5. Financiële begroting

Conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) bestaat de financiële begroting uit een overzicht van baten en lasten (per programma en per taakveld) en een uiteenzetting van de financiële positie van de gemeente, aangevuld met een toelichting. We starten met de grondslagen waarop de financiële begroting is gebaseerd.

5.1. Grondslagen

Voor de begroting 2022 hebben we de volgende grondslagen en uitgangspunten gehanteerd:

Omschrijving Grondslag
Lonen en sociale lasten 1,5%
Prijzen  1,4%
Algemene uitkering  Septembercirculaire 
Onroerendzaakbelasting  WOZ-waarde en tariefindex 1,8% 
Overige lokale heffingen: 
- Afvalstoffenheffing 
- Overige heffingen 
 
- Kostendekkend
- Zie paragraaf 4.1 Lokale heffingen
Tarieven   Kostendekkend
Omslagrente  1,5% 
Aantal inwoners   159.732
Aantal woningen (exclusief recreatie)   75.925

 

5.2. Overzicht baten en lasten

Hieronder zijn totaaloverzichten van alle lasten, baten en reservemutaties opgenomen. Deze overzichten kennen een nieuwe indeling conform de vernieuwde wetgeving BBV.

We presenteren de vier programma's naast de algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing vennootschapsbelasting (Vpb) en het bedrag voor onvoorzien. Hierdoor wijken de programmatotalen in hoofdstuk 3 (incl. overhead, etc.) af van de hieronder gepresenteerde totalen (exclusief overhead, etc.).

Bedragen in 1.000 euro's Realisatie 2020 Begroting 2021 Begroting 2022
       
Programma Lasten Baten Saldo Lasten  Baten Saldo Lasten  Baten Saldo
Samenleving en bestuur 35.860 7.173 28.687 39.792 8.228 31.564 37.000 4.880 32.120
Duurzaam wonen, leven en werken 164.311 102.353 61.958 174.666 102.128 72.539 164.901 87.336 77.566
Vitaal en sociaal 430.713 156.251 274.462 426.468 135.808 290.659 408.371 125.534 282.837
Financien en organisatie 42.991 22.478 20.513 36.089 19.328 16.760 36.788 22.431 14.356
Subtotaal  673.875 288.255 385.621 677.015 265.492 411.523 646.060 240.180 406.878
Algemene dekkingsmiddelen 14.202 484.351 -470.149 12.163 468.918 -456.755 12.187 478.153 -465.966
Overhead 67.963 18.854 49.110 68.927 9.981 58.947 72.278 11.788 60.491
Heffing VPB 75 0 75 256 0 256 257 0 257
Onvoorzien 0 0 0 2.000 0 2.000 -1.500 0 -1.500
Subtotaal  82.240 503.205 -420.965 83.347 478.899 -395.552 83.222 489.941 -406.719
Saldo baten en lasten 756.115 791.460 -35.344 760.362 744.391 15.971 730.282 730.122 160
Samenleving en bestuur 977 273 704 0 740 -739 0 0 0
Duurzaam wonen, leven en werken 11.155 2.665 8.489 6.006 6.092 -86 7.761 11.635 -3.874
Vitaal en sociaal 12.837 10.610 2.227 451 2.781 -2.330 8.848 4.206 4.642
Financien en organisatie 40.787 16.863 23.924 25.598 38.413 -12.815 32.945 33.872 -577
Saldo van mutaties reserves 65.755 30.411 35.344 32.055 48.026 -15.971 49.554 49.713 -160
Resultaat 821.871 821.871 0 792.417 792.417 0 779.836 779.836 0

Meerjaren begroting

Bedragen in 1.000 euro's Begroting 2023 Raming 2024 Raming 2025
       
Programma Lasten Baten Saldo Lasten  Baten Saldo Lasten  Baten Saldo
Samenleving en bestuur 36.507 4.739 31.768 37.945 6.353 31.592 37.878 6.353 31.525
Duurzaam wonen, leven en werken 146.080 74.579 71.501 143.563 73.832 69.730 145.296 76.252 69.044
Vitaal en sociaal 391.492 116.831 274.661 388.880 115.752 273.129 386.916 115.062 271.855
Financien en organisatie 41.156 19.694 21.462 46.365 19.264 27.102 55.891 19.444 36.447
Subtotaal  615.236 215.843 399.393 616.754 215.201 401.553 625.981 217.111 408.871
Algemene dekkingsmiddelen 12.430 468.905 -456.474 12.638 471.814 -459.176 12.885 477.998 -465.112
Overhead 69.133 10.907 58.226 67.152 10.066 57.086 66.793 10.080 56.713
Heffing VPB 257 0 257 257 0 257 257 0 257
Onvoorzien -1.500 0 -1.500 -1.500 0 -1.500 -1.500 0 -1.500
Subtotaal  80.321 479.811 -399.491 78.547 481.879 -403.333 78.435 488.077 -409.642
Saldo baten en lasten 695.556 695.654 -98 695.301 697.081 -1.780 704.417 705.188 -771
Samenleving en bestuur 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Duurzaam wonen, leven en werken 2.692 2.910 -218 2.353 1.366 987 2.353 1.160 1.193
Vitaal en sociaal 2.641 378 2.262 1.836 278 1.557 821 250 571
Financien en organisatie 26.063 28.009 -1.946 25.808 26.573 -766 25.498 26.491 -993
Saldo van mutaties reserves 31.395 31.297 98 29.997 28.218 1.780 28.672 27.901 771
Resultaat 726.952 726.952 0 725.298 725.298 0 733.089 733.089 0

Voor uitgebreide financiële informatie zie de bijlage in hoofdstuk 6.4, Wat mag het kosten?  

 

 

Algemene dekkingsmiddelen 
Onderstaand geven we een beeld van de algemene dekkingsmiddelen (gesaldeerd: lasten en baten).

Bedragen x 1.000 Euro'sBegroting 2022
OZB52.248
Hondenbelasting910
Precariorechten320
Reclamebelasting152
Belastingopbrengsten53.630
Algemene uitkeringen411.031
Dividend1.250
Saldo financieringfunctie-426
Overige algemene dekkingsmiddelen482
Overige dekkingsmiddelen412.337
Saldo465.966

Overhead 
Om de Raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is wettelijk voorgeschreven om vanaf 2017 de kosten van de overhead apart te presenteren. In de programma’s zijn alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. 

Overhead bevat alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Wij onderscheiden hierin 3 categorieën:

  1. Facilitaire overhead: alle kosten van de ondersteunende taken binnen de zogenaamde PIOFACH-functies;
  2. Bestuurszaken en bestuursondersteuning: de ambtelijke ondersteuning en beleidsadvisering van de burgemeester en het College van B&W;
  3. Programmaoverhead: alle kosten van leidinggevende en ondersteunende functies die binnen de programma's zijn georganiseerd.

In onderstaande tabellen geven we een beeld van de overhead (saldo: lasten en baten).

 

Bedragen in 1.000 euro's Begroting 2022 Samenleving en bestuur Duurzaam werken leven en wonen Vitaal en sociaal Financiën en organisatie
Facilitaire overhead 31.702   959    30.743
Bestuursondersteuning 2.491 2.491      
Programmaoverhead 26.297   919   25.378
Totaal 60.491  2.491 1.878   56.122

 

 

Binnen de begroting is sprake van gesloten systemen (rioleringen, afval, etc.). In deze  gevallen blijft een deel van de overhead conform ons verdelingsprincipe toegerekend aan deze programma's. Daardoor is naast het programma Financiën en organsatie ook binnen Duurzaam werken leven en wonen overhead aanwezig voor 959.000 euro. Zie ook taakveld 0.4 Overhead in het taakvelden overzicht hierna.

De totale lasten voor het taakveld overhead vormen de basis voor de toerekening van de overhead aan leges en heffingen. Dit is opgenomen in paragraaf 4.1 lokale heffingen.

Incidentele baten en lasten

Voor de periode 2022 t/m 2025 zijn de volgende incidentele baten en lasten begroot:

Programma
Bedragen in 1.000 euro's 
  2022   2023   2024   2025
  Baten  Lasten  Baten  Lasten  Baten  Lasten  Baten  Lasten 
Samenleving en bestuur  0  100  0  0  0  0  0  0
Duurzaam wonen, leven, werken 275 3.192 0 925 0 510 0 0
Vitaal en sociaal 1.513 2.121 851 951 0 0 0 0
Financiën en organisatie  130 1.565 130 380 130 130 130 130
Totaal  1.918 6.978 981 2.256 130 640 130 130

 

Structurele reserveringen

Voor de periode 2022 t/m 2025 zijn de volgende structurele reservemutaties begroot:

Programma                   Bedragen * 1.000 Euro Onttrek-kingen 2022 Stortingen 2022 Onttrek-kingen 2023 Stortingen 2023 Onttrek-kingen 2024 Stortingen 2024 Onttrek-kingen 2025 Stortingen 2025
Duurzaam wonen, leven en werken 0 573 0 1 0 1 0 1
Financien en Organisatie 3.965 5.367 4.374 4.844 3.952 4.802 4.002 4.805
  3.965 5.940 4.374 4.845 3.952 4.803 4.002 4.806
Saldo mutatie structureel 1.975 471 851 804

Voor een nadere specificatie en toelichting op dit overzicht en het overzicht met beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, verwijzen we naar de bijlage in hoofdstuk 6.1.

 

Taakvelden
Het volgende overzicht geeft inzicht in de geraamde baten en lasten per taakveld en het verdelingsprincipe van de taakvelden naar de programma's voor het begrotingsjaar 2022. 

Bedragen in 1.000 euro's S&B Lasten S&B Baten DWLW Lasten DWLW Baten V&S Lasten V&S Baten F&O Lasten F&O Baten Begroting 2022
0.1 Bestuur 7.609 0 0 0 0 0 0 0 7.609
0.2 Burgerzaken 4.859 2.009 0 0 0 0 726 18 3.558
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 0 0 0 0 0 0 11.429 13.495 -2.066
0.4 Ondersteuning organisatie 2.491 0 1.878 0 0 0 67.909 11.788 60.491
0.5 Treasury 0 0 0 0 0 0 12.187 13.010 -824
0.61 OZB woningen 0 0 0 0 0 0 1.874 39.892 -38.018
0.62 OZB- niet woningen 0 0 0 0 0 0 0 12.355 -12.355
0.63 Parkeerbelasting 0 0 6 4.032 0 0 0 0 -4.026
0.64 Belastingen Overig 0 0 0 0 0 0 141 1.382 -1.241
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 0 0 0 0 0 0 1.107 411.513 -410.406
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 -3.500 0 2.000 0 -1.500
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] 0 0 32 0 0 0 225 0 257
0.10 - Mutaties reserves 0 0 7.761 11.635 8.848 4.206 32.945 33.872 -160
0.11 - Resultaat 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Totaal - 0. Bestuur en ondersteuning 14.960 2.009 9.676 15.667 5.348 4.206 130.543 537.326 -398.680
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 13.855 0 0 0 0 0 0 0 13.855
1.2 Openbare orde en Veiligheid 4.307 2.821 1.480 0 271 0 0 0 3.237
Totaal - 1. Veiligheid 18.162 2.821 1.480 0 271 0 0 0 17.092
2.1 Verkeer en vervoer 0 0 26.099 5.695 0 0 0 0 20.405
2.2 Parkeren 0 0 12.082 9.833 0 0 0 0 2.249
2.3 Recreatieve Havens 320 0 0 0 0 0 0 0 320
2.4 Economische Havens en waterwegen 0 0 327 47 0 0 0 0 281
Totaal - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat 320 0 38.509 15.574 0 0 0 0 23.254
3.1 Economische ontwikkeling 0 0 5.932 2.440 0 0 167 0 3.660
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 4.282 150 0 0 0 0 4.132
3.3 Bedrijfsloket en regelingen 0 0 1.683 286 0 0 0 0 1.397
3.4 Economische promotie 0 0 2.170 0 0 0 11 600 1.581
Totaal - 3. Economische zaken 0 0 14.067 2.875 0 0 178 600 10.770
4.2 Onderwijshuisvesting 0 0 0 0 0 0 12.110 1.354 10.756
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 0 0 0 0 17.018 12.484 340 0 4.873
Totaal - 4. Onderwijs 0 0 0 0 17.018 12.484 12.450 1.354 15.629
5.1 Sportbeleid en activering 0 0 0 0 1.395 37 0 0 1.358
5.2 Sportaccommodaties 0 0 38 0 8.606 0 595 476 8.763
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie 0 0 14.118 496 0 0 4.344 3.841 14.125
5.4 Musea 0 0 1.842 0 0 0 522 0 2.365
5.5 Cultureel erfgoed 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5.6 Media 0 0 2.955 0 0 0 0 0 2.955
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 87 0 12.928 747 1.507 0 0 0 13.775
Totaal - 5. Sport, cultuur en recreatie 87 0 31.881 1.243 11.508 37 5.462 4.317 43.340
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 4.055 50 0 0 19.361 823 0 0 22.543
6.2 Wijkteams 168 0 0 0 11.041 0 0 0 11.209
6.3 Inkomensregelingen 433 0 0 -5.076 118.891 99.951 0 0 24.449
6.4 Begeleide participatie 0 0 0 0 40.262 7.266 0 0 32.996
6.5 Arbeidsparticipatie 380 0 0 0 17.447 1.325 0 0 16.502
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 419 0 0 0 6.837 92 0 0 7.164
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 44.022 1.970 0 0 42.052
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 50.421 0 0 0 50.421
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 52.147 1.513 0 0 50.634
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 11.013 0 0 0 11.013
Totaal - 6. Sociaal domein 5.454 50 0 -5.076 371.442 112.940 0 0 268.983
7.1 Volksgezondheid 0 0 0 0 8.045 0 0 0 8.045
7.2 Riolering 0 0 17.245 20.870 0 0 0 0 -3.625
7.3 Afval 0 0 25.244 27.533 0 0 0 0 -2.289
7.4 Milieubeheer 0 0 1.969 0 0 0 0 0 1.969
7.5 Begraafplaatsen 0 0 637 561 87 73 0 0 90
Totaal - 7. Volksgezondheid en milieu 0 0 45.094 48.964 8.132 73 0 0 4.189
8.1 Ruimtelijke ordening 254 0 3.743 200 0 0 3.038 2.648 4.188
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 0 0 15.192 14.883 0 0 0 0 309
8.3 Wonen en bouwen 254 0 14.929 4.640 0 0 384 0 10.927
Totaal - 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vern 509 0 33.864 19.723 0 0 3.422 2.648 15.423
Totaal 39.491 4.880 174.572 98.971 413.718 129.740 152.054 546.245 1

In het totaaloverzicht baten en lasten aan het begin van deze paragraaf zijn de algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing Vpb en onvoorzien afzonderlijk gepresenteerd. De algemene dekkingsmiddelen betreffen de lasten en baten uit de taakvelden 0.5 treasury (saldo financieringsfunctie), en de baten voor de taakvelden 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belastingen overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds. Overhead betreft het taakveld 0.4 Ondersteuning organisatie. Heffing Vpb betreft taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting. Het bedrag voor 'onvoorzien' betreft het taakveld 0.8 Overige baten en lasten.

5.3. Uiteenzetting financiële positie

Deze paragraaf bevat een prognose van de balans en het EMU-saldo. Daarnaast zal aandacht worden besteed aan de jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, de investeringen, de financiering, het verloop van de reserves en het verloop van de voorzieningen (art. 20 BBV).

 

Geprognosticeerde balans 
De prognose van de balans betreft het begrotingsjaar, het voorliggende jaar en de 3 jaren volgend op het begrotingsjaar.

 

Toelichting

(Im)materiële vaste activa
Deze balanspost is geprognosticeerd door de jaarrekening 2020 als uitgangspunt te nemen. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen, die ook zijn opgenomen onder het kopje 'Investeringen' verderop in deze paragraaf, aan toegevoegd.
En de begrote afschrijvingen over de reeds geactiveerde activa en de afschrijvingen over de investeringen in de jaren 2022 tot en met 2025 zijn hierop in mindering gebracht.

 

Financiële vaste activa
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie.

 

Voorraden
De balanspost voorraden bestaat uit twee categorieën, te weten bouwgrond in exploitatie en grond- en hulpstoffen. De prognose voor de balanspost voorraden is opgesteld op basis van het MPG 2021.

 

Vorderingen
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren. 

 

Liquide middelen
De liquide middelen bevat normaal gesproken het positieve netto effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (voor deze balans is deze sluitpost opgenomen onder de vlottende schulden). 

 

Overlopende activa
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren.

 

Eigen vermogen
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in hoofdstuk 6.2 van deze gemeentebegroting.

 

Voorzieningen
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform verwachte dotatie/besteding). Een specificatie van de voorzieningen is terug te vinden in hoofdstuk 6.3 van deze gemeentebegroting.

 

Vaste schulden
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie.

 

Vlottende schulden
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren. Daarnaast bevatten de Vlottende schulden het negatieve netto-effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2021 tot en met 2025).

 

Overlopende passiva
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren.

 

Berekening EMU-saldo
In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,38% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën. 


In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Enschede berekend. In de septembercirculaire 2021 zijn de individuele referentiewaarden per gemeente opgenomen. Het EMU-saldo voor 2022 blijft ruimschoots onder de referentiewaarde voor Enschede dat 28,526 miljoen euro bedraagt.

 

Verloopoverzicht reserves

Programma
Bedragen * 1.000 Euro 
Stand 31-12-2021 Stortin-gen 2022 Onttrek-kingen 2022 Eind-stand 2022 Eind-stand 2023 Eind-stand 2024 Eind-stand 2025
Samenleving en Bestuur 971 0 0 971 971 971 971
Duurzaam wonen, leven en werken 44.492 6.162 7.760 42.894 40.942 39.930 39.125
Vitaal en Sociaal 15.628 8.847 4.206 20.269 22.530 24.087 24.657
Financien en Organisatie 81.192 34.545 37.747 77.990 77.779 79.014 80.021
Totaal 142.283 49.554 49.713 142.124 142.222 144.002 144.773

We hebben in hoofdstuk 6.2 een specificatie opgenomen waarin de reserves zijn onderverdeeld naar de programma's. Daarnaast lichten we de belangrijkste reserves met een mouse-over toe. In dit verloopoverzicht staat een kolom waarin het onderscheid naar soort reserve is opgenomen (Alg: algemene reserve, BR: bestemmingsreserve met een nadere onderverdeling van reserves kapitaallasten, reserves egalisatie tarieven en overige bestemmingsreserves (BR Kap, BR Egal en BR Ov). Hieronder treft u hiervan een totaaloverzicht aan. 

Subcode Reserve Stand 31-12-2021 Stortin-gen 2022 Onttrek-kingen 2022 Eind-stand 2022 Eindstand 2023 Eind-stand 2024 Eind-stand 2025
Algemene reserve
Algemene Reserves 77.185 22.590 28.953 70.822 70.931 69.749 68.044
Subtotaal 77.185 22.590 28.953 70.822 70.931 69.749 68.044
Bestemmingsreserve
- Egalisatie 10.168 0 262 9.906 9.640 9.371 9.097
- Kapitaallasten 15.119 12.476 8.901 18.694 19.252 21.686 24.267
- Overige 39.811 14.488 11.597 42.702 42.399 43.196 43.365
Subtotaal 65.098 26.964 20.760 71.302 71.292 74.253 76.729
Totaal - Generaal  142.283 49.554 49.713 142.124 142.222 144.002 144.773

Bestemmingsreserves met egalisatiemotief zijn ingesteld om ongewenste schommelingen op te vangen in de tarieven die aan derden in rekening worden gebracht. De bestemmingsreserves kapitaallasten dienen ter dekking van kapitaallasten van investeringen. De overige bestemmingsreserves betreffen middelen waaraan de gemeenteraad uiteenlopende bestemmingen heeft gegeven. Aan bestemmingsreserves kan een andere bestemming gegeven worden, maar niet zonder gevolgen voor het uit te voeren beleid.

Verloopoverzicht voorzieningen

Programma
Bedragen * 1000 Euro
Stand 31-12-2021 Bestedingen 2022 Stortingen 2022 Eindstand 2022 Eindstand 2023 Eindstand 2024 Eindstand 2025
Samenleving en bestuur 7.298 300 680 7.678 8.059 8.443 8.829
Duurzaam wonen, leven en werken 7.079 8.556 7.715 6.238 5.264 4.029 3.448
Vitaal en Sociaal 458 0 0 458 458 458 458
Financien en organisatie 15.123 6.293 5.474 14.304 14.208 13.749 14.293
Totaal 29.958 15.148 13.869 28.678 27.990 26.679 27.028

Voor een specificatie per voorziening verwijzen we naar hoofdstuk 6.3 Staat van Voorzieningen.

 

Investeringen

In onderstaand overzicht staan per programma zowel de uitbreidings- als vervangingsinvesteringen voor de jaren 2022 t/m 2025. Deze zijn ingedeeld in:

  • Investeringen met economisch nut: Hiervan is sprake als de investering leidt tot een goed dat in de markt verhandelbaar is (gebouwen, auto's) of waarmee middelen worden gegenereerd (riolering);
  • Investeringen met maatschappelijk nut: Dit zijn investeringen in de openbare ruimte die maatschappelijk nut genereren en niet verhandelbaar zijn. Voorbeelden zijn wegen en openbare verlichting.

Het is niet de bedoeling dat met het vaststellen van deze gemeentebegroting alle in deze paragraaf opgenomen investeringen worden goedgekeurd. De goedkeuring betreft alleen de vervangingsinvesteringen voor de jaarschijf 2022, waarvoor we verwijzen naar hoofdstuk 6.5 Staat van vervangingsinvesteringen. Voor uitbreidingsinvesteringen zoals onderwijshuisvesting, riolering en mobiliteit worden separate voorstellen voorgelegd. Daarnaast is in hoofdstuk 6.6 Ruimtelijke projecten, een actueel inzicht gegeven in de lopende majeure stedelijke investeringsprojecten en mobiliteitsprojecten.

 

Investeringsoverzicht per programma 2022-2025
(Bedragen in 1.000 euro)
2022 2023 2024 2025
Economisch nut         
Riolering   16.296  16.732  15.987  11.448
Mobiliteit  15.718  13.218 15.162  5.334
Parkeerbedrijf   1.919  790  40  0
Binnenstad   2.252  6.660  977  5.627
Overige (vervangings)investeringen   1.055  1.050  1.050  1.050
Maatschappelijk nut        
Openbare verlichting  1.300  1.300  1.300  1.300
Beheer wegen   2.000  2.000  2.000  2.000
         
Totaal Duurzaam wonen, leven, werken  40.540  41.750  36.516  26.759
Economisch nut        
Investeringsfondsen DCW   300  300  300  300
Totaal Vitaal en sociaal  300  300  300  300
Economisch nut        
ICT-meerjarenplan   3.528  2.779  2.899  3.499
Huisvesting & services   546 273  623  853
Vastgoedbedrijf   6.000  6.000  6.000  6.000
Onderwijshuisvesting   10.926  10.926  10.926  10.926
Totaal Financien en organisatie  21.000  19.978  20.448  21.278
         
Totaal investeringen - economisch nut 58.540 58.728  53.964 45.037
Totaal investeringen - maatschappelijk nut  3.300  3.300 3.300  3.300

 

 

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen in de balans. Dekking hiervan is in de meerjarenraming voorzien. Deze personele lasten worden via de exploitatie verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende (spaar)verlofaanspraken. Vakantiedagen en verlofsaldi leiden in principe niet tot een uitbetaling, tenzij medewerkers uit dienst gaan. De waarde van de verlof saldi bedraagt circa 4 miljoen euro (gemiddeld over de afgelopen 4 jaar).

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen waarvan het jaarlijkse bedrag geen gelijk volume heeft, is een voorziening gevormd c.q. een verplichting opgenomen in de balans. Voorbeeld hiervan is de pensioenvoorziening. 

 

Financiering
Voor het onderdeel financiering verwijzen wij naar hoofdstuk 4.4 Financiering.

5.4. Subsidies

Gesubsidieerde instellingen 
De invulling van de maatschappelijke doelstellingen van de Gemeente Enschede wordt mede vormgegeven door het verstrekken van subsidies. Instellingen kunnen op basis van een verordening of de begroting een subsidie aanvragen. De procedure hiervoor is vastgelegd in de (Algemene) Subsidieverordening. Tijdens de looptijd van de subsidie worden de instellingen bevoorschot. De definitieve vaststelling vindt in het algemeen achteraf plaats. De vaststelling kan om uiteenlopende redenen lager uitvallen dan de verlening. In dat geval vordert Gemeente Enschede teveel uitbetaalde voorschotten terug. Bij de aanvraag vindt een inhoudelijke en financiële toets plaats. Voor de materiële subsidies volgt de gemeente tijdens de looptijd van de subsidie de instelling, zowel inhoudelijk als financieel.

 

Subsidieplafond 2022

Onder subsidieplafond wordt verstaan: “het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift” (artikel 4:22 Awb). Door het instellen van een subsidieplafond wordt voorkomen dat een subsidieregeling een open einde karakter heeft.

 

Voorgaande jaren werden de subsidieplafonds voor subsidieverordeningen vastgesteld door ze op te nemen in deze programmabegroting. Bij nadere beschouwing van de geldende delegatie- en mandaatregels bleek echter dat dat niet de juridisch correcte weg is. Subsidieplafonds worden door het college vastgesteld (uiteraard binnen de financiële kaders die door de raad zijn bepaald) en zullen voortaan dan ook in een verzamelvoorstel aan B&W worden voorgelegd. Door de gekozen formulering in de Subsidieverordening Sport is dat de enige verordening waarvoor de gemeenteraad het subsidieplafond vaststelt.

 

Het subsidieplafond 2022 voor de Subsidieverordening Sport bedraagt 705.105 euro.
Dit bedrag wordt onder de aanvragers verdeeld aan de hand van een verdeelsleutel op basis van het aantal actieve leden en voorrangscores per wijk.

 

Hieronder geven we per programma een overzicht van de te verstrekken subsidies. Een specificatie van deze subsidies is opgenomen in hoofdstuk 6.7.

Programma    Bedragen * 1000 euroBegroting 2021Begroting 2022
Samenleving en bestuur181184
Duurzaam wonen, leven en werken19.36819.466
Vitaal en sociaal86.13285.844
Financien en organisatie100110
Totaal105.782105.604