4. Bijlagen bij het jaarverslag

4.1. Bezuinigingen

Inleiding
In dit hoofdstuk lichten we de realisatie van de structurele bezuinigingsvoorstellen toe.

In de begrotingen t/m 2012 is totaal al voor een bedrag van 30,2 miljoen euro aan bezuinigingen opgenomen. Deze bezuinigingen zijn in de programma's doorgevoerd.
Omschrijving

Begroting 2013

Realisatie 2013

Bezuinigingen uit voorgaande begrotingen t/m 2012

30.200.000

30.200.000


In de jaarschijf 2013 van de Programmabegroting 2013-2016 zijn de volgende aanvullende bezuinigingsmaatregelen opgenomen:
Nr. Omschrijving Begroting 2013 Realisatie 2013
Economie en Werk    
1.  Budget Bijzondere Inkomensvoorziening 300.000 300.000 
Opgroeien en Ontwikkelen     
2. Loes-activiteiten 200.000 200.000 
Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn     
3. Versterken van de kanteling 2.000.000 2.000.000 
4. Programma-uitgaven WZW 500.000 500.000 
Stedelijke Ontwikkeling    
5. Mobiliteit 350.000 350.000 
6. Draagkracht en eigen verantwoordelijkheid 140.000 140.000 
Bestuur & Middelen - C Bedrijfsvoering     
7. Compacte en Flexibele Organisatie 1.345.000 1.345.000 
  Totaal 4.835.000 4.835.000 

Toelichting per maatregel

1. Budget Bijzondere Inkomensvoorziening
De bezuiniging op het budget Bijzondere Inkomensvoorziening is als volgt ingevuld:
  • Verlaging van de eenmalige uitkering jong zwaar gehandicapten (172.000 euro);
  • Verlaging van de kosten medische indicaties (25.000 euro);
  • Inkomensoverdrachten armoedepact (40.000 euro); en
  • Apparaatskosten (63.000 euro).
2. Loes-activiteiten
In de Kadernota is besloten om de informatie- en adviesfunctie van het Loesloket te beperken. Uitgangspunt is de bezuiniging zo uit te voeren dat de netwerkstructuur in tact blijft en dat het aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning op aanvaardbaar niveau blijft. Deze bezuiniging en het uitgangspunt is in 2013 gerealiseerd.


3. Versterken van de kanteling/4. Programma-uitgaven Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn
De bezuinigingen zijn gerealiseerd door een verdere versterking van de kanteling. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar hoofdstuk 2.3, de programmaverantwoording van het programma Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn.


5. Mobiliteit
Verlaging afschrijvingslasten
Door het verlengen van de afschrijvingstermijn van 25 naar 40 jaar is 200.000 euro bezuinigd vanaf 2013

Spoorlijn Enschede Gronau
Uit de exploitatie van de spoorlijn is gebleken dat de gemeentelijke bijdrage omlaag kan. Hierdoor is in 2013 60.000 euro besparing gerealiseerd.

Verkeersregelinstallaties
Het onderhoudsbudget en vervangingsbudget Verkeersregelinstallatie en DVM systemen  is met 90.000 euro verlaagd.


6. Draagkracht en eigen verantwoordelijkheid
Kapitaallasten Fabrieksschool
De ontwikkeling van de Fabrieksschool ten behoeve van talentontwikkeling en jeugdtheater is niet doorgegaan. Het budget (140.000 euro) dat gereserveerd was voor kapitaallasten is in 2013 vrijgevallen.

Cultuur
Concordia en Kaliber Kunstenschool dragen elk 200.000 euro bij in een bezuiniging van in totaal 400.000 euro. Deze bezuiniging is verwerkt met ingang van 2014.

Minder formatie
Er is 2 fte (150.000 euro) bezuinigd op de formatie van subsidieadviseurs door het proces lean in te richten, deze bezuiniging gaat in vanaf 2014.

7. Compacte en Flexibele Organisatie (CFO)
De bezuiniging voor 2013 is gehaald..

4.2. Ruimtelijke projecten

Bij de behandeling van de raadsenquete "Grip op grond" in 2012, is gevraagd om een integraal overzicht op te stellen van de financiële positie en risico's van ruimtelijke projecten van binnen en buiten het grondbedrijf. Dit zijn MPG-, MSI-, mobiliteits- en vastgoedprojecten. Door middel van het opnemen van onderstaande bijlage (bij zowel de programmabegroting als bij de jaarrekening) geven we invulling aan het verzoek van de raad.

 MPG projecten
 Looptijd t/m
 Boekwaarde
31-12-2012
Gerealiseerde
kosten
t/m 2012
Gerealiseerde
opbrengsten
t/m 2012
Nog te realiseren
kosten (incl. rente
/uitgavenstijging
Nog te realiseren
opbrengsten
(incl. inkomsten
stijging)
Eindresultaat
(NCW
01-01-2013)
Risico
(bedrag o.b.v. risico analyse)
Woningbouw:          

 
De Eschmarke 2025    11.088.382     43.609.395     32.521.013          20.462.035      19.272.768      6.836.654                             566.505
Het Diekman Wonen 2018     -3.994.505     16.144.063     20.138.569           -1.004.778         1.188.986    -4.848.671                                30.271
Het Brunink 2028 3.694.787 28.683.307 24.988.520 3.563.148 17.308.716 -4.834.598 131.451
Vaneker 2029 28.254.471 30.596.335 2.341.864 35.922.173 29.962.708 15.673.799 -1.103.053
Diekman Sport en Leisure 2016 2.161.558 4.831.779 2.670.221 983.385 1.054.980 1.805.389 3.428
Beekwoude 2021 3.117.359 3.117.359 0 4.850.312 4.935.265 2.052.452 383.392
Rosinkweg 2023         556.410   613.910             57.500            1.064.491         1.243.987         231.393                                88.467
Laares 2018  4.116.137 32. 637.622 28.521.485 3.021.113 877.241      4.904.881                                54.727
Twekkelerveld 2024     3.753.157         8.009.459     4.256.302            1.748.519       5.501.676                     0                             259.741
Geessinweg-Bijvank 2017       283.970       1.089.413  805.442               610.453            683.458         173.561                                29.547
Vrijkomende locaties Brede School Stadsveld 2017   -1.015.591          529.597      1.545.188            1.100.145        1.072.254 -812.583                              -99.754
Kansrijke Stedelijke Locaties 2024    1.200.868        1.200.868                        0            2.156.734         2.723.366         370.825                                  2.321
Hoog en Droog Vitens 2017       -808.255             10.608           818.863            1.380.755          572.500                      0                                  3.118
Roombeek Binnenstad 2030  -11.698.802   213.191.564   224.890.366         37.006.353      24.728.688   252.556                             197.723
Texoprint Bleekerij 2015   1.044.184        1.911.810  867.627               207.016            608.080         583.329                                29.746
Stroinkslanden 2015 2022         249.642        2.683.164        2.433.522               405.336            539.711          74.302                                51.317
Velve Lindenhof 2018  -10.517.301   10.858.915     21.376.216          11.751.579         2.424.052       -932.219                                35.192
Subtotaal Woningbouw

   30.934.155
402.366.664    371.432.508        126.809.627
    115.726.978
   21.531.069
                             660.962
Bedrijventerreinen








Euregio Bedrijvenpark II 2029      6.100.804      13.463.350         7.362.546             3.222.870       14.346.537     -2.301.031                                 15.540
Josink Es 2024      9.949.164      25.480.350 15.531.554             5.194.240      10.428.834       2.756.511                               -34.494
Unisson 2015         647.587           647.587                        0               271.160           824.253           85.708                                 -2.183
Ussler Es 2039   37.667.523     40.531.282        2.863.758       130.630.844    101.538.139   18.775.696                          1.523.054
B&S Valley 2030     3.172.788        6.364.482        3.191.694            7.116.658      12.610.530    -1.012.681                             217.623
Westerval 2023     1.487.551        8.308.358        6.820.807            1.165.225        2.485.199         102.927                              604.575
GEM Zuiderval Verwervingscomplex 2020   11.150.807     53.690.751     42.539.944            4.589.083       15.784.890                      0                                    0
Mobilliteitscentrum 2014  10.027.837 17.731.825 7.703.988            1.369.384            222.500   10.642.591                           -115.314 
Ossenboer 2020     2.907.526        7.280.345        4.372.818            1.399.941        3.866.031 313.721 79.895 
Hardick en Seckel 2021     6.846.949     10.949.439         4.102.490            4.400.571        3.496.627      5.246.109                                94.640
MST Haaksbergerstraat 2015       -103.016            569.322           672.339               302.980            202.709            -2.490                                  5.174
Subtotaal Bedrijventerreinen

 89.855.519   185.017.458      95.161.939        159.671.956     165.770.168    34.607.061                           2.388.510
Stedelijke voorzieningen








Muziekkwartier 2019    11.242.803    24.759.222      13.516.419             7.022.566             906.416    12.953.518                               -98.291
Subtotaal Stedelijke voorzieningen    11.242.803    24.759.222      13.516.419             7.022.566             906.416    12.953.518                               -98.291









Totaal lopende grondexploitaties
132.032.477   612.143.343    480.110.867        293.504.149     282.403.562    69.091.647                           2.951.181









Af te sluiten complexen (totaal) 2014     1.790.684   196.315.444   194.524.760               695.794        1.402.886      1.031.991                                50.000
           

 
Kleine projecten (totaal) 2014       -231.463        3.534.333        3.765.797        -1.204.895        1.358.118                     0                                         0
NIEGG, ruilgronden, te verkopen gronden (totaal) 2014 49.634.775 4.561.159 1.345.821 nvt 964.519
ACO (totaal) 2039 -9.606.595 50.763.764 0 11.575.072 817.580
Totaal MPG
  173.619.877     348.319.971 286.510.388 1.698.711 4.783.281

Toelichting op het model en de cijfers


Algemeen
De cijfers voor de grondexploitaties zijn afkomstig van het MPG 2014, stand 1-1-2014.

Boekwaarde

Min(-)bedragen betekenen dat de inkomsten hoger zijn dan de uitgaven; m.a.w. het project heeft een voordelig saldo.

Eindresultaat (ncw 1-1-2014)
Positieve bedragen betekenen voordelige resultaten die ten gunste komen van de Reserve Grondbedrijf zodra deze gerealiseerd zijn. Negatieve(-) bedragen betekenen nadelige resultaten; deze nadelen zijn afgedekt door een voorziening.

Risicobedragen

De risico's komen ten laste van het weerstandsvermogen van het grondbedrijf. De vereiste weerstandscapaciteit van het GB/MPG gaat uit van 19,9 miljoen aan risico's. Dit is 90% van het maximaal negatieve resultaat wanneer alle risico's zich te gelijk voordoen. Bij grondexploitaties wordt de omvang van de risico's bepaald  aan de hand van een bandbreedte tussen 10% en 90%.  In bovenstaande tabel is uitgegaan van het gemiddeld risicobedrag, zoals ook vermeld in deel 2 van het MPG 2014. Het gemiddelde risico is 4,8 miljoen negatief. Dit is de afwijking t.o.v. het begrote resultaat. Het eindresultaat (NCW 81.698.711 euro negatief) neemt met dit bedrag (en komt dan op 86.481.992 euro) af als we van het huidige risicoprofiel naar een neutraal risicoprofiel gaan. De risico's worden opgevangen door het weerstandsvermogen grondbedrijf. De individuele projectrisico's zijn in de grondexploitaties geanalyseerd. De beheersing van de risico's vindt plaats in het kader van het projectmatig werken.


Investeringsprojecten

Investerings
projecten
Relatie met
programma
Bijdrage aan
doel (PB2013)
Project
fase
Eind
datum
Totaal
krediet/
begroot
Gerealiseerde
boekwaarde
per 31-12-2013
Gerealiseerde
kosten
31-12-2013
Gerealiseerde
opbrengsten
31-12-2013
Nog te
realiseren
kosten
Nog te
realiseren
opbrengsten
Eind
resultaat
nominaal
Risico
(obv risico
analyse)
Toelichting
afdekking
risico's
 MSI:  
           





 Wesselerbrink  WZW Burgerparticipatie, vergroten zelfredzaamheid en bevorderen maatschappelijke participatie
 Realisatiefase
 2017  6.374.535  155.255  3.629.837 3.474.582 184.698 339.953 0 0
 Havengebied  EW Versterken van  economische structuur van Enschede en
Twente
Voorbereidings- en Uitvoeringsfase
 2014  25.181.611  10.292  20.332.978 20.322.686 4.848.633 4.858.925 0 -1.000.000 Gemeentelijk Weerstandsvermogen
Kennispark algemeen  EW en SO  Versterken van de economische structuur en innovatiekracht van Enschede en Twente. Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad.
Programmatische aanpak tot einde project en kent derhalve geen projectfase.  2023  1.200.000  - 357.957  843.145 1.200.000 357.957 0 0 - 299.998 Gemeentelijk Weerstandsvermogen
Kennispark Hengelosestraat
EW en SO

Versterken van de economische structuur en innovatiekracht van Enschede en Twente.

Realisatiefase
2013
15.840.430
1.170.145
14.609.103
13.138.958
145.000
1.615.145
0
0

Auke Vleerstraat
SO

Ten minste op peil houden van de bereikbaarheid van de economische centra van de stad van het programma Stedelijke Ontwikkeling.
fase 1 en 2a: Realisatiefase. Fase 3b: Ontwerp- en definitiefase.
fase 1: 2013. fase 2a: 2014. fase 3b:2014/2015
24.580.000

2.100.604

18.629.680

16.529.076

5.950.320

8.050.924

0
0


Stadsweide Overall / KTZ

SO


Voorbereiding

n.v.t.

1.300.000

- 39.785

1.426.820

1.466.605

39.785


0

0

Stadsweide Herinrichting Openbare Ruimte
SO

Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad. Stimuleren van de beleefbaarheid van de stad.
Ontwerp
2016
600.000
- 75.233
688.211
763.444
75.233
0
0
0

Stadsweide Herinrichting Mooienhof
SO


Ontwerp
2014
1.075.000
- 569.189
505.811
1.075.000
569.189
0
0
0

 Stadsweide Aanpassing Van Heek Garage
SO

Realisatie
2016
21.710.000
5.557.799
7.088.204
1.530.405
16.152.201
20.179.595
0
0

Stadsweide Westelijke Entree
SO



1.600.000
93.269 93.269
0
1.506.731
1.600.000
0
0

Stadsweide Kennishuis
SO

Voorbereiding
2015
100.000 -29.847 70.153 100.000 29.847
0 0 0
Spoorzone -Stationsomgeving
SO
Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad. Stimuleren van de beleefbaarheid van de stad.

Voorbereidingsfase

2014
13.400.000

0
1.016.686

1.016.686
0
0
0














 Mobiliteit:  SO Ten minste op peil houden van de bereikbaarheid van de economische centra van de stad van het programma Stedelijke Ontwikkeling          




cf.raadsbesluit 30-1-2006 worden positieve en negatieve resultaten vereffend binnen het mobiliteitsplan. Binnen de reserve mobiliteit is een bedrag van 0,5 mln aan risicobuffer reserveerd.
Vri/'sDuurzame verkeersmaatregelen
SO

Programmatische aanpak
2012-2016
7.015.153
0
5.775.599
5.775.599
1.239.554
1.239.554
0

Zie onder mobiliteit
Fiets
SO

Realisatiefase
2014
4.289.393
1.044

907.830

906.786

3.381.563

3.382.607
0


Fietssnelweg Hengelo SO   Realisatiefase  2025  1.074.640 0
 
1.118.053

1.118.053
0
0
0


Expl Fietsenstalling de Graaff SO   Realisatiefase  2013  3.061.649  0  
1.932.853

1.932.853

1.129.066

1.129.066
0


Totaal Fiets
SO



8.425.682
1.044
3.958.736
3.957.692
4.510.629
4.511.673

0


HOV
SO

Realisatiefase
2012-2014
1.110.613
264.362
536.769
272.427
573.844
838.186
0


HOV Boddenkamp
SO

Programmatische aanpak tot einde project.

2014
2.300.000
-58.378
2.300.000
2.358.378
58.378
0
0


Totaal HOV
SO


3.410.613 205.964 2.836.769 2.630.805 632.222 838.186 0

Openbaar vervoer
SO
Realisatiefase 2012-2016 2.492.813 8.010 1.215.134 1.207.125 1.277.679 1.285.689 0

Overige verkeersprojecten

SO

Programmatische aanpak
2012-2016
3.428.834
22.587
2.471.348
2.448.761
 957.486
980.073
0


Studies
SO

Programmatische aanpak
2012-2016
2.658.423
98.308
2.017.344
1.919.036
641.079
739.387
0


studie
N18 Enschede-Groenlo
SO

Realisatiefase
2014
222.321
0
207.677
207.677
14.644
14.644
0


Studie incentive zone
SO

Realisatiefase
2016
2.588.500 0 2.428.865 2.428.865 159.635 159.635 0

Algemeen
SO

Realisatiefase
2012
1.487.503 980 1.651.781 1.650.801 0 980 0

Totaal studie
SO



 6.956.747
99.288
6.305.667
6.206.379
815.358
914.646
0


Verkeersveiligheid
SO

Programmatische aanpak
2012-2016
 2.372.129
0
 1.484.603
1.484.603
887.589
887.589
0


Kotmanpark ontsluiting
SO

Programmatische aanpak tot einde project.
2016
985.000
0
733.049
733.049
251.951
251.951
0


Volksparksingel/
parkweg
SO

Realisatiefase
2012
5.972.309
0
6.284.769
0
0
0
0


Vereffeningsreserve
SO

Realisatiefase
2013
2.380.438
9
1.646.131
1.646.122
541.230
541.239
0




Toelichting op het model en de cijfers

Risicobedragen:

De risico’s bij mobiliteitsprojecten worden door de projectleider en de opdrachtgever fysieke projecten gemonitord. Risico’s treden met name op bij de grotere projecten (> 100.000 euro per project). Voor de kleinere project geldt dat die als totaal beoordeeld. Indien afwijkingen optreden ten opzichte van de verstrekte kredieten voor kosten en opbrengsten worden deze verrekend met een vereffeningsrekening conform de afspraken in het raadsbesluit 30 januari 2006. De stand van de vereffeningsrekening bedraagt op 31-12-2013 700.000 euro. Met de vereffeningsrekening worden voor en nadelen van projecten verrekend. Als gevolg van ingeboekte bezuinigingen op diverse projecten (zie toelichting overzicht van baten en lasten) is in 2013 ruim 1 miljoen euro uit de projectbudgetten gehaald.

De belangrijkste resterende risico’s betreffen:
  • de afwaardering van de huidige N18. Hiervoor zijn geen middelen gereserveerd in het krediet. Dit risico wordt ingeschat op  0,5 miljoen euro. In de reserve mobiliteitsprojecten wordt 0,5 miljoen euro aangehouden als niet in te zetten voor toekomstige projecten. Hierdoor is het risico afgedekt.
  • Exploitatie fietsenstalling de Graaff. Door het besluit extra koopzondagen in te voeren vanaf 2014 dreigt een tekort van 75.000 euro tot einde van het krediet in 2019. Onzeker is nog hoe de exploitatie daarna moet worden gedekt. Daarvoor zijn nog geen middelen gereserveerd.
Bouwprojecten Vastgoedbedrijf Enschede

Bouw
projecten
VBE
Relatie met
programma
Bijdrage aan doel Raads
besluit
(datum)
Krediet
Gerealiseerde
boekwaarde
t/m 2012
Gereal.
kosten
t/m 2012
Gereal.
opbrengsten
t/m 2012
Nog te
realis.
kosten
Nog te
real. op-
brengsten
Eind
resultaat
Risico Toelichting
afdekking
risico
Toelichting
op staus
project
Zonnepanelen Muziekkwartier, De Spinnerij en Servicecentrum Noord BMO CO2 reductie  21-8-2012  497.000  399.881  399.881  0 97.119 497.000 0 Nihil
Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten.
 Afgerond
Nieuwbouw Jeugdhonk O&O Realisatie jongerencentrum en multifunctionele ruimte voor de omgeving.  1-3-2010

 310.000  79.897   79.897  0 230.103 310.000 0 Nihil
Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten.
 In uitvoering
Asbest Stadhuis BMO Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen Programmabegroting 2012
 785.000  785.000   785.000  0 0 0 0 Nihil
Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen
Afgerond
VBE Asbest & Brandveiligheid BMO Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen Programmabegroting 2013
 500.000  500.000  500.000  0 0 0 0 Nihil
Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen
Afgerond
Asbest en brandwerende maatregelen Stadhuis
BMO
Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen 30-9-2013

1.250.000
1.250.000
1.250.000
0
0
0
0
Nihil
Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen
Afgerond
Brede School La Res
O&O
Realisatie bredeschool LaRes voor duurzame huisvesting school, kinderopvang/BSO en gymlokaal, activiteitenruimte. 18-6-2012
2.030.000


0
2.030.000
2.030.000
0
Nihil
Alle nodige kosten worden gedekt uit eerdere kredieten onderwijshuisvesting en raadsbesluit 18-06-2012. Duurzaamheid 330.000 wordt gedekt uit programmabegroting 2013
VBE voert bouw-management uit in opdracht van O&O, bouw is gestart begin 2013, oplevering 1e kwartaar 2014.
Spinnerij Oosterveld
E&W
Verduurzaming, verbeteren binnenklimaat en de verhuurbaarheid  van de spinnerij te verhogen 4-6-2012
1.250.000
139.872
139.872
0
1.110.128
1.250.000
0
Kosten worden gedekt uit krediet
Nog geen informatie beschikbaar. Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten.
Planvoorbereiding en uitvoering loopt.
 Totaal            




 






4.3. Totaaloverzicht effectindicatoren

Economie & Werk

Indicator  Score 2012 Streven 2013 Score 2013
Aantal arbeidsplaatsen in Enschede en Twente (mutatie t.o.v. voorgaand jaar)
Enschede: - 0,76 %
Twente:  - 1,00 %
G32: -0,55%
Gelijk aan G32
Enschede: -0,8 %
Twente: -1,0 %
G32: -0,6 %          
Aantal arbeidsplaatsen in de kennis-intensieve sector in Enschede en Twente (mutatie t.o.v. voorgaand jaar)
Enschede: 0,03%
Twente: niet bekend *
G32: -0,23%
Groei 1% hoger dan G32
Enschede: +0,1%
Twente: +0,5  %
G32: +0,2 %
Totaal aantal mensen dat werkt als percentage van de potentiële beroepsbevolking (netto participatiegraad)
Enschede: 57%
Twente: 64,4%
G32: 65,3%
59%
Cijfers komen in juli beschikbaar

Opgroeien en Ontwikkelen

Indicator  Score 2012 Streven 2013 Score 2013
De verdeling van leerlingen dat slaagt voor het eindexamen voortgezet onderwijs, uitgesplitst per niveau (VMBO-HAVO-VWO)
VMBO: 57,4%
HAVO: 27,7%
VWO: 14,9%
VMBO: 54¾%
HAVO: 28¾%
VWO: 16½%
VMBO: 56,0%
HAVO: 28,1%
VWO: 15,9%
Aantal zorgaanspraken per inwoner onder de 18 jaar bij bureau Jeugdzorg
1.080 zorgafspraken verdeeld over 440 cliënttrajecten
1.050 zorgaanspraken verdeeld over 615 jeugdigden (2% minder dan 2011)
 1.080 aanspraken verdeeld over 488 jeugdigen in reguliere en gesloten jeugdzorg.
Percentage bewoners (jeugd tot 21 jaar en ouder) met overgewicht en ernstig overgewicht
< 21 jaar: 20%
> 21 jaar: 52%
< 21 jaar: 13 ½%
> 21 jaar: 49%
< 21 jaar: 20%
> 21 jaar: 51%
Percentage jeugd van 6 t/m 11 jaar dat sport beoefent
 95%  90% 94% 

Wijkontwikkeling, Zorg en welzijn

Indicator  Score 2012 Streven 2013 Score 2013
Rapportcijfer voor de tevredenheid van burgers over hun leefomgeving (sociale kwaliteit)
 5,9  6,7 5,9 
Percentage inwoners dat zich veilig voelt in de eigen buurt
 90%  91% 90% 
Percentage inwoners dat geen gebruik maakt van (een) individuele wmo-voorziening(en)
 89,1%  90% 90% 
Het percentage waarin de ondersteuning redelijk tot veel bijdraagt aan het zelfstandig kunnen blijven wonen
 79%  82% 79% 
Het percentage waarin de ondersteuning redelijk tot veel bijdraagt aan het meedoen aan de samenleving
 79%  80% 75% 

Stedelijke ontwikkeling

Indicator  Score 2012 Streven 2013 Score 2013
Rapportcijfer voor de waardering voor de groene kwaliteit van het buitengebied (natuur, landschap, water, cultuurhistorie)

Indexcijfer voor de stedelijke ruimtelijke kwaliteit (samengestelde index van diverse aspecten woonomgeving/woningen en voorzieningen)

CO2 reductie in Kton in 2020 t.o.v. 1990
7,6


100


1,7
7,5


100


3,4
7,7


100


Geen cijfer beschikbaar 
Rapportcijfer voor de waardering van aspecten van de binnenstad (horeca, winkels, sfeer, veiligheid, etc.) 7,1
7,3
7,6 
Imago:
  • Kennisstad (landelijke ranking)
  • Ondernemende stad (landelijke ranking)


12
7


12
7


Wordt 2 jaarlijks gemeten 
Gemiddelde reistijd Enschede West/Enschede Centrum (indexcijfer) 98
100
88 

Leefomgeving

Indicator  Score 2012
Streven 2013
Score 2013
Rapportcijfer voor schouw resultaten:
   Schoon
   Heel  
   Veilig
Stadserf/Roombeek/rest
Hoog/Hoog/Basis
Hoog/Basis/Basis
Basis/Hoog/Basis
Stadserf/Roombeek/rest
Hoog/Hoog/Basis
Hoog/Hoog/Basis
Hoog/Hoog/Basis
Stadserf/Roombeek/rest

Hoog/Hoog/Basis
Sinds 2013 wordt deze indicator op andere wijze gemeten dan de jaren daarvoor, zoals ook is aangegeven in de Programmabegroting 2013-2017. Om uitvoering te geven aan het collegestandpunt “vergroten zeggenschap, sturing en verantwoordelijkheid van de burgers over de eigen leefomgeving“ (burgerparticipatie) en vanuit kostenoverwegingen is vanaf 2013 de jaarlijkse externe schouw vervangen door bewonersschouwen en interne schouwen. De opdeling in "schoon, heel en veilig" is hiermee komen te vervallen.
De gegevens uit de bewonersschouwen, wijkbeheerplannen, interne schouwen en de technische inspecties van wegen geven voldoende informatie voor maatwerk bij de dagelijkse uitvoering van onderhoudswerkzaamheden. Tevens geeft die informatie richting aan de inzet van de vervangingsinvesteringen.
Waardering voor kwaliteit openbare ruimte (fysiek)
6,9 6,7 7,0 
Naleefgedrag milieu-gerelateerde handhaving
70%
75%

 82%

Doelstelling: afname CO2-uitstoot
In de in 2009 vastgestelde nota Nieuwe Energie voor Enschede zijn de hoofddoelstellingen voor het energie- en klimaatbeleid vastgelegd: 30% CO2-reductie en 20% duurzame energie. Voor de monitoring van onze voortgang sluiten we aan bij de methodiek van Rijkswaterstaat. Daarmee beschikken we over een goed overzicht van de ontwikkelingen waarmee trends in de tijd zichtbaar gemaakt worden en dat ook vergelijking met de voortgang in andere steden en vergelijking tussen sectoren mogelijk maakt. Deze data zijn met een verwerkingstijd van 1 à 2 jaar beschikbaar. Zie daarvoor ook de paragraaf duurzaamheid. Hier zijn ook de 14 operationele doelen weergegeven waarmee we de actuele inzet volgen door de verschillende programma's.

Dienstverlening

Indicator  Score 2012
Streven 2013
Score 2013
Klanttevredenheid per kanaal grafische weergave
% zaakgericht werken  8  10  10

Bestuur en Middelen

Indicator  Score 2012 Streven 2013
Score 2013
Percentage inwoners dat zich veilig voelt in de eigen buurt. (zie ook programma WZW).
90% nnb
90%
Positie weiligheid van Enschede ten opzichte van de overige twaalf gemeenten met meer dan 150.000 inwoners.
6
Top 3
5
Opkomstpercentage waarbij de Brandweer na een melding tijdig ter plaatse is.
90%
90%
90%
Rapportcijfer voor de mate waarin burgers betrokken worden bij de uitvoering van gemeentelijke plannen. E: 5,5
NL: 5,6
E: 5,5
NL: 5,6
E:5,7
Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt.  E: 5,1
NL: 5,8
 E: 5,1
NL: 5,8
 E:5,3

4.4. Lijst met afkortingen


A
ADT           Area Development Twente
AKA          Arbeidsmarkt Kwalificerend Assistent
AO            Administratieve Organisatie 
AVA          Algemene Vergadering van Aandeelhouders
AWBZ       Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten

B
B&S          Business & Sciences
BAG          Basisadministratie Adressen en Gebouwen
BASIS       Brede Actieve Scholen In de Stadsdelen
BBL          Beroeps Begeleidend Leren 
BBR          Budget Beheer Rekeningen 
BBV          Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten
BBZ           Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen
BCF          BTW Compensatie Fonds
BDU          Brede Doel Uitkering
Berap         Bestuursrapportage
BGT           Basiskaart Grootschalige Topografie
BIA            Buurt in Actie
BIN            Buurtinitiatieven
Bibob         Bevordering integriteitsbeoordeling door het Openbaar Bestuur
BIRK          Budget Investeringen Ruimtelijke  Kwaliteit
BJZO         Bureau Jeugdzorg Overijssel
BMO          Bedrijfs- en Management Ondersteuning
BOA          Buitengewoon Opsporings Ambtenaar
BRW         Brandweer
BSO          Buitenschoolse opvang
BTW          Belasting Toegevoegde Waarde 
BUIG          Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten
BV             Besloten Vennootschap
BVV           Bouwen aan Verbinden en Versterken
BWS          Besluit Woninggebonden Subsidies
BZK           Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties     

C
CAO          Collectieve arbeids Overeenkomst 
CBS          Centraal Bureau voor Statistiek 
CEO          Chief Executive Officer (Algemeen directeur) 
CFO          Compacte Flexibele Organisatie 
CJG           Centra voor Jeugd en Gezin     
CMT          Concern Management Team
CR             Concernrapportage
CS             Concernstaf
CVG          Complex Verspreide Gronden
CWI           Centrum voor Werk en Inkomen
  
D  
DB             Directeurenberaad
DCW          Dienst Complementaire Werkgelegenheid
DSA           Digitale Steden Agenda

E  
EAA           Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak
EP             Enschede Promotie
EV-beleid    Externe Veiligheidsbeleid
E&W          Economie & Werk
EPC           Energieprestatiecoëfficiënt
EZ              Economische Zaken     

F  
FDC            Financieel Diensten Centrum
FPU            Flexibel Pensioen en Uittreden
Fte             Fulltime equivalent    

G  
GBA           Gemeentelijke Basisadministratie  
GBT            Gemeentelijk Belasting Kantoor 
GCC           Gemeentelijk Contact Centrum 
GGZ           Geestelijke Gezondheidszorg 
GRAP         Groenstructuur Actieplan
Grex           Grondexploitatie
GRP           Gemeentelijk Riolerings Plan
GSB           Grote Steden Beleid     

H  
HAVO         Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs
HBO           Hoger beroepsonderwijs 
HOG           Handhaving Object Gebonden
HOR           Handhaving Openbare Ruimte
HOV           Hoogwaardige Openbare Verbindingen 
HTSM         High Tech Systems and Materials     
HSL            Het Stedelijk Lyceum

I  
I&O             Informatie & Onderzoeksbureau Enschede
ICT              Informatie- en Communicatietechnologie
IDV             Interne Dienstverlening
IKT             Industriële Kring Twente
IMG            Investeren Met Gemeenten
IOAW          Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers
IOAZ           Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen
IPC             Integrale planning en control
IPT             Innovatie Platform Twente
ISV             Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing    

J  
JGZ            Jeugdgezondheidszorg    

K
KTZ            Stadsweide voor Kennis, Technologie & Zorg

L  
LEA            Lokale educatieve agenda
LO              Leefomgeving
Ltd              Langdurigheidstoeslag  

M  
Marap         Managementrapportage
MAU           Meerjarig Aanvullende Uitkering
MBC           Maatschappelijke business cases
MBO           Middelbaar Beroepsonderwijs
MER           Milieu Effect Rapportage
MIA             Multidisciplinaire Integrale Aanpak
MIO OR       Maatschappelijke investeringsopgave Openbare Ruimte
MKB           Midden- en klein bedrijf
MPG           Meerjaren Perspectief Grondbedrijf
MPP           Meerjaren Prognose Parkeerbeheer
MSI             Majeure Stedelijke Investeringsopgaven
MST            Medisch Spectrum Twente
MVO           Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen    

N  
NCW           Netto Contante Waarde
NEvE           Nota Nieuwe Energie voor Energie
Nibud           Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting
NMK            Nationaal Muziekkwartier
NOEK          Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark    
NRO            Nationale ReisOpera
NT2             Nederlands als tweede taal
NV              Naamloze Vennootschap

O  
OE              Onderhoud Enschede
OHW           Onderhanden werk
OKE            Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie
O&O            Opgroeien & Ontwikkelen
OvhO           Orkest van het Oosten
O4NT           Onderwijs voor en nieuwe tijd
OZB             Onroerende Zaak Belasting    

P  
PB               Programma Begroting
PBE             Parkeer Bedrijf Enschede
PGB             Persoonsgebonden budget
PMBE           Project Management Bureau Enschede
P&O             Personeel & Organisatie
PUB             Preventie Unit Binnenstad
PV               PhotoVoltaïsche zonnepanelen
   
R  
RBT             Regionaal Bedrijven Terrein
RIBW           Regionale Instelling voor Begeleiding op het gebied van Wonen, Werken en Welzijn
RIEC            Regionale Informatie en Expertise Centra
RO               Ruimtelijke Ordening
ROC             Regionaal Opleidingscentrum
ROZ             Regionaal Orgaan Zelfstandigen
RUD             Regionale Uitvoeringsdienst    

S  
SBE             Scholingsboulevard Enschede
SDM             Stadsdeelmanagement
SE                Subsidie Eenheden
SEP              Sociaal Economisch Programma
SISA             Single Information Single Audit
SKE              Stichting Kinderopvang Enschede
SMD             Stichting Maatschappelijke Dienstverlening
SO                Stedelijke ontwikkeling
SSMP           Strategisch Sturen met Programma’s
SW               Sociale werkvoorziening    
SZW             Sociale Zaken en Werkgelegenheid

T
TBS              Terbeschikkingstelling
TKT               Technologie Kring Twente
TOR              Toetsingskader Openbare Ruimte
TOS              Twentse Ondernemers Sociëteit     

U
UT                 Universiteit Twente
UWV             Uitvoering Werknemers Verzekeringen     

V
VBE              Vastgoedbedrijf Enschede
VMBO           Voortgezet Middelbaar Beroepsonderwijs
VNG              Vereniging Nederlandse Gemeenten
VO                Voortgezet Onderwijs
VRI/DVM        Verkeers Regel Installatie / Dynamisch Verkeers Management
VROM           Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu
VSV              Voortijdige schoolverlater
VTH               Vergunningverlening, toezicht en handhaving    
VVE               Vroege Voorschoolse Educatie
VWO             Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs
VWS             Volksgezondheid, Welzijn en Sport
  
W
WAJong         Wet Arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor jonggehandicapten
WAO             Wet Arbeidsongeschiktheid
WABO           Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wbb              Wet Bodembescherming
W&B             Werk en Bijstand
WGR             Wet gemeenschappelijke regelingen   
WI                 Wet Inburgering
WIJ                Wet Investeren in Jongeren
WIW / ID        Wet Inschakeling Werkzoekenden / In- en Doorstroombaan
WMO             Wet Maatschappelijke Ondersteuning
WOPT            Wet Openbaarmaking uit Publieke middelen gefinancierde Topinkomens
WOZ              Wet Waardering onroerende Zaken
WRO              Wet Ruimtelijke Ordening
WSNS            Weer Samen Naar School samenwerkingsverbanden
WSW             Wet Sociale Werkvoorziening
WTC              World Trade Center
WW               Werkloosheidswet
WWB             Wet Werk en Bijstand
WWI              Wet Werk en Inkomen
WWIK            Wet Werk en Inkomen Kunstenaars
WWnV           Wet Werken naar Vermogen
WWB             Wet Werk en Bijstand
WZW              Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn    

Z
ZAT                 Zorg- en AdviesTeam
ZIOS               Wet Zorg in en om school
ZVW               Zorgverzekeringswet
ZZP                 Zelfstandige Zonder Personeel