Het Rijk bezuinigt vanaf 2026 veel op het gemeentefonds. Het gemeentefonds is het fonds waaruit het Rijk gemeenten betaalt. Door deze bezuinigingen moeten wij lastige keuzes maken. En toch bouwen we verder aan een inclusief, groen, duurzaam en aantrekkelijk Enschede.
Daarvoor moeten we geld en energie in Enschede blijven steken. Om het niveau van onze voorzieningen te behouden. En er daarmee voor te zorgen dat de stad aantrekkelijk blijft. We gebruiken daarvoor een strategische investeringsagenda. Wij financieren deze agenda op verschillende manieren. Met eigen middelen en middelen vanuit Provincie, Rijk of Europa.
Via het traject ‘begroting en organisatie in balans’ (BOB) werken we aan een sluitende begroting. We kijken naar onze organisatie en bedrijfsvoering. We onderzoeken hoe we het gebruik van zorg en daarmee de kosten daarvan kunnen voorkomen en verminderen. En we kijken hoe we evenwicht krijgen in de stedelijke ontwikkeling. Dit is niet de enige oplossing voor de financiële situatie die verslechtert. Helaas moeten we ook andere maatregelen nemen. Maatregelen als:
Samen gaan we hiermee aan het werk!
In 2024 zijn we samen met andere gemeenten een traject gestart om met de Rijksoverheid in gesprek te gaan. Over:
Enschede heeft daarvoor twee moties ingediend. Daarin roepen we het VNG-bestuur op om zo snel mogelijk met het kabinet in gesprek te gaan. Over het takenpakket van gemeenten. Bijna alle gemeenten ondersteunden deze moties. We moeten scherpe keuzes maken over wat we nog kunnen doen. Dit vraagt in 2025 volle inzet.
Wij zijn er als gemeentelijke organisatie voor onze inwoners en ondernemers. We willen hen zo goed mogelijk van dienst zijn. Hierbij speelt de dynamiek en complexiteit van het hier en nu. We moeten in staat zijn om slim en snel te handelen. Daarbij zijn we richten we ons op onze inwoners. We werken meer in netwerken in onze samenleving. Het verder verbeteren van onze lerende, flexibele en talentvolle organisatie helpt hierbij. We streven naar effectiviteit en efficiency. Daarbij willen we standaardiseren en doelgericht zijn. Dat verstevigen we de komende periode. Door onder andere meer in te zetten op digitalisering en datavaardigheid.
Ook werken we aan ons vermogen om ons aan te passen. Als het gaat om integriteit en ondermijning, gebruiken we daarvoor verschillende instrumenten. De sturing en realisatie van het geheel aan regulier werk en opgaven vraagt om focus, versteviging en daadkracht. Zo blijven we de organisatie telkens richten op wat er nodig is en gevraagd wordt
01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie De afgelopen jaren zijn de schulden afgebouwd en de reserves versterkt. Er is een start gemaakt met het op peil brengen van de solvabiliteit. Het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen is op goed niveau. De structurele begrotingsruimte (verschil tussen jaarlijks terugkerende baten en lasten) is nog wel beperkt. Het vraagt de komende jaren dan ook aandacht om het huishoudboekje op orde te houden. De rentelasten worden geminimaliseerd door de schulden te beperken en de financiering van de gemeente te optimaliseren. Een mogelijkheid hiertoe is de afkoop van hoogrentende leningen als de liquiditeitspositie van de gemeente dit toelaat. Tot slot is het afgelopen decennium weinig geïnvesteerd. Investeringen zijn noodzakelijk om het voorzieningenniveau en daarmee de aantrekkelijkheid van de stad overeind te houden. Daarom maken we gebruik van een strategische investeringsagenda en fonds waarmee we naar de toekomst borgen dat Enschede een aantrekkelijke stad blijft.
|
Nieuw of aanpassing beleid 2025 | |||
Beleidsveld | Onderwerp | B/C Voorstel | Participatie (Ja/Nee) |
Informatie en Technologie | Raadsagenda digitalisering | B | Nee |
Algemene belastingen | Nota Lokale Heffingen | C | Nee |
Samenwerkingsverbanden | Beleidskaders verbonden Partijen | C | Nee |
Financieel beleid | Nota Risicomanagement en Weerbaarheid | C | Nee |
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
1. | 0. Bestuur en ondersteuning | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2025 | 9,99 | Eigen begroting |
2. | 0. Bestuur en ondersteuning | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2024 | 9,89 | Eigen gegevens |
3. | 0. Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten |
Kosten per inwoner, in euro's |
2025 | 1.008 | Eigen begroting |
4. | 0. Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2023 | 13,05%* | Eigen gegevens |
5. | 0. Bestuur en ondersteuning | Overhead | % van totale lasten | 2025 | 8,39 | Eigen begroting |
35. | 8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | 2024 | 296 | CBS |
36. | 8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | 2023 | 0,3 | BAG |
37. | 8. Vhrosv | Demografische druk | % personen van 0 tot 20 én 65+ | 2024 | 62,7 | CBS |
38. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In euro’s | 2024 | 986 | COELO |
39. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In euro's | 2024 | 1.013 | COELO |
* Dit kengetal komt voort uit de jaarrekening 2023.
Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2025. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.
|
Toelichting
De begrote lasten nemen voor dit programma per saldo af met 3,1 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:
De begrote baten nemen voor dit programma per saldo toe met 14,6 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:
De begrote storting in de reserves neemt in 2025 af met 13,5 miljoen euro. Dit komt voornamelijk door:
De begrote onttrekking aan de reserves neemt in 2025 af met 2,5 miljoen euro. Dit komt voornamelijk door:
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Marc Teutelink, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg |
Concerndirecteuren | Kees Meijer |