In de opgave Inclusief Enschede staan drie doelen centraal: we werken aan bestaanszekerheid, maken gezond leven makkelijker en vergroten kansengelijkheid.
We doen dit integraal omdat deze drie thema’s niet los van elkaar gezien kunnen worden. Het inzetten op en herstellen van bestaanszekerheid leidt voor inwoners tot een gezonder leven en het vergroot gelijke kansen. Gelijke kansen leiden tot meer bestaanszekerheid en door een gezonder leven kunnen inwoners makkelijker in hun eigen levensonderhoud voorzien, bijvoorbeeld omdat mentale klachten minder worden.
Deze inzet leidt tot een inclusieve en veerkrachtige samenleving. Een samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft en volwaardig kan deelnemen.
Centraal in ons handelen staat menselijke waardigheid, duurzaam perspectief, doen wat nodig is en samenwerken vanuit de denk- en leefwereld.
Het programma Vitaal & Sociaal richt zich op de volgende terreinen: jeugd, onderwijs, werk, inkomen, gezonde leefstijl, Wmo, zorg & wonen en asiel & integratie.
Wat hebben we bereikt?
We kunnen vaststellen dat we het reguliere werk grotendeels voor zover mogelijk naast de extra opgaven adequaat hebben uitgevoerd. Voor zover mogelijk, omdat we in toenemende mate de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt merken, net als de druk op de organisatie en blijven de budgetten ook op diverse onderdelen te krap. En dat is terug te zien in de resultaten.
De Visie Inclusief Enschede is in november door de Raad vastgesteld, daarmee is een meerjarig traject met de raad afgerond. De visie is de kapstok voor de nog op te stellen beleidskaders en de paraplu voor ons handelen.
Daarnaast zijn door de Raad vastgesteld:
- Nota Kansrijk Enschede 2023-2033
- Regiovisie Aanpak mensenhandel Twente
- Regiovisie aanpak huiselijk geweld & kindermishandeling 2023-2026
- Bestedingsplan POK-middelen
- Re-integratieverordening Participatiewet 2023
- Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2024
- Verordening Jeugdhulp Enschede 2024
- Realisatie van een meerjarige AZC in Enschede
- Nieuwbouw zwembad Het Diekman.
De opdracht Wijkwelzijn is na een aanbesteding gegund voor de periode 2024-2032. De Lokaal Educatieve Agenda (LEA) is vernieuwd voor de periode 2023-2026. Er is een plan van aanpak 2024-2027 voor de uitvoering van het GALA-akkoord opgesteld en goedgekeurd door het ministerie van VWS. De winternachtopvang is in de periode oktober 2022 tot 1 mei 2023 voor het eerst alle nachten open geweest.
Het huidige aanbod van informele gezinssteun in Enschede is verbreed met gastgezinnen (aanpak Kind aan Huis). En er is een driejarig project gestart om te komen tot een integrale aanpak voor het verminderen van de schadelijke gevolgen van scheidingsproblematiek voor kinderen. En de meerjarige Samenwerkingsagenda Jeugdhulp Twente is opgesteld, met de prioriteiten om te komen tot een verbetering van de Jeugdhulp in Twente.
Er zijn in 2023 op twee locaties vluchtelingen uit de Oekraïne opgevangen. Daarnaast zijn eind 2023 op verzoek van het COA 40 statushouders die aan Enschede zijn gekoppeld, versneld vanuit een AZC in een hotel geplaatst. Onder andere het regieteam inburgering heeft ervoor gezorgd dat deze groep snel kon starten met inburgeren. Ook heeft het regieteam deze zomer ervoor gezorgd dat 40 gezinsmigranten een goede start met hun inburgering konden maken, nadat ze in eerste instantie te horen hebben gekregen dat ze dat niet- inburgeringsplichtig waren.
De samenwerking met het ministerie OCW in het programma Regenboogsteden is verlengd voor de periode 2023 – 2026. En de samenwerking binnen Twentse Koers is geborgd en toekomstbestendig gemaakt.
En we hebben de gezamenlijke herhuisvesting van de armoedepartners, een toekomstscenario voor de IJsbaan Twente en de kandidaatstelling voor het WK vrouwenvoetbal 2027. En we zijn op initiatief van de Raad het vergrijzingsdebat gestart.
Jeugd
We zien een lichte stijging van nieuwe cliënten, die minder hoog is dan in voorgaande jaren. De grootste stijging in kosten wordt echter veroorzaakt doordat jeugdigen langer in zorg blijven en dan met name op de zwaardere zorgvormen (verblijf). We zien daarnaast dat het zorgveld kampt met financiële problematiek door toegenomen effecten van CAO’s en afnemende productiviteit door veel meer verloop en ziekte van personeel. Dat is in 2023 ook tot uiting gekomen door het met terugwerkende kracht moeten bijstellen van de tarieven voor zowel Jeugd als Wmo. Dit als gevolg van het eenzijdig verlengen van de bestaande inkoopcontracten onder dezelfde condities. Hierop is het onderzoek reële prijs uitgevoerd.
Daarnaast zijn we overgegaan tot een andere financiering van beschikbaarheidsvoorzieningen, zeg maar bedden die we beschikbaar moeten hebben in geval van crisis. En zijn we begonnen met de ombouw van groepsvoorziening naar kleinschalige driemilieusvoorzieningen.
De zorgaanbieders hebben de benodigde beslommeringen, die de transformatie van het zorglandschap in de weg staan. Daarom zijn we eind 2023 gestart met het opstellen van een strategie duurzame jeugdhulp, gericht op een uitvoering nu en in de toekomst waarbij minder kinderen (intensieve) jeugdhulp nodig hebben en de betaalbaarheid ten opzichte van 2022 vergroot.
In 2023 hebben we een volgende stap gemaakt voor ondersteuning in de nabijheid van kinderen:
- meer praktijkondersteuners bij huisartsen;
- meer wijkteammedewerkers op scholen (IKC);
- meer jeugdhulp – zorg direct op school (Oja, Zio).
Werk & inkomen
De ketenaanpak is inmiddels stevig verankerd in het cluster Werk en Inkomen en heeft er toe geleid dat we de inwoners die op ons zijn aangewezen beter in beeld hebben en betere dienstverlening kunnen bieden. Het nieuwe kwijtscheldingsbeleid is geïmplementeerd. Het Programma Menselijke Maat Werk en Inkomen is opgesteld en volop in uitvoering.
Daarnaast hebben we grote ad hoc klussen als de Energietoeslag en de Begeleiding van de gedupeerden van de Kindertoeslagenaffaire uitgevoerd.
Financieel is alleen het ROZ budgettair niet binnen het kader gebleven. De doelstellingen bij de BUIG, de bijzondere bijstand en de Stadsbank zijn behaald.
Sociale werkvoorziening (SW)
De doelstellingen bij het onderdeel detacheringen zijn behaald. Ook de omzetdoelstelling voor het onderdeel beschut is behaald. Daarnaast is de taakstelling nieuw beschut ingevuld. Het aantal trajecten bij de Werkroute is flink gegroeid met ultimo 2023 zo'n 150 trajecten.
We hebben gewerkt aan een strategische doorkijk voor de komende 20 jaar SW/NB. Komend jaar wordt dit verder uitgewerkt naar verschillende toekomstscenario's. Daarbij wordt breed gekeken naar SW ((Nieuw)Beschut en Detacheringen), loonkostensubsidie (LKS), inzet Participatiebudget (re-integratie), Inburgering en Arbeidsmatige Dagbesteding. Dit is noodzakelijk omdat vanaf circa 2030 de instandhouding van een beschutte werkomgeving extra middelen vraagt. De huidige incidentele overschotten zullen dan namelijk omslaan in tekorten.
En er is een toekomstbeeld voor de transitie van de kwekerij opgesteld. De transitie van de kwekerij vraagt in de voorbereiding om investeringen (voorbereidingskosten voor bouwkundig advies en architect).
De aanpassingen van de Cao's SW en Aan de slag zijn op 14 december 2023 door de sociale partners goedgekeurd en met terugwerkende kracht ingevoerd. Structurele dekking van deze Cao’s moet nog verwerkt worden in de meerjarenbegroting. Vanuit van het Rijk verwachten we structurele dekking.
Wmo
Het aantal inwoners dat een beroep doet op ondersteuning stijgt, wat gezien de stijging van het aantal ouderen te verwachten is. Meer ouderen lukt het om langer zelfstandig thuis te wonen, al dan niet met de nodige ondersteuning van het eigen netwerk en voorzieningen in eigen wijk en buurt. We zien dat een groter aantal inwoners een beroep doet op ondersteuning in het huishouden, een hulpmiddel nodig heeft en of vervoer. We zien dat het beroep op vormen van dagbesteding en begeleiding afneemt. Dat kan ook het gevolg zijn van het gegeven dat de gemeente meer algemeen toegankelijke voorzieningen creëert zoals Pension Vredeberg, ontmoeting en dagbesteding bij diverse organisaties variërend van De Posten en Livio tot Leger des Heils.
De uitgaven stijgen door de toename van het aantal inwoners dat een beroep doet op de ondersteuning, door de langere duur waarop men zorg ontvangt en de hogere kosten die gepaard gaan met de ondersteuning. Daarom zijn we eind 2023 gestart met het opstellen van een strategie duurzame Wmo, gericht op minder (intensieve) zorg en minder kosten.
In het jaar 2023 hebben we de nieuwe verordening Wmo vastgesteld en hebben we de basis gelegd voor een andere uitvoering van de ondersteuning huishouden. De aanbesteding is gedaan op basis van financiering van de inspanning en de inwoner weet hoeveel tijd er aan ondersteuning wordt geleverd. Daarnaast wordt er bij de bepaling van de hoeveel benodigde tijd met een door de rechter aangegeven objectief normenkader gewerkt. Daarmee is concreet invulling gegeven aan de aanbeveling van de commissie Vonk n.a.v. het onderzoek menselijke maat. Aan de hand van het onderzoek naar de mogelijkheden van de inwoner zelf en in het eigen netwerk, en in de mogelijkheden in wijk en buurt aan voorzieningen wordt bepaald welke werkzaamheden moet worden uitgevoerd en bezien hoeveel tijd daarvoor nodig is. Het normenkader is daarbij behulpzaam.
Wijkteams/Wijkwijzer
We zien dat het Wijkteam, net als andere zorgaanbieders worstelt met een toenemend beroep op de
dienstverlening en een hoger ziekteverzuim. Desondanks zijn er veel inwoners ondersteund en geholpen. Dat zijn er meer dan de inwoners die een indicatie krijgen voor ondersteuning zoals beschreven bij Jeugd en Wmo.
De Wijkteams willen meer gebiedsgericht werken in kleinere teams, om zo meer verbinding te kunnen brengen tussen inwoners, collectiever te kunnen inzetten en te matchen met beschikbare voorzieningen en meer integraal te opereren. En daarbij de organisatie meer te richten op werken in de context, online hulpverlening en zorg & regie.
Daarnaast is er een onderzoek naar de opdracht aan de Wijkteams in het stelsel in uitvoering.
Financiën
Het positieve resultaat van onze activiteiten is 2,1 miljoen euro, dat is exclusief de stelpost onderuitputting Vitaal en Sociaal van 3,5 miljoen euro. Inclusief de stelpost betekent dit een totaal negatief resultaat van 1,4 miljoen euro.
Het nadelig resultaat wordt voor ca. 5,5 miljoen euro veroorzaakt door onvoldoende compensatie van loon- en prijseffecten en de effecten van reële prijs binnen Jeugd en Wmo. Uitgaven die we niet kunnen beïnvloeden.
Het totale tekort bedraagt 23,7 miljoen euro. Dit wordt vooral verklaard door de tekorten in de Jeugdhulp (15,0 miljoen euro) en bij de Ondersteuning lokaal (Wmo, 4,3 miljoen euro) en de stelpost onderuitputting (3,5 miljoen euro). Daar staan voordelen tegenover van in totaal 22,3 miljoen euro, met name bij de producten Algemene Bijstand en Levensonderhoud, Algemene maatschappelijke voorzieningen, Arbeidsmarktparticipatie, Inkomensondersteuning, Ondersteuning centrumtaken (Wmo), en Sociale werkvoorziening & Nieuw beschut.
Tot slot
In de volgende paragraaf komt naar voren dat verreweg de meeste acties uit de begroting 2023 zijn uitgevoerd, waarmee een belangrijke bijdrage wordt geleverd aan de realisatie van de doelstellingen in het sociale domein. Tegelijkertijd vergde dit een grote inzet van de medewerkers, wat dit bij sommige organisatieonderdelen leidde tot een hoge werkdruk.
01. Elke inwoner heeft de mogelijkheid tot financiële zekerheid en stabiliteit Bestaanszekerheid is niet alleen de zekerheid van voldoende en voorspelbaar inkomen. Ook de zekerheid van werk, van de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen en van mee kunnen doen op alle leefdomeinen in de samenleving, vanuit een stabiele woonsituatie in een veilige en prettige omgeving.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
02. Elke inwoner heeft de mogelijkheid om keuzes te maken die gezond leven makkelijker maken Dit doel stelt een betekenisvol leven van mensen centraal. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens. Het gaat om wie de mens is en niet om zijn/haar beperkingen of ziekte. Om gezonde keuzes te kunnen maken zijn vaardigheden, bereikbaarheid, toegankelijkheid en bewustzijn nodig. Als mensen daar alleen of met hulp van buren, vrienden en familie niet in slagen, kan de overheid ondersteunen (door een basis te leggen om mee te kunnen doen).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
03. Elke inwoner heeft de kans zich optimaal te ontwikkelen Het mag voor de ontwikkeling van inwoners niet uitmaken waar hun wieg heeft gestaan en hoe het leven de inwoner heeft gevormd. Iedereen moet de mogelijkheid hebben het beste en het mooiste uit zichzelf naar boven halen. Daarbij is het van belang om expliciet oog te hebben voor kansen(on)gelijkheid in onze stad. Gelijke kansen mag dus ook betekenen dat je ongelijke ondersteuning biedt. Want iedereen dezelfde uitgangspositie geven is onmogelijk, dus moet je bijsturen op wat er in basis is.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
17. | 4. Onderwijs | Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 inwoners 5-18 jaar | 2022 | 1,0 | DUO/Ingrado |
18. | 4. Onderwijs | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 inwoners 5-18 jaar | 2022 | 19 | DUO/Ingrado |
19. | 4. Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2022 | 3,2% | DUO/Ingrado |
20. | 5. Sport, cultuur en recreatie | Niet-sporters | % | 2022 | 44,4% | Gezondheidsmonitor volwassenen en ouderen (GGD, CBS, RIVM) |
22. | 6. Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | 2022 | 1% | CBS |
23. | 6. Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | 2022 | 9% | CBS |
29. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2023 | 12,4% | CBS |
30. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2023 | 1,8% | CBS |
31. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 2023 | 0,4% | CBS |
32. | 6. Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 10.000 inwoners | 2022 | 1.060 | CBS |
In onderstaande taartdiagram zijn de gerealiseerde lasten per product weergegeven.
|
Toelichting
Het resultaat van Vitaal & Sociaal over 2023 is na de mutaties op de reserves uitgekomen op een resultaat van 1,4 miljoen euro negatief.
In dit resultaat is de stelpost onderuitputting Vitaal & Sociaal (3,5 miljoen euro), waar niet op gestuurd wordt, in het resultaat verwerkt.
De belangrijkste producten die bijdragen aan dit resultaat zijn:
Voor een nadere toelichting op de afwijkingen wordt verwezen naar hoofdstuk 7.2.