3.4 Financiën en organisatie

.. Doelenboom

 Doel
Subdoel Link
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

totale lasten (x 1.000 euro): 98.871,00
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
Aantal acties: 3
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
Aantal acties: 1
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
Aantal acties: 1
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
Aantal acties: 3
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
Aantal acties: 1
1.06 Continu voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
Aantal acties: 2
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
Aantal acties: 2
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
Aantal acties: 3
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
Aantal acties: 0
1.10 Optimale bedrijfsvoering (link paragraaf bedrijfsvoering)
Aantal acties: 1
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

totale lasten (x 1.000 euro): 15.981,00
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.
Aantal acties: 4

.. Wat willen we bereiken?

 

De samenleving verandert snel. En daarmee ook onze rol en taken als gemeentelijke organisatie. De wijzigingen zijn ingrijpend en volgen elkaar in hoog tempo op. Het vraagt van onze organisatie om continue alert te zijn en aanpassingsvermogen aan te wenden. De druk op de systemen en medewerkers, waarbij we met elkaar continu werken aan de nieuwe normaal. Dat vraagt veel van de medewerkers in de organisatie en zorgt ook voor spanning tussen de acties die nodig zijn voor het 'open houden van de winkel' versus het 'vernieuwen van de winkel' en daarin het meenemen en aansluiten bij de behoefte van de samenleving en met oog voor de risico's (bijvoorbeeld cybersecurity & privacy bij de digitale transitie en ontwikkeling als kennisorganisatie) die zich voor doen bij bijna elke ontwikkeling. Meer over deze effecten en de maatregelen in de bedrijfsvoeringsparagraaf.

 

Van de periode 2011 tot nu is een duidelijke rode draad te herkennen in de gewenste koers van de organisatie om de samenleving en haar opgaven meer centraal te stellen:

  • we zijn eigenaar van vastgoed dat in de markt niet verkrijgbaar of te duur is. Het is een hulpmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken;
  • we benutten kennis in de uitvoering, bij beleidontwikkeling en bij de (be)sturing op de opgaven van de stad conform wetgeving en met moreel besef;
  • we zorgen voor doelmatige, efficiënte en duurzame inzet van huisvesting en accommodaties ten behoeve van de ambtelijke organisatie;
  • we voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen;
  • we vergroten de wendbaarheid en flexibiliteit van de organisatie en haar professionals;
  • we zorgen voor een stabiele en flexibele basis van onze gehele IT infrastructuur om ruimte te bieden aan inzet van innovatieve toepassingen in onze dienstverlening met oog voor de publieke waarden (denk aan inclusiviteit, autonomie, privacy, democratie, transparantie, discriminatie, etc.);
  • we zorgen voor een betrouwbare en een houdbare financiële huishouding op lange termijn;
  • we zetten de inwoner centraal in de ontwikkeling van de dienstverlening met duidelijk oog voor de menselijk maat;

Voor bedrijfsvoering geldt dat we de komende jaren verder gaan inzetten op de drie volgende lijnen (zie paragraaf 4.5 bedrijfsvoering);

 

1. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie;

2. Digitale transitie, kennisorganisatie & wetgeving;

3. Veranderende sturing en verantwoording.

 

Ad 1. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie

Nieuwe technologie vereist een voortdurende vernieuwing van vaardigheden en kennis van medewerkers. Daarvoor hebben we nieuwe leersystemen nodig, maar ook een aantrekkelijke werkomgeving waarin je daadwerkelijk naar de huidige technologische en digitale maatstaven kunt werken. Het vraagt ook om een instelling van voortdurend veranderen en leren. Een mooie, maar ook pittige uitdaging voor medewerkers en gemeenten in deze tijd van krapte in de arbeidsmarkt. Hoe ben en blijf je een aantrekkelijke werkgever én werknemer?

 

Om die duurzame flexibele en wendbare organisatie te zijn, die goed toegerust is voor de opgaven van onze eigen stad, hebben we getalenteerde medewerkers nodig.

 

We weten dat in de komende jaren een aanzienlijk deel van onze organisatie uitstroomt door natuurlijk verloop. We weten ook dat de krapte op de arbeidsmarkt verder toeneemt. We zijn bezig onze personele behoefte voor de komende jaren concreet inzichtelijk te maken (strategisch personeelsmanagement) en een passende arbeidsmarktstrategie te ontwikkelen. Dit vergt veel begeleiding en een uniforme aanpak gefaciliteerd door P&O.

 

Een wendbare, flexibele organisatie vraagt om medewerkers die vanuit eigenaarschap werken, in staat zijn opgavegericht te werken en gericht zijn op blijvend leren en continu verbeteren. Om onze medewerkers hiervoor goed toe te rusten, investeren we in het neerzetten van een goed leerklimaat, voldoende ondersteuning in individuele ontwikkeling en een cultuur van continu verbeteren. Medewerkers worden hierin ondersteund door passend leiderschap.

 

De instrumenten strategisch personeelsmanagement en arbeidsmarktcommunicatie hebben een nauwe samenhang: weten wat je nodig hebt en zorgen dat je het in huis hebt of krijgt. Maar ook: zorgen dat we daadwerkelijk aantrekkelijk zíjn voor ons huidige talent en het talent dat we willen aantrekken! “Be good and tell it!”, of beter nog: “be good and let others tell it!” Om de boot niet te missen, moeten we nú investeren. Enerzijds op nieuwe leersystemen en de gewenste adaptieve werkcultuur. Anderzijds in onze aantrekkelijkheid als werkgever en het uitdragen daarvan. De investering hierop wordt aangewend voor het bouwen van ons employer-brand waarbij we gebruik maken van nieuwe technieken en social media. Werkgevers werken hard aan hun werkgeversmerk in de strijd om het talent. We moeten ons in die strijd succesvol onderscheiden om in de nabije en verdere toekomst voldoende getalenteerde medewerkers in huis te hebben om in onze opgaven te kunnen voorzien. Deze voorinvesteringen maken dat we toe kunnen werken naar een toekomstbestendige, hoogwaardige organisatie.

 

De werkomgeving van onze medewerkers heeft door COVID een impuls gekregen richting digitaal thuiswerken. In 2022 trekken we die impuls onder de term 'hybride werken' verder. Door het goed faciliteren van de mix van werken thuis en op kantoor, waarbij we ook de kansen pakken om meer en meer op locaties bij samenwerkingspartners te werken (samenlevingsgericht werken).

 

Ad 2. Digitale transitie, kennisorganisatie & wetgeving

Gemeenten krijgen de komende jaren te maken met veel veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving (Wet Open Overheid, Wet Digitale Overheid, Wet Modernisering Electronisch Bestuurlijk Verkeer, etc.) in de informatievoorziening, maar ook met nieuwe technologische ontwikkelingen die zich steeds sneller voordoen. Deze beide ontwikkelingen bieden kansen om dienstverlening anders vorm te geven richting inwoners en instellingen met het borgen van publieke waarden. De snelle ontwikkeling van de technologie en de toepassing daarvan in onze processen maakt het relevant om te sturen op waarden bij de digitalisering waar inwoners ons als gemeente ook kunnen aanspreken.

 

De strategische opgaven van onze stad zijn leidend voor de doelenboom en het inrichten van de gemeentebegroting. Het werken aan deze opgaven en het monitoren waar we staan is een continu proces. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van het beleid, wat mede ten grondslag ligt aan de realisatie van de strategische opgaven. Wij omarmen de integrale visie op de toekomst als kennisorganisatie en sturen daarop zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau. Dat vraagt om:

  • de basis op orde voor eigen data en processen;
  • bewustwording in de organisatie op mogelijkheden en risico’s van het gebruik van data en digitale tools;
  • andere type expertise en rollen (zoals data-analist, data-scientist) en kennis in de organisatie op het gebied van informatie-architectuur en informatiebeveiliging;
  • optimaliseren en automatiseren van primaire processen en (digitale) kanalen;
  • doorgroei van reactief naar adaptief beleid;
  • de verbinding en samenwerking met kennisinstellingen en partners in de stad op dit vlak te intensiveren;
  • ruimte om te experimenteren en samen te leren van de uitkomsten;
  • centrale regie op het projectportfolio, integrale afweging op kwaliteit en capaciteiten leidend op dit gebied;
  • borging van de informatieveiligheid en privacy in termen van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid aan de hand van de actueel geldende normenkaders;
  • het samen optrekken en organiseren met andere gemeenten om herbruikbare componenten landelijk op te schalen voor hergebruik en zelf ook veel te hergebruiken";
  • borging van publieke waarde in ons handelen als organisatie en gemeentebestuur.

 

Ad 3. Veranderende sturing en verantwoording

Samenwerking met (lokale) bedrijven, kennisinstellingen, professionals, gebruikers, burgerinitiatieven, inwoners en/of maatschappelijke organisaties is noodzakelijk. En om lokale oplossingen op te schalen, is samenwerking nodig met andere gemeenten, met regionale en nationale overheden, en soms ook met andere Europese overheden.

 

De planning & control-functie in onze organisatie wordt steeds meer in de positie gezet om aan de organisatie, het bestuur aan te geven of onze organisatie integraal in control is en blijft. Dit vraagt om een blik vooruit, het oppakken van de rol van sparringpartner voor bestuur en management, een focus op het beter laten renderen van de organisatie en maximaliseren van beleidseffecten en meer betrokkenheid aan de voorkant van vraagstukken. Daarnaast maakt de organisatie de beweging naar een netwerkmodel en opgavegericht werken vanuit gezamenlijke eindverantwoordelijkheid. Sturing richt zich steeds meer op multidisciplinair samenwerken aan strategische opgaven. Met de gemeentebegroting 2019 – 2022 is een eerste goede stap gezet in het opzetten van de begroting vanuit opgaven. De sturing en verantwoording gaan we daarop verder inrichten. Daarnaast gaan we op basis van geactualiseerde sturingsprincipes en concernkaders onze planning & controlprocessen verder professionaliseren. Hierbij zal ook ingezet worden op het gebruik van data va onze keten- en samenwerkingspartners en onze eigen data voor de verdere ontwikkeling van databedreven werken.

 

Onze financieel administratieve processen vragen veel handmatig en tijdrovend werk. Er gaat veel capaciteit vanuit de financiële kolom zitten in het uitvoeren van operationele financiële werkzaamheden, mede door de huidige inrichting van de applicaties. Hierdoor is er onvoldoende ruimte en tijd voor meer tactische en strategische control- en advies werkzaamheden. We hebben onze financieel administratieve processen geïnventariseerd en doorgelicht op de verdere mogelijkheden voor vereenvoudiging, uniformering en digitalisering. Op basis van deze doorlichting zijn de eerste processen aangepast, daar gaan we verder mee door.

 

Bij deze doorontwikkeling zal ook ingezet worden op verdere digitalisering, dashboarding en het gebruik van data van onze keten- en samenwerkingspartners en onze eigen data voor de verdere ontwikkeling van databedreven werken (datavaardigheden).

 

 

 

 

 

.. Wat gaan we doen?

 
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

Met de beschikbaar gestelde middelen doen wij dit aan de hand van professioneel opdrachtgever-/opdrachtnemerschap, een maximale inzet van (beschikbare en nog te ontwikkelen) IT en strakke kostenbeheersing.

 
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
De uitvoering van de strategie op vastgoed gebeurt door middel van het door de Raad vastgestelde beleidskader.

We zijn eigenaar van vastgoed dat in de markt niet te verkrijgen of te duur is. Het is een hulpmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken. Sturing op de portefeuille geschiedt vanuit beleidsinhoudelijke argumenten. Daarbij kijken we ook nadrukkelijk naar het huisvesten van gesubsidieerde instellingen. We zijn er ons van bewust dat het gemeentelijk vastgoed een voortrekkersrol heeft op het gebied van verduurzaming en zijn dan ook bezig met plannen om te komen tot energie neutrale gebouwen.


 

Acties 2022
Aantal acties: 3

01. We geven vervolg aan de uitvoering van strategie op vastgoed door te sturen op de vastgoedportefeuille middels het beleidskader

Ons huidige beleid is erop gericht om vastgoed af te stoten tenzij het gaat om een maatschappelijke functie waarin de markt niet voorziet of die duurder is en waarvoor een beleidsreden is. Het beleid en de bijbehorende spelregels zijn/worden in 2020-2021 door een extern bureau in nauwe samenspraak met de betrokken interne (beleids)afdelingen en de belangrijkste externe stakeholders geëvalueerd. Vaststelling van het nieuwe beleid, met ook aandacht voor verduurzaming, vindt naar verwachting eind 2021 door de raad plaats. Het beleid wordt dan in 2022 geïmplementeerd. Ook wordt bekeken of de kostprijsdekkende systematiek en de bijbehorende financiële systemen nog voldoende aansluiten op de praktijk en op toekomstige ontwikkelingen. Eventuele aanpassingen binnen het financiële systeem zullen in 2022 doorgevoerd worden.

02. We zetten in op een verdere verduurzaming van onze vastgoedportefeuille

Op basis van het coalitieakkoord moet  de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille, met respect voor onze monumentale panden, in 2040 energieneutraal zijn. Momenteel berekenen wij wat de verduurzaming van de gehele portefeuille ons gaat kosten. Een eerste berekening op basis van kengetallen wordt omgezet naar meer maatwerk berekeningen.  Voor 2022 bekijken we hoe we de begrote € 5 miljoen verantwoord in kunnen zetten voor de verduurzaming van onderstaande objecten. Deze objecten zijn geselecteerd op basis van het zogenaamde stoplichtmodel waarbij we rekening houden met de energieopwekking & -besparing, de contractperiode, huurderswensen en het meerjaren onderhoudsplan.

1. Noord esmarkerrondweg 405/407 (Ontvangs Oosterbegraafplaats)

2. J.J. van Deinselaan 22 (Sporthal Diekmanhal)

3. Schipholtstraat 45 (Sporthal De Brug)

4. Veilingstraat 20 (Sporthal Pathmoshal)

Los van bovenstaande objecten combineren we reguliere onderhouds- of vervangingswerkzaamheden zoveel mogelijk met duurzame maatregelen. Bijvoorbeeld door isolatie van daken en spouwmuren, enkelglas vervangen door isolatieglas, het plaatsen van ledverlichting en de installatie van gasloze of energiezuinigere verwarmingsinstallaties. Bij onderhoudswerkzaamheden zullen wij met de huurder(s) overleggen over de mogelijkheden voor vergroening van het terrein, gevels of dak. Ook zien wij, door technologische ontwikkelingen en lichtere constructies van zonnepanelen, meer mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen. Wij zullen de gehele vastgoedportefeuille onderzoeken op plaatsingsmogelijkheden en waar mogelijk zo snel mogelijk uitvoeren. Dit zal voornamelijk het geval zijn bij gymzalen.

Een andere ontwikkeling die kansen biedt voor de verduurzamingsopgave is de clustering van sportparken. Er wordt momenteel gewerkt aan het vrijspelen van het Wethouder Horstman sportpark. Dit biedt kansen voor de aanleg van een zonnepark en daarmee het duurzaam opwekken van energie voor onze vastgoedobjecten. De mogelijkheden hiervoor vergen echter nog wel het nodige technische, interne en financieel onderzoek.

03. We onderzoeken voor de resterende wijk- en buurtcentra hoe we invulling kunnen geven aan de exploitatie

We hebben nog drie gebouwen met een wijkfunctie in onze portefeuille: Dorpshuis Lonneker, aanhuur Helmerhoek en De Magneet. Deze worden bekostigd vanuit het product Exploitatiebedrijf Maatschappelijk Vastgoed (EMV). We bekijken hoe we de exploitatie van deze panden zo optimaal mogelijk kunnen maken of dat verkoop/verhuur aan een andere partij aan de orde is. Vanuit het Sociaal Domein wordt inmiddels gewerkt aan integraal accommodatiebeleid op het gebied van Sport, Cultuur, Welzijn, Wijkwijzers, etc. Hierin wordt de positie van de wijkcentra meegenomen. En wordt aangesloten bij de raadsopdracht te komen tot 10 wijkwijzers en de doorontwikkeling van 5 ervan tot wijkwijzers XL. De centrale vraag die beantwoordt moet worden is welke gebouwen nodig zijn om de gewenste resultaten op het gebied van sociale participatie te behalen en welke partijen en budgetten hier aan bij kunnen dragen.

.
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
We onderzoeken op welke wijze we de huisvesting voor ambtenaren toekomstbestendig en goedkoper kunnen maken. Daarbij sluiten we aan op de organisatie ontwikkelingen.

 

Acties 2022
Aantal acties: 1

01. We implementeren het strategische plan voor ambtelijke huisvesting.

Begin 2019 is besloten in te zetten op toekomstbestendige gemeentelijke huisvesting; investeren in Stadskantoor en Stadhuis en afstoten en herhuisvesten Servicecentra conform het nieuwe concept “werken in de wijk”. Servicecentrum Zuid, Oost en West zijn inmiddels afgestoten. Voor onze ambtelijke collega’s is andere huisvesting in de wijk gevonden. Voor het servicecentrum Noord loopt het proces nog. Er wordt ingezet op herhuisvesting van onze ambtelijke collega's en daarmee het afstoten van het servicecentrum Noord in 2022. We gaan Hybride werken: we doen het werk op de plek waar dat het beste kan. De Noordmolen wordt afgeschaald als ambtelijke huisvesting en wordt betrokken bij de herontwikkeling van Centrum Kwadraat.

.
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
We hebben de wettelijke taak te zorgen voor voldoende adequate huisvesting voor leerlingen in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. We maken een plan om het verouderde gebouwenbestand duurzaam te vernieuwen en kijken daarbij naar de mogelijkheden voor de wijk en haken aan bij de dynamische investeringsagenda (DIA).

 

Acties 2022
Aantal acties: 1

01. We voeren het vervangingsplan voor de onderwijsgebouwen uit.

Vanaf 2021 is er gestart met de uitvoering van het integraal huisvestingsplan (IHP). De komende 30 jaar zullen we het hele gebouwenbestand voor primair- speciaal en voortgezet onderwijs en het bewegingsonderwijs (ver)nieuwbouwen dan wel renoveren. De gebouwen worden energieneutraal en flexibel ingericht, zodat fluctuaties in leerlingenaantallen goed opgevangen kunnen worden. Bij de bouw/renovatie hebben we oog voor de verbinding met de wijk en de aansluiting met de Dynamische Investeringsagenda (DIA). Concreet wordt er in 2022 gewerkt aan verdere planvorming voor (ver)nieuwbouw van het BonhoefferCollege, locatie van der Waalslaan en de basisscholen in Twekkelerveld. Voor de uitvoering van de plannen is het IHP en de door de raad vastgestelde verordening leidend. De verwachting is dat er eind 2021 nieuwe wet- en regelgeving komt die daarna verwerkt wordt in deze verordening. Er wordt ingezet om vanaf 2022 te komen tot een Twentse modelverordening voor alle veertien Twentse gemeenten.

.
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
Met het vaststellen van het bestuurs- en managementconcept (Enschede Ontwikkelt) is onze ambitie bevestigd: Wij willen werken aan een lerende, flexibele en talentvolle organisatie. Wij willen een gemeente zijn waar medewerkers de kans krijgen zich te blijven ontwikkelen om zo een bijdrage te leveren aan de opgaven waar we als gemeente voor staan. En wij willen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen om goede kansen te houden op werk binnen en buiten de gemeente.
We geven verdere invulling aan de motie van de gemeenteraad, gericht op het ontwikkelen van modern werkgeverschap. In co-creatie met medewerkers en management vinden we nieuwe manieren om de beschikbare capaciteit flexibel binnen de organisatie in te zetten. We streven naar een op lange termijn evenwichtige leeftijdsopbouw van het personeel.


 

Acties 2022
Aantal acties: 3

01. Organisatieontwikkeling, we passen strategisch personeelsmanagement (SPM) toe

Met strategisch personeelsmanagement (SPM) brengen we centraal en per organisatieonderdeel de interne en externe ontwikkelingen in kaart, vertalen dit in de gevolgen voor de afdelingen, teams en functies en bepalen welke formatie en kwaliteiten nodig zijn. Dit past bij de flexibele, wendbare en hoogwaardige organisatie die we willen zijn. Daarvoor is het nodig dat we goed zicht hebben op onze toekomstige personele behoefte (hoeveel medewerkers en met welke kwaliteiten), op onze in- door- en uitstroom en op de kwaliteiten en het ontwikkelpotentieel van onze huidige medewerkers. In 2022 voeren we de talentontwikkelings- en en wervingsactiviteiten uit op basis van de in 2021 geactualiseerde SPM-inzichten. We evalueren het SPM-instrument met als doel het structureel in de jaarcyclus op te nemen.

02. Organisatieontwikkeling, we investeren in talentontwikkeling medewerkers

Een wendbare, flexibele organisatie vraagt om medewerkers die vanuit eigenaarschap werken, in staat zijn opgavegericht te werken en gericht zijn op blijvend leren en continu verbeteren. Om onze medewerkers hiervoor goed toe te rusten, investeren we in het neerzetten van een goed leerklimaat, voldoende ondersteuning in individuele ontwikkeling en een cultuur van continu verbeteren. Dat doen we – naast met het structurele leiderschapsprogramma en het programma van de Enschedese en Twentse School – met de al ingezette Talentmanagementaanpak. Hiermee blijven we investeren in een aantrekkelijke werkomgeving om talentvolle (jonge) medewerkers te behouden en aan te trekken.

03. Organisatieontwikkeling, we implementeren onze arbeidsmarktcommunicatiestrategie

We implementeren onze arbeidsmarktcommunicatiestrategie. Deze is gericht op het neerzetten van een onderscheidend werkgeversmerk, vergroten van de bekendheid van de gemeente Enschede als werkgever en het optimaal gebruikmaken van moderne wervingskanalen. We zien ons geconfronteerd met moeilijk in te vullen vacatures, forse uitstroom door pensionering en een steeds krappere arbeidsmarkt. Als overheidswerkgever moeten we extra investeren om in de sterk concurrerende arbeidsmarkt aantrekkingskracht op nieuw talent uit te oefenen. We blijven dus investeren in de uitvoering en doorontwikkeling van onze gekozen arbeidsmarktcommunicatiestrategie. In 2022 bouwen de inzet van externe bureaus af als gevolg van de in 2021 op sterkte gebrachte recruitmenteenheid. We bouwen ons werkgeversmerk in 2022 verder uit op relevante platforms en onze nieuwe werken-bij-Enschede-webomgeving. Als onderdeel van de recruitmenteenheid richten we een actieve loketfunctie in voor stagiairs, afstudeerders, alumni, zij-instromers en andere in onze organisatie geïnteresseerde talenten.

.
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
Data wordt steeds meer gezien als een essentieel bedrijfsmiddel waar we net zo zuinig op moeten zijn als op de andere bedrijfsmiddelen (personeel, financiën). Data is een democratisch recht. Hoe beter wij onze inwoners en bedrijven goed kunnen informeren over regelingen, besluiten en initiatieven, hoe meer we in een gelijkwaardige positie terecht komen en hoe beter inwoners en bedrijven zichzelf kunnen redden. We streven naar een hierbij passend niveau van ontsluiting van data en systemen en koppelen deze met elkaar waar dat kan. Steeds met als uitgangspunt de basis op orde.

 

Acties 2022
Aantal acties: 1

01. Wij maken slimmer gebruik van de beschikbare informatie en ICT

Het werken aan en sturen op de opgaven van de stad kan niet zonder betrouwbare data-informatie-kennis. Door data meer en meer te gebruiken als basis voor ons handelen, maar zonder gevoel uit te sluiten, krijgen we meer richting over de mogelijke effecten van onze acties op de middellange en lange termijn. We combineren eigen data met publiek toegankelijke (open) data en data van andere instanties voor strategische sturing en besluitvorming. Daarnaast zetten we data in voor het verbeteren van onze processen waardoor onze dienstverlening verbetert, zoals open- en bereikbaar zijn met voldoende bezetting o.b.v. gedrag van inwoners. We houden ons hierbij aan geldende wet- en regelgeving en voor de ethische afweging bij inzet van data en nieuwe technologie hebben we een ethische commissie die gevraagd en ongevraagd kan reflecteren. We vormen ons steeds meer als kennisorganisatie en vormen daarbij gaande weg een ethische afwegingsmethode. Voorbeelden van projecten waarin we op innovatieve wijze processen en diensten anders vormgeven: i4 Sociaal en Strategische Investerings Afwegingskader (SIA).

 

.
1.06 Continu voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
Rond informatievoorziening, digitale veiligheid en privacy is wet- en regelgeving belangrijk. We implementeren nieuwe wet- en regelgeving en zorgen voor bewustwording bij onze medewerkers met behulp van campagnes, training, en certificering.

 

Acties 2022
Aantal acties: 2

01. We doen mee aan de verplichte audits op bestaande wetgeving ten aanzien van informatievoorziening en sluiten aan bij de verplichte landelijke voorzieningen

Het verplichte audit regiem onder de noemer ENSIA zorgt voor controle op de uitvoering. Het (audit) regime op de informatiehuishouding wordt strenger met de komst van de wet open overheid (Woo). Deze wet richt zich op het actief en passief openbaar maken van alle overheidsinformatie. We hebben activiteiten -waaronder het programma BRIDGE- opgestart die er voor gaan zorgen dat bij het ontstaan van gegevens deze direct toegankelijk zijn volgens de bepalingen vanuit de Woo. Voor de Woo is een speciaal adviescollege gevormd dat zal toezien op de informatiehuishouding van het rijk en decentrale overheden. Er wordt verwacht dat dit toezicht vorm gaat krijgen binnen het ENSIA regime.

02. We verhogen de digitale weerbaarheid

Tijdens de coronaperiode is onze manier van werken sterk veranderd, we werken veel meer thuis en mobiel. Dit vergt een andere wijze van beschikbaar stellen van applicaties en inrichting van digitale weerbaarheid van de medewerkers. Naast de BIO maatregelen en de bewustwordingscampagnes implementeren wij momenteel een nieuw beveiligingskader (programmatuur en richtlijnen) dat behalve de centrale beveiliging vooral is gericht op het beveiligen van mobiele hardware zoals laptops en smartphones. Voor de uitvoering hiervan zijn structurele middelen nodig die in deze gemeentebegroting zijn opgenomen als nieuw knelpunt, zie hiervoor hoofdstuk 2 Middelenkader.

.
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
We zetten ons in om waar mogelijk onze processen te digitaliseren. En sluiten daarbij aan op actuele ontwikkelingen waarbij we de focus houden op basis op orde.

 

Acties 2022
Aantal acties: 2

01. We digitaliseren ons inkoop- en verkoopproces

Het implementeren van het systeem ter ondersteuning van de P2P processen loopt achter door personele krapte en technische problemen. Om te kunnen bepalen hoe er wordt doorgestart met het faciliteren en digitaliseren van de processen inkopen tot en met betalen, wachten we het externe advies af.

 

02. We maken onze financiële processen toekomstbestendig

We gaan op basis van geactualiseerde sturingsprincipes en concernkaders onze planning & controlprocessen verder professionaliseren en inrichten. We hebben in 2021 onze financieel administratieve processen geïnventariseerd en doorgelicht op de verdere mogelijkheden voor vereenvoudiging, uniformering en digitalisering. Op basis van deze doorlichting zijn de eerste processen aangepast. Daar gaan we verder mee door in 2022. Bij deze doorontwikkeling zal ook ingezet worden op verdere digitalisering, het gebruik van data van onze keten- en samenwerkingspartners en onze eigen data voor de verdere ontwikkeling van databedreven werken.

.
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
Het applicatielandschap is de verzameling van alle in gebruik zijnde systemen. We streven ernaar het aantal applicaties te verminderen om te komen tot een betere beheersbaarheid, betere onderlinge koppelingen en verlaging van de kwetsbaarheid.

 

Acties 2022
Aantal acties: 3

01. We richten applicatieportfoliomanagement verder in ter sturing op het applicatielandschap

In 2021 is een start gemaakt met het inrichten van het vakgebied ‘applicatieportfoliomanagement’ om met elkaar nog meer op tijd te kunnen sturen in het applicatielandschap. Dit applicatielandschap zal in de komende 8-10 jaar sterk veranderen door de komst van Cloud-oplossing en Common Ground (initiatief en richting voor nieuw gegevenslandschap van de VNG). In 2022 gaan we hier mee verder en wordt ook de combinatie gelegd met (applicatie)contractmanagement. In deze combinatie zijn we nog beter in staat om ons applicatieportfolio te beheersen.

02. Transitiestrategie Common Ground

Gemeenten werken samen aan een nieuwe moderne, veilige en flexibele informatievoorziening voor het uitwisselen van gegevens (common ground). In 2021 is een transitiestrategie op hoofdlijnen geformuleerd hoe we hier in onze processen en diensten in de komende 8-10 jaar in willen bewegen. In 2022 sturen we in de projecten (waar mogelijk en relevant) op het hergebruik van landelijke ontwikkelde componenten en standaarden die zijn ontwikkeld en beschikbaar zijn gesteld door andere gemeenten ter opschaling onder de vlag 'common ground'. Denk dan aan standaarden voor ophalen basisregistraties rechtstreeks uit de landelijke registratiebron, of aan componenten die worden ingezet voor de moderne en toegankelijke persoonlijke dienstverlening als een Mijn Gemeente (hergebruik van Mijn Amsterdam resulteert uiteindelijk in een Mijn Enschede omgeving). Enschede werkt landelijk nauw samen met de VNG-Realisatie en andere gemeenten om op landelijke schaal de common ground te realiseren als onderdeel van het programma Gemeenschappelijk Gemeentelijke Uitvoering (GGU).

03. We ondersteunen de organisatie bij volledig digitalisering en waar mogelijk automatisering van de werkprocessen

Wij zetten bij herontwerp van processen waar dat kan in op volledige slimme automatisering van taken. Het analyseren van data om continu te kunnen monitoren en bijsturen, krijgt steeds meer vorm zoals blijkt uit het project digitaal luisteren en de digitale rekenhulp voor inwoners bij uitkeringen. We houden ons hierbij aan geldende wet- en regelgeving. Voor de ethische afweging bij inzet van data en nieuwe technologie is de ethische commissie beschikbaar die gevraagd en ongevraagd kan reflecteren en dit ook samen met inwoners doet. Het ondersteunen en mogelijk maken van deze nieuwe manieren van werken loopt via projectenportfolio om vorm te geven aan de doelen en opgaven voor de stad. De samenleving verandert snel en de wijzigingen die nodig zijn in ons handelen zijn ingrijpend en volgen elkaar in hoog tempo op. Het vraagt van onze organisatie continue allert zijn en aanpassingsvermogen aan te wenden. De druk op de systemen en medewerkers neem toe en dat vraagt in 2022 om het maken van keuzes in wanneer we wat op kunnen en willen pakken.

.
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
De gemeente Enschede levert diverse diensten aan externe organisaties (waaronder salarisadministratie, IT ondersteuning en publieksdienstverlening). De afweging om te bepalen of we wel/niet willen en kunnen leveren aan derden vindt plaats op basis van individuele beoordeling van de leidinggevende. Het gevolg hiervan is een omvangrijk aantal Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) en diverse randvoorwaarden. Dit vraagt om een strategische heroverweging met een afwegingskader zodat het aangaan of voortzetten van DVO’s weloverwogen gebeurt.

 

Acties 2022
Aantal acties: 0
 
.
1.10 Optimale bedrijfsvoering (link paragraaf bedrijfsvoering)
In deze gemeentebegroting is een aparte paragraaf bedrijfsvoering opgenomen (paragraaf 4.5). In de paragraaf gaan we per bedrijfsvoeringsdiscipline/aspect in op hoe wij bedrijfsvoering in onze organisatie vormgeven. Door middel van onderstaande actiepunten geven we extra focus aan bedrijfsvoeringsonderdelen.

 

Acties 2022
Aantal acties: 1

01. We herijken de bedrijfsvoeringsapplicaties

In 2022 bereiden we ons verder voor op het naar de Cloud brengen van applicaties, inclusief de bedrijfsvoeringsapplicaties. Daarbij wordt de in 2021 geoogste vereenvoudiging van de inrichting van de financiële applicaties verder doorgevoerd in reductie van het aantal koppelingen, sterke uniformering en het opleveren van managementdashboards. In het uitwerken van de Cloudstrategie in een uitvoeringsprogramma wordt bepaald welke applicaties wanneer aan de beurt gaan zijn. Dit programma is omvangrijk en complex voor ons als gehele organisatie. Voor de uitvoering van deze Cloud-strategie is een incidenteel budget van 1 miljoen euro benodigd. Dit is als nieuw knelpunt opgenomen, zie hiervoor hoofdstuk 2 Middelenkader. Daarnaast zijn ook structurele middelen benodigd. Deze worden de komende periode in beeld gebracht en worden al knelpunt betrokken bij de zomernota/coalitieakkoord van volgend jaar.

Bijdrage verbonden partij: Dimpact

Maatschappelijk rendement:

Wij zijn lid van de coöperatieve vereniging Dimpact om samen met andere gemeenten ICT oplossingen te ontwikkelen.  Dit verlaagt de kwetsbaarheid en versterkt lobby- en inkoopkracht van onze bedrijfsvoering. Gemeentelijke uitgaven voor Dimpact zijn tot medio 2023 deels inkomsten voor de IT afdeling omdat de gemeente Enschede ook betaalde werkzaamheden verricht voor het Dimpact – verband. In 2023 lopen 2 contracten af voor belangrijke bedrijfsvoeringsapplicaties. Dimpact heeft hiertoe een vervangingsstrategie ontwikkeld voor de jaren 2021 t/m 2023 die ook van Enschede inspanning vraagt om te komen tot een nieuw applicatielandschap.

.
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

De financiële positie van Enschede is nog steeds kwetsbaar. Vanaf 2008 hebben wij te maken met bezuinigingsopgaven. Ook het meerjarenperspectief bevat een uitdaging voor een sluitende meerjarenbegroting. Het is daarom nodig scherpe keuzes te maken. We moeten kijken welke vraagstukken de grootste prioriteit hebben en hier onze inzet op richten. Dat betekent ook dat we andere activiteiten niet meer of later doen. Op de onderdelen waar dat mogelijk is wordt de begroting flexibeler gemaakt. Daarmee zijn wij wendbaarder in het werken aan onze opgaven en kansen die zich voordoen. Verder willen we de rentelasten en kosten betalingsverkeer voor de gemeente minimaliseren.

 
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.
Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden streven we naar een weerstandsvermogen groter dan 1. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Daarom speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. Tegenvallers worden binnen het eigen domein opgelost, de inzet van baten uit meevallers wordt integraal afgewogen. We zetten ons spaarprogramma voort. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. We sturen stevig op het realiseren van bezuinigingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. We beschrijven nauwkeurig welke financiële risico's we onderscheiden. Daarbij beperken we ons niet tot statische risico's, maar nemen we ook langjarige, flexibele risico's mee. We maken scenario's inzichtelijk en bereiden ons hier zoveel mogelijk op voor.

 

Acties 2022
Aantal acties: 4

01. We treffen voorbereidingen voor een rechtmatigheidsverklaring door het college

Vanaf 2021 moeten overheidsorganisaties zelf een rechtmatigheidsverklaring overleggen. In 2022 wordt de rechtmatigheidscontrole zo uitgevoerd, zodat het college over het begrotingsjaar 2022 een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven.

02. We implementeren de wijziging gemeentefondsmethodiek

De verwachte wijziging heeft in 2021 vertraging opgelopen, mede als gevolg van Corona en landelijke verkiezingen. De verwachting is dat deze wijziging eind 2021 door het Rijk is vastgesteld. Implementatie vindt plaats in 2022 in onze begroting 2023-2026.

03. We evalueren de begroting en doelenboom

In opmaat naar de verkiezingen en de nieuwe bestuursperiode worden de indeling en de indicatoren van de gemeentebegroting geëvalueerd. De nieuwe gemeenteraad krijgt voor het zomerreces een herijkte indeling van de gemeentebegroting ter besluitvorming voorgelegd, waarin de uitkomst van de evaluatie is verwerkt. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de opbrengst van de herijking van en gewenste sturing op de strategische opgaven, zoals genoemd onder het programma Samenleving en Bestuur.

04. We maken een financiële foto

Begin 2022 maken we een financiële foto van de financiële positie van de gemeente Enschede. Deze financiële foto is bruikbaar bij de formatie van een nieuw bestuur.

Bijdrage verbonden partij: Bank Nederlandse gemeenten

Maatschappelijk rendement:

De BNG Bank is de huisbankier van de gemeente. Daarnaast is de gemeente aandeelhouder van de BNG Bank. Door de lage kosten voor het gemeentelijke betalingsverkeer en de jaarlijkse dividenduitkering draagt zij bij aan een houdbare financiële huishouding. Daarnaast draagt de bank door het verstrekken van laagrentende leningen bij aan het realiseren van investeringen in de stad die de inwoner ten goede komen tegen aanvaardbare kosten.

Bijdrage verbonden partij: Enexis

Maatschappelijk rendement:

Enexis is de eigenaar van het netwerk voor gas en elektra in de stad. Het streven is om het netwerk betaalbaar, betrouwbaar en veilig te houden. Hiermee draagt Enexis ook bij aan het Energieakkoord en daardoor ook tegelijkertijd aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De gemeente is aandeelhouder van Enexis. De jaarlijkse dividenduitkering draagt bij aan een houdbare financiële huishouding.

Bijdrage verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Maatschappelijk rendement:

Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Enschede in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving.

Bijdrage verbonden partij: Voormalig Essent

Maatschappelijk rendement:

Hierbij gaat het om diverse Bv's die zijn ontstaan uit het verkoopproces van de aandelen die gemeente had in Essent NV. Deze Bv's worden binnen enkele jaren opgeheven. De destijds niet uitgekeerde delen van de verkoopopbrengst zijn grotendeels uitgekeerd. Er zijn slechts nog kleine uitkeringen te verwachten in de komende jaren.

.

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners 2022 8.41  Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2021 8.75  Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten

Kosten per inwoner, in euro's

2022 829 Eigen Begroting
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2022 12% Eigen Begroting
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten 2022 8,2% Eigen Begroting
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2020 194 CBS
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 2019 7,2 BAG
37. 8. Vhrosv Demografische druk % 2021 48,1% CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In euro’s 2021 818 COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In euro's 2021 852 COELO

 

.. Wat mag het kosten?

Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2021. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten. 

 

Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.

Financien en organisatie Bedragen x 1.000 euro Begroting  2021 Begroting 2022 Raming  2023 Raming  2024 Raming  2025
Lasten 114.853 119.109 120.566 123.995 133.402
Baten 498.227 512.373 499.505 501.143 507.521
Saldo van baten en lasten -383.374 -393.264 -378.939 -377.148 -374.120
Storting reserves 25.598 32.945 26.063 25.808 25.498
Onttrekking reserves 38.413 33.872 28.009 26.573 26.491
Resultaat -396.189 -394.191 -380.885 -377.913 -375.113

 

Toelichting

 

 De begrote lasten nemen in 2022 toe met 4,2 miljoen euro. 

  • Het Vastgoedbedrijf begroot lagere uitgaven aan kapitaallasten (0,7 miljoen euro). Dat betekent ook dat de begrote onttrekking aan de reserve Vastgoedbedrijf in 2022 lager is.
  • Bij Regionale Dienstverlening nemen de lasten toe met 0,7 miljoen euro met name als gevolg van het feit dat Enschede vanaf 2022 de dienstverlening van het IT-platform van de Regio Twente overneemt en deze factureert aan de deelnemende gemeenten.
  • Bij Interne Dienstverlening stijgen de lasten. Met name als gevolg van uitgaven die gekoppeld zijn aan het IT-transitiefonds (1,0 miljoen euro, zie toelichting in hoofdstuk 2 financieel middelenkader). Ook nemen de uitgaven toe als gevolg van genomen beveiligingsmaatregelen voor de IT-systemen (0,3 miljoen euro). Daarnaast worden extra kosten gemaakt voor het op orde brengen van het archief ter voorbereiding op de invoering van de Wet Open Overheid als onderdeel van het uitvoeringsprogramma Bridge (0,5 miljoen euro). 
  • Bij het product Algemene Inkomsten neemt het budget toe vanwege het eenmalig afschaffen van de opschalingskorting door het Rijk en vanwege de invulling van de taakstelling op de organisatie (2,4 miljoen euro).

De begrote baten nemen in 2022 toe met 14,1 miljoen euro.

  • De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds is in 2022 8,4 miljoen euro hoger dan 2021 en is een vertaling van de verschillende circulaires van de afgelopen jaren. Hiervan is reeds 6,7 miljoen euro verwerkt in eerdere begrotingen. In de Meicirculaire van dit jaar is de uitkering verlaagd met 1,7 miljoen euro. De septembercirculaire laat een verhoging van de Algemene Uitkering zien van 3,4 miljoen euro. Dit is opgenomen in het middelenkader van deze begroting (zie hoofdstuk 2).
  • De inkomsten uit Algemene Belastingen stijgen 0,8 miljoen euro en is met name een gevolg van een stijging van de OZB vanwege indexering en een toename van het aantal woningen.
  • Bij Regionale Dienstverlening nemen de baten toe met 1,8 miljoen euro met name als gevolg van het feit dat Enschede vanaf 2022 de dienstverlening van het IT-platform en het onderdeel Twentse Kracht van de Regio Twente overneemt en deze factureert aan de deelnemende gemeenten.
  • Als gevolg van een technische correctie nemen zowel de baten als de mutatie in de reserve bij het Vastgoedbedrijf met 3,1 miljoen euro toe. Deze noodzakelijke correctie is budgetneutraal binnen het Vastgoedbedrijf.

 

De stortingen zijn in 2022 7,3 miljoen euro hoger dan in 2021.

  • In 2022 vindt een incidentiele dotatie plaats voor de vorming van een IT-transitiefonds van 3,2 miljoen euro. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar het middelenkader in hoofdstuk 2.2. Van dit bedrag wordt in 2022 1,0 miljoen euro onttrokken.
  • Voor het uitvoeringsprogramma Bridge wordt 0,5 miljoen euro gedoteerd en onttrokken; per saldo neutraal.
  • Als gevolg van een technische correctie nemen zowel de baten als de mutatie in de reserve bij het Vastgoedbedrijf met 3,1 miljoen euro toe. Deze noodzakelijke correctie is budgetneutraal binnen het Vastgoedbedrijf.
  • Bij Onderwijshuisvesting is sprake van een hogere storting van 0,5 miljoen euro ten behoeve van het Integraal Huisvestingsplan (IHP).

De onttrekkingen zijn in 2022 4,9 miljoen euro lager dan in 2021.

  • In 2022 wordt een bedrag van 1,0 miljoen euro onttrokken aan het in deze begroting ingestelde IT-transitiefonds (zie de toelichting bij de stortingen).
  • Voor het uitvoeringsprogramma Bridge wordt 0,5 miljoen euro gedoteerd en onttrokken; per saldo neutraal.
  • Voor uitgaven op het gebied van implementatie van diverse wet- en regelgeving op het gebied van informatievoorziening wordt 0,5 miljoen euro meer onttrokken dan in 2021.
  • De begrote onttrekking aan de reserve weerstandsvermogen is in 2022 6,8 miljoen euro lager dan in 2021 met name als gevolg van de verbetering van het middelenkader.

 

Meer info Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's.
Portefeuillehouders June Nods, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg
Concerndirecteuren Kees Meijer