Strategie en beleid
- Hardware (detailhandelsbeleid, horeca, kantoren, bedrijven, toerisme, binnenstad)
- Software (internationale betrekkingen, ecosysteem, samenwerking met de kennisinstellingen, opbouwen van netwerken en participeren in netwerken (G40/Provincie en Rijk m.b.t. Provinciale en mogelijk Nationale Omgevingsvisie)).
- Samenleving/ondernemers uitdagen op maatschappelijke opgaven
- Signaleren, verbinden, regisseren, activeren
- Weten wat op ons afkomt (trends, ontwikkelingen, strategische lijnen bepalen voor stad)
|
Samenwerking in de regio:
- uitvoering Agenda voor Twente
- toerisme en recreatie
- positionering en profilering (Twente dot com)
- accountmanagement
- regionale acquisitie
|
Fysieke projecten
- Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: onder andere Kennispark, Technology Base, Zuiderval, XL Businesspark, De Kop, Ariensplein en binnenstad en de F35.
- We investeren via de GR in de (luchthaven)infrastructuur, onder andere in het bestaande vastgoed, het bouwrijp maken van locaties en de ondergrondse infrastructuur en het opwaarderen van de nutsvoorzieningen. Ook investeren we in het toegankelijk maken van het terrein passend bij het innovatieve karakter van het gebied. Voor Twente Airport gaat het om investeringen in de business hal en investeringen in de luchthaven.
|
Samenwerking met kennisinstellingen
- Met de vier kennisinstellingen in onze stad (UT, Saxion, Aki en ROC van Twente) werken we intensief samen op een drietal thema’s:
* Talent halen en houden * Smart Society * Vestigingsklimaat
- Jaarlijks formuleren we projecten die we gezamenlijk oppakken. Een aantal succesvolle projecten zijn: inzet van alumnimanagers, Talent IT Twente, het Enschede LAB en de samenwerkingsovereenkomst met de UT op het gebied van klimaatadaptatie (regentorenproject en hittestressmetingen). De projecten worden in samenwerking met studenten en het regionale bedrijfsleven vormgegeven.
|
Internationaal:
- we verbinden onze bedrijven met de netwerken van onze stad (zusterstad Palo Alto, Eurocities, OostNL etc) en de netwerken van de UT en Saxion.
- we maken onze stad interessanter voor studenten door een verbinding te maken tussen studenten en onze zustersteden en slimme steden als Heidelberg en Linkoping.
|
Innovatie
- Via Novel-T, het innovatieknooppunt voor de regio Twente, investeren wij in de groei van de high tech werkgelegenheid in de (nabije) toekomst in Twente. Dat doen we samen met de Universiteit Twente, Saxion, de regio Twente en de provincie Overijssel. Novel-T richt daarbij op studenten, onderzoekers, starters, groeiers en het bestaande MKB’ers.
|
Dienstverlening aan ondernemers
- Uitvoering accountmanagement voor ondernemers; Ondernemersloket is het 1e aanspreekpunt voor ondernemers, zij geven informatie, advies en ondersteuning zodra ondernemers, (werkgevers of instellingen) plannen of vragen aan de gemeente hebben, zij faciliteren ondernemers bij vestigings- of uitbreidingsplannen, wijzen de weg bij o.a. bestemmingsplannen, personeelsvraagstukken of vergunningen. Het Ondernemersloket stimuleert de organisatiegraad van ondernemers en zij verbinden ondernemers onderling, met netwerkorganisaties en kennisinstellingen.
- Uitvoeren bedrijvenbezoekprogramma (relatiebeheer).
- Uitgiftebeleid: selectieve gronduitgifteOrganisatie (welkomst-)bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken B&W.
- Digitaal Ondernemersloket en zorgen voor de actuele informatievoorziening richting ondernemers (o.a. via social media kanalen).
|
Bereikbaarheid
- We werken samen met Regio Twente, Provincie Overijssel, Euregio, het rijk en andere externe betrokkenen aan het op peil houden en verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid.We lobbyen samen voor versnelling van de trein verbinding Zwolle-Enschede-Münster, de ontwikkeling van ons station, en de wegverbinding N35. We zoeken naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid.
|
Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen
- Onder het motto Fietsstad blijven we het fietsen stimuleren met bijbehorende investeringen in de fietsinfrastructuur en gedragscampagnes en toepassing van digitalisering om mensen te verleiden te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shift) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren. De fiets is en blijft het snelste vervoersmiddel in de stad, door nog meer Enschedeërs te laten fietsen geeft dat ruimte voor verkeer van verder. Hierdoor neemt de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid van de stad ook toe.
|
Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten
- We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de provincie Overijssel en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. Verkeerslichten worden vervangen en geschikt gemaakt voor de nieuwste digitale technologieën, zoals connected mobility, en in car informatie. We werken aan DaeS (Doorstroming als een service) waarbij we slimmer met de markt gaan samenwerken.
|
Verkeersveiligheid
- We blijven investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied.
|
Onderzoek en monitoring
- We monitoren de ontwikkeling van de bereikbaarheid en inventariseren groeiende knelpunten.
|
OV-beleid
- Als grootste stad van Overijssel werken we samen met provincie Overijssel en omliggende gemeenten aan het in stand houden van ons openbaar vervoer.
|
Parkeerbeleid
- Uitwerking maatregelen op basis van de parkeervisie en een laadpalenvisie.
|
|
|
Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling
|
Grondbeleid
- We actualiseren jaarlijks onze grondprijzen.
- We stellen het MPG op en werken aan (inclusief de notitie van Uitgangspunten) een verdere vereenvoudiging ervan.
- We werken samen met de grondbedrijven Netwerkstad en gaan o.a. de uitgangspunten van beleid verder uniformeren.
Het Omgevingsplan (vroeger bestemmingsplannen)
- Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Alle bestemmingsplannen, de bodembeheernota’s en bodemkwaliteitkaarten en de onherroepelijke hogere grenswaardenbesluiten Wet geluidhinder vormen sinds 1 januari 2024 samen met de voormalige rijksregels in de ‘bruidsschat’ van rechtswege het tijdelijk deel Omgevingsplan. We hebben tot 2032 de tijd om het tijdelijke Omgevingsplan om te zetten naar één omgevingsplan volgens de spelregels van de Omgevingswet. Onderdeel van die transitie naar één omgevingsplan is ook de integratie van lokale regels uit onze Verordening Kwaliteit Leefomgeving en andere verordeningen en beleidsregels die in meer of mindere mate betrekking hebben op de fysieke leefomgeving. Daarnaast moet vanzelfsprekend ook de nieuwe gemeentelijke Omgevingsvisie worden vertaald naar regels in het Omgevingsplan. Om de transitie naar één omgevingsplan in goede banen te kunnen leiden qua prioritering en beschikbare mensen en middelen wordt er in 2024 een plan van aanpak transitiestrategie omgevingsplan opgesteld.
- De kern van het werk blijft onder de Omgevingswet hetzelfde, dat is: gewenste ruimtelijke ontwikkelingen en andere ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving vastleggen in planologisch-juridische kaders, waarbij via maatwerk een goed evenwicht wordt gevonden tussen de gewenste flexibiliteit en de rechtszekerheid ter bescherming van relevante belangen. Hierbij staat de doelstelling centraal om de kwaliteit, de leefbaarheid en veiligheid van de fysieke leefomgeving te waarborgen.
|
- We leveren het maatwerk waar nodig via wijzigingen van het Omgevingsplan of via het instrument van de omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA).– Een BOPA-omgevingsvergunning is vergelijkbaar met wat tot 2024 “een omgevingsvergunning voor afwijken van het bestemmingsplan” was. Het wijzigen van het omgevingsplan is vergelijkbaar met wat tot 2024 een bestemmingsplanherziening of nieuw bestemmingsplan was.
- De omgeving wordt in een vroegtijdig stadium bij de voorbereiding van wijzigingen van het Omgevingsplan betrokken. Daarbij wordt gehandeld volgens de daarvoor opgenomen kaders in de gemeentelijke Participatieverordening. De Omgevingswet kent geen verplichting tot participatie bij een omgevingsplanwijziging. Er geldt wel een verantwoordingsplicht om bij de vaststelling van een omgevingsplanwijziging aan te geven op welke wijze uitvoering is gegeven aan het gemeentelijk participatiebeleid.
|
Cultuurhistorie
- We dragen zorg voor de bescherming van erfgoed, door het entameren van onderzoeken naar monumentale waarden en de juridische besluitvorming over de monumentenstatus van onder andere panden en gebieden.
- Als aanvulling op regulier werk richten we ons op het op orde brengen van de basis en de ontwikkeling van de cultuurhistorische waarde kaart. Daarvoor zijn extra middelen toekend.
|
Binnenstad
- We werken conform de doelen van de Agenda Centrum aan de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van het centrum, en werken aan nieuwe initiatieven en projecten.
- We gaan nauw samenwerken met de Provincie bij het vitaal en toekomstbestendig maken van de binnenstad via diverse programma's en projecten.
|
Kop Boulevard, stadscampus, connect-U
-
Boulevardkwartier Voor het onderdeel de KOP wordt gewerkt aan het realiseren van voornamelijk hoogstedelijk grondgebonden gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. De ontwikkelig voor de kop zijn in 2022 in de ijskast gezet vanwege het ontbreken van een haalbaar plan door marktpartijen. Alleen op deelplan 1 gelegen tussen het gebouw van Ten Hag en de ITC toren worden plannen uitgewerkt voor de realisatie van een gecombineerd woongebouw met daarin ook een (ouderen) zorg concept. Voor de overige plandelen werken we aan een visie op het boulevardkwartier waarin de samenhang wordt aangebracht tussen de deelprojecten (2 tm 4) van de KOP, herontwikkeling MST, Ten Hag, ITC, de klimaatopgave en de openbare ruimte.
- Roombeek
De laatste fases in woningbouwopgaves van Roombeek zijn momenteel in aanbouw zoals het appartementencomplex Lagerhuis, Tetem 3 & 4 (ca 215 app) en het appartementen- en grondgebonden woningbouwcomplex op de hoek van de Deurningerstraat-Drienerweg-Walhofstraat. Recentelijk afgerond en opgeleverd zijn Roombeekerveld.
- Janninkkwartier
De ontwikkeling en realisatie van 150 woningen in een stedelijk woonmilieu. Er worden circa 70 koopwoningen, 28 vrije sectorhuurwoningen en 52 kavels in particulier opdrachtgeverschap gerealiseerd. Alle woningen worden gebouwd met een hoge duurzaamheidsambitie en zijn tenminste energie neutraal. De openbare ruimte wordt groen, klimaat adaptief en autoluw.
- Centrumkwadraat
Centrumkwadraat richt zich op het aantrekken, maar vooral behouden van talent in de stad als van de grootste opgaven van Enschede. Centrumkwadraat biedt ruimte voor alle doelgroepen die zich aangetrokken voelen tot een binnenstedelijke woonomgeving. Met een sterke mix van functies en de aanwezigheid van hippe verblijfsplekken. Studenten, starters, gezinnen, eenpersoonshuishoudens en vitale ouderen; voor iedereen is hier een plek te vinden. Een belangrijke factor hierbij is de aanwezigheid van een gedifferentieerd woningaanbod in een aantrekkelijk en dynamisch binnenstedelijk gebied. In het gebied wordt een mix van grondgebonden woningen, appartementen en werkgelegenheid toegevoegd. Een groot aantal deelprojecten zijn al nagenoeg afgerond en in gebruik genomen zoals Bruninkmeyer ’t Zeggelt, de Performance factory en de Melkhal. Fasegewijs worden telkens deelprojecten toegevoegd die in aanbouw zijn of komen zoals het Pakhuiskwartier (SJHT) en de voormalige Bolke-locatie. Daarnaast is gestart met de planvoorbereiding van de Driehoek noord waar ca 400 woningen gebouwd zullen worden, op het gebied is inmiddels de Wet Voorkeurrecht gemeenten gevestigd.
- Janninkkwartier
De ontwikkeling en realisatie van 150 woningen in een stedelijk woonmilieu. Er worden circa 70 koopwoningen, 28 vrije sectorhuurwoningen en 52 kavels in particulier opdrachtgeverschap gerealiseerd. Alle woningen worden gebouwd met een hoge duurzaamheidsambitie en zijn tenminste energie neutraal. De openbare ruimte wordt groen, klimaat adaptief en autoluw. Inmiddels zijn meer dan de helft van de woningen gerealiseerd.
- Leuriks-oost
De Leuriks-oost is een woongebied met 74 grondgebonden woningen gelegen tussen bestaande bospercelen, het landelijke gebied en de Gronausestraat, De kavels worden door middel van particuliere kaveluitgifte gerealiseerd. Inmiddels is de helft van de woningen gerealiseerd of in aanbouw. Het gebied kenmerkt zich door een bestaande groene structuur die veel basis kwaliteit biedt voor een groenstedelijk suburbaan woonmilieu. Het programma met vrije sector kavels stimuleert doorstroming in de woningmarkt en richt zich op het midden en hoge segment irt de andere kaveluitgifteplannen.
- Cromhoffpark
Er is een integrale visie opgesteld voor het gebied gelegen tussen de Getfertsingel, Zuiderval, Wethouder Beverstraat en Burgemeester van Veenlaan. Transformatie van een binnenstedelijk bedrijfsterrein en detailhandel naar een mix van wonen/werken met voornamelijk een grondgebonden programma met in het hart een omvangrijk groen gebied. Het gebied kent veel bestaand vastgoed dat tijdelijk plaats kan bieden aan een broedplaatsachtige invullingen. De ontwikkeling wordt gezamenlijk opgepakt met marktpartijen (BPD en Koopmans/TBI) op basis van een Publiek Private Samenwerking (PPS) waarbij afspraken worden gemaakt over de wijze van samenwerking, de aanleg van de openbare ruimte, de inbreng- en uitgifte van de gronden en de bouw van woningen en overige functies.
- Eschmarkerveld
Eschmarkerveld wordt een nieuwe woonwijk tussen Enschede en Glanerbrug, in een mooie omgeving met veel natuur en water. De wijk ligt dichtbij het buitengebied en heeft een eigen treinstation.
Het Stedenbouwkundig Masterplan voor Eschmarkerveld laat onder andere 800 woningen toe in drie woonbuurten. Iedere buurt krijgt zijn eigen sfeer, karakter en verschillende type woningen. We vinden het belangrijk om de aanwezige kwaliteiten in het gebied te houden. Zoals het groen, het wegenpatroon, de ondergrond en de waterhuishouding. Het Omgevingsplan is op 1 juli 2024 vastgesteld door de gemeenteraad. Er komt een mix van koopwoningen en huurwoningen in de sociale -en middenhuur aangevuld met kavels voor particuliere kaveluitgifte. Wat betreft de woingtypelogieen moet gedacht worden een mix van appartementen, rijwoningen, 2-onder-1-kap-woningen en vrijstaande huizen. Ook biedt de gemeente ruimte voor een aantal bijzondere woningen zoals ecowoningen, zorgwoningen en een seniorenhof.
-
Boswinkel Oost Vanaf 2014 is het project in uitvoering. Het plandeel van de Woonplaats is al enige jaren afgerond. De wijk Boswinkel ondergaat een volgende fase van vernieuwing. Op dit moment wordt het noordelijk deel van de wijk aangepakt door woningcorporatie Ons Huis. De woningcorporatie is initiatiefnemer voor de sloop van 384 (sociale huur)woningen en herbouw van totaal 281 (waarvan 232 sociale huur en 49 koop). Van deze 281 worden er 140 grondgebonden woningen en 141 appartementen. Parallel daaraan vindt de (her-)inrichting van de openbare ruimte plaats.
- Morshoek (Oostkrans Usseler es)
Het realiseren van een kwalitatief hoogwaardig en duurzaam bedrijventerrein van ca 10 hectare met kavels in diverse omvang (tot max 1.2 ha) om daarmee te voorzien in met name de lokale behoefte aan huisvesting. We zijn in voorbereiding voor het bouwrijp maken en in uitgifte te brengen van kavels in 2025.
- Varvik-Diekman
Woningcorporatie Domijn en de gemeente werken samen aan de herstructurering van de wijk Varvik-Diekman. In deze naoorlogse woonwijk gaat Domijn in de komende jaren circa 190 woningen slopen, circa 170 woningen nieuw bouwen en 80 beneden-bovenwoningen verduurzamen. De doelgroepencategorie van de nieuwbouw is circa 130 eengezinswoningen sociale huur, circa 22 eengezinswoningen middenhuur en 16 studio’s sociale huur voor jongeren tot 23. Domijn gaat samen met de gemeente Enschede de openbare ruimte vergroten en vernieuwen. Er komt meer ruimte beschikbaar voor waterberging en groen. Regenwater wordt afgekoppeld van het riool en het gemengde riool wordt een gescheiden stelsel voor regenwater en afvalwater. De uitvoering verloopt voorspoedig.
|
Cultuurplan Enschede
- We implementeren het cultuurplan Enschede: “Enschede culturele hotspot van het Oosten” door:
Versterken van Muziekkwartier en Roombeek Cultuurpark via subsidiebeschikkingen en uitvoeringsovereenkomsten met de culturele instellingen. In de overeenkomsten stimuleren we ondernemerschap op het gebied van programmering, presentatie, promotie, nieuwe verdienmodellen en besparing op bedrijfsvoering; Ondersteunen van een aantal kleinere instellingen, met name podia en presentatieplekken voor beeldende kunst, via subsidiebeschikkingen; Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor amateurkunst en beeldende kunst. De amateurkunst wordt verder ondersteund door inzet van de cultuurcoach en wijkprojecten; Ondersteunen van cultuureducatie om tot een afgestemd aanbod van doorlopende leerlijnen voor het primair onderwijs te komen;
- We voeren accountmanagement richting de culturele instellingen. De omvang van de instelling en de beleidsmatige relevantie bepaald de intensiteit hiervan. Zo houden we voeling met het veld en kunnen beleid implementeren en vernieuwen op basis van de praktijk.
- Om beeldende kunst in de openbare ruimte op een basiskwaliteit te houden en de veiligheid van de kunstwerken te borgen plegen we onderhoud aan de werken. Dit bestaat uit beleidsmatig advies, technisch advies en concrete uitvoering.
- Onze eigen kunstcollectie wordt beheerd door TETEM in depot gehouden bij de TwentseWelle.
|
Visie Citymarketing en evenementenbeleid
- We voeren (een deel van*) de visie Citymarketing en het Evenementenbeleid 2023 uit, via (1) de jaarlijkse uitvoeringsovereenkomst met Enschede Promotie, (2) uitvoeren van het evenementenprogramma, en (3) het voorbereiden en vaststellen van het evenementenprogramma.
- Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor culturele activiteiten en evenementen. Vanaf 2025 werken we met een vernieuwd toetsingskader evenementen. Het toetsingskader beschrijft in welke gevallen een evenementenvergunning moet worden aangevraagd of wanneer kan worden volstaan met het doen van een melding. Het toetsingskader wordt naar verwachting in 2024 door college vastgesteld.
- We vermarkten Enschede als muziekstad en winkelstad. Voor het vermarkten van Winkelstad en Muziekstad schakelen we Enschede Promotie in. Focus daarin ligt op het aantrekken van meer bezoekers, meer bestedingen en langer verblijf. Daaronder ontwikkelen en uitvoeren van campagnes Enschede Winkelstad Duitsland & Nederland.
- Verder richten we de algemene stadspromotie op het Duitse deel van de Euregio en op Enschede als studentenstad. Alle acties worden ondertekend met “Enschede, Stad van Nu ”.
*) De kwaliteiten ’Leefstad en Kennisstad worden door anderen in de markt gezet.
|
Bestuurlijke projecten
- Project Boswinkel Oost
Vanaf 2014 wordt de uitvoering van de herstructurering en de (her-)inrichting van de openbare ruimte uitgevoerd.
- Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ)
Aan de zuidwestkant van de binnenstad wordt flink geïnvesteerd door diverse partijen zoals Medisch Spectrum Twente (MST), Saxion Hogeschool en gemeente. Binnen dit gebied wordt de komende jaren gewerkt aan versterking en vitalisering van de binnenstad en de schil daarom heen. Dit gebeurt door te investeren in een kwalitatief hoogwaardige mix van voorzieningen, gebouwen en ontwikkelingen op het gebied van kennis, zorg en technologie. Binnen de Stadsweide ligt de focus op de hierna beschreven onderdelen.
- Ontwikkelstrategie Stadsweide: Kop Boulevard, Ariënsplein en andere herontwikkelingslocaties
De gemeente maakt in samenspraak met alle in het gebied betrokken partijen en mogelijke investeerders een ontwikkelstrategie voor Stadsweide. Hierbij ligt de nadruk op het gebied “Kop Boulevard”. Voor dit gebied wordt gedacht aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Deze op zich wenselijke ontwikkeling is vanwege een gebrek aan passend programma en de grote financiële risico’s de komende 10 jaar naar verwachting nog niet haalbaar. Als gemeente nemen we daarin dus niet het voortouw. Maar wij zullen onze private partners zeker verleiden om dat voortouw wel te pakken en in samenspraak met de gemeente dit gebied nog dit decennium tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke opgave in de Stadsweide is om een passende functies te vinden voor het ziekenhuiscomplex aan het Ariënsplein dat vanaf 2017 vrij komt op het moment dat het MST geheel gebruiksklaar is.
- De Spoorzone
De Spoorzone is een stedelijk gebied waar wonen, creativiteit en ondernemerschap worden versterkt. De diverse deelgebieden hebben een eigen karakter. Daarbij wordt geanticipeerd op de actuele vraag naar stedelijke functies.
- Middengebied
In dit gebied voor wonen en werken zijn de eerste woningen opgeleverd. De transformatie van het resterende deel van fase 1 (ten noorden van de Molenstraat) tot een hoogwaardig binnenstedelijk woonmilieu verloopt voorspoedig. Het Leger des Heils wordt verplaatst naar het pand van de Volksuniversiteit aan de Molenstraat en nieuwbouw aan de Cultuurmijl. Het huidige pand van het Leger des Heils wordt gesloopt.De basisschool IOK De Globe verhuist naar de Benthemschool. Het huidige schoolgebouw wordt gesloopt. Met een passend programma kan de locatie “Eeuwige Lente” aan de Molenstraat worden herontwikkeld, net als de locatie van het voormalig het Arke-pand aan de Deurningerstraat (zorgontwikkeling). Het gebouw “het Trefcentrum” wordt gesloopt.
- Boddenkamp
Ook de ontwikkeling van de Boddenkamp tot een hoogwaardig woongebied met 120 woningen voor met name particuliere opdrachtgevers zetten we door. Inmiddels zijn nagenoeg alle kavels welke dit jaar in de verkoop zijn gebracht gereserveerd of verkocht. Inzake de Ambachtsschool is met een ontwikkelaar een verkoopovereenkomst afgesloten zodat nu ook daadwerkelijk met de transformatie van het monumentale pand kan worden begonnen.
- Polaroid
Wij steunen Domijn om het complex van Polaroid verder te transformeren tot de Performance Factory voor talentontwikkeling en leggen daarbij de relaties naar de Bothoven (park) en Binnenstad.
|
Parkeerbeheer
- We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2026 en verder op.
- We zorgen voor goed bereikbare en goed functionerende gemeentelijke parkeerplaatsen, op straat en (overdekte) fietsenstallingen. En dragen hiermee bij aan een goede bereikbaarheid van de binnenstad.
|
Begraafplaatsen
- We beheren en onderhouden de Ooster-, Wester en RK begraafplaats;
- We voeren de Wet op de Lijkbezorging uit;
- Er worden per jaar circa 150 begraafplechtigheden en circa 45 asbestemmingen uitgevoerd in wand-, kelder- en reguliere graven;
- We voeren een grafadministratie;
- We zijn gastheer en staan nabestaanden en bezoekers te woord, geven rondleidingen e.d.
|
Beheer wegen
- We voeren het Wegenbeleidsplan 2024-2027 uit;
- We richten ons op het dagelijks onderhoud, groot onderhoud en vervangingen van de wegen en infrastructurele kunstwerken, verhelpen schades en meldingen en voeren jaarlijks inspecties uit;
- We zorgen voor de inrichting en het beheer van de wegen in de openbare ruimte van Enschede, conform landelijke richtlijnen van het landelijke kennisinstituut CROW en op het met de gemeenteraad afgesproken kwaliteitsniveau. Daarmee zorgen we minimaal dat de wegen veilig en functioneel blijven en er geen kapitaalvernietiging ontstaat;
- Er vindt gegevensbeheer plaats;
- Bij infrastructurele kunstwerken is er een meerjarig onderhoudsprogramma.
|
Gladheidsbestrijding (is onderdeel geworden van stadsdeelbeheer)
- Via Twente Milieu geven we uitvoering aan het Beleidsplan Gladheidsbestrijding;
- Jaarlijks actualiseren we de strooikaart voor de volgende winterperiode november t/m maart;
- We werken nauw samen met de andere Twente Milieu gemeenten en de provincie voor een goed aansluitende gladheidsbestrijding in de regio.
|
Havens
- We voeren het Meerjarenplan Onderhoud en Vervanging Haveninfrastructuur 2021-2024 (MJOV) uit;
- Met betrekking tot de havens zorgen we voor een adequaat dagelijks en groot onderhoud van kades en oevervoorzieningen en voldoende diepgang voor scheepvaart in de haven, op basis van het MJOV;
- Via het Regionaal Havenbedrijf houden we toezicht op de scheepvaart en het innen van de haven- en kadegelden;
- We onderhouden contacten met watergebonden bedrijven; waar mogelijk bevorderen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid.
|
Openbare Verlichting
- We voeren het Beleidsplan Openbare Verlichting 2022-2025 uit;
- Er vindt dagelijks onderhoud (via aannemer) plaats: oplossen schades, controlerondes en kapotte lampen vervangen;
- We maken lichttechnische berekeningen voor nieuwe situaties;
- Er vindt gegevensbeheer plaats.
|
Stadsdeelbeheer
- We houden als opdrachtgever en beheerder de openbare ruimte schoon, heel en veilig. Dit doen we op het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau.
- We dragen vanuit de openbare ruimte bij aan de bestuurlijke doelen, zoals arbeidsmarktdoelstellingen. Dat doen we mede vanuit de inspiratiekaart openbare ruimte.
- We zorgen voor de afhandeling van meldingen openbare ruimte, via onder andere Signalen.
- We zorgen voor de inrichting en het beheer het openbare groen vanuit
- We vergroten de duurzaamheid en versterken de biodiversiteit door te zorgen voor meer kwalitatief en divers groen. Bijvoorbeeld via de aanleg van bloemenlinten, de aanpak van invasieve plantenexoten en “Enschede Bloeit op!”
- We verkopen restgroen aan bewoners (en bedrijven).
- We zorgen voor de inrichting en beheer van voorzieningen in de openbare ruimte, zoals speelvoorzieningen en straatmeubilair.
- Er vindt gegevensbeheer plaats.
- We werken aan het vergroten van de participatie in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte door onder andere adoptie van de openbare ruimte te stimuleren en zelfbeheer van de openbare ruimte door ondernemersverenigingen uit te voeren. Dat doen we mede via ‘Jij maakt de buurt!”;
- We zijn (dagelijks) opdrachtgever voor Onderhoud Enschede BV, die het dagelijks onderhoud van de openbare ruimte verzorgd. Dit doen we via (het opstellen van) een Ssamenwerkingsovereenkomst, werkbestekken en werkinstructies.
|
Vergunnen
- De afgelopen jaren is het volume van de vergunningen, ontheffingen en meldingen redelijk gelijk geweest, zo’n 4500. Door de nieuwe Omgevingswet is de verwachting dat de aantallen iets lager zullen zijn. De werkzaamheden in het voortraject en de beoordeling zullen er echter niet minder om zijn. . Zekerheid is wel dat het altijd moeilijk te voorspellen is. Oorzaken daarvoor zijn onzekere economische omstandigheden en de negatieve effecten op de bouw door de stikstofproblematiek,.
- De Omgevingswet (Ow) en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zijn inmiddels ingevoerd. Voor de Wkb geldt dat gevolgklasse 1 voor nieuwbouw is ingevoerd, het deel voor verbouw is nog niet ingevoerd. Wij geven uitvoering aan de Ow en Wkb door het verlenen van vergunningen, voeren van vooroverleggen en het continue verbeteren van de werkprocessen en zijn daarbij alert op onze kwaliteit van dienstverlening.
- De inwerkingtreding van de Omgevingswet vraagt niet alleen aanpassingen in de werkprocessen maar ook om het actualiseren van verschillende beleidskaders. Ook andere ontwikkelingen zoals ten aanzien van de Bopa’s en het omzetten van de bruidsschat vragen extra inzet van de beschikbare capaciteit voor het reguliere werk
- We monitoren de effecten van de Wkb. Dat doen we op basis van een landelijke monitoring Omgevingswet - Wkb en lokaal inzicht in de ontwikkeling van de leges met bijbehorende lasten. De eerste stap is nu om een dataset / rapportage te ontwikkelen waarop de genoemde monitoring kan plaatsvinden. Met name richten we ons op financiële kengetallen (lasten en baten), prestatie-indicatoren (formatie en aantallen), de effecten op onze dienstverlening en beleidsindicatoren (beleidskeuzes). De monitoring geeft inzicht om tijdig in de uitvoering bij te sturen. De bevindingen worden tevens gebruikt als input voor de landelijke financiële evaluatie en gesprek over de financiële afspraken uit het bestuursakkoord.
|
Omgevingsdienst Twente
Vanuit het Interbestuurlijke programma (IBP) Versterking VTH-stelsel zijn criteria opgesteld ten aanzien van de robuustheid van omgevingsdiensten. De OD Twente voldoet niet aan deze criteria en heeft inmiddels – conform de lijn van het IBP – een plan van aanpak opgesteld hoe hieraan te kunnen voldoen. (Bestuurlijk) uitgangspunt daarbij is dat de Omgevingsdienst Twente een zelfstandige gemeenschappelijke regeling blijft. Komende periode zal aan de hand van dit plan van aanpak en de reactie hierop van het ministerie, de resultaten van de bij de Omgevingsdienst Twente uitgevoerde visitatie en de door de OD Twente uitgevoerde zelfevaluatie een Toekomstvisie 2025-2030 worden opgesteld. De Twentse gemeenteraden en Provinciale Staten zullen in dit proces worden betrokken.
|
Afvalstoffen
- De reguliere werkzaamheden richten zich op de inzameling, transport en verwerking van het huishoudelijk afval;
- We streven naar meer afvalscheiding (hergebruik grondstoffen), optimalisatie van de service tegen zo laag mogelijke kosten en minder afval in de openbare ruimte;
- Onze belangrijkste maatschappelijke partners zijn Twente Milieu (inzameling) en Twence (verwerking van restafval en GFT);
- We zijn opdrachtgever voor Twente Milieu voor de bestrijding van ratten en muizen cf de landelijke regelgeving. We zetten daarbij in op een proactieve aanpak, gericht op het via bewustwording en innovatieve methoden met de samenleving terugdringen van ratten, onder de noemer “Voorkom ratten”. Twente Milieu ontzorgt de gemeente in deze aanpak.
|
Beleid en uitvoering milieu bodem
- We voeren het werkprogramma Bodem en Ondergrond uit gebaseerd op de Visie Bodem en Ondergrond;
- We hebben landelijke en regionale afstemming over ontwikkelingen in de (diepe) ondergrond in Enschede en heel Twente, zoals rond de zoutwinning, PFAS en andere 'zeer zorgwekkende stoffen';
- Er vindt mede op basis van de wet op de BRO gegevensbeheer en advisering plaats over bodeminformatie, zoals explosieven, vervuilingen, grondwater, enz.
Reclame op openbare terreinen
- We exploiteren de buitenreclame in Enschede.
|
Riolering
- We voeren het Water- en Klimaatadaptatieplan (WeK) 2022-2026, “Verder bouwen aan een groen blauw Enschede uit;
- We geven invulling aan de doelen rond klimaatadaptatie, via de aanpak van hitte, natte (hemelwateroverlast) en droogte;
- We werken aan de aanpak van grondwateroverlast;
- We voeren dagelijks onderhoud uit op kolken, (druk)riolering, drainage, bergingbassins, pompen en gemalen, etc.;
- We stellen een meerjarenonderhoudsplan riolering op en voeren dit uit. Veilig en functioneel (vervanging, renovatie, verbetering) zijn hierbij uitgangspunten;
- Er vinden jaarlijks rioolinspecties plaats;
- Er vindt gegevensbeheer plaats;
- We monitoren jaarrond de grondwaterstanden via een slim grondwatermeetnetwerk;
- We werken samen met partners, zoals Waterschap Vechtstromen en kennisinstellingen, nemen deel in landelijke kennisplatforms en het regionale Twents Waternet samenwerkingsverband.
.
|
Toezicht & Handhaving (algemeen)
- Toezicht en handhaving zijn continu aan veranderingen onderhevig, er gaat geen jaar voorbij zonder dat er wet- en regelgeving verandert. Zo is ook de invoering van de Omgevingswet (Ow) en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), van grote invloed op toezicht en handhaving. Daarnaast legt de Rijksoverheid steeds meer taken bij gemeenten neer met de daarbij behorende financiële impact. Tot slot vragen deregulering en toenemende algemene regels om meer toezicht en handhaving.
Handhaven Bouwen & Milieu (HBM)
- We houden toezicht, en handhaven waar nodig, op activiteiten ten aanzien van het Omgevingsrecht; bouwen, milieu, ruimtelijke ordening, evenementen, monumenten, slopen, etc.
- Toezicht en handhaving voor de milieutaken worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Twente (ODT). De gemeente is hiervoor bevoegd gezag, heeft de regie en is verantwoordelijk voor bezwaar en beroep.
- Met het ‘Beleid voor de fysieke leefomgeving: Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaven 2023’ (BVTH-beleid) en het ‘VTH-beleid Twente 2023’ bepalen we de focus, kwaliteit en hoe de kwaliteit geborgd en doorontwikkeld wordt. Binnen deze kaders is vastgesteld hoe en wanneer we uitvoering geven aan de toezichts- en handhavingstaken.
- In het BVTH-uitvoeringsprogramma en VTH-uitvoeringsprogramma Twente wordt jaarlijks bovenstaand beleid vertaalt naar concrete inzet van de formatie, middelen en werkzaamheden.
- De verantwoording vindt jaarlijks plaats in het jaarverslag.
- Waar nodig geven we gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. toezicht en handhaven.
|
Handhaving Openbare Ruimte
- We houden toezicht in de openbare ruimte en treden op tegen de ‘kleine ergernissen’.
- We werken in stadsdeelteams. Er zijn vaste gezichten in de wijken, die weten wat er speelt en effectief optreden tegen overlast.
- We hebben kennis van de stad en zijn hier de ogen en oren voor andere gemeentelijke onderdelen. We spreken met jeugd, letten op aanwijzingen voor ondermijnende activiteiten en bespreken bevindingen met partners.
- We bepalen de focus van ons werk in afstemming met de stadsdelen. Parkeren in de binnenstad en toezicht op het aanbieden en/of dumpen van afval hebben daarbij prioriteit.
- We werken daarbij samen met Politie, stadsdelen en overige partners aan de leefbaarheid, openbare orde en veiligheid van de stad, hierbij ligt de nadruk op de leefbaarheid. De planning van onze werkzaamheden leggen we vast in het Programma Uitvoering en Handhaving.
|