6. Toelichting op de balans

Inleiding

De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld. In 2023 zijn geen wijzigingen in deze grondslagen opgetreden. Wel is een passage opgenomen in verband met de rechtmatigheidsverantwoording die in 2023 voor het eerst in de jaarrekening is opgenomen.

 

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.

Met betrekking tot de verwerking van de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Deze uitspraak houdt in dat in de jaarrekening de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling, die doorgaans is opgenomen in de september circulaire van het boekjaar.

Met betrekking tot de eigen bijdragen die het CAK int en aan de gemeenten afdraagt geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2018 van de commissie BBV het volgende. Gemeenten kunnen op basis van de overzichten van het CAK wel de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen met de eigen WMO-administratie. Probleempunt is dat door het ontbreken van inkomensgegevens op deze overzichten de informatie over de eigen bijdrage ontoereikend is om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht. De gemeente zal deze onzekerheid in de jaarstukken moeten noemen, ook al ligt de oorzaak niet bij de gemeente.

Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende verlofaanspraken.

 

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld door reorganisaties) dient wel een verplichting opgenomen te worden.

 

Algemene grondslagen rechtmatigheid 

In de rechtmatigheidsverantwoording verklaart het college in hoeverre de financiële regelgeving is nageleefd bij de totstandkoming van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties. De financiële regelgeving, met alle wetten en raadsbesluiten die een duidelijke relatie met het financiële beheer hebben, is vastgelegd in het door de raad op 5 april 2023 vastgestelde normenkader rechtmatigheid

 

Balans

Vaste activa

 

Immateriële vaste activa

Algemeen

De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Eventuele van derden verkregen specifieke investeringsbijdragen worden in mindering gebracht op het geactiveerde bedrag (artikel 62 lid 2 BBV). Hierbij wordt de verkregen bijdrage als bate verantwoord.

 

Kosten van onderzoek en ontwikkeling van een bepaald actief

De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in 5 jaar afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling vangt aan bij ingebruikneming van het gerelateerde materiële vaste actief.

 

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

Bijdragen aan activa van derden worden afgeschreven in de periode waarin het betrokken actief van de derde op basis van de door de gemeente gestelde voorwaarden moet bijdragen aan de publieke taak.

 

Materiële vaste activa

Algemeen

Activa worden gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten, welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend, inclusief de direct te relateren salariskosten. In de vervaardigingsprijs kunnen voorts worden opgenomen een redelijk deel van de indirecte kosten en de rente over het tijdvak dat aan de vervaardiging van het actief kan worden toegerekend; in dat geval vermeldt de toelichting dat deze rente is geactiveerd.

 

De systematiek van afschrijven is lineair (in enkele gevallen op annuïtaire basis), conform de Financiële verordening. Er wordt afgeschreven over deze waarde met ingang van het jaar volgend op de ingebruikname. Activa welke nog niet in gebruik zijn genomen per ultimo boekjaar, maar nog in uitvoering zijn, worden gepresenteerd onder de categorie materiële vaste activa waar ze na gereed melding worden geactiveerd.

 

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Materieel vast actief Afschrijvings
termijn
(jaren)

Gronden en terreinen

n.v.t.

Gebouwen

40

Verbetermaatregelen, maatregelen afkoppelen en bouwkundige constructies riolering

30

Renovatie, upgrading

25

Relining riolering

20

Meubilair

15

Machines, apparaten en installaties

10

Transportmiddelen, gereedschappen, automatiseringsapparatuur

5

Kosten onderzoek en ontwikkeling

4

Kantoorautomatisering

3

 

Afwaardering van bedrijfseconomisch vastgoed vindt plaats als de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde. Afwaardering van maatschappelijk vastgoed vindt plaats indien de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde en er ten opzichte van de huidige functie geen (bestuurlijke) intentie is voor duurzame exploitatie. Als een vast actief buiten gebruik is gesteld, heeft op het moment van buitengebruikstelling een afwaardering van de boekwaarde plaatsgevonden naar de lagere restwaarde.

 

Investeringen met economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht.

Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven.

 

Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

Wanneer investeringen grotendeels of meer worden gedaan voor riolering, het inzamelen van huishoudelijk afval of andere alsook voor rechten die op grond van art. 229 lid 1 a en b Gemeentewet worden geheven, dan worden deze investeringen op de balans opgenomen in een aparte categorie: de investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven.

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Investeringen met een maatschappelijk nut worden, evenals investeringen met een economisch nut, geactiveerd en over de verwachte toekomstige gebruiksduur afgeschreven. De verplichting om alle investeringen te activeren volgens de nieuwe methode geldt voor investeringen die vanaf het begrotingsjaar 2018 worden gedaan.

 

Door de invoering van de nieuwe systematiek blijven verschillen bestaan in de wijze waarop mag worden afgeschreven op investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut die vóór het begrotingsjaar 2018 zijn gedaan. Om inzicht te geven in het deel van de activa dat wel vergelijkbaar is qua systematiek is in het verloopoverzicht in de toelichting op de balans aangeven welk bedrag volgens de nieuwe systematiek is verantwoord en welk deel volgens een andere systematiek.

 

In erfpacht uitgegeven gronden

Voor in erfpacht uitgegeven gronden geldt de uitgifteprijs van eerste uitgifte als verkrijgingsprijs. Gronden in eeuwigdurende erfpacht worden gewaardeerd tegen registratiewaarde. Eventuele afkoopsommen voor voortdurende contracten zijn verwerkt onder de langlopende schulden en vervallen naar rato van afkoopperiode vrij ten gunste van het resultaat.

 

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen, (overige) leningen u/g en (overige) uitzettingen zijn – tenzij hierna anders is vermeld – opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.

Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

De obligatieportefeuille is gewaardeerd tegen de verwachte aflossingswaarde. Het verschil met de destijds betaalde verkrijgingsprijs is als transitorische (rente)post in de balans opgenomen. Dit verschil wordt in het resultaat opgenomen in de (gemiddeld) resterende looptijd tot aflossing/uitloting.

Van een deelneming is krachtens artikel 1 lid e BBV sprake als de gemeente participeert in het aandelenkapitaal van een NV of BV.

 

Vlottende activa

 

Voorraden

Grond en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen zijn opgenomen tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Wanneer de marktwaarde lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, wordt afgewaardeerd naar deze lagere marktwaarde.

 

Onderhanden werk, gronden in exploitatie

De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken) alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten.

 

Voor winstneming geldt de percentage of completion methode: baten en lasten – en het daaruit vloeiende resultaat – moeten worden toegerekend aan de periode waarin deze zijn gerealiseerd. Bij meerjarige projecten betekent dit dat (de verwachte) winst niet pas aan het eind van het project als gerealiseerd moet worden beschouwd, maar gedurende de looptijd van het project tot stand komt en ook als zodanig moet worden verantwoord. Het verantwoorden van tussentijdse winst is daarmee geen keuze, maar een verplichting die voortvloeit uit het realisatiebeginsel. Bij het bepalen van de tussentijdse winst is het wel noodzakelijk de nodige voorzichtigheid te betrachten. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid en dient er winst te worden genomen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat.
  1. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht.
  1. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Zolang daarvan geen sprake is, worden de verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering gebracht. Indien er sprake is van winst, wordt deze berekend op basis van de eindwaarde van het project, conform de notitie ‘Grondbeleid 2019’ van de commissie BBV. Als de berekening van de tussentijdse winstneming volgens de percentage of completion methode ertoe leidt dat in eerdere jaren teveel winst is genomen, dan neemt de gemeente de eerder teveel genomen winst terug.
Subsidiebaten en de daarbij behorende subsidiabele kosten bij grondexploitaties maken geen onderdeel uit van de tussentijdse winstneming en worden verantwoord op het moment dat de subsidie volgens de
subsidievoorwaarden is gerealiseerd.

 

Voor eventuele verwachte negatieve resultaten op projecten wordt zo nodig een voorziening gevormd. De verliesvoorziening wordt bepaald op netto contante waarde op basis van door het BBV voorgeschreven 2% disconteringsvoet. Deze zogenaamde verliesvoorziening wordt als waardecorrectie op de voorraad onderhanden werk in mindering gebracht. Wanneer de verliesvoorziening groter is dan de boekwaarde van de betreffende grondexploitatie, dan wordt het restant van de voorziening dat niet gesaldeerd kan worden aan de passief zijde van de balans onder de voorzieningen gepresenteerd. 

 

Gereed product

Gerede producten worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich vooral voor indien voorraden incourant worden. De kostprijs bestaat uit de verrekenprijzen van grond- en hulpstoffen en de loon- en machinekosten die aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend.

 

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

Vorderingen

De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.

 

Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste passiva

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.

 

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Borg- en Garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

6.1. Immateriële vaste activa

Bedragen x 1.000 Euro's20232022
Kosten onderzoek & ontwikkeling00
Bijdragen aan activa van derden4.9825.197
Totaal immateriële vaste activa4.9825.197

Toelichting

Deze activa betreffen investeringsbijdragen aan activa van derden zoals brede school Velve Lindehof, Stroinkslanden, Sportpark Boekelo, voorzieningencluster Roombeek. De reguliere afschrijving voor de bijdragen aan investeringen van derden bedroeg 0,2 miljoen euro.

 

6.2. Materiële vaste activa

Bedragen x 1.000 Euro's 2023 2022
Gronden en terreinen 63.926 63.111
Woonruimten 96 143
Bedrijfsgebouwen 198.766 199.798
Grond weg en waterbouwkundige werken 138.687 133.359
Vervoermiddelen 5 22
Machines apparaten en installaties 12.776 15.584
Overige vaste activa 4.353 4.756
Totaal  materiele vaste activa 418.608 416.772

Toelichting

De activa worden onderscheiden naar activa met een economisch nut of activa in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. Als voor de categorie activa met economisch nut heffingen of rechten gevraagd kunnen worden, is er sprake van een derde categorie: economisch nut met heffing. Een bijzondere categorie betreft de in erfpacht uitgegeven gronden. Erfpacht is een beperkt recht, waarbij het eigendom in handen van de gemeente blijft, terwijl een aantal rechten die daar normaal gesproken bij horen in handen van een ander komen. Onderstaande tabel geeft inzicht in dit onderscheid.

Bedragen x 1.000 Euro’s 2023 2022
Investeringen met economisch nut 266.283 269.120
Investeringen met economisch nut waarvoor heffingen worden geheven 84.590 84.702
Investeringen openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut 48.895 44.572
In erfpacht uitgegeven gronden 18.840 18.379
Totaal materiele vaste activa 418.608 416.772

Hieronder geven we per categorie inzicht in het verloop van de boekwaarde. 

 

Investeringen met economische nut

Economische nut    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Correcties Bijdragen derden Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 44.638 1.568 -1.291 -52 118 0 44.980
Woonruimten 143 0 0 -47 0 0 96
Bedrijfsgebouwen 199.613 10.479 -84 -9.071 -961 -1.384 198.592
Grond weg en waterbouwkundige werken 6.405 1.822 0 -656 0 -1.139 6.433
Vervoermiddelen 22 0 0 -17 0 0 5
Machines apparaten en installaties 14.615 1.549 0 -5.260 920 0 11.824
Overige vaste activa 3.684 1.346 0 -719 41 0 4.353
Totaal materiele vaste activa -  Economisch nut 269.120 16.764 -1.376 -15.821 118 -2.523 266.283

Toelichting

 

 

De investeringen bedragen ongeveer 17 miljoen en bestaan uit :

  • Aankoop pand ING Boulevard ad 1,68 miljoen;
  • Aankoop grond zwembad ad 2,1 miljoen;
  • Onderwijshuisvesting basisschool Vrijeschool De Noorderkroon 2,6 miljoen;
  • Onderwijshuisvesting Van der Waalslaan 1,8 miljoen;
  • IT investeringen 1,3 miljoen;
  • Diverse investeringen vastgoedbedrijf Enschede 4,1 miljoen;
  • Diverse investeringen huisvesting en services 0,5 miljoen;
  • Diverse Investeringen openbare ruimte 0,8 miljoen.

De desinvesteringen bedragen 1,4 miljoen en betreft de verkoop onroerendgoed van Knalhutteweg-Stroink, Wethouder Nijhuisstraat, OBO de Helmerhoek en Windmolenweg.

 

De afschrijvingen bedragen ruim 15 miljoen voornamelijk conform reguliere afschrijvingstermijnen en bestaan uit:

  • Gronden en terreinen (0,05 miljoen);
  • Bedrijfsgebouwen (9,1 miljoen) zoals gemeentelijke panden en onderwijsgebouwen;
  • Grond- weg en waterbouwkundige werken (0,7 miljoen) zoals openbare verlichting, ticketautomaten / parkeerinstallaties en sportvoorzieningen;
  • Vervoermiddelen (0,02 miljoen) zoals dienstauto's, bakwagen, heftruck, etc;
  • Machines apparaten en installaties (5,3 miljoen) zoals IT apparatuur (hard-/software, telefonie), technische installaties voor gebouwen (o.a. muziekcluster, gemeentelijke gebouwen, parkeergarages, onderwijsgebouwen, etc);
  • Overige vaste activa (0,7 miljoen), voornamelijk werkplekinrichting.

 

Bijdragen van derden in bedrijfsgebouwen bedraagt 1,9 miljoen en betreft 1,1 miljoen aan zwembad en 0,8 miljoen aan Pathmoshal. De bijdragen aan grond, weg- en waterbouwtechniek bedraagt 1,1 miljoen en betreft subsidie voor metname Stationsplein, Green Deal en slimme oversteek.

Investeringen met economisch nut waarvoor heffingen worden geheven

Heffingen    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Correcties Bijdragen derden Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 94 106 0 0 -94 0 106
Bedrijfsgebouwen 185 0 0 -12 0 0 173
Grond weg en waterbouwkundige werken 83.454 4.045 0 -3.897 0 -200 83.361
Machines apparaten en installaties 969 0 0 -112 94 0 951
Totaal materiele vaste activa -  Heffingen 84.702 4.151 0 -4.021 0 -200 84.590

Toelichting

 

In 2023 is de boekwaarde van investeringen met economisch nut waarvoor heffingen worden geheven licht gedaald. De daling in boekwaarde is het gevolg van hogere afschrijvingen en bijdragen van derden in relatie tot de gedane investeringen in de gronden en terreinenen en grond weg en waterbouwkundige werken. 

 

De hoogte van de Investeringen met economisch nut bedroegen in totaal 4,2 miljoen welke nagenoeg toegerekend kunnen worden aan grond, weg- en waterbouwkundige rioleringswerken.

 

De afschrijvingen hebben plaatsgevonden conform de financiële verordening.

Investeringen openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

 

Maatschappelijk nut    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Correcties Bijdragen derden Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 0 0 0 0 0 0 0
Grond weg en waterbouwkundige werken 15.825 0 0 -1.084 0 0 14.742
27.675 15.537 -311 -1.815 1.071 -8.005 34.152
Overige vaste activa 1.072 0 0 0 -1.071 0 1
Totaal materiele vaste activa -  Maatschappelijk nut 44.572 15.537 -311 -2.898 0 -8.005 48.895

Toelichting

 

De boekwaarde is met ruim 4 miljoen toegenomen veroorzaakt door de forse investeringen in grond, weg- en waterbouwkundige werken van ruim 15 miljoen. Deze wordt deels gecompenseerd door de afschrijvingen en de forse bijdragen van derden. 

 

De investeringen bedragen ruim 15 miljoen in grond, weg- en waterbouwkundige werken:

  • Aanleg hoofdverkeersinfrastructuur (F35 CS Twekkelerzoom) 10,6 miljoen;
  • Verkeersregelinstallatie 1,2 miljoen en mobiliteitshub 0,3 miljoen
  • Busbaan Noorderbaan 0,5 miljoen;
  • Fietspad Haaksbergerstraat 0,3 miljoen;
  • Rotonde Knalhutteweg-Stroink 0,7 miljoen;
  • 1 miljoen in wegen (o.a. Knalhutteweg, Zuiderspoorstraat, Tattersall, Bosweg etc);
  • 0,9 miljoen in o.a. openbare ruimte (o.a. groen, verkeersmaatregelen etc). 

Afschrijvingen in grond, weg en waterbouwkundige werken ter waarde van 2,9 miljoen onder andere ten behoeve van vervanging meubilair en openbare verlichting t.b.v. sociale veiligheid, SW, VRI.

 

De bijdragen van derden in investeringen met een maatschappelijk nut bedragen 8 miljoen en betreffen onder andere (provinciale) subsidies voor infrastructurele projecten zoals F35 (6,2 miljoen), rotonde Knalhutteweg-Stroink (0,5 miljoen), VRI (0,5 miljoen) en diverse andere bijdragen van derden.

In erfpacht uitgegeven gronden

Erfpacht    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Correcties Bijdragen derden Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 18.379 780 0 -319 0 0 18.840
Totaal materiele vaste activa -  Erfpacht 18.379 780 0 -319 0 0 18.840

Toelichting 

 

De boekwaarde van de in erfpacht uitgegeven gronden is in 2023 met 0,5 miljoen gestegen als gevolg van de investering in bedrijventerrein Woningstichting de Woonplaats ter waarde van 0,8 miljoen. Daarnaast zijn 3 van de aangekochte terreinen is in 2023 verkocht voor ruim 0,3 miljoen.

6.3. Financiële vaste activa

Bedragen x  1.000 Euro'sBoekwaarde 31-12-2022InvesteringenDesinvesteringenAfschrijving / AflossingenCorrectiesBoekwaarde 31-12-2023
Kapitaalverstrekking deelnemingen2810000281
Kapitaalverstrekking gemeenschappelijke regelingen1710000171
Kapitaalverstrekking overige verbonden partijen97400-440929
Leningen aan woningbouwcooperaties5.80000-5.80000
Leningen deelnemingen46700-690398
Leningen overig000000
Overige langlopende leningen21.9748550-8.507014.322
Overige uitzettingen >= 1 jaar1.84900-24001.608
Totaal financiële activa31.5158550-14.660017.710

Toelichting

De financiële vaste activa bestaan uit kapitaalverstrekkingen en leningen. Deze activa nemen met 13,8 miljoen euro af van 31,5 miljoen naar 17,7 miljoen euro. Deze afname bestaat uit:

  • investeringen van 0,9 miljoen euro, en
  • afschrijvingen op kapitaalverstrekkingen en aflossingen op leningen voor resp. -0,04 en -14,6 miljoen euro.

 

De investeringen van 0,9 miljoen euro bestaan uit verstrekte leningen aan:

  • FC Twente voor de jaarlijkse ophoging van de achtergestelde geldlening met de niet betaalde rente en aflossing voor de verstrekte lening (circa 213.000 euro) conform de besluitvorming inzake het herfinancieringsplan van FC Twente in 2019.
  • De verstrekking van een lening aan Voetbalclub PW voor 100.000 euro
  • Werknemers van de gemeente voor fietsprivé en duurzaamheid (529.000 euro)

 

Op de kapitaalverstrekkingen is circa 0,04 miljoen euro afgeschreven in 2023. 

 

De aflossingen op de leningen van 14,6 miljoen euro zijn o.a. gedaan door:

  • Medisch Spectrum Twente (6,0 miljoen euro)
  • Domijn (5,8 miljoen euro)
  • Werknemers van de gemeente Enschede voor fietsprivé (563.000 euro)
  • Diverse aflossingen op de overige leningen die voornamelijk zijn verstrekt aan sportverenigingen en overige maatschappelijke organisaties (2,0 miljoen euro).

6.4. Voorraden

Voorraden zijn gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs, eventueel (tijdelijk) afgewaardeerd wanneer de marktwaarde lager is. Een uitzondering hierop vormen de bouwgronden in exploitatie. Deze voorraden worden gewaardeerd tegen netto vervaardigingkosten: de historische kostprijs wordt verhoogd met de gemaakte kosten en verminderd met de opbrengsten uit gronduitgiften, subsidies en bijdragen. De kostprijs bestaat uit de directe kosten en eventueel de aan het werk toe te rekenen indirecte kosten en rente. Voor winstneming wordt overeenkomstig de BBV regels de Percentage of Completion (PoC) methode toegepast: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Hiervoor moet het resultaat op de grondexploitatie wel op betrouwbare wijze kunnen worden ingeschat. Dit is mogelijk wanneer het waarschijnlijk is dat de economische voordelen die aan het project zijn verbonden naar de gemeente zullen toevloeien. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen: 1) Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat én 2) De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht én 3) De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd). Bij de jaarlijkse herziening van het MPG wordt per grondexploitatie aan deze voorwaarden getoetst en winst genomen. Bij de bepaling van de te nemen winst wordt als grondslag de nominale waarde (=eindwaarde) gehanteerd. Voor eventuele verwachte negatieve resultaten op projecten wordt zo nodig een voorziening gevormd. De verliesvoorziening wordt bepaald op netto contante waarde en bedraagt in totaal 66,4 miljoen euro. Op eindwaarde zou deze voorziening in totaal 73,1 miljoen euro bedragen. Deze zogenaamde verliesvoorziening wordt als waardecorrectie op de voorraad onderhanden werk in mindering gebracht. Tenzij de boekwaarde van de betreffende grondexploitatie niet toereikend is, dan wordt het niet te salderen deel aan de passiva kant op de balans als voorziening gepresenteerd. 57,4 miljoen euro is in mindering gebracht op de voorraad handen werk en 9,0 miljoen euro is aan de passiva kant op de balans als voorziening gepresenteerd.

Grond- en hulpstoffen

Bedragen x 1.000 Euro's20232022
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie8.65413.416
Gereed product en handelsgoederen490529
Totaal voorraden9.14413.946

Toelichting

 

 

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

 

Bedragen x 1.000 Euro's Balanswaarde 31-12-2022 Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Boekwaarde 31-12-2022 Vermeer-dering Vermin-dering Boekwaarde 31-12-2023 Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Balanswaarde 31-12-2023
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 13.416 54.539  67.955  14.959  16.886  66.028  57.374  8.654 

 

Toelichting:

De daling van de balanswaarde met 4,7 miljoen euro van 13,4 miljoen euro naar 8,7 miljoen euro is het gevolg van diverse ontwikkelingen die zich in 2023 hebben voorgedaan:

1) 2,6 miljoen euro stijging als gevolg van meer kosten dan opbrengsten in de grondexploitatieprojecten. Diverse grondexploitaties hadden als gevolg van de ontwikkelfase van de projecten aanzienlijk meer lasten dan baten, namelijk Kansrijke Stedelijke Locaties, Centrumkwadraat Molenstraat-Zuidzijde, Versnelling Cromhoff, Velve Lindenhof, Zuiderval en Hornbach. Andere grondexploitaties hadden als gevolg van goede kavelverkopen aanzienlijk meer baten dan lasten, namelijk Leuriks Oost, Binnenstad-Roombeek, Versneld Modulair Bouwen en Moskee.

2) 4,5 miljoen euro daling door lagere boekwaarde van het winstnemingscomplex. Dit is het gevolg van 6,9 miljoen euro daling boekwaarde door afgesloten projecten, 1,6 miljoen euro stijging door de geboekte winst van 2023, 0,8 miljoen euro stijging door positief rente-effect.

3) 2,8 miljoen euro daling door hogere boekwaarde van de verliesvoorziening.  

 

De waardering van de bouwgronden in exploitatie per 31 december 2023 is gebaseerd op de geactualiseerde grondexploitaties volgens het MPG 2024. Deze periodieke actualisatie kan in de toekomst - mede gezien de wisselende en onzekere marktomstandigheden – leiden tot een aangepaste waardering van de bouwgronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening voor negatieve grondexploitaties en het winstnemingscomplex voor de positieve grondexploitaties. Dit geldt ook voor de realisatie van de gehanteerde verkoopprijzen, welke mede op basis van jaarlijkse taxaties tot stand komen. Voor een gedetailleerde toelichting van de gehanteerde uitgangspunten alsmede risico’s en onzekerheden van grondexploitaties verwijzen wij naar paragraaf 3.8 grondbeleid en het MPG 2024. 

Specifieke onzekerheid in het project Centrumkwadraat betreft het feit dat het bestemmingsplan nog niet onherroepelijk is. De onzekerheid in het project Cromhoff heeft betrekking op het te realiseren programma dat zich richt op woningbouw, terwijl de huidige bestemming nog bedrijven is.

 

 

Bedragen x 1mln Euro's Balanswaarde 31-12-2023 Geraamde nog te maken kosten Geraamde nog te realiseren opbrengsten Geraamd resultaat (eindwaarde) Geraamd resultaat (contante waarde)
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 8,6 miljoen euro  54,4 miljoen euro  60,2 miljoen euro  -/- 39,2 miljoen euro  -/- 36,5 miljoen euro 

  

Toelichting: 

De totaal nog te maken kosten bedragen 54,4 miljoen euro en de nog te realiseren opbrengsten bedragen 60,2 miljoen euro. Met de huidige inzichten en rekening houdend met de reeds gedane investeringen (balanswaarde per 31-12-2023) wordt een resultaat verwacht van 36,5 miljoen euro negatief op contante waarde (39,2 miljoen euro negatief op eindwaarde). Op complexniveau zijn de voorziene negatieve saldi op grond van BBV 100% voorzien en daarmee afgedekt. Voor winstneming wordt overeenkomstig het BBV de Percentage of Completion (PoC) methode toegepast.

 

Voor inzicht in de uitkomsten van de risicoberekeningen en betekenis voor het weerstandsvermogen wordt verwezen naar de paragrafen 3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing en 3.8 Grondbeleid. 

 

 

 

 

Gereed product en handelsgoederen

 

Bedragen x 1.000 Euro's Balanswaarde 31-12-2022 Investeringen Desinvesteringen Voorzieningen voor afwaardering en verplichtingen Boekwaarde 31-12-2023 Boekwaarde per m2
Gronden-VHG 515  59  459  €2,02 
Overig gereed product            
Totaal            

 

 

Toelichting: 

De gronden - VHG (voorraad handelsgoederen) betreffen de te verkopen gronden die de gemeente Enschede in verkoop heeft en conform de BBV als voorraad handelsgoederen op de balans worden gepresenteerd. De investeringen en desinvesteringen zijn in 2023 beperkt geweest. 

 

6.5. Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar

 

Bedragen x 1.000 Euro's Saldo per   31-12-2023 Voorziening oninbaarheid Boekwaarde 31-12-2023 Boekwaarde 31-12-2022
Vorderingen op openbare lichamen 2.492 0 2.492 2.082
Rekening courant verhoudingen niet financiele instellingen 9.140 0 9.140 10.077
Overige uitzettingen

28.995

15.491 13.504 14.360
Uitzettingen in ’s Rijks schatkist < 1 jaar 194.973 0 194.973 90.483
Totaal Uitzettingen < 1 jaar 235.600 15.491 220.110 117.002

Toelichting  

 

De vorderingen op de openbare lichamen bestaan uit  diverse vorderingen op o.a. gemeenschappelijke regelingen (0,8 miljoen euro), gemeenten (1,6 miljoen euro) en provincie (23.000 euro). 

 

De rekening courant verhoudingen met niet-financiële instellingen betreffen de SVN, ROZ, Stadsbank en het GBT respectievelijk t.b.v. het verstrekken van leningen voor verduurzamingsmaatregelen, het verstrekking van bijstand aan zelfstandig ondernemers en innen van aflossingen, het verstrekken van leningen in het kader van de energie-armoede en het innen van lokale heffingen. Deze bedragen respectievelijk 0,3 miljoen, 0,2 miljoen, 6.000 euro en 8,0 miljoen euro.

  

De overige uitzettingen van 29,0 miljoen euro bevat o.a. de zogenaamde 'sociale' debiteuren voor 21,2 miljoen euro en overige private vorderingen voor 7,8 miljoen euro. De voorziening voor oninbaarheid van 15,5 miljoen euro, die in mindering is gebracht op de vorderingen, bestaat voor 12,1 miljoen euro uit oninbare vorderingen op 'sociale' debiteuren, 0,4 miljoen euro uit oninbare GBT vorderingen en 3 miljoen voor private vorderingen.

 

Het saldo bij ’s rijks schatkist is per eind 2023 hoger dan per einde vorig jaar als gevolg van de achterblijvende investering door o.a. de inflatie en tekort aan arbeidskrachten. Daarnaast heeft het rijk in 2023 een aantal zeer grote specifieke uitkeringen (o.a. woningbouwimpuls) uitgekeerd die nog niet zijn ingezet in de bijbehorende projecten.

 

Schatkistbankieren

De gemeente is verplicht om overtollige middelen, boven het drempelbedrag, onder te brengen bij het ministerie van financiën via het zogenaamde schatkistbankieren. Eventuele overtollige middelen mogen niet worden belegd bij andere partijen. Onder voorwaarden mogen wel leningen worden verstrekt aan andere decentrale overheden. Het drempelbedrag bedroeg 10,528 miljoen euro over 2023. Uit de onderstaande tabel blijkt dat de gemeente in 2023 het drempelbedrag niet heeft overschreden. Bij een hoger saldo bij de BNG Bank dan het drempelbedrag wordt het meerdere automatisch overgeboekt naar de schatkist. Hier resteert per eind 2023 een vordering op het rijk dus een saldo, van 194,973 miljoen euro.

 

(x 1.000 Euro's) 1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal
Buiten schatkist aangehouden bedragen 5.587 7.520 7.818 6.726
Toegestane drempelbedrag 10.528 10.528 10.528 10.528
Ruimte onder het drempelbedrag 4.941 3.008 2.710 3.802
Overschrijding drempelbedrag - - - -

6.6. Liquide Middelen

Bedragen x 1.000 Euro's20232022
Kas1914
Banken7.8643.569
Totaal liquide middelen7.8833.583

Toelichting 

Het banksaldo is in 2023 toegenomen met 4,3 miljoen euro. 

 

 

Berekening EMU-saldo Realisatie 2023 Realisatie 2022
Exploitatiesaldo voor toevoegingen c.q. onttrekkingen aan reserves 17.228 20.952
-/- Mutaties (im)materiële vaste activa 1.621 -14.035
+/+Mutatie voorzieningen 3.803 6.006
-/- Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) -4.802 -1.969
-/- Verwachte boekwinst/verlies bij verkoop financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede afwaardering van financiële vaste activa    
Berekend EMU-saldo 24.212 42.962

 

 

6.7. Overlopende activa

Bedragen x 1.000 Euro's20232022
Nog te ontvangen baten van de EU5123
Nog te ontvangen baten van het Rijk1.43910.119
Nog te ontvangen baten van overige NL overheidslich2.0041.094
Vooruitbetaalde kosten6.8488.185
Nog te ontvangen baten38.44444.729
Totaal overlopende activa48.78564.150

Nog te ontvangen voorschotbedragen van overheidslichamen

Onder de overlopende activa zijn ook bedragen verantwoord die betrekking hebben op nog te ontvangen voorschotbedragen van Europese of Nederlandse overheidslichamen, ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel. Deze overlopende activa staan opgenomen in onderstaande tabel.

Omschrijving 
Bedragen x 1.000 euro
Boekwaarde 31-12-2022 Ontvangen bedragen  2023 Toevoegingen  2023 Boekwaarde 31-12-2023
Aerial Uptake 11 11 0 0
EU Catch 12 12 0 0
Interreg EDL 0 0 51 51
Totaal - Europese overheidslichamen 23 23 51 51
Asielzoekers COA 960 960 0 0
BZK kwijtschelding toeslagen 25 0 15 40
DUO OHV ontheemden 40 40 0 0
FIN B2 Toesl.aff.Onderl C 158 0 61 219
J&V A16 POO Oekraïne uitvoering 23 0 0 389 389
J&V A16 POO Oekraïne verstrekking 23 0 0 682 682
MvD berging vliegtuigwrak 202 202 0 0
Oekrainers opvang 7.057 7.057 0 0
Oekrainers verbouwingskstn 1.414 1.414 0 0
Rijk F35 Spoordijkstraat 0 0 73 73
Rijk RIEC Jaarplan 147 147 0 0
SZW G12 Kwijtschelding gedup. Toesl 116 80 0 35
Totaal - Het Rijk 10.119 9.900 1.220 1.438
Boekheurnerring KiepePosten 36 36 0 0
Euregionale Doorloopende leerlijn 0 20 0 -20
F35 Spoordijkstraat 0 0 906 906
Fietsoversteek Auke Vleertraat 42 42 0 0
FIETSPADPAALTJES 5 5 0 0
Geesinkweg fietsoversteek 4 4 0 0
Aerial Uptake 40 40 0 0
GrBl Wooldrik 17 17 0 0
Gronausestraat 118 118 0 0
ITP t.o.r. BU724 0 0 122 122
KOPPELBOERH BROEKHEURNERR 3 3 0 0
Kwaliteit door kennis 12 12 0 0
MaaS 80 80 0 0
Pr Overijssel Cultuurmakelaar 30 24 0 6
Asielzoekers COA 0 0 6 6
PROV haaksbergerstr fietspad 0 0 59 59
PROV Kernkracht 0 0 31 31
PROV kottendijk busbaan 0 0 109 109
Prov VRI 2023 0 0 24 24
Revitalisering Vakantieparken 0 0 4 4
Roma aan zet Prov 8 8 0 0
rotonde stroink knalhutteweg 0 0 429 429
SINGEL NW COMP 75 0 0 75
TK t.o.r. BU895 316 316 0 0
TRAINEES t.o.r. BU896 142 70 0 72
Twents Waternet 80 0 43 123
VERKEERSVEILIGHEID INFRA 1 1 0 0
verkeerveilgheid knelp 5 5 0 0
VOORTSWEG F35 21 0 38 60
VRI DVM 2022 35 35 0 0
Waterschap CATCH 24 24 0 0
Totaal - Overige Nederlandse overheidslichamen 1.094 860 1.771 2.006
Totaal 11.235 10.783 3.042 3.495

Toelichting

  

Vooruitbetaalde kosten 2023
Software  1.397
Uitgaven voor SPUK Energie armoede  1.151
Jarabee  808
Verzekeringen 535
Particuliere grexen 333
Contributies 263
Leger des Heils  200
Regio Twente  106
Overige  2.053
Totaal 6.847

 

 

 

Overige nog te ontvangen baten 2023
Te claimen BCF  28.126
GBT Leges 1.276
Afvalstoffenheffing 3.147
Bouwleges 747
Bestemmingsplannen 255
 Afwikkeling subsidievaststellingen 1.057
Leges 11
Overige 3.825
Totaal  38.444

 

 

6.8. Eigen vermogen

Bedragen x 1.000 Euro's Stand 31-12-2022 Resultaat bestemming Dotatie Onttrekkingen Vermindering ter dekking van afschrijvingen Stand per 31-12-2023
Algemene reserve 109.671 0 10.287 31.251 0 88.708
Bestemmingsreserve - Egalisatie 10.145 0 14.549 14.699 0 9.995
Bestemmingsreserve - Kapitaallasten 14.148 0 8.683 2.562 3.737 16.532
Bestemmingsreserve - Overige 80.098 3.581 34.609 11.587 0 106.702
Gerealiseerd resultaat 2022 6.428 -3.581 0 2.847 0 0
Eigen vermogen 220.490 0 68.129 62.946 3.737 221.937
Gerealiseerd resultaat 2023                   21.033
Totaal                     242.970

Algemene reserve
Hiertoe behoren de reserve weerstandsvermogen en de algemene reserve van het grondbedrijf. Deze reserves hebben een bufferfunctie en zijn bedoeld om financiële tegenvallers op te vangen.

 

Bestemmingsreserve
Voor een aantal specifieke onderwerpen zijn bestemmingsreserves gevormd. Deze reserves hebben een bestedingsfunctie. Hierbij onderscheiden we de volgende categorieën:

Egalisatie reserve. Deze reserves worden gebruikt om pieken en dalen in inkomsten of uitgaven op een bepaald terrein af te vlakken. Door reservevorming wordt bijvoorbeeld voorkomen dat burgers met sterk schommelende tarieven voor afvalstoffenheffing en leges te maken krijgen.

Kapitaallasten reserve. Deze reserves zijn gevormd ter (gedeeltelijke) dekking van de kapitaallasten. Veelal zijn deze gevormd vanuit incidenteel beschikbaar gestelde middelen. Een andere bestemming van deze reserves betekent een structureel nadeel in de exploitatie.

Overige bestemmingsreserves. Dit zijn door de raad gevormde reserves met specifieke bestedingsdoeleinden.

De reserves nemen in 2023 toe met 1,5 miljoen euro. De Algemene reserve daalt met 20,9 miljoen en de bestemmingsreserves stijgen met 22,4 miljoen euro Daarnaast is het eigen vermogen toegenomen met het positief jaarrekeningresultaat van 21,0 miljoen euro.

Het rekeningresultaat over 2022 bedroeg 6,4 miljoen euro en de verwerking van het raadsbesluit over de bestemming hiervan is in de tabel zichtbaar gemaakt. Een bedrag van 3,6 miljoen euro is overgeheveld naar bestemmingsreserves.Daarnaast is door de raad voor 10,1 miljoen euro aan bestemmingsvoorstellen goedgekeurd. Voor 2,8 miljoen euro zijn deze toegekend vanuit het gerealiseerd resultaat over 2022. Voor de overige 7,3 miljoen euro is een onttrekking uit de algemene reserve gedaan.

Voor meer inzicht in de reserves en mutaties wordt verwezen naar bijlage 9.1 Staat van reserves. 

6.9. Voorzieningen

Bedragen x  1.000 Euro's Stand 31-12-2022 Toevoegingen Vrijval Aanwendingen Stand per 31-12-2023
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico s 26.108 2.974 396 660 28.026
Voorziening ter egalisatie van de kosten 13.608 7.941 0 5.384 16.165
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen 4.573 7.814 0 7.500 4.887
Voorziening voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is 985 0 931 55 0
Totaal 45.275 18.729 1.327 13.599 49.078

Toelichting

De stand van de voorzieningen is in 2023 toegenomen met 4,8 miljoen euro. 

De grootste toename is te zien in de voorziening personeel en de voorziening vastgoed.

 

De vrijval van 1,3 miljoen euro bestaat uit:

1. Vrijval verliesvoorziening artuiculiere grexen van 114.000 euro

2. Vrijval voorziening oud wethouders van 279.000 euro

3. Vrijval voorziening MST van 931.000 euro

 

 

 

6.10. Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar

Bedragen x 1.000 Euro'sStand 31-12-2022VermeerderingenAflossingenOverige mutatiesStand per  31-12-2023
Obligatieleningen5600056
Onderhandse leningen van binnenl. pensioenf./verzekeringsins00000
Onderhandse leningen binnenl. banken en overige fin. instell180.22108.9250171.296
Onderhandse leningen van overige binnenlandse sectoren2968971800
Onderhandse leningen van buitenl. inst. fondsen, banken, etc34.00000034.000
Onderhandse lening openbare lichamen cf art 1a wet Fido30.00000030.000
Door derden belegd1.04902301.026
Waarborgsommen5800058
Totaal Schulden met rentetypische looptijd van > 1 jaar245.4156899.6670236.437

Toelichting

De aflossingen bedroegen 9,7 miljoen euro. De aflossingsverplichting voor 2024 is opgenomen in het saldo per 31-12-2023 en niet afzonderlijk gepresenteerd onder de kortlopende schulden. In 2024 wordt een lening van 15 miljoen euro afgelost die onderdeel is van de stand van de onderhandse leningen openbare lichamen.

 

De totale rentelast voor de vaste schulden bedroeg 9,5 miljoen euro in 2023. Onder de kortlopende schulden is de verplichting van de in 2023 af te wikkelen rente opgenomen van in totaal 4,8 miljoen euro.

 

 

6.11. Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar

Bedragen x 1.000 Euro's20232022
Bank en girosaldi00
Overig schulden67.84758.905
Totaal Schulden met rentetypische looptijd van < 1 jaar67.84758.905

Toelichting

Onder de overige kortlopende schulden zijn de overige verplichtingen < 1 jaar verantwoord. De grootste posten zijn: 

  • 17,2 miljoen euro crediteuren
  • 9,1 miljoen euro af te dragen loonheffing ambtelijk personeel
  • 3,0 miljoen euro voor verplichtingen TOZO
  • 5,5 miljoen euro voor verplichtingen regiogemeente
  • 1,9 miljoen euro af te dragen pensioenpremie ambtelijk personeel
  • 1,6 miljoen euro af te dragen loonheffing bijstand

6.12. Overlopende passiva 

Bedragen x 1.000 Euro's 2023 2022
Vooruitontvangen baten Europese overheidslichamen 0 2.823
Vooruitontvangen baten het Rijk 92.017 45.592
Vooruitontvangen baten ov Nederlandse overheidslichamen 13.154 11.128
Overige vooruit ontvangen bedragen en verplichtingen die in een volgend jaar tot uitbetaling komen 25.718 22.538
Overlopende passiva 130.889 82.080

Toelichting

 

Van overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen

De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren.

Deze kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Omschrijving element 3 Boekwaarde 31-12-2022 Herrubricering

Boekwaarde

01-01-2023

Afname  2023 Toevoegingen  2023 Boekwaarde 31-12-2023
EUR 2014EUSF2011967 200 0 200 200 0 0
EUR ESF Matchen op Werk 1.593 0 1.593 1.593 0 0
React EU 2021EUSF20223 1.030 0 1.030 1.030 0 0
SW Duurzaam Inzet 2018EUSF2011739 0 249 249 249 0 0
Totaal - Europese overheidslichamen 2.823 249 3.072 3.072 0 0
C9 RIJK woningbouwimpuls Binden van 0 0 0 0 3.477 3.477
C9 RIJK woningbouwimpuls Cromhoff 0 0 0 0 4.307 4.307
C105 Rijk SBI Tex Ledeboer 0  0 0 0 548 548
C115 Rijk Flex City 0  0 0 0 8.640 8.640
C209 Rijk RHA Campus UT 117 woningen 0 0 0 0 994 994
C209 Rijk RHA Pakhuiskwartier 0 0 0 0 833 833
C31 Ryk inhuisv kwetsbare groepen 500 0  500 455 0 46
C9 RIJK Woningbouwimpuls- Boulv. zon 3.044  0 3.044 0 0 3.044
C9 Ryk Woningbouwimpuls-Centrumkwadr 3.000  0  3.000 0 0 3.000
Crisisdst.mid 20/21 515  0 515 178 0 338
E104 Rijk WOKT Centrumkwadraat 0  0  0 0 8.911 8.911
E104 Rijk WOKT Cromhoff 0  0  0 0 4.089 4.089
E20 Ryk Investeringsimpuls SPV 987  0  987 0 0 0
F20 Impulsaanpak winkelgebieden 0  0  0 0 809 809
H30 Rijk Brede SPUK 0  0  0 0 500 500
H31 Rijk SPUK NEAS 0 0 0 0 9 9
Min VRI 2022 0  0  0 0 38 38
OCW D10 Educatie 366  0  366 45 38 359
OCW D14 NPO 1.132  0  1.132 138 0 994
Rijk Klimaatadaptie 0  0  0 0 428 428
RIJK RMC 48  0  48 0 0 48
Rijk SPUK Bodem 3.280  0  3.280 3.280 12.288 12.288
Rijk SPUK CDOKE 0  0  0 0 1.639 1.639
RIJK SPUK Gez. leefstijl interv. 4  0  4 4 0 0
RIJK SPUK Opzet Expert cent Jeugd 451  0  451 451 0 0
Rijk Spuks Jongerencultuur D21 D23 en C92 490 0  490 180 453 763
Ryk BZK GSB III 327  0  327 327 0 0
Ryk N18 Weg- en Waterbouwkundige wzh 453  0 453 453 0 0
Ryk Reg Aanpak schoolverlaten 116  0  116 0 0 116
Ryk RIEC Ministerie van Justitie 5.773  0  5.773 2.155 4.185 7.803
Ryk Sanering verkeerslawaaai varviks 46  0  46 0 0 46
Ryk SPUK 24  0  24 24 0 0
Ryk VWS inzake vrouwenopvang 195  0 195 0 8 203
SPUK energiearmoede 5.712 188 5.900 0 439 6.339
Subsidie NIP/LAI 0  0  0 0 5.359 5.359
SZW G10 Inburgering 1.007 0  1.007 0 502 1.509
SZW G13 Onderwijsroute 52  0  52 52 0 0
VOB0023 Tijk OCW D8 Onderwijsachtbel 821  0  821 222 0 599
VWS H14 SPUK Expertisecentra jeugd 3.410  0  3.410 3.038 49 421
VWS H15 SPUK acute jeugd ggz 383 0  383 227 0 156
VWS H20 SPUK Driemilieusvoorziening 4.138  0  4.138 85 0 4.053
VWS H21 Cliëntondersteuning 50  0  50 37 0 13
VWS H26 SPUK RFJ Expertisenetw jeugd 0  0  0 0 2.095 2.095
 F35 Tubantiasingel 471  -471 0 0 0 0
 Pr. In- en Uit lopend Jaar 2.319   -2.319  0  0  0 0
 A13 Rijk-Naleving controle CTB 2022 428   0  428 428 0 0
 C32 Rijk-ventilatien in scholen ESB 150   0  150  150 0 0
 C85 Rijk-stimulering flexwonen 2.292   0  2.292 0 0 2.292
 C9 Rijk-woningbouwimpuls Esmarkeveld 3.039   0  3.039 0 0 3.039
 E84 Rijk-investeringsimpuls SPV 2e t 567 0  568 0 0 568
H32 MEOZ 0 0 0 0 533 533
H12 Preventieakkoord 0 0 0 0 25 25
H4 SPUK Sport 0 0 0 161 645 484
FIN B2 Toeslagenproblematiek 0 209 209 0 52 261
Totaal - Het Rijk 45.590 -2.393 43.198 13.077 61.893 92.017
CK OR Herinrichting Deurningerstr 63 0 63 45 0 19
Doorontw IT Platform Twente 195  0  195 33 0 161
Doorontw Twentse Kracht 229  0  229 0 94 323
duurzaam veilig 2022 142  0 142 142 0 0
EDL 45  0 45 45 0 0
FIN B2 Toeslagenproblematiek 209  -209 0 0 0 0
Herinvestering IT Platform Twente 125  0 125 0 56 181
OCW D11 Extra middelen RMC 96 0 96 96 0 0
Pr F35 Tubantiasingel 3.322 471 3.793 3.793 0 0
Pr. In- en Uit lopend Jaar 636  2.319  2.955 4.055 10.372 9.272
Pr. Programma Netwerkstad Twente 987  0  987 363 0 624
Pr. Regio DeaL 2.480  0  2.480 1.716 0 764
Pr. Stadsarangement stationspln Ens 892  0  892 892 368 368
Pr. Werken in de logistiek 134  0  134 0 0 134
PR.Haaksstr. (Europal-Usselerrweg) 168  0 168 168 0 0
Prov F35 Oldenzaal 0  0  0 0 97 97
PROV f35 oostweg NERW telgendijk 0  0  0 0 306 306
PROV fietspad kottendijk 0  0  0 0 294 294
Prov gedragsbeinvl 2023 0  0  0 0 57 57
Prov GHT 2022-2025 82  0 82 18 0 64
Prov klimaatadaptieplan 0 0  0 0 47 47
Prov. Natuur voor Elkaar 42  0 42 42 0 0
Prov.OV Hub P&R Zuiderval 0  0  0 0 71 71
pv  fietsinfra proj 2022 51  0  51 51 0 0
RIEC wijkaanp Glanerbrug 200  0  200 166 45 79
VOB Havenbedrijf Twente 564  0  564 436 0 128
VOB5051 0 0  0 0 116 116
SW Duurzaam inzet 249 -249 0 0 0 0
PUK Energiearmoede 188 -188 0 0 0 0
WUB-gelden Menzis 29  0  29 29 0 0
Gemeenten.bijdr.ijsbaan 0  0  0 0 49 49
Totaal - Overige Nederlandse overheidslichamen 11.128 2.144 13.272 12.090 11.972 13.154
Totaal 59.544 59.542  28.239 73.865 105.171

 

 

 

 

Overige vooruitontvangen bedragen

Onder de overige nog te ontvangen bedragen is vanuit het facilitaire grondbeleid als verhaalbare kosten opgenomen 333.345 euro. 

Onder de overige vooruit ontvangen bedragen is vanuit het facilitaire grondbeleid als vooruit ontvangen bedragen opgenomen 2.393.191 euro.

 

Verplichtingen die volgend jaar tot betaling komen

Dit zijn verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van de arbeidsgerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume (verlofuren). Hiervoor is in hoofdstuk 6.13 'Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen' een toelichting opgenomen. In 2023 bedragen de kortlopende verplichtingen 20,5 miljoen euro.

- Overlopende rente leningen OG 4,8 miljoen euro;

- Terugbetalingsverplichting van ontvangen gemeentefondsmiddelen van 2,8 miljoen euro;

- Correctie omzetbelasting Afval van 1,0 miljoen euro.

6.13. Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Gewaarborgde geldleningen

Omschrijving (bedrag x 1.000 euro) Oorspronkelijke bedrag geldlening Percentage borgstelling Hoofdsom per 01-01-2023 Nieuwe leningen Aflossingen Hoofdsom per 31-12-2023
Gegarandeerde geldleningen aan:            
- Bejaardenoorden 20.462  100% 9.478 0 750 8.727
- Onderwijs 10.000   100%

4.400

0 400 4.000
- Sport 11.611   100% 10.210  83 493 9.800
- Kunst/cultuur 3.421   100% 3.221 0 100 3.121
- Verbonden partijen 12.165   100% 8.726 0 872 7.854
- Overig 925   100% 557 0 84  473
Totaal 58.584   36.592
83
2.699
33.976

 

Dit betreft voornamelijk leningen ter financiering van bejaardencentra, onderwijs, sport en de verbonden partijen. Bij deze leningen staat de gemeente voor 100% van het vermelde saldo garant. In 2023 is 1 nieuwe gemeentegaranties afgegeven aan de Tennisvereniging Glanerbrug.

 

Daarnaast heeft de gemeente nog verplichtingen op het gebied van de WSW en de WEW:

  • Het WSW staat voor het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Bij deze leningen treedt de Gemeente Enschede op als achtervang die in totaal 1.333 miljoen euro per eind 2023 bedraagt. Dit betekent dat indien een corporatie niet aan haar betaalverplichtingen kan voldoen allereerst het WSW gehouden is om de betalingen te verrichten. Slechts indien het WSW niet in staat is om deze verplichtingen te voldoen zal de gemeente renteloze leningen aan het WSW moeten verstrekken zodat het fonds alsnog aan de claims kan voldoen. Overigens heeft het WSW momenteel de hoogst mogelijke kredietstatus (triple A) dus is het niet erg waarschijnlijk dat het WSW van deze mogelijkheid gebruik zal maken.
  • Het WEW staat voor het Waarborgfonds Eigen Woningen. Dit betreft de Nationale Hypotheek Garanties die worden verstrekt aan particulieren. Hier gelden dezelfde regels als bij het WSW. De gemeente is slechts achtervang van de verstrekte garanties tot 1 januari 2011. Vanaf 2011 heeft het rijk de totale achtervang op zich genomen. Voor Enschede bedraagt de achtervang 604 miljoen euro per begin 2023. De stand per eind 2023 is pas bekend eind juni 2024.

 

 

 

Arbeidsgerelateerde verplichtingen
Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen  van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende (spaar)verlofaanspraken. Vakantiedagen en verlofsaldi leiden in principe niet tot een uitbetaling, tenzij medewerkers uit dienst gaan. Over 2023 bedraagt de waarde van de verlof saldi 5,6 miljoen euro per 31 december 2023.

 

Overige
Naast bovengenoemde verplichtingen is de gemeente voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende, financiële verplichtingen. De belangrijkste betreffen:

  • huurovereenkomsten;
  • onderhoud- en serviceovereenkomsten;
  • overige opdrachten die in 2023 aan derden zijn verstrekt en in 2024 en volgende jaren worden uitgevoerd.

Gebeurtenissen na balansdatum

Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.