Doel |
|
||||||
05. Enschede heeft veel baankansen totale lasten (x 1.000 euro): 17.388,00 |
|
||||||
06. Talent wordt aangetrokken, vastgehouden en ontwikkeld totale lasten (x 1.000 euro): 94.232,00 |
|
||||||
07. In Enschede kun je prettig en gezond wonen en leven totale lasten (x 1.000 euro): 89.067,00 |
|
Algemeen
In 2024 hebben we belangrijke stappen gezet richting een duurzaam en toekomstbestendig Enschede. Dankzij onze inzet en de inzet van onze inwoners, ondernemers en partners hebben we veel kunnen bereiken.
We konden afgelopen jaar echter niet alle acties realiseren door tekort aan capaciteit, participatie en marktontwikkelingen. De krappe arbeidsmarkt maakte het moeilijk om vertrekkende collega’s te vervangen of mensen in te huren. Dit zorgde voor meer werkdruk en noodzaak tot tussentijdse prioritering. Tegelijkertijd leidden uitgebreide participatieprocessen regelmatig tot een langere doorlooptijd. Veel gemeentelijke acties en projecten zijn bovendien afhankelijk van externe marktpartijen. De invloed die we hierop hebben is beperkt.
Groen en duurzaam
Klimaatneutraal
Afgelopen jaar hebben we ingezet op de verlaging van de CO2 uitstoot en is het aandeel duurzame energie sterk gestegen. Deels door extra opwek, deels door minder verbruik. De extra opwek komt grotendeels doordat particulieren en bedrijven hebben geïnvesteerd in zonnepanelen.
Door wijziging in beleid van provincie en Rijk kunnen er geen grote zonneparken meer gerealiseerd worden. Dit zal de komende jaren merkbaar zijn.
Het aardgasgebruik is ook verminderd dankzij onze inspanningen aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving via de warmtetransitie. Er zijn meerdere energiebesparende maatregelen tot uitvoering gekomen (o.a. met rijksbijdragen vanuit de SPUK Energie-armoede). Ook is gewerkt aan een koersdocument Regionaal warmtebedrijf, de aanpak voor wijkuitvoeringsplannen warmte, de eerste voorbereiding om te komen tot een warmteprogramma en de uitwerking van een pilot vanuit de Renovatiedeal.
We hebben afspraken met onze netbeheerders gemaakt om een acceptabelere doorlooptijd voor onze projecten te krijgen. Om dit te bereiken, werken we samen aan het integraal programmeren met netbeheerders en woningbouwcorporaties.
Klimaatadaptief
Aan deze opgave werken we samen met onze (water)partners in het Twents waternet (o.a. Waterschap Vechtstromen) en met kennis- en onderwijsinstellingen.
We hebben ingezet op het aanpassen van de omgeving aan de klimaatverandering door op wijkniveau GroenBlauw structuurplannen te maken. Hierin kijken we naar hoe we de wijken op lange termijn inrichten met groen en water. De GroenBlauw structuurplannen voor de wijken Varvik-Diekman en Centrum zijn klaar.
Ook hebben we maatregelen getroffen op verschillende locaties waar het risico op (grond)wateroverlast te hoog is. We hebben daarbij de openbare ruimte opnieuw ingericht op een manier die zoveel mogelijk aansluit bij de natuurlijke systemen. We vergroten de sponswerking van de bodem: we maken meer ruimte voor waterberging en breiden de hoeveelheid planten en bomen uit. Ook verminderen we de hoeveelheid verharding.
Voorbeeld is de herinrichting van de Wethouder Nijhuisstraat in Stadsveld waarbij we grote waterbergingen hebben aangelegd in het groen (wadi’s) en onder de straat.
Die maatregelen hebben niet kunnen voorkomen dat in juli 2024 een zeer hevige bui tot veel (grond-)waterloverlast veroorzaakte . Dat heeft geleid tot veel meldingen en tot onderzoek of, en zo ja hoe zulke overlast te voorkomen is. Dat onderzoek loopt nog door in 2025. Het gaat o.a. om locaties in Pathmos, Stadsveld, de binnenstad, Boswinkel en Hogeland.
Op het gebied van Groot Onderhoud Asfalt zijn we gestart met het partnerschap tussen de gemeente Enschede, gemeente Losser en twee aannemers. Dit partnerschap zorgt ervoor dat we kunnen sturen op de doelen efficiency, volledig circulair, CO2-neutraal zijn in 2050 en het creëren van een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving. De Burgemeester Stroinkstraat en Strootsweg zijn wegen waar we op innovatieve wijze onderhoud hebben uitgevoerd. Bij deze projecten hebben we voor het eerst in Nederland een mobiele “crusher” ingezet. Deze krachtige machine heeft de oude weg gebroken, zodat deze hergebruikt kan worden als funderingsmateriaal. Hierdoor hebben we 1244 transportbewegingen voorkomen en CO2-besparing van 145.000 kg.
Dit project toont de toekomst van duurzame wegenbouw! Dankzij de hoge sterkte van de innovatieve asfaltmengsels laat dit project zien hoe slimme technieken en materialen een duurzamer en toekomstbestendiger resultaat oplevert.
Groen en biodivers
We hebben stappen gezet in het realiseren van de ambities uit het Groenambitieplan Enschede: “Enschede één groot groen park”. Op verschillende plekken in de stad is verharding verwijderd, is groen toegevoegd en zijn bomen aangeplant. Een belangrijk voorbeeld is het Van Heekplein, waar we een stenig, druk winkelgebied stap voor stap vergroenen.
Ook de biodiversiteit is verbeterd. Door planten van inheemse bomen en het invoeren van ecologisch bermbeheer in Broekheurne ondersteunen we lokale ecosystemen die belangrijke voedsel- en schuilplekken bieden voor insecten, vogels en andere dieren. Op die manier dragen we bij aan het vergroten van de biodiversiteit.
Het is gelukt om daadwerkelijk meer groen toe te voegen in het landelijk gebied.
Circulair
Afgelopen jaar is de nieuwe grondstoffenvisie vastgesteld om de volgende stappen te kunnen zetten naar een Afvalloos Enschede in 2030. In 2024 zijn er samen met Twentse gemeenten, Twente Milieu en Verpact acties uitgevoerd gericht op verbetering van de kwaliteit van PMD afval (Plastic Metaal en Drankcartons) in minicontainers.
Interventies ter verbetering van de beeldkwaliteit van de stad, conform het coalitieakkoord, zijn na uitgebreide evaluatie herzien:
Tenslotte is er besloten op het verzoek van de gemeente Losser in te gaan door de Enschedese afvalbrengpunten ook open te stellen voor inwoners uit Losser.
Aantrekkelijk Enschede
Baankansen
Hierin zijn belangrijke stappen gezet dankzij vaststelling van de Ontwikkelagenda Economie. We versterkten de samenwerking rond de Regionale Ontwikkelings Strategie (ROS), de topwerklocaties. het innovatie-ecosysteem en de uitvoering van actieplan Binnenstad.
We legden de basis voor besluitvorming over publiek-private exploitatie van Twente Airport.
Voor onze bedrijfslocaties ontwikkelden we nieuw beleid voor uitgifte van kavels. We werkten aan regulering van de binnenstedelijke bedrijfsenclaves en aan verschillende uitvoeringsplannen voor onze bedrijventerreinen. Tenslotte brachten we zoekgebieden in kaart voor bedrijventerreinen, grootschalige terreinen en de uitbreiding van campussen.
Via het Ondernemersloket hebben we ingezet op intensiever contact met onze ondernemers. We hielpen ondernemersverenigingen hun slagkracht te vergroten. Dit met het oog op de grote uitdagingen waar ze voor staan, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming. Zo helpen we ondernemersverenigingen om de organisatiegraad te vergroten. Dit doen we bijvoorbeeld door in onze bedrijfsbezoeken ondernemers te wijzen op het belang van aansluiting bij de ondernemersvereniging. We hebben bijgedragen aan de inzet van professionals om de ondernemersverenigingen te ondersteunen. Verder hebben we ons ingezet om voor de binnenstad een BIZ (Bedrijven InvesteringZone) te realiseren, waardoor er middelen beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld de binnenstadsmanager. Daarmee staan de binnenstadsondernemers sterker in de driehoek vastgoed, gemeente en ondernemers. Ook dragen we op een laagdrempelige manier kennis over inzake nieuwe wet- en regelgeving waar ondernemers aan moeten voldoen.
Talent
Hierin speelt het hebben van voldoende en betaalbare woningen een grote rol.
Afgelopen jaar is er hard gewerkt om nieuwe ontwikkelingen, met name op het gebied van wonen, verder te brengen. Dit heeft bijvoorbeeld geleid tot nieuwe initiatieven voor de locaties “Bleker garage”, Macandra en de locatie Kolenaar garage (bij de Zuiderval). Tezamen leidt dit tot nieuwe ontwikkelingen, die de markt verder moet oppakken en uitwerken, tot honderden woningen. Ook bieden we mogelijkheden via de lijn van vergunningen en vrijstellingen van het Omgevingsplan, dat zijn vaak kleine ontwikkelingen (één tot enkele woningen) maar opgeteld gaat het om grotere aantallen.
Eigen ontwikkelingen en ontwikkelingen van derden hebben we verder gebracht richting realisatie. We hebben geconstateerd dat de markt soms voorzichtig is om die nieuwe ontwikkelingen op te pakken en ook te gaan bouwen. Ook was de hoeveelheid van opgaven en nieuwe ontwikkelingen voor ons intern een uitdaging. De ontwikkelingen, gecombineerd met complexe ruimtelijke en financiële uitdagingen, vroegen meer capaciteit dan we hebben, waardoor zaken langer duren.
Ondanks deze uitdagingen werden in Enschede netto bijna 600 woningen toegevoegd door nieuwbouw en transformatie.
Daarnaast is het van belang dat talent weet waarom Enschede aantrekkelijk is om te wonen. Hierin spelen de creatieve broedplaatsen een rol. We hebben voor de broedplaatsen Sickhouse, Blackbrick, Stichting Creatieve Broedplaatsen Twente en Grensfrequentie een nieuwe plek gevonden. Verder is er een gezamenlijk Bruisende Binnenstad- en sportprogramma opgesteld.
Bestaande stad
Wijken en buurten
Afgelopen jaar is met de vaststelling van het Ruimtelijk Toekomstbeeld de basis voor de Omgevingsvisie gelegd. Met de Omgevingsvisie geven we antwoord op de vragen wat we gaan doen om de stad nog mooier, gezonder en aantrekkelijker te maken én hoe de bestaande leefomgeving te beschermen, behouden en beheren.
De gebiedsgerichte wijkaanpak in Enschede heeft verder vorm gekregen en is geïntensiveerd. We zijn aan de slag gegaan in Twekkelerveld, de Hanenberglanden en ’t Lang. De toekenning van grote rijksbijdragen uit het Volkshuisvestingsfonds voor de Hanenberglanden en Twekkelerveld hebben hier fors aan bijgedragen.
De nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zijn op 1 januari 2024 ingegaan. Veel (bouw)aanvragen werden eind 2023 nog snel ingediend, omdat aanvragers wilden dat hun plannen onder de oude regels zouden vallen.
Daarnaast hebben we afgelopen jaar ervaringen opgedaan met deze nieuwe wetten en de bijbehorende systemen, werkprocessen en brieven. Met name de software, zowel landelijk als lokaal, bleek in de praktijk nog veel haperingen te kennen. Om de overgang voor aanvragers zo soepel mogelijk te laten zijn, zijn er extra diensten aangeboden en ingezet om de dienstverlening zoveel mogelijk op peil te houden en waar mogelijk te versterken. Zo hebben we de collega’s van het Klant Contact Centrum en de balie opgeleid en hun beschikbaarheid vergroot. Daarnaast zijn we ook begonnen met videobellen en hebben we een hulploket bij de afdeling Vergunnen ingericht.
De doelen en focuspunten die we hebben opgenomen in het in 2023 vastgestelde BVTH-beleid (Bestemmen Vergunnen Toezicht en Handhaven) zijn vertaald naar concrete acties in het jaarlijkse Programma Uitvoering en Handhaving. Daarmee is een eerste stap gezet om gericht bij te dragen aan de opgave van de stad. De komende jaren zal hier verder invulling aan worden gegeven.
Interne bereikbaarheid
Het wordt steeds drukker in de stad, maar de doorstroming bleef op peil. Om doorgaand verkeer door de stad te verleiden erom heen te gaan rijden werken we onder het programma Oost aan diverse grote mobiliteitsopgaven. We hebben een aannemer geselecteerd die een autotunnel onder de Keppelerdijk gaat uitwerken, in plaats van de eerder getekende fietsbrug. Middelen voor de realisatie zijn er nog niet maar de opgave brengen we in kaart zodat we druk op andere overheden kunnen vergroten. Ook hebben we een concreet plan gemaakt voor verdere ontwikkelingen in Centrumkwadraat en de bereikbaarheid van de gemeente. Daarnaast hebben we enkele belangrijke schakels in ons fietsnetwerk F35 gerealiseerd, zoals de aangepaste kruising Lonnekerspoorlaan/Voortsweg.
Ook zijn verschillende concrete acties uitgevoerd om de openbare ruimte veiliger te maken. Zo hebben we de meeste maatregelen uit het dorpsverkeersplan Lonneker kunnen realiseren. En we hebben de kruising Oldenzaalsestraat/Schouwinkstraat heringericht. Daarnaast hebben we de verkeersveiligheid rondom basisscholen verbeterd door bij alle scholen reflecterende palen te plaatsen.
In 2024 is de parkeergarage Stationsplein aangepast en gerenoveerd. De in- en uitrit zijn verplaatst in verband met de gewijzigde aanrijroutes. De parkeertarieven in de avond op straat en in de garages zijn gewijzigd conform de eind 2023 vastgestelde Parkeervisie.
01. Enschede is klimaatneutraal Enschede wil een aantrekkelijke en leefbare gemeente zijn voor iedereen die er woont, werkt of op bezoek komt. Nu en in de toekomst. Daarom maken we ons sterk voor maatregelen die de opwarming van de aarde beperken. Hiervoor stappen we over van fossiele brandstoffen (zoals aardgas of-, steenkool) naar duurzame energie (zoals zonenergie-, of, windenergie). Ons doel is het aandeel duurzame energie tot 2030 met minimaal 8% te verhogen. In 2050 is de CO2 uitstoot teruggebracht naar nul en zijn woningen en bedrijven van het aardgas af.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
02. Enschede is klimaatbestendig en waterrobuust ingericht We willen een veilige, gezonde en aantrekkelijke leefomgeving voor mensen, dieren en planten. In 2050 is Enschede klimaatbestendig en waterrobuust ingericht. Enschede is hierdoor bestand tegen de gevolgen van weersextremen zoals hevige neerslag, droogte en hitte(golven).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
03. Enschede is groen en biodivers We moeten Enschede verder vergroenen en biodiverser maken om Enschede aantrekkelijk, gezond en leefbaar te houden naar de toekomst toe. Dit om ook de balans te houden met de verstening en verdichting van Enschede vanuit bijvoorbeeld de woon-, energietransitie, mobiliteits- en werklocatie opgaven. Dit doen we vanuit de ambitie: Enschede één groot groen park. Waarbij het prachtige groene landelijke gebied via unieke groene invalswegen, wiggen, (stads)parken, groene wijken en dorpen en een vergroende singel naadloos overgaat in een sterk vergroend centrum. Een groen park dat ruimte biedt aan mens, plant en dier. We streven daarbij naar een meer natuurlijk evenwicht, waarin plagen als de eikenprocessierups of invasieve dier- en plantsoorten minder kans krijgen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
04. Enschede is circulair In 2050 heeft Nederland een volledig circulaire economie. Dit betekent dat we zuiniger en slimmer om moeten gaan met grondstoffen.
|
05. Enschede heeft veel baankansen We willen Enschede economisch versterken. In regionaal verband steunen wij de Agenda van Twente. Op deze manier kunnen we kwalitatief groeien, baankansen bieden voor iedereen en daardoor ook sociale problemen beter het hoofd bieden. Eerste prioriteit om dit voor elkaar te krijgen is het vergroten van de bereikbaarheid van banen. Dit doen we op verschillende manieren: kortere reistijden naar aanliggende gebieden met banen, een betere interne bereikbaarheid, een sterkere verwevenheid/relatie met naastliggende economische centra (ook over de grens) en meer banen in de stad zelf.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06. Talent wordt aangetrokken, vastgehouden en ontwikkeld De beroepsbevolking en Enschede en Twente gaat dalen in de komende decennia. Dit kan er toe leiden dat bedrijven op de langere termijn gaan verplaatsen naar gebieden met meer potentiële werknemers. Daarom moet Enschede kwalitatief groeien om veerkrachtig te blijven als stad. Over 10 jaar is het inwonertal gegroeid naar 170.000 inwoners. Al het talent is belangrijk voor de Enschedese/Twentse economie, maar vraagt om verschillende aanpakken. Het praktisch geschoold talent werkt veelal op de plek waar ze wonen en daarom koesteren we deze grote, waardevolle groep en zetten we in op ontwikkeling van deze groep. Het werken aan dit deel van de opgave hangt heel erg samen met het arbeidsmarktbeleid vanuit de opgave “inclusief Enschede”. Voor de theoretisch geschoolden is de aanpak meer gericht op het aantrekken en vasthouden. We zien dat deze groep flexibeler is in het bepalen van hun woon- en werkplek. Bijvoorbeeld jongeren trekken wel naar Enschede om hier te studeren, maar verhuizen daarna naar een grotere stad. De bereikbaarheid van banen speelt hierbij een grote rol. Vandaar dat er inzetten op meer baankansen in onze stad/regio en aantrekkelijke en diverse voorzieningen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
07. In Enschede kun je prettig en gezond wonen en leven De opgave “aantrekkelijke stad” gaat naast nieuwe ontwikkelingen (vooral zichtbaar bij baankansen en talent) ook over de bestaande stad. De accenten komen daarbij vooral te liggen op gebiedsgericht werken en een vitale en leefbare stad. Aandacht voor de bestaande woningvoorraad, gezondheid, veiligheid en interne bereikbaarheid zijn onderdeel van dit doel.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
14. | 3. Economie | Functiemenging | % | 2023 | 55,3% | LISA |
16. | 3. Economie | Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | 2023 | 144,2 | LISA |
21. | 6. Sociaal domein | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar | 2023 | 872,9 | LISA |
24. | 6. Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | 2024 | 69,5 | CBS |
26. | 6. Sociaal domein | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | 2023 | 2% | CBS |
27. | 6. Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | 2024 | 596,8 | CBS |
28. | 6. Sociaal domein | Lopende re-integratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar | 2022 | 224,5 | CBS |
33. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Omvang huishoudelijk restafval | Kg/inwoner | 2023 | 99 | CBS |
34. | 7. Volksgezondheid en Milieu | Hernieuwbare elektriciteit | % | 2022 | 16,2% | RWS |
In onderstaande taartdiagram zijn de gerealiseerde lasten per product weergegeven.
|
Toelichting
Het resultaat van Duurzaam wonen, leven en werken is in 2024 na mutaties op de reserves uitgekomen op een nadeel van 5,3 miljoen euro. Een overschrijding van 5,65% op de totale begroting. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar paragraaf 8.2.
De belangrijkste producten die bijdragen aan dit resultaat:
Beheer en Onderhoud Openbare Ruimte
Per saldo een nadelig resultaat van 688.000 euro. Dit wordt met name veroorzaakt door o.a. hogere lasten bij wegen voor projecten en onderhoud van wegen buiten de bebouwde kom bij (1,1 miljoen euro nadeel). Daar tegenover staan voordelen gladheidsbestrijding 192.000 euro, openbare verlichting 101.000 euro, beleid en uitvoering milieu bodem 162.000 euro.
Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaving
Per saldo een nadelig resultaat van 951.000 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door o.a. Met name door hogere lasten meerwerk grexprojecten 200.000 euro, personele zaken (langdurige ziekte, inhuur en leeftijdsopbouw medewerkersbestand) en 352.000 euro en afrekeningen ODT 240.000 euro.
Cultuur, Evenementen en Citymarketing
Per saldo een nadelig resultaat van 1,3 miljoen euro. Dit wordt m.n. veroorzaakt door het besluit van de gemeenteraad om de culturele instellingen extra te compenseren met 426.000 euro voor loon prijs compensatie en de culturele instellingen te compenseren met 944.000 euro voor gemaakte kosten bij het stopzetten van het project van de Huiskamer van de Stad.
Locatieontwikkeling
Per saldo een nadelig resultaat van 490.000 euro. Dit wordt veroorzaakt door hogere plankosten en materiële kosten inzake de initiatief- en definitiefase projecten. Waaronder Horstmanpark, Stationsomgeving Centrum Kwadraat, Spoorzone Hengelo-Enschede.
Parkeerbedrijf Enschede (PBE)
Per saldo een voordelig resultaat van 1,1 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door hogere baten van 693.000 euro met name door vrijval pilot 1e uur gratis, hogere opbrengst kort parkeren en lagere lasten van 417.000 euro door lagere kapitaalslasten en interne verrekeningen
Stedelijke ontwikkeling
Per saldo een voordelig resultaat van 437.000 euro. Dit wordt veroorzaakt door o.a. lagere lasten gebiedsgerichte aanpak landelijk gebied (304.000 euro) en niet gebruikte gelden voor opstellen van een urgentieverordening (100.000 euro).
Verkeersinfrastructuur en beleid
Per saldo een voordelig resultaat van 301.000 euro. Dit wordt veroorzaakt door onder andere lagere kapitaalslasten door lagere omslagrenten (0 %).
Versterken Economische Structuur
Per saldo een nadelig resultaat van 3,7 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door: