2.1 Samenleving en bestuur

.. Doelenboom

 Doel
Subdoel Link
1. Goed bestuur

totale lasten (x 1.000 euro): 10.346,00
1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur Indicatoren: 1
Aantal acties: 5
1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep
Aantal acties: 2
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving

totale lasten (x 1.000 euro): 3.704,00
2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen Indicatoren: 1
Aantal acties: 2
2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven
Aantal acties: 2
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners

totale lasten (x 1.000 euro): 243,00
3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking
Aantal acties: 2
3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap)
Aantal acties: 4
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving

totale lasten (x 1.000 euro): 4.913,00
4.01 Tevredenheid over de dienstverlening Indicatoren: 1
Aantal acties: 1
4.02 Toegankelijke dienstverlening Indicatoren: 2
Aantal acties: 5
5. Openbare orde en veiligheid

totale lasten (x 1.000 euro): 19.245,00
5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering)
Aantal acties: 1
5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten Indicatoren: 1
Aantal acties: 4
5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid
Aantal acties: 1

Wat hebben we bereikt?

  1. Goed bestuur

Voor zowel onze samenleving als ons bestuur heeft 2020 als vanzelfsprekend bijna volledig in het teken gestaan van de Coronacrisis.

 

Corona aanpak

De inspanningen vanuit deze opgave hebben vanaf medio maart 2020 in het teken gestaan van ondersteuning van de samenleving, zowel ondernemers als inwoners. Van crisismanagement, acute financiële steunmaatregelen, veerkracht & wederopbloei tot lange termijn doorkijk effecten crisis op onze 5 strategische opgaven.

Financiële steun werd gegeven in allerlei vormen. Naast financiële steun, zijn ook direct (digitale) gesprekken opgestart met de samenleving om veerkracht in beeld te brengen en bijeen te krijgen. Dit hebben wij zowel op stedelijk niveau gedaan als binnen de stadsdelen, direct met de inwoners, mede als gevolg van de motie wederopbloei. Voor fysiek-economische investeringen, die onze stad verder helpen, zochten we actief cofinanciering en maximaliseerden wij onze lobby ten behoeve van versnelling.

 

Strategie

We hebben stappen gezet in het strategischer maken van de planning & control cyclus. Corona heeft ten aanzien van het proces met de organisatie en de Raad wel in de weg gezeten. In opmaat naar de kadernota (Coronanota) en gemeentebegroting zijn digitale informatiesessies over de vijf opgaven georganiseerd met de Raad. In de gemeentebegroting zijn deels langere termijn effecten van Corona meegenomen. In het najaar zijn we gestart met scenariodenken over onze opgaven. Dit biedt input naar de zomernota 2021 en voor de uitwerking van de motie ‘Enschede sterker uit de crisis’ als strategische opgave, die bij de gemeentebegroting 2021-2024 is aangenomen en omarmd.

 

Informatie & kennis

De ambities op het vlak van informatievoorziening aan de Raad kreeg een boost door de wekelijkse informatiebrief over coronamaatregelen en effecten. Ook de ambities op het delen van cijfers voor overzicht en inzicht kregen vorm door maandelijks een dashboard op te stellen met de impactcijfers van Corona op onze stad.

Kennis en reflectie hebben we in 2020 ook ontvangen van de ethische commissie en de wetenschappelijke board.

 

Transparantie

De ambitie tot maximale transparantie kreeg verder vorm door de voorbereiding op de Wet open overheid. En door de eerste periodieke opheffing van opgelegde geheimhouding.

 

Leren van signalen en procedures

De gemeente Enschede streeft naar zorgvuldige procedures en besluiten die voldoen aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en de behoorlijkheidsnormen van de Nationale ombudsman. Wij hebben de jaarverslagen van de commissie bezwaarschriften en de klachtencommissaris ontvangen. Deze gremia geven aan dat er veel professionaliteit in de organisatie zit maar in de uitvoering hier en daar beter kan voor onze inwoners. Zo wordt er gewerkt aan het verbreden van het gevoel van eigenaarschap in de keten bij afwijkingen van de procedure. En streven we naar uitvoering met oog voor de menselijke maat en passen wij maatwerk toe waar nodig en gewenst. Dit gaat soms goed maar ook hier moeten we nog leren. Namelijk leren om de ruimte die wet- en regelgeving biedt om maatwerk te leveren beter te herkennen en te benutten. Dit doen we al via trainingen van de Enschedese school. Waarbij het niet alleen gaat om kennis van het recht maar ook over waarden en vaardigheden zoals communicatie en mediation.

De motie van GL “actief verantwoorden over geleerde lessen” haakt hierop in en draagt ons op transparant te maken van wat we geleerd hebben van onder andere klachten, bezwaar en beroep procedures en maatschappelijke discussies. De lerende organisatie is 1 van de pijlers van Enschede Ontwikkelt. Het is een cultuurverandering die tijd kost. We delen ervaringen en kennis en concrete zetten verbeterstappen op de volgende thema’s:

  • continue verbeteren van onze stedelijke dienstverlening en organisatie
  • stimuleren van reflecteren via o.a. leertafels
  • lerende netwerken

Concrete voorbeelden zijn ons continu klantfeedbacksysteem bij balie, website en e-mail, leertafels, klantreizen, Stijl van het Huis/Enschede Ontwikkelt sessies voor medewerkers en de andere aanpak van de eikenprocessierups (De rupsen komen!) waar we geleerd hebben van de slechte (social media) ervaringen van 2019. In 2020 hebben we dat echt anders aangepakt en met het gewenste effect.

  1. Samenwerking bestuur en samenleving

Participatie

Als gemeente doen we veel op het gebied van burger- en overheidsparticipatie. We willen dit continu verbeteren. De coronacrisis en de bijbehorende lockdowns maken inzichtelijk dat er behoefte is aan nieuwe vormen van participatie. Voor ons is dit een goed moment om de manier waarop wij dit nu hebben georganiseerd tegen het licht te houden. Er is behoefte aan een duidelijke visie op participatie, en er is behoefte om door te ontwikkelen en nieuwe stappen te zetten. Daarbij denken we ook na over onze ambities op het vlak van lokale democratie, inwonersvertegenwoordiging en digitale participatie.

 

Resultaten uit de stadsdelen

Vanuit het stadsdeelwijs werken is uiteraard wel zoals ieder jaar, in elk stadsdeel samen met wijk- en dorpsraden en partners een jaarplan gemaakt dat aansluit bij de 4-jaarlijkse stadsdeelagenda. De resultaten zijn zeer divers en terug te vinden per stadsdeel op enschede.nl.

 

Communicatie met onze inwoners

Het programma Direct Duidelijk is in uitvoering. Met een schrijfteam van inwoners (lezerspanel) zijn gemeentelijke brieven doorgelicht en daar waar nodig duidelijker gemaakt. Ook is begin 2020 nog een Taalbattle gehouden in de Burgerzaal! In 2020 zijn zeven peilingen uitgevoerd via ons Enschedepanel/inwoners. Tot slot is het Enschedepanel in 2020 uitgebreid met het ondernemerspanel. Hiermee willen we meningen blijvend en goed peilen alsook zorgen voor verbinding en betrokkenheid.

  1. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners

Regio Twente in transitie

In 2020 is binnen Twente gewerkt aan de transitie van de Regio Twente. Op 1 juli 2020 heeft het Algemeen Bestuur van de Regio Twente een hoofdlijnen besluit genomen over het transitieplan. Belangrijke onderdelen daarvan betreffen het oprichten en inrichten van de organisatie voor de samenwerking tussen de drie O’s (Overheid, Ondernemers, Onderwijs) op het gebied van sociaal economische structuurversterking en een gemeenschappelijke regeling met focus op gezondheid (GGD/OZJT,VTT). Eind 2020 heeft het Algemeen Bestuur van de Regio Twente ingestemd met de statuten en het voorgenomen besluit om de Stichting Twenteboard samen met andere partners op te richten. Daarnaast is besloten de coalitions of the willing uit de huidige gemeenschappelijke regeling Regio Twente een nieuwe plek te geven. Twentse kracht en het IT-platform worden in Enschede ondergebracht. Kennispunt Twente wordt geplaatst in de aangepaste gemeenschappelijke regeling.

 

Regiodeals komen tot leven

In 2020 hebben ook de verschillende regiodeals echt vorm gekregen. Het Twents Fonds voor vakmanschap, een intergemeentelijk fonds, is goed op gang gekomen en heeft al vele mensen kunnen laten opleiden. Ook de intergemeentelijke samenwerking inzake de creatieve broedplaatsen heeft in 2020 geleid tot mooie initiatieven, die in 2021 tot bloei gaan komen. En de regiodeal Kennispark leidt tot een aantal projecten met allerlei partners. In 2020 is daarbij verkend welke samenwerkingsvormen juridisch, fiscaal etc. het best passend zijn.

 

Lobby

Ondanks corona zijn er nog wel de nodige successen geboekt voor Enschede en Twente. Het jaar begon nog goed met een werkbezoek van de minister van Landbouw om te zien hoe wij de regiodeal (30 mln door het Rijk beschikbaar gesteld) handen en voeten gaven. Vervolgens hebben wij samen met de provincies Overijssel en Gelderland als stedelijke regio’s de campagne ‘’Nederland Slim Benutten’’ gelanceerd. Met het oog op de gemeentefinanciën en takenpakket van gemeenten is samen met de gemeenteraad een motie voorbereid die is ingediend en breed is aangenomen tijdens de jaarvergadering van de VNG. Ook de omgevingsagenda Oost is door het Kabinet als een gebiedsgerichte uitvoering van de NOVI vastgesteld. De gebiedsontwikkeling rondom het station, Kennispark en het belang van de verbinding met Munster heeft hierin een prominente plek gekregen.

Voor het bestrijden van het coronavirus heeft Enschede en daarmee (Universiteit) Twente zich actief in de kijker gespeeld voor het ontwikkelen en testen van de corona-app. Tijdens een werkbezoek van de staatssecretaris EZK zijn de plannen voor het Medtech cluster gepresenteerd en is samen met o.a. Amsterdam gepleit voor laboratoriumfaciliteiten.

En ook de laatste maanden bleken succesvol. Bestuurlijk zijn duidelijke afspraken gemaakt met het rijk over investeringen in Rijksweg 35 en de studie naar het verbeteren van de spoorverbinding Munster-Enschede-Zwolle. Deze lobby is mede succesvol geweest door samen te werken als partijen in de Twenteboard met de burgemeester van Enschede als een van trekkende portefeuillehouders.

 

De gemeente als speler in de netwerksamenleving

De gemeente (bestuur en ambtelijke organisatie) begaf zich in het midden van allerlei organisaties, allianties van netwerken en instellingen die zich bezig houden met maatschappelijke opgaven. Zeker ook door de coronacrisis is ons helder geworden dat wij niet centraal staan maar juist die inwoner, dat bedrijf en het netwerk. We kunnen veel meer op elkaar aansluiten en samenwerken. Ieder vanuit eigen rol, taak en verantwoordelijkheid.

 

Internationale samenwerking

In 2020 zijn opnieuw belangrijke stappen gezet in de realisatie van de Duitslandagenda. De gemeenteraden van Enschede en Stadt Münster stemden in met het aangaan van een formeel partnerschap tussen beide steden. Enschede wordt in toenemende mate gezien en erkend als actieve gemeente in de samenwerking met de Duitse buren. Een bewijs daarvan is dat aan Enschede gevraagd is in 2021 de jaarlijkse Grenslandconferentie te hosten. Ondanks de coronabeperkingen is het toch mogelijk geweest om (soms in aangepaste vorm) een beperkt aantal publieksactiviteiten door te laten gaan tijdens de jaarlijkse Tolle Woche. GrensWerk heeft in 2020 ruim 90 werkzoekenden bemiddeld naar een baan in het buurland. De Twenteboard en de IHK Nord Westfalen hebben afgesproken om een intentieovereenkomst (LOI) aan te gaan. 20 Medewerkers en raadsleden van de gemeente Enschede hebben deelgenomen aan een uitwisselingsprogramma met de steden Münster en Osnabrück, waardoor het grensoverschrijdende netwerk verder is versterkt.

  1. Professionele dienstverlening aan de samenleving

We zijn er trots op dat onze dienstverlening het afgelopen jaar zonder grote problemen is doorgegaan. Door corona zien we een enorme stijging van het gebruik van onze digitale diensten. Dat in dit jaar ook de digitale geboorte aangifte vanuit huis of ziekenhuis mogelijk werd, was dan ook extra prettig. Contacten die normaliter fysiek plaatsvonden blijken ook prima via telefoon of beeldbellen te kunnen. We kijken dan ook welke goede ervaringen we meenemen naar een post-corona tijdperk. Een mooi voorbeeld van wat samenwerking en focus kan opleveren is de social media campagne ”de rupsen komen”.

  1. Openbare orde en veiligheid

Coronacrisis en noodrecht

De Coronacrisis heeft veel gevraagd van onze inzet bij de crisisorganisatie van de Veiligheidsregio Twente. Deels doordat medewerkers functies hadden in die crisisorganisatie zoals algemeen commandant of hoofd informatie maar vooral doordat onze medewerkers deelnemer waren in het kernteam corona. Dit om de talrijke (juridische) vragen over de uitvoering en effecten van de regionale Noodverordeningen te duiden en vice versa. Aan de andere kant waren er minder evenementen, voetbalwedstrijden etc waar inzet nodig zou zijn geweest.

 

Ondermijning; noodzaak tot weerbaarheid

De lockdowns hadden helaas geen positief effect op de ondermijning. Misschien wel het tegenovergestelde. We zien dat ondernemers onder druk staan en worden gezet. Ook in 2020 hebben we dan ook hard opgetreden tegen ondermijnende dan wel overlastgevende activiteiten en investeerden we in een weerbare samenleving, een weerbaar bestuur en een weerbare organisatie.

We deden aan voorlichting, o.a. samen met het Platform integrale veiligheidszorg en werkten actief samen met het Regionaal Informatie en Expertisecentrum (RIEC). Ons bestuur heeft gesprekken gevoerd over risico’s van netwerken, o.a. door een gesprek met de lector weerbare democratie Willeke Slingeland van het Saxion. En voor onze organisatie zijn we gestart met een inventarisatie van risicovolle functies als het gaat om fraude en het belang van weerbaarheid. Gesprekken en trainingen zijn in 2020 gestart en worden in 2021gecontinueerd.

Een ander mooi resultaat is de aanstelling van onze Verbindingsofficier Veiligheid.

 

 

.. Wat hebben we er voor gedaan?

 
1. Goed bestuur
We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan.

Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.

 

1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur

Onze medewerkers en bestuurders zijn integer en weten wat wel en niet kan. We zijn alert op risicovolle functies en ondersteunen onze medewerkers in de uitvoering hiervan.

We zijn open en communiceren duidelijk over keuzes die gemaakt worden. Zowel deze keuzes als de informatie op basis waarvan deze keuzes worden gemaakt moeten voor inwoners toegankelijk zijn.

Openbaarheid van overheidsinformatie is een uitgangspunt. Daarom leggen we geheimhouding alleen op wanneer dit echt nodig is en zorgen we ervoor dat geheimhouding zo snel mogelijk wordt opgeheven.


Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 
 
Toelichting
Deze grafiek laat zien hoe tevreden inwoners van Enschede zijn over communicatie. Bron: gemeten in november 2020 in de jaarlijkse stadspeiling met vragen van waarstaatjegemeente.nl.

Streven: We streven er naar vanaf 2020 een 7 te scoren.

Realisatie 2020: Dat streven halen we nog niet. We scoren in 2020 een 6.5. Dit houdt in dat de ingezette acties als Direct Duidelijk, het werk aan de gemeentelijke website (en sites als die van de Wijkteams) van de gemeente nog onvoldoende lijken bij te dragen aan tevredenheid bij onze inwoners over onze communicatie en voorlichting.


            
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 5

01. We communiceren duidelijk  
 
02. We gaan verder met het verbeteren van de informatievoorziening naar raad en samenleving  
Via de IBABS en de website is veel informatie beschikbaar. Met het openbaar maken van de besluitvorming van het College via de gemeentesite is een volgende stap gezet. Ordening van informatie rondom grotere complexere dossiers is een belangrijke vervolgstap. Dit is doorgeschoven naar 2021 als gevolg van inzet rond corona.
03. De Burgemeester brengt een burgerjaarverslag over 2019 uit  
Er is een digitaal platform wat de burgemeester gebruikt als dynamisch burgerjaarverslag . De inzet rond de coronacrisis heeft er toe geleid dat de actualiteit een aandachtspunt is.
04. Optimaliseren beleid integriteit en risicovolle functies 
 
05. Wij bereiden ons voor op de nieuwe Wet Open Overheid en de Bekendmakingswet ten behoeve van transparantheid en automatische signalering van bekendmakingen. 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep

We zetten in op het tijdig en op een goede manier afhandelen van klachten, bezwaren en beroepen. We focussen op bemiddelen, zodat we onszelf en onze inwoners lange procedures kunnen besparen.

We willen onszelf als organisatie verbeteren. De signalen die we binnenkrijgen bij de klachtencommissaris, bezwarencommissie en andere toezichthouders kunnen ons daarbij helpen. We bundelen deze signalen en wanneer we patronen ontdekken voeren we verbeteringen door.

We zijn transparant over de aard, inhoud en afhandeling van klachten, bezwaar en beroep en maken dit jaarlijks inzichtelijk in het burgerjaarverslag.


 

              
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 1

01. We leren als organisatie en bestuur van de ervaringen van (o.a.) klachtencommissaris en bezwaarcommissie 
 
02. We voorkomen bezwaren en beroepen door in te zetten op bemiddelen 
De extra impuls die wij in 2020 wilden inzetten is als gevolg van de extra inzet op corona in de veiligheidsregio niet uitgevoerd. Inzet van mediation en dergelijke is daardoor niet verder geïmplementeerd.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving
Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid.

Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven.

We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.

 

2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen

We bepalen de rol van samenleving en bestuur in besluitvormingstrajecten, communiceren dit duidelijk en zijn rolvast. Op die manier versterken wij de samenwerking.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 
 
Toelichting
Deze grafiek laat zien hoe inwoners van Enschede de wijze waardeert waarop de gemeente inwoners en organisaties betrekt en de samenwerking zoekt bij de totstandkoming en de uitvoering van het beleid. Bron: gemeten in november 2020 in de jaarlijkse stadspeiling met vragen van waarstaatjegemeente.nl.

Streven: We streven er naar vanaf 2020 een 7 te scoren, zodat we bij de beste gemeenten van Nederland gaan horen op dit vlak.

Realisatie 2020: De realisatiewaarde in deze grafiek van voorgaande jaren is nog gebaseerd op een oude onderzoeksvraag (De gemeente kan inwoners op verschillende manieren betrekken bij beslissingen die de gemeente maakt. In hoeverre bent u het eens of oneens met de hieronder genoemde stellingen). Sinds 2019 hebben we de exacte aansluiting gezocht bij de vragen van de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl om een meer eenduidige en langjarig inzicht te verkrijgen. Bij de peiling in mei 2019 scoorde de inwoners van het Enschedepanel deze vraag met een 7,4 (en in 2017 met een 7.5) en in november 2020 met een 6,2. In 2020 is de waardering lager dan in 2019. De coronacrisis kan daarvoor een verklaring zijn, omdat de mogelijkheden om inwoners te betrekken beperkter waren. Neemt niet weg dat er wel participatieprocessen zijn geweest. Veelal online.


            
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 3

01. We stellen een participatiekalender vast  
Begin 2020 is een overzicht opgesteld van de zwaardere beleidsvormingstrajecten. omdat de participatieladder "Enschede beslist" nog niet was vastgesteld, is daar in 2020 nog geen participatiekalender aan gekoppeld. Het is de bedoeling om dit in 2021 wel toe te passen.
02. We verankeren digitale participatie in onze werkprocessen  
Zie 01. Momenteel wordt volop ingezet op een pilot met digitale participatie binnen de applicatie "Consul".
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven

We stimuleren en faciliteren het ontplooien van bewonersinitiatieven, door een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken en zowel online als offline op een eenvoudige manier de mogelijkheden te communiceren.

 

              
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 6

01. We vertalen stedelijke opgaven naar uitvoeringsprogramma's op stadsdeelniveau 
 
02. We ondersteunen de commissie Enschede Akkoord bij het uitvoeren van initiatieven 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners
In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever richting verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking mag niet ten koste gaan van onze doorzettingsmacht.

Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.

 

3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking

Samenwerking met partners is gebaseerd op een gezamenlijke agenda en moet bijdragen aan het realiseren van onze maatschappelijke doelen.

Om goed geïnformeerd te blijven over belangrijke kansen voor de stad, kennis uit te wisselen en samen met anderen op te komen voor onze belangen, participeren we in samenwerkingsverbanden op (eu)regionaal, landelijk en internationaal niveau.

Op basis van de grootste opgaven voor Enschede selecteren we een beperkt aantal dossiers waarop een actieve lobby wordt gevoerd.


 

              
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 3

01. We herijken onze regionale samenwerkingskoers aan de hand van een aangepaste regionale strategie 
 
02. We werken strategisch internationaal samen 
 
Bijdrage verbonden partij: Euregio
 
Bijdrage verbonden partij: Regio Twente
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap)

Wij verstrekken heldere opdrachten aan onze samenwerkingspartners zoals o.a. de verbonden partijen, gesubsidieerde instellingen en inkooprelaties. Ook werken we constructief samen met andere samenwerkingspartners. Daarin is duidelijk wat onze gemeentelijke rol is, wie opdrachtgever is, wat onze gewenste maatschappelijk resultaten zijn, in welke tijd we deze resultaten willen behalen en tegen welke kosten.

Voor de Raad zorgen wij voor duidelijke informatie en een helder sturingskader. Op deze manier zorgen we ervoor dat we niet verrast worden door (financiële) tegenvallers bij de samenwerkingspartners. Indien wij netwerkpartner zijn, respecteren wij de autonomie en kaders van onze partners.


 

              
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 2

01. We hebben inzicht in onze koers en opgaven 
 
02. We maken duidelijk aan welke doelstellingen onze subsidies bijdragen.  
 
03. We werken aan een goede informatievoorziening voor de Driehoek 
In de opdracht zijn de stappen geformuleerd. We zijn in 2020 gestart. Dit vraagt in 2021 nog de nodige inzet voor vervolg.
04. We verbeteren ons opdrachtgeverschap 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

4. Professionele dienstverlening aan de samenleving
Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.

 

4.01 Tevredenheid over de dienstverlening

De gebruikers van onze dienstverlening zijn tevreden en worden steeds vaker positief verrast. Dat draagt bij aan een prettig contact, een beter imago en meer vertrouwen in de overheid.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 
 
Toelichting
In deze grafiek staat de score van de klanttevredenheid uitgedrukt in een percentage. De klanttevredenheid van de balie is gebaseerd op metingen uit Q1 en de maand December. Door de Corona maatregelen waren er geen metingen. Bron: GovMetric (Klant in Focus)

Streven: In 2020 streven we naar een tevredenheidspercentage van 72%. In de grafiek ziet u een stijgende ambitie als streefcijfer; van 70 % in 2019 naar 75 % vanaf 2022.

Realisatie 2020: De realisatie voor 2020 bedraagt een tevredenheidspercentage van 73%. Dit is gebaseerd op een gewogen gemiddelde van balie 89% en website 52%.
Het percentage van 52% van de website is relatief wat lager, doordat hierin veel meldingen worden gemaakt over hoe de gemeente haar beleid voert in plaats van inhoudelijk in te gaan op de website.
Om de waardering op het digitale kanaal richting streefwaarde te krijgen, wordt de klantfeedback op de website geïntensiveerd en ook specifiek voor de webformulieren opengezet. Daarmee wordt verwacht om de klantfeedback gerichter te kunnen vertalen.


            
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan klantfeedbackmanagement 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


4.02 Toegankelijke dienstverlening

Er is gewerkt aan een vernieuwde visie op dienstverlening. Deze is aangeboden aan College en Raad als kader voor de komende jaren. "Enschede zorgt dat het klikt”, is de titel van de visie op dienstverlening en zegt veel over waar Enschede voor staat. Meegaan in de digitale wereld en gelijktijdig contact maken en houden met onze inwoners. De menselijke maat zorgt dat er een klik is. Dat betekent dat we gastvrij en mensgericht zijn, klant-en-klare diensten leveren en duidelijk zijn in onze informatievoorziening en communicatie. We leveren gewoon goede dienstverlening; welk “kanaal” de inwoner ook kiest, overal krijgt men op een prettige manier hetzelfde goede en begrijpelijke antwoord.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 2
 
 
Toelichting
In deze grafiek wordt de ontwikkeling van het aantal digitale aanvragen van de top 10 van online aan te vragen producten in een percentage weergegeven. Bijvoorbeeld het doorgeven van een verhuizing en het maken van een afspraak. Bron: iBurgerzaken, JCC Afspraken.

Streven: Het streven is naar een realisatie van een percentage 75% vanaf 2022.

Realisatie 2020: Voor 2020 ligt de realisatie onder de streefnorm. Door middel van kanaalsturing proberen we dit percentage te verhogen. Hierbij hanteren we “Klant en Klaar”; waar mogelijk werken we digitaal en persoonlijk waar het moet. Om er ook voor te zorgen dat de groep mensen die niet digitaal vaardig is op een goede manier te helpen.
Door de beperkende maatregelen rond Corona is in het algemeen een stijgende trend te zien in het % digitale dienstverlening. Opvallende achterblijvers zijn die producten die door professionele partijen worden aangevraagd. Positieve ontwikkeling is dat vanaf medio 2020 digitale geboorteaangifte mogelijk is.



 

 
Toelichting
In deze grafiek wordt de ontwikkeling in een percentage weergegeven van alle producten die Publieksdienstverlening online kan aanbieden.
Een product moet 100% digitaal zijn om mee te tellen, dus zonder tussenkomst van een medewerker. Een voorbeeld hiervan is verhuizen: dit gaat zonder tussenkomst van een medewerker, want de klant doet dit via de website met digiD of e-Herkenning. Bron: iBurgerzaken.

Streven: Het streven is naar een realisatie van een percentage 60% vanaf 2022.

Realisatie 2020: De grafiek laat wederom een stijging zien. Voor 2020 ligt de realisatie ruim boven de streefnorm. Steeds meer producten worden ook online aangeboden. Dit jaar zijn een tweetal producten toegevoegd: adresonderzoek en geboorteaangifte. Helaas is het niet mogelijk om alle producten digitaal aan te bieden dit in verband met onder andere de wetgeving rondom privacy.


  
        
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 4

01. We verbeteren de (digitale) dienstverlening en breiden deze uit.  
 
02. We zorgen voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet 
 
03. We starten met een gemeentebreed custumer relationship managementsysteem (CRM) 
 
04. We werken aan verdere digitalisering van de dienstverlening van Werk en Inkomen, zowel lokaal (Dimpact, Centric) als landelijk (GBI, i-sociaal) 
 
05. Wij bereiden ons voor op de nieuwe Wet Digitale Overheid, de nieuwe Elektronische privacy verordening, de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer en de Single Digitale Gateway tbv veilige en betrouwbare toegang tot onze digitale dienstverlening. 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

5. Openbare orde en veiligheid
We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel inwoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit.

Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners.

Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.

 

5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering)

In een stad met veel verschillende nationaliteiten is het van belang dat we begrip hebben voor elkaars achtergronden, dat we elkaar respecteren en met elkaar in gesprek blijven. Als gemeente onderhouden we een relevant netwerk. We hebben contact met mensen met grote maatschappelijke status binnen verschillende bevolkingsgroepen. Dit doen we bijvoorbeeld via de “Tafel van Vrede”. We willen een rol spelen in het verbinden van groepen met verschillende achtergronden en overtuigingen.

 

              
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 1

01. We maken de verschillende initiatieven en verbindingen in de stadsdelen inzichtelijk  
De actie is vertraagd door inzet op corona.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten

Ondermijning is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit die vaak verborgen blijft. Het gaat dan bijvoorbeeld om illegale hennepteelt, drugshandel, witwassen, mensenhandel, bedreiging en intimidatie, en vastgoedfraude.

Om hun criminele activiteiten uit te kunnen voeren, maken criminelen gebruik van allerlei legale diensten en voorzieningen. Hierdoor ontstaat een vermenging tussen ‘onderwereld’ en ‘bovenwereld’, waardoor onschuldige mensen en bedrijven onbedoeld in aanraking kunnen komen met criminelen.

Daarnaast zorgt ondermijning voor een oneerlijke samenleving (denk aan misbruik van overheidsgelden, oneerlijke concurrentie voor ondernemers), en tast ondermijning de leefbaarheid en veiligheid aan en zorgt het voor overlast.

Enschede is aantrekkelijk voor criminele organisaties; enerzijds vanwege onze ligging aan de grens, anderzijds vanwege de aanwezigheid van kwetsbare doelgroepen in wijken met een slechte sociaaleconomische positie. De aanwezigheid van ondermijnende criminaliteit laat zich steeds duidelijker zien in Enschede. Zo zijn er het afgelopen jaar verschillende geweldsincidenten geweest, die hun oorsprong vinden in het drugscircuit.

In ons integraal veiligheidsbeleid hebben we dan ook aandacht voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Landelijk, regionaal en lokaal groeit het besef dat ondermijning steeds meer een gevaar vormt voor onze maatschappij. In het nieuwe regeerakkoord is geld vrijgemaakt voor de aanpak van ondermijning. In ons Integraal Veiligheidsbeleid 2017-2020 is de aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit dan ook als prioriteit benoemd.


Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 
 
Toelichting
In deze grafiek staan het aantal drugsmisdrijven per 1.000 inwoners.
Het gaat hier om telen, bereiden, bewerken, verkopen, verwerken, verstrekken, vervoeren, vervaardigen en aanwezig hebben van harddrugs (Opiumwet art 2) en softdrugs (Opium art 3).
Voor deze indicator is geen streefcijfer vastgesteld.


            
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 4

01. We verbreden de integrale aanpak van criminaliteit  
 
02. We geven invulling aan de rol van verbindingsambtenaar 
 
03. We zetten in op bewustwording bij een bredere doelgroep 
 
04. We versterken de informatiepositie van de gemeente op het thema ondermijning 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid

Bij complexe casuïstiek spelen vaak zorg- en veiligheidsvraagstukken. Door een verbeterde samenwerking tussen de betrokkenen vanuit zorg- en veiligheidshoek wordt bijgedragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie en het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Het Veiligheidshuis speelt hierin een belangrijke rol. Situaties waarin goede samenwerking van groot belang is zijn bijvoorbeeld woonoverlast, overlast veroorzaakt door personen met verward gedrag, jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit.

 

              
Acties 2020
CN20 JR20
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan de nieuwe wet verplichte GGZ 
 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

 

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
6. 1.Veiligheid Verwijzingen Halt Aantal per 10.000 jongeren  2019 119 Bureau Halt
8. 1.Veiligheid Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners  2019 3,9 CBS
9. 1.Veiligheid Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners  2019 5,2 CBS
10. 1.Veiligheid Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners  2019 2,4 CBS
11. 1.Veiligheid Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners  2019  7,4 CBS

.. Wat heeft het gekost?

In onderstaande taartdiagram zijn gerealiseerde lasten per product weergegeven.

 

Samenleving en bestuurBedragen x 1.000 eurosBegroting (primair)Begroting(na wijziging)RealisatieSaldo (- = nadeel)
Lasten40.69940.73838.4512.288
Baten8.3078.3077.173-1.134
Gerealiseerde saldo van baten en lasten32.39332.43231.2781.154
Storting reserves11472977-505
Onttrekking reserves0328273-55
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves11144704-560
Resultaat32.40332.57631.982593

Toelichting

 

 

Het resultaat van Samenleving en Bestuur bedraagt per saldo 593.000 voordelig. De rode draad in de verklaring voor deze afwijking betreft de achterblijvende uitgaven in verband met Corona. Dat geldt voor de uitgaven van (de ondersteuning van) het College, van de Raad en de Griffie, als ook bij de Stadsdelen.

Onderdeel van het programma Samenleving & Bestuur is de begroting van het RIEC. Dit product kent een afwijking op zowel de lasten als de baten van 1,2 miljoen euro en heft elkaar op.

De afwijking op de reserves wordt voornamelijk gerealiseerd bij het product Stadsdeelsgewijs Werken. De door Corona niet bestede wijkbudgetten zijn conform afspraak gestort in de reserve en blijven beschikbaar voor 2021.

 

Een uitgebreidere financiële toelichting is opgenomen in hoofdstuk 8.2.