Strategie en beleid
- Hardware (detailhandelsbeleid, horeca, kantoren, bedrijven, toerisme, binnenstad)
- Software (internationale betrekkingen, ecosysteem, samenwerking met de kennisinstellingen, opbouwen van netwerken en participeren in netwerken (G40/Provincie en Rijk m.b.t. Provinciale en mogelijk Nationale Omgevingsvisie)).
- Samenleving/ondernemers uitdagen op maatschappelijke opgaven
- Signaleren, verbinden, regisseren, activeren
- Weten wat op ons afkomt (trends, ontwikkelingen, strategische lijnen bepalen voor stad)
|
Samenwerking in de regio:
- uitvoering Agenda voor Twente
- toerisme en recreatie
- positionering en profilering (Twente dot com)
- accountmanagement
- regionale acquisitie
|
Fysieke projecten
- Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: onder andere Kennispark, Technology Base, Zuiderval, XL Businesspark, De Kop, Ariensplein en binnenstad en de F35.
- We investeren via de GR in de (luchthaven)infrastructuur, onder andere in het bestaande vastgoed, het bouwrijp maken van locaties en de ondergrondse infrastructuur en het opwaarderen van de nutsvoorzieningen. Ook investeren we in het toegankelijk maken van het terrein passend bij het innovatieve karakter van het gebied. Voor Twente Airport gaat het om investeringen in de business hal en investeringen in de luchthaven.
|
Samenwerking met kennisinstellingen
- Met de vier kennisinstellingen in onze stad (UT, Saxion, Aki en ROC van Twente) werken we intensief samen op een drietal thema’s:
* Talent halen en houden * Smart Society * Vestigingsklimaat
- Jaarlijks formuleren we projecten die we gezamenlijk oppakken. Een aantal succesvolle projecten zijn: inzet van alumnimanagers, Talent IT Twente, het Enschede LAB en de samenwerkingsovereenkomst met de UT op het gebied van klimaatadaptatie (regentorenproject en hittestressmetingen). De projecten worden in samenwerking met studenten en het regionale bedrijfsleven vormgegeven.
|
Internationaal:
- we verbinden onze bedrijven met de netwerken van onze stad (zustersteden Dalian en Palo Alto, Eurocities, OostNL etc) en de netwerken van de UT en Saxion.
- we maken onze stad interessanter voor studenten door een verbinding te maken tussen studenten en onze zustersteden en slimme steden als Heidelberg en Linkoping.
|
Innovatie
- Via Novel-T, het innovatieknooppunt voor de regio Twente, investeren wij in de groei van de high tech werkgelegenheid in de (nabije) toekomst in Twente. Dat doen we samen met de Universiteit Twente, Saxion, de regio Twente en de provincie Overijssel. Novel-T richt daarbij op studenten, onderzoekers, starters, groeiers en het bestaande MKB’ers.
|
Dienstverlening aan ondernemers
- Uitvoering accountmanagement voor ondernemers; Ondernemersloket is het 1e aanspreekpunt voor ondernemers, zij geven informatie, advies en ondersteuning zodra ondernemers, (werkgevers of instellingen) plannen of vragen aan de gemeente hebben, zij faciliteren ondernemers bij vestigings- of uitbreidingsplannen, wijzen de weg bij o.a. bestemmingsplannen, personeelsvraagstukken of vergunningen. Het Ondernemersloket stimuleert de organisatiegraad van ondernemers en zij verbinden ondernemers onderling, met netwerkorganisaties en kennisinstellingen.
- Uitvoeren bedrijvenbezoekprogramma (relatiebeheer).
- Uitgiftebeleid: selectieve gronduitgifteOrganisatie (welkomst-)bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken B&W.
- Digitaal Ondernemersloket en zorgen voor de actuele informatievoorziening richting ondernemers (o.a. via social media kanalen).
|
Bereikbaarheid
- We werken samen met Regio Twente, Provincie Overijssel, Euregio, het rijk en andere externe betrokkenen aan het op peil houden en verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid.We lobbyen samen voor versnelling van de trein verbinding Zwolle-Enschede-Münster, de ontwikkeling van ons station, en de wegverbinding N35. We zoeken naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid.
|
Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen
- Onder het motto Fietsstad blijven we het fietsen stimuleren met bijbehorende investeringen in de fietsinfrastructuur en gedragscampagnes en toepassing van digitalisering om mensen te verleiden te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shift) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren. De fiets is en blijft het snelste vervoersmiddel in de stad, door nog meer Enschedeërs te laten fietsen geeft dat ruimte voor verkeer van verder. Hierdoor neemt de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid van de stad ook toe.
|
Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten
- We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de provincie Overijssel en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. Verkeerslichten worden vervangen en geschikt gemaakt voor de nieuwste digitale technologieën, zoals connected mobility, en in car informatie. We werken aan DaeS (Doorstroming als een service) waarbij we slimmer met de markt gaan samenwerken.
|
Verkeersveiligheid
- We blijven investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied.
|
Onderzoek en monitoring
- We monitoren de ontwikkeling van de bereikbaarheid en inventariseren groeiende knelpunten.
|
OV-beleid
- Als grootste stad van Overijssel werken we samen met provincie Overijssel en omliggende gemeenten aan het in stand houden van ons openbaar vervoer.
|
Parkeerbeleid
- Uitwerking maatregelen op basis van de parkeervisie en een laadpalenvisie.
|
|
|
Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling
|
Grondbeleid
- We actualiseren jaarlijks onze grondprijzen.
- We stellen het MPG op en werken aan (inclusief de notitie van Uitgangspunten) een verdere vereenvoudiging ervan.
- We werken samen met de grondbedrijven Netwerkstad en gaan o.a. de uitgangspunten van beleid verder uniformeren.
|
Het Omgevingsplan (vroeger bestemmingsplannen)
- Per 1 januari 2024 wordt de Omgevingswet ingevoerd. Alle bestemmingsplannen gaan dan van echtswege over naar één Omgevingsplan. We hebben tot 2032 de tijd om het Omgevingsplan af te ronden. Daaronder de integratie van rijksregels in de bruidsschat en lokale regels uit onze Verordening Kwaliteit Leefomgeving. Daarnaast vanzelfsprekend de vertaling van degemeentelijke Omgevingsvisie naar het Omgevingsplan.
- De kern van het werk blijft onder de Omgevingswet hetzelfde, dat is: gewenste ruimtelijke ontwikkelingen vastleggen in juridische kaders, waarbij via maatwerk een goed evenwicht wordt gevonden tussen de gewenste flexibiliteit en de rechtszekerheid ter bescherming van relevante belangen. Hierbij staat de doelstelling centraal om de kwaliteit, de leefbaarheid en veiligheid van de fysieke leefomgeving te waarborgen.
- We leveren het maatwerk waar nodig via wijzigingen van het Omgevingsplan. Omdat het nieuwe digitale stelsel voor het Omgevingsplan nog niet zo functioneert als beoogd, kiezen we waar mogelijk voor het instrument van de Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) – dat is vergelijkbaar met wat tot 2024 “een afwijking van het bestemmingsplan” was.
- De omgeving wordt in een vroegtijdig stadium bij de voorbereiding van wijzigingen van het Omgevingsplan betrokken. De Omgevingswet
|
Cultuurhistorie
- We dragen zorg voor de bescherming van erfgoed, door het entameren van onderzoeken naar monumentale waarden en de juridische besluitvorming over de monumentenstatus van onder andere panden en gebieden
- Als aanvulling op regulier werk richten we ons op het op orde brengen van de basis en de ontwikkeling van de cultuurhistorische waarde kaart. Daarvoor zijn extra middelen toekend.
|
Binnenstad
- We werken conform de doelen van de Agenda Centrum aam de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van het centrum, en werken aan nieuwe initiatieven en projecten.
- We gaan nauw samenwerken met de Provincie bij het vitaal en toekomstbestendig maken van de binnenstad via diverse programma's en projecten.
|
Kop Boulevard, stadscampus, connect-U
- “Kop Boulevard”: voor dit gebied wordt gewerkt aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Stadscampus: herontwikkeling van voormalig ziekenhuis tot een economische plek van betekenis met een combinatie van wonen/werken + leren.
- Centrumkwadraat
Een nieuwe naam voor de spoorzone: Centrumkwadraat! Het aantrekken, maar vooral behouden van talenten in de stad een van de grootste opgaven van Enschede. Centrumkwadraat biedt ruimte voor alle doelgroepen die zich aangetrokken voelen tot een binnenstedelijke woonomgeving. Met een sterke mix van functies en de aanwezigheid van hippe verblijfsplekken. Studenten, starters, gezinnen, eenpersoonshuishoudens en vitale ouderen; voor iedereen is hier een plek te vinden. Een belangrijke factor hierbij is de aanwezigheid van een differentieerd woningaanbod in een aantrekkelijk en dynamisch binnenstedelijk gebied. In het gebied wordt een mix van grondgebonden woningen, appartementen en werkgelegenheid toegevoegd. lopende en nieuwe deelprojecten zoals t Zeggelt en de Melkhal, herontwikkeling van de Detakerk en het Arkegebouw maken onderdeel uit van de scope van het project.
- Janninkkwartier
De ontwikkeling en realisatie van 150 woningen in een stedelijk woonmilieu. Er worden circa 70 koopwoningen, 28 vrije sectorhuurwoningen en 52 kavels in particulier opdrachtgeverschap gerealiseerd. Alle woningen worden gebouwd met een hoge duurzaamheidsambitie en zijn tenminste energie neutraal. De openbare ruimte wordt groen, klimaat adaptief en autoluw.
- Leuriks
De Leuriks wordt een woongebied met ca. 80 grondgebonden woningen die grotendeels door middel van kaveluitgifte wordt ontwikkelt. Het gebied kenmerkt zich door een bestaande groene structuur die veel basis kwaliteit biedt voor een groenstedelijk woonmilieu. Het programma met vrije sector kavels stimuleert doorstroming in de woningmarkt en richt zich op het middentsegment irt de andere kaveluitgifteplannen.
- Cromhoffpark
Er wordt een integrale visie opgesteld voor het gebied gelegen tussen de Getfertsingel, Zuiderval, Wethouder Beverstraat en Burgemeester van Veenlaan. Transformatie van een binnenstedelijk bedrijfsterrein en detailhandel naar een mix van wonen/werken met voornamelijk een grondgebonden programma met in het hart een omvangrijk groen gebied. Het gebied kent veel bestaand vastgoed dat tijdelijk plaats kan bieden aan een broedplaatsachtige invullingen.
|
Cultuurplan Enschede
- We implementeren het cultuurplan Enschede: “Enschede culturele hotspot van het Oosten” door:
Versterken van Muziekkwartier en Roombeek Cultuurpark via subsidiebeschikkingen en uitvoeringsovereenkomsten met de culturele instellingen. In de overeenkomsten stimuleren we ondernemerschap op het gebied van programmering, presentatie, promotie, nieuwe verdienmodellen en besparing op bedrijfsvoering; Ondersteunen van een aantal kleinere instellingen, met name podia en presentatieplekken voor beeldende kunst, via subsidiebeschikkingen; Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor amateurkunst en beeldende kunst. De amateurkunst wordt verder ondersteund door inzet van de cultuurcoach en wijkprojecten; Ondersteunen van cultuureducatie om tot een afgestemd aanbod van doorlopende leerlijnen voor het primair onderwijs te komen;
- We voeren accountmanagement richting de culturele instellingen. De omvang van de instelling en de beleidsmatige relevantie bepaald de intensiteit hiervan. Zo houden we voeling met het veld en kunnen beleid implementeren en vernieuwen op basis van de praktijk.
- Om beeldende kunst in de openbare ruimte op een basiskwaliteit te houden en de veiligheid van de kunstwerken te borgen plegen we onderhoud aan de werken. Dit bestaat uit beleidsmatig advies, technisch advies en concrete uitvoering.
- Onze eigen kunstcollectie wordt beheerd door TETEM in depot gehouden bij de TwentseWelle.
|
Visie Citymarketing en evenementenbeleid
- We voeren (een deel van*) de visie Citymarketing en het Evenementenbeleid uit, via (1) de jaarlijkse uitvoeringsovereenkomst met Enschede Promotie, (2) uitvoeren van het evenementenprogramma, en (3) het voorbereiden en vaststellen van het evenementenprogramma.
- Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor culturele activiteiten en evenementen
- We vermarkten Enschede als muziekstad en winkelstad. Voor het vermarkten van Winkelstad en Muziekstad schakelen we Enschede Promotie in. Focus daarin ligt op het aantrekken van meer bezoekers, meer bestedingen en langer verblijf. Daaronder ontwikkelen en uitvoeren van campagnes Enschede Winkelstad Duitsland & Nederland.
- Verder richten we de algemene stadspromotie op het Duitse deel van de Euregio en op Enschede als studentenstad. Alle acties worden ondertekend met “Enschede, Stad van Nu ”.
*) De kwaliteiten ’Leefstad en Kennisstad worden door anderen in de markt gezet.
|
Bestuurlijke projecten
- Project Boswinkel Oost
Vanaf 2014 wordt de uitvoering van de herstructurering en de (her-)inrichting van de openbare ruimte uitgevoerd.
- Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ)
Aan de zuidwestkant van de binnenstad wordt flink geïnvesteerd door diverse partijen zoals Medisch Spectrum Twente (MST), Saxion Hogeschool en gemeente. Binnen dit gebied wordt de komende jaren gewerkt aan versterking en vitalisering van de binnenstad en de schil daarom heen. Dit gebeurt door te investeren in een kwalitatief hoogwaardige mix van voorzieningen, gebouwen en ontwikkelingen op het gebied van kennis, zorg en technologie. Binnen de Stadsweide ligt de focus op de hierna beschreven onderdelen.
- Ontwikkelstrategie Stadsweide: Kop Boulevard, Ariënsplein en andere herontwikkelingslocaties
De gemeente maakt in samenspraak met alle in het gebied betrokken partijen en mogelijke investeerders een ontwikkelstrategie voor Stadsweide. Hierbij ligt de nadruk op het gebied “Kop Boulevard”. Voor dit gebied wordt gedacht aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Deze op zich wenselijke ontwikkeling is vanwege een gebrek aan passend programma en de grote financiële risico’s de komende 10 jaar naar verwachting nog niet haalbaar. Als gemeente nemen we daarin dus niet het voortouw. Maar wij zullen onze private partners zeker verleiden om dat voortouw wel te pakken en in samenspraak met de gemeente dit gebied nog dit decennium tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke opgave in de Stadsweide is om een passende functies te vinden voor het ziekenhuiscomplex aan het Ariënsplein dat vanaf 2017 vrij komt op het moment dat het MST geheel gebruiksklaar is.
- De Spoorzone
De Spoorzone is een stedelijk gebied waar wonen, creativiteit en ondernemerschap worden versterkt. De diverse deelgebieden hebben een eigen karakter. Daarbij wordt geanticipeerd op de actuele vraag naar stedelijke functies.
- Middengebied
In dit gebied voor wonen en werken zijn de eerste woningen opgeleverd. De transformatie van het resterende deel van fase 1 (ten noorden van de Molenstraat) tot een hoogwaardig binnenstedelijk woonmilieu verloopt voorspoedig. Het Leger des Heils wordt verplaatst naar het pand van de Volksuniversiteit aan de Molenstraat en nieuwbouw aan de Cultuurmijl. Het huidige pand van het Leger des Heils wordt gesloopt.De basisschool IOK De Globe verhuist naar de Benthemschool. Het huidige schoolgebouw wordt gesloopt. Met een passend programma kan de locatie “Eeuwige Lente” aan de Molenstraat worden herontwikkeld, net als de locatie van het voormalig het Arke-pand aan de Deurningerstraat (zorgontwikkeling). Het gebouw “het Trefcentrum” wordt gesloopt.
- Boddenkamp
Ook de ontwikkeling van de Boddenkamp tot een hoogwaardig woongebied met 120 woningen voor met name particuliere opdrachtgevers zetten we door. Inmiddels zijn nagenoeg alle kavels welke dit jaar in de verkoop zijn gebracht gereserveerd of verkocht. Inzake de Ambachtsschool is met een ontwikkelaar een verkoopovereenkomst afgesloten zodat nu ook daadwerkelijk met de transformatie van het monumentale pand kan worden begonnen.
- Polaroid
Wij steunen Domijn om het complex van Polaroid verder te transformeren tot de Performance Factory voor talentontwikkeling en leggen daarbij de relaties naar de Bothoven (park) en Binnenstad.
|
Parkeerbeheer
- We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2022 en verder op.
- We zorgen voor goed bereikbare en goed functionerende gemeentelijke parkeerplaatsen, op straat en (overdekte) fietsenstallingen. En dragen hiermee bij aan een goede bereikbaarheid van de binnenstad.
|
Begraafplaatsen
- We beheren en onderhouden de Ooster-, Wester en RK begraafplaats;
- We voeren de Wet op de Lijkbezorging uit;
- Er worden per jaar circa 150 begraafplechtigheden en circa 45 asbestemmingen uitgevoerd in wand-, kelder- en reguliere graven;
- We voeren een grafadministratie;
- We zijn gastheer en staan nabestaanden en bezoekers te woord, geven rondleidingen e.d.
|
Beheer wegen
- We voeren het Wegenbeleidsplan 2020-2023 uit;
- We richten ons op het dagelijks onderhoud, groot onderhoud en vervangingen van de wegen en infrastructurele kunstwerken, verhelpen schades en meldingen en voeren jaarlijks inspecties uit;
- We zorgen voor de inrichting en het beheer van de wegen in de openbare ruimte van Enschede, conform landelijke richtlijnen van het landelijke kennisinstituut CROW en op het met de gemeenteraad afgesproken kwaliteitsniveau. Daarmee zorgen we minimaal dat de wegen veilig en functioneel blijven en er geen kapitaalvernietiging ontstaat;
- Er vindt gegevensbeheer plaats;
- Bij infrastructurele kunstwerken is er een meerjarig onderhoudsprogramma;
- We adviseren en houden toezicht bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen.
|
Gladheidsbestrijding (is onderdeel geworden van stadsdeelbeheer)
- Via Twente Milieu geven we uitvoering aan het Beleidsplan Gladheidsbestrijding;
- Jaarlijks actualiseren we de strooikaart voor de volgende winterperiode november t/m maart;
- We werken nauw samen met de andere Twente Milieu gemeenten en de provincie voor een goed aansluitende gladheidsbestrijding in de regio.
|
Havens
- We voeren het Meerjarenplan Onderhoud en Vervanging Haveninfrastructuur 2021-2024 (MJOV) uit;
- Met betrekking tot de havens zorgen we voor een adequaat dagelijks en groot onderhoud van kades en oevervoorzieningen en voldoende diepgang voor scheepvaart in de haven, op basis van het MJOV;
- Via het Regionaal Havenbedrijf houden we toezicht op de scheepvaart en het innen van de haven- en kadegelden;
- We onderhouden contacten met watergebonden bedrijven; waar mogelijk bevorderen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid.
|
Openbare Verlichting
- We voeren het Beleidsplan Openbare Verlichting 2022-2025 uit;
- Er vindt dagelijks onderhoud (via aannemer) plaats: oplossen schades, controlerondes en kapotte lampen vervangen;
- We maken lichttechnische berekeningen voor nieuwe situaties;
- Er vindt gegevensbeheer plaats.
|
Stadsdeelbeheer
- We houden als opdrachtgever en beheerder de openbare ruimte schoon, heel en veilig. Dit doen we op het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau.
- We dragen vanuit de openbare ruimte bij aan de bestuurlijke doelen, zoals arbeidsmarktdoelstellingen. Dat doen we mede vanuit de inspiratiekaart openbare ruimte.
- We zorgen voor de afhandeling van meldingen openbare ruimte, via onder andere het Slim melden.
- We zorgen voor de inrichting en het beheer het openbare groen vanuit de “Kaders voor het beheer en onderhoud van het openbare groen 2018 - 2021”
- We vergroten de duurzaamheid en versterken de biodiversiteit door te zorgen voor meer kwalitatief en divers groen. Bijvoorbeeld via de aanleg van bloemenlinten, de aanpak van invasieve plantenexoten en “Enschede Bloeit op!”
- We verkopen restgroen aan bewoners (en bedrijven).
- We zorgen voor de inrichting en beheer van voorzieningen in de openbare ruimte, zoals speelvoorzieningen en straatmeubilair.
- Er vindt gegevensbeheer plaats.
- We werken aan het vergroten van de participatie in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte door onder andere adoptie van de openbare ruimte te stimuleren en zelfbeheer van de openbare ruimte door ondernemersverenigingen uit te voeren. Dat doen we mede via ‘Jij maakt de buurt!”;
- We zijn (dagelijks) opdrachtgever voor Onderhoud Enschede BV, die het dagelijks onderhoud van de openbare ruimte verzorgd. Dit doen we via (het opstellen van) een Dienstverleningsovereenkomst, werkbestekken en werkinstructies.
|
Vergunnen
- De afgelopen jaren is het volume van de vergunningen, ontheffingen en meldingen vergelijkbaar met de verwachting voor 2024 (ruim 4500). Wel zal door de invoering van de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, de onzekere economische omstandigheden en de negatieve effecten op de bouw door de stikstofproblematiek, het volume voor de komende jaren moeilijk te voorspellen blijven.
- Tot eind 2021 had Enschede alleen de wettelijk verplichte milieutaken ingebracht bij de Omgevingsdienst Twente (ODT). Met ingang van 1 januari 2022 is dat uitgebreid en zitten we op het niveau van de andere Twentse gemeenten.
- De Eerste Kamer heeft ingestemd met de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen per 1-1-2024:
- we zijn volop bezig met de voorbereidingen door bepaalde vergunningprocedures te vereenvoudigen en versnellen en voor andere complexere procedures een slimme manier van samenwerken te ontwikkelen. Hierbij zal in 2024 de praktijkervaring in het komende jaar of jaren gebruikt worden om dit verder te optimaliseren. - de impact van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen is geanalyseerd en wordt de komende jaren gemomitord.
|
Omgevingsdienst Twente
- In 2022 is het traject Herijking Financiering Omgevingsdienst Twente succesvol afgerond. Met als doel een structureel duurzame financiering gericht op wat er nodig is (en niet alleen wat er beschikbaar is) aan budget en waarbij alle deelnemers betalen voor wat zij krijgen. Daarbij moet er een balans zijn en blijven tussen de ínhoud en omvang van het werk én een zo efficiënt mogelijke uitvoering. Het resultaat van deze herijking is structureel van aard en geldt vanaf het begrotingsjaar 2024.
|
Afvalstoffen
- De reguliere werkzaamheden richten zich op de inzameling, transport en verwerking van het huishoudelijk afval;
- We streven naar meer afvalscheiding (hergebruik grondstoffen), optimalisatie van de service tegen lagere kosten en minder afval in de openbare ruimte;
- Onze belangrijkste maatschappelijke partners zijn Twente Milieu (inzameling) en Twence (verwerking van restafval en GFT);
- We zijn opdrachtgever voor Twente Milieu voor de bestrijding van ratten en muizen cf de landelijke regelgeving. We zetten daarbij in op een proactieve aanpak, gericht op het via bewustwording en innovatieve methoden met de samenleving terugdringen van ratten, onder de noemer “Voorkom ratten”. Twente Milieu ontzorgt de gemeente in deze aanpak.
|
Beleid en uitvoering milieu bodem
- We voeren de Visie op bodem en ondergrond uit;
- We hebben landelijke en regionale afstemming over ontwikkelingen in de (diepe) ondergrond in Enschede en heel Twente, zoals rond de zoutwinning, PFAS en andere 'zeer zorgwekkende stoffen';
- Er vindt mede op basis van de wet op de BRO gegevensbeheer en advisering plaats over bodeminformatie, zoals explosieven, vervuilingen, grondwater, enz.
Reclame op openbare terreinen
- We exploiteren de buitenreclame in Enschede.
|
Riolering
- We voeren het Water- en Klimaatadaptatieplan (WeK) 2022-2026, “Verder bouwen aan een groen blauw Enschede uit;
- We geven invulling aan de doelen rond klimaatadaptatie, via de aanpak van hitte, natte (hemelwateroverlast) en droogte;
- We werken aan de aanpak van grondwateroverlast;
- We voeren dagelijks onderhoud uit op kolken, (druk)riolering, drainage, bergingbassins, pompen en gemalen, etc.;
- We stellen een meerjarenonderhoudsplan riolering op en voeren dit uit. Veilig en functioneel (vervanging, renovatie, verbetering) zijn hierbij uitgangspunten;
- Er vinden jaarlijks rioolinspecties plaats;
- We monitoren jaarrond de grondwaterstanden via een slim grondwatermeetnetwerk;
- We werken samen met partners en kennisinstellingen, nemen deel in landelijke kennisplatforms en het regionale Twents Waternet samenwerkingsverband.
.
|
Toezicht & Handhaving (algemeen)
- Toezicht en handhaving zijn continu aan veranderingen onderhevig, er gaat geen jaar voorbij zonder dat er wet- en regelgeving verandert. Zo is ook de invoering van de Omgevingswet (Ow) en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), van grote invloed op toezicht en handhaving. Daarnaast legt de Rijksoverheid steeds meer taken bij gemeenten neer met de daarbij behorende financiële impact. Tot slot vragen deregulering en toenemende algemene regels om meer toezicht en handhaving.
Handhaven Bouwen & Milieu (HBM)
- We houden toezicht, en handhaven waar nodig, op activiteiten ten aanzien van het Omgevingsrecht; bouwen, milieu, ruimtelijke ordening, evenementen, monumenten, slopen, etc.
- Toezicht en handhaving voor de milieutaken worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Twente (ODT). De gemeente is hiervoor bevoegd gezag, heeft de regie en is verantwoordelijk voor bezwaar en beroep.
- Met het ‘Beleid voor de fysieke leefomgeving: Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaven 2023’ (BVTH-beleid) en het ‘VTH-beleid Twente 2023’ bepalen we de focus, kwaliteit en hoe de kwaliteit geborgd en doorontwikkeld wordt. Binnen deze kaders is vastgesteld hoe en wanneer we uitvoering geven aan de toezichts- en handhavingstaken.
- In het BVTH-uitvoeringsprogramma en VTH-uitvoeringsprogramma Twente wordt jaarlijks bovenstaand beleid vertaalt naar concrete inzet van de formatie, middelen en werkzaamheden.
- De verantwoording vindt jaarlijks plaats in het jaarverslag.
- Waar nodig geven we gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. toezicht en handhaven.
|
Handhaving Openbare Ruimte
- We houden toezicht in de openbare ruimte en treden op tegen de ‘kleine ergernissen’.
- We werken in stadsdeelteams. Er zijn vaste gezichten in de wijken, die weten wat er speelt en effectief optreden tegen overlast.
- We hebben kennis van de stad en zijn hier de ogen en oren voor andere gemeentelijke onderdelen. We spreken met jeugd, letten op aanwijzingen voor ondermijnende activiteiten en bespreken bevindingen met partners.
- We bepalen de focus van ons werk in afstemming met de stadsdelen. Parkeren in de binnenstad en toezicht op het aanbieden en/of dumpen van afval hebben daarbij prioriteit.
- We werken daarbij samen met Politie, stadsdelen en overige partners aan de leefbaarheid, openbare orde en veiligheid van de stad, hierbij ligt de nadruk op de leefbaarheid. De planning van onze werkzaamheden leggen we vast in het Programma Uitvoering en Handhaving.
|