-programmatische gebiedsprofielen op voor de binnenstad
Voor de binnenstad willen we gebiedsprofielen maken voor verschillende delen van de binnenstad. Het gaat dan over gewenste functies in zo'n gebied, branches, maar ook ruimtelijke uitstraling en verdere vergroening komen aan bod.
|
|
08. We onderzoeken de ruimtevraag van de Enschedese creatieve sector
De creatieve en culturele instellingen, ondernemers en partijen zijn belangrijk voor de Enschedese identiteit. Onze stad kenmerkt zich door techniek, innovatie en creativiteit. Het belang van fysieke plekken en broedplaatsen om deze sector te faciliteren is essentieel, want dat zijn de plekken waar kruisbestuiving plaatsvindt tussen de creatieve sector en de innovatieve technologieën die Enschede rijk is. We brengen de ruimtevraag, zowel op kwantitatieve als kwalitatieve manier, in beeld. Op basis van de resultaten bepalen we de vervolgstappen.
|
|
09. We leggen een nieuwe cultuurnota voor aan de raad
In deze nota geven we aan waarop we binnen het cultuurveld willen inzetten. Het gebied tussen amateurkunst en professionele instelling (makers, zzp'ers maar ook broedplaatsen) krijgt extra aandacht in de nota. In de zomernota 2023 vertalen we de ambities rond cultuur naar mogelijk extra middelen.
|
|
10. We leggen een nieuwe evenementennota en het beleidskader voor evenementenvergunningen en -subsidies voor
In 2023 leggen de raad een nieuwe evenementennota en het beleidskader voor evenementenvergunningen en -subsidies. In de zomernota 2023 vertalen we de ambities naar mogelijk extra middelen. Voor 2023 is incidenteel 300.000 euro nodig om het bestaande te behouden. Bij de nieuwe nota kan de raad een oordeel geven of vanaf 2024 we alle huidige gesubsidieerde evenementen willen behouden.
|
|
11. Wij starten met een pilot voor het 1e uur gratis parkeren in gemeentelijke parkeergarages
In 2023 gaan we conform het coalitieakkoord 2022-2026 een pilot draaien met het 1e uur gratis parkeren invoeren in gemeentelijke parkeergarages.
|
|
Bijdrage verbonden partij: GR Recreatieschap Twente
Maatschappelijk rendement:
De GR Recreatieschap Twente is een organisatie die namens de 14 Twentse gemeenten tot doel heeft het bevorderen van totstandkoming en instandhouding van publieke recreatieve/toeristische infrastructuur in Twente. Het gaat dan om het routenetwerk voor wandelen, fietsen, paardrijden en mountainbiken en de drie recreatieplassen het Rutbeek, het Hulsbeek en het Lageveld. Daarnaast zorgen zij voor de aanleg, onderhoud en beheer van publieke recreatieve/toeristische voorzieningen die hetzij op zichzelf, hetzij in routeverband, hetzij door opname in arrangementen, een bovenlokaal karakter hebben.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Twentse Schouwburg
Maatschappelijk rendement:
De Twentse Schouwburg N.V. (Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede) vormt een belangrijke culturele voorziening voor de gemeente Enschede en omgeving. De onderneming exploiteert vier gebouwen met samen zes podia in het centrum van Enschede, te weten: het Wilminktheater, het Muziekcentrum, de Grote Kerk en De Kleine Willem. Op jaarbasis biedt de organisatie momenteel circa 350 – 380 voorstellingen en concerten aan met circa 135.000 bezoekers per jaar. Daarnaast is er meer aandacht voor de verbindende rol van Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede binnen de Twentse samenleving, verbinding tussen publiek en podia en ook tussen de Twentse podia onderling.
|
|
|
|
. |
06.02 De nieuwe woonmilieus zijn attractief en toekomstbestendig Dit subdoel betreft de nieuwbouwopgave van onze stad. Deze nieuwbouwopgave is gericht op dat wat we bouwen past bij de mensen die er gaan wonen. Daarbij zoeken we expliciet naar de balans tussen de bestaande behoefte aan betaalbare en bereikbare woningen voor Enschedeërs en woningen voor de nieuwe inwoners die we welkom heten in onze stad. We willen hiermee de opgaves omtrent doorstroom, het vasthouden van talent en de woon-zorgvraag oplossen. Voldoende en bereikbare betaalbare woningen is een uitgangspunt, waarbij de nieuwe richtlijnen van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening én de analyse van de woonbehoefte, demografie en het inkomen in Enschede leidend zijn voor het woningbouwvraagstuk. We willen passende woningen bieden voor net afgestudeerden van alle niveaus, expats en gezinnen. Als grootste stad van het oosten bieden wij een grootstedelijk woonmilieu dat passend is voor alle inkomensgroepen.
Indicatoren Aantal indicatoren: 4 Toelichting In deze grafiek staat het aantal inwoners van Enschede per 1 januari van het jaar. Als Enschede een aantrekkelijke stad is, met aantrekkelijke woonmilieus en voorzieningen, groeit het aantal inwoners. Streefwaarde: de ambitie is om te groeien naar 170.000 inwoners in 2031. Bron: CBS Toelichting De ambitie is om te groeien naar meer dan 170.000 inwoners. Uitgaande van een gemiddelde woningbezetting van 1,5 persoon per gerealiseerde nieuwe woning betekent dit een toevoeging aan de woningvoorraad van ongeveer 6.500 woningen. In de Woonagenda Twente heeft de provincie Overijssel een extra groeiambitie opgenomen die vooral in de Twentse steden dient te landen. Daarnaast is er de opgave voor de huisvesting van specifieke doelgroepen. Bij elkaar opgeteld gaat het uiteindelijk om een toevoeging van 9.300 woningen. De woningbouwprogrammering doen we adaptief: elk jaar volgen we de ontwikkelingen en sturen we bij waar nodig. Realisatie van nieuwe woningen gebeurt vooral door marktpartijen en corporaties en is erg afhankelijk van marktomstandigheden en wet- en regelgeving. De gemeente faciliteert vooral en geeft zelf bouwrijpe grond uit en verkoopt grond ten behoeve van realisatie projecten door derden. Streefwaarde: gemiddeld 930 woningen per jaar erbij vanaf 2022 (10 jaar lang). Bron: CBS Toelichting Bij het opstellen van de gemeentebegroting 2023 zijn de uitkomsten van de actualisatie van het woonbehoefteonderzoek nog niet bekend. Op basis van de uitkomsten bepalen we een streefwaarde voor het aandeel dure koop woningen. Het bouwen van nieuwe, dure koopwoningen zorgt voor meerdere verhuizingen en daarmee voor een doorstroomeffect. Bouwen van duurdere koopwoningen is dus zowel goed voor de sociaal-economische structuurversterking van de stad als voor starters en doorstromers op de woningmarkt. We programmeren de woningbouw adaptief: elk jaar volgen we de ontwikkelingen en sturen we bij waar nodig. Streefwaarde: op dit moment hanteert het Rijk voor betaalbare koopwoningen de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). In 2022 ligt deze op 355.000 euro. Omdat wij richting rijk moeten rapporteren over het aandeel betaalbaarheid in de projecten waarvoor wij WoningBouwImpuls (WBI) subsidie hebben ontvangen blijven wij vooralsnog deze grens hanteren Het rijk is zich wel aan het beraden of men deze gehanteerde definitie van betaalbaarheid wil handhaven. Mocht de definitie wijzigen dan bekijken we of deze een aanpassing behoeft. Bron: GBT Twente Toelichting Bij het opstellen van de gemeentebegroting 2023 zijn de uitkomsten van de actualisatie van het woonbehoefteonderzoek nog niet bekend. Op basis van de uitkomsten bepalen we een streefwaarde voor het aandeel dure koop woningen. In onze woningbouwprogrammering maken we onderscheid tussen harde en zachte plannen. Met de bouw van woningen kan alleen maar worden gestart als een bestemmingsplan is vastgesteld / onherroepelijk is. Dit zijn de harde plannen. Bij de zachte plannen gaat het om eerste verkenningen / ideeën tot aan projecten waarvoor al overeenkomsten zijn getekend en waar alleen het bestemmingsplan nog vastgesteld moet worden. Begin 2022 bestond de totale woningbouwprogrammering (6.100 woningen exclusief studenten en specifieke doelgroepen) voor ongeveer ¼ uit harde plannen en dus voor ¾ uit zachte plannen. Gegeven de ambitie van 9.300 woningen en de ambitie om de woningbouw te versnellen is het belangrijk dat we zowel meer plannen ontwikkelen/gereed hebben liggen als dat we er voor zorgen dat de harde plancapaciteit toeneemt. Streefwaarde: het streven is dat de harde plancapaciteit gelijk is aan de ladderruimte duurzame verstedelijking. Wat betreft de zachte plannen is het streven – omdat de praktijk leert dat een deel van de plannen uiteindelijk nooit gerealiseerd wordt – uit te gaan van 130% van het totaal aan benodigde zachte plannen. Bron: programmeringslijst woningbouw Enschede
Acties 2023 |
Aantal acties: 11
01. We starten met de ontwikkeling van het Eschmarkerveld
De ontwikkeling van regelgeving en jurisprudentie met betrekking tot stikstof bepaalt of we in 2023 een bestemmingsplan aan de Raad voorleggen voor (de eerste fase van) het Eschmarkerveld. Als dit lukt starten we in 2023 met het bouwrijp maken van het gebied en de uitgifte van kavels aan partiulieren, corporaties en ontwikkelaars.
|
|
02. We werken verder aan de realisatie van De Kop
De komende periode (najaar 2022-2023) worden de afspraken met de marktpartijen over de vastgoedontwikkeling omgezet naar overeenkomsten en wordt een ambitiedocument en beeldkwaliteitsplan ter vaststelling voorgelegd aan de raad. Ook zal een herziene grondexploitatie aan de raad worden voorgelegd. Voor deelplan 1 van de Kop wordt een concept bestemmingsplan voorgelegd aan de raad.
|
|
03. We bouwen verder aan Cromhoff
In 2023 hebben we Placemaking met tijdelijke functies gerealiseerd. Ook vindt besluitvorming plaats op de samenwerkingsafspraken, het bestemmingsplan voor de 1e fase en we leggen een Beeldkwaliteitsplan ter inzage voor. In 2023 zijn de niet te handhaven onderdelen van het Wegener complex gesloopt, zijn we gestart met de sanering en hebben we de eerste onderdelen van het openbaar gebied ingericht.
|
|
04. We gaan starten met de kaveluitgifte voor de Leuriks-oost
In 2023 geven we kavels uit in de Leuriks-oost.
|
|
05. We gaan starten met de uitvoering van een aantal grote projecten
In 2023 gaan een aantal grote projecten in uitvoering: TETEM, Lagerhuis, Walhofstraat (Roombeek), Performance Factory, Pakhuiskwartier (SJHT) (Centrumkadradraat), Newton Park (vml. ROC Locatie)
|
|
06. We ontwikkelen Boswinkel-Oost verder
Boswinkel-Oost wordt verder ontwikkeld. Woningcorporatie Ons Huis start in 2023 met de realisatie van ca 280 woningen. Ca. 230 huurwoningen en 50 koopwoningen.
|
|
07. We stellen een Omgevingsvisie op
De Omgevingsvisie vormt een stabiel raamwerk voor de lange termijn voor de gehele fysieke leefomgeving. De visie geeft richting aan de antwoorden op de grote opgaven van de groei van onze stad, de daaraan verbonden woningbouwopgave, de klimaatadaptatie en de energietransitie. In de visie worden verschillende gebieden in onze stad onderscheiden met daaraan gekoppeld verschillende strategieën om die gebieden toekomstbestendig te maken en te houden. De visie zal geen statisch document worden. Al naar gelang zich nieuwe ontwikkelingen voordoen en ambities wijzigen zal de omgevingsvisie periodiek worden geactualiseerd. De Omgevingsvisie gaat ook in op de sturingsfilosofie van de gemeente in het domein van de fysieke leefomgeving en daarmee op (1) de eigen rol in de realisatie van de visie, (2) wat van andere stakeholders wordt verwacht en (3) hoe de gemeente met stakeholders en hun initiatieven omgaat.
|
|
08. We ontwikkelen het Omgevingsplan
In het omgevingsplan worden onze huidige bestemmingsplannen, regels uit onze verordeningen die relevant zijn voor de fysieke leefomgeving en een groot aantal huidige rijksregels (ook wel de “bruidsschat”) tot één plan gebundeld. Daarnaast wordt een deel van ons beschermingsbeleid geactualiseerd, waaronder op het gebied van externe veiligheid en geluid. Naast deze omvangrijke integratie van plannen en regels vertalen we ook de omgevingsvisie in het omgevingsplan, en we harmoniseren de regels uit de huidige rond 170 bestemmingsplannen en beheerverordeningen.
|
|
09. We leren, oefenen en verbeteren ten behoeve van de uitvoering van de Omgevingswet
Met ingang van 2023 treedt de Omgevingswet in werking en gebruiken we nieuwe applicaties voor vergunningen, meldingen en voor het omgevingsplan. De uitvoering van dit veelomvattende stelsel hebben we niet in een keer in de vingers. Daarom gaan we in 2023 ervaring opdoen en voeren we verbeteringen door waar dat nodig is.
|
|
10. We leren en verbeteren ten behoeve van de uitvoering van de Wet kwaliteitsborging (Wkb)
Met ingang van 2023 gaat de Wkb inwerking treden en is de technische toets van het gemeentelijk bouw- en milieutoezicht naar de markt (private kwaliteitsborgers) gegaan. In 2023 gaan we ervaring op doen en doen we voorstellen voor aanpassingen van beleid daar waar dat nodig is.
|
|
11. We komen tot vastgesteld beleid voor Erfpacht
In het nieuwe coalitieakkoord 2022-2026 “samen trots op Enschede” is de toezegging gedaan dat we met een voorstel voor erfpacht komen. Met het onderzoek naar nieuw erfpachtbeleid wordt de toepasbaarheid en toegevoegde waarde van erfpacht voor wonen in kaart gebracht. Zo gaan we na of we met erfpachtbeleid de kansen voor starters op de woningmarkt vergroten en willen we bijdragen aan de realisatie van betaalbare woningen.
|
|
|
|
. |
06.03 Talent weet waarom Enschede aantrekkelijk is om te wonen, leven en te werken Om onze stad neer te zetten als aantrekkelijk voor talent is veel inzet nodig op positionering en profilering. Het gaat hierbij om marketing voor nieuwkomers, maar ook voor blijvers. We sluiten hierbij aan op de citymarketing: technologie, innovatie en creativiteit. Hiernaast willen we ook een welcoming city zijn voor de toenemende stroom van buitenlandse studenten en kenniswerkers. De profilering wordt verbonden met de maatschappelijke opgaven. Verder werken we samen met de kennisinstellingen en Twenteboard om samen de talentopgave vorm te geven. Als we dit alles goed doen, houden we meer HBO en universitair opgeleiden vast in onze stad en blijft onze beroepsbevolking op peil.
Indicatoren Aantal indicatoren: 3 Toelichting In deze grafiek is het migratiesaldo te zien per leeftijdsgroep. Om de grafiek leesbaar te houden is gekozen voor de leeftijdsgroepen tussen 15 en 40 jaar. Dit zijn ook de groepen waar we ons vooral op inzetten bij de doelstelling "aantrekken en vasthouden van talent". De migratie in de leeftijdsgroep 15-19 hangt sterk samen met het aantal jongeren dat in onze stad komt studeren. Streefwaarde: we streven er naar om meer jongeren te trekken in de leeftijdsgroep 15-19 jaar en in de leeftijdsgroepen 20-40 hopen we dat er per saldo meer mensen blijven dan dat ze vertrekken uit onze stad. Bron: BRP Toelichting De beroepsbevolking (alle mensen tussen 15 en 74 jaar die werken of beschikbaar zijn voor werk) stijgt in de grote steden door de trek naar de stad. In Enschede gebeurt dit in veel mindere mate. Door maatregelen op het gebied van bereikbaarheid van banen en het vasthouden van talent hopen we op termijn de dalende tendens van de beroepsbevolking iets te keren. Een groeiende beroepsbevolking (met een hoog opleidingsniveau) is een belangrijke vestigingsfactor voor bedrijven. Streefwaarde: we hebben nog geen streefwaarde opgenomen bij deze indicator. Dit hangt samen met een sterk afwijkende realisatiewaarde voor 2021. Het is niet duidelijk waarom volgens het CBS de beroepsbevolking opeens stijgt met 3000 mensen in 2021. Ons inwoneraantal is in dat jaar bijna stabiel gebleven. Kennispunt Twente is in overleg met het CBS hoe dit kan. We wachten het cijfer voor 2022 voordat we een streefwaarde gaan bepalen. Bron: CBS Toelichting In deze grafiek het aandeel HBO/WO opgeleiden in de Enschedese beroepsbevolking. HBO en WO opgeleiden zijn een belangrijke factor voor groei van economie en een aantrekkelijke stad. Streefwaarde: ook hier zien we een niet verklaarbare hoge realisatiewaarde voor 2021. Daarom laten we ook hier de streefwaarde achterwege en wachten we de score voor 2022 af om te zien wat de streefwaarde moet worden. Bron: CBS
Acties 2023 |
Aantal acties: 3
01. We geven uitvoering aan het deltaplan Talent
Uitvoering geven aan het deltaplan Talent dat in 2022 is uitgewerkt. In 2023 gaan we acties op de onderwerpen, wonen-werken-leven, uitvoeren.
|
|
02. We werken nauw samen met de kennisinstellingen
We werken nauw samen met de vier kennisinstellingen (ArtEZ, ROC van Twente, Saxion Hogescholen en Universiteit Twente) en de gemeente Hengelo, om kennis te verbinden aan de maatschappelijke opgaven van de stad. Dit doen we door middel van het www.Enschedelab.nl, gezamenlijke onderzoeksagenda, stages en afstudeeropdrachten. Afspraken hierover zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst 2022-2025. Dit draagt bij aan het aantrekken en behouden van hbo/wo geschoolden.
|
|
03. We geven uitvoering aan de citymarketingvisie; pijler creatieve stad
De stad als canvas waar ruimte is voor creativiteit en ondernemerschap. Door mensen en initiatieven die de stad kleuren ruimte/een podium te geven bouwen we aan een verrassende en creatieve stad waar mensen met verschillende interesses en achtergronden zich thuis voelen. Dit doen we via inzet gemeentelijk vastgoed, bij gebiedsontwikkeling en aanpak openbare ruimte i.s.m. onze stadspartners. Door creatief talent (al tijdens hun studie) een podium te geven, versterken we de binding met de stad en zorgen we voor aantrekkingskracht op talent. Dit is bewijslast voor ons verhaal en zorgt voor een synergie tussen programmeren en profileren. Hiermee heeft het een positief effect op de talentopgave, het imago van de stad en de strategische opgaves.
|
|
|
|
. |
|
07. In Enschede kun je prettig en gezond wonen en leven
De opgave “aantrekkelijke stad” gaat naast nieuwe ontwikkelingen (vooral zichtbaar bij baankansen en talent) ook over de bestaande stad. De accenten komen daarbij vooral te liggen op gebiedsgericht werken en een vitale en leefbare stad. Aandacht voor de bestaande woningvoorraad, gezondheid, veiligheid en interne bereikbaarheid zijn onderdeel van dit doel.
|
07.01 Wijken en buurten zijn veilig, gezond en leefbaar Dit subdoel gaat over de leefomgeving, leefkwaliteit, de bestaande woningvoorraad, samenwerking met de corporaties, herstructurering, vergunningen, gebiedsgericht werken, geluid, schone lucht, handhaving en een inrichting van de openbare ruimte die bijdraagt aan een veilig gevoel.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1 Toelichting In de burgerpeiling vragen we onze inwoners jaarlijks “hoe prettig vindt u het om in uw buurt te wonen”? Dit waarderingscijfers is terug te vinden in deze grafiek. Het waarderingscijfer wordt daarna gevolg met vragen over begaanbaarheid van wegen, nabijheid voorzieningen, scholen, parkeerplaatsen, hoe schoon en groen is de buurt etc. Met deze extra vragen kunnen we het rapportcijfer nader duiden. Streefwaarde: we streven er naar om het hoogste cijfer (7,5) te blijven vasthouden de komende jaren. Bron: Burgerpeiling Enschede (Kennispunt Enschede)
Acties 2023 |
Aantal acties: 14
01. We gaan door met de uitvoering van de diverse deelprojecten van de Dynamische Investeringsagenda Twekkelerveld
Voor Twekkelerveld werken we samen met wooncorporaties aan een integrale wijkaanpak met een tijdshorizon van 5-10 jaar. De wijkaanpak “Nieuw Twekkelerveld’’ omvat verschillende acties waarvan de eerste uitvoering van start is gegaan in 2020. Binnen deze wijkaanpak werken wij samen met bewoners en woningcorporaties verder aan een mooiere, betere en toekomstbestendige leefomgeving in de wijk Twekkelerveld. Dit is niet alleen een fysieke, maar ook een sociale opgave. Komend jaar wordt de renovatie en verduurzaming van 176 appartementen in de Maanstraat opgeleverd, vervolgen wij de planologische procedures voor de ROC-locatie en de Assinkhof en leveren wij een eerste plan op voor het Huis van de wijk. De aanpak van wateroverlast, hittestress en droogte worden komend jaar verder uitgevoerd. Samen met bewoners werken wij aan plannen voor de aanpak van het isoleren van woningen en parallel onderzoeken we in overleg met corporaties en energiepartijen de mogelijkheden voor alternatieve warmtebronnen zoals warmtepompen en warmtenet. De plannen voor de stapsgewijze transitie worden in 2023 verder uitgewerkt en de eerste voorbereidende werkzaamheden worden opgestart.
|
|
02. We gaan binnen onze handhavingstaken datagestuurd werken
In onze handhavingsinformatiesystemen is veel data beschikbaar. In 2023 gaan we ervaring op doen op welke wijze data ons kan helpen om zo efficiënt mogelijk inzet te plegen.
|
|
03. We zetten in op stadsdeelgerichte inzet van BOA’s
Omdat elk stadsdeel haar eigen (veiligheids)vraagstukken kent, gaan we in 2023 de inzet per stadsdeel op maat organiseren.
|
|
04. We doen onderzoek naar verdedigingsmiddelen voor onze BOA’s
BOA’s krijgen steeds vaker te maken met geweld. Als werkgever heeft gemeente Enschede de plicht medewerkers goed te beschermen. We onderzoeken op welke wijze we BOA’s beter kunnen beschermen.
|
|
05. We stellen een nieuw wegenbeleidsplan op
We leggen een nieuw Wegenbeleidsplan Enschede 2024 - 2027 voor aan de gemeenteraad. Hiermee zorgen we dat het beheer en onderhoud van onze wegen voor komende jaren voldoet aan de afspraken rondom veiligheid, uitstraling etc die met de raad worden gemaakt.
|
|
06. We geven uitvoering aan het Werkprogramma bodem en ondergrond
We geven de komende jaren uitvoering aan het Werkprogramma bodem en ondergrond. De rode lijn van visie en werkprogramma is dat een robuust bodem- en watersysteem randvoorwaardelijk is voor de realisatie van maatschappelijke opgaven als energietransitie, klimaatadaptatie, biodiversiteit. We doen dit samen met in- en externe partners, zoals de andere Twentse gemeenten, het waterschap, de Omgevingsdienst Twente en waar mogelijk onderwijs en bedrijfsleven. Enkele speerpunten uit het Werkprogramma: implementatie Basisregistratie Ondergrond, datagedreven werken, ontsluiting van informatie voor derden, locatie onderzoek en saneringsvoorstellen PFAS/Zeer Zorgwekkende Stoffen en de implementatie van de Omgevingswet.
|
|
07. We maken beschikbare data en informatie gemakkelijker te ontsluiten en gebruiken
Van de bodem van Enschede gaan we in samenwerking met TNO een 3D-model maken. Met dat model brengen we de opbouw van de Enschedese bodem in beeld en geven we inzicht in diverse bodemaspecten. Denk aan waar water goed infiltreert in de bodem of waar de bodem goed water vast kan houden, aan de ligging van kabels en leiding of de ruimte voor bomen, draagkracht, etc. Daarmee zijn goede keuzes te maken voor ruimtelijke ontwikkelingen, De komende jaren gaan we de data-infrastructuur verder verbeteren en zorgen voor betrouwbare data en informatie, die voor iedereen ontsloten is en van relevante duiding voorzien.
|
|
08. We maken een nieuwe bodemkwaliteitskaart
In regionaal verband is in 2018 een bodemkwaliteitskaart opgesteld. De kaart geeft de chemische kwaliteit van de bodem weer. Met de kaart wordt het verplaatsen en hergebruiken van grond in Twente eenvoudiger. Samen met andere Twentse gemeenten actualiseren we de kaart in 2023 en leggen deze voor aan de raad.
|
|
09. We onderzoeken de bodem op nieuwe bedreigingen, met name PFAS
Hoewel het grootste deel van de bodemsaneringsoperatie is afgerond, duiken nog steeds nieuwe zorgwekkende stoffen op die een risico vormen voor de gezondheid, zoals PFAS. Naast veel nuttige eigenschappen blijken zij ook veel schadelijke effecten te hebben. Ze breken niet of nauwelijks af en hopen zich op in mens en dier. Wij doen onderzoek naar in Enschede aanwezige PFAS verontreinigingen. Daar waar sprake is van risico’s zullen wij in overleg met het Rijk zo nodig saneren of risico's wegnemen.
|
|
10. We leggen een update van de cultuurhistorische waardekaart en een kerkenvisie voor
In 2023 leggen we een update van de cultuurhistorische waardekaart aan de raad voor. Afronding vindt na implementatie in Q2 2024 plaats. Ook leggen we de "kerkenvisie", die onderdeel kan worden van de waardekaart, aan de raad voor.
|
|
11. We evalueren het huidige welstandsbeleid
In 2023 starten we met een evaluatie van het huidige welstandbeleid en het formuleren van nieuw welstandbeleid (mede gekoppeld aan cultuurhistorie). In 2024 leggen we dat aan de raad voor.
|
|
12. We starten met een studie naar het herontwikkelen van 1 of meer sportparken
In 2023 beginnen we met een studie naar het herontwikkelen van één of meer vrijkomende sportparken. Zodra de processtappen duidelijk zijn wordt ook de raad geïnformeerd en betrokken.
|
|
13. We organiseren het woondebat en stellen een voortgangsrapportage Woonvisie op
We stellen voorafgaand aan het Woondebat een voortgangsrapportage Woonvisie op. In deze rapportage presenteren we de belangrijkste ontwikkelingen en resultaten met betrekking tot de doelstellingen van de Woonvisie. Ook schetsen we een beeld gegeven van de samenwerking met stakeholders. Op basis van de voortgangsrapportage Woonvisie kan de gemeenteraad de voortgang van de Woonvisie volgen en waar nodig bijsturen. Daarnaast organiseren we in maart een woondebat met de Raad over de voortgang van de Woonvisie. Hierbij actualiseren we samen met de Raad beleidsuitspraken die binnen die thema’s zijn opgesteld.
|
|
Bijdrage gebonden partij: Openbaar lichaam Crematoria Twente (begraafplaatsen)
Maatschappelijk rendement:
Draagt bij aan onze wettelijke verplichtingen op het gebied van de lijkbezorging.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Omgevingsdienst Twente
Maatschappelijk rendement:
Zorgt voor het toezicht en handhaving van ‘complexe’ omgevingsvergunningen, het voorbereiden van besluiten met betrekking tot (milieu) inrichtingen en de handhaving bij (complexe) milieubelastende bedrijven.Daarmee draagt ze bij aan de realisatie van een gezonde en veilige leefomgeving. Is grotendeels een wettelijke verplichting.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Onderhoud Enschede
Maatschappelijk rendement:
Zij zorgt voor de uitvoering van het onderhoud van de openbare ruimte. Daarmee draagt zij bij aan de realisatie van de doelen voor de openbare ruimte, zoals behalen van het gewenste kwaliteitsniveau en het woon- en vestigingsklimaat van de stad. Daarnaast levert zij een belangrijke bijdrage aan de arbeidsmarktdoelstellingen, doordat 55%-60% van het personeel van Onderhoud Enschede BV bestaat uit mensen uit de arbeidsmarktdoelgroep. De kwaliteit van de werkzaamheden wordt gemonitord en vastgelegd in rapportages.
|
|
|
|
. |
07.02 Enschede heeft een goede interne bereikbaarheid We werken aan een leefbare, aantrekkelijke en bereikbare stad. Onder dit subdoel vallen maatregelen voor een goede verkeersafwikkeling in de stad en de dorpen en verkeersveiligheid.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1 Toelichting
In deze grafiek wordt het aantal bij de politie geregistreerde verkeersongevallen getoond. Het aantal verkeersongevallen zegt iets over de verkeersveiligheid. Streefwaarde: we streven naar een dalende trend in het aantal verkeersongevallen. We zetten ons in om de verkeersveiligheid in Enschede te vergroten. Hiervoor nemen we jaarlijks maatregelen. Bron: geregistreerde ongevallen (Via Software)
Acties 2023 |
Aantal acties: 7
01. We voeren de maatregelen van de wijkverkeersplannen Noordwest Enschede en Lonneker uit
Afgelopen jaar hebben we zowel voor Noordwest Enschede als voor Lonneker een wijkverkeersplan opgesteld samen met de inwoners. Dit jaar gaan we beginnen met het uitvoeren van de maatregelen uit deze plannen.
|
|
02. We verbeteren de doorstroming op de Singels en de Oostweg
We voeren maatregelen uit op de Singels om de doorstroming te verbeteren. Op basis van prioritering en in afstemming met andere werkzaamheden wordt gekeken waar we aan de slag kunnen. We starten de aanbesteding van de aanleg van de fietsbrug over de Oostweg ter verbetering van de doorstroming op de Oostweg.
|
|
03. We maken samen met de inwoners een wijkverkeersplan Lasonder/Zeggelt/Boddenkamp
De ontwikkelingen op de noordelijke singels, de Molenstraat en de Deurningerstraat hebben er voor gezorgd dat de bereikbaarheid van Lasonder/Zeggelt/Boddenkamp de laatste jaren flink veranderd is. Samen met de wijk maken we een plan met verkeersmaatregelen die binnen de wijk nodig zijn.
|
|
04. We rollen het netwerk van mobipunten verder uit
We gaan verder met het uitrollen van het netwerk van mobipunten, zodat deelmobiliteit een positieve bijdrage kan blijven leveren aan het vervoerssyteem in Enschede en we overlast tegelijkertijd zo veel mogelijk beperken. Daarnaast werken we een plan uit voor een P+R terrein aan de noord- en zuidzijde van Enschede.
|
|
05. We ontwikkelen een parkeergarage en een ondergrondse fietsenstalling bij station Enschede
In lijn met het Masterplan Spoorzone Hengelo/Enschede gaan we verder met het ontwikkelen van een parkeergarage en een ondergrondse fietsenstalling bij station Enschede. Zo wordt het station voor zowel de automobilist als de fietser nog beter bereikbaar. Daarnaast zorgt het ervoor dat er op het stationsplein ruimte ontstaat voor een nieuwe inrichting.
|
|
06. We starten de bouw van het laatste deel F35 tussen Enschede en Hengelo
Voor de ontbrekende schakel tussen station Enschede en Twekkelerveld hebben we samen met aannemer Strukton het ontwerp afgelopen jaar afgerond. Dit jaar gaat de aanleg van start met onder andere een brug over de Tubantiasingel en de Lambertusbuddestraat. Deze aanleg loopt door tot eind 2024.
|
|
07. We evalueren de herinrichting van de Molenstraat en de Ovatonde
We evalueren de herinrichting van de Molenstraat en de kruising Raffeissenstraat - Deurningerstraat (Ovatonde) en op basis daarvan nemen we aanvullende maatregelen.
|
|
|
|
. |
|