5. Financiële begroting

Conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) bestaat de financiële begroting uit een overzicht van baten en lasten (per programma en per taakveld) en een uiteenzetting van de financiële positie van de gemeente, aangevuld met een toelichting. We starten met de grondslagen waarop de financiële begroting is gebaseerd.

5.1. Grondslagen

Voor de begroting 2025 hebben we de volgende grondslagen en uitgangspunten gehanteerd:

Omschrijving Grondslag
Lonen en sociale lasten 3,3% 
Prijzen  2,2% 
Algemene uitkering   Meicirculaire
Onroerendzaakbelasting  10% meer opbrengsten  (41 euro p/j bij gem. WOZ)
Overige lokale heffingen: 
- Afvalstoffenheffing 
- Overige heffingen 
- Kostendekkend
- Zie paragraaf 4.1 Lokale heffingen 
Tarieven  Kostendekkend 
Omslagrente  1,5% 
Aantal inwoners  161.235 
Aantal woningen (exclusief recreatie)  77.059

 

.

5.2. Overzicht baten en lasten

Hieronder zijn totaaloverzichten van alle lasten, baten en reservemutaties opgenomen. Deze overzichten kennen een nieuwe indeling conform de vernieuwde wetgeving BBV.

We presenteren de vier programma's naast de algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing vennootschapsbelasting (Vpb) en het bedrag voor onvoorzien. Hierdoor wijken de programmatotalen in hoofdstuk 3 (incl. overhead, etc.) af van de hieronder gepresenteerde totalen (exclusief overhead, etc.).

Bedragen in 1.000 euro'sRealisatie 2023Begroting 2024Begroting 2025
ProgrammaLastenBatenSaldoLasten BatenSaldoLasten BatenSaldo
Vitaal en sociaal476.485151.178325.307522.849171.165351.684527.681163.161364.520
Duurzaam wonen, leven en werken177.288100.02877.260206.983119.66587.318200.651112.63088.021
Samenleving en bestuur45.5629.69135.87049.81212.19437.61749.1248.67840.446
Financien en organisatie45.98337.4738.51137.39020.31117.07938.40421.22117.183
Subtotaal 745.319298.371446.948817.034323.336493.698815.860305.690510.170
Algemene dekkingsmiddelen9.981543.444-533.46310.442562.849-552.40710.446578.646-568.200
Overhead85.66918.73366.93690.51815.85474.66490.35513.74276.614
Heffing VPB283028343804382420242
Onvoorzien-2.943241-3.185-7.5030-7.503-7.7760-7.776
Subtotaal 92.990562.419-469.42993.894578.703-484.80993.269592.388-499.120
Saldo baten en lasten838.309860.789-22.481910.928902.0398.889909.129898.07811.051
Vitaal en sociaal22.32424.453-2.1292.44117.219-14.7778215.042-4.221
Duurzaam wonen, leven en werken28.28721.5396.74713.1477.5285.61910.6456.9663.679
Samenleving en bestuur376546-1700482-4820164-163
Financien en organisatie38.17520.14318.03231.28530.53475117.71828.063-10.345
Saldo van mutaties reserves89.16266.68122.48146.87455.763-8.88929.18440.235-11.051
Resultaat927.470927.4700957.802957.8020938.313938.3130

Meerjaren begroting

Bedragen in 1.000 euro'sBegroting 2026Raming 2027Raming 2028
ProgrammaLastenBatenSaldoLasten BatenSaldoLasten BatenSaldo
Vitaal en sociaal512.048162.013350.035498.213151.848346.365493.827151.738342.089
Duurzaam wonen, leven en werken192.639101.55491.086177.40187.97589.426171.87384.22987.644
Samenleving en bestuur47.0657.92539.14046.2607.32338.93745.5487.05838.490
Financien en organisatie38.10821.66516.44340.73223.10617.62642.01422.95019.064
Subtotaal 789.861293.157496.704762.607270.253492.354753.262265.975487.287
Algemene dekkingsmiddelen11.501569.370-557.86911.460581.759-570.29911.460597.047-585.587
Overhead88.15513.73074.42587.66013.74973.91189.21613.82675.391
Heffing VPB242024224202422420242
Onvoorzien6.50206.50216.889016.88927.726027.726
Subtotaal 106.400583.100-476.700116.251595.508-479.257128.645610.872-482.228
Saldo baten en lasten896.260876.25620.004878.858865.76113.097881.907876.8485.060
Vitaal en sociaal1798-7971411-4101311-310
Duurzaam wonen, leven en werken9.6887.4612.2279.3945.0804.3138.0813.4934.587
Samenleving en bestuur0164-163082-82000
Financien en organisatie16.71837.989-21.27116.10933.027-16.91816.21625.554-9.337
Saldo van mutaties reserves26.40746.412-20.00425.50338.600-13.09724.29829.358-5.060
Resultaat922.668922.6680904.361904.3610906.205906.2050

Voor uitgebreide financiële informatie zie de bijlage in hoofdstuk 6.4, Wat mag het kosten?  

 

 

Algemene dekkingsmiddelen 
Onderstaand geven we een beeld van de algemene dekkingsmiddelen (gesaldeerd: lasten en baten).

Bedragen x 1.000 Euro'sBegroting 2025
OZB61.308
Hondenbelasting910
Precariorechten450
Reclamebelasting152
Belastingopbrengsten62.820
Algemene uitkeringen503.909
Dividend2.100
Saldo financieringfunctie-629
Overige dekkingsmiddelen505.379
Saldo568.200

Overhead 
Om de Raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is wettelijk voorgeschreven om vanaf 2017 de kosten van de overhead apart te presenteren. In de programma’s zijn alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. 

Overhead bevat alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. 

In onderstaande tabellen geven we een beeld van de overhead (saldo: lasten en baten).

 

Bedragen in 1.000 euro's Begroting 2025
Duurzaam wonen, leven en werken 2.310 
Financiën en organisatie 70.573 
Samenleving en bestuur 3.731 
Totaal 76.614 

 

 

Binnen de begroting is sprake van gesloten systemen (rioleringen, afval, etc.). In deze  gevallen blijft een deel van de overhead conform ons verdelingsprincipe toegerekend aan deze programma's. Daardoor is naast het programma Financiën en organisatie ook binnen Duurzaam werken leven en wonen overhead aanwezig voor  2,3 miljoen euro en binnen het programma Samenleving en bestuur voor de bestuursondersteuning. Zie ook taakveld 0.4 Overhead in het taakvelden overzicht hierna.

De totale lasten voor het taakveld overhead vormen de basis voor de toerekening van de overhead aan leges en heffingen. Dit is opgenomen in paragraaf 4.1 lokale heffingen.

 

Incidentele baten en lasten

Voor de periode 2025 t/m 2028 zijn de volgende incidentele baten en lasten begroot. Dit is inclusief de incidentele reservemutaties.

Programma
Bedragen in 1.000 euro's 
  2025   2026   2027   2028
  Baten  Lasten  Baten  Lasten  Baten  Lasten  Baten  Lasten 
Vitaal en sociaal  7.947 1.183  3.068  3.072  315  245  215  215
Duurzaam wonen, leven, werken 16.488 20.752  16.354  22.748  9.946  15.600  5.394  10.542
Samenleving en bestuur 1.719 2.633  942  859  82  0  0
Financiën en organisatie  5.031 15.780  8.752  10.564  8.739  9.993  11.131  9.133
Totaal  31.185 40.348  29.116  37.243  19.082  25.838  16.740  19.890
  -9.163  -8.127  -6.756  -3.150 

 

Structurele reserveringen

Voor de periode 2025 t/m 2028 zijn de volgende structurele reservemutaties begroot:

Programma 2025 2026 2027 2028
  Onttrekkingen Stortingen Onttrekkingen Stortingen Onttrekkingen Stortingen Onttrekkingen Stortingen
Vitaal en sociaal  151  0  97  0  97  0  97  0
Duurzaam wonen, leven en werken  0  1  0  1  0  1  0  24
Samenleving en bestuur 0  0  0  0  0  0 0  0
Financiën en organisatie 7.310  6.861  4.485  7.489  4.866  6.955  4.933  7.084
Totaal 7.460 6.862  4.581 7.490  4.982  6.956  5.029  7.060
Mutatie structureel  598 -2.910  -1.974  -2.030 

 

Structureel evenwicht

Structureel saldo (x 1.000 euro) 2025 2026 2027 2028
Saldo baten en lasten  -11.051  -20.004  -13.097  -5.060
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves  2.330  -4.748  -6.305  -4.429
Begrotingssaldo na bestemming  -8.721  -24.752  -19.402  -9.489
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo)  9.163  8.127  6.756  3.150
Structureel begrotingssaldo  442  -16.625  -12.646  -6.339

 

Voor een nadere specificatie en toelichting op dit overzicht en het overzicht met beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, verwijzen we naar de bijlage in hoofdstuk 6.1.

 

Taakvelden
Het volgende overzicht geeft inzicht in de geraamde baten en lasten per taakveld en het verdelingsprincipe van de taakvelden naar de programma's voor het begrotingsjaar 2025. 

Bedragen in 1.000 euro'sV&S LastenV&S BatenDWLW LastenDWLW BatenS&B LastenS&B BatenF&O LastenF&O BatenBegroting 2025
0.1 Bestuur00009.35092009.259
0.2 Burgerzaken00008.0004.160873184.695
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden00000014.75012.7691.980
0.4 Overhead002.31003.731084.31513.74276.614
0.5 Treasury00000010.44611.917-1.471
0.61 OZB woningen0000002.20527.408-25.202
0.62 OZB- niet woningen000000033.901-33.901
0.63 Parkeerbelasting0004.6060000-4.606
0.64 Belastingen Overig0000001611.512-1.351
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds0000000503.909-503.909
0.8 Overige baten en lasten000000-7.7760-7.776
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB]00217000250242
0.10 - Mutaties reserves8215.04210.6456.966016417.71828.063-11.051
0.11 - Resultaat000000000
Totaal - 0. Bestuur en ondersteuning8215.04213.17211.57321.0814.415122.718633.239-496.476
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer000017.09000017.090
1.2 Openbare orde en Veiligheid33301.83607.3614.376005.153
Totaal - 1. Veiligheid33301.836024.4514.3760022.243
2.1 Verkeer en vervoer0026.2151.630000024.585
2.2 Parkeren0012.42210.70700001.714
2.3 Recreatieve Havens0000349000349
2.4 Economische Havens en waterwegen00340480000291
Totaal - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat0038.97712.38634900026.939
3.1 Economische ontwikkeling003.91900020004.119
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur00521500000-98
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen002.3884700002.342
3.4 Economische promotie001.850000128201.043
Totaal - 3. Economische zaken008.210197002128207.405
4.2 Onderwijshuisvesting00000011.66291710.746
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken20.80512.377000036908.797
Totaal - 4. Onderwijs20.80512.377000012.03191719.543
5.1 Sportbeleid en activering4.0851.1620000002.923
5.2 Sportaccommodaties9.07806000012009.258
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip0017.955454003.5274.18016.847
5.4 Musea002.03400055502.589
5.6 Media003.257000003.257
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie1.412017.9288069000018.624
Totaal - 5. Sport, cultuur en recreatie14.5761.16241.2341.2619004.2024.18053.499
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie31.59020.421004.897500016.016
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen14.58700017500014.762
6.3 Inkomensregelingen134.178108.6700-4.93845000030.896
6.4 WSW en beschut werk37.0658.96600000028.099
6.5 Arbeidsparticipatie21.0833.0860039600018.392
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)8.0862.070004360006.452
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+-90000000-9
6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO)19.539000000019.539
6.71b Begeleiding (WMO)25.618000000025.618
6.71c Dagbesteding (WMO)7.12000000007.120
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)14.840000000014.840
6.72 Maatwerkdienstverlening 18--20000000-2
6.72a Jeugdzorg begeleiding4.87200000004.872
6.72b Jeugdzorg behandeling8.65600000008.656
6.72c Jeugdhulp dagbesteding4.10800000004.108
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig48.2342.01900000046.215
6.73a Pleegzorg4.93500000004.935
6.73b Gezinsgericht2.95000000002.950
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig10.491000000010.491
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf10.275000000010.275
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf2.77100000002.771
6.74c Gesloten plaatsing1.55500000001.555
6.81 Geëscaleerde zorg 18+100000001
6.81a Beschermd wonen (WMO)33.547000000033.547
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)26.2323.32700000022.905
6.82 Geëscaleerde zorg 18-000000000
6.82a Jeugdbescherming5.61600000005.616
6.82b Jeugdreclassering8600000000860
Totaal - 6. Sociaal domein478.799148.5590-4.9386.3545000341.481
7.1 Volksgezondheid12.79499000000011.803
7.2 Riolering0019.45823.3690000-3.911
7.3 Afval0028.05329.3420000-1.289
7.4 Milieubeheer008.6126.73600001.875
7.5 Begraafplaatsen en crematoria376737056140000393
Totaal - 7. Volksgezondheid en milieu13.1691.06456.82760.06100008.872
8.1 Ruimte en leefomgeving007.9825.07726503.5212.5174.174
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)0031.46729.76400001.702
8.3 Wonen en bouwen0014.1194.2162650449010.617
Totaal - 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vern0053.56839.05853003.9712.51716.494
Totaal528.502168.203213.824119.59752.8558.841143.133641.6730

In het totaaloverzicht baten en lasten aan het begin van deze paragraaf zijn de algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing Vpb en onvoorzien afzonderlijk gepresenteerd. De algemene dekkingsmiddelen betreffen de lasten en baten uit de taakvelden 0.5 treasury (saldo financieringsfunctie), en de baten voor de taakvelden 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belastingen overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds. Overhead betreft het taakveld 0.4 Ondersteuning organisatie. Heffing Vpb betreft taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting.

5.3. Uiteenzetting financiële positie

Deze paragraaf bevat een prognose van de balans en het EMU-saldo. Daarnaast zal aandacht worden besteed aan de jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, de investeringen, de financiering, het verloop van de reserves en het verloop van de voorzieningen (art. 20 BBV).

 

Geprognosticeerde balans 
De prognose van de balans betreft het begrotingsjaar, het voorliggende jaar en de 3 jaren volgend op het begrotingsjaar.

Toelichting

(Im)materiële vaste activa
Deze balanspost is geprognosticeerd door de gemeenterekening 2023 als uitgangspunt te nemen. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen, die ook staan opgenomen in de investeringsparagraaf in Hoofdstuk 4.9, aan toegevoegd.
En de begrote afschrijvingen over de reeds geactiveerde activa en de afschrijvingen over de investeringen in de jaren 2024 tot en met 2028 zijn hierop in mindering gebracht.

 

Financiële vaste activa
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie.

 

Voorraden
De balanspost voorraden bestaat uit twee categorieën, te weten bouwgrond in exploitatie en grond- en hulpstoffen. De prognose voor de balanspost voorraden is opgesteld op basis van het MPG 2025.

 

Vorderingen
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren. 

 

Liquide middelen
De liquide middelen bevat normaal gesproken het positieve netto effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (voor deze balans is deze sluitpost opgenomen onder de vlottende schulden). 

 

Overlopende activa
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren.

 

Eigen vermogen
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in hoofdstuk 6.2 van deze gemeentebegroting.

 

Voorzieningen
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform verwachte dotatie/besteding). Een specificatie van de voorzieningen is terug te vinden in hoofdstuk 6.3 van deze gemeentebegroting.

 

Vaste schulden
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie.

 

Vlottende schulden
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren. Daarnaast bevatten de Vlottende schulden het negatieve netto-effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2024 tot en met 2028).

 

Overlopende passiva
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren.

 

Berekening EMU-saldo
In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,38% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën


In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Enschede berekend. In de septembercirculaire 2024 zijn de individuele referentiewaarden per gemeente opgenomen. Het EMU-saldo voor 2025 blijft ruimschoots onder de referentiewaarde voor Enschede dat 46.087 miljoen euro bedraagt. Dit betreft de referentiewaarde van 2024. Op het moment van opstellen  van de Gemeentebegroting 2025-2028 was de referentiewaarde voor 2025 nog niet bekend.

Verloopoverzicht reserves

We hebben in hoofdstuk 6.2 een specificatie opgenomen van de individuele reserves. Daarnaast lichten we het doel van de reserves met een mouse-over toe. In dit verloopoverzicht staat een kolom waarin het onderscheid naar soort reserve is opgenomen (Alg: algemene reserve, BR: bestemmingsreserve met een nadere onderverdeling van reserves kapitaallasten, reserves egalisatie tarieven en overige bestemmingsreserves (BR Kap, BR Egal en BR Ov). Hieronder treft u hiervan een totaaloverzicht aan. 

Subcode Reserve Stand 31-12-2024 Dotaties 2025 Onttrek-kingen 2025 Eind-stand 2025 Eindstand 2026 Eind-stand 2027 Eind-stand 2028
Algemene reserve
Algemene Reserves 108.737 7.677 16.903 99.511 75.046 55.708 46.282
Subtotaal 108.737 7.677 16.903 99.511 75.046 55.708 46.282
Bestemmingsreserve
- Egalisatie 9.718 0 324 9.394 8.745 8.103 7.458
- Kapitaallasten 23.886 10.447 7.790 26.543 29.759 31.952 31.812
- Overige 91.739 11.061 15.218 87.582 89.476 94.167 99.317
Subtotaal 125.344 21.507 23.332 123.519 127.979 134.221 138.588
Totaal - Generaal  234.081 29.184 40.235 223.030 203.026 189.929 184.869

Bestemmingsreserves met egalisatiemotief zijn ingesteld om ongewenste schommelingen op te vangen in de tarieven die aan derden in rekening worden gebracht. De bestemmingsreserves kapitaallasten dienen ter dekking van kapitaallasten van investeringen. De overige bestemmingsreserves betreffen middelen waaraan de gemeenteraad uiteenlopende bestemmingen heeft gegeven. Aan bestemmingsreserves kan een andere bestemming gegeven worden, maar niet zonder gevolgen voor het uit te voeren beleid.

Verloopoverzicht voorzieningen

Soort Voorziening
Bedragen * 1000 Euro
Stand 31-12-2024Bestedingen 2025Stortingen 2025Eindstand 2025Eindstand 2026Eindstand 2027Eindstand 2028
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico s28.36543072028.65528.94529.23529.524
Voorziening ter egalisatie van de kosten16.87911.1678.69314.4059.5708.4538.632
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen4.9659.6378.5003.8283.3781.428978
Voorziening voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is8008888
Totaal50.21821.23417.91346.89741.90139.12439.143

Voor een specificatie per voorziening verwijzen we naar hoofdstuk 6.3 Staat van Voorzieningen.

 

 

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen in de balans. Dekking hiervan is in de meerjarenraming voorzien. Deze personele lasten worden via de exploitatie verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende (spaar)verlofaanspraken. Vakantiedagen en verlofsaldi leiden in principe niet tot een uitbetaling, tenzij medewerkers uit dienst gaan. De waarde van de verlof saldi bedraagt circa 5.6 miljoen euro (gemiddeld over de afgelopen 4 jaar).

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen waarvan het jaarlijkse bedrag geen gelijk volume heeft, is een voorziening gevormd c.q. een verplichting opgenomen in de balans. Voorbeeld hiervan is de pensioenvoorziening. 

 

Financiering
Voor het onderdeel financiering verwijzen wij naar hoofdstuk 4.4 Financiering.

5.4. Subsidies

Gesubsidieerde instellingen 
De invulling van de maatschappelijke doelstellingen van de Gemeente Enschede wordt mede vormgegeven door het verstrekken van subsidies. Instellingen kunnen op basis van een verordening of de begroting een subsidie aanvragen. De procedure hiervoor is vastgelegd in de (Algemene) Subsidieverordening. Tijdens de looptijd van de subsidie worden de instellingen bevoorschot. De definitieve vaststelling vindt in het algemeen achteraf plaats. De vaststelling kan om uiteenlopende redenen lager uitvallen dan de verlening. In dat geval vordert Gemeente Enschede teveel uitbetaalde voorschotten terug. Bij de aanvraag vindt een inhoudelijke en financiële toets plaats. Voor de materiële subsidies volgt de gemeente tijdens de looptijd van de subsidie de instelling, zowel inhoudelijk als financieel.

 

Subsidieplafond 2025

Onder subsidieplafond wordt verstaan: “het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift” (artikel 4:22 Awb). Door het instellen van een subsidieplafond wordt voorkomen dat een subsidieregeling een open einde karakter heeft.

 

Voorgaande jaren werden de subsidieplafonds voor subsidieverordeningen vastgesteld door ze op te nemen in deze programmabegroting. Bij nadere beschouwing van de geldende delegatie- en mandaatregels bleek echter dat dat niet de juridisch correcte weg is. Subsidieplafonds worden door het college vastgesteld (uiteraard binnen de financiële kaders die door de raad zijn bepaald) en zullen voortaan dan ook in een verzamelvoorstel aan B&W worden voorgelegd. Door de gekozen formulering in de Subsidieverordening Sport is dat de enige verordening waarvoor de gemeenteraad het subsidieplafond vaststelt.

 

Het subsidieplafond 2025 voor de Subsidieverordening Sport bedraagt 765.942 euro.
Dit bedrag wordt onder de aanvragers verdeeld aan de hand van een verdeelsleutel op basis van het aantal actieve leden en voorrangscores per wijk.

 

Hieronder geven we per programma een overzicht van de te verstrekken subsidies. Een specificatie van deze subsidies is opgenomen in hoofdstuk 6.7.

Programma    Bedragen * 1000 euroBegroting 2024Begroting 2025
Vitaal en sociaal112.653100.353
Duurzaam wonen, leven en werken22.24023.062
Samenleving en bestuur226232
Financien en organisatie400409
Totaal135.518124.056

Vpb 

Als gevolg van de invoering van de Wet modernisering Vpb-plicht voor overheidsondernemingen (2016) is de gemeente belastingplichtig indien en voorzover zij met de activiteiten fiscaal een onderneming drijft. Bij Enschede geldt een vennootschapsbelastingplicht voor de volgende activiteiten:
- ICT-activiteiten;
- Stroomlevering bij georganiseerde evenementen in het Volkspark;
- Verkoop van reststromen afval;
- Reclame.

ICT-activiteiten
De gemeente Enschede verzorgt ICT-diensten aan medewerkers van de gemeente en aan derde partijen waaronder andere gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. De gemeente is ter zake de aan derde partijen verleende diensten belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting.

Evenementen Volkspark
Met de Belastingdienst heeft afstemming plaatsgevonden over de Vpb-positie van het Volkspark. Op het resultaat behaald met de activiteit Volkspark is de objectvrijstelling van toepassing, dit met uitzondering van de electriciteitslevering. Enschede is op basis van de gemaakte afspraken vennootschapsbelastingplichtig over het met de stroomlevering behaalde resultaat.

Verkoop reststromen afval
De verkoopopbrengsten van reststromen afval zijn onderworpen aan vennootschapsbelasting. De gemeente sluit hierbij aan op het landelijk beleid waarbij een winstopslag van 1% als fiscaal resultaat in de Vpb-aangifte wordt meegenomen.

Reclame
Ter zake de reclameopbrengsten is landelijk een fiscale discussie gaande over de vraag of hierbij sprake is van een activiteit die meer omvat dan normaal vermogensbeheer. Deze vraag ligt inmiddels voor bij de rechtbank. Indien deze vraag bevestigend wordt beantwoord dan is Enschede vennootschapsbelasting verschuldigd over de gemeentelijke reclame-opbrengsten. Gelet op het financieel belang dat met deze discussie gemoeid is en de doorlopende belastingrente heeft Enschede gekozen om de opbrengsten vooralsnog wel op te nemen in de aangifte. Tegen de opgelegde aanslagen vennootschapsbelasting loopt heden een beroepsprocedure.

De overige activiteiten binnen de gemeente zijn niet onderworpen aan de Vpb-plicht en/of kunnen steunen op een vrijstelling.