1.1. Vitaal en sociaal

In de gemeentebegroting 2024 is onderstaande doelenboom opgenomen en zijn per doel specifieke werkzaamheden (acties) toegelicht. Daarnaast voeren we reguliere werkzaamheden uit.   

 Doel
Subdoel  
01. Elke inwoner heeft de mogelijkheid tot financiële zekerheid en stabiliteit
01.01 Iedere inwoner heeft de mogelijkheid om in z’n levensonderhoud te voorzien.
01.02 Iedere inwoner heeft een dak boven z’n hoofd
02. Elke inwoner heeft de mogelijkheid om keuzes te maken die gezond leven makkelijker maken
02.01 Elke inwoner heeft toegang tot een stimulerende leefomgeving
02.02 Inwoners kijken naar elkaar om en dragen mede zorg voor elkaars welzijn en bestaan
03. Elke inwoner heeft de kans zich optimaal te ontwikkelen
03.01 Iedere jeugdige groeit veilig en stabiel op
03.02 Iedere inwoner neemt volwaardig deel aan de samenleving
03.03 Iedere inwoner ontwikkelt zijn talenten (door)


Deze reguliere werkzaamheden zijn hieronder per doel beschreven. Voor sommige reguliere werkzaamheden zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk Doel 1. Elke inwoner heeft de mogelijkheid tot financiële zekerheid en stabiliteit

01.01 Iedere inwoner heeft de mogelijkheid om in z’n levensonderhoud te voorzien

  • Uitvoeren van het Beleidskader en Uitvoeringsprogramma EAA
  • Uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en Nieuw Beschut: mensen plaatsen in Begeleid Werken, mensen detacheren met een SW-dienstverband, bieden van beschutte werkplekken.

 Producten Arbeidsmarktparticipatie en Sociale Werkvoorziening & Nieuw Beschut

  • Verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud door uitvoering van de Participatiewet.
  • Verstrekken van uitkeringen voor oudere werkloze werknemers en zelfstandigen (IOAW en IOAZ)
  • Verlenen van bedrijfskredieten en verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud aan startende en gevestigde zelfstandigen door uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz)
  • Voorkomen en opsporen van oneigenlijk gebruik van de diverse uitkeringen die de gemeente verstrekt
  • Terugvorderen of verhalen van te veel of ten onrechte uitbetaalde uitkeringen

Product Algemene bijstand levensonderhoud

  • Uitvoeren van de Beleidsvisie Rondkomen met je inkomen
  • Uitvoeren van de regeling individuele bijzondere bijstand
  • Subsidiëren van maatschappelijke organisaties die aanvulling leveren op het inkomensondersteuningsbeleid van de gemeente Enschede
  • Uitvoeren van de regeling collectieve zorgverzekering minima en contractmanagement Menzis
  • Uitvoeren van de regeling individuele inkomensondersteuning
  • Accountmanagement en subsidiëren de Stadsbank Oost Nederland t.b.v. schuldhulpverlening en bewindvoering

 Producten Inkomensondersteuning en  Product Schuldhulpverlening

 

01.02 Iedere inwoner heeft een dak boven z’n hoofd

  • Uitvoeren van de centrumgemeentetaak ten aanzien van beschermd wonen
  • Uitvoeren van de centrumgemeentetaak ten aanzien van, maatschappelijke opvang
  • Uitvoeren agenda Wonen & Zorg
  • Uitvoeren van de centrumgemeentetaak ten aanzien van vrouwenopvang
  • Uitvoeren van de centrumgemeentetaak ten aanzien van t.a.v. aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Uitvoeren van de centrumgemeentetaak ten aanzien van t.a.v. loverboy-problematiek, prostitutie en mensenhandel
  • Accountmanagement Veilig Thuis Twente

Producten Wmo centrumtaken


 

 

Regulier werk Doel 2. Elke inwoner heeft de mogelijkheid om keuzes te maken die gezond leven makkelijker maken

02.01 Elke inwoner heeft toegang tot een stimulerende leefomgeving

  • Uitvoeren van het gezondheidsbeleid
  • Accountmanagement GGD Twente
  • Uitvoeren van de Werkagenda Menzis, inclusief afstemming over Wlz-Zvw
  • Uitvoeren van de Wet verplichte GGZ
  • Uitvoeren van het beleidskader Nieuw Enschedees Welzijn
  • Ondersteunen Wijkwijzers
  • Aanbieden van onafhankelijke cliëntondersteuning voor inwoners die een beroep willen doen op maatschappelijke ondersteuning
  • Regie op uitvoering van het sportbeleid
  • Accountmanagement met en subsidiëren Sportaal en IJsbaan Twente BV
  • Subsidiëren sportverenigingen
  • Accountmanagement en subsidiëren SES
  • Subsidiëren scoutingverenigingen e.a.
  • Accountmanagement en subsidiëren Dierenopvangcentrum Enschede

Producten Sport & Gezondheid en Algemene maatschappelijke voorzieningen

 

02.02 Inwoners kijken naar elkaar om en dragen mede zorg voor elkaars welzijn en bestaan

  • Uitvoeren Actieplan vrijwillige inzet
  • Uitvoeren Actieplan mantelzorg t.a.v. mantelzorgondersteuning
  • Accountmanagement en subsidiëren Mpact

 Product Algemene maatschappelijke voorzieningen

 

 

Regulier werk Doel 3. Elke inwoner heeft de kans zich optimaal te ontwikkelen

03.01 Iedere jeugdige groeit veilig en stabiel op

  • Uitvoeren van de speerpuntennotitie Jeugd & Wmo
  • Subsidiëren de GGD Twente, Alifa en Humanitas in het kader van opvoedondersteuning
  • Verbeteren van de vroegsignalering
  • Uitvoeren van het beleid t.a.v. jongerenwerk
  • Realiseren/aanpassen en behouden van algemene voorzieningen
  • Accountmanagement en subsidiëren SMD t.a.v. Wijkteams Enschede
  • Accountmanagement OZJT, t.a.v. inkoop en contractmanagement specialistische jeugdhulp, werving van pleegzorg, de advies- en consultatiefunctie, de crisisdienst (onderdeel spoedhulp), het regionaal reflectiepunt en Veilig Thuis Twente (het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling)
  • Contractmanagement, toezicht en handhaving kwaliteit en aanbod zorgaanbieders.

 Product Jeugdhulp

 

03.02 Iedere inwoner neemt volwaardig deel aan de samenleving

  • Uitvoeren van de speerpuntennotitie Jeugd & Wmo
  • Realiseren/aanpassen en behouden van algemene voorzieningen
  • Verstrekken van maatwerkvoorzieningen (schoon huis, ondersteuning vervoer, individuele voorzieningen als rolstoel, hulpmiddelen of woningaanpassing, ondersteuningsbehoeften en voorzieningen op het gebied van wonen en verblijf (draagt ook bij aan doel 1.4)
  • Accountmanagement en subsidiëren SMD t.a.v. Wijkteams Enschede
  • Contractmanagement, toezicht en handhaving kwaliteit en aanbod zorgaanbieders.
  • Uitvoeren beleid t.a.v. inclusie, VN-verdrag, emancipatie en anti-discriminatie
  • Uitvoeren beleid t.a.v. asiel & integratie (inclusief inburgering)

Producten Wmo lokaal, Algemene maatschappelijke voorzieningen en Arbeidsmarktparticipatie

 

03.03 Iedere inwoner ontwikkelt zijn talenten (door)

  • Subsidiëren aanbod voor- en vroegschoolse educatie en peuterarrangementen
  • Beleidsondersteuning/organisatie/secretariaat van diverse overlegvormen tussen onderwijs en kinderopvang (doorontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC’s), kwaliteitsverbetering van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en afstemming van ondersteuning op school en ondersteuning ‘thuis’.
  • Subsidiëren van scholen in het kader van Brede Talentontwikkeling
  • Uitvoeren van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA)
  • Uitvoeren van het onderwijsachterstandenbeleid
  • Uitvoeren van de regeling Leerlingenvervoer
  • Uitvoeren van Leerplichtwet en RMC-besluit (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie met betrekking tot voortijdig schoolverlaten)
  • Bestrijden van schoolverzuim en -uitval en bevorderen dat jongeren een startkwalificatie halen
Product Onderwijs

 

 

1.2. Duurzaam wonen, leven, werken

In de gemeentebegroting 2024 is onderstaande doelenboom opgenomen en zijn per doel specifieke werkzaamheden (acties) toegelicht. Daarnaast voeren we reguliere werkzaamheden uit.   

 Doel
Subdoel  
01. Enschede is klimaatneutraal
01.01 We verlagen de CO2 uitstoot onder andere door energiebesparing en opwek van hernieuwbare energie
01.02 We verminderen aardgasgebruik door woningen en bedrijven aardgasvrij te maken.
02. Enschede is klimaatbestendig en waterrobuust ingericht
02.01 We passen de omgeving aan op de klimaatverandering
03. Enschede is groen en biodivers
03.01 Samen zorgen we voor een groene omgeving met meer planten en dieren
04. Enschede is circulair
04.01 We hergebruiken producten en materialen zodat grondstoffen hun waarde behouden
05. Enschede heeft veel baankansen
05.01 Enschede/Twente is meer verbonden met aanliggende economische centra (agglomeratiekracht)
05.02 In Enschede groeien de banen op de toplocaties
05.03 In Enschede kunnen bestaande en nieuwe bedrijven verantwoord/duurzaam/groen groeien en innoveren
06. Talent wordt aangetrokken, vastgehouden en ontwikkeld
06.01 De stedelijke voorzieningen zijn divers en attractief voor inwoners en bezoekers (nationaal en internationaal)
06.02 De nieuwe woonmilieus zijn attractief, betaalbaar en toekomstbestendig
06.03 Talent weet waarom Enschede aantrekkelijk is om te wonen, leven en te werken
07. In Enschede kun je prettig en gezond wonen en leven
07.01 Wijken en buurten zijn veilig, gezond en leefbaar
07.02 Enschede heeft een goede interne bereikbaarheid


Deze reguliere werkzaamheden zijn hieronder per doel beschreven. Voor sommige reguliere werkzaamheden zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar 

Regulier werk Doel 1. De bereikbaarheid van banen wordt vergroot  en Doel 2. Talent wordt aangetrokken en vastgehouden

 Strategie en beleid

  • Hardware (detailhandelsbeleid, horeca, kantoren, bedrijven, toerisme, binnenstad)
  • Software (internationale betrekkingen, ecosysteem, samenwerking met de kennisinstellingen, opbouwen van netwerken en participeren in netwerken (G40/Provincie en Rijk m.b.t. Provinciale en mogelijk Nationale Omgevingsvisie)).
  • Samenleving/ondernemers uitdagen op maatschappelijke opgaven
  • Signaleren, verbinden, regisseren, activeren
  • Weten wat op ons afkomt (trends, ontwikkelingen, strategische lijnen bepalen voor stad)

Samenwerking in de regio:

  • uitvoering Agenda voor Twente
  • toerisme en recreatie
  • positionering en profilering (Twente dot com)
  • accountmanagement
  • regionale acquisitie

 

Fysieke projecten

  • Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: onder andere Kennispark, Technology Base, Zuiderval, XL Businesspark, De Kop, Ariensplein en binnenstad en de F35.
  • We investeren via de GR in de (luchthaven)infrastructuur, onder andere in het bestaande vastgoed, het bouwrijp maken van locaties en de ondergrondse infrastructuur en het opwaarderen van de nutsvoorzieningen. Ook investeren we in het toegankelijk maken van het terrein passend bij het innovatieve karakter van het gebied. Voor Twente Airport gaat het om investeringen in de business hal en investeringen in de luchthaven. 

Samenwerking met kennisinstellingen

  • Met de vier kennisinstellingen in onze stad (UT, Saxion, Aki en ROC van Twente) werken we intensief samen op een drietal thema’s:
    * Talent halen en houden
    * Smart Society
    * Vestigingsklimaat

  • Jaarlijks formuleren we projecten die we gezamenlijk oppakken. Een aantal succesvolle projecten zijn: inzet van alumnimanagers, Talent IT Twente, het Enschede LAB en de samenwerkingsovereenkomst met de UT op het gebied van klimaatadaptatie (regentorenproject en hittestressmetingen). De projecten worden in samenwerking met studenten en het regionale bedrijfsleven vormgegeven.

Internationaal:

  • we verbinden onze bedrijven met de netwerken van onze stad (zustersteden Dalian en Palo Alto, Eurocities, OostNL etc) en de netwerken van de UT en Saxion.
  • we maken onze stad interessanter voor studenten door een verbinding te maken tussen studenten en onze zustersteden en slimme steden als Heidelberg en Linkoping.

 Innovatie

  • Via Novel-T, het innovatieknooppunt voor de regio Twente, investeren wij in de groei van de high tech werkgelegenheid in de (nabije) toekomst in Twente. Dat doen we samen met de Universiteit Twente, Saxion, de regio Twente en de provincie Overijssel. Novel-T richt daarbij op studenten, onderzoekers, starters, groeiers en het bestaande MKB’ers. 

Dienstverlening aan ondernemers

  • Uitvoering accountmanagement voor ondernemers; Ondernemersloket is het 1e aanspreekpunt voor ondernemers, zij geven informatie, advies en ondersteuning zodra ondernemers, (werkgevers of instellingen) plannen of vragen aan de gemeente hebben, zij faciliteren ondernemers bij vestigings- of uitbreidingsplannen, wijzen de weg bij o.a. bestemmingsplannen, personeelsvraagstukken of vergunningen. Het Ondernemersloket stimuleert de organisatiegraad van ondernemers en zij verbinden ondernemers onderling, met netwerkorganisaties en kennisinstellingen.
  • Uitvoeren bedrijvenbezoekprogramma (relatiebeheer).
  • Uitgiftebeleid: selectieve gronduitgifteOrganisatie (welkomst-)bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken B&W.
  • Digitaal Ondernemersloket en zorgen voor de actuele informatievoorziening richting ondernemers (o.a. via social media kanalen).

Bereikbaarheid

  • We werken samen met Regio Twente, Provincie Overijssel, Euregio, het rijk en andere externe betrokkenen aan het op peil houden en verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid.We lobbyen samen voor versnelling van de trein verbinding Zwolle-Enschede-Münster, de ontwikkeling van ons station, en de wegverbinding N35. We zoeken naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid.
 

Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen

  • Onder het motto Fietsstad blijven we het fietsen stimuleren met bijbehorende investeringen in de fietsinfrastructuur en gedragscampagnes en toepassing van digitalisering om mensen te verleiden te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shift) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren. De fiets is en blijft het snelste vervoersmiddel in de stad, door nog meer Enschedeërs te laten fietsen geeft dat ruimte voor verkeer van verder. Hierdoor neemt de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid van de stad ook toe.
 

Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten

  • We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de provincie Overijssel en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. Verkeerslichten worden vervangen en geschikt gemaakt voor de nieuwste digitale technologieën, zoals connected mobility, en in car informatie. We werken aan DaeS (Doorstroming als een service) waarbij we slimmer met de markt gaan samenwerken.

Verkeersveiligheid

  • We blijven investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied.

Onderzoek en monitoring

  • We monitoren de ontwikkeling van de bereikbaarheid en inventariseren groeiende knelpunten.

 OV-beleid 

  • Als grootste stad van Overijssel werken we samen met provincie Overijssel en omliggende gemeenten aan het in stand houden van ons openbaar vervoer. 

 Parkeerbeleid 

  • Uitwerking maatregelen op basis van de parkeervisie en een laadpalenvisie.
 

 

Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling

  • Een van de grootste wetgevingsoperaties in de laatste decennia is de transformatie van de
    regelgeving voor de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet wordt op 1 januari 2024 ingevoerd. In 2024 ronden we de Omgevingsvisie af en werken we verder aan het Omgevingsplan. Verder volgen we de geest van de Omgevingswet door onze stijl van uitvoering continue te verbeteren, met aandacht voor integraal werken, participatie en dienstverlening.
  • Wij participeren in de Omgevings-Agenda Oost Nederland en de aanvullende afspraken die Rijk en regio hebben gemaakt voor de gezamenlijke inzet voor een duurzame leefomgeving. In dat kader zijn we samen met Hengelo trekker van de aanvullende afspraak samenhang stationsgebieden en topwerklocaties.

  • We monitoren de kwalitatieve en kwantitatieve woonbehoeften en gebruiken deze bij de ontwikkeling van plannen (adaptief programmeren).
  • We monitoren de behoefte aan studentenhuisvesting conform de uitvoeringsovereenkomsten met de partners.
  • We werken verder aan de samenwerkingsafspraken met de corporaties en de huurdersorganisaties. We vereenvoudigen het proces en concentreren ons op het uitvoeren van de woonvisie.
  • Via de Werkgroep Nieuwe Initiatieven (WNI) en het bijbehorende efficiënte proces reageren wij adequaat en in beginsel positief op ruimtelijke initiatieven.
  • We zetten in op de lobby naar en relatie met de provincie, rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op de aanpak van (boven)stedelijke thema’s.
  • We onderhouden de welstandsnota en implementeren nieuwe gebiedsgerichte ruimtelijk kwaliteitseisen bij ruimtelijke ontwikkelingen.
  • Op basis van de Watervisie en het Gemeentelijk Rioleringsplan voeren we maatregelen uit op het gebied van grond- en hemelwater.
  • We voeren de woonvisie uit.
  • We leveren bijdragen aan de watertoets.
  • We richten ons voor het buitengebied op de versterking van de ruimtelijke kwaliteit, beleefbaarheid en duurzaamheid door onder meer de participatie in de landinrichtingen, initiatieven ter bevordering van biodiversiteit en het (laten) uitvoeren van "groene diensten" in samenwerking met het Landschapfonds en eigenaren.
  • We gaan een natuurkansenkaart voor het buitengebied onder de aandacht brengen en ontwikkelen tevens een natuurkansenkaart voor het stedelijk gebied.
  • De toetsing van initiatieven op basis van de Gids buitenkans blijft een reguliere activiteit, evenals de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van flora- en faunawetgeving.
  • We doen onderzoek naar de mogelijkheden om burgers en andere partijen meer te betrekken en verantwoordelijkheid te geven bij de voorbereiding en uitvoering van beleid ten aanzien van het buitengebied.

 Grondbeleid

  • We actualiseren jaarlijks onze grondprijzen.
  • We stellen het MPG op en werken aan (inclusief de notitie van Uitgangspunten) een verdere vereenvoudiging ervan.
  • We werken samen met de grondbedrijven Netwerkstad en gaan o.a. de uitgangspunten van beleid verder uniformeren.

Het Omgevingsplan (vroeger bestemmingsplannen)

  • Per 1 januari 2024 wordt de Omgevingswet ingevoerd. Alle bestemmingsplannen gaan dan van echtswege over naar één Omgevingsplan. We hebben tot 2032 de tijd om het Omgevingsplan af te ronden. Daaronder de integratie van rijksregels in de bruidsschat en lokale regels uit onze Verordening Kwaliteit Leefomgeving. Daarnaast vanzelfsprekend de vertaling van degemeentelijke Omgevingsvisie naar het Omgevingsplan.
  • De kern van het werk blijft onder de Omgevingswet hetzelfde, dat is: gewenste ruimtelijke ontwikkelingen vastleggen in juridische kaders, waarbij via maatwerk een goed evenwicht wordt gevonden tussen de gewenste flexibiliteit en de rechtszekerheid ter bescherming van relevante belangen. Hierbij staat de doelstelling centraal om de kwaliteit, de leefbaarheid en veiligheid van de fysieke leefomgeving te waarborgen.
  • We leveren het maatwerk waar nodig via wijzigingen van het Omgevingsplan. Omdat het nieuwe digitale stelsel voor het Omgevingsplan nog niet zo functioneert als beoogd, kiezen we waar mogelijk voor het instrument van de Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) – dat is vergelijkbaar met wat tot 2024 “een afwijking van het bestemmingsplan” was.
  • De omgeving wordt in een vroegtijdig stadium bij de voorbereiding van wijzigingen van het Omgevingsplan betrokken. De Omgevingswet

Cultuurhistorie

  • We dragen zorg voor de bescherming van erfgoed, door het entameren van onderzoeken naar monumentale waarden en de juridische besluitvorming over de monumentenstatus van onder andere panden en gebieden
  • Als aanvulling op regulier werk richten we ons op het op orde brengen van de basis en de ontwikkeling van de cultuurhistorische waarde kaart. Daarvoor zijn extra middelen toekend.

Binnenstad

  • We werken conform de doelen van de Agenda Centrum aam de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van het centrum, en werken aan nieuwe initiatieven en projecten.
  • We gaan nauw samenwerken met de Provincie bij het vitaal en toekomstbestendig maken van de binnenstad via diverse programma's en projecten.

Kop Boulevard, stadscampus, connect-U

 

  •  “Kop Boulevard”: voor dit gebied wordt gewerkt aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Stadscampus: herontwikkeling van voormalig ziekenhuis tot een economische plek van betekenis met een combinatie van  wonen/werken + leren.

  •  Centrumkwadraat
    Een nieuwe naam voor de spoorzone: Centrumkwadraat! Het aantrekken, maar vooral behouden van talenten in de stad een van de grootste opgaven van Enschede. Centrumkwadraat biedt ruimte voor alle doelgroepen die zich aangetrokken voelen tot een binnenstedelijke woonomgeving. Met een sterke mix van functies en de aanwezigheid van hippe verblijfsplekken. Studenten, starters, gezinnen, eenpersoonshuishoudens en vitale ouderen; voor iedereen is hier een plek te vinden. Een belangrijke factor hierbij is de aanwezigheid van een differentieerd woningaanbod in een aantrekkelijk en dynamisch binnenstedelijk gebied. In het gebied wordt een mix van grondgebonden woningen, appartementen en werkgelegenheid toegevoegd. lopende en nieuwe deelprojecten zoals t Zeggelt en de Melkhal, herontwikkeling van de Detakerk en het Arkegebouw maken onderdeel uit van de scope van het project. 

  • Janninkkwartier
    De ontwikkeling en realisatie van 150 woningen in een stedelijk woonmilieu. Er worden circa 70 koopwoningen, 28 vrije sectorhuurwoningen en 52 kavels in particulier opdrachtgeverschap gerealiseerd. Alle woningen worden gebouwd met een hoge duurzaamheidsambitie en zijn tenminste energie neutraal. De openbare ruimte wordt groen, klimaat adaptief en autoluw. 

  • Leuriks
    De Leuriks wordt een woongebied met ca. 80 grondgebonden woningen die grotendeels door middel van kaveluitgifte wordt ontwikkelt. Het gebied kenmerkt zich door een bestaande groene structuur die veel basis kwaliteit biedt voor een groenstedelijk woonmilieu. Het programma met vrije sector kavels stimuleert doorstroming in de woningmarkt en richt zich op het middentsegment irt de andere kaveluitgifteplannen.
     
  • Cromhoffpark
    Er wordt een integrale visie opgesteld voor het gebied gelegen tussen de Getfertsingel, Zuiderval, Wethouder Beverstraat en Burgemeester van Veenlaan. Transformatie van een binnenstedelijk bedrijfsterrein  en detailhandel naar een mix van wonen/werken met voornamelijk een grondgebonden programma met in het hart een omvangrijk groen gebied. Het gebied kent veel bestaand vastgoed dat tijdelijk plaats kan bieden aan een broedplaatsachtige invullingen.

 

Cultuurplan Enschede

  •  We implementeren het cultuurplan Enschede: “Enschede culturele hotspot van het Oosten” door:
    Versterken van Muziekkwartier en Roombeek Cultuurpark via subsidiebeschikkingen en uitvoeringsovereenkomsten met de culturele instellingen. In de overeenkomsten stimuleren we ondernemerschap op het gebied van programmering, presentatie, promotie, nieuwe verdienmodellen en besparing op bedrijfsvoering;
    Ondersteunen van een aantal kleinere instellingen, met name podia en presentatieplekken voor beeldende kunst, via subsidiebeschikkingen;
    Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor amateurkunst en beeldende kunst. De amateurkunst wordt verder ondersteund door inzet van de cultuurcoach en wijkprojecten;
    Ondersteunen van cultuureducatie om tot een afgestemd aanbod van doorlopende leerlijnen voor het primair onderwijs te komen;
  • We voeren accountmanagement richting de culturele instellingen. De omvang van de instelling en de beleidsmatige relevantie bepaald de intensiteit hiervan. Zo houden we voeling met het veld en kunnen beleid implementeren en vernieuwen op basis van de praktijk.
  • Om beeldende kunst in de openbare ruimte op een basiskwaliteit te houden en de veiligheid van de kunstwerken te borgen plegen we onderhoud aan de werken. Dit bestaat uit beleidsmatig advies, technisch advies en concrete uitvoering.
  • Onze eigen kunstcollectie wordt beheerd door TETEM in depot gehouden bij de TwentseWelle.

Visie Citymarketing en evenementenbeleid

 

  • We voeren (een deel van*) de visie Citymarketing  en het Evenementenbeleid uit, via (1) de jaarlijkse uitvoeringsovereenkomst met Enschede Promotie, (2) uitvoeren van het evenementenprogramma, en (3) het voorbereiden en vaststellen van het  evenementenprogramma.
  • Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor culturele activiteiten  en evenementen
  • We vermarkten Enschede als muziekstad en winkelstad. Voor het vermarkten van Winkelstad en Muziekstad schakelen we Enschede Promotie in. Focus daarin ligt op het aantrekken van meer bezoekers, meer bestedingen en langer verblijf. Daaronder ontwikkelen en uitvoeren van campagnes Enschede Winkelstad Duitsland & Nederland.
  • Verder richten we de algemene stadspromotie op het Duitse deel van de Euregio en op Enschede als studentenstad. Alle acties worden ondertekend met “Enschede, Stad van Nu ”.

  *) De kwaliteiten ’Leefstad en Kennisstad worden door anderen in de markt gezet.

Bestuurlijke projecten

  • Project Boswinkel Oost
    Vanaf 2014 wordt de uitvoering van de herstructurering en de (her-)inrichting van de openbare ruimte uitgevoerd. 
  • Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ)
    Aan de zuidwestkant van de binnenstad wordt flink geïnvesteerd door diverse partijen zoals Medisch Spectrum Twente (MST), Saxion Hogeschool en gemeente. Binnen dit gebied wordt de komende jaren gewerkt aan versterking en vitalisering van de binnenstad en de schil daarom heen. Dit gebeurt door te investeren in een kwalitatief hoogwaardige mix van voorzieningen, gebouwen en ontwikkelingen op het gebied van kennis, zorg en technologie. Binnen de Stadsweide ligt de focus op de hierna beschreven onderdelen.
  • Ontwikkelstrategie Stadsweide: Kop Boulevard, Ariënsplein en andere herontwikkelingslocaties
    De gemeente maakt in samenspraak met alle in het gebied betrokken partijen en mogelijke investeerders een ontwikkelstrategie voor Stadsweide. Hierbij ligt de nadruk op het gebied “Kop Boulevard”. Voor dit gebied wordt gedacht aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Deze op zich wenselijke ontwikkeling is vanwege een gebrek aan passend programma en de grote financiële risico’s de komende 10 jaar naar verwachting nog niet haalbaar. Als gemeente nemen we daarin dus niet het voortouw. Maar wij zullen onze private partners zeker verleiden om dat voortouw wel te pakken en in samenspraak met de gemeente dit gebied nog dit decennium tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke opgave in de Stadsweide is om een passende functies te vinden voor het ziekenhuiscomplex aan het Ariënsplein dat vanaf 2017 vrij komt op het moment dat het MST geheel gebruiksklaar is. 
  • De Spoorzone
    De Spoorzone is een stedelijk gebied waar wonen, creativiteit en ondernemerschap worden versterkt. De diverse deelgebieden hebben een eigen karakter. Daarbij wordt geanticipeerd op de actuele vraag naar stedelijke functies.
  • Middengebied
    In dit gebied voor wonen en werken zijn de eerste woningen opgeleverd. De transformatie van het resterende deel van fase 1 (ten noorden van de Molenstraat) tot een hoogwaardig binnenstedelijk woonmilieu verloopt voorspoedig. Het Leger des Heils wordt verplaatst naar het pand van de Volksuniversiteit aan de Molenstraat en nieuwbouw aan de Cultuurmijl. Het huidige pand van het Leger des Heils wordt gesloopt.De basisschool IOK De Globe verhuist naar de Benthemschool. Het huidige schoolgebouw wordt gesloopt. Met een passend programma kan de locatie “Eeuwige Lente” aan de Molenstraat worden herontwikkeld, net als de locatie van het voormalig het Arke-pand aan de Deurningerstraat (zorgontwikkeling). Het gebouw “het Trefcentrum” wordt gesloopt.
  • Boddenkamp
    Ook de ontwikkeling van de Boddenkamp tot een hoogwaardig woongebied met 120 woningen voor met name particuliere opdrachtgevers zetten we door. Inmiddels zijn nagenoeg alle kavels welke dit jaar in de verkoop zijn gebracht gereserveerd of verkocht. Inzake de Ambachtsschool is met een ontwikkelaar een verkoopovereenkomst afgesloten zodat nu ook daadwerkelijk met de transformatie van het monumentale pand kan worden begonnen. 
  • Polaroid
    Wij steunen Domijn om het complex van Polaroid verder te transformeren tot de Performance Factory voor talentontwikkeling en leggen daarbij de relaties naar de Bothoven (park) en Binnenstad.  

Parkeerbeheer

  • We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2022 en verder op.
  • We zorgen voor goed bereikbare en goed functionerende gemeentelijke parkeerplaatsen, op straat en (overdekte) fietsenstallingen. En dragen hiermee bij aan een goede bereikbaarheid van de binnenstad.

Begraafplaatsen

  • We beheren en onderhouden de Ooster-, Wester en RK begraafplaats;
  • We voeren de Wet op de Lijkbezorging uit;
  • Er worden per jaar circa 150 begraafplechtigheden en circa 45 asbestemmingen uitgevoerd in wand-, kelder- en reguliere graven;
  • We voeren een grafadministratie;
  • We zijn gastheer en staan nabestaanden en bezoekers te woord, geven rondleidingen e.d.

Beheer wegen 

  • We voeren het Wegenbeleidsplan 2020-2023 uit;
  • We richten ons op het dagelijks onderhoud, groot onderhoud en vervangingen van de wegen en infrastructurele kunstwerken, verhelpen schades en meldingen en voeren jaarlijks inspecties uit;
  • We zorgen voor de inrichting en het beheer van de wegen in de openbare ruimte van Enschede, conform landelijke richtlijnen van het landelijke kennisinstituut CROW en op het met de gemeenteraad afgesproken kwaliteitsniveau. Daarmee zorgen we minimaal dat de wegen veilig en functioneel blijven en er geen kapitaalvernietiging ontstaat;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats;
  • Bij infrastructurele kunstwerken is er een meerjarig onderhoudsprogramma;
  • We adviseren en houden toezicht bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen.

Gladheidsbestrijding (is onderdeel geworden van stadsdeelbeheer)

  • Via Twente Milieu geven we uitvoering aan het Beleidsplan Gladheidsbestrijding;
  • Jaarlijks actualiseren we de strooikaart voor de volgende winterperiode november t/m maart;
  • We werken nauw samen met de andere Twente Milieu gemeenten en de provincie voor een goed aansluitende gladheidsbestrijding in de regio.

Havens

  • We voeren het Meerjarenplan Onderhoud en Vervanging Haveninfrastructuur 2021-2024 (MJOV) uit;
  • Met betrekking tot de havens zorgen we voor een adequaat dagelijks en groot onderhoud van kades en oevervoorzieningen en voldoende diepgang voor scheepvaart in de haven, op basis van het MJOV;
  • Via het Regionaal Havenbedrijf houden we toezicht op de scheepvaart en het innen van de haven- en kadegelden;
  • We onderhouden contacten met watergebonden bedrijven; waar mogelijk bevorderen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid.

 

Openbare Verlichting

  • We voeren het Beleidsplan Openbare Verlichting 2022-2025 uit;
  • Er vindt dagelijks onderhoud (via aannemer) plaats: oplossen schades, controlerondes en kapotte lampen vervangen;
  • We maken lichttechnische berekeningen voor nieuwe situaties;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.

Stadsdeelbeheer

  • We houden als opdrachtgever en beheerder de openbare ruimte schoon, heel en veilig. Dit doen we op het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau.
  • We dragen vanuit de openbare ruimte bij aan de bestuurlijke doelen, zoals arbeidsmarktdoelstellingen. Dat doen we mede vanuit de inspiratiekaart openbare ruimte.
  • We zorgen voor de afhandeling van meldingen openbare ruimte, via onder andere het Slim melden.
  • We zorgen voor de inrichting en het beheer het openbare groen vanuit  het Groenambitieplan Enschede en de “Kaders voor het beheer en onderhoud van het openbare groen 2018 - 2021”
  • We vergroten de duurzaamheid en versterken de biodiversiteit door te zorgen voor meer kwalitatief en divers groen. Bijvoorbeeld via de aanleg van bloemenlinten, de aanpak van invasieve plantenexoten en “Enschede Bloeit op!”
  • We verkopen restgroen aan bewoners (en bedrijven).
  • We zorgen voor de inrichting en beheer van voorzieningen in de openbare ruimte, zoals speelvoorzieningen en straatmeubilair.
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.
  • We werken aan het vergroten van de participatie in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte door onder andere adoptie van de openbare ruimte te stimuleren en zelfbeheer van de openbare ruimte door ondernemersverenigingen uit te voeren. Dat doen we mede via ‘Jij maakt de buurt!”;
  • We zijn (dagelijks) opdrachtgever voor Onderhoud Enschede BV, die het dagelijks onderhoud van de openbare ruimte verzorgd. Dit doen we via (het opstellen van) een Dienstverleningsovereenkomst, werkbestekken en werkinstructies.

Vergunnen

  • De afgelopen jaren is het volume van de vergunningen, ontheffingen en meldingen vergelijkbaar met de verwachting voor 2024 (ruim 4500). Wel zal door de invoering van de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, de onzekere economische omstandigheden en de negatieve effecten op de bouw door de stikstofproblematiek, het volume voor de komende jaren moeilijk te voorspellen blijven.
  • Tot eind 2021 had Enschede alleen de wettelijk verplichte milieutaken ingebracht bij de Omgevingsdienst Twente (ODT). Met ingang van 1 januari 2022 is dat uitgebreid en zitten we op het niveau van de andere Twentse gemeenten.
  • De Eerste Kamer heeft ingestemd met de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen per 1-1-2024:
    - we zijn volop bezig met de voorbereidingen door bepaalde vergunningprocedures te vereenvoudigen en versnellen en voor andere complexere procedures een slimme manier van samenwerken te ontwikkelen. Hierbij zal in 2024 de praktijkervaring in het komende jaar of jaren gebruikt worden om dit verder te optimaliseren.
    - de impact van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen is geanalyseerd en wordt de komende jaren gemomitord.

 

Omgevingsdienst Twente

  • In 2022 is het traject Herijking Financiering Omgevingsdienst Twente succesvol afgerond. Met als doel een structureel duurzame financiering gericht op wat er nodig is (en niet alleen wat er beschikbaar is) aan budget en waarbij alle deelnemers betalen voor wat zij krijgen. Daarbij moet er een balans zijn en blijven tussen de ínhoud en omvang van het werk én een zo efficiënt mogelijke uitvoering. Het resultaat van deze herijking is structureel van aard en geldt vanaf het begrotingsjaar 2024. 

 

Afvalstoffen

  • De reguliere werkzaamheden richten zich op de inzameling, transport en verwerking van het huishoudelijk afval;
  • We streven naar meer afvalscheiding (hergebruik grondstoffen), optimalisatie van de service tegen lagere kosten en minder afval in de openbare ruimte;
  • Onze belangrijkste maatschappelijke partners zijn Twente Milieu (inzameling) en Twence (verwerking van restafval en GFT);
  • We zijn opdrachtgever voor Twente Milieu voor de bestrijding van ratten en muizen cf de landelijke regelgeving. We zetten daarbij in op een proactieve aanpak, gericht op het via bewustwording en innovatieve methoden met de samenleving terugdringen van ratten, onder de noemer “Voorkom ratten”. Twente Milieu ontzorgt de gemeente in deze aanpak.

Beleid en uitvoering milieu bodem

  • We voeren de Visie op bodem en ondergrond uit;
  • We hebben landelijke en regionale afstemming over ontwikkelingen in de (diepe) ondergrond in Enschede en heel Twente, zoals rond de zoutwinning, PFAS en andere 'zeer zorgwekkende stoffen';
  • Er vindt mede op basis van de wet op de BRO gegevensbeheer en advisering plaats over bodeminformatie, zoals explosieven, vervuilingen, grondwater, enz.

Reclame op openbare terreinen

  • We exploiteren de buitenreclame in Enschede.

Riolering 

  • We voeren het Water- en Klimaatadaptatieplan (WeK) 2022-2026, “Verder bouwen aan een groen blauw Enschede  uit;
  • We geven invulling aan de doelen rond klimaatadaptatie, via de aanpak van hitte, natte (hemelwateroverlast) en droogte;
  • We werken aan de aanpak van grondwateroverlast;
  • We voeren dagelijks onderhoud uit op kolken, (druk)riolering, drainage, bergingbassins, pompen en gemalen, etc.;
  • We stellen een meerjarenonderhoudsplan riolering op en voeren dit uit. Veilig en functioneel (vervanging, renovatie, verbetering) zijn hierbij uitgangspunten;
  • Er vinden jaarlijks rioolinspecties plaats;
  • We monitoren jaarrond de grondwaterstanden via een slim grondwatermeetnetwerk;
  • We werken samen met partners en kennisinstellingen, nemen deel in landelijke kennisplatforms en het regionale Twents Waternet samenwerkingsverband.
    .

Toezicht & Handhaving (algemeen)

  • Toezicht en handhaving zijn continu aan veranderingen onderhevig, er gaat geen jaar voorbij zonder dat er wet- en regelgeving verandert. Zo is ook de invoering van de Omgevingswet (Ow) en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), van grote invloed op toezicht en handhaving. Daarnaast legt de Rijksoverheid steeds meer taken bij gemeenten neer met de daarbij behorende financiële impact. Tot slot vragen deregulering en toenemende algemene regels om meer toezicht en handhaving.

 

Handhaven Bouwen & Milieu (HBM)

  • We houden toezicht, en handhaven waar nodig, op activiteiten ten aanzien van het Omgevingsrecht; bouwen, milieu, ruimtelijke ordening, evenementen, monumenten, slopen, etc.
  • Toezicht en handhaving voor de milieutaken worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Twente (ODT). De gemeente is hiervoor bevoegd gezag, heeft de regie en is verantwoordelijk voor bezwaar en beroep.
  • Met het ‘Beleid voor de fysieke leefomgeving: Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaven 2023’ (BVTH-beleid) en het ‘VTH-beleid Twente 2023’ bepalen we de focus, kwaliteit en hoe de kwaliteit geborgd en doorontwikkeld wordt. Binnen deze kaders is vastgesteld hoe en wanneer we uitvoering geven aan de toezichts- en handhavingstaken.
  • In het BVTH-uitvoeringsprogramma en VTH-uitvoeringsprogramma Twente wordt jaarlijks bovenstaand beleid vertaalt naar concrete inzet van de formatie, middelen en werkzaamheden.
  • De verantwoording vindt jaarlijks plaats in het jaarverslag.
  • Waar nodig geven we gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. toezicht en handhaven.

 

Handhaving Openbare Ruimte

  •  We houden toezicht in de openbare ruimte en treden op tegen de ‘kleine ergernissen’.
  • We werken in stadsdeelteams. Er zijn vaste gezichten in de wijken, die weten wat er speelt en effectief optreden tegen overlast.
  • We hebben kennis van de stad en zijn hier de ogen en oren voor andere gemeentelijke onderdelen. We spreken met jeugd, letten op aanwijzingen voor ondermijnende activiteiten en bespreken bevindingen met partners.
  • We bepalen de focus van ons werk in afstemming met de stadsdelen. Parkeren in de binnenstad en toezicht op het aanbieden en/of dumpen van afval hebben daarbij prioriteit.
  • We werken daarbij samen met Politie, stadsdelen en overige partners aan de leefbaarheid, openbare orde en veiligheid van de stad, hierbij ligt de nadruk op de leefbaarheid. De planning van onze werkzaamheden leggen we vast in het Programma Uitvoering en Handhaving.

 

Regulier werk Doel 2. Talent wordt aangetrokken en vastgehouden

Zie doel 1; is beschreven in combinatie met doel 1.

 

Regulier werk Doel 3. Enschede is een duurzame en klimaatbestendige stad 

Duurzaamheid

  • We ondersteunen en faciliteren initiatieven die de stad duurzamer maken.
  • We voeren het plan Enschede Wekt op uit.
  • We plaatsen openbare oplaadpalen voor elektrische auto’s. Om het gebruik van elektrische auto's (EV’s) te stimuleren hebben we een strategische plankaart voor openbare oplaadvoorzieningen opgesteld. Inwoners en bedrijven kunnen een oplaadpaal bij hen in de buurt aanvragen als zij geen beschikking hebben over eigen oprit of terrein om een dergelijke voorziening te treffen. Vanuit het Klimaatakkoord is er met de Nationale Agenda Laadinfra (NAL) beleid vastgesteld om de implementatie van laadinfrastructuur voor elektrische auto’s te versnellen. Gemeenten worden met regionale agenda’s aangezet en ondersteund een visie op laadinfrastructuur en een plaatsingsbeleid vast te stellen en deze de komende jaren in samenwerking met marktpartijen te implementeren. Er wordt van gemeenten, en dus ook van de gemeente Enschede, gevraagd de komende jaren te investeren in extra beleids- en uitvoeringcapaciteit om genoemde versnelling op te kunnen vangen (aanvullende financien zijn in de GB 2022-2025 vastgesteld).

 

1.3. Samenleving en bestuur

In de gemeentebegroting 2024 is onderstaande doelenboom opgenomen en zijn per doel specifieke werkzaamheden (acties) toegelicht. Daarnaast voeren we reguliere werkzaamheden uit.   

 Doel
Subdoel  
01. Enschede is een op de inwoner gerichte gemeente waarbij de menselijke maat uitgangspunt is voor ons handelen.
01.01 Wij zijn op de inwoner gericht, handelen behoorlijk en hebben een toegankelijke dienstverlening
01.02 Wij communiceren duidelijk en persoonlijk
02. Enschede is een netwerkende en responsieve gemeente
02.01 (veer)kracht van de stad: we staan open voor en benutten signalen en initiatieven uit de samenleving
02.02 Passende allianties: we werken samen met andere overheden, onderwijsinstellingen en andere partners aan de gezamenlijke opgaven van de stad en de regio
03. Enschede is in toenemende mate een digitale gemeente
03.01 We benutten de kansen, verkleinen de risico’s en reflecteren en acteren op de digitale transformatie.
04. Enschede is een veilige gemeente
04.01 We bevorderen de verbinding in de samenleving
04.02 Enschede heeft een ongunstig klimaat voor ondermijnende activiteiten
04.03 We versterken de samenwerking tussen zorg en veiligheid
04.04 Voorkomen en verminderen van risicogedrag bij jongeren


Deze reguliere werkzaamheden zijn hieronder per doel beschreven. Voor sommige reguliere werkzaamheden zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk Doel 1. Enschede is een op de inwoner gerichte gemeente waarbij de menselijke maat uitgangspunt is voor ons handelen. 

Raad- en raadscommissies

Het doel van de Raad en het college is om meer betrokkenheid en zeggenschap van de burger te verkrijgen. De opgave voor de Raad en stadsdeelcommissies is om beter in te spelen op situaties waarbij insprekende burgers/wijkorganen pleiten voor hun eigen- en wijkbelang (wijkbudgetten). Daarmee willen wij het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur versterken. Hiermee versterken wij ook het vertrouwen van de stad in haar bestuur.

Wij stellen een meerjarenprogramma op voor het bestuur van de stad. Daarbij heeft de raad ambities om de bovenlokale samenwerkingsrelaties van de stad (met buurgemeenten maar ook grensoverschrijdend) meer op de politieke agenda te zetten.

  • Meer samenspel met de burger te organiseren;
  • In een eerder stadium debatten met burgers organiseren
  • Optimalisatie inspraakproces burger  
  • Vergroting inzet moderne communicatiemiddelen.

College van B&W

Het College van B&W is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. 

 

Ondersteuning College en directie

Het product Ondersteuning College en directie bevat de werkzaamheden die verricht worden door de Concernstaf:

  • Kaderstelling (financieel, juridisch)
  • Processturing (o.a. IPC-cyclus, indicatoren)
  • Bestuurlijke en strategische advisering  (o.a. versterken weerstandsvermogen en risicomanagement)
  • Beheer en bewaking verbonden partijen  

Bezwaar & Beroep

Het doel van Bezwaar en Beroep is om met burgers en belanghebbende(n) in geschil situaties tot consensus te komen. Dit kan door middel van dejuridisering, herstel en versterken van het contact. Dit gebeurd met behulp van bemiddeling, het goede gesprek alsmede het luisterend oor. Daarbij wordt los van juridische factoren gekeken of er wellicht een alternatief besluit mogelijk is, zodat een procedure wordt voorkomen.Indien dit niet mogelijk is worden de wettelijke besluiten van de gemeenten voorgedragen aan de onafhankelijk adviescommissie of in geval van beroep verdedigt bij het gerecht/ hoger gerecht.

Bezwaar en beroep draagt bij aan de juridische integriteit van het bestuursorgaan onder andere door kritische reflectie. Verder signaleert en adviseert Bezwaar en Beroep naar aanleiding van procedures, wijzigingen vanuit de wetgever of rechtspraak, richting de vakafdeling. Ook wordt bijdrage geleverd aan interne opleidingen,  voorlichting, gevraagd en ongevraagd geadviseerd over juridische aspecten van beleidsontwikkeling en houdbaarheid daarvan.

 

Stadsdeelgewijs werken
Stelt samen met inwoners, partners en collega’s stadsdeelagenda’s en uitvoeringsagenda’s op en stimuleert eigenaarschap en resultaatverantwoordelijkheid bij inwoners en partners.
Is verantwoordelijk voor procesregie op de maatschappelijke opgaven om te komen tot integrale aanpak en realisatie in het stadsdeel, de wijken en de dorpen;
Signaleert en analyseert (maatschappelijke) ontwikkelingen en vraagstukken in het werkgebied die geagendeerd en geadresseerd worden bij uitvoeringsmanagers en partners. Vanuit deze rol wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan beleidsprocessen vanuit de voorkant;
Bouwt en onderhoudt het relatienetwerk in het werkgebied, is alert op tijdige en passende communicatie vanuit de gemeente;
Versterkt, arrangeert en jaagt eigenaarschap bij inwoners, partners en collega's aan.

 

 

Regulier werk Doel 2. Enschede is een netwerkende en responsieve gemeente. 

Er zijn geen andere reguliere werkzaamheden bij dit doel dan beschreven bij de overige doelen.

 

Regulier werk Doel 3. Enschede is in toenemende mate een digitale gemeente.

Publieke dienstverlening

  • Reguliere dienstverlening via de kanalen balie, telefonie, post en digitaal (beleidskader: Wet- en regelgeving, zoals Paspoortwet, Burgerlijke Stand, parkeerverordening en de Wet Digitale Overheid). Onze klant kiest het kanaal en we voegen waarde toe aan elk klantcontact. Daarbij hebben we oog voor fraudebestrijding; Burgerzaken is immers de poort van de overheid. Sociale media zijn onderdeel van ons dagelijks werk.

Stedelijke dienstverlening

  • Ontwikkelen, verbeteren en coördineren van gemeentebrede dienstverlenings- activiteiten (bv.voldoen aan landelijke en Europese regelgeving, Dimpact, enschede.nl, doorontwikkeling MijnLoket en klantonderzoek). En het opstellen en bewaken van kaders, zoals gemeentebrede servicenormen en de Gouden Regels voor digitale dienstverlening en communicatie. Verder ook inzet van kennis en kunde ter ondersteuning van en advisering aan de andere programma’s (bv. I-Sociaal en LHBTI-beleid) en de uitvoering van de in 2018 door de Gemeenteraad vastgestelde visie op Dienstverlening (zie beleidskader: visie op Dienstverlening Enschede zorgt dat het klikt).

Verkiezingen

  • Kiezers stemmen in professionele stembureaus in de eigen buurtEnschede organiseert elke vier jaar deze verkiezingen: Europese Parlementsverkiezing (elke 5 jaar), Tweede Kamerverkiezing, Verkiezing van Provinciale Staten van Overijssel en Waterschap Vechtstromen en Gemeenteraad van Enschede Europese-, landelijke-, provinciale-, waterschaps- en gemeenteraadsverkiezingen.
  • Tot en met 2028 is er jaarlijks een verkiezing. De komende jaren komen er landelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op de organisatie van de verkiezingen. Bijvoorbeeld het vervroegd stemmen, experimenten met andere stembiljetten en inclusie van kiezers in de stembureaus.

 

Regulier werk Doel 4. Enschede is een veilige gemeente.

Openbare Orde en Veiligheid

Veel partijen hebben invloed op een veilige woon- en leefomgeving, zoals ondernemers, maatschappelijke organisaties, politie, brandweer, Openbaar Ministerie en natuurlijk onze inwoners zelf. De inzet is alleen effectief als alle partijen op een goede manier samenwerken. De gemeente heeft hierin de regierol. In het integraal veiligheidsbeleid staat wat de uitgangspunten en prioriteiten hierbij zijn en daar wordt uitvoering aan gegeven.

De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Om die verantwoordelijkheid waar te kunnen maken, staan hem tal van bevoegdheden ter beschikking. Deze bevoegdheden worden in toenemende mate toegepast in Enschede. Het betreft onder meer:

  • Toezicht op openbare vermakelijkheden en inrichtingen: Toezicht op voor het publiek openstaande gebouwen en erven, openbare samenkomsten en vermakelijkheden (b.v. de veiligheidsaspecten bij FC Twente)
  • Bevelen bestrijding ernstige overlast (Voetbalwet): Een bevelsbevoegdheid om op te kunnen treden tegen mensen die herhaaldelijk individueel of groepsgewijs de openbare orde verstoren (gebiedsverboden, groepsverboden).
  • Wet openbare manifestaties: Bevoegdheid om openbare bijeenkomsten, betogingen of demonstraties te reguleren en/of te verbieden.
  • Bevoegdheden Drank- en horecawet: tegengaan alcoholmisbruik onder jongeren en alcohol gerelateerde openbare orde verstoringen in de openbare ruimte en in voor publiek toegankelijke gebouwen (toepassen bestuursdwang, opleggen boetes, intrekken vergunning, gebiedsaanwijzing alcoholverbod)
  • Wet tijdelijk huisverbod:Bevoegdheid om een persoon van wie een ernstige dreiging van huiselijk geweld uitgaat in beginsel 10 dagen de toegang tot zijn/haar woning te ontzeggen.
  • Diverse bevoegdheden gemeentewet en APV: waaronder het prostitutiebeleid, drugsgebruiksverbod, cameratoezicht.
  • Wet aanpak Woonoverlast: De raad kan bij verordening de burgemeester de bevoegdheid verlenen om bij langdurige en ernstige woonoverlast gedragsaanwijzingen te geven. Dit traject valt nadrukkelijk samen met de aanpak van personen met verward gedrag.
  • Uitbreiding Wet Bibo-beleid: De wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur geeft instrumenten die inmenging van georganiseerde criminaliteit moet verhinderen.
  • Uitbreiding Opiumwet: Bevoegdheid om bestuursdwang toe te passen en woningen of lokalen te sluiten als daar sprake is van drugshandel. Er is een wetsvoorstel in procedure dat regelt dat de sluitingsbevoegdheid ook geldt in geval van strafbare voorbereidingshandelingen.
  • Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg: Deze wet is op 1 januari 2020 in werking getreden en is in de plaats van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) gekomen.

Veiligheidsregio Twente
De uitvoering van de wettelijke taak crisisbeheersing is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. De burgemeester blijft echter verantwoordelijk voor de crisisbeheersing. De inrichting van de crisisbeheersing moet voldoen aan de landelijke regelgeving. De gemeente levert voor de voorbereiding op crisis en bij calamiteiten capaciteit aan de Veiligheidsregio Twente om deze doelstelling te behalen.

 

RIEC

In 2007 zijn op basis van het programma ‘Bestuurlijke aanpak van georganiseerde misdaad’ Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) opgericht. De RIEC’s stimuleren en ondersteunen de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit.

De beheersorganisatietaak voor het Riec Oost Nederland ligt bij de gemeente Enschede. 

 

 

 

 

 

1.4. Financiën en organisatie

In de gemeentebegroting 2024 is onderstaande doelenboom opgenomen en zijn per doel specifieke werkzaamheden (acties) toegelicht. Daarnaast voeren we reguliere werkzaamheden uit.   

 Doel
Subdoel  
01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie
01.01 Enschede is in staat om financiële tegenvallers het hoofd te bieden.
01.02 Enschede investeert toereikend
01.03 De gemeentelijke organisatie is wendbaar en alert


Deze reguliere werkzaamheden zijn hieronder per doel beschreven. Voor sommige reguliere werkzaamheden zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

  

Regulier werk
Doel 1. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie. 

Algemeen

  • Voor een duurzame betrouwbare financiële huishouding financieren we structurele uitgaven met structurele middelen.
  • Waar mogelijk verkleinen we het aandeel vaste lasten door vermindering kapitaallasten, vaste personeelslasten en huisvestingslasten
  • We reduceren onze schuldquote, oa. door minder leningen aan derden en een terughoudende opstelling ten opzichte van garantstellingen.
  • Indien mogelijk verlagen wij de omslagrente, conform de BBV (Besluit, begroten en verantwoorden) regelgeving.

 

Archief- en informatiebeheer 

Gegevens in de vorm van documenten zijn grondstof voor het uitvoeren van gemeentelijke taken. Onze datastrategie stelt dat gegevensbeheer moet voldoen aan wet- en regelgeving. De organisatie kan dan verantwoording afleggen over uitgevoerde acties en interne en externe transparantie bieden. Ook moeten documenten soms voor altijd bewaard blijven omdat ze van belang zijn als cultureel erfgoed. Om hier invulling aan te geven voeren we de volgende werkzaamheden uit:
  • We zorgen dat de (documentaire) informatiehuishouding op orde is. We houden rekening met eisen die de Archiefwet, Wob, AVG en Woo daaraan stellen. We nemen maatregelen voor tijdige en volledige archivering. We slaan documenten op een duurzame manier op en we bewaren documenten niet langer dan nodig. 
  • We moderniseren en revitaliseren het archief- en informatiebeheer. Binnen de gemeente Enschede/Losser met het uitvoeringsprogramma BRIDGE en door samenwerking met collega-organisaties in de regio. 
  • Stadsarchief Enschede bewaart archieven en collecties om deze te laten gebruiken door iedereen die daarin geïnteresseerd is. Dit vanuit het principe: “Bewaren om te gebruiken”. Daarmee geven we uitvoering aan de bewaar- en openbaarheidseisen die de Archiefwet en de gemeentelijke archiefverordening stellen voor permanent te bewaren documenten. 

CIO en CIO-office

  • In de samenleving neemt informatievoorziening en ICT – denk daarbij aan grote thema’s als bijvoorbeeld cloud computing en het nieuwe werken – een steeds belangrijke positie in. De Chief Information Officer (CIO) is binnen Enschede de functionaris die verantwoordelijk is voor de informatievoorziening. ICT, de bedrijfstrategie, en de organisatie zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden voor de CIO.

Basisregistraties

  • Zorgvuldig, betrouwbaar en vertrouwelijk bijhouden van de gemeentelijke Basis Registratie Personen (conform wet BRP als beleidskader). We werken veel samen met andere Gemeenten en andere partners in de stad en daarnaast zijn wij actief binnen de Vanuit de LAA (landelijke aanpak adresfraude) om te zorgen dat de kwaliteit van de gegevens in de BRP hoog is. 
  • Op orde houden en verbeteren van de kwaliteit van de Geo gerelateerde basisregistraties zoals Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie en de daaraan en gerelateerde registraties.
  • Maken van kaartmateriaal en het verder ontwikkelen en uitdragen van de mogelijkheden van het gebruik van Geo gerelateerde data (GIS).

Interne dienstverlening

Interne dienstverlening betreft het hele palet aan Communicatie, Organisatieontwikkeling, Personeelsbeheer, Administratie, Financiën, Inkoop, Juridische Zaken, Klantencontactcentrum, IT en Huisvesting. Op het gebied van regulier werk wordt binnen de bedrijfsvoering specifieke aandacht gegeven aan:

  • Andere vormen van inkoop, waaronder circulair inkopen van onder andere werkplekmiddelen. 
  • De verdere integratie van online systemen en online communicatie die ervoor zorgt dat we álle communicatie en interactie met de gemeente plaats- en  tijd-onafhankelijk vormgeven.
  • De operationele uitvoering van onze huisvestingsvisie naar flex werkplekken en daarbij benodigde IT-faciliteiten.
  • De verdere doorontwikkeling van eHRM t.b.v. verdere digitalisering van personeelsmutaties en personeelsdossiers.

Regionale dienstverlening

  • Onder de regionale dienstverlening zijn alle activiteiten vanuit de bedrijfsvoering ondergebracht die we uitvoeren voor derden. Het gaat hierbij vooral om het verlenen van facilitaire dienstverlening in het Stadskantoor, Noordmolen en de wijkservicecentra en de IT dienstverlening aan diverse partners (o.a. Dimpact, GBT, Regio Twente, Borne). Hieronder valt ook de dienstverlening voor de gemeente Losser. Door synergievoordelen te delen tussen de opdrachtgevende en opdrachtnemende partij wordt bijgedragen aan de besparingen binnen onze eigen bedrijfsvoering. Aan de andere kant ontstaan risico's bij o.a. de facilitaire dienstverlening en de IT dienstverlening. Maatschappelijke partners aan wie de gemeente ruimte verhuurt, bezinnen zich op hun huisvesting en huren voor korte perioden.

Vastgoedbedrijf Enschede

  •  Er wordt verder gewerkt aan regie op vastgoed waarbij de focus is: vastgoed is geen kerntaak en wordt daarom afgestoten, tenzij het niet verkrijgbaar of duurder is in de markt.

Onderwijshuisvesting

Uitvoeren van de wettelijke taak op onderwijshuisvesting. Na de doordecentralisatie van het buitenonderhoud zijn de gemeentelijke verantwoordelijkheden voor de huisvesting gelijk voor zowel het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. In de wetgeving en de verordening Onderwijshuisvesting is opgenomen dat gemeenten- verantwoordelijk zijn voor:

  • nieuwbouw;
  • uitbreiding/verplaatsing;
  • eerste onderwijsleerpakket/eerste inrichting/meubilair;
  • herstel constructiefouten (o.a. asbest) en
  • schadeherstel bijzondere omstandigheden

Alle andere zaken zoals onderhoud en aanpassing zijn voor rekening van het schoolbestuur, die daarvoor rechtstreeks middelen vanuit het Rijk ontvangt. Door de wetswijziging worden de schoolbesturen in staat gesteld zelf maatregelen te treffen, zodat een veilig en gezond leef- en lesklimaat ontstaat.

Wijkaccommodaties

  • Beheer en exploitatie van de nog aanwezige wijkaccommodaties.