|
De algemene dekkingsmiddelen, die hierboven worden gepresenteerd, zijn inclusief de storting in de algemene reserve. De weergave van de lasten en baten van de algemene dekkingsmiddelen in Hoofdstuk 5 zijn exclusief de storting in de algemene reserve. De storting in de algemene reserve, ten laste van het 'Saldo financieringsfunctie' bedroeg 1,6 miljoen euro en betrof de toevoeging van rente.
In de begroting 2015 was geen bedrag voor onvoorzien opgenomen.
Omschrijving | Afwijking | I/S | Analyse |
OZB | 892.000 | I/S | Een incidentele vrijval van 554.000 euro uit de voorziening bezwaar en beroep als gevolg van afgeronde bezwaar en beroepsprocedures. Structureel voordeel van € 338.000 ontstaan door areaaluitbreiding bedrijven. |
Hondenbelasting | -22.000 | S | Afname van aantal aanslagen hondenbelasting. |
Reclamebelasting | 29.000 | S | Betreft jaarlijkse verrekening met reclamebelasting (zoals door uw raad vastgesteld bij invoering reclambelasting), omdat één object niet tweemaal mag worden aangeslagen voor gelijksoortige belasting. |
Algemene uitkering | -368.000 | I | Het resultaat komt uit de rijkscirculaires en bestaat uit:
|
Dividenden c.a. | 108.000 | I | Het dividend van de BNG Bank was lager dan begroot. De divdenden van Enexis en Vitens vielen echter hoger uit. |
Saldo financieringsfunctie | 2.022.000 | I | Het voordeel is voornamelijk ontstaan door:
|
OZB
Incidenteel is sprake van vrijval voorzieningen bezwaar en beroep en oninbaar. Dit is het resultaat van de afwikkeling van een aantal bezwaar en beroepsprocedures (o.a. MST). De structurele meeropbrengst is te herleiden naar de areaaluitbreiding van niet-woningen.
|
|
Analyse/toelichting
In 2015 zijn de mutaties uit de circulaires van het gemeentefonds niet verwerkt in de begroting. Hierdoor staat er bij het programma 'Dienstverlening en financieel beleid' nog een budget voor beschermd wonen van 1,3 miljoen euro. Dit betekent dat het werkelijke saldo op het product feitelijk -0,9 miljoen euro is.
Dit nadeel van bijna 0,9 miljoen euro is voor een deel het gevolg van meer verstrekte persoonsgebonden budgetten (PGB's) dan bij de verdeling van de rijksmiddelen beschermd wonen is uitgegaan.
Daarnaast heeft extra personele inzet plaatsgevonden om de decentralisatie van de centrumgemeentetaak beschermd wonen goed uit te kunnen voeren.
|
Analyse/toelichting
Het resultaat op het product inkomensondersteuning is per saldo 1.400 euro. Dit bestaat uit nadelen bij de schuldhulpverlening en bijzondere bijstand en uit voordelen bij de bijzondere inkomensvoorzieningen/ pilot en fonds bijzondere noden en de vangnetregeling afschaffing landelijke regelingen WTCG en CER.
Schuldhulpverlening (187.000 euro nadelig)
De overschrijding op de schuldhulpverlening bedraagt 187.000 euro. Ondanks een kerend economisch tij is de gewenste vermindering van het aantal 'verstrekte' producten nog niet volledig gerealiseerd. Ten opzichte van 2014 is sprake van teruglopend tekort.
Bijzondere bijstand (834.000 euro nadelig)
Het nadelige resultaat bij bijzondere bijstand is met name het gevolg van de hoge kosten van bewindvoering. Alhoewel de groei in 2015 ten opzichte van 2014 afnam stijgt het aantal aanvragen voor bewindvoering nog steeds.
Bijzondere inkomensvoorzieningen/ pilot en fonds bijzondere noden (458.000 euro voordelig)
Ten gevolge van de schadelastbeperking is door Menzis een bedrag aan de gemeente gerestitueerd. Daarnaast heeft er in 2015 over het boekjaar 2013 een administratieve afwikkeling met Menzis plaatsgevonden. Tezamen is sprake van een incidentele meevaller van 0,22 miljoen euro.
Het aantal burgers dat in 2015 een beroep deed op de Collectieve Zorgverzekering voor minima is minder dan eerder was ingeschat. Hierdoor vallen de verzekeringspremies circa 0,1 miljoen euro lager uit dan was begroot.
Op de 'pilot vermindering schulden' en bij het fonds bijzondere noden is sprake van een meevaller van 0,13 miljoen euro.
Afschaffing WTCG/CER (565.000 euro voordelig)
2015 is het eerste jaar waarin de gemeente verantwoordelijk is voor een gerichte ondersteuning van chronisch zieken en gehandicapten in de hoge zorgkosten die zij hebben. Wij hebben hiervoor succesvol ingezet op het aanbieden van een speciaal binnen de Collectieve Zorgverzekering Minima (CZM) ontwikkeld zorgverzekeringspakket. Daarnaast is een aanvullende regeling tegemoetkoming zorgkosten ingevoerd. Met betrekking tot de aanvullende regeling was vooraf niet duidelijk hoe groot het beroep op deze regeling zou kunnen zijn. Daarom is hiervoor het niet voor de CZM regeling benodigde deel van het budget beschikbaar gesteld. Ook in 2016 kunnen hiervoor nog aanvragen worden ontvangen en toegekend, omdat eerst de eigen bijdrage ziektekosten moet zijn gebruikt. Per saldo ontstaat in 2015 een voordelig resultaat van 565.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Voor de toelichting op jeugdhulp verwijzen we naar het product jeugdhulp vrijwillig kader.
|
Analyse/toelichting
In 2015 zijn de mutaties uit de circulaires van het gemeentefonds niet verwerkt in de begroting. Hierdoor staat er bij het programma 'Dienstverlening en financieel beleid' nog een budget voor Jeugdhulp van 1,2 miljoen euro negatief. Dit betekent dat het werkelijke saldo op het totale product Jeugdhulp feitelijk 0,5 miljoen euro is.
De begroting Jeugdhulp is gebaseerd op historische kosten. Bij de Jaarrekening 2015 is het resultaat gebaseerd op Productieverantwoording zorgaanbieders (ZIN) en de Opgave SVB (PGB).
Een voordelig resultaat van 500.000 euro (1,2% van het budget) wordt verklaard door
|
Analyse/toelichting
In dit product zijn met name de uitvoeringskosten opgenomen voor de jeugdhulp en WMO zoals de kosten van de wijkteams. De afwijking van de lasten ontstaat omdat voor het eerste jaar een voorlopig budget voor zogenaamde overige materiele kosten is opgenomen. Hierop is een kleine afwijking gerealiseerd.
|
Analyse/toelichting
In 2015 zijn de mutaties uit de circulaires van het gemeentefonds niet verwerkt in de begroting. Hierdoor staat er bij het programma 'Dienstverlening en financieel beleid' nog een budget voor de maatschappelijke opvang (122.435 euro), de vrouwenopvang (-7.571 euro) en de tijdelijke voorziening bed-bad-brood (220.433 euro). Dit betekent dat het saldo op dit product feitelijk 0 is.
Op de lasten zijn enkele kleine afwijkingen te zien. De belangrijkste afwijking betreft extra uitgaven in verband met de tijdelijke voorziening bed-bad-brood van 75.000 euro.
Door lagere uitgaven in de vrouwenopvang is het resterende budget van 35.000 euro gedoteerd aan de reserve vrouwenopvang. De geraamde onttrekking aan de reserve voor uitgaven in verband met activiteiten die volgen uit de regiovisie is niet nodig gebleken, de kosten komen terug in 2016.
|
Analyse/toelichting
Er is sprake van een voordelig resultaat van 0,65 miljoen euro op verschillende onderdelen binnen dit product.
Lasten
Enerzijds zijn de lasten binnen dit product 0,85 miljoen euro lager als gevolg van niet bestede subsidies (waaronder met name de sportsubsidies door lagere aanvragen en lagere ledenaantallen), door lagere lasten van enkele materiële budgetten, door lagere DCW inzet en door de niet bestede middelen voor preventiebeleid jongeren, voorkomen maatschappelijk isolement en Impuls wijkgerichte aanpak waarvoor nog geen uitgewerkte plannen in 2015 gereed waren. Daarnaast was er sprake van een lagere besteding van het gemeentelijke budget voor het convenant 'Gezond Meedoen' van Menzis (zie ook de toelichting bij de storting reserves).
Anderzijds zijn er hogere lasten van 0,4 miljoen euro door de verlenging van de prestatieafspraken Wonen, Zorg en Welzijn tot en met 31 december 2015 door de provincie Overijssel (zie ook de toelichting op de baten).
Baten
Er zijn hogere baten van 0,4 miljoen euro door de verlenging van de prestatieafspraken Wonen, Zorg en Welzijn tot en met 31 december 2015 door de provincie Overijssel (zie ook de toelichting op de lasten).
Storting Reserves
Het niet bestede gemeentelijke budget voor het convenant 'Gezond Meedoen' van Menzis van 0,2 miljoen euro is conform de bestendige gedragslijn gedoteerd aan daarvoor ingestelde reserve Gezond Meedoen Menzis (zie ook de toelichting op de lasten).
|
Analyse/toelichting
In 2015 zijn de mutaties uit de circulaires van het gemeentefonds niet verwerkt in de begroting. Hierdoor staat er bij het programma 'Dienstverlening en financieel beleid' nog een budget voor de WMO begeleiding van negatief 0,1 miljoen euro. Dit betekent dat het saldo op dit product negatief 1,3 miljoen euro is.
De lasten voor WMO begeleiding zijn hoger dan de begrote kosten. Het resultaat wordt vooral veroorzaakt door:
De lagere onttrekking van 760.000 euro wordt veroorzaakt door langere doorlooptijd projecten in relatie tot transitie/transformatie, waardoor afrekening zal plaatsvinden in 2016. Projecten met een langere doorlooptijd zijn onder andere de doorontwikkeling van TOP, ontwikkelen management informatie, waarborgen privacy, inzet BMO bij aanbestedingen.
|
Analyse/toelichting
In 2015 zijn de mutaties uit de circulaires van het gemeentefonds niet verwerkt in de begroting. Hierdoor staat er bij het programma 'Dienstverlening en financieel beleid' nog een budget voor de integratie uitkering WMO van 0,253 miljoen euro en de decentralisatie uitkering huishoudelijke hulp van 1,965 miljoen euro. Dit betekent dat het saldo op dit product feitelijk 3,9 miljoen euro positief is.
Het ontstane voordeel heeft een aantal oorzaken. Er is sprake van een onderbesteding op het onderdeel Huishoudelijk Hulp Toelage (HHT) van 1,6 miljoen euro. Het college van B&W heeft besloten tot inzet van HHT door het doen van een specifieke aanvraag. De middelen (1,965 miljoen euro voor Enschede) zijn beschikbaar gesteld via een decentralisatie uitkering. Inmiddels blijkt dat het beroep op deze erg achterblijft bij het bedrag dat beschikbaar is gesteld. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er nauwelijks een beroep op is gedaan door mantelzorgers en een beperkt beroep door bestaande cliënten ondersteuning huishouden. Dit wordt teruggevoerd op de eigen bijdrage die de cliënt verschuldigd is. Deze eigen bijdrage is aan het eind van het eerste kwartaal 2015 aangepast van oorspronkelijk 8,75 euro naar 5 euro per voucher.
Het collectief vervoer is opnieuw aanbesteed. Bij de aanbesteding is geconstateerd dat er een voordeel zou ontstaan als gevolg van de lagere tarieven waarvoor is gegund. Een onzekere factor was nog de ontwikkeling van het volume (aantal ritten). Naar nu blijkt is het aantal actieve gebruikers t.o.v. 2014 met 25% gedaald en is het aantal ritten met 15% afgenomen. Daardoor ontstaat een voordeel van op het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) van ruim 1 miljoen euro.
Door dalende cliënt-aantallen en toegewezen voorzieningen zijn ook de kosten voor voorzieningen voor wonen rolstoel, vervoer en scootmobielen afgenomen met 0,9 miljoen euro en de ondersteuning huishouden met 1,3 miljoen euro met name als gevolg van het lagere aantal cliënten met een PGB voorziening. De gerealiseerde opbrengsten uit eigenbijdragen zijn 0,7 miljoen euro lager. Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt door het lager aantal verstrekkingen en cliënten.
Een aantal leveranciers hebben voor hun werkzaamheden, op het gebied van de kanteling in de WMO zorg, een kantelvergoeding ontvangen van in totaal 0,3 miljoen euro.
|
|
|
Analyse/toelichting
In 2015 zijn de mutaties uit de circulaires van het gemeentefonds niet verwerkt in de begroting. Hierdoor staat bij het programma 'Dienstverlening en financieel beleid' nog een budget voor de algemene bijstand levensonderhoud van 57.000 euro. Dit betekent dat het voordelige saldo op dit product feitelijk 965.000 euro is.
Dit voordelige saldo komt voort uit een voordelig resultaat op het eigen risico van de uitkeringen op grond van de Wet Werk en Bijstand (Wwb)/Participatiewet, de Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers (IOAW), de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ) en een gedeelte van de regeling Besluit bijstand zelfstandigen (Bbz) 2004 (hierna tezamen BUIG, Bundeling van Uitkeringen Inkomensvoorziening aan Gemeenten), meevallers bij de regeling Bbz en in rekening gebrachte boetes.
BUIG (538.000 euro voordelig)
Door een toename van het aantal bijstandsuitkeringen enerzijds en een afname van het BUIG-budget anderzijds, overschrijden de uitkeringslasten in 2015 het BUIG-budget. Er is sprake van een tekort van 5,06 miljoen euro. Het deel dat Enschede hiervan zelf moet dragen - het zogenaamde eigen risico - bedraagt 4,48 miljoen euro. Doordat in de begroting rekening is gehouden met een eigen risico van 4,74 miljoen euro is er ondanks een tekort op het BUIG-budget sprake van een voordelig resultaat van 263.000 euro. Het deel van het tekort dat meer is dan het eigen risico kan worden gecompenseerd via een zogenaamde vangnetuitkering (voorheen MAU). Verondersteld is dat wij voor het jaar 2015 een vangnetuitkering van 584.000 euro aanvragen en toegekend krijgen. Deze toekenning is nog niet zeker aangezien hieraan de nodige voorwaarden zijn verbonden. Definitieve vaststelling van de vangnetuitkering vindt naar verwachting in het najaar van 2016 plaats.
In een aantal gevallen is in samenhang met bijstandsuitkeringen sprake van boetes. In 2015 is voor circa 241.000 euro aan boetes in rekening gebracht.
Op de personele en materiële uitvoeringskosten is sprake van een bescheiden voordeel van 34.000 euro.
Het aantal bijstandsuitkeringen is gedurende 2015 toegenomen met 144, een stijging van 2,1% ten opzichte van 2014. Eind 2015 is sprake van een bestandsomvang van 6.861 bijstandsgerechtigden.
Bbz (370.000 euro voordelig)
Ten gevolge van een administratieve afwikkeling met de gemeente Hengelo van het boekjaar 2014, is er sprake van een incidentele meevaller. Daarnaast is er in 2015 minder beroep gedaan op de Bbz. Per saldo is sprake van 370.000 euro aan meevallers.
Bezwaar eigen risico Meerjarig Aanvullende Uitkering (MAU)
De door de gemeente Enschede in 2014 gestarte bezwaarprocedure tegen het besluit van het eigen risico van 5% loopt nog.
|
Analyse/toelichting
In 2015 zijn de mutaties uit de circulaires van het gemeentefonds niet verwerkt in de begroting. Hierdoor staat er bij het programma 'Dienstverlening en financieel beleid' nog een budget voor arbeidsmarktparticipatie van negatief 83.000 euro. Dit betekent dat het uiteindelijke resultaat van het product arbeidsmarktparticipatie uitkomt op 1,8 miljoen euro.
In de eerste plaats is als gevolg van per saldo lagere kosten binnen de sociale werkvoorziening, de bijdrage vanuit arbeidsmarktparticipatie aan de SW met 623.000 euro lager uitgevallen. In de tweede plaats is er 320.000 euro ontvangen uit een openstaande post bij de afwikkeling van het faillissement van het bedrijf Kliq in 2008. In de derde plaats is er een ESF-subsidie en een teruggave van de norisk-polissen ontvangen van 270.000 euro, die niet waren voorzien. Een ander voordeel van 220.000 euro betreft de uitvoering van activiteiten, waarvoor alternatieve dekking is gevonden binnen andere producten. Tot slot waren de personeelskosten 268.000 euro lager door het niet invullen van vacatures.
Door budgetruimte, ontstaan uit de versnelde afbouw van de klimopbanen, hebben we succesvol een aantal projecten kunnen realiseren (onder andere 'Digitale Informatie Arbeidsmarkt', Duitsland, 'Direct Werk' en 'Inzet Wachtbestand Diagnose'). Per saldo resulteert dit in een besparing van ruim 200.000 euro.
In 2015 is besloten om 5 miljoen euro in te zetten voor de uitvoering van het plan 'Bijstandsuitgaven binnen Rijksbudget' met als doel het nadeel op de BUIG terug te dringen naar 0 euro in 2018. De helft van dit bedrag is beschikbaar gekomen uit de reserve 'Reïntegratie en inburgering'. Voor de andere 2,5 miljoen euro moet nog dekking worden gevonden.
|
Analyse/toelichting
Het voordelig resultaat wordt voor 165.000 euro verklaard door niet volledig bestede subsidiebedragen (naar aanleiding van minder kosten bij beschikte projecten). Dit betreft de periode voorafgaand aan de LEA 2015-2018. Voor 20.000 euro is er minder ingezet op jongerenparticipatie. Tot slot is de eind 2014 opgenomen verplichting voor combifunctionarissen in 2015 verlaagd, waardoor er sprake is van een eenmalige vrijval van 410.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Het voordelig resultaat bestaat uit een voordeel van 163.000 euro op de apparaatskosten en 10.000 euro aan onderuitputting van materiële budgetten. Het voordeel op de apparaatskosten bestaat voor 100.000 euro uit detacheringen bij regiogemeenten in het kader van de regionale samenwerking en voor 63.000 euro uit lagere ambtelijke kosten en extra detacheringsopbrengsten.
|
Analyse/toelichting
Een bijdrage aan Kennispark van 135.000 euro is de belangrijkste verklaring voor afwijking op de lasten. Anderzijds is er 101.000 euro minder uitgegeven aan materiële kosten.
|
Analyse/toelichting
Er is fors minder gebruik gemaakt van de tegemoetkomingsregelingen in de kosten voor kinderopvang. Enerzijds sturen we sterker op inzet van het eigen netwerk en voorliggende voorzieningen (zoals peuterspeelzaalwerk). Anderzijds ligt er een verband met de beëindiging van de regeling ‘klimopbanen’, waardoor ouders weer zelf voor hun kinderen kunnen zorgen.
|
Analyse/toelichting
Binnen het leerlingenvervoer wordt in de uitvoeringspraktijk steeds meer uitgegaan van een gezamenlijk streven naar zelfredzaamheid. In gesprekken met de ouders/verzorgers en met de scholen wordt gekeken naar geschikte oplossingsmogelijkheden om aan de vervoersvraag te voldoen. Maatwerk hierin heeft onder andere geleid tot toekenning van goedkopere vormen van vervoer en tot minder aanvragen in het algemeen. Dit heeft in combinatie met lagere contractprijzen tot een meevaller geleid.
|
Analyse/toelichting
Dit voordeel betreft een incidentele bijdrage van regiogemeenten in de ontwikkeling van (software)systemen waarmee leerlingenstromen in het (V)SO in kaart kunnen worden gebracht. Daarnaast was er ook incidenteel sprake van een besparing in het onderhoud van deze systemen
|
Analyse/toelichting
Het nadelig resultaat van 823.000 euro op dit product wordt met name verklaard door de kosten voor Technology Base Twente van 807.000 euro. Dit heeft te maken met de niet begrote aanloopkosten fase 0 en 1 voor de doorontwikkeling van de luchthaven (TechBase Twente) die conform BBV voorschriften niet mogen worden opgenomen in de grondexploitatie ADT. Bij de actualisatie van de GREX ADT 2015 is besloten dat deze kosten in de verhouding 50-50 door de partners worden opgevangen. Deze kosten uit 2015 zijn ondergebracht in het eindproduct 'projecten economische ontwikkeling' waar ook de overige kosten die gerelateerd zijn aan de doorontwikkeling van de luchthaven (TechBase Twente) worden verantwoord. Verder is er per saldo een overschrijding van 15.000 euro door kosten op de projecten 'Kennispark', 'Military Boekelo' en 'Schuttersveld'.
De afwijking van 500.000 euro aan de lasten- en batenkant komt door een niet begrote subsidie van de regio ten behoeve van het krediet 'Kennispark'. Deze mutaties zijn voorzien in het project en worden conform de verslagleggingsregels (BBV) via de gemeentelijke exploitatierekening verantwoord.
|
Analyse/toelichting
In 2015 zijn de mutaties uit de circulaires van het gemeentefonds van 3,4 miljoen euro niet verwerkt in de begroting. Hierdoor staat er bij het programma 'Dienstverlening en financieel beleid' een negatief budget voor de uitvoering WSW van 3,4 miljoen euro. Dit betekent dat het werkelijke saldo op het product feitelijk 0 euro is.
Exclusief de bijdrage vanuit het coalitieakkoord en het participatiebudget zou het productsaldo zelfs uitkomen op -3,4 miljoen euro.
De niet doorgevoerde taakmutatie van 3.365.000 euro vormt de belangrijkste verklaring van het voordeel op de lasten. Daarnaast zijn er, als gevolg van herindicaties, besparingen gerealiseerd op woon-werkverkeer (114.000 euro) en is er 123.000 euro bespaard op vervoer naar detacheringslocaties. Dit komt enerzijds door minder vervoersbewegingen en anderzijds door scherpere contractafspraken. Overige voordelen bestaan uit een voordeel op begeleidingsvergoedingen voor gedetacheerden aan inleners (171.000 euro), lagere apparaatskosten (74.000 euro) door het vervroegd invullen van bezuinigingen, minder gebruik van spaarverlof (72.000 euro), lagere kapitaallasten (120.000 euro), een hogere rijksbijdrage van 140.000 euro en lagere energiekosten als gevolg van een warme winter.
Een lagere omzet bij detacheringen als gevolg van minder detacheringen, en een lagere bijdrage uit het Participatiebudget (product Arbeidsmarktparticipatie) van 623.000 euro hebben geleid tot een negatieve afwijking op de baten van 893.000 euro. De lagere bijdrage is het gevolg van een voordeel van per saldo 623.000 euro op de lasten en de baten.
|
Analyse/toelichting
Het voordelig resultaat op dit eindproduct ontstaat door:
hogere lasten (verkeerstellers, busvervoer koopzondagen) 12.000 euro (nadelig), lagere overige materiele lasten 67.000 euro (voordelig), afrekening exploitatie 2010-2011 spoorlijn Enschede Gronau 87.000 euro (voordelig) en afrekening collectief vraagafhankelijk vervoer 50.000 euro (voordelig). Daarnaast is het positieve resultaat op afgesloten mobiliteitsprojecten projecten toegevoegd aan de reserve conform raadsbesluit 301-2006.(120.000 euro)
Afwijkingen op lasten en baten
In dit eindproduct zijn alle lasten en baten van de meerjarige mobiliteitsprojecten opgenomen. Alle stortingen en onttrekkingen in en uit de reserve mobiliteit en de ontvangen subsidiebijdragen worden in dit eindproduct verantwoord conform de verslagleggingsregels (BBV). De kredietverstrekking voor nieuwe projecten vindt jaarlijks plaats terwijl de werkelijke bestedingen veelal in meerdere jaren plaats vinden waardoor lasten en baten afwijken van de begroting. De lasten zijn dit jaar 7 miljoen euro lager dan begroot door een (te) hoge inschatting van de realisatie van de meerjarige mobiliteitsprojecten in 2015. De baten zijn 677.000 euro hoger dan verwacht doordat subsidie opbrengsten als dekking voor meerjarige projecten eerder zijn ontvangen dan begroot.
Storting en onttrekking
Per saldo is er een mutatie in de reserve mobiliteit van 7,7 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2015. De lagere onttrekking aan de reserve wordt veroorzaakt door de wijze van begroten (lasten van projecten in 1 jaar ten laste van de reserve i.p.v. meerdere jaren) en het ontbreken van een nota van wijziging om in het verslagjaar de begroting aan te passen aan de laatste ontwikkelingen. Vanaf 2016 worden de lasten van projecten conform de looptijd ten laste van de reserve gebracht.
|
Analyse/toelichting
Het voordeel bestaat voor 58.000 euro aan lagere uitgaven aan promotie en acquisitie en 63.000 euro aan overige voordelen.
|
|
Analyse/toelichting
Het resultaat van het product afvalstoffen valt uiteen in twee gedeelten: projecten die onderdeel uitmaken van het algemene dienstresultaat en projecten die onderdeel uitmaken van de afvalstoffenheffing.
Op het product afvalstoffen is er per saldo een nadeel ontstaan van 92.000 euro. Dit wordt veroorzaakt doordat het aantal acties in 2015 door calamiteiten en plaagdierbestrijding hoger is geweest dan begroot. De lasten voor calamiteiten en plaagdierbestrijding maken geen onderdeel uit van de afvalstoffenheffing en komen derhalve ten laste van het resultaat in 2015.
In de begroting is rekening gehouden met een nadelig resultaat van 333.500 euro voor de projecten die deel uitmaken van de afvalstoffenheffing. In 2015 is een nadelig resultaat gerealiseerd van 83.000 euro dat ten laste wordt gebracht van de voorziening afvalstoffen.
Het verschil tussen begroting en realisatie wordt veroorzaakt door lagere lasten van inzameling, transport en verwerking van rest- gft afval van 394.000 euro, lagere lasten op overige afvalstromen van 252.000 euro en een hogere afdracht aan het btw compensatiefonds van 44.000 euro. De lagere baten worden veroorzaakt door een hogere kwijtschelding en oninbaarheid van 471.000 euro en 130.000 euro op afvalstromen en overige opbrengsten.
|
Analyse/toelichting
Op dit product is een positief resultaat van 59.000 euro behaald. In 2015 is zeer terughoudend omgegaan met het doen van uitgaven. Hierdoor is 84.000 euro bespaard, voornamelijk op de kosten voor het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen en gedenkparken. De legesopbrengsten van begraafrechten bleven achter bij de verwachtingen waardoor daarop een tekort van 25.000 euro is ontstaan.
|
Analyse/toelichting
Het product 'beheer wegen' kent een negatief resultaat van 30.000 euro.
Het verschil in lasten van 233.000 euro wordt veroorzaakt door:
Hier stonden de volgende extra baten tegenover voor 277.000 euro:
Overige diverse extra bijdrages voor werkzaamheden leverden daarnaast nog 44.000 euro extra op.
Het saldo van de meeropbrengsten van leges (na aftrek extra kosten) voor het aanleggen van kabels en leidingen is 75.000 euro. De meeropbrengsten van leges worden gestort in de hiervoor ingestelde egalisatiereserve ter dekking van toekomstige lasten.
|
Analyse/toelichting
Dit product bestaat uit meerdere onderdelen, die samen in 2015 een negatief saldo van 454.000 euro hebben.
Reclame op openbare terreinen
Bedragen x 1.000 euro Afwijkingen: + is voordeel / - is nadeel | Afwijking lasten | Afwijking baten | Afwijking storting | Afwijking onttrekking | Saldo |
Reclame openbare terreinen | 20 | 59 | 0 | 0 | 79 |
Meer afgesloten reclamecontracten genereren een positief resultaat van 59.000 euro. De lagere lasten van 20.000 euro komen door minder reparaties aan installaties en onderhoud gezien de technische staat.
Beleid en uitvoering milieu
Bedragen x 1.000 euro Afwijkingen: + is voordeel / - is nadeel | Afwijking lasten | Afwijking baten | Afwijking storting | Afwijking onttrekking | Saldo |
Beleid en uitvoering Milieu | -1.431 | 890 | 0 | 0 | -541 |
Meicirculaire Bodemsanering | 936 | 0 | 0 | 0 | 936 |
Totaal | -495 | 890 | 0 | 0 | 395 |
Het uiteindelijke resultaat voor 'beleid en uitvoering milieu' is 395.000 euro positief. Dit voordeel ontstaat doordat er de afgelopen jaren op een efficiënte wijze uitvoering is gegeven aan onder meer onderzoek, sanering en monitoring van bodemverontreinigingen en de sanering van wegverkeerslawaai.
Het verschil in lasten van 495.000 euro nadelig wordt veroorzaakt door in 2015 de bijdrage van 500.000 aan Stadsbeek die in december 2015 door de raad is goedgekeurd niet begrotingstechnisch te verwerken.
De positieve afwijking in de baten ter hoogte van ongeveer 890.000 euro heeft betrekking op werkzaamheden voor ISV3 bodem en geluidprojecten en de ontvangen afrekening subsidie ISV3 in 2015.
Stelpost Leefomgeving
Bedragen x 1.000 euro Afwijkingen: + is voordeel / - is nadeel | Afwijking lasten | Afwijking baten | Afwijking storting | Afwijking onttrekking | Saldo |
Stelpost Leefomgeving | 0 | 8 | 0 | 0 | 8 |
Geen grote afwijkingen in de lasten en baten. Per saldo 8.000 positief resultaat.
|
Analyse/toelichting
Dit product heeft een positief resultaat behaald van 157.000 euro. Dit komt doordat we dit jaar 105.000 euro minder kosten hadden, met name als gevolg van minder planschade dan begroot. Daarnaast zijn de opbrengsten 53.000 euro hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt met name doordat de projecten dit jaar met een positief resultaat werden afgesloten omdat er minder uren nodig waren voor de te leveren producten dan begroot.
|
Analyse/toelichting
Het product 'cultuur' kent een positief resultaat van 4.000 euro.
De negatieve afwijkingen in de lasten van 190.000 euro worden voor 150.000 euro veroorzaakt door een verstrekte bijdrage aan de uitvoering van The Passion en voor 43.000 euro door een verstrekte bijdrage aan de cultuurmakelaar. Een nadeel van 7.000 euro is ontstaan op de onderzoekskosten, vooral als gevolg van de meerkosten (37.000 euro) gemaakt voor het onderzoek naar de transitie van de openbare bibliotheek. Daarnaast hebben we 12.000 euro meer uitgegeven voor energie en onderhoud en 8.000 euro voor overige kosten. Daartegenover staat een positief resultaat op verstrekte subsidies van 30.000 euro.
De positieve afwijking van 192.000 in de baten worden veroorzaakt door een ontvangen bijdrage van 150.000 euro voor het evenement The Passion en een ontvangen bijdrage van 43.000 euro voor de cultuurmakelaar.
|
Analyse/toelichting
Het resultaat van het product 'duurzaamheid' is nihil nadat het positieve resultaat van 365.000 euro als gevolg van hogere opbrengsten dan begroot van 351.000 euro en 14.000 euro minder kosten dan begroot, is gestort in de reserve duurzaamheid. Hier is voor gekozen omdat de kosten met betrekking tot de incidentele bate betrekking had op kosten die betaald zijn uit de reserve duurzaamheid in de afgelopen jaren.
De hogere baten van 351.000 worden veroorzaakt door een deelafrekening van 69.000 euro van het Energieloket Enschede en Losser, het binnenhalen van een subsidie NMO verduurzaming scholen van 13.000 euro en 268.000 euro aan correctie stortingen en rentebaten SVN leningen.
|
Analyse/toelichting
Het product 'evenementen en citymarketing' sluit met een negatief saldo van 42.000 euro.
De afwijking in de lasten van 279.000 euro wordt voor 100.000 euro veroorzaakt door een vertraging in de realisatie van een deel van de bezuinigingstaakstelling van in totaal 300.000 euro.
Voor 187.000 euro wordt de afwijking onder andere veroorzaakt door de extra subsidie bijdragen aan Culturage (44.000 euro), Rijksmuseum Academie van Verbeelding (85.000 euro) en TwentseWelle Kadinlar (58.000 euro).
Aan de batenkant staan hier weer externe subsidies tegenover. Dit verklaart ook grotendeels de afwijking aan de batenkant.
|
Analyse/toelichting
Gladheidsbestrijding eindigt met een negatief resultaat van 55.000 euro als gevolg van het uitvoeren van meer acties dan begroot. De weersomstandigheden aan het begin van 2015 hebben een meer dan gemiddelde uitvoering van de gladheidsbestrijdingsactiviteiten gevraagd. In de zomernota werd nog rekening gehouden met een financieel tekort van 135.000 euro. De winter eind 2015 was daarentegen relatief zacht waardoor toen weinig inzet voor bestrijding nodig was. Het financieel tekort is hiermee beperkt gebleven tot 55.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Algemeen
In de exploitatie worden zowel de cijfers van het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf verwerkt, als het jaarresultaat van het product Beleid Grond. De grondexploitaties lopen resultaatneutraal door de exploitatie, omdat het saldo van lasten en baten wordt verrekend met de voorraad grondexploitaties en de reserve grondbedrijf. Als we de lopende grondexploitaties beschouwen dan stellen we vast dat de lasten en baten zijn achter gebleven bij de begroting. Dit wordt onder meer veroorzaakt door.achterblijvende verkopen van bedrijfskavels en daarmee samenhangende kosten voor de ontwikkeling van de plangebieden.
Een uitgebreide inhoudelijke toelichting op de ontwikkelingen in het grondbedrijf wordt gegeven in het MPG 2016 en de paragraaf grondbeleid in deze jaarrekening.
|
Analyse/toelichting
Het product 'handhaving bouwwerken en bedrijven' heeft dit jaar een positief resultaat behaald van 68.000 euro als gevolg van 32.000 euro minder lasten en 36.000 euro meer baten dan begroot.
De lagere lasten van 32.000 euro komt vooral doordat we het budget voor opleidingen in 2015 niet volledig hebben ingezet. In verband met ontwikkelingen omtrent de RUD, in combinatie met de werkdruk, zijn wij hier terughoudend mee omgegaan.
De hogere baten van 36.000 euro worden vooral veroorzaakt doordat we aan het eind van het jaar nog een dwangsom hebben opgelegd van 33.000 euro.
|
Analyse/toelichting
Het product 'handhaving openbare ruimte' heeft een positief resultaat behaald van 49.000 euro als gevolg van 17.000 euro minder lasten en 32.000 euro hogere baten dan begroot.
De lasten zijn lager uitgevallen doordat er minder kosten zijn gemaakt voor de vervanging en het onderhoud van voertuigen en materieel. Op de overige materiële kosten is ook bijgestuurd.
De baten vallen dit jaar hoger uit dan begroot omdat enkele incidentele baten zijn ontvangen. De incidentele baten bestaan onder andere uit bestuurlijke boetes en een bijdrage voor de uitvoering van handhavingstaken uit de Parkeervisie.
|
Analyse/toelichting
Het product 'havens en markten' heeft een negatief resultaat behaald van 14.000 euro, dat volledig wordt veroorzaakt door het onderdeel markten. Het onderdeel havens sluit op nihil.
Bij het onderdeel markten is het positief resultaat op de lasten van 66.000 euro met name ontstaan doordat vaste lasten i.v.m. de verzelfstandigde dinsdagmarkt (35.000 positief) zijn komen te vervallen en de overige markten minder kosten hebben gemaakt (60.000 euro positief) Verder moesten we enkele schadevergoedingen uitkeren (21.000 euro negatief) en hebben we meer kosten gemaakt voor het beheer van de dagmarkt kiosken (8.000 negatief)
Bij het onderdeel markten is het negatief resultaat op de baten van 80.000 euro vooral ontstaan doordat we marktgelden niet meer ontvangen i.v.m. de verzelfstandigde dinsdagmarkt (67.000 euro negatief) Bij de overige markten hebben we minder marktgelden ontvangen dan verwacht (9.000 euro negatief) en we hebben minder huuropbrengsten ontvangen voor de dagmarktkiosken vanwege tijdelijke leegstand (4.000 euro negatief)
Bij het onderdeel Havens is het negatief resultaat op de lasten van 94.000 euro ontstaan doordat de kosten voor het project 'Jij Maakt het Havengebied' in dit product zijn geboekt. Dit nadeel wordt gecompenseerd doordat er uit de reserve 87.000 euro is onttrokken. Verder is er een voordelig resultaat op de baten behaald van 7.000 euro, doordat er meer Havengelden zijn ontvangen. Het voordelig resultaat van 1.000 euro (afrondverschil) is ten gunste van de reserve gebracht.
|
Analyse/toelichting
Het negatieve resultaat op dit eindproduct bedraagt 2.006.000 euro.
Op dit product worden met name de planbegeleidingskosten verantwoord voor projecten die zich in de zogenaamde initiatief- of definitiefase bevinden. Per saldo is sprake van een nadeel door mee- en tegenvallers op de verschillende inititieven. Het betreft hier onder andere de kosten van het Actieprogramma Binnenstad, Wesselerbrink, Stroinkslanden en Stadsveld als mede de initiatieven zoals de Moskee en het Cobercopark.
De belangrijkste afwijking in de lasten, baten, stortingen en onttrekkingen wordt veroorzaakt door kredietverstrekking voor nieuwe projecten zoals de Stadsweide, de herstructurering Oost-Boswinkel en de revitalisering Havengebied. Deze mutaties zijn voorzien in het project en moeten conform de verslagleggingsregels (BBV) via de gemeentelijke exploitatierekening worden verantwoord. Daarnaast is er 784.000 euro gestort in de voorziening RBT en is het budget voor kosten infrastructuur ADT dit jaar niet aangesproken, daarop ontstaat een ruimte van 750.000 euro. Het is contractueel vastgelegd dat het geld besteed moet worden aan infrastructurele werken rondom het plangebied ADT. Gelet op deze voorwaarde, wordt de Raad voorgesteld om de ultimo 2015 niet bestede middelen van 0,75 miljoen euro in een bestemmingsreserve te reserveren om in 2016 te besteden.
Daarnaast is er een voorziening getroffen van 2.000.000 euro voor nog te verwachten afboekingen op grondexploitaties voor zowel wonen, bedrijventerreinen en kantoren.
|
Analyse/toelichting
Het resultaat van de het product 'openbare orde en veiligheid' wordt voornamelijk veroorzaakt door:
|
|
Analyse/toelichting
Het Parkeerbedrijf Enschede (PBE) realiseert 10,5 miljoen euro aan opbrengsten. Na aftrek van de gemaakte exploitatiekosten leiden deze opbrengsten tot een resultaat van ruim 1,6 miljoen euro, dat gestort wordt in de reserve 'parkeren' en gebruikt wordt ter dekking van de aanloopkosten van de ontwikkeling van de Van Heek parkeergarage. In de begroting is rekening gehouden met een storting van 427.000 euro. Er wordt in 2015 dus 1,2 miljoen euro extra gedoteerd.
Baten en lasten
De gerealiseerde lasten zijn incidenteel 45.000 euro hoger en dat wordt veroorzaakt door lagere energielasten (58.000 euro), hogere lasten ozb (14.000 euro), hogere overige materiele uitgaven (onderhoud en interne doorrekeningen) ( 89.000 euro)
De gerealiseerde baten zijn incidenteel 1,2 miljoen euro hoger en dat wordt veroorzaakt door hogere baten kort parkeren (1 miljoen euro), lagere baten abonnementen en vergunningen (94.000 euro), hogere baten fiscalisering (180.000 euro) en hogere baten overige inkomsten (104.000 euro).
Storting en onttrekking
De reserve van het parkeerbedrijf bestaat uit de egalisatiereserve risico's parkeergarage (van Heek) en de bestemmingsreserve parkeren Roombeek (de Brouwerij). Daarnaast bestaat er een voorziening voor groot onderhoud binnen het parkeerbedrijf.
Voor 2015 is een bedrag begroot om in de reserve te storten van 427.000 euro. In 2015 is een exploitatievoordeel gerealiseerd van 1,2 miljoen euro. Uit de bestemmingsreserve parkeren Roombeek zijn de exploitatiekosten van 149.000 euro (begroot 157.000 euro) onttrokken voor de parkeergarage de Brouwerij (conform raadsbesluit 10-9-2007). Er is 203.000 euro ten laste gebracht van de voorziening groot onderhoud.
Voor de parkeerovertredingen worden naheffingsaanslagen opgelegd. Op de hoogte van de vordering uit deze aanslagen wordt een correctie aangebracht in de vorm van een voorziening dubieuze debiteuren (het betreft hier een afwaardering uit hoofde van het risico op niet betalen van de naheffingsaanslagen). In deze voorziening dubieuze debiteuren is in 2015 106.000 euro gestort en 96.000 euro onttrokken. Er resteert in deze voorziening 90.000 euro. Dit is conform de advisering van het GBT.
|
Analyse/toelichting
Het resultaat van het eindproduct 'riolering' is gestort in de voorziening riolering waardoor het per saldo nihil is.
De lasten en baten zijn beide 31.000 euro hoger dan begroot en dus per saldo nihil.
Baten en lasten
De lasten waren in totaal 515.000 euro lager dan begroot. Dit kwam gedeeltelijk door lagere kapitaallasten (371.000 euro) als het gevolg van het risico gestuurd werken wat zich nu uitbetaalt. Daarnaast waren er lagere inningskosten GBT (83.000 euro) en lagere overige lasten (61.000 euro). De baten vwaren 30.000 euro hoger dan begroot. Per saldo levert dat 545.000 euro aan voordeel op.
In plaats van een begrootte onttrekking aan de voorziening van 193.000 euro is er per saldo 352.000 gestort in de voorziening in 2015. Een voordeel dus van 545.000 euro zoals hierboven is omschreven.
|
Analyse/toelichting
Het resultaat op dit eindproduct bedraagt 313.000 euro.
De afwijking op de lasten wordt veroorzaakt door:
De afwijking op de baten wordt veroorzaakt door:
Storting en onttrekking
Er bleken bij nader inzien geen onttrekkingen nodig ten behoeve van de landinrichting. Beide landinrichtingen Enschede-Noord en Enschede-Zuid bevinden zich komend jaar in de afrondende fase waarin ook de laatste financiële verrekeningen plaatsvinden
|
Analyse/toelichting
Het product 'stadsdeelbeheer' heeft een voordelig resultaat van 93.000 euro. Dit wordt voor het grootste deel veroorzaakt door minder kosten voor duurzame onkruidbestrijding op verharding.
De afwijkingen in de baten en lasten worden met name veroorzaakt door ontvangen GRAP gelden en bijdrages vanuit de wijkbudgetten die ingezet zijn voor diverse projecten.
Daarnaast ontstaan er afwijkingen bij dienstverlening voor derden: bij zowel de lasten als de baten, die te hoog begroot waren, ontstaat er een verschil van 137.000 euro. Dit heeft onder andere betrekking op werken bij het RUD, ADT, etc.
Er is 359.000 euro minder onttrokken aan de reserve, omdat een deel van de projecten 'bomen Van Heekplein' en 'bomen Museumlaan' deels uitgevoerd zijn in 2015. Dit komt omdat de werkzaamheden vertraging hebben opgelopen door, onder andere, The Passion.
|
Analyse/toelichting
Het product 'stadsdeelsgewijs werken' heeft een voordelig resultaat van 850.000 euro.
Dit wordt vooral veroorzaakt door:
lagere lasten vanwege:
hogere baten door:
De niet volledig bestede wijkbudgetten zijn conform raadsbesluit respectievelijk gedoteerd (772.000 euro afwijking storting) en minder onttrokken (114.000 euro afwijking onttrekking) uit de reserve wijkbudgetten.
|
Analyse/toelichting
Het saldo van het product is nihil als gevolg van een storting van 167.000 euro in de egalisatiereserve. Dit positieve resultaat is ontstaan als gevolg van 498.000 euro minder kosten en 331.000 minder opbrengsten dan begroot.
De lagere kosten á 498.000 euro zijn het gevolg van het uitstellen van diverse begrote materiële kosten.
De lagere opbrengsten á 331.000 euro worden vooral veroorzaakt doordat het aantal aanvragen van bouwvergunningen voor grote bouwprojecten in 2015 achter is gebleven bij de begroting. Daardoor bleven de legesinkomsten achter.
|
|
Analyse/toelichting
Het voordeel op de lasten van 568.000 euro is voornamelijk toe te schrijven aan lagere uitvoeringskosten door het Gemeentelijk belastingkantoor Twente.
Het voordeel op de inkomsten van 898.000 euro betreft een incidenteel voordeel van 554.000 euro op de onroerende zaakbelasting door vrijval uit de voorzieningen bezwaar en beroep en oninbaar. Dit is het resultaat van de afwikkeling van een aantal bezwaar en beroepsprocedures (o.a. MST). En een structurele meeropbrengst van 344.000 euro, die te herleiden is naar de areaaluitbreiding van niet-woningen.
|
Analyse/toelichting
Het voordeel op de baten van 73.000 euro is het resultaat van de "fee constructie" bij bureau subsidies. De overige voordelen (per saldo 122.000 euro) zijn veroorzaakt door:
|
Analyse/toelichting
Het gemeentefonds wijzigt van jaarlijks o.a. door aanpassing van de accressen. Dit zijn de toevoegingen aan de algemene uitkering vanuit de trap-op-trap-af met de rijksuitgaven. Daarnaast wijzigen de aantallen van de maatstaven voortdurend. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het aantal inwoners, bijstandontvangers, woonruimten, etc.
Het resultaat van 0,4 miljoen euro negatief in 2015 komt uit de rijkscirculaires en bestaat uit:
Verwerking taakmutaties
In 2014 hebben we de P&C cyclus sterk vereenvoudigd. We zijn van acht P&C producten naar drie P&C producten gegaan. Dit heeft geleid tot een administratieve lastenverlichting en worden taakmutaties uit de rijkcirculaires over het lopende jaar niet meer in de begroting verwerkt. Maar omdat de uitgaven wel worden gedaan ontstaat er een scheef beeld: de uitgaven staan verantwoord bij het betreffende programma maar de bijbehorende budgetten staan bij het programma Dienstverlening en financieel beleid (of andersom). Voor de onderstaande posten zijn overschrijdingen op de budgetten te zien binnen de betrokken programma's. Deze afwijkingen worden gedekt via vermelde ontvangst van gelden via het gemeentefonds.
programma/product | taakmutatie | Totaal |
Maatschappelijke ondersteuning | ||
Beschermd wonen / WMO begeleiding | AWBZ naar WMO | 1.190 |
Jeugdhulp vrijwillig kader | Jeugdzorg | -1.260 |
Opvangvoorzieningen | Mutatie maatschappelijke opvang | 122 |
Mutatie vrouwenopvang | -9 | |
Tijdelijke voorziening bed, bad en brood | 220 | |
WMO individuele voorzieningen | Mutatie WMO | 253 |
Toelage huishoudelijke hulp | 1.965 | |
Totaal MO | 2.482 | |
Versterken economie | ||
Algemene bijstand levensonderhoud | Uitvoeringskosten lijfrenteopbouw | 57 |
Arbeidsmarktparticipatie | Jeugdwerkloosheid | 100 |
Participatiewet - reïntegratie | -183 | |
Uitvoering WSW | Participatiewet - WSW | -3.365 |
Totaal VE | -3.392 | |
Duurzame leefomgeving | ||
Beleid leefomgeving | Bodemsanering | 936 |
Totaal DL | 936 | |
Dienstverlening en financieel beleid | ||
Algemene inkomsten | Mutatie gemeentefonds | -1.603 |
Herstructurering WSW-sector | 1.590 | |
Basisregistratie | Basisregistratie personen | 18 |
Generieke digitale infrastructuur | -31 | |
Totaal DFB | -26 | |
Eindtotaal | 0 |
|
|
Analyse/toelichting
Dit product heeft een negatief resultaat van 56.000 euro. Deze afwijking wordt veroorzaakt door hogere lasten dan begroot, onder andere vanwege de hogere kosten voor de commissie Bezwaar en Beroep en de hogere gerechtskosten ten gevolge van bezwaar en beroepszaken.
|
Analyse/toelichting
De hogere lasten zijn het gevolg van de hogere dotatie aan de pensioenvoorziening (oud)wethouders van circa 315.000 euro. Het tekort is verminderd tot 196.000 door lagere wachtgeldverplichtingen en lagere bestuurskosten dan begroot.
|
|
Analyse/toelichting
Onder dit product worden de resultaten van de werkzaamheden van BMO verantwoord.
Hieronder worden de oorzaken van het voordelige resultaat á 49.000 euro verklaard.
Bedrijfsvoering BMO (150.000 euro voordelig)
Sociale premies/ werkgeverslasten (55.000 euro voordelig)
De definitieve afwikkeling van sociale premies/werkgeverslasten en dergelijke uit voorgaande jaren leidt tot een incidenteel voordeel.
Voorziening personeel (84.000 euro nadelig)
De voorziening personeel is een concernbrede voorziening en is bedoeld om toekomstige ongedekte lasten uit wachtgeld-, WW- en bovenformatieve regelingen op te kunnen vangen. De voorziening personeel wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de meest recente informatie en inschattingen van toekomstige verplichtingen.
Regelmatig worden wij geconfronteerd met 'terugkerende' WW-verplichtingen van voormalige collega's met een eerder tijdelijk dienstverband die in 2015 opnieuw werkloos zijn geworden. De gemeente is dan nog aansprakelijk voor het restant van de WW-periode.
Daarnaast is er sprake van bovenformatieve personeelslasten die niet volledig gedekt zijn en/of worden door detacheringsopbrengsten.
Op basis van de actualisatie is een aanvullende dotatie van 84.000 euro noodzakelijk. In het middelenkader 2017 is rekening gehouden met een incidentele storting (vrijval) uit de voorziening personeel. Dat is op basis van de huidige inzichten niet mogelijk en moet gedurende 2016 opnieuw beoordeeld worden.
Eigen risico WIA/WGA (140.000 euro nadelig)
De gemeente is ten aanzien van de WIA/WGA eigen risicodrager. In 2015 vielen meer medewerkers onder die regeling dan vooraf geraamd.
Onttrekkingen aan reserves (2,3 miljoen euro)
Per saldo is er 2,3 miljoen euro minder onttrokken dan geraamd. Hier staan voor hetzelfde bedrag lagere lasten tegenover. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
Storting in reserves (1,2 miljoen euro)
Per saldo is er 1,2 miljoen euro meer gedoteerd dan geraamd.
|
|
Analyse/toelichting
De hogere lasten hebben voornamelijk betrekking op de bijdrage voor het kennispunt Onderzoek en Statistiek. Hier tegenover staat een bijdrage voor het bijhouden van de bedrijvencartotheek vanuit het programma Economie en Werk.
|
Analyse/toelichting
Het nadelig resultaat op dit product van 1.651.000 euro wordt vooral veroorzaakt door extra afschrijvingslasten in verband met het afboeken van activa. Hier staat een klein voordeel vanwege extra huur- en overige inkomsten tegenover.
|
Analyse/toelichting
De legesopbrengsten van publieksdienstverlening zijn 467.000 euro hoger dan begroot. Tegenover deze hogere legesopbrengsten staat ook een hogere afdracht aan het rijk van 565.000 euro. Voornamelijk de leges van huwelijken en de uittreksel bevolking blijven achter ten opzichte van de begrote opbrengst. Een zichtbare trend in 2015 is een verschuiving in de vraag van paspoorten naar ID-kaarten.
Door het afstemmen van de vraag en het aanbod, 100% werken op afspraak, is er een voordeel van 230.000 euro behaald door het minder inzetten van extern personeel. Daarnaast leveren diverse voornamelijk materiële budgetten een incidenteel voordeel van 164.000 euro op.
|
|
Analyse/toelichting
Door aanvullende dienstverlening aan Dimpact gemeenten, is een extra contractopbrengst van 320.000 euro ontstaan. Daarnaast zijn er voor diverse andere organisaties werkzaamheden verricht die zijn doorbelast. De kosten voor deze extra dienstverlening worden verantwoord onder het product Interne Dienstverlening, waaronder de inzet van extra personeel.
In 2015 zijn meer huuropbrengsten ontvangen voor verhuur van panden aan derden. Deze opbrengsten zijn gestort in de leegstandsreserve om de leegstand in de komende jaren mee te dekken.
|
|
Analyse/toelichting
Het voordeel is voornamelijk ontstaan door:
|
Analyse/toelichting
Het nadeel betreft enerzijds alle bedrijfsvoeringresultaten van de afdelingen die 2015 nadelig afsloten. Dit betreft ruim 1,9 miljoen euro. Meestal gaat het om uitgaven voor niet geplande activiteiten of vervanging van ziekte, etc.
Anderzijds zijn er afdelingen die 2015 met een positief bedrijfsvoeringsresultaat zijn geëindigd. Dit betreft ook ruim 1,9 miljoen euro. Hier gaat het meestal om extra inkomsten ter financiering van de niet geplande activiteiten of incidentele meevallers.
Per saldo eindigt de gemeente op een bedrijfsvoeringsresultaat van 32.000 euro positief.
|
Analyse/toelichting
Dit product heeft een nadelig resultaat van 1,3 miljoen euro. Dit tekort wordt veroorzaakt door:
|
|
Analyse/toelichting
Het Vastgoedbedrijf Enschede (VBE) is een gesloten systeem waardoor het saldo, conform het vastgoedbeleid, verrekend wordt met de egalisatiereserve 'vastgoed'. Het resultaat van het VBE over 2015 is hierdoor nihil.
De afwijkingen komen vooral door de gerealiseerde boekwinsten van 14 afgestoten panden. In dit resultaat is ook de afwaardering van zeven nog te verkopen panden verwerkt, deze panden zijn afgewaardeerd omdat de boekwaarde hoger was dan de taxatiewaarde.
|
Analyse/toelichting
Door het terugbrengen van het aantal stembureau's bij de verkiezing van de Provinciale Staten heeft dit een voordeel opgeleverd van 39.000 euro.
Begroting 2015 (na wijziging) Realisatie 2015 Begrotingsafwijking 2015
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting categorie uit kadernota platform rechtmatigheid.
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de Raad wel heeft besloten maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Toelichting
Bovenstaande afwijkingen zijn hieronder nader toegelicht. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar onderdeel Analyse van de afwijkingen tussen begroting ( na wijziging) en programmarekening. De afwijkingen passen binnen het door de Raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de afwijkingen formeel geautoriseerd.
Maatschappelijke ondersteuning
De hogere storting in de reserves wordt veroorzaakt door de niet bestede middelen van het meerjarige project “gezond meedoen”, conform de bestendige gedragslijn, te storten in de daarvoor ingestelde reserve.
Versterken Economie
De hogere storting in de reserves wordt veroorzaakt door de niet bestede middelen van de Lokaal Educatieve Agenda ( LEA ).
Duurzame Leefomgeving
De overschrijding betreft vooral de uitgaven binnen de kredietverstrekking voor nieuwe projecten die conform de verslagleggingsregels (BBV) via de gemeentelijke exploitatierekening worden verantwoord. Daarnaast is er 784.000 euro gestort in de voorziening RBT. Ook is er een voorziening getroffen van 2.000.000 euro voor nog te verwachten afboekingen op grondexploitaties voor zowel wonen, bedrijventerreinen en kantoren.
De afwijking in de storting in de reserves wordt vooral veroorzaakt door:
Dienstverlening en financieel beleid
De overschrijdingen worden veroorzaakt bij de producten:
De afwijking in de storting in de reserves wordt vooral veroorzaakt door:
WNT-verantwoording 2015 Gemeente Enschede
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de Gemeente Enschede van toepassing zijnde regelgeving: Het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2015 voor De Gemeente Enschede is 178.000 euro. Het weergegeven toepasselijke WNT-maximum per persoon of functie is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging topfunctionarissen
Bedragen in euro's | M. Meijs Gemeentesectretaris |
R. Jongedijk Griffier |
Dienstverband in 2015 | 01/01/2015 tot en met 31/12/2015 | 01/01/2015 tot en met 31/12/2015 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Bezoldiging | ||
Beloning | 141.138 | 100.652 |
Belastbare onkostenvergoeding | 565 | 699 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 15.995 | 14.701 |
Totaal bezoldiging | 157.698 | 116.112 |
Toepasselijk WNT-maximum [1] | 178.000 | 178.000 |
Motivering van overschrijding | ||
Uitkeringen in 2015 wegens beëindiging dienstverband | 0 | 0 |
Totaal toegekende uitkeringen wegens beëindiging dienstverband | 0 | 0 |
Toepasselijk WNT-maximum ontslaguitkering [2] | nvt | nvt |
Voorgaande functie | nvt | nvt |
Motivering van overschrijding | nvt | nvt |
Gegevens 2014 | ||
Functie(s) in 2014 | Gemeentesecretaris | Griffier |
Duur dienstverband in 2014 | 01/01/2014 tot en met 31/12/2014 | 01/01/2014 tot en met 31/12/2014 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Bezoldiging | ||
Beloning | 146.137 | 112.415 |
Belastbare onkostenvergoeding | 473 | 870 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 24.903 | 16.941 |
Totaal bezoldiging 2014 | 171.513 | 130.226 |
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2015 een bezoldiging boven het toepasselijke WNT-maximum hebben ontvangen, of waarvoor in eerdere jaren een vermelding op grond van de WOPT of de WNT heeft plaatsgevonden of had moeten plaatsvinden. Er zijn in 2015 geen ontslaguitkeringen aan overige functionarissen betaald die op grond van de WNT dienen te worden gerapporteerd.
Onder incidentele baten en lasten worden de baten en lasten verstaan die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Het is daarbij van belang dat het gaat om 'eenmalige' zaken. Het zijn vooral de uitschieters die er echt toe doen. Bijvoorbeeld een eenmalige extra legesopbrengst vanwege een groot en bijzonder project, boekwinst bij de verkoop van eigendommen of een winst dan wel verlies bij het grondbedrijf.
Programma ( bedragen x € 1.000) | Omschrijving | Lasten | Baten |
Maatschappelijke ondersteuning | |||
Lichte ondersteuning en regie | Experiment transitie jeugdzorg | 669 | 669 |
Opvangvoorzieningen | Nazorg detentie | 57 | 57 |
Bed, bak en brood | 295 | 220 | |
Versterken burgerkracht | Project lang zult u wonen | 74 | 74 |
Intregrale aanpak wijkverpleegkundige | 230 | 230 | |
Inkomensondersteuning | Schadelastbeperking Menzis | 164 | |
Kledingbank | 20 | 20 | |
Individuele voorzieningen | Huishoudelijke hulp | 347 | 1.965 |
Versterken economie | |||
Algemene bijstand levensonderhoud | Ontwikkelplan MAU | 550 | 550 |
Arbeidsmarktparticipatie | Afwikkeling faillissement Kliq BV | 319 | |
No-riskpolissen | 161 | ||
Handhaving | 55 | 55 | |
Jeugdwerkloosheid | 100 | 100 | |
Project Economische Ontwikkeling | Kennispark | 500 | 500 |
Versterken economische structuur | Binnenstaddistributie | 30 | 30 |
Duurzame leefomgeving | |||
Ruimtelijke Ontwikkeling | Subsidie en lasten i.v.m. bommendetectie in het luchthavengebied | 402 | 402 |
Stadsdeelbeheer | Verkoop project snippergroen | 39 | 39 |
Duurzaamheid | Afrekening subsidie project energieloket Enschede Losser | 69 | |
Dienstverlening en financieel beleid | |||
Sport | Dotatie voorziening | 966 | |
Interne dienstverlening - Communicatie | Enschede FM | 75 | |
Interne dienstverlening - Personeel | WGA/WIA | 87 | |
Interne dienstverlening - Personeel | Dotatie voorziening personeel | 121 | |
Interne dienstverlening - H&S/Communicatie | AZC | 72 | |
Interne dienstverlening - Flankerend beleid | Flankerend beleid personeel en IT | 1.821 | |
Verkiezingen | Provinciale staten verkiezingen | 160 | |
B&W | Extra dotatie voorziening oud wethouders | 340 | |
Totaal | 5.162 | 2.599 |
|