Terwijl de effecten van de coronacrisis nog na ijlden, werden in 2022 verschillende nieuwe grote vraagstukken en crises zichtbaar; stikstof, oorlog, inflatie en immigratie. De crises en vraagstukken leidden tot zorgen en soms tot protesten. Het vroeg enorm veel van de samenleving en het gemeentebestuur. We kwamen in een situatie terecht waarin duidelijk werd dat we elkaar nog meer nodig hebben dan voorheen. Om crises het hoofd te bieden maar ook om kansen te benutten die eruit voort vloeien. En dat in een meer gepolariseerde context. Dat sterkte ons in het blijvend werken aan Goed bestuur; een Open Enschede waarin open communicatie, open contact, samenwerking met inwoners en partners alsook een (procedureel) rechtvaardige rechtsbescherming centraal staan in ons handelen. Met oog voor de toekomst.
Strategie, kennis en toekomst
Van een betrouwbare overheid wordt verwacht dat ze vooruitkijkt, juist ook in crisistijd. Vooruitlopend op de gemeenteraadsverkiezingen hebben we een aanzet van de koers op onze strategische opgaven gemaakt. Die koers is vertaald in de P&C cyclus en vormt de basis voor de op te stellen Toekomstvisie waarbij we aanhaken op de Omgevingsvisie en de visie op het sociaal domein. Uiteraard putten we daarbij uit de droombeelden die we ophaalden uit onze stad via het Enschedepanel.
Enschede wordt steeds meer en meer een kennisorganisatie. Denk hierbij aan het benutten van data & dashboards die ons helpen met sturen op onze opgaven en het open verantwoorden. Maar ook aan de kennis van onze netwerkpartners en onderwijsinstellingen die we beter, in gezamenlijkheid, kunnen benutten. Ons Kennispunt Twente hielp ons ook in 2022 daarbij. Zowel de wetenschappelijke board als de ethische commissie kwamen vier keer bijeen en boden het college meerdere reflecties aan.
Menselijke maat
We keken niet alleen naar de toekomst. We moesten oog hebben voor de menselijke maat in ons beleid en de uitvoering. Als gemeenteraad, college en organisatie werkten we in gezamenlijkheid aan de aanbevelingen die zijn gedaan door de commissie Vonk, de bezwaarschriftencommissie en de klachtencommissaris. In 2023 gaan we daarmee verder.
Helpend daarbij zijn de begeleiding vanuit de raadscommissie Menselijke maat voor het sociaal domein en het programma menselijke maat . Dat programma brengt binnen de gehele ambtelijke organisatie de discussie op gang over wat we, landelijk en in Enschede, allemaal onder de term menselijke maat gebracht hebben.
Binnen beginnen is buiten winnen
Dit adagium, opgenomen in de communicatievisie, is ook van toepassing op het vergadermodel van de raad. Met behulp van de oude raadsleden en de nieuwe raadsleden is na bijna 20 jaar een nieuw vergadermodel geïntroduceerd met o.a. de actualiteitenraad en vier kamers in de stedelijke commissie. Hierbij staan een betere positionering in besluitvorming van de raad en een goede informatievoorziening centraal. Openbaarheid is de regel zodat inwonerskunnen meekijken en -doen. En in de vertrouwde stadsdeelcommissies blijven we de vergaderingen dichtbij de inwoners houden.
Verhalen inwoners
Naast verantwoording in jaarverslagreacties, P&C, stadspeilingen, cliëntervaringsonderzoeken en diverse gesprekken, monitoren we onze gewenste verbeteringen Goed bestuur door narratieve evaluatie. Hierbij halen we ervaringen en verhalen van onze inwoners op, ontdekken we patronen en passen we ons beleid of onze uitvoering aan. Dit passen we al 6 jaar toe bij de wijkteams en ook hebben we in 2022 ervaring opgedaan met narratieve evaluatie bij participatieprocessen.
Rechtsbescherming: recht en rechtvaardigheid. Welke lessen hebben we geleerd?
De bezwaarschriftencommissie, de klachtencommissaris, de Functionaris Gegevensbescherming en de voorzitter van de Rekenkamer zijn welkome onafhankelijke gremia die ons scherp houden, waar we van leren. Over 2022 gaven zij ons een aantal verbeterpunten mee. Zo kunnen we een nog oplossingsgerichtere houding aannemen tijdens bezwaarprocedures en klachten. Ook moeten we aandacht hebben voor tijdig uitvoeren van data protection impact assessments (DPIA).
Met deze verbeterpunten zijn we aan de slag gegaan. We investeren in rolvaardigheden en kennis. Ook hebben we op bepaalde afdelingen extra capaciteit beschikbaar gesteld om het persoonlijke en oplossingsgerichte contact te verbeteren.
Verder werden we geholpen door ontwikkelingen bij de wetgever en de rechtspraak, door nadruk op goede bepalingen met ruimte voor afwijken en evenredigheidstoetsing.
Participatie
In 2022 is de Participatieverordening vastgesteld en werkten we verder aan het actieplan Samenlevingsgericht werken. Hiermee geven we een impuls aan alle vormen van participatie en inwonervertegenwoordiging. De lerende organisatie staat daarin centraal.
Naast kaders en plannen, doen we al veel op het gebied van inwoner- en overheidsparticipatie. Denk maar aan het wijkwerk door wijkraden, inwoners, wijkregisseurs en wijkbeheer, de Bewonersadviesraad sociaal domein. Voorbeelden van participatieprocessen in 2022 waren o.a. de straatbijeenkomst Minister Loudonlaan over de herinrichting van de straat als onderdeel van Nieuw Twekkelerveld (Nieuw Twekkelerveld) en het vragen naar droombeelden voor onze stad via het Enschedepanel. In Noord-West Enschede konden inwoners meedenken over oplossingen voor de verkeersdrukte. Dat was een groot project in Noord. Daar hebben 250 inwoners op gereageerd.
Ook ons digitale participatiemiddel Stem van Enschede is online gegaan. Hierdoor konden inwoners stemmen op bijvoorbeeld het ontwerp van de watergoten in de binnenstad en oordelen geven over de teksten van de gemeente.
Vanuit het stadsdeelwijs werken is zoals ieder jaar, in elk stadsdeel samen met wijk- en dorpsraden en partners een jaarplan gemaakt dat aansluit bij de 4-jaarlijkse stadsdeelagenda. De resultaten zijn zeer divers en terug te vinden per stadsdeel op www.enschede.nl.
Communicatie met onze inwoners
Duidelijk en doelgroepgericht communiceren staat nog steeds centraal. Het programma Direct Duidelijk Enschede is volop in uitvoering. We hebben alle standaardbrieven herschreven, schrijftrainingen gegeven, hulpteams opgericht en een schrijftool in WORD aangeboden. Het gedachtegoed van Direct Duidelijk, als onderdeel van Open Enschede, vraagt om langjarige en voortdurende aandacht.
Enschedepanel; inwonerpeilingen
In 2022 zijn zes peilingen uitgevoerd via ons Enschedepanel onder onze inwoners. De uitkomsten gebruiken we om ons beleid aan te scherpen. Onderwerpen waren
Enschedepanel; ondernemerspanel
Het ondernemerspanel heeft twee thema’s uitgevraagd, namelijk de informatievoorziening en het merk Enschede.
Informatie is terug te vinden op https://www.kennispunttwente.nl/inwonerpanels/enschedepanel
Samenwerking met Almelo en Hengelo
De drie colleges hebben in 2022 gezamenlijk besloten onze lobbyacties op drie dossiers verenigd door te zetten. In het verlengde hiervan zijn de drie gemeentesecretarissen uit de drie steden (de Trias) aan de slag gegaan om de lobbydossiers te verfijnen. Het oppakken van de opdracht van de drie colleges en van de Trias is goed op gang gekomen, onder meer is de bezetting van onze gezamenlijke lobbyteams verder ingevuld.
Lobbydossiers
Om de lobby te versterken zijn ambtenaren uit Almelo, Hengelo en Enschede getraind.
Vanuit gezamenlijke onderlinge belangen betrekken we onze maatschappelijke partners bij het formuleren van concrete lobbydoelen en pakkende lobbyboodschappen te formuleren.
Drie lobbyteams op Energie-armoede - Wonen, Verstedelijking - Spoorzone en Kansengelijkheid (Jeugd – Schoolbesturen) zijn voortvarend aan de slag gegaan. Daarin lopen de opgaven vanuit de Duitslandagenda parallel mee. Deze thema’s hebben een sterke link naar onze plannen langs de corridor Zwolle - Münster en de invulling van de spoorzone. In de LOI Enschede-Gronau is een tweetal paragrafen gewijd aan deze thema’s namelijk ‘Wonen en leven’ en ‘Mobiliteit’.
Regionale samenwerking
In 2022 heeft de Twenteboard een nieuwe investeringsagenda voor Twente opgesteld. Daarin zijn de lessen van de evaluatie van de Agenda voor Twente meegenomen. Via de uitgangspuntennotitie heeft uw gemeenteraad input meegegeven.
De samenwerking op de lobby met Twenteboard is geïntensiveerd, afgestemd op het BOSS-overleg en de Lobbydossiers waar we met Hengelo en Almelo intensief op samenwerken.
Na de verkiezingen zijn onze bestuurders Regionaal en Landelijk gepositioneerd. Ook hebben we de voorbereidingen voor de nieuwe EU-agenda in samenwerking met gemeente Hengelo opgestart. Deze is in 2023 gereed.
Landelijke samenwerking
Enschede is lid van de G40. Dat is een netwerkorganisatie van 41 (middel)grote steden, waaronder ook Hengelo en Almelo, die gezamenlijke stedelijke vraagstukken oppakt voor oplossingen en lobby naar het Rijk, zoals de lobby rond de Jeugdzorg. Enschede heeft deelgenomen in meerdere City-deals. Daarnaast is Enschede een belangrijke speler in de lobby binnen de Twenteboard waarbij de burgemeester onder andere bereikbaarheid van banen in de portefeuille heeft. En Enschede neemt deel aan de VNG commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie en internationaal en comité regio’s.
Internationale samenwerking
Met 150 nationaliteiten, een mondiaal toonaangevende universiteit, grote en kleine bedrijven die over de hele wereld zaken doen heeft Enschede het afgelopen jaar ook internationaal aan de weg getimmerd. De gemeente Enschede heeft in 2022 ervoor gekozen zich te concentreren op de samenwerking met Munster, Euregio en Europa en daarbuiten alleen nog met Palo Alto. Hierin werken we samen met de burgemeester van Munster, een delegatie van de Twenteboard en met de burgemeester van Hof van Twente. Deze burgemeester is ook lid van het comité van de regio's, die een grote rol speelt bij de besluitvorming in Brussel, de Europese Commissie.
De gemeente als speler in de gemeentelijke netwerksamenleving
De gemeente (bestuur en ambtelijke organisatie) begaf zich in het midden van allerlei organisaties, allianties van netwerken en instellingen die zich bezighouden met maatschappelijke opgaven in Enschede. Zeker ook door de coronacrisis is ons helder geworden dat wij niet centraal staan maar juist die inwoner, dat bedrijf en het netwerk. We kunnen veel meer op elkaar aansluiten en samenwerken. Ieder vanuit eigen rol, taak en verantwoordelijkheid. Deze uitgangspunten zijn terecht gekomen in de Notitie Samenwerken, het beleidskader verbonden partijen en het beleidskader gesubsidieerde instellingen. Dit vraagt de komende jaren om een andere houding van het gemeentebestuur en de organisatie. Naast opdrachtgever zijn we ook partner. Door opgave gericht en ontschot te werken op alle niveaus kunnen we grote opgaven in gezamenlijkheid aanpakken. Denk aan onze samenwerking met de sportverenigingen in de ontmoetingsclusters, de woningbouwcoöperaties en publieksinitiatieven als Enschede Energie enzovoort.
We hebben het afgelopen jaar weer mooie stappen gezet in de publieksdienstverlening aan onze samenleving.
Op basis van vragen, klachten, op- en aanmerkingen hebben we continu verbeteringen doorgevoerd.
MijnEnschede & telefonie
Met de Dienstverlenings- en Communicatievisie als basis is een uitvoeringsprogramma Stedelijke Dienstverlening opgesteld. Deze uitvoeringsvisie kent vier lijnen: We voeren onze dienstverlening mensgericht uit, we verbeteren onze digitale dienstverlening, we betrekken inwoners en luisteren naar inwoners en we houden onze basis op orde. Een belangrijke component hierin is MijnEnschede; Een gemoderniseerd, integraal digitaal kanaal, dat een einde maakt aan de versnippering van de informatie aan, van en over inwoners. Het maakt samenwerking, integraal aanbod van diensten/producten, interactie en “track & trace” mogelijk. Samen met het nieuw vormgegeven Enschede.nl (van een publicatie- naar een dienstverleningskanaal) vormt MijnEnschede een twee-eenheid voor de inwoner. Naast dit kanaal hebben we ook stappen gemaakt op het gebied van telefonie om de bereikbaarheid te vergroten.
Eén loket
De voorbereiding voor één Loketfunctie is vorig jaar afgerond en kan gaan starten. Een inwoner met vragen voor de overheid (niet alleen de Gemeente) kan bij ons terecht en die proberen we zo goed mogelijk te helpen.
Naast deze resultaten op het vlak van algemene publieksdienstverlening is ook op de vakafdelingen hard gewerkt om de dienstverlening te verbeteren. Zo is er in het cluster Omgeving en recht een dienstverleningsfestival gehouden en heeft de afdeling Werk en Inkomen een klanttevredenheidsonderzoek gedaan. Resultaten daarvan staan in de Enschedese Arbeidsmarktaanpak.
De afgelopen jaren is de aandacht op verschillende veiligheidsonderdelen flink toegenomen. In de stad, in de media en in de raad wordt steeds vaker zichtbaar gemaakt waar mensen last van hebben en wat mensen aangepakt willen zien. In 2022 hebben we een bestuursopdracht veiligheid opgesteld waarin onderdelen van het integraal veiligheidsbeleid verder zijn uitgewerkt en geconcretiseerd. Uitgangspunt hierbij is dat we streng zijn voor degene die zich niet aan de regels (wil) houden, maar hulp bieden aan degene die op het juiste spoor wil komen en blijven. Belangrijk is een evenwicht te vinden tussen repressie, preventie en zorg. Doel is de stad weer zichtbaar en voelbaar veiliger te laten zijn voor inwoners en ondernemers.
Zorg en veiligheid
Binnen het werkveld zorg en veiligheid ligt een grote opgave. De overlast van mensen met zorg of juist het ontbreken van de juiste zorg brengt veiligheidskwesties met zich mee en dit wordt steeds complexer. We hebben ingezet op een integrale aanpak vanuit Zorg en Veiligheid waarbij intensiever/effectiever met elkaar wordt samengewerkt. De wijkteams hebben hierbij een centrale functie. Streettriage Twente is een succesvolle samenwerking tussen de verschillende ketenpartners en zorgt voor betere zorg voor personen met verward gedrag. Samen met de Dienst justitiële inrichting en Reclassering onderzoeken we hoe de druk op de forensische zorg te verlichten en hoe meer grip te krijgen op de kwaliteit van deze zorg. Het regionale plan van aanpak mensenhandel is vastgesteld. Hierbij ligt de focus op het voorkomen van (herhaald) slachtofferschap door (onder andere) in te zetten op preventie, deskundigheidsbevordering van gemeenten en partners en het frustreren en aanpakken van daders. Op dit moment wordt een brede inventarisatie uitgevoerd van de opgaven en mogelijke maatregelen binnen zorg en veiligheid.
Ondermijning
De aanpak van ondermijning raakt zowel de sociale, fysieke als ook de digitale veiligheid. Samen met de politie, RIEC en partners, hebben we ons beeld van de criminele netwerken die zich in Enschede bevinden versterkt en hebben we interventies gepleegd om (het faciliteren van) criminaliteit te verstoren. Zo hebben we diverse panden gesloten waar criminaliteit werd gepleegd en is toezicht en handhaving geïntensiveerd. Er zijn veel handhavingstrajecten ingezet in casussen waar sprake is van (faciliteren van) ondermijnende criminaliteit. Door veel te controleren met o.a. MIA-acties (integrale controles op bijv. horeca en zorgbureaus) en garageboxcontroles laten we zien dat we als één overheid optreden tegen criminaliteit. Digitale criminaliteit neemt toe en slachtofferschap hiervan heeft veel impact op inwoners en ondernemers. Samen met verschillende partijen maken we kwetsbare doelgroepen hiertegen steeds weerbaarder. Concreet bestaat dit bijvoorbeeld uit het project Cyberbuddies, waarbij een IT-student werd ingezet als buddy om ondernemers te helpen met praktische tips en adviezen. Ook zijn we bezig met het promoten van het spel ‘HackShield’ om jongeren weerbaarder te maken.
Integrale aanpak Binnenstad
We hebben fors ingezet op de leefbaarheid en veiligheid in de binnenstad. De persoonsgerichte aanpak is geïntensiveerd. Deze kenmerkt zich door maatwerk en blijvende focus op de persoon. Wekelijks is er integraal overleg over de top 30/40 overlastgevers. Hier wordt aan een lik-op-stuk-aanpak gewerkt. De nadruk kan liggen op civielrechtelijke, strafrechtelijke of bestuursrechtelijke maatregelen, hulpverlening of een combinatie hiervan. Hierbij gaan we snel over op het op het opleggen van gebiedsverboden of een last onder dwangsom en we stimuleren begeleiding naar een niet crimineel bestaan. Cameratoezicht is geïntensiveerd door structureel meer live uitkijken en extra camera's. De aanpak van seksuele intimidatie krijgt een vervolg waarbij ook wordt ingezet op omstandersinterventie. Met de gebiedsgerichte aanpak richten we ons op het positief ontwikkelen van het gebied. Doormiddel van een innovatieve bijeenkomst (Future search) hebben we met alle stakeholders een plan gemaakt om van incident gericht naar een probleem gerichte aanpak te kunnen gaan.
Integrale aanpak Glanerbrug
We geven prioriteit aan een brede aanpak van drugscriminaliteit en jeugd in Glanerbrug. In 2022 hebben we vooral ingezet op de verduidelijking van de problematiek en het verkennen van oplossingsrichtingen met alle betrokken partijen. We onderzoeken de mogelijkheden voor een persoons-, object- en gebiedsgerichte aanpak. Uiteraard is inwonerparticipatie een onderdeel van de aanpak; we betrekken henvroegtijdig. Ook hebben we een start gemaakt met de gebiedsanalyse.
1. Goed bestuur We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan. Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid. Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven. We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever voor verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Openbare orde en veiligheid We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel inwoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit. Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners. Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
6. | 1.Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2021 | 90 | Bureau Halt |
8. | 1.Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2022 | 3,8 | CBS |
9. | 1.Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2022 | 4,7 | CBS |
10. | 1.Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 2022 | 2,1 | CBS |
11. | 1.Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2022 | 7,9 | CBS |
In onderstaande taartdiagram zijn gerealiseerde lasten per product weergegeven.
|
Deze tabel geeft de samenstelling van het resultaat van het programma weer. Baten en lasten, stortingen en onttrekkingen reserves worden allemaal gepresenteerd als positieve bedragen. In de saldo-kolom wordt de realisatie met de begroting (na wijziging) vergeleken en krijgt een nadeel een negatieve notatie en een voordeel een positieve notatie:
- Lasten; de werkelijke lasten over 2022 zijn hoger dan begroot. Het saldo lasten is dus nadelig.
- Baten; de werkelijke baten over 2022 zijn hoger dan begroot. het saldo baten is dus voordelig.
- Storting; de werkelijke storting reserves over 2022 is hoger dan begroot. Het saldo storting reserves is dus nadelig voor het resultaat (maar positief voor de balanspost reserves).
- Onttrekking; de werkelijke onttrekking reserves over 2022 is hoger dan begroot. Het saldo onttrekking reserves is dus voordelig voor het resultaat (maar negatief voor de balanspost reserves).
Het resultaat van het programma bedraagt 826.000 euro positief. Dit wordt met name veroorzaakt door een verlaging van de pensioenvoorziening van (oud-)wethouders van 988.000 euro als gevolg de (fors) gestegen rente. Daar tegenover heeft dit programma enkele geringere nadelen, bijvoorbeeld een bedrag van 95.000 euro als gevolg van de berging van een vliegtuigwrak uit de 2e wereldoorlog.
Zoals te zien is laten zowel de lasten als de baten wel een forse afwijking zien. Dit betreft hoofdzakelijk de uitvoeringsorganisatie Riec en is het gevolg van besteding van doorgeschoven budgetten uit voorgaande jaren ten behoeve van ondermijningsprojecten. Dit heft elkaar op en heeft per saldo geen invloed op het resultaat.
De storting in de reserves is het gevolg van lagere uitgaven (incl. spaarverzoeken) van de wijkbudgetten. Het saldo van 339.000 euro wordt gestort in de reserve en zo conform raadsbesluit beschikbaar gehouden voor de wijken.
Een uitgebreidere financiële toelichting is opgenomen in hoofdstuk 7.2.