3.4 Financiën en organisatie

.. Financiën en organisatie

 Doel
Subdoel Link
01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie

totale lasten (x 1.000 euro): 125.415,00
01.01 Enschede is in staat om financiële tegenvallers het hoofd te bieden.
Aantal acties: 2
01.02 Enschede investeert toereikend
Aantal acties: 1
01.03 De gemeentelijke organisatie is wendbaar en alert
Aantal acties: 2

.. Wat willen we bereiken? 

Het Rijk bezuinigt vanaf 2026 veel op het gemeentefonds. Het gemeentefonds is het fonds waaruit het Rijk gemeenten betaalt. Door deze bezuinigingen moeten wij lastige keuzes maken. En toch bouwen we verder aan een inclusief, groen, duurzaam en aantrekkelijk Enschede.

 

Daarvoor moeten we geld en energie in Enschede blijven steken. Om het niveau van onze voorzieningen te behouden. En er daarmee voor te zorgen dat de stad aantrekkelijk blijft. We gebruiken daarvoor een strategische investeringsagenda. Wij financieren deze agenda op verschillende manieren. Met eigen middelen en middelen vanuit Provincie, Rijk of Europa.

 

Via het traject ‘begroting en organisatie in balans’ (BOB) werken we aan een sluitende begroting. We kijken naar onze organisatie en bedrijfsvoering. We onderzoeken hoe we het gebruik van zorg en daarmee de kosten daarvan kunnen voorkomen en verminderen. En we kijken hoe we evenwicht krijgen in de stedelijke ontwikkeling. Dit is niet de enige oplossing voor de financiële situatie die verslechtert. Helaas moeten we ook andere maatregelen nemen. Maatregelen als:

  • het verhogen van lasten voor onze inwoners.
  • het bijstellen van ambities.

Samen gaan we hiermee aan het werk!

 

 

In 2024 zijn we samen met andere gemeenten een traject gestart om met de Rijksoverheid in gesprek te gaan. Over:

  • het dichten van het financiële gat.
  • het verbeteren van de samenwerking bij de aanpak van grote thema's

Enschede heeft daarvoor twee moties ingediend.  Daarin roepen we het VNG-bestuur op om zo snel mogelijk met het kabinet in gesprek te gaan. Over het takenpakket van gemeenten. Bijna alle gemeenten ondersteunden deze moties. We moeten scherpe keuzes maken over wat we nog kunnen doen. Dit vraagt in 2025 volle inzet. 

  

Wij zijn er als gemeentelijke organisatie voor onze inwoners en ondernemers. We willen hen zo goed mogelijk van dienst zijn. Hierbij speelt de dynamiek en complexiteit van het hier en nu. We moeten in staat zijn om slim en snel te handelen. Daarbij zijn we richten we ons op onze inwoners. We werken meer in netwerken in onze samenleving. Het verder verbeteren van onze lerende, flexibele en talentvolle organisatie helpt hierbij. We streven naar effectiviteit en efficiency. Daarbij willen we standaardiseren en doelgericht zijn. Dat verstevigen we de komende periode. Door onder andere meer in te zetten op digitalisering en datavaardigheid.

 

Ook werken we aan ons vermogen om ons aan te passen. Als het gaat om integriteit en ondermijning, gebruiken we daarvoor verschillende instrumenten. De sturing en realisatie van het geheel aan regulier werk en opgaven vraagt om focus, versteviging en daadkracht. Zo blijven we de organisatie telkens richten op wat er nodig is en gevraagd wordt

.. Wat gaan we doen voor financiën en organisatie

01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie

De afgelopen jaren zijn de schulden afgebouwd en de reserves versterkt. Er is een start gemaakt met het op peil brengen van de solvabiliteit. Het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen is op goed niveau. De structurele begrotingsruimte (verschil tussen jaarlijks terugkerende baten en lasten) is nog wel beperkt. Het vraagt de komende jaren dan ook aandacht om het huishoudboekje op orde te houden. De rentelasten worden geminimaliseerd door de schulden te beperken en de financiering van de gemeente te optimaliseren. Een mogelijkheid hiertoe is de afkoop van hoogrentende leningen als de liquiditeitspositie van de gemeente dit toelaat. Tot slot is het afgelopen decennium weinig geïnvesteerd. Investeringen zijn noodzakelijk om het voorzieningenniveau en daarmee de aantrekkelijkheid van de stad overeind te houden. Daarom maken we gebruik van een strategische investeringsagenda en fonds waarmee we naar de toekomst borgen dat Enschede een aantrekkelijke stad blijft.


01.01 Enschede is in staat om financiële tegenvallers het hoofd te bieden.
Enschede is een ambitieuze en ondernemende stad. Bij het realiseren van opgaven en doelen loopt de gemeente ook (financiële) risico’s. We zetten risicomanagement in om pro- actief met risico’s om te gaan. Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden houden we ook voldoende weerstandsvermogen aan om ze op te kunnen vangen als ze zich voordoen. We blijven streven naar een weerstandsratio tussen 1,0 en 1,4. Dat is ook zo opgenomen in onze in 2022 vastgestelde nota weerstandsvermogen. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Vanuit voorzichtigheidsbeginsel speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. We sturen stevig op het realiseren van afgesproken taakstellingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte financiële tegenvallers op te kunnen vangen.

 

Acties 2025
Aantal acties: 2

01. Enschede streeft naar balans tussen uit te voeren taken en middelen die daarvoor beschikbaar worden gesteld.

Daarvoor neemt Enschede het voortouw in de lobby “taken & middelen in Balans”.

  • Enschede heeft en blijft initiatief tonen in de zogenaamde “takengesprekken” tussen  Rijk en Gemeenten.
  • Enschede maakt inzichtelijk aan welke knoppen we kunnen draaien waardoor we de balans in evenwicht houden. Hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld aanpassingen in OZB belasting of het bijstellen van ambities.
02. Begroting 2026-2029 in balans.

Wanneer lobby en takengesprekken (deels) niet het gewenste resultaat opleveren formuleren we maatregelen om balans te brengen in de begroting 2026-2029. Deze bijsturingsmaatregelen komen voort uit het reeds ingezette BOB traject. Gezien de financiële opgave voor 2026 en verder zijn / worden extra zoekrichtingen gedefinieerd, aanvullend op het BOB traject. In de zomernota 2025 wordt uw raad keuzes voorgelegd, inclusief mogelijke effecten.

In Hoofdstuk 2 van dit document worden de BOB lijnen toegelicht.

 

Bijdrage verbonden partij: Bank Nederlandse gemeenten

Maatschappelijk rendement:

De BNG Bank is de huisbankier van de gemeente. Daarnaast is de gemeente aandeelhouder van de BNG Bank. Door de lage kosten voor het gemeentelijke betalingsverkeer en de jaarlijkse dividenduitkering draagt zij bij aan een houdbare financiële huishouding. Daarnaast draagt de bank door het verstrekken van laagrentende leningen bij aan het realiseren van investeringen in de stad die de inwoner ten goede komen tegen aanvaardbare kosten.

 

Bijdrage verbonden partij: Enexis

Maatschappelijk rendement:

Enexis is de eigenaar van het netwerk voor gas en elektra in de stad. Het streven is om het netwerk betaalbaar, betrouwbaar en veilig te houden. Hiermee draagt Enexis ook bij aan het Energieakkoord en daardoor ook tegelijkertijd aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De gemeente is aandeelhouder van Enexis. De jaarlijkse dividenduitkering draagt bij aan een houdbare financiële huishouding.

 

Bijdrage verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Maatschappelijk rendement:

Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Enschede in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving.

 

Bijdrage verbonden partij: Voormalig Essent

Maatschappelijk rendement:

Hierbij gaat het om diverse BV's (Publiek Belang Elektriciteitsproductie en CSV Amsterdam) die zijn ontstaan uit het verkoopproces van de aandelen die gemeente had in Essent NV. Deze Bv's worden binnen enkele jaren opgeheven. De destijds niet uitgekeerde delen van de verkoopopbrengst zijn grotendeels uitgekeerd. Er zijn slechts nog kleine uitkeringen te verwachten in de komende jaren.

 

.
01.02 Enschede investeert toereikend
Het afgelopen decennium kende Enschede een heel laag investeringsniveau. Als gevolg van de financiële crisis en de financiële effecten daarvan voor Enschede was er nauwelijks investeringsruimte en lag de focus sterk op herstel van de financiële conditie. Een laag investeringsniveau brengt risico met zich mee dat inhaalinvesteringen nodig zijn en dat Enschede minder aantrekkelijk wordt dan andere steden die wel blijven investeren. Het voornemen is dan ook om, nu de financiële conditie is hersteld, structureel te blijven investeren in het voorzieningenniveau en de leefbaarheid in de stad. Hiervoor werken we met een strategische investeringsagenda waarin de belangrijkste investeringen om een impuls aan de stad te geven zijn opgenomen. Daarmee houden we Enschede aantrekkelijk voor onze inwoners. En het helpt ons om aantrekkelijk te zijn voor mensen die hier nog niet wonen. Als stad in het groen om te wonen, werken en leven. De ambitie is om te komen tot een structurele financiering van de investeringsagenda.

 

Acties 2025
Aantal acties: 1

01. Enschede investeert toereikend.

Bij de actualisatie van de investeringsagenda in het voorjaar van 2024 is gebleken dat met de projecten die nu op de agenda staan vrijwel het volledige beschikbare investeringsbedrag is belegd. Zonder aanvullende financiering kan voorlopig niet worden voorzien in nieuwe of uitbreiding van bestaande projecten. Om ook op langere termijn aan de ontwikkeling van de stad te kunnen blijven werken wordt in 2025 bekeken hoe op termijn in aanvullende dekking kan worden voorzien.

 

.
01.03 De gemeentelijke organisatie is wendbaar en alert
Wij zijn er als gemeentelijke organisatie voor onze inwoners en ondernemers. Om hen, in de dynamiek en complexiteit van het hier en nu, zo goed mogelijk van dienst te zijn moeten we in staat zijn om slim en snel te handelen. Daarbij zijn we mensgericht en werken we meer in netwerken van onze samenleving. Het verder optimaliseren van onze lerende, flexibele en talentvolle organisatie draagt hier aan bij. We streven naar effectiviteit en efficiency waarbij standaardisatie, doelgerichtheid belangrijke maatstaven zijn. Die verstevigen we de komende periode door onder andere meer in te zetten op digitalisering en datavaardigheid. Ook werken we aan ons vermogen om ons aan te passen als het gaat om integriteit en ondermijning en gebruiken hiervoor verschillende instrumenten. De sturing en realisatie van het geheel aan regulier werk en opgaven vraagt om focus, versteviging en daadkracht, zodat we onze organisatie continue blijven richten op wat er nodig is en gevraagd wordt.

 

Acties 2025
Aantal acties: 2

01. We prioriteren onze taken om de uitvoerbaarheid te borgen.

Voorafgaand aan de Zomernota 2025 komen we tot een voorstel van programmering en prioritering van taken om de kloof tussen ambitie en bijbehorende werkzaamheden én de uitvoerbaarheid hiervan mogelijk te maken waarmee ook de werkdruk gereduceerd wordt (BOB lijn 4 uit hoofdstuk 2).

 

02. We continueren onze aandacht voor de weerbaarheid en integriteit van onze bestuurders en ambtenaren.

De gesprekken over integriteit en weerbaarheid worden voortgezet en worden de trainingen hierover aangeboden. De in 2023 vastgestelde gedragscode en het agressie- en emotieprotocol zijn daarbij leidend.

 

.
Nieuw of aanpassing beleid 2025
Beleidsveld Onderwerp B/C Voorstel Participatie (Ja/Nee)
Informatie en Technologie Raadsagenda digitalisering B Nee 
Algemene belastingen Nota Lokale Heffingen Nee 
Samenwerkingsverbanden Beleidskaders verbonden Partijen Nee 
Financieel beleid Nota Risicomanagement en Weerbaarheid Nee 

 

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

 

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners 2025 9,99 Eigen begroting
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2024 9,89 Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten

Kosten per inwoner, in euro's

2025 1.008 Eigen begroting
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2023 13,05%* Eigen gegevens
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten 2025 8,39 Eigen begroting
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2024 296 CBS
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 2023 0,3 BAG
37. 8. Vhrosv Demografische druk % personen van 0 tot 20 én 65+ 2024 62,7 CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In euro’s 2024 986 COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In euro's 2024  1.013 COELO

 

* Dit kengetal komt voort uit de jaarrekening 2023.

 

.. Wat mag het kosten?

Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2025. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten. 

 

Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.

Financien en organisatie Bedragen x 1.000 euroRealisatie 2023Begroting  2024Begroting 2025Raming  2026Raming  2027Raming  2028
Lasten132.413128.475125.415138.360150.821164.482
Baten599.891599.015613.609604.765618.615633.822
Saldo van baten en lasten-467.479-470.540-488.194-466.405-467.794-469.340
Storting reserves38.17531.28517.71816.71816.10916.216
Onttrekking reserves20.14330.53428.06337.98933.02725.554
Resultaat-449.446-469.789-498.539-487.676-484.712-478.677

 

Toelichting

 

De begrote lasten nemen voor dit programma per saldo af met 3,1 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:

  • Op het product Algemene Inkomsten is sprake van lagere lasten in 2025 ten opzichte van 2024 met name omdat we in 2025 een onderuitputting in het BTW Compensatiefonds (BCF) hebben geraamd conform het besluit in de zomernota 2024 (-3,5 miljoen euro)
  • Bij Regionale Dienstverlening dalen de begrote lasten ten opzichte van 2024 (-1,2 miljoen euro) omdat nog niet alle dienstverlening aan derden bekend is. Dat zal pas eind 2024 of begin 2025 zijn, waarna de begroting wordt aangepast. Dit betreft zowel de lasten als ook de (evenhoge) baten. Per saldo is dit effect neutraal.
  • Bij Basisregistraties is het lastenbudget verhoogd met de in de Zomernota 2024 toegekende middelen voor de vervanging van essentiële applicaties (0,3 miljoen euro).
  • De begrote lasten bij het product Interne Dienstverlening nemen toe met name vanwege in de Zomernota toegekende middelen voor de vervanging van het applicatielandschap (0,8 miljoen euro), verhoogde bijdrage aan de VNG-GGU (0,1 miljoen euro) en het toegenomen areaal bedrijfsvoering (0,8 miljoen euro). Daartegenover staan lagere lasten als gevolg van aflopende projectkosten Bridge (-1,1 miljoen euro) en een bezuinigingsbijdrage van Huisvesting & Services (-0,6 miljoen euro).
  • Tot slot stijgen de lastenbudgetten in 2025 binnen dit programma op alle onderdelen als gevolg van de toegekende loon- en prijscompensaties.

De begrote baten nemen voor dit programma per saldo toe met 14,6 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:

  • Een daling van de baten bij het product Regionale Dienstverlening (-1,2 miljoen euro). Zie toelichting bij de lasten.
  • Een stijging van de Algemene Uitkering (9,3 miljoen euro) zoals opgenomen in de Zomernota 2024.
  • Een stijging van Algemene Belastingen (6,3 miljoen euro) zoals opgenomen in de Zomernota 2024 en betreft met name de OZB (6,1 miljoen euro). Daarnaast zijn tevens de precario- en toeristenbelasting verhoogd (0,2 miljoen euro).

De begrote storting in de reserves neemt in 2025 af met 13,5 miljoen euro. Dit komt voornamelijk door:

  • Reserve ICT gemeentebrede software: Vanwege toegekende knelpunt in de zomernota voor het vernieuwen van financiële applicatielandschap is er 0,5 miljoen euro meer gestort. 
  • Algemene reserve: in 2025 wordt er 14,4 miljoen minder gestort in de reserve als gevolg van de mutaties van de diverse circulaires. In de zomernota 2024 is er besloten om de mutaties van het lopende jaar gelijk te verrekenen met de algemene reserve en de meerjarige mutaties zijn een onderdeel van het middelenkader.

De begrote onttrekking aan de reserves neemt in 2025 af met 2,5 miljoen euro. Dit komt voornamelijk door:

  • Reserve ICT gemeentebrede software en vervanging IT hardware (-0,8 miljoen euro) vanwege lagere kapitaalslasten
  • Algemene Reserve (2,0 miljoen euro) hogere onttrekking in 2025 ten opzichte van 2024 als gevolg van het in de Zomernota 2024 vastgestelde middelenkader.
  • Reserve loon- en prijscompensatie (-1,6 miljoen euro) lagere onttrekking in 2025 omdat de compensatie deels uit in de exploitatie is verwerkt.
  • Reserve lopend jaar (-1,0 miljoen euro) lagere onttrekking vanwege de verwerking van de bestemmingsvoorstellen 2023 in 2024.
  • Reserve Wet informatie voorziening (-0,8 miljoen euro) vanwege het aflopen van het project Bridge.
  • Reserve Flankerend beleid (-0,2 miljoen euro) vanwege het aflopen van het project Bridge.
Meer info Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's.
Portefeuillehouders Marc Teutelink, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg
Concerndirecteuren Kees Meijer