1.1 Vitaal en sociaal

 

01. We werken aan bestaanszekerheid
Iedereen heeft de zekerheid van voldoende en voorspelbaar inkomen en een dak boven het hoofd. Daarbij gaat het ook om de zekerheid van werk, van de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen en van mee kunnen doen op alle leefdomeinen in de samenleving, vanuit een stabiele woonsituatie in een veilige en prettige omgeving.



01.01 Iedereen heeft de mogelijkheid om in z’n levensonderhoud te voorzien

Een groot deel van de inwoners kan inkomen genereren via een baan. Voor de groep die dat niet kan, is er een vangnet nodig ten aanzien van toeleiding naar werk en het (tijdelijk) voorzien in een inkomen. Werk genereert niet alleen inkomen, maar er wordt ook in bepaalde mate een bestaansrecht aan ontleend: er toe doen, van betekenis zijn. Mensen die langere tijd moeten rondkomen van (te) weinig geld lopen kans om schulden op te bouwen. Vroegsignalering en schuldhulpverlening vormen hierbij het vangnet.
Rol van de gemeente: op basis van vertrouwen uitvoeren van wettelijke taken om ervoor te zorgen dat inwoners voldoende inkomen hebben (vangnet).
Vanuit deze rol hebben we twee speerpunten:
a. We willen dat bijstandsgerechtigden stappen zetten in de keten van dagbesteding naar werk: voor het deel dat uitstroomt naar werk is het wenselijk dat dit een langdurige uitstroom is, in plaats van banen voor een korte periode afgewisseld met bijstand. Voor een deel zal de stap naar onbetaald (vrijwilligers)werk het hoogst haalbare zijn.
b. We willen dat de mensen die daar recht op hebben gebruik maken van onze voorzieningen in het kader van inkomensondersteuning: We hebben deels de wettelijke taak, maar ook de beleidsruimte om mensen een financieel steuntje in de rug te geven. Met onze inkomensondersteunende instrumenten bieden we meer stabiliteit, zodat inwoners zich kunnen ontwikkelen en kunnen meedoen op alle leefdomeinen.


Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We voeren het Beleidskader "Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak" uit aan de hand van het uitvoeringsprogramma 2025. 
02. We geven de transformatie naar sociaal ontwikkelbedrijf verder vorm. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


01.02 Iedereen heeft een dak boven het hoofd

Het hebben van een dak boven je hoofd is een essentieel onderdeel voor de bestaanszekerheid. Een groot deel van de inwoners regelt hun woning zelf. Een kleine groep inwoners lukt dit om allerlei persoonlijke problemen op één of meer levensgebieden niet. Bijvoorbeeld door ouderdom, handicap, verslavingsproblematiek, echtscheiding of huiselijk geweld. Ondersteuning is dan nodig, voor het regelen van huisvesting en/of passende zorg en ondersteuning bij het zelfstandig wonen. Van wonen met (tijdelijke) begeleiding of ondersteuning tot beschermd wonen.
Rol van de gemeente: we ondersteunen inwoners en partners binnen de taken en mogelijkheden die we als gemeente hebben, in samenwerking met de regiogemeenten daar waar het centrumgemeentetaken betreft. We stimuleren ontwikkelingen en innovaties. We houden toezicht op een correcte uitvoering van taken van onze eigen organisatie en die van partners die we financieren.
Vanuit deze rol hebben we twee speerpunten:
a. We willen dat er voldoende specifieke passende woonvormen zijn voor de mensen die deze nodig hebben. Streven is ‘meer wonen, minder zorg’ oftewel van op straat verblijven via beschermd wonen en/of wonen met begeleiding komen tot toekomstige zelfstandige huisvesting.
b. We willen dat er minder mensen gebruik hoeven te maken van de Maatschappelijke Opvang (MO) en de Vrouwenopvang (VO) en het liefst zo kort mogelijk.
We bieden tijdelijk onderdak en begeleiding aan mensen die geen thuis hebben of de thuissituatie hebben (moeten) verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Mensen die dakloos zijn bieden we onderdak met trajectbegeleiding (MO).
Als er sprake is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling willen we dat het geweld stopt en dat na ingrijpen de woonsituatie weer zo snel mogelijk genormaliseerd wordt. We zorgen voor een duidelijke toegankelijkheid en afspraken met partners om met name de veiligheid te borgen. Aan kinderen die meekomen met hun ouder(s) wordt specifiek aandacht besteed, zodat zij met zo min mogelijk schade verder kunnen opgroeien (VO).
Om dit doel te bereiken, is het van belang voldoende en diverse opvangplekken en een mogelijkheid tot ambulante ondersteuning te hebben.


Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We herijken onze visie en het regionaal beleidskader voor decentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

02. We maken gezond leven makkelijker
Iedereen kan keuzes maken die gezond leven makkelijker maken en leeft in een omgeving die dit bevordert.
Dit doel stelt een betekenisvol leven van mensen centraal. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens. Het gaat om wie de mens is en niet om zijn/haar beperkingen of ziekte. Om gezonde keuzes te kunnen maken zijn vaardigheden, bereikbaarheid, toegankelijkheid en bewustzijn nodig. Als mensen daar alleen of met hulp van buren, vrienden en familie niet in slagen, kan de overheid ondersteunen (door een basis te leggen om mee te kunnen doen).



02.01 Iedereen heeft toegang tot een stimulerende leefomgeving die uitnodigt tot gezond gedrag

Een gezonde leefomgeving is een omgeving die als prettig wordt ervaren. De leefomgeving nodigt uit tot gezond gedrag. Zo nodigt het uit tot ontmoeting, bewegen, spelen en houdt rekening met de behoefte van de bewoners en specifieke bevolkingsgroepen. Dit vraagt om een gevarieerd aanbod van voorzieningen die toegankelijk, beschikbaar en betaalbaar moeten zijn. Hiervoor is een goede basisinfrastructuur en een aantrekkelijke en gevarieerde openbare ruimte nodig, waar de gemeente samen met partners voor zorgt.
Rol gemeente: we maken afspraken met partners en stimuleren samenwerking. We zorgen voor een stimulerende omgeving en het onderhoud daarvan, bv. (sport)parken, speelplekken en fietssnelwegen. We organiseren dichtbij inwoners laagdrempelige plekken voor advies, steun en ontmoeting. En we vergroten de vindbaarheid en de mogelijkheid om in eigen leefomgeving zorg en ondersteuning te krijgen.
Vanuit deze rol hebben we als speerpunt:
a. We willen een stimulerende leefomgeving die uitdaagt tot gezond gedrag. Een gezonde inrichting van de leefomgeving nodigt uit tot gezond gedrag zoals wandelen, fietsen, spelen, ontspannen of elkaar ontmoeten. Een stimulerende omgeving wordt onder andere bepaald door de aanwezigheid van voorzieningen, die aansluiten bij de behoefte van de inwoners. En ook door de bekendheid en vindbaarheid ervan, onbekend maakt immers onbemind. Een gebiedsgerichte aanpak is hierbij noodzakelijk.


Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We vertalen het Beleidskader "Gezond Enschede" naar uitvoeringsprogramma’s op wijkniveau. 
02. We gaan aan de slag met de uitvoering van de nota “Bewegen, spelen, sporten”. 
03. We gaan uitvoering geven aan de clustering van sportparken. 
In de begroting 2025 is opgenomen dat we dit jaar een voorstel voor een uitvoeringskrediet aan de raad voorleggen. Het raadsvoorstel van 12 mei jongstleden, waarmee de raad het voorbereidingskrediet beschikbaar heeft gesteld, bevat een aangepaste planning waarin de mijlpalen zijn aangegeven. Hierin is opgenomen dat het investeringskrediet in mei 2026 aan de raad wordt voorgelegd. De voorbereidingen van de uiteindelijke werkzaamheden verlopen conform planning. Daarmee blijft de periode van afronding van het gehele project ook wel gelijk. Omdat deze planning afwijkt ten opzichte van de oorspronkelijke begrotingsplanning zetten we dit onderwerp op oranje.
04. We voeren de kansenkaart in ter versterking van routenetwerken. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


02.02 Inwoners kijken naar elkaar om en dragen mede zorg voor elkaars welzijn en bestaan

Sociale netwerken zijn onmisbaar voor een gezond en betekenisvol leven. Een sociaal netwerk betekent: oog hebben voor elkaar, elkaar durven vragen en vertrouwen en elkaar willen helpen, oftewel noaberschap. Een sociaal netwerk bestaat uit mede-inwoners en organisaties/instellingen (onze partners). Samen versterken zij de sociale veerkracht.
Rol gemeente: we zijn opdrachtgever van onze partners en faciliteren onze partners om hun netwerk te bevorderen en te vergroten. Daarnaast zorgen we ervoor dat voorzieningen in stand gehouden worden en dat we hier met partners aanwezig zijn om laagdrempelig vragen op te vangen.
Vanuit deze rol hebben we als speerpunt:
a. Wij willen dat onze inwoners sociale steun ervaren. In perioden van zware tegenslag kan een sociaal netwerk ook betekenis hebben als vangnet van waaruit mensen opstaan die (tijdelijk) hulp en ondersteuning bieden. Denk aan familie, vrienden en buren.


Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We voeren de nota sociale basis uit. 
Er komt geen aparte nota Sociale Basis. De activiteiten om te komen tot het versterken van de sociale basis zijn wel gestart. De raad wordt hierover via een raadsbrief geïnformeerd.
02. We onderzoeken “75+ huisbezoeken”. 
03. We gaan in gesprek over de “Nota Dierenwelzijn”. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

03. We vergroten de kansengelijkheid
Jeugdigen en volwassenen nemen volwaardig deel aan de samenleving, waardoor ze zelfredzaam, sociaal vaardig en gezond door het leven gaan.
Het mag voor de ontwikkeling van inwoners niet uitmaken waar hun wieg heeft gestaan en hoe het leven de inwoner heeft gevormd. Iedereen moet de mogelijkheid hebben het beste en het mooiste uit zichzelf naar boven te halen. Daarbij is het van belang om expliciet oog te hebben voor kansen(on)gelijkheid in onze stad. Gelijke kansen mag dus ook betekenen dat je ongelijke ondersteuning biedt. Want iedereen dezelfde uitgangspositie geven is onmogelijk, dus moet je bijsturen op wat er in de basis is.



03.01 Jeugdigen groeien veilig en stabiel op

De basis voor je leven wordt gelegd in je jeugd. Daarom is er specifiek voor deze groep extra aandacht en inzet. We willen dat iedere jeugdige opgroeit in een stabiel gezin; speelt en deelneemt aan maatschappelijke activiteiten. En passende ondersteuning krijgt waar nodig. We zetten in op het versterken van de eigen kracht van de jeugdige en van het zorgend en probleemoplossend vermogen van het gezin en de sociale omgeving. Zo krijgt hij/zij de kans een zelfredzame, sociaal vaardige en gezonde inwoner te worden.
Rol gemeente: we ondersteunen kind en gezin om veilig en gezond (kansrijk) op te kunnen groeien. Daarnaast ondersteunen we ouders bij het oplossen van opvoedproblematiek met aandacht voor alle leefdomeinen.
Vanuit deze rol hebben we drie speerpunten:
a. Wij willen ouders zo vroeg mogelijk ondersteunen bij opvoedproblematiek. Voor het grootste gedeelte van de jeugdigen en hun ouders is voor het gezond opgroeien van de kinderen een positief opgroei- en opvoedklimaat voldoende. Zij redden zich prima, onder andere door gebruik te maken van de basisvoorzieningen in de stad. Een kleinere groep jeugdigen en hun ouders heeft (tijdelijke) ondersteuning nodig in de vorm van een voorziening. Slechts voor een zeer kleine groep jeugdigen en hun ouders is ingrijpen door de overheid nodig. Dit is het geval als ouders er onvoldoende in slagen om hun opvoedverantwoordelijkheid waar te maken en hun kinderen in de ontwikkeling worden bedreigd, of wanneer een jongere een strafbaar feit heeft gepleegd . Streven is: zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig.
b. Wij willen dat kinderen ‘zo thuis mogelijk’ opgroeien. Kinderen hebben baat bij een stabiele opvoedsituatie met toekomstperspectief. Echter: niet iedere jeugdige groeit door allerlei oorzaken op in een stabiel en veilig gezin. Sommige kinderen wonen, tijdelijk, in een pleeggezin binnen de familie, bijvoorbeeld bij een tante of bij opa en oma, ook wel netwerkpleegzorg genoemd. Andere kinderen wonen in een pleeggezin buiten de familie.
Kinderen kunnen ook geplaatst worden in een gezinshuis of een residentiële instelling. Ook deze kinderen moeten een duurzame plek hebben waar zij ’zo thuis mogelijk’ kunnen opgroeien: een pleeggezin of een gezinshuis.
c. Wij willen het bereik van onze voorziening in het kader van kinderarmoede bij de Stichting Leergeld verhogen. Kinderen hebben recht op een toereikende levensstandaard, ook als er thuis weinig te besteden is. Onderzoek wijst uit dat kinderen en jongeren die opgroeien in armoede in hun ontwikkeling worden belemmerd. Nu investeren voorkomt problemen op latere leeftijd. Het helpt ook voorkomen dat kinderen de problemen van hun ouders erven, waardoor armoede overgaat van generatie op generatie. Wij willen dat elk kind ervaart dat hij of zij meedoet en erbij hoort; nú meedoen betekent straks meetellen. Activiteiten als sport, schoolreisjes en muziek horen bij de vorming van ieder kind.


Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We voeren de nota "Onze jeugd, onze zorg" uit. 
02. We sluiten een convenant voor de aanpak van het huisartsentekort. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


03.02 Iedereen neemt volwaardig deel aan de samenleving

Afkomst, geslacht, milieu, opleiding en inkomen (bij jeugd van ouders), fysieke of verstandelijke beperking, bepalen nog te veel de invulling van talentontwikkeling, opleiding en werk. We maken van gewoon meedoen niet een individueel gevecht, maar een taak die we als samenleving hebben te vervullen. Hierbij letten we op een supporterende omgeving, voldoende passende plekken voor onze inwoners om mee te doen al dan niet via een passende plek op de arbeidsmarkt.
Rol gemeente: op basis van vertrouwen investeren in mensen door middel van het beschikbaar stellen van voorzieningen.
Vanuit deze rol hebben we drie speerpunten:
a. Wij willen de maatschappelijke inzet onder onze inwoners vergroten. Participatie, het meedoen en bijdragen aan de maatschappij, vertegenwoordigt voor een persoon allerlei positieve aspecten zoals zingeving, zelfontplooiing, verbondenheid en sociaal contact. Maar participatie heeft in veel gevallen ook expliciete maatschappelijke relevantie en -baten. Bij dit subdoel ligt de focus op betekenisvolle participatie oftewel maatschappelijke inzet. Dit betreft vormen van actieve participatie die van belang zijn voor het individu, én tot doel hebben anderen te helpen of bij te dragen aan de leefomgeving of maatschappij.
b. Wij willen dat onze inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving zonder dat ze daarbij beperkingen ervaren. Inwoners kunnen uiteenlopende uitdagingen ervaren die een hindernis vormen voor de gewenste mate van eigen kracht, zelfredzaamheid en het volwaardig kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. Beperkingen kunnen op fysiek, psychisch, taalvaardig en/of financieel gebied zijn.
c. We willen dat de inwoners van 70 jaar en ouder in staat zijn thuis te blijven wonen met of zonder ondersteuning. Doel van de Wmo is om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen en deel te laten nemen aan het dagelijks leven, al dan niet met behulp van voorzieningen uit de Wmo. Dit sluit aan bij de wens van veel ouderen. Het stelt ze in staat om in de eigen vertrouwde omgeving met hun vertrouwde netwerk te blijven. Daarnaast geldt voor veel ouderen dat ze hun lage woonlasten behouden. Er kleven natuurlijk ook nadelen aan langer thuis blijven wonen, de woning moet toekomstbestendig gemaakt worden, sommige ouderen ervaren eenzaamheid en ondersteuning is vaak wenselijk. Het is belangrijk om per individu te blijven kijken naar de afweging tussen de voor- en nadelen.


Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We voeren de nota "Samen leven, samen zorgen" uit. 
We zijn momenteel druk doende met de uitvoering van de achttien maatregelen in de nota "Samen leven, samen zorgen" en het opstellen van de verordening Wmo. Daarnaast wordt gewerkt aan een uitvoeringsplan Gezond leven. We zien dat het opstellen van een beleidsplan Wmo te vroeg komt, omdat er van alles in beweging is wat een goede plek verdiend in het beleidsplan. We zullen in 2026 het beleidsplan Wmo vormgeven.”
02. We stellen een integraal meerjarig beleidsprogramma migratie & integratie op. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


03.03 Iedereen ontwikkelt zijn talenten (door)

We willen dat al onze inwoners hun talenten kunnen blijven doorontwikkelen, van jong tot oud. Hierbij willen we dat het milieu waarin je opgroeit (gezin, school, vereniging, buurt e.d.) geen rol speelt in de hoeveelheid kansen die je geboden krijgt. Daarbij begint het vanaf jonge leeftijd, waarbij er nauw samengewerkt moet worden met scholen. Maar zien we als gemeente ook een belangrijke rol in het klaarstomen voor de arbeidsmarkt voor al onze inwoners.
Rol gemeente: onze rol begint bij onze jeugd en jongeren. Hierbij sturen we op vroegtijdige preventie. Daarnaast sturen we op schoolgang en handhaven daar op. We zorgen dat er hulp komt voor jongeren met psychische problemen om toch door te kunnen met school en opleiding. We financieren het onderwijs om een breder aanbod te doen en het middenveld om veel jongeren te bereiken. Verder willen we dat ook als je ouder bent of nieuw bent in Nederland je kansen hebt om je verder door te ontwikkelen. We stimuleren een leven lang onderwijs.
Vanuit deze rol hebben we als speerpunt:
a. Wij willen dat onze inwoners een startkwalificatie hebben. Een schooldiploma vergroot de kans op participatie via betaald werk. Voor een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt is een opleiding mbo2, havo-, vwo-, of hoger vereist. De inzet van de gemeente is om te voorkomen dat jongeren afhaken en om hen alsnog een diploma te laten behalen. Daarnaast ben je nooit te oud om te leren en zetten we in op een leven lang leren.


Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We voeren de nota Kansrijk Enschede 2023-2033 uit. 
02. We voeren gesprekken met de drie grote PO-schoolbesturen om te komen tot een divers en duurzaam onderwijslandschap. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Financiële voortgang

 

Doelstelling en producten Status Afwijking (x1.000 euro)

 

01. We werken aan bestaanszekerheid

Algemene bijstand levensonderhoud

Verwacht wordt een negatief resultaat van 2,8 miljoen euro. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een tekort op de BUIG en Loonkostensubsidie van 2,5 miljoen euro. Daarnaast nadelen bij de BBZ (-112.000 euro), apparaatskosten (-143.000 euro) en overig (15.000 euro).

-2.784

Arbeidsmarktparticipatie

Verwacht wordt een negatief resultaat van 2,1 miljoen euro. Dit wordt met name veroorzaakt door een negatief resultaat bij arbeidsmarktparticipatie (-1,5 miljoen euro). Dit bestaat uit een grote stijging van de kosten van de individuele studietoeslag en overschrijding van personeelslasten. Daarnaast wordt er een negatief resultaat verwacht bij inburgering (-550.000 euro). Dit wordt veroorzaakt door hogere personele lasten ten behoeve van de uitvoering Wet Inburgering.

-2.096

Inkomensondersteuning

0

Ondersteuning centrumtaken (WMO)

Verwacht wordt een voordelig resultaat van 1,7 miljoen euro als gevolg van een voordeel op beschermd wonen (aandeel Enschede). Het rijksbudget is al enige jaren jaren dan de kosten voor de woonvoorzieningen.

1.700

Opvang Ontheemden

Verwacht wordt een nadelig resultaat van 1,6 miljoen euro. Het nadeel wordt verklaard door een verlaging van het normbedrag per Oekraïense ontheemde door het Rijk. Daardoor kan de maatregel Offensief begroten vanuit de Zomernota 2024 (4 miljoen euro) niet volledig worden gerealiseerd.

-1.600

Schuldhulpverlening

Verwacht wordt een voordelig resultaat van 131.000 euro doordat we 62.000 euro minder denken uit te geven aan de Dienstverlening Stadsbank Oost Nederland en minder subsidies denken te verstrekken aan het Formulierenadviespunt en aan het armoedebeleid ‘Rondkomen met je inkomen’ (+86.000 euro). Ook denken we 36.000 euro minder uit te geven aan Vroegsignalering. De Schuldhulpverlening via het ROZ valt naar verwachting 45.000 euro duurder uit dan geraamd. Ten slotte verwachten we een overbesteding op overige budgetten (-8.000 euro).

131

Sociale Werkvoorziening en Nieuw Beschut

Verwacht wordt een positief resultaat van 700.000 euro. Dit wordt veroorzaakt door hogere omzet van de productie en detacheringen (+200.000 euro) en extra middelen die we bij de septembercirculaire ontvangen als compensatie voor de invoering van forfaitaire loonkostensubsidie (+500.000 euro).

700

 

02. We maken gezond leven makkelijker

Algemene Maatschappelijke Voorzieningen

0

Sport en Gezondheid

0

 

03. We vergroten de kansengelijkheid

Jeugdhulp

Verwacht wordt een negatief resultaat van 6,1 miljoen euro. Het geprognosticeerde tekort op Jeugdhulp bestaat uit een aantal effecten:
- De autonome groei vanuit 2024 die doorwerkt naar 2025 (-6,5 miljoen euro), dit sluit aan op de eerder gecommuniceerde autonome groei in 2024 (zie raadsbrief “Financiële ontwikkeling Jeugdhulp 2024”, d.d. 18 december 2024);
- De niet gedekte tariefstijgingen in 2025 (-800.000 euro) doordat de gemeentelijke indexatie lager ligt dan de contractuele indexatie met zorgaanbieders;
- Nagekomen verplichtingen uit 2024 (-500.000 euro)
- Verder oplopende volumegroei in 2025 van ruim 1% (-1 miljoen euro);
- Het saldo van enerzijds een taakstelling (-2,2 miljoen euro) en anderzijds de nog niet volledige benutting van investeringen (+1 miljoen euro) op de strategie Onze Jeugd Onze Zorg (OJOZ). In november 2025 ontvangt de Raad een actuele tussenrapportage op de doelen en indicatoren van Onze Jeugd Onze Zorg waarin een verdere verdieping plaatsvindt op de te bereiken inhoudelijke en financiële doelstellingen van OJOZ;
- Een resterend effect aan autonome groei in 2025 (- 800.000 euro). In het rapport “Groeipijn” van de deskundigencommissie (d.d. 30 januari 2025) wordt de volumegroei (demografisch en autonoom) ingeschat op 4,7% in 2025, een totaaleffect van 4,9 miljoen euro voor Enschede. Gecorrigeerd voor het reeds benoemde volumegroeieffect in Enschede (1 miljoen euro) valt de huidige prognose voor autonome groei daarmee positiever uit (3,9 miljoen vanuit landelijke verwachting versus het huidige ingeschatte effect voor Enschede van 0,8 miljoen euro);
- Een positief effect uit de meicirculaire 2025, dit betreft de vergoeding (50%) voor de landelijke autonome groei in 2023 en 2024 (+4,7 miljoen euro).

-6.100

Ondersteuning lokaal (WMO)

Verwacht wordt een voordelig resultaat van 1,1 miljoen euro; Dit wordt veroorzaakt door een nadelig resultaat voor WMO Begeleiding & Dagbesteding (-190.000 euro). Dit is o.a. het gevolg van niet gedekte tariefstijgingen en nieuw inkoop. Voordelige resultaten bij Hulpmiddelen & Diensten (+920.000 euro, minder woningaanpassingen daling aantal cliënten CVV vervoer) en Huishoudelijke Ondersteuning (+420.000 euro, vrijval verplichting).

1.100

Ondersteuning wijkteams

Verwacht wordt een nadelig resultaat van 750.000 euro. Dit wordt met name veroorzaakt door de uitname van de DU Jeugd middelen (-793.000 euro). Dit is als incidenteel knelpunt opgenomen in de Zomernota 2025. Verder verwachten we hogere kosten voor extra activiteiten van Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT), inclusief een niet gerealiseerde taakstelling (-150.000 euro). Ook hebben we een nadelige doorbelasting van personele kosten (-75.000 euro). Daarnaast hebben we een onderbesteding op diverse subsidies waarbij minder is aangevraagd dan begroot of de subsidie via andere middelen wordt gedekt (+65.000 euro). Verder verwachten we een onderbesteding op de werkbudgetten beleid en wijkteams (+80.000 euro) en op indicaties zorg (+65.000 euro). Ten slotte verwachten we een onderbesteding op overige budgetten (+58.000 euro).

-750

Onderwijs

Verwacht wordt een positief resultaat van 450.000 euro. Dit wordt met name veroorzaakt door een incidenteel voordeel op combinatiefunctionarissen (+161.000 euro) en lagere uitgaven voor Leerlingenvervoer (+167.000 euro). In deze prognose is geen rekening gehouden met uitgaven en verrekeningen van leerlingenvervoer Oekraïense leerlingen en Statushouders. Ook is er sprake van een onderbesteding op Toezicht en handhaving kinderopvang (+78.000 euro) en Peuterspeelzaalwerk (+76.000 euro). Daarnaast hebben we een overbesteding bij Sociaal Maatschappelijke Indicatie/Kinderopvang (-99.000 euro). Ten slotte verwachten we een onderbesteding op overige budgetten (+67.000 euro).

450

 

 

Totaal - Vitaal en sociaal -9.249

Legenda:   = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging

 

 

Wij stellen voor:
5. Om de lasten bij het product Sport en Gezondheid voor 2025 te verhogen met een bedrag van 225.000 euro ten behoeve van uitgaven met betrekking tot drugsbestrijding (uitvoering van het amendement begroting 2024-2027) en dit bedrag te dekken door een onttrekking uit de reserve drugsbestrijding (BP-VS-01). Zie hiervoor de raadsbrief van 3 maart 2025, waarin een bedrag van 102.500 euro is genoemd. Het bedrag is nu hoger geraamd als gevolg van het naar voren halen van het rioolwateronderzoek en het onderzoek naar het drugsgebruik door Samen Twente.

 

Wij stellen voor:
6. Om de lasten en baten bij het product Sport en Gezondheid incidenteel voor 2025 te verhogen met een bedrag van 607.953,77 euro ten behoeve van de begrotingssubsidie SPUK stimulering sport 2025 voor Sportaal. Hier staan baten van het Rijk tegenover. (BP-VS-02)

 

Wij stellen voor:
7. Om de aan de stichting Enschedese Speeltuinen voor 2024 te verhogen met 108.000 euro ten laste van het budget voor SW-detacheringen (80.000 euro) en huur (28.000 euro). Deze wijziging vindt plaats binnen het product Algemene Maatschappelijke Voorzieningen. Op deze manier kunnen we de SES in de gelegenheid stellen eigen personeel aan te nemen en de huurlasten te bekostigen (BP-VS-03).

 

Wij stellen voor:
8. Het geraamde tekort ad 1,2 miljoen euro op het deelproduct Maatschappelijke opvang (product Ondersteuning centrumtaken Wmo) te onttrekken aan de hiervoor ingestelde bestemmingsreserve Maatschappelijke opvang. We werken toe naar een duurzame financiële basis. We zien ook dat de dakloosheid landelijk en in Enschede toeneemt en de huidige voorzieningen ontoereikend zijn. Dit maakt dat in elk geval ook in 2025 een beroep op de bestemmingsreserve zal worden gedaan. (BP-VS-04).

 

Wij stellen voor:
9. 1. Het subsidiebedrag 2025 e.v. te verhogen van Stop Armoede met 10.000 euro ten behoeve van huur aan het Vastgoedbedrijf. van Stichting Present met 8.955 euro en van de Kledingbank met 23.715 euro. Tegelijkertijd het subsidiebedrag 2025 e.v. te verlagen van Stichting Vakantiefonds met 1.093 euro, van Fonds Bijzondere Noden Enschede met 9.052 euro, van Empowerement met 2.618 euro, de verzamelsubsidies armoedebestrijding met 11.421 euro en aanvullend overige armoedebudgetten met 18.486 euro.
2. Aanvullend het subsidiebedrag 2026 e.v. te verlagen van Stichting Leergeld Enschede met 20.132 euro als gevolg van de decentralisatie-uitkering Armoedebestrijding kinderen (BP-VS-06).

 

Wij stellen voor:
10. De subsidies voor de ouderenorganisaties seniorenplatform Enschede (3.190 euro), Open Ouderenwerk Boekelo (3.190 euro), Stichting Vier het Leven (3.190 euro) op te nemen in de subsidiestaat van de begroting. Het zijn geen nieuwe subsidies. Deze organisaties ontvingen al subsidie van de gemeente. Via een begrotingssubsidie wordt de juiste grondslag voor de subsidieverlening toegepast. (BP-VS-07).

 

Wij stellen voor:
11. De uitgaven voor het project van de ambulante ondersteuning Vrouwenopvang (product Ondersteuning Centrumtaken Wmo) van 340.000 euro in 2025 en 340.000 euro in 2026 conform afspraken van het regionale bestuurlijke overleg te onttrekken aan de hiervoor ingestelde bestemmingsreserve Vrouwenopvang (BP-VS-08).

 

Wij stellen voor:
12. De subsidie aan Alifa te verhogen met 53.800 euro. Het bedrag is opgebouwd uit:
- 31.594 euro voor Triple-P te dekken uit de SPUK GALA, onderdeel Kansrijke start, en
- 22.206 euro voor de dementieketen te dekken uit de SPUK GALA, onderdeel mantelzorg.
Formele besluitvorming is nodig voor de juiste grondslag voor deze subsidieverlening (BP-VS-09).

 

Wij stellen voor:
13. Om de impulsbudgetten sociale infrastructuur en de integratieuitkeringen Participatie Sociale Infrastructuur te doteren aan de reserve infrastructuur WSW. Voor 2025 gaat het om 819.978 euro. Deze budgetten worden in 2025 en bij de volgende meicirculaires beschikbaar gesteld aan gemeenten om sociaal ontwikkelbedrijven financieel te ondersteunen bij de noodzakelijke transitie en transformatie van de sociale infrastructuur (BP-VS-10).