1.2 Duurzaam wonen, leven en werken

 
01. Enschede is klimaatneutraal
Enschede wil een aantrekkelijke en leefbare gemeente zijn voor iedereen die er woont, werkt of op bezoek komt. Nu en in de toekomst. Daarom maken we ons sterk voor maatregelen die de opwarming van de aarde beperken. Hiervoor stappen we over van fossiele brandstoffen (zoals aardgas of-, steenkool) naar duurzame energie (zoals zonenergie-, of, windenergie). Ons doel is het aandeel duurzame energie tot 2030 met minimaal 8% te verhogen. In 2050 is de CO2 uitstoot teruggebracht naar nul en zijn woningen en bedrijven van het aardgas af.

 

01.01 We verlagen de CO2 uitstoot onder andere door energiebesparing en opwek van hernieuwbare energie

Om Enschede klimaatneutraal te maken, werken we aan verduurzaming van industrie & bedrijvigheid, elektriciteit, mobiliteit, landbouw en landgebruik, innovatie, streven we naar klimaatneutraal gemeentelijk vastgoed in 2040 en zetten we in op energiebesparing bij of vervanging van schoolgebouwen.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We voeren Solarparking-projecten uit 
De realisatie van Solarparking-projecten blijft lastig vanwege netcongestie en de financiële haalbaarheid.
De genoemde projecten zullen niet in 2025 gerealiseerd worden, maar doorschuiven naar 2026.
02. We werken aan de ontwikkeling van SMART Energy Hubs 
 
03. We herzien de Energievisie (inclusief aanpak netcongestie) 
 
04. Vervolgaanpak Renovatiedeal Twente  
 
05. We schetsen een energiesysteem voor de toekomst 
Het energiesysteem voor de toekomst kunnen we niet op tijd opleveren omdat de herziening van de Energievisie meer tijd en capaciteit kostte dan gedacht.
Daarnaast is de Provinciale Energievisie pas begin dit jaar opgeleverd. Hierin staat ook het “provinciale energiesysteem van de toekomst” opgenomen.
Deze moest meegenomen worden als input in ons eigen lokale energiesysteem. Door deze redenen schuift oplevering van het energiesysteem voor de toekomst door naar 2026.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


01.02 We verminderen aardgasgebruik door woningen en bedrijven aardgasvrij te maken.

Om Enschede klimaatneutraal te maken, werken we aan verduurzaming van de gebouwde omgeving via de warmtetransitie.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We schrijven een warmteprogramma en werken een koers uit voor collectieve warmteoplossingen 
 
02. We stellen een aanpak op voor wijkuitvoeringsplannen warmte (richting aardgasvrije wijken) 
De eerdere planning richtte zich vooral op wijken met kans op warmtenetten. De ontwikkeling van warmtenetten is vertraagd door nieuwe wetgeving en onduidelijkheid over financiën. Er vindt nu een heroriëntatie op deze opdracht plaats vanuit het warmteprogramma en in afstemming met het plan van aanpak netcongestie.
03. We stellen een wijkuitvoeringsplan warmte op voor Twekkelerveld 
De huidige landelijke wetsontwikkelingen maken het moeilijk om snel stappen te maken in het proces rondom warmtenetontwikkeling in Twekkelerveld. We werken aan een businesscase voor warmtenet in de wijk. Toch zorgen de landelijke ontwikkelingen voor teveel onduidelijkheden voor zowel de gemeente als de warmteleverancier (Ennatuurlijk). Dit belemmert verdere stappen in het proces. Bewoners van Twekkelerveld worden bij vervolgstappen geïnformeerd en betrokken. Door de onzekerheden kunnen wij bewoners nu niet goed informeren.
04. We stellen een wijkuitvoeringsplan warmte op voor Stroinkslanden Zuid 
De ontwikkelingen waardoor bij Twekkelerveld momenteel vertraging opgelopen wordt, zijn 1 op 1 van toepassing op Stroinkslanden Zuid. Zodra de onduidelijkheden voor de warmteleverancier en de gemeente door de landelijke overheid zijn weggenomen en duidelijk is dat een verdere warmtenetontwikkeling in Twekkelerveld haalbaar zou kunnen worden, wordt een start gemaakt het proces voor warmtenetontwikkeling in Stroinkslanden Zuid.
05. We stellen een wijkuitvoeringsplan warmte op voor ’t Lang 
Voor ‘t Lang geldt een andere insteek dan bij Twekkelerveld. In ‘t Lang ligt een bestaand warmtenet dat vervangen moet worden vanuit Ennatuurlijk. Deze vervanging staat in basis los van de landelijke warmtenetontwikkelingen. Voor ‘t Lang speelt echter mee dat partijen zoeken naar kansen om werkzaamheden te combineren, zoals met vervangingswerkzaamheden voor riolering en andere ondergrondse infra. Dit om overlast voor bewoners te beperken en bij voorkeur kosten te besparen. Dit maakt het voorbereidingsproces complexer. Daarom kan communicatie met bewoners nu nog niet beginnen.
06. We verkennen de mogelijkheid voor een regionaal warmtenet en een regionaal warmtebedrijf 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

02. Enschede is klimaatbestendig en waterrobuust ingericht
We willen een veilige, gezonde en aantrekkelijke leefomgeving voor mensen, dieren en planten. In 2050 is Enschede klimaatbestendig en waterrobuust ingericht. Enschede is hierdoor bestand tegen de gevolgen van weersextremen zoals hevige neerslag, droogte en hitte(golven).

 

02.01 We passen de omgeving aan op de klimaatverandering

Om dit te bereiken willen we meer aansluiten bij natuurlijke systemen, gaan we groen-blauwe structuren terugbrengen en aanleggen en vergroten we de waterbergingscapaciteit o.a. door het benutten van de sponswerking van de bodem.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We leggen regelgeving voor aan de raad op gebied van afval- , grond- en regenwater 
 
02. We onderzoeken alternatieven voor het opleggen van rioolheffingen 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

03. Enschede is groen en biodivers
We moeten Enschede verder vergroenen en biodiverser maken om Enschede aantrekkelijk, gezond en leefbaar te houden naar de toekomst toe. Dit om ook de balans te houden met de verstening en verdichting van Enschede vanuit bijvoorbeeld de woon-, energietransitie, mobiliteits- en werklocatie opgaven. Dit doen we vanuit de ambitie: Enschede één groot groen park. Waarbij het prachtige groene landelijke gebied via unieke groene invalswegen, wiggen, (stads)parken, groene wijken en dorpen en een vergroende singel naadloos overgaat in een sterk vergroend centrum. Een groen park dat ruimte biedt aan mens, plant en dier. We streven daarbij naar een meer natuurlijk evenwicht, waarin plagen als de eikenprocessierups of invasieve dier- en plantsoorten minder kans krijgen.

 

03.01 Samen zorgen we voor een groene omgeving met meer planten en dieren

We gaan hier aan werken via drie lijnen: Beter zorgen voor het bestaande groen (beschermen), het verbeteren van de inrichting van het groen (benutten) en meer groen toevoegen aan Enschede bij elke nieuwbouw- en herinrichtingproject (bouwen).

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We actualiseren het Groenambitieplan Enschede (GAP) 
We zien dat de ambities van het groenambitieplan nog steeds staan en blijven staan, zoals in de Zomernota. Daarom hebben we er met de beschikbare capaciteit en werkdruk voor gekozen om de beleidsinzet te richten op de uitwerkingen van de ambitie, zoals het traject van de optimalisatie bomenregels. Wel komt er in
2025 een raadsvoorstel in verband met afwijking financiële verordening. In de financiële verordening is namelijk opgenomen dat beleidsplannen kapitaalgoederen iedere 4 jaar geactualiseerd moeten worden.
02. We vergroenen de binnenstad (Groenambitieplan Enschede) 
 
03. We vergroenen het Van Heekplein 
Voor we daadwerkelijk kunnen starten met het maken van een ontwerp voor het vergroenen van het Van Heekplein, willen we eerst de noodzakelijke investeringen in kaart brengen. Het gaat hierbij om de raming van de kosten voor vervanging bestrating, vervanging watergoten, vervanging elektra putten en vergroening van het plein. We leggen dit jaar dus nog geen totaalplan voor het vergroenen van het van Heekplein voor aan de raad.
04. We maken een groene visie op de parken  
We hebben er met de beschikbare capaciteit en werkdruk voor gekozen om de beleidsinzet te richten op trajecten als de optimalisatie bomenregels. We vinden dit een belangrijk onderwerp van onze ambitie, daarom pakken we deze in 2026 verder op. Tegelijkertijd weten we nu nog niet of de uitwerking van de visie op de parken gerealiseerd kan worden uit reguliere budgetten en subsidies, of dat we extra middelen aan moeten vragen.
05. We voeren de visie Landelijk Gebied uit 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

04. Enschede is circulair
In 2050 heeft Nederland een volledig circulaire economie. Dit betekent dat we zuiniger en slimmer om moeten gaan met grondstoffen.

 

04.01 We hergebruiken producten en materialen zodat grondstoffen hun waarde behouden

In Enschede richten we ons op vier gebieden: ondernemers moeten meer circulair ondernemen, afval wordt grondstof, ondernemers en kennisinstellingen werken samen op circulaire economie en onze gemeentelijke inkoop is circulair

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We heroverwegen het afvalbeleid in het kader van ruimtelijke ontwikkelingen  
We doen een heroriëntering op deze actie en nemen daarin ook de aangenomen motie ‘Zet het keuzemodel niet bij het afval’ mee.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

05. Enschede heeft veel baankansen
We willen Enschede economisch versterken. In regionaal verband steunen wij de Agenda van Twente. Op deze manier kunnen we kwalitatief groeien, baankansen bieden voor iedereen en daardoor ook sociale problemen beter het hoofd bieden. Eerste prioriteit om dit voor elkaar te krijgen is het vergroten van de bereikbaarheid van banen. Dit doen we op verschillende manieren: kortere reistijden naar aanliggende gebieden met banen, een betere interne bereikbaarheid, een sterkere verwevenheid/relatie met naastliggende economische centra (ook over de grens) en meer banen in de stad zelf.

 

05.01 Enschede/Twente is meer verbonden met aanliggende economische centra (agglomeratiekracht)

Het beter verbinden van Enschede met aanliggende economische centra (Zwolle en Munster) is van belang om de euregionale agglomeratiekracht te versterken. Er komen meer banen beschikbaar binnen een redelijke reisafstand. Hierdoor kunnen meer mensen aan het werk en kan hier opgeleid talent in Enschede blijven wonen en elders werken. Van met name HBO- en universitair opgeleide mensen is bekend dat die verder willen reizen voor hun werk. Voor dit alles hebben we een betere externe bereikbaarheid (lobby op kortere reistijden), een betere interne bereikbaarheid (denk hierbij bijvoorbeeld aan een zo kort mogelijk voor- en natransport naar de OV knooppunten en werklocaties) en een verdere verweving van kennis en bedrijven met onze buren in Duitsland nodig (vergroting van het daily urban system).

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We liquideren de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Bedrijventerrein 
We gingen ervan uit dat de GR de raad in het voorjaar een liquidatieplan zou aanbieden voor een zienswijze. Dit is met een half jaar vertraagd vanwege de complexiteit van het liquidatieproces. Het Dagelijks Bestuur van de GR neemt nu op 2 juli 2025 een besluit over dit plan. Dit houdt in dat de liquidatie in het eerste kwartaal van 2026 zal plaatsvinden in plaats van 1 juli 2025.
02. We maken een voorstel over deelname in de ontwikkeling van XL Business Park II 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


05.02 In Enschede groeien de banen op de toplocaties

Op de toplocaties Kennispark, binnenstad/stadscampus en Technology Base faciliteren wij de vestiging van bedrijven en de groei van banen. In de binnenstad groeien de banen in met name de horeca en detailhandel. De stadscampus, Kennispark en Technology Base gaan zorgen voor een internationaal aantrekkelijk profiel van onze stad en regio, een meer diverse economie, bieden een nieuwe inspirerende werkomgeving en dragen daarmee ook bij aan het aantrekken en vasthouden van talent.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We verkennen de realisatie van een parkeergarage Kennispark 
 
02. We maken een voorstel over de oprichting van een Bedrijven InvesteringsZone Vastgoedeigenaren Binnenstad 
 
03. We actualiseren het Retail beleid 
 
04. We onderzoeken voor Technology Base de diverse kansen en uitdagingen voor de nabije toekomst 
Netcongestie en stikstof vormen belangrijke uitdagingen voor de snelheid waarmee we het gebied kunnen ontwikkelen. Ze leiden in ieder geval tot een vertraging in gronduitgifte.
Op Twente Airport spelen drie deels samenhangende uitdagingen: 1) de vertraging in de planvorming bij Defensie voor mogelijke terugkeer naar het gebied, 2) de mogelijke overgang van de exploitatie van de luchthaven naar het bedrijfsleven via een proces van concessieverlening en 3) de besluitvorming in 2025 door Provinciale Staten over blijvende betrokkenheid bij de luchthaven. Op dit moment zet de GR alles op alles om de concessieverlening van de exploitatie op tijd rond te krijgen. We weten in de tweede helft van 2025 of dit is gelukt.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


05.03 In Enschede kunnen bestaande en nieuwe bedrijven verantwoord/duurzaam/groen groeien en innoveren

De basis van onze economie zijn onze bestaande bedrijven. Voor alle bestaande en nieuwe bedrijven bieden we een goede dienstverlening, zorgen we voor ruimte om te ondernemen, digitale bereikbaarheid, bieden we ondersteuning van netwerken voor starters, start ups en scale ups en innovatie (Novel-T), bevorderen we internationalisering, hebben we aandacht voor het arbeidsmarktbeleid en voor een aantrekkelijke werkomgeving. Met het oog op de brede welvaart is de groei van bedrijven “verantwoord/groen” en gaat niet ten koste van mens of planeet.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We stellen visies op voor De Reulver en Euregio Bedrijvenpark 
 
02. We bereiden de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerreinen voor 
 
03. We actualiseren het uitgiftebeleid bedrijfskavels 
Deze actie hebben we in 2024 al afgerond. Bij de voorbereiding van de gemeentebegroting 2025 dachten we nog dat dit tot in 2025 zou doorlopen.
04. We actualiseren het erfpachtbeleid voor bedrijven 
 
05. We formuleren een Projectafwijkingsbesluit (PAB) Vliegveld Twenthe Evenemententerrein (VTE) 
Er zijn zienswijzen ingediend tegen het Projectafwijkingsbesluit. Daarnaast zijn er recente uitspraken van de Raad van State en jurisprudentie die vertaald moeten worden naar het Projectafwijkingsbesluit. Dit leidt tot vertraging.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

06. Talent wordt aangetrokken, vastgehouden en ontwikkeld
De beroepsbevolking en Enschede en Twente gaat dalen in de komende decennia. Dit kan er toe leiden dat bedrijven op de langere termijn gaan verplaatsen naar gebieden met meer potentiële werknemers. Daarom moet Enschede kwalitatief groeien om veerkrachtig te blijven als stad.

Over 10 jaar is het inwonertal gegroeid naar 170.000 inwoners. Al het talent is belangrijk voor de Enschedese/Twentse economie, maar vraagt om verschillende aanpakken. Het praktisch geschoold talent werkt veelal op de plek waar ze wonen en daarom koesteren we deze grote, waardevolle groep en zetten we in op ontwikkeling van deze groep. Het werken aan dit deel van de opgave hangt heel erg samen met het arbeidsmarktbeleid vanuit de opgave “inclusief Enschede”.

Voor de theoretisch geschoolden is de aanpak meer gericht op het aantrekken en vasthouden. We zien dat deze groep flexibeler is in het bepalen van hun woon- en werkplek. Bijvoorbeeld jongeren trekken wel naar Enschede om hier te studeren, maar verhuizen daarna naar een grotere stad. De bereikbaarheid van banen speelt hierbij een grote rol. Vandaar dat er inzetten op meer baankansen in onze stad/regio en aantrekkelijke en diverse voorzieningen.

 

06.01 De stedelijke voorzieningen zijn divers en attractief voor inwoners en bezoekers (nationaal en internationaal)

Een aantrekkelijke stad heeft een bruisende binnenstad, goede culturele voorzieningen, evenementen en voorzieningen. De stad is verrassend en heeft mogelijkheden voor creatieve broedplaatsen.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We evalueren het beleid voor Amateurkunst  
 
02. We stellen een planologisch kader op voor creatieve broedplaatsen 
In 2025 wordt een breed onderzoek gedaan naar voorzieningenprogrammering. Het rapport van Bureau Buiten naar de ruimte vraag van Creatieve Broedplaatsen wordt meegenomen in dit onderzoek. Resultaat van dit onderzoek is een normenkader voor voorzieningen die aansluiten bij de vraag, behoefte en groei van de stad. Dit onderzoek wordt eind 2025 opgeleverd. De uitkomst van het onderzoek is de basis voor de uitwerking van voorzieningen op stadsdeelniveau. Daarin worden creatieve broedplaatsen meegenomen.
03. We maken een plan van aanpak voortgang Deltaplan Talent 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


06.02 De nieuwe woonmilieus zijn attractief, betaalbaar en toekomstbestendig

Dit subdoel betreft de nieuwbouwopgave van onze stad. Deze nieuwbouwopgave is gericht op dat wat we bouwen past bij de mensen die er gaan wonen. Daarbij zoeken we expliciet naar de balans tussen de bestaande behoefte aan betaalbare en bereikbare woningen voor Enschedeërs en woningen voor de nieuwe inwoners die we welkom heten in onze stad. We willen hiermee de opgaves omtrent doorstroom, het vasthouden van talent en de woon-zorgvraag oplossen. Voldoende en bereikbare betaalbare woningen is een uitgangspunt, waarbij de nieuwe richtlijnen van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening én de analyse van de woonbehoefte, demografie en het inkomen in Enschede leidend zijn voor het woningbouwvraagstuk. We willen passende woningen bieden voor net afgestudeerden van alle niveaus, expats en gezinnen. Als grootste stad van het oosten bieden wij een grootstedelijk woonmilieu dat passend is voor alle inkomensgroepen.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We herzien het grondbeleid 
 
02. We ontwikkelen het Horstmanpark als woningbouwlocatie 
 
03. We werken aan de Spoorzone Hengelo Enschede (SHE) 
 
04. We formuleren een visie voor de Driehoek Noord 
 
05. We starten de planvormingsfase op voor Noord Glanerbrug 
Om Noord Glanerbrug te ontwikkelen is eerst een ruimtelijke verkenning nodig over alle ruimtelijke ontwikkelingen in Noord-Oost Glanerbrug. Alle individuele ontwikkelingen hebben effect op elkaar en het vraagstuk van mobiliteit. Eerst moet die samenhang worden vastgesteld. We werken aan de ruimtelijke verkenning.
06. We formuleren een handelingskader voor de locatie Phenix 
 
07. We stellen een omgevingsplan op voor Cromhoffpark 
 
08. We stellen een handelingskader op voor de Kwinkel in Boekelo 
 
09. We stellen omgevingsplannen op voor ‘Bouwen in de wijk III’ 
Door personeel verloop is dit project vertraagd. Toch moet het mogelijk zijn dit jaar het ontwerp planologisch besluit ter visie te leggen.
10. We stellen een visie op voor het Boulevardkwartier 
 
11. We stellen een handelingskader op voor het Maisveld aan de Ekersdijk 
Er ligt een Programma van Eisen die de basis vormt voor de realisatie van één supermarkt. Op basis van het definitieve plan van de supermarkt weten we hoeveel ruimte er over blijft voor een
handelingskader voor andere functies. We wachten op het definitieve plan waarna we het handlingskader opstellen. We ronden deze eind 2025 af.
12. We monitoren de effecten van de Wet kwaliteitsborging (Wkb) 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


06.03 Talent weet waarom Enschede aantrekkelijk is om te wonen, leven en te werken

Om onze stad neer te zetten als aantrekkelijk voor talent is veel inzet nodig op positionering en profilering. Het gaat hierbij om marketing voor nieuwkomers, maar ook voor blijvers. We sluiten hierbij aan op de citymarketing: technologie, innovatie en creativiteit. Hiernaast willen we ook een welcoming city zijn voor de toenemende stroom van buitenlandse studenten en kenniswerkers. De profilering wordt verbonden met de maatschappelijke opgaven. Verder werken we samen met de kennisinstellingen en Twenteboard om samen de talentopgave vorm te geven. Als we dit alles goed doen, houden we meer HBO en universitair opgeleiden vast in onze stad en blijft onze beroepsbevolking op peil.



Acties 2025
Aantal acties: 0
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

07. In Enschede kun je prettig en gezond wonen en leven
De opgave “aantrekkelijke stad” gaat naast nieuwe ontwikkelingen (vooral zichtbaar bij baankansen en talent) ook over de bestaande stad. De accenten komen daarbij vooral te liggen op gebiedsgericht werken en een vitale en leefbare stad. Aandacht voor de bestaande woningvoorraad, gezondheid, veiligheid en interne bereikbaarheid zijn onderdeel van dit doel.

 

07.01 Wijken en buurten zijn veilig, gezond en leefbaar

Dit subdoel gaat over de leefomgeving, leefkwaliteit, de bestaande woningvoorraad, samenwerking met de corporaties, herstructurering, vergunningen, gebiedsgericht werken, geluid, schone lucht, handhaving en een inrichting van de openbare ruimte die bijdraagt aan een veilig gevoel.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We stellen de Omgevingsvisie fase 4 op  
 
02. We ontwikkelen een gebiedsgerichte wijkaanpak voor de Hanenberglanden  
 
03. We ontwikkelen een gebiedsgerichte wijkaanpak voor Wesselerbrink Noord-Oost 
 
04. We ontwikkelen een gebiedsgerichte wijkaanpak voor Twekkelerveld: verdieping wijkplan 
De uitwerking van diverse sectorale sporen is inmiddels gestart, maar kost inhoudelijk meer tijd dan vooraf ingeschat. Het is lastig gebleken om planningen goed op elkaar af te stemmen. Bovendien betrekken we ook stakeholders en bewoners bij dit proces en dit maakt het ook complexer. We verwachten medio 2026 een integraal toekomstbeeld voor Twekkelerveld aan de raad (informerend) te kunnen voorleggen.
05. We ontwikkelen een gebiedsgerichte wijkaanpak Twekkelerveld: aanpak leefbaarheid Volkshuisvestingsfonds 
 
06. We ontwikkelen een gebiedsgerichte wijkaanpak Twekkelerveld: omgevingsplan Huis van de Wijk 
Het project wordt concreter nu meer helderheid is over de invulling, organisatie, aanpak en middelen. Het programma van eisen en de planning kan nu opgesteld worden. Verwachting is dat het omgevingsplan in 2026 aan de raad voorgelegd kan worden.
07. We stellen de visie Ondergrondse Infrastructuur op 
Door het ontbreken van specialistische kennis en capaciteit moet er nog gestart worden.
08. We werken aan de vertaling van de Omgevingsvisie naar een Omgevingsplan 
De eerste wijziging van het Omgevingsplan Stadsveld was gepland voor midden 2025. Dit is vertraagd, omdat de nieuwe structuur nog niet goed ontworpen was. Het inwonersperspectief en de juridische robuustheid moest beter worden. Nu willen we in september 2025 starten met de procedure en deze in december vaststellen. Dit is niet alleen het begin voor het werken met een nieuwe structuur, maar ook voor Standaard voor officiële publicaties (STOP) en toepassingsprofielen omgevingsdocumenten (TPOD). STOP TPOD zijn publicatiestandaarden die passen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Daarna kunnen we de transitiestrategie van het Omgevingsplan volledig uitvoeren, samen met de Omgevingsvisie.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


07.02 Enschede heeft een goede interne bereikbaarheid

We werken aan een leefbare, aantrekkelijke en bereikbare stad. Onder dit subdoel vallen maatregelen voor een goede verkeersafwikkeling in de stad en de dorpen en verkeersveiligheid.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We voeren een modelstudie uit naar de groei van mobiliteit door stedelijke ontwikkeling 
 
02. We maken een plan voor een ondergrondse fietsenstalling bij station Enschede 
 
03. We verbeteren de ontsluiting van Enschede-Oost 
 
04. We schrijven een nieuw beleidsplan ‘Openbare Verlichting’ 
Binnen het huidige beleidsplan kan de verledding verder worden uitgevoerd. Uitstel naar 2026 omdat dit mogelijk is qua benodigde actualisatie en zo de capaciteit ingezet kan worden op de uitvoering. Wel komt er in 2025 een raadsvoorstel in verband met afwijking financiële verordening. In de financiële verordening is namelijk opgenomen dat beleidsplannen kapitaalgoederen iedere 4 jaar geactualiseerd moeten worden.
05. We formuleren een nieuw Reclamebeleid 
De aanpassing van dit beleid is in voorbereiding. De uitkomsten van de zomernota hebben effect op het beleid en daarmee ook de planning.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Financiële voortgang

Doelstelling en producten Status Afwijking (x1.000 euro)

 

01. Enschede is klimaatneutraal

Duurzaamheid

 

0

 

02. Enschede is klimaatbestendig en waterrobuust ingericht

 

03. Enschede is groen en biodivers

 

04. Enschede is circulair

 

05. Enschede heeft veel baankansen

Dienstverlening aan ondernemers

 

0

Verkeersinfrastructuur en beleid

De begrote opbrengst parkeren FC Twente is in 2025 niet haalbaar.

-50

Versterken economische structuur

In de begroting 2025 is een incidentele bate opgenomen van 2,5 mln euro in verband met de afwikkeling van de deelname XL bedrijvenpark. De huidige verwachting is dat de afwikkeling pas in 2026 zal plaatsvinden en niet in 2025. Het besluit voor liquidatie / opheffing wordt door het algemeen bestuur genomen. De meest recent vastgestelde planning voor opheffing is 1 januari 2026.

-2.500

 

06. Talent wordt aangetrokken, vastgehouden en ontwikkeld

Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaving

Ruimtelijk plannen (575.000 euro nadeel):
De kosten voor de kruising VTE op Technology Base Twente worden voor 50% gedragen door Technology Base Twente. Het resterende, niet-gedekte deel bedraagt 175.000 euro (nadeel). De overschrijding op de lasten binnen het programma Ruimtelijke Plannen (290.000 euro nadeel) wordt voornamelijk veroorzaakt door vervangingen als gevolg van langdurige ziekte, waarbij een deel van deze vervanging verband houdt met stikstofadvisering. Daarnaast leidt de actualisatie van HR21 tot een hogere inschaling van één functiegroep met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022, wat resulteert in een nadeel van 110.000 euro.

Vergunningen (923.000 euro nadeel):
De hogere lasten komen door duurdere inhuur bij vergunningen (AD-taken en leges), meer kosten voor bezwaar en beroep via externe bureaus, en niet-verrekenbare personeelslasten voor AD taken (800.000 euro nadeel). Digitaal Stelsel Omgevingswet is een toepassing die landelijk opgelegd wordt voor alle gemeenten. De kosten
voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) nemen ieder jaar toe (123.000 euro nadeel).

Handhaving openbare ruimte (631.000 euro voordeel):
De lagere lasten bij Handhaving Openbare Ruimte zijn het gevolg van de relatief jonge leeftijd van medewerkers, waardoor de personeelskosten lager uitvallen dan begroot, en van een andere inrichting en uitbesteding van de afhandeling van bestuurlijke boetes.

Handhaving bouwwerken en bedrijven (150.000 euro nadeel):
De inzet op taken door de Omgevingsdienst Twente is in het eerste kwartaal al fors hoger dan op basis van het uitvoeringsprogramma 2025 is begroot. Hiervoor zijn diverse redenen aan te wijzen zoals de nieuwe Omgevingswet, de uitwerking van specifieke projecten in 2024 en een ontoereikend budget.

-1.017

Cultuur, Evenementen en Citymarketing

 

0

Grondbedrijf

 

0

Locatieontwikkeling

Hoge plankosten (100K) initiatief- en definitiefase als gevolg van het grote aantal initiatiefprojecten en omdat De Kop opnieuw is opgestart. Hoge materiële kosten (200K) initiatief- en definitiefase onder andere Horstmanpark, Centrumkwadraat en SHE.

-300

Parkeerbeheer

 

0

Stedelijke ontwikkeling

 

0

 

07. In Enschede kun je prettig en gezond wonen en leven

Afvalstoffen

 

0

Begraafplaatsen

 

0

Beheer en Onderhoud Openbare Ruimte

Beheer wegen (1.000.000 euro nadeel):
We zitten in 2025 in een piek op het gebied van groot onderhoud asfalt. We hebben de piek al flink afgevlakt door het uitvoeren van maatregelen op een aantal wegen, waardoor de levensduur van de weg met 5 jaar wordt verlengd.
Daarnaast moeten we groot onderhoud asfalt aan een deel Auke Vleerstraat inclusief deel Westerval en deel Afinkstraat uitvoeren in 2025. Dit kunnen we niet meer uitstellen. De kosten waren geraamd op 1,7 miljoen euro, maar nu blijkt dat de kosten bijna een miljoen hoger uit gaan gevallen, namelijk 2,7 miljoen euro.

Stadsdeelbeheer (250.000 euro nadeel):
Overschrijding bij het klachtenbestek vanuit Onderhoud Enschede. Er worden meer meldingen gedaan over verhardingen en zwerfvuil dan begroot.

-1.250

Riolering

 

0

 

Totaal - Duurzaam wonen, leven werken -5.117

Legenda:   = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging

 

Wij stellen voor:
14. Om het subsidiebudget voor de Stichting Landschapfonds Enschede met 209.746 euro te verhogen in 2025. De wijziging wordt gedekt binnen het product Stedelijke ontwikkeling.

 

Wij stellen voor:
15. Om in lijn met de aangenomen motie Investeren in een sterke stad van het CDA van 15 juli 2024, extra middelen (554.731 euro) in te zetten ter versterking van het Actieplan binnenstad in 2026. Deze middelen zijn gedekt vanuit de reserve Flankerend beleid.

 

Wij stellen voor:
16. Om 554.400 euro in 2025 over te hevelen vanuit Sport en Gezondheid naar Beheer en onderhoud openbare ruimte (Stadsdeelbeheer). Van deze gelden wordt 140.000 euro direct besteed in 2025. Het restant van 414.400 euro wordt geactiveerd en hiervoor is een reserve kapitaalslasten nodig (414.000 euro), om de kapitaalslasten de komende 15 jaar te kunnen dekken. Daarnaast is er een krediet nodig bij Stadsdeelbeheer om deze kosten te kunnen activeren. De dekking hiervan komt vanuit de exploitatie van Sport en Gezondheid. Zie hiertoe ook bijlage 4. Nieuw in te stellen bestemmingsreserve voor de format Reserve kapitaallasten stadsdeelbeheer RES071. Op 1 april 2025 heeft het College van B&W ingestemd met de uitvoeringsstrategie en het bestedingsplan voor 2025. Als onderdeel van het op 10 juni 2024 door de Raad vastgestelde beleidskader "Gezond Enschede: beleidskader gezondheid & vitaliteit 2024". Binnen deze uitvoeringsstrategie is voor 2025 een pakket van 21 voorstellen samengesteld waarmee we "gezond leven gemakkelijker maken". De 4 voorstellen, buitenruimte De Magneet, 't Ni-je Terphoes, het Kompas en de Gezonde buurt, maken daar onderdeel van uit