|
In de begroting 2018 was geen bedrag voor onvoorzien opgenomen
Omschrijving | Afwijking | I/S | Analyse |
OZB | 127.000 | Zie paragraaf lokale Heffingen | |
Hondenbelasting | -31.000 | Zie paragraaf lokale Heffingen | |
Precariobelasting | 56.000 | Zie paragraaf lokale Heffingen | |
Reclamebelasting | - | Zie paragraaf lokale Heffingen | |
Toeristenbelasting | - | Zie paragraaf lokale Heffingen | |
Algemene uitkering | 568.000 |
Een uitgebreide financiële toelichting is opgenomen in hoofdstuk 8.2 bij het programma Dienstverlening en Financieel Beleid bij het product algemene uitkering. |
|
Dividenden | 122.000 | Zie paragraaf Verbonden partijen | |
Saldo financieringsfunctie | -3.298.000 | Zie paragraaf Financiering en de financiele toelichting bij het programma Dienstverlening en Financieel Beleid in hoofdstuk 8.2 bij het product Rente en Treasury. |
|
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 1 en 2 van hoofdstuk 2.1.
Dit product bestaat uit de onderdelen Algemene voorzieningen Wmo, Integratie, Jeugdgezondheidszorg, Burgerkracht, Mantelzorg, Natuureducatie, Preventie gezondheid & GGZ, Speeltuinwerk & speelvoorzieningen, Sport & recreatie, Vrijwilligerswerk en Welzijn.
Het rekeningresultaat betreft het resultaat ten opzichte van de geactualiseerde begroting van 2018. In de tussenrapportage 2018 zijn tekorten en overschotten verevend met aanvullende taakstellingen en middelen uit de algemene reserve. Voor het product Algemeen Maatschappelijke Voorzieningen betekent dit een budgetaanvulling van 280.000 euro. Het resultaat ten opzichte van de primaire begroting is daarmee 250.000 euro nadelig.
Lasten
Het voordeel van bijna 2 miljoen euro bestaat uit:
Storting/Onttrekking reserve
De afwijking bedraagt ruim 2 miljoen euro.
Het betreft lagere uitgaven van de diverse projecten van de transformatieagenda (1,8 miljoen euro nadeel, reserve Sociaal Fonds). Ook is de geraamde onttrekking, voor het tegengaan van versnippering in de sport en een efficiëntere inzet van de sportaccommodaties verschoven naar 2019 (200.000 euro nadeel, reserve Maatschappelijke functie Sport).
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 7 van hoofdstuk 2.1.
Lasten
De lastenkant bij Beschermd wonen laat een voordeel ten opzichte van de begroting zien van 5,9 miljoen euro:
Baten
De batenkant laat een voordeel zien van 1,6 miljoen zien. Dit wordt veroorzaakt door een nabetaling uit voorgaande jaren van het Centraal Administratiekantoor (CAK) voor eigen bijdragen van cliënten Beschermd Wonen die ten onrechte onder de Wet langdurige zorg (Wlz) waren gebracht en aan de zorgkantoren waren afgedragen.
Storting/onttrekking reserve
Beschermd Wonen is een taak die Enschede als centrumgemeente uitvoert voor acht regiogemeenten. Conform de afspraken in het convenant met de regiogemeenten wordt een voordelig saldo gestort in de bestemmingsreserve Beschermd Wonen. In 2018 is een voordelig resultaat gerealiseerd van afgerond 11,3 miljoen euro op dit product. Dit bedrag wordt in de bestemmingsreserve Beschermd wonen gestort.
Er wordt afgerond 6,0 miljoen euro onttrokken aan de bestemmingsreserve. Dit bestaat uit:
Het totale resultaat van 11,3 miljoen als volgt verantwoord:
Er resteert daarmee 9,5 miljoen om terug te laten vloeien naar de regiogemeenten. Enschede heeft een aandeel van 61% en de overige regiogemeenten 39% in het aantal cliënten.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 9 van hoofdstuk 2.1.
Dit product bestaat uit de onderdelen Bijzondere inkomensvoorzieningen, Individuele bijzondere bijstand, Schuldhulpverlening en uit middelen voor de maatwerkvoorziening inkomensondersteuning chronisch zieken en gehandicapten.
Lasten
De afwijking bedraagt 933.000 euro en is veroorzaakt door:
Baten
De afwijking bedraagt 195.000 euro en is veroorzaakt door:
Storting / Onttrekking reserve
De afwijking bedraagt 30.000 euro. Als gevolg van geringe kosten van het Sociaal Huisvestingsfonds hebben geen onttrekkingen aan de reserve Sociaal Huisvestingsfonds plaatsgevonden.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 4 van hoofdstuk 2.1.
Dit product bestaat uit de onderdelen Gesloten jeugdzorg, Jeugdbescherming, Jeugdreclassering, Jeugdzorg Plus en Pleegzorg.
Het resultaat op dit product moet in samenhang gezien worden met het product Jeugdhulp vrijwillig kader. Sturings- en transformatiemaatregelen hebben invloed op het totaal aan de begroting en uitgaven voor Jeugdhulp.
Lasten
De uitgaven op dit product vallen 1,3 miljoen euro hoger uit dan begroot. Dit is met name het gevolg van hogere kosten voor pleegzorg en sluit aan bij het beleidsdoel om meer in te zetten op plaatsing van kinderen in duurzame gezinsvormen wanneer ze om veiligheidsredenen niet meer thuis kunnen wonen. Dit betekent een verschuiving van duurdere verblijfszorg (zie jeugdhulp vrijwillig kader, specialistische jeugdzorg) naar goedkopere pleegzorg.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 4 van hoofdstuk 2.1.
Dit product bestaat uit de onderdelen Veilig thuis Twente, Ambulante hulp & begeleiding (met name 1e lijns zorg), Jeugd-Awbz, Jeugd-GGZ, LTA-zorg, Maatwerkvoorziening jeugdzorg 18- en Specialistische jeugdhulp.
Lasten
In het algemeen geldt dat de totale uitgaven voor jeugdhulp (gedwongen en vrijwillig kader) gedaald zijn ten opzichte van 2017. Werd halverwege dit jaar nog uitgegaan van een tekort van 5,7 miljoen euro, ultimo 2018 blijkt een (gesaldeerd) tekort voor jeugdhulp van 4,1 miljoen euro. Een groot aantal transformatie- en bezuinigingsprojecten is in 2018 gestart, maar het is moeilijk te duiden welke specifieke maatregelen hebben geleid tot een afname van uitgaven.
Wel zien we dat ook de gemiddelde kosten per cliënt zijn afgenomen, aangezien in 2018 een hoger aantal unieke cliënten bediend is dan in 2017.
De afwijking bedraagt 2,8 miljoen voordelig en is veroorzaakt door:
Baten
De afwijking op baten is het gevolg van bijdragen voor de projecten Woonstap en doorstroomwoningen (onderdeel van het transformatieproject "scheiden wonen en zorg") vanuit de transformatiereserve, deze bijdragen zijn niet vooraf begroot.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 4 van hoofdstuk 2.1.
Dit product bestaat uit de onderdelen Jeugdgezondheidszorg ondersteuning, toegang tweedelijns jeugdhulp en toegangsbepaling tweedelijns zorg en eerstelijns overig.
Lasten
De afwijking bedraagt 421.000 euro nadelig en is veroorzaakt door:
Baten
De baten vallen ruim 1,2 miljoen euro hoger uit dan begroot. Het product Lichte Ondersteuning en Regie wordt normaliter voor 100% uit algemene middelen gedekt. De wijkcoaches bij de Integrale Kind Centra (IKC) hebben activiteiten in het kader van onderwijsachterstanden verricht. Deze kosten behoren dan ook bij het product onderwijsachterstanden en worden daar volledig verantwoord (zie toelichting bij lasten van dit product).
Per saldo ontstaat dus een voordeel van ruim 600.000 euro (1,227 miljoen euro baten en 0,61 miljoen euro aan lasten). Voor een nadere toelichting zie ook de toelichting bij product Leerplicht/RMC/Onderwijskwaliteit onder Versterken Economie.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 8 van hoofdstuk 2.1.
Dit product bestaat uit de onderdelen Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang.
Het saldo van Opvangvoorzieningen bestaat uit een nadeel van 68.000 euro op de regeling Bed, Bad en Brood.
Lasten
De niet begrote kosten voor de regeling Bed Bad Brood worden ten laste gebracht van het rekeningresultaat. Hier tegenover staan incidentele voordelen op subsidie afrekeningen uit voorgaande jaren bij de Vrouwenopvang.
Baten
Het nadeel op de baten van 64.000 euro bestaat uit de hogere bijdrage van het ministerie VWS en gemeente Almelo (135.000 voordeel) voor uitgifte Medische Heroïne en het niet realiseren van de bijsturingsmaatregel (200.000 euro nadeel).
Storting/Onttrekking reserves
Het nadeel van 32.000 euro op de middelen Maatschappelijke Opvang is onttrokken aan de Reserve Maatschappelijk Opvang. Het voordeel van 379.000 euro op de middelen Vrouwenopvang is toegevoegd aan de Reserve Vrouwenopvang.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 6 van hoofdstuk 2.1.
Dit product bestaat uit het onderdeel Maatwerkvoorziening Wmo nieuw 18+, Ondersteuning Maatschappelijke Deelname (OMD) en Ondersteuning Zelfstandig Leven (OZL).
Lasten
De afwijking bedraagt 920.000 euro nadelig en is veroorzaakt door:
Baten
De afwijking in baten wordt veroorzaakt door minder ontvangen eigen bijdragen van cliënten via het CAK (nadeel 50.000 euro) dan begroot.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 6 van hoofdstuk 2.1.
Dit product bestaat uit de onderdelen Hulpmiddelen & aanpassingen, Ondersteuning huishouden en Collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV).
Lasten
De afwijking bedraagt 1,1 miljoen euro voordelig en is veroorzaakt door:
Baten
Het nadeel op de baten wordt veroorzaakt door minder ontvangen eigen bijdragen van cliënten via het CAK.
|
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 8 van hoofdstuk 2.2.
Lasten
De afwijking bedraagt 38.000 euro en wordt veroorzaakt door:
Baten
De afwijking van 70.000 euro is veroorzaakt door ontvangen subsidie voor het project 'Jongeren naar leren/werken'. Deze rijksbijdrage was niet begroot.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 6 van hoofdstuk 2.2.
Onder het product Algemene bijstand levensonderhoud vallen de verstrekking van bijstandsuitkeringen en de (kosten van) fraudebestrijding.
Lasten
De afwijking bedraagt 1,11 miljoen euro en wordt veroorzaakt door:
Baten
De afwijking bedraagt 4,68 miljoen euro en wordt veroorzaakt door:
|
Toelichting/analyse
Lasten
Het voordeel van 276.000 euro bij de lasten bestaat uit:
Baten
Het voordeel van 510.000 euro bij de baten bestaat uit:
Reserve
In 2018 zijn geen middelen onttrokken uit de reserve ten behoeve van arbeidsmarktparticipatie. Deze middelen zullen in de toekomst ingezet worden.
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 8 van hoofdstuk 2.2.
Lasten
De afwijking bedraagt 392.000 euro en wordt veroorzaakt door:
Baten
De afwijking van 65.000 euro is ontstaan doordat de kosten van de onderwijsvouchers ten laste zijn gebracht van de middelen van het Onderwijsachterstandenbeleid.
Storting / Onttrekking reserve
De storting van 64.000 euro in de Reserve LEA houdt verband met lagere uitgaven doordat de kosten van de onderwijsvouchers ten laste van de middelen van het Onderwijsachterstandenbeleid zijn gebracht. De onttrekking van 1,15 miljoen euro is het gevolg van het vrijvallen van het resterende saldo per eind 2018. De egalisatiereserve LEA is destijds ingesteld voor de planperiode van de LEA 2015-2018. Zowel storting als onttrekking waren niet begroot.
|
Toelichting/analyse
Lasten
Het voordeel bij de lasten bestaat uit lagere loonkosten door niet direct ingevulde vacatureruimte.
|
|
Toelichting/analyse
De acties ten aanzien van dit product zijn beschreven in thema 8 van hoofdstuk 2.2.
Dit product bestaat uit de onderdelen Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk.
Lasten
De afwijking van 43.000 euro is het gevolg van het niet volledig kunnen invullen van een eenmalige korting van 200.000 euro op de middelen Peuterspeelzaalwerk (Zomernota 2017, dekkingsmaatregel IV). Dit is opgevangen via een onttrekking aan de Reserve LEA.
Baten
De afwijking bedraagt 525.000 euro en wordt veroorzaakt doordat:
Storting / onttrekking reserve
Dit betreft een storting van 496.000 euro in de Reserve LEA die verband houdt met lagere uitgaven doordat de kosten van de peuterarrangementen ten laste van de middelen van het Onderwijsachterstandenbeleid zijn gebracht zoals hierboven vermeld. Het niet gerealiseerde deel van de incidentele korting op middelen Peuterspeelzaalwerk is onttrokken aan de Reserve LEA. Zowel de storting als de onttrekking waren niet begroot.
|
Toelichting/analyse
Lasten
De afwijking bedraagt 60.000 euro en wordt veroorzaakt door:
Baten
De afwijking van 27.000 euro wordt veroorzaakt door minder eigen bijdragen voor het Leerlingenvervoer.
|
Toelichting/analyse
De voorgaande jaren is het jaarbudget van het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) niet ieder jaar volledig benut. Niet bestede middelen zijn via de balans doorgeschoven naar volgende jaren. De omvang van deze doorgeschoven en gereserveerde overschotten uit eerdere jaren is eind 2018 totaal 1,5 miljoen euro.
In het kader van een eindafrekening over de jaren 2011 tot en met 2018 van het OAB is er daarom opnieuw gekeken naar de diverse onderwijsprojecten en de juiste verhouding van inzet voor onderwijs via algemene middelen en specifieke uitkeringen. Dit heeft er toe geleid dat in 2018 delen van de kosten van de producten 'Lichte ondersteuning en regie', 'Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt', 'Brede talentontwikkeling', 'Kinderopvang' en 'Leerplicht /RMC / Onderwijskwaliteit' ten laste van de (gereserveerde) specifieke uitkering voor OAB zijn gebracht. Dit heeft geresulteerd in het opnemen van 2,2 miljoen euro aan (aanvullende) kosten ten laste van deze specifieke uitkering. Daarmee wordt de totale beschikbare ruimte van de gereserveerde OAB-middelen met ruim 610.000 euro overschreden en ontstaat een niet begroot voordelig resultaat van (per saldo) 1,5 miljoen euro. De effecten van dit resultaat komen dus tot uiting op meerdere producten. Daar waar dit aan de orde is, is dit nader toegelicht.
Lasten
De afwijking bedraagt 803.000 euro en wordt veroorzaakt door:
Baten
De afwijking bedraagt 1.315.000 euro en wordt veroorzaakt door:
Storting / Onttrekking reserve
De storting van 200.000 euro in de Reserve LEA houdt verband met lagere uitgaven doordat de kosten van de onderwijsbegeleiding ten laste van de middelen van het Onderwijsachterstandenbeleid zijn gebracht. Deze storting is niet begroot.
|
Toelichting/analyse
Lasten
De hogere lasten van 57.000 euro bestaan grotendeels uit onderzoekskosten met betrekking tot de ruimtelijke ordening van het luchthaventerrein. Hiervoor is een bijdrage ontvangen (zie baten).
Baten
Voor de onderzoekskosten mbt het luchthaventerrein is een bijdrage ontvangen van 92.000 euro. Daarnaast is er voor 24.000 euro aan kosten doorberekend aan Space53.
|
Toelichting/analyse
Lasten
De lasten laten een voordeel zien van 589.000 euro. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:
Baten
De baten laten een voordelige afwijking zien van 1.054.000 euro. Dat wordt veroorzaakt door de volgende onderdelen:
Storting / onttrekking reserve
Er is voor 681.000 euro minder onttrokken. Dit bedrag was voorzien voor dekking van uitgaven ten behoeve van de herhuisvesting van de DCW. Conform BBV zijn deze uitgaven gedefinieerd als investeringen en moeten worden geactiveerd. De kapitaallasten worden meerjarig gedekt uit de reserve DCW en opgenomen in de Gemeentebegroting 2019-2022.
|
Toelichting/analyse
In dit eindproduct zijn alle lasten en baten van de meerjarige mobiliteitsprojecten opgenomen. Alle stortingen en onttrekkingen in en uit de reserve mobiliteit en de ontvangen subsidiebijdragen worden in dit eindproduct verantwoord conform de verslagleggingsregels (BBV. De kredietverstrekking voor nieuwe projecten vindt jaarlijks plaats terwijl de werkelijke bestedingen veelal in meerdere jaren plaats vinden waardoor lasten en baten afwijken van de begroting.
Lasten
De lasten zijn dit jaar 5,4 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de wijziging op basis van de Notitie materieel vaste activa (rechtstreekse uitname uit de reserve mobiliteit wordt vervangen door het activeren van projecten) en een langere doorlooptijd van de meerjarige mobiliteitsprojecten in 2018.
Baten
De baten zijn 3,5 miljoen euro lager dan verwacht doordat subsidie opbrengsten in 2018 als dekking voor meerjarige projecten later worden ontvangen dan begroot.
Storting en onttrekking
Per saldo heeft een lagere mutatie in de reserve mobiliteit van 1,8 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2018 plaatsgevonden. De lagere onttrekking aan de reserve wordt veroorzaakt door een langere doorlooptijd van de meerjarige mobiliteitsprojecten in 2018.
|
Toelichting/analyse
Lasten
De lasten laten een nadeel zien van 548.000 euro. Dit bestaat uit:
Baten
Het voordeel op de baten betreft gemeentelijke bijdragen ten behoeve van de uitvoering van de hiervoor genoemde projecten.
|
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Op het product afvalstoffen is het overschot van 354.000 euro in 2018 ten gunste van de voorziening afvalstoffen gebracht. Daarmee wordt er per saldo geen resultaat gerealiseerd.
Lasten
De afwijking bedraagt 956.000 euro voordelig. Dit wordt veroorzaakt als gevolg van een lagere besteding op de inzameling en verwerking van gft en restafval (1.080.000 euro voordelig) door een lager aantal ledigingen dan begroot en overige posten (124.000 euro nadeel).
Baten
De afwijking bedraagt 956.000 euro nadelig. Dit wordt veroorzaakt door lager in rekening te brengen afvalstoffenheffing (1,16 miljoen euro nadelig) op basis van een lager aantal aanbiedingen en een hogere bijdrage dan begroot op overige afvalstromen (204.000 euro voordelig).
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product Begraafplaatsen sluit af met een voordelig saldo van 35.000 euro.
Lasten
De afwijking bedraagt 98.000 euro voordelig. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door minder uitgaven voor het groenonderhoud van de begraafparken. Door de gunstige weersomstandigheden van de zomermaanden (de grote droogte ) is veel minder inzet nodig geweest van materieel en medewerkers op het groenonderhoud van de begraafparken zoals bijv. onkruidbestrijding. Er is ook geen gebruik gemaakt van extra inhuur van personeel in de zomermaanden. Tevens is de aanschaf en vervanging van beplanting uitgesteld tot 2019.
Baten
De afwijking bedraagt 63.000 euro nadelig. Dit wordt veroorzaakt doordat in 2018 minder aanvragen van begrafenissen en ook minder verlengingen van de grafrechten zijn uitgegeven dan de jaren daarvoor. Dit komt o.a. door een forse tariefsverhoging van de begraafrechten in 2018 en daardoor een verslechtering van de concurrentiepositie ten opzichte van de crematoria in de directe omgeving van Enschede.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product Beheer Wegen sluit af met een voordelig saldo van 94.000 euro.
Lasten
De afwijking bedraagt 63.000 euro nadelig en is veroorzaakt door meerkosten in verband met meer aanvragen voor kabels en leidingen van 54.000 euro (zie baten) en overige kosten voor 9.000 euro.
Baten
De afwijking in de baten bedraagt 668.000 euro voordelig en is veroorzaakt door:
- het ontvangen van 84.000 euro voor gecombineerde interne projecten, waaronder Mobiliteit. Was niet begroot omdat nog onduidelijk was wanneer de uitvoering zou plaatsvinden;
- de hogere dan begrote, Meldpunt Opbrekingen Openbare Ruimte, opbrengsten (voor herstel, degeneratiekosten) en leges telecommunicatie ad 565.000 euro als gevolg van meer aanvragen door nutsbedrijven voor werkzaamheden aan kabels en leidingen op gemeente grond;
- het combineren van projecten waardoor we meer bijdragen van externen hebben ontvangen, waaronder Prov Overijssel , in totaal 19.000 euro.
Storting Reserve
De afwijking bedraagt 511.000 euro nadelig. Dit betreft meeropbrengsten, verminderd met de reeds gemaakte meerkosten, voor kabels en leidingen, die zijn gestort in de Reserve Herstraten Kabels en Leidingen (511.000 euro). Dit komt omdat er eerst tijdelijk noodbestrating in komt. Daarna wordt het definitief hersteld en dit kan een jaar duren.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product Beleid leefomgeving sluit af met een voordelig resultaat van 10.000 euro.
Lasten
De afwijking bedraagt 404.000 euro voordelig en is grotendeels veroorzaakt door vertraging van een aantal bodemprojecten in 2018 (479.000 euro) en een extra last voor de bedrijfsvoering (75.000 euro nadelig).
Baten
De afwijking bedraagt 85.000 euro voordelig door het opheffen van de voorziening WW risico die niet meer noodzakelijk is na herbeoordeling.
Stortingen
De afwijking bedraagt 479.000 euro nadelig. De storting in de reserve Nog uit te voeren Werkzaamheden voor 2018 was niet begroot en het gevolg van vertragingen in de voortgang van de bodemsaneringen. Hierdoor is per saldo 479.000 euro in de reserve gestort.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product Bestemmingsplannen sluit af met een voordelig saldo van 3.000 euro.
Lasten
De afwijking bedraagt 102.000 euro nadelig doordat we meer bestemmingsplannen hebben gemaakt voor stedelijke projecten. Er zijn overigens geen grote planschades uitgekeerd.
Baten
De afwijking bedraagt 105.000 euro voordelig doordat we meer bestemmingsplannen hebben gemaakt voor stedelijke projecten.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product Cultuur is nihil.
Lasten
De afwijking bedraagt 50.000 euro nadelig. Dit komt onder andere door:
Tegenover deze lasten staan provinciale subsidies. Aan de andere kant zijn ook een aantal kleine meevallers geweest in totaal voor 3.000 euro.
Baten
De afwijking bedraagt 128.000 euro voordelig. Dit wordt veroorzaakt door:
Onttrekking Reserve
Er waren in 2018 twee onttrekkingen begroot: een onttrekking uit de reserve stadsverfraaiing (50.000 euro) en uit de reserve muziekfonds (88.000 euro).
De onttrekking uit de reserve stadsverfraaiing is niet gerealiseerd, aangezien deze middelen niet ingezet zijn voor incidentele doeleinden. De onttrekking uit de reserve muziekfonds is lager uitgevallen (57.000 euro), aangezien een deel van de kosten binnen de exploitatie gedekt konden worden.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product duurzaamheid is nihil.
Lasten
De afwijking bedraagt 285.000 euro voordelig. Dit wordt veroorzaakt door:
Storting en Onttrekking Reserve Duurzaamheid
In 2018 was een onttrekking uit de reserve duurzaamheid geraamd voor de versnelling in duurzaamheid (150.000 euro). Door de lagere gerealiseerde lasten en het doorschuiven van de besteding van de 112.000 euro van 'Enschede wekt op' is deze onttrekking omgezet in een storting van 142.000 euro.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product evenementen en citymarketing sluit met een voordelig saldo van 39.000 euro.
Lasten
Dit resultaat wordt volledig verklaard door 39.000 euro lagere lasten. Deze lagere lasten komen door een onderbesteding op de subsidieverordening (27.000 euro) en door besparingen op het gebied van schoonmaken na evenementen (12.000 euro).
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product Gladheidsbestrijding laat een voordelig resultaat van 38.000 euro zien als gevolg van het uitvoeren van minder strooiacties dan begroot. De weersomstandigheden in 2018 hebben minder gladheidsbestrijdingsactiviteiten gevraagd dan in een normale winter.
|
Resultaat
Mutaties in het eindproduct Grondbedrijf hebben betrekking op alle mutaties die gedurende het jaar plaatsvinden in het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG). Het positieve resultaat van al deze mutaties over 2018 van 2,6 miljoen euro is aan de reserve grondbedrijf toegevoegd.
Het eindproduct sluit met een positief resultaat van 50.000 euro als gevolg van een positief resultaat van 89.000 euro uit ontvangen RO bijdrages in particuliere grondexploitaties en 39.000 negatief resultaat als gevolg van te lage budgettering voor de loonkosten van de opdrachtgever MPG. De RO bijdragen die vanuit particuliere grondexploitaties worden ontvangen zijn vanuit de structuurvisie bestemd voor ruimtelijke ontwikkeling. Met het raadsvoorstel bij de gemeenterekening 2018 wordt voorgesteld om deze bijdragen, overeenkomstig voorgaande jaren, toe te voegen aan de Reserve Gebiedsontwikkeling.
Hieronder wordt per categorie (lasten, baten, stortingen en onttrekkingen reserves) ingegaan op de belangrijkste afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Lasten
De lasten zijn 23,0 miljoen euro lager dan begroot. Het verschil wordt voor 14,9 miljoen euro veroorzaakt doordat minder kosten in projecten zijn gemaakt dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de kosten bouw- en woonrijp maken en hoofdinfrastructuur lager zijn dan begroot in de volgende projecten: Eschmarke (989.000 euro), WC Stokhorst (690.000 euro), Hoog & Droog (610.000 euro), B&S Valley (810.000 euro), Hornbach (2,9 miljoen euro), Zuiderval (2,9 miljoen euro), Roombeek (2,5 miljoen euro), Boddenkamp (816.000 euro), Spoorzone Middengebied (1,2 miljoen euro) en overige projecten (samen 1,5 miljoen euro). In al deze projecten is hiervan de reden dat de geplande uitgaven later worden verwacht dan geraamd was. Voor 12,8 miljoen euro wordt het verschil veroorzaakt doordat de begrote kosten vanuit het raadsvoorstel RAR/BBV niet zijn gerealiseerd in 2018, zijnde het voorgenomen besluit tot afboeken van gronden in Zuiderval en Leuriks-Oost, op locaties met kantoren en bedrijven en te maken kosten inzake RBT. Tegenover de hierboven geanalyseerde lagere kosten van in totaal 27,7 miljoen euro staat een mutatie van 4,7 miljoen euro hogere lasten dan begroot als gevolg van de slotboeking van het gesloten systeem dat het MPG is. In de slotboeking wordt de tussentijdse winstneming op winstgevende grondexploitaties geboekt, de benodigde verliesvoorziening voor de verlieslatende grondexploitaties, de afwaardering van de grondposities en de mutaties met de reserve grondbedrijf.
Baten
De baten zijn 4,0 miljoen euro lager dan begroot. Omdat het MPG een gesloten systeem is wordt ook de mutatie op de balans van de post Onderhanden Werk begroot. In 2018 is deze mutatie per saldo 16,3 miljoen euro lager geweest dan begroot vooral als gevolg van minder gemaakte kosten dan begroot. Daartegenover staat dat de baten in de grondexploitatieprojecten in 2018 4,8 miljoen hoger zijn geweest dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door de betere kavelverkopen dan begroot in ’t Vaneker (3,2 miljoen euro), Boddenkamp (429.000 euro) en overige projecten (1,2 miljoen euro). Het restant verschil van 7,5 miljoen euro hogere baten betreft de slotboeking van het MPG als gevolg van het gesloten systeem. In de slotboeking wordt de tussentijdse winstneming op winstgevende grondexploitaties geboekt, de benodigde verliesvoorziening voor de verlieslatende grondexploitaties, de afwaardering van de grondposities en de mutaties met de reserve grondbedrijf.
Storting en onttrekking
De storting aan de reserves vanuit het eindproduct grondbedrijf is 6,5 miljoen euro lager geweest dan begroot. Dat wordt voor 12,8 miljoen euro veroorzaakt doordat de begrote mutatie vanuit het raadsvoorstel RAR/BBV in 2019 niet gerealiseerd is. Het restant verschil van 6,3 miljoen euro hogere storting betreft de slotboeking van het MPG als gevolg van het gesloten systeem. In de slotboeking wordt de tussentijdse winstneming op winstgevende grondexploitaties geboekt, de benodigde verliesvoorziening voor de verlieslatende grondexploitaties, de afwaardering van de grondposities en de mutaties met de reserve grondbedrijf.
De onttrekking uit de reserves aan het eindproduct grondbedrijf is 25,5 miljoen euro lager dan begroot. Dit wordt voor 27,6 miljoen euro veroorzaakt doordat de begrote onttrekking uit de Reserve Grondbedrijf (12,8 miljoen euro) als gevolg van RAR/BBV in 2018 niet is gerealiseerd en daardoor ook de begrote onttrekkingen uit de Algemene Reserve (14,8 miljoen euro) als dekking voor de verslechtering in de Reserve Grondbedrijf en aanvulling van de Reserve Grondprijs op Maat (2,0 miljoen euro) in 2018 ook niet heeft plaatsgevonden. Het restant verschil van 2,1 miljoen euro hogere onttrekking betreft de slotboeking van het MPG als gevolg van het gesloten systeem. In de slotboeking wordt de tussentijdse winstneming op winstgevende grondexploitaties geboekt, de benodigde verliesvoorziening voor de verlieslatende grondexploitaties, de afwaardering van de grondposities en de mutaties met de reserve grondbedrijf.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product 'handhaving bouwwerken en bedrijven' heeft in 2018 een voordelig resultaat behaald van 340.000 euro.
Lasten
De afwijking bedraagt 317.000 euro voordelig in de lasten. Dit komt doordat we medio 2018 een bedrag van 514.000 euro toegekend hebben gekregen voor het uitvoeringsprogramma. Hiervan hebben we 317.000 euro niet besteed. 2018 was een jaar waarin het uitvoeringsprogramma onder druk heeft gestaan. Hieraan lagen verschillende oorzaken ten grondslag. Zo konden we vacatures lastig invullen als gevolg van ontwikkelingen in de markt en hadden we te maken met ziekte. Een en ander hebben wij nader toegelicht in ons jaarverslag 2018 Bestemmen, Vergunnen, Toezichts- en Handhavingstaken Fysieke leefomgeving (jaarverslag 2018).
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product Handhaving Openbare Ruimte heeft een nadelig resultaat behaald van 80.000 euro als gevolg van meer uitgaven dan begroot.
Lasten
De afwijking bedraagt 91.000 euro nadelig. De lasten zijn dit jaar vooral hoger uitgevallen door incidentele kosten in verband met de afvoer van drugsafval.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Bij de tussentijdse rapportage 2018 zijn we eenmalig gecompenseerd voor het door ons aangedragen knelpunt Markten. Hierdoor is het saldo van product Markten uiteindelijk 16.000 euro voordelig geworden. Dit exploitatie resultaat is gedoteerd aan de egalisatiereserve markten waardoor het uiteindelijke resultaat nihil bedraagt.
Lasten
De afwijking bedraagt 243.000 euro voordelig. Bij het onderdeel Havens bedraagt het 6.000 euro nadelig en bij Markten is het resultaat 249.000 euro voordelig. Dit wordt veroorzaakt doordat:
Baten
De afwijking bedraagt 227.000 euro nadelig. Bij het onderdeel Havens bedraagt het 7.000 euro voordelig en bij Markten is het nadelig resultaat 234.000 euro vooral ontstaan doordat:
Storting Reserve
Het exploitatieresultaat van 16.000 euro is gedoteerd aan de egalisatiereserve Markten.
|
Resultaat
Het product Locatieontwikkeling heeft een voordelig resultaat van 2,3 miljoen euro. Dit wordt 1,0 miljoen euro veroorzaakt doordat het budget voor infrastructuur ADT niet besteed is. Middels een bestemmingsvoorstel wordt voorgesteld dit bedrag te reserveren in de Reserve nog uit te voeren werkzaamheden. Voor 1,3 miljoen euro wordt het voordeel veroorzaakt doordat de getroffen (verlies)voorzieningen voor RBT (1,2 miljoen euro) en ADT (100.000 euro) verlaagd konden worden.
Lasten
De afwijking bedraagt 2,0 miljoen euro voordelig. Dit wordt veroorzaakt door 1,0 miljoen euro minder lasten infrastructuur ADT en 1,0 miljoen euro minder lasten Actieprogramma Binnenstad. De lagere lasten infrastructuur ADT zijn het gevolg van uitgestelde werkzaamheden. De lagere lasten Actieprogramma Binnenstad zijn het gevolg van het besluit omtrent het middelenkader bij de zomernota 2018 om 800.000 euro te onttrekken uit de Reserve MSI, zijnde een dekkingsbron van het Actieprogramma Binnenstad. Hierdoor zijn de activiteiten van het Actieprogramma Binnenstad in 2018 afgebouwd.
Baten
De afwijking bedraagt 492.000 euro nadelig. Voor 1.792.000 euro nadeel vooral als gevolg van het niet gebruik maken van de voorziening die gevormd was ter dekking van de kosten RAR/BBV (o.a. afboeken van grondposities). De begrote afboeking van grond in de grondexploitaties heeft in 2018 immers niet plaatsgevonden. Voor 1,3 miljoen voordeel als gevolg van de verlaging van de getroffen (verlies)voorziening voor de verbonden partijen RBT en ADT.
Storting en Onttrekking
In 2018 is 1,8 miljoen euro minder gestort in de algemene reserve als gevolg van het niet afboeken van bepaalde grondposities vanuit het raadsvoorstel RAR/BBV (zie tevens analyse minder baten).
Er is 1,0 miljoen euro minder onttrokken uit de reserve MSI als gevolg van minder lasten Actieprogramma Binnenstad (zie tevens analyse minder lasten).
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Openbare orde en veiligheid' is 66.000 euro positief.
Lasten
De hogere lasten van 615.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door:
Baten
De hogere baten van 681.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door:
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product Openbare Verlichting sluit met een voordelig saldo van 84.000 euro.
Lasten
De afwijking bedraagt 77.000 euro voordelig en is veroorzaakt doordat de kosten van uitbreiding van de aantallen lichtmasten en armaturen nog niet heeft geresulteerd in meer kosten voor onderhoud en elektra.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het parkeerbedrijf Enschede (PBE) heeft in 2018 13,1 miljoen euro gerealiseerd aan opbrengsten. Na mutatie met de reserve parkeren en aftrek van gemaakte exploitatiekosten leiden deze opbrengsten tot een voordelig resultaat van 34.000 euro.
Lasten
De lasten zijn 417.000 euro lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere materiele lasten.
Baten
De gerealiseerde baten zijn 575.000 euro hoger en dat wordt veroorzaakt door:
Storting en onttrekking
Op basis van het positieve resultaat 2018 is 1,1 miljoen euro gestort in de reserve. Dit is 133.000 euro meer dan begroot. Aan de reserve is 155.000 euro onttrokken ter dekking van de lasten van parkeergarage de Brouwerij. Dit is 824.000 euro minder dan begroot.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het eindproduct Riolering is gestort in de voorziening Riolering waardoor het saldo nihil is.
Lasten
De afwijking bedraagt 734.000 euro nadelig en wordt vooral veroorzaakt door een extra toevoeging aan de voorziening groot onderhoud riolering van 741.000 euro als gevolg van hogere opbrengsten (zie baten).
Baten
De afwijking bedraagt 734.000 euro voordelig en is veroorzaakt doordat er in 2018 meer aansluitingen in rekening zijn gebracht dan dat we begrotingstechnisch hadden geschat. Voor 2019 is dit bijgesteld.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het product Ruimtelijke ontwikkeling sluit af met een nadelig saldo van 108.000 euro.
Lasten
De afwijking bedraagt 173.000 euro nadelig. Dit wordt veroorzaakt door:
Baten
De afwijking bedraagt 138.000 euro voordelig. Dit wordt veroorzaakt door:
Onttrekking reserve
De begrote onttrekking uit de reserve Landinrichting is niet gerealiseerd, omdat de bijbehorende uitgaven pas in 2019 zullen worden gerealiseerd.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het nadelig resultaat op dit eindproduct bedraagt 69.000 euro.
Lasten
De afwijking bedraagt 434.000 euro nadelig. Dit wordt veroorzaakt door:
Baten
De afwijking bedraagt 415.000 euro voordelig. Dit wordt veroorzaakt door:
Stortingen
In een raadsbesluit (juli 2017) is vastgesteld dat de gemeente overgaat naar een camerahandhavingssysteem zonder bollards om de toegang tot het stadserf te reguleren. Hiervoor is eenmalig 50.000 euro nodig om de bollards te verwijderen. Door vertraging in de uitvoering is dit niet in 2018 uitgevoerd, maar wordt het in 2019 uitgevoerd.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Stadsdeelsgewijs werken' bedraagt 406.000 euro positief.
Lasten
De lagere lasten van 442.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door:
Baten
De hogere baten van 118.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door;
Storting en onttrekking reserve
Per saldo betreft het een dotatie van 154.000 in de reserve Wijkbudgetten en is als volgt te specificeren;
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het saldo van dit product is 34.000 euro voordelig.
Lasten
De afwijking bedraagt 185.000 euro nadelig. Dit komt vooral doordat we extra capaciteit hebben ingehuurd en we hogere lasten hadden dan begroot voor met name Publicaties, beheer van applicaties en de bijdrage aan de Regionale Uitvoerings Dienst.
Baten
De afwijking bedraagt 323.000 euro voordelig. Dit is vooral veroorzaakt door enkele aanvragen voor bouwvergunningen m.b.t. zeer grote bouwprojecten. (zie ook paragraaf lokale heffingen).
Storting reserves
De afwijking in storting reserves betreft de dotatie van het exploitatieresultaat van product Monumenten in de egalisatiereserve Monumentenbeleid.
Onttrekking reserves
De afwijking in onttrekking van 93.000 euro uit de reserves wordt veroorzaakt door een bijdrage van 207.000 euro uit de egalisatiereserve Bouwvergunningen ter dekking van de systematiek van groene leges 2018 in plaats van de begrote 300.000 euro.
|
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Algemene Belastingen' bedraagt 390.000 euro positief.
Lasten
De lagere lasten van 238.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door:
Baten
De hogere baten van 152.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door;
Voor verdere toelichtingen op het product Algemene belastingen verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale Heffingen.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Algemene Inkomsten' bedraagt 5,3 miljoen euro positief.
Lasten
De afwijking van 8.446.000 euro wordt voornamelijk veroorzaakt door:
Baten
De hogere baten van 1.695.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door;
Storting reserve
Per saldo is er 52.000 euro minder gestort in de reserve
Onttrekking reserve
Per saldo is 4.867.000 euro minder onttrokken dan geraamd.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Algemene uitkering' bedraagt 568.000 euro positief.
Lasten
De afwijking op de lasten van 620.000 euro is het resultaat vanuit de decembercirculaire 2018 (de resultaten van de overige circulaires in 2018 zijn opgenomen onder het budget van de algemene inkomsten).
Baten
De afwijking op de baten van 52.000 euro wordt veroorzaakt door onverwachte bijstelling van de algemene uitkering over vorige jaren.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Basisregistratie' bedraagt 159.000 euro positief.
Lasten
In de zomernota hebben we een verwacht tekort afgegeven van 537.000 euro op het product basisregistraties in verband met de wettelijke verplichting om een nieuwe basisadministratie voor personen (BRP) in te voeren. Een groot gedeelte hebben we in 2018 gerealiseerd en in 2019 zal de overige uitvoering plaatsvinden. Daarom is er een bestemmingsvoorstel van 133.000 euro ingediend om de uitvoering in 2019 plaats te laten vinden.
Baten
Niet begrote bijdrage van 52.000 euro voor de invoering van de basisadministratie, om de hogere lasten te dekken.
|
Toelichting/analyse
Niet van toepassing.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'College van B&W' is 166.000 euro negatief.
Lasten
De hogere lasten van 166.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door:
|
Toelichting/analyse
De hogere lasten betreffen een overschrijding op het project wegwerken archiefachterstanden.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Interne dienstverlening' bedraagt 11.000 euro positief.
Lasten
Het voordeel op de lagere lasten van 2,216 miljoen euro worden voornamelijk veroorzaakt door:
Onttrekking reserves
Per saldo is in 2018 2.208.000 euro minder onttrokken dan geraamd, vanwege lagere lasten voor het product 'Interne dienstverlening'. Dit wordt veroorzaakt door:
|
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Ondersteuning College van B&W' is 287.000 euro negatief.
Lasten
De hogere lasten van 296.000 euro wordt voornamelijk veroorzaakt door meer inzet van personeel en aanverwante kosten.
Baten
De hogere baten van 9.000 euro betreft een niet begrote subsidie.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product ‘onderwijshuisvoorziening’ is 810.000 euro negatief.
Lasten
Baten
De afwijking aan de batenkant is 115.000 euro voordelig en wordt veroorzaakt door hogere opbrengsten (93.500 euro) wegens doorbelasting van hogere exploitatielasten (zie lasten) en hogere huurinkomsten (21.500 euro voordeel) door verbeterde bezetting van de peuterspeelzalen en BSO;
Storting reserves
De afwijking bedraagt 6.000 euro voordelig, door lagere kapitaallasten, waardoor er meer gedoteerd wordt aan de reserve.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product Publieksdienstverlening is 52.000 euro negatief.
Lasten
De hogere lasten van 116.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door:
Baten
De legesopbrengsten van publieksdienstverlening zijn 64.000 euro hoger dan begroot. Het voordeel betreft voornamelijk de reisdocumenten. De leges met betrekking tot verklaring omtrent gedrag blijven ten opzichte van de begroting achter.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Raad en Commissies' is 93.000 euro positief.
Lasten
De afwijking van 68.000 euro wordt veroorzaakt door:
Onttrekking reserve
De onttrekking van 25.000 euro uit de bestemmingsreserve 'Raadsimpulsen' euro heeft betrekking op de financiering van de projectkosten van 'Twentement'.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Regionale dienstverlening' is 37.000 euro negatief.
Baten
De lagere baten voor het product regionale dienstverlening van 45.000 euro zijn ontstaan door aanpassing van contracten.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Regionale samenwerking' is 132.000 euro negatief.
Lasten
De hogere lasten van 132.000 euro wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere bedrijfsvoeringskosten van de Regio Twente.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product Rente en treasury is ruim 2,9 miljoen euro negatief
Lasten
De hogere lasten zijn vooral het gevolg van de afkoop van een hoogrentende lening. De lasten van ruim 3,346 miljoen zijn verwerkt in de jaarrekening 2018. Hierdoor ontstaat een rentevoordeel in toekomstige jaren. De resterende afwijking op de lasten is het gevolg van hogere inhuur van adviseurs op het dossier FC Twente en kosten voor het aantrekken van nieuwe (laagrentende) geldleningen.
Baten
De hogere baten door de aanhoudend lagere rentepercentages gedurende 2018 leveren een voordeel op van ruim 0,8 miljoen euro. Daarnaast is nog 0,1 miljoen euro meer verrekend over de activa dan begroot.
Onttrekking reserve
De afwijking betreft de niet begrote onttrekking aan de reserve AZC. Hiermee heeft de Raad op 9 oktober 2017 ingestemd bij het raadsbesluit over de verstrekking van de sociale hypotheek aan de bewonerscommmissie Dolphia.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Resultaat bedrijfsvoering is 468.000 euro negatief.
Lasten
Vanuit het Fysieke domein wordt gewerkt aan de doelen van de stad voor andere onderdelen van de gemeentelijke organisatie. Daarvoor staat echter niet altijd een dekking tegenover. Dit leidt tot een tekort van 260.000 euro (o.a. inzet buiten domein, vertrouwenspersoon, jonge instroom, generatiepact). Tot slot is de vervanging van de directeur stedelijke ontwikkelingsprojecten in 2018, inclusief ondersteuning, niet begroot, tekort 180.000 euro.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'Sport- en wijkaccommodaties' is 206.000 euro negatief.
Lasten
Door een herziening van de verwachte levensduur van de kunstgrasvelden is er een (eenmalige) hogere afschrijvingslast verantwoord. De daadwerkelijke levensduur van de toplaag bij kunstgrasvelden is korter dan de gehanteerde afschrijvingsduur en daarom is de afschrijvingsduur teruggebracht van 15 jaar naar 10 jaar. In 2018 resulteert dit in een tekort van 206.000 euro.
|
|
Toelichting/analyse
Het Vastgoedbedrijf Enschede (VBE) is een gesloten systeem waardoor het saldo, conform het vastgoedbeleid, verrekend wordt met de egalisatiereserve 'vastgoed'. Het uiteindelijk resultaat van het product vastgoedbedrijf over 2018 is hierdoor nihil. De afwijkingen komen vooral door de gerealiseerde boekresultaten van 4 objecten, grond en rechten van opstal. In het resultaat is ook de afwaardering van twee panden verwerkt, deze panden zijn afgewaardeerd omdat de boekwaarde hoger was dan de taxatiewaarde.
Het resultaat op de wijkcentra over 2018 was 226.000 euro positief. Dit resultaat is conform beleid toegevoegd aan de egalisatiereserve Vastgoed.
|
Toelichting/analyse
Resultaat
Het resultaat van het product 'verkiezingen' is 25.000 euro positief.
Lasten
In maart 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd. Door minder uitgaven is er een voordeel op de materiële kosten van 15.000 euro ontstaan.
Baten
Door het meedoen aan de pilot centraal tellen heeft de gemeente een bijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken ontvangen van 10.000 euro.
Het volgende overzicht geeft inzicht in de gerealiseerde baten en lasten per taakveld en het verdelingsprincipe van de taakvelden naar de programma's voor het boekjaar 2018. De lasten en baten zijn exclusief reservemutaties.
|
Om de Raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is wettelijk voorgeschreven om vanaf 2017 de kosten van de overhead apart te presenteren. In de programma’s zijn alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces.
Overhead bevat alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Wij onderscheiden hierin 3 categorieën:
In onderstaande tabellen geven we een beeld van de overhead (saldo: lasten en baten).
|
Binnen de gemeente administratie is sprake van gesloten systemen (rioleringen, afval, etc.). In deze gevallen blijft een deel van de overhead conform ons verdelingsprincipe toegerekend aan deze programma's. Daardoor is naast het programma Dienstverlening en financieel beleid ook binnen Versterken economie en Duurzame leefomgeving overhead aanwezig voor respectievelijk 1,3 en 3,4 miljoen euro. Zie ook taakveld 0.4 Overhead in het taakvelden overzicht hiervoor.
De totale lasten voor het taakveld overhead vormen de basis voor de toerekening van de overhead aan leges en heffingen. Dit is opgenomen in hoofdstuk 3.1 lokale heffingen.
Begroting 2018 (na wijziging) Realisatie 2018 Begrotingsafwijking 2018
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting categorie uit kadernota platform rechtmatigheid.
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen.
3. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
4. Mutaties in reserves waarover de Raad wel heeft besloten maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Toelichting
Bovenstaande afwijkingen zijn hieronder toegelicht. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar onderdeel Analyse op afwijkingen tussen begroting en overzicht van baten en lasten. De afwijkingen passen binnen het door de Raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de afwijkingen formeel geautoriseerd.
Maatschappelijke ondersteuning
De afwijking van de storting van de reserves is terug te voeren op het product beschermd wonen. Dit heeft voor 1,8 miljoen euro betrekking om de stand van de reserve op 6,8 miljoen euro te brengen. Er resteert 9,5 miljoen die terugvloeit naar de regiogemeente. Het voordeel op de middelen Vrouwenopvang ad 379.000 euro wordt toegevoegd aan de Reserve Vrouwenopvang. In totaal een afwijking van de storting in de reserves van 11,6 miljoen euro.
Ook is er voor het programma Maatschappeijke opvang meer uit de reserves onttrokken dan begroot, te weten 3,9 miljoen euro. Dit wordt voor 3,7 miljoen euro veroorzaakt door het uitbetalen van de uitkeringen voor beschermd wonen aan de regiogemeenten.
Een uitgebreidere toelichting op de mutatie is terug te vinden in hoofdstuk 8.2.
Versterken economie
De afwijking in de storting in de reserve LEA houdt voor 760.000 euro verband met lagere uitgaven doordat de kosten van de onderwijsvouchers, peuterarrangementen en onderwijsbegeleiding ten laste van de middelen van het Onderwijsachterstandenbeleid zijn gebracht. Deze stortingen waren niet begroot.
Voor het product verkeersinfrastructuur en beleid is een afwijking in de storting van de reserve Mobiliteit in verband met lagere kosten ad 155.000 euro. In totaal een afwijking van de storting op de reserve van 909.000 euro.
Dienstverlening en financieel beleid
De afwijkingen bij de storting Vastgoedbedrijf komt vooral door de gerealiseerde resultaten van 4 objecten, grond en rechten van opstal. In het resultaat is ook de afwaardering van twee panden verwerkt, deze panden zijn afgewaardeerd omdat de boekwaarde hoger was dan de taxatiewaarde.
Het resultaat op de wijkcentra over 2018 was 226.000 euro positief. Dit resultaat is conform beleid toegevoegd aan de egalisatiereserve Vastgoed. In totaliteit is de afwijking op de onttrekking van de reserve 1,7 miljoen euro.
WNT-verantwoording 2018 Gemeente Enschede
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de Gemeente Enschede van toepassing zijnde regelgeving: Het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2018 voor de Gemeente Enschede is 189.000 euro. Het weergegeven toepasselijke WNT-maximum per persoon of functie is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging topfunctionarissen
bedragen in euros | R.J. Jongedijk |
Functiegegevens | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2018 | 01-01-2018 tot en met 31-12-2018 |
Deeltijdfactor in fte | 1 |
Gewezen topfunctionaris? | Nee |
(Fictieve) dienstbetrekking? | Nee |
Bezoldiging | |
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 111.051 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 17.885 |
Subtotaal | 128.936 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 189.000 |
-/- Onverschuldigd betaald bedrag | N.V.T. |
Totale bezoldiging | 128.936 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.V.T. |
Gegevens 201712 | |
Aanvang en einde functievervulling | 01-01-2017 tot en met 31-12-2017 |
Deeltijdfactor 2017 in fte | 1 |
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 113.396 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 16.682 |
Totale bezoldiging 2017 | 130.078 |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12 | ||||
Bedragen in euros | K. Nickolson | |||
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | |||
Kalenderjaar | 2018 | 2017 | 2016 | |
Periode functievervulling in het kalenderjaar | 01-01-2018 tot en met 09-04-2018 | 11-05-2017 tot en met 31-12-2017 | 01-01-2016 tot en met 31-12-2016 | |
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar | 4 | 8 | 0 | |
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum | ||||
Maximum uurtarief in het kalenderjaar | 182 | 176 | 175 | |
Maxima op basis van de normbedragen per maand | 76.400 | 184.000 | 0 | |
Individueel toepasselijk maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | 260.352 | |||
Bezoldiging | ||||
Werkelijk uurtarief lager dan het (gemiddeld) maximum uurtarief? | Ja | |||
Bezoldiging in de betreffende periode | 61.600 | 139.700 | - | |
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | 201.300 | |||
(-/-) Onverschuldigd betaald bedrag | 0 | |||
Totale bezoldiging, exclusief btw | 201.300 | |||
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | n.v.t. |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12 | ||||
Bedragen in euros | J. W. Kradolfer | |||
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | |||
Kalenderjaar | 2018 | 2017 | 2016 | |
Periode functievervulling in het kalenderjaar | 26-06-2018 tot en met 31-12-2018 | 11-05-2017 tot en met 31-12-2017 | 01-01-2016 tot en met 31-12-2016 | |
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar | 7 | |||
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum | ||||
Maximum uurtarief in het kalenderjaar | 182 | 176 | 175 | |
Maxima op basis van de normbedragen per maand | 170.900 | NVT | NVT | |
Individueel toepasselijk maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | 139.230 | |||
Bezoldiging | ||||
Werkelijk uurtarief lager dan het (gemiddeld) maximum uurtarief? | Ja | |||
Bezoldiging in de betreffende periode | 137.700 | - | - | |
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | 137.700 | |||
(-/-) Onverschuldigd betaald bedrag | 0 | |||
Totale bezoldiging, exclusief btw | 137.700 | |||
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | n.v.t. |
Onder incidentele baten en lasten worden de baten en lasten verstaan die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Het is daarbij van belang dat het gaat om 'eenmalige' zaken. Het zijn vooral de uitschieters die er echt toe doen. Bijvoorbeeld een eenmalige extra legesopbrengst vanwege een groot en bijzonder project, boekwinst bij de verkoop van eigendommen of een winst dan wel verlies bij het grondbedrijf.
Programma | Omschrijving | Lasten | Baten |
Maatschappelijke ondersteuning | |||
Transformatieagenda | Deel gemeente | 1.424.710 | |
Sociaal Domein jeugd GF december 2018 | 1.362.167 | 1.362.167 | |
LHTB | 45.515 | 20.000 | |
Valpreventie | 49.500 | ||
Maatschappelijk isolement | 15.000 | ||
Versterken economie | |||
Baankansen | 718.300 | 718.300 | |
Arbeidsparticipatie psychisch beperking | 7.500 | 7.500 | |
Duurzame leefomgeving | |||
Duurzaamheid | Enschede wekt op | 100.000 | |
Implementatie omgevingswet | 162.000 | ||
Subsidie Leefbaarheid Euregio bedrijvenpark | 47.514 | 40.000 | |
Provinciale subsidie verhuizing NRO | 1.500.000 | 1.500.000 | |
Dienstverlening en financieel beleid | |||
Gemeentearchief | Project wegwerken archiefachterstanden | 200.000 | |
Verkiezingen | Bevordering opkomstmaatregelen | 74.000 | |
Communicatie | Versterken communicatie met de burger | 85.000 | |
Basisregistratie | Nieuwe basisadministratie voor Personen | 774.000 | |
Rente en treasury | Afkoop financieringen | 3.346.000 | |
Sport- en Wijkaccomodaties | Activa Afboeking Sport | 247.000 | |
Onderwijshuisvesting | Activa Afboeking OLP | 820.000 | |
Fondstekort Gemeenten |
13.300.000 | ||
Totaal | 10.978.206 | 16.947.967 |
Toelichting
Maatschappelijke ondersteuning
Transformatieagenda
Voor de uitvoering van diverse projecten binnen de transformatieagenda zijn in 2018 1.424.710 euro aan bestedingen gerealiseerd. Daarnaast is het gemeentefonds via de decembercirculaire 2018 gedurende drie jaar verhoogd met een bedrag van 1.362.167 euro. Dit bedrag is regiobreed ingezet voor de transformatie sociaal domein jeugd.
LHTBI beleid
Deze eenmalige uitgaven worden gedekt uit de tijdelijke middelen uit de zomernota 2017 (25.000 euro) en de incidentele middelen die via de meicirculaire 2018 van het gemeentefonds zijn ontvangen (20.000 euro).
Valpreventie
Het gaat om de uitgaven van deze tijdelijke activiteit ten laste van de laatste jaarschijf uit de programmabegroting 2015-2018.
Maatschappelijk isolement
Dit betreft de tijdelijke uitgaven maatschappelijk isolement ten laste van dit budget uit de laatste jaarschijf uit de programmabegroting 2015-2018.
Versterken economie
Arbeidsparticipatie mensen psychische beperking
Dit betreft de tijdelijke gemeentefondsmiddelen die Enschede als centrumgemeente voor de arbeidsmarktregio ontvangen om de arbeidsparticipatie van mensen met een psychische aandoening te vergroten.
Baankansen
Dit betreffen via het gemeentefonds ontvangen middelen die zijn ingezet als impuls voor het creëren van extra baankansen voor kwetsbare jongeren uit het pro/vso-onderwijs.
Duurzame leefomgeving
Duurzaamheid
Voor 'Enschede wekt op' is 100.000 euro aan incidentele bestedingen gerealiseerd conform begroting 2018-2021.
Implementatie omgevingswet
In 2018 zijn incidentele middelen uitgegeven voor de implementatie van de omgevingswet.
Subsidie Leefbaarheid Euregio bedrijvenpark
Vanuit het product Stadsdeelbeheer is in 2018 een incidentele bate en last gerealiseerd in het kader van de leefbaarheid Euregio Bedrijvenpark.
Provinciale subsidie verhuizing NRO
Er is een incidentele subsidie voor de verhuizing van de Nederlandse Reisopera (NRO) ontvangen van de provincie. Deze subsidie is beschikt aan de NRO zelf en aan Domijn voor hun aandeel in de verhuizing naar de Performance Factory.
Dienstverlening en financieel beleid
Achterstand archivering
Om de achterstanden weg te werken bij het archief is er in 2018 incidenteel extra inzet geweest.
Verkiezingen
Ten aanzien van de verkiezingen is er 70.000 euro budget beschikbaargesteld voor Bevordering van opkomst, de kosten van ingezette maatregelen bedroegen 74.000 euro.
Versterken communicatie met de burger
Incidentele middelen voor het versterken van communicatie met de burger, zoals vastgelegd in de Programmabegroting 2015-2018. Van de beschikbare intensivering van 240.000 euro is 155.000 euro aangewend voor de taskforce (bezuinigingspakket) in 2018. Het restant is ingezet voor versterking van de communicatie met de burger.
Basisregistraties
In verband met de wettelijke verplichting om een nieuwe basisadministratie voor personen (BRP) in te voeren zijn er in zowel 2017 als in 2018 incidentele kosten gemaakt.
Rente en treasury
In verband met de herpositionering van de financiering heeft er een afkoop van hoogrentende lening in 2018 plaatsgevonden.
Onderwijshuisvesting
Dit betreft een eenmalige afwaardering van onderwijsleerpakketten en meubilair. Deze activa hebben we moeten afwaarderen, omdat de activa, door uitbetaling in de vorm van een bijdrage, in eigendom zijn van de onderwijsinstelling en de gemeente geen terugvorderingsbepaling heeft ingesteld.
Sport- en Wijkaccomodaties
Door een herziening in de levensduur van de kunstgrasvelden, heeft er een eenmalige afwaardering plaatsgevonden. De daadwerkelijke levensduur van de toplagen bij kunstgrasvelden is korter dan de afschrijvingsduur en daarom zijn deze teruggebracht van 15 jaar naar 10 jaar.
Fondstekort Gemeenten
Vanuit het fonds tekort gemeenten heeft de gemeente Enschede een compensatie ontvangen voor de zorgkosten in het sociale domein.
|