Algemene dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000) |
Begroting (primair) |
Begroting (na wijziging) |
Realisatie | Saldo (- = nadeel) |
OZB | 38.299 | 38.299 | 39.159 | 860 |
Hondenbelasting | 810 | 810 | 787 | -23 |
Precariobelasting | 255 | 255 | 219 | -36 |
Reclamebelasting | 152 | 152 | 173 | 21 |
Belastingopbrengsten | 39.516 | 39.516 | 40.339 | 822 |
Algemene uitkering | 193.797 | 195.494 | 200.887 | 5.393 |
Dividenden | 983 | 983 | 1.123 | 140 |
Saldo financieringsfunctie | 8.977 | 9.884 | 11.457 | 1.572 |
Saldo | 243.273 | 245.878 | 253.805 | 7.927 |
In de begroting 2014 is geen bedrag voor onvoorzien opgenomen.
Omschrijving | Afwijking | I/S | Analyse |
OZB | 860 | I/S | |
Algemene uitkering | 5.393 | I | Het resultaat van de uitkering uit het gemeentefonds bestaat uit de uitkomsten van:
|
Dividenden c.a. | 140 | I | Hogere dividendopbrengsten van de aandelen BNG. |
Saldo financieringsfunctie | 1.572 | I |
Het voordeel is voornamelijk ontstaan door:
|
|
|
Analyse/toelichting
De afwijking bij de lasten bestaat uit:
De afwijking bij de baten bestaat uit:
|
Analyse/toelichting
Het resultaat op dit product is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Op grond van het besluit Participatiebudget bestaat de mogelijkheid voor gemeenten om het niet uitgegeven budget voor re-integratie en inburgering over enig jaar mee te nemen naar het volgend jaar, via de zogenaamde meeneemregeling. In verband met gewijzigde regelgeving bestaat er voor deze re-integratie middelen vanaf 2015 niet langer een terugbetalingsplicht. Wel moeten de eind 2014 niet uitgegeven middelen nog worden ingezet binnen de kaders van de integratie-uitkering re-integratie en inburgering. Omdat geen sprake meer is van een eventuele terugbetalingsverplichting moet op grond van de verslaggevingsvoorschriften een bedrag van 2,4 miljoen euro ten gunste van het rekeningresultaat 2014 worden verantwoord. Gelet op de voorwaarde van besteding binnen de kaders van de integratie-uitkering, wordt de raad voorgesteld om de ultimo 2014 niet bestede middelen in een bestemmingsreserve re-integratie en inburgering te reserveren. Het bestedingsdoel van deze reserve is het financieren van uitgaven re-integratieactiviteiten (scholing en begeleiding) en inburgering.
|
Analyse/toelichting
Dit product omvat de exploitatie van de Spinnerij Oosterveld en CeeCeeCenter.
De fysieke bezetting van de Spinnerij bedroeg in 2014 gemiddeld 79,3% en de financiële bezetting bedroeg gemiddeld 54,4%. In 2014 is de bezetting met 7,5% toegenomen. Door de Raad is voor 2014 600.000 euro beschikbaar gesteld. Per saldo wordt 12.000 euro in de egalisatie reserve Bedrijfsverzamelgebouwen gedoteerd.
De fysieke bezetting van het CeeCeeCenter bedroeg in 2014 gemiddeld 70,7% en de financiële bezetting bedroeg gemiddeld 65,8%.
Per saldo heeft een onttrekking aan de reserve Bedrijfsverzamelgebouwen plaatsgevonden van 82.000 euro.
|
Analyse/toelichting
De overschrijding van de lasten bestaat uit:
De koopkrachttegemoetkoming wordt afgedekt door een ter vervenen taakmutatie in het Gemeentefonds uit de septembercirculaire 2014. Vanwege het ontbreken van het moment om de begroting voor mutaties gemeentefonds in het lopende jaar te wijzigen zijn de lasten en de baten op twee verschillende programma’s verantwoord.
De afwijking bij de baten bestaat uit:
De afwijking bij de mutatie van de reserve ontstaat doordat dit jaar geen onttrekking plaats vindt aangezien er geen uitgaven zijn op het onderdeel Sociaal Huisvestingsfonds.
|
Analyse/toelichting
Het nadelig resultaat van 46.000 euro op dit product kan enerzijds worden verklaard door hogere apparaatskosten van 78.000 euro en anderzijds door bijsturing op het materieel budget voor 32.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Bij Handhaving en opsporing is er sprake van een tekort van 0,2 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door personele kosten samenhangend met het intensiveren van werkzaamheden in het kader van de MAU.
|
Analyse/toelichting
Het tekort aan de lastenzijde is opgebouwd uit:
Ten opzichte van voorgaande jaren is in 2014 de methode van verantwoorden van baten van bijstandsdebiteuren (terugvordering en verhaal) veranderd. Werd in voorgaande jaren de bate verantwoord op basis van daadwerkelijk terugontvangen bedragen (het zogenaamde kasstelsel), vanaf 2014 worden de daadwerkelijk opgelegde terugvorderingen en verhaal verantwoord als bate, waarbij voor oninbaarheid een bedrag aan de voorziening voor dubieuze bijstandsdebiteuren wordt toegevoegd. In 2014 wordt een gedeelte van de vorderingen door ons gezien als potentieel oninbaar.
De afwijking bij de baten bestaat uit:
|
Analyse/toelichting
Het voordelig resultaat van 29.000 euro op dit product kan worden verklaard door:
De afwijking op de baten, lasten en reserves kan voor 216.000 euro worden verklaard doordat de afrekening over de jaren 2013 en 2014 voor het project Actie programma Innovatie (Zinnergy) heeft geresulteerd in een dotatie aan de reserve van 16.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Het voordelig resultaat van 103.000 euro op dit product kan worden verklaard door 21.000 euro niet ingezet budget en 83.000 euro voordelig resultaat op het project Luchthaven algemeen.
Een bedrag van 1.093.000 euro aan zowel de lasten- als batenkant kan worden verklaard door uitgaven en inkomsten voor niet vooraf begrote werken derden.
Daarnaast is sprake van 500.000 euro afwijking aan de lasten- en batenkant voor een niet begrote subsidie van de Regio ten behoeve van het krediet Kennispark. Ook een niet begrote ontvangst van 1.511.000 euro EFRO subsidie ten behoeve van het krediet Binnenhaven zorgt voor een afwijking aan de lasten- en batenkant.
Een afwijking op de baten, lasten en reserves voor 600.000 euro kan worden verklaard doordat er geen onttrekking uit de reserve MSI-project herstructurering Haven nodig is gelet op het rekeningresultaat. Dit bedrag is als dekking ingezet in de Programmabegroting 2015.
|
Analyse/toelichting
Het voordelig resultaat van 1.183.000 euro op dit product is als volgt opgebouwd:
|
Analyse/toelichting
De overschrijding op de lasten bestaat uit:
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
Lasten
Baten
Niet gerealiseerde omzet van 1.310.000 euro. In de begroting is gerekend met de historische lijn vanuit 2012. Het is duidelijk geworden dat deze lijn niet haalbaar is binnen de huidige marktomstandigheden. Daarnaast heeft de afname van de personele omvang geleid tot een lagere omzet.
|
Analyse/toelichting
Het voordelig resultaat van 118.000 euro op dit product kan worden verklaard door hogere apparaatskosten van 28.000 euro, bijsturing op het materieel budget van 107.000 euro en een lagere bijdrage aan de Regio voor 39.000 euro. De lagere bijdrage met betrekking tot de Regio valt weg tegen de totale gemeentelijke bijdrage aan de Regio. Hiervoor verwijzen wij naar het Programma Bestuur en Middelen, product Regio en Euregio.
De afwijking op de baten en lasten kan voor 85.000 euro worden verklaard als gevolg van in de begroting opgenomen bedragen voor de subsidiebeschikking Internationaal Onderwijs Twente, welke betrekking hebben op het jaar 2015.
|
|
Analyse/toelichting
De afwijkingen op de lasten en de mutaties in de reserves ontstaan door lagere uitgaven respectievelijk het niet besteden van de middelen van twee meerjarige projecten. Enerzijds door lagere uitgaven voor het project "Opvoed- en Opgroeiondersteuning / Centra voor Jeugd en Gezin" van 0,5 miljoen euro en anderzijds door nog niet bestede middelen voor het project "Gezond Meedoen" van 0,1 miljoen euro.
Daarnaast is er sprake van hogere uitgaven van de gemeentelijke taak van lijkbezorging. Lijkbezorging geschiedt door begraving, crematie of op andere bij of krachtens de wet voorziene wijze.
|
Analyse/toelichting
Actieve school in de buurt
De afwijkingen zijn het gevolg van het in 2014 voor een deel niet aanspreken van de subsidie voor de pijlers ‘Brede talentontwikkeling’ en ‘Passend onderwijs’. Aan de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd is minder uitgegeven. De subsidie voor de pijler ‘Beroepsoriëntatie’ is uit het budget voor Projectbegeleiding risicojongeren IMG betaald. Daarnaast heeft in 2014 de subsidieafwikkeling over 2013 plaatsgevonden. Tezamen leidt dit tot en afwijking van 0,3 miljoen euro.
Combifuncties
In 2014 hebben een aantal mutaties plaatsgevonden bij de Combinatiefunctionarissen. Hierdoor was er geen sprake van een fulltime invulling gedurende 2014, wat heeft geleid tot lagere lasten van 0,1 miljoen euro.
Brede school regisseurs
Om meer naar een coördinerende rol van de gemeente te komen is er gekozen te gaan werken met coördinatoren Talentontwikkeling en is de inzet van de Brede school regisseurs afgebouwd. Hierdoor zijn de lasten 0,2 miljoen euro lager.
|
Analyse/toelichting
Peuterspeelzaalwerk
Doordat de belastingdienst nu voor circa 60% van de ouders bijdraagt in de kosten voor een peuterarrangement, maar ook doordat er een lagere groei van het aantal plaatsen is, vallen de gemeentelijke uitgaven voor het Peuterspeelzaalwerk 0,8 miljoen euro lager uit. Daarnaast is er sprake van een hogere eigenbijdrage van 0,1 miljoen euro.
Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie
Door een stringente toetsing van de aanvragen wordt minder gebruikt gemaakt van Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI), waardoor de kosten van in 2014 ruim 0,2 miljoen euro lager uitvallen.
Kinderopvang kwaliteit en toezicht
Door lagere uitvoeringskosten voor toezicht / kwaliteit Kinderopvang is er een voordeel van 0,1 miljoen euro.
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
In 2014 is 'ingelopen' op de uitvoering van de rijksregeling Onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Dit heeft geleid tot hogere lasten die gedekt worden uit de op de balans opgenomen post 'Vooruitontvangen bate rijksregeling OAB'. Hierdoor is er zowel bij de lasten als de baten een afwijking van 0,8 miljoen euro.
|
Analyse/toelichting
De hogere baten bestaan uit meer huuropbrengsten. Daarnaast uit bijdragen in OZB en verzekeringslasten door het ROC van Twente voor het door hen gehuurde schoolgebouw aan de wethouder Beversstraat.
De afwijkingen op de mutaties in de reserves zijn het gevolg van een in 2014 plaatsgevonden correctie van de rijksuitkering. In het verleden werden een aantal scholen van Attendiz per abuis toegerekend aan de gemeente Hengelo. In samenhang daarmee is de gemeentefondsuitkering met ingang van 2014 verhoogd met 0,5 miljoen euro. De toekenning van deze middelen leidt tot een dotatie aan de egalisatiereserve Onderwijshuisvesting. Het nadelige resultaat voortvloeiende uit deze mutatie wordt verevend. Zie hiertoe de toelichting op het Gemeentefonds. De overige afwijkingen op de mutaties in de reserves zijn het gevolg van verschillen van werkelijke kapitaallasten en begrote kapitaallasten van onderwijshuisvesting.
|
Analyse/toelichting
De afwijking van 0,5 miljoen euro bij de Bedrijfsvoering is ontstaan doordat, in afwachting van de opheffing van het programma Opgroeien en Ontwikkelen per 31 december 2014, diverse vacatures niet zijn opgevuld.
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
De afwijking van de lasten zijn voor 0,2 miljoen euro het gevolg van het niveau van huurlasten van de wijkcentra.
Daarnaast bestaat de afwijking van de lasten uit een eenmalige subsidie van 0,1 miljoen euro die aan de NV Enschedese Zwembaden is verleend ter vervanging van het sterk verouderde kassaregistratiesysteem.
Verder bestaat de afwijking van de lasten en die bij de mutaties op de reserve voor 0,3 miljoen uit een eind 2014 verleende bijdrage aan EMOS voor het vernieuwen van de kleedvoorzieningen van het sportpark. Conform raadsbesluit wordt deze bijdrage gedekt uit de egalisatiereserve Sport.
|
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
Het voordeel op de lasten is ontstaan op vrijwel het gehele terrein van de individuele voorzieningen. Daarnaast is er een voordeel ontstaan van ca. 0,3 miljoen euro door de afrekening van PGB's over de jaren 2012/2013. Ook de door het Rijk beschikbaar gestelde gelden van 0,6 miljoen euro voor de gevolgen afschaffing Zorgzwaartepakketten (ZZP) 1 t/m 3 hebben niet zichtbaar geleid tot een verhoogde aanvraag individuele voorzieningen.
Het voordeel op de baten is grotendeels het gevolg van hogere eigen bijdragen (huishoudelijke hulp, verstrekkingen) dan geraamd.
|
Analyse/toelichting
Het voordeel op de lasten van 831.000 is het gevolg van:
(De hieronder genoemde afwijkingen op de lasten vallen weg tegen de afwijkingen bij de baten en onttrekkingen)
Het voordeel op de baten van 737.000 is het gevolg van:
De afwijking op de onttrekking wordt veroorzaakt door gemaakte invoeringskosten voor de transities. In deze kosten is voorzien in de reserve WMO.
|
Analyse/toelichting
Het nadeel op de lasten is het gevolg van:
|
Analyse/toelichting
Het voordelig resultaat op bedrijfsvoering ad 87.000 euro is een gevolg van het niet volledig (kunnen) invullen van vacatures bij het programma Wijkontwikkeling, Zorg en Welzijn.
|
Analyse/toelichting
Uitgangspunt van bewoners bij besteding van de wijkbudgetten is dat 1,3 miljoen euro per jaarschijf beschikbaar is. Ultimo 2014 resteert hiervan nog een bedrag van 878.000 euro dat toegevoegd wordt aan de bestemmingsreserve wijkbudgetten, conform raadsbesluit. Hierin is vastgelegd dat wijkbudgetten moeten worden besteed uiterlijk 31 december van het jaar volgend op het jaar van toekenning (in dit geval 31-12-2015) aan de wijken. Hiermee is een recht toegekend voor de duur van 2 jaar. In 2015 worden de spelregels en het beheerssysteem wijkbudgetten hernieuwd (amendement “bestemming vrije keuzeruimte en beheerssysteem wijkbudgetten”).
Om het niveau van de wijkbudgetten in 2014 te handhaven op de hiervoor aangegeven 1,3 miljoen euro wordt uitgegaan van een bijdrage vanuit het participatiebudget van 150.000 euro. Deze bijdrage is niet gerealiseerd in 2014. Daar staat tegenover de vrijval van middelen uit projecten (ca. 40.000 euro) en voordelen als gevolg van niet bestede middelen uit het werkbudget en budget Leefbaarheid & Veiligheid (ca. 52.000). Per saldo is dan een bedrag van 59.000 euro ten laste van het programmaresultaat gebracht om de wijkraden te kunnen laten beschikken over het toegezegde jaarbedrag (in lijn met de concernrapportage 2014).
|
Analyse/toelichting
Het voordelige resultaat van 122.000 euro wordt verklaard door een lagere afrekening van detachering DCW medewerkers dan gebudgetteerd. Ook is er een beperkte onderuitputting op het budget voor onderzoek & advies.
|
|
Analyse/toelichting
Het product bestemmingsplannen laat een incidenteel voordelig resultaat zien van 81.000 euro als gevolg van personele vergoedingen voor particuliere grexen en diensten voor derden (projecten).
|
Analyse/toelichting
Het product cultuur kent een te verwaarlozen negatief resultaat van 1.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Dit product sluit met een positief saldo van 30.000 euro Het overschot is ontstaan door Geuzenpop (10.000 euro) geen doorgang heeft gevonden en enkele vrije budgetten voor kansen die zich gedurende het jaar voordoen niet volledig zijn uitgegeven.
|
Analyse/toelichting
Algemeen
In het exploitatieoverzicht zijn de begrotingscijfers van het grondbedrijf uit het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf 2015 (raadsbesluit 20 april 2015) gepresenteerd, evenals het jaarresultaat van het eindproduct Beleid Grond. De grondexploitaties zijn resultaatneutraal in de gemeentelijke exploitatierekening opgenomen, omdat verrekening van het saldo van lasten en baten plaatsvindt met de balans (onderhanden werk) en de reserve grondbedrijf.
De gerealiseerde lasten en baten in de grondexploitaties laten een verschil zien met de oorspronkelijke begroting. Dit wordt bij de lasten in belangrijke mate veroorzaakt door de afwijkingen in de lopende grondexploitaties (minder kosten dan begroot) en bij de baten door de technische boeking om het MPG neutraal door het eindproduct te laten lopen. De opbrengsten in lopende grondexploitatie uit kavelverkoop en exploitatiebijdrage is 1,1 miljoen lager dan geraamd. De verkoop van kavels in de Boddenkamp, Roombeek en Bouwen in de Wijk daarentegen ligt hoger dan de ramingen. Bij de grotere kavels zoals op het Brunink en Vaneker en ook op de bedrijventerreinen en kantorenkavels is nog sprake van een stagnatie. De kosten zijn eveneens lager dan gepland omdat het tempo in de bestedingen - waar mogelijk - is aangepast aan de stagnatie in de projectenportefeuille.
Saldo product grondbedrijf
Het saldo van het product Grondbedrijf is neutraal.
Afwijkingen lasten en baten
In onderstaande tabel is een specificatie gegeven van het verschil in de lasten.
LASTEN |
BUDGET |
REALISATIE |
RUIMTE |
Slotboeking |
71.931 |
1.905.205 |
-1.833.274 |
Grondprijsbeleid |
500.000 |
100.000 |
400.000 |
werken voor derden |
279.000 |
429.280 |
-150.280 |
Mutatie boekwaarde Grondexploitatie |
150.000 |
4.817.210 |
-4.667.210 |
Resultaat Grondexploitaties |
70.088.682 |
34.240.219 |
35.848.463 |
|
71.089.613 |
41.491.915 |
29.597.699 |
De afwijking op de lasten van ongeveer 30 miljoen euro wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere kosten voor de aanleg van infrastructuur, bouw- en woonrijp maken en overige kosten in de lopende grondexploitaties. Vooral in de projecten Velve Lindenhof, Binnenstad Roombeek, Eschmarke en B&S Valley zijn de kosten achtergebleven. De oorzaken zijn divers. Bij de Velve is het een combinatie van oorzaken, o.a. gronden uit het NIEGG komen later over naar de grex en werkzaamheden en de daarmee samenhangende kosten vinden later plaats (bijvoorbeeld Groen Velve en Hart van de Wijk). Bij de Eschmarke is sprake van vertraging doordat het bestemmingsplan niet is vastgesteld. Ook in de grex Binnenstad – Roombeek die uit meerdere deelgrexen bestaat is er een combinatie van oorzaken, o.a. een uitgestelde aankoop in de spoorzone doordat vertraging in de onderhandelingen, vertraging in het bouw en het woonrijpmaken in Roombeek en Boddenkamp omdat nog niet alle woningen zijn gebouwd en vertraging in de verplaatsing van de school (Spoorzone). In totaal is de grondexploitaties ca. 36 miljoen minder aan kosten gemaakt dan begroot.
De lasten voor werken voor derden zijn hoger dan geraamd. Anders dan de geraamde 72.000 euro voor algemeen grondbeleid wordt de slotboeking (resultaat) voor het MPG niet in de begroting geraamd. De boekwaarde van de onderhanden grondexploitaties wordt jaarlijks aan het eind van het verslagjaar bruto overgeboekt naar de balans. Dit betekent dat zowel aan lasten-als aan batenkant hiervoor boekingen worden gedaan (zie ook bij baten). Ook de technische boeking om het MPG neutraal door het eindproduct te laten lopen is opgenomen en wijkt af van de begroting.
In onderstaande tabel is een specificatie gegeven van het verschil in de baten.
BATEN |
BUDGET |
REALISATIE |
RUIMTE |
Slotboeking |
-44.001 |
-50.549 |
6.548 |
werken voor derden |
-279.000 |
-450.929 |
171.929 |
Afboeking reserve naar voorziening |
-7.400.000 |
0 |
-7.400.000 |
Mutatie boekwaarde Grondexploitatie |
-40.400.165 |
-13.125.752 |
-27.274.413 |
Resultaat Grondexploitaties |
-29.838.519 |
-25.931.678 |
-3.906.841 |
|
|
||
|
-77.961.685 |
-39.558.907 |
-38.402.778 |
De baten zijn ongeveer 38 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de boeking van het onderhanden werk. Het gaat om 27 miljoen minder dan begroot al door het eindproduct laten lopen van het MPG. Verder is de boeking in de reserve van 7,4 miljoen conform uitgangspunten van het coalitieakkoord niet gerealiseerd door gewijzigde uitvoering ten aanzien van het integraal uitnemen van de plankosten uit het MGP. Vanaf 2016 worden vooralsnog alleen de indirecte plankosten niet meer doorbelast naar het MPG. De opbrengsten uit werken voor derden is hoger dan geraamd vanwege meer opdrachten dan begroot. Ten slotte is 3,9 miljoen minder aan opbrengsten gerealiseerd, waarvan 3,3 miljoen in de lopende grondexploitaties. Hiervan is 1,1 miljoen het gevolg van lagere grondverkopen en bijdragen uit exploitatieovereenkomsten. Het gaat o.a. om de volgende projecten: Vaneker (-3), Brunink (-5), de Eschmarke (-2), B&S Valley (- 6.600 m2 BVO) en bedrijventerreinen (-1,9 ha.).
Storting en onttrekking reserves
De storting in de reserves is 7,4 miljoen euro lager als gevolg van het niet realiseren van de verbetering van de reserve met 7,4 miljoen euro conform het coalitieakkoord voor risicoreductie (plankosten). Vanaf 2016 worden alleen de indirecte plankosten niet meer doorbelast naar het MPG. Er is nog geen sprake van het integraal uitnemen van de plankosten uit het MPG. De onttrekking aan reserves is 1,4 miljoen euro hoger. In begroting is alleen rekening gehouden met een onttrekking uit de reserve grondprijsbeleid van 500.000 euro. Uiteindelijk is 100.000 euro onttrokken uit deze reserve. Verder is een bijdrage vanuit de reserve MSI via deze reserve onttrokken ad. 329.000 euro. Ten slotte is het resultaat van het MPG onttrokken aan de reserve. (1.431.989 miljoen euro). Per saldo is de reserve MPG met 1,9 miljoen euro verslechterd, dit is inclusief de rentekosten die niet via het eindproduct Grondbeleid worden onttrokken. De oorzaak van de verslechtering van het MPG wordt veroorzaakt door o.a. een afwaardering van de overige gronden en een verslechtering van de lopende grondexploitaties (o.a. grondprijsverlaging en fasering).
Een uitgebreide toelichting op de ontwikkelingen in het grondbedrijf wordt gegeven in het MPG 2015 en de paragraaf grondbeleid in deze jaarrekening.
|
Analyse/toelichting
Op dit product worden met name de planbegeleidingskosten verantwoord voor projecten die zich in de zogenaamde initiatief en definitiefase bevinden. Per saldo is sprake van een klein nadeel door mee en tegenvallers op de initiatieven. Het betreft hier o.a. de kosten van Oost Boswinkel, Wesselerbrink, Stroinkslanden en Stadsveld als mede initiatieven als de Moskee en het Cobercopark.
De belangrijkste afwijking in de lasten, baten, stortingen en onttrekkingen wordt veroorzaakt door kredietverstrekking voor nieuwe projecten zoals het Koningsplein en de van Galenstraat. Deze heeft in 2014 plaats gevonden terwijl de werkelijke bestedingen verspreid over meerdere jaren plaatsvindt waardoor lasten, baten, storting en onttrekking afwijken van de begroting. Binnen dit eindproduct zijn de lasten van het opsporen en ruimen van explosieven opgenomen.(rb 3-2-2014). Dit veroorzaakt een nadeel op dit eindproduct van 1.500.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Het Parkeerbedrijf Enschede (PBE) realiseert 9.300.000 euro aan opbrengsten. Na aftrek van de gemaakte exploitatiekosten leiden deze opbrengsten tot een resultaat van 735.000 euro, dat gestort wordt in de reserve parkeren en gebruikt wordt ter dekking van de aanloopkosten van de ontwikkeling van de Van Heek parkeergarage. In de begroting is rekening gehouden met een storting van 269.000 euro, er wordt in 2014 466.000 euro extra gedoteerd. Naar huidig inzicht zijn de aanloopkosten in 2021 terugverdiend. Vanaf dat moment maakt het PBE besteedbare winst.
Lasten en Baten
De gerealiseerde lasten zijn incidenteel 438.000 euro lager en de baten incidenteel 34.000 euro hoger. Dit komt door:
Storting en onttrekking
De reserve van het parkeerbedrijf bestaat uit de egalisatie reserve risico's parkeergarage (van Heek) en de bestemmingsreserve parkeren Roombeek (de Brouwerij). Daarnaast is een voorziening voor groot onderhoud binnen het parkeerbedrijf.
Voor 2014 is een bedrag begroot om in de reserve te storten van 269.000 euro.In 2014 is een exploitatievoordeel gerealiseerd van 735.000 euro.
Uit de bestemmingsreserve parkeren Roombeek zijn de exploitatiekosten van 169.000 euro (begroot 177.000 euro) onttrokken voor de parkeergarage de Brouwerij (rb 10-9-2007). Er is 357.000 euro ten laste gebracht van de voorziening groot onderhoud. Voor de parkeerovertredingen worden naheffingsaanslagen opgelegd. Op de hoogte van vordering uit deze aanslagen wordt een correctie aangebracht in de vorm van een voorziening dubieuze debiteuren (het betreft hier een afwaardering uit hoofde van het risico op niet betalen van de naheffingsaanslagen). In deze voorziening dubieuze debiteuren is in 2014 53.0000 euro gestort en 53.000 euro onttrokken. Er resteert in deze voorziening 80.000 euro. Dit is conform de advisering van het GBT.
|
Analyse/toelichting
Het product bedrijfsvoering laat een nadelig resultaat zien van 385.000 euro. Dit wordt enerzijds veroorzaakt doordat de projectenportefeuille geen volledige dekking genereert voor de personele lasten en anderzijds door personele aangelegenheden, waardoor de productiviteit wat achter is gebleven (bijvoorbeeld ouderschapsverlof, ziekte, etc.).
|
Analyse/toelichting
Het resultaat op dit eindproduct bedraagt 1.344.000 euro. Het resultaat wordt veroorzaakt door een eenmalig voordeel (1.300.000 euro) als gevolg van het afronden en voorlopig afrekenen van de uitvoeringsmodules Stadsranden en Lonnekermarke in het kader van de Landinrichting Enschede Noord. Het overige voordeel kan worden verklaard door een positief restant voor GRAP middelen.
Storting en onttrekking
In 2014 is meer gedoteerd dan begroot. 10.000 euro betreft een dotatie opleidingskosten monumenten conform het besluit bij de jaarrekening 2013 en 13.000 euro betreft het afkoopbesluit woninggebonden subsidies. Per saldo is 93.000 euro meer onttrokken aan de reserve als gevolg van een voorlopige eindafrekening met de dienst landelijk gebied in het kader van het project stadsranden.
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
Het resultaat van dit product is 500.000 euro voordelig als gevolg van lagere lasten op het project Auke Vleerstraat.
Afwijkingen op lasten en baten
In dit eindproduct zijn alle lasten en baten van de meerjarige mobiliteitsprojecten opgenomen. Alle stortingen en onttrekkingen in en uit de reserve mobiliteit en de ontvangen subsidie bijdragen worden in dit eindproduct verantwoord conform de verslagleggingsregels (BBV). De kredietverstrekking voor nieuwe projecten vindt jaarlijks plaats terwijl de werkelijke bestedingen veelal in meerdere jaren plaats vinden waardoor lasten en baten afwijken van de begroting.
De lasten zijn 2.285.000 euro hoger dan begroot door een lage inschatting van de meerjarige mobiliteitsprojecten. De baten zijn 4.430.000 euro meer dan verwacht doordat subsidieopbrengsten als dekking voor meerjarige projecten eerder zijn ontvangen dan begroot.
Storting en onttrekking
Per saldo een mutatie in de reserve mobiliteit van 572.000 euro ten opzichte van de begroting 2014. Dit als resultaat van de afwijkingen op lasten en baten.
Overige informatie
In de bijlage ruimtelijke projecten en de bijlage kredieten zijn de verstrekte mobiliteitsprojecten opgenomen. Verder is van belang de ontwikkeling van de reserve positie ten opzichte van de geplande investeringsuitgaven in komende jaren. De ontwikkeling van de reserve is opgenomen in de staat van reserves.
|
|
Analyse/toelichting
Op het product afvalstoffen is er per saldo een nadeel ontstaan van 110.000 euro.
Op de lasten is er een voordeel van 74.000 euro. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat de lasten voor de inzameling van de diverse afvalstromen 184.000 euro lager zijn uitgevallen.
Voor plaagdierbestrijding bij particulieren is met ingang van 2014 een structurele bezuiniging opgenomen van 150.000 euro. Deze taak wordt overgelaten aan de markt.
Conform de dienstverleningsovereenkomst met Twente Milieu vindt een geleidelijke afbouw van de werkzaamheden plaats. Van de bezuiniging is dit jaar een bedrag van ruim 40.000 euro gerealiseerd.
De lasten van plaagdierbestrijding maken geen onderdeel uit van de afvalstoffenheffing en komen ten lasten van de algemene dienst.
Op de baten is er een nadeel van 720.000 euro. Dit wordt met name veroorzaakt door hoger bedrag aan kwijtschelding en oninbaarheid voor in totaal 639.000 euro
Aan de reserve egalisatie wordt dan ook per saldo 537.000 euro onttrokken.
|
Analyse/toelichting
Op dit product is een positief resultaat van 50.000 euro behaald. In 2014 is zeer terughoudend omgegaan met het doen van uitgaven. Hierdoor hebben wij 105.000 euro voornamelijk bespaard op de kosten voor het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen en gedenkparken. De legesopbrengsten van begraafrechten bleven achter bij de verwachtingen waardoor daarop een tekort van 55.000 euro is ontstaan.
|
Analyse/toelichting
Het voordeel op het product Wegen, 48.000 euro, bestaat met name uit diverse kleine niet uitgevoerde werkzaamheden.
De afwijking in de baten van 181.000 euro wordt veroorzaakt door:
|
Analyse/toelichting
Voor realisatie van de uitvoering bodemprogramma was inzet van het beschikbare budget niet noodzakelijk en er is terughoudend omgegaan met de materiele uitgaven. Met name hierdoor is er een positief resultaat gerealiseerd van 210.000 euro.
Het Product Reclame Openbare terreinen laat enerzijds een hogere opbrengst zien door hogere afgesloten contracten (119.000 euro), daarnaast zijn over 2013 nog creditnota’s verstuurd (22.000 euro) waardoor de hogere baten uitkomen op 97.000 euro.
Naar aanleiding van de concernrapportage is binnen het programma Leefomgeving bijgestuurd op diverse producten en is 250.000 euro gereserveerd binnen Beleid Leefomgeving als bijdrage in de gemeentebrede tekorten.
|
Analyse/toelichting
Het product duurzaamheid kent een neutraal resultaat, nadat het saldo van 354.000 euro is verrekend met de reserve duurzaamheid. De hogere lasten zijn het gevolg van de afrekening project Energiebesparing bestaande huursector (IMG15) van 300.000 euro en overige kleine initiatieven en onderzoeken. De hogere baten worden deels veroorzaakt door een bijdrage van programma Economie en Werk voor het initiatief green deal.
|
Analyse/toelichting
De zachte winterperiodes aan het begin en aan het einde van 2014 hebben een minder dan gemiddelde uitvoering van gladheidsbestrijdingsactiviteiten gevraagd. De begroting is gebaseerd op een normale winter, waardoor er een voordeel is ontstaan van 213.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
Handhaving Openbare Ruimte heeft een positief resultaat behaald van 40.000 euro. De lasten zijn lager uitgevallen doordat we bijgestuurd hebben op onze materiële uitgaven. Zo hebben we dit jaar vrijwel geen dienstkleding vervangen. Daar staat tegenover dat de lasten voor onze voertuigen en handhelds (zakcomputers) hoger zijn uitgevallen.
Onze baten vallen hoger uit dan begroot. We hebben dit jaar namelijk een bijdrage ontvangen uit de parkeervisie. Met dit geld hebben wij extra handhaving ingezet, om overlast van parkeren aan te pakken.
|
Analyse/toelichting
Het product Havens heeft een voordelig resultaat behaald van 20.000 euro.
We hebben een positief resultaat op de lasten van 24.000 euro behaald, doordat klein regulier onderhoud ook dit jaar is meegegaan in het project 'Revitalisering Havengebied . Verder hebben wij een nadelig resultaat op de baten behaald van 4.000 euro, doordat we minder Havengelden hebben ontvangen. Het voordelige resultaat is aan de reserve toegevoegd.
Conform begroting hebben wij in 2014 geld uit de reserve onttrokken voor het projekt 'Revitalisering Havengebied, Baggeren en Herstel Kades en Oevers'. Maar deze onttrekking is 140.000 euro hoger uitgevallen dan geraamd omdat een deel van het werk is doorgeschoven van 2013 naar 2014.
Het product Ambulante Handel heeft een negatief resultaat behaald van 20.000 euro. Deze wordt vooral veroorzaakt doordat we dit jaar een voorziening moesten treffen voor dubieuze debiteuren van ca. 26.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Bij het product Openbare Verlichting is het saldo 273.000 euro verrekend met de reserve kapitaallasten waardoor het in de jaarrekening nihil is. De lagere lasten van 210.000 euro zijn te verklaren door:
In de baten is een meeropbrengst van derden voor energieverbruik van aansluitingen op lichtmasten voor reclame-uitingen van 64.000 euro. De voor- en nadelen op kapitaallasten worden geëgaliseerd via de reserve kapitaallasten. Hierin is in 2014 273.000 euro gestort.
|
Analyse/toelichting
Het bedrijfsvoeringresultaat van Leefomgeving, 644.000 euro, wordt grotendeels veroorzaakt door Onderhoud Enschede. Zij sluit af met een positief resultaat van 581.000 euro. De overige afdelingen sluiten af met circa 63.000 euro.
In het kader van de interne verzelfstandiging heeft Onderhoud Enschede rekening gehouden met een aantal frictiekosten. Deze zijn maar ten dele gerealiseerd, waardoor een bedrag van ca. 140.000 euro niet benut is in 2014.
Verder hebben zij niet alle vacatureruimte ingevuld, mede doordat aflopende contracten niet zijn verlengd in het kader van de komende bezuinigingen en veranderingen in de openbare ruimte, vanaf 2015. Daarnaast is ook rekening gehouden met de taakstelling die de afdeling vanaf 2015 heeft in het kader van de verzelfstandiging. Dit heeft uiteindelijk een voordeel opgeleverd van ca. 225.000 euro.
Een andere oorzaak is dat het weer in 2014 erg gunstig was, waardoor Onderhoud Enschede ook in de wintermaanden veel omzet heeft binnengehaald. Dit heeft een voordeel opgeleverd van ca. 150.000 euro.
|
Analyse/toelichting
De lagere lasten, zijn het gevolg van risico gestuurd werken dat zich nu uit in o.a. 302.000 euro lagere kapitaallasten. De baten zijn hoger als gevolg van onder andere een inhaalslag van aanslagen grootverbruik, over meerdere jaren. Uiteindelijk is niet de begrote 468.000 euro onttrokken uit de reserve echter 101.000 euro gestort in 2014.
|
Analyse/toelichting
Het product Stadsdeelbeheer heeft een voordelig resultaat van 904.000 euro.
Dienstverlening voor derde: bij zowel de lasten als de baten die niet begroot waren ontstaat er een verschil van 735.000 euro. Dit o.a. door werken bij het RUD, ADT, etc.
De lagere lasten, 458.000 euro worden veroorzaakt door het niet kunnen uitvoeren van werkzaamheden in 2014. Onder deze werkzaamheden vallen o.a. de bomen op het Van Heekplein(200.000 euro) en de bomen aan de Museumlaan (250.000 euro).
Daarnaast hebben we gedurende 2014, 446.000 euro meer baten gerealiseerd o.a. voor het oplossen van knelpunten (Lonnekererf wateroverlast 110.000 euro, marktkasten problematiek 75.000 euro en de frictie kosten maaimachines 184.000 euro).
|
Analyse/toelichting
Het product vergunningen heeft een voordelig resultaat behaald van 226.000 euro. Dit resultaat is toegevoegd aan de reserve Vergunningen. Het voordelig resultaat op de lasten en de baten komt vooral doordat dit jaar alle processen binnen de afdeling LEAN gemaakt zijn en doorgevoerd. Hiermee zijn de grote besparingen, die al in 2013 zijn ingeboekt ook feitelijk gerealiseerd.
|
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
De hogere lasten worden veroorzaakt door de hogere afdracht van leges aan het rijk (514.000) waar hogere baten tegen over staan (372.000). Netto is dus voor ca 142.000 minder leges ontvangen dan begroot. Door ca 136.000 euro lagere bedrijfsvoeringskosten is het saldo 9.000 euro negatief.
|
Analyse/toelichting
Voor een inhaalslag op gebied van archivering t.b.v. het oplossen van de code oranje van de archiefinspectie is 18.000 meer uitgegeven dan begroot.
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
Doordat de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen en de Europese verkiezingen dicht op elkaar lagen, is een efficiëncyslag gemaakt (o.a. éénmaal instructie / plaatsen borden). Hierdoor is een incidenteel voordeel ontstaan van ca 80.000 euro.
|
|
Analyse/toelichting
De afwijking in de lasten wordt veroorzaakt door:
De afwijking in de baten wordt veroorzaakt door:
|
|
Analyse/toelichting
De afwijking in de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door de herziening van de actuariteitsberekening van de pensioenverplichting voor (ex-) wethouders die nog niet met pensioen zijn. Door o.a. mutaties in het college, de herziening van de pensioenleeftijd en het door de actuaris herrekenen van toekomstige pensioenverplichtingen hoeft er minder gedoteerd te worden aan de pensioenvoorziening dan begroot.
|
Analyse/toelichting
De kosten voor de Regio Twente raken verschillende producten binnen verschillende programma's. De kosten voor algemene bestuurskosten, de bijdrage aan de Euregio en de kosten voor de Netwerkstad worden binnen het product Euregionale samenwerking begroot. De begrotingswijzigingen van de regio worden bij de 2e Nota van wijzigingen verwerkt in de begroting van de Gemeente Enschede. Nu deze niet plaatsgevonden heeft, leidt dit tot diverse afwijkingen bij diverse producten (zie onder) per saldo sluiten deze op 0.
Budget | Realisatie | Afwijking | |
0.03 Versterken economische structuur | 688 | 649 | 39 |
0.34 Gezondheidszorg | 4.340 | 4.264 | 76 |
0.67 Ruimtelijke Ontwikkeling | 45 | 68 | -23 |
0.70 Verkeersinfrastructuur en beleid | 61 | 66 | -5 |
1.00 Beleid Leefomgeving | 86 | 76 | 10 |
1.16 Euregionale samenwerking | 617 | 714 | -97 |
Totaal | 0 |
|
Analyse/toelichting
De afwijking in de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door een voordelig bedrijfsvoeringsresultaat. Anticiperend op de bezuinigingstaakstelling vanaf 2015 zijn een aantal vacatures niet ingevuld.
De afwijking in de baten wordt voornamelijk veroorzaakt door binnen dit product uitgevoerde werkzaamheden die doorgerekend konden worden aan het Veiligheidshuis Twente (product openbare orde en Veiligheid).
|
Analyse/toelichting
Het afwijking wordt voornamelijk veroorzaakt door:
|
|
Analyse/toelichting
Door het toenemende aantal taken waar bezwaar en beroep mogelijk is, staat het product bezwaar en beroep onder druk. Om de kosten te beperken is specifiek ingezet op mediation. Daarnaast zijn ook de griffiekosten voor beroepszaken sterk toegenomen. Dit samen heeft geleid tot een nadelig saldo van 89.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Onder dit product worden de resultaten van de werkzaamheden van BMO verantwoord.
Het voordelige resultaat ad 1.051.000 euro wordt voornamelijk veroorzaakt door:
Bedrijfsvoering BMO (voordeel 918.000 euro)
Het voordeel bestaat uit een saldo van positieve en negatieve afwijkingen. De belangrijkste zijn:
Kwetsbare dekking (voordeel 347.000 euro)
De kosten van interne dienstverlening (kosten van o.a. ambtelijke huisvesting, IT, financiën en P&O) worden gedekt uit algemene middelen maar ook uit gesloten systemen (riolering, afval, vergunningen, vastgoed) en projectopbrengsten (o.a. projecten grondbedrijf, PMBE etc.). Door de sterke krimp van activiteiten uit projecten en gesloten systemen is in 2014 een structureel dekkingsprobleem ontstaan op de interne dienstverlening. Hiervoor is bij de PB 2014-2017 structureel 4 miljoen euro ter beschikking gesteld. In 2014 resteert hiervan incidenteel een voordelig saldo van 347.000 euro als gevolg van meer dekking uit de middelen van het participatiebudget (arbeidsmarktoffensief) en op onderdelen een hogere projectomzet (en daarmee meer dekking voor interne dienstverlening).
Sociale premies/werkgeverslasten (voordeel 118.000 euro)
De definitieve afwikkeling van sociale premies/werkgeverslasten uit voorgaande jaren leidt tot een incidenteel voordeel.
Voorziening personeel (nadeel 332.000 euro)
De voorziening personeel is een concernbrede voorziening en is bedoeld om toekomstige ongedekte lasten uit wachtgeld-, WW- en bovenformatieve regelingen op te kunnen vangen. De voorziening personeel wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de meest recente informatie en inschattingen van toekomstige verplichtingen. In 2014 is een aanvullende dotatie noodzakelijk van 332.000 euro. Deze extra dotatie is vooral een gevolg van "terugkerende" WW-verplichtingen voormalige collega's met een eerder tijdelijk dienstverband die in 2014 opnieuw werkloos zijn geworden. De gemeente is nog aansprakelijk voor het restant van de WW-periode. Ook is er sprake van bovenformatieve personeelslasten die niet volledig gedekt zijn/worden door detacheringsopbrengsten.
Onttrekkingen aan reserves
Per saldo 2.723.000 euro minder onttrokken dan geraamd. Hier staan voor hetzelfde bedrag lagere lasten tegenover. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
|
Analyse/toelichting
Een aantal teruglopende opbrengsten is deels opgevangen door extra inkomsten elders te genereren. Per saldo heeft dit geleid tot een beperkt nadeel van 17.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
Analyse/toelichting
Het resultaat van het Vastgoedbedrijf (VBE) over 2014 is 867.000 euro positief. Het Vastgoedbedrijf (VBE) is een gesloten systeem daarom wordt dit saldo, conform de vastgoednota, toegevoegd aan de egalisatiereserve Vastgoed. Het positieve resultaat komt vooral door gerealiseerde boekwinsten van 4 verkochte panden. In dit resultaat is ook de afwaardering van 3 nog te verkopen panden verwerkt, deze panden zijn afgewaardeerd omdat de boekwaarde hoger was dan de taxatiewaarde.
|
Analyse/toelichting
Niet van toepassing.
|
|
Analyse/toelichting
Het voordeel op de gemeentelijke belastingen wordt veroorzaakt door:
|
Analyse/toelichting
Het resultaat van de uitkering uit het gemeentefonds bestaat uit de uitkomsten van:
Taakmutatie |
Bedrag (x 1.000) |
Programma |
Maatregelen wet werk en bijstand |
71 |
E&W |
E-overheid |
-42 |
DV |
Suppletie-uitkering bommen |
1.494 |
SO |
Jeugdzorg |
205 |
WZW |
Pilot participatieverklaring |
70 |
E&W |
Mantelzorg |
64 |
WZW |
Gezond in de stad |
354 |
WZW |
Toevoeging locatie Attendiz |
491 |
B&M |
Koopkrachttegemoetkoming |
937 |
E&W |
Implementatie participatiewet |
100 |
E&W |
Maatschappelijke opvang |
96 |
WZW |
WMO |
-443 |
WZW |
Centrum voor jeugd en gezin |
8 |
WZW |
LHBT beleid |
10 |
WZW |
Eigen Kracht |
30 |
E&W |
Voor de bovengenoemde posten zijn overschrijdingen op de budgetten te zien binnen de betrokken programma’s. Deze afwijkingen worden gedekt via de ontvangst uit de algemene uitkering.
|
Analyse/toelichting
|
Analyse/toelichting
Zie de treasuryparagraaf.
Begroting 2014 (na wijziging) Realisatie 2014 Begrotingsafwijking 2014
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting categorie uit kadernota platform rechtmatigheid.
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de Raad wel heeft besloten maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Toelichting
Bovenstaande afwijkingen zijn hieronder nader toegelicht. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar onderdeel 8.2 Analyse van de afwijkingen tussen begroting (na wijziging) en programmarekening. De afwijkingen passen binnen het door de Raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de afwijkingen formeel geautoriseerd.
Economie & Werk
De overschrijdingen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door het nadeel van de MAU van 1,5 miljoen euro, het nadeel op de uitvoering van de WSW van 0,8 miljoen euro, het nadeel op de bijzondere inkomensvoorziening van 0,7 miljoen euro en het nadeel op de schuldhulpverlening van 0,6 miljoen euro. Het nadeel op de bijzondere inkomensvoorziening wordt voor 0,9 miljoen gecompenseerd door een uitkering in het gemeentefonds die bij het programma Bestuur en Middelen wordt verantwoord.
Opgroeien en Ontwikkelen
De hogere lasten worden gecompenseerd door hogere baten. Door de verwerking van de herrubricering van de zwembaden van materiële naar financiële vaste activa ontstaat er bij zowel de lasten als de baten een afwijking van 5,1 miljoen euro.
Dienstverlening
De hogere lasten worden gecompenseerd door hogere baten.
WNT-verantwoording 2014 Gemeente Enschede
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de Gemeente Enschede van toepassing zijnde regelgeving: Het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2014 voor De Gemeente Enschede is 230.474 euro. Het weergegeven toepasselijke WNT-maximum per persoon of functie is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging topfunctionarissen
bedragen x € 1 | M. Meijs Gemeentesecretaris | R. Jongedijk Griffier |
Dienstverband in 2014 | 1/1 - 31/12 | 1/1 - 31/12 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Bezoldiging | ||
Beloning | 146.137 | 112.415 |
Belastbare onkostenvergoedingen | 473 | 870 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 24.903 | 16.941 |
Totaal bezoldiging | 171.513 | 130.226 |
Toepasselijk WNT-maximum bezoldiging[1] | 230.474 | 230.474 |
Motivering van overschrijding: | n.v.t. | n.v.t. |
Uitkeringen in 2014 wegens beëindiging dienstverband | - | - |
Totaal toegekende uitkeringen wegens beëindiging dienstverband | - | |
Toepasselijk WNT-maximum ontslaguitkering[2] | 230.474 | 230.474 |
Voorgaande functie | ||
Motivering van overschrijding: zie | n.v.t. | n.v.t. |
Gegevens 2013 | ||
Functie(s) in 2013 | Gemeentesecretaris | Gemeentesecretaris |
Duur dienstverband in 2013 | 1/1 - 31/12 | 1/1 - 31/12 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Bezoldiging | ||
Beloning | 148.307 | 102.607 |
Belastbare onkostenvergoedingen | 1.168 | 665 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 26.560 | 17.513 |
Totaal bezoldiging 2013 | 176.035 | 120.785 |
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2014 een bezoldiging boven het toepasselijke WNT-maximum hebben ontvangen, of waarvoor in eerdere jaren een vermelding op grond van de WOPT of de WNT heeft plaatsgevonden of had moeten plaatsvinden. Er zijn in 2014 geen ontslaguitkeringen aan overige functionarissen betaald die op grond van de WNT dienen te worden gerapporteerd.