2.1 Samenleving en bestuur

Doelenboom

 Doel
Subdoel Link
1. Goed bestuur

totale lasten (x 1.000 euro): 11.737,00
1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur Indicatoren: 1
Aantal acties: 5
1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep
Aantal acties: 2
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving

totale lasten (x 1.000 euro): 3.635,00
2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen Indicatoren: 1
Aantal acties: 2
2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven
Aantal acties: 2
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners

totale lasten (x 1.000 euro): 264,00
3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking
Aantal acties: 2
3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap)
Aantal acties: 4
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving

totale lasten (x 1.000 euro): 5.804,00
4.01 Tevredenheid over de dienstverlening Indicatoren: 1
Aantal acties: 1
4.02 Toegankelijke dienstverlening Indicatoren: 2
Aantal acties: 5
5. Openbare orde en veiligheid

totale lasten (x 1.000 euro): 18.752,00
5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering)
Aantal acties: 1
5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten Indicatoren: 1
Aantal acties: 4
5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid
Aantal acties: 1

Wat hebben we bereikt?

In een veranderende omgeving is het niet alleen de taak van het stadsbestuur om een stabiele factor te zijn, maar ook om mee te veranderen waar nodig. We moeten onze stad zo goed mogelijk besturen. We zijn daarbij duidelijk, open, eerlijk en benaderbaar. Onze dienstverlening is op orde; we zijn scherp op ons eigen functioneren en investeren in integriteit en transparantie. We zorgen voor een veilig Enschede om in te wonen, leven, werken en ondernemen.

 

1. Goed bestuur

Om transparant te zijn over wat we besluiten en hoe we het doen, hebben we in 2019 ingezet op het verder ontsluiten van raads- en collegeinformatie en hebben we een digitaal burgerjaarverslag uitgebracht. We zijn van start gegaan met het initiatief Direct Duidelijk waarmee we inzetten op begrijpelijke taal in onze communicatie. Zo hebben we 200 teksten aangepast naar B1-taalniveau. Medewerkers zijn getraind in eenvoudig schrijven en in het najaar van 2019 ging de Direct Duidelijk Brigade de straat op om het gesprek over duidelijke taal aan te gaan met inwoners. Het initiatief zetten we in 2020 door met bijvoorbeeld een lezerspanel en meer contact met de inwoners.

 

Er is gewerkt aan de communicatievisie en het hieraan gekoppelde uitvoeringsplan. De herinrichting van de Oldenzaalsestraat is een voorbeeld van een project waarbij we goed met de stad hebben gecommuniceerd. Ook de trajecten rondom armoede en water, in samenwerking met de lokale omroep 1Twente, hebben voor veel aandacht voor deze beide thema's geleid. Toch is er altijd verbetering mogelijk: zo willen we dit jaar rondom bijvoorbeeld overlast van processierupsen duidelijker zijn over wat we als gemeente hieraan doen en wat mensen zelf kunnen doen.

 

2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving

Het Enschede Akkoord dat door de raad is gesloten heeft als doel om het samenwerken met de stad te verbeteren. In 2019 is op dit vlak nog niet voldoende resultaat geboekt. Toch zijn er ook op het gebied van het betrekken van inwoners goede voorbeelden, zoals het traject rondom de herinrichting Gronausestraat. Daarbij zijn omwonenden, gebruikers en ondernemers samen aan de slag gegaan om de fietsveiligheid te verbeteren. In 2019 zijn daarnaast de stadsdeelagenda's omgezet in uitvoeringsplannen en zijn we druk aan de slag gegaan met het waar maken van onze ambities in de wijken en buurten.

 

3.  Versterking samenwerking bestuur / (regionale) partners

Ook buiten Enschede werken we met veel partijen samen. Voor de regionale samenwerking was 2019 een bewogen jaar, met onder andere het koersdocument op regionale samenwerking. Maar ook buiten de landsgrenzen werkten we intensief samen met Euregio en onze partnersteden Dalian en Palo Alto. Ook de samenwerking met de stad Münster is in 2019 geïntensiveerd.

In 2019 hebben zijn wij zowel bestuurlijk als ambtelijk direct betrokken bij de herinrichting van de verdeelmodellen gemeentefonds algemeen en het sociaal domein. In 2020 wordt meer duidelijk over definitieve herverdeling van de middelen.  

 

4. Professionele dienstverlening aan de samenleving

Eind 2018 is de visie op Stedelijke Dienstverlening vastgesteld met daarbij een uitvoeringsprogramma waar in 2019 de focus op is komen te liggen. Op 15 april 2019 is het rapport ‘De digitale snelweg naar de gemeente’ van de Rekenkamercommissie besproken en zijn een aantal toezeggingen gedaan. Via een Raadsinformatiebrief is de Raad over de stand van zaken en ontwikkelingen geïnformeerd in december 2019. We liggen op koers en vinden steeds beter de verbinding tussen dienstverlening, informatisering en communicatie. Maar in de uitwerking van zowel de dienstverleningsvisie, communicatievisie als standpunten Rekenkamerrapport merken we dat de capaciteit krap is.

 

5. Openbare orde en veiligheid

In 2019 is de aanpak van ondermijning in de samenleving breed uitgerold, in nauwe afstemming met verschillende partners. We hebben ons ingezet om de samenleving weerbaarder te maken en we hebben gewerkt aan ons netwerk in wijken en buurten. We hebben rondom de jaarwisseling acties uitgevoerd die voortkomen uit de stadsdialoog en in verschillende buurten nauw samengewerkt met partners om overlast te verminderen.

In 2019 zijn de bevoegdheden van de burgemeester uitgebreid als het gaat om de aanpak van woonoverlast. Met het nieuwe convenant Zorg en Veiligheid en bijbehorende afspraken is een belangrijke stap gezet in het versterken en verbeteren van de samenwerking tussen de verschillende betrokken partijen, in de aanpak van personen met verward gedrag. 

Wat hebben we er voor gedaan?

 
1. Goed bestuur
We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan.

Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.

 

1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur

Onze medewerkers en bestuurders zijn integer en weten wat wel en niet kan. We zijn alert op risicovolle functies en ondersteunen onze medewerkers in de uitvoering hiervan.

We zijn open en communiceren duidelijk over keuzes die gemaakt worden. Zowel deze keuzes als de informatie op basis waarvan deze keuzes worden gemaakt moeten voor inwoners toegankelijk zijn.

Openbaarheid van overheidsinformatie is een uitgangspunt. Daarom leggen we geheimhouding alleen op wanneer dit echt nodig is en zorgen we ervoor dat geheimhouding zo snel mogelijk wordt opgeheven.


Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 
 
Toelichting
Deze grafiek laat zien hoe tevreden inwoners van Enschede zijn over communicatie, zoals gemeten in de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl.
We streven er naar vanaf 2020 een 7 te scoren.

Vanaf 2019 zijn de openbare collegebesluiten en bijbehorende documenten op de website van de gemeente Enschede terug te lezen. In 2019 zijn we gestart met het traject Direct Duidelijk, waarmee we inzetten op begrijpelijke taal in onze communicatie richting inwoners. Deze acties dragen bij aan een stijging ten opzichte van 2017.


            
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 5

01. We verbeteren de ontsluiting van raads- en bestuursinformatie  
 
02. We ondersteunen onze medewerkers en bestuurders in risicovolle functies 
 
03. We organiseren integriteitscursussen voor al onze medewerkers 
 
04. We vragen toezichthouders signalen te delen om onszelf te kunnen verbeteren 
 
05. We nodigen actief inwoners uit voor raads- en commissievergaderingen  
De organisatie heeft de juiste inspanningen verricht om dit mogelijk te maken.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep

We zetten in op het tijdig en op een goede manier afhandelen van klachten, bezwaren en beroepen. We focussen op bemiddelen, zodat we onszelf en onze inwoners lange procedures kunnen besparen.

We willen onszelf als organisatie verbeteren. De signalen die we binnenkrijgen bij de klachtencommissaris, bezwarencommissie en andere toezichthouders kunnen ons daarbij helpen. We bundelen deze signalen en wanneer we patronen ontdekken voeren we verbeteringen door.

We zijn transparant over de aard, inhoud en afhandeling van klachten, bezwaar en beroep en maken dit jaarlijks inzichtelijk in het burgerjaarverslag.


 

              
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 1

01. We brengen een burgerjaarverslag uit  
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving
Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid.

Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven.

We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.

 

2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen

We bepalen de rol van samenleving en bestuur in besluitvormingstrajecten, communiceren dit duidelijk en zijn rolvast. Op die manier versterken wij de samenwerking.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 
 
Toelichting
Deze grafiek laat zien hoe tevreden inwoners van Enschede zijn over hun samenwerking met de gemeente, zoals gemeten in de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl.

We streven er naar vanaf 2021 een 7 te scoren, zodat we bij de beste gemeenten van Nederland gaan horen op dit vlak.
De intenties van het Enschede Akkoord kunnen meer resultaat boeken. In 2019 zijn er binnen projecten aanprekende voorbeelden van participatie door direct betrokkenen. Dit geldt voor de herinrichting Oldenzaalse straat en Gronausestraat.
Met de acties in dit hoofdstuk hebben we bijgedragen aan een stijging ten opzichte van 2017.


            
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 3

01. We communiceren helder over de rol die inwoners in trajecten spelen en kiezen daarvoor onze bestuursstijl zorgvuldig. 
 
02. We stellen een Communicatievisie 2019-2022 op 
 
03. Wij spannen ons in om Newsroom053 / 1Twente Enschede en debatcentrum te behouden via lobby bij Rijk en Provincie. 
De inspanning voor de lobby wordt geleverd en is een proces van lange adem. De verwachting is dat een structurele oplossing gevonden wordt voor de financiering in de volgende kabinetsperiode.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven

We stimuleren en faciliteren het ontplooien van bewonersinitiatieven, door een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken en zowel online als offline op een eenvoudige manier de mogelijkheden te communiceren.

 

              
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 6

01. We vertalen stedelijke opgaven in stadsdeelagenda's en uitvoeringsprogramma's 
 
02. We betrekken inwoners bij zaken die hun directe omgeving spelen 
 
03. We brengen de beschikbare instrumenten voor bewonersinitiatieven onder de aandacht 
 
04. We zetten in op de doorontwikkeling en verbetering van de wijkbudgetten 
 
05. We zetten in op digitale participatie 
De verwachte afronding in 2019 wordt niet gehaald, deze zal doorlopen tot het eerste kwartaal van 2020.
06. We breiden de mogelijkheden van inwoners om mee te doen uit 
In het lopend jaar is het nog onvoldoende gelukt om nieuwe manieren in te zetten om inwoners te betrekken. Graag willen we in nauwe samenwerking met de commissie Enschede Akkoord aan de slag om binnen de aanwezige financiële kaders nieuwe initiatieven te ontplooien en ontwikkelen en gebruikte methoden te evalueren en waar nodig te verbeteren.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners
In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever richting verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking mag niet ten koste gaan van onze doorzettingsmacht.

Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.

 

3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking

Samenwerking met partners is gebaseerd op een gezamenlijke agenda en moet bijdragen aan het realiseren van onze maatschappelijke doelen.

Om goed geïnformeerd te blijven over belangrijke kansen voor de stad, kennis uit te wisselen en samen met anderen op te komen voor onze belangen, participeren we in samenwerkingsverbanden op (eu)regionaal, landelijk en internationaal niveau.

Op basis van de grootste opgaven voor Enschede selecteren we een beperkt aantal dossiers waarop een actieve lobby wordt gevoerd.


 

              
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 3

01. We verbinden regionale en nationale netwerken 
 
02. We positioneren ons strategisch in (inter)nationale samenwerkingsverbanden 
Met een relatief nieuw college en concerndirectie zijn er nog kansen en mogelijkheden in de benoemde netwerken, om onze positie daar te verstevigen.
03. We stellen de strategie op samenwerking vast 
In het verlengde van de evaluatie wordt gewerkt aan de herijking van de rol / positie van de Regio. De verwachting is, dat dit nog wel de nodige procestijd vraagt voordat er duidelijkheid over is.
Bijdrage verbonden partij: Euregio
 
Bijdrage verbonden partij: Regio Twente
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap)

Wij verstrekken heldere opdrachten aan onze samenwerkingspartners zoals o.a. de verbonden partijen, gesubsidieerde instellingen en inkooprelaties. Ook werken we constructief samen met andere samenwerkingspartners. Daarin is duidelijk wat onze gemeentelijke rol is, wie opdrachtgever is, wat onze gewenste maatschappelijk resultaten zijn, in welke tijd we deze resultaten willen behalen en tegen welke kosten.

Voor de Raad zorgen wij voor duidelijke informatie en een helder sturingskader. Op deze manier zorgen we ervoor dat we niet verrast worden door (financiële) tegenvallers bij de samenwerkingspartners. Indien wij netwerkpartner zijn, respecteren wij de autonomie en kaders van onze partners.


 

              
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 2

01. We sturen op maatschappelijke impact 
 
02. We verbeteren ons opdrachtgeverschap  
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

4. Professionele dienstverlening aan de samenleving
Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.

 

4.01 Tevredenheid over de dienstverlening

De gebruikers van onze dienstverlening zijn tevreden en worden steeds vaker positief verrast. Dat draagt bij aan een prettig contact, een beter imago en meer vertrouwen in de overheid.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 
 
Toelichting
In deze grafiek staat de score van de klanttevredenheid uitgedrukt in een percentage.
De realisatie voor 2019 bedraagt een tevredenheidspercentage van 73%, dit is gebaseerd op een gewogen gemiddelde van: Balie: 81% en Website: 52%.
Het percentage van 52% van de website is lager doordat hierin veel meldingen worden gemaakt over hoe de gemeente haar beleid voert in plaats van inhoudelijk in te gaan op de website.

Het streven is naar een realisatie van een percentage 75% vanaf 2022, voor 2019 ligt de realisatie boven de streefnorm.

            
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan klantfeedback management 
De klantfeedback wordt geanalyseerd door enerzijds de eigen afdeling en anderzijds centraal om rode draden te kunnen herkennen. Deze klantfeedback richt zich nu alleen op de Website en Balie.
Voor het ‘kanaal’ telefoon e-mail en formulier zal dit pas in 2020 worden gerealiseerd. Daarnaast zal ook de analyse van het gebruik van de webformulieren, waarbij privacy leidend is, in 2020 worden opgepakt.

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


4.02 Toegankelijke dienstverlening

Er is gewerkt aan een vernieuwde visie op dienstverlening. Deze is aangeboden aan College en Raad als kader voor de komende jaren. "Enschede zorgt dat het klikt”, is de titel van de visie op dienstverlening en zegt veel over waar Enschede voor staat. Meegaan in de digitale wereld en gelijktijdig contact maken en houden met onze inwoners. De menselijke maat zorgt dat er een klik is. Dat betekent dat we gastvrij en mensgericht zijn, klant-en-klare diensten leveren en duidelijk zijn in onze informatievoorziening en communicatie. We leveren gewoon goede dienstverlening; welk “kanaal” de inwoner ook kiest, overal krijgt men op een prettige manier hetzelfde goede en begrijpelijke antwoord.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 2
 
 
Toelichting
In deze grafiek wordt de ontwikkeling van het aantal digitale aanvragen van de top 10 van online aan te vragen producten in een percentage weergegeven. Bijvoorbeeld het doorgeven van een verhuizing en het maken van een afspraak.

Het streven is naar een realisatie van een percentage 75% vanaf 2022, voor 2019 ligt de realisatie onder de streefnorm. Door middel van kanaalsturing proberen we dit percentage te verhogen. Hierbij hanteren we “Klant en klaar”; waar mogelijk werken we digitaal en persoonlijk waar het moet. Om er ook voor te zorgen dat de groep mensen die niet digitaal vaardig is op een goede manier te helpen.


 
 
Toelichting
In deze grafiek wordt de ontwikkeling van het aantal digitaal aan te vragen producten in een percentage weergegeven van alle producten die online kan worden aangeboden. Helaas is het niet mogelijk om alle producten digitaal aan te bieden in verband met onder andere de wetgeving.
Een product moet 100% digitaal zijn om mee te tellen, dus zonder tussenkomst van een medewerker. Een voorbeeld hiervan is verhuizen: dit gaat nu zonder tussenkomst van een medewerker, want de inwoner doet dit zelf via de website en hoeft niet meer langs te komen.

Het streven is naar een realisatie van een percentage 60% vanaf 2022, voor 2019 ligt de realisatie ruim boven de streefnorm.

  
        
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 4

01. Publieksdienstverlening geeft invulling aan de visie op Dienstverlening “Enschede zorgt dat het klikt”  
 
02. We geven uitvoering aan de actiepunten uit het onderzoek 'basisinfrastructuur aan i-aspecten' 
 
03. In 2019 verkennen we de mogelijkheden voor een gemeentebreed custumer relationship managementsysteem (CRM).  
 
04. We werken aan verdere digitalisering van de dienstverlening van Werk en Inkomen, zowel lokaal (Dimpact, Centric) als landelijk (GBI, i-sociaal). 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

5. Openbare orde en veiligheid
We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel inwoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit.

Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners.

Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.

 

5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering)

In een stad met veel verschillende nationaliteiten is het van belang dat we begrip hebben voor elkaars achtergronden, dat we elkaar respecteren en met elkaar in gesprek blijven. Als gemeente onderhouden we een relevant netwerk. We hebben contact met mensen met grote maatschappelijke status binnen verschillende bevolkingsgroepen. Dit doen we bijvoorbeeld via de “Tafel van Vrede”. We willen een rol spelen in het verbinden van groepen met verschillende achtergronden en overtuigingen.

 

              
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 1

01. We bouwen en onderhouden een stevig netwerk in de stadsdelen 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten

Ondermijning is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit die vaak verborgen blijft. Het gaat dan bijvoorbeeld om illegale hennepteelt, drugshandel, witwassen, mensenhandel, bedreiging en intimidatie, en vastgoedfraude.

Om hun criminele activiteiten uit te kunnen voeren, maken criminelen gebruik van allerlei legale diensten en voorzieningen. Hierdoor ontstaat een vermenging tussen ‘onderwereld’ en ‘bovenwereld’, waardoor onschuldige mensen en bedrijven onbedoeld in aanraking kunnen komen met criminelen.

Daarnaast zorgt ondermijning voor een oneerlijke samenleving (denk aan misbruik van overheidsgelden, oneerlijke concurrentie voor ondernemers), en tast ondermijning de leefbaarheid en veiligheid aan en zorgt het voor overlast.

Enschede is aantrekkelijk voor criminele organisaties; enerzijds vanwege onze ligging aan de grens, anderzijds vanwege de aanwezigheid van kwetsbare doelgroepen in wijken met een slechte sociaaleconomische positie. De aanwezigheid van ondermijnende criminaliteit laat zich steeds duidelijker zien in Enschede. Zo zijn er het afgelopen jaar verschillende geweldsincidenten geweest, die hun oorsprong vinden in het drugscircuit.

In ons integraal veiligheidsbeleid hebben we dan ook aandacht voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Landelijk, regionaal en lokaal groeit het besef dat ondermijning steeds meer een gevaar vormt voor onze maatschappij. In het nieuwe regeerakkoord is geld vrijgemaakt voor de aanpak van ondermijning. In ons Integraal Veiligheidsbeleid 2017-2020 is de aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit dan ook als prioriteit benoemd.


Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 
 
Toelichting
In deze grafiek staan het aantal drugsmisdrijven per 1.000 inwoners.
Het gaat hier om telen, bereiden, bewerken, verkopen, verwerken, verstrekken, vervoeren, vervaardigen en aanwezig hebben van harddrugs (Opiumwet art 2) en softdrugs (Opium art 3).
Voor deze indicator is geen streefcijfer vastgesteld.


            
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 4

01. We versterken de integrale aanpak van criminaliteit 
 
02. We voeren duurzame sociale interventies uit 
Loopt achter omdat nog geen uitvoering kon worden gegeven aan de invulling verbindingsambtenaar veiligheid. Vanaf 2020 zal hier invulling aangegeven worden.
03. We investeren in bewustwording: binnen de gemeentelijke organisatie, maar ook bij inwoners, ondernemers en professionals 
 
04. We geven uitvoering aan het uitbreiden van ons BIBOB-beleid 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid

Bij complexe casuïstiek spelen vaak zorg- en veiligheidsvraagstukken. Door een verbeterde samenwerking tussen de betrokkenen vanuit zorg- en veiligheidshoek wordt bijgedragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie en het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Het Veiligheidshuis speelt hierin een belangrijke rol. Situaties waarin goede samenwerking van groot belang is zijn bijvoorbeeld woonoverlast, overlast veroorzaakt door personen met verward gedrag, jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit.

 

              
Acties 2019
ZN19 JR19
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan de wet woonoverlast en implementeren het daarbij behorende werkproces.  
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

 

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
6. 1.Veiligheid Verwijzingen Halt Aantal per 10.000 jongeren  2018  95 Bureau Halt
8. 1.Veiligheid Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners  2018 4,0 CBS
9. 1.Veiligheid Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners  2018 5,6 CBS
10. 1.Veiligheid Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners  2018 2,6 CBS
11. 1.Veiligheid Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners  2018  6,5 CBS

Wat heeft het gekost?

In onderstaande taartdiagram zijn uitgaven per product weergegeven.

Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.

Samenleving en bestuurBedragen x 1.000 eurosBegroting (primair)Begroting(na wijziging)RealisatieSaldo (- = nadeel)
Lasten34.67040.56540.191373
Baten3.7369.0078.012-995
Gerealiseerde saldo van baten en lasten30.93431.55832.179-622
Storting reserves1111244-233
Onttrekking reserves0157286129
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves11-146-42-104
Resultaat30.94431.41232.138-726

Toelichting

 

Het programma Samenleving en Bestuur heeft een nadelig resultaat van 0,7 miljoen euro ten opzichte van de actuele begroting.

 

Het resultaat betreft met name:

  • College van B&W (1,4 miljoen euro nadelig) door een hogere dotatie aan de pensioenvoorziening wethouders, doordat de rekenrente is gedaald;
  • Publieksdienstverlening (0,3 miljoen euro nadelig) met name door hogere personele kosten in verband met ziekteverzuim en daaraan gerelateerde kosten.
  • Raad en Commissies (0,3 miljoen euro voordelig) met name door lagere personele kosten, diverse werkbudgetten en een voordeel op het incidentele budget ten aanzien van het Enschede Akkoord;
  • Openbare orde en veiligheid (0,3 miljoen euro voordelig) met name door lagere uitgaven van diverse werkbudgetten en lagere uitgaven ten aanzien van de intensivering veiligheid en handhaving;
  • Stadsdeelsgewijs werken (0,4 miljoen euro voordelig) met name door lagere personele kosten in verband met het eerder invullen van de taakstelling die vanaf 2020 was begroot. Echter dit heeft al in 2019 kunnen plaatsvinden. Daarnaast waren er lagere uitgaven op diverse werkbudgetten.

Een uitgebreidere financiële toelichting is opgenomen in hoofdstuk 8.2.