Enschede wil een stad voor de toekomst zijn, die goed bereikbaar is, waar je je goed en veilig in kunt bewegen en wonen en waar je op basis van gelijkwaardigheid tot volle ontwikkeling mag komen. We doen dat als het stedelijk centrum van Twente, een kleine metropoolregio die leeft van goede verbindingen en als grootste grensstad van ons land, die de deuren naar het oosten wagenwijd openzet. Eenvoudig is die opgave niet. We concurreren om talent met vele anderen en worstelen tegelijk met een hardnekkig bestand van mensen, die voor kortere of langere tijd, niet meer kunnen werken. We zijn de stad met de laagste participatiegraad en de meest ondernemende universiteit. De stad aan de rand van Nederland en het meeste in Europa. Een stad met een duidelijke Twentse identiteit en tegelijkertijd 160 nationaliteiten. Een stad die zich verheugt over haar hotels en moet vechten voor het behoud van orkest en musea. Een stad die buitenlandse studenten herbergt en straks vluchtelingen. Een stad kortom, volop in ontwikkeling.
Dit college is 2 jaar onderweg. Als we kijken naar de activiteiten die we in de vierjarenbegroting hebben opgenomen, zijn we met de meeste onderwerpen behoorlijk opgeschoten. Daarbij zijn we ons er goed van bewust dat niet de vierjarenbegroting de maat der dingen is, maar de stad zelf. En in die stad liggen in toenemende mate geweldige kansen.
De afgelopen jaren hebben we de instroom van mensen in de uitkeringen weten te beperken. De invoering van de decentralisaties in het sociaal domein zijn goed verlopen. En de verbinding met Duitsland is versterkt. We hebben in onze stad een stevig debat gevoerd over de komst van vluchtelingen. Het resultaat is dat we onze verantwoordelijkheid nemen, met oog voor hen die kritisch kijken naar het krijgen van veel nieuwe buren tegelijk. Hun bezwaren rondom veiligheid nemen we serieus en proberen we op te lossen.
Om publiek nadeel te voorkomen hebben we ons de afgelopen tijd zowel ambtelijk al bestuurlijk intensief met FC Twente bemoeit. Zo doen we er alles aan om te voorkomen we dat de lening van 17 miljoen euro niet wordt terugbetaald.
In de binnenstad zien we het bruisen: er is hernieuwde aandacht van winkeliers om een vestiging in onze binnenstad te openen, de Zuidmolen krijgt een impuls en met de nieuwbouw van het Medisch Spectrum Twente en het Koningsplein heeft de binnenstad ook aan de zuidwestkant een flinke oppepper gekregen.
We zijn nog steeds in staat om het sociale vangnet overeind te houden. Tegelijkertijd zijn we procedures tegen het Rijk gestart vanwege de oneerlijke verdeelmodellen voor de Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG). Het model benadeelt Enschede in grote mate. En dat heeft grote gevolgen voor onze financiële huishouding.
Dit is hét moment om weer te gaan investeren in de stad, en om daarnaast verder te kijken dan de huidige coalitieperiode. Het is daarbij van belang om een stip op de horizon te zetten. Daarover gaan we graag met de raad in gesprek.
In de afgelopen jaren hebben de veranderingen in de wereld elkaar in rap tempo opgevolgd. Wereldwijd is er sprake van een vluchtelingencrisis, IS is opgekomen, er waren aanslagen in Parijs en Brussel; gebeurtenissen die zorgen voor maatschappelijke onrust. Veranderingen op mondiale schaal leiden rechtstreeks tot gevolgen in onze stad.
In de afgelopen periode hebben we goed gekeken wat er op ons afkomt en welke gevolgen die ontwikkelingen hebben voor de stad en haar dorpen. Daarbij kijken we kritisch of we als gemeente nog de goede dingen doen. Bijvoorbeeld op het gebied van ruimtelijk-economische verschuivingen, demografie, duurzaamheid, de arbeidsmarkt en de gevolgen van de netwerksamenleving. Daarbij hebben we ook de link gelegd naar concrete (beleids)vraagstukken die binnen onze gemeentegrenzen spelen. Hoe zorgen we ervoor dat Enschede een stad blijft waar mensen graag willen komen en willen blijven? We wensen onze inwoners een stad toe waar zij zich kunnen bewegen (in ruimtelijk opzicht) en kunnen groeien (maatschappelijk en sociaal).
Onze ambitie is samen te vatten in een paar zinnen:
‘Enschede als compacte, slimme stad waar het fijn en veilig wonen is nabij het groen, waar van alles is te beleven in een bruisende, grootstedelijke binnenstad, Dat is uniek voor Twente. Een stad waar de historische innovatiekracht van ‘ hightech-Human-Touch’ voortleeft in de innovatieve bedrijvigheid rondom ROC, Universiteit en Saxion. Je kunt je talent ontdekken en ontwikkelen, er is adequate hulp voor wie dat nodig heeft. Een speeltuin voor techniek, een binnenstad als pretpark, uitstekend verbonden met de Randstad en met Duitsland. Daarnaast zijn ook banen in Zwolle en Arnhem/Nijmegen goed bereikbaar’. |
Ruimtelijk economische trends
Een compacte, slimme stad staat of valt met een goede ruimtelijk-economische basis. Professor Pieter Tordoir heeft eerder dit jaar de Raad en het College meegenomen in de ontwikkelingen op dit gebied voor Enschede en Twente. Positief is dat Enschede haar achterstand op het gebied van kennisintensieve bedrijvigheid omzet in een voorsprong, en met de UT(-spin-offs), Saxion en Kennispark feitelijk fungeert als ‘opwerkfabriek van nationaal belang’. Maar er zijn ook risico’s. Twente ligt relatief geïsoleerd ten opzichte van andere regio’s, de beroepsbevolking neemt af en er vertrekken relatief veel hoogopgeleide kenniswerkers uit de regio. Terwijl juist die ‘massa’ in het netwerk en de verbinding met andere gebieden en bereikbaarheid van banen belangrijk is voor een goede economische ontwikkeling. In het bijzonder de verbinding per openbaar vervoer is daarbij relevant, omdat hogeropgeleiden relatief vaker met het openbaar vervoer reizen.
De volgende 3 punten zijn vanuit dit perspectief van essentieel belang:
Arbeidsmarkt
Er zijn in Enschede relatief veel banen die geschikt zijn voor lager opgeleiden. Maar het onderzoek van Atlas voor Gemeenten (2015) toont aan dat veel van die banen worden ingenomen door mensen van buiten Enschede of door mensen die een hogere opleiding hebben. Hier komt nog bij dat onduidelijk is wat de gevolgen van robotisering en automatisering zijn voor de arbeidsmarkt. Dit maakt het des te belangrijker om maximaal te werken aan de bereikbaarheid van banen en het aantrekken en vasthouden van talent – en daarmee de kansen voor alle Enschedeërs te vergroten.
Duurzaamheidstrends
Wereldwijd wordt duurzaamheid steeds belangrijker, zeker nu het klimaatakkoord in Parijs is getekend. Vooral het besparen en duurzaam opwekken van energie krijgt hierbij aandacht.
Het dreigende grondstoffentekort zal leiden tot een overgang van een lineaire naar een circulaire economie. Door klimaatveranderingen zullen voedselzekerheid en vluchtelingen blijvende thema's zijn van gesprek en actie. We hebben deze trends voor Enschede vertaald in een breed duurzaamheidsbeleid. Onze doelstellingen in het actieplan duurzaamheid zijn helder. Het op eigen grondgebied opgewekte aandeel hernieuwbare energie moet in 2030 bijvoorbeeld minimaal 12% zijn van het voorziene gebruik van energie. Dat vraagt om het goed in het landschap inpassen van bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen. De verduurzaming van woningen is niet alleen qua energie maar ook sociaal en financieel duurzaam. Er ontstaan mogelijk kansen voor Twente op het gebied van circulaire economie, onder andere in de bouwsector. Op lokaal niveau zal klimaatadaptatie vooral zichtbaar zijn in maatregelen op het gebied van water(overlast), hittestress en luchtkwaliteit. Duurzaamheid is een onderwerp waar we, vanwege het belang voor onze leefomgeving, in de komende periode op moeten versnellen.
Demografische trends
De bevolkingssamenstelling van Enschede zal naar verwachting in de komende jaren op drastische wijze veranderen; het aantal inwoners neemt af, het aantal jonge kinderen neemt af, het aantal huishoudens neemt toe en het aantal 75-plussers is in 2030 met bijna de helft toegenomen.
Dit heeft ook invloed op de zorgvraag; zo zijn er prognoses die suggereren dat het aantal mensen met dementie in Enschede in 2030 met 46% is toegenomen. hier moeten we nu al strategisch op inspelen, bijvoorbeeld op het snijvlak van wonen en zorg. De vluchtelingenstroom zoals die het afgelopen jaar op gang is gekomen vraagt afzonderlijk onze aandacht.
Trends op het gebied van asiel en integratie
De opvang en integratie van vluchtelingen is een cruciaal thema. Niet alleen vanwege het welzijn van de mensen die een vlucht- en asielprocedure doorlopen, maar ook omdat Enschede met al haar verscheidene achtergronden en culturen een gastvrije stad wil zijn voor haar nieuwe inwoners. Onderzoek naar de ervaringen in het verleden laat zien dat het cruciaal is dat asielzoekers vanaf het eerste moment kansen krijgen om mee te doen en de taal te leren, omdat ze anders slechter meekomen dan autochtonen (bijv. Op het gebied van werkloosheid, inkomen, criminaliteit).
We werken daarom, samen met de vele vrijwilligers en het COA, aan een integraal en realistisch beleid, waarin onze nieuwe stadsgenoten vanaf dag 1 onderdeel kunnen zijn van de Enschedese samenleving en kansen krijgen voor persoonlijke ontwikkeling.
Trends in de netwerksamenleving
Er is steeds meer sprake van een netwerksamenleving, sociale media zijn niet meer weg te denken. Grenzen vervagen: er ontstaan gemakkelijker verbindingen tussen mensen en organisaties, het gezag van ‘traditionele’ organisaties is minder vanzelfsprekend, en de binding aan geografische locaties neemt af. Tegelijkertijd toont onderzoek aan dat er steeds meer gescheiden belevingswerelden en sociale netwerken ontstaan, bijvoorbeeld bij hoger– en lager opgeleiden. Waar vooral contact is met gelijkgestemden ontstaat het risico op verharding van tegenstellingen. Dit heeft gevolgen voor de rol van de overheid. Waar vroeger via 3 bestuurslagen voor iedereen duidelijk was waar de beslissingen werden genomen, is nu sprake van samenwerkingsrelaties in de hele maatschappij (‘een netwerk van netwerken’). Dit vergt een andere manier van sturen. Minder vanuit routines en procedures (en ‘grip’), veel méér op doelen, die iets zeggen over de kracht van de stad en haar dorpen: kun je er goed komen, blijven en bewegen?
In gesprek over de toekomst van de stad
Het mag duidelijk zijn dat we er met het constateren van bovenstaande trends en het formuleren van een perspectief (nog) niet zijn. Het lijdt ook geen twijfel dat we bij het duiden van de vraagstukken op de lange termijn, en de gevolgen daarvan op onze koers, anderen nodig hebben. Daarom gaan we hier in de komende periode graag verder over in gesprek; met de Raad en met externe experts. We zien contouren van een strategische agenda, die voor de lange termijn bij kan dragen aan een bestendige lijn voor de toekomst van Enschede. We nodigen de raad met nadruk uit om hier met ons, na het zomerreces, over van gedachte te wisselen.
We hebben een vertaling gemaakt van de hierboven beschreven trends die we zien naar ons werk in de dagelijkse praktijk. Daarom beschrijven we per thema hieronder de accenten en acties die we op basis van de trends gaan leggen en in gang zetten.
Ruimtelijke economie: Een aantrekkelijke en bereikbare stad
Bereikbaarheid blijft een cruciaal thema voor het zetten van stappen op het gebied van ruimtelijke economie. Afstanden verkleinen en verbindingen verbeteren is dé opgave om de economische aantrekkelijkheid van Enschede te blijven bevorderen.
De binnenstad is het kloppende hart van onze stad. De bruisende binnenstad werkt als een magneet voor bezoekers, nieuwe bedrijven en winkels van elders. Slimme combinaties versterken de beleving van de binnenstad als pretpark. Bijvoorbeeld de verrassende initiatieven zoals de pop-up restaurants in Concordia en liveoptredens van bands tijdens winkeltijden.
Een belangrijk onderdeel van de bruisende binnenstad zijn de culturele instellingen. Om het niveau van het culturele aanbod op peil te houden gaan we gerichter sturen op de diversiteit, kwaliteit en professionaliteit van de festivals.
Onze basishouding is dat we alle vormen van bedrijvigheid toejuichen en willen faciliteren. We hebben met de binnenstad, Techbase Twente en het Kennispark drie gebieden die uniek zijn voor de regio. Daar willen we een scherp profiel voor neerzetten en ook als gemeente zelf extra aandacht aan besteden. Voor deze gebieden geldt dat we wel kritisch kijken of de kansen voor meer bedrijvigheid die zich voordoen, ook passen bij de rol van het gebied voor Enschede. We staan open voor alle soorten ontwikkelingen en we brengen focus aan in onze eigen inzet en toegevoegde waarde.
Als wij willen dat nieuwe bedrijven zich vestigen in Enschede, moeten we zorgen dat we ze maximaal faciliteren en welkom heten. Bijvoorbeeld door bestemmingsplannen en regels nog meer aan te laten sluiten bij de wensen van ondernemers. In 2015 hebben we 10 vergunningstelsels afgeschaft, of hebben die sterk vereenvoudigd. Bewoners en ondernemers nemen daarmee de verantwoordelijkheid om plannen te realiseren zonder tussenkomst van de gemeente. In het laatste kwartaal van 2016 gaan we de kap- en de standplaatsvergunning evalueren, voor de andere afgeschafte stelsels geldt dat we die in 2017 evalueren. De 2e fase van deregulering wordt in de eerste helft van 2017 afgerond. We hebben ons werk anders ingericht, zodat we beter en sneller kunnen reageren op initiatieven uit de samenleving. De stedelijke afweging en het belang van het stadsdeel komen daarbij samen. Door de versnelling in ons handelen, kunnen we initiatiefnemers sneller duidelijkheid bieden.
Acties in de komende 2 jaar:
|
|
Arbeidsmarkt
We zien dat de economie aantrekt. Maar de ‘groei’ is anders dan vroeger; kwaliteit gaat boven omvang. Dat zien we ook terug in Enschede. Op Kennispark en in de binnenstad. Enschede durft en begroet spin-offs en startups met open armen.
De verbinding met Duitsland is cruciaal voor Enschedeërs die kansen zien over de grens. Er zijn goede contacten met Duitse ondernemersverenigingen en uitzendbureaus. We gaan een social impact bond starten om mensen in Duitsland aan het werk te helpen. Daarbij wordt de grootste investering door ondernemers opgebracht. We zien steeds meer kansen in Duitsland die we goed kunnen verzilveren. We willen hier in een ‘Duitsland-agenda’ vorm aan geven. Het aanboren van de Duitse arbeidsmarkt blijft noodzakelijk in de opgave waarvoor we staan, ondanks de stijgende cijfers: Het aantal banen in Enschede is de afgelopen jaren gestegen. Het aantal mensen met een baan (de arbeidsparticipatie) is in 2015 met één procent gestegen naar 62.7%. De werkloosheid is gedaald van 9.4% in 2014 naar 8.5% in 2015. In 2015 zijn 770 mensen uitgestroomd naar werk.
Acties in de komende 2 jaar:
|
|
Duurzaamheid
Enschede is de eerste gemeente in Nederland die financiële prikkels inzet om mensen te stimuleren duurzaam te bouwen. Consumenten en bedrijven die een vergunning aanvragen voor een ‘groen’ bouwplan, betalen in Enschede vanaf 1 januari 2016 helemaal geen of aanzienlijk lagere leges voor de benodigde vergunningen. In de eerste maanden van 2016 zijn aanzienlijk meer aanvragen gedaan voor bijvoorbeeld energie-neutrale woningen, groene daken en aansluiting op warmtenet. Ook vanuit andere gemeenten is er veel belangstelling voor deze regeling. Samen met eigenaren van bestaande woningen, dringen we het gebruik van fossiele brandstoffen (gas etc.) terug. Reimarkt is de partij die concrete pakketten aanbiedt om woningen te verduurzamen, bijvoorbeeld via de label lening.
Met ingang van 2017 zal diftar worden ingevoerd, een uitnodiging aan inwoners om hun afval maximaal te scheiden.
Om de ambities uit het actieplan duurzaamheid te realiseren starten we “Enschede wekt op”. “Enschede wekt op” is een participatieaanpak om samen met organisaties en inwoners in Enschede concreet op zoek te gaan naar locaties voor grootschalige zonne- en windenergie. Voor de zomer van 2016 bezoeken we samen met raadsleden, actieve inwoners en bedrijven Saerbeck, om ons te laten inspireren en informeren over deze energie neutrale gemeenschap.
Acties in de komende 2 jaar:
|
|
Preventie, de jeugd klaar voor de toekomst en vasthouden van talent
Preventie
De transformatie in het sociaal domein is dit jaar begonnen. Wij zijn er van overtuigd dat als problemen eerder gesignaleerd worden, mensen minder zware hulp en zorg nodig hebben. Wijknetwerken helpen bij het signaleren van problemen en het bieden van praktische oplossingen, zodat er geen of minder specialistische ondersteuning nodig is. Belangrijk daarbij zijn vroege signalering, activering, participeren en toeleiding naar algemene voorzieningen. Het Stadsdeelmanagement, de wijkteams het welzijnswerk M-Pact (VU en vrijwilligers053) faciliteren en stimuleren dit proces.
Tijdens het eerste jaar in de praktijk werd duidelijk dat er aandacht nodig is voor administratieve systemen; niet om die leidend te maken, maar wel omdat die systemen de maximale vernieuwing soms belemmeren. Terwijl ze zouden moeten ondersteunen en volgen. Hierin is nog een slag te maken.
De jeugd klaar voor de toekomst en vasthouden van talent
Onderwijs is een essentieel middel voor de toekomst van Enschede. Het is de sleutel voor jonge mensen om het maximale uit zichzelf te halen en elke mogelijke stap in hun ontwikkeling door te maken. Zo krijgen zij zelf de regie over de kwaliteit van hun leven en kunnen ze, als ze daar behoefte aan hebben, los komen van hun achtergrond. De mogelijkheid om in Enschede aan zowel het ROC, Saxion, ARTeZ en de universiteit te kunnen studeren geeft alle ruimte voor die ontwikkeling.
Door cultuureducatie een vast onderdeel te maken van de lesstof in het basisonderwijs, dragen wij bij aan de ontwikkeling van de creativiteit van de jeugd in onze stad. Voor techniek is minstens zo’n belangrijke rol weggelegd. Vanuit de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) zijn er subsidieregelingen beschikbaar voor onder andere techniek, nieuwe media, ouderbetrokkenheid en doorlopende ondersteuningslijnen. Na het eerste volledige jaar van de LEA zijn we per saldo in staat om op thema’s versnellen en te herinvesteren. Daarover zijn we het met de drie grote schoolbesturen voor het basisonderwijs eens geworden. Zo kunnen scholen investeren in deskundigheidsbevordering op het gebied van Wetenschap & Technologie met specifieke aandacht voor programmeren. Ook geven we de scholen meer armslag om meer nadruk te leggen op de versterking van het vak Duits. Daarnaast komen we dit najaar, mede op verzoek van de Raad, met een voorstel om de drempel voor huiswerkbegeleiding voor leerlingen met ouders met weinig geld te verlagen. We laten ROC, Saxion en UT aansluiten bij het verwezenlijken van de ambities in de LEA. Zo dragen we ook via de LEA bij aan het versterken van de economie en het verbeteren van de doorlopende leerlijn (basisonderwijs-voortgezet onderwijs-ROC/Saxion/ArteZ/UT). Over de exacte invulling van deze herinvesteringen maken we nadere afspraken met alle Enschedese onderwijspartners.
Acties in de komende 2 jaar:
|
|
Asiel en integratie: Thuis voelen en meedoen
Europa heeft momenteel te maken met een vluchtelingenstroom van grote omvang. Ook in Nederland melden zich dagelijks vele asielzoekers. Enschede wil haar verantwoordelijkheid nemen. Op drie locaties in Enschede wordt nu de komst van vluchtelingen voorbereid. Het Asielzoekerscentrum op het Esmarkerveld (maximaal 600 personen), de noodopvang in het Wegenercomplex (maximaal 500 personen) en de opvang van alleenstaande minderjarige vluchtelingen in Boekelo (ongeveer 50 personen).
In het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid uit december 2015, “Geen tijd verliezen: van opvang naar integratie van asielmigranten” wordt bepleit dat door gelijktijdig te werken aan huisvesting, taalverwerving, opleiding en werk overheden bij de integratie van statushouders zo min mogelijk kostbare tijd verliezen. Het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA) is primair verantwoordelijk voor de inwoners in de opvang. Als gemeente kiezen we ervoor om zo vroeg mogelijk samen op te trekken met het COA om deze groep te laten meedoen in Enschede door vrijwilligerswerk, sport e.d. Zo worden onze nieuwe stadsgenoten vanaf dag 1 onderdeel van de Enschedese samenleving. Een belangrijk onderdeel hiervan is de doorstroomafspraak die wij als eerste Nederlandse gemeente met het COA hebben gemaakt. Hoe we dit in Enschede doen wordt in het actieprogramma Thuis voelen en Meedoen uitgewerkt, waarbij we uitgaan van de inclusieve samenleving. Sinds eind 2015 zijn we actief met het thema thuis voelen en meedoen aan de slag. We zijn continu in gesprek met partners in de stad en zoeken deze actief op. Op die manier krijgen we een gedragen actieprogramma waarbij het eigenaarschap gedeeld wordt met de stad. Enschede wil de vluchtelingen een plek geven waar ze tot zichzelf kunnen komen, die uitgaat van de menselijke maat en die uitgaat van actieve participatie in de samenleving.
Acties in de komende 2 jaar:
|
|
Netwerksamenleving: Enschede als onderdeel van internationale netwerken
Enschede beweegt zich steeds meer in een internationaal netwerk. Bijvoorbeeld met het Duitse achterland, maar ook met zustersteden als Palo Alto en Dalian. Onderwijs en ondernemers hebben steeds betere relaties met diverse steden over de hele wereld. De kwalitatieve versterking van de Internationale School zorgt ervoor dat Enschede als vestigingsplaats nog aantrekkelijker wordt. Enschede presenteert zich meertalig; Enschedees promotiemateriaal is beschikbaar in Duits, Engels en soms zelfs Chinees!
In onze eigen regio gaan we uit van onze eigen kracht als grootste stad in Twente. We maken scherpe keuzes in de dossiers waarop samenwerking meerwaarde heeft. Met betrekking tot het Twentebedrijf is ons uitgangspunt dat het betere dienstverlening op moet leveren tegen lagere kosten. Samenwerking is geen doel op zich meer. We kijken nadrukkelijk wat de samenwerking Enschede oplevert in termen van efficiency, kwaliteit en continuïteit. We blijven verbonden met onze Twents collega’s en zullen meer ingaan op uitnodigingen aan ons dan dat we zelf initiatief nemen. De Agenda van Twente heeft Enschede veel gebracht, de aanpak heeft een duidelijke waarde als het gaat om overstijgende thema’s in de regio. Daar hebben we allemaal belang bij. We zien uit naar een nieuwe periode!
Acties in de komende 2 jaar:
|
|
Veiligheid: verantwoordelijkheid van ons allemaal
De overheid heeft als taak om de rechtstaat te bewaken en op te komen voor degenen die dat niet voor zichzelf kunnen. Dat doen we in de volle breedte; of het nu gaat om zichtbare criminaliteit zoals woninginbraken of niet zichtbaar zoals huiselijk geweld. Door op tijd in te grijpen voorkomen we zwaardere overlast en hogere kosten in de toekomst.
We zien in Enschede de georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit groeit. We zijn onverbiddelijk in onze aanpak van hennepteelt, drugshandel en (zorg)fraude. Bijvoorbeeld de overlast op het Wilminkplein en in Glanerbrug. Tegen de drugsoverlast in Glanerbrug kunnen we nu concrete stappen zetten, omdat dorpsbewoners hun informatie actief met ons delen. De inwoners van Enschede zijn belangrijke partners in de aanpak van veiligheidszaken, we blijven daarom ook inzetten op het vergroten van de weerbaarheid en zelfredzaamheid van inwoners. Het vernieuwen en uitbreiden van het cameratoezicht is in samenwerking met de Veiligheidsregio en de politie afgerond. Hiermee heeft de gemeente Enschede een efficiënt up-to-date camerasysteem dat effectief ingezet kan worden in de bestrijding van de criminaliteit en overlastsituaties in het centrum van de stad.
In de afgelopen jaren is de samenwerking met de Veiligheidsregio Twente en Twente Safety & Security (netwerk van Publiek-Private samenwerking) verstevigd, zoals ook beschreven in de Zomernota 2015. De Twente Safety Campus op het vliegveld is een vaste waarde geworden en biedt kansen om andere bedrijven en kennisinstituten aan te trekken. Die kansen zijn er onder andere het gebied van drones, maar ook op het gebied van Rescue Base. Het komende jaar wordt gekeken hoe de initiatieven verder kunnen worden uitgerold en met welke betrokkenheid van de gemeente(n). Hierbij is samenwerking met Duitsland op onderdelen nadrukkelijk een uit te werken optie. Inmiddels is er aansluiting bij de HSD (the Hague Security Delta) en heeft het veiligheidscluster Twente Safety & Security (TS&S) een prominente plaats gekregen in een van de City deals die door Enschede is ondertekend.
Acties in de komende 2 jaar:
|
|
Gevolgen voor onze eigen organisatie en ons financieel beleid
We zien onze rol nadrukkelijk in het ondersteunen van die mensen die geen beroep kunnen doen op anderen om hen te ondersteunen. We dragen bij aan de veiligheid in de stad en doen ons werk, op alle vlakken zo efficiënt mogelijk. Dat betekent dat we compact zijn en waar mogelijk taken aan de markt overlaten. Het betekent ook dat we er in de basis van uitgaan dat de samenleving in staat is om problemen zelf op te lossen. Daar waar dat moeizaam blijkt of niet mogelijk, faciliteren we een proces om de cirkel te doorbreken. Wat we verwachten van inwoners, instellingen en ondernemers willen we zelf ook laten zien. Bijvoorbeeld op onderwerpen zoals duurzaamheid, garantiebanen, huisvesting van vluchtelingen en het op tijd betalen van onze rekeningen.
Bij alles wat we doen staan de inwoners van Enschede centraal. Dat vraagt een open houding naar de samenleving: inwoners, partners en ook onze collega’s. Wij leven in een tijd waarin mensen steeds meer zelf kunnen en ons vragen te helpen bij vraagstukken die ze niet zelf op kunnen lossen. We zijn ‘medespeler’ in de samenleving, we staan niet boven de anderen. We zoeken naar een nieuwe relatie met onze inwoners; het samenlevingsgericht werken helpt ons daarbij. We richten ons op optimaal resultaat en passen ons aan aan de veranderende context. Hierin blijven we leren en ontwikkelen. Communicatie, het vertellen van het complete verhaal dat aansluit bij de belevingswereld van de ontvanger is een wezenlijk onderdeel van ons werk. Goede communicatie over beleid en uitvoering is de integrale verantwoordelijkheid van de hele gemeente. Dat vraagt om medewerkers die in staat zijn hun rol goed te vervullen.
Financieel beleid
We werken aan een flexibele begroting. Zo zijn we financieel solide en kunnen inspelen op nieuwe (onverwachte) ontwikkelingen. Wij onderkennen risico’s en anticiperen hierop. We willen snel kunnen inspelen op kansen die zich in de dynamiek van de samenleving voordoen. Daarom hebben we geld nodig om te innoveren.
Acties in de komende 2 jaar:
|
|
In de programmabegroting 2015-2018 hebben we het gemeentelijke beleid voor vier jaren uiteengezet. Daarin is een schema opgenomen waarin de politieke prioriteiten zijn weergegeven. Dit schema komt terug in elk product in de planning en control cyclus. U vindt het schema op de volgende pagina. In de begroting 2016-2019 hebben we aangekondigd dat in deze zomernota nieuwe onderwerpen aan het schema zouden worden toegevoegd. De onderwerpen die we in het schema toegevoegd hebben, zijn dezelfde als de onderwerpen die in de rest van dit hoofdstuk in de actie-blokken te lezen staan. Deze nieuw toegevoegde onderwerpen zijn in het schema aangegeven met een. We hechten er waarde aan om de voortgang van de politieke prioriteiten op een overzichtelijke manier te presenteren. Daarom hebben we voor een nieuwe lay-out gekozen. Er zijn een aantal onderwerpen die doorlopend onze aandacht hebben en die al sinds de introductie van het schema staan benoemd deze onderwerpen zijn in het schema gemarkeerd met een . Deze onderwerpen dragen, zonder twijfel, bij aan de compacte slimme stad die wij voor ogen hebben. Het gaat om continue processen die een voortdurende bijdrage leveren aan het klimaat in onze gemeente. Die kunnen we dus niet afronden in die zin dat ze ‘klaar’ zijn. We hebben er in deze Zomernota voor gekozen om vooral de nadruk te leggen op de nieuwe acties die bijdragen aan de lijn die we in dit hoofdstuk schetsen. Voor een toelichting op de andere onderwerpen verwijzen we naar de begroting 2016-2019. Het schema is opgenomen op de volgende pagina.
Om te voldoen aan de richtlijnen voor het financieel toezicht, moeten we een sluitend structureel middelenkader indienen voor 2017. Datzelfde geldt ook voor het beeld tot 2020. Daarmee laten we op lange termijn zien dat we onze financiën op orde hebben. Het middelenkader is in 2017 sluitend en sluit ook meerjarig op een positief saldo van 0,1 miljoen euro in 2020.