De strategische opgaven zijn sterk vervlochten met de Sustainable Development Goals (SDG). De Verenigde Naties hebben deze 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen opgesteld. Deze vormen samen de wereldwijde duurzaamheidsagenda tot 2030.
Deze strategische opgave draagt bij aan de volgende sustainable development goals (SDG's). Voor uitleg zie bijlage 6.8
Doel |
|
||||||||
04. Enschede is een veilige gemeente totale lasten (x 1.000 euro): 24.451,00 |
|
Wat willen we bereiken voor Open Enschede
Een inwonersgerichte gemeente
We willen dat inwoners en ondernemers weten wat ze van de gemeente mogen verwachten. We streven naar duidelijke en persoonlijke communicatie, toegankelijkheid en samenwerking. We moeten ons daarbij aanpassen aan de veranderende samenleving en inwoners meer betrekken bij het maken en uitvoeren van plannen.
We zetten de menselijke maat voorop en handelen met aandacht voor het individu. Onze aanpak is open, empathisch en gericht op toegankelijkheid. We zorgen voor duidelijke communicatie en goede informatievoorziening, waarbij iedere inwoner centraal staat in onze dienstverlening.
We willen ook meten of we daar in slagen. Het meten van inwonersgerichtheid, samenwerking en maatschappelijke impact is lastig zonder objectieve cijfers. Daarom gebruiken we enquêtes en ervaringen van andere gemeenten. Daarnaast gebruiken we narratieve evaluaties om te leren van ervaringen en verbeteringen door te voeren.
Doel 1 Inwonersgericht werken
We willen constant in gesprek zijn en blijven met onze inwoners. Bij het maken van regelgeving, plannen en in de uitvoering staan zij centraal. Onze benadering is open en ondersteunend. Duidelijke communicatie, realistische verwachtingen en toegankelijkheid maken onze dienstverlening betrouwbaar.
Doel 2 Een netwerkende en responsieve gemeente
We willen een sterk netwerk opbouwen met maatschappelijke partners en samen werken aan lange termijn uitdagingen zoals energietransitie en talentbehoud. Dit doen we door actief samen te werken met regionale en landelijke partners, zoals de Twenteboard en VNG.
Doel 3 Een digitale gemeente
Naast houding en gedrag is digitalisering niet meer weg te denken en daarmee ook essentieel. We verbeteren onze dienstverlening met behulp van technologie, zoals bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie. We streven naar een gedegen data-organisatie en privacybescherming, terwijl we aan de andere kant ook blijven experimenteren om dienstverlening te verbeteren.
Wat willen we bereiken voor openbare orde en veiligheid?
We willen een veilig Enschede door samenwerking met partners en een gerichte aanpak van problemen in specifieke gebieden. Veiligheid vraagt tijd en aandacht. We streven naar snelle en zichtbare acties en betrekken bewoners bij de aanpak. Digitale criminaliteit krijgt extra aandacht en we blijven ons richten op ondermijning en georganiseerde misdaad. Daarbij is internationale samenwerking essentieel. Specifieke aandacht is nodig voor een groeiende groep inwoners met een opeenstapeling van problemen. Dit vraagt een goede verbinding én samenwerking tussen zorg en veiligheid. Er is een groep kwetsbare en risicovolle jongeren waar wij preventief extra op inzetten.
01. Enschede is een op de inwoner gerichte gemeente waarbij de menselijke maat uitgangspunt is voor ons handelen. Een op de inwoner gericht Enschede gaat uit van een breed burgerperspectief; We weten beter wie onze inwoners zijn en wat ze willen, kunnen en waarover ze zich zorgen maken en kunnen onszelf daarin verplaatsen. We hebben aandacht voor het individu en de verschillen tussen mensen en situaties. Onze aanpak gaat uit van menselijke waardigheid en ziet op het maken van regelgeving en beleid, op de uitvoering en op onze rechtsbeschermingsprocedures. Onze houding is open, empathisch, we handelen behoorlijk en onze dienstverlening is toegankelijk voor iedereen. We communiceren duidelijk en werken aan een goede en open informatievoorziening.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
02. Enschede is een netwerkende en responsieve gemeente Onze blik is naar buiten gericht. Per opgave realiseren we ons dat we er niet alleen voor staan en de grote problemen ook zeker niet alleen kunnen oplossen. Dat gebeurt in netwerken. We staan open voor passende partners, soms interbestuurlijk dan weer met bedrijven, kennisinstellingen, organisaties en inwoners, ook concreet op wijkniveau. We werken aan gezamenlijke agenda's en gedeeld eigenaarschap. Daarbij hebben we oog voor de vitaliteit en dynamiek uit de stad en benutten of ondersteunen de ideeën en kracht.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
03. Enschede is in toenemende mate een digitale gemeente Onze samenleving is digitaal in transitie. Die transitie biedt nieuwe mogelijkheden en kansen voor onze welvaart en ons maatschappelijk welzijn. Denk voor een gemeente aan digitale dienstverlening, het efficiënt en effectief inrichten van processen en het verlagen van drempels om met elkaar in contact te komen. Tegelijkertijd is onze dienstverlening er ook voor die inwoners die niet of slechts gedeeltelijk mee kunnen doen in de digitale gemeente. Dit doen we door hulp- en andere mogelijkheden te bieden zoals baliebezoek en gerichte afspraken. Digitalisering roept ook nieuwe vragen op rond digitale ontwrichting of hoe we (digitale) grondrechten borgen in de informatiesamenleving.
|
04. Enschede is een veilige gemeente In Enschede moet iedereen in een veilige omgeving kunnen wonen, werken en recreëren. We vinden het belangrijk dat iedereen in Enschede veilig over straat kan en dat overlast tot een minimum wordt beperkt. Veiligheid en handhaving openbare orde staat allang niet meer op zichzelf. Het kent samenhang met andere problemen in de stad. Of het nu gaat om ondermijning, criminele activiteiten (drugs)overlast, huiselijk geweld, maatschappelijke problemen vanuit zorg en welzijn of maatschappelijke opvang. Centraal staat een integrale aanpak, stedelijk en in de stadsdelen. Uitgangspunt bij de aanpak is dat we streng zijn voor degene die zich niet aan de regels (wil) houden, maar hulp bieden aan degene die op het juiste spoor wil komen en blijven. Belangrijk is een evenwicht te vinden tussen repressie, preventie en zorg. Doel is de stad weer zichtbaar en voelbaar veiliger te laten zijn voor inwoners en ondernemers.
|
Nieuw of aanpassing beleid 2025 | |||
Beleidsveld | Onderwerp | B/C Voorstel | Participatie (Ja/Nee) |
Dienstverlening | Visie op dienstverlening | C | Ja |
Participatie | Evaluatie Participatieverordening | C | Ja |
Veiligheid | Integraal Veiligheidsplan | B | Nee |
Samenwerking | Duitsland visie | C | Nee |
Bestuur en ondersteuning | Toekomstvisie | B | Ja |
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
6. | 1. Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2023 | 100 | Bureau Halt |
8. | 1. Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 3,6 | CBS |
9. | 1. Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 4,2 | CBS |
10. | 1. Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 1,7 | CBS |
11. | 1. Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 7,1 | CBS |
Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2025. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.
|
Toelichting
De begrote lasten nemen voor dit programma per saldo af met 0,3 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:
De begrote baten nemen voor dit programma af met 3,5 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:
Bij de reserves is sprake van een lagere onttrekking in 2025 van 0,3 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Roelof Bleker, Arjan Kampman, Niels van den Berg, Marc Teutelink |
Concerndirecteuren | Kees Meijer |