4.6 Programma Dienstverlening

Portefeuillehouder(s): Jeroen Hatenboer en Marijke van Hees
Programmadirecteur: Christel Koman 

Staat van het programma Uitkomsten
Klanttevredenheid
- Balie
- Telefoon 

8,4
8,0
Aantal klantcontacten (fysiek):   147.808
Gemiddelde wachttijd balies:  6:16 minuten
Begroting  17,3 mln euro
Externe dienstverlening 10,6 mln euro
Interne dienstverlening  6,7 mln euro

Inleiding

Het Programma Dienstverlening staat voor optimale dienstverlening. Het richt zich op het bereiken van hoge klanttevredenheid van burgers, bedrijven en instellingen. In 2014 zal de dienstverlening worden ontwikkeld naar de vorming van één stedelijke dienstverlening. Doel is te komen tot een eenduidige ingang voor burgers, bedrijven, instellingen en bezoekers, waar zij terecht kunnen voor alle (enkelvoudige) dienstverlening. Hierbij zal zoveel als mogelijk gebruik worden gemaakt van de principes digitaal tenzij (klik, bel, kom) en één uitvraag, meervoudig gebruik.

Goede dienstverlening staat en valt met de beschikbaarheid van de juiste gegevens op de juiste plaats en op het juiste moment. Hiervoor worden de meest doeltreffende informatiesystemen ingezet die de werkprocessen ondersteunen. Om de slagvaardigheid van het programma te vergroten is daartoe in het programma de concerndirectiefunctie van CIO (chief information officer) geplaatst. Deze stemt de informatievraag uit de gehele organisatie zo goed mogelijk af op de beschikbaarheid van de aanwezige informatietechnologie en de aanwezige generieke informatiesystemen en zorgt voor standaardisering en uniformering van de informatie-infrastructuur. Het doel is dat steeds meer dienstverlening volgens landelijke uitgangspunten verloopt via digitale kanalen. Dit sluit aan bij de Visie Digitaal 2017 van het kabinet.
Daarnaast is de Taskforce Werkprocessen actief, die met voortvarendheid de principes van lean werken in de organisatie introduceert. 

Binnen het Programma Dienstverlening is ook het beheer van de gemeentelijke basisregistraties geregeld volgens de principes van het Stelsel van Basisregistraties. Uitgangspunt is éénmalige vastlegging en meervoudig gebruik. Het dynamisch en statisch archief worden beide ook gerekend tot dit beheer.
 

Wat willen we bereiken?

Doelstellingen

Het programma heeft twee nevengeschikte doelstellingen. Ze gaan over de dienstverlening en over informatiekundige voorzieningen / gegevensbeheer.

Doelstelling A Waarborg tevredenheid over de kwaliteit van stedelijke dienstverlening
Doelstelling B Beschikbaarheid van moderne informatiekundige voorzieningen voor de organisatie en verdere doorvoering van het principe van eenmalige vastleggingen meervoudig gebruik van gegevens.

DOELSTELLING A: Waarborg tevredenheid over de kwaliteit van stedelijke dienstverlening

1. Klanttevredenheid is het voornaamste doel. Klanten zijn tevreden als ze geholpen worden volgens hun verwachting en dat ze precies hebben gekregen wat ze hebben gevraagd. De klanten zijn burgers, bedrijven en instellingen in Enschede en (overheids-) afnemers, zoals andere gemeenten en de belastingdienst.
Het effect van tevredenheid is dat het aantal problemen in de vorm van klachten en bezwaren afneemt en dat vermindert de werkdruk. Per saldo gaat klanttevredenheid gepaard met verbeterde doelmatigheid van de organisatie. Dat is ook de filosofie binnen het Programma Dienstverlening.

Indicatoren



De klanttevredenheid is over de gehele linie in de laatste jaren stabiel. De dalende tendens van het digitaal loket is afgevlakt. Voor het post-kanaal is de respons te beperkt voor een representatieve waarde. De indruk is dat de waardering ongeveer gelijk zou blijven. De acties die als voornemen waren opgenomen in de Jaarrekening 2012 zijn doorgevoerd. Het gaat om betere interne beheersing, de briefschrijver berichten over afdoening, beter letten op taalgebruik. De effecten zijn nu nog niet meetbaar gebleken.

2. Vernieuwing in dienstverlening is voorwaarde om kwaliteit te blijven behouden tegen aanvaardbare kosten.

Digitalisering
Belangrijk thema is de voortgaande digitalisering. De lijn is dat steeds meer producten en diensten worden verstrekt zonder tussenkomst van medewerkers. Deze ontwikkeling sluit nauw aan bij het streven van het kabinet van digitale overheid 2017. In de visiebrief van mei 2013 aan de Tweede Kamer staat: ‘Bedrijven en burgers kunnen uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen, zoals het aanvragen van een vergunning, digitaal afhandelen’. De vergelijking met de aangifte belastingen en met online bankieren is van toepassing. In dit verband is noodzakelijk de inzet van sociale media als Facebook, Twitter, Youtube te beoordelen als digitale kanalen van dienstverlening. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van kennis en ervaring elders, onder meer bij de UT en Saxion.  

Stedelijke Dienstverlening
Een belangrijke ontwikkeling in 2014 is de vorming van Stedelijke Dienstverlening, waar burgers, bedrijven en instellingen terecht kunnen voor alle stedelijke enkelvoudige dienstverlening. Enkelvoudig betekent bijvoorbeeld de vraag naar een paspoort, een rijbewijs, een eenvoudige vergunning, etc.
Door het beter afstemmen en bundelen van werkprocessen (lean) zijn besparingen mogelijk. Automatisering en digitalisering van (delen van) werkprocessen, met name in de backoffice, leveren ook besparingen op. Er zijn vaak wel eerst ict-investeringen nodig om die mogelijk te maken.  

Op dit moment verloopt de dienstverlening via meerdere kanalen: fysiek(balies), digitaal en telefonisch. Deze kanalen blijven ook in de nieuwe situatie beschikbaar, al zal er wel meer dan voorheen actief gestuurd worden naar het digitale kanaal (kanaalsturing). Met digitale dienstverlening wordt de toegankelijkheid vergroot (24 uur per dag/7 dagen per week) en kunnen dus ook buiten de reguliere openingstijden diensten worden afgenomen. Daarnaast geldt voor de inrichting het principe “eenmalige gegevensverstrekking, meervoudig gebruik”. Daarmee worden burgers minder belast met steeds dezelfde gegevens te hoeven opgeven.

Stedelijke Dienstverlening ondersteunt en stimuleert de zelfredzaamheid van burgers door middele van haar digitale loket (zelfservice). Burgers verrichten handelingen zelf in hun thuisomgeving. De bedoeling is om zoveel mogelijk personeel-ambtelijke tussenkomst te verminderen. Burgers die in het Stadskantoor komen zullen in voorkomende gevallen begeleid worden om ook daar hun dienst digitaal af te nemen. Waar nodig zal hulp beschikbaar zijn. Fysieke dienstverlening blijft mogelijk. Ingezet wordt op cursussen zoals "digisterker" op het vergroten van de zelfredzaamheid van de groep van burgers, die minder vaardig is met het digitale kanaal.
In 2014 zal de focus van verdere ontwikkeling van Stedelijke Dienstverlening vooral liggen op het bundelen en lean maken van de werkprocessen binnen het sociale domein.

Bij de ontwikkeling van Stedelijke Dienstverlening komen ook de sociale media aan de orde. Belangrijk is in elk geval te weten wat er rondom Enschede speelt in dat domein. Verdere professionalisering kan met speciale software (webcare).



DOELSTELLING B: beschikbaarheid van moderne informatiekundige voorzieningen voor de organisatie en verdere doorvoering van het principe van éénmalige vastlegging en meervoudig gebruik van gegevens

Het gaat erom de gemeentelijke dienstverlening in de breedte te verbeteren met een betrouwbare informatiehuishouding. Daarbij wordt zoveel mogelijk samengewerkt en afgestemd met anderen binnen de overheid en met derden.
  
3. Actuele en juiste informatie is belangrijk voor de relatie tussen burger en overheid en om de goede producten en diensten te kunnen leveren. Binnen het Programma Dienstverlening zijn drie mechanismen ingericht om met goede informatie en goede organisatie de dienstverlening te borgen.

Sturing op de informatisering
In 2013 zijn de afdelingen ICT (bij Programma BMO) en IM (Informatiemanagement bij Programma Dienstverlening) opgegaan in de organisatorische eenheid IT-bedrijf (bij BMO). De functie van CIO is ingericht om binnen de gemeentelijke organisatie verder te komen tot de meest doelmatige inrichting met informatiesystemen. De CIO doet aan vraagbundeling binnen de organisatie en zoekt samen met het IT-bedrijf naar zoveel mogelijk generieke oplossingen. Kijk naar wat in de branche (bijvoorbeeld sociale zaken) door vele anderen ook wordt gebruikt en pas dat ook toe, zoveel mogelijk in gezamenlijkheid.

Lean en Zaakgericht
Volgens de principes van lean geeft de Taskforce Werkprocessen sturing aan de vernieuwde inrichting van werkprocessen binnen de gehele organisatie. Daarbij gaat het over werkwijzen voor goede procesafhandeling, voor goede dienstverlening, over informatisering en het optimaal inrichten van de informatiehuishouding. De hoofdrichting is te komen tot zaakgericht werken. De procesindicator van percentage zaakgericht werken, maakt deze vooral kwalitatieve doelstelling toch meetbaar. De Taskforce Werkprocessen loopt stelselmatig de circa 360 geïdentificeerde “relevante” werkprocessen in dienstverlening af. Daarmee wordt per proces de basis gelegd voor zaakgericht werken. Het verloop daarin is weergegeven in de onderstaande tabel.
 

 Indicator

 2014

 2015

 2016

2017

% Zaakgericht werken

30

50

70

90


Stelsel van Basisregistraties
Al vele jaren werkt de gehele overheid aan een instrumentarium voor informatievoorziening dat werken in ketens mogelijk maakt. Deze samenwerking gebeurt in het kader van het Nationaal Uitvoering Programma (NUP). Eén van de voornaamste bouwstenen binnen het NUP is het stelsel van basisregistraties. Binnen het Programma Dienstverlening is dit altijd al een prioriteit geweest met de basisregistraties bevolking, gebouwen, adressen en topografie. Deze functie wordt gebundeld en versterkt. Daarbij gaat veel aandacht uit naar de beveiliging en privacy-gehalte van de gegevens en de beschikbaarstelling voor (gemeentelijke) processen. In ketenprocessen is het “logisch” om alle beschikbare gegevens ook in te zetten. Beveiligingsrisico’s moeten daarvoor worden onderkend, zodat weloverwogen keuzes kunnen worden gemaakt voor het beschikbaar stellen van gegevens.

4. Samenwerking met partners is voorwaarde om te komen tot optimale dienstverlening en de bijbehorende informatievoorziening. Samenwerking gebeurt op enkele niveaus.

Operationeel niveau
Operationaal wordt afgestemd met de partners in het verband van IBO (Interegionale Bedrijfvoerings Organisatie i.o.) en in het regionale SSNT (Shared Service Netwerk Twente). Daarnaast zijn er de operationele samenwerking in Dimpact en in de regio over de basisregistratie Topografie en de informatiekundige aspecten van de 3 decentralisaties. In de Digitale Steden Agenda (www.digitalestedenagenda.nl) fungeert de gemeente als de trekker van het thema de “Zorgende Stad” (binnen het Programma WZW). Partners zijn in dit thema instellingen van zorg als ziekenhuizen, huisartsen, thuiszorgorganisaties en ook verzekeringsmaatschappijen. Een belangrijk thema in 2014 is de samenwerking van de gemeenten in Overijssel en de Provincie over de ontsluiting van buitengebieden en bedrijventerreinen op glasvezel communicatie-infrastructuur. Dat is ook voor Enschede van belang met haar buitengebied en bedrijventerreinen. De gemeente vervult hierin een facilitaire rol.

Tactisch-Strategisch niveau
Samenwerking kan alleen ontstaan als vooraf goed richting wordt gegeven aan de activiteiten. Programma Dienstverlening zal haar bijdrage hieraan blijven leveren op elk van de taakonderdelen. Voorbeelden zijn bijdragen in de Vereniging voor Burgerzaken, het IMG 100.000+, Stedenlink en bijdragen in groepen van gemeenten samen met VNG/KING en Ministeries en het op eigen initiatief zoeken naar verbindingen met (keten)partners. 

 

 

 

Wat gaan we ervoor doen?

Politieke speerpunten
Elk programma heeft thema’s die politiek/ bestuurlijk als belangrijk worden aangemerkt. Dit zijn de politieke speerpunten. In de tabel hieronder zijn de politieke speerpunten onderverdeeld naar de programmadoelstellingen. Vervolgens wordt per programmadoelstelling aangegeven welke activiteiten we het komende jaar gaan uitvoeren en welke producten daarbij betrokken zijn.
Het Programma Dienstverlening kenmerkt zich door de programma overstijgende werkwijze voor zowel de (publieks)dienstverlening als de informatiehuishouding. Daarbij geldt dat juist in een tijd van bezuinigingen het nut en de noodzaak van innovatie een leidend principe is.
Het programma ontleent haar externe legitimatie aan de taak van burgerdienstverlening. Daarnaast steeds meer door actieve bijdragen aan zaken die de gehele gemeente betreffen.
 
Opmerking: Intern DDC in de kolom betrokken producten betekent Interne Dienstverlening Documentair Diensten Centrum. De besturing vindt plaats vanuit het programma, maar de kosten zijn opgenomen binnen de financiering van BMO.

Politiek speerpunt
Uitwerking begrotingsjaar 2014 Betrokken producten
Doelstelling A: Waarborg tevredenheid over de kwaliteit van gemeentebrede dienstverlening.
Stedelijke Dienstverlening

Verdere professionalisering van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen door de vorming van één concept van Stedelijke Dienstverlening. Daarin worden de kennis en ervaring van het GCC opgenomen. Voor het Stedelijke Dienstverlening is onder meer van belang hoe de frontliners ondersteund kunnen worden. In een pilot met  “PS:Doen” en Veiligheidsregio wordt onderzocht hoe het huidige GCC voor de mensen “in het veld” kan fungeren als backoffice. 2014 is gericht op de integratie met Werk, Inkomen en Zorg.

Dienstverlening

Innovatie in dienstverlening
  • Stevige inzet op het verder ontwikkelen van het digitale kanaal. Initiatieven worden ontplooid om bezoekers –zo nodig onder begeleiding- te stimuleren hun producten via het digitale kanaal af te nemen (mogelijk met zuilen).
  • Invoering van spraakherkenning bij de telefonie, gericht op mogelijk automatische beantwoording, dan wel directe routering naar de juiste  medewerker.
  • Sociale media spelen een steeds belangrijker rol in de samenleving. In samenwerking met Communicatie wordt de inzet ervan als apart kanaal voor de dienstverlening (denk aan Twitter) bezien.  

Dienstverlening
(samen met IT-bedrijf)

Doelstelling B: Beschikbaarheid van moderne informatiekundige voorzieningen voor de organisatie en verdere doorvoering van het principe van éénmalige vastlegging en meervoudig gebruik van gegevens.
CIO en verder ontwikkelen van IT-governance

Operationeel maken van het sturingsinstrumentarium van de CIO om te komen tot het gewenste niveau van IT-governance. Het fundament ligt in de Nota Vorming IT-Organisatie van 2013 (toegevoegd aan de lijst van beleidsstukken).

CIO

Taskforce werkprocessen: principes van lean en zaakgericht werken

Procesinnovatie door de verdere inzet van zaakgericht werken.

Aandacht voor het aanbieden van producten en diensten via het juiste kanaal (digitaal, balie, etc.) door sterkere kanaalsturing. Basisidee daarbij is zoveel mogelijk het digitale kanaal toe te passen. Verdere doorontwikkeling digitale postkamer en stadsarchief.

CIO
Dienstverlening
Intern DDC
Archief
Basisregistraties

Innovatie informatisering

Verdere implementatie van Nota Uitgangspunten Informatiebeleid (2012) en Nota Kansrijk Glas (2010); beide in lijst beleidsstukken voor. De initiatieven zijn gericht op:

  • moderne informatiehuishouding met oog voor een scherpe relatie tussen gebruiker en aanbieder (“business–IT–alignement”)
  • betrokkenheid bij de stad in de Digitale Steden Agenda
  • betrokkenheid bij breedbandcommunicatie in buitengebieden en bedrijventerreinen

CIO
IT-bedrijf (BMO)
Ondernemers-loket (E&W)

 

Stelsel van Basisregistraties

Verstevigen van de positie van de inrichting basisregistraties in relatie tot wettelijk voorgeschreven termijnen en met het oog op de Visie Digitaal 2017. De bundeling van kennis, kunde en vaardigheden zal bijdragen aan de doelmatigheid. 

Verdere uitbouw van de Basisregistratie Grootschalige Topografie in regionale aanpak. Basis van regelgeving uit i-NUP.

Basisregistraties
Dienstverlening
CIO
IT-bedrijf (BMO)

Gegevensbeveiliging, Privacy, Authenticiteit

Volgende aangelegenheden doen zich voor:

  • incidenten (cybercrime) vergen onverminderd scherpe aandacht  
  • risico’s van ketenvorming in bedrijfsvoering voor koppeling van informatiesystemen (van verschillende partners)
  • grote alertheid op identiteitsfraude, documentfraude en fraude op wonen/adres
  • beschikbaarstelling van gegevens in samenwerkingsverbanden, zoals de frontlijnsturing
  • Om te kunnen werken aan een veilige en verbindende informatievoorziening wordt in samenwerking met andere gemeenten en met de VNG/KING een professioneler beveiligings- en veiligheidsbeheer opgebouwd.

CIO
Dienstverlening
IT-bedrijf (BMO)


Reguliere werkzaamheden

Naast de hiervoor genoemde politieke speerpunten, zijn er ook reguliere werkzaamheden. Onderstaande tabel geeft een overzicht van deze reguliere werkzaamheden binnen dit programma met als ingang de producten van het programma. De tabel laat zien welk product bijdragen levert en binnen welk beleidskader. 

 Regulier werk Uitwerking begrotingsjaar 2014
Dienstverlening
  • Vaste dienstverlening naar bewoners, instellingen en bedrijven via de kanalen balie, telefonie, post en digitaal (beleidskader: Wet- en regelgeving, zoals Paspoortwet, de Wet GBA en de kaders van i-NUP).
  • De Wet GBA wordt vervangen door de Wet Basis Registratie Personen; daarvoor is een transitietraject ingezet.
  • Ondersteuning en advisering aan dienstverleningsactiviteiten binnen andere programma’s, voor zowel externe als interne dienstverlening (werken aan Stedelijke Dienstverlening).
Gemeentearchief
Beheren en openstellen van historisch stadsarchief Enschede en gevolg geven aan wettelijke eisen rondom de archiefbewaarplaats (beleidskader is de Archiefwet en digitale duurzaamheid en de Archiefverordening op basis van die wet).
Verkiezingen
  • In 2014 worden de reguliere verkiezingen gehouden voor de Gemeenteraden en voor het Europees Parlement. In 2015 zijn de reguliere verkiezingen voor de Provinciale Staten (het beleidskader is de Kieswet).
  • In de ophanden zijnde Referendumwet is voorzien in 2 referenda per jaar. Het organiseren van verkiezingen is daarmee een continue activiteit.
  • De gemeente werkt actief mee aan het nieuwe (landelijke) verkiezingsproces.
Interne Dienstverlening: Documentair Diensten Centrum
Op orde houden en verder moderniseren (digitale postkamer) van de documentaire huishouding, rekening houdend met de Archiefwet.
CIO en CIO-office
Vormgeven aan de rol van de CIO in nauwe afstemming met de andere programma’s en met het IT-bedrijf binnen BMO.
Basisregistraties
  • Zorgvuldige, betrouwbare en vertrouwelijke bijhouding van de gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (conform wet GBA als beleidskader); daaronder valt ook het regionaliseren van inschrijving van vreemdelingen in de GBA.
  • Op orde houden en verder moderniseren van de vastgoed- en gebouwen registraties volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving (wetgeving VROM; Kadasterwet).
  • Mogelijkheden van weergave met hulpmiddelen van de topografie verder ontwikkelen en uitdragen en verder werken aan regionale samenwerking.

 

Wat mag het kosten?

Onderstaande tabel geeft inzicht in de verdeling van de baten (inkomsten) en de lasten (uitgaven) van het programma voor de jaren 2013 t/m 2017. De stortingen in (toename van) en onttrekkingen aan (afname van) de reserves spelen hierbij een belangrijke rol en zijn daarom ook inzichtelijke gemaakt in de tabel. Waar de baten en de lasten binnen één product niet aan elkaar gelijk zijn, ontstaat een resultaat. Dit resultaat kan positief of negatief zijn. Dit resultaat komt uiteindelijk ten laste of ten gunste van de algemene middelen van de gemeente Enschede.

Voor uitgebreidere financiële informatie zie hoofdstuk 6 Financiële begroting en hoofdstuk 7 Bijlagen.

Bedragen x 1.000 euroBegroting 2013Begr 2013 excl fac kstBegroting 2014Raming 2015Raming 2016Raming 2017
Dienstverlening7.4025.4925.3675.1844.9854.985
Gemeentearchief836647555396396396
Verkiezingen76534982859090
Basisregistratie1.8651.3021.3211.2451.2451.245
Stelpost Dienstverlening000000
Totaal Lasten10.1797.4947.7417.1116.7166.716
Dienstverlening3.3293.3292.9222.9222.9222.922
Gemeentearchief9910101010
Basisregistratie000000
Totaal Baten3.3383.3382.9322.9322.9322.932
Saldo van baten en lasten6.8414.1564.8104.1793.7853.785
Storting Reserves144144109109109109
Onttrekking reserves11111188000
Resultaat6.8734.1894.8304.2893.8943.894

Toelichting


Algemeen
De vorming van het IT-bedrijf in 2013 heeft geen effect op de begroting van het programma Dienstverlening. De begroting van de afdeling Informatiemanagement maakte financieel al deel uit van het product Interne Dienstverlening (BMO). De kosten van de CIO-office maken zowel onderdeel uit van het programma Dienstverlening als het product Interne Dienstverlening.

De toelichting van de tabel richt zich op de belangrijkste verschillen.

Dienstverlening
In 2014 wordt gestart met de vorming van Stedelijke Dienstverlening. De samenvoeging van de enkelvoudige dienstverlening in dit concept, moet gepaard gaan met doelmatigheidsvoordelen, oplopend van 120.000 euro in 2014 tot 600.000 euro vanaf 2017. De bezuiniging kan pas worden gerealiseerd en geconcretiseerd nadat de verschillende dienstverleningseenheden binnen de gemeente financieel zijn overgeheveld.
Het overhevelen van de publieksdienstverlening van de wijkservicecentra Oost en Zuid naar het Stadskantoor leiden voor 87.500 euro aan lagere kosten. Het voordeel van Zuid (50.000 euro) is het gevolg van de Stedelijke Dienstverlening.

Vanaf 2014 wordt een wettelijk tarief ingesteld voor de rijbewijzen. Dit tarief is fors lager dan het gemeentelijk vastgestelde tarief in 2013 en zal daarom leiden tot een omzetdaling van ca. 300.000 euro. In 2013 zijn de baten van de leges abusievelijk verhoogd met 150.000 euro. Dit is gecorrigeerd in 2014.
Er is rekening gehouden met een verhoging van 30% van de leges voor inlichtingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie, huwelijken en de Gehandicapten parkeerkaart. De reden hiervan is om de kostendekkendheid van deze tarieven te verhogen. Dit heeft een effect van 90.000 euro op de baten.

Gemeentearchief
In 2014 wordt het project digitalisering bouwdossiers afgerond. Zowel de lasten als de onttrekking uit de reserve zullen 23.000 lager zijn dan in 2013.
In de kadernota 2012 is besloten om in 2012 en 2013 40.000 euro extra te besteden aan de verbetering van de kwaliteit van het Stadsarchief. Vanaf 2014 stopt deze bijdrage.
In 2013 is een vacature ontstaan, besloten is om deze in het kader van de incidentele bezuinigingsopgave in 2014 niet in te vullen.
 
Verkiezingen
In 2014 worden er twee verkiezingen georganiseerd. De kosten hiervan bedragen in totaal 410.000 euro.

Basisregistratie
In 2012, 2013 en 2014 zijn er middelen beschikbaar gesteld om de Basisadministratie Grootschalige Topografie (BGT) in te voeren. In 2013 was hiervoor 200.000 euro beschikbaar gesteld. In 2014 is deze incidentele bijdrage 100.000 euro.
Voor 2014 is incidenteel 100.000 euro beschikbaar gesteld om het knelpunt binnen de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) op te lossen. In de Financiële Foto 2013 was een knelpunt becijferd van 250.000 euro. Dat betekent dat het restant van 150.000 euro door het programma Dienstverlening zelf zal moeten worden opgelost.

Reserves
De storting in de reserve vervanging software-investeringen is bijgesteld met 35.000 euro. Het gaat om de dekking van investeringen op het gebied van publieksdienstverlening die onvoldoende relatie hebben met gemeentebrede software.

In 2014 wordt 23.000 euro minder onttrokken uit de reserve digitalisering bouwdossiers. Het restant van 88.000 euro van deze reserve wordt ingezet voor de laatste fase van het project digitalisering bouwdossiers.