Wat willen we bereiken Wat gaan we daarvoor doen Wat mag het kosten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
De uitvoering van het programma Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn ligt op koers. De invoering van de Jeugdwet en de WMO2015 nadert. Op 1 januari 2015 vallen de uitvoering van de Jeugdzorg en een aanzienlijk deel van de huidige AWBZ onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Het Jaar 2014 staat dan ook in het teken van het verder vormgeven, afronden van de decentralisatie van de begeleiding AWBZ en de transitie Jeugdzorg.
Er wordt een voordelig resultaat verwacht van 0,4 miljoen euro. Er is een voordelig resultaat op het product Individuele voorzieningen van 1,6 miljoen euro. Hierbij is de structurele bezuiniging op de individuele voorzieningen van 1,3 miljoen euro, de bijdrage aan het gemeentelijk tekort 2014 van 0,8 miljoen euro en de incidentele Rijkskorting van 90mln, aandeel Enschede 0,8 miljoen euro volledig gerealiseerd. Ook is rekening gehouden met de incidentele gemeentelijke korting van 0,5 miljoen euro. Nadelen worden verwacht bij het product Stadsdeelgewijs Werken (150.000 euro), Maatschappelijke ondersteuning (150.000 euro) en het product Opvang, Zorg kwetsbare burgers (760.000 euro).
Politiek speerpunt |
Voortgang |
Decentralisaties Door nieuwe verantwoordelijkheden is het noodzakelijk een nieuw stelsel in te richten. In 2014 zetten we ons in om een nieuw stelsel te ontwikkelen dat toekomstbestendig is. Belangrijke voornemens als voorbereiding op 2015:
|
|
Enschede: Doen! In de Enschede: Doen! wijken wordt essentieel voorbereidingswerk gedaan voor onze stadsbrede aanpak van de decentralisaties. Er is veel ruimte binnen de kaders die reeds zijn vastgesteld. Dit richt zich vooral op:
|
![]() |
Doelstelling A: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en dorpen en leveren daar een bijdrage aan |
|
Bevorderen burgerparticipatie door wijkbudgetten (en stadsdeelbegroting) | |
|
|
Doorontwikkeling stadsdeelgewijs werken | |
Integrale Dienstverlening voor een nieuw uitvoeringstelsel voor werk, ondersteuning, zorg en opvoeden:
|
|
Actieve en leefbare wijken | |
|
|
Doelstelling B: Burgers zijn zoveel en zo lang mogelijk zelfredzaam. | |
Terugdringen professionele zorg (zorg op maat, betaalbaar en bereikbaar) | |
|
|
Integrale maatschappelijke ondersteuning | |
|
|
Bestuurlijke projecten | |
|
|
Duurzaamheid | |
|
|
Toezegging betreft het vóór de programmabegroting 2015-2018 met de raad delen welke accommodaties zij van plan is af te stoten en waar in deze wijken activiteiten plaats kunnen vinden. Momenteel wordt onderzocht welke accommodaties kunnen worden afgestoten en welke oplossingen mogelijk zijn voor de activiteiten die nu plaatsvinden in de wijkaccommodaties.
De Raad heeft aangegeven de korting op het budget initiatiefkracht wijkbudgetten (ad. 260.000 euro) niet te accepteren; daarmee ontstaat een tekort in de meerjarenbegroting. Het is meegenomen als knelpunt in de financiele foto; het budget kan worden aangepast bij de programmabegroting 2015. Na verwerking in de programmabegroting is de motie afgehandeld.
Motie, monitoring gevolgen bezuinigingen voor chronisch zieken en gehandicapten
De beantwoording van deze motie volgt bij uitwerking van de maatwerkvoorziening inkomensonersteuning.
Openstaande aandachtspunten en toezeggingen stedelijke commissie:
Logeerhuizen: De wethouder brengt de Enschedese situatie in beeld, onderzoekt wat dit betekent voor de gemeente en informeert de raad hierover. Wordt meegenomen in de nota mantelzorg. De inventarisatie loopt. Termijn: 2e kwartaal 2014.
Visie Meedoen naar vermogen - Passend onderwijs: De wethouder zal de raad informeren wanneer er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen op het raakvlak tussen 'Passend onderwijs'en jeugdzorg (o.a. doelgroepen, plannen, mensen die tussen wal en schip dreigen te raken). Is permanent aandachtspunt. Termijn: Medio 2014.
Samenwerken aan Jeugdzorg: De commissie heeft verzocht over het concept beleidsplan te beschikken zodra dat gereed is. Dit concept beleidsplan volgt in het randprogramma van de nieuwe raad. Planning definitief beleidsplan: Behandeling in stedelijke commissie op 19 mei 2014 en raad op 26 mei 2014. Een en ander is afhankelijk van voortgang en inplanning door de nieuwe raad.
Doelstelling A: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en dorpen en leveren daar een bijdrage aan |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
Stadsdeelgewijs werken |
|
-150 |
|
Welzijn |
|
|
|
Totaal afwijking |
|
-150 |
0 |
Doelstelling B: Burgers zijn zoveel en zo lang mogelijk zelfredzaam. |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
Maatschappelijke ondersteuning |
|
-150 |
354 |
Frontlijnsturing |
|
|
|
Individuele voorziening |
|
+1.600 |
+100 |
Opvang, zorg en kwetsbare groepen |
|
-760 |
+300 |
Totaal afwijking |
|
+690 |
+754 |
Stadsdeelgewijs werken
Bijdrage E&W Wijkbudgetten
Bij de Kadernota 2013-2016 hebben we een voorstel gedaan om het niveau van de wijkbudgetten te handhaven op 1,4 miljoen euro. Om het niveau te continueren moest 225.000 euro in 2013, 460.000 euro in 2014 en vanaf 2015 510.000 euro gevonden worden. Uiteindelijk heeft de Raad besloten om de bijdrage SO (100.000 euro) niet toe te voegen. Bij de najaarsnotitie 2013 is het saldo van de wijkbudgetten dan ook verlaagd naar 1,3 miljoen euro.
Om het niveau van de wijkbudgetten te handhaven op 1,3 miljoen wordt ook uitgegaan van een bijdrage vanuit het Participatiebudget ad 150.000 euro. Gelet op de meerjarenprognose van het p-budget is het hoogst onzeker dat deze bijdrage er komt in 2014 ev.
Beslispunt WZW-01: wij stellen voor |
om het verwachte nadeel van 150.000 euro binnen het product Stadsdeelgewijs Werken zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Reserve wijkbudgetten
De reserve wijkbudgetten, gevormd naar aanleiding van het raadsbesluit “Wijkbudgetten” in 2011, wordt gevoed door middelen waarvan besloten is dat deze besteed mogen/moeten worden door bewoners. De besteding van de middelen loopt niet synchroon met een begrotingsjaar. De Raad heeft besloten om eventuele onderuitputtingen te doteren in een reserve. Het restant budget kan dan na het betreffende begrotingsjaar worden besteed (en onttrokken aan de reserve).
Beslispunt WZW-02: wij stellen voor |
om de niet bestede middelen wijkbudget 2013, 625.000 euro, in 2014 te onttrekken aan de reserve wijkbudgetten en conform bestaande systematiek en techniek toe te voegen aan het product Stadsdeelgewijs werken. |
Maatschappelijke ondersteuning
Thuisadministratie (150.000 euro)
Het project Thuisadministratie richt zich op inwoners van Enschede die, al dan niet tijdelijk, niet in staat zijn zelf de administratie te verrichten die nodig is om niet in financiële problemen te komen en die daarvoor niet op een sociaal netwerk kunnen terugvallen. Naast deze preventieve taak blijkt het project ook te worden benut om de voorbereidingen te treffen om in aanmerking te kunnen komen voor schuldhulpverlening. Het project wordt uitgevoerd door Alifa in samenwerking met Humanitas. De te verwachten kosten ad 150.000 euro worden zoals aangegeven in het B&W-besluit d.d. 27 januari 2014 gedekt binnen het verwachte positieve programmaresultaat.
Beslispunt WZW-03: wij stellen voor |
om het nadeel van 150.000 euro binnen het product Maatschappelijke ondersteuning zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening 2014 |
Bijsturingsvoorstel:
Enschede ontvangt als pilotgemeente via de Meicirculaire middelen voor Gezonde Wijken. Dit geeft overlap met al beschikbare projectmiddelen Gezond Meedoen. Als deze middelen met zekerheid overkomen, stellen we voor deze in te zetten als incidentele bijsturing voor 2014. Dit onder voorwaarde at het (technische) bestemmingsvoorstel "convenant meedoen" dat onderdeel uitmaakt van de gemeenterekening 2013 door de raad wordt overgenomen.
Beslispunt BP-WZW-03A (bijsturing): wij stellen voor |
om het verwachte voordeel van 354.000 euro binnen het product Maatschappelijke ondersteuning te betrekken bij de gemeenterekening 2014. Het betreft middelen vanuit de Meicirculaire die overlappen met de projectmiddelen Gezond Meedoen. |
Individuele voorzieningen
Op basis van de eerste managementinformatie wordt een voordelig resultaat verwacht van 1,6 miljoen euro. Hierbij is rekening gehouden met de gemeentelijke taakstelling van 1,3 miljoen euro, de bijdrage aan het gemeentelijk tekort 2014 van 0,8 miljoen euro, de incidentele Rijkskorting van 90 miljoen euro, aandeel Enschede 0,8 miljoen euro en is rekening gehouden met de incidentele gemeentelijke korting van 0,5 miljoen euro. De voordelen ontstaan op vrijwel het gehele terrein van de individuele voorzieningen, zowel bij de Hulp bij het Huishouden (HH) als bij de verstrekkingen. Het in deze rapportage aangegeven voordeel van 1,6 miljoen euro is gebaseerd op de meest actuele informatie. In de Najaarsnotitie zal een herziene prognose worden opgenomen. Mocht er voor die tijd al zicht zijn op grote afwijkingen van dit verwachte resultaat, dan zal uw Raad middels een early-warning brief eerder worden geïnformeerd.
In 2014 moet extra inspanning worden verricht om bestaande cliënten (PGB) te herindiceren en moet extra inzet worden gepleegd op verschillende beleidsterreinen ter voorbereiding op de transities/decentralisaties. In het resultaat is rekening gehouden met deze kosten.
Buurtbemiddeling (20.000 euro)
De gemeenteraad heeft het college van B&W opgedragen om buurtbemiddeling op te zetten in Enschede en daarbij actief contact te zoeken met woningcorporaties voor concrete invulling en financiering. Woningcorporaties Ons Huis en Domijn hebben samen met de gemeente gewerkt aan een pilot voor Enschede. Eerst zal ervaring worden opgedaan in stadsdeel Oost. Het project duurt 3 jaar en start in 2014 met het werven en opleiden van vrijwilligers. Vanaf het tweede kwartaal zullen naar verwachting buurtbemiddelaars kunnen worden ingezet. De totale kosten voor een periode van 3 jaar, inclusief de éénmalige opstartkosten bedragen 162.000 euro. Met Ons Huis en Domijn is afgesproken om de kosten te delen, waarbij Domijn en gemeente elk 37,5% bijdragen en Ons Huis 25%. Dat betekent een jaarlijkse last voor de gemeente van 20.200 euro. Deze kosten in 2014 te dekken uit het te verwachten voordeel op het product Individuele voorzieningen.
Beslispunt WZW-04: wij stellen voor |
om het voordeel van 1,6 miljoen euro binnen het product Individuele Voorzieningen te betrekken bij de gemeenterekening 2014 |
Bijsturingsvoorstel:
Binnen het programma WZW ontstaat door het vertrek van medewerkers vacatureruimte. Door waar mogelijk vacatures niet, later of anders in te vullen ontstaat eenmalig budgettaire ruimte in de bedrijfsvoering in 2014. Taakstellend deze ruimte te bepalen op 100.000 euro.
Beslispunt BP-WZW-04A (bijsturing): wij stellen voor |
om het voordeel op bedrijfsvoering binnen het product Individuele voorzieningen ad 100.000 euro te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Opvang, zorg en kwetsbare groepen
Winternoodnachtopvang (70.000 euro)
Naar aanleiding van het overlijden van een inwoner van Enschede is de winternoodnachtopvang vanaf 10 december elke nacht open geweest tot 25 februari ongeacht de temperatuur. Deze verruiming van de openingstijden heeft niet alleen geleid tot een toename van het aantal bezoekers, maar ook tot een meer ingewikkelde problematiek van bezoekers. Tactus heeft hierdoor extra personeel moeten inzetten (onder andere een medisch verpleegkundige). De extra kosten worden geschat op 70.000 euro en worden gedekt, zoals aangegeven in het B&W-besluit van 14 januari 2014, binnen het verwachte positieve programmaresultaat.
Beslispunt WZW-05: wij stellen voor |
om het nadeel van 70.000 euro voor winternoodnachtopvang binnen het product Opvang, zorg kwetsbare groepen zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening 2014 |
Onderzoek handelwijze particuliere huiseigenaren t.o.v. huurders kwetsbare posities (20.000 euro)
Naar aanleiding van het overlijden van een inwoner van Enschede aan de Molenstraat is besloten een onderzoek in te stellen naar de handelwijze van particuliere huiseigenaren ten opzicht van huurders die zich in een kwetsbare positie bevinden. Dit onderzoek wordt verricht door onderzoeksbureau Intraval. De verwachte kosten worden geschat op 20.000 euro. Dekking wordt gevonden binnen het verwachte positieve programmaresultaat WZW, zoals ook in het. B&W-besluit van 14 januari 2014 is aangegeven.
Beslispunt WZW-06: wij stellen voor |
om het nadeel van 20.000 euro voor een onderzoek naar de handelwijze van particuliere huiseigenaren binnen het product Opvang, zorg kwetsbare groepen zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Beslispunt WZW-07: wij stellen voor |
om het nadeel van maximaal 550.000 euro voor huisvesting aan de Molenstraat 74 binnen het product Opvang zorg kwetsbare groepen zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Snuifstraat (120.000 euro)
Na het betrekken van de Leliestraat/Minkmaatstraat door het Leger des Heils is het pand aan de Snuifstraat leeg komen te staan. Zolang er geen gezamenlijk (met LdH) oplossing is voor het pand is de gemeente verantwoordelijk voor de financiële verplichtingen (huur). Voor 2014 wordt dekking gevonden binnen het verwachte positieve programmaresultaat.
Beslispunt WZW-08: wij stellen voor |
om het nadeel van 120.000 euro voor leegstand van het pand aan de Snuifstraat binnen het product Opvang zorg kwetsbare groepen zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening 2014 |
Beslispunt BP-WZW-08A (bijsturing): wij stellen voor |
om binnen het product Maatschappelijke Opvang en Verslavingszorg een bedrag van 300.000 euro te onttrekken aan de reserve MO. |