4. Bijlagen bij het jaarverslag

4.1. Bezuinigingen

Economie en Werk

Bezuinigingsmaatregel

Status

 Begroting  2014

Realisatie 2014 

Structureel

Financiering schulddienstverlening en formulierenbrigade uit budget bijzondere bijstand en (vanaf 2015) tekort SW dekken uit Participatiebudget

Financieel Kader 2014

1.000

1.000 

Totaal structureel

 

1.000

1.000 

Incidenteel

Onttrekking Innovatiefonds

Financieel Kader 2014

1.000

1.000 

Activiteiten en diensten gericht op welzijn, activering en maatschappelijke dienstverlening

Financieel Kader 2014 

 300

300 

Totaal incidenteel en structureel

 

2.300

2.300 

Toelichting

De bezuinigingen van het programma Economie en Werk zijn gerealiseerd.

Opgroeien en Ontwikkelen

Bezuinigingsmaatregel

Status

Begroting 2014

Realisatie 2014

Structureel

Subsidies integratie/emancipatie

Financieel Kader 2014

25

25

Beëindiging subsidiëring schoolzwemmen

Financieel Kader 2014

165

165

Sportaccommodaties

Financieel Kader 2014

250

250

Jeugdviva, jeugdparticipatie, nationale straatspeeldag

Financieel Kader 2014

15

15

Logopedie

Financieel Kader 2014

146

146

Incidentele bijdrage uit PSZ-budget

Financieel Kader 2014 

200

200

Sportvoorzieningen

Financieel Kader 2014

400

400

Totaal structureel

 

 1.201

1.201

Incidenteel

 

 

 

Reserve kapitaallasten Sport

Incidentele opgave

1.000

1.000

Totaal structureel en incidenteel

 

 2.201

2.201

Toelichting

De bezuinigingen voor het programma O&O zijn gerealiseerd.

Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn

Bezuinigingsmaatregel

Status

Begroting 2014

Realisatie 2014

Structureel

Activiteiten en diensten gericht op welzijn, activering en maatschappelijke dienstverlening

Financieel Kader 2014

398

 398

Activiteiten en diensten gericht op welzijn, activering en maatschappelijke dienstverlening

Financieel Kader 2014

400

 400

Individuele voorzieningen binnen Rijksbudget

Financieel Kader 2014

1.300

 1.300

Incidenteel inzetten reserve wijkbudgetten

Financieel Kader 2014

600

 600

Eenmalige verlaging werkbudget Stadsdeelmanagement

Financieel Kader 2014

200

  200

Totaal structureel

 

 2.898

 2.898

Incidenteel

WMO septembercirculaire

Incidentele opgave

1.618

  1.618

Totaal structureel en incidenteel

 

4.516

 4.516

Toelichting

 De bezuinigingen voor het programma WZW zijn gerealiseerd.

Stedelijke Ontwikkeling

Bezuinigingsmaatregel

Status

Begroting 2014

Realisatie 2014

Structureel

Monumentenbeleid

Financieel Kader 2014

100

 100

Doorontwikkeling Enschede Promotie naar regionale functie 

Financieel Kader 2014

PM

 

Afschaffen gratis OV 70+

Financieel Kader 2014

200

 200

Stoppen verkeerseducatie ouderen 

Financieel Kader 2014 

50

 50

Groot onderhoud Muziekcentrum niet in 2014 maar in 2015 

Financieel Kader 2014

250

  

Totaal structureel 

 

600

 350

Incidenteel

Reserve mobiliteit

Incidentele opgave 

1.075

 1.075

Incidentele inzet BWS 

Financieel Kader 2014 

500

500

Onderhoud parkeergarages 

Incidentele opgave 

500

500

Reserve landinrichting

Incidentele opgave 

100

100

Totaal structureel en incidenteel

 

2.775

 2.525

Toelichting

Doorontwikkeling Enschede Promotie naar regionale functie
Enkele medewerkers van Enschede Promotie hebben zich verbonden aan de regionale marketingorganisaties TBT en Twente Branding. Hierdoor heeft Enschede Promotie de personeelslasten kunnen verlagen.

Groot onderhoud Muziekcentrum niet in 2014 maar in 2015
De post voor groot onderhoud Muziekcentrum is nieuw en bedoeld om het groot onderhoud aan het gebouw uit 1988 in de toekomst op peil te kunnen houden. Het jaar uitstel van invoering kan worden opgevangen binnen bestaande middelen.

Leefomgeving

Bezuinigingsmaatregel

Status

Begroting 2014

Realisatie 2014

Structureel

Verlagen kwaliteitsniveaus openbare ruimte

Financieel Kader 2014

 100

 100

Versoberingen onderhoud openbare ruimte (zowel openbare verlichting als wegen)

Financieel Kader 2014 

 350

 350

Calamiteiten/plaagdierbestrijding

Financieel Kader 2014

 150

  40

Handhaving bouwwerken: Minder handhaven (optie 10%)

Financieel Kader 2014 

 100

 100

Handhaving OR: afzien van regels, keuze maken in wijze van inzet (weekeinde en weekdiensten)

Financieel Kader 2014 

 

 100

 100

Wijkbeheerplannen/ burgerparticipatie

Financieel Kader 2014 

 50

 50

Begraafplaatsen

Financieel Kader 2014 

 75

 75

Duurzaamheid

Financieel Kader 2014 

 125

 125

1 jaar uitstel extra middelen Openbare Ruimte 

Financieel Kader 2014 

 400

 400

 

Totaal structureel

 

 1.450

 1.340

Incidenteel

Geen

 

 

  

Totaal structureel en incidenteel

 

 1.450

 1.340

Toelichting

Calamiteiten/plaagdierbestrijding
Met ingang van 2014 vindt bij Twente Milieu  een geleidelijk afbouw plaats van werkzaamheden. Conform  de DVO dalen de lasten hiermee tov realisatie 2013 jaarlijks met 10%. Op het budget 2014 plaagdierbestrijding is inmiddels een bezuiniging ruim 40.000  euro gerealiseerd. Voor 2015 worden de activiteiten verder afgebouwd naar de wettelijke taak (bestrijding ratten en muizen). Hierdoor wordt totaal bijna  75.000 euro bezuinigd. De informatievoorziening wordt voor 2017 en verder via de website gedaan waardoor nogmaals 20.000 euro extra taakstelling wordt gerealiseerd.

Dienstverlening

Bezuinigingsmaatregel

Status 

Begroting  2014

Realisatie 2014

Structureel

Stadsarchieven: eerder taken overdragen 

Financieel Kader 2014

40

 40

 

Vooruitlopend op 1 Stadswinkel (stedelijk loket) lean 

Financieel Kader 2014 

120

 120

  

Incidentele knelpunten BAG binnen DV oplossen 

Financieel Kader 2014

150

 150

  

Totaal structureel 

 

310

 310

Incidenteel

Publieksdienstverlening

 

50

  50

Totaal structureel en incidenteel

 

360

360

Toelichting
Alle bezuinigingen voor het programma Dienstverlening zijn gerealiseerd.
  

Bestuur en Middelen - BMO

Bezuinigingsmaatregel

Status

Begroting  2014

Realisatie 2014

Structureel

Verminderen bijdrage aan FC Twente

Financieel Kader 2014 

 31

 31

Onderhoud gemeentelijke panden (150.000 is 50%) 

Financieel Kader 2014

 150

 150

  

Totaal structureel 

 

 181

181

Incidenteel 

Reserve ICT 

Incidentele opgave 

 300

  300

Pensioenvoorzieningen 

Incidentele opgave 

 1.000

  1.000

Afkoop verkoop verlof afschaffen 

Incidentele opgave 

 200

  200

Afschaffen kerstpakketten 

Incidentele opgave

 89

  89

Totaal  structureel en incidenteel

  

 1.770

 1.770

Toelichting
In 2014 is zowel aan de incidentele als structurele opgaven invulling gegeven. De taakstelling gekoppeld aan "afschaffen verkoop verlof"  is een gemeentebrede taakstelling en komt feitelijk tot uiting in de personele resultaten van alle programma's en producten.

Bestuur en Middelen - CS

Bezuinigingsmaatregel

Status

Begroting 2014

Realisatie 2014

Structureel

Kostendekkendheid gefaseerd verhogen naar 100%

Financieel Kader 2014

90

0

Taakstelling Veiligheidsregio (waaronder Brandweer)

Financieel Kader 2014

150

 150

Kosten cameratoezicht naar politie

Financieel Kader 2014

50

 0

Totaal structureel

 

290

150

Incidenteel

Geen

 

 

 

Totaal structureel en incidenteel

 

 

290

150

Toelichting

Kostendekkendheid
Om deze bezuinigingsopgave in te vullen heeft de raad bij het vaststellen van de legesverordening 2014 de leges voor huwelijken, uittreksels GBA en diverse verklaringen en leges voor gehandicaptenparkeerkaart met 30% verhoogd. Als gevolg van het achterblijven van het aantal huwelijken en het schrappen van vermissingsleges voor paspoorten en ID-kaarten door het Rijk, is deze bezuiniging in 2014 niet gerealiseerd. 

Cameratoezicht
De politie is (nog) niet bereid een financiële bijdrage te leveren aan het cameratoezicht. De huidige camera's zijn nog niet vervangen waardoor bezuiniging incidenteel is opgevangen binnen de budgetten.

Alle programma's

Bezuinigingsmaatregel

Status

Begroting 2014

Realisatie 2014

Structureel

50% besparing onderzoek&adviezen

Financieel Kader 2014

500

500

Totaal structureel

 

500

500

Incidenteel

Diverse reserves

Incidentele opgave

1.006

1.006

MSI

Incidentele opgave

1.400

 1.400

Totaal structureel en incidenteel

 

2.906

 2.906

Toelichting

Alle bezuinigingen zijn gerealiseerd.

4.2. Ruimtelijke projecten

Bij de behandeling van de raad enquête "Grip op grond" in 2012, is gevraagd om een integraal overzicht op te stellen van de financiële positie en risico's van ruimtelijke projecten van binnen en buiten het grondbedrijf. Dit zijn MPG-, MSI-, mobiliteits- en vastgoedprojecten. Door middel van het opnemen van onderstaande bijlage (bij zowel de programmabegroting als bij de jaarrekening) geven we invulling aan het verzoek van de raad.

MPG projecten looptijd t/m boekwaarde 31-12-2014 Gerealiseerde kosten t/m 2014 Gerealiseerde opbrengsten t/m 2014 nog te realiseren kosten (incl. rente/uitgavenstijging) nog te realiseren opbrengsten (incl. inkomstenstijging) eindresultaat (ncw 1-1-2015) risico     (bedrag obv risicoanalyse) Toelichting afdekking risico's
Woningbouw:                  
De Eschmarke 2027 12.785.873 45.344.385 32.558.513 20.147.238 19.496.978 7.581.628 1.436.302 WSC GB
Het Diekman Wonen 2020 -4.289.067 16.009.832 20.298.899 -1.281.085 977.273 -5.027.740 20.892 idem
Het Brunink 2030 4.160.720 29.149.239 24.988.520 2.810.316 16.274.031 -4.600.046 82.298 idem
Vaneker 2029 28.608.205 32.303.450 3.695.245 28.443.399 26.598.349 15.735.819 -1.216.326 idem
Diekman Sport en Leisure 2015 2.430.824 5.367.730 2.936.906 363.572 1.060.560 1.659.174 40.325 idem
Beekwoude 2021 3.406.057 3.406.057 0 4.186.901 4.749.745 2.089.274 -13.446 idem
Winkelcentrum Stokhorst 2017 -750.581 2.693.562 3.444.143 1.908.990 1.080.612 68.173 -52.183 idem
Rosinkweg 2023 606.341 663.841 57.500 898.025 1.244.109 175.128 8.142 idem
Laares 2018 4.721.223 34.045.432 29.324.209 2.005.916 511.667 5.212.055 36.093 idem
Twekkelerveld 2024 569.699 8.193.996 7.624.297 1.607.644 2.193.005 -10.085 23.824 idem
Geessinweg-Bijvank 2018 433.214 1.238.656 805.442 518.943 643.971 258.433 8.805 idem
Vrijkomende locaties Brede School Stadsveld 2018 -1.052.266 492.922 1.545.188 1.113.438 1.037.402 -818.628 -58.930 idem
Kansrijke Stedelijke Locaties 2023 459.296 1.350.926 891.630 1.494.206 1.685.398 172.639 25.850 idem
de Bothoven 2017 -2.155.635 6.103 2.161.738 2.612.004 467.224 -9.513 -3.700 idem
Roombeek Binnenstad 2031 -12.264.288 219.367.197 231.631.485 29.903.341 19.234.738 -755.041 -201.476 idem
Oost Boswinkel - deelplan Woonplaats 2020 -618.248 24.440 642.688 1.344.551 750.000 -18.196 9.661  
Texoprint Bleekerij 2018 939.491 1.988.042 1.048.551 253.654 466.764 609.114 -4.884 idem
Stroinkslanden 2015 2016 121.998 2.715.520 2.593.522 148.673 171.748 69.560 915 idem
Velve Lindenhof 2018 -9.414.945 12.824.548 22.239.492 9.926.537 2.175.848 -1.395.581 -521.170 idem
                   
Subtotaal Woningbouw   28.697.909 417.185.877 388.487.968 108.406.262 100.819.424 20.996.167 -379.008  
                   
Bedrijventerreinen:                  
Euregio Bedrijvenpark !! 2029 5.984.014 13.830.424 7.846.410 3.636.936 11.657.717 -1.052.439 32.868 idem
Josink Es 2025 9.537.839 26.058.945 16.521.106 4.655.933 9.341.068 2.990.230 -21.033 idem
Unisson 2015 119.801 703.354 583.553 5.391 22.876 97.910 -77 idem
Ussler Es 2042 39.754.144 42.617.902 2.863.758 123.422.008 107.698.769 16.175.579 1.416.665 idem
B&S Valley 2031 1.366.128 7.072.378 5.706.250 9.860.697 11.772.361 -258.135 220.483 idem
Westerval 2023 1.612.846 8.433.654 6.820.807 1.090.860 2.529.842 116.994 509.160 idem
GEM Zuiderval Verwervingscomplex 2020 11.365.285 54.288.489 42.923.204 3.652.536 15.017.821 0 0 idem
Mobiliteitscentrum 2015 10.618.704 18.322.692 7.703.988 973.518 222.500 10.880.116 -122.492 idem
Ossenboer 2020 3.076.778 7.449.596 4.372.818 878.090 3.634.040 246.363 69.506 idem
Hardick en Seckel 2021 7.155.043 11.420.143 4.265.099 3.365.951 3.213.984 5.369.400 123.839 idem
MST Haaksbergerstraat 2015 -89.493 582.846 672.339 297.468 202.709 5.039 -1.326 idem
                  idem
Subtotaal Bedrijventerreinen   90.501.089 190.780.421 100.279.332 151.839.388 165.313.686 34.571.057 2.227.593  
                   
Stedelijke voorzieningen:                  
Muziekkwartier 2015 12.097.902 26.384.321 14.286.419 2.158.225 0 13.054.762 -111.091 idem
                   
Subtotaal Stedelijke voorzieningen   12.097.902 26.384.321 14.286.419 2.158.225 0 13.054.762 -111.091  
                   
Totaal lopende grondexploitaties   131.296.900 634.350.619 503.053.720 262.403.874 266.133.110 68.621.986 1.737.494  
                   
Af te sluiten complexen (totaal) 2015 698.376 197.410.469 196.712.092 493.464 736.637 435.601 50.000 idem
                   
Kleine projecten (totaal) 2015 -758.543 802.451 1.560.995 1.040.702 282.159 0 0 idem
                   
NIEGG, ruilgronden, te verkopen gronden (totaal) 2015 48.043.261     3.754.141 1.126.635 nvt 963.108 idem
                   
ACO (totaal) 2015 5.571.788     531.715 0 5.840.673 588.173 idem
                   
                   
Totaal MPG   184.851.782     268.223.896 268.278.541 74.898.260 3.338.775  

Toelichting op het model en de cijfers

Algemeen

De cijfers voor de grondexploitaties zijn afkomstig van het MPG 2015, stand 1-1-2015.

De afzonderlijke kolommen kunnen niet worden opgeteld of afgetrokken.

Boekwaarde

De boekwaarde is de waarde waartegen de activa en passiva op de balans zijn opgenomen.

Min(-)bedragen betekenen dat de inkomsten hoger zijn dan de uitgaven; m.a.w. het project heeft een voordelig saldo.

Eindresultaat (ncw 1-1-2015)

De Netto Contante Waarde (NCW) ontstaat door de contante kosten (huidige waarde van toekomstige kosten) af te trekken van de contante opbrengsten (huidige waarde van toekomstige opbrengsten).

Op deze wijze kunnen de effecten van uitgaven en inkomsten die op verschillende tijdstippen plaatsvinden met elkaar vergeleken worden.

Positieve bedragen betekenen voordelige resultaten die ten gunste komen van de Reserve Grondbedrijf, zodra deze gerealiseerd zijn.

Negatieve(-)bedragen betekenen nadelige resultaten ; deze nadelen zijn afgedekt door middel van een voorziening binnen het grondbedrijf.

Risicobedragen

De vereiste weerstandscapaciteit van het GB/MPG gaat uit van 18,3 miljoen euro aan risico's. Dit betreft 90% van het maximaal negatieve resultaat wanneer alle risico's zich te gelijk voordoen. Bij grondexploitaties wordt de omvang van de risico's bepaald aan de hand van een bandbreedte tussen 10% en 90%.

In  bovenstaande tabel is uitgegaan van het gemiddeld risicobedrag, zoals ook vermeld in deel 2 van het MPG 2015.

Het gemiddelde risico is 3,3 miljoen euro negatief. Dit is de afwijking t.o.v. het begrote resultaat. Het eindresultaat (NCW 74.898.260 euro negatief) neemt met dit bedrag (en komt dan op 78.237.035 euro) af als we van het huidige risicoprofiel naar een neutraal risicoprofiel gaan.

De risico's worden opgevangen door het weerstandsvermogen van de gemeente.

De individuele projectrisico's zijn de in de grondexploitaties geanalyseerd. De beheersing van de risico's vindt plaats in het kader van het projectmatig werken.

INV projecten looptijd t/m boekwaarde 31-12-2014 Gerealiseerde kosten t/m 2014 Gerealiseerde opbrengsten t/m 2014 Prognose nog te realiseren kosten Prognose nog te realiseren opbrengsten Prognose eindresultaat risico     (bedrag obv risicoanalyse) Toelichting afdekking risico's
Wesselerbrink 2018  58.820  3.692.066  3.633.246  134.287  173.107 - 20.000  25.000 geen dekking
Havengebied 2015  3.444.118  17.290.686  13.846.568  7.890.925  11.335.043  0  0  
Kennispark algemeen 2016  341  1.117.384  1.117.043  382.614  82.957 - 299.998  0  
Kennispark hengelosestraat 2015  841.746  14.730.704  13.888.958  19.296  861.042  0  25.000  
Auke Vleerstraat 1 2015  573  14.707.568  14.706.995  0  0 - 573  0  
Auke Vleerstraat 2a 2015  975.323  5.208.183  4.232.860  191.817  1.167.140  0  0  
Auke Vleerstraat 3b 2015  700.094  2.515.094  1.815.000  1.179.906  1.880.000  0  0  
Stadsweide Overall onbekend  0  180.239  180.239  119.761  119.761  0  0  
Stadsweide Herinrichting Openbare Ruimte 2014  0  694.249  694.249  0  0  0  0  
Stadsweide Koningsplein e.o. 2016  75.585  835.403  759.818  5.814.597  5.890.182  0  0  
Stadsweide Herinrichting Mooienhof 2014  0  657.712  657.712  0  0  0  0  
Stadsweide Aanpassing Van Heek Garage 2016  10.266.372  11.758.251  1.491.879  9.351.749  19.618.121  0  0  
Stadsweide Westelijke Entree 2015 - 2  101.298  101.300  1.498.702  1.498.700  0  0  
Stadsweide Bibliotheek / Kennishuis 2014 - 19.949  80.051  100.000  19.949  0  0  0  
Totaal    16.343.021  73.568.888  57.225.867  26.603.603  42.626.053 - 320.571  50.000  

 

Investeringsprojecten relatie met programma bijdrage aan doel (PB2014) projectfase einddatum Totaal Krediet / begroot Gerealiseerde kosten - opbrengsten (boekwaarde) Gerealiseerde kosten Gerealiseerde opbrengsten Nog te realiseren kosten Nog te realiseren opbrengsten eindresultaat (nominaal) risico     (bedrag obv risicoanalyse) Toelichting afdekking risico's
Mobiliteit Ten minste op peil houden van de bereikbaarheid van de economische centra van de stad van het programma Stedelijke Ontwikkeling. Cf raadsbesluit 30-1-2006 worden positieve en negatieve resultaten vereffend binnen het mobiliteitsplan. Binnen de reserve mobiliteit is een bedrag van 500.000 euro aan risicobuffer gereserveerd.
 
Duurzame verkeersmaatregelen SO zie onder mobiliteit Programmatische aanpak 2014-2017 6.396.169 0 4.432.817 4.432.817 1.963.352 1.963.352 0   zie onder mobiliteit
                           
Fiets SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 3.630.450 304.097 1.408.996 1.104.899 2.221.454 2.525.551 0   zie onder mobiliteit
Fietsenstalling de Graaf expl SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 3.061.649 0 2.258.908 2.258.908 802.741 802.741 0   zie onder mobiliteit
Fietssnelweg Hengelo SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2025 1.396.696 0 1.440.109 1.440.109 -43.413 -43.413 0   zie onder mobiliteit
Subtotaal fiets   zie onder mobiliteit     8.088.795 304.097 5.108.013 4.803.916 2.980.782 3.284.879     zie onder mobiliteit
                           
HOV SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 1.153.635 0 562.003 562.003 91.632 91.632 0   zie onder mobiliteit
HOV Boddenkamp SO zie onder mobiliteit Programmatische aanpak tot einde project 2014 2.300.000 0 2.301.150 2.301.150 -1.150 -1.150 0   zie onder mobiliteit
Subtotaal HOV   zie onder mobiliteit     3.453.635 0 2.863.153 2.863.153 90.482 90.482     zie onder mobiliteit
                           
Incentive Zone SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 2.588.500 -139.700 3.299.819 3.439.519 -711.319 -851.019 0   zie onder mobiliteit
Studies SO zie onder mobiliteit Programmatische aanpak 2014-2017 3.255.190 338.878 2.562.293 2.223.415 692.897 1.031.775 0   zie onder mobiliteit
N18 Enschede-Groenlo SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 276.321 0 244.524 244.524 31.797 31.797 0   zie onder mobiliteit
Subtotaal studies         6.120.011 199.178 6.106.636 5.907.458 13.375 212.553      
                           
Openbaar Vervoer SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 942.813 12.704 933.821 921.117 8.992 21.696 0   zie onder mobiliteit
                           
Auke vleerstraat fase 3b SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 5.783.760 975.323 5.208.183 4.232.860 575.577 1.550.900 0   zie onder mobiliteit
                           
Vereffeningsreserve SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 2.844.019 9 1.647.871 1.647.862 1.196.148 1.196.157 0   zie onder mobiliteit
                           
Verkeersprojecten overig SO zie onder mobiliteit Programmatische aanpak 2014-2017 2.914.623 0 2.483.426 2.483.426 431.197 431.197 0   zie onder mobiliteit
                           
Verkeersveiligheid SO zie onder mobiliteit Programmatische aanpak 2014-2017 861.500 143.732 438.239 294.507 423.261 566.993 0   zie onder mobiliteit
                           
AVS 3b incl voetpad Elysium SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 3.695.000 1.341.459 2.511.459 1.742.572 1.183.541 1.952.428 0   zie onder mobiliteit
                           
Lonnekerbrugstr Parkeerpls SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 1.040.000 3.200 3.200 0 1.036.800 1.040.000 0   zie onder mobiliteit
                           
Fietsbruggen in F35 SO zie onder mobiliteit Realisatiefase 2014-2017 1.060.000 18.059 18.059 0 1.041.941 1.060.000 0   zie onder mobiliteit
                           
Totaal mobiliteit         43.200.326 2.997.761 31.754.877 29.329.688 10.945.449 13.370.638      

 Toelichting op het model en de cijfers

De risico's bij mobiliteitsprojecten worden per project door de projectleider gemonitord. Dit geldt vooral voor de grotere projecten (> 100.000 euro per project). De overige projecten worden in totaliteit beoordeeld. De risico's zijn beperkt door strikte sturing op kosten en opbrengsten. Indien sprake is van afwijkende kosten/opbrengsten (ten opzichte van het door de raad gevoteerde krediet, dan wordt dit verrekend met een vereffeningsrekening conform de afspraken in het raadsbesluit 2006.

Bouwprojecten Vastgoedbedrijf Enschede 

Project Relatie met programma Bijdrage aan doel (PB 2014) Raadsbesluit Krediet Gerealiseerde kosten/opbrengsten t/m medio 2013 (boekwaarde) Gerealiseerde kosten t/m medio 2013 Gerealiseerde opbrengsten t/m medio 2013 Nog te realiseren kosten nog te realiseren opbrengsten Eind resultaat Risico Toelichting afdekking risico Toelichting op status project
Zonnepanelen Muziekkwartier, De Spinnerij en Servicecentrum Noord BMO CO2 reductie 21-8-2012 497.000 399.881 399.881 0 97.119 497.000 0 Nihil Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten. Afgerond
Nieuwbouw Jeugdhonk O&O Realisatie jongerencentrum en multifunctionele ruimte voor de omgeving. 1-3-2010 310.000 79.897 79.897 0 230.103 310.000 0 Nihil Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten. Afgerond
Asbest Stadhuis BMO Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen Programmabegroting 2012 785.000 785.000 785.000 0 0 0 0 Nihil Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen Afgerond
VBE Asbest & Brandveiligheid BMO Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen Programmabegroting 2013 500.000 500.000 500.000 0 0 0 0 Nihil Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen Afgerond
Asbest en brandwerende maatregelen Stadhuis BMO Voldoen aan wet- en regelgeving eigen gebouwen 30-9-2013 1.250.000 1.250.000 1.250.000 0 0 0 0 Nihil Bedrag wordt gedekt uit de reserve wettelijke en duurzame maatregelen Afgerond
Brede School La Res O&O Realisatie bredeschool LaRes voor duurzame huisvesting school, kinderopvang/BSO en gymlokaal, activiteitenruimte. 41078 2.030.000     0 2.030.000 2.030.000 0 Nihil Alle nodige kosten worden gedekt uit eerdere kredieten onderwijshuisvesting en raadsbesluit 18-06-2012. Duurzaamheid 330.000 wordt gedekt uit programmabegroting 2013 Afgerond
Spinnerij Oosterveld E&W Verduurzaming, verbeteren binnenklimaat en de verhuurbaarheid van de spinnerij te verhogen 4-6-2012 1.250.000 139.872 139.872 0 1.110.128 1.250.000 0 Kosten worden gedekt uit krediet Nog geen informatie beschikbaar. Bedrag wordt geactiveerd en wordt vervolgens gedekt door huurinkomsten. Afgerond
Totaal       6.622.000 3.154.650 3.154.650 0 3.467.350 4.087.000 0      

 

4.3. Totaaloverzicht effectindicatoren

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
Doelstelling A:
1. Aantal arbeidsplaatsen in Enschede en Twente (mutatie t.o.v. voorgaand jaar) 
Enschede: -1,7%
Twente: -1,5%
G32: -1,1%          
Gelijk aan G32

Enschede: +0,7%*

Twente: -0,6%*

G32: -1,1%*

Doelstelling B:
2. Aantal arbeidsplaatsen in de kennisintensieve sector in Enschede en Twente (mutatie t.o.v. voorgaand jaar)
Enschede: 2,5%
Twente:   0,2%
G32:  -0,5%
Groei 1% hoger dan G32  medio 2015 bekend
Doelstelling C:
3. Totaal aantal mensen dat werkt als percentage van de potentiële beroepsbevolking (netto participatiegraad)
 58%  59% 56,4%**

 

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
Doelstelling A:
4.De verdeling van leerlingen dat slaagt voor het eindexamen voortgezet onderwijs, uitgesplitst per niveau (VMBO – HAVO – VWO)  
 
VMBO: 56,0%
HAVO: 28,1%
VWO:   15,9%
 
VMBO:54¾%
HAVO:28¾%
VWO:16½%

VMBO:56%
HAVO:28%
VWO:16%
Doelstelling B:
5. Aantal zorgaanspraken per inwoner onder de 18 jaar bij Bureau Jeugdzorg
 
1.080 aanspraken verdeeld over 488 jeugdigen in de reguliere en gesloten jeugdzorg.
 
1.050 zorgaanspraken verdeeld over 440 cliënttrajecten

Nog niet beschikbaar
Doelstelling C:
6. Percentage bewoners (jeugd tot 21 jaar en groep 21 jaar en ouder) met overgewicht en ernstig overgewicht
 
< 21 jaar: 20%
> 21 jaar: 51%
 
<21 jaar: 13½%
>21 jaar: 49%

Nog niet beschikbaar
Doelstelling C:
7. Percentage jeugd van 6 t/m 11 jaar dat sport beoefent 
 
94%
 
90%

94%

 

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
Doelstelling A:
8. Rapportcijfer voor de tevredenheid van burgers over hun leefomgeving (sociale kwaliteit)
 5,9  6,7 5,9
Doelstelling A:
9. Percentage inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt.
23,9%  20% 22,2%
Doelstelling B:
10. Percentage inwoners dat geen gebruik maakt van (een) individuele wmo-voorziening(en).
 90%  90% 90%
Doelstelling B:
11a. Het percentage waarin de ondersteuning redelijk tot veel bijdraagt aan het zelfstandig kunnen blijven wonen. 
 79%  82% 89%
Doelstelling B: 
11b. Het percentage waarin de ondersteuning redelijk tot veel bijdraagt aan het meedoen aan de samenleving. 
 75%  80% 78%

 

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
Doelstelling A:
12.   Rapportcijfer voor de waardering voor de groene
kwaliteit van het buitengebied (natuur, landschap, water,
cultuurhistorie) 

Indexcijfer voor de stedelijke ruimtelijke kwaliteit
(samengestelde index van diverse aspecten
woonomgeving/woningen en voorzieningen) 

 7,7



100
 
7,5



100

medio 2015 bekend

 

Doelstelling B:
13.  Rapportcijfer voor de waardering van aspecten van de binnenstad (horeca, winkels, sfeer, veiligheid, etc.)

7,6

7,3

7,4

Doelstelling C:
14.   Imago:
Kennisstad (landelijke ranking) 
Ondernemende stad (landelijke ranking)


Wordt 2 jaarlijks gemeten


12
7

9
9

Doelstelling D:
15. Gemiddelde reistijd Enschede West/ Enschede Centrum (indexcijfer)

88

100

85,7

 

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
Doelstelling A:
16. Rapportcijfer voor Schouwresultaten:
- Schoon
- Heel
- Veilig
Stadserf/Roombeek/rest

Hoog/Hoog/Basis
Stadserf/ Roombeek/ rest
Hoog/Basis/Basis
Hoog/Basis/Basis
Hoog/Basis/Basis
Stadserf/ Roombeek/ rest
Hoog/Basis/Basis
Hoog/Basis/Basis
Hoog/Basis/Basis
Doelstelling A:
17. Waardering voor kwaliteit openbare ruimte (fysiek)
 7,0  6,7 6,9
Doelstelling A:
18. Naleefgedrag milieu-gerelateerde handhaving
 82%  75% 80%

 

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
19. Percentage zaakgericht werken  10  30 30

 

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
9. Het percentage inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt. 23,9%  20% 22,2%
20. Positie veiligheid van Enschede ten opzichte van de overige twaalf gemeenten met meer dan 150.000 inwoners.  5  Top 5 8
21. Opkomstpercentage waarbij de Brandweer na een melding tijdig ter plaatse is.  90%  90% 93%

 

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
Doelstelling B:
22. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij uitvoering van gemeentelijke plannen.
 
 
E: 5,7
NL:
 
E: 5,5
NL: 5,6

Niet bekend 
Doelstelling B:
23. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt.
 
 
E: 5,3
NL:
 
E: 5,1
NL: 5,8

Niet bekend 

 

4.4. Lijst met afkortingen

A  
ACWO Adviescommissie wijkorganen
ADT  Area Development Twente
AVA Algemene Vergadering van Aandeelhouders
AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
   
B  
B&S Business & Sciences
BAG  Basisadministratie Adressen en Gebouwen
BBL Beroeps Begeleidend Leren 
BBR Budget Beheer Rekeningen
BBV Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten
BBZ Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen
BCF BTW Compensatie Fonds
BDU Brede Doel Uitkering
BGT Basiskaart Grootschalige Topografie
BMO Bedrijfs- en Management Ondersteuning
BSO Buitenschoolse opvang
BTW Belasting Toegevoegde Waarde 
BUIG Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten
BV Besloten Vennootschap
BVV Bouwen aan Verbinden en Versterken
BWS Besluit Woninggebonden Subsidies
BZK Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties
   
C  
CAO Collectieve arbeids Overeenkomst
CBS Centraal Bureau voor Statistiek
CEO Chief Executive Officer (Algemeen directeur)
CFO Compacte Flexibele Organisatie
CJG Centra voor Jeugd en Gezin   
CR Concernrapportage
CS Concernstaf
   
D  
DB Directeurenberaad
DCW  Dienst Complementaire Werkgelegenheid
   
E  
EAA Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak
EP Enschede Promotie
EV-beleid Externe Veiligheidsbeleid
E&W Economie & Werk
EZ Economische Zaken
   
F  
FCE Federatie Centrumondernemers Enschede
FDC Financieel Diensten Centrum
FPU  Flexibel Pensioen en Uittreden
Fte Fulltime equivalent    
   
G  
GBA Gemeentelijke Basisadministratie  
GBT  Gemeentelijk Belasting Kantoor 
GCC Gemeentelijk Contact Centrum 
GGZ Geestelijke Gezondheidszorg
GRAP  Groenstructuur Actieplan
Grex Grondexploitatie
GRP Gemeentelijk Riolerings Plan
GSB Grote Steden Beleid 
   
H  
HAVO Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs
HBO Hoger beroepsonderwijs
HOG  Handhaving Object Gebonden
HOR Handhaving Openbare Ruimte
HOV Hoogwaardige Openbare Verbindingen
H&S Huisvesting & Services
   
I  
I&O Informatie & Onderzoeksbureau Enschede
ICT Informatie- en Communicatietechnologie
IDV Interne Dienstverlening
IMG Investeren Met Gemeenten
IOAW Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers
IOAZ Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen
IPC Integrale planning en control
ISV Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
   
J  
JGZ  Jeugdgezondheidszorg
   
K  
KING Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten
KTZ           Stadsweide voor Kennis, Technologie & Zorg
   
L  
LEA Lokale educatieve agenda
LO  Leefomgeving
   
M  
Marap Managementrapportage
MAU  Meerjarig Aanvullende Uitkering
MBO Middelbaar Beroepsonderwijs
MER Milieu Effect Rapportage
MIO OR Maatschappelijke investeringsopgave Openbare Ruimte
MKB  Midden- en klein bedrijf
MPG Meerjaren Perspectief Grondbedrijf
MPP  Meerjaren Prognose Parkeerbeheer
MSI Majeure Stedelijke Investeringsopgaven
MST   Medisch Spectrum Twente
MVO Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
   
N  
NCW Netto Contante Waarde
NOEK Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark  
NV Naamloze Vennootschap
   
O  
OE Onderhoud Enschede  
OHW Onderhanden werk
O&O Opgroeien & Ontwikkelen
OZB Onroerende Zaak Belasting  
OZJT Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente
   
P  
PB Programma Begroting  
PBE Parkeer Bedrijf Enschede
PGB Persoonsgebonden budget
PMBE Project Management Bureau Enschede
P&O    Personeel & Organisatie
   
R  
RBT Regionaal Bedrijven Terrein
RIEC  Regionale Informatie en Expertise Centra
RO Ruimtelijke Ordening
ROC Regionaal Opleidingscentrum
ROZ Regionaal Orgaan Zelfstandigen
RUD Regionale Uitvoeringsdienst  
   
S  
SISA  Single Information Single Audit
SO Stedelijke ontwikkeling
SVN Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten
SW Sociale werkvoorziening
SZW Sociale Zaken en Werkgelegenheid
   
U  
UT Universiteit Twente
UWV     Uitvoering Werknemers Verzekeringen 
   
V  
VBE Vastgoedbedrijf Enschede
VMBO  Voortgezet Middelbaar Beroepsonderwijs
VNG Vereniging Nederlandse Gemeenten
VO Voortgezet Onderwijs
VTH Vergunningverlening, toezicht en handhaving
VVE Vroege Voorschoolse Educatie
VWO Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs
   
W  
WAJong        Wet Arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor jonggehandicapten
WGR   Wet gemeenschappelijke regelingen
WIJ Wet investeren in jongeren
WMO Wet Maatschappelijke Ondersteuning
WOPT Wet Openbaarmaking uit Publieke middelen gefinancierde Topinkomens
WOZ Wet Waardering onroerende Zaken
WSW Wet Sociale Werkvoorziening
WW  Werkloosheidswet
WWB Wet Werk en Bijstand
WWI   Wet Werk en Inkomen
WZW  Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn  
   
Z  
ZZP                 Zelfstandige Zonder Personeel