De samenleving verandert snel. En daarmee ook onze rol en taken als gemeentelijke organisatie. De wijzigingen zijn ingrijpend en volgen elkaar in hoog tempo op. Het vraagt van onze organisatie om continue alert te zijn en aanpassingsvermogen aan te wenden. De druk op de systemen en medewerkers, waarbij we met elkaar continu werken aan de nieuwe normaal. Dat vraagt veel van de medewerkers in de organisatie en zorgt ook voor spanning tussen de acties die nodig zijn voor het 'open houden van de winkel' versus het 'vernieuwen van de winkel' en daarin het meenemen en aansluiten bij de behoefte van de samenleving en met oog voor de risico's (bijvoorbeeld cybersecurity & privacy bij de digitale transitie en ontwikkeling als kennisorganisatie) die zich voor doen bij bijna elke ontwikkeling. Meer over deze effecten en de maatregelen in de bedrijfsvoeringsparagraaf.
Van de periode 2011 tot nu is een duidelijke rode draad te herkennen in de gewenste koers van de organisatie om de samenleving en haar opgaven meer centraal te stellen:
Voor bedrijfsvoering geldt dat we de komende jaren verder gaan inzetten op de drie volgende lijnen (zie paragraaf 4.5 bedrijfsvoering);
1. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie;
2. Digitale transitie, kennisorganisatie & wetgeving;
3. Veranderende sturing en verantwoording.
Ad 1. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie
Nieuwe technologie vereist een voortdurende vernieuwing van vaardigheden en kennis van medewerkers. Daarvoor hebben we nieuwe leersystemen nodig, maar ook een aantrekkelijke werkomgeving waarin je daadwerkelijk naar de huidige technologische en digitale maatstaven kunt werken. Het vraagt ook om een instelling van voortdurend veranderen en leren. Een mooie, maar ook pittige uitdaging voor medewerkers en gemeenten in deze tijd van krapte in de arbeidsmarkt. Hoe ben en blijf je een aantrekkelijke werkgever én werknemer?
Om die duurzame flexibele en wendbare organisatie te zijn, die goed toegerust is voor de opgaven van onze eigen stad, hebben we getalenteerde medewerkers nodig.
We weten dat in de komende jaren een aanzienlijk deel van onze organisatie uitstroomt door natuurlijk verloop. We weten ook dat de krapte op de arbeidsmarkt verder toeneemt. We zijn bezig onze personele behoefte voor de komende jaren concreet inzichtelijk te maken (strategisch personeelsmanagement) en een passende arbeidsmarktstrategie te ontwikkelen. Dit vergt veel begeleiding en een uniforme aanpak gefaciliteerd door P&O.
Een wendbare, flexibele organisatie vraagt om medewerkers die vanuit eigenaarschap werken, in staat zijn opgavegericht te werken en gericht zijn op blijvend leren en continu verbeteren. Om onze medewerkers hiervoor goed toe te rusten, investeren we in het neerzetten van een goed leerklimaat, voldoende ondersteuning in individuele ontwikkeling en een cultuur van continu verbeteren. Medewerkers worden hierin ondersteund door passend leiderschap.
De instrumenten strategisch personeelsmanagement en arbeidsmarktcommunicatie hebben een nauwe samenhang: weten wat je nodig hebt en zorgen dat je het in huis hebt of krijgt. Maar ook: zorgen dat we daadwerkelijk aantrekkelijk zíjn voor ons huidige talent en het talent dat we willen aantrekken! “Be good and tell it!”, of beter nog: “be good and let others tell it!” Om de boot niet te missen, moeten we nú investeren. Enerzijds op nieuwe leersystemen en de gewenste adaptieve werkcultuur. Anderzijds in onze aantrekkelijkheid als werkgever en het uitdragen daarvan. De investering hierop wordt aangewend voor het bouwen van ons employer-brand waarbij we gebruik maken van nieuwe technieken en social media. Werkgevers werken hard aan hun werkgeversmerk in de strijd om het talent. We moeten ons in die strijd succesvol onderscheiden om in de nabije en verdere toekomst voldoende getalenteerde medewerkers in huis te hebben om in onze opgaven te kunnen voorzien. Deze voorinvesteringen maken dat we toe kunnen werken naar een toekomstbestendige, hoogwaardige organisatie.
De werkomgeving van onze medewerkers heeft door COVID een impuls gekregen richting digitaal thuiswerken. In 2022 trekken we die impuls onder de term 'hybride werken' verder. Door het goed faciliteren van de mix van werken thuis en op kantoor, waarbij we ook de kansen pakken om meer en meer op locaties bij samenwerkingspartners te werken (samenlevingsgericht werken).
Ad 2. Digitale transitie, kennisorganisatie & wetgeving
Gemeenten krijgen de komende jaren te maken met veel veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving (Wet Open Overheid, Wet Digitale Overheid, Wet Modernisering Electronisch Bestuurlijk Verkeer, etc.) in de informatievoorziening, maar ook met nieuwe technologische ontwikkelingen die zich steeds sneller voordoen. Deze beide ontwikkelingen bieden kansen om dienstverlening anders vorm te geven richting inwoners en instellingen met het borgen van publieke waarden. De snelle ontwikkeling van de technologie en de toepassing daarvan in onze processen maakt het relevant om te sturen op waarden bij de digitalisering waar inwoners ons als gemeente ook kunnen aanspreken.
De strategische opgaven van onze stad zijn leidend voor de doelenboom en het inrichten van de gemeentebegroting. Het werken aan deze opgaven en het monitoren waar we staan is een continu proces. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van het beleid, wat mede ten grondslag ligt aan de realisatie van de strategische opgaven. Wij omarmen de integrale visie op de toekomst als kennisorganisatie en sturen daarop zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau. Dat vraagt om:
Ad 3. Veranderende sturing en verantwoording
Samenwerking met (lokale) bedrijven, kennisinstellingen, professionals, gebruikers, burgerinitiatieven, inwoners en/of maatschappelijke organisaties is noodzakelijk. En om lokale oplossingen op te schalen, is samenwerking nodig met andere gemeenten, met regionale en nationale overheden, en soms ook met andere Europese overheden.
De planning & control-functie in onze organisatie wordt steeds meer in de positie gezet om aan de organisatie, het bestuur aan te geven of onze organisatie integraal in control is en blijft. Dit vraagt om een blik vooruit, het oppakken van de rol van sparringpartner voor bestuur en management, een focus op het beter laten renderen van de organisatie en maximaliseren van beleidseffecten en meer betrokkenheid aan de voorkant van vraagstukken. Daarnaast maakt de organisatie de beweging naar een netwerkmodel en opgavegericht werken vanuit gezamenlijke eindverantwoordelijkheid. Sturing richt zich steeds meer op multidisciplinair samenwerken aan strategische opgaven. Met de gemeentebegroting 2019 – 2022 is een eerste goede stap gezet in het opzetten van de begroting vanuit opgaven. De sturing en verantwoording gaan we daarop verder inrichten. Daarnaast gaan we op basis van geactualiseerde sturingsprincipes en concernkaders onze planning & controlprocessen verder professionaliseren. Hierbij zal ook ingezet worden op het gebruik van data va onze keten- en samenwerkingspartners en onze eigen data voor de verdere ontwikkeling van databedreven werken.
Onze financieel administratieve processen vragen veel handmatig en tijdrovend werk. Er gaat veel capaciteit vanuit de financiële kolom zitten in het uitvoeren van operationele financiële werkzaamheden, mede door de huidige inrichting van de applicaties. Hierdoor is er onvoldoende ruimte en tijd voor meer tactische en strategische control- en advies werkzaamheden. We hebben onze financieel administratieve processen geïnventariseerd en doorgelicht op de verdere mogelijkheden voor vereenvoudiging, uniformering en digitalisering. Op basis van deze doorlichting zijn de eerste processen aangepast, daar gaan we verder mee door.
Bij deze doorontwikkeling zal ook ingezet worden op verdere digitalisering, dashboarding en het gebruik van data van onze keten- en samenwerkingspartners en onze eigen data voor de verdere ontwikkeling van databedreven werken (datavaardigheden).
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces Met de beschikbaar gestelde middelen doen wij dit aan de hand van professioneel opdrachtgever-/opdrachtnemerschap, een maximale inzet van (beschikbare en nog te ontwikkelen) IT en strakke kostenbeheersing.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding De financiële positie van Enschede is nog steeds kwetsbaar. Vanaf 2008 hebben wij te maken met bezuinigingsopgaven. Ook het meerjarenperspectief bevat een uitdaging voor een sluitende meerjarenbegroting. Het is daarom nodig scherpe keuzes te maken. We moeten kijken welke vraagstukken de grootste prioriteit hebben en hier onze inzet op richten. Dat betekent ook dat we andere activiteiten niet meer of later doen. Op de onderdelen waar dat mogelijk is wordt de begroting flexibeler gemaakt. Daarmee zijn wij wendbaarder in het werken aan onze opgaven en kansen die zich voordoen. Verder willen we de rentelasten en kosten betalingsverkeer voor de gemeente minimaliseren.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
1. | 0. Bestuur en ondersteuning | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2022 | 8.41 | Eigen gegevens |
2. | 0. Bestuur en ondersteuning | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2021 | 8.75 | Eigen gegevens |
3. | 0. Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten |
Kosten per inwoner, in euro's |
2022 | 829 | Eigen Begroting |
4. | 0. Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2022 | 12% | Eigen Begroting |
5. | 0. Bestuur en ondersteuning | Overhead | % van totale lasten | 2022 | 8,2% | Eigen Begroting |
35. | 8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | 2020 | 194 | CBS |
36. | 8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | 2019 | 7,2 | BAG |
37. | 8. Vhrosv | Demografische druk | % | 2021 | 48,1% | CBS |
38. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In euro’s | 2021 | 818 | COELO |
39. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In euro's | 2021 | 852 | COELO |
Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2021. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.
|
Toelichting
De begrote lasten nemen in 2022 toe met 4,2 miljoen euro.
De begrote baten nemen in 2022 toe met 14,1 miljoen euro.
De stortingen zijn in 2022 7,3 miljoen euro hoger dan in 2021.
De onttrekkingen zijn in 2022 4,9 miljoen euro lager dan in 2021.
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | June Nods, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg |
Concerndirecteuren | Kees Meijer |