- {{source.parent_web_page_title}}
- {{source.title}}
4.7 Programma Bestuur en Middelen

Coördinerend
|
Marijke van Hees |
Marcel Meijs |
Openbare orde en Veiligheid |
Peter den Oudsten |
Herman Bosman
|
Bestuur, samenwerking en partnerschap
|
College van B&W: Peter den Oudsten
Raad en commissies: Raadspresidium |
Marcel Meijs
Rolf Jongedijk |
Bedrijfsvoering |
Marijke van Hees (Middelen)
Jeroen Hatenboer (Communicatie en Vastgoed) |
René van Kuilenburg |
Project Management Bureau Enschede
|
Marijke van Hees (Bedrijfsvoering) |
Tjerk Wassenaar |
Inleiding
Het programma Bestuur en Middelen organiseert en regelt alles wat te maken heeft met het bestuur van de gemeente (gemeenteraad en college), de ambtelijke organisatie, financiën, veiligheid en regionale en internationale samenwerking.
Veiligheid is een groot goed. Inwoners en ondernemers moeten in Enschede veilig kunnen leven, wonen, werken en ondernemen. De gemeente Enschede treedt zichtbaar op. Enschede blijft behoren tot de top van meest veilige steden met meer dan 150.000 inwoners. Enschede blijft een veilige, tolerante en gastvrije stad voor bewoners, ondernemers, bezoekers en toeristen, ondanks de landelijke trend van toenemende (georganiseerde) criminaliteit. Iedereen die respect heeft voor de veiligheid van anderen is van harte welkom.
Enschede staat, zoals alle steden in Nederland, voor de opgave om het gemeentelijk huishoudboekje op orde te houden in een tijd van economische krimp. Enschede heeft het vertrouwen dat door samenwerking met en tussen partners in stad en regio het tij gekeerd kan worden in het belang van inwoners en bedrijven. De gemeente Enschede staat voor een solide begroting. Dit incasseringsvermogen komt voort uit en versterkt ook de sociaal - economische veerkracht van mensen en bedrijven in stad en regio.
Maatschappelijke ontwikkelingen en opgaven, en samenwerking met partners, zorgen voor een veranderende rol van de gemeentelijke overheid. Met 'Enschede Kiest' hebben Raad, college en ambtelijke organisatie gezamenlijk deze veranderende rol en beeld gebracht, en de consequenties daarvan voor werkwijze en (financiële) inzet. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de werkprocessen en organisatie van de gemeente. Een belangrijk element daarvan is de regionale bedrijfsvoering, het IBO. In het IBO voeren Almelo, Borne, Enschede en Losser gezamenlijk taken van bedrijfsvoering uit.
Het programma Bestuur & Middelen is opgebouwd uit een viertal beleidslijnen. Per beleidslijn wordt ingegaan op ‘wat willen we bereiken?’, ‘wat gaan we daarvoor doen?’ en ‘wat mag het kosten?’.
Doelstelling A
|
Veiligheid en openbare orde
Het zorgdragen voor de wettelijke taak van de overheid om de veiligheid van inwoners en bezoekers van Enschede te waarborgen.
|
Doelstelling B
|
Bestuur, samenwerking en partnerschap
Het versterken van het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur, en daarmee ook het versterken van het vertrouwen van de stand in haar bestuur.
|
Doelstelling C
|
Bedrijfsvoering
Het realiseren van een solide, innovatieve en maatschappelijke verantwoorde bedrijfsvoering. |
Bedragen x 1.000 euro | Begroting
2013 | Begr 2013 excl fac kst | Begroting
2014 | Raming
2015 | Raming
2016 | Raming
2017 | Openbare orde en veiligheid | 15.126 | 15.001 | 15.002 | 14.750 | 14.500 | 14.500 | Totaal Lasten | 15.126 | 15.001 | 15.002 | 14.750 | 14.500 | 14.500 | Openbare orde en veiligheid | 1.726 | 1.726 | 1.751 | 1.751 | 1.751 | 1.751 | Totaal Baten | 1.726 | 1.726 | 1.751 | 1.751 | 1.751 | 1.751 | Saldo van baten en lasten | 13.400 | 13.275 | 13.251 | 12.999 | 12.750 | 12.750 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 13.400 | 13.275 | 13.251 | 12.999 | 12.750 | 12.750 |
|
Toelichting
Het budget ten behoeve van veiligheid is grofweg in twee delen te verdelen: de financiële middelen voor de brandweer en het budget ten behoeve van het Programma Veiligheid.
Daarnaast wordt binnen het product Openbare Orde en Veiligheid ook de boekhouding van de (regionale)samenwerkingsverbanden Veiligheidshuis Twente en het RIEC-Oost Nederland bijgehouden. De gemeente Enschede is hierbij als penvoerder verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering.
Met betrekking tot het brandweerbudget heeft de VRT de 14 deelnemende gemeenten voorgesteld in 2014 een incidentele bezuiniging van 800.000 euro te realiseren om haar loon- en prijsstijging te compenseren. Voor Enschede is in 2014 een bezuiniging ingeboekt van 150.000 euro.
Vanaf 2015 wil de gemeente Enschede 250.000 euro, oplopend naar 500.000 euro structureel gaan bezuinigen op de VRT/brandweer. Enschede draagt momenteel bijna 30% bij aan de regionale brandweerbegroting, dat betekent dat de VRT 1,7 miljoen euro moet bezuinigen op haar totale budget. Ook zal er een discussie gevoerd worden over de kosten van de huidige verdeelsystematiek. Uiteraard dient bij elke ingreep in de financiële middelen bezien te worden of er een effect is op inzet en blijvende adequate dienstverlening van de brandweer.
Het Programma Veiligheid kent naast een beperkte personele inzet een (beperkt) eigen budget van circa 200.000 euro. Inzet op de verschillende onderwerpen binnen het thema veiligheid dient veelal bekostigd te worden uit de budgetten van de overige programma’s. Teneinde inzet ten aanzien van belangrijke veiligheidsissues te kunnen blijven waarborgen, zal gezamenlijk met de veiligheidspartners bezien moeten worden welke mogelijkheden er zijn. In dit kader zal onder meer gekeken worden naar een bijdrage van de politie aan het cameratoezicht. Wij hebben hiervoor een structurele bijdrage van 50.000 euro begroot.
Bedragen x 1.000 euro | Begroting
2013 | Begr 2013 excl fac kst | Begroting
2014 | Raming
2015 | Raming
2016 | Raming
2017 | College van B&W | 1.859 | 1.844 | 1.857 | 1.857 | 1.857 | 1.857 | Euregionale samenwerking | 716 | 716 | 562 | 462 | 362 | 262 | Raad en commissies | 2.499 | 2.138 | 2.263 | 2.138 | 2.138 | 2.138 | Ondersteuning college en DB | 5.218 | 4.012 | 4.072 | 4.071 | 4.071 | 4.071 | Totaal Lasten | 10.292 | 8.710 | 8.753 | 8.528 | 8.428 | 8.328 | College van B&W | 0 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | Euregionale samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ondersteuning college en DB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Totaal Baten | 0 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | Saldo van baten en lasten | 10.292 | 8.710 | 7.753 | 8.528 | 8.428 | 8.328 |
Storting Reserves | 0 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 10.292 | 8.710 | 8.753 | 8.528 | 8.428 | 8.328 |
|
Toelichting
College van B&W
In 2014 wordt verwacht dat er incidenteel circa 1 miljoen onttrokken kan worden uit de pensioenvoorziening voor wethouders ten behoeve van het implementatiebudget.
(Eu)Regionale samenwerking
De bijdrage aan de Regio en Euregio van circa 5,5 miljoen euro wordt binnen de begroting verantwoord op de beleidsvelden waar zij een bijdrage aan levert. De algemene kosten, de bijdrage aan de netwerkstad en de euregio worden binnen dit product zichtbaar gemaakt. Tevens worden binnen dit product de bezuinigingen op de regio zichtbaar gemaakt zolang ze nog niet toegewezen zijn aan een beleidsveld. Wanneer de regio haar begroting heeft aangepast (bezuinigingen toegedeeld naar beleidsveld), wordt ook de Enschede begroting hierop in lijn gebracht. De discussie over de begroting van de regio is nu gaande.
Raad en Raadcommissies
In 2014 vindt de gemeenteraadverkiezing plaats. In het kader van opleiding, afscheid oude raadsleden en installatie nieuwe raadsleden en opkomst bevorderende maatregelen is incidenteel 90.000 euro begroot.
Bedragen x 1.000 euro | Begroting
2013 | Begr 2013 excl fac kst | Begroting
2014 | Raming
2015 | Raming
2016 | Raming
2017 | SHE programmamanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Bezwaar en Beroep | 2.402 | 1.616 | 1.588 | 1.593 | 1.516 | 1.516 | Vastgoedbedrijf Enschede | 30.074 | 30.074 | 11.704 | 11.461 | 10.909 | 10.345 | Interne dienstverlening | 7.469 | 44.596 | 46.161 | 41.849 | 40.281 | 40.484 | B&M: Regionale Dienstverlening | 9.618 | 9.618 | 9.199 | 9.103 | 9.102 | 9.210 | Resultaat Bedrijfsvoering PMBE | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Totaal Lasten | 49.563 | 85.904 | 68.653 | 64.006 | 61.809 | 61.555 | SHE programmamanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Bezwaar en Beroep | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Vastgoedbedrijf Enschede | 25.209 | 25.209 | 7.359 | 7.470 | 7.470 | 7.470 | Interne dienstverlening | 5.221 | 16.202 | 14.888 | 14.333 | 14.335 | 14.337 | B&M: Regionale Dienstverlening | 10.151 | 10.151 | 10.014 | 9.918 | 9.817 | 9.924 | Totaal Baten | 40.581 | 51.562 | 32.260 | 31.720 | 31.621 | 31.731 | Saldo van baten en lasten | 8.982 | 34.342 | 36.392 | 32.286 | 30.188 | 29.824 |
Storting Reserves | 10.801 | 10.501 | 7.201 | 7.101 | 7.001 | 7.001 | Onttrekking reserves | 17.258 | 16.958 | 14.342 | 11.093 | 10.883 | 10.269 |
Resultaat | 2.524 | 27.855 | 29.252 | 28.294 | 26.306 | 26.556 |
|
Toelichting
De dienstverlening van BMO vindt plaats vanuit de producten Bezwaar & Beroep, Interne dienstverlening, Vastgoedbedrijf en regionale dienstverlening. Per product wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste afwijkingen in lasten, baten, stortingen en onttrekkingen.
Interne dienstverlening
Zoals reeds aangegeven vindt er in de begroting een belangrijke verschuiving plaats met betrekking tot de kosten van interne dienstverlening. Vanuit een gedachte van een verdere sterke vereenvoudiging van kostentoerekening en de toekomstige regionalisering van de bedrijfsvoering kiezen we voor een zelfstandig product met maximale eigen dekking. Kwetsbare dekking vanuit krimpende gesloten systemen en projectomzet bouwen we verder af. Het totaal aan lasten (baten en lasten gesaldeerd) voor interne dienstverlening bedraagt in 2014 33,8 miljoen euro en is daarmee ruim 2,3 miljoen euro lager dan in 2013 als gevolg van de CFO bezuiniging zoals vastgesteld in de PB 2013-2016. Aan de lastenkant vindt echter ook een ophoging plaats van 1 miljoen euro door de kosten van het flankerend beleid (in 2013 1 miljoen euro, in 2014 2 miljoen euro), deze reeks vervalt na 2015. In 2014 is een aanvullende post van 100.000 euro opgenomen ter dekking van de toegenomen assurantiekosten. Daarnaast is een incidentele bezuiniging van 150.000 euro doorgevoerd op de dotatie aan de onderhoudsvoorziening (binnen onderhoud ambtelijke panden).
Bezwaar & Beroep
De kosten voor Bezwaar & Beroep nemen in 2014 toe door de loon- en prijsindexering. De afname van kosten in 2015 is een gevolg van de bezuinigingen voor de bedrijfsvoeringstaakstelling.
Vastgoedbedrijf
Op het onderdeel Vastgoedbedrijf Enschede wordt in de begroting zichtbaar welke verrekeningen plaatsvinden met de reserve Vastgoed van het Vastgoedbedrijf. Deze verrekening is budgettair neutraal omdat dit product een gesloten systeem is, het resultaat tussen de lasten en huuropbrengsten wordt verrekend met de reserve vastgoed. De effecten op de reservepositie zijn afhankelijk van de verdere uitwerking van de te kiezen exploitatiesystematiek die in december aan College en Raad worden gepresenteerd.
De mutatie tussen 2013 en 2014 aan de lasten en batenzijde is voornamelijk te verklaren door:
- de overdracht van de brandweerposten aan de Veiligheidsregio Twente
- de eenmalige onttrekking in 2013 van 1,64 miljoen euro uit de reserve vastgoed ter dekking van het incidenteel middelenkader 2013
- de afdracht van 0,5 miljoen euro verkoopdoelstelling vastgoed die ook afgedragen is aan het incidenteel middelenkader 2013.
Regionale dienstverlening
Het product regionale dienstverlening bestaat uit de ondersteuning van activiteiten op het gebied van bedrijfsvoering aan onder andere Politie, diverse maatschappelijke partners, Dimpact, gemeenten Losser, Borne, Stadsbank Oost Nederland, Gemeenschappelijk Belastingkantoor Twente, UWV. Om de kosten voor interne dienstverlening zo laag mogelijk te houden wordt gekeken naar opties voor schaal- en/of volumevergroting voor de dienstverlening. De omzet van deze dienstverlening wordt apart inzichtelijk gemaakt in het product regionale dienstverlening. Resultaten op dit product worden altijd verrekend met het product interne dienstverlening.
De afname van de omzet (baten) is een gevolg van verminderde dienstverlening voor het UWV en het aflopen van een aantal overige contracten voor de IT-dienstverlening. Aan de lastenkant is ook de vorming van de risico-reserve werken voor derden opgenomen. Deze is bedoeld om desintegratie-effecten van afnemende dienstverlening op te vangen zodat de effecten voor de interne dienstverlening beperkt worden. Het saldo tussen baten en lasten is het structurele voordeel van de dienstverlening aan Losser.

In bovenstaande grafiek ziet u de ontwikkeling van de taakstelling op bedrijfsvoering. Tussen 2010 en 2014 neemt het totale budget voor de bedrijfsvoering met 22% af. Voor 2014 moet nog 1 miljoen euro vanuit planvorming leiden tot concrete realisatie. Vanaf 2015 is een aanvullende taakstelling opgenomen voor ICT, vanaf 2017 een besparingsdoelstelling op de regionalisering van bedrijfsvoering.
Bedragen x 1.000 euro | Begroting
2013 | Begr 2013 excl fac kst | Begroting
2014 | Raming
2015 | Raming
2016 | Raming
2017 | Treasury | 21.205 | 20.659 | 21.682 | 21.895 | 21.879 | 21.726 | Diverse algemene inkomsten | 1.131 | 775 | -1.013 | -335 | 5.093 | 6.570 | Algemene belastingen | 2.609 | 2.609 | 2.638 | 2.638 | 2.638 | 2.638 | Totaal Lasten | 24.945 | 24.043 | 23.307 | 24.198 | 29.609 | 30.934 | Treasury | 34.175 | 34.175 | 33.929 | 32.360 | 31.010 | 30.826 | Diverse algemene inkomsten | 8.589 | 8.589 | 6.193 | 5.663 | 4.854 | 4.854 | Algemene belastingen | 39.396 | 39.396 | 39.516 | 39.616 | 39.616 | 39.616 | Algemene uitkering | 193.276 | 193.276 | 193.797 | 184.594 | 184.346 | 185.063 | Totaal Baten | 275.436 | 275.436 | 273.435 | 262.233 | 259.826 | 260.358 | Saldo van baten en lasten | -250.491 | -251.393 | -250.129 | -238.035 | -230.216 | -229.424 |
Storting Reserves | 32.401 | 26.278 | 11.996 | 18.129 | 8.041 | 11.375 | Onttrekking reserves | 29.053 | 22.385 | 4.968 | 11.257 | 903 | 3.394 |
Resultaat | -247.144 | -247.500 | -243.101 | -231.164 | -223.078 | -221.442 |
|
Toelichting
Product
Binnen bovenstaande producten worden de algemene dekkingsmiddelen verantwoord. Dit betreft Treasury (beheer van liquide middelen), diverse algemene inkomsten (subsidie-inkomsten en taakmutaties in het gemeentefonds), algemene belastingen en de algemene uitkering van het rijk. Inhoudelijke informatie staat in de paragrafen Treasury, Lokale heffingen en actualisatie middelenkader.