|
01. Enschede is een op de inwoner gerichte gemeente waarbij de menselijke maat uitgangspunt is voor ons handelen. Een op de inwoner gericht Enschede gaat uit van een breed burgerperspectief; We weten beter wie onze inwoners zijn en wat ze willen, kunnen en waarover ze zich zorgen maken en kunnen onszelf daarin verplaatsen. We hebben aandacht voor het individu en de verschillen tussen mensen en situaties. Onze aanpak gaat uit van menselijke waardigheid en ziet op het maken van regelgeving en beleid, op de uitvoering en op onze rechtsbeschermingsprocedures. Onze houding is open, empathisch, we handelen behoorlijk en onze dienstverlening is toegankelijk voor iedereen. We communiceren duidelijk en werken aan een goede en open informatievoorziening.
|
01.01 Wij zijn op de inwoner gericht, handelen behoorlijk en hebben een toegankelijke dienstverlening De menselijke maat staat centraal in onze regelgeving, beleid, uitvoering, dienstverlening en rechtsbescherming. Iedere inwoner zien wij voor wie die is, in de veelheid aan rollen die de inwoner kan vervullen. De inwoner en de ondernemer staan centraal in onze dienstverlening en moet daar toegang toe hebben. We zijn betrokken en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Het brede burgerperspectief van mens tot mens, de algemene beginselen van behoorlijk bestuur uit de Algemene wet bestuursrecht en de behoorlijkheidsnormen van de Nationale Ombudsman vormen onze leidraad.
Acties 2025 |
Aantal acties: 0
01. Bij ieder ingekomen bezwaarschrift is persoonlijk contact met de indiener.
|
 |
02. Van alle bezwaarschriften die binnenkomen handelen we 80% af binnen de wettelijke termijn.
|
 |
03. We geven uitvoering aan onze Dienstverleningsvisie.
|
 |
|
. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
|
01.02 Wij communiceren duidelijk en persoonlijk We onderhouden open en persoonlijk (klant)contact. Elke inwoner ontvangt duidelijke voorlichting over regelgeving, beleid en concrete plannen in de buurt. In direct duidelijke taal. Naar inwoner en partners staat een duurzaam toegankelijke informatievoorziening centraal. Binnen de muren van het stadhuis werken we aan goede informatie-uitwisseling zodat onze lokale democratie optimaal functioneert.
Acties 2025 |
Aantal acties: 0
01. We geven verder uitvoering aan het gemeentebrede uitvoeringsplan Communicatievisie 2023-2026.
|
 |
02. We gaan door met Direct Duidelijk Enschede.
|
 |
03. We geven uitvoering aan het programmaplan Wet open overheid.
|
 |
|
. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
|
|
02. Enschede is een netwerkende en responsieve gemeente Onze blik is naar buiten gericht. Per opgave realiseren we ons dat we er niet alleen voor staan en de grote problemen ook zeker niet alleen kunnen oplossen. Dat gebeurt in netwerken. We staan open voor passende partners, soms interbestuurlijk dan weer met bedrijven, kennisinstellingen, organisaties en inwoners, ook concreet op wijkniveau. We werken aan gezamenlijke agenda's en gedeeld eigenaarschap. Daarbij hebben we oog voor de vitaliteit en dynamiek uit de stad en benutten of ondersteunen de ideeën en kracht.
|
02.01 (veer)kracht van de stad: we staan open voor en benutten signalen en initiatieven uit de samenleving We werken duurzaam samen met de stad aan onze opgaven en staan open voor inwonerparticipatie, doen aan overheidsparticipatie en werken aan inwonervertegenwoordiging in alle vormen. We nemen onze inwoners daarbij steeds meer mee aan de voorkant bij het maken van beleid. Zodat mensen zich herkennen in beleid en ook echt meer zeggenschap krijgen. Als we uitgedaagd worden door burgerinitiatieven om onze taken over te nemen, staan we daarvoor open en reageren we adequaat. Uiteraard benutten we hierbij de jarenlange ervaringen van het stadsdeelmanagement en wisselen we digitale vormen van participatie af met fysieke vormen.
Acties 2025 |
Aantal acties: 0
01. We voeren het “Actieplan samenlevingsgericht werken 2022 – 2025” uit.
|
 |
02. We bouwen jongerenparticipatie verder uit.
|
 |
03. Samen met de stad maken we een toekomstvisie
|
 |
|
. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
|
02.02 Passende allianties: we werken samen met andere overheden, onderwijsinstellingen en andere partners aan de gezamenlijke opgaven van de stad en de regio Samenwerking met regionale, landelijke en internationale partners is gebaseerd op een gezamenlijke agenda, onderlinge kennisdeling en gedeeld eigenaarschap. Tal van uitdagingen waar Enschede voor staat, zoals de energietransitie, klimaatadaptatie en de transitie naar een circulaire economie zijn te groot om alleen op te pakken. Daarom zoeken we samenwerking, niet alleen binnen Twente, maar ook in Euregionaal, landelijk en Europees verband. En niet alleen op stedelijk niveau, ook met de universiteiten en met onze bedrijven. In triple Helix verband dus. Op weg naar een wereld die in 2050 CO2 neutraal moet zijn, wordt er zowel landelijk als Europees niveau gewerkt aan programma’s die vervolgens weer op stedelijk niveau moeten worden doorvertaald. Dankzij een jarenlange investering in de samenwerking met Hengelo en Munster hebben we een sterke basis om gezamenlijke te participeren in EU programma’s. Gezamenlijk staan we sterker als we aanvragen te doen EU fondsen en kunnen we kennis en middelen ophalen om onze grote opgaven adequater en sneller op te pakken. We staan open voor allerlei nieuwe vormen van samenwerking, formeel en informeel. Gelijktijdig werken we aan onze samenwerkingsvaardigheden zodat we een adequate en betrouwbare partner zijn.
Acties 2025 |
Aantal acties: 0
01. We werken aan sociaaleconomische structuurversterking van Enschede en de regio. In samenwerking met Twenteboard en het Bestuurlijk Overleg Sociaaleconomische Structuurversterking (BOSS).
|
 |
02. Naast de activiteiten van de Twenteboard in Brussel continueren we in samenwerking met Hengelo en Almelo de succesvolle lobby richting de EU.
|
 |
03. We zetten de structurele samenwerking met Palo Alto en Linköping voort. Tegelijkertijd staan we open voor ad hoc internationale samenwerking.
|
 |
04. We bouwen de kennisorganisatie uit.
|
 |
05. Wij versterken de samenwerking met Munster, de Euregio en de Europese Unie.
|
 |
06. Enschede steunt Oekraïne met wederopbouw.
|
 |
07. We versterken de samenwerking met onze strategische netwerkpartners (netwerksturing).
|
 |
|
. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
|
|
03. Enschede is in toenemende mate een digitale gemeente Onze samenleving is digitaal in transitie. Die transitie biedt nieuwe mogelijkheden en kansen voor onze welvaart en ons maatschappelijk welzijn. Denk voor een gemeente aan digitale dienstverlening, het efficiënt en effectief inrichten van processen en het verlagen van drempels om met elkaar in contact te komen. Tegelijkertijd is onze dienstverlening er ook voor die inwoners die niet of slechts gedeeltelijk mee kunnen doen in de digitale gemeente. Dit doen we door hulp- en andere mogelijkheden te bieden zoals baliebezoek en gerichte afspraken. Digitalisering roept ook nieuwe vragen op rond digitale ontwrichting of hoe we (digitale) grondrechten borgen in de informatiesamenleving.
|
04. Enschede is een veilige gemeente In Enschede moet iedereen in een veilige omgeving kunnen wonen, werken en recreëren. We vinden het belangrijk dat iedereen in Enschede veilig over straat kan en dat overlast tot een minimum wordt beperkt. Veiligheid en handhaving openbare orde staat allang niet meer op zichzelf. Het kent samenhang met andere problemen in de stad. Of het nu gaat om ondermijning, criminele activiteiten (drugs)overlast, huiselijk geweld, maatschappelijke problemen vanuit zorg en welzijn of maatschappelijke opvang. Centraal staat een integrale aanpak, stedelijk en in de stadsdelen. Uitgangspunt bij de aanpak is dat we streng zijn voor degene die zich niet aan de regels (wil) houden, maar hulp bieden aan degene die op het juiste spoor wil komen en blijven. Belangrijk is een evenwicht te vinden tussen repressie, preventie en zorg. Doel is de stad weer zichtbaar en voelbaar veiliger te laten zijn voor inwoners en ondernemers.
|
04.01 We bevorderen de verbinding in de samenleving We willen onze signalerings- en interventiepositie in de stad verstevigen door constant in gesprek te zijn in de stad. Daarbij leggen we de focus op het verminderen van maatschappelijke onrust.
Acties 2025 |
Aantal acties: 0
01. We geven uitvoering aan de gebiedsgerichte aanpak binnenstad en Glanerbrug. Deze richten zich op de leefbaarheid en veiligheid. Dit voeren we uit door:
|
 |
02. We optimaliseren de veiligheid in de binnenstad.
|
 |
03. We erkennen de gevaren van cybercriminaliteit.
|
 |
04. We organiseren de (Europese) voetbalwedstrijden van FC Twente op een veilige manier.
|
 |
|
. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
|
04.02 Enschede heeft een ongunstig klimaat voor ondermijnende activiteiten De aanpak van ondermijning heeft verschillende dimensies. Als lokale overheid moeten we nog alerter worden en maatregelen nemen die voorkomen dat we onbedoeld crimineel gedrag faciliteren. We willen voorkomen dat we criminelen ‘helpen’ door bijvoorbeeld vergunningen en subsidies af te geven, zorgcontracten aan te gaan, vastgoedtransacties te plegen die gefinancierd worden met crimineel geld of waarmee criminelen een dekmantel krijgen voor hun activiteiten. Samen met de politie, RIEC en partners, moeten we ons beeld van de criminele netwerken die zich in Enschede bevinden, maar ook die in Enschede en daarbuiten opereren versterken. Op basis van een goede informatiepositie kunnen we beter sturen en prioriteren in de aanpak. Om de beschikbare capaciteit en middelen van onszelf en onze partners zo effectief te kunnen benutten, moeten we samen met onze partners scherpe keuzes en duidelijke afspraken maken. Een ander belangrijk speerpunt is het nadrukkelijker betrekken van nog meer (publieke en private) partijen in de aanpak, zodat legale structuren nog moeilijker misbruikt kunnen worden door criminelen. Verder is het van belang om meer naar de voorkant van problematiek te komen door vroegtijdig interventies te plegen en barrières op te werpen.
Acties 2025 |
Aantal acties: 0
01. We pakken ondermijning lokaal/regionaal aan. Dit doen we samen met de partners (integrale casus- en fenomeenaanpak).
|
 |
02. We bouwen aan een structurele en effectieve internationale aanpak van ondermijning.
|
 |
03. We werken aan een weerbare overheid.
|
 |
|
. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
|
04.03 We versterken de samenwerking tussen zorg en veiligheid Bij complexe casuïstiek opereren zowel het zorg- als veiligheid, in aanvulling op elkaar. Door een verbeterende samenwerking tussen zorg en veiligheid wordt bijgedragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Samenwerking met het Veiligheidshuis is bij deze onderwerpen aan de orde. De focus ligt op verwarde en kwetsbare personen, woonoverlast, huiselijk geweld, straatintimidatie , mensenhandel en loverboy problematiek.
Acties 2025 |
Aantal acties: 0
01. We werken met een duidelijk “op- en afschalingsmodel” die de interne samenwerking tussen zorg en veiligheid versterkt.
De afspraken over 'regie', op-,af- en bijschalen m.b.t. veiligheidscasuistiek lopen. Hier zijn verschillende afdelingen binnen de gemeente bij betrokken waardoor het een tijdrovend proces is om op een lijn te komen. Wetgevingen t.a.v. privacy en gegevensdeling zorgen voor vertraging. Zoals de komst van de WGS (Wet gegevensdeling voor Samenwerkingsverbanden) en het feit dat WAMS (Wet aanpak meervoudige problematiek in het sociaal domein) nog niet behandeld is in de kamer.
Er subsidie beschikbaar gekomen om de doorontwikkeling van op- en afschalen bij zorg- en veiligheid casuistiek regionaal te faciliteren met externe ondersteuning. Hierbij worden de uitgangspunten van de Aanpak ter Voorkoming van Escalatie (AVE) gebruikt. Samen met externe ondersteuning volgt hierover een intern gesprek met bestuur en management. |
|
 |
02. We gaan de aanpak woonoverlast versterken.
|
 |
03. We beschrijven de meerwaarde van het “Huis van Herstel”.
|
 |
04. We gaan onderzoeken hoe en of we het project ‘Kernkracht’ willen verlengen en borgen.
|
 |
|
. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
|
04.04 Voorkomen en verminderen van risicogedrag bij jongeren Het integraal veiligheidsbeleid legt een accent op de jeugd vanuit de gedachte van preventie. Preventie ligt primair bij het begrotingsprogramma Vitaal en Sociaal, het verminderen van risicogedrag zit meer bij Veiligheid.
Acties 2025 |
Aantal acties: 0
01. We continueren en evalueren het convenant “Triagetafel Vroegsignalering”.
Vroegsignalering wordt op dit moment vormgegeven. We zijn in gesprek met onder andere politie en Veilig Thuis (VTT) over hun rol in dit proces. De samenwerkingsovereenkomst rondom dit thema wordt op dit moment opgesteld. De noodzakelijke specificering met betrekking tot de grondslagen voor informatiedeling (AVG) leidt tot vertraging.
Regionaal speelt een vraag over de rol van VTT binnen vroegsignalering. We maken gebruik van de ervaringen van andere gemeenten die al verder zijn op dit thema om hier goed rekening mee te houden.
|
|
 |
02. We organiseren een stevige brede aanpak van de weerbare jeugd in het kader van Preventie met Gezag.
|
 |
|
. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
|
|