In een veranderende omgeving is het niet alleen de taak van het stadsbestuur om een stabiele factor te zijn, maar ook om mee te veranderen waar nodig. We moeten onze stad zo goed mogelijk besturen. We zijn daarbij duidelijk, open, eerlijk en benaderbaar. Onze dienstverlening is op orde; we zijn scherp op ons eigen functioneren en investeren in integriteit en transparantie. We zorgen voor een veilig Enschede om in te wonen, leven, werken en ondernemen.
1. Goed bestuur
Om transparant te zijn over wat we besluiten en hoe we het doen, hebben we in 2019 ingezet op het verder ontsluiten van raads- en collegeinformatie en hebben we een digitaal burgerjaarverslag uitgebracht. We zijn van start gegaan met het initiatief Direct Duidelijk waarmee we inzetten op begrijpelijke taal in onze communicatie. Zo hebben we 200 teksten aangepast naar B1-taalniveau. Medewerkers zijn getraind in eenvoudig schrijven en in het najaar van 2019 ging de Direct Duidelijk Brigade de straat op om het gesprek over duidelijke taal aan te gaan met inwoners. Het initiatief zetten we in 2020 door met bijvoorbeeld een lezerspanel en meer contact met de inwoners.
Er is gewerkt aan de communicatievisie en het hieraan gekoppelde uitvoeringsplan. De herinrichting van de Oldenzaalsestraat is een voorbeeld van een project waarbij we goed met de stad hebben gecommuniceerd. Ook de trajecten rondom armoede en water, in samenwerking met de lokale omroep 1Twente, hebben voor veel aandacht voor deze beide thema's geleid. Toch is er altijd verbetering mogelijk: zo willen we dit jaar rondom bijvoorbeeld overlast van processierupsen duidelijker zijn over wat we als gemeente hieraan doen en wat mensen zelf kunnen doen.
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving
Het Enschede Akkoord dat door de raad is gesloten heeft als doel om het samenwerken met de stad te verbeteren. In 2019 is op dit vlak nog niet voldoende resultaat geboekt. Toch zijn er ook op het gebied van het betrekken van inwoners goede voorbeelden, zoals het traject rondom de herinrichting Gronausestraat. Daarbij zijn omwonenden, gebruikers en ondernemers samen aan de slag gegaan om de fietsveiligheid te verbeteren. In 2019 zijn daarnaast de stadsdeelagenda's omgezet in uitvoeringsplannen en zijn we druk aan de slag gegaan met het waar maken van onze ambities in de wijken en buurten.
3. Versterking samenwerking bestuur / (regionale) partners
Ook buiten Enschede werken we met veel partijen samen. Voor de regionale samenwerking was 2019 een bewogen jaar, met onder andere het koersdocument op regionale samenwerking. Maar ook buiten de landsgrenzen werkten we intensief samen met Euregio en onze partnersteden Dalian en Palo Alto. Ook de samenwerking met de stad Münster is in 2019 geïntensiveerd.
In 2019 hebben zijn wij zowel bestuurlijk als ambtelijk direct betrokken bij de herinrichting van de verdeelmodellen gemeentefonds algemeen en het sociaal domein. In 2020 wordt meer duidelijk over definitieve herverdeling van de middelen.
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving
Eind 2018 is de visie op Stedelijke Dienstverlening vastgesteld met daarbij een uitvoeringsprogramma waar in 2019 de focus op is komen te liggen. Op 15 april 2019 is het rapport ‘De digitale snelweg naar de gemeente’ van de Rekenkamercommissie besproken en zijn een aantal toezeggingen gedaan. Via een Raadsinformatiebrief is de Raad over de stand van zaken en ontwikkelingen geïnformeerd in december 2019. We liggen op koers en vinden steeds beter de verbinding tussen dienstverlening, informatisering en communicatie. Maar in de uitwerking van zowel de dienstverleningsvisie, communicatievisie als standpunten Rekenkamerrapport merken we dat de capaciteit krap is.
5. Openbare orde en veiligheid
In 2019 is de aanpak van ondermijning in de samenleving breed uitgerold, in nauwe afstemming met verschillende partners. We hebben ons ingezet om de samenleving weerbaarder te maken en we hebben gewerkt aan ons netwerk in wijken en buurten. We hebben rondom de jaarwisseling acties uitgevoerd die voortkomen uit de stadsdialoog en in verschillende buurten nauw samengewerkt met partners om overlast te verminderen.
In 2019 zijn de bevoegdheden van de burgemeester uitgebreid als het gaat om de aanpak van woonoverlast. Met het nieuwe convenant Zorg en Veiligheid en bijbehorende afspraken is een belangrijke stap gezet in het versterken en verbeteren van de samenwerking tussen de verschillende betrokken partijen, in de aanpak van personen met verward gedrag.
1. Goed bestuur We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan. Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid. Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven. We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever richting verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking mag niet ten koste gaan van onze doorzettingsmacht. Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Openbare orde en veiligheid We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel inwoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit. Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners. Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
6. | 1.Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2018 | 95 | Bureau Halt |
8. | 1.Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2018 | 4,0 | CBS |
9. | 1.Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2018 | 5,6 | CBS |
10. | 1.Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 2018 | 2,6 | CBS |
11. | 1.Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2018 | 6,5 | CBS |
In onderstaande taartdiagram zijn uitgaven per product weergegeven.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.
|
Toelichting
Het programma Samenleving en Bestuur heeft een nadelig resultaat van 0,7 miljoen euro ten opzichte van de actuele begroting.
Het resultaat betreft met name:
Een uitgebreidere financiële toelichting is opgenomen in hoofdstuk 8.2.