In de opgave Inclusief Enschede staan drie doelen centraal: we werken aan bestaanszekerheid, maken gezond leven makkelijker en vergroten kansengelijkheid. We doen dit integraal omdat deze drie thema’s niet los van elkaar gezien kunnen worden. Het inzetten op en herstellen van bestaanszekerheid leidt voor inwoners tot een gezonder leven en het vergroot gelijke kansen. Gelijke kansen leiden tot meer bestaanszekerheid en door een gezonder leven kunnen inwoners makkelijker in hun eigen levensonderhoud voorzien, bijvoorbeeld omdat mentale klachten minder worden. Deze inzet leidt tot een inclusieve en veerkrachtige samenleving. Een samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft en volwaardig kan deelnemen. Centraal in ons handelen staat menselijke waardigheid, duurzaam perspectief, doen wat nodig is en samenwerken vanuit de denk- en leefwereld.
Het programma Vitaal & Sociaal richt zich op de volgende terreinen: jeugd, onderwijs, werk, inkomen, gezonde leefstijl, Wmo, zorg & wonen en asiel & integratie.
Wat hebben we bereikt?
Bestaanszekerheid
a. Iedereen heeft de mogelijkheid om in zijn levensonderhoud te voorzien
In de ontwikkeling van het aantal mensen in de bijstand blijven we iets achter bij andere gemeenten. Voor een deel heeft dat een positieve oorzaak, namelijk de verbetering van onze dienstverlening. Door het werken met de nieuwe digitale aanvraagprocedure, die uitgaat van vertrouwen en een daaraan gekoppelde meer ruimhartige en coulantere houding krijgen meer inwoners die dat nodig hebben sneller een uitkering. Een grove inschatting is dat we daarmee tot circa 0,5 miljoen euro aan extra bijstand uitkeren. Deze kosten zijn in 2024 opgevangen binnen het rijksbudget voor de BUIG.
Mensen die ondersteuning nodig hebben om weer mee te doen in de maatschappij kregen in het afgelopen jaar meer ondersteuning, tijd en aandacht. Dat hebben vooral de mensen gemerkt die voorlopig niet aan het werk kunnen en, eerst, de stap naar bijvoorbeeld vrijwilligerswerk zouden willen maken. Jongeren ondersteunen we ‘extra intensief’; voor hen is naar verhouding de meeste tijd vrijgemaakt. En bovendien willen we hen helpen op alle leefgebieden.
De goede economie en de krappe arbeidsmarkt zijn gunstig voor werkzoekenden. Bijna iedereen die kan werken, die heeft inmiddels een baan. De andere kant van dit verhaal is dat inwoners die nu nog in de bijstand zitten niet zomaar kunnen werken omdat er sprake is van allerlei, steeds complexere, problematiek. Het kost meer tijd en duurt langer voordat de stap naar werk gemaakt kan worden.
We passen als gemeente het evenredigheidsbeginsel breder toe in het kader van de Menselijke Maat. Er is meer onderzoek en belangenafweging nodig. Dat vraagt van de ambtelijke organisatie meer kennis en capaciteit. Dus dit leidt ook tot een grote investering in tijd per inwoner.
De DCW is voor steeds meer inwoners de plek om uit te vinden wat ze kunnen, te trainen, ervaring op te doen en (in sommige gevallen) een werkplek te vinden. Het is in 2024 gelukt om de doelen te halen op het gebied van detacheringen en nieuw beschut. Dat betekent dat mensen een werkplek hebben gevonden buiten en binnen de DCW. Er zijn ook steeds meer mensen die een traject volgen bij de DCW als stap naar werk, zoals mensen vanuit de bijstand of inburgeraars. Voor inburgeraars slagen we er nog niet voldoende in een werkplek buiten de DCW te vinden, wat zorgt voor stagnatie in de keten.
b. Niet iedereen heeft een dak boven zijn hoofd (wonen voor specifieke doelgroepen)
Er zijn en blijven veel inwoners op de wachtlijst voor beschermd wonen. Het is ons in het afgelopen jaar niet gelukt om in de regio voldoende voorzieningen te realiseren. Dit probleem laat zich ook niet op korte termijn oplossen.
In 2024 is een azc gerealiseerd. Een duurzame en vooral veel prettiger woonomgeving. We kunnen tevreden terugkijken op het proces en de uitkomst. Het is voor asielzoekers ook makkelijker geworden om de stap naar werk te maken. De pilot die we hierover in Enschede hebben uitgevoerd wordt nu in alle azc’s in de regio toegepast.
Gezond leven
In juni 2024 is nota Gezond Enschede door de raad vastgesteld. In deze nota zijn de doelen en het kader geschetst voor het gezondheidsbeleid voor de periode 2024-2040. De uitwerking hiervan in een uitvoeringsprogramma is daarna ter hand genomen, samen met inwoners en partners in de stad.
Binnen het sociaal domein bieden gemeente en partners een enorm scala aan diensten en ondersteuning. Inwoners hebben dan ook vele toegangen tot ‘het sociaal domein’. En inwoners, maar ook professionals, geven aan dat ze gebrek aan regie ervaren tussen de diensten en ondersteuning. Er is een roep om één coördinerende partij aan te wijzen die het netwerk draaiende houdt rondom de inwoner in kwestie. Er zijn vanuit het bestedingsplan pok-middelen al acties gestart en in beeld gebracht die hierin ondersteunend kunnen zijn. Verder zien we dat de ervaringen met het KCC Werk & Inkomen in de wijken voorziet in een behoefte van inwoners. En dat de Wijkwijzers dichtbij zijn en de mogelijkheid geven tot integrale(re) ondersteuning.
Kansengelijkheid
Er wordt over de volle breedte gewerkt aan het versterken van de kansengelijkheid in Enschede. Zo is het Familiehuis in Enschede-west in oktober 2024 van start gegaan. Ouders kunnen binnenlopen voor activiteiten en met grote en kleine vragen over zwangerschap en opvoeden. In 2025 zullen we het concept verder ontwikkelen en evalueren met het oog op een uitbreiding in andere stadsdelen.
Ook in 2024 is het aanbod van naschoolse programma op stoom gekomen op de vijf integrale kindcentra die we hebben aangewezen voor “plus-arrangementen”. Kinderen verbreden hun horizon dankzij een divers en verrijkend aanbod aan extra activiteiten. Op OBS De Spinner is in dat kader ook een “huiskamer” waar kinderen onder andere gezamenlijk eten na schooltijd. Verder kunnen we de intensieve inzet van IKC-wijkcoaches naar vrijwel alle scholen in Enschede dankzij de toegekende rijkssubsidie voor brugfunctionarissen.
Met de vaststelling van de nota’s ‘Onze jeugd, onze zorg’ en ‘Samen leven, samen zorgen’ is gestart met de uitvoering van diverse verbetermaatregelen. In de nota's is vastgesteld dat de wijkteams een grote rol en taak krijgen. Voor inwoners betekent dit dat zij vaker direct hulp krijgen van een wijkcoach en dus minder vaak doorverwezen worden. Wijkcoaches helpen inwoners met het leggen van verbindingen in eigen buurt en wijk. En ze zorgen er voor dat inwoners, samenwerken met welzijn- en zorgorganisaties. Om hier goed in vulling aan te geven. is er toegewerkt naar kleinere teams en zijn er nu veertien in plaats van negen wijkteams. Die daardoor meer focus hebben en beter in staat zijn om met de inwoners en partners in die wijken samen te werken.
Inwoners hebben voor de komende periode meer duidelijkheid over waar ze recht op hebben. De inkoop van onderwijsjeugdarrangementen (OJA), jeugdhulp en begeleiding & dagbesteding Wmo is afgerond. Daardoor kunnen we aangeven welke aanbod de komende periode beschikbaar is.
En eind december 2024 zijn ook de herindicaties voor de ondersteuning huishouden (OH) afgerond. Zorgpunt is dat er meer zorgpartijen in de jeugdhulp zijn die een signaal afgeven dat ze in financiële problemen komen. Het risico bestaat dat er aanbieders wegvallen. Daarnaast zien we wachttijden bij de aanbieders van OH door personele problemen/krapte. Het lukt ons hierdoor niet om te garanderen dat mensen tijdig en duurzaam de ondersteuning krijgen die nodig is.
Financiën
Het financieel resultaat op Vitaal & Sociaal over 2024 is 6,2 miljoen euro negatief, exclusief de stelpost van 3,5 miljoen euro. Dat maakt een totaal verwacht negatief resultaat van 9,7 miljoen euro.
We zien een fors tekort van in totaal 22,3 miljoen euro op de producten Jeugdhulp, Ondersteuning lokaal Wmo en Opvang Ontheemden, met name veroorzaakt door Jeugdhulp (18,9 miljoen euro).
Daar staan voordelen tegenover van in totaal 16,1 miljoen euro bij de producten Algemene Bijstand en Levensonderhoud, Algemene maatschappelijke voorzieningen, Inkomensondersteuning, Ondersteuning centrumtaken Wmo, Onderwijs, Sport & Gezondheid en Sociale werkvoorziening & Nieuw beschut.
De onderbouwing wordt toegelicht in de paragraaf “Wat heeft het gekost?”.
Tot slot
De spanningen op budgetten en personeel lopen in de hele samenleving op. In die context doen wij ons werk en zien we ook dat het lastiger wordt om onze doelen te bereiken. De financiële middelen in het sociaal domein staan onder druk. En we zien dat het lastiger is om personeel te vinden en/of te vervangen. En tegelijkertijd komen er, onverwachts – maar continu en met de nodige spoed, extra taken op ons af.
Ondanks deze omstandigheden hebben we het in 2024 goed gedaan. Het reguliere werk is grotendeels en voor zover mogelijk uitgevoerd naast de extra taken. Maar we kunnen niet alles waarmaken en zien dat we op enkele dossiers geld overhouden en onze doelen niet volledig bereiken. We verwachten dat de druk de komende jaren nog verder oploopt.
01. We werken aan bestaanszekerheid Iedereen heeft de zekerheid van voldoende en voorspelbaar inkomen en een dak boven het hoofd. Daarbij gaat het ook om de zekerheid van werk, van de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen en van mee kunnen doen op alle leefdomeinen in de samenleving, vanuit een stabiele woonsituatie in een veilige en prettige omgeving.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
02. We maken gezond leven makkelijker Iedereen kan keuzes maken die gezond leven makkelijker maken en leeft in een omgeving die dit bevordert. Dit doel stelt een betekenisvol leven van mensen centraal. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens. Het gaat om wie de mens is en niet om zijn/haar beperkingen of ziekte. Om gezonde keuzes te kunnen maken zijn vaardigheden, bereikbaarheid, toegankelijkheid en bewustzijn nodig. Als mensen daar alleen of met hulp van buren, vrienden en familie niet in slagen, kan de overheid ondersteunen (door een basis te leggen om mee te kunnen doen).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
03. We vergroten de kansengelijkheid Jeugdigen en volwassenen nemen volwaardig deel aan de samenleving, waardoor ze zelfredzaam, sociaal vaardig en gezond door het leven gaan. Het mag voor de ontwikkeling van inwoners niet uitmaken waar hun wieg heeft gestaan en hoe het leven de inwoner heeft gevormd. Iedereen moet de mogelijkheid hebben het beste en het mooiste uit zichzelf naar boven te halen. Daarbij is het van belang om expliciet oog te hebben voor kansen(on)gelijkheid in onze stad. Gelijke kansen mag dus ook betekenen dat je ongelijke ondersteuning biedt. Want iedereen dezelfde uitgangspositie geven is onmogelijk, dus moet je bijsturen op wat er in de basis is.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl. Cijfers waar een * achter staat zijn voorlopig.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
17. | 4. Onderwijs | Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 inwoners 5-18 jaar | 2023 | 2,7 | DUO/Ingrado |
18. | 4. Onderwijs | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 inwoners 5-18 jaar | 2023 | 19 | DUO/Ingrado |
19. | 4. Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2023 | 3,0 | DUO/Ingrado |
20. | 5. Sport, cultuur en recreatie | Niet-sporters | % | 2022 | 44,4 | Gezondheidsmonitor volwassenen en ouderen (GGD, CBS, RIVM) |
22. | 6. Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | 2023 | 1,0 | CBS |
23. | 6. Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | 2023 | 9,0 | CBS |
29. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2024 | 12,8* | CBS |
30. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2024 | 1,6* | CBS |
31. | 6. Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 2024 | 0,5 | CBS |
32. | 6. Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 10.000 inwoners | 2024 | 990 | CBS |
In onderstaande taartdiagram zijn de gerealiseerde lasten per product weergegeven.
|
Toelichting
Het resultaat van Vitaal & Sociaal over 2024 is na de mutaties op de reserves uitgekomen op een resultaat van 9,7 miljoen euro negatief. In dit resultaat is ook de stelpost onderuitputting Vitaal & Sociaal (3,5 miljoen euro), waar niet op gestuurd wordt, verwerkt.
De belangrijkste producten die bijdragen aan dit resultaat zijn:
Voor een nadere toelichting op de afwijkingen wordt verwezen naar hoofdstuk 8.2.