Toelichting:
Dienstverlening Ondernemers
Aanvullende bezuiniging na Keuzenota:
Het werkbudget van het Ondernemersloket wordt met een bedrag van 25.000 euro versoberd.
Bedrijfsverzamelgebouwen
In 2013 werd nog 700.000 euro bijgedragen aan de exploitatietekorten van de Spinnerij. Voor 2014 is incidenteel nog een bijdrage van 600.000 euro toegekend.
Op dit moment vindt een onderzoek naar het gemeentelijk vastgoed plaats. Het doel is alle vastgoedobjecten van de gemeente alsmede de exploitatie wijkcentra en bedrijfsverzamelgebouwen te concentreren binnen het Vastgoed Bedrijf Enschede.
Versterken Economische Structuur
De afname van lasten vanaf 2014 betreft beheersfonds Marsteden waar vanaf 2014 geen middelen meer voor zijn (zie ook onttrekking reserve 36.000 euro). De gemeente is juridisch gebonden zich aan de verplichtingen jegens het Beheersfonds te houden. De extra lasten van 36.000 euro voor 2014 moeten binnen dit product worden gedekt. Verder nemen de lasten vanaf 2014 af met 59.000 euro afname betreft binnenstadsdistributie (meerjarig opgenomen met afbouw lasten en baten). In 2014 is een bedrag van 50.000 euro opgenomen voor aanvullende subsidie voor de Military.
Keuzenota 2015: regionale samenwerking economie en beleid
Door het economisch beleid van lokaal beleid op te tillen naar regionaal beleid kan het economisch beleid van Twente veel effectiever worden. Dat geldt zowel voor het beleid binnen de grenzen van Twente als wel in onze rol als gesprekspartner naar de medeoverheden. Voor onderdelen van het beleid wordt nu veertien keer hetzelfde gedaan. Opschaling naar regionaal niveau betekent dat er met een bezuiniging toch meer capaciteit kan worden ingezet voor een beter onderbouwd beleid. Op korte termijn leidt dat tot een bezuiniging, op lange termijn tot een hogere economische groei.
Projecten Economische Ontwikkeling
Ten opzichte van 2013 zijn de lasten op dit product in 2014 en verder 6.300.000 euro lager. Dit wordt verklaard door:
- 4.300.000 euro verklaard door het verwerken van een subsidie van de Regio Twente voor HOV-projecten en Kennispark
- 1.036.000 euro technische wijziging concernrapportage voor verwerking van het productieprogramma van PMBE
- 900.000 euro heeft betrekking op besluit gemeenteraad voor bijdrage aan de Participatiemaatschappij Oost Nederland N.V. (PPM Oost)
Innovatie en Ondernemerschap
Het werkbudget bij Strategie en Beleid wordt op dit onderdeel met een bedrag van 25.000 euro versoberd.
Arbeidsmarktparticipatie
De rijksbijdrage uit het Participatiebudget was in 2013 nog 14,9 miljoen euro, in 2014 is deze 12,8 miljoen euro, een teruggang van 2,1 miljoen euro. Deze teruggang heeft ook gevolgen voor onze re-integratieactiviteiten. In het Uitvoeringsprogramma EAA 2014 dat hieronder nog kort wordt toegelicht is deze lagere rijkssubsidie verwerkt.
In het uitvoeringsprogramma EAA 2014 wordt het instrumentarium benoemd dat nodig is voor het bereiken van de strategische doelen. De volgende tabel geeft per strategisch doel inzicht in de benodigde instrumenten en bijbehorende (totale) kosten. De tabel geeft eveneens inzicht in de kosten van flankerende voorzieningen. Deze zijn niet specifiek toe te rekenen aan een strategisch doel.
Werken |
Werkgeversbenadering, loondispensatie, jongerenvoucher, proefplaatsingen, WIW/ID, startersbegeleiding, arbeidsbonus |
2,1 |
Leren |
Leer/werken BBL en BOL, vakscholing, educatie,
taal en Inburgering |
2,0 |
Meedoen |
Klimopbanen, arbeidsmarktoffensief (trajecten), aansluiting dagactivering, FIFE en Eigen kracht |
3,8 |
Flankerende
voorzieningen |
Personele inzet werkgeversbenadering, diagnose en werkzoekende begeleiding en, arbeidsmarktoffensief, empowerment, specialistische dienstverlening, arbeidsmedische keuringen, no risk polis, StayOkay Hotel, nieuwe initiatieven en opvangen terugloop middelen |
7,7 |
|
Invulling gemeentelijke bezuinigingsopdracht |
1,0 |
* exclusief netto toegevoegde waarde SW en saldo SW
Voor de uitvoering 2014 is een budget beschikbaar van 16,6 miljoen euro, bestaande uit 12,8 miljoen euro participatiebudget en 3,8 miljoen euro die via de reserveringsregeling meegenomen wordt vanuit 2013.
Algemene Bijstand Levensonderhoud
In 2013 laat ons uitkeringsbestand een grote toename zien van het aantal uitkeringsgerechtigden. Naar verwachting komt de groei in 2013 uit op 12% ten opzichte van eind 2012. We verwachten in 2014 een stijging van 3,7% en in 2015 nog 0,6%. Deze verwachting is gebaseerd op ramingen van het ministerie van SZW.
Keuzenota 2015: Dienstverlening Werkplein
Wij blijven inzetten op een goede dienstverlening aan onze burgers en werkgevers via het Werkplein en het Ondernemersloket. Wel zien we mogelijkheden om efficiënter te werken door de werkzoekenden met een relatief korte afstand tot arbeidsmarkt meer via digitale dienstverlening en minder via face-to-face contact te helpen. Op het terrein van de werkgeversbenadering gaan we binnen en buiten de gemeente nog meer samenwerken waardoor we efficiënter en effectiever kunnen zijn.
Risico: MAU
De gemeente Enschede doorloopt momenteel de aanvraagprocedure voor een Meerjarige Aanvullende Uitkering (MAU) op het budget van de BUIG. In de jaren 2009-2012 ontving de Gemeente Enschede een MAU tegen een eigen risico van 2,5% op het budget BUIG. Tekorten boven deze grens werden in die jaren gecompenseerd door middel van een MAU-uitkering. De procedure waarin de Gemeente Enschede zich momenteel bevindt heeft betrekking op de jaren 2013, 2014 en 2015. In deze begroting wordt uitgegaan van continuering van de MAU onder de voorwaarde van een eigen risico van 2,5%. Inmiddels is duidelijk geworden dat toekenning van de MAU onder deze voorwaarde onzeker is. Bij een toekenning van de MAU tegen een eigen risico van 5% betekent dat een netto tekort in de begroting van 1,3 miljoen euro. Dit is inclusief een hoger eigen risico omdat het rijksbudget verhoogd is.
Risico: Participatiewet en wetswijzigingen WWB
Op 1 januari 2015 treedt de nieuwe Participatiewet naar verwachting in werking. De belangrijkste doelgroepen van deze wet zijn: huidige WWB’ers, mensen die niet meer kunnen instromen in de Wajong en Wsw, en mensen met een Wajonguitkering die arbeidsvermogen hebben. De Wsw blijft bestaan voor mensen die al een Wsw-betrekking hebben voordat de Participatiewet in werking treedt.
In deze begroting is nog geen rekening gehouden met de impact van de Participatiewet. De komende maanden zal de Participatiewet en tevens de wetswijzigingen van de WWB het wetgevingstraject ingaan. Dan worden de beleidsmatige en financiële consequenties inzichtelijk.
Individuele Bijzondere Bijstand
In het product Individuele Bijzondere Bijstand wordt vanaf 2014, op zowel baten- als lastenkant, voor een bedrag van 300.000 euro rekening gehouden met extra rijksmiddelen (totaal 1,2 miljoen euro), die naar verwachting aan het gemeentefonds worden toegevoegd.
Schulddienstverlening
In het product Schulddienstverlening wordt vanaf 2014, op zowel baten- als lastenkant, voor een bedrag van 900.000 euro rekening gehouden met extra rijksmiddelen (totaal 1,2 miljoen euro), die naar verwachting aan het gemeentefonds worden toegevoegd.
Vanaf 2014 wordt een deel van de schulddienstverlening niet langer bekostigd uit het Participatiebudget maar uit de algemene middelen van het armoedebeleid.
Aanvullende bezuinigingen na keuzenota
Met betrekking tot de dienstverlening van Stadsbank Oost Nederland verwachten we een efficiency-maatregel van 200.000 euro door te kunnen voeren voor 2014. We gaan er vanuit dat een besparing op de bedrijfsvoering van de Stadsbankmogelijk is. Als gevolg van deze efficiency-maatregel verwachten we binnen de kaders van de begroting 2014 te blijven. Vanaf 2015 leidt deze maatregel tot een voordeel op de gemeentebegroting indien het beroep op de armoedevoorzieningen op het niveau van de prognose van 2013 blijft.
Risico: armoedebeleid
In september heeft het college de nota “Is herijking of heroverweging van ons armoedebeleid nodig?” voor een open debat met de Raad aangeboden. Uit de nota blijkt dat de budgettaire kaders krap zijn. Twee onzekerheden zijn op dit moment aan de orde:
- Indien als gevolg van economische omstandigheden het beroep op de voorzieningen zoals de Bijzondere Bijstand en de Schulddienstverlening verder toeneemt, zal het budget niet langer toereikend zijn. Dit zijn open-einde-regelingen waardoor bijsturing nauwelijks mogelijk is.
- Er is nog geen duidelijkheid van het Rijk over eventuele bestedingsvoorwaarden van de eerder aangekondigde impuls. Voor 2014 gaat het om naar schatting 1,2 miljoen. Duidelijkheid wordt nu in de Decembercirculaire verwacht.
Handhaving & Opsporing
Keuzenota 2015: bundeling handhaving
Op dit moment geven we circa 0,3 miljoen euro uit aan de Sociale Recherche Twente (SRT). Momenteel worden scenario’s uitgewerkt voor de toekomst van de SRT. Zowel het uittreden (en zelf gaan uitvoeren) als het aanpassen van de huidige financieringssystematiek heeft gevolgen voor de bestuurlijke samenwerking in de regio op dit terrein.
De bezuiniging "bundeling handhaving" van in totaal 100.000 euro is voorlopig voor een bedrag van 50.000 euro ingeboekt op het product Handhaving & Opsporing.
Uitvoering WSW
De lasten en baten op dit product vallen in 2014 met 1,3 miljoen euro lager uit als gevolg van natuurlijk verloop uit de SW.
Daarnaast is als gevolg van de ontvlechting van de DCW een bedrag van 595.000 euro overgedragen aan BMO voor interne dienstverlening. Tenslotte zijn de apparaatskosten ruim 0,3 miljoen lager als gevolg van overdracht van personeel naar het Programma Leefomgeving en een teruggang in personeel.
Risico: Sociale Werkvoorziening
Bij de Sociale Werkvoorziening staan de opbrengsten van het beschut bedrijf en de detacheringen onder druk. De economische recessie speelt hier een rol. De geraamde opbrengststijging wordt in 2013 niet gerealiseerd en is voor 2014 een risico.
Uitvoeringsorganisatie E&W
Herijking Businessplan EAA
In 2011 is het businessplan Enschedese Arbeidsmarkt aanpak opgesteld. We zijn van plan dit businessplan te actualiseren. Dit heeft de volgende redenen:
- De nieuwe Participatiewet is in voorbereiding. Het Businessplan EAA was gebaseerd op inzichten vanuit de ingetrokken Wet werken naar vermogen.
- De Meerjarige Aanvullende Uitkering 2013-2015 is nog in procedure. Het analyserapport met daarbij een ontwikkelplan is opgesteld. Uitvoering hiervan vraagt extra personele capaciteit.
- De economische situatie leidt tot een fors oplopende werkloosheid en meer mensen in de WWB
- De bezuinigingen van het rijk op de SW zullen naar verwachting niet volledig gecompenseerd kunnen worden door omzetgroei en kostenverlaging.
Risico: Personeel
Arbeidsmarktoffensief en stichting SDWE
Er zijn 27 fte's aan ambtelijke medewerkers werkzaam ten behoeve van het Arbeidsmarktoffensief dat in 2013 is gestart. Zeven van deze medewerkers zijn afkomstig van de stichting SDWE. Het Arbeidsmarktoffensief loopt door tot en met eind 2014. Daarna vervalt het werk en de financiële dekking van deze 27 fte's.
Een uitspraak van de Kantonrechter heeft er toe geleid dat 23 medewerkers van de Stichting SDWE een ambtelijke aanstelling bij de gemeente hebben gekregen. Naast de zeven medewerkers die werkzaam zijn bij het arbeidsmarktoffensief, zijn de overige 16 medewerkers elders geplaatst binnen de gemeentelijke organisatie.
Eenheid Mobiliteit
Momenteel zijn er 13 medewerkers nog boven formatief vanuit de reorganisatie E&W en ondergebracht bij de Eenheid Mobiliteit. Deze medewerkers worden financieel op het programma E&W verantwoord. De inspanning van het Mobiliteitsbureau zijn er op gericht deze medewerkers zo snel mogelijk naar ander werk toe te leiden of te laten uitstromen. De kans is groot dat een deel van deze groep in 2014 niet op een structureel gefinancierde plek terecht is gekomen.
CFO taakstelling Inkomen
Bij de afdeling Inkomen is voor 2014 in het kader van CFO een taakstelling van 10 fte opgenomen. Door de verslechterde economische omstandigheden loopt het aantal WWB cliënten fors op. Deze extra instroom betekent dat de beoogde reductie van personeel waarschijnlijk niet gerealiseerd kan worden. Daarbij zal het ontwikkelingsplan van de MAU ook extra inzet van deze afdeling vragen.
Daarnaast is bij de voormalige afdeling EZ een tekort op het personeelskostenbudget omdat tijdelijke geldstromen zijn afgelopen en inzet op projecten van diverse medewerkers niet doorberekend kunnen worden. Hiervoor zijn maatregelen in voorbereiding waarvan het onzeker is of deze in 2014 financieel volledig doorwerken.