Economie en Werk
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
Financiering schulddienstverlening en formulierenbrigade uit budget bijzondere bijstand en (vanaf 2015) tekort SW dekken uit Participatiebudget |
Financieel Kader 2014 |
1.000 |
1.000 |
Totaal structureel |
|
1.000 |
1.000 |
Incidenteel |
|||
Onttrekking Innovatiefonds |
Financieel Kader 2014 |
1.000 |
1.000 |
Activiteiten en diensten gericht op welzijn, activering en maatschappelijke dienstverlening |
Financieel Kader 2014 |
300 |
300 |
Totaal incidenteel en structureel |
|
2.300 |
2.300 |
Toelichting
De bezuinigingen van het programma Economie en Werk zijn gerealiseerd.
Opgroeien en Ontwikkelen
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
Subsidies integratie/emancipatie |
Financieel Kader 2014 |
25 |
25 |
Beëindiging subsidiëring schoolzwemmen |
Financieel Kader 2014 |
165 |
165 |
Sportaccommodaties |
Financieel Kader 2014 |
250 |
250 |
Jeugdviva, jeugdparticipatie, nationale straatspeeldag |
Financieel Kader 2014 |
15 |
15 |
Logopedie |
Financieel Kader 2014 |
146 |
146 |
Incidentele bijdrage uit PSZ-budget |
Financieel Kader 2014 |
200 |
200 |
Sportvoorzieningen |
Financieel Kader 2014 |
400 |
400 |
Totaal structureel |
|
1.201 |
1.201 |
Incidenteel |
|
|
|
Reserve kapitaallasten Sport |
Incidentele opgave |
1.000 |
1.000 |
Totaal structureel en incidenteel |
|
2.201 |
2.201 |
Toelichting
De bezuinigingen voor het programma O&O zijn gerealiseerd.
Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
Activiteiten en diensten gericht op welzijn, activering en maatschappelijke dienstverlening |
Financieel Kader 2014 |
398 |
398 |
Activiteiten en diensten gericht op welzijn, activering en maatschappelijke dienstverlening |
Financieel Kader 2014 |
400 |
400 |
Individuele voorzieningen binnen Rijksbudget |
Financieel Kader 2014 |
1.300 |
1.300 |
Incidenteel inzetten reserve wijkbudgetten |
Financieel Kader 2014 |
600 |
600 |
Eenmalige verlaging werkbudget Stadsdeelmanagement |
Financieel Kader 2014 |
200 |
200 |
Totaal structureel |
|
2.898 |
2.898 |
Incidenteel |
|||
WMO septembercirculaire |
Incidentele opgave |
1.618 |
1.618 |
Totaal structureel en incidenteel |
|
4.516 |
4.516 |
Toelichting
De bezuinigingen voor het programma WZW zijn gerealiseerd.
Stedelijke Ontwikkeling
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
Monumentenbeleid |
Financieel Kader 2014 |
100 |
100 |
Doorontwikkeling Enschede Promotie naar regionale functie |
Financieel Kader 2014 |
PM |
|
Afschaffen gratis OV 70+ |
Financieel Kader 2014 |
200 |
200 |
Stoppen verkeerseducatie ouderen |
Financieel Kader 2014 |
50 |
50 |
Groot onderhoud Muziekcentrum niet in 2014 maar in 2015 |
Financieel Kader 2014 |
250 |
|
Totaal structureel |
|
600 |
350 |
Incidenteel |
|||
Reserve mobiliteit |
Incidentele opgave |
1.075 |
1.075 |
Incidentele inzet BWS |
Financieel Kader 2014 |
500 |
500 |
Onderhoud parkeergarages |
Incidentele opgave |
500 |
500 |
Reserve landinrichting |
Incidentele opgave |
100 |
100 |
Totaal structureel en incidenteel |
|
2.775 |
2.525 |
Toelichting
Doorontwikkeling Enschede Promotie naar regionale functie
Enkele medewerkers van Enschede Promotie hebben zich verbonden aan de regionale marketingorganisaties TBT en Twente Branding. Hierdoor heeft Enschede Promotie de personeelslasten kunnen verlagen.
Groot onderhoud Muziekcentrum niet in 2014 maar in 2015
De post voor groot onderhoud Muziekcentrum is nieuw en bedoeld om het groot onderhoud aan het gebouw uit 1988 in de toekomst op peil te kunnen houden. Het jaar uitstel van invoering kan worden opgevangen binnen bestaande middelen.
Leefomgeving
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
Verlagen kwaliteitsniveaus openbare ruimte |
Financieel Kader 2014 |
100 |
100 |
Versoberingen onderhoud openbare ruimte (zowel openbare verlichting als wegen) |
Financieel Kader 2014 |
350 |
350 |
Calamiteiten/plaagdierbestrijding |
Financieel Kader 2014 |
150 |
40 |
Handhaving bouwwerken: Minder handhaven (optie 10%) |
Financieel Kader 2014 |
100 |
100 |
Handhaving OR: afzien van regels, keuze maken in wijze van inzet (weekeinde en weekdiensten) |
Financieel Kader 2014
|
100 |
100 |
Wijkbeheerplannen/ burgerparticipatie |
Financieel Kader 2014 |
50 |
50 |
Begraafplaatsen |
Financieel Kader 2014 |
75 |
75 |
Duurzaamheid |
Financieel Kader 2014 |
125 |
125 |
1 jaar uitstel extra middelen Openbare Ruimte |
Financieel Kader 2014 |
400 |
400
|
Totaal structureel |
|
1.450 |
1.340 |
Incidenteel |
|||
Geen |
|
|
|
Totaal structureel en incidenteel |
|
1.450 |
1.340 |
Toelichting
Calamiteiten/plaagdierbestrijding
Met ingang van 2014 vindt bij Twente Milieu een geleidelijk afbouw plaats van werkzaamheden. Conform de DVO dalen de lasten hiermee tov realisatie 2013 jaarlijks met 10%. Op het budget 2014 plaagdierbestrijding is inmiddels een bezuiniging ruim 40.000 euro gerealiseerd. Voor 2015 worden de activiteiten verder afgebouwd naar de wettelijke taak (bestrijding ratten en muizen). Hierdoor wordt totaal bijna 75.000 euro bezuinigd. De informatievoorziening wordt voor 2017 en verder via de website gedaan waardoor nogmaals 20.000 euro extra taakstelling wordt gerealiseerd.
Dienstverlening
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
Stadsarchieven: eerder taken overdragen |
Financieel Kader 2014 |
40 |
40
|
Vooruitlopend op 1 Stadswinkel (stedelijk loket) lean |
Financieel Kader 2014 |
120 |
120
|
Incidentele knelpunten BAG binnen DV oplossen |
Financieel Kader 2014 |
150 |
150
|
Totaal structureel |
|
310 |
310 |
Incidenteel |
|||
Publieksdienstverlening |
|
50 |
50 |
Totaal structureel en incidenteel |
|
360 |
360 |
Toelichting
Alle bezuinigingen voor het programma Dienstverlening zijn gerealiseerd.
Bestuur en Middelen - BMO
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
Verminderen bijdrage aan FC Twente |
Financieel Kader 2014 |
31 |
31 |
Onderhoud gemeentelijke panden (150.000 is 50%) |
Financieel Kader 2014 |
150 |
150
|
Totaal structureel |
|
181 |
181 |
Incidenteel |
|||
Reserve ICT |
Incidentele opgave |
300 |
300 |
Pensioenvoorzieningen |
Incidentele opgave |
1.000 |
1.000 |
Afkoop verkoop verlof afschaffen |
Incidentele opgave |
200 |
200 |
Afschaffen kerstpakketten |
Incidentele opgave |
89 |
89 |
Totaal structureel en incidenteel |
|
1.770 |
1.770 |
Toelichting
In 2014 is zowel aan de incidentele als structurele opgaven invulling gegeven. De taakstelling gekoppeld aan "afschaffen verkoop verlof" is een gemeentebrede taakstelling en komt feitelijk tot uiting in de personele resultaten van alle programma's en producten.
Bestuur en Middelen - CS
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
Kostendekkendheid gefaseerd verhogen naar 100% |
Financieel Kader 2014 |
90 |
0 |
Taakstelling Veiligheidsregio (waaronder Brandweer) |
Financieel Kader 2014 |
150 |
150 |
Kosten cameratoezicht naar politie |
Financieel Kader 2014 |
50 |
0 |
Totaal structureel |
|
290 |
150 |
Incidenteel |
|||
Geen |
|
|
|
Totaal structureel en incidenteel |
|
290 |
150 |
Toelichting
Kostendekkendheid
Om deze bezuinigingsopgave in te vullen heeft de raad bij het vaststellen van de legesverordening 2014 de leges voor huwelijken, uittreksels GBA en diverse verklaringen en leges voor gehandicaptenparkeerkaart met 30% verhoogd. Als gevolg van het achterblijven van het aantal huwelijken en het schrappen van vermissingsleges voor paspoorten en ID-kaarten door het Rijk, is deze bezuiniging in 2014 niet gerealiseerd.
Cameratoezicht
De politie is (nog) niet bereid een financiële bijdrage te leveren aan het cameratoezicht. De huidige camera's zijn nog niet vervangen waardoor bezuiniging incidenteel is opgevangen binnen de budgetten.
Alle programma's
Bezuinigingsmaatregel |
Status |
Begroting 2014 |
Realisatie 2014 |
Structureel |
|||
50% besparing onderzoek&adviezen |
Financieel Kader 2014 |
500 |
500 |
Totaal structureel |
|
500 |
500 |
Incidenteel |
|||
Diverse reserves |
Incidentele opgave |
1.006 |
1.006 |
MSI |
Incidentele opgave |
1.400 |
1.400 |
Totaal structureel en incidenteel |
|
2.906 |
2.906 |
Toelichting
Alle bezuinigingen zijn gerealiseerd.
Bij de behandeling van de raad enquête "Grip op grond" in 2012, is gevraagd om een integraal overzicht op te stellen van de financiële positie en risico's van ruimtelijke projecten van binnen en buiten het grondbedrijf. Dit zijn MPG-, MSI-, mobiliteits- en vastgoedprojecten. Door middel van het opnemen van onderstaande bijlage (bij zowel de programmabegroting als bij de jaarrekening) geven we invulling aan het verzoek van de raad.
MPG projecten | looptijd t/m | boekwaarde 31-12-2014 | Gerealiseerde kosten t/m 2014 | Gerealiseerde opbrengsten t/m 2014 | nog te realiseren kosten (incl. rente/uitgavenstijging) | nog te realiseren opbrengsten (incl. inkomstenstijging) | eindresultaat (ncw 1-1-2015) | risico (bedrag obv risicoanalyse) | Toelichting afdekking risico's |
Woningbouw: | |||||||||
De Eschmarke | 2027 | 12.785.873 | 45.344.385 | 32.558.513 | 20.147.238 | 19.496.978 | 7.581.628 | 1.436.302 | WSC GB |
Het Diekman Wonen | 2020 | -4.289.067 | 16.009.832 | 20.298.899 | -1.281.085 | 977.273 | -5.027.740 | 20.892 | idem |
Het Brunink | 2030 | 4.160.720 | 29.149.239 | 24.988.520 | 2.810.316 | 16.274.031 | -4.600.046 | 82.298 | idem |
Vaneker | 2029 | 28.608.205 | 32.303.450 | 3.695.245 | 28.443.399 | 26.598.349 | 15.735.819 | -1.216.326 | idem |
Diekman Sport en Leisure | 2015 | 2.430.824 | 5.367.730 | 2.936.906 | 363.572 | 1.060.560 | 1.659.174 | 40.325 | idem |
Beekwoude | 2021 | 3.406.057 | 3.406.057 | 0 | 4.186.901 | 4.749.745 | 2.089.274 | -13.446 | idem |
Winkelcentrum Stokhorst | 2017 | -750.581 | 2.693.562 | 3.444.143 | 1.908.990 | 1.080.612 | 68.173 | -52.183 | idem |
Rosinkweg | 2023 | 606.341 | 663.841 | 57.500 | 898.025 | 1.244.109 | 175.128 | 8.142 | idem |
Laares | 2018 | 4.721.223 | 34.045.432 | 29.324.209 | 2.005.916 | 511.667 | 5.212.055 | 36.093 | idem |
Twekkelerveld | 2024 | 569.699 | 8.193.996 | 7.624.297 | 1.607.644 | 2.193.005 | -10.085 | 23.824 | idem |
Geessinweg-Bijvank | 2018 | 433.214 | 1.238.656 | 805.442 | 518.943 | 643.971 | 258.433 | 8.805 | idem |
Vrijkomende locaties Brede School Stadsveld | 2018 | -1.052.266 | 492.922 | 1.545.188 | 1.113.438 | 1.037.402 | -818.628 | -58.930 | idem |
Kansrijke Stedelijke Locaties | 2023 | 459.296 | 1.350.926 | 891.630 | 1.494.206 | 1.685.398 | 172.639 | 25.850 | idem |
de Bothoven | 2017 | -2.155.635 | 6.103 | 2.161.738 | 2.612.004 | 467.224 | -9.513 | -3.700 | idem |
Roombeek Binnenstad | 2031 | -12.264.288 | 219.367.197 | 231.631.485 | 29.903.341 | 19.234.738 | -755.041 | -201.476 | idem |
Oost Boswinkel - deelplan Woonplaats | 2020 | -618.248 | 24.440 | 642.688 | 1.344.551 | 750.000 | -18.196 | 9.661 | |
Texoprint Bleekerij | 2018 | 939.491 | 1.988.042 | 1.048.551 | 253.654 | 466.764 | 609.114 | -4.884 | idem |
Stroinkslanden 2015 | 2016 | 121.998 | 2.715.520 | 2.593.522 | 148.673 | 171.748 | 69.560 | 915 | idem |
Velve Lindenhof | 2018 | -9.414.945 | 12.824.548 | 22.239.492 | 9.926.537 | 2.175.848 | -1.395.581 | -521.170 | idem |
Subtotaal Woningbouw | 28.697.909 | 417.185.877 | 388.487.968 | 108.406.262 | 100.819.424 | 20.996.167 | -379.008 | ||
Bedrijventerreinen: | |||||||||
Euregio Bedrijvenpark !! | 2029 | 5.984.014 | 13.830.424 | 7.846.410 | 3.636.936 | 11.657.717 | -1.052.439 | 32.868 | idem |
Josink Es | 2025 | 9.537.839 | 26.058.945 | 16.521.106 | 4.655.933 | 9.341.068 | 2.990.230 | -21.033 | idem |
Unisson | 2015 | 119.801 | 703.354 | 583.553 | 5.391 | 22.876 | 97.910 | -77 | idem |
Ussler Es | 2042 | 39.754.144 | 42.617.902 | 2.863.758 | 123.422.008 | 107.698.769 | 16.175.579 | 1.416.665 | idem |
B&S Valley | 2031 | 1.366.128 | 7.072.378 | 5.706.250 | 9.860.697 | 11.772.361 | -258.135 | 220.483 | idem |
Westerval | 2023 | 1.612.846 | 8.433.654 | 6.820.807 | 1.090.860 | 2.529.842 | 116.994 | 509.160 | idem |
GEM Zuiderval Verwervingscomplex | 2020 | 11.365.285 | 54.288.489 | 42.923.204 | 3.652.536 | 15.017.821 | 0 | 0 | idem |
Mobiliteitscentrum | 2015 | 10.618.704 | 18.322.692 | 7.703.988 | 973.518 | 222.500 | 10.880.116 | -122.492 | idem |
Ossenboer | 2020 | 3.076.778 | 7.449.596 | 4.372.818 | 878.090 | 3.634.040 | 246.363 | 69.506 | idem |
Hardick en Seckel | 2021 | 7.155.043 | 11.420.143 | 4.265.099 | 3.365.951 | 3.213.984 | 5.369.400 | 123.839 | idem |
MST Haaksbergerstraat | 2015 | -89.493 | 582.846 | 672.339 | 297.468 | 202.709 | 5.039 | -1.326 | idem |
idem | |||||||||
Subtotaal Bedrijventerreinen | 90.501.089 | 190.780.421 | 100.279.332 | 151.839.388 | 165.313.686 | 34.571.057 | 2.227.593 | ||
Stedelijke voorzieningen: | |||||||||
Muziekkwartier | 2015 | 12.097.902 | 26.384.321 | 14.286.419 | 2.158.225 | 0 | 13.054.762 | -111.091 | idem |
Subtotaal Stedelijke voorzieningen | 12.097.902 | 26.384.321 | 14.286.419 | 2.158.225 | 0 | 13.054.762 | -111.091 | ||
Totaal lopende grondexploitaties | 131.296.900 | 634.350.619 | 503.053.720 | 262.403.874 | 266.133.110 | 68.621.986 | 1.737.494 | ||
Af te sluiten complexen (totaal) | 2015 | 698.376 | 197.410.469 | 196.712.092 | 493.464 | 736.637 | 435.601 | 50.000 | idem |
Kleine projecten (totaal) | 2015 | -758.543 | 802.451 | 1.560.995 | 1.040.702 | 282.159 | 0 | 0 | idem |
NIEGG, ruilgronden, te verkopen gronden (totaal) | 2015 | 48.043.261 | 3.754.141 | 1.126.635 | nvt | 963.108 | idem | ||
ACO (totaal) | 2015 | 5.571.788 | 531.715 | 0 | 5.840.673 | 588.173 | idem | ||
Totaal MPG | 184.851.782 | 268.223.896 | 268.278.541 | 74.898.260 | 3.338.775 |
Toelichting op het model en de cijfers
Algemeen
De cijfers voor de grondexploitaties zijn afkomstig van het MPG 2015, stand 1-1-2015.
De afzonderlijke kolommen kunnen niet worden opgeteld of afgetrokken.
Boekwaarde
De boekwaarde is de waarde waartegen de activa en passiva op de balans zijn opgenomen.
Min(-)bedragen betekenen dat de inkomsten hoger zijn dan de uitgaven; m.a.w. het project heeft een voordelig saldo.
Eindresultaat (ncw 1-1-2015)
De Netto Contante Waarde (NCW) ontstaat door de contante kosten (huidige waarde van toekomstige kosten) af te trekken van de contante opbrengsten (huidige waarde van toekomstige opbrengsten).
Op deze wijze kunnen de effecten van uitgaven en inkomsten die op verschillende tijdstippen plaatsvinden met elkaar vergeleken worden.
Positieve bedragen betekenen voordelige resultaten die ten gunste komen van de Reserve Grondbedrijf, zodra deze gerealiseerd zijn.
Negatieve(-)bedragen betekenen nadelige resultaten ; deze nadelen zijn afgedekt door middel van een voorziening binnen het grondbedrijf.
Risicobedragen
De vereiste weerstandscapaciteit van het GB/MPG gaat uit van 18,3 miljoen euro aan risico's. Dit betreft 90% van het maximaal negatieve resultaat wanneer alle risico's zich te gelijk voordoen. Bij grondexploitaties wordt de omvang van de risico's bepaald aan de hand van een bandbreedte tussen 10% en 90%.
In bovenstaande tabel is uitgegaan van het gemiddeld risicobedrag, zoals ook vermeld in deel 2 van het MPG 2015.
Het gemiddelde risico is 3,3 miljoen euro negatief. Dit is de afwijking t.o.v. het begrote resultaat. Het eindresultaat (NCW 74.898.260 euro negatief) neemt met dit bedrag (en komt dan op 78.237.035 euro) af als we van het huidige risicoprofiel naar een neutraal risicoprofiel gaan.
De risico's worden opgevangen door het weerstandsvermogen van de gemeente.
De individuele projectrisico's zijn de in de grondexploitaties geanalyseerd. De beheersing van de risico's vindt plaats in het kader van het projectmatig werken.
INV projecten | looptijd t/m | boekwaarde 31-12-2014 | Gerealiseerde kosten t/m 2014 | Gerealiseerde opbrengsten t/m 2014 | Prognose nog te realiseren kosten | Prognose nog te realiseren opbrengsten | Prognose eindresultaat | risico (bedrag obv risicoanalyse) | Toelichting afdekking risico's |
Wesselerbrink | 2018 | 58.820 | 3.692.066 | 3.633.246 | 134.287 | 173.107 | - 20.000 | 25.000 | geen dekking |
Havengebied | 2015 | 3.444.118 | 17.290.686 | 13.846.568 | 7.890.925 | 11.335.043 | 0 | 0 | |
Kennispark algemeen | 2016 | 341 | 1.117.384 | 1.117.043 | 382.614 | 82.957 | - 299.998 | 0 | |
Kennispark hengelosestraat | 2015 | 841.746 | 14.730.704 | 13.888.958 | 19.296 | 861.042 | 0 | 25.000 | |
Auke Vleerstraat 1 | 2015 | 573 | 14.707.568 | 14.706.995 | 0 | 0 | - 573 | 0 | |
Auke Vleerstraat 2a | 2015 | 975.323 | 5.208.183 | 4.232.860 | 191.817 | 1.167.140 | 0 | 0 | |
Auke Vleerstraat 3b | 2015 | 700.094 | 2.515.094 | 1.815.000 | 1.179.906 | 1.880.000 | 0 | 0 | |
Stadsweide Overall | onbekend | 0 | 180.239 | 180.239 | 119.761 | 119.761 | 0 | 0 | |
Stadsweide Herinrichting Openbare Ruimte | 2014 | 0 | 694.249 | 694.249 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stadsweide Koningsplein e.o. | 2016 | 75.585 | 835.403 | 759.818 | 5.814.597 | 5.890.182 | 0 | 0 | |
Stadsweide Herinrichting Mooienhof | 2014 | 0 | 657.712 | 657.712 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stadsweide Aanpassing Van Heek Garage | 2016 | 10.266.372 | 11.758.251 | 1.491.879 | 9.351.749 | 19.618.121 | 0 | 0 | |
Stadsweide Westelijke Entree | 2015 | - 2 | 101.298 | 101.300 | 1.498.702 | 1.498.700 | 0 | 0 | |
Stadsweide Bibliotheek / Kennishuis | 2014 | - 19.949 | 80.051 | 100.000 | 19.949 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 16.343.021 | 73.568.888 | 57.225.867 | 26.603.603 | 42.626.053 | - 320.571 | 50.000 |
Investeringsprojecten | relatie met programma | bijdrage aan doel (PB2014) | projectfase | einddatum | Totaal Krediet / begroot | Gerealiseerde kosten - opbrengsten (boekwaarde) | Gerealiseerde kosten | Gerealiseerde opbrengsten | Nog te realiseren kosten | Nog te realiseren opbrengsten | eindresultaat (nominaal) | risico (bedrag obv risicoanalyse) | Toelichting afdekking risico's |
Mobiliteit | Ten minste op peil houden van de bereikbaarheid van de economische centra van de stad van het programma Stedelijke Ontwikkeling. Cf raadsbesluit 30-1-2006 worden positieve en negatieve resultaten vereffend binnen het mobiliteitsplan. Binnen de reserve mobiliteit is een bedrag van 500.000 euro aan risicobuffer gereserveerd. | ||||||||||||
Duurzame verkeersmaatregelen | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak | 2014-2017 | 6.396.169 | 0 | 4.432.817 | 4.432.817 | 1.963.352 | 1.963.352 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Fiets | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 3.630.450 | 304.097 | 1.408.996 | 1.104.899 | 2.221.454 | 2.525.551 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Fietsenstalling de Graaf expl | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 3.061.649 | 0 | 2.258.908 | 2.258.908 | 802.741 | 802.741 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Fietssnelweg Hengelo | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2025 | 1.396.696 | 0 | 1.440.109 | 1.440.109 | -43.413 | -43.413 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Subtotaal fiets | zie onder mobiliteit | 8.088.795 | 304.097 | 5.108.013 | 4.803.916 | 2.980.782 | 3.284.879 | zie onder mobiliteit | |||||
HOV | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 1.153.635 | 0 | 562.003 | 562.003 | 91.632 | 91.632 | 0 | zie onder mobiliteit | |
HOV Boddenkamp | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak tot einde project | 2014 | 2.300.000 | 0 | 2.301.150 | 2.301.150 | -1.150 | -1.150 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Subtotaal HOV | zie onder mobiliteit | 3.453.635 | 0 | 2.863.153 | 2.863.153 | 90.482 | 90.482 | zie onder mobiliteit | |||||
Incentive Zone | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 2.588.500 | -139.700 | 3.299.819 | 3.439.519 | -711.319 | -851.019 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Studies | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak | 2014-2017 | 3.255.190 | 338.878 | 2.562.293 | 2.223.415 | 692.897 | 1.031.775 | 0 | zie onder mobiliteit | |
N18 Enschede-Groenlo | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 276.321 | 0 | 244.524 | 244.524 | 31.797 | 31.797 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Subtotaal studies | 6.120.011 | 199.178 | 6.106.636 | 5.907.458 | 13.375 | 212.553 | |||||||
Openbaar Vervoer | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 942.813 | 12.704 | 933.821 | 921.117 | 8.992 | 21.696 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Auke vleerstraat fase 3b | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 5.783.760 | 975.323 | 5.208.183 | 4.232.860 | 575.577 | 1.550.900 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Vereffeningsreserve | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 2.844.019 | 9 | 1.647.871 | 1.647.862 | 1.196.148 | 1.196.157 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Verkeersprojecten overig | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak | 2014-2017 | 2.914.623 | 0 | 2.483.426 | 2.483.426 | 431.197 | 431.197 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Verkeersveiligheid | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak | 2014-2017 | 861.500 | 143.732 | 438.239 | 294.507 | 423.261 | 566.993 | 0 | zie onder mobiliteit | |
AVS 3b incl voetpad Elysium | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 3.695.000 | 1.341.459 | 2.511.459 | 1.742.572 | 1.183.541 | 1.952.428 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Lonnekerbrugstr Parkeerpls | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 1.040.000 | 3.200 | 3.200 | 0 | 1.036.800 | 1.040.000 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Fietsbruggen in F35 | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014-2017 | 1.060.000 | 18.059 | 18.059 | 0 | 1.041.941 | 1.060.000 | 0 | zie onder mobiliteit | |
Totaal mobiliteit | 43.200.326 | 2.997.761 | 31.754.877 | 29.329.688 | 10.945.449 | 13.370.638 |
Toelichting op het model en de cijfers
De risico's bij mobiliteitsprojecten worden per project door de projectleider gemonitord. Dit geldt vooral voor de grotere projecten (> 100.000 euro per project). De overige projecten worden in totaliteit beoordeeld. De risico's zijn beperkt door strikte sturing op kosten en opbrengsten. Indien sprake is van afwijkende kosten/opbrengsten (ten opzichte van het door de raad gevoteerde krediet, dan wordt dit verrekend met een vereffeningsrekening conform de afspraken in het raadsbesluit 2006.
Bouwprojecten Vastgoedbedrijf Enschede
Project | Relatie met programma | Bijdrage aan doel (PB 2014) | Raadsbesluit | Krediet | Gerealiseerde kosten/opbrengsten t/m medio 2013 (boekwaarde) | Gerealiseerde kosten t/m medio 2013 | Gerealiseerde opbrengsten t/m medio 2013 | Nog te realiseren kosten | nog te realiseren opbrengsten | Eind resultaat | Risico | Toelichting afdekking risico | Toelichting op status project |
Zonnepanelen Muziekkwartier, De Spinnerij en Servicecentrum Noord | BMO | CO2 reductie | 21-8-2012 | 497.000 | 399.881 | 399.881 | 0 | 97.119 | 497.000 | 0 | Nihil | Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten. | Afgerond |
Nieuwbouw Jeugdhonk | O&O | Realisatie jongerencentrum en multifunctionele ruimte voor de omgeving. | 1-3-2010 | 310.000 | 79.897 | 79.897 | 0 | 230.103 | 310.000 | 0 | Nihil | Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten. | Afgerond |
Asbest Stadhuis | BMO | Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen | Programmabegroting 2012 | 785.000 | 785.000 | 785.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | Nihil | Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen | Afgerond |
VBE Asbest & Brandveiligheid | BMO | Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen | Programmabegroting 2013 | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | Nihil | Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen | Afgerond |
Asbest en brandwerende maatregelen Stadhuis | BMO | Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen | 30-9-2013 | 1.250.000 | 1.250.000 | 1.250.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | Nihil | Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen | Afgerond |
Brede School La Res | O&O | Realisatie bredeschool LaRes voor duurzame huisvesting school, kinderopvang/BSO en gymlokaal, activiteitenruimte. | 41078 | 2.030.000 | 0 | 2.030.000 | 2.030.000 | 0 | Nihil | Alle nodige kosten worden gedekt uit eerdere kredieten onderwijshuisvesting en raadsbesluit 18-06-2012. Duurzaamheid 330.000 wordt gedekt uit programmabegroting 2013 | Afgerond | ||
Spinnerij Oosterveld | E&W | Verduurzaming, verbeteren binnenklimaat en de verhuurbaarheid van de spinnerij te verhogen | 4-6-2012 | 1.250.000 | 139.872 | 139.872 | 0 | 1.110.128 | 1.250.000 | 0 | Kosten worden gedekt uit krediet | Nog geen informatie beschikbaar. Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten. | Afgerond |
Totaal | 6.622.000 | 3.154.650 | 3.154.650 | 0 | 3.467.350 | 4.087.000 | 0 |
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
Doelstelling A: 1. Aantal arbeidsplaatsen in Enschede en Twente (mutatie t.o.v. voorgaand jaar) |
Enschede: -1,7% Twente: -1,5% G32: -1,1% |
Gelijk aan G32 |
Enschede: +0,7%* Twente: -0,6%* G32: -1,1%* |
Doelstelling B: 2. Aantal arbeidsplaatsen in de kennisintensieve sector in Enschede en Twente (mutatie t.o.v. voorgaand jaar) |
Enschede: 2,5% Twente: 0,2% G32: -0,5% |
Groei 1% hoger dan G32 | medio 2015 bekend |
Doelstelling C: 3. Totaal aantal mensen dat werkt als percentage van de potentiële beroepsbevolking (netto participatiegraad) |
58% | 59% | 56,4%** |
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
Doelstelling A: 4.De verdeling van leerlingen dat slaagt voor het eindexamen voortgezet onderwijs, uitgesplitst per niveau (VMBO – HAVO – VWO) |
VMBO: 56,0% HAVO: 28,1% VWO: 15,9% |
VMBO:54¾% HAVO:28¾% VWO:16½% |
VMBO:56% HAVO:28% VWO:16% |
Doelstelling B: 5. Aantal zorgaanspraken per inwoner onder de 18 jaar bij Bureau Jeugdzorg |
1.080 aanspraken verdeeld over 488 jeugdigen in de reguliere en gesloten jeugdzorg. |
1.050 zorgaanspraken verdeeld over 440 cliënttrajecten |
Nog niet beschikbaar |
Doelstelling C: 6. Percentage bewoners (jeugd tot 21 jaar en groep 21 jaar en ouder) met overgewicht en ernstig overgewicht |
< 21 jaar: 20% > 21 jaar: 51% |
<21 jaar: 13½% >21 jaar: 49% |
Nog niet beschikbaar |
Doelstelling C: 7. Percentage jeugd van 6 t/m 11 jaar dat sport beoefent |
94% |
90% |
94% |
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
Doelstelling A: 8. Rapportcijfer voor de tevredenheid van burgers over hun leefomgeving (sociale kwaliteit) |
5,9 | 6,7 | 5,9 |
Doelstelling A: 9. Percentage inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt. |
23,9% | 20% | 22,2% |
Doelstelling B: 10. Percentage inwoners dat geen gebruik maakt van (een) individuele wmo-voorziening(en). |
90% | 90% | 90% |
Doelstelling B: 11a. Het percentage waarin de ondersteuning redelijk tot veel bijdraagt aan het zelfstandig kunnen blijven wonen. |
79% | 82% | 89% |
Doelstelling B: 11b. Het percentage waarin de ondersteuning redelijk tot veel bijdraagt aan het meedoen aan de samenleving. |
75% | 80% | 78% |
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
Doelstelling A: 12. Rapportcijfer voor de waardering voor de groene kwaliteit van het buitengebied (natuur, landschap, water, cultuurhistorie) Indexcijfer voor de stedelijke ruimtelijke kwaliteit (samengestelde index van diverse aspecten woonomgeving/woningen en voorzieningen) |
7,7 100 |
7,5 100 |
medio 2015 bekend
|
Doelstelling B: 13. Rapportcijfer voor de waardering van aspecten van de binnenstad (horeca, winkels, sfeer, veiligheid, etc.) |
7,6 |
7,3 |
7,4 |
Doelstelling C: 14. Imago: Kennisstad (landelijke ranking) Ondernemende stad (landelijke ranking) |
Wordt 2 jaarlijks gemeten |
12 7 |
9 |
Doelstelling D: 15. Gemiddelde reistijd Enschede West/ Enschede Centrum (indexcijfer) |
88 |
100 |
85,7 |
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
Doelstelling A: 16. Rapportcijfer voor Schouwresultaten: - Schoon - Heel - Veilig |
Stadserf/Roombeek/rest Hoog/Hoog/Basis |
Stadserf/ Roombeek/ rest Hoog/Basis/Basis Hoog/Basis/Basis Hoog/Basis/Basis |
Stadserf/ Roombeek/ rest Hoog/Basis/Basis Hoog/Basis/Basis Hoog/Basis/Basis |
Doelstelling A: 17. Waardering voor kwaliteit openbare ruimte (fysiek) |
7,0 | 6,7 | 6,9 |
Doelstelling A: 18. Naleefgedrag milieu-gerelateerde handhaving |
82% | 75% | 80% |
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
19. Percentage zaakgericht werken | 10 | 30 | 30 |
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
9. Het percentage inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt. | 23,9% | 20% | 22,2% |
20. Positie veiligheid van Enschede ten opzichte van de overige twaalf gemeenten met meer dan 150.000 inwoners. | 5 | Top 5 | 8 |
21. Opkomstpercentage waarbij de Brandweer na een melding tijdig ter plaatse is. | 90% | 90% | 93% |
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
Doelstelling B: 22. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij uitvoering van gemeentelijke plannen. |
E: 5,7 NL: |
E: 5,5 NL: 5,6 |
Niet bekend |
Doelstelling B: 23. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt. |
E: 5,3 NL: |
E: 5,1 NL: 5,8 |
Niet bekend |
A | |
ACWO | Adviescommissie wijkorganen |
ADT | Area Development Twente |
AVA | Algemene Vergadering van Aandeelhouders |
AWBZ | Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten |
B | |
B&S | Business & Sciences |
BAG | Basisadministratie Adressen en Gebouwen |
BBL | Beroeps Begeleidend Leren |
BBR | Budget Beheer Rekeningen |
BBV | Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten |
BBZ | Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen |
BCF | BTW Compensatie Fonds |
BDU | Brede Doel Uitkering |
BGT | Basiskaart Grootschalige Topografie |
BMO | Bedrijfs- en Management Ondersteuning |
BSO | Buitenschoolse opvang |
BTW | Belasting Toegevoegde Waarde |
BUIG | Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten |
BV | Besloten Vennootschap |
BVV | Bouwen aan Verbinden en Versterken |
BWS | Besluit Woninggebonden Subsidies |
BZK | Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties |
C | |
CAO | Collectieve arbeids Overeenkomst |
CBS | Centraal Bureau voor Statistiek |
CEO | Chief Executive Officer (Algemeen directeur) |
CFO | Compacte Flexibele Organisatie |
CJG | Centra voor Jeugd en Gezin |
CR | Concernrapportage |
CS | Concernstaf |
D | |
DB | Directeurenberaad |
DCW | Dienst Complementaire Werkgelegenheid |
E | |
EAA | Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak |
EP | Enschede Promotie |
EV-beleid | Externe Veiligheidsbeleid |
E&W | Economie & Werk |
EZ | Economische Zaken |
F | |
FCE | Federatie Centrumondernemers Enschede |
FDC | Financieel Diensten Centrum |
FPU | Flexibel Pensioen en Uittreden |
Fte | Fulltime equivalent |
G | |
GBA | Gemeentelijke Basisadministratie |
GBT | Gemeentelijk Belasting Kantoor |
GCC | Gemeentelijk Contact Centrum |
GGZ | Geestelijke Gezondheidszorg |
GRAP | Groenstructuur Actieplan |
Grex | Grondexploitatie |
GRP | Gemeentelijk Riolerings Plan |
GSB | Grote Steden Beleid |
H | |
HAVO | Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs |
HBO | Hoger beroepsonderwijs |
HOG | Handhaving Object Gebonden |
HOR | Handhaving Openbare Ruimte |
HOV | Hoogwaardige Openbare Verbindingen |
H&S | Huisvesting & Services |
I | |
I&O | Informatie & Onderzoeksbureau Enschede |
ICT | Informatie- en Communicatietechnologie |
IDV | Interne Dienstverlening |
IMG | Investeren Met Gemeenten |
IOAW | Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers |
IOAZ | Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen |
IPC | Integrale planning en control |
ISV | Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing |
J | |
JGZ | Jeugdgezondheidszorg |
K | |
KING | Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten |
KTZ | Stadsweide voor Kennis, Technologie & Zorg |
L | |
LEA | Lokale educatieve agenda |
LO | Leefomgeving |
M | |
Marap | Managementrapportage |
MAU | Meerjarig Aanvullende Uitkering |
MBO | Middelbaar Beroepsonderwijs |
MER | Milieu Effect Rapportage |
MIO OR | Maatschappelijke investeringsopgave Openbare Ruimte |
MKB | Midden- en klein bedrijf |
MPG | Meerjaren Perspectief Grondbedrijf |
MPP | Meerjaren Prognose Parkeerbeheer |
MSI | Majeure Stedelijke Investeringsopgaven |
MST | Medisch Spectrum Twente |
MVO | Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen |
N | |
NCW | Netto Contante Waarde |
NOEK | Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark |
NV | Naamloze Vennootschap |
O | |
OE | Onderhoud Enschede |
OHW | Onderhanden werk |
O&O | Opgroeien & Ontwikkelen |
OZB | Onroerende Zaak Belasting |
OZJT | Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente |
P | |
PB | Programma Begroting |
PBE | Parkeer Bedrijf Enschede |
PGB | Persoonsgebonden budget |
PMBE | Project Management Bureau Enschede |
P&O | Personeel & Organisatie |
R | |
RBT | Regionaal Bedrijven Terrein |
RIEC | Regionale Informatie en Expertise Centra |
RO | Ruimtelijke Ordening |
ROC | Regionaal Opleidingscentrum |
ROZ | Regionaal Orgaan Zelfstandigen |
RUD | Regionale Uitvoeringsdienst |
S | |
SISA | Single Information Single Audit |
SO | Stedelijke ontwikkeling |
SVN | Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten |
SW | Sociale werkvoorziening |
SZW | Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
U | |
UT | Universiteit Twente |
UWV | Uitvoering Werknemers Verzekeringen |
V | |
VBE | Vastgoedbedrijf Enschede |
VMBO | Voortgezet Middelbaar Beroepsonderwijs |
VNG | Vereniging Nederlandse Gemeenten |
VO | Voortgezet Onderwijs |
VTH | Vergunningverlening, toezicht en handhaving |
VVE | Vroege Voorschoolse Educatie |
VWO | Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs |
W | |
WAJong | Wet Arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor jonggehandicapten |
WGR | Wet gemeenschappelijke regelingen |
WIJ | Wet investeren in jongeren |
WMO | Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
WOPT | Wet Openbaarmaking uit Publieke middelen gefinancierde Topinkomens |
WOZ | Wet Waardering onroerende Zaken |
WSW | Wet Sociale Werkvoorziening |
WW | Werkloosheidswet |
WWB | Wet Werk en Bijstand |
WWI | Wet Werk en Inkomen |
WZW | Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn |
Z | |
ZZP | Zelfstandige Zonder Personeel |