5. Financiële begroting

Conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) bestaat de financiële begroting uit een overzicht van baten en lasten (per programma en per taakveld) en een uiteenzetting van de financiële positie van de gemeente, aangevuld met een toelichting. We starten met de grondslagen waarop de financiële begroting is gebaseerd.

5.1. Grondslagen

Voor de begroting 2023 hebben we de volgende grondslagen en uitgangspunten gehanteerd:

Omschrijving Grondslag
Lonen en sociale lasten 3,6%*
Prijzen  2,3%
Algemene uitkering  Meicirculaire 
Onroerendzaakbelasting  WOZ-waarde en tariefindex 1,3 % 
Overige lokale heffingen: 
- Afvalstoffenheffing 
- Overige heffingen 
 
- Kostendekkend
- Zie paragraaf 4.1 Lokale heffingen
Tarieven   Kostendekkend
Omslagrente  1,5% 
Aantal inwoners  160.640 
Aantal woningen (exclusief recreatie)  76.250 

 *Binnen de loonbudgetten wordt rekening gehouden met een loonindex vanuit de meerjarige economische verkenning. Deze index bedraag 3,6%. Dit percentage is gebaseerd op het centraal economisch plan van het Centraal Planbureau. In 2021 is een nieuwe CAO vastgesteld die in 2023 een effect kent op de werkgeverslast van 0,5%. Die stijging is in de budgetten nog niet eerder doorgevoerd. Dat wordt nu in 2023 gecorrigeerd.

.

5.2. Overzicht baten en lasten

Hieronder zijn totaaloverzichten van alle lasten, baten en reservemutaties opgenomen. Deze overzichten kennen een nieuwe indeling conform de vernieuwde wetgeving BBV.

We presenteren de vier programma's naast de algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing vennootschapsbelasting (Vpb) en het bedrag voor onvoorzien. Hierdoor wijken de programmatotalen in hoofdstuk 3 (incl. overhead, etc.) af van de hieronder gepresenteerde totalen (exclusief overhead, etc.).

Bedragen in 1.000 euro's Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023
       
Programma Lasten Baten Saldo Lasten  Baten Saldo Lasten  Baten Saldo
Samenleving en bestuur 38.601 7.822 30.779 37.943 4.880 33.064 40.253 5.648 34.605
Duurzaam wonen, leven en werken 152.705 92.318 60.388 182.216 104.531 77.685 170.896 94.872 76.024
Vitaal en sociaal 404.587 138.482 266.105 433.187 122.924 310.263 428.192 125.309 302.884
Financien en organisatie 35.139 23.064 12.075 54.495 30.812 23.684 35.889 16.484 19.405
Subtotaal  631.032 261.686 369.346 707.842 263.146 444.696 675.230 242.312 432.918
Algemene dekkingsmiddelen 11.845 476.978 -465.134 12.187 509.839 -497.652 11.437 505.121 -493.684
Overhead 65.308 10.918 54.391 73.277 12.058 61.219 78.702 12.276 66.425
Heffing VPB 158 0 158 425 0 425 462 0 462
Onvoorzien 0 37 -37 -1.500 0 -1.500 -1.500 0 -1.500
Subtotaal  77.311 487.933 -410.623 84.389 521.896 -437.508 89.101 517.398 -428.297
Saldo baten en lasten 708.342 749.619 -41.276 792.230 785.042 7.188 764.331 759.710 4.621
Samenleving en bestuur 417 840 -422 0 305 -305 0 500 -500
Duurzaam wonen, leven en werken 32.667 18.169 14.498 11.853 14.968 -3.115 18.933 17.730 1.203
Vitaal en sociaal 23.014 16.696 6.318 8.848 13.376 -4.528 2.641 2.128 512
Financien en organisatie 38.859 17.976 20.883 35.073 34.313 760 16.046 21.882 -5.837
Saldo van mutaties reserves 94.957 53.680 41.276 55.775 62.962 -7.187 37.620 42.241 -4.621
Resultaat 803.299 803.299 0 848.005 848.005 0 801.951 801.951 0

Meerjaren begroting

Bedragen in 1.000 euro'sBegroting 2024Raming 2025Raming 2026
ProgrammaLastenBatenSaldoLasten BatenSaldoLasten BatenSaldo
Samenleving en bestuur40.3106.35333.95640.2526.35333.89940.0326.35333.679
Duurzaam wonen, leven en werken155.70180.18575.516154.17180.25173.920149.05575.63673.419
Vitaal en sociaal419.998120.536299.462412.138119.965292.173405.582119.460286.122
Financien en organisatie48.78118.83229.94963.93918.58845.35178.83818.73860.100
Subtotaal 664.789225.906438.883670.500225.157445.343673.508220.187453.320
Algemene dekkingsmiddelen11.645524.032-512.38711.900537.550-525.64911.900517.155-505.255
Overhead74.13711.90162.23673.06311.92761.13672.68911.27961.410
Heffing VPB462046246204624620462
Onvoorzien-1.5000-1.500-1.5000-1.500-1.5000-1.500
Subtotaal 84.744535.933-451.18983.926549.476-465.55183.551528.434-444.883
Saldo baten en lasten749.533761.838-12.305754.426774.634-20.207757.059748.6218.437
Samenleving en bestuur000000000
Duurzaam wonen, leven en werken8.4463.2775.1696.8042.5724.2315.8791.8644.015
Vitaal en sociaal1.8365281.3078215003211196-195
Financien en organisatie19.81713.9895.82829.08813.43315.65515.42927.686-12.257
Saldo van mutaties reserves30.09917.79412.30536.71316.50520.20721.30929.746-8.437
Resultaat779.632779.6320791.139791.1390778.367778.3670

Voor uitgebreide financiële informatie zie de bijlage in hoofdstuk 6.4, Wat mag het kosten?  

 

 

Algemene dekkingsmiddelen 
Onderstaand geven we een beeld van de algemene dekkingsmiddelen (gesaldeerd: lasten en baten).

Bedragen x 1.000 Euro'sBegroting 2023
OZB52.910
Hondenbelasting910
Precariorechten320
Reclamebelasting152
Belastingopbrengsten54.292
Algemene uitkeringen437.874
Dividend1.362
Saldo financieringfunctie156
Overige dekkingsmiddelen439.393
Saldo493.684

Overhead 
Om de Raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is wettelijk voorgeschreven om vanaf 2017 de kosten van de overhead apart te presenteren. In de programma’s zijn alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. 

Overhead bevat alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. 

In onderstaande tabellen geven we een beeld van de overhead (saldo: lasten en baten).

 

Bedragen in 1.000 euro's Begroting 2023
Duurzaam wonen, leven en werken 1.956
Financiën en organisatie 61.623
Samenleving en bestuur 2.846
Totaal 66.425

 

 

Binnen de begroting is sprake van gesloten systemen (rioleringen, afval, etc.). In deze  gevallen blijft een deel van de overhead conform ons verdelingsprincipe toegerekend aan deze programma's. Daardoor is naast het programma Financiën en organisatie ook binnen Duurzaam werken leven en wonen overhead aanwezig voor 1.956.000 euro en binnen het programma Samenleving en bestuur voor de bestuursondersteuning. Zie ook taakveld 0.4 Overhead in het taakvelden overzicht hierna.

De totale lasten voor het taakveld overhead vormen de basis voor de toerekening van de overhead aan leges en heffingen. Dit is opgenomen in paragraaf 4.1 lokale heffingen.

 

Vpb 

Als gevolg van de invoering van de Wet modernisering Vpb-plicht voor overheidsondernemingen (2016) is de gemeente belastingplichtig indien en voorzover zij met de activiteiten fiscaal een onderneming drijft. Bij Enschede geldt een vennootschapsbelastingplicht voor de volgende activiteiten:
- ICT-activiteiten;
- Stroomlevering bij georganiseerde evenementen in het Volkspark;
- Verkoop van reststromen afval;
- Reclame.

ICT-activiteiten
De gemeente Enschede verzorgt ICT-diensten aan medewerkers van de gemeente en aan derde partijen waaronder andere gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. De gemeente is ter zake de aan derde partijen verleende diensten belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting.

Evenementen Volkspark
Met de Belastingdienst heeft afstemming plaatsgevonden over de Vpb-positie van het Volkspark. Op het resultaat behaald met de activiteit Volkspark is de objectvrijstelling van toepassing, dit met uitzondering van de electriciteitslevering. Enschede is op basis van de gemaakte afspraken vennootschapsbelastingplichtig over het met de stroomlevering behaalde resultaat.

Verkoop reststromen afval
De verkoopopbrengsten van reststromen afval zijn onderworpen aan vennootschapsbelasting. De gemeente sluit hierbij aan op het landelijk beleid waarbij een winstopslag van 1% als fiscaal resultaat in de Vpb-aangifte wordt meegenomen.

Reclame
Ter zake de reclameopbrengsten is landelijk een fiscale discussie gaande over de vraag of hierbij sprake is van een activiteit die meer omvat dan normaal vermogensbeheer. Deze vraag ligt inmiddels voor bij de rechtbank. Indien deze vraag bevestigend wordt beantwoord dan is Enschede vennootschapsbelasting verschuldigd over de gemeentelijke reclame-opbrengsten. Gelet op het financieel belang dat met deze discussie gemoeid is en de doorlopende belastingrente heeft Enschede gekozen om de opbrengsten vooralsnog wel op te nemen in de aangifte. Tegen de opgelegde aanslagen vennootschapsbelasting loopt heden een beroepsprocedure.

De overige activiteiten binnen de gemeente zijn niet onderworpen aan de Vpb-plicht en/of kunnen steunen op een vrijstelling.

 

Onvoorzien

De begrote post voor onvoorzien, is als volgt opgebouwd:

  Bedrag (x 1.000 euro)
Onvoorzien 2.000
Stelpost onderuitputting Vitaal en sociaal -3.500
Totaal -1.500

 

De bij de gemeentebegroting 2020-2023 is besloten de post onvoorzien voor 2 miljoen euro in de begroting op te nemen. De post is bedoeld voor het opvangen van fluctuaties in het gemeentefonds. Wanneer deze post in het begrotingsjaar niet wordt ingezet, worden de middelen terug gestort in de Algemene reserve.

 

Gezien de (in absolute zin) positieve jaarrekening resultaten van de afgelopen jaren in het sociaal domein en de wens offensiever te begroten, is de verwachting dat aanvullend  3,5 miljoen euro ingezet kan worden voor de algemene afweging. Deze 3,5 miljoen euro is op een stelpost onderuitputting meegenomen in het begrotingsprogramma Vitaal en sociaal. Concreet betekent dit dat we de komende jaren anticiperen op onderuitputting op de budgetten in het begrotingsprogramma Vitaal en sociaal. We kunnen deze onderuitputting op voorhand niet toewijzen aan concrete producten in de gemeentebegroting. Daarvoor zijn de uitkomsten in de jaarrekeningen op de diverse producten te grillig. 

Incidentele baten en lasten

Voor de periode 2023 t/m 2026 zijn de volgende incidentele baten en lasten begroot:

Programma
Bedragen in 1.000 euro's 
  2023   2024   2025   2026
  Baten  Lasten  Baten  Lasten  Baten  Lasten  Baten  Lasten 
Vitaal en sociaal 4.671 5.549  200  558 0 50  0  0
Duurzaam wonen, leven, werken 0 7.560 0 1.510  0  0  0  0
Samenleving en bestuur 0 750  0  0 0  0  0  0
Financiën en organisatie  0 1.170  0 400  0 0  0  0
Totaal  4.671 15.029 200 2.468 0  50  0  0

 

Structurele reserveringen

Voor de periode 2023 t/m 2026 zijn de volgende structurele reservemutaties begroot:

 

Programma 2023 2024 2025 2026
  Onttrekkingen Stortingen Onttrekkingen Stortingen Onttrekkingen Stortingen Onttrekkingen Stortingen
Vitaal en sociaal 83 0 83 0 54 0 0 0
Duurzaam wonen, leven en werken 0 1 0 1 0 1 0 1
Samenleving en bestuur 0 0 0 0 0 0 0 0
Financiën en organisatie 2.391 904 2.503 906 2.522 906 2.603 906
Totaal 2.474 905 2.586 907 2.576 907 2.603 907
Mutatie structureel 1.569 1.679 1.669 1.696

Voor een nadere specificatie en toelichting op dit overzicht en het overzicht met beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, verwijzen we naar de bijlage in hoofdstuk 6.1.

 

Taakvelden
Het volgende overzicht geeft inzicht in de geraamde baten en lasten per taakveld en het verdelingsprincipe van de taakvelden naar de programma's voor het begrotingsjaar 2023. 

Bedragen in 1.000 euro's S&B Lasten S&B Baten DWLW Lasten DWLW Baten V&S Lasten V&S Baten F&O Lasten F&O Baten Begroting 2023
0.1 Bestuur 8.254 0 0 0 0 0 0 0 8.254
0.2 Burgerzaken 5.937 2.777 0 0 0 0 757 18 3.899
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 0 0 0 0 0 0 11.568 7.999 3.569
0.4 Overhead 2.846 0 1.956 0 0 0 73.900 12.276 66.425
0.5 Treasury 0 0 0 0 0 0 11.437 12.956 -1.519
0.61 OZB woningen 0 0 0 0 0 0 1.928 23.370 -21.442
0.62 OZB- niet woningen 0 0 0 0 0 0 0 29.539 -29.539
0.63 Parkeerbelasting 0 0 6 4.149 0 0 0 0 -4.143
0.64 Belastingen Overig 0 0 0 0 0 0 145 1.382 -1.237
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 0 0 0 0 0 0 -232 437.874 -438.106
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 -3.500 0 2.000 0 -1.500
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] 0 0 237 0 0 0 225 0 462
0.10 - Mutaties reserves 0 500 18.933 17.730 2.641 2.128 16.046 21.882 -4.621
0.11 - Resultaat 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Totaal - 0. Bestuur en ondersteuning 17.038 3.277 21.132 21.879 -859 2.128 117.774 547.297 -419.497
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 14.478 0 0 0 0 0 0 0 14.478
1.2 Openbare orde en Veiligheid 5.046 2.821 1.655 0 310 0 0 0 4.190
Totaal - 1. Veiligheid 19.523 2.821 1.655 0 310 0 0 0 18.667
2.1 Verkeer en vervoer 0 0 25.189 5.324 0 0 0 0 19.865
2.2 Parkeren 0 0 11.698 9.506 0 0 0 0 2.192
2.3 Recreatieve Havens 328 0 0 0 0 0 0 0 328
2.4 Economische Havens en waterwegen 0 0 330 47 0 0 0 0 283
Totaal - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat 328 0 37.217 14.877 0 0 0 0 22.668
3.1 Economische ontwikkeling 0 0 3.606 21 0 0 174 0 3.759
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 0 150 0 0 0 0 -150
3.3 Bedrijfsloket en regelingen 0 0 1.883 249 0 0 0 0 1.634
3.4 Economische promotie 0 0 2.329 0 0 0 11 600 1.740
Totaal - 3. Economische zaken 0 0 7.818 420 0 0 185 600 6.983
4.2 Onderwijshuisvesting 0 0 0 0 0 0 12.072 871 11.201
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 0 0 0 0 17.520 12.331 348 0 5.536
Totaal - 4. Onderwijs 0 0 0 0 17.520 12.331 12.420 871 16.737
5.1 Sportbeleid en activering 0 0 0 0 1.774 27 0 0 1.747
5.2 Sportaccommodaties 0 0 39 0 8.940 0 561 442 9.098
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie 0 0 15.165 437 0 0 4.523 3.906 15.344
5.4 Musea 0 0 1.786 0 0 0 491 0 2.278
5.5 Cultureel erfgoed 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5.6 Media 0 0 3.044 0 0 0 0 0 3.044
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 90 0 14.091 751 1.244 0 0 0 14.673
Totaal - 5. Sport, cultuur en recreatie 90 0 34.125 1.188 11.958 27 5.575 4.348 46.184
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 4.140 50 0 0 17.393 1.830 0 0 19.653
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 174 0 0 0 13.083 0 0 0 13.257
6.3 Inkomensregelingen 449 0 0 -5.192 116.400 92.629 0 0 29.411
6.4 WSW en beschut werk 0 0 0 0 35.534 8.304 0 0 27.230
6.5 Arbeidsparticipatie 394 0 0 0 16.002 285 0 0 16.111
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 434 0 0 0 8.495 2.064 0 0 6.865
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0 0 0 0
6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) 0 0 0 0 18.170 0 0 0 18.170
6.71b Begeleiding (WMO) 0 0 0 0 23.820 0 0 0 23.820
6.71c Dagbesteding (WMO) 0 0 0 0 6.455 0 0 0 6.455
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 0 0 0 2.664 0 0 0 2.664
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0 0 0 0 0
6.72a Jeugdhulp begeleiding 0 0 0 0 4.535 0 0 0 4.535
6.72b Jeugdhulp behandeling 0 0 0 0 8.055 0 0 0 8.055
6.72c Jeugdhulp dagbesteding 0 0 0 0 3.821 0 0 0 1.859
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 0 0 0 0 19.039 2.019 0 0 18.982
6.73a Pleegzorg 0 0 0 0 4.600 0 0 0 4.600
6.73b Gezinsgericht 0 0 0 0 2.750 0 0 0 2.750
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 0 0 0 0 13.561 3.821 0 0 6.408
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 0 0 0 0 9.563 0 0 0 9.563
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 0 0 0 2.580 0 0 0 5.912
6.74c Gesloten plaatsing 0 0 0 0 1.447 0 0 0 1.447
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 0 0 0 0 0
6.81a Beschermd wonen (WMO) 0 0 0 0 33.338 0 0 0 33.338
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 0 0 0 22.587 1.925 0 0 20.662
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0 0 0 0 0
6.82a Jeugdbescherming 0 0 0 0 5.226 0 0 0 5.226
6.82b Jeugdreclassering 0 0 0 0 800 0 0 0 800
Totaal - 6. Sociaal domein 5.592 50 0 -5.192 389.916 112.876 0 0 287.773
7.1 Volksgezondheid 0 0 0 0 8.400 0 0 0 8.400
7.2 Riolering 0 0 17.843 21.639 0 0 0 0 -3.795
7.3 Afval 0 0 26.502 28.193 0 0 0 0 -1.691
7.4 Milieubeheer 0 0 1.400 0 0 0 0 0 1.400
7.5 Begraafplaatsen 0 0 651 573 89 73 0 0 93
Totaal - 7. Volksgezondheid en milieu 0 0 46.396 50.405 8.489 73 0 0 4.407
8.1 Ruimtelijke ordening 264 0 4.777 350 0 0 3.146 2.648 5.188
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 0 0 24.363 23.971 0 0 0 0 391
8.3 Wonen en bouwen 264 0 14.540 4.703 0 0 397 0 10.498
Totaal - 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vern 528 0 43.679 29.024 0 0 3.543 2.648 16.078
Totaal 43.099 6.148 192.022 112.602 427.333 127.437 139.497 555.764 0

In het totaaloverzicht baten en lasten aan het begin van deze paragraaf zijn de algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing Vpb en onvoorzien afzonderlijk gepresenteerd. De algemene dekkingsmiddelen betreffen de lasten en baten uit de taakvelden 0.5 treasury (saldo financieringsfunctie), en de baten voor de taakvelden 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belastingen overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds. Overhead betreft het taakveld 0.4 Ondersteuning organisatie. Heffing Vpb betreft taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting. Het bedrag voor 'onvoorzien' betreft het taakveld 0.8 Overige baten en lasten.

5.3. Uiteenzetting financiële positie

Deze paragraaf bevat een prognose van de balans en het EMU-saldo. Daarnaast zal aandacht worden besteed aan de jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, de investeringen, de financiering, het verloop van de reserves en het verloop van de voorzieningen (art. 20 BBV).

 

Geprognosticeerde balans 
De prognose van de balans betreft het begrotingsjaar, het voorliggende jaar en de 3 jaren volgend op het begrotingsjaar.

Toelichting

(Im)materiële vaste activa
Deze balanspost is geprognosticeerd door de jaarrekening 2021 als uitgangspunt te nemen. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen, die ook staan opgenomen in de investeringsparagraaf in Hoofdstuk 4.9, aan toegevoegd.
En de begrote afschrijvingen over de reeds geactiveerde activa en de afschrijvingen over de investeringen in de jaren 2022 tot en met 2025 zijn hierop in mindering gebracht.

 

Financiële vaste activa
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie.

 

Voorraden
De balanspost voorraden bestaat uit twee categorieën, te weten bouwgrond in exploitatie en grond- en hulpstoffen. De prognose voor de balanspost voorraden is opgesteld op basis van het MPG 2022.

 

Vorderingen
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren. 

 

Liquide middelen
De liquide middelen bevat normaal gesproken het positieve netto effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (voor deze balans is deze sluitpost opgenomen onder de vlottende schulden). 

 

Overlopende activa
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren.

 

Eigen vermogen
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in hoofdstuk 6.2 van deze gemeentebegroting.

 

Voorzieningen
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform verwachte dotatie/besteding). Een specificatie van de voorzieningen is terug te vinden in hoofdstuk 6.3 van deze gemeentebegroting.

 

Vaste schulden
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie.

 

Vlottende schulden
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren. Daarnaast bevatten de Vlottende schulden het negatieve netto-effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2022 tot en met 2026).

 

Overlopende passiva
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren.

 

Berekening EMU-saldo
In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,38% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën. 


In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Enschede berekend. In de septembercirculaire 2022 zijn de individuele referentiewaarden per gemeente opgenomen. Het EMU-saldo voor 2023 blijft ruimschoots onder de referentiewaarde voor Enschede dat 31,647 miljoen euro bedraagt.

EMU-berekening 2022 2023 2024 2025 2026
Exploitatiesaldo voor toevoegingen c.q. onttrekkingen aan reserves -7.188 -4.621  12.305 20.207 -8.437
-/- Mutaties (Im)materiële vaste activa 12.800 32.857 27.783 29.610 11.298
+/+ Mutaties voorzieningen -6.130 -4.191 294 1.175 -618
-/- Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) 1.036 -284 492 -40 -1.462
-/-Verwacht boekwinst/verlies bij verkoop financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede afwaardering van financiële vaste activa 0 0 0 0 0
Berekend EMU-saldo -27.154 -41.385 -15.676 -8.188 -18.891

Verloopoverzicht reserves

We hebben in hoofdstuk 6.2 een specificatie opgenomen van de individuele reserves. Daarnaast lichten we het doel van de reserves met een mouse-over toe. In dit verloopoverzicht staat een kolom waarin het onderscheid naar soort reserve is opgenomen (Alg: algemene reserve, BR: bestemmingsreserve met een nadere onderverdeling van reserves kapitaallasten, reserves egalisatie tarieven en overige bestemmingsreserves (BR Kap, BR Egal en BR Ov). Hieronder treft u hiervan een totaaloverzicht aan. 

Subcode Reserve Stand 31-12-2022 Dotaties 2023 Onttrek-kingen 2023 Eind-stand 2023 Eindstand 2024 Eind-stand 2025 Eind-stand 2026
Algemene reserve
Algemene Reserves 97.774 5.981 21.096 82.659 87.421 101.598 87.877
Subtotaal 97.774 5.981 21.096 82.659 87.421 101.598 87.877
Bestemmingsreserve
- Egalisatie 10.014 0 267 9.747 9.477 9.202 8.604
- Kapitaallasten 22.353 9.452 12.396 19.409 21.024 22.316 23.647
- Overige 62.208 22.187 8.481 75.913 82.912 87.926 92.477
Subtotaal 94.575 31.639 21.144 105.070 113.413 119.445 124.728
Totaal - Generaal  192.349 37.620 42.240 187.729 200.834 221.042 212.605

Bestemmingsreserves met egalisatiemotief zijn ingesteld om ongewenste schommelingen op te vangen in de tarieven die aan derden in rekening worden gebracht. De bestemmingsreserves kapitaallasten dienen ter dekking van kapitaallasten van investeringen. De overige bestemmingsreserves betreffen middelen waaraan de gemeenteraad uiteenlopende bestemmingen heeft gegeven. Aan bestemmingsreserves kan een andere bestemming gegeven worden, maar niet zonder gevolgen voor het uit te voeren beleid.

Verloopoverzicht voorzieningen

Soort Voorziening
Bedragen * 1000 Euro
Stand 31-12-2022Bestedingen 2023Stortingen 2023Eindstand 2023Eindstand 2024Eindstand 2025Eindstand 2026
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico s23.51749079023.81824.15824.52224.886
Voorziening ter egalisatie van de kosten8.82510.4996.3404.6664.9176.0256.839
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen4.4497.9947.5003.9553.4933.0321.070
Voorziening voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is98901621.1511.3151.4801.646
Totaal37.78118.98214.79133.59033.88335.05934.440

Voor een specificatie per voorziening verwijzen we naar hoofdstuk 6.3 Staat van Voorzieningen.

 

 

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen in de balans. Dekking hiervan is in de meerjarenraming voorzien. Deze personele lasten worden via de exploitatie verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende (spaar)verlofaanspraken. Vakantiedagen en verlofsaldi leiden in principe niet tot een uitbetaling, tenzij medewerkers uit dienst gaan. De waarde van de verlof saldi bedraagt circa 4 miljoen euro (gemiddeld over de afgelopen 4 jaar).

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen waarvan het jaarlijkse bedrag geen gelijk volume heeft, is een voorziening gevormd c.q. een verplichting opgenomen in de balans. Voorbeeld hiervan is de pensioenvoorziening. 

 

Financiering
Voor het onderdeel financiering verwijzen wij naar hoofdstuk 4.4 Financiering.

5.4. Subsidies

Gesubsidieerde instellingen 
De invulling van de maatschappelijke doelstellingen van de Gemeente Enschede wordt mede vormgegeven door het verstrekken van subsidies. Instellingen kunnen op basis van een verordening of de begroting een subsidie aanvragen. De procedure hiervoor is vastgelegd in de (Algemene) Subsidieverordening. Tijdens de looptijd van de subsidie worden de instellingen bevoorschot. De definitieve vaststelling vindt in het algemeen achteraf plaats. De vaststelling kan om uiteenlopende redenen lager uitvallen dan de verlening. In dat geval vordert Gemeente Enschede teveel uitbetaalde voorschotten terug. Bij de aanvraag vindt een inhoudelijke en financiële toets plaats. Voor de materiële subsidies volgt de gemeente tijdens de looptijd van de subsidie de instelling, zowel inhoudelijk als financieel.

 

Subsidieplafond 2023

Onder subsidieplafond wordt verstaan: “het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift” (artikel 4:22 Awb). Door het instellen van een subsidieplafond wordt voorkomen dat een subsidieregeling een open einde karakter heeft.

 

Voorgaande jaren werden de subsidieplafonds voor subsidieverordeningen vastgesteld door ze op te nemen in deze programmabegroting. Bij nadere beschouwing van de geldende delegatie- en mandaatregels bleek echter dat dat niet de juridisch correcte weg is. Subsidieplafonds worden door het college vastgesteld (uiteraard binnen de financiële kaders die door de raad zijn bepaald) en zullen voortaan dan ook in een verzamelvoorstel aan B&W worden voorgelegd. Door de gekozen formulering in de Subsidieverordening Sport is dat de enige verordening waarvoor de gemeenteraad het subsidieplafond vaststelt.

 

Het subsidieplafond 2023 voor de Subsidieverordening Sport bedraagt 721.323 euro.
Dit bedrag wordt onder de aanvragers verdeeld aan de hand van een verdeelsleutel op basis van het aantal actieve leden en voorrangscores per wijk.

 

Hieronder geven we per programma een overzicht van de te verstrekken subsidies. Een specificatie van deze subsidies is opgenomen in hoofdstuk 6.7.

Programma    Bedragen * 1000 euroBegroting 2022Begroting 2023
Samenleving en bestuur184189
Duurzaam wonen, leven en werken20.66020.250
Vitaal en sociaal94.33590.451
Financien en organisatie110400
Totaal115.288111.290