Toelichting
Het financiële resultaat van het programma Stedelijke Ontwikkeling bedraagt 859.000 euro voordelig. Dit resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door incidentele meevallers bij de eindproducten ruimtelijke ontwikkeling, verkeersinfrastructuur en beleid, bestemmingsplannen en cultuur. Bij de najaarsnotitie is een voordelig resultaat voorzien van 53.000 euro. Het verschil met de najaarsnotitie is een gevolg van de extra bijsturingsmaatregelen die zijn genomen. Zo ontstaat een sterk verbeterd bedrijfsvoeringsresultaat van 500.000 euro (ten opzichte van de najaarsnotitie). Dit wordt veroorzaakt door meer te sturen op mobiliteit van personeel, daardoor is het programma meer en eerder gekrompen dan voorzien en anderszijds zijn maatregelen genomen om de orderportefeuille - die sterk achter leek te blijven - aan te vullen.
De bezuinigingen van 490.000 euro, zoals die voor 2013 zijn opgenomen, zijn gerealiseerd.
In het programma Stedelijke Ontwikkeling is sprake van een tweetal producten waarvoor resultaten rechtstreeks worden verrekend met een reserve, te weten het parkeerbedrijf en het grondbedrijf.
Het resultaat van het grondbedrijf bedraagt 5,1 miljoen euro negatief. Het effect op de reserve grondbedrijf is 0,6 miljoen euro positief en de toekomstige winsten dalen met 5,7 miljoen euro. In 2013 zijn de grondprijzen naar beneden bijgesteld en zijn alle benodigde plankosten opnieuw berekend en zijn deze voor de jaren 2014 en 2015 verwerkt in het MPG. Daarnaast zijn de financiële effecten verwerkt van de aanpassing van de kosten en opbrengsten van parameters, de grondprijzen en de herwaardering van niet in exploitatie genomen (NIEGG) gronden. De effecten daarvan en de overige aanpassingen zijn meegenomen in het MPG 2014. Een deel van de voorziening die is opgenomen voor de uitfasering en afboeking van bedrijventerreinen is reeds in gezet in het MPG 2014. Het resterende deel van 3,6 miljoen euro blijft nog gereserveerd staan voor het afboeken van incourante/ onrendabele gronden.
Het parkeerbedrijf heeft een voordelig resultaat begroot van 453.000 euro. In werkelijkheid is een voordelig resultaat van 331.025 euro gerealiseerd.
De belangrijkste financiële afwijkingen zijn hieronder per product weergegeven. Een gedetailleerde afwijking van de financiële resultaten per product is opgenomen in het overzicht van baten en lasten, bijlage 8.2.4.
De belangrijkste aanpassing in de begrotingscijfers gedurende het jaar 2013 heeft, naast het grondbedrijf, betrekking op het product 053-stad, locatieontwikkeling en infrastructuur en beleid. Deze aanpassingen zijn het gevolg van verstrekte kredieten voor projecten die gedurende het jaar zijn aangevraagd.

053-stad
De lasten en baten van het product 053 Stad hebben betrekking op de grondexploitaties Roombeek, Spoorzone Middengebied en Boddenkamp. De lasten en baten zijn neutraal opgenomen omdat de resultaten zijn verwerkt in de post onderhanden werk op de balans. De afwijking van de begroting van 13 miljoen euro wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere lasten als gevolg van vertragingen in de projecten. Dit betreft onder andere de aanleg van openbaar gebied en enkele verwervingen die als gevolg van langdurige onderhandelingen in 2014 naar verwachting zullen worden afgerond.
Bestemmingsplannen
Op het product bestemmingsplannen is sprake van een voordelig resultaat van 138.000 euro. Bij de najaarsnota was nog voorzien dat de planschades 100.000 euro hoger zouden zijn dan begroot. In werkelijkheid zijn de kosten van planschades circa 30.000 euro hoger uitgevallen dan begroot. Daarnaast zijn de personeelskosten lager dan begroot in relatie tot onder andere de opbrengsten particuliere grondexploitaties. Voor deze extra incidentele opbrengsten wordt personele capaciteit ingehuurd. Een deel van de werkzaamheden is opgevangen door de reguliere ambtelijke capaciteit, waardoor een besparing is ontstaan.
Cultuur
Op het product cultuur is een positief resultaat ontstaan van 142.000 euro. Naast een positieve verrekening uit het verleden wordt dit resultaat voor een groot deel veroorzaakt door een subsidie afrekening van de provincie Overijssel van 218.000 euro voor de fabriekschool. Van deze 218.000 euro is een bedrag van 88.000 euro besteed aan de afkoopsom van de erfpacht van Villa de Bank. De afkoop past in het beleid voor de afstoot van cultureel vastgoed.
Grondbedrijf
De lasten en baten van het product grondbedrijf hebben betrekking op de lopende grondexploitaties, het NIEGG en de administratieve complexen van het MPG. De grondexploitaties zijn resultaat neutraal opgenomen in de gemeentelijke exploitatierekening omdat verrekening van het saldo van baten en lasten plaatsvindt met de post onderhanden werk op de balans.
De afwijking op de lasten van ongeveer 28 miljoen euro wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere kosten voor de aanleg van infrastructuur, bouw- en woonrijp maken en overige kosten. Dit komt voornamelijk door het uitfaseren van projecten. De baten zijn ongeveer 29 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt voor 20 miljoen euro veroorzaakt door lagere grondverkopen en inkomsten uit exploitatieovereenkomsten. Dit is het gevolg van de economische recessie waarin we nog steeds zitten. Voor 9 miljoen euro wordt dit veroorzaakt door tegenvallers of vertraging van andere opbrengsten en door de verrekening onderhanden werk.
De storting in de reserves is 0,2 miljoen euro lager als gevolg van lagere subsidieontvangsten en niet begrote winstnemingen in de grondexploitaties. De onttrekking aan reserves is 0,6 miljoen euro hoger als gevolg van de verwerking van het positieve resultaat MPG en een onttrekking aan de reserve MSI.
Een verdere toelichting is opgenomen in de paragraaf 3.7 Grondbeleid.
Locatieontwikkeling
Het product locatieontwikkeling sluit met een voordelig saldo van 18.000 euro. De afwijking op de begrote baten en lasten van 1,4 miljoen euro wordt grotendeels veroorzaakt door de ontvangen EFRO-subsidie voor het projectprogramma Stadsweide.
Parkeerbeheer
Het product parkeerbeheer kent een neutraal resultaat, nadat het nadelige exploitatie saldo (t.o.v. de begroting) van 122.000 euro is verrekend met de reserve parkeren.
De lasten en baten zijn lager dan begroot. De lagere lasten zijn het gevolg van het actief sturen op het verlagen van de kosten van de parkeervisie en het energieverbruik en door lagere interne kosten. De baten zijn lager als gevolg van tegenvallende opbrengsten voor het kort parkeren. Dit komt doordat het bezoek aan de binnenstad is verminderd en de parkeerduur ook is afgenomen.
Bedrijfsvoering
Op het product bedrijfsvoering ontstaat een nadelig resultaat van 108.000 euro. Dit komt door een sterke krimp van het personeelsbestand. Hierdoor ontstaat bij een aantal afdelingen een tekort omdat de indirecte kosten dan niet voldoende worden doorbelast naar grondexploitaties en investeringsprojecten.
Ruimtelijke ontwikkeling
Het product ruimtelijke ontwikkeling kent een voordelig resultaat van 392.000 euro. Dit komt door lagere lasten van 185.000 euro, hogere baten van 224.000 euro en door een lagere mutatie in reserves van 17.000 euro. De lagere lasten worden veroorzaakt door het niet besteden van een deel van het ISV budget 2010-2014, het niet uitvoeren van onder andere het GRAP project Museumlaan en een voordeel op het project stadsranden Helmerhoek. Deze voordelen zijn bij de concernrapportage ingezet als bijsturingsmaatregelen voor het jaarrekeningresultaat 2013. Als gevolg van extra subsidiebijdragen zijn enerzijds hogere baten gerealiseerd en anderzijds de lasten hoger door de inzet van deze subsidies. Het gaat om eenmalige subsidies voor onder andere de werkzaamheden voor de G
32, de stichting innovatiekring en subsidies voor projecten als de gids buitenkans.
Verkeersinfrastructuur en beleid
Het product verkeersinfrastructuur en beleid kent een voordelig resultaat van 283.000 euro. Dit ontstaat voornamelijk door positieve afrekenverschillen bij de exploitatie van de spoorlijn Enschede-Gronau voor de jaren 2005 tot en met 2007 en 2009.
Door het eindproducten lopen de verrekeningen van de mobiliteitsprojecten. De daarmee verbandhoudende lasten en baten zijn lager dan begroot. Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat projecten waarvoor krediet is verleend in 2013 niet geheel in 2013 zijn uitgevoerd, maar ook in 2014 en latere jaren (bijvoorbeeld de Auke Vleerstraat 3B) kosten worden gemaakt. Ook de opbrengsten zoals diverse subsidiebijdragen worden vaak in de loop van de uitvoering van projecten ontvangen en komen daardoor niet overeen met het jaar van kredietverstrekking. Dit wordt geëgaliseerd via de reserve mobiliteit.
Daarnaast is in het eindproduct nog een incidentele bezuiniging in het kader van de programmabegroting 2014-2017 verwerkt van ruim 1 miljoen euro.
Aanpassingen in project I-zone als gevolg van extra ontvangen subsidie bijdragen.
Voor het project I-zone zijn extra subsidiebijdragen toegezegd. Voor het project zullen extra uitgaven plaatsvinden als gevolg van deze extra subsidie. Het gaat om bijdragen van de Regio Twente, voor de regionale verkeersdata ontsluiting SMART (van 250.000 euro) en de ontwikkeling van de Regionale Multimodale Routeplanner (van 600.000 euro). Hierdoor wordt het investeringsbudget van i-Zone/SMART verhoogd met in totaal 850.000 euro. Deze middelen zullen worden ingezet voor de ontsluiting van de verkeersdata gedurende 5 jaar. Dit moet leiden tot verbeteringen aan de multimodale routeplanner en om i-Zone/SMART regionaal uit te breiden. Deze onderdelen zijn allen gefinancierd door de Regio Twente. Medio 2015, wanneer deze trajecten naar verwachting gereed zijn, zal een definitieve afrekening van het project worden opgesteld. Eerdere financiële risico’s op het project zijn met deze extra inkomsten vervallen.