1. Reguliere werkzaamheden

1.1. Maatschappelijke ondersteuning

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.  

Regulier werk

Doelstelling A: Versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners.

Thema 1 Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname
Een zelfredzame samenleving met zoveel mogelijk gezonde inwoners is het doel van de gemeente Enschede. Hierbij ligt de nadruk op preventie, zodat op langere termijn minder ondersteuning vanuit de overheid nodig is en op kortere termijn meer en zwaardere ondersteuning wordt voorkomen. De rol van de gemeente is het organiseren van een aantal basisvoorzieningen en het faciliteren van initiatieven om het zelf organiserend vermogen van de samenleving te vergroten. Daar waar nodig blijft de overheid een vangnet bieden.

Gezondheid en gezonde leefstijl

  • Uitvoeren van het gezondheidsbeleid, nota "Lokaal gezondheidsbeleid".
  • De GGD voert in opdracht van de gemeente de verplichte gezondheidspreventietaken uit waarvoor de gemeente verantwoordelijk is in het kader van de Wet publieke gezondheid. Het gaat met name om het basispakket voor kinderen van 0-18 dat is gericht op gezondheidspreventie waaronder het vaccinatieprogramma en opvoed- en opgroeiondersteuning en om het voorkomen en de bestrijding van infecties zoals tbc.
  • Regie op uitvoering van het sportbeleid, “Sportief werken aan je gezondheid” Sportnota 2015-2018.

Bevorderen sport- en beweeggedrag

  • In de vastgestelde Sportnota 2015-2018 zijn de doelen voor de sport beschreven: het bevorderen van een gezonde leefstijl, het uitbouwen van de maatschappelijke functie van sport, het ontdekken en ontwikkelen van talenten en het versterken van de verenigingskracht. Sport draagt hiermee bij aan de verschillende uitdagingen vanuit de gemeente: tegengaan van overgewicht, actieve fitte ouderen, open verenigingen voor iedereen, onderdeel sociaal vangnet, enzovoort.
  • Er is een groot vertrouwen in de uitvoering door de partners in de stad. We subsidiëren van sportverenigingen op basis van maatschappelijke inzet. Daarnaast voeren we accountmanagement met en subsidiëren we Sportaal en IJsbaan Twente BV.

Verminderen van kwetsbaarheid bij ouderen

  • Een effectief informeel netwerk met aandacht voor gezondheid, sport en welzijn;
  • Een effectief wijkgericht netwerk met aandacht voor zorg en ondersteuning dat bekend is bij inwoners, en professionals;
  • Inzicht in zorgconsumptie en gebruik van voorzieningen;
  • Het vergroten van de deelname aan (informele) sportbewegingen en welzijsactiviteiten door goede aansluiting van vraag en aanbod.

Voorkomen en terugdringen van verslaving

  • Inzet van voorlichtingsprogramma’s bij kinderen en jongeren waarbij indien nodig sprake is van betrokkenheid van de ouders.
  • Basisvoorzieningen zijn en blijven in afstemming met de gemeenten in Twente beschikbaar voor mensen waar reeds sprake is van verslavingsproblematiek . Enschede heeft hierin een centrumgemeentetaak.
  • De gemeente blijft inzetten op het voorkomen van psychiatrische en verslavingsproblematiek bij kinderen van ouders met psychiatrische problematiek en kinderen van verslaafde ouders, in samenhang met de aanpak van Wijkteams Enschede.

Actieve samenwerking met zorgverzekeraars
Via de landelijke Werkagenda werken we samen met zorgverzekeraar Menzis.

Thema 2 Aanbieden van algemene voorzieningen
De gemeente Enschede zet in op het versterken van algemene voorzieningen Wmo. Deze hebben tot doel om mensen met beperkingen op een zo “licht” mogelijke manier te ondersteunen in hun zelfredzaamheid en/of participatie. Het zijn laagdrempelige diensten of faciliteiten in de eigen buurt, waarvoor men niet eerst voor een indicatie naar de gemeente hoeft.  Een goed aanbod aan algemene voorzieningen moet ertoe leiden dat inwoners met beperkingen grotendeels zelf hun ondersteuning kunnen kiezen, zonder dat ze voor maatwerkvoorzieningen bij de gemeente hoeven aan te kloppen. Er zijn verschillende activiteiten die als algemene voorziening kunnen worden ingezet, variërend van boodschappendiensten of maaltijdvoorzieningen tot het regelen van dagelijkse zaken en bijv. gezamenlijk koffie drinken in het buurthuis.

Welzijnswerk
Uitvoeren van het beleidskader Nieuw Enschedees Welzijn.

Vrijwilligersondersteuning 
M-Pact verzorgt in opdracht van de gemeente ondersteuning aan vrijwilligers. Als taken heeft zij: promoten van vrijwilligerswerk namens alle vrijwilligersorganisaties in Enschede, organisatie van vrijwilligerseducatie en ondersteunen van burgerinitiatieven/ faciliteren van burgerinitiatieven.

Basisniveau aan activiteiten in de wijken
Er zijn voldoende activiteiten in de wijk om als algemene voorziening te kunnen dienen en er zijn voldoende accommodaties in de wijk om plek te bieden aan die activiteiten. De gemeente heeft hier een stimulerende rol en in enkele situaties een financierende rol. Wat in welke wijk het basisniveau is hangt af van de situatie en behoefte in de wijk. Stadsdeelmanagement heeft hierin een coördinerende rol in afstemming met inwoners en partners in de wijk, Wijkteams Enschede en andere gemeentelijke programma’s als Maatschappelijke ondersteuning, Economie, Werk & Onderwijs en Fysiek.


Thema 3 Jongerenwerk en opvoedondersteuning
We willen bereiken dat iedere jeugdige gezond en in een veilige omgeving opgroeit, zijn/haar talenten kan ontwikkelen en naar vermogen kan meedoen, rekening houdend met zijn of haar ontwikkelingsniveau, gezin en sociale omgeving.

Inzet van preventie-activiteiten voor kinderen en hun ouders, met name op het gebied van opvoedondersteuning, om de eigen kracht van jeugdigen en hun ouders te vergroten.
We subsidiëren de GGD, Alifa en Humanitas voorhet aanbieden online opvoed- en opgroeiondersteuning en het organiseren van een basisaanbod trainingen opvoedondersteuning en risicogestuurd aanbod waar nodig.

Verbeteren van de vroegsignalering
Versterken van de verbinding met onderwijs, verenigingen, huisartsen, JGZ, verloskundigen en wijkcoaches.

Risicogestuurd inzetten van jongerenwerk om problematiek te voorkomen en waar problematiek is ontstaan deze vroegtijdig terug te dringen.
Inzet van jongerenwerk in wijken op basis van analyses gecombineerd met signalen uit de wijk, in samenwerking met partners in de wijk en stad. Hier wordt actief de verbinding gelegd met de aanpak door Wijkteams Enschede en stadsdeelmanagement. Kern hierbij is dat de eigen kracht van jongeren wordt versterkt door jongeren te stimuleren zelf actie te ondernemen.

 

Doelstelling B: Een kwalitatief goede en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen.

Algemeen
Inwoners kunnen op eigen kracht of met hulp van familie of buren hun leven prima organiseren. Maar soms hebben ze hulp nodig. Voor bijvoorbeeld ondersteuning bij de opvoeding en zorg voor hun kind. Of voor ondersteuning in de huishouding of begeleiding in het dagelijks leven. Als ze er zelf niet uitkomen, dan kunnen ze een beroep doen op de professionele hulp van of via Wijkteams Enschede.

Inwoners kunnen bij Wijkteams Enschede terecht voor informatie en advies en voor ondersteuning bij vragen over zelfstandig leven met een beperking of chronische ziekte, de opvoeding van hun kinderen, hulp voor hun kind en voor hulp bij psychosociale problemen. Ook mantelzorgers kunnen met vragen en voor ondersteuning terecht bij Wijkteams Enschede.

Er zijn negen wijkteams, waarbij in stadsdeel Centrum één wijkteam werkt en in de andere stadsdelen ieder twee wijkteams. De wijkteams werken volgens het principe één gezin, één plan, één regisseur.Wijkteams Enschede is een samenwerking van de Gemeente Enschede en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening. 

Thema 4 jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin)
Doel is de eigen kracht van de jeugdige en van het zorgend en probleemoplossend vermogen van het gezin en de sociale omgeving te versterken. Als jeugdigen en/of ouders er zelf of met hulp van hun sociaal netwerk niet uitkomen zetten we hiertoe maatwerkgerichte jeugdhulp en ondersteuning in voor de jeugdige en/of zijn ouders. Ook zetten we in op het verbeteren van vroegsignalering. 

Uitvoering van lichte ondersteuning & regie door de wijkteams
De wijkcoach biedt zelf lichte kortdurende ondersteuning zoals opvoedondersteuning en gezinscoaching. Als er verschillende vormen van hulp nodig zijn in een gezin zorgt de wijkcoach dat dit goed is afgestemd (regie). De wijkteams leggen verbinding met belangrijke partners in de wijk ten behoeve van vroegsignalering en integraal werken; met name scholen (in de zorgstructuur in het onderwijs) en huisartsen.

Specialistische jeugdhulp (vrijwillig)
Voor sommige gezinnen is meer specialistische hulp nodig, zoals begeleiding, speciale dagbehandeling of specialistische geestelijke gezondheidszorg. De wijkcoach schakelt deze in. Het gaat om zowel ambulante als intramurale jeugdhulp zoveel mogelijk in de wijk.

Jeugdhulp gedwongen kader
Als de veiligheid van het kind in het geding is of wanneer de jongere een strafbaar feit heeft gepleegd is de hulp en ondersteuning niet meer vrijwillig (gedwongen kader). Het gaat om Jeugdreclassering, Jeugdbescherming en JeugdzorgPlus. De rechter besluit welke hulp en ondersteuning nodig is.

Regionale samenwerking
Veilig Thuis Twente, specialistische jeugdhulp, werving van pleegzorg, de advies- en consultatiefunctie, de crisisdienst (onderdeel spoedhulp) en het regionaal reflectiepunt worden regionaal georganiseerd en ingekocht door de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) bij de regio Twente. Specialistische zorg wordt afgerekend volgens het woonplaatsbeginsel.                                                  


Thema 5 Ondersteuning cliënten en mantelzorgers
Mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en deelnemen aan de samenleving. Dat is het centrale uitgangspunt. Daarnaast kan de omgeving ( familie, vrienden, buren, vrijwilligers) helpen. We bewaken daarbij de belastbaarheid van mantelzorgers en vrijwilligers en we zorgen voor adequate cliëntondersteuning. Waar mensen het met hun eigen netwerk niet redden of dat netwerk niet hebben, zorgt de gemeente voor ondersteuning, passend bij de persoon en zijn omstandigheden.

  • De positie van mantelzorgers en vrijwilligers: vanuit de wijkteams wordt mantelzorgondersteuning  verleend.
  • De verbinding tussen informele en formele ondersteuning en zorg: de mantelzorger wordt betrokken bij de (aan)vraag van de burger die ondersteuning nodig heeft, om goed af te stemmen wat zij samen doen en waarvoor ondersteuning door de gemeente nodig is. In het ondersteuningsplan van de cliënt nemen we op welke wijze de mantelzorger kan worden geholpen, mede om overbelasting van de mantelzorger te voorkomen. De mantelzorger kan ook zelf hulp (aan)vragen.
  • We zorgen ervoor dat cliëntondersteuning beschikbaar is voor cliënten die een beroep willen doen op maatschappelijke ondersteuning en we wijzen hen ook expliciet op deze (onafhankelijke) cliëntondersteuning. De cliëntondersteuning is in eerste instantie de taak van de wijkteams. Cliënten die daarop prijs stellen, bieden we de gelegenheid stellen zich bij te laten staan door iemand uit het eigen netwerk of een onafhankelijke ondersteuner vanuit Zorgbelang Overijssel.

Thema 6 Wmo-maatwerkvoorzieningen
In de Wmo 2015 is het uitgangspunt de zorg en ondersteuning dichtbij de burger te organiseren. Als blijkt dat iemand -ook met inzet van zijn sociale netwerk of algemene voorzieningen- niet of onvoldoende in staat is zichzelf te redden of mee te doen in de samenleving, gaan we over tot het verstrekken van een maatwerkvoorziening: een oplossing op maat die de cliënt in staat stelt tot zelfredzaamheid of participatie zodat deze zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven. Hiervoor is een indicatie nodig van Wijkteams Enschede. Maatwerkvoorzieningen zijn ondersteuning schoon huis, ondersteuning vervoer, individuele voorzieningen als rolstoel, hulpmiddelen of woningaanpassing, ondersteuning zelfstandig leven, kortdurend verblijf en ondersteuning maatschappelijke deelname.

Thema 7 Woonbegeleiding
Wij willen bereiken dat mensen die niet zelf in staat zijn passende en stabiele huisvesting te verwerven en te behouden, daarbij ondersteuning krijgen, zodat zij kunnen wonen en zich kunnen ontwikkelen tot een goede buur(t)- en stadsgenoot. Die woonbegeleiding kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de mogelijkheden van betrokkene, variërend van overleg over huurschulden tot beschermd wonen.

Met de inwerkingtreding van de Wmo 2015 hebben gemeenten de taak te zorgen voor opvang en beschermd wonen voor hun inwoners die deze vorm van ondersteuning nodig hebben. Vooralsnog gaat het budget dat gemoeid is met beschermd wonen voor mensen met een GGZ-C indicatie voor een periode van vijf jaar naar centrumgemeenten, waaronder Enschede. Ook de cliënten hebben een overgangsrecht van maximaal vijf jaar. Enschede dient, in overleg met haar regiogemeenten, opvang en beschermd wonen in deze gemeenten te realiseren. In overleg met de regiogemeenten en corporaties wordt gewerkt aan het realiseren van opvangplaatsen en –nieuwe- beschermd wonen plaatsen in de gemeenten van herkomst.

Thema 8 Maatschappelijke en vrouwenopvang
Wij willen onderdak en begeleiding bieden aan mensen die geen thuis hebben of de thuissituatie hebben (moeten) verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Daar waar dit verband heeft met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld en of kindermishandeling willen we dat het geweld stopt, waar mogelijk voorkomen wordt en na ingrijpen de woonsituatie weer zo snel mogelijk genormaliseerd wordt. Wij voeren het beleid uit ten aanzien van opvang en begeleiding aan deze personen door het bieden van (tijdelijk) verblijf en ondersteuning bij het zich opnieuw een plaats in de samenleving verwerven. Wij zorgen voor een duidelijke toegankelijkheid en afspraken met partners om met name de veiligheid te borgen. Aan kinderen die meekomen met hun ouder(s) wordt specifiek aandacht besteed, zodat zij met zo min mogelijk schade verder kunnen opgroeien.

  • Als centrumgemeente uitvoering te geven aan het Convenant Samenwerken aan opvang en zorg. 
  • Bieden van laagdrempelige inloopmogelijkheden voor mensen die gebruiken (zowel alcohol als drugs) en mensen die nergens welkom zijn.
  • Zoeken naar nieuwe middelen en mogelijkheden om bezoekers te activeren en participeren, het eigen leven vorm te geven, deelnemen aan de samenleving, iets betekenen voor anderen mogelijk te maken.
  • Centrale Intake Maatschappelijke Opvang Twente (CIMOT): vaststellen regiobinding en eventueel toeleiding naar gemeente van herkomst, opstellen van plan van aanpak voor cliënten.
  • Veilig Thuis Twente, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (AMHK); voert in opdracht van de gemeente de Wet tijdelijk huisverbod, Wet Meldcode, de aanpak ouderenmishandeling en demultidisciplinaire aanpak kindermishandeling uit.
  • Vrouwenopvang: als centrumgemeente uitvoeren van de Regiovisie Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling  in Twente. Anticiperen op landelijke ontwikkelingen rond specifieke groepen, waaronder mannenopvang, slachtoffers mensenhandel, multidisciplinaire aanpak.     

Thema 9 Inkomensondersteuning
Onder de reguliere producten van de aanvullende inkomensondersteuning vallen:

  • bijzondere bijstand (noodzakelijke kosten in bijzondere situaties die niet kunnen worden betaald uit de uitkering of het salaris);
  • subsidie aan maatschappelijke organisaties die aanvulling leveren op het inkomensondersteuningsbeleid van de gemeente Enschede;
  • schulddienstverlening door de Stadsbank Oost Nederland;
  • het collectieve contract met Menzis voor minima in de gemeente, en
  • regeling individuele inkomensondersteuning (voorheen de langdurigheidstoeslag). 

1.2. Versterken economie

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk

Dienstverlening aan ondernemers

  • Uitvoering accountmanagement voor ondernemers (integrale werkgeversbenadering en dienstverlening)
  • Uitvoeren bedrijvenbezoekprogramma (relatiebeheer)
  • Uitgiftebeleid: selectieve gronduitgifte
  • Organisatie (welkomst-)bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken B&W
  • Digitaal Ondernemersloket

Versterken economische structuur

  • Adviseren en arrangeren op de beleidsterreinen detailhandel, horeca en hotels, bedrijventerreinen, recreatie en toerisme, kantoren (inclusief kantorenleegstand), internationaal vestigingsklimaat, Havenbeheer Twentekanalen en ambulante handel.
  • Samenwerken binnen de regio en netwerkstad aan uitvoering van de Ontwikkelagenda Twente en Twente Werkt!

Projecten economische ontwikkeling 

  • Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: o.a. Kennispark, Technology Base Twente, Zuiderval, binnenstad, XL Businesspark en Stadsweide.

Innovatie en ondernemerschap 

  • Blijven investeren in en verbinden aan Kennispark Twente, Technology Base en de Twentse innovatieagenda
  • Intensiveren van de samenwerking op regionaal niveau en waar nodig voortrekkersrol pakken. Zo coördineren wij de accountmanagementrol in acquisitie (in samenwerking met Port of Twente en Kennispark). We trekken ook samen op in marketing en promotie met Twente.com. Enschede is ook voor de regio actief in de Europese lobby.

Arbeidsmarktparticipatie

  • Vergroten arbeidsmarktparticipatie via het instrumentarium opgenomen in het uitvoeringsprogramma EAA 2016. Het betreft een integraal uitvoeringsprogramma voor de doelgroepen van de Participatiewet en de Sociale Werkvoorziening. Basiselementen zijn de “Werkgever op kop”, zelfredzaamheid en participatie, innovatieve ontwikkelingen en en een integrale aanpak.

Uitvoering Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)

  • Plaatsen van mensen in Begeleid Werken.
  • Mensen detacheren met een SW-dienstverband.
  • Bieden van beschutte werkplekken.

Algemene bijstand levensonderhoud 

  • Verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud door uitvoering van de Participatiewet.
  • Verstrekken van uitkeringen voor oudere werkloze werknemers en zelfstandigen (IOAW en IOAZ).
  • Verlenen van bedrijfskredieten en verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud aan startende en gevestigde zelfstandigen door uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
  • Terugvorderen of verhalen van te veel of ten onrechte uitbetaalde uitkeringen.

Individuele bijzondere bijstand 

  • Het verstrekken van noodzakelijke kosten die niet kunnen worden bekostigd uit de algemene uitkering levensonderhoud (Participatiewet).

Bijzondere inkomensvoorziening 

  • Het verstrekken van subsidies aan o.a. Voedselbank en Stichting Leergeld en uitvoering van het convenant met Menzis.

Schulddienstverlening 

Het bieden van ondersteuning aan Enschedese burgers om te komen tot een oplossing voor problematische  schulden zodat zij weer financieel zelfredzaam worden. Het betreft voornamelijk de werkzaamheden van de Stadsbank Oost Nederland

Handhaving en opsporing 

Het voorkomen en opsporen van oneigenlijk gebruik van de diverse uitkeringen die de gemeente verstrekt.

 VVE en Kindcentra 

  • Jaarlijkse actualisatie tarieven van en subsidies voor aanbod peuterarrangementen en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
  • Subsidieverstrekking voor een (financieel) toegankelijk aanbod aan hun peuters van voor- en vroegschoolse educatie en peuterarrangementen (peuterspeelzaalwerk) door de kinderopvangorganisaties.
  • Beleidsondersteuning/organisatie/secretariaat van diverse overlegvormen tussen onderwijs en kinderopvang (doorontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC’s), kwaliteitsverbetering van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en afstemming van ondersteuning op school en ondersteuning ‘thuis’.
  • Deelname in kopgroep ‘Wethouders voor Kindcentra’ en lobby omtrent (middelen voor) onderwijsachterstandenbeleid. 

Toezicht en handhaving Kinderopvang

  • Toezicht houden op de kwaliteit en veiligheid van kinderopvanginstellingen en gastouders. Waar nodig handhavend optreden ter verbetering daarvan.
  • De uitvoering van de registratie-, toezicht- en handhavingstaak vanuit de Wet op de Kinderopvang

Brede talentontwikkeling

  • Er is jaarlijks 400.000 euro beschikbaar gesteld voor niet-wettelijke taken in het onderwijs. Via een verordening wordt geregeld dat scholen aanvragen voor bijdragen in activiteiten kunnen indienen. Huidige focus ligt op beroepenoriëntatie, techniek, ICT/nieuwe media en gezonde leefstijl.

Uitvoering Lokaal Educatieve Agenda

We investeren met de scholen in 6 beloften aan kinderen en jongeren:

  • Invloed van jongeren op onderwijs, stad en hun toekomst. Dit realiseren we via een Jongerenberaad en een Jeugdlintje.
  • Ouders en scholen als partner: via ouderbeleidsplannen op elke school.
  • Focus op de groei van élk talent. Dit realiseren we als gemeente vooral via onze subsidieregeling Groei van Talent, waarin voor scholen jaarlijks 400.000 euro beschikbaar is voor thematisch onderwijs (vaardigheden 21ste eeuw, (EU)regionale focus, techniek, moderne techniek&nieuwe media, gezonde leefstijl&bewegingsonderwijs en beroepenoriëntatie)
  • Veilige en ondersteunende leeromgeving: via OnderwijsAchterstandenBeleid, subsidieregeling voor scholen, VVE-beleid (voor- en vroegschoolse educatie), IKC-beleid (integrale kindcentra), Passend Onderwijs, Leerlingenvervoer en Leerplicht/RegionaleMeldCoördinatiefunctie.
  • Goed beeld van toekomstmogelijkheden: via beroepenoriëntatie en -excursies, jong ondernemerschap via de scholen, kennismaking met vrijwilligerswerk via maatschappelijke stage in het derde leerjaar voortgezet onderwijs, via Euregionale focus (stimuleren van onderwijs in de buurtaal en uitwisselingen tussen scholen in Enschede en Duitsland) en via internationale uitwisseling tussen scholen in Enschede en onze zustersteden Palo Alto en Dalian.
  • Wetenschap & technologie: via uitvoering Techniekpact Twente. In het Techniekpact Twente zitten de volgende onderdelen: 20 Days of Technology, internationale school en Twente goes Techno.

Cultuureducatie

  • In 2020 is er een integraal cultuuraanbod voor alle scholen in Enschede als middel om leerlingen ontdekkend en ontwerpend te laten leren.
  • Culturage is een meerjarig samenwerkingsproject van het PO en SO én de twaalf Enschedese culturele instellingen voor de verbetering van het cultuuronderwijs. De belangrijkste activiteiten zijn het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen cultuureducatie, deskundigheidsbevordering van leerkrachten én educatief medewerkers, die aansluiten bij de vaardigheden van de 21e eeuw. Het ontdekken en laten groeien van talenten bevordert probleemoplossend denken en creativiteit, samenwerking en kritisch denken. Stuk voor stuk vaardigheden die ervoor zorgen dat een kind zelfstandig kan functioneren in onze kennissamenleving.  Het project Culturage wordt als vliegwiel ingezet om cultuureducatie beter te borgen in het Basisonderwijs. 


Leerplicht/RMC

  • Uitvoering van Leerplichtwet en RMC-besluit (Regionale Meld- en Coordinatiefunctie met betrekking tot voortijdig schoolverlaten). Bestrijden van schoolverzuim en -uitval. Daar waar uitval al heeft plaatsgevonden bevorderen dat jongeren alsnog een startkwalificatie behalen via terugleiden naar school of plaatsing op een leerwerktraject. 

Passend Onderwijs

  • Het actief volgen van de schoolbesturen in hun opdracht om gezamenlijk een sluitend aanbod van thuisnabij passend onderwijs te realiseren. In het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de samenwerkingsverbanden PO (primair onderwijs) en VO (voortgezet onderwijs) komen tot een goede samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Monitoring van de effecten (leerling-stromen en uitval), rapportage en indien nodig aanspreken van het onderwijs. 

Leerlingenvervoer

  • De Regeling Leerlingenvervoer is bedoeld om de toegankelijkheid van het onderwijs te waarborgen. De wetgeving verplicht de gemeente om - onder bepaalde voorwaarden - het vervoer naar school te bekostigen.
  • De gemeenteraad heeft de wettelijke taak om het vervoer in een verordening nader te regelen.
  • Binnen het geheel van de regeling Leerlingenvervoer staat maatwerk steeds meer centraal.

Bereikbaarheid

  • We werken samen met Regio Twente, Provincie Overijssel, Euregio, het rijk en andere externe betrokkenen aan het op peil houden en verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid. De in 2017 opgezette lobby voor een betere externe bereikbaarheid krijgt zowel intern als extern een steviger fundament. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid.

Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen

  • Onder het motto Fietsstad 2020 voeren we een intensief fietsbeleid uit, met bijbehorende investeringen en gedragscampagnes en toepassing van SMART om mensen te verleiden te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shift) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren. Dit doen we ook samen met lokale en internationale partners in internationale context binnen het EMPOWER project. Hierbij sluiten we ook aan bij lopende Smart Cities acties binnen de gemeente.

Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten

  • We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de provincie Overijssel en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. In 2017 is het dynamisch parkeerverwijssysteem vervangen en zijn 8 vri’s in Enschede west voorzien van een dynamische netwerkregeling. In 2017-2018 worden circa 5 vri’s vervangen, waaronder de kruispunten Haaksbergerstraat-Singel, Burg. M van Veenlaan-Weth.Beverstraat en Haaksbergerstraat-Usselerrondweg.

Verkeersveiligheid

  • We blijven investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied.

Onderzoek en monitoring

  • We monitoren de ontwikkeling van de bereikbaarheid en inventariseren groeiende knelpunten.

OV-beleid

  • Als grootste stad van Overijssel werken we samen met provincie Overijssel en omliggende gemeenten aan het in stand houden van ons openbaar vervoer. 

Parkeerbeheer en Parkeerbeleid

  • We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2017 en verder op en komen met nieuwe voorstellen ten aanzien van parkeertarieven en maatregelen 2018 e.v.

 1.3. Duurzame leefomgeving

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar. 

Regulier werk

Stadsdeelgewijs werken

  • Stadsdeelmanagement:
  • Stelt samen met inwoners, partners en collega's wijkprogramma's en stadsdeelagenda's op en stimuleert het eigenaarschap bij inwoners;
  • Is verantwoordelijk voor procesregie op de maatschappelijke opgaven om te komen tot integrale aanpak en realisatie in het stadsdeel, de wijken en de dorpen;
  • Signaleert en analyseert (maatschappelijke) ontwikkelingen en vraagstukken in het werkgebied die geagendeerd en geadresseerd worden bij uitvoeringsmanagers en partners. Vanuit deze rol wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan beleidsprocessen vanuit de voorkant;
  • Bouwt en onderhoudt het relatienetwerk in het werkgebied, is alert op tijdige en passende communicatie vanuit de gemeente;
  • Versterkt, arrangeert en jaagt eigenaarschap bij inwoners, partners en collega's aan.  

Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling

  • Een van de grootste wetgevingsoperaties in de laatste decennia is de transformatie van de regelgeving voor de fysieke leefomgeving. Het traject van de Omgevingswet beoogt om 26 wetten en ruim 100 algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen te bundelen tot 1 (raam)wet en 4 algemene maatregelen van bestuur. In dat traject in goede banen te leiden is in Enschede gekozen voor een programmatische aanpak. Door minister Shultz van Haegen is in juli 2017 aangegeven dat de geplande ingangsdatum van de Omgevingswet in ieder geval wordt uitgesteld tot juli 2020.
  • Aan het eind van elk jaar leveren we een monitor wonen en werken op.
  • We monitoren de behoefte aan studentenhuisvesting conform de uitvoeringsovereenkomsten met de partners.
  • We werken verder aan de samenwerkingsafspraken met de corporaties binnen het afgesproken proces, dit naast de wijzigingen in verband met de nieuwe Woningwet.
  • Via de Werkgroep Nieuwe Initiatieven (WNI) en het bijbehorende efficiënte proces reageren wij adequaat en in beginsel positief op ruimtelijke initiatieven.
  • We zetten in op de lobby naar en relatie met de provincie, rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op de aanpak van (boven)stedelijke thema’s.
  • We onderhouden de welstandsnota en implementeren nieuwe gebiedsgerichte ruimtelijk kwaliteitseisen bij ruimtelijke ontwikkelingen.
  • We voeren de watervisie en het waterprogramma uit
  • We leveren bijdragen aan de watertoets
  • We richten ons voor het buitengebied op de versterking van de ruimtelijke kwaliteit, beleefbaarheid en duurzaamheid door onder meer de participatie in de landinrichtingen, initiatieven ter bevordering van biodiversiteit en het (laten) uitvoeren van "groene diensten" in samenwerking met het Landschapfonds en eigenaren.
  • We gaan een natuurkansenkaart voor het buitengebied onder de aandacht brengen en ontwikkelen tevens een natuurkansenkaart voor het stedelijk gebied.
  • De toetsing van initiatieven op basis van de Gids buitenkans blijft een reguliere activiteit, evenals de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van flora- en faunawetgeving.
  • We doen onderzoek naar de mogelijkheden om burgers en andere partijen meer te betrekken en verantwoordelijkheid te geven bij de voorbereiding en uitvoering van beleid ten aanzien van het buitengebied.

Grondbeleid

  • We actualiseren jaarlijks onze grondprijzen.
  • We stellen het MPG op en werken aan (inclusief de notitie van Uitgangspunten) een verdere vereenvoudiging ervan.
  • We werken samen met de grondbedrijven Netwerkstad en gaan o.a. de uitgangspunten van beleid verder uniformeren.
  • We gaan de grondexploitatie Leuriks Oost af te waarderen, zodat nieuwe plannen voor dit gebied gemaakt kunnen worden. Dit is in lijn met eerdere besluitvorming over de RAR.

Bestemmingsplannen

  • Vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet werken we aan het flexibeler toepassen van bestaande bestemmingsplannen en het inbouwen van meer flexibiliteit in nieuwe bestemmingsplannen zodat initiatieven van burgers, bedrijven en instellingen snel en adequaat gerealiseerd kunnen worden;
  • De huidige wetgeving schrijft voor dat bestemmingsplannen iedere 10 jaar geactualiseerd worden. Aan deze eis wordt in 2018 voldaan.

Binnenstad

  • We voeren het Actieprogramma Binnenstad uit via de Stimuleringsregeling van het Actieprogramma Binnenstad.
  • We werken conform de doelen van de Agenda Centrum aam de verbetering van de ruimtelijke waliteit van het centrum, en werken aan nieuwe initiatieven en projecten.
  • We gaan nauw samenwerken met de Provincie bij het vitaal en toekomstbestendig maken van de binnenstad via diverse programma's en projecten.

Cultuurplan Enschede
We implementeren het cultuurplan Enschede: “Enschede culturele hotspot van het Oosten” door:

  • Versterken van Muziekkwartier en Roombeek Cultuurpark via subsidiebeschikkingen en uitvoeringsovereenkomsten met de culturele instellingen. In de overeenkomsten stimuleren we ondernemerschap op het gebied van programmering, presentatie, promotie, nieuwe verdienmodellen en besparing op bedrijfsvoering;
  • Ondersteunen van een aantal kleinere instellingen, met name podia en presentatieplekken voor beeldende kunst, via subsidiebeschikkingen;
  • Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor amateurkunst en beeldende kunst. De amateurkunst wordt verder ondersteund door inzet van de cultuurcoach en wijkprojecten;
  • Ondersteunen van cultuureducatie om tot een afgestemd aanbod van doorlopende leerlijnen voor het primair onderwijs te komen;
  • We voeren accountmanagement richting de culturele instellingen. De omvang van de instelling en de beleidsmatige relevantie bepaald de intensiteit hiervan. Zo houden we voeling met het veld en kunnen beleid implementeren en vernieuwen op basis van de praktijk.
  • Om beeldende kunst in de openbare ruimte op een basiskwaliteit te houden en de veiligheid van de kunstwerken te borgen plegen we onderhoud aan de werken. Dit bestaat uit beleidsmatig advies, technisch advies en concrete uitvoering.
  • Onze eigen kunstcollectie wordt beheerd door TETEM in depot gehouden bij de TwentseWelle.

Visie Citymarketing en evenementenbeleid

  • We voeren (een deel van*) de visie Citymarketing  en het Evenementenbeleid uit, via (1) de jaarlijkse uitvoeringsovereenkomst met Enschede Promotie, (2) uitvoeren van het evenementenprogramma, en (3) het voorbereiden en vaststellen van het  evenementenprogramma 2018.
  • Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor culturele activiteiten  en evenementen
  • We vermarkten Enschede als muziekstad en winkelstad. Voor het vermarkten van Winkelstad en Muziekstad schakelen we Enschede Promotie in. Focus daarin ligt op het aantrekken van meer bezoekers, meer bestedingen en langer verblijf. Daaronder ontwikkelen en uitvoeren van campagnes Enschede Winkelstad Duitsland & Nederland. Verder richten we de algemene stadspromotie op het Duitse deel van de Euregio en op Enschede als studentenstad. Alle acties worden ondertekend met “Enschede, Stad van Nu ”.

  *) De kwaliteiten ’Leefstad en Kennisstad worden door anderen in de markt gezet.

Bestuurlijke projecten

Project Boswinkel Oost
Vanaf 2014 t/m 2019 zal de uitvoering van de herstructurering en de (her-)inrichting van de openbare ruimte worden uitgevoerd. Met Ons Huis zijn in 2015 gesprekken opgestart over de aanpak van hun deelgebied.

Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ)
Aan de zuidwestkant van de binnenstad wordt flink geïnvesteerd door diverse partijen zoals Medisch Spectrum Twente (MST), Saxion Hogeschool en gemeente. Binnen dit gebied wordt de komende jaren gewerkt aan versterking en vitalisering van de binnenstad en de schil daarom heen. Dit gebeurt door te investeren in een kwalitatief hoogwaardige mix van voorzieningen, gebouwen en ontwikkelingen op het gebied van kennis, zorg en technologie. Binnen de Stadsweide ligt de focus op de hierna beschreven onderdelen.
 

Ontwikkelstrategie Stadsweide: Kop Boulevard, Ariënsplein en andere herontwikkelingslocaties
De gemeente maakt in samenspraak met alle in het gebied betrokken partijen en mogelijke investeerders een ontwikkelstrategie voor Stadsweide. Hierbij ligt de nadruk op het gebied “Kop Boulevard”. Voor dit gebied wordt gedacht aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Deze op zich wenselijke ontwikkeling is vanwege een gebrek aan passend programma en de grote financiële risico’s de komende 10 jaar naar verwachting nog niet haalbaar. Als gemeente nemen we daarin dus niet het voortouw. Maar wij zullen onze private partners zeker verleiden om dat voortouw wel te pakken en in samenspraak met de gemeente dit gebied nog dit decennium tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke opgave in de Stadsweide is om een passende functies te vinden voor het ziekenhuiscomplex aan het Ariënsplein dat vanaf 2017 vrij komt op het moment dat het MST geheel gebruiksklaar is. 

De Spoorzone
De Spoorzone is een stedelijk gebied waar wonen, creativiteit en ondernemerschap worden versterkt. De diverse deelgebieden hebben een eigen karakter. Daarbij wordt geanticipeerd op de actuele vraag naar stedelijke functies.

Middengebied
In dit gebied voor wonen en werken zijn de eerste woningen opgeleverd. De transformatie van het resterende deel van fase 1 (ten noorden van de Molenstraat) tot een hoogwaardig binnenstedelijk woonmilieu verloopt voorspoedig. Het Leger des Heils wordt verplaatst naar het pand van de Volksuniversiteit aan de Molenstraat en nieuwbouw aan de Cultuurmijl. Het huidige pand van het Leger des Heils wordt gesloopt.De basisschool IOK De Globe verhuist naar de Benthemschool. Het huidige schoolgebouw wordt gesloopt. Met een passend programma kan de locatie “Eeuwige Lente” aan de Molenstraat worden herontwikkeld, net als de locatie van het voormalig het Arke-pand aan de Deurningerstraat (zorgontwikkeling). Het gebouw “het Trefcentrum” wordt gesloopt.

Boddenkamp
Ook de ontwikkeling van de Boddenkamp tot een hoogwaardig woongebied met 120 woningen voor met name particuliere opdrachtgevers zetten we door. Inmiddels zijn nagenoeg alle kavels welke dit jaar in de verkoop zijn gebracht gereserveerd of verkocht. Inzake de Ambachtsschool is met een ontwikkelaar een verkoopovereenkomst afgesloten zodat nu ook daadwerkelijk met de transformatie van het monumentale pand kan worden begonnen. 

Polaroid
Wij steunen Domijn om het complex van Polaroid verder te transformeren tot de Performance Factory voor talentontwikkeling en leggen daarbij de relaties naar de Bothoven (park) en Binnenstad.  

Parkeerbeheer

  • We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2017 en verder op.

Begraafplaatsen

  • We beheren en onderhouden de Ooster-, Wester en RK begraafplaats;
  • We voeren de Wet op de Lijkbezorging uit;
  • Er worden per jaar circa 150 begraafplechtigheden en circa 45 asbestemmingen uitgevoerd in wand-, kelder- en reguliere graven;
  • We voeren een grafadministratie;
  • We zijn gastheer en staan nabestaanden en bezoekers te woord, geven rondleidingen e.d.

Beheer wegen 

  • We voeren het Wegenbeleidsplan 2014-2018 uit;
  • We richten ons op het dagelijks onderhoud van de wegen en verhelpen schades en meldingen;
  • We voeren het beheerprogramma op basis van veilig en functioneel uit;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.
  • Bij infrastructurele kunstwerken is er een meerjarig onderhoudsprogramma en doen we jaarlijks een visuele inspectie.

Gladheidsbestrijding

  • Via Twente Milieu geven we uitvoering aan het Beleidsplan Gladheidsbestrijding;
  • Jaarlijks actualiseren we de strooikaart voor de volgende winterperiode november t/m maart;
  • We werken nauw samen met de andere Twente Milieu gemeenten en de provincie voor een goed aansluitende gladheidsbestrijding in de regio.

Havens en Markten

  • Met betrekking tot de havens zorgen we voor een adequaat onderhoudsniveau van kades en oevervoorzieningen en voldoende diepgang voor scheepvaart in de haven;
  • Via het Regionaal Havenbedrijf houden we toezicht op de scheepvaart en het innen van de haven- en kadegelden;
  • We onderhouden contacten met watergebonden bedrijven; waar mogelijk bevorderen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid;
  • Op basis van de Marktverordening organiseren we én zien we toe op de warenmarkten. In 2017 heeft de evaluatie van de verzelfstandiging van de dinsdagmarkt plaatsgevonden. De verwachting is dat overige markten ook verzelfstandigd worden. In 2017 is door EWO het traject gestart om in eerste instantie de kleinere markten te verzelfstandigen. Koers is om dit in de eerste helft van 2018 af te ronden. Daarna zal een start worden gemaakt om de zaterdagmarkt te verzelfstandigen waarbij het publiek aantrekkende karakter van de zaterdagmarkt minimaal behouden dient te blijven.

Openbare Verlichting

  • We voeren het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018-2021 uit;
  • Er vindt dagelijks onderhoud (via aannemer) plaats: oplossen schades, controlerondes en kapotte lampen vervangen;
  • We vervangen lichtmasten en armaturen als ze kapot zijn;
  • We maken lichttechnische berekeningen voor nieuwe situaties;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.

Stadsdeelbeheer

  • We houden als opdrachtgever de openbare ruimte op het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau en dragen vanuit de openbare ruimte bij aan de bestuurlijke doelen zoals arbeidsmarktdoelstellingen.
  • Samen met bewoners en partners in de buurten van Enschede stellen we de wijkbeheerplannen op en voeren we deze uit, om hen meer zeggenschap en invloed te geven over hun eigen leefomgeving en de participatie te vergroten;
  • Vanuit de “Kaders voor het beheer en onderhoud van het openbare groen 2014-2018” stimuleren we de verkoop van restgroen aan bewoners (en bedrijven);
  • We werken aan het vergroten van de participatie in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte door onder andere adoptie van de openbare ruimte te stimuleren en zelfbeheer van de openbare ruimte door ondernemersverenigingen uit te voeren.

Vergunningverlening Leefomgeving 

  • De laatste jaren worden er ruim 4000 vergunningen, ontheffingen en meldingen verleend onder andere op het gebied van bouw, milieu en evenementen. De financiële crisis van de laatste jaren heeft een grote impact gehad op met name het aantal bouwaanvragen. Vanaf 2016 zien we een       groei die doorzet in 2017. De verwachting is dat deze trend in doorzet. Vanuit onze grondhouding om ons proces steeds verder te optimaliseren en te verbeteren voor de aanvragers en belanghebbenden zijn wij continue aan het kijken welke verbeteringen we kunnen realiseren. In 2015 zijn 10 producten als gevolg van het project deregulering eerste fase sterk vereenvoudigd of geheel afgeschaft. In 2017 is de 2de fase afgerond en geïmplementeerd. De groene leges zijn in 2016 ingevoerd en een groot succes geworden. De regeling is geëvalueerd en in een aangescherpte vorm voortgezet.
  • Per 1 januari 2018 zal een deel van de milieutaken door de Omgevingsdienst Twente (ODT) worden uitgevoerd. Deze wettelijke verplichte ‘uitbesteding’ van taken brengt extra afstemming met zich mee. Hier zal goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap gestalte moeten krijgen. 
  • Medio 2016 zijn we gestart met de inzet van omgevingsmanagers binnen de keten van ondernemersloket, opdrachtgevers/projectmanagers, bestemmingsplannen, vergunningen, toezicht en handhaving. Hier boeken we mooie resultaten. In 2018 zullen we dit nog verder uitbreiden ook in relatie met de bedoeling van de omgevingswet.
  • In 2018 werken wij met een integraal VTH-beleid (Vergunningen, Toezicht en Handhaving) , de V wordt toegevoegd aan het bestaande TH beleid. In dit beleid wordt op het gebied van VTH de focus bepaald, de kwaliteit en hoe de kwaliteit geborgd en doorontwikkeld wordt.
  • In het kader van het dereguleren en meer inspelen op de vraag vanuit de maatschappij zal in 2018 de focus liggen op snelle vergunning verlening voor o.a. kleinere zaken, bijvoorbeeld de bouw van een dakkapel. Ook zetten we in op een eenvoudiger proces voor kleine en jaarlijks terugkerende evenementen. De besluiten die verder zijn genomen binnen het project deregulering 2de fase en de evaluatie 1ste fase zullen in 2018 geïmplementeerd worden.

Afvalstoffen

  • De reguliere werkzaamheden richten zich op de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval;
  • We streven naar meer afvalscheiding (hergebruik grondstoffen), optimalisatie van de service tegen lagere kosten en minder afval in de openbare ruimte;
  • Onze belangrijkste maatschappelijke partners zijn Twente Milieu (inzameling) en Twence (verwerking van restafval en GFT).

Beleid Leefomgeving

  • We voeren het rijksgestuurde programma voor Bodem en ondergrond 2016-2020 uit.
  • We voeren het werkprogramma geluidssaneringen uit;
  • We geven uitvoering aan de Beleidsvisie Externe Veiligheid;
  • We geven technisch advies op alle bouw- en milieugerelateerde werkzaamheden (bodemadvies, geluidadvies, licht, etc);
  • We exploiteren de buitenreclame in Enschede.

Riolering 

  • We voeren het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2016-2020 – Veilig en op maat (gebaseerd op risico gestuurd beheer);
  • Hiernaast onderhouden we op dagelijkse basis kolken, riolering, bassins, pompen en gemalen, etc.
  • We stellen een beheerprogramma op en voeren dit uit. Veilig en functioneel (vervanging, renovatie, verbetering) zijn hierbij uitgangspunten;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats;
  • We werken samen met partners en kennisinstellingen.

Toezicht & Handhaving algemeen 

  • Het rijk belegd steeds meer taken bij gemeenten zonder dat hier de benodigde gelden meekomen. Ook de deregulering en toenemende algemene regels zorgen ervoor dat er meer vraag om toezicht en handhaving is. Vraag en aanbod zijn niet in balans. Met de huidige formatie zijn scherpe keuzes (prioritering) noodzakelijk.

Handhaving Bouwwerken en Bedrijven (Handhaven Bouwen &Milieu)

  • We houden toezicht, en handhaven zo nodig, op activiteiten ten aanzien van het omgevingsrecht. Het gaat daarbij onder andere om bouwactiviteiten, gebruik van de ruimte(RO), handelingen op/in de bodem, milieuregelgeving bij bedrijven, evenementen en het brandveilig gebruik van objecten; een deel van takenpakket zal worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Twente.
  • Medio 2016 zijn we gestart met de inzet van omgevingsmanagers binnen de keten van aanvragers, ondernemersloket, opdrachtgevers/projectmanagers, bestemmingsplannen, vergunningen, toezicht, handhaving en belanghebbenden. Hier boeken we mooie resultaten. In 2018 zullen we dit nog verder uitbreiden ook in relatie met de bedoeling van de omgevingswet.
  • We geven gevraagd en ongevraagd advies in diverse gremia als het gaat om handhavingsaspecten;
  • Hoe en wanneer we optreden is vastgesteld in het uitvoerings- en handhavingsbeleid. Waar we toezicht op houden wordt in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma vastgesteld.

Handhaving Openbare Ruimte

  • We houden toezicht in de openbare ruimte en treden op tegen de ‘kleine ergenissen’. Jaarlijks wordt in afstemming met de Stadsdelen bepaalt op welke aspecten de focus moet komen te liggen. Parkeren in de Binnenstad en toezicht op het aanbieden en/of dumpen van afval hebben daarbij een prioriteit. Dit alles wordt uitgewerkt in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma en uitgevoerd conform het vastgesteldeuitvoerings- en handhavingsbeleid. Onderdeel van het uitvoeringsprogramma is een jaarlijkse prioritering van de werkzaamheden op basis van beschikbare capaciteit, om te kunnen blijven voldoen aan de handhavingsopdracht;
  • We werken samen met Politie, Stadsdelen en overige partners aan de leefbaarheid, openbare orde en veiligheid van de stad, hierbij ligt de verantwoordelijkheid bij leefbaarheid;
  • Hiernaast participeren we in samenwerkingsovereenkomst BOA’s domein I met de 14 Twentse Gemeenten.

Duurzaamheid
We ondersteuning initiatieven die de stad duurzamer maken: 

  • Ondersteunen uitvoeringsorganisaties (Reimarkt, EBT, energieloket).
  • Ondersteuning buurtenergiebedrijven.
  • Verduurzaming basisscholen.
  • Energiebesparing bedrijfsleven door voorlichting en inzet instrumentarium Wet Milieubeheer en het Activiteitenbesluit.
  • Stimuleren verduurzaming maatschappelijk vastgoed door organiseren themabijeenkomsten.
  • Stimuleren en faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving.

Openbare Orde en Veiligheid
De burgemeester heeft op grond van onder andere de Gemeentewet een aantal bevoegdheden voor het bewaken van de openbare orde, welke bevoegdheden in toenemende mate om feitelijke toepassing vragen. Knelpunt bij het invoeren van deze nieuwe bevoegdheden is dat dit gepaard gaat zonder dat daarvoor vanuit het Rijk extra middelen beschikbaar worden gesteld. Het betreft onder meer:

  • Het uitvoeren van de Wet tijdelijk huisverbod;
  • Het toepassen van de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (MBVEO). De wet maakt het mogelijk om overlast door voetbal aan te pakken, maar ook om voor meer situaties gebiedsverboden op te leggen en een bestuurlijke aanpak van overlast door 12-minners;
  • De inzet van cameratoezicht ter bevordering van de signalering van (dreigende) verstoring van de openbare orde;
  • Sluiten van panden waarvan bewezen is dat vandaaruit harddrugs wordt verhandeld;
  • Toepassen BIBOB bij o.a. aanvragen horecavergunningen, coffeeshops, vechtsportgala’s.

Er wordt uitvoering gegeven aan de prioriteiten zoals vastgesteld binnen het nieuw veiligheidsbeleid (IVP).

Beheerorganisatie Veiligheidshuis Twente
Het veiligheidshuis verbindt netwerken in strafrecht, veiligheid en zorg om daarmee effectieve interventies te doen bij individuen en groepen met een hoog risico op recidive en/of complexe problematiek. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft besloten om per 2013 de bijdrage voor de veiligheidshuizen via het Gemeentefonds aan de 25 zetelgemeenten van de veiligheidsregio’s uit te keren. Enschede is de zetelgemeente voor de regio Twente en is daarmee de beheersorganisatie voor het Veiligheidshuis Twente. Vanaf 2014 leveren alle 14 gemeenten in Twente o.b.v. het aantal inwoners financiële bijdrage aan het Veiligheidshuis Twente.

RIEC-ON
In 2007 zijn op basis van het programma ‘Bestuurlijke aanpak van georganiseerde misdaad’ Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) opgericht. De RIEC’s stimuleren en ondersteunen de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit. De gemeente Enschede draagt hiervoor circa 23.000 euro bij als cofinanciering van 735.000 euro subsidie.

Brandweer en veiligheidsregio Twente
De uitvoering van de wettelijke taak crisisbeheersing is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. De burgemeester blijft echter verantwoordelijk voor de crisisbeheersing. De inrichting van de crisisbeheersing moet voldoen aan de landelijke regelgeving. De gemeente levert voor de voorbereiding op crises en bij calamiteiten capaciteit aan de Veiligheidsregio Twente om deze doelstelling te behalen. 

De uitvoering van de wettelijke taak brandweerzorg is per 2013 ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. Hier valt dan ook de Brandweer Twente onder. De burgemeester blijft verantwoordelijk voor de brandweerzorg in de gemeente. Brandweer Twente innoveert en werkt er zichtbaar aan om haar specialistische taken in (inter)regionale en landelijke samenwerking te organiseren. Brandweer Twente richt zich daarnaast op optimalisering van de dekkingsgraad en brandveilig leven.

1.4. Dienstverlening en financieel beleid

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk

Dienstverlening

  • Vaste dienstverlening naar bewoners, instellingen en bedrijven via de kanalen balie, telefonie, post en digitaal (beleidskader: Wet- en regelgeving, zoals Paspoortwet, de Wet BRP en de kaders van i-NUP).
  • We geven uitvoering aan de Wet Basis Registratie Personen. De Wet GBA is hiermee vervangen en het transitietraject is afgerond.
  • We geven uitvoering aan de Referendumwet.
  • Ondersteuning en advisering aan dienstverleningsactiviteiten binnen andere programma’s, voor zowel externe als interne dienstverlening (werken aan Stedelijke Dienstverlening).

Gemeentearchief

  • Beheren en openstellen van historisch stadsarchief Enschede en gevolg geven aan wettelijke eisen rondom de archiefbewaarplaats (beleidskader is de Archiefwet en digitale duurzaamheid en de Archiefverordening op basis van die wet).

Verkiezingen

  • Onder het product verkiezingen vallen de kosten voor het organiseren van Europese-, landelijke-, provinciale-, waterschaps- en gemeenteraadsverkiezingen.
  • In de ophanden zijnde Referendumwet is voorzien in 2 referenda per jaar. Het organiseren van verkiezingen is daarmee een continue activiteit.
  • De gemeente werkt actief mee aan het nieuwe (landelijke) verkiezingsproces.

Interne Dienstverlening: Documentair Diensten Centrum

  • Op orde houden en verder moderniseren (digitale postkamer) van de documentaire huishouding, rekening houdend met de Archiefwet.

CIO en CIO-office

  • In de samenleving neemt informatievoorziening en ICT – denk daarbij aan grote thema’s als bijvoorbeeld cloud computing en het nieuwe werken – een steeds belangrijke positie in. De Chief Information Officer (CIO) is binnen Enschede de functionaris die verantwoordelijk is voor de informatievoorziening. ICT, de bedrijfstrategie, en de organisatie zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden voor de CIO.

Basisregistraties

  • Zorgvuldig, betrouwbaar en vertrouwelijk bijhouden van de gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (conform wet GBA als beleidskader); daaronder valt ook het regionaliseren van inschrijving van vreemdelingen in de GBA.
  • Op orde houden en verder moderniseren van de vastgoed- en gebouwen registraties volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving (wetgeving VROM; Kadasterwet).
  • Verder ontwikkelen en uitdragen van de mogelijkheden van weergave met hulpmiddelen van de topografie en verder werken aan regionale samenwerking.

Raad- en raadscommissies

Het doel van de Raad en het college is om meer betrokkenheid en zeggenschap van de burger te verkrijgen. De opgave voor de Raad en stadsdeelcommissies is om beter in te spelen op situaties waarbij insprekende burgers/wijkorganen pleiten voor hun eigen- en wijkbelang (wijkbudgetten). Daarmee willen wij het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur versterken. Hiermee versterken wij ook het vertrouwen van de stad in haar bestuur.

Wij stellen een meerjarenprogramma op voor het bestuur van de stad. Daarbij heeft de raad ambities om de bovenlokale samenwerkingsrelaties van de stad (met buurgemeenten maar ook grensoverschrijdend) meer op de politieke agenda te zetten.

  • Meer samenspel met de burger te organiseren;
  • In een eerder stadium debatten met burgers organiseren
  • Optimalisatie inspraakproces burger  
  • Vergroting inzet moderne communicatiemiddelen.

College van B&W

  • Het College van B&W is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. 

Ondersteuning College en directie

Het product Ondersteuning College en directie bevat de werkzaamheden die verricht worden door de Concernstaf:

  • Kaderstelling (financieel, juridisch)
  • Processturing (o.a. IPC-cyclus, indicatoren)
  • Bestuurlijke en strategische advisering  (o.a. versterken weerstandsvermogen en risicomanagement)
  • Beheer en bewaking verbonden partijen

Vastgoedbedrijf Enschede

  • In 2018 wordt verder gewerkt aan regie op vastgoed waarbij de focus is: vastgoed is geen kerntaak en wordt daarom afgestoten, tenzij het niet verkrijgbaar of duurder is in de markt.

Interne dienstverlening.

Interne dienstverlening betreft het hele palet aan Communicatie, Organisatieontwikkeling, Personeelsbeheer, Administratie, Financiën, Inkoop, Juridische Zaken, IT en Huisvesting. Op het gebied van regulier werk wordt binnen de bedrijfsvoering specifieke aandacht gegeven aan:

  • Andere vormen van inkoop, waaronder circulair inkopen van onder andere werkplekmiddelen. 
  • De verdere integratie van online systemen en online communicatie die ervoor zorgt dat we álle communicatie en interactie met de gemeente plaats- en  tijd-onafhankelijk vormgeven.
  • De operationele uitvoering van onze huisvestingsvisie naar flex werkplekken en daarbij benodigde IT-faciliteiten.
  • De verdere doorontwikkeling van eHRM t.b.v. verdere digitalisering van personeelsmutaties en personeelsdossiers.
  • Het automatiseren van ons inkoopbestelproces waarmee we vanaf 2018 invulling geven aan het concept van “purchase to pay”.

Bezwaar & Beroep

Binnen het product Bezwaar en Beroep zijn er drie in het oog springende ontwikkelingen.

  • De ene is dat als gevolg van grotere instroom in de Bijstand, het aantal bezwaren toeneemt, enerzijds gewoon door het grotere aantal bijstandsgerechtigden, anderzijds door de hoge werkdruk in het primaire proces, waardoor de kwaliteit van de primaire besluiten vermindert.
  • De andere is dat in een groter aantal gevallen de bezwaarde wordt vertegenwoordigd door een professionele rechtshulpverlener, waardoor vaker een proceskostenvergoeding in de bezwaarfase optreedt.
  • Ten slotte is er de uitbreiding van het aantal terreinen waarop bezwaarschriften worden ingediend. Met name bij de decentralisaties zal het aantal bezwaarschriften sterk toe kunnen nemen nu deze taken onder gemeentelijke verantwoordelijkheid gaan vallen.

Regionale dienstverlening

  • Onder de regionale dienstverlening zijn alle activiteiten vanuit de bedrijfsvoering ondergebracht die we uitvoeren voor derden. Het gaat hierbij vooral om het verlenen van facilitaire dienstverlening in de wijkservicecentra, Noordmolen en Stadskantoor en IT dienstverlening aan diverse partners (o.a. Dimpact, GBT, Regio Twente, Borne) en de dienstverlening voor de gemeente Losser. Door synergievoordelen te delen tussen de opdrachtgevende en opdrachtnemende partij wordt bijgedragen aan de besparingen binnen onze eigen bedrijfsvoering. Aan de andere kant ontstaan risico's bij o.a. de facilitaire dienstverlening en de IT dienstverlening. Maatschappelijke partners aan wie de gemeente ruimte verhuurt, bezinnen zich op hun huisvesting en huren voor korte perioden. Daarnaast loopt eind 2018 de IT dienstverlening hosting voor Dimpact ten einde. Op dit moment is nog niet duidelijk of het contract na 2018 wordt verlengd.

Onderwijshuisvesting

Uitvoeren van de wettelijke taak op onderwijshuisvesting.  Na de doordecentralisatie van het buitenonderhoud zijn de gemeentelijke verantwoordelijkheden voor de huisvesting gelijk voor  zowel het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. In de wetgeving en de verordening Onderwijshuisvesting is opgenomen dat gemeenten- verantwoordelijk zijn voor:

  • nieuwbouw;
  • uitbreiding/verplaatsing;
  • eerste onderwijsleerpakket/eerste inrichting/meubilair;
  • herstel constructiefouten (o.a. asbest) en
  • schadeherstel bijzondere omstandigheden

Alle andere zaken zoals onderhoud en aanpassing zijn voor rekening van het schoolbestuur, die daarvoor rechtstreeks middelen vanuit het Rijk ontvangt. Door de wetswijziging worden de schoolbesturen in staat gesteld zelf maatregelen te treffen, zodat een veilig en gezond leef- en lesklimaat ontstaat.

Sportvoorzieningen

  • Recreatievoorzieningen: subsidiëren van de NV Enschedese Zwembaden en adviseren IJsbaan Twente BV.
  • Binnen- en buitensportvoorzieningen: beheer en exploitatie van gemeentelijke sportparken, sporthallen, sportzalen en gymnastieklokalen. Er worden maatregelen uitgevoerd om de kosten van de exploitatie te verminderen, conform de besluitvorming over de bezuinigingen 2014 en 2015.

Wijkaccommodaties:

  • Beheer en exploitatie van zes wijkaccommodaties, met als opdracht een sluitende exploitatie.