Toelichting
Algemeen
De vorming van het IT-bedrijf in 2013 heeft geen effect op de begroting van het programma Dienstverlening. De begroting van de afdeling Informatiemanagement maakte financieel al deel uit van het product Interne Dienstverlening (BMO). De kosten van de CIO-office maken zowel onderdeel uit van het programma Dienstverlening als het product Interne Dienstverlening.
De toelichting van de tabel richt zich op de belangrijkste verschillen.
Dienstverlening
In 2014 wordt gestart met de vorming van Stedelijke Dienstverlening. De samenvoeging van de enkelvoudige dienstverlening in dit concept, moet gepaard gaan met doelmatigheidsvoordelen, oplopend van 120.000 euro in 2014 tot 600.000 euro vanaf 2017. De bezuiniging kan pas worden gerealiseerd en geconcretiseerd nadat de verschillende dienstverleningseenheden binnen de gemeente financieel zijn overgeheveld.
Het overhevelen van de publieksdienstverlening van de wijkservicecentra Oost en Zuid naar het Stadskantoor leiden voor 87.500 euro aan lagere kosten. Het voordeel van Zuid (50.000 euro) is het gevolg van de Stedelijke Dienstverlening.
Vanaf 2014 wordt een wettelijk tarief ingesteld voor de rijbewijzen. Dit tarief is fors lager dan het gemeentelijk vastgestelde tarief in 2013 en zal daarom leiden tot een omzetdaling van ca. 300.000 euro. In 2013 zijn de baten van de leges abusievelijk verhoogd met 150.000 euro. Dit is gecorrigeerd in 2014.
Er is rekening gehouden met een verhoging van 30% van de leges voor inlichtingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie, huwelijken en de Gehandicapten parkeerkaart. De reden hiervan is om de kostendekkendheid van deze tarieven te verhogen. Dit heeft een effect van 90.000 euro op de baten.
Gemeentearchief
In 2014 wordt het project digitalisering bouwdossiers afgerond. Zowel de lasten als de onttrekking uit de reserve zullen 23.000 lager zijn dan in 2013.
In de kadernota 2012 is besloten om in 2012 en 2013 40.000 euro extra te besteden aan de verbetering van de kwaliteit van het Stadsarchief. Vanaf 2014 stopt deze bijdrage.
In 2013 is een vacature ontstaan, besloten is om deze in het kader van de incidentele bezuinigingsopgave in 2014 niet in te vullen.
Verkiezingen
In 2014 worden er twee verkiezingen georganiseerd. De kosten hiervan bedragen in totaal 410.000 euro.
Basisregistratie
In 2012, 2013 en 2014 zijn er middelen beschikbaar gesteld om de Basisadministratie Grootschalige Topografie (BGT) in te voeren. In 2013 was hiervoor 200.000 euro beschikbaar gesteld. In 2014 is deze incidentele bijdrage 100.000 euro.
Voor 2014 is incidenteel 100.000 euro beschikbaar gesteld om het knelpunt binnen de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) op te lossen. In de Financiële Foto 2013 was een knelpunt becijferd van 250.000 euro. Dat betekent dat het restant van 150.000 euro door het programma Dienstverlening zelf zal moeten worden opgelost.
Reserves
De storting in de reserve vervanging software-investeringen is bijgesteld met 35.000 euro. Het gaat om de dekking van investeringen op het gebied van publieksdienstverlening die onvoldoende relatie hebben met gemeentebrede software.
In 2014 wordt 23.000 euro minder onttrokken uit de reserve digitalisering bouwdossiers. Het restant van 88.000 euro van deze reserve wordt ingezet voor de laatste fase van het project digitalisering bouwdossiers.