Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.
Regulier werk | |
Doelstelling A: Versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners. Thema 1 Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname. Een zelfredzame samenleving met zoveel mogelijk gezonde inwoners is het doel van de gemeente Enschede. Hierbij ligt de nadruk op preventie, zodat op langere termijn minder ondersteuning vanuit de overheid nodig is en op kortere termijn meer en zwaardere ondersteuning voorkomen wordt. De rol die de gemeente hierin heeft is het organiseren van een aantal basisvoorzieningen en het faciliteren van initiatieven om het zelf organiserend vermogen van de samenleving te vergroten. Daar waar nodig blijft de overheid een vangnet bieden.
Dit houdt in:
Dit houdt in:
Dit houdt in:
Dit houdt in:
Thema 2 Aanbieden van algemene voorzieningen. De gemeente Enschede zet in op het versterken van algemene voorzieningen WMO. Algemene voorzieningen hebben tot doel om mensen op een zo “licht” mogelijke manier te ondersteunen in hun zelfredzaamheid en/of participatie. Het zijn laagdrempelige diensten of faciliteiten die bedoeld zijn voor iedereen die tot een bepaalde doelgroep behoort. Een goed aanbod aan algemene voorzieningen moet ertoe leiden dat inwoners met beperkingen grotendeels zelf hun ondersteuning kunnen kiezen, zonder dat ze voor maatwerkvoorzieningen bij de gemeente hoeven aankloppen. Er zijn verschillende activiteiten die als algemene voorziening kunnen worden ingezet, variërend van ondersteuning bij het huishouden tot het regelen van dagelijkse zaken en bijv. dagbesteding.
Dit houdt in:
Dit houdt in:
Dit houdt in:
Thema 3 Jongerenwerk en opvoedondersteuning. We willen bereiken dat iedere jeugdige gezond en in een veilige omgeving opgroeit, zijn/haar talenten kan ontwikkelen en naar vermogen kan meedoen, rekening houdend met zijn of haar ontwikkelingsniveau, gezin en sociale omgeving.
Dit houdt in:
Dit houdt in:
Dit houdt in:
Doelstelling B: Een kwalitatief goede en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen. Algemeen Inwoners kunnen op eigen kracht of met hulp van familie of buren hun leven prima organiseren. Maar soms hebben ze hulp nodig. Voor bijvoorbeeld ondersteuning bij de opvoeding en zorg voor hun kind. Of voor ondersteuning in de huishouding of begeleiding in het dagelijks leven. Als ze er zelf niet uitkomen, dan kunnen ze een beroep doen op de professionele hulp. Sinds 2015 kunnen inwoners hiervoor terecth bij Wijkteams Enschede. Dit is geregeld in de nieuwe Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de nieuwe Jeugdwet. Inwoners kunt bij Wijkteams Enschede terecht voor informatie en advies en voor ondersteuning bij vragen over zelfstandig leven met een beperking of chronische ziekte, de opvoeding van hun kinderen, hulp voor hun kind en voor hulp bij psychosociale problemen. Ook mantelzorgers kunnen met vragen en voor ondersteuning terecht bij Wijkteams Enschede. Er zijn 9 wijkteams, waarbij in stadsdeel Centrum één wijkteam werkt en in de andere stadsdelen ieder twee wijkteams. De wijkteams werken volgens het principe één gezin, één plan, één regisseur.Wijkteams Enschede is een samenwerking van de Gemeente Enschede en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Enschede-Haaksbergen.
Thema 4 jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin). Met de uitvoering van het beleidsplan Jeugdhulp 2015-2018 hebben we tot doel de eigen kracht van de jeugdige en van het zorgend en probleemoplossend vermogen van het gezin en de sociale omgeving te versterken. Als jeugdigen en/of ouders er zelf of met hulp van hun sociaal netwerk niet uitkomen zetten we hiertoe maatwerkgerichte jeugdhulp en ondersteuning in voor de jeugdige en/of zijn ouders. Ook zetten we in op het verbeteren van vroegsignalering.
De wijkcoach biedt zelf lichte kortdurende ondersteuning zoals opvoedondersteuning en gezinscoaching. Als er verschillende vormen van hulp nodig zijn in een gezin zorgt de wijkcoach dat dit goed is afgestemd (regie). De wijkteams leggen verbinding met belangrijke partners in de wijk ten behoeve van vroegsignalering en integraal werken; met name scholen (in de zorgstructuur in het onderwijs) en huisartsen.
Voor sommige gezinnen is meer specialistische hulp nodig, zoals begeleiding, speciale dagbehandeling of specialistische geestelijke gezondheidszorg. De wijkcoach schakelt deze in. Het gaat om zowel ambulante als intramurale jeugdhulp zoveel mogelijk in de wijk.
Als de veiligheid van het kind in het geding is of wanneer de jongere een strafbaar feit heeft gepleegd is de hulp en ondersteuning niet meer vrijwillig (gedwongen kader). Het gaat om Jeugdreclassering, Jeugdbescherming en JeugdzorgPlus. De rechter besluit welke hulp en ondersteuning nodig is.
Veilig Thuis Twente (samenvoeging Steunpunt Huiselijk Geweld en Advies- en Meldpunt Kindermishandeling), specialistische jeugdhulp, werving van pleegzorg, de advies- en consultatiefunctie, de crisisdienst (onderdeel spoedhulp) en het regionaal reflectiepunt worden regionaal georganiseerd en ingekocht door de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) bij de regio Twente. Specialistische zorg wordt afgerekend volgens het woonplaatsbeginsel. Thema 5 Ondersteuning cliënten en mantelzorgers. Mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en deelnemen aan de samenleving. Dat is het centrale uitgangspunt. Daarnaast kan de omgeving ( familie, vrienden, buren, vrijwilligers) helpen. Waar mensen het met hun eigen netwerk niet redden, of dat netwerk niet hebben, zorgt de gemeente voor ondersteuning, passend bij de persoon en zijn omstandigheden. We bewaken daarbij de belastbaarheid van mantelzorgers en vrijwilligers en we zorgen voor adequate cliëntondersteuning.
Thema 6 WMO-maatwerkvoorzieningen Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de nieuwe taken op grond van de Wmo 2015. Deze wet maakt deel uit van de rijkshervormingen in de langdurige zorg waarbij delen uit de AWBZ naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet gaan. De AWBZ verdwijnt en wordt vervangen door de Wet langdurige zorg voor de zware, intensieve zorg ( bijv. verpleeghuiszorg). In de Wmo 2015 is het uitgangspunt de zorg en ondersteuning dichtbij de burger te organiseren. Collectieve voorzieningen als verenigingen, buurthuis, bibliotheek etc. moeten toegankelijker en bruikbaarder worden voor mensen met beperkingen. Het inrichten van Algemene Voorzieningen in de zin van de WMO moet ertoe leiden dat inwoners van Enschede in hun eigen buurt ondersteuning kunnen vinden, zonder dat ze eerst voor een indicatie naar de gemeente hoeven. Als blijkt dat iemand, ook met inzet van zijn sociale netwerk of algemene voorzieningen, niet of onvoldoende in staat is zichzelf te redden of mee te doen in de samenleving, gaan we over tot een maatwerkvoorziening: een oplossing op maat die de cliënt in staat stelt tot zelfredzaamheid of participatie zodat deze zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven. Zoals gezegd gaat het hierbij om maatwerk: afgestemd op de individuele situatie en de specifieke omstandigheden en mogelijkheden van de cliënt. Voor de periode 2015-2016 is het doel tweeledig:
Eind 2015 start de pilot populatiemanagement in de wijk Wesselerbrink, In de loop van 2016 volgende de wijken Pathmos-Stevenfenne-Stadsveld en Glanerbrug. Samen met zorgverzekeraar Menzis en negen zorgaanbieders wordt er in deze wijken op een nieuwe manier samengewerkt. Dit houdt in dat ze een totaalbedrag voor zorgkosten voor de wijk ontvangen, waarmee ze zelf bepalen hoe ze zorg en ondersteuning in de wijk organiseren. De ervaringen en opbrengsten uit deze (Enschede Doen) proeftuinen betrekken we in de vernieuwingen en verdere beleidsontwikkelingen.
Thema 7 Woonbegeleiding. Met de inwerkingtreding van de Wmo 2015 hebben gemeenten de taak te zorgen voor opvang en beschermd wonen voor hun inwoners die deze vorm van ondersteuning nodig hebben. Vooralsnog gaat het budget dat gemoeid is met beschermd wonen voor mensen met een GGZ-C indicatie voor een periode van 5 jaar naar centrumgemeenten, waaronder Enschede. Ook de cliënten hebben een overgangsrecht van maximaal 5 jaar. Enschede dient, in overleg met haar regiogemeenten, opvang en beschermd wonen in deze gemeenten te realiseren. In ons werkgebied wonen 891 mensen met zo’n indicatie. Allereerst moeten we zorgen dat de financiering voor deze plaatsen in 2015 wordt gecontinueerd en dat we de toegang voor nieuwe cliënten duidelijk geregeld hebben. In overleg met de regiogemeenten en corporaties zal de komende jaren gewerkt worden aan het realiseren van opvangplaatsen en –nieuwe- beschermd wonen plaatsen in de gemeenten van herkomst. Wij willen bereiken dat mensen die niet zelf in staat zijn passende en stabiele huisvesting te verwerven en te behouden, daarbij ondersteuning krijgen, zodat zij kunnen wonen en zich kunnen ontwikkelen tot een goede buur(t)- en stadsgenoot. Die woonbegeleiding kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de mogelijkheden van betrokkene, bijvoorbeeld:
Thema 8 Maatschappelijke en vrouwenopvang. Wij willen onderdak en begeleiding bieden aan mensen die geen thuis hebben of de thuissituatie hebben (moeten) verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Daar waar dit verband heeft met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld en of kindermishandeling willen we dat het geweld stopt, waar mogelijk voorkomen wordt en na ingrijpen de woonsituatie weer zo snel mogelijk genormaliseerd wordt. Wij continueren het huidige beleid ten aanzien van opvang en begeleiding aan deze personen door het bieden van (tijdelijk) verblijf en ondersteuning bij het zich opnieuw een plaats in de samenleving verwerven. Wij zorgen voor een duidelijke toegankelijkheid en afspraken met partners om met name de veiligheid te borgen. Aan kinderen die meekomen met hun ouder(s) wordt specifiek aandacht besteed, zodat zij met zo min mogelijk schade verder kunnen opgroeien.
Thema 9 Inkomensondersteuning. Onder de reguliere producten van de aanvullende inkomensondersteuning vallen:
|
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.
Regulier werk | |
Dienstverlening aan ondernemers
|
|
Versterken economische structuur Adviseren en arrangeren op de beleidsterreinen detailhandel, horeca en hotels, bedrijventerreinen, recreatie en toerisme, kantoren (inclusief kantorenleegstand), internationaal vestigingsklimaat, Havenbeheer Twentekanalen en ambulante handel. |
|
Projecten economische ontwikkeling Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: o.a. Kennispark, TecBT, Zuiderval, binnenstad, MST, Spoorzone (053STAD), Havengebied, XL Businesspark, Stadsweide en NOEK. |
|
Innovatie en ondernemerschap
|
|
Arbeidsmarktparticipatie Vergroten arbeidsmarktparticipatie via het instrumentarium opgenomen in het uitvoeringsprogramma EAA 2016. Het betreft een integraal uitvoeringsprogramma voor de doelgroepen van de Participatiewet en de Sociale Werkvoorziening. Basiselementen zijn de “Werkgever op kop”, zelfredzaamheid en participatie, innovatieve ontwikkelingen en en een integrale aanpak. |
|
Uitvoering Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)
|
|
Algemene bijstand levensonderhoud
|
|
Individuele bijzondere bijstand Het verstrekken van noodzakelijke kosten die niet kunnen worden bekostigd uit de algemene uitkering levensonderhoud (Participatiewet). |
|
Bijzondere inkomensvoorziening Het verstrekken van subsidies aan o.a. Voedselbank en Stichting Leergeld en uitvoering van het convenant met Menzis. |
|
Schulddienstverlening Het bieden van ondersteuning aan Enschedese burgers om te komen tot een oplossing voor problematische schulden zodat zij weer financieel zelfredzaam worden. Het betreft voornamelijk de werkzaamheden van de Stadsbank Oost Nederland |
|
Handhaving en opsporing Het voorkomen en opsporen van oneigenlijk gebruik van de diverse uitkeringen die de gemeente verstrekt. |
|
VVE en Kindcentra
|
|
Toezicht en handhaving Kinderopvang
|
|
Brede talentontwikkeling Er is jaarlijks 400.000 euro beschikbaar gesteld voor niet-wettelijke taken in het onderwijs. Via een verordening wordt geregeld dat scholen aanvragen voor bijdragen in activiteiten kunnen indienen. Huidige focus ligt op beroepenoriëntatie, techniek, ICT/nieuwe media en gezonde leefstijl. |
|
Uitvoering Lokaal Educatieve Agenda We investeren met de scholen in 6 actielijnen:
|
|
Cultuureducatie In 2020 is er een integraal cultuuraanbod voor alle scholen in Enschede als middel om leerlingen ontdekkend en ontwerpend te laten leren. Culturage is een meerjarig samenwerkingsproject van het PO en SO én de twaalf Enschedese culturele instellingen voor de verbetering van het cultuuronderwijs. De belangrijkste activiteiten zijn het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen cultuureducatie, deskundigheidsbevordering van leerkrachten én educatief medewerkers, die aansluiten bij de vaardigheden van de 21e eeuw. Het ontdekken en laten groeien van talenten bevordert probleemoplossend denken en creativiteit, samenwerking en kritisch denken. Stuk voor stuk vaardigheden die ervoor zorgen dat een kind zelfstandig kan functioneren in onze kennissamenleving. Het project Culturage wordt als vliegwiel ingezet om cultuureducatie beter te borgen in het Basisonderwijs. |
|
Aansluiting onderwijs arbeidsmarkt De aansluiting tussen Onderwijs en Arbeidsmarkt staat centraal in de Lokaal Educatieve Agenda die op 23 maart 2015 is vastgesteld en wordt hier niet meer apart vermeld. Dat geldt ook voor de uitvoering van het Techniekpact Twente (2013). |
|
Combinatiefunctionarissen en coördinatoren Talentontwikkeling
|
|
|
|
Passend Onderwijs Passend onderwijs: het actief volgen van de schoolbesturen in hun opdracht om gezamenlijk een sluitend aanbod van thuisnabij passend onderwijs te realiseren. In het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de samenwerkingsverbanden PO (primair onderwijs) en VO (voortgezet onderwijs) komen tot een goede samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Monitoring van de effecten (leerling-stromen en uitval), rapportage en indien nodig aanspreken van het onderwijs. |
|
Volksuniversiteit Het onderhouden van de subsidierelatie en het monitoren van de subsidieafbouw. De Volksuniversiteit Enschede (Vue) verzorgt een breed aanbod aan non-formele educatie voor volwassenen. Met name het cursusaanbod gericht op participatie en integratie en de educatie van vrijwilligers dragen bij aan de gemeentelijke doelstellingen. Voor het uitvoeren en de doorontwikkeling van dit cursusaanbod ontvangt de Vue een jaarlijkse subsidie. Deze subsidie wordt de komende 2 jaren verminderd. |
|
Leerlingenvervoer
|
|
Bereikbaarheid We werken samen met de Provincie Overijssel aan het op peil houden en waar mogelijk verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid. We zetten hierbij in op de lobby naar en relatie met de Euregio, provincie Overijssel, Rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid. |
|
Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen We voeren het fietsbeleid uit, met bijbehorende investeringen en gedragscampagnes en toepassing van SMART om mensen te verleiden te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shift) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren. Dit doen we ook samen met lokale en internationale partners in internationale context binnen het EMPOWER project. Hierbij sluiten we ook aan bij lopende Smart Cities acties binnen de gemeente. |
|
Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de provincie Overijssel en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. Daar waar mogelijk brengen we het aantal verkeersregelinstallaties terug. In 2016 vervangen we de verouderde verkeersregelinstallatie Boulevard-Gronausestraat-Oliemolensingel. |
|
Verkeersveiligheid We investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied. |
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.
Regulier werk | |
Stadsdeelgewijs werken
|
|
Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling
|
|
Grondbeleid
|
|
Bestemmingsplannen
|
|
Binnenstad
|
|
Cultuurplan Enschede
|
|
Visie Citymarketing en evenementenbeleid
|
|
Bestuurlijke projecten Project Auke Vleerstraat Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ) Nieuwbouw MST, aanpassing van Heekgarage en openbare ruimte Koningsplein en omgeving. Ontwikkelstrategie Stadsweide: Kop Boulevard, Ariënsplein en andere herontwikkelingslocaties De Spoorzone |
|
Parkeerbeheer
|
|
Begraafplaatsen
|
|
Beheer wegen
|
|
Gladheidsbestrijding
|
|
Havens en Markten
|
|
Openbare Verlichting
|
|
Stadsdeelbeheer
|
|
Vergunningverlening Leefomgeving
|
|
Afvalstoffen
|
|
Beleid Leefomgeving
|
|
Riolering
|
|
Handhaving Bouwwerken en Bedrijven
|
|
Handhaving Openbare Ruimte
|
|
Duurzaamheid
|
|
Openbare Orde en Veiligheid
Vanaf 2014 wordt binnen de beschikbare middelen uitvoering gegeven aan de prioriteiten zoals vastgesteld binnen het nieuw veiligheidsbeleid (IVP). Daarnaast zal ook uitvoering gegeven worden aan:
Beheerorganisatie Veiligheidshuis Twente RIEC-ON Brandweer en veiligheidsregio Twente De uitvoering van de wettelijke taak brandweerzorg is per 2013 ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. Hier valt dan ook de Brandweer Twente onder. De burgemeester blijft verantwoordelijk voor de brandweerzorg in de gemeente. Brandweer Twente innoveert en werkt er zichtbaar aan om haar specialistische taken in (inter)regionale en landelijke samenwerking te organiseren. Brandweer Twente richt zich daarnaast op optimalisering van de dekkingsgraad en brandveilig leven. |
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.
Regulier werk |
|
Dienstverlening
|
|
Gemeentearchief Beheren en openstellen van historisch stadsarchief Enschede en gevolg geven aan wettelijke eisen rondom de archiefbewaarplaats (beleidskader is de Archiefwet en digitale duurzaamheid en de Archiefverordening op basis van die wet). |
|
Verkiezingen
|
|
Interne Dienstverlening: Documentair Diensten Centrum Op orde houden en verder moderniseren (digitale postkamer) van de documentaire huishouding, rekening houdend met de Archiefwet. |
|
CIO en CIO-office In de samenleving neemt informatievoorziening en ICT – denk daarbij aan grote thema’s als bijvoorbeeld cloud computing en het nieuwe werken – een steeds belangrijke positie in. De Chief Information Officer (CIO) is binnen Enschede de functionaris die verantwoordelijk is voor de informatievoorziening. ICT, de bedrijfstrategie,en de organisatie zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden voor de CIO. wij geven de komende jaren vorm aan de rol van de CIO in nauwe afstemming met de andere programma’s en met het IT-bedrijf binnen BMO. |
|
Basisregistraties
|
|
Raad- en raadscommissies Het doel van de Raad en het college is om meer betrokkenheid en zeggenschap van de burger te verkrijgen. De opgave voor de Raad en stadsdeelcommissies is om beter in te spelen op situaties waarbij insprekende burgers/wijkorganen pleiten voor hun eigen- en wijkbelang (wijkbudgetten). Daarmee willem wij het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur versterken. hiermee versterken wij ook het vertrouwen van de stad in haar bestuur. Wij stellen een meerjarenprogramma op voor het bestuur van de stad. Daarbij heeft de raad ambities om de bovenlokale samenwerkingsrelaties van de stad (met buurgemeenten maar ook grensoverschrijdend) meer op de politieke agenda te zetten.
|
|
College van B&W Het College van B&W is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. |
|
Ondersteuning College en directie Het product Ondersteuning College en directie bevat de werkzaamheden die verricht worden door de Concernstaf:
|
|
Vastgoedbedrijf Enschede In 2016 wordt verder gewerkt aan regie op vastgoed waarbij de focus is: vastgoed is geen kerntaak en wordt daarom afgestoten, tenzij het niet verkrijgbaar of duurder is in de markt. |
|
Interne dienstverlening. Interne diensteverlening betreft het hele palet aan Communicatie, Organisatie-ontwikkeling, Personeelsbeheer, Administratie, Financiën, Inkoop, Juridische Zaken, IT en Huisvesting, Op het gebied van regulier werk wordt binnen de bedrijfsvoering specifieke aandacht gegeven aan:
|
|
Bezwaar & Beroep Binnen het product Bezwaar en Beroep zijn er drie in het oog springende ontwikkelingen.
|
|
Regionale dienstverlening Onder de regionale dienstverlening zijn alle activiteiten vanuit de bedrijfsvoering ondergebracht die we uitvoeren voor derden. Het gaat hierbij vooral om de verhuuractiviteiten in de wijkservicecentra, IT dienstverlening aan diverse partners (o.a. GBT, Stadsbank Oost Nederland en Dimpact) en de dienstverlening voor de gemeente Losser. Door synergievoordelen te delen tussen de opdrachtgevende en opdrachtnemende partij wordt bijgedragen aan de besparingen binnen onze eigen bedrijfsvoering. Aan de andere kant ontstaan risico's bij o.a. de verhuur van huisvesting en de IT dienstverlening door onder andere de opzegging van het huurcontract door UWV in het Werkplein en de terugtrekkende beweging van de politie in de wijkservicecentra. Ook andere maatschappelijke partners aan wie de gemeente ruimte verhuurt, bezinnen zich op hun huisvesting en huren minder m2 in de komende begrotingsperiode voor kortere huurperioden. |
|
Onderwijshuisvesting Uitvoeren van de wettelijke taak op onderwijshuisvesting. Na de doordecentralisatie van het buitenonderhoud zijn de gemeentelijke verantwoordelijkheden voor de huisvesting gelijk voor zowel het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. In de wetgeving en de verordening Onderwijshuisvesting is opgenomen dat gemeenten- verantwoordelijk zijn voor:
Alle andere zaken zoals onderhoud en aanpassing zijn voor rekening van het schoolbestuur, die daarvoor rechtstreeks middelen vanuit het Rijk ontvangt. Door de wetswijziging worden de schoolbesturen in staat gesteld zelf maatregelen te treffen, zodat een veilig en gezond leef- en lesklimaat ontstaat. |
|
Sportvoorzieningen
Wijkaccommodaties: beheer en exploitatie van negen wijkaccommodaties, met als opdracht de exploitatie te verbeteren en het aantal wijkcentra terug te brengen met minimaal 3. Vanaf 2016 moet de exploitatie sluitend zijn met inbegrip van een aanvullende taakstelling van 275.000 euro. |