|
Portefeuillehouder(s): Eelco Eerenberg en Jeroen Hatenboer
Programmadirecteur: Christel Koman
Inleiding
Goede en efficiënte overheidsdienstverlening
Wij hebben gezorgd voor de borging van de dienstverlening die de inwoner van Enschede gewend is en zijn nog een stap verder gegaan in het verzorgen van snelle, goede en efficiënte dienstverlening. Vanuit ons "aanvalsplan digitaal" zijn we voor 100% op afspraak gaan werken bij de Afdeling Publiekszaken, hebben we onze website omgebouwd tot een "toptaken website" en hebben we ons bouwarchief van 1920 tot 2007 nu volledig gedigitaliseerd. Inmiddels heeft de Immigratie en Naturalisatiedienst Nederland (IND) een loket geopend in het stadskantoor en zijn wij met andere overheidspartners in gesprek om met hen ook hier een loket te openen.
Betrouwbare gegevens en efficiënt gebruik
Onze basisregistraties zijn steeds meer op orde. Wij hebben 95% van de maximaal te behalen waardering gehaald bij de zelfevaluatie op de basisregistratie personen (BPR). Hiermee is aangetoond dat wij op een juiste wijze uitvoering geven aan het beheer van de basisregistratie personen.
De code oranje op het gebied van archivering is weggewerkt.
Informatiekundige opgave Decentralisaties: wij zijn er klaar voor
De gemeente Enschede trekt één van de Living Labs waar geëxperimenteerd wordt met de vernieuwingen in de informatievoorziening die nodig zijn voor de drie decentralisaties. De Gemeente Enschede heeft samen met de gemeenten Losser, Rijssen-Holten, samenwerkingsverband Noaberkracht (Dinkelland en Tubbergen), Apeldoorn en Zwolle een goede ICT-ondersteuning ontwikkeld voor de sociale wijkteams. En heeft daarmee een landelijke "best practise" geleverd ter voorbereiding op de decentralisaties. Per januari 2015 is de ICT-ondersteuning operationeel.
Privacy en gegevensbeveiliging
Privacy en Gegevensbeveiliging zijn nauw met elkaar verbonden . De roep om op veel terreinen gegevens te delen wordt steeds groter. Daarbij komen direct vragen op of bepaalde gegevens gedeeld mogen worden en onder welke voorwaarden. Wij hebben hiervoor het visiedocument “Gegevensverwerking en privacy in het sociaal domein” opgesteld. Daarmee is onze gemeente één van de voorlopers in Nederland. De praktijk zal ons leren hoe zich dit ontwikkelt. Voor een extra borging zijn wij een proces gestart om in 2015 een Functionaris Gegevensbescherming aan te wijzen. Voor gegevensbeveiliging volgen we de Baseline Gegevensbeveiliging Nederlandse Gemeenten. Voor de borging van invulling van de goede maatregelen zijn de functies van "security officer IT-techniek" en "security officer organisatie" ingesteld.
Financieel resultaat
Het programma sluit met een voordeel van 60.000 euro, dit is 15.000 euro lager dan het saldo uit de concernrapportage na bijsturing. Deze daling wordt veroorzaakt door tegenvallende legesinkomsten en een inhaalslag op archiefwerkzaamheden. De bezuinigingen binnen het programma zijn doorgevoerd.
Doelstellingen
Doelstelling A | Waarborg tevredenheid over de kwaliteit van stedelijke dienstverlening |
Doelstelling B | Beschikbaarheid van moderne informatiekundige voorzieningen voor de organisatie en verdere doorvoering van het principe van eenmalige vastleggingen meervoudig gebruik van gegevens. |
Indicatoren
Om de effecten van onze inzet te meten hebben we per doelstelling indicatoren opgesteld. In de onderstaande tabel staan de streef- en realisatiecijfers.
Voor een totaaloverzicht van alle effectdoelstellingen en indicatoren zie de bijlage bij het jaarverslag.
Indicatoren | Score 2013 | Streven 2014 | Score 2014 |
19. Percentage zaakgericht werken | 10 | 30 | 30 |
Een algemeen klanttevredenheidscijfer van post is als gevolg van een niet representatieve respons over 2013 niet beschikbaar.
Ad 19.
Hoewel het aantal “aan te wijzen processen” voor zaakgericht werken wisselt, liggen wij op schema met het LEAN maken van onze “zaakgerichte” processen, in 2015 zal de leanaanpak onderdeel worden van de reguliere werkwijze.
Politieke speerpunten
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.
Politieke speerpunten | |
Waarborg tevredenheid over de kwaliteit van gemeentebrede dienstverlening | |
Stedelijke Dienstverlening | |
|
![]() |
Innovatie in dienstverlening | |
|
|
Beschikbaarheid van moderne informatiekundige voorzieningen voor de organisatie en verdere doorvoering van het principe van éénmalige vastlegging en meervoudig gebruik van gegevens. | |
CIO en verder ontwikkelen van IT-governance | |
|
![]() |
Taskforce werkprocessen: principes van lean en zaakgericht werken | |
|
![]() ![]() |
Innovatie informatisering | |
|
![]() |
Stelsel van Basisregistraties | |
|
|
Gegevensbeveiliging, Privacy, Authenticiteit | |
|
|
= niet/gedeeltelijk niet uitgevoerd;
= conform begroting;
= boven verwachting;
= afwijking conform coalitie-akkoord
Toelichting op de afwijkingen
Innovatie in dienstverlening
Spraakherkenning telefonie
De aanbesteding van spraakherkenning vanuit de gemeente is in 2014 niet gelukt. Inmiddels is een nieuwe aanbesteding gestart.
Taskforce werkprocessen: principes van lean en zaakgericht werken
De taskforce werkprocessen (lean gericht werken) is ingezet bij de grote projecten zoals de ontwikkeling van stedelijke dienstverlening, het vereenvoudigen van de Planning en Control cyclus en het stadsdeelsgewijs werken. De taskforce lean heeft zich zowel gericht op procesverbeteringen als op de cultuurverandering nog meer klantgericht te werken.
Zo hebben wij:
Door de focus op “lean” is de doorontwikkeling van zaakgericht werken blijven liggen.
Gegevensbeveiliging, Privacy, Authenticiteit
Met andere gemeenten en met de VNG/KING een professioneler privacy-, beveiligings- en veiligheidsbeheer opbouwen
Vanuit de werkzaamheden voor het “Living Lab Oost Nederland“, heeft Enschede een voorbeeldfunctie ingenomen rond privacybeleid en informatiebeveiliging.
|
Toelichting
Gemeentearchief
Het nadeel van 10.000 euro is het gevolg van een inhaalslag op archiefwerkzaamheden. Dit om de code oranje van de archiefinspecteur naar groen te brengen.