Wat willen we bereiken Wat gaan we daarvoor doen Wat mag het kosten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.
Politiek speerpunt |
Voortgang |
Doelstelling A: Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad |
|
Aantrekkelijke woonwijken/Toekomstig ruimtegebrek |
|
|
|
Duurzame Ruimte/Aantrekkelijke Woonwijken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Herstructurering en verbetering woonwijken/aantrekkelijke woonwijken | |
|
|
Structurele maatregelen om tot een duurzaam grondbedrijf te komen | |
|
|
|
|
Bestuurlijke projecten Deze projecten leveren ook een bijdrage aan doelstellingen B, C en D. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling B: Stimuleren van de beleefbaarheid van de stad |
|
Duurzame ruimte |
|
|
|
Bestuurlijke projecten | |
|
|
Doelstelling C: Vergroten bekendheid en verbeteren imago van de stad | |
Cultuur, musea en muziek dragen het vestigingsklimaat | |
|
|
Enschede, Stad van Nu | |
|
|
Doelstelling D: Tenminste op peil houden van de bereikbaarheid van de economische centra van de stad | |
Bereikbare stad/ goede bereikbaarheid en doorstroming | |
Bestuurlijk project | |
|
|
Duurzaamheid | |
Wij willen een bijdrage leveren van 56% aan de beoogde CO2 reductie van 310 kiloton in 2020.
|
|
Doelstellingen A en B: Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad en Stimuleren van de beleefbaarheid van de stad |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000 |
Ruimtelijke ontwikkeling | ![]() |
1.000 | 150 |
Bestemmingsplannen | ![]() |
||
053STAD (Binnenstad/Roombeek) |
![]() |
||
Grondbedrijf |
![]() |
||
Locatieontwikkeling | ![]() |
||
Totaal afwijking | 1.000 | 150 |
Doelstelling C: Vergroten bekendheid en verbeteren imago van de stad |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
Cultuur | ![]() |
||
Evenementen en Citymarketing | ![]() |
||
Totaal afwijking | 0 | 0 |
Doelstelling D: Tenminste op peil houden van de bereikbaarheid van de economische centra van de stad |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
Verkeersinfrastructuur en beleid | ![]() |
-50 | 525 |
Parkeerbeheer | ![]() |
||
Totaal afwijking | -50 | 525 |
Financiëleresultaten |
Omvang afwijking in € 1000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
|
Bedrijfsvoering Stedelijke ontwikkeling | ![]() |
-939 | 439 |
Totaal afwijking | -939 | 439 |
Ruimtelijke ontwikkeling
Er is minder geld besteed aan de uitvoering van de stadsranden dan vooraf begroot, onder andere door meer gebruik te maken van gemeentelijke gronden (minder verwervingen) en samenwerking met de regio Twente (voordeel in de uitvoering). Omdat wel binnen de geldende randvoorwaarden de volledige subsidie is ontvangen, is er een voordeel gerealiseerd van 1.000.000 euro.
Beslispunt SO-01: wij stellen voor |
Om het verwachte voordeel van 1 miljoen euro binnen het product Ruimtelijke ontwikkeling te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Bijsturingsvoorstel:
Binnen de reserve landinrichting ontstaat er een ruimte van 150.000 euro. O.a. doordat het project fietspaden nagenoeg is afgerond. We stellen voor om deze ruimte vanuit de reserve in te zetten als bijsturing in 2014.
Beslispunt SO-01A (bijsturing): wij stellen voor |
om het verwachte voordeel van 150.000 binnen het product Ruimtelijke ontwikkeling in te zetten als bijsturing voor 2014 en te betrekken bij de gemeenterekening 2014. Het betreft de ontstane ruimte binnen de reserve landinrichting. |
Locatieontwikkeling
Er is sprake van een toenemende druk om met projecten te starten, waarvoor de dekking nog niet geregeld is (onder andere het actieprogramma binnenstad en de moskee).
Verkeersinfrastructuur en beleid
Er ontstaat een nadeel van 50.000 euro binnen dit product. Dit is het gevolg de inkoop van extra busdiensten voor de Parkeren en Reisvoorziening (P+R) regeling door extra koopzondagen.
Beslispunt SO-02: wij stellen voor |
Om het verwachte nadeel van 50.000 euro binnen het product Verkeersinfrastructuur en beleid zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening. |
Bijsturingsvoorstellen:
Minder bussen op koopzondagen
Voor 2014 is besloten tot extra koopzondagen. Als gevolg hiervan zijn extra busritten nodig van en naar de P+R. Er kan gekozen worden voor een zondag dienstregeling. Daarmee wordt 25.000 euro bespaard. Dit zou wel kunnen leiden tot een verminderde dienstverlening en wellicht ontevreden burgers (langer wachten) en winkeliers (minder service).
Beslispunt BP-SO-02A (bijsturing): wij stellen voor |
om 25.000 euro bij te sturen op het eindproduct infrastructuur en beleid door op koopzondagen minder bussen te laten rijden van en naar de P+R. Dit te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Aanbestedingsvoordeel project Aukevleerstraat
Wij stellen voor om 0,5 miljoen euro te onttrekken aan de reserve mobiliteit. Het project Aukevleerstraat kent een aantal mee en tegenvallers in de kosten. Als gevolg van een gunstige uitkomst van de aanbesteding zal het project in totaal een voordelige uitkomst kennen. Dit leidt op termijn tot een voordeel in de reserve mobiliteit als gevolg van lagere kapitaallasten. Bij dit besluit past de kanttekening dat door de bezuinigingen van de afgelopen jaren, de nieuw opgenomen structurele bezuiniging van 0,2 miljoen euro en de extra wensen in het coalitieakkoord de reserve eerder is uitgeput. De flexibiliteit om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen wordt daarmee verder beperkt.
Beslispunt BP-SO-02B (bijsturing): wij stellen voor |
om binnen het product infrastructuur en beleid 0,5 miljoen euro te onttrekken aan de reserve mobiliteit en dit te betrekken bij de gemeenterekening 2014. Dit voordeel is het gevolg van een verwachte voordelige uitkomst van het project Aukevleerstraat. |
Bedrijfsvoering
Het verwachte nadeel van 939.000 euro wordt veroorzaakt doordat voor een aantal afdelingen de orderportefeuille op dit moment nog onvoldoende is om alle kosten van de medewerkers door te kunnen belasten. Ook is sprake van een aantal medewerkers die bovenformatief zijn. Verder is een deel van de overhead nog niet gedekt doordat er minder werkzaamheden voor derden verricht worden of werkzaamheden voor derden verricht worden voor een lager tarief.
In de financiële foto is al aangekondigd om te onderzoeken of een deel van de kosten van de projectorganisatie op een andere manier (AD) gefinancierd kan worden is samenhang met een andere opzet van de projectorganisatie. (flexibeler maar met vaste kernformatie).
Bijsturingsvoorstel:
Er worden extra inspanningen verricht om de orderportefeuille sluitend te krijgen. Door een uitbreiding van deze orderportefeuille en het aanvullend organiseren van dekking voor projecten stellen we voor om het negatieve resultaat op de bedrijfsvoering terug te brengen van 939.000 euro naar 500.000 euro.
Beslispunt BP-SO-3A (bijsturing): wij stellen voor |
om het verwachte nadeel van 939.000 euro op de bedrijfsvoering binnen Stedelijke ontwikkeling met 439.000 euro bij te sturen door een uitbreiding van de orderportefeuille en het organiseren van dekking voor projecten en dit te betrekken bij de gemeenterekening 2014. En het restant van 500.000 euro te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |