Doel |
|
||||||
05. Enschede heeft veel baankansen totale lasten (x 1.000 euro): 12.667,00 |
|
||||||
06. Talent wordt aangetrokken, vastgehouden en ontwikkeld totale lasten (x 1.000 euro): 84.602,00 |
|
||||||
07. In Enschede kun je prettig en gezond wonen en leven totale lasten (x 1.000 euro): 80.467,00 |
|
Algemeen
In 2023 zagen we een economische stabilisatie, de arbeidsmarkt bleef krap waardoor de werkloosheid niet toenam, woningbouwontwikkelingen werden moeilijker en we werden gebonden aan en waren druk met het verwerven van allerlei subsidies/specifieke uitkeringen. De Investeringsagenda en de inzet van corporaties maakten dat we ondanks een terughoudende markt toch nog iets konden doen in gebiedsontwikkeling. In de voorbereiding van de omgevingsvisie, de ontwikkeling van een digital twin en een 3D model van de ondergrond vonden we betere manieren om de afweging van alle ruimtevragen in goede banen te leiden. De toenemende netcongestie had invloed op veel van onze opgaven: energietransitie, warmtetransitie, klimaatadaptatie, woningbouw en nieuwe bedrijven. We konden in 2023 meer dan in voorgaande jaren niet alle acties realiseren door gebrek aan menskracht. De krappe arbeidsmarkt maakte het moeilijk om vertrekkende collega’s te vervangen of mensen in te huren. Dit zorgde voor meer werkdruk en noodzaak tot tussentijdse prioritering.
Groen en duurzaam
klimaatneutraal
In het kader van de grootschalige opwek van hernieuwbare energie werd afgelopen jaar vooral ingezet op solar parking en de tweede tranche van zon op het dak. In de gebiedsagenda Broekheurne was een zonnepark onderdeel van de gesprekken met de inwoners uit dat gebied. In 2023 faciliteerden we de realisatie van 3 zonnevelden van Enschede Energie. Met deze 3 zonnevelden wordt rond de 10 Megawattuur aan energie opgewekt. De Provincie paste in 2023 het beleid aan met betrekking tot clustering van windenergie (minimaal 4 windmolens per project) en een stop op grootschalige zonnevelden in het buitengebied. Het is nog niet duidelijk hoe dit reeds gemaakte plannen gaat beïnvloeden. In het kader van netcongestie kwam Enschede/Twente in 2023 op oranje te staan. Code oranje betekent dat er minimale transportcapaciteit voor elektriciteit is. Dit had in 2023 nog geen invloed op de aansluitcapaciteit voor woningen, maar wel op die voor bedrijven.
We maakten een “Uitvoeringsplan groen en duurzaam 2023” in het voorjaar 2023. In dit uitvoeringsplan brachten we de inkomsten en uitgaven voor de duurzaamheidsopgave in beeld voor de raad.
In de energietransitie van de gebouwde omgeving werden een aantal stappen gezet. We leerden meer over de mogelijkheden voor een warmtenet in Twekkelerveld. We versterkten het energieloket en werkten aan een aanpak voor energiearmoede. Dit deden we via de Fixbrigade, maatregelen voor bewoners (vloer of gevelisolatie) en de witgoedregeling. Hiervoor ontvingen we middelen vanuit de specifieke uitkering (SPUK) Energiearmoede. Dit betrof 3 miljoen euro voor Enschede. We zetten een sterke lobby richting het rijk in voor een Twentse ontzorgfinanciering. Hiermee wilden we komen tot een meer langjarige en versnelde aanpak van energiearmoede. We stelden een Energiebesparingsprogramma op voor Enschede. Op basis hiervan vroegen we middelen aan uit de SPUK Lokale aanpak Isolatie.
Klimaatadaptief
We maakten Enschede klimaatrobuuster. Zo rondden we onder anderen groenblauw Twekkelerveld af en verkleinden hiermee het risico op wateroverlast. Ook pakten we binnen het project GroenBlauw Glanerbrug de grondwateroverlast aan. Deze straten maakten we klaar voor de toekomst door extra waterberging aan te leggen en stenen te vervangen door groen. Ook de bewoners namen maatregelen om hun tuinen klimaatadaptiever te maken. Met het Twents Waternet onderzochten we de droogteproblemen in Twente. We werkten met de Universiteit Twente aan een digital twin voor Enschede voor klimaatadaptatie. En we stelden groenblauwstructuurplannen op voor enkele gebieden. Door de netcongestie moesten netbeheerders veel extra werkzaamheden uitvoeren. Door gebrek aan menskracht bij Enexis en de nutsbedrijven leidde dit tot lange wachttijden voor aansluitingen en flinke vertragingen van diverse klimaatadaptatieprojecten.
Groen en biodivers
Op het gebied van groen en biodiversiteit zetten we stappen in het vergroten van de biodiversiteit. Dit bijvoorbeeld door het inzaaien met bloemenmengsels van boomspiegels, het opknappen van faunapassages en het uitbreiden van het meer ecologisch maaien in Enschede. Ook droegen we bij aan biodiversiteitsmaatregelen in het Wageler. Onder andere via een bijenroute. Ook werkten we in 2023 de benodigde middelen voor de uitvoering van het Groenambitieplan Enschede verder uit. Herinrichting van de openbare ruimte werd gekoppeld aan gezonde leefomgeving.
Voor de aanpak van de eikenprocessierups hebben we in 2023 minder gebruik gemaakt van preventieve behandeling met nematoden (aaltjes) en bacteriën. De helft van de bomen die we met bacteriën behandelden werd nog maar 1 keer gespoten in plaats van 2 keer. Daarnaast werden relatief meer bomen behandeld met nematoden. Bij de pilot in het Havengebied is helemaal géén preventieve bestrijding meer uitgevoerd (wel actieve monitoring en wegzuigen van nesten). Zo zetten we de lijn door in het werken aan een verantwoorde balans tussen onze lange en korte termijn doelstelling.
We stelden een discussienota op voor beter passende regels rond de bescherming van bomen. De bomenteller voor de opgave “170.000 bomen” stond eind 2023 op meer dan 50.000 bomen. Zo vergroende onze stad en ons landelijk gebied. Dit kwam vooral door inzet van inwoners, ondernemers uit het landelijk gebied en onze partners.
In de gebiedsagenda Broekheurne stelden we in samenspraak met de inwoners uit dat gebied 21 maatregelen vast: van een zonnepark tot duurzaam bermbeheer en meer groen.
Circulair
In 2023 werkten we het Koersdocument Circulaire Economie uit.
In 2023 startten we met de voorbereiding van een nieuwe grondstoffenvisie gericht op een Afvalloos Enschede. We namen geen concrete maatregelen gericht op het terugdringen van hoeveelheid restafval en de gescheiden inzameling van grondstoffen. Wel zetten we interventies in op verbetering van de beeldkwaliteit van de stad. Zo startte in de binnenstad het project Inzamelhelden, continueerden we toezicht met camera’s bij enkele milieupleinen en startten we een pilot met het verhogen van het gratis stortquotum naar 300 kilo per huishouden per jaar. Daarnaast startten we een communicatietraject op ‘Samen houden we Enschede schoon’.
Aantrekkelijk Enschede
Baankansen
We droegen bij aan de euregionale lobby op het doortrekken van de spoorlijn Zwolle Munster. De reistijd naar Berlijn werd in 2023 met een half uur verkort.
De banen groeiden sterk op het Kennispark, de stationsomgeving en de startuplocaties. Wij droegen hieraan bij door de subsidie aan Novel-T die 375 start-ups hielp in 2023. Op Kennispark investeerden we in een aantrekkelijk werkklimaat. Dit resulteerde in de opening van het Fraunhofer instituut en de nieuwe locatie van het ITC. Door de inzet van kwartiermakers zagen we een groei van creatieve bedrijvigheid op onder andere Connect-U. Op Technology base bleef stikstof een belemmering voor de ontwikkeling. Wel was er veel belangstelling van bedrijven voor de locatie. Van de 20 hectare was eind 2023 7 hectare in optie bij bedrijven.
Op de gemengde bedrijventerreinen werkten we intensief samen om de gebieden toekomstbestendig te maken. Voor De Reulver en de Euregio maakten we toekomstvisies. Dit als voorbereiding op herstructureringsplannen en bedrijvenuitvoeringsplannen voor verduurzaming. We zochten naar een nieuwe locatie voor een bedrijventerrein. Op basis van het Didam arrest herijkten we het uitgiftebeleid voor bedrijfskavels.
Talent
Enschede stelde samen met Hengelo, Almelo en de provincie Overijssel een Regionale Investerings Agenda (RSIA) op. De RSIA is input voor de kansenagenda van “Elke regio telt” en de nieuwe Nota Ruimte. Met het Rijk spraken we af een verstedelijkingsstrategie op te stellen voor het stedelijk gebied van de 3 steden.
We werkten aan de Omgevingsvisie. Het meer integraal werken aan en denken over alle opgaven die de leefomgeving raken, kreeg daarmee een goede basis. In 2023 doorliepen we fase 2 en startten we met de voorbereidingen voor fase 3. Bodem en water werd sturend in 2023 voor ruimtelijke ontwikkelingen. Dit namen we mee in de omgevingsvisie.
Accenten vanuit het Actieplan binnenstad lagen in 2023 op het aanstellen van een centrummanager, het instellen van een stimuleringsfonds en het Warenhuis. De aantrekkelijkheid van de binnenstad en de voorzieningen stonden hierbij centraal.
Het project Huiskamer van de stad werd gestopt. We leverden wel een nieuwe cultuurnota en evenementenbeleid op. We verkenden alternatieven voor creatieve broedplaatsen samen met de woningbouwcorporatie. We kregen een SPUK voor de bibliotheek voor investeringen in wijkvestigingen in Twekkelerveld en Glanerbrug en voor de transitie naar de bibliotheek van de toekomst. We kregen ook een SPUK om jongeren en cultuur meer met elkaar te verbinden.
We actualiseerden de woonvisie in 2023 en gaven hiermee richting aan goed wonen en leven nu en in de toekomst. De visie wonen en zorg voor ouderen was onderdeel van de woonvisie.
Vele gebiedsontwikkelingsprojecten hadden te maken met economische tegenwind. Hoge bouwkosten, relatief hoge hypotheekrentes en verscherpte regelgeving voor de middenhuur maakten dat de planvorming en realisatie van woningbouw onder druk stonden. Dit maakte dat we onze doelstelling niet haalden om netto 930 woningen per jaar te realiseren. In 2023 werden in Enschede rond de 500 woningen toegevoegd door nieuwbouw en transformatie (bijvoorbeeld Newton Park, het Jannink Kwartier en Haaksbergerstraat/Zuiderval). Tegelijkertijd was er sprake van een afname door onder andere sloop van rond de 500 woningen, voornamelijk in Boswinkel. Deze sloop was nodig om plek te maken voor nieuwbouw.
Door de investeringsagenda haalden we veel verschillende subsidies binnen in 2023. Het ging bijvoorbeeld om subsidies voor (versnelde) woningbouw, verduurzaming van woningen en bereikbaarheid in grotere gebiedsontwikkelingen. Hiermee bepaalden we voor langere tijd de koers voor gebiedsontwikkeling, maar ook waar co-financiering voor nodig is. Mede dankzij deze subsidies en de rol van de woningbouwcorporaties konden er nog woningbouwplannen worden gerealiseerd in 2023. Marktpartijen en beleggers waren vorig jaar terughoudend in de woningmarkt.
In het project versneld modulair bouwen werden op 4 locaties verspreid in de stad in totaal 198 sociale huurwoningen toegevoegd ten behoeve van ouderen, gezinnen en starters.
We sloten een overeenkomst met subsidie met het ministerie van Binnenlandse Zaken over de realisatie van Host-city. Hierbij worden tenminste 400 modulaire woningen in de sociale doelgroep gerealiseerd in de bestaande gebiedsontwikkelingen.
Bestaande stad
Wijken en buurten
We werkten verder aan een wijkaanpak in Twekkelerveld. Ook voor 2 wijken in Stadsdeel Zuid startten we met de voorbereiding voor een integrale wijkaanpak. Voor de buurt Hanenberglanden deden we een succesvolle aanvraag voor het Volkshuisvestingsfonds. Met die middelen konden we werken aan het verbeteren van leefbaarheid en veiligheid en de verbetering van particuliere woningen inclusief verduurzaming.
We troffen PFAS aan in Enschede. In speeltuinen en moestuinen gelukkig in hele lage gehaltes. In de Bleekerij in Boekelo waren de gehaltes boven de normen. We brachten de vervuiling in kaart en maakten een plan van aanpak. We vroegen daarvoor met succes een SPUK-subsidie aan.
In 2023 actualiseerden we het BVTH-beleid (Bestemmen Vergunnen Toezicht en Handhaven). Uitvoeringskwaliteit en dienstverlening stonden centraal in dit beleid. We bereidden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor. Inzet was om per 1 januari 2024 klaar te zijn voor deze nieuwe wetgeving.
Interne bereikbaarheid
De bereikbaarheid van de stad bleef ook na de coronaperiode goed. Het was weer drukker in de stad, maar de doorstroming bleef op peil. De realisatie van 2 fietsbruggen over de Tubantiasingel en Lambertus Buddestraat waren de hoogtepunten van het jaar. Dit als sluitstuk van de fietssnelweg F35 tussen Enschede en Hengelo. Hierdoor kwam er een sneller, veiliger en gezonder vervoersalternatief beschikbaar en verbeterde de bereikbaarheid van de stad. De realisatie van deelmobiliteithubs in Noord en Oost Enschede zorgde voor minder overlast van gestalde deelscooters en een beter netwerk van deelmobiliteit.
In het kader van mobiliteit stelden we visies op de bij moesten dragen aan meer ruimte voor voetgangers, fietsers, verduurzaming, gezondheid, verblijfsruimte en ruimte voor stedelijke ontwikkeling. Denk aan de parkeervisie, visie op laadpalen en deelmobiliteit. We actualiseerden ook het verkeersveiligheidsplan.
Er zijn verschillende concrete acties uitgevoerd om de omgeving veiliger te maken. We hebben een rotonde aangelegd op de kruising Het Stroink – Knalhutteweg, we hebben maatregelen genomen op de Deurningerstraat bij Het Stedelijk Kottenpark, we zijn gestart met het plaatsen van attentie verhogende palen in schoolomgevingen. Daarnaast hebben we ons jaarlijkse programma met educatieprogramma’s op kinderdagverblijven, scholen en voor ouderen voortgezet. Hierbij valt te denken aan dodehoekprojecten, ANWB streetwise maar ook e-bike- en scootmobieltrainingen. Tot slot zijn we gestart met een pilot waarbij bezorgfietsen in het stadscentrum worden uitgerust met technologie, die de snelheid op het stadserf automatisch naar beneden brengt.
01. Enschede is klimaatneutraal Enschede wil een aantrekkelijke en leefbare gemeente zijn voor iedereen die er woont, werkt of op bezoek komt. Nu en in de toekomst. Daarom maken we ons sterk voor maatregelen die de opwarming van de aarde beperken. Hiervoor stappen we over van fossiele brandstoffen (zoals aardgas of-, steenkool) naar duurzame energie (zoals zonenergie-, of, windenergie). Ons doel is het aandeel duurzame energie tot 2030 met minimaal 8% te verhogen. In 2050 is de CO2 uitstoot teruggebracht naar nul en zijn woningen en bedrijven van het aardgas af.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
02. Enschede is klimaatbestendig en waterrobuust ingericht We willen een veilige, gezonde en aantrekkelijke leefomgeving voor mensen, dieren en planten. In 2050 is Enschede klimaatbestendig en waterrobuust ingericht. Enschede is hierdoor bestand tegen de gevolgen van weersextremen zoals hevige neerslag, droogte en hitte(golven).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
03. Enschede is groen en biodivers We moeten Enschede verder vergroenen en biodiverser maken om Enschede aantrekkelijk, gezond en leefbaar te houden naar de toekomst toe. Dit om ook de balans te houden met de verstening en verdichting van Enschede vanuit bijvoorbeeld de woon-, energietransitie, mobiliteits- en werklocatie opgaven. Dit doen we vanuit de ambitie: Enschede één groot groen park. Waarbij het prachtige groene landelijke gebied via unieke groene invalswegen, wiggen, (stads)parken, groene wijken en dorpen en een vergroende singel naadloos overgaat in een sterk vergroend centrum. Een groen park dat ruimte biedt aan mens, plant en dier. We streven daarbij naar een meer natuurlijk evenwicht, waarin plagen als de eikenprocessierups of invasieve dier- en plantsoorten minder kans krijgen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
04. Enschede is circulair In 2050 heeft Nederland een volledig circulaire economie. Dit betekent dat we zuiniger en slimmer om moeten gaan met grondstoffen.
|
05. Enschede heeft veel baankansen We willen Enschede economisch versterken. In regionaal verband steunen wij de Agenda van Twente. Op deze manier kunnen we kwalitatief groeien, baankansen bieden voor iedereen en daardoor ook sociale problemen beter het hoofd bieden. Eerste prioriteit om dit voor elkaar te krijgen is het vergroten van de bereikbaarheid van banen. Dit doen we op verschillende manieren: kortere reistijden naar aanliggende gebieden met banen, een betere interne bereikbaarheid, een sterkere verwevenheid/relatie met naastliggende economische centra (ook over de grens) en meer banen in de stad zelf.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06. Talent wordt aangetrokken, vastgehouden en ontwikkeld De beroepsbevolking en Enschede en Twente gaat dalen in de komende decennia. Dit kan er toe leiden dat bedrijven op de langere termijn gaan verplaatsen naar gebieden met meer potentiële werknemers. Daarom moet Enschede kwalitatief groeien om veerkrachtig te blijven als stad. Over 10 jaar is het inwonertal gegroeid naar 170.000 inwoners. Al het talent is belangrijk voor de Enschedese/Twentse economie, maar vraagt om verschillende aanpakken. Het praktisch geschoold talent werkt veelal op de plek waar ze wonen en daarom koesteren we deze grote, waardevolle groep en zetten we in op ontwikkeling van deze groep. Het werken aan dit deel van de opgave hangt heel erg samen met het arbeidsmarktbeleid vanuit de opgave “inclusief Enschede”. Voor de theoretisch geschoolden is de aanpak meer gericht op het aantrekken en vasthouden. We zien dat deze groep flexibeler is in het bepalen van hun woon- en werkplek. Bijvoorbeeld jongeren trekken wel naar Enschede om hier te studeren, maar verhuizen daarna naar een grotere stad. De bereikbaarheid van banen speelt hierbij een grote rol. Vandaar dat er inzetten op meer baankansen in onze stad/regio en aantrekkelijke en diverse voorzieningen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
07. In Enschede kun je prettig en gezond wonen en leven De opgave “aantrekkelijke stad” gaat naast nieuwe ontwikkelingen (vooral zichtbaar bij baankansen en talent) ook over de bestaande stad. De accenten komen daarbij vooral te liggen op gebiedsgericht werken en een vitale en leefbare stad. Aandacht voor de bestaande woningvoorraad, gezondheid, veiligheid en interne bereikbaarheid zijn onderdeel van dit doel.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
14. | 3. Economie | Functiemenging | % | 2022 | 54,8% | LISA |
16. | 3. Economie | Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | 2022 | 136,3 | LISA |
21. | 6. Sociaal domein | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar | 2022 | 851,7 | LISA |
24. | 6. Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | 2022 | 69,4% | CBS |
26. | 6. Sociaal domein | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | 2022 | 2% | CBS |
27. | 6. Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | 2023 | 600 | CBS |
28. | 6. Sociaal domein | Lopende re-integratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar | 2022 | 224,5 | CBS |
33. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Omvang huishoudelijk restafval | Kg/inwoner | 2022 | 96 | CBS |
34. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Hernieuwbare elektriciteit | % | 2021 | 10,3% | RWS |
In onderstaande taartdiagram zijn de gerealiseerde lasten per product weergegeven.
|
Toelichting
Het resultaat van Duurzaam wonen, leven en werken is in 2023 na mutaties op de reserves uitgekomen op een nadeel van 4,3 miljoen euro. Een onderschrijding van 5,23% op de totale begroting.
De belangrijkste producten die bijdragen aan dit resultaat:
Voor een nadere toelichting op de afwijkingen wordt verwezen naar hoofdstuk 7.2.