10. Vaststellingsbesluit en controleverklaring

10.1. Vaststellingsbesluit

Besluit

Van de Raad van de gemeente Enschede, gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 31 mei 2016.

1. De Gemeenterekening 2015 vast te stellen. 
2. In te stemmen met de bestemming van het voordelig jaarrekeningresultaat 2015 van 7,9 miljoen euro.
3. In te stemmen met mutaties in de reserves resulterend in een afname van de reserves met 4,2 miljoen euro.

Dit alles onder de voorwaarde dat de accountant naar verwachting een controleverklaring met oordeelonthouding of beperking afgeeft in verband met de onzekerheden sociaal domein, zoals in het raadsvoorstel is toegelicht.

 

Vastgesteld in de vergadering van 27 juni 2016.

 

De Griffier, De Voorzitter,

 

 

 

R. M. Jongedijk

 

 

 

dr. G.O. van Veldhuizen

10.2. Controleverklaring

Controleverklaring van de onafhankelijke accountant

Aan: Gemeenteraad van gemeente Enschede

Verklaring betreffende de jaarrekening
Wij hebben opdracht gekregen om de jaarrekening 2015 van gemeente Enschede te controleren. Deze jaarrekening bestaat uit de balans per 31 december 2015 en de staat van baten en lasten over 2015 met de toelichtingen, waarin zijn opgenomen een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving en andere toelichtingen, alsmede de SiSa-bijlage met verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen.

Verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Enschede is verantwoordelijk voor het opmaken van de jaarrekening, alsmede voor het opstellen van het jaarverslag, beide in overeenstemming met het in Nederland geldende Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten. Deze verantwoordelijkheid houdt onder meer in dat de jaarrekening zowel de baten en lasten als de activa en passiva getrouw dient weer te geven en dat de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Rechtmatige totstandkoming betekent in overeenstemming met de begroting en met de relevante wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen.

Het college van burgemeester en wethouders is tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als het noodzakelijk acht om het opmaken van de jaarrekening en de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.

Verantwoordelijkheid van de accountant
Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over de jaarrekening op basis van onze controle. Wij hebben onze controle verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder de Nederlandse controlestandaarden, het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado), het controleprotocol 2015 zoals vastgesteld door de Gemeenteraad van Enschede en het controleprotocol WNT.

De bij onze controle toegepaste goedkeuringstolerantie bedraagt voor fouten 1% en voor onzekerheden 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan reserves. Op basis van artikel 2 lid 7 Bado is deze goedkeuringstolerantie door de gemeenteraad bij raadsbesluit van 30 mei 2016 vastgesteld. Wij houden ook rekening met afwijkingen en/of mogelijke afwijkingen die naar onze mening voor de gebruikers van de jaarrekening om kwalitatieve redenen materieel zijn. Daarbij zijn voor de controle van de in de jaarrekening opgenomen WNT-informatie de toleranties gehanteerd zoals vastgelegd in het controleprotocol WNT.

Vanwege de aangelegenheid beschreven in de paragraaf “Onderbouwing van de oordeelonthouding”, zijn wij echter niet in staat geweest om voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen om daarop ons controleoordeel te kunnen baseren.

Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is om een onderbouwing voor ons oordeel betreffende de WNT-verantwoording, zoals opgenomen in de jaarrekening, te bieden.

Onderbouwing van de oordeelonthouding betreffende de getrouwheid en rechtmatigheid
In de jaarrekening zijn lasten verantwoord van € 21,5 miljoen die samenhangen met de door de gemeente verstrekte persoonsgebonden budgetten in het kader van de Jeugdwet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De betalingen die samenhangen met deze persoonsgebonden budgetten vinden plaats via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De gemeente heeft zelf geen (aanvullende) effectieve beheersmaatregelen ingericht ter vaststelling van de daadwerkelijke levering van de zorg. Wij hebben geen voldoende en geschikte controle-informatie kunnen verkrijgen om vast te stellen dat de zorg, waarvoor door de Sociale Verzekeringsbank betalingen hebben plaatsgevonden, daadwerkelijk is geleverd. Wij hebben niet op andere wijze de getrouwheid en rechtmatige totstandkoming van deze lasten kunnen verifiëren.

Daarnaast zijn in de jaarrekening lasten verantwoord van € 77,4 miljoen die samenhangen met de door de gemeente ingekochte zorg bij zorgaanbieders en gesubsidieerde uitvoering van de regeling Beschermd Wonen door zorgaanbieders in het kader van de Jeugdzorg en Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De gemeente is voor het vaststellen van de daadwerkelijke levering afhankelijk van de controle-informatie van de zorgaanbieders. De gemeente heeft niet van alle zorgaanbieders voldoende controle-informatie ontvangen. De gemeente heeft zelf geen effectieve (aanvullende) beheersmaatregelen ingericht ter vaststelling van de daadwerkelijke levering van de zorg en de volledige verantwoording van het onderhandenwerk door de zorgaanbieders. Op basis hiervan hebben wij voor een bedrag van € 43,9 miljoen geen voldoende en geschikte controle-informatie kunnen verkrijgen om de getrouwheid en rechtmatige totstandkoming van deze lasten vast te stellen. Wij hebben niet op andere wijze de getrouwheid en rechtmatige totstandkoming van deze lasten kunnen verifiëren.

Vanwege een overaanbod in programmering op regioniveau (met name in zachte planaanbod) zullen in de komende periode regionaal nadere keuzes worden gemaakt ten aanzien van de (verdere) programmering en ontwikkeling van gemeentelijke bedrijventerreinen in de regio, om zodoende een duurzame en toekomstbestendige ontwikkeling van bedrijventerreinen in de regio te realiseren. Omdat het proces om te komen tot regionale herzieningen en nadere invulling van afspraken onderhanden is, is nog niet bekend of en zo ja, in welke mate dit effect heeft op de gemeente. De onzekerheid vanwege deze regionale opgave is toegelicht in de jaarrekening. Wij hebben op basis van scenario-analyses een waarschijnlijke bandbreedte van de onzekerheid omtrent de waardering van de voorraden (en daarmee samenhangende verliesvoorzieningen) voor de gehele regio bepaald en deze naar rato van bedrijventerrein-plancapaciteit per gemeente berekend. Vanwege het feit dat de waardering van de voorraden (en daarmee samenhangende verliesvoorzieningen) onderhevig is aan de uitkomsten van lopend regionaal overleg en besluitvorming omtrent herprioritering in de regio, hebben wij echter geen voldoende en geschikte controle-informatie kunnen verkrijgen om het verschil tussen de huidige waardering en de scenario analyses en dus het mogelijke effect op de waardering van de voorraden (en daarmee samenhangende verliesvoorzieningen) te controleren. Wij beoordelen de mogelijke gevolgen van deze onzekerheid als materieel, maar niet van diepgaande invloed op de jaarrekening.

De hoogte van het aandeel in de verliesomvang van en daarmee de te treffen voorziening voor het XL Business park (RBT) is gebaseerd op de huidige verwachte concept verliesomvang van RBT die in concept met de gemeente is gedeeld. De omvang daarvan is onzeker vanwege de onzekerheden rondom afzet tempo (in relatie tot de overcapaciteit in de regio) en uitgifteprijs. Deze onzekerheden zijn toegelicht in de jaarrekening. De reële mogelijkheid dat als gevolg van de geschetste onzekerheden de voorziening materieel te laag is, is geduid in een scenario-analyse.

Vanwege het feit dat de huidige verwachte verliesomvang onderhevig is aan de uitkomsten van lopend regionaal overleg en besluitvorming omtrent herprioritering in de regio, hebben wij echter geen voldoende en geschikte controle-informatie kunnen verkrijgen om het verschil tussen de huidige verliesomvang en de scenario analyse en dus het mogelijke effect op de waardering van de voorziening te controleren. Wij beoordelen de mogelijke gevolgen van deze onzekerheid als materieel, maar niet van diepgaande invloed op de jaarrekening.

In de jaarrekening is een lening aan FC Twente Stadion B.V. opgenomen ter hoogte van € 17 miljoen. Door de gemeente is tijdelijk uitstel van betaling van aflossing en rente verleend in verband met de financiële situatie van voetbalclub FC Twente als grootste gebruiker van het stadion. Dit is toegelicht in de jaarrekening 2015 op pagina 181. De terugbetaling van de lening is sterk afhankelijk van de besluitvorming door alle betrokken partijen en de ontwikkeling van de financiële situatie van FC Twente. Wij hebben als gevolg daarvan geen voldoende en geschikte controle-informatie kunnen verkrijgen over de waardering van deze lening.

Oordeelonthouding betreffende de jaarrekening voor getrouwheid en rechtmatigheid
Vanwege het belang van de in de paragraaf “Onderbouwing van de oordeelonthouding betreffende de getrouwheid en rechtmatigheid” beschreven aangelegenheden zijn wij niet in staat geweest om voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen om daarop ons controleoordeel te kunnen baseren. Derhalve kunnen wij geen oordeel geven omtrent de getrouwheid van de jaarrekening en de rechtmatige totstandkoming van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten en balansmutaties over het boekjaar.

Oordeel betreffende de WNT-verantwoording in de jaarrekening
Naar ons oordeel is de WNT-verantwoording inzake de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector 2015, zoals opgenomen in de jaarrekening, in alle van materieel belang zijnde aspecten opgesteld in overeenstemming met de bepalingen van en krachtens de WNT.

Verklaring betreffende overige bij of krachtens de wet gestelde eisen
Ingevolge artikel 213 lid 3 onder d van de Gemeentewet vermelden wij dat het jaarverslag, voor zover wij dat kunnen beoordelen, verenigbaar is met de jaarrekening.

 

Zwolle, 22 juli 2016

 

Ernst & Young Accountants LLP

 

w.g. drs. J. Schuurkamp-Spijkerboer RA