2.3 Duurzame leefomgeving

Doelenboom

Doelstelling                                                                           Thema's                                                                                Producten                                             Wat heeft het gekost? 
Behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad 1. Stedelijke ontwikkeling Bestemmingsplannen Lasten 1.567
Baten 605
Grondbedrijf Lasten 27.346
Baten 28.909
Locatieontwikkeling Lasten 1.948
Baten 1.680
Ruimtelijke ontwikkeling Lasten 4.367
Baten 1.754
Stimuleren van de bruisende stad 2. Beleving in de (binnen)stad Cultuur Lasten 18.425
Baten 1.645
Evenementen en citymarketing Lasten 2.456
3. Binnenstad (centrum) Binnenstad (centrum) Lasten 0
Baten 0
Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan 4. Burger- en overheidsparticipatie Stadsdeelsgewijs werken Lasten 4.019
Baten 430
5. Openbare orde en veiligheid Openbare orde en veiligheid Lasten 15.621
Baten 2.418
6. Beheer en onderhoud openbare ruimte Begraafplaatsen Lasten 1.098
Baten 465
Beheer wegen Lasten 8.444
Baten 1.266
Beleid leefomgeving Lasten 1.461
Baten 979
Gladheidsbestrijding Lasten 700
Havens en markten Lasten 738
Baten 368
Openbare verlichting Lasten 1.380
Baten 23
Parkeerbeheer Lasten 11.603
Baten 13.058
Riolering Lasten 15.436
Baten 15.436
Stadsdeelbeheer Lasten 14.399
Baten 2.853
7. Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (WeEconomy) SGW aan lokale duurzame initiatieven Lasten 0
Baten 0
8. Wettelijke taken en deregulering Handhaving bouwwerken en bedrijven Lasten 2.046
Baten 325
Handhaving openbare ruimte Lasten 1.676
Baten 830
Vergunningen leefomgeving Lasten 4.920
Baten 3.968
Stimuleren van een duurzame leefomgeving 9. Duurzame energievoorziening Duurzaamheid Lasten 327
Baten 7
10. Afvalstoffen: afvalloos Twente Afvalstoffen Lasten 19.269
Baten 18.996
  Bedragen x 1.000 Euro's

Wat hebben we bereikt?

De economie draait op volle toeren en er is veel bedrijvigheid in de stad. Dat is bijvoorbeeld terug te zien in de toename van de kavelverkoop en het aantal vergunningsaanvragen. Op onder andere de beoordeling van de binnenstad en het openbaar groen scoort Enschede opnieuw beter dan voorgaande jaren. Toch is de voortgang niet overal zo snel gegaan als beoogd. Onder andere door het eerdere vertrek van een wethouder, de demissionaire status van het college en de lange coalitieonderhandelingen zijn niet alle actiepunten voor 2018 haalbaar gebleken.

 

Dynamische en vitale stad

Stedelijke ontwikkeling

Er is het afgelopen jaar vanuit verschillende projecten veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de stad. Het economisch tij zit mee wat leidt tot veel initiatieven vanuit marktpartijen en ook de verkoop van woonkavels voor particulier opdrachtgeverschap is boven verwachting: 68 kavels in plaats van de begrote 33. De bodem in het aanbod komt daarmee langzaam in zicht. Maar Enschede is ‘hot.’ Partijen zijn bereid te investeren en steken hun nek uit. Kop Boulevard, Spoorzone en de prijsvraag voor het Janninkkwartier (Zuiderval) zijn daar goede voorbeelden van. Er wordt volop gebouwd in plannen als Vaneker, Boddenkamp en Beekwoude. Naast woningbouw is er ook op andere terreinen veel in beweging. Hieronder staan een aantal andere grote stedelijke ontwikkelingen waar in 2018 grote stappen in zijn gezet.

Cobercoterrein

Het Cobercoterrein, één van de deelgebieden in de Spoorzone, komt tot ontwikkeling met daarbij de Melkhal als belangrijk icoon voor het gebied. Aan de zuidzijde komen circa 50 woningen die door middel van particulier opdrachtgeverschap worden gerealiseerd. De Melkhal blijft behouden en krijgt een brede multifunctionele invulling. Aan de noordzijde komen circa 40 zogenaamde ‘loftementen’ waar wonen en werken kan worden gecombineerd. Het ontwerp-bestemmingsplan voor het Coberco terrein is eind 2018 ter visie gelegd.

“De Kop” (voorheen Kop Boulevard)

In het voorjaar van 2018 is met de ontwikkelaar LIFE een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor de ontwikkeling van een nieuw grootstedelijk woongebied in het centrum. De naam voor het project is vastgesteld als “De Kop”.

Tegelijk is in het voorjaar een gemeentelijk investeringsproject gestart ten behoeve van de openbare ruimte in de Kop Boulevard en omgeving. In 2018 is het definitieve ontwerp gemaakt voor de openbare ruimte van de Haaksbergerstraat, Ripperdastraat en Piet Heinstraat/Nijverheidsstraat. Daarbij hebben verschillende sessies met belanghebbende partijen en omwonenden plaatsgevonden.

Dynamische Investeringsagenda

In 2018 is de werkwijze “Dynamische Investeringsagenda” verder uitgewerkt voor de buurt Twekkelerveld. Samen met corporaties en vanuit de verschillende gemeentelijke werkvelden is onderzocht op welke wijze tot een integrale aanpak van wijkvernieuwing, leefbaarheid en verduurzaming gekomen kan worden door werkzaamheden en budgetten te combineren. De bedoeling is op deze manier slim samen te werken aan aantrekkelijke wijken, ondanks het wegvallen van grote rijksbudgetten voor stedelijke vernieuwing.

 

Bruisende stad

Muziekkwartier

De partners van het Muziekkwartier hebben in 2018 hun visie ‘Huiskamer van de Stad’ verder geconcretiseerd. Er is onderzocht of de centrale vestiging van de Openbare bibliotheek Enschede (OBE) kan verhuizen naar het Muziekkwartier. Een voorlopig ontwerp en concept investeringsplan bieden inzicht in de kosten. Ook is er een concept exploitatiemodel dat aansluit op deze ontwikkeling.

Een andere ontwikkeling in het Muziekkwartier is de intrek van de Nederlandse Reisopera (NRO) in de kantoorruimtes. Daarnaast heeft de NRO met haar werkplaats haar intrek genomen in de Performance Factory.

Poppodium

De transitie rondom het Poppodium heeft in 2018 verder vorm gekregen. Het bovenstedelijk poppodium gaat verder onder de naam Metropool en heeft in het eerste half jaar (september – december) veel bezoekers getrokken: 25.000.

Cultuurprofiel Twente

Samen met de regio is het Cultuurprofiel Twente opgesteld. Het cultuurprofiel is geaccordeerd door alle 14 Twentse gemeenten en aangeboden aan de Minister van OC&W.

 

Leefbare en veilige wijken

Openbare ruimte: maaien in balans en bloemenlinten

Het maaibeleid in de openbare ruimte is weer meer in balans gebracht. Een balans tussen efficiency, bevorderen van de biodiversiteit, het beeld buiten en beleving van inwoners. Tegelijkertijd is daarbij de biodiversiteit ook bevorderd door de aanleg van in totaal 3 hectare nieuwe bloemenlinten verspreid door de stad, waardoor er nu zo’n 6,7 hectare bloemenlint is in de openbare ruimte. Een goede basis voor de verdere doorontwikkeling van de biodiversiteit in de stad is ook gelegd met de binnenstedelijke natuur- en waterkansenkaart, die in 2018 is opgesteld. Deze kaart biedt inzichten in de mogelijkheden om de biodiversiteit te versterken, bijvoorbeeld bij herinrichting van de openbare ruimte.

Extreme weersomstandigheden en calamiteiten

In 2018 zijn er de nodige extreme weersomstandigheden en calamiteiten geweest die inzet van de gemeente hebben gevraagd. Allereerst de storm die veel schade (waaronder aan bomen) aanrichtte in januari. Ten tweede, de droogte in de zomer die met name in de openbare ruimte heeft geleid tot aanvullende inzet. Als laatste, de riooloverstroming in de wijk Transburg in september.

OmgevingsDienst Twente

In 2018 is de omschakeling van een fysieke Regionale UitvoeringsDienst (RUD) naar een OmgevingsDienst Twente (ODT) voltooid. Zowel de bouw van de ODT als de daadwerkelijke invoering is echter niet optimaal verlopen. In het traject tot realisatie van de ODT is in Twente veel tijd gaan zitten in de discussie over de inbreng van milieutaken. De wetgever heeft aangegeven welke milieutaken verplicht ingebracht moeten worden (het zgn. BasisTakenPakket) en aangegeven dat gemeenten zelf kunnen besluiten dit pakket uit te breiden met andere milieutaken en zelfs overige WABO taken. Enschede heeft in 2018 besloten gedurende drie jaar alleen het zgn. BasisTakenPakket in te zullen brengen.

 

Duurzame leefomgeving

De uitvoering van het Actieplan Duurzaamheid is inmiddels voldoende belegd binnen de organisatie en duurzaamheid wordt op veel plekken als regulier onderdeel van het werk meegenomen. Dit geldt in het bijzonder voor de interne organisatie en de ontwikkeling en het onderhoud en beheer van de fysieke stad. 

In 2018 ging de inzet beleidsmatig vooral naar de voorbereiding van de Energievisie, en de MilieuEffectRapportage die daarvoor wordt opgesteld. De realisatie van locaties voor de opwekking van duurzame energie heeft wel een versnelling gekregen. Met name zijn veel maatschappelijke initiatieven begeleid en planologisch mogelijk gemaakt.

Zonneparken

Vooruitlopend op de vaststelling van de Energievisie zijn een aantal duurzaamheidsinitiatieven voor zonneparken verkend en gedeeltelijk in behandeling genomen en vergund. Specifieke aandacht is besteed aan de landschappelijke inpassing en het vroegtijdig betrekken van de omwonenden incl. het organiseren van een actieve participatie. Concreet heeft dit geleid tot de volgende resultaten: de bouw van 2 zonneparken (bij Twence), het verlenen van een Projectafwijkingsbesluit en een omgevingsvergunning voor de locatie Kronos (voor in totaal 39 ha zonneweide) en het beleggen van diverse daken met zonnepanelen (bijvoorbeeld bij Twente Milieu). Ook hebben plaatselijke energiecoöperaties voorbereidingen getroffen om diverse zonneparken te ontwikkelen (7 locaties voor totaal ruim 20 ha).

Energievisie

Een belangrijke stap op weg naar de Energievisie is gezet op 10 december 2018, toen door de Raad de Notitie reikwijdte en detailniveau voor de Energievisie werd vastgesteld. Met dit besluit staat vast welke scenario’s voor het opwekken van duurzame energie binnen de milieueffectrapportage worden onderzocht en hoe de gevolgen voor het milieu in kaart kunnen worden gebracht. De Energievisie wordt als bron gebruikt voor de inbreng in de Regionale energie strategie en de stip aan de horizon is klimaatneutraal zijn in 2050.

Van Groene Leges naar Groene Norm

Enschede heeft als eerste gemeente geëxperimenteerd met het kostenverhaalsinstrument leges mede inzetten voor het bereiken van de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen. Met name aanvragers voor omgevingsvergunningen voor de bouw konden een korting krijgen op hun leges als zij verder gingen op duurzaamheidsgebied dan de wetgever als minimum had voorgeschreven. Omdat het doel van deze korting een gemeentebrede ambitie betreft en omdat de legesinkomsten nodig zijn om de kosten van het vergunningverleningsproces te dekken, is door de raad een budget beschikbaar gesteld om het eindproduct vergunningen te compenseren voor de minder ontvangen leges. Hoewel vanuit duurzaamheid van een succes kon worden gesproken, waren toch twee nadelen verbonden aan dit experiment: De kosten werden te hoog en aan het instrument legesverlaging kleven veel nadelen als het gebruikt wordt om een bepaalde ontwikkeling te stimuleren, subsidiëring is daarvoor beter geschikt.

Via de VNG ging een zeer groot deel van de Nederlandse gemeenten het zgn. Enschedese model invoeren. Enschede heeft echter besloten om met toepassing van de zgn. Crisis- en herstelwet (Chw) in Enschede de verzwaarde milieueisen dwingend voor te schrijven. Dat leidt tot een uitzondering op het Landelijk geldende Amvb “Bouwbesluit”. Van een vrijwillige norm is het daarmee een verplichte norm geworden. De verwachting is dat deze wetswijziging zeer spoedig in 2019 van kracht zal worden.

Afvalloos Twente

In 2018 is het beleid gecontinueerd zodat de inwoners kunnen wennen aan het systeem van betalen voor het aanbieden van restafval. Hiermee zijn de scheidingsresultaten goed en gelijk gebleven. Ook is ingezet op het neveneffect, te weten het tegengaan van illegale bijplaatsingen en stort. Verder is er een peiling gehouden onder laagbouwhuishoudens. Dit als eerste aanzet in het onderzoek naar de haalbaarheid van een ‘keuzemodel’. Hiermee is een begin gemaakt met een vervolgstap in het afvalbeleid op weg naar een ‘afvalloos Twente’.

Waterberging en project de Groene Linie Oldenzaalsestraat.

Eén van de grootste risicolocaties op wateroverlast ligt in het centrum van Enschede, omgeving Oldenzaalsestraat en De Heurne. Daarom is in 2018 gestart met het project “De Groene Linie Oldenzaalsestraat”. In dit project worden een ondergrondse waterberging en een groene bergingszone aangelegd van totaal 6000 m3. Naast de waterberging wordt met dit project de hittestress beperkt en de biodiversiteit en leefbaarheid in dit stenige deel van Enschede vergroot. Ook wordt de kans op schades aan woningen, bedrijven en winkels bij extreme neerslag verlaagd.

Stadsbeek

Een andere vorm van het tegengaan van wateroverlast is de aanleg van de stadsbeek. In 2018 is samen met bewoners, ondernemers, scholen en het Waterschap de eerste fase van de stadsbeek geopend. Hiermee wordt een oplossing geboden voor de (grond)waterproblematiek in Stadsveld en Pathmos en tegelijkertijd de participatie en biodiversiteit vergroot. Parallel is ook gestart met de tweede fase van de stadsbeek aan de B.W. ter Kuilestraat, tussen de Rembrandtlaan en de Elferinksweg.

Interne organisatie

In het kader van duurzaamheid binnen de eigen organisatie heeft het college besloten dat ambtenaren voor dienstreizen meer gebruik moeten maken van (elektrische) dienstfietsen en het openbaar vervoer. Als dit niet mogelijk of werkbaar is, zijn 17 elektrische auto’s beschikbaar. De elektrische auto’s zijn inclusief laadvoorzieningen verdeeld over de Van Heek -, Irene- en parkeergarage onder het Stadskantoor. Door middel van een slimme app kunnen de auto’s gereserveerd en geopend/gesloten worden.

Zowel regionaal als landelijk trekt dit project de aandacht. In het najaar hebben stichting Natuur en Milieu en het Ministerie I&W aan Enschede de prestigieuze Autodeel award uitgereikt mede vanwege de geplande uitrol van dit concept naar andere grote werkgevers in de regio, inwoners en voor WMO vervoer.

 

Financieel resultaat

Het financieel resultaat van het programma Duurzame Leefomgeving bedraagt 3,2 miljoen euro voordelig ten opzichte van de actuele begroting 2018. Ten opzichte van de Tussenrapportage 2018 is dit een verbetering van 5,6 miljoen euro.

Dit wordt veroorzaakt door de realisatie van bij de Tussenrapportage 2018 gemelde bijsturingsmaatregelen (1,6 miljoen euro) en een budget toevoeging als gevolg van het bij de Tussenrapportage 2018 gemelde tekorten (2,4 miljoen euro toename budget). Het resterende verschil (1,6 miljoen euro) wordt toegelicht onder 'Wat heeft het gekost?'.

Indicatoren

Doelstelling A: Samen met partners behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad

1. Rapportcijfer voor de waardering van de groene kwaliteit van het buitengebied (natuur, landschap, water, cultuurhistorie)

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.

 

Toelichting 

De waardering voor het buitengebied van Enschede is nagenoeg gelijk gebleven aan de waardering in 2017.

 

2. Het aantal vergunningen dat leidt tot ruimtelijke ingrepen

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting 

De grafiek geeft het aantal aanvragen op het gebied van bouw, sloop, aanleg en uitweg. Het aantal bouwaanvragen lijkt enigszins te stagneren doordat de bouwbedrijven de vraag niet aan kunnen. Daarnaast zijn de huizenprijzen gestegen, waardoor de vraag naar verbouwingen afneemt.

 

3. Indexcijfer voor de stedelijke ruimtelijke kwaliteit (ten opzichte van 2012 op de onderdelen woonaantrekkelijkheid, dichtheden, groen en water)

 

Bij een betrouwbaarheid van 95% is de foutmarge 0,1% naar boven en naar beneden.

 

Toelichting

Vele factoren beïnvloeden de stedelijke ruimtelijke kwaliteit. Onderdeel van dit indexcijfer is bijvoorbeeld ook woonaantrekkelijkheid. Het verbeteren van het cultuuraanbod (ten opzichte van de rest van het land) heeft hierin een positief effect evenals groene klimaatadaptieve projecten die de woonomgeving verbeteren zoals de stadsbeek.

 

Doelstelling B: Stimuleren van de bruisende stad

4. Rapportcijfer voor de waardering van aspecten van de binnenstad (horeca, winkels, sfeer, veiligheid, et cetera)

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

Jaarlijks vragen wij bezoekers om de binnenstad een rapportcijfer te geven. In 2018 is het rapportcijfer met twee tiende punt gestegen ten opzichte van de twee voorgaande jaren. De winkelvoorzieningen worden dit jaar met een 8,0 beoordeeld, drie tiende punten hoger dan in 2017. Daarmee komen de winkelvoorzieningen van de diverse activiteiten als beste naar voren. Bezoekers waarderen naast het winkelaanbod in grote mate de sfeer en gezelligheid in de Enschedese binnenstad.

 

5. Aantal bezoekers grote evenementen

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting 

Het instrument, de evenementenmonitor, is nog in ontwikkeling. Het kan nu nog niet de gegevens leveren voor deze indicator. In de gemeentebegroting 2019-2022 is de indicator ‘gemiddeld aantal weekbezoekers binnenstad’ opgenomen. Vanaf 2019 worden de cijfers dan ook in een andere vorm gepresenteerd.

 

6. Aantal bezoekers van de grote gesubsidieerde culturele instellingen

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.

 

Toelichting

Voor deze indicator worden de bezoekersaantallen gebruikt van de Twentse Schouwburg, Metropool, Concordia en de Museumfabriek.

Er is een lichte daling van de bezoekersaantallen. Dit heeft te maken met de start van Metropool halverwege het jaar. Aan de andere kant heeft Metropool, sinds ze een half jaar open zijn, boven verwachting veel bezoekers getrokken: 25.000.

 

7. Percentage van inkomsten van de grote gesubsidieerde culturele instellingen ten opzichte van de subsidie

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

Voor deze indicator worden de percentages gebruikt van de Twentse Schouwburg, Metropool, Concordia en de Museumfabriek.

Het percentage eigen inkomsten t.o.v. subsidie is vergelijkbaar met 2016. Het cijfer van 2017 is niet vergelijkbaar, aangezien Poppodium Atak hier niet in is meegenomen. Ook het cijfer voor 2018 is vertekend omdat Metropool pas in de tweede helft van 2018 in bedrijf was.

 

Doelstelling C: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan

8. Positie veiligheid van Enschede ten opzichte van de overige twaalf gemeenten met meer dan 150.000 inwoners 

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting
De gemeente Enschede staat bij de positie veiligheid in 2018 op een vijfde plek. Inmiddels zijn er geen twaalf gemeenten in Nederland met meer dan 150.000 inwoners, maar zeventien gemeenten.

 

9. Percentage inwoners dat zich weleens onveilig voelt in de eigen buurt 

 

 

 

Toelichting

 

De Veiligheidsmonitor (VM) is met ingang van 2019 een tweejaarlijks (in oneven jaren) terugkerend bevolkingsonderzoek naar veiligheid, leefbaarheid en slachtofferschap. Tot en met 2017 was het een jaarlijks onderzoek. In 2018 heeft geen onderzoek plaats gevonden.

 

10. Opkomstpercentage waarbij de brandweer na een melding tijdig ter plaatse is

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

 

Het gemiddelde opkomstpercentage waarbij de brandweer tijdig ter plaatse is, is in 2018 gelijk gebleven aan 2017. De kazernes Boekelo en Glanerbrug hebben moeite met het halen van de vastgestelde uitruktijden. Dit heeft vooral te maken met de beschikbaarheid van voldoende vrijwilligers overdag.

 

11. Beoordeling schouwresultaten 'schoon' 

 

 

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

De schouwresultaten geven aan dat de stad op niveau ‘basis’ is onderhouden en de binnenstad op niveau ‘hoog’. Een en ander overeenkomstig de afspraken met de raad.

De indicator sluit aan bij thema 6 in de volgende paragraaf.

 

12. Rapportcijfer voor de waardering van de kwaliteit van het openbaar groen

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

De waardering is nagenoeg gelijk gebleven aan de waardering van 2017 met een lichte stijging van een 6,8 naar een 6,9

De indicator sluit aan bij thema 6 in de volgende paragraaf. 

 

13. Naleefgedrag milieugerelateerde handhaving

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

De naleefindicator voor 2018 ten aanzien van milieuhandhaving is 75%. Dit percentage schommelt minimaal door de jaren heen. Hiervoor is niet direct een aanwijsbare reden te noemen. Het minimale verschil kan zitten in het type bedrijven dat door het jaar heen wordt gecontroleerd. Met andere woorden doordat de aandacht in het ene jaar gericht is op een ander type bedrijven. Vergeleken met voorgaande jaren kan het percentage naleefgedrag iets schommelen, zonder dat daar een andere verklaring voor is gevonden. 

 

 Doelstelling D: Stimuleren van een duurzame leefomgeving

14. Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (WEconomy)

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

Sinds eind 2017 bestaat de functie van duurzaamheidsmakelaar niet meer, en wordt gemeentelijke begeleiding van duurzaamheidsinitiatieven vanuit Stadsdeelmanagement georganiseerd. Het hier gegeven antwoord geldt dus ook voor indicator 20 (aantal ondersteuningsvragen aan de duurzaamheidsmakelaar), die daarmee feitelijk vervalt.

Er zijn in 2018 in totaal 60 initiatieven geïdentificeerd. Over de betekenis van dit getal zijn de volgende nuanceringen op te merken:

  • Diverse initiatieven kunnen niet binnen één jaar volledig gerealiseerd worden. Waar de opstart in enig jaar wordt gemeld en begeleid, kan het dus ook in daaropvolgende jaren nog tot activiteiten leiden die ook niet altijd meer gemeentelijke bemoeienis vragen. Hierdoor zal het totaal aantal activiteiten rond lokale duurzame initiatieven groter zijn dan het getal suggereert.
  • Ook merken we dat het steeds “gewoner” wordt om duurzaam te doen. Mensen slaan er minder specifiek op aan. Zaken als boomplantdag, opruimen van zwerfvuil, collectieven voor zonnepanelen, gezamenlijke moestuinen, zelfbeheer, bloemenweides, natuurlijk spelen, etc; het hoort er al zó bij dat het ook niet allemaal meer als uniek project wordt vastgelegd. Eigenlijk gebeurt het in alle wijken wel.

 

15. Gemiddeld energielabel. Beoogde labelverdeling van de woningvoorraad

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

De huidige labelverdeling loopt achter bij de doelstelling. Veel energiemaatregelen worden vertraagd in een aangepast energielabel verwerkt. Het energielabel is daarmee als jaarlijkse indicator geen goed instrument gebleken en ook als indicator vervallen in de nieuwe gemeentebegroting. Tevens is zeker bij de hogere labels de invloed van de bewoner op het uiteindelijke energieverbruik erg groot. Omdat het resultaat telt, ligt de focus in de navolgende jaarrekeningen vooral op het gemiddelde energieverbruik per wooneenheid en het aantal woningen dat niet op aardgas is aangesloten.

 

16. Planologische reservering van het aantal locaties voor wind- en zonne-energie

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

In 2018 is 15 hectare locatie Schukkinkweg (Kronos) planologisch mogelijk gemaakt. Samen met de twee in 2018 gerealiseerde locaties van Twence betekent dat er drie locaties planologisch mogelijk zijn.

 

17. Energiebesparing per jaar:
Elektriciteit:

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

Deze cijfers zijn op het moment van het samenstellen van deze jaarrekening nog niet bekend.

 

Gas:

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

Deze cijfers zijn op het moment van het samenstellen van deze jaarrekening nog niet bekend.

 

18. Toename scheidingspercentage restafval

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

In 2018 is het beleid ongewijzigd gebleven en zit het scheidingspercentage van het restafval ongeveer op hetzelfde niveau als in 2017.

 

19. Kg's restafval per inwoner/jaar (afname)

 
 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

Het aantal kilogram restafval per inwoner zit net als het scheidingspercentage, op ongeveer hetzelfde niveau als in 2017 i.v.m. het ongewijzigde beleid in 2018.

 

20. Aantal ondersteuningsvragen aan de duurzaamheidsmakelaar

 

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

 

Toelichting

Zoals bij indicator 14 toegelicht, vervalt deze indicator. De functie van duurzaamheidsmakelaar bestaat na 2017 niet meer. De resultaten zijn opgenomen onder indicator 14.

 

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt Aantal per 10.000 jongeren 2017 155 Bureau Halt
8. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners 2017 3,3 CBS
9. 1. Veiligheid Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners 2017 5,7 CBS
10. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners 2017 3,0 CBS
11. 1. Veiligheid Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners 2017  5,5 CBS
33. 7. Volksgezondheid en Milieu Omvang huishoudelijk restafval Kg/inwoner 2018   146 CBS
34. 7. Volksgezondheid en Milieu Hernieuwbare elektriciteit % 2018   nnb
RWS

 

Wat hebben we ervoor gedaan?

Doelstelling A: Samen met partners behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad.

Actiepunten 2018 Status Status 31/12/2018
Thema 1: Stedelijke ontwikkeling    
  1. We gaan voor de (her)ontwikkeling van de Kop Boulevard een stedenbouwkundige visie en een grondexploitatie ter besluitvorming voorleggen.   
  2. De verdere ontwikkeling van de Spoorzone vraagt in 2018 om een actualisatie van de bestaande kaders om zo nieuwe ontwikkelingen mogelijk te kunnen maken.
  3. We gaan een proces doorlopen, dat samenhang gaat brengen tussen de vele lopende ontwikkelingen en de verschillende gebiedsvisies (o.a. de invalswegen en de binnenstad)  en dat richting geeft aan (toekomstige) programmeringsvragen.  
  4. We gaan voor de invalswegen van de stad een integraal ruimtelijk kader maken met een uitvoeringsagenda voor de gewenste functionele en ruimtelijke inrichting.
  5. We gaan de procedures voor de bestemmingsplannen van het voormalige luchthaventerrein afronden, zodat we sneller kunnen meewerken aan passende initiatieven.  
  6. We gaan in 2018 starten met het maken van een Dynamische Investeringsagenda voor een aantal gebieden. Op grond van deze analyse maken we met de corporaties een prioritering van wijken en buurten waar we in de toekomst gezamenlijk willen investeren.  
  7. We gaan de gemeenteraad voorstellen om op een aantal nieuwe locaties verspreid over de stad de bouw van enkele woningen toe te staan (“Bouwen in de wijk 2”). Wij voegen ook een evaluatie toe van het eerste project “Bouwen in de wijk”.
  8. We gaan een geactualiseerde nota grondbeleid aan de gemeenteraad voorleggen. In deze nota geven wij aan welke basishouding wij als gemeente hebben in gebiedsontwikkelingen en welk instrumentarium we in gaan zetten.
  9. We leggen de gemeenteraad een geactualiseerde Gids Buitenkans ter besluitvorming voor.
10. Om een andere coördinatie en invulling van het bezoekerscentrum de Lammerinkswönner en om de duurzaamheidseducatie voor het basisonderwijs invulling te geven gaan we in 2018 een gebiedssamenwerking aan samen met partijen in dit gebied,   
11. We maken een overzicht van de (invoerings)consequenties van de omgevingswet voor het gemeentebestuur (rollen gemeenteraad en college), voor de ambtelijke organisatie en de werkprocessen én voor de inwoners, instellingen en bedrijven in Enschede.
12. We gaan, vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet, flexibeler om met de toepassing van de bestaande bestemmingsplannen. Wij gaan hiervoor meerdere pilots doen.   
Bijdrage verbonden partij Regio Twente (RO en wonen)
In het verlengde van de regionale woonvisie die begin 2016 is vastgesteld, worden afspraken gemaakt over de omvang en kwaliteit van de woningproductie in Twente. Daarnaast wordt de inbreng in G32, VNG en dergelijke gecoördineerd. Binnen de regio is de samenwerking met de Netwerksteden vooral op wonen en grondzaken. 

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

2. I.v.m. het eerdere verstrek van een wethouder, de demissionaire status van het college en de lange coalitieonderhandelingen was het niet mogelijk om de actiepunten voor 2018 op tijd af te ronden. Met name waar bestuurlijke keuzes en politieke besluitvorming nodig was, zijn deze actiepunten over de jaargrens heen getild om in 2019 verder op te pakken.

4. Zie toelichting actiepunt 2.

6. In 2018 is de prioritering gevallen op de Posten, Cromhoffpark en Twekkelerveld, daar lagen in 2018 de beste kansen voor krachtenbundeling. In 2019 verbeteren we het proces van prioritering door de analyse eronder en het gesprek erover verder te ontwikkelen. 

7. Het voorstel voor Bouwen in de wijk fase 2 wordt in 2019 aan uw raad voorgelegd inclusief een evaluatie van Bouwen in de wijk 1.

8. Zie toelichting actiepunt 2.

9. Zie toelichting actiepunt 2.

 

Doelstelling B: Stimuleren van de bruisende stad

Actiepunten 2018 Status Status 31/12/2018
Thema 2: Beleving in de (binnen)stad.    
 14. De nota cultuurbeleid gaan we actualiseren en ter besluitvorming voorleggen aan de gemeenteraad
 15. We gaan het atelierbeleid actualiseren.
 16. Het beleid en instrumentarium voor de amateurkunst gaan we vernieuwen. Dit beleid moet bijdragen aan het verbreden van de doelgroep, verjonging, verbinding tussen partijen, creëren van ruimte voor nieuwe initiatieven en zorgen voor een brede basis in de wijken.
 17. We gaan samen met de Openbare Bibliotheek de mogelijkheden onderzoeken van een verhuizing van de centrale vestiging naar het Muziekkwartier.  
 18. We faciliteren de huidige gebruikers van het NMK in de uitwerking en implementatie van hun gezamenlijke visie op het toekomstig gebruik van het NMK. Daarbij kunnen ook nieuwe partners betrokken worden in de ontwikkeling van een bruisender 'huiskamer van de stad’.  
 19. We gaan het evenementenbeleid en bijbehorend toetsingskader actualiseren.
Bijdrage verbonden partij Twentsche Schouwburg
De Twentse Schouwburg N.V. (Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede) vormt een belangrijke culturele voorziening voor de gemeente Enschede en omgeving. De onderneming exploiteert vier gebouwen met samen zes podia in het centrum van Enschede, te weten: het Wilminktheater, het Muziekcentrum, de Grote Kerk en De Kleine Willem. Op jaarbasis biedt de organisatie momenteel circa 350 – 380 voorstellingen en concerten aan met circa 135.000 bezoekers per jaar. Daarnaast is er meer aandacht voor de verbindende rol van Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede binnen de Twentse samenleving, verbinding tussen publiek en podia en ook tussen de Twentse podia onderling.
   
Thema 3: Binnenstad (centrum)    
 21. We gaan in de te actualiseren visie voor de spoorzone (zie thema 1) ook een voorstel doen om de uitstraling van het Stationsplein te verbeteren en gaan daarin ook een visie geven hoe we de verblijfsfunctie en de doorstroming voor voetgangers daar kunnen verbeteren.
 22. We gaan een plan maken voor het vernieuwen van de bewegwijzering in en naar de binnenstad.
 23. Aan de noordzijde van het centrum richten we de Raiffeisenstraat opnieuw in, waarbij we onder andere de verkeersveiligheid gaan verbeteren op de kruising van de Deurningerstraat met de Hengelosestraat en we zorgen ervoor dat de zuidelijke stukken van de Deurningerstraat en Molenstraat worden ontlast.
 24. We gaan op het stadserf een camerahandhavingssysteem voor auto’s invoeren.
 25. We gaan de entrees van het stadserf meer uitstraling geven, waarbij rekening wordt gehouden met het instandhouden van de verkeerstechnische functie voor het camerahandhavingssysteem.
 26. We gaan onderzoeken of er maatregelen zijn waarmee we de overlast van brommers en scooters op het stadserf kunnen verminderen.  
 27. We gaan verschillende beheer- en onderhoudsprojecten (riolering, wegen, water en groen) uitvoeren.   

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Toelichting

14.Het actualiseren van de Nota Cultuurbeleid is uitgesteld i.v.m. het opstellen van het regionaal Cultuurprofiel. Het is beter om aan te sluiten bij deze nieuwe ontwikkeling.

15. Er zijn twee ontwikkellijnen binnen dit actiepunt: het atelierbeleid en de realisatie van de bezuinigingen. Het accent heeft gelegen op de overdracht van de atelierpanden i.v.m. de realisatie van de bezuinigingsopgave.

16. De evaluatie van de verordening amateurkunst heeft plaatsgevonden. Het uitwerken van de bevindingen in een nieuwe subsidieverordening vraagt meer tijd, aangezien dit gebeurt in samenwerking met het culturele veld in Enschede.

19. Het evenementenbeleid en het bijbehorend toetsingskader zijn dienend aan de citymarketingvisie die nog wordt opgesteld.

21. Zie de toelichting op actiepunt 2.

23. De voorbereidingen voor de werkzaamheden aan de Raiffeisenstraat hebben langer geduurd. De realisatie zal plaatsvinden in 2019.

24. De invoering van het camerahandhavingssysteem is vertraagd omdat de benodigde applicaties eerst goed moeten draaien voor we de overstap maken naar camerahandhaving. Dit kost meer tijd dan gepland.

25. De verbetering van de uitstraling van de entrees hangt samen met de aanpassingen die aan de entrees moeten worden gedaan in verband met de camerahandhaving, zie de onderbouwing voor de vertraging hierboven bij punt 24.

26. Voor de aanpak van brommers en scooters in de binnenstad zijn geen middelen en daarmee geen capaciteit beschikbaar. In 2019 komt een nieuw voorstel voor een nieuwe aanpak.

 

Doelstelling C: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan.

Actiepunten 2018 Status Status 31/12/2018
Thema 4: Burger- en overheidsparticipatie.    
28. De stadsdeelagenda’s worden in nauwe samenwerking met inwoners, ondernemers en in- en externe partners voor de nieuwe coalitieperiode geactualiseerd.  
29. Samen met inwoners, wijkraden en raad vervolgen we het proces en de zoektocht naar bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap die aansluit bij de behoefte van deze tijd. De ervaringen nemen we mee in de doorontwikkeling van dit proces.   
30. Aan de hand van de conclusies en aanbevelingen van de evaluatie wijkbudgetten eind 2017 wordt in 2018 de werkwijze van de wijkbudgetten aangepast.
31. Onder regie van stadsdeelmanagement worden jaarafspraken gemaakt voor de uitvoering van het Nieuw Enschedees Welzijn in de stadsdelen en de monitoring daarvan.   
32. We ondersteunen de politieke wens om samen met de partners, corporaties en politie, buurtbemiddeling stadsbreed in te voeren.   
Thema 5: Openbare orde en veiligheid.    
33. Met ons ondermijningsbeeld hebben we (vertrouwelijke) signalen gekregen over ondermijnende criminaliteit in Enschede. We gaan intern en samen met onze partners dit onderwerp integraal aanpakken door:  
34. Met onze "Kameleon aanpak"  gaan wij op het Wilminkplein, Noorderhagen en het Stationsplein de (drugs)overlast en criminaliteit maximaal beperken.  
35. We gaan een veiligheidsdashboard inrichten, gebruikmakend van (big-)data, om onze informatiepositie op het gebied van veiligheid te verbeteren.    
Bijdrage verbonden partij Veiligheidsregio Twente
Diverse hulpdiensten en overheden onder centrale regie van Veiligheidsregio Twente samen om rampen en crises in Twente zo veel mogelijk te voorkomen en te bestrijden.
   
Thema 6: Beheer en onderhoud openbare ruimte.    
37. We gaan als uitwerking van het amendement 'Maaibeleid' het gras weer maaien op een nader te bepalen acceptabel niveau   
38. We gaan nieuwe activiteiten uitvoeren in het kader van Enschede Bloeit op! We gaan onder andere bloemenlinten voor bijen aanleggen en we gaan samen met De Groene Loper en bedrijventerreinen zoeken naar mogelijkheden om samen de biodiversiteit in de stad te vergroten.  
39. We gaan samen met Dimpact een pilot  "slim melden" uitvoeren.   
40. Op basis van de positieve evaluatie van de pilots zelfbeheer gaan we dit structureel toepassen op de bedrijventerreinen Havengebied en Euregio bedrijvenpark 1.  
41. We gaan samen met de Dorpsraad en de inwoners van Boekelo verkennen of zelfbeheer in Boekelo mogelijk is en wat de meerwaarde voor alle partijen is.  
42. We gaan Fase 2 van de Stadsbeek aanleggen.
43. We gaan de Oldenzaalsestraat vanaf het spoor tot aan de Boulevard 1945 verduurzamen. Er komt meer groen en er wordt een ondergrondse en bovengrondse waterberging aangelegd.
44. We maken een nieuw Wegenbeleidsplan die ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

45. De Commissie 'Voor het Beheer van het Volkspark' maakt samen met de gemeente en andere partners een (uitvoerings)plan voor een toekomstbestendig volkspark, waarin een nadrukkelijker verbinding tot stand komt met de Stadscampus en de Binnenstad.
Bijdrage verbonden partij Onderhoud Enschede 
Zij zorgt voor de uitvoering van het onderhoud van de openbare ruimte. Daarmee draagt zij bij aan de realisatie van de doelen voor de openbare ruimte, zoals behalen van het gewenste kwaliteitsniveau en het woon- en vestigingsklimaat van de stad. Daarnaast levert zij een belangrijke bijdrage aan de arbeidsmarktdoelstellingen, doordat 60% van het personeel van Onderhoud Enschede BV bestaat uit mensen uit de arbeidsmarktdoelgroep. 
Thema 7: Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy)    
46. We gaan de website www.jijmaaktdebuurt.nl/duurzaam aanpassen door een rubricering aan te brengen waardoor deze geschikt wordt als instrument om duurzaamheidsinitiatieven te monitoren.
47. We gaan duurzaamheid steviger inbedden in de reguliere processen in de stadsdelen. We gaan een instrument maken ter ondersteuning van medewerkers om inwoners te stimuleren initiatieven duurzamer te maken.
48. We gaan de grootschalige bewonersinitiatieven als (energiecoöperatie) Enschede Energie en de Groene Loper (biodiversiteit en klimaatadaptatie) ondersteunen om onafhankelijker te worden.
Thema 8: Wettelijke taken en deregulering    
49. We maken een overzicht van de (invoerings)consequenties van de Omgevingswet voor het gemeentebestuur (rollen gemeenteraad en college), voor de ambtelijke organisatie en de werkprocessen én voor de inwoners, instellingen en bedrijven in Enschede. 
50. In 2018 gaan we door met het vergroten van de flexibiliteit in Bestemmingsplannen. 
51. Eind 2017 wordt het VTH-beleid (vergunningen, toezicht en handhaving) en programma vastgesteld. Nieuw hierbij is het Vergunningen gedeelte. In 2018 zullen wij het VTH-beleid en het programma implementeren en uitvoeren. 
52. In het VTH-programma zal de prioritering waar wij qua handhaving in 2018 op in gaan zetten een prominente rol spelen. Daarnaast neemt ook door de aantrekkende economie de vraag om handhaving toe. 
53. We gaan een flitsvergunning introduceren, vooralsnog bij kleinere bouwaanvragen. Hiermee zal de doorlooptijd versneld worden. 
54. We gaan het proces voor kleine en jaarlijks terugkerende evenementen vereenvoudigen. 
55. In 2017 zijn we gestart met het verzelfstandigen van de kleinere markten en dit willen wij in 2018 afronden.  
56. We gaan starten met het verzelfstandigen van de zaterdagmarkt. Daarvoor gaan wij een overeenkomst met "de markt" sluiten.
57. We onderzoeken de mogelijkheid en de voor- en nadelen om bij kleine overtredingen zelfstandig een bestuurlijke boete op te leggen in plaats van een strafbeschikking (justitie). 
Bijdrage verbonden partij Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
De RUD houdt toezicht en handhaaft, zo nodig, op activiteiten ten aanzien van het omgevingsrecht. Het gaat daarbij onder andere om zware en complexe milieubedrijven.
 

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

40. Zelfbeheer voor de Euregio is structureel geregeld. Voor de haven loopt zelfbeheer in elk geval t/m 2019. Voor de periode daarna moet nog een juridische oplossing gevonden worden i.v.m. de aanbestedingsplicht in de huidige vorm.

42. Fase 2 van de stadsbeek is gestart met het verleggen van de kabels en leidingen. Dit onderdeel bleek meer tijd te kosten, waardoor de realisatie doorloopt in 2019.

43. Het traject is gestart met de voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van de kabels en leidingen en het verwijderen van de bomen. De kabel- en leidingwerkzaamheden kostten meer tijd door de planning van derde partijen, waardoor de realisatie doorloopt in 2019.

44. De nieuwe landelijke wegbeheersystematiek, die we willen verkennen voor Enschede, bleek landelijk nog onvoldoende doorontwikkeld. Daarom is het huidige wegenbeleidsplan in 2018 door de Raad met een jaar verlengd tot en met 2019.

45. Er is afgelopen jaren een nog verdere terugloop van inkomsten uit kermissen gebleken. De terugloop is een landelijke trend die zich voor het Volkspark vertaald naar kermisinkomsten van ruim 365.000 euro in 2015 tot een opbrengst van 220.000 euro in 2018. Om die reden is er sprake van een structureel tekort op de begroting van het Volkspark en zijn zij met dit plan aan het verkennen hoe ze extra inkomsten kunnen genereren om het park in stand te kunnen blijven houden. De Commissie heeft hier meer tijd voor nodig en dus lukt afronding van het plan in 2018 niet. 

46. Wegens weggevallen capaciteit en daaruit volgende herprioritering is dit actiepunt in 2018 niet uitgevoerd.

47. In de loop van het jaar bleek dat er geen separaat instrument noodzakelijk is om medewerkers hierin te ondersteunen. Duurzaamheid maakt inmiddels regulier onderdeel uit van de integrale werkwijzen om inwonersinitiatieven te ondersteunen. dit actiepunt komt daarmee te vervallen.

51. In 2018 is het BVTH programma uitgevoerd en het BVTH beleid geüpdatet en vastgesteld.

52. Voor de uitvoering van het BVTH programma zijn extra gelden (714.000 euro structureel) gereserveerd in de begroting, waarmee financiële ruimte is gecreëerd om de achterstand in de ambtelijke bezetting in te lopen. Hoewel in de loop van 2018 de arbeidsmarktsituatie problemen gaf bij het aantrekken van medewerkers, is dat eind 2018 grotendeels opgelost.

53. Dit project is niet afgerond door te weinig capaciteit, wel is er een flinke slag in gemaakt.
In het kader van betere dienstverlening wordt gekeken of vergunningen sneller verleend kunnen worden en hoe we de burger kunnen faciliteren bij de aanvraag. Uitwerking van de randvoorwaarden om binnen de beoogde termijnen vergunning te kunnen verlenen (of weigeren) is noodzakelijk. In 2019 wordt capaciteit vrijgemaakt om het project af te ronden.

54. Na onderzoek in 2018 blijken er met name nadelen op het vlak van veiligheid te liggen en de kans op meer overlast voor de omgeving. De burgemeester heeft aan uw raad aangegeven niet mee te gaan in het idee evenementen meerjarig te vergunnen. Kortom, op basis van nader onderzoek is dit voornemen geschrapt.

56. Met de verzelfstandiging van de zaterdagmarkt zou worden gewacht tot de woensdag en donderdagmarkt verzelfstandigd zouden zijn. Per 1-1-2019 zijn deze beide markten verzelfstandigd. In 2019 gaat het vervolg van de verzelfstandiging van de zaterdagmarkt lopen. Hierbij wordt de nodige zorgvuldigheid in acht genomen gezien het economisch belang en de uitstraling van de zaterdagmarkt voor Enschede.

57. Door het onvoldoende beschikbaar hebben van middelen en daardoor onvoldoende capaciteit loopt dit punt achter en zal dit op zijn vroegst in 2019 gerealiseerd worden.

 

Doelstelling D: Stimuleren van een duurzame leefomgeving.

Actiepunten 2018 Status Status 31/12/2018
Thema 9: Duurzame energievoorziening    
58. We gaan een structuurvisie energie (energievisie) aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorleggen. Deze nota moet inzichtelijk maken hoe we in Enschede overschakelen van fossiele naar duurzame vormen van energie.   
59. Momenteel worden onder regie van de provincie Overijssel de mogelijkheden verkend voor het met draagvlak van alle betrokkenen opwekken van duurzame energie op de Usseler Es.   
60. We gaan vooruitlopend op de vaststelling van de structuurvisie Energie, de realisatie van zonneparken versnellen, dat doen we door de initiatiefnemers van zonneparken te  faciliteren.   
Thema 10: Afvalstoffen: afvalloos Twente    
61. Wij nemen besluiten m.b.t. de invoering van de omgekeerde inzameling op restafval (bewoners brengen dan zelf hun restafval weg naar een ondergrondse container in de buurt). Aansluitend werken wij aan de optimalisatie van de afvalbrengpunten.  
62. We optimaliseren de afvalbrengpunten en de mogelijke inrichting naar één milieupark om aansluitend op de tariefdifferentiatie en de omgekeerde inzameling de mogelijkheden voor het aantal te scheiden grove afvalstromen verder uit te breiden    
Bijdrage verbonden partij Twente Milieu
Draagt bij aan de ambitie van de gemeente op het gebied van afvalloos Twente. Daarnaast dragen ze bij aan een duurzame leefomgeving door o.a. gladheidbestrijding, plaagdierbestrijding en rioolreiniging en -inspectie.
   
Bijdrage verbonden partij Twence
Draagt bij aan de taak van de gemeente om te voorzien in een doelmatig beheer van afvalstoffen door de verbranding van restafval. Met het vergisten van GFT-afval, de productie van duurzame energie en het terugwinnen van grondstoffen draagt Twence ook bij aan de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.  
   
Thema 11: Circulaire Economie    
63. Door een betere scheiding van afval en de vermindering van de hoeveelheid restafval de hoeveelheid grondstoffen in hergebruik en recycling gehouden. Hiermee wordt het waardebehoud van afval als grondstof en hiermee duurzaamheid bevorderd.   
Thema 12: Klimaatadaptatie    
64. We komen tot een voorstel voor een subsidie/bijdrage aan particulieren en bedrijven die water bufferen of regenwater afkoppelen van het riool.  
65. We nemen deel aan het landelijke platform van de Green Deal Groene Daken o.a. lobby naar het rijk voor wetswijziging om korting op waterbelasting mogelijk te maken. Hiermee geven we invulling aan de Green Deal groene daken.    
66. We maken een plan om minimaal 1 gemeentelijk gebouw in te vullen met een groen dak. Hiermee geven we invulling aan de Green Deal Groene Daken(april 2016), waarin we ons hebben gecommitteerd aan het stimuleren van de aanleg van groene daken in Nederland.    
67. We onderzoeken de stad op hittestress. We krijgen hierover o.a. klachten van bewoners van het Van Heekplein. We meten 2 zomers op het Van Heekplein en afhankelijk van de uitkomst maken we een voorstel voor maatregelen.     
68. We begeleiden de ontwikkeling van de "Ensketon" een Twentse regenton met een slimme overloop ontwikkeld door de UT die een bijdrage kan leveren tegen de wateroverlast en mensen stimuleert om zelf regenwater te bergen en te gebruiken.  

 Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect;   = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting;  = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Toelichting

58. De vertraging die is opgelopen houdt verband met het grote aantal reacties dat we ontvingen bij de terinzagelegging van de Notitie reikwijdte en detailniveau, de gemeenteraadsverkiezingen en de daarop volgende onderhandelingen over de vorming van een coalitie.

60. Sinds de zomer is in de werkgroep duurzame initiatieven een aantal duurzaamheidinitiatieven verkend en in behandeling genomen. De initiatiefnemers zijn gefaciliteerd om tot een gedragen plan te komen dat leidt tot een concrete aanvraag voor een Projectafwijkingsbesluit en een omgevingsvergunning.

62. Het besluit om over te gaan naar 1 afvalbrengpunt staat ‘in de ijskast’. De mogelijke inrichting van één afvalbrengpunt is nu financieel niet reëel, los van de afwezigheid van geschikte locaties. Om die reden wordt verder gewerkt aan de verdere optimalisatie van de bestaande afvalbrengpunten.

64: In verband met de verkiezingen zit het nog in de initiatieffase. In 2019 wordt dit verder opgepakt.

66. De huidige gemeentelijke daken zijn momenteel niet geschikt voor de realisatie van een groen dak.

Wat heeft het gekost?

In onderstaande taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.

 

 

Duurzame leefomgevingBedragen x 1.000 eurosBegroting (primair)Begroting(na wijziging)RealisatieSaldo (- = nadeel)
Lasten162.026185.122159.24325.879
Baten79.41397.74096.015-1.725
Gerealiseerde saldo van baten en lasten82.61387.38263.22824.154
Storting reserves21.01517.32410.6426.681
Onttrekking reserves32.33132.4454.850-27.595
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves-11.315-15.1215.792-20.913
Resultaat71.29772.26169.0203.241

Toelichting

Het jaarrekeningresultaat betreft het resultaat ten opzichte van de geactualiseerde begroting van 2018 en is uitgekomen op een voordelig saldo van 3,2 miljoen euro.

De belangrijkste onderdelen van het rekeningresultaat Duurzame leefomgeving zijn:

  • Ruimtelijke ontwikkeling (0,1 miljoen euro nadeel): niet gerealiseerde bijsturingsmaatregelen. De verwachte inkomsten van de verkoop slooprechten Christinalust worden naar verwachting in 2019 gerealiseerd in plaats van 2018.
  • Grondbedrijf (50.000 euro voordeel): onder andere als gevolg van een positief resultaat uit ontvangen RO bijdrages in particuliere grondexploitaties. 
  • Locatieontwikkeling (2,3 miljoen euro voordeel): voordeel als gevolg van 1,3 miljoen euro positief effect door verlaging van de voorzieningen RBT (1,2 miljoen euro) en ADT (0,1 miljoen euro) en 1,0 miljoen euro voordeel als gevolg van niet besteed budget voor infrastructuur ADT. Middels een bestemmingsvoorstel wordt voorgesteld dit bedrag van 1,0 miljoen euro te reserveren in de Reserve "Nog uit te voeren werkzaamheden".
  • Beheer wegen (0,1 miljoen euro voordeel): in belangrijke mate ontstaan door het ontvangen van bijdragen van derden tbv projecten. 
  • Openbare verlichting (0,1 miljoen euro voordeel): ontstaan doordat de kosten van uitbreiding van de aantallen objecten nog niet heeft geresulteerd in meer kosten voor onderhoud en elektra.
  • Stadsdeelbeheer (70.000 euro nadeel): bijdrage aan het Volkspark (100.000 euro nadeel) vanwege teruglopende kermisinkomsten.
  • Handhaving bouwwerken en bedrijven (0,34 miljoen euro voordeel): De afwijking in de lasten komt doordat we medio 2018 een bedrag van 514.000 euro toegekend hebben gekregen voor het uitvoeringsprogramma. 2018 was een jaar waarin het uitvoeringsprogramma onder druk heeft gestaan. Hieraan lagen verschillende oorzaken ten grondslag. Zo konden we vacatures lastig invullen als gevolg van ontwikkelingen in de markt en hadden we te maken met ziekte. Een en ander hebben wij nader toegelicht in ons jaarverslag 2018.
  • Handhaving openbare ruimte (80.000 euro nadeel): De lasten zijn dit jaar hoger uitgevallen, onder andere door incidentele voor het opruimen van illegaal gedumpt chemisch drugsafval. 
  • Stadsdeelsgewijswerken (0,4 miljoen euro voordeel): met name niet volledige gebruikte intensiveringsgelden.
  • Openbare orde en veiligheid (65.000 euro voordeel): een voordeel als gevolg van niet besteedbare budgetten.

Een uitgebreidere financiële toelichting is opgenomen in hoofdstuk 8.2.