1.1. Samenleving en bestuur

In de gemeentebegroting 2019 is onderstaande doelenboom opgenomen en zijn per doel specifieke werkzaamheden (acties) toegelicht. Daarnaast voeren we reguliere werkzaamheden uit.   

 Doel
Subdoel  
1. Goed bestuur
1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur
1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving
2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen
2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners
3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking
3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap)
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving
4.01 Tevredenheid over de dienstverlening
4.02 Toegankelijke dienstverlening
5. Openbare orde en veiligheid
5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering)
5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten
5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid


Deze reguliere werkzaamheden zijn hieronder per doel beschreven. Voor sommige reguliere werkzaamheden zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk Doel 1. Goed bestuur

Raad- en raadscommissies

Het doel van de Raad en het college is om meer betrokkenheid en zeggenschap van de burger te verkrijgen. De opgave voor de Raad en stadsdeelcommissies is om beter in te spelen op situaties waarbij insprekende burgers/wijkorganen pleiten voor hun eigen- en wijkbelang (wijkbudgetten). Daarmee willen wij het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur versterken. Hiermee versterken wij ook het vertrouwen van de stad in haar bestuur.

Wij stellen een meerjarenprogramma op voor het bestuur van de stad. Daarbij heeft de raad ambities om de bovenlokale samenwerkingsrelaties van de stad (met buurgemeenten maar ook grensoverschrijdend) meer op de politieke agenda te zetten.

  • Meer samenspel met de burger te organiseren;
  • In een eerder stadium debatten met burgers organiseren
  • Optimalisatie inspraakproces burger  
  • Vergroting inzet moderne communicatiemiddelen.

College van B&W

  • Het College van B&W is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. 

Bezwaar & Beroep

  • Het doel van Bezwaar en Beroep is om met burgers en belanghebbende(n) in geschil situaties tot consensus te komen. Dit kan door middel van dejuridisering, herstel en versterken van het contact. Dit gebeurd door met behulp van mediation, het goede gesprek alsmede het luisterend oor. Daarbij wordt los van juridische factoren gekeken of er wellicht een alternatief besluit mogelijk is, zodat een procedure wordt voorkomen.Indien dit niet mogelijk is worden de wettelijke besluiten van de gemeenten voorgedragen aan de onafhankelijk adviescommissie of in geval van beroep verdedigt bij het gerecht/ hoger gerecht.
  • Bezwaar en beroep draagt bij aan de juridische integriteit van het bestuursorgaan onder andere door kritische reflectie. Verder signaleert en adviseert Bezwaar en Beroep naar aanleiding van procedures, wijzigingen vanuit de wetgever of rechtspraak, richting de vakafdeling. Ook wordt bijdrage geleverd aan interne opleidingen,  voorlichting, gevraagd en ongevraagd geadviseerd over juridische aspecten van beleidsontwikkeling en houdbaarheid daarvan. 

 

Regulier werk Doel 2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving 

 Er zijn geen andere reguliere werkzaamheden bij dit doel dan beschreven bij de overige doelen.

 

Regulier werk Doel 3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners 

Gemeentearchief

  • Beheren en openstellen van historisch stadsarchief Enschede en gevolg geven aan wettelijke eisen rondom de archiefbewaarplaats (beleidskader is de Archiefwet en digitale duurzaamheid en de Archiefverordening op basis van die wet).

Ondersteuning College en directie

Het product Ondersteuning College en directie bevat de werkzaamheden die verricht worden door de Concernstaf:

  • Kaderstelling (financieel, juridisch)
  • Processturing (o.a. IPC-cyclus, indicatoren)
  • Bestuurlijke en strategische advisering  (o.a. versterken weerstandsvermogen en risicomanagement)
  • Beheer en bewaking verbonden partijen

 

Regulier werk Doel 4. Professionele dienstverlening aan de samenleving

Publieke dienstverlening

  • Reguliere dienstverlening aan bewoners, instellingen en bedrijven via de kanalen balie, telefonie, post en digitaal (beleidskader: Wet- en regelgeving, zoals Paspoortwet, Burgerlijke Stand, parkeerverordening en de Wet Digitale Overheid). Onze klant kiest het kanaal en we voegen waarde toe aan elk klantcontact. Daarbij hebben we oog voor fraudebestrijding; Burgerzaken is immers de poort van de overheid. Social media zijn onderdeel van ons dagelijks werk.

Stedelijke dienstverlening

  • Ontwikkelen, verbeteren en coördineren van Stedelijke Dienstverlening voor gemeentebrede dienstverleningsactiviteiten (zoals voldoen aan landelijke en Europese regelgeving, opdrachtgever  voor de gemeentelijke website en Helder Communiceren) en het bewaken van de gemeentebrede servicenormen. Daarnaast door inzet van kennis en kunde ter ondersteuning van en advisering aan de andere programma’s (bv. I-Sociaal en LHBTI-beleid) en de uitvoering van de recent door het DB vastgestelde visie op Dienstverlening (zie beleidskader: visie op Dienstverlening 2017-2021 Enschede zorgt dat het klikt)

Verkiezingen

  • Onder het product verkiezingen vallen de kosten voor het organiseren van Europese-, landelijke-, provinciale-, waterschaps- en gemeenteraadsverkiezingen. In 2019 organiseren we 3 verkiezingen: Provinciale Staten, Waterschap en Europees. Omdat de verkiezingen voor Provinciale Staten en Waterschap gelijktijdig zijn, is het onze ambitie om weer mee te doen met het experiment Centraal Tellen. De gemeente werkt actief mee aan het nieuwe (landelijke) verkiezingsproces.
  • De Referendumwet is vervallen. 

 

Regulier werk Doel 5. Openbare orde en veiligheid 

Openbare Orde en Veiligheid

Veel partijen hebben invloed op een veilige woon- en leefomgeving, zoals ondernemers, maatschappelijke organisaties, politie, brandweer, Openbaar Ministerie en natuurlijk onze inwoners zelf. De inzet is alleen effectief als alle partijen op een goede manier samenwerken. De gemeente heeft hierin de regierol. In het integraal veiligheidsbeleid staat wat de uitgangspunten en prioriteiten hierbij zijn en daar wordt uitvoering aan gegeven.

De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Om die verantwoordelijkheid waar te kunnen maken, staan hem tal van bevoegdheden ter beschikking. Deze bevoegdheden worden in toenemende mate toegepast in Enschede. Het betreft onder meer:

  • Toezicht op openbare vermakelijkheden en inrichtingen: Toezicht op voor het publiek openstaande gebouwen en erven, openbare samenkomsten en vermakelijkheden (denk hierbij o.a. aan de veiligheidsaspecten bij FC Twente)
  • Bevelen bestrijding ernsBevelen bestrijding ernstige overlast (Voetbalwet): Een bevelsbevoegdheid om op te kunnen treden tegen mensen die herhaaldelijk individueel of groepsgewijs de openbare orde verstoren (gebiedsverboden, groepsverboden).
  • Wet openbare manifestaties: Bevoegdheid om openbare bijeenkomsten, betogingen of demonstraties te reguleren en/of te verbieden.
  • Bevoegdheden Drank- en horecawet: tegengaan alcoholmisbruik onder jongeren en alcohol gerelateerde openbare orde verstoringen in de openbare ruimte en in voor publiek toegankelijke gebouwen (toepassen bestuursdwang, opleggen boetes, intrekken vergunning, gebiedsaanwijzing alcoholverbod)
  • Wet tijdelijk huisverbod:Bevoegdheid om een persoon van wie een ernstige dreiging van huiselijk geweld uitgaat in beginsel 10 dagen de toegang tot zijn/haar woning te ontzeggen.
  • Diverse bevoegdheden gemeentewet en APV: waaronder het prostitutiebeleid, drugsgebruiksverbod, cameratoezicht.

 Knelpunt is dat er regelmatig nieuwe bevoegdheden bij komen zonder dat daarvoor vanuit het Rijk extra middelen beschikbaar worden gesteld.

  • Wet aanpak Woonoverlast: De raad kan bij verordening de burgemeester de bevoegdheid verlenen om bij langdurige en ernstige woonoverlast gedragsaanwijzingen te geven. Dit traject valt nadrukkelijk samen met de aanpak van personen met verward gedrag.
  • Uitbreiding Wet Bibo-beleid: De wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur geeft instrumenten die inmenging van georganiseerde criminaliteit moet verhinderen.
  • Uitbreiding Opiumwet: Bevoegdheid om bestuursdwang toe te passen en woningen of lokalen te sluiten als daar sprake is van drugshandel. Er is een wetsvoorstel in procedure dat regelt dat de sluitingsbevoegdheid ook geldt in geval van strafbare voorbereidingshandelingen.
  • Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg: Deze wet zal op 1 januari 2020 in werking treden en komt in de plaats van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ).

Brandweer en veiligheidsregio Twente
De uitvoering van de wettelijke taak crisisbeheersing is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. De burgemeester blijft echter verantwoordelijk voor de crisisbeheersing. De inrichting van de crisisbeheersing moet voldoen aan de landelijke regelgeving. De gemeente levert voor de voorbereiding op crises en bij calamiteiten capaciteit aan de Veiligheidsregio Twente om deze doelstelling te behalen.

Informatiepositie
Om alle taken en bevoegdheden goed in te kunnen vullen, is een goede informatiepositie belangrijk. We benutten interne en externe data om nieuwe inzichten te krijgen, extra duiding te geven, patronen te zien of specifieke kenmerken boven tafel te laten komen.

RIEC-ON
In 2007 zijn op basis van het programma ‘Bestuurlijke aanpak van georganiseerde misdaad’ Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) opgericht. De RIEC’s stimuleren en ondersteunen de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit.

 

 

1.2. Duurzaam wonen, leven, werken

In de gemeentebegroting 2019 is onderstaande doelenboom opgenomen en zijn per doel specifieke werkzaamheden (acties) toegelicht. Daarnaast voeren we reguliere werkzaamheden uit.   

 Doel
Subdoel  
1. De bereikbaarheid van banen wordt vergroot
1.01 Enschede is meer verbonden met aanliggende economische centra (agglomeratiekracht)
1.02 In Enschede groeien de banen op de toplocaties
1.03 In Enschede kunnen bestaande en nieuwe bedrijven groeien en innoveren
2. Talent wordt aangetrokken en vastgehouden
2.01 De stedelijke voorzieningen zijn attractief voor inwoners en bezoekers (nationaal en internationaal)
2.02 Het woningaanbod en de leefomgeving zijn attractief, veilig en toekomstbestendig
2.03 Wij werken effectiever samen met de kennisinstellingen (UT, Saxion, Aki, ROC) en het bedrijfsleven op de opgave "aantrekken en vasthouden van talent”
2.04 De (inter)nationale branding van Enschede wordt versterkt
3. Enschede is een duurzame en klimaatbestendige stad
3.01 Transitie naar duurzame energiebronnen en energietransitie
3.02 Naar een klimaatadaptief Enschede
3.03 Optimaal hergebruik van producten en grondstoffen (circulaire economie)


Deze reguliere werkzaamheden zijn hieronder per doel beschreven. Voor sommige reguliere werkzaamheden zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar 

Regulier werk Doel 1. De bereikbaarheid van banen wordt vergroot  en Doel 2. Talent wordt aangetrokken en vastgehouden

 Strategie en beleid

  • Hardware (detailhandelsbeleid, horeca, kantoren, bedrijven, toerisme, binnenstad)
  • Software (internationale betrekkingen, ecosysteem, samenwerking met de kennisinstellingen, opbouwen van netwerken)
  • Signaleren
  • Samenleving/ondernemers uitdagen op maatschappelijke opgaven
  • Verbinden, regiseren, activeren
  • Weten wat op ons afkomt (trends, ontwikkelingen, strategische lijnen bepalen voor stad)

Samenwerking in de regio:

  • uitvoering Agenda voor Twente
  • toerisme en recreatie
  • positionering en profilering (Twente dot com)
  • accountmanagement
  • regionale acquisitie

Fysieke projecten

  • Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: onder andere Kennispark, Technology Base, Zuiderval, XL Businesspark, Kop Boulevard, binnenstad en Stadsweide. 

Samenwerking met kennisinstellingen

Met de vier kennisinstellingen in onze stad (UT, Saxion, Aki en ROC van Twente) werken we intensief samen op een drietal thema’s:

  • Talent halen en houden
  • Smart Society
  • Vestigingsklimaat

Jaarlijks formuleren we projecten die we gezamenlijk oppakken. Een aantal succesvolle projecten zijn: inzet van alumnimanagers, Talent IT Twente en het Enschede LAB. De projecten worden in samenwerking met studenten en het regionale bedrijfsleven vormgegeven.

Internationaal:

  • we verbinden onze bedrijven met de netwerken van onze stad (zustersteden Dalian en Palo Alto, Eurocities, OostNL etc) en de netwerken van de UT en Saxion.
  • we maken onze stad interessanter voor studenten door een verbinding te maken tussen studenten en onze zustersteden en slimme steden als Heidelberg en Linkoping.

 Innovatie

  • Via Novel-T, het innovatieknooppunt voor de regio Twente, investeren wij in de groei van de high tech werkgelegenheid in de (nabije) toekomst in Twente. Dat doen we samen met de Universiteit Twente, Saxion, de regio Twente en de provincie Overijssel. Novel-T richt daarbij op studenten, onderzoekers, starters, groeiers en het bestaande MKB’ers. 

Dienstverlening aan ondernemers

  • Uitvoering accountmanagement voor ondernemers (integrale werkgeversbenadering en dienstverlening)
  • Uitvoeren bedrijvenbezoekprogramma (relatiebeheer)
  • Uitgiftebeleid: selectieve gronduitgifte
  • Organisatie (welkomst-)bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken B&W
  • Digitaal Ondernemersloket

Bereikbaarheid

  • We werken samen met Regio Twente, Provincie Overijssel, Euregio, het rijk en andere externe betrokkenen aan het op peil houden en verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid. De in 2017 opgezette lobby voor een betere externe bereikbaarheid krijgt zowel intern als extern een steviger fundament. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid.
  • Met toepassing van SMART verleiden we mensen om te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shift) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren. Ook geeft de SMART app fietsers eerder groen bij verkeerslichten.
 

Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen

  • Onder het motto Fietsstad 2020 voeren we een intensief fietsbeleid uit, met bijbehorende investeringen en gedragscampagnes en toepassing van SMART om mensen te verleiden te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shift) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren. Dit doen we ook samen met lokale en internationale partners in internationale context binnen het EMPOWER project. Hierbij sluiten we ook aan bij lopende Smart Cities acties binnen de gemeente.
 

Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten

  • We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de provincie Overijssel en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. In 2017 is het dynamisch parkeerverwijssysteem vervangen en zijn 8 vri’s in Enschede west voorzien van een dynamische netwerkregeling. In 2017-2018 worden circa 5 vri’s vervangen, waaronder de kruispunten Haaksbergerstraat-Singel, Burg. M van Veenlaan-Weth.Beverstraat en Haaksbergerstraat-Usselerrondweg.

Verkeersveiligheid

  • We blijven investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied.

Onderzoek en monitoring

  • We monitoren de ontwikkeling van de bereikbaarheid en inventariseren groeiende knelpunten.

 OV-beleid 

  • Als grootste stad van Overijssel werken we samen met provincie Overijssel en omliggende gemeenten aan het in stand houden van ons openbaar vervoer. 

 Parkeerbeheer en Parkeerbeleid 

  • We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2019 en verder op en komen met nieuwe voorstellen ten aanzien van parkeertarieven en maatregelen 2019 e.v.
 

 Stadsdeelgewijs werken

  • Stadsdeelmanagement:
  • Stelt samen met inwoners, partners en collega’s stadsdeelagenda’s en uitvoeringsagenda’s op en stimuleert eigenaarschap en resultaatverantwoordelijkheid bij inwoners en partners.
  • Is verantwoordelijk voor procesregie op de maatschappelijke opgaven om te komen tot integrale aanpak en realisatie in het stadsdeel, de wijken en de dorpen;
  • Signaleert en analyseert (maatschappelijke) ontwikkelingen en vraagstukken in het werkgebied die geagendeerd en geadresseerd worden bij uitvoeringsmanagers en partners. Vanuit deze rol wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan beleidsprocessen vanuit de voorkant;
  • Bouwt en onderhoudt het relatienetwerk in het werkgebied, is alert op tijdige en passende communicatie vanuit de gemeente;
  • Versterkt, arrangeert en jaagt eigenaarschap bij inwoners, partners en collega's aan.  ( moet naar samenleving en bestuur!!)

Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling

  • Een van de grootste wetgevingsoperaties in de laatste decennia is de transformatie van de regelgeving voor de fysieke leefomgeving. Het traject van de Omgevingswet beoogt om 26 wetten en ruim 100 algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen te bundelen tot 1 (raam)wet en 4 algemene maatregelen van bestuur. In dat traject in goede banen te leiden is in Enschede gekozen voor een programmatische aanpak. Door minister Shultz van Haegen is in juli 2017 aangegeven dat de geplande ingangsdatum van de Omgevingswet in ieder geval wordt uitgesteld tot juli 2020.
  • We montitoren de kwalitatieve en kwantitatieve woonbehoeften en gebruiken deze bij de ontwikkeling van plannen.
  • We monitoren de behoefte aan studentenhuisvesting conform de uitvoeringsovereenkomsten met de partners.
  • We werken verder aan de samenwerkingsafspraken met de corporaties binnen het afgesproken proces, dit naast de wijzigingen in verband met de nieuwe Woningwet.
  • Via de Werkgroep Nieuwe Initiatieven (WNI) en het bijbehorende efficiënte proces reageren wij adequaat en in beginsel positief op ruimtelijke initiatieven.
  • We zetten in op de lobby naar en relatie met de provincie, rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op de aanpak van (boven)stedelijke thema’s.
  • We onderhouden de welstandsnota en implementeren nieuwe gebiedsgerichte ruimtelijk kwaliteitseisen bij ruimtelijke ontwikkelingen.
  • We voeren de watervisie en het waterprogramma uit.
  • We voeren de woonvisie uit.
  • We leveren bijdragen aan de watertoets
  • We richten ons voor het buitengebied op de versterking van de ruimtelijke kwaliteit, beleefbaarheid en duurzaamheid door onder meer de participatie in de landinrichtingen, initiatieven ter bevordering van biodiversiteit en het (laten) uitvoeren van "groene diensten" in samenwerking met het Landschapfonds en eigenaren.
  • We gaan een natuurkansenkaart voor het buitengebied onder de aandacht brengen en ontwikkelen tevens een natuurkansenkaart voor het stedelijk gebied.
  • De toetsing van initiatieven op basis van de Gids buitenkans blijft een reguliere activiteit, evenals de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van flora- en faunawetgeving.
  • We doen onderzoek naar de mogelijkheden om burgers en andere partijen meer te betrekken en verantwoordelijkheid te geven bij de voorbereiding en uitvoering van beleid ten aanzien van het buitengebied.

 Grondbeleid

  • We actualiseren jaarlijks onze grondprijzen.
  • We stellen het MPG op en werken aan (inclusief de notitie van Uitgangspunten) een verdere vereenvoudiging ervan.
  • We werken samen met de grondbedrijven Netwerkstad en gaan o.a. de uitgangspunten van beleid verder uniformeren.
  • We gaan de grondexploitatie Leuriks Oost af te waarderen, zodat nieuwe plannen voor dit gebied gemaakt kunnen worden. Dit is in lijn met eerdere besluitvorming over de RAR.

Bestemmingsplannen

  • Gewenste ruimtelijke ontwikkelingen worden vastgelegd in juridische kaders, waarbij in het bestemmingsplan via maatwerk een goed evenwicht gevonden wordt tussen de gewenste flexibiliteit en de rechtszekerheid ter bescherming van relevante belangen. Hierbij staat de doelstelling centraal om de kwaliteit, de leefbaarheid en veiligheid van de fysieke leefomgeving te waarborgen.
  • De wettelijke verplichting voor actualisatie van bestemmingsplannen ouder dan 10 jaar is sinds 1 juli 2018 vervallen. Om bestemmingsplannen toekomstbestendig te houden, worden deze plannen alleen nog geactualiseerd als daar een concrete inhoudelijke aanleiding voor is. Er kan bijvoorbeeld behoefte bestaan aan actuele ruimtelijk-juridische kaders om het woon- en leefklimaat van een buurt of wijk te verbeteren of omdat de regelgeving aanzienlijk is verouderd.  
  • Wij betrekken de omgeving in een vroegtijdig stadium bij de voorbereiding van nieuwe bestemmingsplannen. Participatie is maatwerk in de diverse RO-processen. Met experimenten wordt het ruimtelijk instrumentarium gemoderniseerd, toekomstbestendig en faciliterend gemaakt.

Binnenstad

  • We werken conform de doelen van de Agenda Centrum aam de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van het centrum, en werken aan nieuwe initiatieven en projecten.
  • We gaan nauw samenwerken met de Provincie bij het vitaal en toekomstbestendig maken van de binnenstad via diverse programma's en projecten.

Cultuurplan Enschede
We implementeren het cultuurplan Enschede: “Enschede culturele hotspot van het Oosten” door:

  • Versterken van Muziekkwartier en Roombeek Cultuurpark via subsidiebeschikkingen en uitvoeringsovereenkomsten met de culturele instellingen. In de overeenkomsten stimuleren we ondernemerschap op het gebied van programmering, presentatie, promotie, nieuwe verdienmodellen en besparing op bedrijfsvoering;
  • Ondersteunen van een aantal kleinere instellingen, met name podia en presentatieplekken voor beeldende kunst, via subsidiebeschikkingen;
  • Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor amateurkunst en beeldende kunst. De amateurkunst wordt verder ondersteund door inzet van de cultuurcoach en wijkprojecten;
  • Ondersteunen van cultuureducatie om tot een afgestemd aanbod van doorlopende leerlijnen voor het primair onderwijs te komen;
  • We voeren accountmanagement richting de culturele instellingen. De omvang van de instelling en de beleidsmatige relevantie bepaald de intensiteit hiervan. Zo houden we voeling met het veld en kunnen beleid implementeren en vernieuwen op basis van de praktijk.
  • Om beeldende kunst in de openbare ruimte op een basiskwaliteit te houden en de veiligheid van de kunstwerken te borgen plegen we onderhoud aan de werken. Dit bestaat uit beleidsmatig advies, technisch advies en concrete uitvoering.
  • Onze eigen kunstcollectie wordt beheerd door TETEM in depot gehouden bij de TwentseWelle.

Visie Citymarketing en evenementenbeleid

  • We voeren (een deel van*) de visie Citymarketing  en het Evenementenbeleid uit, via (1) de jaarlijkse uitvoeringsovereenkomst met Enschede Promotie, (2) uitvoeren van het evenementenprogramma, en (3) het voorbereiden en vaststellen van het  evenementenprogramma 2018.
  • Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor culturele activiteiten  en evenementen
  • We vermarkten Enschede als muziekstad en winkelstad. Voor het vermarkten van Winkelstad en Muziekstad schakelen we Enschede Promotie in. Focus daarin ligt op het aantrekken van meer bezoekers, meer bestedingen en langer verblijf. Daaronder ontwikkelen en uitvoeren van campagnes Enschede Winkelstad Duitsland & Nederland. Verder richten we de algemene stadspromotie op het Duitse deel van de Euregio en op Enschede als studentenstad. Alle acties worden ondertekend met “Enschede, Stad van Nu ”.

  *) De kwaliteiten ’Leefstad en Kennisstad worden door anderen in de markt gezet.

Bestuurlijke projecten

Project Boswinkel Oost
Vanaf 2014 t/m 2019 zal de uitvoering van de herstructurering en de (her-)inrichting van de openbare ruimte worden uitgevoerd. Met Ons Huis zijn in 2015 gesprekken opgestart over de aanpak van hun deelgebied.

Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ)
Aan de zuidwestkant van de binnenstad wordt flink geïnvesteerd door diverse partijen zoals Medisch Spectrum Twente (MST), Saxion Hogeschool en gemeente. Binnen dit gebied wordt de komende jaren gewerkt aan versterking en vitalisering van de binnenstad en de schil daarom heen. Dit gebeurt door te investeren in een kwalitatief hoogwaardige mix van voorzieningen, gebouwen en ontwikkelingen op het gebied van kennis, zorg en technologie. Binnen de Stadsweide ligt de focus op de hierna beschreven onderdelen.
 

Ontwikkelstrategie Stadsweide: Kop Boulevard, Ariënsplein en andere herontwikkelingslocaties
De gemeente maakt in samenspraak met alle in het gebied betrokken partijen en mogelijke investeerders een ontwikkelstrategie voor Stadsweide. Hierbij ligt de nadruk op het gebied “Kop Boulevard”. Voor dit gebied wordt gedacht aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Deze op zich wenselijke ontwikkeling is vanwege een gebrek aan passend programma en de grote financiële risico’s de komende 10 jaar naar verwachting nog niet haalbaar. Als gemeente nemen we daarin dus niet het voortouw. Maar wij zullen onze private partners zeker verleiden om dat voortouw wel te pakken en in samenspraak met de gemeente dit gebied nog dit decennium tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke opgave in de Stadsweide is om een passende functies te vinden voor het ziekenhuiscomplex aan het Ariënsplein dat vanaf 2017 vrij komt op het moment dat het MST geheel gebruiksklaar is. 

De Spoorzone
De Spoorzone is een stedelijk gebied waar wonen, creativiteit en ondernemerschap worden versterkt. De diverse deelgebieden hebben een eigen karakter. Daarbij wordt geanticipeerd op de actuele vraag naar stedelijke functies.

Middengebied
In dit gebied voor wonen en werken zijn de eerste woningen opgeleverd. De transformatie van het resterende deel van fase 1 (ten noorden van de Molenstraat) tot een hoogwaardig binnenstedelijk woonmilieu verloopt voorspoedig. Het Leger des Heils wordt verplaatst naar het pand van de Volksuniversiteit aan de Molenstraat en nieuwbouw aan de Cultuurmijl. Het huidige pand van het Leger des Heils wordt gesloopt.De basisschool IOK De Globe verhuist naar de Benthemschool. Het huidige schoolgebouw wordt gesloopt. Met een passend programma kan de locatie “Eeuwige Lente” aan de Molenstraat worden herontwikkeld, net als de locatie van het voormalig het Arke-pand aan de Deurningerstraat (zorgontwikkeling). Het gebouw “het Trefcentrum” wordt gesloopt.

Boddenkamp
Ook de ontwikkeling van de Boddenkamp tot een hoogwaardig woongebied met 120 woningen voor met name particuliere opdrachtgevers zetten we door. Inmiddels zijn nagenoeg alle kavels welke dit jaar in de verkoop zijn gebracht gereserveerd of verkocht. Inzake de Ambachtsschool is met een ontwikkelaar een verkoopovereenkomst afgesloten zodat nu ook daadwerkelijk met de transformatie van het monumentale pand kan worden begonnen. 

Polaroid
Wij steunen Domijn om het complex van Polaroid verder te transformeren tot de Performance Factory voor talentontwikkeling en leggen daarbij de relaties naar de Bothoven (park) en Binnenstad.  

Parkeerbeheer

  • We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2019 en verder op.
  • We zorgen voor goed bereikbare en goed functionerende gemeentelijke parkeerplaatsen in parkeergarages en op straat. En dragen hiermee bij aan een goede bereikbaarheid van de binnenstad.

Begraafplaatsen

  • We beheren en onderhouden de Ooster-, Wester en RK begraafplaats;
  • We voeren de Wet op de Lijkbezorging uit;
  • Er worden per jaar circa 150 begraafplechtigheden en circa 45 asbestemmingen uitgevoerd in wand-, kelder- en reguliere graven;
  • We voeren een grafadministratie;
  • We zijn gastheer en staan nabestaanden en bezoekers te woord, geven rondleidingen e.d.

Beheer wegen 

  • We voeren het Wegenbeleidsplan 2019-2022 uit;
  • We richten ons op het dagelijks onderhoud van de wegen en verhelpen schades en meldingen;
  • We zorgen voor de inrichting en het beheer van de wegen in de openbare ruimte van Enschede, conform landelijke richtlijnen van het landelijke kennisinstituut CROW en op het met de gemeenteraad afgesproken kwaliteitsniveau. Daarmee zorgen we minimaal dat de wegen veilig en functioneel blijven en er geen kapitaalvernietiging ontstaat;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats;
  • Bij infrastructurele kunstwerken is er een meerjarig onderhoudsprogramma en doen we jaarlijks een visuele inspectie.

Gladheidsbestrijding

  • Via Twente Milieu geven we uitvoering aan het Beleidsplan Gladheidsbestrijding;
  • Jaarlijks actualiseren we de strooikaart voor de volgende winterperiode november t/m maart;
  • We werken nauw samen met de andere Twente Milieu gemeenten en de provincie voor een goed aansluitende gladheidsbestrijding in de regio.

Havens

  • Met betrekking tot de havens zorgen we voor een adequaat onderhoudsniveau van kades en oevervoorzieningen en voldoende diepgang voor scheepvaart in de haven;
  • Via het Regionaal Havenbedrijf houden we toezicht op de scheepvaart en het innen van de haven- en kadegelden;
  • We onderhouden contacten met watergebonden bedrijven; waar mogelijk bevorderen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid.

Markten

  • Op basis van de Marktverordening organiseren we én zien we toe op de warenmarkten. In 2017 heeft de evaluatie van de verzelfstandiging van de dinsdagmarkt plaatsgevonden. De verwachting is dat overige markten ook verzelfstandigd worden. In 2017 is door EWO het traject gestart om in eerste instantie de kleinere markten te verzelfstandigen. Koers is om dit in de eerste helft van 2018 af te ronden. Daarna zal een start worden gemaakt om de zaterdagmarkt te verzelfstandigen waarbij het publiek aantrekkende karakter van de zaterdagmarkt minimaal behouden dient te blijven.

Openbare Verlichting

  • We voeren het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018-2021 uit;
  • Er vindt dagelijks onderhoud (via aannemer) plaats: oplossen schades, controlerondes en kapotte lampen vervangen;
  • We maken lichttechnische berekeningen voor nieuwe situaties;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.

Stadsdeelbeheer

  • We houden als opdrachtgever en beheerder de openbare ruimte schoon, heel en veilig. Dit doen we op het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau.
  • We dragen vanuit de openbare ruimte bij aan de bestuurlijke doelen, zoals arbeidsmarktdoelstellingen. Dat doen we mede vanuit de inspiratiekaart openbare ruimte.
  • We zorgen voor de afhandeling van meldingen openbare ruimte, via onder andere het Slim melden.
  • Samen met bewoners en partners in de buurten van Enschede stellen we wijkbeheerplannen op en voeren we deze uit, om hen meer zeggenschap en invloed te geven over hun eigen leefomgeving en de participatie te vergroten.
  • We zorgen voor de inrichting en het beheer het openbare groen vanuit de “Kaders voor het beheer en onderhoud van het openbare groen 2018 - 2021”
  • We vergroten de duurzaamheid en versterken de biodiversiteit door te zorgen voor meer kwalitatief en divers groen. Bijvoorbeeld via de aanleg van bloemenlinten, de aanpak van invasieve plantenexoten en “Enschede Bloeit op!”
  • We verkopen restgroen aan bewoners (en bedrijven).
  • We zorgen voor de inrichting en beheer van voorzieningen in de openbare ruimte, zoals speelvoorzieningen, hondenpoepvoorzieningen en straatmeubilair.
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.
  • We werken aan het vergroten van de participatie in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte door onder andere adoptie van de openbare ruimte te stimuleren en zelfbeheer van de openbare ruimte door ondernemersverenigingen uit te voeren. Dat doen we mede via ‘Jij maakt de buurt!”;
  • We zijn (dagelijks) opdrachtgever voor Onderhoud Enschede BV, die het dagelijks onderhoud van de openbare ruimte verzorgd. Dit doen we via (het opstellen van) een Dienstverleningsovereenkomst, werkbestekken en werkinstructies.

Vergunningverlening

De laatste jaren worden er ruim 4000 vergunningen, ontheffingen en meldingen verleend onder andere op het gebied van bouw, milieu en evenementen. De financiële crisis van de laatste jaren heeft een grote impact gehad op met name het aantal bouwaanvragen. Vanaf 2016 zien we een groei die in 2018 wat gestabiliseerd lijkt. De verwachting is dat 2019 een zelfde beeld als 2018 zal laten zien. Vanuit onze grondhouding om ons proces steeds verder te optimaliseren en te verbeteren, voor aanvragers en belanghebbenden, zijn wij continue aan het kijken welke verbeteringen we kunnen realiseren. In 2015 zijn 10 producten als gevolg van het project deregulering eerste fase sterk vereenvoudigd of geheel afgeschaft. In 2018 zijn de verbeteringen uit de 2de fase geïmplementeerd. De groene leges zijn in 2016 ingevoerd en een groot succes geworden. De regeling is geëvalueerd en in een aangescherpte vorm voortgezet. Naar verwachting worden de groene leges omgezet in een groene norm. In Enschede is het dan verplicht om te voldoen aan deze groene norm bij nieuwbouw woningen.

  • Per 1 januari 2019 zullen de milieutaken door de Omgevingsdienst Twente (ODT) worden uitgevoerd. Er is door alle deelnemende partijen voor gekozen om bovenop de wettelijke verplichte ‘uitbesteding’ van taken extra taken in te brengen. Dit brengt extra afstemming met zich mee. Hier zal goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap gestalte moeten krijgen. Eind 2018 is hiervoor een opdrachtgever aangetrokken. 
  • Medio 2016 zijn we gestart met de inzet van omgevingsmanagers binnen de keten van ondernemersloket, opdrachtgevers/projectmanagers, bestemmingsplannen, vergunningen, toezicht en handhaving. Hier boeken we mooie resultaten zodat processen soepeler verlopen en dient dit als voorbeeld voor alle medewerkers binnen het cluster.
  • In 2019 werken wij met een integraal BVTH-beleid (Bestemmen, Vergunningen, Toezicht en Handhaving) , de B wordt toegevoegd aan het bestaande VTH beleid. In dit beleid wordt op het gebied van BVTH de focus bepaald, de kwaliteit en hoe de kwaliteit geborgd en doorontwikkeld wordt.
  • In het kader van het dereguleren en meer inspelen op de vraag vanuit de maatschappij lag in 2018 de focus op snelle vergunning verlening voor o.a. kleinere zaken, bijvoorbeeld de bouw van een dakkapel. Ook zetten we in op een eenvoudiger proces voor kleine en jaarlijks terugkerende evenementen. Voor 2019 gaat we dit verder verfijnen en zullen we processen vereenvoudigen waar dit mogelijk is.

Afvalstoffen

  • De reguliere werkzaamheden richten zich op de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval;
  • We streven naar meer afvalscheiding (hergebruik grondstoffen), optimalisatie van de service tegen lagere kosten en minder afval in de openbare ruimte;
  • Onze belangrijkste maatschappelijke partners zijn Twente Milieu (inzameling) en Twence (verwerking van restafval en GFT);
  • We zijn opdrachtgever voor Twente Milieu voor de bestrijding van Ratten en muizen cf de landelijke regelgeving. We zetten waar mogelijke innovatieve methoden in.

Beleid en uitvoering milieu bodem

  • We voeren het rijksgestuurde programma voor Bodem en ondergrond 2016-2020 uit.
  • We adviseren en houden toezicht bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen.

Reclame op openbare terreinen

  • We exploiteren de buitenreclame in Enschede.

Riolering 

  • We voeren het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2016-2020 – Veilig en op maat (gebaseerd op risico gestuurd beheer);
  • Hiernaast onderhouden we op dagelijkse basis kolken, riolering, bassins, pompen en gemalen, etc.
  • We stellen een beheerprogramma op en voeren dit uit. Veilig en functioneel (vervanging, renovatie, verbetering) zijn hierbij uitgangspunten;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats;
  • We werken samen met partners en kennisinstellingen.

Toezicht & Handhaving algemeen 

  • Het rijk belegd steeds meer taken bij gemeenten zonder dat hier de benodigde gelden meekomen. Ook de deregulering en toenemende algemene regels zorgen ervoor dat er meer vraag om toezicht en handhaving is. Voor 2019 verwachten wij voldoende personeel geworven te hebben om de basis op orde te gaan brengen.

Handhaving Bouwwerken en Bedrijven (Handhaven Bouwen &Milieu)

  • We houden toezicht, en handhaven zo nodig, op activiteiten ten aanzien van het omgevingsrecht. Het gaat daarbij onder andere om bouwactiviteiten, gebruik van de ruimte(RO), handelingen op/in de bodem, milieuregelgeving bij bedrijven, evenementen en het brandveilig gebruik van objecten; een deel van takenpakket zal worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Twente.
  • Medio 2016 zijn we gestart met de inzet van omgevingsmanagers binnen de keten van ondernemersloket, opdrachtgevers/projectmanagers, bestemmingsplannen, vergunningen, toezicht en handhaving. Hier boeken we mooie resultaten zodat processen soepeler verlopen en dient dit als voorbeeld voor alle medewerkers binnen het cluster.
  • In 2019 werken wij met een integraal BVTH-beleid (Bestemmen, Vergunningen, Toezicht en Handhaving) , de B wordt toegevoegd aan het bestaande VTH beleid. In dit beleid wordt op het gebied van BVTH de focus bepaald, de kwaliteit en hoe de kwaliteit geborgd en doorontwikkeld wordt.
  • We geven gevraagd en ongevraagd advies in diverse gremia als het gaat om handhavingsaspecten;
  • Hoe en wanneer we optreden is vastgesteld in het uitvoerings- en handhavingsbeleid. Waar we toezicht op houden wordt in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma vastgesteld.

Handhaving Openbare Ruimte

  • We houden toezicht in de openbare ruimte en treden op tegen de ‘kleine ergernissen’. Jaarlijks wordt in afstemming met de Stadsdelen bepaalt op welke aspecten de focus moet komen te liggen. Parkeren in de Binnenstad en toezicht op het aanbieden en/of dumpen van afval hebben daarbij een prioriteit. Dit alles wordt uitgewerkt in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma en uitgevoerd conform het vastgestelde uitvoerings- en handhavingsbeleid. Onderdeel van het uitvoeringsprogramma is een jaarlijkse prioritering van de werkzaamheden op basis van beschikbare capaciteit, om te kunnen blijven voldoen aan de handhavingsopdracht of -vraag?;
  • We werken samen met Politie, Stadsdelen en overige partners aan de leefbaarheid, openbare orde en veiligheid van de stad, hierbij ligt de nadruk op de leefbaarheid;
  • Hiernaast participeren we in samenwerkingsovereenkomst BOA’s domein I met de 14 Twentse Gemeenten.

 

Regulier werk Doel 2. Talent wordt aangetrokken en vastgehouden

Zie doel 1; is beschreven in combinatie met doel 1.

 

Regulier werk Doel 3. Enschede is een duurzame en klimaatbestendige stad 

Duurzaamheid
We ondersteunen faciliteren initiatieven die de stad duurzamer maken: 

  • We voeren het actieplan duurzaamheid uit.
  • We voeren het plan Enschede Wekt op uit.

1.3. Vitaal en sociaal

In de gemeentebegroting 2019 is onderstaande doelenboom opgenomen en zijn per doel specifieke werkzaamheden (acties) toegelicht. Daarnaast voeren we reguliere werkzaamheden uit.   

 Doel
Subdoel  
1. Jeugd groeit veilig op en ontwikkelt talenten
1.01 De jeugd is gezond en actief
1.02 De jeugd groeit thuis op en doet dat in een veilige thuissituatie
1.03 Kinderen hebben geen taalachterstand
1.04 De jeugd heeft zo min mogelijk tweedelijns jeugdhulp nodig
1.05 Kinderen groeien niet op in armoede
1.06 De jeugd heeft een passende opleiding (bij de potentie van de jeugdige)
1.07 De jeugd heeft een startkwalificatie
2. Inwoners wonen langer zelfstandig
2.01 De inwoners zijn gezond en actief
2.02 De inwoners hebben een sterk persoonlijk netwerk
2.03 De inwoners hebben zo min mogelijk tweedelijns zorg nodig
3. Inwoners zijn financieel zelfstandig
3.01 De huishoudens zijn niet afhankelijk van een bijstandsuitkering
3.02 De huishoudens doen zo min mogelijk een beroep op inkomensondersteuning
3.03 De inwoners met een laag inkomen zitten zo min mogelijk in een schuldhulpverleningstraject
4. Inwoners participeren in de samenleving
4.01 De inwoners werken betaald naar vermogen
4.02 De inwoners doen actief mee in de samenleving via vrijwilligerswerk, mantelzorg, lidmaatschap verenigingen e.d.


Deze reguliere werkzaamheden zijn hieronder per doel beschreven. Voor sommige reguliere werkzaamheden zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk Doel 1. Jeugd groeit veilig op en ontwikkelt talenten

1.1 De jeugd is gezond en actief

Preventieve gezondheid

  • Uitvoeren van het gezondheidsbeleid
  • Accountmanagement GGD Twente

Sport

  • Regie op uitvoering van het sportbeleid, “Sportief werken aan je gezondheid” Sportnota 2015-2018
  • Accountmanagement met en subsidiëren Sportaal en IJsbaan Twente BV
  • Subsidiëren sportverenigingen
  • Ondersteunen Sportadviesraad

Overig

  • Accountmanagement en subsidiëren SES
  • Subsidiëren scoutingverenigingen e.a.
Product Sport & Gezondheid

 1.2 De jeugd groeit thuis op en doet dat in een veilige thuissituatie

  • Subsidiëren de GGD Twente, Alifa en Humanitas in het kader van opvoedondersteuning
  • Verbeteren van de vroegsignalering
  • Uitvoeren van het beleid t.a.v. jongerenwerk
  • Overleg met gecertificeerde instellingen t.a.v. jeugdhulp
  • Uitvoeren beleid t.a.v. loverboy-problematiek, prostitutie en mensenhandel
  • Accountmanagement Veilig Thuis Twente

 Product Jeugdhulp

1.3 Kinderen hebben geen taalachterstand

VVE & kindcentra

  • Subsidiëren aanbod voor- en vroegschoolse educatie en peuterarrangementen
  • Beleidsondersteuning/organisatie/secretariaat van diverse overlegvormen tussen onderwijs en kinderopvang (doorontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC’s), kwaliteitsverbetering van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en afstemming van ondersteuning op school en ondersteuning ‘thuis’.

Toezicht en handhaving Kinderopvang

  • Uitvoeren van de registratie-, toezicht- en handhavingstaak van kinderopvanginstellingen en gastouders vanuit de Wet op de Kinderopvang

Product Onderwijs

1.4 De jeugd heeft zo min mogelijk tweedelijns jeugdhulp nodig

  • Uitvoeren van het beleidsplan Jeugdhulp (draagt ook bij aan doelen 1.1 en 1.2)
  • Realiseren/aanpassen en behouden van algemene voorzieningen
  • Accountmanagement en subsidiëren SMD t.a.v. Wijkteams Enschede (draagt ook bij aan doelen 1.2, 2.2 en 2.3)
  • Accountmanagement OZJT, t.a.v. inkoop en contractmanagement specialistische jeugdhulp, werving van pleegzorg, de advies- en consultatiefunctie, de crisisdienst (onderdeel spoedhulp), het regionaal reflectiepunt en Veilig Thuis Twente (het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling)
  • Contractmanagement, toezicht en handhaving kwaliteit en aanbod zorgaanbieders.

 Product Jeugdhulp

 1.5 Kinderen groeien niet op in armoede

  • Uitvoeren van de Beleidsvisie armoedebeleid (w.o. het Kindpakket)

 Product Inkomensondersteuning      

1.6 De jeugd heeft een passende opleiding (bij de potentie van de jeugdige)

  • Subsidiëren van scholen in het kader van Brede Talentontwikkeling
  • Uitvoeren van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA)
  • Uitvoeren van het onderwijsachterstandenbeleid
  • Uitvoeren van de regeling Leerlingenvervoer

 Product Onderwijs

 1.7 De jeugd heeft een startkwalificatie

  • Uitvoeren van Leerplichtwet en RMC-besluit (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie met betrekking tot voortijdig schoolverlaten)
  • Bestrijden van schoolverzuim en -uitval en bevorderen dat jongeren een startkwalificatie halen

 Product Onderwijs

 

Regulier werk Doel 2. Inwoners wonen langer zelfstandig

2.1 De inwoners zijn gezond en actief

  • Zie subdoel 1.1
  • Uitvoeren van de Werkagenda Menzis, inclusief afstemming over Wlz-Zvw
  • Accountmanagement en subsidiëren Dierenopvangcentrum Enschede

2.2 De inwoners hebben een sterk persoonlijk netwerk

  • Uitvoeren van het beleidskader Nieuw Enschedees Welzijn
  • Ondersteunen Wijkwijzer
  • Aanbieden van onafhankelijke cliëntondersteuning voor inwoners die een beroep willen doen op maatschappelijke ondersteuning
  • Ondersteunen Wmo-raad (draagt ook bij aan doel 1)
  • Uitvoeren agenda Wonen & Zorg

 Product Algemene maatschappelijke voorzieningen

2.3 De inwoners hebben zo min mogelijk tweedelijns zorg nodig

  • Uitvoeren van het beleidskader Wmo
  • Realiseren/aanpassen en behouden van algemene voorzieningen
  • Verstrekken van maatwerkvoorzieningen (schoon huis, ondersteuning vervoer, individuele voorzieningen als rolstoel, hulpmiddelen of woningaanpassing, ondersteuningsbehoeften en voorzieningen op het gebied van wonen en verblijf (draagt ook bij aan doel 1.4)
    • Accountmanagement en subsidiëren SMD t.a.v. Wijkteams Enschede
    • Uitvoeren van de centrumgemeentetaak ten aanzien van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
    • Contractmanagement, toezicht en handhaving kwaliteit en aanbod zorgaanbieders.

Producten Wmo lokaal en Wmo centrumgemeente

 

Regulier werk Doel 3. Inwoners zijn financieel zelfstandig

3.1 De huishoudens zijn niet afhankelijk van een bijstandsuitkering

  • Verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud door uitvoering van de Participatiewet.
  • Verstrekken van uitkeringen voor oudere werkloze werknemers en zelfstandigen (IOAW en IOAZ)
  • Verlenen van bedrijfskredieten en verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud aan startende en gevestigde zelfstandigen door uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz)
  • Voorkomen en opsporen van oneigenlijk gebruik van de diverse uitkeringen die de gemeente verstrekt
  • Terugvorderen of verhalen van te veel of ten onrechte uitbetaalde uitkeringen
  • Ondersteunen Cliëntenraad Werk en Inkomen

Product Algemene bijstand levensonderhoud

3.2 De huishoudens doen zo min mogelijk een beroep op inkomensondersteuning

  • Uitvoeren van de Beleidsvisie armoedebeleid
  • Uitvoeren van de regeling individuele bijzondere bijstand
  • Subsidiëren van maatschappelijke organisaties die aanvulling leveren op het inkomensondersteuningsbeleid van de gemeente Enschede
  • Uitvoeren van de regeling collectieve zorgverzekering minima
  • Contractmanagement Menzis
  • Uitvoeren van de regeling individuele inkomensondersteuning

 Product Inkomensondersteuning

 3.3 De inwoners met een laag inkomen zitten zo min mogelijk in een schuldhulpverleningstraject

  • Accountmanagement en subsidiëren de Stadsbank Oost Nederland t.b.v. schuldhulpverlening en bewindvoering

 Product Schuldhulpverlening

 

Regulier werk Doel 4. Inwoners participeren in de samenleving

4.1 De inwoners werken betaald naar vermogen

  • Uitvoeren van het Beleidskader en Uitvoeringsprogramma EAA
  • Uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en Nieuw Beschut: mensen plaatsen in Begeleid Werken, mensen detacheren met een SW-dienstverband, bieden van beschutte werkplekken.

 Producten Arbeidsmarktparticipatie en Sociale Werkvoorziening & Nieuw Beschut

4.2 De inwoners doen actief mee in de samenleving via vrijwilligerswerk, mantelzorg, lidmaatschap verenigingen e.d.

  • Uitvoeren Actieplan vrijwillige inzet
  • Uitvoeren Actieplan mantelzorg t.a.v. mantelzorgondersteuning
  • Accountmanagement en subsidiëren Mpact
  • Uitvoeren beleid t.a.v. integratie bijzondere groepen (inclusief inburgering)

 Product Algemene maatschappelijke voorzieningen

 

1.4. Financiën en organisatie

In de gemeentebegroting 2019 is onderstaande doelenboom opgenomen en zijn per doel specifieke werkzaamheden (acties) toegelicht. Daarnaast voeren we reguliere werkzaamheden uit.   

 Doel
Subdoel  
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
1.06 Continue voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
1.10 Optimale bedrijfsvoering (link paragraaf bedrijfsvoering)
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.


Deze reguliere werkzaamheden zijn hieronder per doel beschreven. Voor sommige reguliere werkzaamheden zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

  

Regulier werk
Doel 1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

Informatie Service Centrum

  • Op orde houden en verder moderniseren (digitale postkamer) van de documentaire huishouding, rekening houdend met de Archiefwet.
  • Beheren en openstellen van historisch stadsarchief Enschede en gevolg geven aan wettelijke eisen rondom de archiefbewaarplaats (beleidskader is de Archiefwet en digitale duurzaamheid en de Archiefverordening op basis van die wet).

CIO en CIO-office

  • In de samenleving neemt informatievoorziening en ICT – denk daarbij aan grote thema’s als bijvoorbeeld cloud computing en het nieuwe werken – een steeds belangrijke positie in. De Chief Information Officer (CIO) is binnen Enschede de functionaris die verantwoordelijk is voor de informatievoorziening. ICT, de bedrijfstrategie, en de organisatie zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden voor de CIO.

Basisregistraties

  • Zorgvuldig, betrouwbaar en vertrouwelijk bijhouden van de gemeentelijke Basis Registratie Personen (conform wet BRP als beleidskader). Vanuit de LAA (landelijke aanpak adresfraude) wordt adresonderzoek/handhaving in Enschede nu mede gefinancierd en hebben we hierin extra kunnen investeren. Dit zorgt niet alleen voor een nog betere basisregistratie, maar levert de BV Nederland ook geld op. Dat geldt ook al jaren voor Enschede zelf door de samenwerking met handhaving Werk & Inkomen.
  • Op orde houden en verder moderniseren van de vastgoed- en gebouwen registraties volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving (wetgeving VROM; Kadasterwet).
  • Verder ontwikkelen en uitdragen van de mogelijkheden van weergave met hulpmiddelen van de topografie en verder werken aan regionale samenwerking.

Vastgoedbedrijf Enschede

  • In 2019 wordt verder gewerkt aan regie op vastgoed waarbij de focus is: vastgoed is geen kerntaak en wordt daarom afgestoten, tenzij het niet verkrijgbaar of duurder is in de markt.

Interne dienstverlening.

Interne dienstverlening betreft het hele palet aan Communicatie, Organisatieontwikkeling, Personeelsbeheer, Administratie, Financiën, Inkoop, Juridische Zaken, IT en Huisvesting. Op het gebied van regulier werk wordt binnen de bedrijfsvoering specifieke aandacht gegeven aan:

  • Andere vormen van inkoop, waaronder circulair inkopen van onder andere werkplekmiddelen. 
  • De verdere integratie van online systemen en online communicatie die ervoor zorgt dat we álle communicatie en interactie met de gemeente plaats- en  tijd-onafhankelijk vormgeven.
  • De operationele uitvoering van onze huisvestingsvisie naar flex werkplekken en daarbij benodigde IT-faciliteiten.
  • De verdere doorontwikkeling van eHRM t.b.v. verdere digitalisering van personeelsmutaties en personeelsdossiers.
  • Het automatiseren van ons inkoopbestelproces waarmee we vanaf 2018 invulling geven aan het concept van “purchase to pay”.
  • Het expertisepunt subsidies en inkoop adviseert over het aanscherpen van het inhoudelijk toezicht op gesubsidieerde instellingen en adviseert over hoe de korting op subsidies kan worden geëffectueerd

Regionale dienstverlening

  • Onder de regionale dienstverlening zijn alle activiteiten vanuit de bedrijfsvoering ondergebracht die we uitvoeren voor derden. Het gaat hierbij vooral om het verlenen van facilitaire dienstverlening in de wijkservicecentra, Noordmolen en Stadskantoor en IT dienstverlening aan diverse partners (o.a. Dimpact, GBT, Regio Twente, Borne) en de dienstverlening voor de gemeente Losser. Door synergievoordelen te delen tussen de opdrachtgevende en opdrachtnemende partij wordt bijgedragen aan de besparingen binnen onze eigen bedrijfsvoering. Aan de andere kant ontstaan risico's bij o.a. de facilitaire dienstverlening en de IT dienstverlening. Maatschappelijke partners aan wie de gemeente ruimte verhuurt, bezinnen zich op hun huisvesting en huren voor korte perioden. Daarnaast loopt eind 2018 de IT dienstverlening hosting voor Dimpact ten einde. Op dit moment is nog niet duidelijk of het contract na 2018 wordt verlengd.

Onderwijshuisvesting

Uitvoeren van de wettelijke taak op onderwijshuisvesting.  Na de doordecentralisatie van het buitenonderhoud zijn de gemeentelijke verantwoordelijkheden voor de huisvesting gelijk voor  zowel het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. In de wetgeving en de verordening Onderwijshuisvesting is opgenomen dat gemeenten- verantwoordelijk zijn voor:

  • nieuwbouw;
  • uitbreiding/verplaatsing;
  • eerste onderwijsleerpakket/eerste inrichting/meubilair;
  • herstel constructiefouten (o.a. asbest) en
  • schadeherstel bijzondere omstandigheden

Alle andere zaken zoals onderhoud en aanpassing zijn voor rekening van het schoolbestuur, die daarvoor rechtstreeks middelen vanuit het Rijk ontvangt. Door de wetswijziging worden de schoolbesturen in staat gesteld zelf maatregelen te treffen, zodat een veilig en gezond leef- en lesklimaat ontstaat.

Wijkaccommodaties:

  • Beheer en exploitatie van de wijkaccommodaties, met als opdracht een sluitende exploitatie.

 

Regulier werk Doel 2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding
  • Voor een duurzame betrouwbare financiële huishouding financieren we structurele uitgaven met structurele middelen.
  • Waar mogelijk verkleinen we het aandeel vaste lasten door vermindering kapitaallasten, vaste personeelslasten en huisvestingslasten
  • We reduceren onze schuldquote, oa. door minder leningen aan derden en een terughoudende opstelling ten opzichte van garantstellingen.
  • Indien mogelijk verlagen wij de omslagrente.