1.4 Financien en organisatie

 
01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie
De afgelopen jaren zijn de schulden afgebouwd en de reserves versterkt. Er is een start gemaakt met het op peil brengen van de solvabiliteit. Het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen is op goed niveau. De structurele begrotingsruimte (verschil tussen jaarlijks terugkerende baten en lasten) is nog wel beperkt. Het vraagt de komende jaren dan ook aandacht om het huishoudboekje op orde te houden. De rentelasten worden geminimaliseerd door de schulden te beperken en de financiering van de gemeente te optimaliseren. Een mogelijkheid hiertoe is de afkoop van hoogrentende leningen als de liquiditeitspositie van de gemeente dit toelaat. Tot slot is het afgelopen decennium weinig geïnvesteerd. Investeringen zijn noodzakelijk om het voorzieningenniveau en daarmee de aantrekkelijkheid van de stad overeind te houden. Daarom maken we gebruik van een strategische investeringsagenda en fonds waarmee we naar de toekomst borgen dat Enschede een aantrekkelijke stad blijft.

 

01.01 Enschede is in staat om financiële tegenvallers het hoofd te bieden.

Enschede is een ambitieuze en ondernemende stad. Bij het realiseren van opgaven en doelen loopt de gemeente ook (financiële) risico’s. We zetten risicomanagement in om pro- actief met risico’s om te gaan. Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden houden we ook voldoende weerstandsvermogen aan om ze op te kunnen vangen als ze zich voordoen. We blijven streven naar een weerstandsratio tussen 1,0 en 1,4. Dat is ook zo opgenomen in onze in 2022 vastgestelde nota weerstandsvermogen. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Vanuit voorzichtigheidsbeginsel speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. We sturen stevig op het realiseren van afgesproken taakstellingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte financiële tegenvallers op te kunnen vangen.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. Enschede streeft naar balans tussen uit te voeren taken en middelen die daarvoor beschikbaar worden gesteld. 
 
02. Begroting 2026-2029 in balans. 
 
.

Legenda:  = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


01.02 Enschede investeert toereikend

Het afgelopen decennium kende Enschede een heel laag investeringsniveau. Als gevolg van de financiële crisis en de financiële effecten daarvan voor Enschede was er nauwelijks investeringsruimte en lag de focus sterk op herstel van de financiële conditie. Een laag investeringsniveau brengt risico met zich mee dat inhaalinvesteringen nodig zijn en dat Enschede minder aantrekkelijk wordt dan andere steden die wel blijven investeren. Het voornemen is dan ook om, nu de financiële conditie is hersteld, structureel te blijven investeren in het voorzieningenniveau en de leefbaarheid in de stad. Hiervoor werken we met een strategische investeringsagenda waarin de belangrijkste investeringen om een impuls aan de stad te geven zijn opgenomen. Daarmee houden we Enschede aantrekkelijk voor onze inwoners. En het helpt ons om aantrekkelijk te zijn voor mensen die hier nog niet wonen. Als stad in het groen om te wonen, werken en leven. De ambitie is om te komen tot een structurele financiering van de investeringsagenda.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. Enschede investeert toereikend. 
 
.

Legenda:  = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


01.03 De gemeentelijke organisatie is wendbaar en alert

Wij zijn er als gemeentelijke organisatie voor onze inwoners en ondernemers. Om hen, in de dynamiek en complexiteit van het hier en nu, zo goed mogelijk van dienst te zijn moeten we in staat zijn om slim en snel te handelen. Daarbij zijn we mensgericht en werken we meer in netwerken van onze samenleving. Het verder optimaliseren van onze lerende, flexibele en talentvolle organisatie draagt hier aan bij. We streven naar effectiviteit en efficiency waarbij standaardisatie, doelgerichtheid belangrijke maatstaven zijn. Die verstevigen we de komende periode door onder andere meer in te zetten op digitalisering en datavaardigheid. Ook werken we aan ons vermogen om ons aan te passen als het gaat om integriteit en ondermijning en gebruiken hiervoor verschillende instrumenten. De sturing en realisatie van het geheel aan regulier werk en opgaven vraagt om focus, versteviging en daadkracht, zodat we onze organisatie continue blijven richten op wat er nodig is en gevraagd wordt.

Acties 2025
Aantal acties: 0

01. We prioriteren onze taken om de uitvoerbaarheid te borgen. 
In het verlengde van het BOB-traject is ervoor gekozen om dit integraal mee te nemen in de zomernota 2025 en de keuzes die daar worden gemaakt worden vertaald naar de gemeentebegroting.
02. We continueren onze aandacht voor de weerbaarheid en integriteit van onze bestuurders en ambtenaren. 
 
.

Legenda:  = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Financiële voortgang

Doelstelling en producten Status Afwijking (x1.000 euro)

 

01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie

Algemene belastingen

Het voordeel bestaat uit twee componenten. Ten eerste is er sprake van een meeropbrengst op de WOZ-niet woningen. Bij het bepalen van het tarief gaat het GBTwente uit van concept WOZ-waarde. In 2024 liep er nog een optimalisatieslag van de waarden op het moment dat het tarief moest worden vastgesteld. Na de optimalisatieslag in waardering bleek dat de waarden van niet woningen aanzienlijk hoger lagen dan conceptwaarden. Hetgeen leidt tot hogere opbrengsten. Dit wordt gecorrigeerd in 2026.

Ten tweede is er een voordeel als gevolg van het positief jaarresultaat GBTwente 2024. Dit levert Enschede een incidentele bate op van 644.000 euro.

664

Algemene inkomsten

De afwijking bedraagt 75.000 euro nadelig als gevolg van personele mutaties.

-75

Algemene uitkering

In de tussenrapportage 2024 is besloten om een andere werkwijze toe te passen en de mutaties uit de circulaires in het lopende jaar direct te verrekenen met de algemene reserve.
Dit leidt per saldo voor de meicirculaire tot een verrekening aan de algemene reserve van 5.373.000 euro en hiermee is het saldo op het product Algemene Uitkering 0.

0

Basisregistratie

 

0

Bedrijfsvoering

Het tekort vanuit het programma Duurzaam, Wonen, Leven en werken van 467.000 euro bestaat uit:
- Extra personeelskosten wegens inwerken van nieuw personeel / extra inzet in verband met urgentie.
- Kosten wegens langdurige ziekte
- Overschrijding materieel budget
- Opname spaarverlof

-467

Gemeentearchief

 

0

Interne dienstverlening

Dit product omvat zowel voor- als nadelen en voorziet naar verwachting een negatief saldo.
Nadelen ontstaan door onder andere de implementatie herinrichting IT bedrijf, een tekort bij Informatiebeheer op personeelsbudget, maar ook ziekte en vroegtijdige vervanging vanwege pensioen binnen verschillende afdelingen. Daarnaast zijn er voordelen door niet ingevulde vacatureruimtes en werken voor derden (Dimpact).



-557

Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting

Er is een voordeel op Onderwijshuisvesting van 165.000 euro vanwege een voordeel op de omslagrente van 250.000 euro en een nadeel van 85.000 euro vanwege o.a. inhuur door ziekte, hogere OZB en het verplaatsen van noodunits van IOK de Globe naar Keppelerdijk voor tijdelijke huisvesting.

165

Regionale dienstverlening

 

0

Rente & treasury

Het resultaat van treasury bestaat uit;
- Voordeel als gevolg van de creditrente op schatkistbankieren (voordeel 3.000.000 euro)
- Hogere dividenden opbrengsten (voordeel van 1.380.000 euro)
- Hogere rentetoerekening verliesvoorziening Grondbedrijf (nadeel 189.000 euro)
- Lagere rentetoerekening Grondbedrijf (nadeel 36.000 euro)
- Hogere kapitaallasten ivm aankoop aandelen Twence (nadeel 185.000 euro)
- Lagere renteverrekening activa door het verlagen van de omslagrente (nadeel 1.948.000 euro)

2.022

Sport- en wijkaccommodaties

 

0

Vastgoedbedrijf

Naast een klein tekort op Exploitatie van Maatschappelijk Vastgoed is er een voordeel op het Makelpunt van 145.000 euro vanwege het bestemmingsvoorstel uit 2024. Hierdoor is er veel van het budget van 2025 over wat meegenomen moet worden voor 2026. Hiermee wordt de verlengde pilotfase gefinancierd.
Voor het vastgoedbedrijf is er een voordeel van 157.000 euro vanwege de verlaagde omslagrente maar deze zal worden verrekend met de vastgoedreserve.

139

 

 

Totaal - Financiën en organisatie 3.891

Legenda:   = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging

 

 

Wij stellen voor: 
17. Om 105.000 euro incidenteel te onttrekken aan de reserve onderwijshuisvesting ter dekking van incidentele huisvestingskosten. Bij verbouwwerkzaamheden is asbest gevonden, waardoor de huurperiode van de tijdelijke huisvesting langer wordt dan begroot. De gemeente is verplicht deze tijdelijke huisvesting te faciliteren.