1. Reguliere werkzaamheden

1.1. Maatschappelijke ondersteuning

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.  

Regulier werk

Doelstelling A: Versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners.

Thema 1 Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname.

Een zelfredzame samenleving met zoveel mogelijk gezonde inwoners is het doel van de gemeente Enschede. Hierbij ligt de nadruk op preventie, zodat op langere termijn minder ondersteuning vanuit de overheid nodig is en op kortere termijn meer en zwaardere ondersteuning voorkomen wordt. De rol die de gemeente hierin heeft is het organiseren van een aantal basisvoorzieningen en het faciliteren van initiatieven om het zelf organiserend vermogen van de samenleving te vergroten. Daar waar nodig blijft de overheid een vangnet bieden.


Gezonde leefstijl, kracht van (sport)verenigingen

  • Subsidiëren van sportverenigingen op basis van maatschappelijke inzet
  • Accountmanagement en subsidiëren van het Sportbedrijf en adviseren IJsbaan Twente BV.
  • Regie op uitvoering van het sportbeleid “Sportief werken aan je gezondheid” Sportnota 2015-2018.


Bevorderen sport- en beweeggedrag

Dit houdt in:

  • In het vastgestelde beleid “Sportief werken aan je gezondheid” Sportnota 2015-2018 zijn de doelen voor de sport beschreven. Zo wordt ingezet op het bevorderen van een gezonde leefstijl, het uitbouwen van de maatschappelijke functie van sport, het ontdekken en ontwikkelen van talenten en het versterken van de verenigingskracht. Sport draagt hiermee bij aan de verschillende uitdagingen vanuit de gemeente: tegengaan van overgewicht, actieve fitte ouderen, open verenigingen voor iedereen, onderdeel sociaal vangnet, enzovoort.
  • Daarbij hebben wij een groot vertrouwen in de uitvoering door de partners in de stad. Belangrijke instrumenten in ondersteuning hierin worden de komende jaren verbeterd. Daarbij gaat het om het doorontwikkelen van een maatschappelijke geëngageerd sportbedrijf. In dit bedrijf ligt de aandacht naast exploitatie van de gemeentelijke sportaccommodaties en de zwembaden van de NV Enschedese Zwembaden op het ondersteunen en faciliteren van sportpartners bij hun maatschappelijke inzet voor buurt of wijk. Daarnaast gaan we met clustering en verenigingsondersteuning naar meer samen werken en samen delen in het sportveld, zodat verenigingen hun maatschappelijk rol (nog) beter kunnen vervullen.  


Verminderen van kwetsbaarheid bij ouderen

Dit houdt in:

  • Bevorderen van maatschappelijke deelname onder ouderen door deelname aan (sport)activiteiten en vrijwilligerswerk. Dit houdt ook in dat het aanbod vanuit de reguliere sportverenigingen voor ouderen moet worden vergroot, zodat ze na de inzet van een stimuleringsprogramma als valpreventie ouderen ook door kunnen blijven gaan met sporten in een reguliere setting zonder doorlopende kosten voor de gemeente.


Voorkomen en terugdringen van verslaving

Dit houdt in:

  • Inzet van voorlichtingsprogramma’s bij kinderen en jongeren waarbij indien nodig sprake is van betrokkenheid van de ouders.
  • Basisvoorzieningen zijn en blijven beschikbaar voor mensen waar reeds sprake is van verslavingsproblematiek in afstemming met de gemeenten in Twente. Enschede heeft hierin een centrumgemeentetaak.
  • De gemeente blijft inzetten op het voorkomen van psychiatrische en verslavingsproblematiek bij kinderen van ouders met psychiatrische problematiek en kinderen van verslaafde ouders, in samenhang met de aanpak van Wijkteams Enschede.


Actieve samenwerking met zorgverzekeraars

Dit houdt in:

  • Nadere uitwerking van de landelijke Werkagenda samenwerking gemeenten met zorgverzekeraar Menzis. De Werkagenda zal in Samen 14 verband opgepakt worden. Onderwerpen die nader worden uitgewerkt zijn in ieder geval de positie van de wijkverpleegkundige, integrale aanpak in de wijken, gezamenlijke communicatie naar inwoners en inzet op preventie.

 

Thema 2 Aanbieden van algemene voorzieningen.

De gemeente Enschede zet in op het versterken van algemene voorzieningen WMO. Algemene voorzieningen hebben tot doel om mensen op een zo “licht” mogelijke manier te ondersteunen in hun zelfredzaamheid en/of participatie. Het zijn laagdrempelige diensten of faciliteiten die bedoeld zijn voor iedereen die tot een bepaalde doelgroep behoort. Een goed aanbod aan algemene voorzieningen moet ertoe leiden dat inwoners met beperkingen grotendeels zelf hun ondersteuning kunnen kiezen, zonder dat ze voor maatwerkvoorzieningen bij de gemeente hoeven aankloppen.

Er zijn verschillende activiteiten die als algemene voorziening kunnen worden ingezet, variërend van ondersteuning bij het huishouden tot het regelen van dagelijkse zaken en bijv. dagbesteding.


Vrijwilligersondersteuning 

 M-Pact is de centrale en laagdrempelige plek in Enschede met een vraagbaak-, kennis- en servicecentrum functie /makelaars- en verwijsfunctie gericht op maatschappelijk meedoen. Als taken heeft zij: promoten van vrijwilligerswerk namens alle vrijwilligersorganisaties in Enschede, organisatie van vrijwilligerseducatie en ondersteunen van burgerinitiatieven/ faciliteren van burgerinitiatieven.

M-Pact heeft als actie om te stimuleren, faciliteren en adviseren over vrijwillige inzet, het delen van kennis en expertise en het bevorderen van activering, participatie en integratie. Passend bij dit doeleinde is de taak van de organisatie: Verbinden, Inspireren en Ontzorgen. Iedere burger telt en iedereen moet op zijn of haar manier mee kunnen doen in de stad, eigen wijk of buurt. Het gaat om het stimuleren en verbinden van mensen zodat zij zelf vorm en invulling kunnen (blijven) geven aan een betekenisvol leven.


Basisniveau aan activiteiten in de wijken

Dit houdt in:

  • Er zijn voldoende activiteiten in de wijk om als algemene voorziening te kunnen dienen en er zijn voldoende accommodaties in de wijk om plek te bieden aan die activiteiten. De gemeente heeft hier een stimulerende rol en in enkele situaties een financierende rol. Wat in welke wijk het basisniveau is hangt af van de situatie en behoefte in de wijk. Stadsdeelmanagement heeft hierin een coördinerende rol in afstemming met inwoners en partners in de wijk, Wijkteams Enschede en andere gemeentelijke programma’s als Maatschappelijke ondersteuning, Economie, Werk & Onderwijs en Stedelijke Ontwikkeling,

 
Individuele voorzieningen

  • Vanaf 2015 wordt de toegang op een gekantelde wijze uitgevoerd. De eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid staan centraal. Er wordt gekeken vanuit de mogelijkheden die de burger zelf heeft en welke mogelijkheden er aanwezig zijn in de omgeving. Op creatieve wijze wordt er samen met de burger gezocht naar oplossingen zodat mensen kunnen participeren. 

 

 Thema 3 Jongerenwerk en opvoedondersteuning.

We willen bereiken dat iedere jeugdige gezond en in een veilige omgeving opgroeit, zijn/haar talenten kan ontwikkelen en naar vermogen kan meedoen, rekening houdend met zijn of haar ontwikkelingsniveau, gezin en sociale omgeving.


Inzet van preventie-activiteiten voor kinderen en hun ouders, met name op het gebied van opvoedondersteuning, om de eigen kracht van jeugdigen en hun ouders te vergroten.

Dit houdt in:

  • Behoud van online opvoed- en opgroeiondersteuning.
  • Basisaanbod trainingen opvoedondersteuning en risicogestuurd aanbod waar nodig.
  • Faciliteren van initiatieven uit de samenleving die bijdragen aan dit doel.


Verbeteren van de vroegsignalering

Dit houdt in:

  • Versterken van de verbinding met onderwijs, verenigingen, huisartsen en verloskundigen. Deze verbinding wordt versterkt in afstemming tussen in ieder geval deze instellingen, Wijkteams Enschede, stadsdeelmanagement en wijkverpleegkundige.


Risicogestuurd inzetten van jongerenwerk om problematiek te voorkomen en waar problematiek is ontstaan deze vroegtijdig terug te dringen.

Dit houdt in:

  • Inzet van jongerenwerk in wijken op basis van analyses gecombineerd met signalen uit de wijk, in samenwerking met partners in de wijk en stad. Hier wordt actief de verbinding gelegd met de aanpak door Wijkteams Enschede en stadsdeelmanagement. Kern hierbij is dat de eigen kracht van jongeren wordt versterkt door jongeren te stimuleren zelf actie te ondernemen.

 

Doelstelling B: Een kwalitatief goede en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen.

Algemeen
Inwoners kunnen op eigen kracht of met hulp van familie of buren hun leven prima organiseren. Maar soms hebben ze hulp nodig. Voor bijvoorbeeld ondersteuning bij de opvoeding en zorg voor hun kind. Of voor ondersteuning in de huishouding of begeleiding in het dagelijks leven. Als ze er zelf niet uitkomen, dan kunnen ze een beroep doen op de professionele hulp van of via Wijkteams Enschede.

Inwoners kunnen bij Wijkteams Enschede terecht voor informatie en advies en voor ondersteuning bij vragen over zelfstandig leven met een beperking of chronische ziekte, de opvoeding van hun kinderen, hulp voor hun kind en voor hulp bij psychosociale problemen. Ook mantelzorgers kunnen met vragen en voor ondersteuning terecht bij Wijkteams Enschede.

Er zijn negen wijkteams, waarbij in stadsdeel Centrum één wijkteam werkt en in de andere stadsdelen ieder twee wijkteams. De wijkteams werken volgens het principe één gezin, één plan, één regisseur.Wijkteams Enschede is een samenwerking van de Gemeente Enschede en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.

 

Thema 4 jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin).

Met de uitvoering van het beleidsplan Jeugdhulp 2015-2018 hebben we tot doel de eigen kracht van de jeugdige en van het zorgend en probleemoplossend vermogen van het gezin en de sociale omgeving te versterken. Als jeugdigen en/of ouders er zelf of met hulp van hun sociaal netwerk niet uitkomen zetten we hiertoe maatwerkgerichte jeugdhulp en ondersteuning in voor de jeugdige en/of zijn ouders. Ook zetten we in op het verbeteren van vroegsignalering.


Uitvoering van lichte ondersteuning & regie door de wijkteams.

De wijkcoach biedt zelf lichte kortdurende ondersteuning zoals opvoedondersteuning en gezinscoaching. Als er verschillende vormen van hulp nodig zijn in een gezin zorgt de wijkcoach dat dit goed is afgestemd (regie). De wijkteams leggen verbinding met belangrijke partners in de wijk ten behoeve van vroegsignalering en integraal werken; met name scholen (in de zorgstructuur in het onderwijs) en huisartsen.


Specialistische jeugdhulp (vrijwillig)

Voor sommige gezinnen is meer specialistische hulp nodig, zoals begeleiding, speciale dagbehandeling of specialistische geestelijke gezondheidszorg. De wijkcoach schakelt deze in. Het gaat om zowel ambulante als intramurale jeugdhulp zoveel mogelijk in de wijk.


Jeugdhulp gedwongen kader

Als de veiligheid van het kind in het geding is of wanneer de jongere een strafbaar feit heeft gepleegd is de hulp en ondersteuning niet meer vrijwillig (gedwongen kader). Het gaat om Jeugdreclassering, Jeugdbescherming en JeugdzorgPlus. De rechter besluit welke hulp en ondersteuning nodig is.


Regionale samenwerking

Veilig Thuis Twente (samenvoeging Steunpunt Huiselijk Geweld en Advies- en Meldpunt Kindermishandeling), specialistische jeugdhulp, werving van pleegzorg, de advies- en consultatiefunctie, de crisisdienst (onderdeel spoedhulp) en het regionaal reflectiepunt worden regionaal georganiseerd en ingekocht door de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) bij de regio Twente. Specialistische zorg wordt afgerekend volgens het woonplaatsbeginsel.                                                  


Thema 5 Ondersteuning cliënten en mantelzorgers.

Mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en deelnemen aan de samenleving. Dat is het centrale uitgangspunt. Daarnaast kan de omgeving ( familie, vrienden, buren, vrijwilligers) helpen. Waar mensen het met hun eigen netwerk niet redden, of dat netwerk niet hebben, zorgt de gemeente voor ondersteuning, passend bij de persoon en zijn omstandigheden. We bewaken daarbij de belastbaarheid van mantelzorgers en vrijwilligers en we zorgen voor adequate cliëntondersteuning.

  • De positie van mantelzorgers en vrijwilligers moet versterkt worden en de verbinding tussen informele en formele ondersteuning en zorg verbeterd. Daarvoor wordt de mantelzorger betrokken bij de (aan)vraag van de burger die ondersteuning nodig heeft, om goed af te stemmen wat de burger en de mantelzorger zelf doen en waar ondersteuning door de gemeente nodig is. In het ondersteuningsplan van de cliënt nemen we op welke wijze de mantelzorger kan worden geholpen, mede om overbelasting van de mantelzorger te voorkomen. De mantelzorger kan ook zelf hulp (aan)vragen.
  • We zorgen ervoor dat cliëntondersteuning beschikbaar is voor cliënten die een beroep willen doen op maatschappelijke ondersteuning en we wijzen hen ook expliciet op deze (onafhankelijke) cliëntondersteuning. De cliëntondersteuning is in eerste instantie de taak van de wijkteams. Cliënten die daarop prijs stellen, bieden we de gelegenheid stellen zich bij te laten staan door iemand uit het eigen netwerk of een onafhankelijke ondersteuner vanuit Zorgbelang Overijssel.

 

Thema 6 WMO-maatwerkvoorzieningen

In de Wmo 2015 is het uitgangspunt de zorg en ondersteuning dichtbij de burger te organiseren. Collectieve voorzieningen als verenigingen, buurthuis, bibliotheek etc. moeten toegankelijker en bruikbaarder worden voor mensen met beperkingen. Het inrichten van Algemene Voorzieningen in de zin van de WMO moet ertoe leiden dat inwoners van Enschede in hun eigen buurt ondersteuning kunnen vinden, zonder dat ze eerst voor een indicatie naar de gemeente hoeven. Als blijkt dat iemand, ook met inzet van zijn sociale netwerk of algemene voorzieningen, niet of onvoldoende in staat is zichzelf te redden of mee te doen in de samenleving, gaan we over tot een maatwerkvoorziening: een oplossing op maat die de cliënt in staat stelt tot zelfredzaamheid of participatie zodat deze zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven. Zoals gezegd gaat het hierbij om maatwerk: afgestemd op de individuele situatie en de specifieke omstandigheden en mogelijkheden van de cliënt.

Het doel bij dit thema is het versterken van de zelfredzaamheid en participatie van Enschedese burgers en het bevorderen van het zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen, door in te zetten op:

  • inzetten op algemene voorzieningen;
  • ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers;
  • het waar nodig inzetten van maatwerkvoorzieningen ( ondersteuning schoon huis, ondersteuning en individuele voorzieningen als rolstoel en hulpmiddelen) ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie aan cliënten die daartoe op eigen kracht, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit het eigen netwerk niet of onvoldoende toe in staat zijn.

Eind 2015 is de pilot populatiemanagement in de wijk Wesselerbrink gestart. Samen met zorgverzekeraar Menzis en negen zorgaanbieders wordt er in deze wijken op een nieuwe manier samengewerkt. Dit houdt in dat ze een totaalbedrag voor zorgkosten voor de wijk ontvangen, waarmee ze zelf bepalen hoe ze zorg en ondersteuning in de wijk organiseren. De ervaringen en opbrengsten uit deze (Enschede Doen) proeftuinen betrekken we in de vernieuwingen en verdere beleidsontwikkelingen.

 

Thema 7 Woonbegeleiding.

Met de inwerkingtreding van de Wmo 2015 hebben gemeenten de taak te zorgen voor opvang en beschermd wonen voor hun inwoners die deze vorm van ondersteuning nodig hebben. Vooralsnog gaat het budget dat gemoeid is met beschermd wonen voor mensen met een GGZ-C indicatie voor een periode van vijf jaar naar centrumgemeenten, waaronder Enschede. Ook de cliënten hebben een overgangsrecht van maximaal vijf jaar. Enschede dient, in overleg met haar regiogemeenten, opvang en beschermd wonen in deze gemeenten te realiseren. In ons werkgebied wonen 891 mensen met zo’n indicatie. Allereerst moeten we zorgen dat de financiering voor deze plaatsen in 2015 wordt gecontinueerd en dat we de toegang voor nieuwe cliënten duidelijk geregeld hebben. In overleg met de regiogemeenten en corporaties zal de komende jaren gewerkt worden aan het realiseren van opvangplaatsen en –nieuwe- beschermd wonen plaatsen in de gemeenten van herkomst.

Wij willen bereiken dat mensen die niet zelf in staat zijn passende en stabiele huisvesting te verwerven en te behouden, daarbij ondersteuning krijgen, zodat zij kunnen wonen en zich kunnen ontwikkelen tot een goede buur(t)- en stadsgenoot.

Die woonbegeleiding kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de mogelijkheden van betrokkene, bijvoorbeeld:

  • Bij huurschulden: overleg met de woningbouwcorporatie over voorwaarden waaronder toch een woning beschikbaar kan komen;
  • Als hij/zij niet met geld om kan gaan: via een instelling een woning huren;
  • Als hij/zij het huis niet op orde kan houden en/of zichzelf verwaarloost: daarbij ondersteuning bieden zodat hij deze vaardigheden aanleert;
  • Als hij/zij geen sociale contacten heeft en -dreigt te- vereenzamen: ondersteunen bij het herstellen van of aangaan van duurzame sociale contacten en het vinden van zinvolle dagactiviteiten;
  • Als iemand niet langer alleen kan (blijven) wonen: helpen bij het vinden van huisvesting in een wooncomplex;
  • Beschermd wonen: voor mensen die door b.v. een psychische aandoening een beschermende woonomgeving nodig hebben via zorgaanbieders een combinatie van wonen, zorg en dagactiviteiten organiseren.

 

Thema 8 Maatschappelijke en vrouwenopvang.

Wij willen onderdak en begeleiding bieden aan mensen die geen thuis hebben of de thuissituatie hebben (moeten) verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Daar waar dit verband heeft met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld en of kindermishandeling willen we dat het geweld stopt, waar mogelijk voorkomen wordt en na ingrijpen de woonsituatie weer zo snel mogelijk genormaliseerd wordt.

Wij continueren het huidige beleid ten aanzien van opvang en begeleiding aan deze personen door het bieden van (tijdelijk) verblijf en ondersteuning bij het zich opnieuw een plaats in de samenleving verwerven. Wij zorgen voor een duidelijke toegankelijkheid en afspraken met partners om met name de veiligheid te borgen. Aan kinderen die meekomen met hun ouder(s) wordt specifiek aandacht besteed, zodat zij met zo min mogelijk schade verder kunnen opgroeien.

  • Preventie maatschappelijke opvang. Optimaliseren samenwerking tussen centrumgemeente en regiogemeenten door uitvoering te geven aan het Convenant samenwerken aan opvang en zorg. Middels de inzet van een netwerkregisseur de afstemming tussen gemeenten, zorgaanbieders en corporaties verbeteren. Er zou geen sprake meer moeten zijn van huisuitzettingen, in het uiterste geval moet eerder gedacht worden aan een ‘gedwongen verhuizing’.
  • Zorg- en zorgtoeleiding. Inzet van bemoeizorg vanuit verschillende disciplines, voor verschillende groepen: jong, oud en bijzonder.
  • Inloopvoorzieningen. Bieden van laagdrempelige inloopmogelijkheden voor mensen die gebruiken (zowel alcohol als drugs) en mensen die nergens welkom zijn. In de zomermaanden een ‘inloop’ voorziening in de openbare ruimte.
  • (Dagbesteding) Activering. Zoeken naar nieuwe middelen en mogelijkheden om bezoekers te activeren en participeren, het eigen leven vorm te geven, deelnemen aan de samenleving, iets betekenen voor anderen mogelijk te maken. Het uitzendbureau UURwerk speelt hierbij een belangrijke rol.
  • CIMOT. Centrale Intake Maatschappelijke Opvang Twente, vaststellen regiobinding en eventueel toeleiding naar gemeente van herkomst. Opstellen van plan van aanpak voor cliënten. Versterken van de positie van de Centrale Intake Maatschappelijke Opvang (CIMOT) en uitbreiden met kennis over psychiatrie.
  • Huiselijk geweld. Uitvoering Wet tijdelijk huisverbod. Borging pilot Code Rood in de reguliere aanpak via Veiligheidshuis Twente. Doorontwikkeling Veilig Thuis Twente, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (AMHK) waarin het steunpunt huiselijk geweld (SHG) en het advies- en meldpunt kindermishandeling (AMK) zijn opgegaan per 1 januari 2015. Continueren aanpak ouderenmishandeling en multidisciplinaire aanpak kindermishandeling middels integreren van deze activiteiten in de werkzaamheden van Veilig Thuis Twente. Implementatie wet Meldcode.
  • Vrouwenopvang. Crisisopvang voor vrouwen. Uitwerking en inhoud geven aan de vastgestelde Regiovisie Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling  in Twente. Afstemming met de regiogemeenten daarover. Anticiperen op de herverdeling van middelen centrumgemeenten vrouwenopvang, afstemming daarover met Zwolle inzake gezamenlijke projecten en activiteiten. Anticiperen op landelijke ontwikkelingen rond specifieke groepen, waaronder mannenopvang, slachtoffers mensenhandel, multidisciplinaire aanpak.     

 

Thema 9 Inkomensondersteuning.

Onder de reguliere producten van de aanvullende inkomensondersteuning vallen:

  • bijzondere bijstand (noodzakelijke kosten in bijzondere situaties die niet kunnen worden betaald uit de uitkering of het salaris);
  • subsidie aan maatschappelijke organisaties die aanvulling leveren op het inkomensondersteuningsbeleid van de gemeente Enschede;
  • schulddienstverlening door de Stadsbank Oost Nederland;
  • het collectieve contract met Menzis voor minima in de gemeente, en
  • regeling individuele inkomensondersteuning (voorheen de langdurigheidstoeslag). 

1.2. Versterken economie

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk

Dienstverlening aan ondernemers

  • Uitvoering accountmanagement voor ondernemers (integrale werkgeversbenadering en dienstverlening)
  • Uitvoeren bedrijvenbezoekprogramma (relatiebeheer)
  • Uitgiftebeleid: selectieve gronduitgifte
  • Organisatie (welkomst-)bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken B&W
  • Digitaal Ondernemersloket

Versterken economische structuur

Adviseren en arrangeren op de beleidsterreinen detailhandel, horeca en hotels, bedrijventerreinen, recreatie en toerisme, kantoren (inclusief kantorenleegstand), internationaal vestigingsklimaat, Havenbeheer Twentekanalen en ambulante handel.

Samenwerken binnen de regio en netwerkstad aan uitvoering van de Ontwikkelagenda Twente en Twente Werkt!

Projecten economische ontwikkeling 

Bijdrage leveren aan stedelijke en regionale projecten: o.a. Kennispark, Technology Base Twente, Zuiderval, binnenstad, XL Businesspark en Stadsweide.

Innovatie en ondernemerschap 

  • Blijven investeren in en verbinden aan Kennispark Twente, Technology Base en de Twentse innovatieagenda
  • Intensiveren van de samenwerking op regionaal niveau en waar nodig voortrekkersrol pakken. Zo coördineren wij de accountmanagementrol in acquisitie (in samenwerking met Port of Twente en Kennispark). We trekken ook samen op in marketing en promotie met Twente.com. Enschede is ook voor de regio actief in de Europese lobby.

Arbeidsmarktparticipatie

Vergroten arbeidsmarktparticipatie via het instrumentarium opgenomen in het uitvoeringsprogramma EAA 2016. Het betreft een integraal uitvoeringsprogramma voor de doelgroepen van de Participatiewet en de Sociale Werkvoorziening. Basiselementen zijn de “Werkgever op kop”, zelfredzaamheid en participatie, innovatieve ontwikkelingen en en een integrale aanpak.

Uitvoering Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)

  • Plaatsen van mensen in Begeleid Werken.
  • Mensen detacheren met een SW-dienstverband.
  • Bieden van beschutte werkplekken.

Algemene bijstand levensonderhoud 

  • Verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud door uitvoering van de Participatiewet.
  • Verstrekken van uitkeringen voor oudere werkloze werknemers en zelfstandigen (IOAW en IOAZ).
  • Verlenen van bedrijfskredieten en verstrekken van uitkeringen voor levensonderhoud aan startende en gevestigde zelfstandigen door uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
  • Terugvorderen of verhalen van te veel of ten onrechte uitbetaalde uitkeringen.

Individuele bijzondere bijstand 

Het verstrekken van noodzakelijke kosten die niet kunnen worden bekostigd uit de algemene uitkering levensonderhoud (Participatiewet).

Bijzondere inkomensvoorziening 

Het verstrekken van subsidies aan o.a. Voedselbank en Stichting Leergeld en uitvoering van het convenant met Menzis.

Schulddienstverlening 

Het bieden van ondersteuning aan Enschedese burgers om te komen tot een oplossing voor problematische  schulden zodat zij weer financieel zelfredzaam worden. Het betreft voornamelijk de werkzaamheden van de Stadsbank Oost Nederland

Handhaving en opsporing 

Het voorkomen en opsporen van oneigenlijk gebruik van de diverse uitkeringen die de gemeente verstrekt.

 VVE en Kindcentra 

  • Jaarlijkse actualisatie tarieven van en subsidies voor aanbod peuterarrangementen en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
  • Subsidieverstrekking voor een (financieel) toegankelijk aanbod aan hun peuters van voor- en vroegschoolse educatie en peuterarrangementen (peuterspeelzaalwerk) door de kinderopvangorganisaties.
  • Beleidsondersteuning/organisatie/secretariaat van diverse overlegvormen tussen onderwijs en kinderopvang (doorontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC’s), kwaliteitsverbetering van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en afstemming van ondersteuning op school en ondersteuning ‘thuis’.
  • Deelname in kopgroep ‘Wethouders voor Kindcentra’ en lobby omtrent (middelen voor) onderwijsachterstandenbeleid. 

Toezicht en handhaving Kinderopvang

  • Toezicht houden op de kwaliteit en veiligheid van kinderopvanginstellingen en gastouders. Waar nodig handhavend optreden ter verbetering daarvan.
  • De uitvoering van de registratie-, toezicht- en handhavingstaak vanuit de Wet op de Kinderopvang

Brede talentontwikkeling

Er is jaarlijks 400.000 euro beschikbaar gesteld voor niet-wettelijke taken in het onderwijs. Via een verordening wordt geregeld dat scholen aanvragen voor bijdragen in activiteiten kunnen indienen. Huidige focus ligt op beroepenoriëntatie, techniek, ICT/nieuwe media en gezonde leefstijl.

Uitvoering Lokaal Educatieve Agenda

We investeren met de scholen in 6 beloften aan kinderen en jongeren:

  • Invloed van jongeren op onderwijs, stad en hun toekomst. Dit realiseren we via een Jongerenberaad en een Jeugdlintje.
  • Ouders en scholen als partner: via ouderbeleidsplannen op elke school.
  • Focus op de groei van élk talent. Dit realiseren we als gemeente vooral via onze subsidieregeling Groei van Talent, waarin voor scholen jaarlijks 400.000 euro beschikbaar is voor thematisch onderwijs (vaardigheden 21ste eeuw, (EU)regionale focus, techniek, moderne techniek&nieuwe media, gezonde leefstijl&bewegingsonderwijs en beroepenoriëntatie)
  • Veilige en ondersteunende leeromgeving: via OnderwijsAchterstandenBeleid, subsidieregeling voor scholen, VVE-beleid (voor- en vroegschoolse educatie), IKC-beleid (integrale kindcentra), Passend Onderwijs, Leerlingenvervoer en Leerplicht/RegionaleMeldCoördinatiefunctie.
  • Goed beeld van toekomstmogelijkheden: via beroepenoriëntatie en -excursies, jong ondernemerschap via de scholen, kennismaking met vrijwilligerswerk via maatschappelijke stage in het derde leerjaar voortgezet onderwijs, via Euregionale focus (stimuleren van onderwijs in de buurtaal en uitwisselingen tussen scholen in Enschede en Duitsland) en via internationale uitwisseling tussen scholen in Enschede en onze zustersteden Palo Alto en Dalian.
  • Wetenschap & technologie: via uitvoering Techniekpact Twente. In het Techniekpact Twente zitten de volgende onderdelen: 20 Days of Technology, internationale school en Twente goes Techno.

Cultuureducatie

In 2020 is er een integraal cultuuraanbod voor alle scholen in Enschede als middel om leerlingen ontdekkend en ontwerpend te laten leren.

Culturage is een meerjarig samenwerkingsproject van het PO en SO én de twaalf Enschedese culturele instellingen voor de verbetering van het cultuuronderwijs. De belangrijkste activiteiten zijn het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen cultuureducatie, deskundigheidsbevordering van leerkrachten én educatief medewerkers, die aansluiten bij de vaardigheden van de 21e eeuw. Het ontdekken en laten groeien van talenten bevordert probleemoplossend denken en creativiteit, samenwerking en kritisch denken. Stuk voor stuk vaardigheden die ervoor zorgen dat een kind zelfstandig kan functioneren in onze kennissamenleving.  Het project Culturage wordt als vliegwiel ingezet om cultuureducatie beter te borgen in het Basisonderwijs. 


Leerplicht/RMC

  • Uitvoering van Leerplichtwet en RMC-besluit (Regionale Meld- en Coordinatiefunctie met betrekking tot voortijdig schoolverlaten). Bestrijden van schoolverzuim en -uitval. Daar waar uitval al heeft plaatsgevonden bevorderen dat jongeren alsnog een startkwalificatie behalen via terugleiden naar school of plaatsing op een leerwerktraject. 

 

Passend Onderwijs

Het actief volgen van de schoolbesturen in hun opdracht om gezamenlijk een sluitend aanbod van thuisnabij passend onderwijs te realiseren. In het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de samenwerkingsverbanden PO (primair onderwijs) en VO (voortgezet onderwijs) komen tot een goede samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Monitoring van de effecten (leerling-stromen en uitval), rapportage en indien nodig aanspreken van het onderwijs. 

Leerlingenvervoer
  • De Regeling Leerlingenvervoer is bedoeld om de toegankelijkheid van het onderwijs te waarborgen. De wetgeving verplicht de gemeente om - onder bepaalde voorwaarden - het vervoer naar school te bekostigen.
  • De gemeenteraad heeft de wettelijke taak om het vervoer in een verordening nader te regelen.
  • Binnen het geheel van de regeling Leerlingenvervoer staat maatwerk steeds meer centraal.

Bereikbaarheid

We werken samen met de Provincie Overijssel aan het op peil houden en verbeteren van de regionale en stedelijke bereikbaarheid.  We zetten hierbij in op de lobby naar en relatie met de Euregio, provincie Overijssel, Rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op het gebied van (inter)/nationale, (eu)regionale en stedelijke bereikbaarheid.

Gedragsbeïnvloeding/wijziging vervoerswijzekeuze of tijdstip van reizen

We voeren het fietsbeleid uit, met bijbehorende investeringen en gedragscampagnes en toepassing van SMART om mensen te verleiden te kiezen voor andere vervoersmiddelen dan de auto (modal-shift) of te reizen op andere tijdstippen om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren. Dit doen we ook samen met lokale en internationale partners in internationale context binnen het EMPOWER project. Hierbij sluiten we ook aan bij lopende Smart Cities acties binnen de gemeente.

Dynamisch Verkeersmanagement en beheer verkeerslichten

We optimaliseren verkeerslichten op basis van het vastgesteld beleid en ontwikkelen (regionaal) verkeersmanagement in nauwe samenwerking met de provincie Overijssel en de omliggende gemeente Almelo en Hengelo. Daar waar mogelijk brengen we het aantal verkeersregelinstallaties terug. In 2016 vervangen we de verouderde verkeersregelinstallatie Boulevard-Gronausestraat-Oliemolensingel.

Verkeersveiligheid

We investeren in de aanpak van objectieve-, subjectieve- en sociaal verkeersonveilige locaties, alsmede in scholing- en bewustwordingscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid in nauwe samenwerking met diverse actieve partners op dit gebied.

 

 1.3. Duurzame leefomgeving

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar. 

Regulier werk

Stadsdeelgewijs werken

  • Stadsdeelmanagement:
  • Stelt samen met inwoners, partners en collega's wijkprogramma's en stadsdeelagenda's op en stimuleert het eigenaarschap bij inwoners;
  • Is verantwoordelijk voor procesregie op de maatschappelijke opgaven om te komen tot integrale aanpak en realisatie in het stadsdeel, de wijken en de dorpen;
  • Signaleert en analyseert (maatschappelijke) ontwikkelingen en vraagstukken in het werkgebied die geagendeerd en geadresseerd worden bij uitvoeringsmanagers en partners. Vanuit deze rol wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan beleidsprocessen vanuit de voorkant;
  • Bouwt en onderhoudt het relatienetwerk in het werkgebied, is alert op tijdige en passende communicatie vanuit de gemeente;
  • Versterkt, arrangeert en jaagt eigenaarschap bij inwoners, partners en collega's aan.  

Ruimtelijke ontwikkeling/Locatieontwikkeling

  • We zetten in op uniform, digitaal, toegankelijk en aanpasbaar beleid. Binnen de mogelijkheden van de nieuwe omgevingswet kan sneller nieuw ruimtelijk beleid worden opgesteld.
  • Aan het eind van elk jaar leveren we een monitor wonen en werken op.
  • We monitoren de behoefte aan studentenhuisvesting conform de uitvoeringsovereenkomsten met de partners. 
  • We werken verder aan de samenwerkingsafspraken met de corporaties binnen het afgesproken proces, dit naast de wijzigingen in verband met de nieuwe Woningwet.
  • Via de Werkgroep Nieuwe Initiatieven (WNI) en het bijbehorende efficiënte proces reageren wij adequaat en in beginsel positief op ruimtelijke initiatieven.
  • We zetten in op de lobby naar en relatie met de provincie, rijk en Europa. Hierin zoeken we naar nieuwe financieringsvormen en samenwerking op de aanpak van (boven)stedelijke thema’s.
  • We onderhouden de welstandsnota en implementeren nieuwe gebiedsgerichte ruimtelijk kwaliteitseisen bij ruimtelijke ontwikkelingen.
  • We voeren de watervisie en het waterprogramma uit
  • We leveren bijdragen aan de watertoets
  • We richten ons voor het buitengebied op de versterking van de ruimtelijke kwaliteit,  beleefbaarheid en duurzaamheid door onder meer de participatie in de landinrichtingen, initiatieven ter bevordering van biodiversiteit en het (laten) uitvoeren van "groene diensten" in samenwerking met het Landschapfonds en eigenaren.
  • We gaan een natuurkansenkaart voor het buitengebied onder de aandacht brengen en ontwikkelen tevens een natuurkansenkaart voor het stedelijk gebied.
  • De toetsing van initiatieven op basis van de Gids buitenkans blijft een reguliere activiteit, evenals de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van flora- en faunawetgeving.
  • We doen onderzoek naar de mogelijkheden om burgers en andere partijen meer te betrekken en verantwoordelijkheid te geven bij de voorbereiding en uitvoering van beleid ten aanzien van het buitengebied.

Grondbeleid

  • We actualiseren jaarlijks onze grondprijzen.
  • We stellen het MPG op en werken aan (inclusief de notitie van Uitgangspunten) een verdere vereenvoudiging ervan.
  • We werken samen met de grondbedrijven Netwerkstad en gaan o.a. de uitgangspunten van beleid verder uniformeren.

Bestemmingsplannen

  • Vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet werken we aan het flexibeler toepassen van bestaande bestemmingsplannen en het inbouwen van meer flexibiliteit in nieuwe bestemmingsplannen zodat initiatieven van burgers, bedrijven en instellingen snel en adequaat gerealiseerd kunnen worden;
  • De huidige wetgeving schrijft voor dat bestemmingsplannen iedere 10 jaar geactualiseerd worden. Deze inhaalslag van de actualisatieplannen wordt in 2016/’17 versneld afgerond;

Binnenstad

  • We voeren het Actieprogramma Binnenstad uit via de Stimuleringsregeling van het Actieprogramma Binnenstad.
  • We werken conform de doelen van de Agenda Centrum aam de verbetering van de ruimtelijke waliteit van het centrum, en werken aan nieuwe initiatieven en projecten.
  • We gaan nauw samenwerken met de Provincie bij het vitaal en toekomstbestendig maken van de binnenstad via diverse programma's en projecten.

Cultuurplan Enschede
We implementeren het cultuurplan Enschede: “Enschede culturele hotspot van het Oosten” door:

  • Versterken van Muziekkwartier en Roombeek Cultuurpark via subsidiebeschikkingen en uitvoeringsovereenkomsten met de culturele instellingen. In de overeenkomsten stimuleren we ondernemerschap op het gebied van programmering, presentatie, promotie, nieuwe verdienmodellen en besparing op bedrijfsvoering;
  • Ondersteunen van een aantal kleinere instellingen, met name podia en presentatieplekken voor beeldende kunst, via subsidiebeschikkingen;
  • Uitvoeren van de nieuwe cultuurverordening voor amateurkunst, beeldende kunst en culturele activiteiten. De amateurkunst wordt verder ondersteund door inzet van de cultuurcoach en wijkprojecten;
  • Ondersteunen van cultuureducatie om tot een afgestemd aanbod van doorlopende leerlijnen voor het primair onderwijs te komen;

Visie Citymarketing en evenementenbeleid

  • We voeren de visie Citymarketing en het Evenementenbeleid uit, via (1) de jaarlijkse uitvoeringsovereenkomst met Enschede Promotie, (2) uitvoeren van het evenementenprogramma 2017, en (3) het voorbereiden en vaststellen van het  evenementenprogramma 2018.
  • We vermarkten Enschede als muziekstad en winkelstad. Focus daarin ligt op het aantrekken van meer bezoekers, meer bestedingen en langer verblijf. Daaronder ontwikkelen en uitvoeren van campagnes Enschede Winkelstad Duitsland & Nederland. Verder richten we de algemene stadspromotie op het Duitse deel van de Euregio en op Enschede als studentenstad. Alle acties staan in het teken van het merk van de stad: “Enschede, Stad van Nu”.

Bestuurlijke projecten

Project Boswinkel Oost
Vanaf 2014 t/m 2019 zal de uitvoering van de herstructurering en de (her-)inrichting van de openbare ruimte worden uitgevoerd. Met Ons Huis zijn in 2015 gesprekken opgestart over de aanpak van hun deelgebied.

Stadsweide voor Kennis, Technologie en Zorg (KTZ)
Aan de zuidwestkant van de binnenstad wordt flink geïnvesteerd door diverse partijen zoals Medisch Spectrum Twente (MST), Saxion Hogeschool en gemeente. Binnen dit gebied wordt de komende jaren gewerkt aan versterking en vitalisering van de binnenstad en de schil daarom heen. Dit gebeurt door te investeren in een kwalitatief hoogwaardige mix van voorzieningen, gebouwen en ontwikkelingen op het gebied van kennis, zorg en technologie. Binnen de Stadsweide ligt de focus op de hierna beschreven onderdelen.
 

Ontwikkelstrategie Stadsweide: Kop Boulevard, Ariënsplein en andere herontwikkelingslocaties
De gemeente maakt in samenspraak met alle in het gebied betrokken partijen en mogelijke investeerders een ontwikkelstrategie voor Stadsweide. Hierbij ligt de nadruk op het gebied “Kop Boulevard”. Voor dit gebied wordt gedacht aan het realiseren van een mix van grootstedelijk grondgebonden en gestapeld wonen met een hoog duurzaamheidgehalte in combinatie met andere centrumvoorzieningen. Deze op zich wenselijke ontwikkeling is vanwege een gebrek aan passend programma en de grote financiële risico’s de komende 10 jaar naar verwachting nog niet haalbaar. Als gemeente nemen we daarin dus niet het voortouw. Maar wij zullen onze private partners zeker verleiden om dat voortouw wel te pakken en in samenspraak met de gemeente dit gebied nog dit decennium tot ontwikkeling te brengen. Belangrijke opgave in de Stadsweide is om een passende functies te vinden voor het ziekenhuiscomplex aan het Ariënsplein dat vanaf 2017 vrij komt op het moment dat het MST geheel gebruiksklaar is. 

De Spoorzone
De Spoorzone is een stedelijk gebied waar wonen, creativiteit en ondernemerschap worden versterkt. De diverse deelgebieden hebben een eigen karakter. Daarbij wordt geanticipeerd op de actuele vraag naar stedelijke functies.

Middengebied
In dit gebied voor wonen en werken zijn de eerste woningen opgeleverd. De transformatie van het resterende deel van fase 1 (ten noorden van de Molenstraat) tot een hoogwaardig binnenstedelijk woonmilieu verloopt voorspoedig. Het Leger des Heils wordt verplaatst naar het pand van de Volksuniversiteit aan de Molenstraat en nieuwbouw aan de Cultuurmijl. Het huidige pand van het Leger des Heils wordt gesloopt.De basisschool IOK De Globe verhuist naar de Benthemschool. Het huidige schoolgebouw wordt gesloopt. Met een passend programma kan de locatie “Eeuwige Lente” aan de Molenstraat worden herontwikkeld, net als de locatie van het voormalig het Arke-pand aan de Deurningerstraat (zorgontwikkeling). Het gebouw “het Trefcentrum” wordt gesloopt.

Boddenkamp
Ook de ontwikkeling van de Boddenkamp tot een hoogwaardig woongebied met 120 woningen voor met name particuliere opdrachtgevers zetten we door. Inmiddels zijn nagenoeg alle kavels welke dit jaar in de verkoop zijn gebracht gereserveerd of verkocht. Inzake de Ambachtsschool is met een ontwikkelaar een verkoopovereenkomst afgesloten zodat nu ook daadwerkelijk met de transformatie van het monumentale pand kan worden begonnen. 

Polaroid
Wij steunen Domijn om het complex van Polaroid verder te transformeren tot de Performance Factory voor talentontwikkeling en leggen daarbij de relaties naar de Bothoven (park) en Binnenstad.  

Parkeerbeheer

  • We stellen de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) voor 2017 en verder op.

Begraafplaatsen

  • We beheren en onderhouden de Ooster-, Wester en RK begraafplaats;
  • Er worden per jaar circa 225 begraafplechtigheden en circa 60 asbestemmingen uitgevoerd in wand-, kelder- en reguliere graven;
  • We voeren een grafadministratie;
  • We zijn gastheer en staan nabestaanden en bezoekers te woord, geven rondleiding e.d.

Beheer wegen 

  • We voeren het Wegenbeleidsplan 2014-2018 uit;
  • We richten ons op 't dagelijks onderhoud van de wegen en verhelpen schades en meldingen;
  • We voeren het beheerprogramma op basis van veilig en functioneel uit;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.
  • Bij infrastructurele kunstwerken is er een meerjarig onderhoudsprogramma en doen we jaarlijks een visuele inspectie.

Gladheidsbestrijding

  • Via Twente Milieu geven we uitvoering aan het Beleidsplan Gladheidsbestrijding;
  • Jaarlijks actualiseren we de strooikaart voor de volgende winterperiode november t/m maart;
  • We werken nauw samen met de andere Twente Milieu gemeenten en de provincie voor een goed aansluitende gladheidsbestrijding in de regio.

Havens en Markten

  • Met betrekking tot de havens zorgen we voor een adequaat onderhoudsniveau van kades en oevervoorzieningen en voldoende diepgang voor scheepvaart in de haven;
  • Via het Regionaal Havenbedrijf houden we toezicht op de scheepvaart en innen van de haven- en kadegelden;
  • We onderhouden contacten met watergebonden bedrijven; waar mogelijk bevorderen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid;
  • Op basis van de Marktverordening organiseren we én zien we toe op de warenmarkten. De dinsdagmarkt is in 2015 verzelfstandigd. De standplaatsen en minimarkten zijn in 2016 gedereguleerd. De komende jaren zullen stappen worden ondernomen ook de overige markten te verzelfstandigen. Hiervoor worden in 2017 vervolgstappen gezet.

Openbare Verlichting

  • We voeren het Beleidsplan Openbare Verlichting 2014-2017 – Veilig en effectief verlichten uit;
  • Er vindt dagelijks onderhoud (via aannemer) plaats: oplossen schades, controlerondes en kapotte lampen vervangen;
  • We vervangen lichtmasten en armaturen als ze kapot zijn;
  • We maken lichttechnische berekeningen voor nieuwe situaties;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats.

Stadsdeelbeheer

  • We houden als opdrachtgever de openbare ruimte op het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau en dragen vanuit de openbare ruimte bij aan de bestuurlijke doelen zoals arbeidsmarktdoelstellingen.
  • Samen met bewoners en partners in de buurten van Enschede stellen we de wijkbeheerplannen op en voeren we deze uit, om hen meer zeggenschap en invloed te geven over hun eigen leefomgeving en de participatie te vergroten;
  • Ook geven we samen met bewoners en partners uitvoering aan de “Kaders voor het beheer en onderhoud van het openbare groen 2014-2018” via onder andere het traject “Veranderen en bezuinigen in de openbare ruimte” en de wijkbeheerplannen;
  • Vanuit de kaders voor het groen stimuleren we de verkoop van restgroen aan bewoners (en bedrijven);
  • We werken aan het vergroten van de participatie in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte door onder andere adoptie van de openbare ruimte te stimuleren en een pilot met zelfbeheer door bewoners en ondernemersverenigingen uit te voeren.

Vergunningverlening Leefomgeving 

  • Jaarlijks worden ca 3500 vergunningen en meldingen verleend onder andere op het gebied van bouw, milieu en evenementen. De financiële crisis van de laatste jaren heeft een grote impact gehad op het aantal bouwaanvragen. In 2016 zien we een voorzichtige groei en de verwachting is dat deze trend in 2017 doorzet. Vanuit onze grondhouding om ons proces steeds verder te optimaliseren en te verbeteren voor de aanvragers en belanghebbenden zijn wij continue aan het kijken welke verbeteringen we kunnen realiseren. Het in 2016 verder uitgewerkte traject  van het verkorten van de doorlooptijden is hier een mooi voorbeeld van en wordt in 2017 verder geoptimaliseerd. In 2015 zijn 10 producten als gevolg van het project deregulering eerste fase sterk vereenvoudigd of geheel afgeschaft. Eind 2016 wordt de 2de fase afgerond en dit zal in 2017 geïmplementeerd worden. De groene leges zijn in 2016 ingevoerd en een groot succes geworden. Eind 2016 wordt dit proces geëvalueerd en verbeteringen zullen in 2017 worden doorgevoerd.
  • We participeren in de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Twente.
  • Met behulp van omgevingsmanagement zetten we actief in aan het realiseren van initiatieven van bedrijven en instellingen.

Afvalstoffen

  • De reguliere werkzaamheden richten zich op de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval;
  • We streven naar meer afvalscheiding (hergebruik grondstoffen), optimalisatie van de service tegen lagere kosten en minder afval in de openbare ruimte;
  • Onze belangrijkste maatschappelijke partners zijn Twente Milieu (inzameling) en Twence (verwerking van restafval en GFT).

Beleid Leefomgeving

  • We voeren rijksgestuurde bodem- en geluidsaneringsoperaties uit. Vanaf 2016 begint een nieuwe programmaperiode met bijbehorende prestatieafspraken en financiële middelen van het Rijk;
  • We voeren de werkprogramma's bodem & geluidssaneringen uit;
  • We geven uitvoering aan de Beleidsvisie Externe Veiligheid;
  • We geven technisch advies op alle bouw- en milieugerelateerde werkzaamheden (bodemadvies, geluidadvies, licht, etc);
  • We exploiteren de buitenreclame in Enschede.

Riolering 

  • We voeren het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2016-2020 – Veilig en op maat (gebaseerd op risico gestuurd beheer);
  • Hiernaast onderhouden we op dagelijkse basis kolken, riolering, bassins, pompen en gemalen, etc.
  • We stellen een beheerprogramma op en voeren dit uit. Veilig en functioneel (vervanging, renovatie, verbetering) zijn hierbij uitgangspunten;
  • Er vindt gegevensbeheer plaats;
  • We werken samen met partners en kennisinstellingen.

Handhaving Bouwwerken en Bedrijven

  • We houden toezicht, en handhaven zo nodig, op activiteiten ten aanzien van het omgevingsrecht. Het gaat daarbij onder andere om bouwactiviteiten, gebruik van de ruimte(RO), handelingen op/in de bodem, milieuregelgeving bij bedrijven, evenementen en het brandveilig gebruik van objecten;
  • We geven gevraagd en ongevraagd advies in diverse gremia als het gaat om handhavingsaspecten;
  • Hoe en wanneer we optreden is vastgesteld in het uitvoerings- en handhavingsbeleid. Waar we toezicht op houden wordt in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma vastgesteld.

Handhaving Openbare Ruimte

  • We houden toezicht in de openbare ruimte en treden op tegen de ‘kleine ergenissen’. Jaarlijks wordt in afstemming met de Stadsdelen bepaalt op welke aspecten de focus moet komen te liggen. Parkeren in de Binnenstad en toezicht op het aanbieden en/of dumpen van afval hebben daarbij een prioriteit. Dit alles wordt uitgewerkt in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma en uitgevoerd conform het vastgesteldeuitvoerings- en handhavingsbeleid. Onderdeel van het uitvoeringsprogramma is een jaarlijkse prioritering van de werkzaamheden op basis van beschikbare capaciteit, om te kunnen blijven voldoen aan de handhavingsopdracht;
  • We werken samen met Politie, Stadsdelen en overige partners aan de leefbaarheid, openbare orde en veiligheid van de stad, hierbij ligt de verantwoordelijkheid bij leefbaarheid;
  • Hiernaast participeren we in samenwerkingsovereenkomst BOA’s domein I met de 14 Twentse Gemeenten.

Duurzaamheid
We ondersteuning initiatieven die de stad duurzamer maken: 

  • Ondersteunen uitvoeringsorganisaties (Reimarkt, EBT, energieloket).
  • Ondersteuning buurtenergiebedrijven.
  • Verduurzaming basisscholen.
  • Energiebesparing bedrijfsleven door voorlichting en inzet instrumentarium Wet Milieubeheer en het Activiteitenbesluit.
  • Stimuleren verduurzaming maatschappelijk vastgoed door organiseren themabijeenkomsten.
  • Stimuleren en faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving.

Openbare Orde en Veiligheid
De burgemeester heeft op grond van onder andere de Gemeentewet een aantal bevoegdheden voor het bewaken van de openbare orde, welke bevoegdheden in toenemende mate om feitelijke toepassing vragen. Knelpunt bij het invoeren van deze nieuwe bevoegdheden is dat dit gepaard gaat zonder dat daarvoor vanuit het Rijk extra middelen beschikbaar worden gesteld. Het betreft onder meer:

  • Het uitvoeren van de Wet tijdelijk huisverbod;
  • Het toepassen van de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (MBVEO). De wet maakt het mogelijk om overlast door voetbal aan te pakken, maar ook om voor meer situaties gebiedsverboden op te leggen en een bestuurlijke aanpak van overlast door 12-minners;
  • De inzet van cameratoezicht ter bevordering van de signalering van (dreigende) verstoring van de openbare orde;
  • Sluiten van panden waarvan bewezen is dat vandaaruit harddrugs wordt verhandeld;
  • Toepassen BIBOB bij o.a. aanvragen horecavergunningen, coffeeshops, vechtsportgala’s.

Vanaf 2014 wordt binnen de beschikbare middelen uitvoering gegeven aan de prioriteiten zoals vastgesteld binnen het nieuw veiligheidsbeleid (IVP).

Daarnaast zal ook uitvoering gegeven worden aan:

  • de intensivering van de afstemming met FC Twente, OM en politie, met betrekking tot voetbalwedstrijden en mogelijke inzet bevoegdheden burgemeester.
  • Implementatie en handhaving van de nieuwe Drank- en Horecawet

Beheerorganisatie Veiligheidshuis Twente
Het veiligheidshuis verbindt netwerken in strafrecht, veiligheid en zorg om daarmee effectieve interventies te doen bij individuen en groepen met een hoog risico op recidive en/of complexe problematiek. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft besloten om per 2013 de bijdrage voor de veiligheidshuizen via het Gemeentefonds aan de 25 zetelgemeenten van de veiligheidsregio’s uit te keren. Enschede is de zetelgemeente voor de regio Twente en is daarmee de beheersorganisatie voor het Veiligheidshuis Twente. Vanaf 2014 leveren alle 14 gemeenten in Twente o.b.v. het aantal inwoners financiële bijdrage aan het Veiligheidshuis Twente.

RIEC-ON
In 2007 zijn op basis van het programma ‘Bestuurlijke aanpak van georganiseerde misdaad’ Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) opgericht. De RIEC’s stimuleren en ondersteunen de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit. Inmiddels is door het ministerie van V&J besloten in ieder geval voor de periode 2014-2017 subsidie te verstrekken voor het organiseren van RIEC’s in Nederland. De gemeente Enschede draagt hiervoor circa 23.000 euro bij als cofinanciering van 735.000 euro subsidie.

Brandweer en veiligheidsregio Twente
De uitvoering van de wettelijke taak crisisbeheersing is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. De burgemeester blijft echter verantwoordelijk voor de crisisbeheersing. De inrichting van de crisisbeheersing moet voldoen aan de landelijke regelgeving. De gemeente levert voor de voorbereiding op crises en bij calamiteiten capaciteit aan de Veiligheidsregio Twente om deze doelstelling te behalen. 

De uitvoering van de wettelijke taak brandweerzorg is per 2013 ondergebracht bij de Veiligheidsregio Twente. Hier valt dan ook de Brandweer Twente onder. De burgemeester blijft verantwoordelijk voor de brandweerzorg in de gemeente. Brandweer Twente innoveert en werkt er zichtbaar aan om haar specialistische taken in (inter)regionale en landelijke samenwerking te organiseren. Brandweer Twente richt zich daarnaast op optimalisering van de dekkingsgraad en brandveilig leven.

1.4. Dienstverlening en financieel beleid

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de reguliere werkzaamheden binnen dit programma. De tabel laat per doelstelling zien welk product daar een bijdrage aan levert. Voor sommige producten zijn relevante beleidsnota's geschreven. Hier verwijzen we dan naar.

Regulier werk

Dienstverlening

  • Vaste dienstverlening naar bewoners, instellingen en bedrijven via de kanalen balie, telefonie, post en digitaal (beleidskader: Wet- en regelgeving, zoals Paspoortwet, de Wet GBA en de kaders van i-NUP).
  • De Wet GBA wordt vervangen door de Wet Basis Registratie Personen; daarvoor is een transitietraject ingezet.
  • Ondersteuning en advisering aan dienstverleningsactiviteiten binnen andere programma’s, voor zowel externe als interne dienstverlening (werken aan Stedelijke Dienstverlening).

Gemeentearchief

Beheren en openstellen van historisch stadsarchief Enschede en gevolg geven aan wettelijke eisen rondom de archiefbewaarplaats (beleidskader is de Archiefwet en digitale duurzaamheid en de Archiefverordening op basis van die wet).

Verkiezingen

  • Onder het product verkiezingen vallen de kosten voor het organiseren van Europese-, landelijke-, provinciale-, waterschaps- en gemeenteraadsverkiezingen.
  • In de ophanden zijnde Referendumwet is voorzien in 2 referenda per jaar. Het organiseren van verkiezingen is daarmee een continue activiteit.
  • De gemeente werkt actief mee aan het nieuwe (landelijke) verkiezingsproces.

Interne Dienstverlening: Documentair Diensten Centrum

Op orde houden en verder moderniseren (digitale postkamer) van de documentaire huishouding, rekening houdend met de Archiefwet.

CIO en CIO-office

In de samenleving neemt informatievoorziening en ICT – denk daarbij aan grote thema’s als bijvoorbeeld cloud computing en het nieuwe werken – een steeds belangrijke positie in. De Chief Information Officer (CIO) is binnen Enschede de functionaris die verantwoordelijk is voor de informatievoorziening. ICT, de bedrijfstrategie,en de organisatie zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden voor de CIO. wij geven de komende jaren vorm aan de rol van de CIO in nauwe afstemming met de andere programma’s en met het IT-bedrijf binnen BMO.

Basisregistraties

  • Zorgvuldige, betrouwbare en vertrouwelijke bijhouding van de gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (conform wet GBA als beleidskader); daaronder valt ook het regionaliseren van inschrijving van vreemdelingen in de GBA.
  • Op orde houden en verder moderniseren van de vastgoed- en gebouwen registraties volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving (wetgeving VROM; Kadasterwet).
  • Mogelijkheden van weergave met hulpmiddelen van de topografie verder ontwikkelen en uitdragen en verder werken aan regionale samenwerking.

Raad- en raadscommissies

Het doel van de Raad en het college is om meer betrokkenheid en zeggenschap van de burger te verkrijgen. De opgave voor de Raad en stadsdeelcommissies is om beter in te spelen op situaties waarbij insprekende burgers/wijkorganen pleiten voor hun eigen- en wijkbelang (wijkbudgetten). Daarmee willem wij het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur versterken. hiermee versterken wij ook het vertrouwen van de stad in haar bestuur.

Wij stellen een meerjarenprogramma op voor het bestuur van de stad. Daarbij heeft de raad ambities om de bovenlokale samenwerkingsrelaties van de stad (met buurgemeenten maar ook grensoverschrijdend) meer op de politieke agenda te zetten.

  • Meer samenspel met de burger te organiseren;
  • In een eerder stadium debatten met burgers organiseren
  • Optimalisatie inspraakproces burger  
  • Vergroting inzet moderne communicatiemiddelen.

College van B&W

Het College van B&W is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. 

Ondersteuning College en directie

Het product Ondersteuning College en directie bevat de werkzaamheden die verricht worden door de Concernstaf:

  • Kaderstelling (Financieel, juridisch)
  • Processturing (o.a. IPC-cyclus, indicatoren)
  • Bestuurlijke en strategische advisering  (o.a. versterken weerstandsvermogen en risicomanagement)
  • beheer en bewaking verdbonden partijen

Vastgoedbedrijf Enschede

In 2016 wordt verder gewerkt aan regie op vastgoed waarbij de focus is: vastgoed is geen kerntaak en wordt daarom afgestoten, tenzij het niet verkrijgbaar of duurder is in de markt.

Interne dienstverlening.

Interne diensteverlening betreft het hele palet aan Communicatie, Organisatie-ontwikkeling, Personeelsbeheer, Administratie, Financiën, Inkoop, Juridische Zaken, IT en Huisvesting,

Op het gebied van regulier werk wordt binnen de bedrijfsvoering specifieke aandacht gegeven aan:

  • De verregaande integratie van online systemen en online communicatie die ervoor zorgtdat we vanaf 2017 álle communicatie en interactie met de gemeente plaats- en  tijd-onafhankelijk vormgeven ;
  • De outsourcing van de uitgifte van IT-middelen volgens Gartner IS-Lite model in het nieuwe IT-bedrijf. Te beginnen richting Huisvesting & Services (serviceplein);
  • De operationele uitvoering van onze huisvestingsvisie naar werkplekken en benodigde IT-faciliteiten
  • De implementatie van eHRM tbv verdere digitalisering van personeelsmutaties en personeelsdossiers
  • Het verder automatiseren van ons inkoopbestelproces waarmee we vanaf 2016 invulling geven aan het concept van “purchase to pay”

Bezwaar & Beroep

Binnen het product Bezwaar en Beroep zijn er drie in het oog springende ontwikkelingen.

  • De ene is dat als gevolg van grotere instroom in de Bijstand, het aantal bezwaren toeneemt, enerzijds gewoon door het grotere aantal bijstandsgerechtigden, anderzijds door de hoge werkdruk in het primaire proces, waardoor de kwaliteit van de primaire besluiten vermindert.
  • De andere is dat in een groter aantal gevallen de bezwaarde wordt vertegenwoordigd door een professionele rechtshulpverlener, waardoor vaker een proceskostenvergoeding in de bezwaarfase optreedt.
  • Ten slotte is er de uitbreiding van het aantal terreinen waarop bezwaarschriften worden ingediend.Met name bij de decentralisaqties zal het aantal bezwaarschriften sterk toe kunnen nemen nu deze teaken ondergemeentelijke verantwoordelijkheid gaan vallen.

Regionale dienstverlening

Onder de regionale dienstverlening zijn alle activiteiten vanuit de bedrijfsvoering ondergebracht die we uitvoeren voor derden. Het gaat hierbij vooral om de verhuuractiviteiten in de wijkservicecentra, IT dienstverlening aan diverse partners (o.a. GBT, Stadsbank Oost Nederland en Dimpact) en de dienstverlening voor de gemeente Losser. Door synergievoordelen te delen tussen de opdrachtgevende en opdrachtnemende partij wordt bijgedragen aan de besparingen binnen onze eigen bedrijfsvoering. Aan de andere kant ontstaan risico's bij o.a. de verhuur van huisvesting en de IT dienstverlening door onder andere de opzegging van het huurcontract door UWV in het Werkplein en de terugtrekkende beweging van de politie in de wijkservicecentra. Ook andere maatschappelijke partners aan wie de gemeente ruimte verhuurt, bezinnen zich op hun huisvesting en huren minder m2 in de komende begrotingsperiode voor kortere huurperioden.

Onderwijshuisvesting

Uitvoeren van de wettelijke taak op onderwijshuisvesting.  Na de doordecentralisatie van het buitenonderhoud zijn de gemeentelijke verantwoordelijkheden voor de huisvesting gelijk voor  zowel het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. In de wetgeving en de verordening Onderwijshuisvesting is opgenomen dat gemeenten- verantwoordelijk zijn voor:

  • nieuwbouw;
  • uitbreiding/verplaatsing;
  • eerste onderwijsleerpakket/eerste inrichting/meubilair;
  • herstel constructiefouten (o.a. asbest) en
  • schadeherstel bijzondere omstandigheden

Alle andere zaken zoals onderhoud en aanpassing zijn voor rekening van het schoolbestuur, die daarvoor rechtstreeks middelen vanuit het Rijk ontvangt. Door de wetswijziging worden de schoolbesturen in staat gesteld zelf maatregelen te treffen, zodat een veilig en gezond leef- en lesklimaat ontstaat.

Sportvoorzieningen

  • Recreatievoorzieningen: subsidiëren van de NV Enschedese Zwembaden en adviseren IJsbaan Twente BV.
  • Binnen- en buitensportvoorzieningen: beheer en exploitatie van gemeentelijke sportparken, sporthallen, sportzalen en gymnastieklokalen. Er worden maatregelen uitgevoerd om de kosten van de exploitatie te verminderen, conform de besluitvorming over de bezuinigingen 2014 en 2015.

Wijkaccommodaties: beheer en exploitatie van negen wijkaccommodaties, met als opdracht de exploitatie te verbeteren en het aantal wijkcentra terug te brengen met minimaal 3. Vanaf 2016 moet de exploitatie sluitend zijn met inbegrip van een aanvullende taakstelling van 275.000 euro.